Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
16-11-2010, 02:18 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-11-2010 om 02:19 PM door doc.)
Bericht: #1
Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Onmiddellijk na het uitschenken reeds overvloedige impressies van pompelmoes, passievrucht en ananas. Vluchtige zuren bij overvloed. Dit belooft.. In de mond toasty , boterig en terug puntige zuren die de tong doen krimpen en blijven hangen op het tandglazuur. Nog geen honing toetsen aanwezig. De neus blijft enorm. Afdronk niet volumineus maar 7 sec. lengte. Deze jonge wijn met pittig karakter is zeker geen alcoholbom 12%. Aanrader voor wie van finesse, terroir houdt, pure Chablis uit dit mooi geslaagde millésime 2008. Merci Toutoune !!applaus
Gaat zeker nog een gracieuze toekomst tegemoet.

Buvez du vin et vivez joyeux !
16-11-2010, 02:47 PM
Bericht: #2
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Cool! En hoeveel kost zo'n flesje?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
16-11-2010, 04:55 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-11-2010 om 09:10 PM door doc.)
Bericht: #3
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Zo'n flesje kost 28 euro zonder korting... Dit domein is wel iets duurder dan gemiddeld maar dan heb je ook een wijn die ver boven het gemiddelde ligt qua kwaliteit. Ook in de rode de moeite waard, hier valt de hoeveelheid materie direct op.

Buvez du vin et vivez joyeux !
16-11-2010, 10:30 PM
Bericht: #4
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Niet goedkoop, bekende naam, mooie beschrijving. Is er een Belgische handelaar die het huis verkoopt?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
16-11-2010, 11:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-11-2010 om 11:29 PM door doc.)
Bericht: #5
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Ik kocht ze bij Mostade Hennebert in Solre-sur-Sambre , Henegouwen. Let wel verwacht geen robuuste Bourgogne met de kracht van een Meursault hé alhoewel de neus daar niet voor onderdoet. Het is de volle kracht van het terroir die je hierin terugvindt niks geforceerd. Te vgl met bvb een de kwaliteit van een Dauvissat maar dan verfijnder, puurder , meer fraîcheur. Maar vooral een bouquet om van klaar te komen, je blijft er van "rieken" en drinken doe je maar heel af en toe...
Trouwens vandaag wel al meer honingtoets aanwezig , ook vettiger dan gisteren. De smaak is dus niet meer zo gesloten maar de neus is minder explosief dan gisteren, niet meer zo ontstuimig. Hij zal dus zeker die richting verder uitgaan.

Buvez du vin et vivez joyeux !
17-11-2010, 07:51 PM
Bericht: #6
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Vandaag Fourchaume Charlopin 3e ronde of dag 3, nog gulle mond met honingtoetjes , zuren , mooi versmolten. Neus is er wat uit maar nog aantrekkelijk. Er komt geen 4e ronde !!Big Grin

Buvez du vin et vivez joyeux !
18-11-2010, 10:24 AM
Bericht: #7
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Doc, 2008 is inderdaad een schitterend jaar zeker voor chablis, maar ik zou hem toch nog wat laten liggen ..... met veel moeite uiteraard Sad

Heb je al wijnen van het domein Droin gedronken, ook iets magnifiek.[/align]
18-11-2010, 05:52 PM
Bericht: #8
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Neen, Koen ken dat domein nog niet, ik onthoud het, waar kan ik die vinden ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
18-11-2010, 06:07 PM
Bericht: #9
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Bij Caves St Amand hebben ze rode Charlopin, maar staat niet op hun folder. Charlopin maakt heel mooie, donkere geconcentreerde rode bourgognes (oogst altijd op het randje van de (over)rijpheid, maar daardoor mist hij naar mijn gevoel soms wat frisheid). Is moeilijk te verkrijgen. Ik wist niet dat hij ook wit maakte.
18-11-2010, 06:10 PM
Bericht: #10
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Hij maakt de Chablis nog niet zo lang, de rode hebben een beetje de bijnaam van nogal overextractie gehad, laatste jaren verbeterd...naar 't schijnt, vindt ze ook veel materie hebben

Buvez du vin et vivez joyeux !
18-11-2010, 06:28 PM
Bericht: #11
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Droin verscheidene handelaars http://www.jeanpaul-droin.fr/anglais/contact_f.htm
Ooit eens de "kikker" gedronken, staat op mijn aankooplijstje

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
18-11-2010, 06:47 PM
Bericht: #12
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Niet zo goedkoop die kikker !Angry

Buvez du vin et vivez joyeux !
18-11-2010, 06:59 PM
Bericht: #13
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Neen, Sad maar dit is echt de top en de 2008 kreeg een 19 van RvF. Goed voor 10 jaar kelder

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
18-11-2010, 07:03 PM
Bericht: #14
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Ach zo, las de beschrijving bij Monard , doet mij watertanden maar ja er zijn budgettaire grenzen natuurlijk....vooral na de aankoop CharlopinConfused

Buvez du vin et vivez joyeux !
21-02-2011, 12:36 AM
Bericht: #15
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Mannekes, vrijdagavond zat de Fourchaume tussen een blinde degustatie en guess what , de Fourchaume werd unaniem als beste beoordeeld. Tussen Kientzler, Gruaud Larose, paar Spaanse, en Penfolds Baby Grange,.. dit blijft een heuse aanrader, ....

Buvez du vin et vivez joyeux !
21-02-2011, 11:33 AM
Bericht: #16
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
moet blijkbaar dringend eens hun witte proberenSmile
ik ben altijd al onder de indruk geweest van hun rode maar budgettair zit ik daar rap aan mijn grenzen helaas banghead

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
22-02-2011, 12:26 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-02-2011 om 12:27 AM door Venne.)
Bericht: #17
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Charlopin, ik vind zijn rode er wat over... ook prijzig... rode zijn wat karikatuur van de pa en zijne zoon!:-)

Wine is sunlight , held together by water !
04-12-2011, 03:43 PM
Bericht: #18
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Gisteren nog 's deze Charlopin opengetrokken. Neus is toch veel aardser geworden, de fruitige aroma's van pompelmoes zitten wat verder. Deed me denken aan de Corton (Bonneau du Martray 04) van vorige week met Matten.Chablis van Grand Cru niveau. Heeft deugd van sleep-over.

Buvez du vin et vivez joyeux !
04-12-2011, 03:48 PM
Bericht: #19
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
(04-12-2011 03:43 PM)dr_magooo schreef:  Gisteren nog 's deze Charlopin opengetrokken. Neus is toch veel aardser geworden, de fruitige aroma's van pompelmoes zitten wat verder. Deed me denken aan de Corton (Bonneau du Martray 04) van vorige week met Matten.Chablis van Grand Cru niveau. Heeft deugd van sleep-over.

Inderdaad, blind geproefd gokte ik aan een topper uit de Cortonstreek...
Simpelweg de allerbeste Chablis die ik ooit dronk. Heel mooie gerookte toets ook, en een molligheid die in combinatie met de krokante zuren een zeer mooi evenwicht bereikt.
Zo ga ik toch nog van Chablis beginnen houden... Heart

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-02-2012, 10:52 PM
Bericht: #20
RE: Chablis 1er Cru Fourchaume 2008 Charlopin Parizot
Tijdje geleden nog eens de 2008 geproefd. Aanvankelijk sterk hout gedomineerd maar ik herinner me dat hij 's anderendaags mooi versmolten was. Opvallend blijft de aardsheid en die spanning in de wijn die inderdaad wat aan een Corton doen denken. De 2009 zit nu al een tijdje in verkoop, nog niet geproefd. Fourchaume van Grand Cru niveau ! Charlopin junior maakt prachtige Bourgognes in de nog maar net geäcquisiteerde wijngaarden te Chablis. In de gaten houden.

Buvez du vin et vivez joyeux !


Ga naar locatie: