Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Apostolos Thymiopoulos, Naoussa
19-04-2020, 08:01 PM
Bericht: #1
Apostolos Thymiopoulos, Naoussa
Alta 2016, Naoussa

100% xinomavro. Heel kruidig in de neus, met daarnaast een mix van bosfruit, rijpe aardbeien, monchéri kersjes.
In de mond komt het fruit redelijk belegen over, heel milde tannines, zuurtjes eerder op de achtergrond. Er zit iets kersenlikeurachtigs in dat mij wat stoort. Mankeert net wat frisheid voor mij.
Ik las hier op het forum vergelijkingen van xinomavro met nebbiolo, daarvoor vind ik op basis van deze wijn toch te weinig zuren. Sangiovese werd ook genoemd, en die vergelijking begrijp ik beter.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
19-04-2020, 08:47 PM
Bericht: #2
RE: Apostolos Thymiopoulos, Naoussa
Heel mooie wijnmaker. Ik proefde al de Jeunes Vignes 14, de gewone Naoussa 13, de Earth & Sky in verschillende jaargangen en de Rapsani 16. De eerste earth & sky kwam voor mij over als "nebbiolo op vakantie naar de zon". Vind ik echt een grote wijn. Maar de vergelijking met sangiovese gaat zeker ook op bij heel wat xinomavro's. Referentie aan Italiaanse druiven en wijnstijlen leek me in elk geval zeer logisch.
Waar vond je deze cuvee, Olivier?
20-04-2020, 07:38 AM
Bericht: #3
RE: Apostolos Thymiopoulos, Naoussa
Citaat: Waar vond je deze cuvee, Olivier?

Stond in de Cru in Gent.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
06-12-2022, 10:55 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-12-2022 om 10:56 PM door Benz.)
Bericht: #4
RE: Apostolos Thymiopoulos, Naoussa
Gisterenavond de Yn Kai Oupavos (Naoussa) 2016 van deze wijnmaker in het glas.
100% Xinomavro de nummer 1 druif van Noord Griekenland.
Dag 1.
In het glas mooi robijnrood van kleur.
Neus van vooral rood fruit, rode besjes, aardbijen en beetje zwart fruit, pruimen , cassis. Wat later ook wat leder, bosgrond, vanille (eik) en kruiden.
In de mond heerlijke zachte tannines mooi in ballans met de zuurtjes, licht zoetje ook (poepegatjes).
Mooie afdronk. 91
Dag 2
Deze wijn is zowaar nog een pak beter dan op dag 1.
Vooral het zwart fruit komt meer naar voor, cassis, pruimen, leder, tabbak, chocolade, drop enz...
Weinig woorden voor maar een dik verdiende 93 score!
Kan makkelijk nog 5 à 10 jaar mee en gaat alleen nog maar beter worden.
Deze wijn is echt geweldig en deze wijnmaker maakt zijn status als één van de beste wijnmakers in Griekenland helemaal waar! Slurpcheers

Save water drink wine!
08-12-2022, 10:38 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-12-2022 om 10:46 AM door Thomas.)
Bericht: #5
RE: Apostolos Thymiopoulos, Naoussa
(06-12-2022 10:55 PM)Benz schreef:  Gisterenavond de Yn Kai Oupavos (Naoussa) 2016 van deze wijnmaker in het glas.
100% Xinomavro de nummer 1 druif van Noord Griekenland.
Dag 1.
In het glas mooi robijnrood van kleur.
Neus van vooral rood fruit, rode besjes, aardbijen en beetje zwart fruit, pruimen , cassis. Wat later ook wat leder, bosgrond, vanille (eik) en kruiden.
In de mond heerlijke zachte tannines mooi in ballans met de zuurtjes, licht zoetje ook (poepegatjes).
Mooie afdronk. 91
Dag 2
Deze wijn is zowaar nog een pak beter dan op dag 1.
Vooral het zwart fruit komt meer naar voor, cassis, pruimen, leder, tabbak, chocolade, drop enz...
Weinig woorden voor maar een dik verdiende 93 score!
Kan makkelijk nog 5 à 10 jaar mee en gaat alleen nog maar beter worden.
Deze wijn is echt geweldig en deze wijnmaker maakt zijn status als één van de beste wijnmakers in Griekenland helemaal waar! Slurpcheers

Heerlijke wijn he Benz. Mijn madam haar favoriet. Plotseling is jaargang 2016 weer verschenen in het online aanbod van Delhaize dus ik hoop op een promo in januari...

Ik wou hier in het Grieks alfabet weergeven wat jij met Yn Kai Oupavos weergeeft, maar dat lukt blijkbaar niet.

Gè kai Ouranos voor de Oudgrieken (vandaag gi ke oeranos uitgesproken), dus in het Engels Earth & Sky, is de wijn die hierboven ook al besproken stond.

Meteen ook een illustratie van de moeilijkheden die Griekse wijnen marketing-gewijs ondervinden door het verschil in alfabet. Om nog maar te zwijgen over heerlijk klinkende autochtone variëteiten als kotsifali...
12-01-2023, 01:53 PM
Bericht: #6
RE: Apostolos Thymiopoulos, Naoussa
Ook de Italianen twijfelen tussen nebbiolo en sangiovese (en denken dan toch eerder aan de laatste): een Italiaans proefverslag .


Ga naar locatie: