Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Paul Launois, Le Mesnil-sur-Oger
27-07-2020, 03:54 PM
Bericht: #1
Paul Launois, Le Mesnil-sur-Oger
Op terugweg van vakantie maakten we een korte tussenstop in de Champagne. We hadden een kamer geboekt in de bed and breakfast van domein Paul Launois in Le Mesnil-sur-Oger (niet te verwarren met Launois Père et Fils in hetzelfde dorp) en konden ter plekke deelnemen aan een rondleiding met degustatie. Dat viel helemaal niet tegen!

Het domein is al drie generaties in handen van de familie Launois, eerst een tijd als coöperatieve en daarna onder de naam 'Jean-Pierre Launois'. In 2015 maakten dertigers Julien Launois (zoon van Jean-Pierre) en zijn vrouw Sarah hun eerste cuvées onder het label Paul Launois, de naam van hun zoontje. Het domein is 6,5 hectare groot.

De Champagnes dan. We kregen drie cuvées in het glas: drie keer blanc de blancs, drie keer extra brut.

- De Monochrome is een blanc de blancs grand cru. De druivenstokken zelf staan in Le Mesnil-sur-Oger. Zuiver, heel fijne bubbeltjes. Een extra brut met een dosage van 2 g per liter. Floraal boeket, in de mond droog, mineraal, erg lekker. Dit vond ik de beste van de drie wijnen. Kost 29 euro op het domein.

- De Composition is eveneens een blanc de blancs grand cru, maar met een dosage van 5 g per liter. Een klein deeltje van de wijn heeft in eikenhouten vaten gelegen. De dégorgement was recent gebeurd, waardoor de wijn nog iets te jong was om te beoordelen. In ieder geval wat fruitig en veel fraicheur. Kost eveneens 29 euro.

- De Illustration tot slot is iets anders van stijl. Een groter deel van de wijn heeft in eikenhouten vaten gelegen. Dat merk je een beetje in de neus en is ook wat zachter in de mond. Ik vond hem ook ietsje zoeter. Dosage van 4 g per liter. 36 euro op het domein.

Zo'n 20 procent van de oogst gaat naar 'single barrels': vaten die worden verkocht aan particulieren, restaurants, ... Een vat is gelijk aan 216 flessen Champagne met een persoonlijk etiket. Klanten mogen de wijnen van het vat komen proeven en dan een vat kiezen. De vaten verschillen van perceel, temperatuur waarop het hout is gebrand etc, waardoor je een 'persoonlijke Champagne' hebt. Is blijkbaar ook een markt voor.

Meer info op http://www.champagne-paul-launois.fr

De rondleiding met degustatie van de Champagnes was leuk en interessant, duurde ongeveer een uurtje en kostte tien euro. Bij de rondleiding (met mondkapjes) was ook een Noors koppel, Julien switchte vlot tussen het Frans en het Engels en heeft een droog gevoel voor humor.
27-07-2020, 04:05 PM
Bericht: #2
RE: Paul Launois, Le Mesnil-sur-Oger
Bedankt voor het verslagje!

Ik ken dit domein niet. Ook al niet meer de goedkoopste, zie ik.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
27-07-2020, 04:15 PM
Bericht: #3
RE: Paul Launois, Le Mesnil-sur-Oger
Alleen al het feit dat een Fransman engels spreekt en daarbij nog gevoel voor humor heeft maakt dit domein voor mij aantrekkelijk Wink

thank you voor de introductie!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-07-2020, 09:39 AM
Bericht: #4
RE: Paul Launois, Le Mesnil-sur-Oger
(27-07-2020 04:05 PM)Olivier schreef:  Bedankt voor het verslagje!

Ik ken dit domein niet. Ook al niet meer de goedkoopste, zie ik.

Inderdaad! Had het idee dat de zaken daar goed liepen, hoewel Julien en Sarah nog niet lang geleden het domein hebben overgenomen. Waar ze van hun eerste oogst twee derde van de druiven aan andere domeinen verkochten, is dit nu nog maar een klein aandeel en binnenkort wellicht niet meer nodig.

Ze exporteren veel, o.a. naar Zweden, Taiwan en de VS. En de eigenaar van enkele sterrenrestaurants in de VS kocht enkele jaren geleden 2.000 flessen om ze te gebruiken als huischampagne, omdat hij de Champagne zo goed vond.

De kelder onder het domein is overigens veel te ruim om hun eigen flessen te stockeren, een deel wordt verhuurd aan andere domeinen uit het dorp.

(27-07-2020 04:15 PM)vinejo schreef:  Alleen al het feit dat een Fransman engels spreekt en daarbij nog gevoel voor humor heeft maakt dit domein voor mij aantrekkelijk Wink

Voor hij het domein overnam, heeft Julien negen jaar rond de wereld gereisd, vandaar wellicht. Ik geloof dat ze zelfs rondleidingen in het Spaans en het Duits aanbieden.

Nog iets vergeten te vermelden: Sarah is grafisch ontwerper en maakte de etiketten van de flessen, die ook erg mooi zijn. Maar goed, het belangrijkste is de kwaliteit van de Champagne, en die vond ik - als liefhebber van droge, minerale blanc de blancs - erg goed.
28-07-2020, 10:03 AM
Bericht: #5
RE: Paul Launois, Le Mesnil-sur-Oger
(27-07-2020 03:54 PM)troisetoiles schreef:  Zo'n 20 procent van de oogst gaat naar 'single barrels': vaten die worden verkocht aan particulieren, restaurants, ... Een vat is gelijk aan 216 flessen Champagne met een persoonlijk etiket. Klanten mogen de wijnen van het vat komen proeven en dan een vat kiezen. De vaten verschillen van perceel, temperatuur waarop het hout is gebrand etc, waardoor je een 'persoonlijke Champagne' hebt. Is blijkbaar ook een markt voor.

Zeer interessant dat verhaal over de single barrels. Leuk als relatiegeschenk of voor restaurants waarbij men een eigen twist aan het label kan geven.

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
28-07-2020, 10:13 AM
Bericht: #6
RE: Paul Launois, Le Mesnil-sur-Oger
Citaat:Voor hij het domein overnam, heeft Julien negen jaar rond de wereld gereisd

amai, dat kom je niet vaak tegen in de Franse wijnwereld. Siert hem alleen maar!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
28-07-2020, 11:09 AM
Bericht: #7
RE: Paul Launois, Le Mesnil-sur-Oger
(28-07-2020 10:03 AM)Vinoco schreef:  Zeer interessant dat verhaal over de single barrels. Leuk als relatiegeschenk of voor restaurants waarbij men een eigen twist aan het label kan geven.

Ik vermoed dat klanten voor de single barrels inderdaad in die richting moeten worden gezocht. Meer info op https://www.champagne-paul-launois.fr/si...champagne/

(28-07-2020 10:13 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Voor hij het domein overnam, heeft Julien negen jaar rond de wereld gereisd

amai, dat kom je niet vaak tegen in de Franse wijnwereld. Siert hem alleen maar!

Haha, inderdaad. Moest een beetje denken aan het verhaal van 'Retour en Bourgogne', een film die enkele jaren geleden verscheen.
28-07-2020, 11:51 AM
Bericht: #8
RE: Paul Launois, Le Mesnil-sur-Oger
(28-07-2020 11:09 AM)troisetoiles schreef:  
(28-07-2020 10:13 AM)Olivier schreef:  
Citaat:Voor hij het domein overnam, heeft Julien negen jaar rond de wereld gereisd

amai, dat kom je niet vaak tegen in de Franse wijnwereld. Siert hem alleen maar!

Haha, inderdaad. Moest een beetje denken aan het verhaal van 'Retour en Bourgogne', een film die enkele jaren geleden verscheen.

He ja, nu je t zegt!
Heb over die film toen kort wat geschreven op de blog.

https://wijnliefhebbers.wordpress.com/20...-nous-lie/

Ik vond m t niveau van een goeie Village Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: