Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau d'Oupia
26-11-2010, 12:42 AM
Bericht: #1
Chateau d'Oupia
Vanavond de Oppius 04 opengedaan, ik dacht die heeft er nu al lang genoeg gelegen en had ergens gelezen dat hij nog wat houterig was en wat later " zacht hout" http://wijnliefhebber.skynetblogs.be/tag/bert dacht ik , nog even wachten...
100% syrah, purperrood, en echt ne schone syrah, zeker voor languedoc, zou hem zeker wat hoger gezet hebben. Zanderig en vlezig in de mond , hout is er nog maar zeer ver weg op de achtergrond , kruidig... Na drie uurtjes caraf, en da is nie gemakkelijk :-), komt hij mooi open. Spijtig dat hij wat zeemvel droogtrekkend opkomt op t einde... mooie fles!!

Wine is sunlight , held together by water !
26-11-2010, 12:17 PM
Bericht: #2
RE: Chateau d'Oupia
Toevallig ook gedronken deze week, maar de gewone cuvée (6,20 € bij grandry)
Zeer ingetogen, kruidige neus, peper en kruidnagel, wat krieken en... rabarber. In de mond echt tamelijk strak voor een Languedoc, de zuren zitten behoorlijk mooi met slechts helemaal op t eind een lichte warmte-impressie. Zeer mooi evenwicht, aan die prijs een knappe wijn (zéker een aanrader voor de Bordeauxliefhebber, niks voor mensen die weelderigheid en (over)rijpheid zoeken)
86/100

@venne: heb nog paar flesjes Oppius 04 - of 05 liggen, is niet dringend veronderstel ik...?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-11-2010, 01:38 PM
Bericht: #3
RE: Chateau d'Oupia
Ik zou de 04 toch de volgende 2 jaar drinken. Mijn 04 zijn op .... op naar de 05

Wine is sunlight , held together by water !
18-12-2011, 10:06 PM
Bericht: #4
Nobilis 2004
50% Syrah 35% Carignan 15% Grenache noir
Donkere kleur , weinig evolutie.
Donker fruit , beestig, koffie en chocolade. Mooi evenwicht en zachte tannines.... Lekker man en aan douce prijzen.
Nog gemaakt door André, in 2007 van ons heengegaan en nu is het marie die deze prachtige wijnen maakt!

Wine is sunlight , held together by water !
16-01-2012, 09:19 PM
Bericht: #5
RE: Chateau d'Oupia
Vandaag de Minervois 2009 van dit domein gedronken en voor zijn geld (kleine 6 €) is dit een lekkere wijn met vooral een kruidige aanzet en zwart fruit maar op de afdronk komt hij wel vrij alcoholisch over ondanks zijn 13°. 86

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
14-04-2013, 09:06 PM
Bericht: #6
2005 Oppius
Dit is een mooi syrah'ke, rijpe stijl maar schone frisheid. Leuk dat ik die korreligheid nog eens tegenkom. Niet zo confi als de aussies..... schitterend P/Q

Wine is sunlight , held together by water !
27-10-2013, 05:00 PM
Bericht: #7
RE: 2005 Oppius
(14-04-2013 09:06 PM)Venne schreef:  Dit is een mooi syrah'ke, rijpe stijl maar schone frisheid. Leuk dat ik die korreligheid nog eens tegenkom. Niet zo confi als de aussies..... schitterend P/Q

Nu in het glas, dezelfde Oppius 2005. Bij aanvang wat gesloten en onsamenhangend, na een half uurtje krijgt de wijn meer punch en evenwicht. Peper is zeer opvallend, mond is zacht met mooie zuurtjes en peperpunch. Pure noordelijk aandoende syrahwijn, doet echt denken aan een St Joseph.
89

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-10-2013, 02:54 PM
Bericht: #8
RE: 2005 Oppius
(27-10-2013 05:00 PM)vinejo schreef:  
(14-04-2013 09:06 PM)Venne schreef:  Dit is een mooi syrah'ke, rijpe stijl maar schone frisheid. Leuk dat ik die korreligheid nog eens tegenkom. Niet zo confi als de aussies..... schitterend P/Q

Nu in het glas, dezelfde Oppius 2005. Bij aanvang wat gesloten en onsamenhangend, na een half uurtje krijgt de wijn meer punch en evenwicht. Peper is zeer opvallend, mond is zacht met mooie zuurtjes en peperpunch. Pure noordelijk aandoende syrahwijn, doet echt denken aan een St Joseph.
89

Tweede dag gaf deze wijn een vermoeide indruk, fraicheur was verdwenen.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-10-2013, 08:33 PM
Bericht: #9
RE: Chateau d'Oupia
Ik dronk hem de avond zelf leeg :-)

Wine is sunlight , held together by water !
08-01-2016, 09:07 PM
Bericht: #10
RE: Chateau d'Oupia
Les Barons 2011

Bij mijn eerste snuif aan het glas was ik wat verrast: behoorlijk wat houtinvloed, die mij in eerste instantie aan Bdx deed denken, maar na het walsen komen kruiden opzetten, later ook zoethout. Stevige structuur maar blijft mooi fris: heel mooie wijn. 89

Ik begrijp heel goed dat Jo het hierboven ergens aanraadt voor Bdx-liefhebbers.
8,20 betaald bij 1J1V en aan die prijs een absolute aanrader !
09-01-2016, 12:12 AM
Bericht: #11
RE: Chateau d'Oupia
(08-01-2016 09:07 PM)Dave schreef:  Les Barons 2011

Bij mijn eerste snuif aan het glas was ik wat verrast: behoorlijk wat houtinvloed, die mij in eerste instantie aan Bdx deed denken, maar na het walsen komen kruiden opzetten, later ook zoethout. Stevige structuur maar blijft mooi fris: heel mooie wijn. 89

Ik begrijp heel goed dat Jo het hierboven ergens aanraadt voor Bdx-liefhebbers.
8,20 betaald bij 1J1V en aan die prijs een absolute aanrader !

Dank voor het begrip, Dave Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
09-01-2016, 12:14 AM
Bericht: #12
RE: Chateau d'Oupia
Ch. d'Oupia. Eén van de domeinen die ik leerde ontdekken door Willy Slangen zaliger. Nostalgie...
09-01-2016, 12:22 AM
Bericht: #13
RE: Chateau d'Oupia
(09-01-2016 12:12 AM)vinejo schreef:  
(08-01-2016 09:07 PM)Dave schreef:  Les Barons 2011

Bij mijn eerste snuif aan het glas was ik wat verrast: behoorlijk wat houtinvloed, die mij in eerste instantie aan Bdx deed denken, maar na het walsen komen kruiden opzetten, later ook zoethout. Stevige structuur maar blijft mooi fris: heel mooie wijn. 89

Ik begrijp heel goed dat Jo het hierboven ergens aanraadt voor Bdx-liefhebbers.
8,20 betaald bij 1J1V en aan die prijs een absolute aanrader !

Dank voor het begrip, Dave Wink

Zo ben ik he ;-)

Wijn werd trouwens nog beter na verloop van tijd met aroma's van koffie en drop die er bij kwamen en een heel mooie structuur waarbij het hout steeds beter geïntegreerd raakte. Schoon !


Ga naar locatie: