Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Battle of the vintages
03-09-2021, 10:39 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-09-2021 om 10:41 PM door Baldrick.)
Bericht: #1
Battle of the vintages
In het kader van m'n eindwerk (jaargangen in rode Bordeaux) had ik verschillende jaargangen van Chateau Montlandrie gekocht om een heuse degustatie te organiseren. Nu staken corona, verbouwingen en gezinsuitbreiding telkens een stokje voor dit plan tot het moment dat de -degustatie in het kader van m'n eindwerk- overbodig werd aangezien m'n eindwerk intussen al lang ingediend is.
Nu bleven die flessen hier staan blinken, actie werd vereist. Dus morgen komt het er eindelijk van, 7 andere vinofielen komen langs en nemen elk een fles mee van een jaartal die ook aanwezig is van Chateau Montlandrie.

De Montlandrie gaat volgende duels aan:
2010 Antoine Pouget (Margaux)
2012 Ch Sociando Mallet (Haut-Medoc)
2013 Ch Beausejour Duffau Lagarosse (St-Emilion)
2014 Ch La Pointe (Pomerol)
2015 La Reserve de Malartic (Pessac-Leognan)
2016 Ch Angludet (Margaux)
2017 Ch de Sales (Pomerol)
2018 Ch Croque Michotte (St-Emilion)

Als ijkwijn starten we met een Sirene de Giscours 15

Op voorhand zal iedereen weten wat de tegenhanger is van de Montlandrie maar de duo's worden blind en in willekeurige volgorde van jaargang geschonken.
Aan de proevers wordt gevraagd om het jaartal eruit te halen en te bepalen wat wat is om dan uiteindelijk een score te geven. Aan de hand van die score zouden we dan een weergave moeten zien van de kwaliteit van de jaargang.

Wordt vervolgd...
Ik wil me misschien ook meteen excuseren voor de opzichtige titel, de laatste tijd heb ik waarschijnlijk iets teveel Lord of the Rings en Game of Thrones gezien Wink

It's not a hangover, it's wine flu
04-09-2021, 10:47 PM
Bericht: #2
RE: Battle of the vintages
Daar zou ik graag bij geweest zijn!

Ah, ja, ik wás erbij, haha!

Prachtige opzet en degustatie, Baldrick, enorm genoten. Wel gewaar geworden hoe moeilijk het is om de jaargangen eruit te halen. Ik had 10, 12 en 16 juist (die laatste was gewoonweg de laatste Wink ). Montlandrie herkennen was makkelijker.
De Pomerols scoorden zeer hoog, net als de Sociando uiteraard, en de Angludet. Grote verrassing was de…2013.

thank you!!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-09-2021, 01:32 PM
Bericht: #3
RE: Battle of the vintages
Heel interessante degustatie met een tof competitief spel-element. Chapeau aan de organisatie! ;-)

Leuk en leerrijk om de typiciteit van Chateau Montlandrie tegenover de diversiteit van Bordeaux-jaren en -appellaties te zetten.

Het viel me op dat de jonge Bordeauxs toch opvallend drinkbaar zijn: enkel de 2018 trok wat tegen in mijn mond, maar '16 en '17 waren heel aangenaam met nog veel potentieel natuurlijk.

En ik zal het nu maar toegeven: "Je suis un bordelaise" :-D
06-09-2021, 08:39 PM
Bericht: #4
RE: Battle of the vintages
Citaat:En ik zal het nu maar toegeven: "Je suis un bordelaise" :-D
Wijntransgender?
06-09-2021, 10:05 PM
Bericht: #5
RE: Battle of the vintages
(06-09-2021 08:39 PM)rlin schreef:  
Citaat:En ik zal het nu maar toegeven: "Je suis un bordelaise" :-D
Wijntransgender?

Wat een inclusief forum

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
06-09-2021, 10:33 PM
Bericht: #6
RE: Battle of the vintages
Heerlijke namiddag, de weergoden zaten mee, het gezelschap was top.

Geen notities genomen, maar volgende scores werden gegeven (in volgorde van schenken). Alle wijnen werden 1 tot 4uur op voorhand geopend, klein glaasje eruit en terug toe, 2010 werd ook even gekaraffeerd.

Eerst La Sirene de Giscours 15. Initieel dachten we dat de wijn een fout had, maar dit ging eruit na walsen. De wijn werd ook enkel maar beter door wat open te staan. 89,1

Dan begonnen de duetjes
-2015
Montlandrie 89
La reserve de Malartic 89,3
De malartic had in vergelijking met de Montlandrie al meer evolutie, iets minder materie. 2015 scoort hier wat minder, deze zit volgens mij wat in zijn gesloten fase.

-2017
Montlandrie 89,8
Chateau de Sales 92,3

-2013
Montlandrie 89,3
Chateau Beausejour Duffau Lagarosse 89,3
Het jaar waarvan we ervan uitgingen dat iedereen het er vlotjes ging uithalen. Er werd gegokt op 18, 12 en zelfs een 16, groot was de verbazing dat dit het verguisde 13 was. De klasse van de Chateau en de wijnbouwer kwamen hier duidelijk naarboven.

-2010
Montlandrie 91
Antoine Pouget 89,3
Voor mij persoonlijk was dit het beste duo. De wijnen hadden concentratie en hadden zich al mooit 'gezet' maar zeker de Montlandrie heeft nog heel wat jaren voor de boeg.

-2014
Montlandrie 89,3
Chateau La Pointe 91,5
Opnieuw een Pomerol en opnieuw een hoge score. Mooi jaar, klassiek, finesse.

-2018
Montlandrie 88,2
Croque Michotte 89
Mooie wijnen die ondanks hun opvallend grote drinkbaarheid toch nog een heel jeugdig karakter hadden.

-2012
Montlandrie 90,3
Sociando Mallet 90,7
2012 een minder jaar? Wat, hoe, waar? Opnieuw komt de klasse van de wijnmaker naar boven hier, plus het feit dat de wijnen al wat tijd hebben gehad om in hun plooi te vallen. En die Sociando, man, heerlijk!

-2016
Montlandrie 90,8
Chateau d'Angludet 92,5
Met de finish in zicht klopt d'Angludet Wout Van Aert gewijs Chateau de Sales, de finishfoto was duidelijk, we hadden een winnaar.applaus Beiden heerlijke wijnen, hier zou ik kunnen op leven.

Zoals de attente lezer zal opmerken, de verschillen zijn minimaal, ook tussen de Montlandries onderling. Daar mag vooral uit besloten worden dat in de mindere jaren de wijnbouwer een moeilijk te overschatten factor wordt en Montlandrie een constant hoog niveau kan aanhouden.
Anderzijds moet toch gezegd worden dat er er ook wat kindermoorden gepleegd werden, de wijnen waren over het algemeen wel opvallend drinkbaar voor hun leeftijd, maar gezien de concentratie en materie die ik proefde in dan vooral de 10 en 16 vermoed ik dat, moesten we deze degustatie binnen 10 jaar exact opnieuw doen, we veel grotere verschillen zouden zien en de scores van 'grote jaren' nog zouden stijgen.

Nadien nog de Cuvee Jules van Desiree Petit gedronken, veel wijn voor weinig geld.
Chateau Lagrange (St-Julien) 2011, opnieuw zo'n minder jaar die toch grote klasse toont (ook opnieuw invloed van het domein natuurlijk), gaat enkel nog beter worden de komende jaren.
Domaine Viret -Renaissance 16, tja, je ruikt en proeft dat het Rhone is maar dan eentje met een hoek af, op een goede manier. Finesse, complexiteit, heerlijk!

It's not a hangover, it's wine flu
06-09-2021, 11:05 PM
Bericht: #7
RE: Battle of the vintages
Heerlijke degustatie. Bedankt voor de notes. Het valt inderdaad op dat de scores redelijk dicht bij elkaar liggen. Toch wat verrassend. Hoewel, het zijn nog relatief jonge wijnen. Deze uit een minder jaar zullen zich mss al mooi tonen. De kracht van een goeie wijnbouwer is inderdaad om in jaren zoals 2013 meer te werken op finesse en balans. Geen makkelijke opgave.
Zoals je aangaf zou t wel s kunnen dat de conclusies anders zijn binnen 10
jaar. Je kan mss al iets inplannen op 5/09/2031
09-09-2021, 10:01 AM
Bericht: #8
RE: Battle of the vintages
(06-09-2021 11:05 PM)Fre schreef:  Heerlijke degustatie. Bedankt voor de notes. Het valt inderdaad op dat de scores redelijk dicht bij elkaar liggen. Toch wat verrassend. Hoewel, het zijn nog relatief jonge wijnen. Deze uit een minder jaar zullen zich mss al mooi tonen. De kracht van een goeie wijnbouwer is inderdaad om in jaren zoals 2013 meer te werken op finesse en balans. Geen makkelijke opgave.
Zoals je aangaf zou t wel s kunnen dat de conclusies anders zijn binnen 10
jaar. Je kan mss al iets inplannen op 5/09/2031

Idd, mss mogen we voorzichtig besluiten dat het belangrijker is van wié je de wijn koopt dan in welke jaargang?
Met natuurlijk de nuance dat de wijnen hier allen 11 jaar of jonger waren en het verschil wellicht gemaakt wordt na (lang) ouderen.
Wat alweer de stelling bewijst dat als men spreekt over een topjaar in Bordeaux dat het dan vooral gaat over een jaar met grote bewaarkracht.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
09-09-2021, 03:50 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-09-2021 om 03:52 PM door wvd.)
Bericht: #9
RE: Battle of the vintages
(09-09-2021 10:01 AM)vinejo schreef:  Wat alweer de stelling bewijst dat als men spreekt over een topjaar in Bordeaux dat het dan vooral gaat over een jaar met grote bewaarkracht.
En dat is (helaas?) niet alleen in Bordeaux. Het is mijn ervaring dat velen uiteindelijk meer plezier beleven aan heel goed gemaakte wijnen uit "lichtere" jaren dan aan wijnen uit de topjaren, net zoals hierboven vermeld werd. De grote jaren zijn (waren?) jong amper te drinken en wie wacht er nu nog 15 of 20 jaar?

WVD (Wijnhandel Leuvin, gespecialiseerd in het betere werk uit Frankrijk en Italië)
09-09-2021, 09:59 PM
Bericht: #10
RE: Battle of the vintages
(09-09-2021 03:50 PM)wvd schreef:  
(09-09-2021 10:01 AM)vinejo schreef:  Wat alweer de stelling bewijst dat als men spreekt over een topjaar in Bordeaux dat het dan vooral gaat over een jaar met grote bewaarkracht.
En dat is (helaas?) niet alleen in Bordeaux. Het is mijn ervaring dat velen uiteindelijk meer plezier beleven aan heel goed gemaakte wijnen uit "lichtere" jaren dan aan wijnen uit de topjaren, net zoals hierboven vermeld werd. De grote jaren zijn (waren?) jong amper te drinken en wie wacht er nu nog 15 of 20 jaar?
Dat is inderdaad zo. Op het jubileum banket van de Vlaamse Wijngilde in 2018 werden zowel een Calon Ségur 2006 als een Mouton Rothschild 2005 geschonken. De volledig op dronk zijnde Calon Ségur overklaste de Mouton Rothschild 2005, die zich in de beginfase van het optimum bevond. Men proefde de veel belovende toekomst van de Mouton-Rothschild, maar de verder geëvolueerde Saint-estèphe was toen beslist beter.
09-09-2021, 10:39 PM
Bericht: #11
RE: Battle of the vintages
(09-09-2021 09:59 PM)rlin schreef:  
(09-09-2021 03:50 PM)wvd schreef:  
(09-09-2021 10:01 AM)vinejo schreef:  Wat alweer de stelling bewijst dat als men spreekt over een topjaar in Bordeaux dat het dan vooral gaat over een jaar met grote bewaarkracht.
En dat is (helaas?) niet alleen in Bordeaux. Het is mijn ervaring dat velen uiteindelijk meer plezier beleven aan heel goed gemaakte wijnen uit "lichtere" jaren dan aan wijnen uit de topjaren, net zoals hierboven vermeld werd. De grote jaren zijn (waren?) jong amper te drinken en wie wacht er nu nog 15 of 20 jaar?
Dat is inderdaad zo. Op het jubileum banket van de Vlaamse Wijngilde in 2018 werden zowel een Calon Ségur 2006 als een Mouton Rothschild 2005 geschonken. De volledig op dronk zijnde Calon Ségur overklaste de Mouton Rothschild 2005, die zich in de beginfase van het optimum bevond. Men proefde de veel belovende toekomst van de Mouton-Rothschild, maar de verder geëvolueerde Saint-estèphe was toen beslist beter.

Een Mouton 2005 nu al openen..? Gek?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-09-2021, 02:53 PM
Bericht: #12
RE: Battle of the vintages
(09-09-2021 10:39 PM)vinejo schreef:  
(09-09-2021 09:59 PM)rlin schreef:  
(09-09-2021 03:50 PM)wvd schreef:  
(09-09-2021 10:01 AM)vinejo schreef:  Wat alweer de stelling bewijst dat als men spreekt over een topjaar in Bordeaux dat het dan vooral gaat over een jaar met grote bewaarkracht.
En dat is (helaas?) niet alleen in Bordeaux. Het is mijn ervaring dat velen uiteindelijk meer plezier beleven aan heel goed gemaakte wijnen uit "lichtere" jaren dan aan wijnen uit de topjaren, net zoals hierboven vermeld werd. De grote jaren zijn (waren?) jong amper te drinken en wie wacht er nu nog 15 of 20 jaar?
Dat is inderdaad zo. Op het jubileum banket van de Vlaamse Wijngilde in 2018 werden zowel een Calon Ségur 2006 als een Mouton Rothschild 2005 geschonken. De volledig op dronk zijnde Calon Ségur overklaste de Mouton Rothschild 2005, die zich in de beginfase van het optimum bevond. Men proefde de veel belovende toekomst van de Mouton-Rothschild, maar de verder geëvolueerde Saint-estèphe was toen beslist beter.
Een Mouton 2005 nu al openen..? Gek?
Tja, als die wijn 'gratis' aangeboden wordt en de 'keldermeester' en PR-staf van Mouton aanwezig zijn, dan gebeurt dat. Het was een 13 jaar oude wijn. Men kon hopen dat de eerste aanloop tot het optimum bespeurbaar was en dat was ook zo.
Dit had nog duidelijker geweest na 15 jaar kelder, maar voor zo'n 1 er cru uit een schitterend maar laatbloeiend jaar had 20 jaar nog beter geweest.
Het stond in ieder geval 'chic' op het menu. Enig snobisme is ook nooit ver weg.
Enfin de Calon-Ségur 2006 was wat mij betreft de beste wijn van dit feestmaal, waar het niet ontbrak aan soortgenoten.


Ga naar locatie: