Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tenuta di Tavignano, Marche
22-01-2022, 05:36 PM
Bericht: #1
Tenuta di Tavignano, Marche
ik had twee Verdicchio's van dit domein en besloot gisteren de Villa Torre 2020 open te doen. Dat is een Verdicchio di Castelli di Jesi Classico Superiore, wat een mondvol, de naam in ieder geval.
In de neus iets redelijk apart, maar wel aantrekkelijk, vond ik. Frisse citrusaroma's, maar vooral ook venkel en anijs-achtige aroma's. Voor sommigen zal dit misschien iets medicinaal oproepen. In de mond was dit heel sappig voor een Verdicchio. Waar Verdicchio soms streng en strak kan zijn, is deze wijn heel toegankelijk, maar daarom niet oninteressant. Wat mij opvalt is het mooie evenwicht in de mond, perfect geïntegreerde zuurtjes. Aan 9,99€ kan je niet veel misdoen met deze wijn.

Dit deed mij goesting krijgen om de Misco 2016 open te doen. Zelfde appellatie, maar een single vineyard. Je merkt onmiddellijk dat dit een ander beestje is in het glas. Daar waar de Villa Torre je tegemoet kwam, moet je wat zoeken bij deze Misco. En toch geeft dit direct het gevoel dat je toch één, misschien twee, trapjes hoger staat hier. Een zeer etherisch gevoel in de neus. Een delicate rokerigheid, regen na warm weer, ook wat limoen en het gevoel van een lichte toast, maar aangezien deze wijn geen hout gezien heeft, ligt dit waarschijnlijk in de lijn van de rokerigheid.
In de mond een heel dense wijn, echt een wijn die een filmend mondgevoel geeft. En dat zonder aan frisheid in te boeten, ook al is het een heel ander type fraicheur dan in de Villa Torre. Je voelt echt een zekere concentratie die ook merkbaar is in de afdronk. Geen voor de hand liggende wijn voor wie een expressieve wijn verwacht met veel fruit en/of hout, maar wel boeiend, intrigerend en uitnodigend om verder te onderzoeken. Ik ben toch wel redelijk onder de indruk van het niveau van deze wijn voor 15€.

Ideaal duo om eens kennis te maken met Verdicchio!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
22-01-2022, 05:55 PM
Bericht: #2
RE: Tenuta di Tavignano, Marche
(22-01-2022 05:36 PM)Olivier schreef:  ik had twee Verdicchio's van dit domein en besloot gisteren de Villa Torre 2020 open te doen. Dat is een Verdicchio di Castelli di Jesi Classico Superiore, wat een mondvol, de naam in ieder geval.
In de neus iets redelijk apart, maar wel aantrekkelijk, vond ik. Frisse citrusaroma's, maar vooral ook venkel en anijs-achtige aroma's. Voor sommigen zal dit misschien iets medicinaal oproepen. In de mond was dit heel sappig voor een Verdicchio. Waar Verdicchio soms streng en strak kan zijn, is deze wijn heel toegankelijk, maar daarom niet oninteressant. Wat mij opvalt is het mooie evenwicht in de mond, perfect geïntegreerde zuurtjes. Aan 9,99€ kan je niet veel misdoen met deze wijn.

Dit deed mij goesting krijgen om de Misco 2016 open te doen. Zelfde appellatie, maar een single vineyard. Je merkt onmiddellijk dat dit een ander beestje is in het glas. Daar waar de Villa Torre je tegemoet kwam, moet je wat zoeken bij deze Misco. En toch geeft dit direct het gevoel dat je toch één, misschien twee, trapjes hoger staat hier. Een zeer etherisch gevoel in de neus. Een delicate rokerigheid, regen na warm weer, ook wat limoen en het gevoel van een lichte toast, maar aangezien deze wijn geen hout gezien heb, ligt dit waarschijnlijk in de lijn van de rokerigheid.
In de mond een heel dense wijn, echt een wijn die een filmend mondgevoel geeft. En dat zonder aan frisheid in te boeten, ook al is het een heel ander type fraicheur dan in de Villa Torre. Je voelt echt een zekere concentratie die ook merkbaar is in de afdronk. Geen voor de hand liggende wijn voor wie een expressieve wijn verwacht met veel fruit en/of hout, maar wel boeiend, intrigerend en uitnodigend om verder te onderzoeken. Toch wel redelijk onder de indruk van het niveau van deze wijn voor 15€.

Ideaal duo om eens kennis te maken met Verdicchio!

Mooie post!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-01-2022, 06:22 PM
Bericht: #3
RE: Tenuta di Tavignano, Marche
Citaat:Mooie post!

thank you

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
09-05-2022, 09:41 AM
Bericht: #4
RE: Tenuta di Tavignano, Marche
(22-01-2022 05:36 PM)Olivier schreef:  ik had twee Verdicchio's van dit domein en besloot gisteren de Villa Torre 2020 open te doen. Dat is een Verdicchio di Castelli di Jesi Classico Superiore, wat een mondvol, de naam in ieder geval.
In de neus iets redelijk apart, maar wel aantrekkelijk, vond ik. Frisse citrusaroma's, maar vooral ook venkel en anijs-achtige aroma's. Voor sommigen zal dit misschien iets medicinaal oproepen. In de mond was dit heel sappig voor een Verdicchio. Waar Verdicchio soms streng en strak kan zijn, is deze wijn heel toegankelijk, maar daarom niet oninteressant. Wat mij opvalt is het mooie evenwicht in de mond, perfect geïntegreerde zuurtjes. Aan 9,99€ kan je niet veel misdoen met deze wijn.

Gisteren ook deze wijn in het glas, doch wel de 2019 versie. De neus was vrij ingetogen, maar wel zuiver. Domein werkt biologisch en is ook gecertifeerd. Ik herken de citrus en venkel aroma's wel. Had ook witte bloemen en witte vruchten. Maar alles vrij subtiel. Mooie uitgebalanceerde zuurtjes in de mond met voldoende body. Gewoon een heel smakelijk wijntje aan 9,99€. Ik vond in de afdronk een amandelbittertje terug dat ik bij veel witte Italiaanse wijnen heb, ongeacht de druif. Buy again? Eigenlijk wel. Ging ook perfect bij de pasta vongole.


Ga naar locatie: