Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veblen effect
10-09-2022, 08:48 AM
Bericht: #1
Veblen effect
Bourgogne is onderhevig aan het Veblen effect.

- is genoemd naar Thornstein Veblen (1857-1929). Het betreft het vraaggedrag van consumenten, naar goederen waarvan de vraag er naar groot is als de prijs hoog is. Deze goederen worden ook wel Giffen-goederen genoemd. Rijke mensen consumeren bij voorkeur dure goederen, niet omdat die beter zijn dan de goedkopere, maar omdat men op die manier aan anderen kan tonen hoe rijk men is. Meer algemeen (in jargon) wordt het effect gedefinieerd als een situatie waarin het nut van een persoon mede afhangt van het nut of de consumptie van andere personen.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-09-2022, 10:11 AM
Bericht: #2
RE: Veblen effect
Hahaha. En daar zit je dan met je fles van 10.000 euro en dan zegt je tafelgenoot, laten we hem Basil noemen, "Oh, yes, Bordhow is one of the Clarets alright".
10-09-2022, 11:22 AM
Bericht: #3
RE: Veblen effect
Volledig correct. Economie uit 1ste kandidatuur. Toen geduid met de befaamde Millet vest als voorbeeld, waar Paul Jambers ooit nog reportage over draaide.

Geldt m.i. voor alle (te) dure wijnen. Mss met dat verschil dat in Bourgogne - veel meer dan elders - sprake is van een trickle down effect waardoor zowat elk etiket waar Bourgougne, 1ier cru of Grand Cru op staat gewild is, los van de inhoud van de fles. Menselijk gedrag blijft fascinerend.
10-09-2022, 07:16 PM
Bericht: #4
RE: Veblen effect
(10-09-2022 08:48 AM)vinejo schreef:  Bourgogne is onderhevig aan het Veblen effect.

- is genoemd naar Thornstein Veblen (1857-1929). Het betreft het vraaggedrag van consumenten, naar goederen waarvan de vraag er naar groot is als de prijs hoog is. Deze goederen worden ook wel Giffen-goederen genoemd. Rijke mensen consumeren bij voorkeur dure goederen, niet omdat die beter zijn dan de goedkopere, maar omdat men op die manier aan anderen kan tonen hoe rijk men is. Meer algemeen (in jargon) wordt het effect gedefinieerd als een situatie waarin het nut van een persoon mede afhangt van het nut of de consumptie van andere personen.

Heb je ooit die pub op het laatste blad van Decanter gezien "For most, Krug wil remain out if reach". Sindsdien niet de minste interesse meer in die zooi....

WVD (Wijnhandel Leuvin, gespecialiseerd in het betere werk uit Frankrijk en Italië)


Ga naar locatie: