Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Heretat MontRubí - D.O. Penedès
17-12-2022, 12:14 PM
Bericht: #1
Heretat MontRubí - D.O. Penedès
Hier wat info over dit wijnhuis, dat ondermeer tracht om de autochtone druif sumoll weer in ere te herstellen. Een moeilijk te temmen cepage, die, indien goed gemaakt, subtiele rode wijnen voortbrengt.

Ik schonk Oli blind de Gaintus Radical 2018, 100% sumoll. Gaintus verwijst naar de bewegwijzering van een klimroute in de Pyreneeën en symboliseert de uitdaging waar MontRubí zich doorheen heeft weten te werken.

Kleur is bijzonder licht. Net na openen deed het aroma me enorm aan een geouderde Bordeaux denken, echter zónder tertiaire toetsen. Eerder zo n St Emilion van eind jaren 80, onmiddellijk na ontkurken. Olivier ontwaarde leder en klein rood fruit, sprak van elegantie. Die verfijning zet zich voort in de mond. Die zou op het eerste gevoel dun kunnen genoemd worden, maar dat zou afbreuk doen aan deze wijn.
Hij heeft geen jasje aan maar ook in de vrieskou vertoonde deze Sumoll genoeg karakter om ons een warm gevoel te bezorgen.

Zéer leuke ontdekking.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-12-2022, 05:59 PM
Bericht: #2
RE: Heretat MontRubí - D.O. Penedès
(17-12-2022 12:14 PM)vinejo schreef:  Hier wat info over dit wijnhuis, dat ondermeer tracht om de autochtone druif sumoll weer in ere te herstellen. Een moeilijk te temmen cepage, die, indien goed gemaakt, subtiele rode wijnen voortbrengt.

Ik schonk Oli blind de Gaintus Radical 2018, 100% sumoll. Gaintus verwijst naar de bewegwijzering van een klimroute in de Pyreneeën en symboliseert de uitdaging waar MontRubí zich doorheen heeft weten te werken.

Kleur is bijzonder licht. Net na openen deed het aroma me enorm aan een geouderde Bordeaux denken, echter zónder tertiaire toetsen. Eerder zo n St Emilion van eind jaren 80, onmiddellijk na ontkurken. Olivier ontwaarde leder en klein rood fruit, sprak van elegantie. Die verfijning zet zich voort in de mond. Die zou op het eerste gevoel dun kunnen genoemd worden, maar dat zou afbreuk doen aan deze wijn.
Hij heeft geen jasje aan maar ook in de vrieskou vertoonde deze Sumoll genoeg karakter om ons een warm gevoel te bezorgen.

Zéer leuke ontdekking.

Al eerder gehoord van Sumoll, maar nog nooit geproefd. Nu dus wel Wink En is een wijn die goed past in ons straatje : rood fruit (veenbessen?), fraicheur, en eigenlijk opmerkelijk veel structuur voor een wijn die op eerste zicht licht overkomt. Bijna op zijn Nebbiolo’s, maar koeler qua fruit. Blind plaats je dit nooit in Spanje!

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
17-12-2022, 07:50 PM
Bericht: #3
RE: Heretat MontRubí - D.O. Penedès
Nooit gehoord van de druif, laat staan geproefd. We noteren het.
Ook een DO waar ik vrijwel geen rood van gedronken heb.


Ga naar locatie: