Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verticaaltje
10-03-2023, 04:45 PM
Bericht: #1
Verticaaltje
Blizzardachtige condities buiten en we zijn deze week toch al in de Bordeaux sferen. Een mooi moment om eens te kijken hoe het met mijn Haut-Medoc wijnen uit St Seurin de Cadourne is. Straks openen we de 2014, 2015 en 2016 van Chateau Moulin de Blanchon. Ben benieuwd hoe ze er voor staan. 50 % Merlot, 49 % Cabernet Sauvignon en 1 % Petit Verdot is normaal gesproken de blend.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
10-03-2023, 07:41 PM
Bericht: #2
RE: Verticaaltje
(10-03-2023 04:45 PM)Sur la Table schreef:  Blizzardachtige condities buiten en we zijn deze week toch al in de Bordeaux sferen. Een mooi moment om eens te kijken hoe het met mijn Haut-Medoc wijnen uit St Seurin de Cadourne is. Straks openen we de 2014, 2015 en 2016 van Chateau Moulin de Blanchon. Ben benieuwd hoe ze er voor staan. 50 % Merlot, 49 % Cabernet Sauvignon en 1 % Petit Verdot is normaal gesproken de blend.

Interessante jaargangen om nu te proberen. Benieuwd hoe ze het ervan af brengen.

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
10-03-2023, 10:17 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-03-2023 om 10:45 PM door Sur la Table.)
Bericht: #3
RE: Verticaaltje
Bij inschenken zien we mooie geconcentreerde kleuren. 2014 standaard Bordeaux rood. 2015 iets lichter en 2016 paarse zweem. Nuance verschillen.

Laatste keer dat ik ze alle 3 probeerde zat 2014 beetje verscholen, 2015 en 16 primair op het fruit waar weinig verschil in zat.

Vandaag toont 2014 zich weer goed. De meest typisch Bordeaux, met vooral fruit van bessen in alle kleuren in de neus, vleugje cederhout. Mooie zuren, fris, lekker sappig. Op het einde een lichte droogtrekking wat hoort als je einde middag een Haut medoc drinkt. Afdronk prima voor de kwaliteit.

2015 was vandaag de lastigste. Moest even lucht happen. Toch merk je dat je hetzelfde huis hebt. Fruit is er zeker, hier duidelijk een kruidige toets. In de mond wat meer werk. Zuren, tannine. Het is allemaal wat minder afgerond. Robuust zal ik zeggen. Alles wat meer ingekapseld en op het einde merk je dat deze wijn wel om een hapje vraagt.

2016 verleidt meteen met wat meer cassis in de neus. Meer open. De smaak volgt, lekkere zuurtjes en vers fruit. Sappig. Ook jong maar niet storend. Tannine vriendelijk. Mooie afdronk.

De volgende rondes bloeien de wijnen open. Ze worden completer. Er is meer in te ontdekken en tijdens het eten lijken ze allemaal wel prima op dronk. Na het eten blijkt weer, de 2014 en 2016 zijn goed drinkbaar elk op hun eigen manier. 2015 heeft nog wat tijd nodig.

Allemaal jong, 2014 begint wat meer ontwikkeld te raken maar nog steeds in zijn jeugd. 2015, ik denk het meest compleet en op de langere termijn zal deze het winnen. 2016, finesse, mooi fruit, fris, lengte en ook deze zal het nog lang volhouden maar nu al zo lekker.

Toch duidelijk wijnen van hetzelfde chateau. Is er een winnaar? De graadmeter is meestal welke glazen zijn er als eerste leeg. Dan is het 2016. Maar het ligt dicht bij elkaar en zou ik trek hebben in iets klassieker pak je 14, 15 even liggen laten, en 16 is altijd goed.

Even chargeren: Het klopt wel met recente ervaringen van deze jaargangen met andere Bordeaux wijnen. 14 soms ondergedoken maar als ze zich laten zien, heerlijk. 15 dicht laten, toch compleet en veelbelovend. 16 tot nu toe geen tegenvaller gehad.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
11-03-2023, 02:32 PM
Bericht: #4
RE: Verticaaltje
(10-03-2023 10:17 PM)Sur la Table schreef:  Bij inschenken zien we mooie geconcentreerde kleuren. 2014 standaard Bordeaux rood. 2015 iets lichter en 2016 paarse zweem. Nuance verschillen.

Laatste keer dat ik ze alle 3 probeerde zat 2014 beetje verscholen, 2015 en 16 primair op het fruit waar weinig verschil in zat.

Vandaag toont 2014 zich weer goed. De meest typisch Bordeaux, met vooral fruit van bessen in alle kleuren in de neus, vleugje cederhout. Mooie zuren, fris, lekker sappig. Op het einde een lichte droogtrekking wat hoort als je einde middag een Haut medoc drinkt. Afdronk prima voor de kwaliteit.

2015 was vandaag de lastigste. Moest even lucht happen. Toch merk je dat je hetzelfde huis hebt. Fruit is er zeker, hier duidelijk een kruidige toets. In de mond wat meer werk. Zuren, tannine. Het is allemaal wat minder afgerond. Robuust zal ik zeggen. Alles wat meer ingekapseld en op het einde merk je dat deze wijn wel om een hapje vraagt.

2016 verleidt meteen met wat meer cassis in de neus. Meer open. De smaak volgt, lekkere zuurtjes en vers fruit. Sappig. Ook jong maar niet storend. Tannine vriendelijk. Mooie afdronk.

De volgende rondes bloeien de wijnen open. Ze worden completer. Er is meer in te ontdekken en tijdens het eten lijken ze allemaal wel prima op dronk. Na het eten blijkt weer, de 2014 en 2016 zijn goed drinkbaar elk op hun eigen manier. 2015 heeft nog wat tijd nodig.

Allemaal jong, 2014 begint wat meer ontwikkeld te raken maar nog steeds in zijn jeugd. 2015, ik denk het meest compleet en op de langere termijn zal deze het winnen. 2016, finesse, mooi fruit, fris, lengte en ook deze zal het nog lang volhouden maar nu al zo lekker.

Toch duidelijk wijnen van hetzelfde chateau. Is er een winnaar? De graadmeter is meestal welke glazen zijn er als eerste leeg. Dan is het 2016. Maar het ligt dicht bij elkaar en zou ik trek hebben in iets klassieker pak je 14, 15 even liggen laten, en 16 is altijd goed.

Even chargeren: Het klopt wel met recente ervaringen van deze jaargangen met andere Bordeaux wijnen. 14 soms ondergedoken maar als ze zich laten zien, heerlijk. 15 dicht laten, toch compleet en veelbelovend. 16 tot nu toe geen tegenvaller gehad.

Interessant, Sam, bedankt om te delen. Heeft de 16 ooit een meer gesloten fase gehad? Of altijd toegankelijk geweest?

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
11-03-2023, 04:28 PM
Bericht: #5
RE: Verticaaltje
(11-03-2023 02:32 PM)Olivier schreef:  Interessant, Sam, bedankt om te delen. Heeft de 16 ooit een meer gesloten fase gehad? Of altijd toegankelijk geweest?

De 16 niet nee. En ik heb meer Bordeaux wijnen waar de 15 potdicht zit momenteel en 16 weliswaar jong is, maar toch genietbaar. Een Pomerol oa.

14 ook vaker gesloten tegengekomen, en die waren in het begin erg mooi.

Kleinschalige importeur van voornamelijk Franse wijn. Houdt van klassieke wijnen
11-03-2023, 07:16 PM
Bericht: #6
RE: Verticaaltje
Bovenstaande is in lijn met mijn ervaringen met bdx 15 en 16. Van beide redelijk wat in primeur gekocht en heb 15 van in het begin ‘moeilijk’ gevonden. 16 van in het begin dat frisse fruit gehad waardoor het een plezier was/is om te drinken. 15 altijd beetje op slot en minder speels. Je voelt het potentieel wel borrelen onder de oppervlakte, klaar om uit te barsten. Geen idee welke van beide de betere wijnen gaat leveren op termijn. Kwestie van smaak zeker? 14 niet zo heel veel van liggen. Vorige week flesje Meyney 14 gedronken en was zeer mooi. Meer dan voldoende marge maar vlot drinkbaar. Verrassend rijp.


Ga naar locatie: