Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wijnkaart voor restaurant
28-12-2010, 02:36 PM
Bericht: #1
wijnkaart voor restaurant
beste wijnafficionado's
ik worstel al een tijdje met een nieuwe wijnkaart voor mijn restaurant. Bij mijn vorige kaart (een 110 wijnen) had ik bij elke wijn het etiket afgedrukt met een beschrijving (die ik vaak veel te lyrisch en onverstaanbaar vond). Nu zou ik hetzelfde willen doen met de nieuwe kaart (ca 176 wijnen): ik zou dus graag alle etiketten weer naast de wijn zetten (samen met de prijs uiteraard) en met een korte beschrijving. Het enige nadeel is dus dat ik onmogelijk elke zes maanden een nieuwe kaart kan laten drukken (dus jaartallen staan er niet op maar ik ben zelf wel steeds aanwezig in de zaak dus men kan het me vragen :-) en ik serveer geen oude jaartallen dus volgens mij is dit niet echt onoverkomelijk. Nu wou ik eens vragen wat jullie verwachten van een wijnkaart?
verkiezen jullie bijvoorbeeld een kaart met zwierige beschrijvingen (over frisse veldbloempjes en mooi geconfijt zuiders zomerfruit bijvoorbeeld :-) of liever een zakelijke kaart waar gewoon druif, streek, terroir, aroma's etc in vermeld staan zonder volzinnen?
28-12-2010, 03:17 PM
Bericht: #2
RE: wijnkaart voor restaurant
dit heb ik voor een klant gemaakt

http://www.thevine.be/wijnkaart.png
en
http://www.thevine.be/wijnkaart.pdf
28-12-2010, 03:28 PM
Bericht: #3
RE: wijnkaart voor restaurant
ziet er leuk uit... ik ben zelf grafisch ontwerper maar voor jezelf werken is natuurlijk altijd wat moeilijker :-)
en ik ben een groot voorstander van het KISS principe :-)
28-12-2010, 03:48 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-12-2010 om 05:43 PM door don quichotte.)
Bericht: #4
RE: wijnkaart voor restaurant
Ziet er verzorgd uit en een restaurant dat nog niet tot de groep behoort van de “ Fair Wine Restaurant” maar zeker geen factor van 3…..5 hanteert voor zijn prijzen.

Twee bemerkingen :
1- Vervang de benaming Vin Du Patron door gewoon “Huiswijn”
2 - Haal de goedkope kurken van gecomprimeerd gemalen kurkhout uit die foto; dit getuigd niet van kwaliteit en vervang die door gezonde en lange homogene kurken. Wink Ik dacht dat je goed was in "Fotoshopping" Smile

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
28-12-2010, 03:53 PM
Bericht: #5
RE: wijnkaart voor restaurant
ik vind dat het jaartal onmisbaar is op een wijnkaart!
Rhone 2008/2009 of 2007 maakt een groot verschil!
idem voor bordeaux bvb.
28-12-2010, 04:06 PM
Bericht: #6
RE: wijnkaart voor restaurant
(28-12-2010 03:48 PM)don quichotte schreef:  Ziet er verzorgd uit en een restaurant dat nog niet tot de groep behoord van de “ Fair Wine Restaurant” maar zeker geen factor van 3…..5 hanteert voor zijn prijzen.

Twee bemerkingen :
1- Vervang de benaming Vin Du Patron door gewoon “Huiswijn”
2 - Haal de goedkope kurken van gecomprimeerd gemalen kurkhout uit die foto; dit getuigd niet van kwaliteit en vervang die door gezonde en lange homogene kurken. Wink Ik dacht dat je goed was in "Fotoshopping" Smile

beide restaurants hebben de label fair wine restaurant gekregen. Ik probeer m'n prijzen interessant te houden. En ze doen *3 op hun aankoopprijs en niet op particulierenprijs. Resultaat is ook dat deze restaurants veel meer wijn verkopen.

Uw twee bemerkingen zijn volledig terecht. Al spelen die kurken niet echt een rol op deze wijnkaart. We proberen het ontwerp steeds in samenspraak met de klant te doen. Dus als hij zegt: Vin du patron, eh bien c'est le vien du patron mon cher Smile
28-12-2010, 05:03 PM
Bericht: #7
RE: wijnkaart voor restaurant
(28-12-2010 02:36 PM)jazzper schreef:  beste wijnafficionado's
Nu wou ik eens vragen wat jullie verwachten van een wijnkaart?
verkiezen jullie bijvoorbeeld een kaart met zwierige beschrijvingen (over frisse veldbloempjes en mooi geconfijt zuiders zomerfruit bijvoorbeeld :-) of liever een zakelijke kaart waar gewoon druif, streek, terroir, aroma's etc in vermeld staan zonder volzinnen?

Dag Jazzper,

Niet te veel beschrijving, wel de correcte info, eventueel een aanduiding om welk type wijn het gaat (krachtig, vol, fijn, licht, droog,...) en daarbij als het kan misschien een tip bij welke gerechten je hem het best geschikt vindt (tenzij je dat liever overlaat aan een sommelier...)
Ivm het jaartal, kan je bij je ontwerp eventueel niet naast elke wijn wat plaats laten (stippellijntje) om te vermelden over welk jaar het gaat? En als een jaargang vernieuwd wordt, gewoon aanpassen?
De meeste liefhebbers (en dat zijn er steeds meer) stellen wel degelijk prijs op het kennen vd jaargang.
Zorg in rood vooral voor genoeg lichtere wijnen (cabernet franc uit de loire, Pinot noir,...), de meeste wijnkaarten staan vol met veel te krachtige wijnen.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-12-2010, 05:13 PM
Bericht: #8
RE: wijnkaart voor restaurant
(28-12-2010 05:03 PM)vinejo schreef:  
(28-12-2010 02:36 PM)jazzper schreef:  beste wijnafficionado's
Nu wou ik eens vragen wat jullie verwachten van een wijnkaart?
verkiezen jullie bijvoorbeeld een kaart met zwierige beschrijvingen (over frisse veldbloempjes en mooi geconfijt zuiders zomerfruit bijvoorbeeld :-) of liever een zakelijke kaart waar gewoon druif, streek, terroir, aroma's etc in vermeld staan zonder volzinnen?

Dag Jazzper,

Niet te veel beschrijving, wel de correcte info, eventueel een aanduiding om welk type wijn het gaat (krachtig, vol, fijn, licht, droog,...) en daarbij als het kan misschien een tip bij welke gerechten je hem het best geschikt vindt (tenzij je dat liever overlaat aan een sommelier...)
Ivm het jaartal, kan je bij je ontwerp eventueel niet naast elke wijn wat plaats laten (stippellijntje) om te vermelden over welk jaar het gaat? En als een jaargang vernieuwd wordt, gewoon aanpassen?
De meeste liefhebbers (en dat zijn er steeds meer) stellen wel degelijk prijs op het kennen vd jaargang.
Zorg in rood vooral voor genoeg lichtere wijnen (cabernet franc uit de loire, Pinot noir,...), de meeste wijnkaarten staan vol met veel te krachtige wijnen.

volledig gelijk. Het nadeel van de wijnkaarten die ik hierboven heb gepost is dat je periodiek je kaart moet herdrukken...
Het systeem met het stippellijntje wordt regelmatig toegepast en is het gemakkelijkst. gebruik hiervoor een donkere potlood, als het ander jaartal is, uitgommen en nieuw jaar plaatsen.
28-12-2010, 05:13 PM
Bericht: #9
RE: wijnkaart voor restaurant
(28-12-2010 05:03 PM)vinejo schreef:  
(28-12-2010 02:36 PM)jazzper schreef:  beste wijnafficionado's
Nu wou ik eens vragen wat jullie verwachten van een wijnkaart?
verkiezen jullie bijvoorbeeld een kaart met zwierige beschrijvingen (over frisse veldbloempjes en mooi geconfijt zuiders zomerfruit bijvoorbeeld :-) of liever een zakelijke kaart waar gewoon druif, streek, terroir, aroma's etc in vermeld staan zonder volzinnen?

Dag Jazzper,

Niet te veel beschrijving, wel de correcte info, eventueel een aanduiding om welk type wijn het gaat (krachtig, vol, fijn, licht, droog,...) en daarbij als het kan misschien een tip bij welke gerechten je hem het best geschikt vindt (tenzij je dat liever overlaat aan een sommelier...)
Ivm het jaartal, kan je bij je ontwerp eventueel niet naast elke wijn wat plaats laten (stippellijntje) om te vermelden over welk jaar het gaat? En als een jaargang vernieuwd wordt, gewoon aanpassen?
De meeste liefhebbers (en dat zijn er steeds meer) stellen wel degelijk prijs op het kennen vd jaargang.
Zorg in rood vooral voor genoeg lichtere wijnen (cabernet franc uit de loire, Pinot noir,...), de meeste wijnkaarten staan vol met veel te krachtige wijnen.

ik heb voldoende zachtere en fijnere wijnen maar omdat ik een indisch restaurant heb moet ik er natuurlijk steeds voor zorgen dat het ook bij het eten past...
28-12-2010, 05:42 PM
Bericht: #10
RE: wijnkaart voor restaurant
wijnkaart op ipadwatte dat gebeurt hier en daar al... geen herdruk nodig Smile
28-12-2010, 06:06 PM
Bericht: #11
RE: wijnkaart voor restaurant
(28-12-2010 05:42 PM)barre schreef:  wijnkaart op ipadwatte dat gebeurt hier en daar al... geen herdruk nodig Smile

wel een fameus budget voor ipads Tongue

http://www.youtube.com/watch?v=qEJoocqDzog

is echt de max vind ik.
28-12-2010, 07:47 PM
Bericht: #12
RE: wijnkaart voor restaurant
mocht ik geld met hopen verdienen graag (hoewel ik dan waarschijnlijk gewoon een bom van een wijnkaart met honderden referenties zou verkiezen), ik kan zelf alles programmeren voor de ipad maar het blijft wel duur en risicovol (verzekeringen willen bijvoorbeeld al niet verzekeren)...
ik post binnenkort wel eens een kladje, ik ga er toch het jaartal op vermelden (gewoon een wit vakje waar ik met potlood kan op schrijven). ik ben nu wat aan het foefelen met icoontjes om alles lekker KISS te houden (keep it simple en stupid) en ga toch gaan voor simpele bewoording zonder volzinnen. dus gewoon druif, jaartal, streek/land, aroma's, bijpassende gerechten en misschien nog parker/decanter/wine spectator -noteringen (veel mensen gaan hier nog op af en we moeten toch een beetje commercieel denken héTongue

verder input is zeker welkom...
28-12-2010, 09:40 PM
Bericht: #13
RE: wijnkaart voor restaurant
(28-12-2010 07:47 PM)jazzper schreef:  en misschien nog parker/decanter/wine spectator -noteringen (veel mensen gaan hier nog op af en we moeten toch een beetje commercieel denken héTongue

Ik durfde het niet te zeggen... Goed idee dus Wink

Het feit dat je dit zo uitpluist en hier komt raad vragen vind ik trouwens een teken van bezieling.
Goed bezig! thumb

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-12-2010, 10:37 AM
Bericht: #14
RE: wijnkaart voor restaurant
(28-12-2010 05:13 PM)jazzper schreef:  ik heb voldoende zachtere en fijnere wijnen maar omdat ik een indisch restaurant heb moet ik er natuurlijk steeds voor zorgen dat het ook bij het eten past...

Werk je dan vooral met Elzas-wijnen en andere halfdroge witte?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
29-12-2010, 10:50 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-12-2010 om 10:52 AM door jazzper.)
Bericht: #15
RE: wijnkaart voor restaurant
(29-12-2010 10:37 AM)carl schreef:  
(28-12-2010 05:13 PM)jazzper schreef:  ik heb voldoende zachtere en fijnere wijnen maar omdat ik een indisch restaurant heb moet ik er natuurlijk steeds voor zorgen dat het ook bij het eten past...

Werk je dan vooral met Elzas-wijnen en andere halfdroge witte?

ik heb inderdaad een aantal riesling/pinot gris wijnen uit de elzas/duitsland/oostenrijk/israël, chenin blanc uit india/zuid-afrika en een groot deel rode syrah uit frankrijk/india/spanje/argentinië etc en natuurlijk ook wat drinkwijnen. het is ook een misverstand dat indiase keuken steeds pikant is (er zijn wel een aantal streken natuurlijk) wij maken de meeste schotels niet pikant tot licht pikant maar geven wel chili's mee voor de mensen die een beetje masochistisch zijn :-)
vooral de tandoori (grillades) zijn niet pikant en lenen zich zeer goed tot het experimenteren met verschillende wijnen.
(28-12-2010 09:40 PM)vinejo schreef:  
(28-12-2010 07:47 PM)jazzper schreef:  en misschien nog parker/decanter/wine spectator -noteringen (veel mensen gaan hier nog op af en we moeten toch een beetje commercieel denken héTongue

Ik durfde het niet te zeggen... Goed idee dus Wink

Het feit dat je dit zo uitpluist en hier komt raad vragen vind ik trouwens een teken van bezieling.
Goed bezig! thumb

ik ben er nu ondertussen toch al een paar maanden mee bezig (ik zou graag de nieuwe kaart introduceren rond februari, eerst mijn stock nog uitverkopen), ik ben natuurlijk het hof van cleve niet dus ik moet een beetje een balans vinden tussen gekende wijnen/streken en wat ik zelf graag drink want anders verkoop je veel te weinig wijn... en helaas is de meerderheid nog steeds een "merken"drinker
29-12-2010, 06:15 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-12-2010 om 06:37 PM door jazzper.)
Bericht: #16
RE: wijnkaart voor restaurant
zal ongeveer zoiets worden. moet nog wat schaduwen plaatsen en de icoontjes wat groter...
plz comment
ps: kan geen pdf toevoegen van 1,1mb?
29-12-2010, 07:03 PM
Bericht: #17
RE: wijnkaart voor restaurant
die black c vind ik niet te drinken
Diagonalis heb ik ook tijdje verkocht. is niet slecht. Als ik me niet vergis is die ook door Michel Rolland gemaakt of was hij oenologue conseil.
Enira Reserva vind ik ook niet geweldig, heb er ook nog twee flessen van liggen

Casillero zou ik alvast niet op mijn kaart zetten. Supermarktwijnen vind ik niet in een restaurant passen. Then again, het is geen objectieve mening.

Frankrijk zou ik meer gaan verdelen in regio's. Bdx nog eens opsplitsen in links en rechts


Voor de rest mooie selectie en de prijzen zijn ook niet overdreven. Mij zie je eens langskomen!
29-12-2010, 07:26 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-12-2010 om 07:31 PM door doc.)
Bericht: #18
RE: wijnkaart voor restaurant
@Jazz, ge gaat er toch wel millésimes aan toevoegen hé !!! Die Lavila heb ik nog gedronken, voor dat geld, de beste keus ! Voor een Indisch restaurant vind ik dit een gigantische wijnkaart, proficiat. Zelfs een Clos Triguedina.

Buvez du vin et vivez joyeux !
29-12-2010, 10:14 PM
Bericht: #19
RE: wijnkaart voor restaurant
Effe gigantisch muggeziften...
Waarom Chile en niet Chili, terwijl je elk ander land er toch in het Nederlands op zet
29-12-2010, 10:28 PM
Bericht: #20
RE: wijnkaart voor restaurant
(29-12-2010 10:14 PM)barre schreef:  Effe gigantisch muggeziften...
Waarom Chile en niet Chili, terwijl je elk ander land er toch in het Nederlands op zet

En in wit staan Italie , Portugal en Oostenrijk bij wereldwijn...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-12-2010, 10:37 PM
Bericht: #21
RE: wijnkaart voor restaurant
Die fiche vind ik persoonlijk niet ideaal. Ik zou eerder toch een kleine beschrijving geven (anders lijkt het te technisch...)
Jouw vb zou dan kunnen worden:

Trapiche
Gemaakt aan de voet van de Andes in de streek Mendoza.
Druiven: merlot en cabernet sauvignon.
16 maanden houtlagering (Amerikaanse eik).
Het microklimaat (warm overdag, goede afkoeling s nachts) zorgt voor een evenwichtige wijn met aroma s van zwarte bessen, cola, cassis, kruiden.
Heerlijk bij pluimwild.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-12-2010, 09:58 AM
Bericht: #22
RE: wijnkaart voor restaurant
(29-12-2010 10:28 PM)vinejo schreef:  
(29-12-2010 10:14 PM)barre schreef:  Effe gigantisch muggeziften...
Waarom Chile en niet Chili, terwijl je elk ander land er toch in het Nederlands op zet

En in wit staan Italie , Portugal en Oostenrijk bij wereldwijn...

technisch gezien is elke wijn een wereldwijn Smile
30-12-2010, 12:13 PM
Bericht: #23
RE: wijnkaart voor restaurant
nog verder opsplitsen in regio's wordt wat moeilijk omdat mijn wijnmappen anders te klein worden...
idem dito voor wereldwijnen (ik verkoop nog steeds veel minder wit dan rood vandaar dat de keuze dan ook kleiner is)
de black c en enira reserve zijn indd niet echt superfijne wijnen (om het eufemistisch uit te drukken) maar ik noem die mijn "colawijnen" voor de jongere generatie (die zijn er verzot op en verkopen ook goed :-) )

over de uitleg bij de wijnen ben ik nog steeds aan het twijfelen: ofwel technisch, kort en droog ofwel zoals vinejo zegt met wat meer volzinnen...

chile zou indd chili moeten worden....

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
30-12-2010, 12:28 PM
Bericht: #24
RE: wijnkaart voor restaurant
ik heb liever de uitleg zoals vinejo het postte of zoals op mijn wijnkaarten


Ga naar locatie: