Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
22-01-2011, 12:53 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-01-2011 om 09:23 AM door doc.)
Bericht: #1
Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Domaine Burgaud Côte de Py 2009,zeer geslaagde structuur ! In vgl met Lapierre wat meer "Bourgogne" neiging,meer tannines en meer een wijn voor de toekomst, nu nog wat streng. Lapierre is fluweliger en moet het hebben van z'n fruitkorf en finesse. Deze Côte de Py laat ik nog enkele jaren rusten, heeft wat kelderrijping nodig.

Buvez du vin et vivez joyeux !
24-01-2011, 12:18 AM
Bericht: #2
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
En dit is pas zijn basiscuvee.
Tevens vriendelijke ontvangst op domein.
PS: Hallo aan iedereen van een nieuw lid
24-01-2011, 09:57 AM
Bericht: #3
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Hallo nieuw lid! Smile

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
24-01-2011, 10:47 AM
Bericht: #4
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Burgaud Cote de Py 2009 staat overigens in de RVF 2011 tussen de 30 toppers in de categorie 10-15 Euro.
M.i. nu al zeer goed en zal nog zeker verbeteren!

Beaujolais 2009? taz taz taz

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
24-01-2011, 08:18 PM
Bericht: #5
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
waar te krijgen want je hebt me toch nieuwsgierig gemaakt?

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
24-01-2011, 09:16 PM
Bericht: #6
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
@ jazzper

In Vlaanderen moeilijk te verkrijgen, denk ik.
In Wallonië bij verschillende wijnhandels: o.a. bij Galerie des vins in Ath. (zie website)
Maar google eens, de meeste kunnen leveren in Brussel...

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
25-01-2011, 01:58 PM
Bericht: #7
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(24-01-2011 09:16 PM)Tom schreef:  @ jazzper

In Vlaanderen moeilijk te verkrijgen, denk ik.
In Wallonië bij verschillende wijnhandels: o.a. bij Galerie des vins in Ath. (zie website)
Maar google eens, de meeste kunnen leveren in Brussel...

ik vermoed dat leirovins die wel heeft, heb bij hem de morgon van lapierre nog gekocht, ga het even checken

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
25-01-2011, 03:09 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-01-2011 om 03:11 PM door doc.)
Bericht: #8
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
@Jazz nono Ik denk wel bij Godaert en Van Beneden , maar dan de 08 of bij Didier Van Maele (werkt voor GVB).
http://gvbwines.be/home.html

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-01-2011, 03:31 PM
Bericht: #9
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(25-01-2011 03:09 PM)dr_magooo schreef:  @Jazz nono Ik denk wel bij Godaert en Van Beneden , maar dan de 08 of bij Didier Van Maele (werkt voor GVB).
http://gvbwines.be/home.html

voor mij gaat er toch niks boven die van lapierre jamjamSlurp

ga eens zien

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
25-01-2011, 03:37 PM
Bericht: #10
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(25-01-2011 03:31 PM)jazzper schreef:  
(25-01-2011 03:09 PM)dr_magooo schreef:  @Jazz nono Ik denk wel bij Godaert en Van Beneden , maar dan de 08 of bij Didier Van Maele (werkt voor GVB).
http://gvbwines.be/home.html

voor mij gaat er toch niks boven die van lapierre jamjamSlurp

ga eens zien
@Jazz, persoonlijk vind ik dat je gelijk hebt , Lapierre rules !

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-01-2011, 11:51 PM
Bericht: #11
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Pa of zoon? :-)

Wine is sunlight , held together by water !
26-01-2011, 12:08 AM
Bericht: #12
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(25-01-2011 11:51 PM)Venne schreef:  Pa of zoon? :-)

1234 Foei !

Buvez du vin et vivez joyeux !
26-01-2011, 12:10 PM
Bericht: #13
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(26-01-2011 12:08 AM)dr_magooo schreef:  
(25-01-2011 11:51 PM)Venne schreef:  Pa of zoon? :-)

1234 Foei !

indeedaaarggl

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
27-01-2011, 12:34 AM
Bericht: #14
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Foei?
Laatste jaargang is wel bijna volledig gemaakt door mathieu eh.
Kan je vergelijken met overgang naar de kids bij Denis Mortet en Dagueneau..

Mooi toch?

Wine is sunlight , held together by water !
27-01-2011, 01:12 AM
Bericht: #15
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Kids bij Dagueneau zouden het niet slecht doen maar die zijn omringd door een gans team naar 't schijnt ! 2008 zal 't ons leren trouwens...

Buvez du vin et vivez joyeux !
22-09-2011, 07:55 PM
Bericht: #16
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Na dagje karaf, absoluut aangenaam om drinken, soepel, lekker rood fruit met een goeie backbone van tannines die het geheel een aantrekkelijke diepgang geeft. De zuren geven het geheel een strak mondgevoel. Wink Hier is het millésime terug zeer herkenbaar.

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-09-2013, 03:25 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-09-2013 om 03:31 PM door doc.)
Bericht: #17
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Morgon, Côte du Py 2009

Wat een flop momenteel, onevenwichtig, te veel zuren, weinig vulling,...pfff. Strange voor een 2009. Gesloten faze of gewoon een mindere fles ? Ik weet het niet....

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-09-2013, 05:33 PM
Bericht: #18
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(08-09-2013 03:25 PM)doc schreef:  Morgon, Côte du Py 2009

Wat een flop momenteel, onevenwichtig, te veel zuren, weinig vulling,...pfff. Strange voor een 2009. Gesloten faze of gewoon een mindere fles ? Ik weet het niet....

Allez jong! Ik denk echt wel dat vele 2009 flessen- en dit in verschillende streken- zich veel meer sluiten dan algemeen verwacht. Had dit al bij enkele Bourgognes en Bordeaux ook. Anderzijds, Burgaud, is die niet biodynamisch bezig? Kan ook veel variatie op zitten dan...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-09-2013, 05:48 PM
Bericht: #19
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(08-09-2013 05:33 PM)vinejo schreef:  
(08-09-2013 03:25 PM)doc schreef:  Morgon, Côte du Py 2009

Wat een flop momenteel, onevenwichtig, te veel zuren, weinig vulling,...pfff. Strange voor een 2009. Gesloten faze of gewoon een mindere fles ? Ik weet het niet....

Allez jong! Ik denk echt wel dat vele 2009 flessen- en dit in verschillende streken- zich veel meer sluiten dan algemeen verwacht. Had dit al bij enkele Bourgognes en Bordeaux ook. Anderzijds, Burgaud, is die niet biodynamisch bezig? Kan ook veel variatie op zitten dan...

Jep, wordt vervolgd, ik heb nog een paar fleskes, ga wat wachten ...maar ik heb toch weinig hoop...

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-09-2013, 08:38 PM
Bericht: #20
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(08-09-2013 05:33 PM)vinejo schreef:  
(08-09-2013 03:25 PM)doc schreef:  Morgon, Côte du Py 2009

Wat een flop momenteel, onevenwichtig, te veel zuren, weinig vulling,...pfff. Strange voor een 2009. Gesloten faze of gewoon een mindere fles ? Ik weet het niet....

Allez jong! Ik denk echt wel dat vele 2009 flessen- en dit in verschillende streken- zich veel meer sluiten dan algemeen verwacht. Had dit al bij enkele Bourgognes en Bordeaux ook. Anderzijds, Burgaud, is die niet biodynamisch bezig? Kan ook veel variatie op zitten dan...

Remember de zeer fruitige 2005 in het begin en de gesloten fase daarna (zuren, tannine etc). 2009 niet onderschatten!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
10-09-2013, 12:26 PM
Bericht: #21
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(08-09-2013 08:38 PM)Mt schreef:  
(08-09-2013 05:33 PM)vinejo schreef:  
(08-09-2013 03:25 PM)doc schreef:  Morgon, Côte du Py 2009

Wat een flop momenteel, onevenwichtig, te veel zuren, weinig vulling,...pfff. Strange voor een 2009. Gesloten faze of gewoon een mindere fles ? Ik weet het niet....

Allez jong! Ik denk echt wel dat vele 2009 flessen- en dit in verschillende streken- zich veel meer sluiten dan algemeen verwacht. Had dit al bij enkele Bourgognes en Bordeaux ook. Anderzijds, Burgaud, is die niet biodynamisch bezig? Kan ook veel variatie op zitten dan...

Remember de zeer fruitige 2005 in het begin en de gesloten fase daarna (zuren, tannine etc). 2009 niet onderschatten!

Ik had de Morgon, Côte du Py 2007 gekocht (op het domein). 2007 was allesbehalve een topjaar maar had toch een betere ontwikkeling verwacht. M'n laatste fles heb ik begin dit jaar geopend. Ik denk niet dat er nog veel beterschap in zat. Als ik in de buurt ben, probeer ik nog eens een topjaar van Burgaud !
04-01-2018, 10:39 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-01-2018 om 10:39 PM door Fre.)
Bericht: #22
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Ik dronk Les Vignes de Thulon 2016 . Een ordinaire beaujolais villages. Volgende reactie van een zekere Didier op LPDV zegt alles:
Vous prenez un grain de raisin entre vos dents , vous fermez les yeux , et vous serrez très fort , la magie opère , vous vous retrouvez en bouche avec une cerise trés juteuse qui ne vous quitte plus
Lees meer via http://www.lapassionduvin.com/forum/bour...Vb3rzMP.99


Fris, fruitig, krokant,... een echte pleaser. Veel toegankelijker dan de Morgon 2015 die ik in oktober opentrok.
12-12-2018, 07:46 PM
Bericht: #23
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(22-01-2011 12:53 PM)doc schreef:  Domaine Burgaud Côte de Py 2009,zeer geslaagde structuur ! In vgl met Lapierre wat meer "Bourgogne" neiging,meer tannines en meer een wijn voor de toekomst, nu nog wat streng. Lapierre is fluweliger en moet het hebben van z'n fruitkorf en finesse. Deze Côte de Py laat ik nog enkele jaren rusten, heeft wat kelderrijping nodig.

Van deze wijn net de 2015 opengetjoefd.
Jawel, de term opentjoeven is vanaf nu toegelaten om te omschrijven hoe je snel (bijna hysterisch) een fles vastgrijpt, de capsule eraf wringt, je sommelier erin propt en de kurk eruit floept.

Beetje discreet bij aanvang maar meestal is dit een teken van kwaliteit. O ja, na walsen heerlijk bosfruit, broodmandje en minerale toetsen (ijzer, grafiet).
En dan een slok, snel een slok!
Mmm...
Zoals eerder beschreven, dat krokante sappige fruit, alsof je erin bijt, dat frisse zijdezachte minerale mondgevoel...
Op t einde inderdaad een lichte droogtrekking, maar als je het weekend ervoor sagrantino hebt gedronken vind je deze tannines bijzonder aangenaam.
Had klein beetje schrik (2015 sluit zich?) maar mannekens, wat een voltreffer, deze Cote de Py 2015 van Burgaud!

Even op zijn site gekeken (in t Engels, tiens waarom zou dat zijn.. Rolleyes )

This is a wine to keep; its character resulting from the soil composition (The cote du Py hillside near the tiny village of Morgon).This is the most typical wine of this appellation, thanks to its rich soil of blue stones coming from the disintegration of schist. The Morgon « Côte du Py » is full bodied and tannic. A wine to keep. The long maceration of the whole grape results in a powerful wine which improves over the years, giving a ripe stone-fruit fragrance on the nose like kirsch. Bottled in spring, it is necessary to be patient for it to develop its full potential.
Vineyards’ age: 50 years
Vinification: maceration of the whole grapes for 14 days



Hmm, a wine to keep, tot twee maal toe zelfs...
Ach, I ll keep him in my mind Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-12-2018, 08:33 PM
Bericht: #24
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(12-12-2018 07:46 PM)vinejo schreef:  Van deze wijn net de 2015 opengetjoefd.
Jawel, de term opentjoeven is vanaf nu toegelaten om te omschrijven hoe je snel (bijna hysterisch) een fles vastgrijpt, de capsule eraf wringt, je sommelier erin propt en de kurk eruit floept.

Beetje discreet bij aanvang maar meestal is dit een teken van kwaliteit. O ja, na walsen heerlijk bosfruit, broodmandje en minerale toetsen (ijzer, grafiet).
En dan een slok, snel een slok!
Mmm...
Zoals eerder beschreven, dat krokante sappige fruit, alsof je erin bijt, dat frisse zijdezachte minerale mondgevoel...
Op t einde inderdaad een lichte droogtrekking, maar als je het weekend ervoor sagrantino hebt gedronken vind je deze tannines bijzonder aangenaam.
Had klein beetje schrik (2015 sluit zich?) maar mannekens, wat een voltreffer, deze Cote de Py 2015 van Burgaud!

Hmm, a wine to keep, tot twee maal toe zelfs...
Ach, I ll keep him in my mind Wink

Awel, even nagekeken, Jo! Maar volgende maand zit deze Côte du Py 2015 in een vergelijkende degustatie Morgon die ik organiseer bij de Wine Watchers. Heel interessant om even te vergelijken met enkele broertjes.
13-12-2018, 09:02 AM
Bericht: #25
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
De 2015 dronk je ook s bij mij, in 2017. Was toen heel erg gebald. Da ga schoon worden binnen een paar jaar. De 2016, die ik een half jaar terug dronk, is toegankelijker
14-12-2018, 07:33 PM
Bericht: #26
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
(12-12-2018 08:33 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(12-12-2018 07:46 PM)vinejo schreef:  Van deze wijn net de 2015 opengetjoefd.
Jawel, de term opentjoeven is vanaf nu toegelaten om te omschrijven hoe je snel (bijna hysterisch) een fles vastgrijpt, de capsule eraf wringt, je sommelier erin propt en de kurk eruit floept.

Beetje discreet bij aanvang maar meestal is dit een teken van kwaliteit. O ja, na walsen heerlijk bosfruit, broodmandje en minerale toetsen (ijzer, grafiet).
En dan een slok, snel een slok!
Mmm...
Zoals eerder beschreven, dat krokante sappige fruit, alsof je erin bijt, dat frisse zijdezachte minerale mondgevoel...
Op t einde inderdaad een lichte droogtrekking, maar als je het weekend ervoor sagrantino hebt gedronken vind je deze tannines bijzonder aangenaam.
Had klein beetje schrik (2015 sluit zich?) maar mannekens, wat een voltreffer, deze Cote de Py 2015 van Burgaud!

Hmm, a wine to keep, tot twee maal toe zelfs...
Ach, I ll keep him in my mind Wink

Awel, even nagekeken, Jo! Maar volgende maand zit deze Côte du Py 2015 in een vergelijkende degustatie Morgon die ik organiseer bij de Wine Watchers. Heel interessant om even te vergelijken met enkele broertjes.

Vandaag (2 dagen later) zijn de tannines inderdaad wel wat prominenter, dus mss best pop and pour, Francis. Benieuwd naar de bevindingen van die proeverij!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-04-2019, 09:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-04-2019 om 09:05 PM door Fre.)
Bericht: #27
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
les vignes de Thulon 2016
Eerder een lente of zomerwijn maar ik had goesting in een midweek appetizer. Voor wie houdt van frisse, krokante en lichte doordrinkwijnen. Gaat geen moment vervelen. Enig nadeel: de fles is sneller leeg dan je denkt.
08-07-2019, 01:44 PM
Bericht: #28
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Morgon Charmes 2018
De wijn die we ervoor dronken, de Wijngaardberg pinot noir 2015, was zonrijp deze was groenrijp.
Krachtiger, met pakken kersen, kruidig ook, behoorlijk wat structuur, tannines op t einde.
Tienne schonk me dus mijn eerste Bojo 2018 en die viel me heel goed mee. Dacht eerst aan 16 maar deze was idd wat voller, iets minder spanning misschien, en wat meer tannine, maar toch een veelbelovende jaargang die niet al te veel last had van de reputatie van het warme oogstjaar.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-04-2020, 06:26 PM
Bericht: #29
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Cote de Py 2015
De rode bosvruchten zijn eerder ingetogen en worden gedomineerd door grafiet en natte steen. Vrij volle wijn met toch een voldoende frisse toets. Tintelende zuurtjes en nog een lichte droog trekking naar t einde toe. Ja, dit is nu al zeer goed en zal nog beter worden. Echt wel een knappe wijn.
24-05-2021, 12:37 PM
Bericht: #30
RE: Domaine Burgaud, Morgon Beaujolais
Côte du Py 2016
Dag 1 was deze wijn nog absoluut niet op zijn plaats. Dus terug in de wijnkast. Op dag 2 een zeer uitgesproken neus van rode bessenconfituur (typische bojo) en zure kersjes. Ook wat kaneel. In de mond duidelijk rijp fruit gecounterd door nadrukkelijke zuurtjes. Dit zou eigenlijk ook een Italiaan kunnen zijn. Goed in zijn categorie, maar ik verkies toch de 2015.


Ga naar locatie: