Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Casanova di Neri
11-02-2011, 09:51 AM
Bericht: #1
Casanova di Neri
Casanova di Neri, Rosso di Montalcino 2007: Zeer frisse, kruidige neus met een lichte fumé-toets, heel speciale structuur in de mond, met enorm vinnige zuren, die het onderliggende fruit en de (alweer 14,5%) alcohol zeer mooi onder controle houden. Indrukwekkende, lange en kruidige afdronk.
Qua samenspel tussen finesse en kracht is dit echt één van de interessantste wijnen die ik tot nu toe geproefd heb. Als dit de Rosso is, ben ik wel heeeeel benieuwd naar de Brunello.

Kostprijs bij Pizzeria L'Arco in Beringen 23,5 € + 6 euro stopgeld.
11-02-2011, 10:27 AM
Bericht: #2
RE: Casanova di Neri
De Brunello van CdN is gewoonweg verbluffend Dave !

De speciale Riservacuvée is trouwens zo goed als onvindbaar omdat hij hoge scores krijgt.
Die heb ik nog nooit geproefd.
11-02-2011, 10:34 AM
Bericht: #3
RE: Casanova di Neri
Ik vind dat echt een zeer boeiend huis. Ik heb het ontdekt bij Wijnhandel Palms in St-Truiden, maar het wordt blijkbaar ingevoerd door TG Fine Wines (ook leverancier van de bewuste pizzeria van gisteren).

Van hun Rosso heb ik de '06, '07 en '08 al geproefd. Niet goedkoop voor een Rosso, maar wel altijd geweldig goed.

Ik heb zelf geen Brunello, maar ik heb mijn broer vorig jaar wel de Tenuta Nueva 2004 (RP93/WS96) cadeau gedaan voor zijn 30e verjaardag. Wordt een mooi moment als die open gaat ;woeha
11-02-2011, 10:58 AM
Bericht: #4
RE: Casanova di Neri
Ik heb de cerretalto 2001 gedronken en tot nu toe de mooiste Italiaanse wijn die ik al gedronken heb, maar na de 100 van WS nog meer onbetaalbaar geworden. Naar 't schijnt is de 2004 eveneens schitterend, je kan ze vinden maar d'er hangt een stevig prijskaartje aan ( bij wijnprimeur, Kluisbergen, had trouwens vorig najaar een tasting waarop de producent aanwezig was ... jammer genoeg te laat gezien want daarvoor had ik dat eindje wel gereden).

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
11-02-2011, 11:40 AM
Bericht: #5
RE: Casanova di Neri
Ik ga misschien toch eens sparen voor een paar fleskes !
11-02-2011, 12:33 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-02-2011 om 12:33 PM door koen.)
Bericht: #6
RE: Casanova di Neri
Eentje om te beginnen zal wel goed zijn .... of anders leggen we samen.

In Italie betaalde ik toen 95€ (ook samengelegd zulle Wink, terug thuis gekeken waar die hier verkrijgbaar was en 't was 150€. Stevig verschil toch.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
11-02-2011, 02:30 PM
Bericht: #7
RE: Casanova di Neri
Enige jaren geleden eens de Brunello 2004 van Casanova di Neri gedronken en herinner nog altijd boeket en smaak... Vond dat echt goed.
Terzijde: ze maken gebruik van Sloveense eik, dacht ik.

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
11-02-2011, 02:51 PM
Bericht: #8
RE: Casanova di Neri
Dat kan inderdaad tellen ! Maar dat zal wel de top-cuvee zijn ?

Hun gewone Brunello kost momenteel 39 € en de Tenuta Nuova 53 €, bij TG Fine Wines rechtstreeks, of via één van de wijnhandels die bij hem afnemen. Dat is al iets haalbaarder van prijsklasse.
11-02-2011, 06:31 PM
Bericht: #9
RE: Casanova di Neri
(11-02-2011 02:30 PM)Tom schreef:  Terzijde: ze maken gebruik van Sloveense eik, dacht ik.

Ik denk dat dit voor de meeste Brunello' s geldt.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-08-2011, 12:22 AM
Bericht: #10
RE: Casanova di Neri
Italiaanse wijnen worden vaak op Slavoonse eik gelagerd. Komt echter niet uit Slovenië maar uit Slavonië (in Kroatië).
27-08-2011, 12:54 PM
Bericht: #11
RE: Casanova di Neri
(27-08-2011 12:22 AM)pvo schreef:  Italiaanse wijnen worden vaak op Slavoonse eik gelagerd. Komt echter niet uit Slovenië maar uit Slavonië (in Kroatië).

je was me voor...
bij de modernere producenten van brunello (zoals bij veel anderen in italië) wordt wel al vaker andere houtsoorten gebruikt.

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
20-11-2013, 08:50 PM
Bericht: #12
RE: Casanova di Neri
Laatst de Cassanova 2007 uit magnum gedronken... Machtige fles! Niet veel genoteerd ofzo maar kan me wel zo herinneren dat het me zeer goed smaakte, er staat enkel een uitroepteken bij :-)

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
20-11-2013, 11:48 PM
Bericht: #13
RE: Casanova di Neri
(20-11-2013 08:50 PM)Tom T schreef:  er staat enkel een uitroepteken bij :-)

In dit geval dus een uitDRINKteken... Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-11-2013, 01:00 AM
Bericht: #14
RE: Casanova di Neri
(20-11-2013 08:50 PM)Tom T schreef:  Laatst de Cassanova 2007 uit magnum gedronken... Machtige fles! Niet veel genoteerd ofzo maar kan me wel zo herinneren dat het me zeer goed smaakte, er staat enkel een uitroepteken bij :-)

Toevallig ook genoteerd welke wijn het juist was?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
21-11-2013, 08:10 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-11-2013 om 07:42 PM door Terretoir.)
Bericht: #15
RE: Casanova di Neri
(21-11-2013 01:00 AM)koen schreef:  
(20-11-2013 08:50 PM)Tom T schreef:  Laatst de Cassanova 2007 uit magnum gedronken... Machtige fles! Niet veel genoteerd ofzo maar kan me wel zo herinneren dat het me zeer goed smaakte, er staat enkel een uitroepteken bij :-)

Toevallig ook genoteerd welke wijn het juist was?

Goed opgemerkt, de Brunello dus!

Edit, @ Jo:

Zou zou je het kunnen uitdrinken, euh drukken idd!

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
20-09-2014, 08:16 PM
Bericht: #16
RE: Casanova di Neri
de rosso 2009 in het glas, mijn 1e ervaring met dit huis, en normaal gezien zeker niet de laatste (maar daarvoor is het nodige geduld nodig), ik ben niet zo overtuigd door deze rosso, sowieso iets om jong te drinken, hij mist de nodige zuren om er een bewaarwijn van te maken en hij vertoont al veel evolutie voor een 2009, ik drink een rode wijn graag op "garage-temperatuur" Wink maar deze hier moet toch iets frisser worden gedronken, ik vind het een beetje een lompe wijn, score van 86

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
21-09-2014, 11:55 AM
Bericht: #17
RE: Casanova di Neri
geen beterschap op dag 2, qua stijl doet het me eerder aan een Rhône denken : dat verklaart waarschijnlijk waarom ik het niet zo lekker vind Rolleyes

ik dacht dat Casanova di Neri een andere bodemstructuur heeft dan de meeste Brunello's : dat zal wel een verklaring zijn voor het andere smaken-pallet veronderstel ik, ik hoop dat de Brunello's p/k beter doen dan deze Rosso...

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
21-09-2014, 03:54 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-09-2014 om 03:55 PM door Innesto.)
Bericht: #18
RE: Casanova di Neri
Los van dit huis en de betreffende wijnen...

Ik vind persoonlijk de meeste "Rosso di Montalcino" doorgaans ontgoochelend en als ze dan eens niet ontgoochelen in het glas is het prijskaartje wel weer ontgoochelend.

"Rosso di Montalcino" doet me meer en meer aan "tweede" en "derde" wijnen uit Bordeaux denken. Ook grote broer "Brunello" is trouwens in vele gevallen zijn geld niet waard. Wederom een parallel met Bordeaux, naast het gegeven dat beide streken fantastische wijnen voortbrengen die al dan niet hun prijskaartje rechtvaardigen.
21-09-2014, 04:26 PM
Bericht: #19
RE: Casanova di Neri
(21-09-2014 03:54 PM)Innesto schreef:  Los van dit huis en de betreffende wijnen...

Ik vind persoonlijk de meeste "Rosso di Montalcino" doorgaans ontgoochelend en als ze dan eens niet ontgoochelen in het glas is het prijskaartje wel weer ontgoochelend.

"Rosso di Montalcino" doet me meer en meer aan "tweede" en "derde" wijnen uit Bordeaux denken. Ook grote broer "Brunello" is trouwens in vele gevallen zijn geld niet waard. Wederom een parallel met Bordeaux, naast het gegeven dat beide streken fantastische wijnen voortbrengen die al dan niet hun prijskaartje rechtvaardigen.

Daar ben ik het volmondig (de mond vol wijn ;-) ) mee eens!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-09-2014, 04:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-09-2014 om 04:49 PM door Kris G.)
Bericht: #20
RE: Casanova di Neri
ik heb heel weinig rosso's liggen, en ik ga akkoord met de vgl met 2e/3e wijnen uit bdx, ik koop eigenlijk zelden tot nooit 2e wijnen uit bdx, ik zou hetzelfde principe beter ook op de andere regio's toepassen, en dus ook niet te veel rosso's kopen, de beste druiven zitten natuurlijk niet in de rosso Wink

betreffende Brunello's heb ik een andere mening Wink je hebt er natuurlijk een heel pak met mindere p/k maar ik vind niet dat je Brunello over het algemeen echt als (veel) te duur kan aanschouwen

een Brunello kan echt een fantastische wijnervaring geven zoals ik oa met Altesino 1999 en Banfi Poggio all Oro 1997 al heb mogen beleven Smile geen goedkope flessen natuurlijk, maar p/k wel OK en die laatste zou zich zelfs als echte TFT kwalitatief zeker niet belachelijk hebben gemaakt (hij zat nu in de naronde)

ik heb heel veel Brunello's bekeken op CT (mijn Superiore aankopen) en je kan er echt wel goede p/k vinden, ik vind bv. Barolo veel moeilijker om p/k even goed te doen, daarom ook dat ik meer Brunello dan Barolo heb liggen Smile

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
21-09-2014, 05:10 PM
Bericht: #21
RE: Casanova di Neri
(21-09-2014 04:44 PM)Kris G schreef:  ik heb heel weinig rosso's liggen, en ik ga akkoord met de vgl met 2e/3e wijnen uit bdx, ik koop eigenlijk zelden tot nooit 2e wijnen uit bdx, ik zou hetzelfde principe beter ook op de andere regio's toepassen, en dus ook niet te veel rosso's kopen, de beste druiven zitten natuurlijk niet in de rosso Wink

betreffende Brunello's heb ik een andere mening Wink je hebt er natuurlijk een heel pak met mindere p/k maar ik vind niet dat je Brunello over het algemeen echt als (veel) te duur kan aanschouwen

een Brunello kan echt een fantastische wijnervaring geven zoals ik oa met Altesino 1999 en Banfi Poggio all Oro 1997 al heb mogen beleven Smile geen goedkope flessen natuurlijk, maar p/k wel OK en die laatste zou zich zelfs als echte TFT kwalitatief zeker niet belachelijk hebben gemaakt (hij zat nu in de naronde)

ik heb heel veel Brunello's bekeken op CT (mijn Superiore aankopen) en je kan er echt wel goede p/k vinden, ik vind bv. Barolo veel moeilijker om p/k even goed te doen, daarom ook dat ik meer Brunello dan Barolo heb liggen Smile

ik heb reeds verschillende jaargangen rosso van siro pacenti gekocht en de ervaring leert dat je die wijnen niet te lang moet laten liggen en dat je ze vooral voor hun fruit moet drinken

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
21-09-2014, 05:14 PM
Bericht: #22
RE: Casanova di Neri
is idd iets om jong te drinken, en daar wringt het schoentje : ik vind Sangiovese een pure bewaardruif : ik denk dat je daar jong zeer moeilijk een top wijn uit krijgt, maar aangezien die rosso niet lang bewaart moet je hem natuurlijk jong drinken

(eindelijk nog eens wa leuke en interactieve discussies op het forum applaus )

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
21-09-2014, 05:55 PM
Bericht: #23
RE: Casanova di Neri
Een flesje rosso 2007 van siro pacenti opengedaan en ondanks zijn 7 jaar een prachtig glas wijn, in de neus iets rokerig, tabak.
In de mond rood fruit ( kriekskes), mineraal, voldoende zuren.
Slurp
Deze fles stond al een tijdje klaar om ontkurkt te worden en nu bij het lezen van deze discussie opengedaan. Van interactie gesproken

My tastes are simple, I am easily satisfied with the best.
Winston Churchil
21-09-2014, 06:09 PM
Bericht: #24
RE: Casanova di Neri
(21-09-2014 05:55 PM)shiraz schreef:  Een flesje rosso 2007 van siro pacenti opengedaan en ondanks zijn 7 jaar een prachtig glas wijn, in de neus iets rokerig, tabak.
In de mond rood fruit ( kriekskes), mineraal, voldoende zuren.
Slurp
Deze fles stond al een tijdje klaar om ontkurkt te worden en nu bij het lezen van deze discussie opengedaan. Van interactie gesproken

alle rosso's over dezelfde kam scheren zou natuurlijk stom zijn Smile

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
21-09-2014, 08:54 PM
Bericht: #25
RE: Casanova di Neri
even off topic Blush maar net eens mijn Brunello's op CT bekeken : als die allemaal hun score daar waard zijn ben ik een heel tevreden man Smile

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
22-09-2014, 09:44 AM
Bericht: #26
RE: Casanova di Neri
Ik koop zelf quasi nooit rosso om de hier reeds vermelde redenen. Maar ik moet wel toegeven dat qua rosso ik die van Lisini persoonlijk wel zeer ok vond (2011). (oa te vinden bij Vinesse @ 15 €).
15-03-2015, 01:19 AM
Bericht: #27
RE: Casanova di Neri
Hiervan de IRrosso 2011 gedronken, heerlijk, zowel op zich als bij de spaghetti bolognese maison van Vee. Knàp!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-03-2015, 09:37 AM
Bericht: #28
RE: Casanova di Neri
(15-03-2015 01:19 AM)vinejo schreef:  Hiervan de IRrosso 2011 gedronken, heerlijk, zowel op zich als bij de spaghetti bolognese maison van Vee. Knàp!

Al verschillende jaargangen van gedronken en steeds zeer goed. Wel aan de prijzige kant voor een Rosso hé: rond de 25 euro, dacht ik...
15-03-2015, 09:49 AM
Bericht: #29
RE: Casanova di Neri
(15-03-2015 09:37 AM)Dave schreef:  
(15-03-2015 01:19 AM)vinejo schreef:  Hiervan de IRrosso 2011 gedronken, heerlijk, zowel op zich als bij de spaghetti bolognese maison van Vee. Knàp!

Al verschillende jaargangen van gedronken en steeds zeer goed. Wel aan de prijzige kant voor een Rosso hé: rond de 25 euro, dacht ik...

Denk dat dit nog een andere cuvee is, Dave, iets van een 18 euro volgens mij...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-03-2015, 11:06 AM
Bericht: #30
RE: Casanova di Neri
Idd 2 verschillende wijnen. De IRrosso is eigenlijk een chianti van samenstelling: 90% sangiovese en 10% colorino. De RdM is uiteraard 100% sangiovese.

Op superiore is de RdM 1,2 € duurder (16,4 en 17,6).


Ga naar locatie: