Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Coto Real Reserva
17-02-2011, 08:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-02-2011 om 11:04 PM door Kris G.)
Bericht: #1
Coto Real Reserva
deze Reserva van Coto Real wordt enkel in de beste jaren gemaakt, ik ben nu mijn voorlaatste fles van de 2001 aan het drinken, ik denk dat hij wel al lichtjes over zijn top is, maar het blijft een mooie wijn, heel kruidig en pikante toets, ik had nog eens flesje opengetrokken in afwachting van de bestelling van de 2004, voor een 15-tal euro zit dik wel OK

score : 88 (zat 2 jaar geleden door mij op 89-90)
18-02-2011, 12:50 AM
Bericht: #2
RE: Coto Real Reserva
Vind dit ook geslaagde wijn, door Tom eens als teaser geschonken om de tongen "los te walsen" voor een degustatie...

Buvez du vin et vivez joyeux !
18-02-2011, 12:47 PM
Bericht: #3
RE: Coto Real Reserva
in spanje kocht ik die vaak in oudere jaartallen die nog steeds zeer lekker waren (overleefden wel zelden of nooit de lange terugreis naar gent helaasAngry)

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
04-12-2011, 02:47 PM
Bericht: #4
RE: Coto Real Reserva
voor 2e maal 2004 aan het proeven, 1e proeving op de forumtasting bleek niet zo'n succes, mist wat complexiteit, maar puur op smaak wel mooi, de laatste tijd nogal veel 2006 uit Spanje gedronken en je merkt wel direct dat dit toch al wat meer geëvolueerd is en beter op dronk is, er zat precies wel een kleine fout in, iets oxidatiefs (flessen zaten ondersteboven in de doos > misschien heeft het daar iets mee te maken?)
krijgt echt wel hoge scores : RP91, WS88, IWC90 en WE92
zelf iets minder overtuigd : 88 van WS lijkt me vrij correct > voor 15 € wel OK, maar ook niet super, ik hoop dat mijn overige flessen fouten-vrij zijn

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
04-12-2011, 03:17 PM
Bericht: #5
RE: Coto Real Reserva
Punten voor Spaanse wijn zijn veelal belachelijk hoog (zie ook Jumilla wijnen, Priorats, Monsants, enz...)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-12-2011, 04:26 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-12-2011 om 04:27 PM door Kris G.)
Bericht: #6
RE: Coto Real Reserva
(04-12-2011 03:17 PM)vinejo schreef:  Punten voor Spaanse wijn zijn veelal belachelijk hoog (zie ook Jumilla wijnen, Priorats, Monsants, enz...)

ga ik mee akkoord, maar ook voor CdR en zeker C9dP liggen ze te hoog in vgl met bdx > de meeste (toch zeker RP) beginnen daar pas vanaf 90 scores te geven Confused

en het probleem voor Spanje is dat je wel de echte top hebt : VS, Cirsion, Artadi.... die dan terug wel correct gescoord zijn : je ziet heel snel 93-95 scores voor wijnen van 15-25 € (die je zelf (en op CT 88-91) scoort) en dan 97-98 voor wijnen van +200€ > volledig scheef getrokken dus

Italië wordt ook niet correct gescoord : die Chianti die ik onlangs dronk was langs geen kanten 90 waard en kreeg overal 90+ scores, zeker WS zit veeeeeeeel te hoog voor Toscane

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
05-12-2011, 09:33 PM
Bericht: #7
RE: Coto Real Reserva
op dag 2 al volledig geoxideerd, waarschijnlijk toch fout in de fles, da belooft niet veel goeds voor de rest van mijn flessen Confused

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
25-03-2012, 08:04 PM
Bericht: #8
RE: Coto Real Reserva
Vandaag bij de zondagslunch na een dik jaar nog eens de 2004 bovengehaald. Wat mij betreft is de wijn nu wel echt op dronk. Ik vrees dat het bewaarpotentieel dat men deze El Coto her der toedicht enigszins overdreven is, hij mist complexiteit en moet het toch wel van zijn zachte en rijpe fruitigheid hebben. Ik ben er niet meteen (meer) weg van maar het is en blijft een smakelijke en evenwichtige wijn. Niet dat hij nu nog direct hoog op mijn verlanglijst zal prijken, maar aan +/-15 euro (Colruyt Klassewijnen) doe je met deze El Coto Reserva zeker geen slechte zaak. De hoge scores die hij in vooraanstaande wijngidsen weet weg te kapen zijn mijns inziens wel enigszins overdreven. Naar mijn bescheiden menig 87-88/100.
04-04-2012, 06:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-04-2012 om 10:22 PM door Kris G.)
Bericht: #9
RE: Coto Real Reserva
vandaag ook geproefd, toch niet op het niveau van de 2001, ik vind het een vrij compacte wijn met een piek van zuren, alcohol en zuren die zo sterk is dat het je mond een beetje dood maakt, ik ben niet overtuigd, misschien brengen een paar jaar extra kelderrust wat meer balans en gaan de scherpe kanten eraf, maar dat is misschien eerder whishful thinking

ik vond dit vroeger wel OK (zeker de 2001) maar ondertussen toch leukere dingen ontdekt in Spanje in die prijsklasse

op dag 2 weinig beterschap : het zijn "Italiaanse" zuren, misschien dat enkele jaren kelderrust wat zachtheid brengen, maar ik betwijfel of dit echt goed zal komen, zowaar meer wijnplezier beleefd aan die Aldi-Zumaya die maar de helft kost

het leven is te kort om slechte wijn te drinken


Ga naar locatie: