Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
chateau de gaure oppidum
18-02-2011, 12:57 PM
Bericht: #1
chateau de gaure oppidum
aoc limoux
mooi etiket (de wijnbouwer is zelf kunstenaar en maakt elk jaar een nieuw etiket die de blend zou moeten weerspiegelen)
blend: chardonnay, chenin blanc, mauzac
wijn kan een 10 jaar rijpen...
eerste neus: wat gesloten, daarna vooral bloemige aroma's (veldbloemen) en wat hout

na een 15 tal minuten komt er een fantastische mineraliteit opzetten met wat perzik en citroen
dan toch maar besloten om te karaferen en het wonder geschiedde: de wijn bloeide helemaal open en wat een neus!!
mineraliteit top! licht exotisch fruit, steenfruit, het hout nu veel meer op de achtergrond en de chardonnay doet zijn werk: boter, brioche, beetje gist en een mooie hint van amandelen en nootjes...
wat een topwijn!!
ik had eerder al de macabeu van dit domein geproefd (had mij ook van mijn stoel geblazen) maar deze wijn bewijst gewoon het ongelofelijke potentieel van de languedoc en dat ze in limoux behalve schuimwijn dus ook absolute top-stille-wijnen kunnen maken..;

mijn score: 91

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
19-02-2011, 11:44 AM
Bericht: #2
RE: chateau de gaure oppidum
Kris, hedde gij dat ook al eens niet opengedaan?

Wine is sunlight , held together by water !
19-02-2011, 01:38 PM
Bericht: #3
RE: chateau de gaure oppidum
Das just, de 2005, toen hadden ze nog geen aparte cuvées. Ze hadden ne witte, rood en moelleux. Allemaal vrij lekker, de mauzac zorgde voor die groen appelkes in de neus. De wijnmaker stond een paar jaar geleden op megavino. Jonge kerel, gene blaggeur,...Onlangs ook Oppidium gedronken. Overweldigende wijn, stijl is te vergelijken met Deusyls van La peira.
19-02-2011, 01:40 PM
Bericht: #4
RE: chateau de gaure oppidum
(19-02-2011 01:38 PM)Kris schreef:  Das just, de 2005, toen hadden ze nog geen aparte cuvées. Ze hadden ne witte, rood en moelleux. Allemaal vrij lekker, de mauzac zorgde voor die groen appelkes in de neus. De wijnmaker stond een paar jaar geleden op megavino. Jonge kerel, gene blaggeur,...Onlangs ook Oppidium gedronken. Overweldigende wijn, stijl is te vergelijken met Deusyls van La peira.

heb je een tn of wat meer info over die la peira?

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
19-02-2011, 01:55 PM
Bericht: #5
RE: chateau de gaure oppidum
U vraagt, wij linken Wink
http://www.vinejo.freebb.be/thread-473.html

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-12-2011, 08:04 PM
Bericht: #6
RE: chateau de gaure oppidum
TusseniNneke:

Momenteel staat het gamma te koop bij Franz Tricot

Pour mon père 08 13.31
Oppidum blanc 2010 13.31
Ook de Campagnes te koop ...

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-12-2011, 12:21 PM
Bericht: #7
RE: chateau de gaure oppidum
de mauzac en macabeu zijn ronduit fantastisch maar helaas ook wel vrij duur (rond de 24 euro)

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)


Ga naar locatie: