Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Italian Night
21-02-2011, 12:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-02-2011 om 10:24 AM door koen.)
Bericht: #1
Italian Night
Onze "Italiaanse" proefavond

Begonnen met het domein Di Lenardo, Toh! Friulano 2009 (Friuli-Venezia Giulia) 8€, geler van kleur dan dat ik verwachtte, in de neus appel, steenfruit. Wat later komen aroma's van witte truffel naar boven. Volle aanzet, rijp wit fruit. Fris mondgevoel, mooi evenwicht, medium body. Kan me bekoren 86

Dan 2 witte wijnen uit de Marche, beide Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico.
Eerst de Verdicchio Le Vele 2010, Moncaro Terre Cortesi 6,59€ : helder witgeel, rijpe peer, pompelmoes, florale toetsen. Frisse ronde zuren die mooi in de mond walsen bij de afdronk een licht bittertje en wat zuren, die net iets meer aan de wijn geven. Fris 85

Dan de Bucci 2008, Verdicchio CJC superiore 11€,: donkergeel (enorm verschil met de vorige) wit fruit, ananas later komt een toetsje karamel en een behoorlijke mineraliteit naar boven met een ziltige ondertoon. Een frisse aanzet, een licht oxidatief mondgevoel, mineraliteit en in de afdronk mooie zuren en een puntje van het ziltige. Knappe wijn, mooie evolutie in het glas. 88-89

De eerste rode is een bio: Ala del Drago 2007, domein Luretta (Emilia-Romagna)10,7€, gemaakt van Barbera en Bonarda (60-40). Tonnen rood fruit, donkere kersen en zoethout. Een wijn die het van het fruit moet hebben en best aangenaam in de mond is. Soepel op de tong met een licht korrelige afdronk. 86-87

Varius 2007, van Cantele (Puglia) 9,8€. Zwart fruit met wat vegetale toetsen, bosgrond, een beetje putteke en wat rokerig. Gemaakt van Negroamaro, CS en Merlot. In de mond fruitige aanzet die onmiddellijk wordt overgenomen door houtindrukken, licht uitdrogend met een behoorlijke afdronk: 84

Avi Sangiovese Riserva 2005 van San Patrignano (Emilia-Romagna) 23,5€, 100% Sangiovese 12 maanden barrique Allier en 18 maanden flesrijping. Rood fruit, kers, tabak en tonnen hout … oei wat gaat dat in de mond geven. Inderdaad de mond wordt volledig overheerst door het hout, droogtrekkend van voor tot achter en van boven naar beneden. Geen tandenstoker, geen balk maar een hele boom. Dit is voor mij een bos te ver. Onmiddellijk gekarafeerd en na drie dagen nog eens geproefd: het hout blijft de wijn scheeftrekken 79

Brolio 2007, Castello di Brolio, Chianti Classico 12,1€, het merendeel Sangiovese en zoals vermeld (of toch geïnterpreteerd) nen hoop overschotjes van het domein Smile. Tijdens het inschenken zweven de aroma's al uit het glas: rijp rood fruit, een beetje zwart, kersen, rokerige aroma's, kruiden. In de mond sappig krokant fruit (eerste indruk vergelijkbaar met de coudoulet die ik twee weken geleden dronk) maar dan met een iets kruidigere afdronk. Mondvullend en perfect in balans. 90

Afsluiter was de Barolo Serralunga 2006 van Paolo Manzone 16,59€ deze was een stuk meer geëvolueerd dan ik verwachtte, subtiel rood fruit, kers, vlees. Aangename aanzet die verrassend fris is, krokante zuren maar mist toch wel wat materie. Zeker na het fruitfestijn van de vorige fles. 85

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
21-02-2011, 02:01 PM
Bericht: #2
RE: Italian Night
Komt dat nooit meer goed met die Avi? Ik ga die nog 10 jaar laten liggen dan Smile
21-02-2011, 02:53 PM
Bericht: #3
RE: Italian Night
zou ik ook doen en denk wel dat ie er tegen kan Wink

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
21-02-2011, 03:04 PM
Bericht: #4
RE: Italian Night
er zou op bijna elke fles barolo moeten staan: "desondanks alle modernistische snufjes en verkoopspraatjes dat onze barolo's jong gedronken kunnen worden en niet hoeven te bewaren raden wij aan om uw barolo minimaal 7jaar en eventueel nog veel langer te laten rusten"
barolo (en bij uitbreiding de meeste nebbiolo's) hebben echt wel tijd in de kelder nodig om te verfijnen en hun hoge zuren wat te laten oplossen...
mooie TN trouwens

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
21-02-2011, 03:37 PM
Bericht: #5
RE: Italian Night
De "modernistische barolo's" die ik reeds dronk, had ik toch 10 à 13 jaar in de kelder. En die waren dik in orde. Heb met de old school barolo's toch de ervaring dat dit soms niet voldoende is. Zijn veel hoekiger van karakter en hebben soms 15 à 20 jaar of langer nodig. En moogt ze nog een dag in de karaf laten. Dit uit mijn weliswaar beperkte ervaring.

Buvez du vin et vivez joyeux !
21-02-2011, 04:43 PM
Bericht: #6
RE: Italian Night
(21-02-2011 03:37 PM)dr_magooo schreef:  De "modernistische barolo's" die ik reeds dronk, had ik toch 10 à 13 jaar in de kelder. En die waren dik in orde. Heb met de old school barolo's toch de ervaring dat dit soms niet voldoende is. Zijn veel hoekiger van karakter en hebben soms 15 à 20 jaar of langer nodig. En moogt ze nog een dag in de karaf laten. Dit uit mijn weliswaar beperkte ervaring.

daar ben ik het volledig mee eens!
de trend is nu met zogenaamde modernistische barolo's om ze zeer jong te drinken terwijl barolo imho echt een wijn is die moet rusten en rijpen

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
21-02-2011, 06:02 PM
Bericht: #7
RE: Italian Night
Inderdaad jonge barolo's ... maar toch materie komt er niet meer bij zulle. Onlangs een hele reeks 'jonge' lees 2004-2007 barolo's gedronken (tasting piedmonte) en de meesten hadden toch wat meer concentratie. Dit gezegd zijnde er was geen ene producent die aanraadde van zijn barolo's "jong" te drinken, rond de 10jaar dus.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
21-02-2011, 06:28 PM
Bericht: #8
RE: Italian Night
Inderdaad bijzonder mooi verslag, bedankt..!

(21-02-2011 12:21 PM)koen schreef:  Dit is voor mij een bos te ver.

thumb

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-02-2011, 01:48 AM
Bericht: #9
RE: Italian Night
Mooi verslag !

Koen, het is vermoedelijk een schrijffout, maar die eerste druif is frIUlano en niet frUIlano.
Eén van mijn lievelingsdruiven van Noord-Italië !

Van waar kwamen de wijnen van het verslag ?
23-02-2011, 10:22 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-02-2011 om 11:27 AM door koen.)
Bericht: #10
RE: Italian Night
@ Roeland Blush, oeps zo geschreven klinkt het niet echt goed hé, is aangepast. Ik ben een grote Venezia lover en telkens als ik er ben staan deze witte wijnen op tafel (vaak naast een Soave classico) dus 't was inderdaad een schoonheidsfoutje.

Deels Vinodis (met de grouponvoucher) en deels uit Luxemburg (Bucci en Brolio, waren trouwens de enige twee die een vaste waarde in mijn kelder zijn)

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
23-02-2011, 02:03 PM
Bericht: #11
RE: Italian Night
Maar al bij al toch een licht ontgoochelende degustatie..?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-02-2011, 05:22 PM
Bericht: #12
RE: Italian Night
Bucci en Brolio blijf ik kopen. Voor de rest ... once in a life time Wink. Pas op tussen 85 en 89 kunnen wijnen ook de moeite waard zijn hoor , maar als je beter voor 't zelfde geld kan vinden er zijn er nog zoveel te proeven Tongue
(14-12-2009 03:26 PM)vinejo schreef:  85-89 Hoho, daar wil ik er meer van. Zéker als ie niet te duur is. Elke wijnliefhebber die op bezoek komt doe ik hier een plezier mee.
Als ik dit lees moet ik waarschijnlijk toch een paar punten naar beneden herzien Rolleyes alhoewel ... ik zou eerder een 90+ serveren cheers

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....


Ga naar locatie: