wijnliefhebbers

Volledige versie: Chateau Cos d Estournel St Estephe
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Pagina's: 1 2 3 4 5
Mini tasting bij mathijs;

Les Pagodes de Cos 2009; Vol, fruitig, kruidig en nu al op dronk, voor een 2de wijn top kwaliteit 94p.

Grtz
(08-10-2017 10:40 PM)fleer schreef: [ -> ]Mini tasting bij mathijs;

Les Pagodes de Cos 2009; Vol, fruitig, kruidig en nu al op dronk, voor een 2de wijn top kwaliteit 94p.

Grtz

Deze fles was een uurtje op voorhand ontkurkt en op temperatuur gebracht. Blend van 69% Cab Sauv, 30% Merlot, 1% Petit Verdot.
De neus was deze overheerlijk, best te beschrijven als "wandelen door een bloemenveld op een zonnige zomerdag".
Qua mond, lekker fluweel ( hier overheerste de Merlot wel ), mooi vol & romig.
De afdronk was een mooie sprong en dito landing ... volgde netjes de mond.

Zeer mooie wijn, de 2009 is duidelijk nu al te genieten en nog veel overschot.
Mijn mening ... als je dit aan een goeie prijs kan vinden ..... koop één of meerdere kist(en).

Mathijs
en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/0...-a-bottle/
(16-03-2018 12:18 PM)Kupers schreef: [ -> ]en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/0...-a-bottle/
Mooie uitleg!
Manmanman...
(16-03-2018 12:18 PM)Kupers schreef: [ -> ]en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/0...-a-bottle/

Andere streken? Als er 1 streek is die wordt verweten duur te zijn is het toch wel Bordeaux? Gewoon omdat er altijd gefixeerd wordt op de 200 belachelijk geprijsde cru s? Er zijn wino s die alleen al daarvoor alles wat Bordeaux is a priori afschrijven.
(16-03-2018 01:40 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(16-03-2018 12:18 PM)Kupers schreef: [ -> ]en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/0...-a-bottle/

Andere streken? Als er 1 streek is die wordt verweten duur te zijn is het toch wel Bordeaux? Gewoon omdat er altijd gefixeerd wordt op de 200 belachelijk geprijsde cru s? Er zijn wino s die alleen al daarvoor alles wat Bordeaux is a priori afschrijven.

En mijn subjectieve kijk.
In Bordeaux zijn er zeker 200 belachelijk geprijsde cru s en naast die cru's nog aantal andere uitschieters. Wijnen die al lang niet meer op mijn aankooplijstje staan tenzij ik ze sterk afgeprijsd kan aanschaffen.Daarnaast zijn er in Bordeaux voor ieder hoog geprijsde cru een tiental alternatieve Bordeaux wijnen met een gunstige P/K.

En wat betreft de Bourgogne zijn er voor ieder belachelijk geprijsde Bordeaux verschillende Bourgogne wijnen die dan nog stukken duurder zijn. En over de P/K van het grootst deel van deze Bourgogne wijnen zal ik het verder niet hebben.
Pure belegging huhuh, heeft nog weinig met wijnliefhebbers te maken. Wijn is voor vele 'dikke portemonnee heren/dames' een beleggingsproduct geworden, idem whsiky. En daar maakt de wijn industrie gretig gebruik van, het is en blijft business. Naast hun reeds te dure wijnen nog een exclusief item op de markt brengen moet een hoge prijs dragen anders haken de 'dikke portemonee heren/dames af' ...hoe exclusiever en hoe duurder hoe groter hun 'stoef'gedrag huhuh...it's all about the money watte
(16-03-2018 05:50 PM)jr02 schreef: [ -> ]Pure belegging huhuh, heeft nog weinig met wijnliefhebbers te maken. Wijn is voor vele 'dikke portemonnee heren/dames' een beleggingsproduct geworden, idem whsiky. En daar maakt de wijn industrie gretig gebruik van, het is en blijft business. Naast hun reeds te dure wijnen nog een exclusief item op de markt brengen moet een hoge prijs dragen anders haken de 'dikke portemonee heren/dames af' ...hoe exclusiever en hoe duurder hoe groter hun 'stoef'gedrag huhuh...it's all about the money watte



thumbsup thumbsup thumbsup
(16-03-2018 01:40 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(16-03-2018 12:18 PM)Kupers schreef: [ -> ]en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/0...-a-bottle/

Andere streken? Als er 1 streek is die wordt verweten duur te zijn is het toch wel Bordeaux? Gewoon omdat er altijd gefixeerd wordt op de 200 belachelijk geprijsde cru s? Er zijn wino s die alleen al daarvoor alles wat Bordeaux is a priori afschrijven.

Dat is toch een beetje de algemene posttrend geweld aan doen, ik herinner me oa. een proeverij van Pommard waar de enige conclusie was dat het toch wel dure wijnen waren, en nog een resem andere posts waar toch maar werd gezegd dat pinot noir niet de meest betaalbare cépage was de laatste jaren. Als je dan kijkt naar Bordeaux ben ik het met je eens dat er een overdreven fixatie is op alles wat het woord cru in zijn naam mag opnemen, moge het dan Médoc, Saint Emilion of zelf Bourgeois zijn, maar noem eens een kat een kat en kijk in welke topics van Bordeaux het meeste commentaar wordt gegeven? Zijn dit altijd de wijnen die prijs-kwaliteit het beste zijn, of zitten we hier ook eerder in de fabulous 200?
(17-03-2018 02:25 AM)Kupers schreef: [ -> ]
(16-03-2018 01:40 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(16-03-2018 12:18 PM)Kupers schreef: [ -> ]en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/0...-a-bottle/

Andere streken? Als er 1 streek is die wordt verweten duur te zijn is het toch wel Bordeaux? Gewoon omdat er altijd gefixeerd wordt op de 200 belachelijk geprijsde cru s? Er zijn wino s die alleen al daarvoor alles wat Bordeaux is a priori afschrijven.

Dat is toch een beetje de algemene posttrend geweld aan doen, ik herinner me oa. een proeverij van Pommard waar de enige conclusie was dat het toch wel dure wijnen waren, en nog een resem andere posts waar toch maar werd gezegd dat pinot noir niet de meest betaalbare cépage was de laatste jaren. Als je dan kijkt naar Bordeaux ben ik het met je eens dat er een overdreven fixatie is op alles wat het woord cru in zijn naam mag opnemen, moge het dan Médoc, Saint Emilion of zelf Bourgeois zijn, maar noem eens een kat een kat en kijk in welke topics van Bordeaux het meeste commentaar wordt gegeven? Zijn dit altijd de wijnen die prijs-kwaliteit het beste zijn, of zitten we hier ook eerder in de fabulous 200?

Hm, hier heb je toch wel een totaal verkeerd, en volgens mij vooringenomen beeld hoor. Er worden hier veel tasting notes gepost over behoorlijk dure Bordeauxwijnen en de huidige onhaalbaarheid voor gewone stervelingen van deze wijnen wordt dan ook telkens benadrukt. Tenzij ze in serieuze afslag werden gekocht, zoals bvb de La Fleur de Gay 93 die ik gisteren dronk en die vandaag 100 euro moet kosten. Die serieuze kortingen heb je nooit bij Bourgognes, daarvoor zijn er te weinig en worden ze te weinig in de groothandel verkocht. De prijsstijging voor Bourgogne is trouwens veel recenter en daarom misschien vandaag ook meer besproken. En nog iets, in Bourgogne zijn niet énkel de grote namen en appelaties de laatste 2-3 jaar met 50-60% of meer gestegen maar ook de gewone pinot noir die vroeger rond de 10 euro kon kopen. In Bordaux heb je dat fenomeen niét, de top 200 wordt alsmaar duurder maar tal van wijnen in de 12-17 euro prijsklasse zijn zelfs amper onderhevig geweest aan de index (en ik weet waarover ik spreek want volg de prijzen al sedert 2003).
En voor wat betreft die kat een kat, bedoel je dan dat er vooral in het duurste segment wordt commentaar gegeven? Als dat zo is komt dat mss doordat er toevallig een beperkt aantal forumleden zijn die voorlopig hun hele budget aan Bordeaux spenderen en wél deze wijnen nog kopen en drinken. Of doordat ze besproken worden door mensen die ze nog hebben aangeschaft toen ze nog betaalbaar waren.

Ik vraag me eigenlijk af wie er eigenlijk zo gefixeerd is op Bordeaux, de liefhebbers of de tegenstanders (kritikasters, sceptici)? Kijk, ik drink tegenwoordig veel liever een Bourgogne dan een Bordeaux, net als vele andere wino s die al langer gepassioneerd zijn. Waarom zouden we dan dingen schrijven ten faveure van Bordeaux, of waarom zouden we Bordeaux per se moeten verdedigen? Ik denk dat hier veel mensen met kennis van zaken posten en dat elke topic open is voor debat. En het debat over de prijsstijging in Bordeaux is al veel eerder gevoerd dan het debat over de recentere stijging in Bourgogne. Zo simpel is het.
Ik krijg soms de indruk dat hier appelen met peren worden vergeleken. Het klopt als je zegt dat er wordt benadrukt, bij het proeven van oude Bordeauxwijnen, dat meer recente jaargangen hiervan niet te betalen zijn. Aan de andere kant worden er dan een reeks jongere Bourgognewijnen geproefd (ik refereer weer naar de Pommard-topic), en wordt er commentaar gegeven dat het voor de prijs toch maar niks is, wat naar mijn mening onfair is omdat je de wijnen dan eerder beoordeelt op wat er nu in zit, dan wat het ooit kan worden, een behandeling die verschilt voor Bordeaux (bvb. vandaag nog in de Carbonnieux-topic). Een wijn die na acht jaar niet bevredigend wordt beoordeeld, en waar dan van wordt gezegd dat het wel goed komt, een behandeling die, correct me if I’m wrong, voor een Bourgognewijn niet van toepassing zou zijn en gewoon zou worden vervangen door een discussie over de prijs.

Daarnaast stel ik me ook soms vragen bij de aankoopprijzen die op Bordeauxwijnen worden geplakt. Je haalt zelf aan dat Bourgognewijnen niet vaak met serieuze kortingen worden verkocht, dat dit eerder een hunting ground is voor de Bordeauxliefhebber. Maar zoals ik eveneens in een andere topic heb aangehaald, is dit dan de correcte prijs om in een topic te vermelden? Als ik een wijn heb aangekocht voor 35 euro die courant aan 50 euro staat, zou mijn eindoordeel niet zijn dat deze wijn prijs-kwaliteit in orde is, maar dat de courante consument hier serieus in’t zak wordt gezet.

Tenslotte wordt er ook vaak voorbijgegaan aan de context. Bourgogne heeft rotjaren achter de rug als het op opbrengsten en klimaat aankomt. Ik ben de laatste om te ontkennen dat bepaalde prijsstijgingen, over alle niveaus dus niet enkel de toppers of de gewone Bourgognes excessief en niet volledig te rechtvaardigen zijn, maar het heeft zijn redenen. Bordeaux heeft die de laatste tien jaar niet gehad, maar de prijzen zijn toch navenant gestegen. Ik hou mijn hart vast voor wat de primeurs 2017 gaan geven; ik voorspel zo een marketingverhaaltje in de trend van ‘de oogst was klein maar kwalitatief zijn we zeer tevreden’, waarop er 10% bovenop wordt geteld.

En qua vooringenomenheid ben ik het niet met je eens, het is niet omdat ik amper nog tasting notes post, zeker als het op Bordeaux aankomt, dat deze wijnen hier niet worden gedronken Cool.

En elk topic is open tot debat, maar als je effectief het debat moet genereren zijn er wijnen waar je toch beter niet de focus op legt, of je roept in de woestijn Slurp.
(23-03-2018 05:59 PM)Kupers schreef: [ -> ]Ik krijg soms de indruk dat hier appelen met peren worden vergeleken. Het klopt als je zegt dat er wordt benadrukt, bij het proeven van oude Bordeauxwijnen, dat meer recente jaargangen hiervan niet te betalen zijn. Aan de andere kant worden er dan een reeks jongere Bourgognewijnen geproefd (ik refereer weer naar de Pommard-topic), en wordt er commentaar gegeven dat het voor de prijs toch maar niks is, wat naar mijn mening onfair is omdat je de wijnen dan eerder beoordeelt op wat er nu in zit, dan wat het ooit kan worden, een behandeling die verschilt voor Bordeaux (bvb. vandaag nog in de Carbonnieux-topic). Een wijn die na acht jaar niet bevredigend wordt beoordeeld, en waar dan van wordt gezegd dat het wel goed komt, een behandeling die, correct me if I’m wrong, voor een Bourgognewijn niet van toepassing zou zijn en gewoon zou worden vervangen door een discussie over de prijs.

Daarnaast stel ik me ook soms vragen bij de aankoopprijzen die op Bordeauxwijnen worden geplakt. Je haalt zelf aan dat Bourgognewijnen niet vaak met serieuze kortingen worden verkocht, dat dit eerder een hunting ground is voor de Bordeauxliefhebber. Maar zoals ik eveneens in een andere topic heb aangehaald, is dit dan de correcte prijs om in een topic te vermelden? Als ik een wijn heb aangekocht voor 35 euro die courant aan 50 euro staat, zou mijn eindoordeel niet zijn dat deze wijn prijs-kwaliteit in orde is, maar dat de courante consument hier serieus in’t zak wordt gezet.

Tenslotte wordt er ook vaak voorbijgegaan aan de context. Bourgogne heeft rotjaren achter de rug als het op opbrengsten en klimaat aankomt. Ik ben de laatste om te ontkennen dat bepaalde prijsstijgingen, over alle niveaus dus niet enkel de toppers of de gewone Bourgognes excessief en niet volledig te rechtvaardigen zijn, maar het heeft zijn redenen. Bordeaux heeft die de laatste tien jaar niet gehad, maar de prijzen zijn toch navenant gestegen. Ik hou mijn hart vast voor wat de primeurs 2017 gaan geven; ik voorspel zo een marketingverhaaltje in de trend van ‘de oogst was klein maar kwalitatief zijn we zeer tevreden’, waarop er 10% bovenop wordt geteld.

En qua vooringenomenheid ben ik het niet met je eens, het is niet omdat ik amper nog tasting notes post, zeker als het op Bordeaux aankomt, dat deze wijnen hier niet worden gedronken Cool.

En elk topic is open tot debat, maar als je effectief het debat moet genereren zijn er wijnen waar je toch beter niet de focus op legt, of je roept in de woestijn Slurp.

T is echt een fixatie denk ik...
Je verwijst naar 1 topic over Bourgogne terwijl hier de laatste tijd zoveel Bourgognes worden besproken, ook jong worden gedronken en veelal opgehemeld (nota bene dan nog veelal door mezelf). En die Carbonieux, zijn er mensen die hebben geschreven dat "het wel goed komt"? Dacht het niet. Wel verbazing over de korte tijdsspanne waarin hij volgens de makers moet worden gedronken.
Niemand ontkent trouwens de marketingmachine van Bordeaux, ik herhaal, waarom zou hier iemand deze praktijken wel van Bordeaux en niét van Bourgogne aanvaarden?
Dat van die aankoopprijzen dat was net mijn punt, we vinden ze nog oke aan de kortingsprijs waaraan wij ze hebben kunnen kopen maar de volle prijs vinden we even ridicuul als voor sommige Bourgognes.
Ik herhaal, de stijging van de prijzen in Bourgogne is veel recenter, vandaar dat hierover soms meer ophef is. Over Bordeaux werd deze verontwaardiging al veel eerder geventileerd, lees eens mijn blog vanaf 2005, je zal zien dat er enorm veel wordt gesakkerd op de belachelijke prijsstijgingen in Bordeaux, zowel in de posts zelf als in de vele reacties.
Ik denk dat het gewoon een eeuwigdurend meningsverschil is om gefixeerd op te geraken, tot in beide regio’s enkel big bucks nog aan wijn kunnen geraken, en we collectief moeten uitwijken naar de Loire of Duitsland voor respectievelijk cabernet en pinot noir behoeften Wink.
(23-03-2018 06:27 PM)Kupers schreef: [ -> ]en we collectief moeten uitwijken naar de Loire of Duitsland voor respectievelijk cabernet en pinot noir behoeften Wink.

En...dat doen we al overvloedig! Slurp
(23-03-2018 06:12 PM)vinejo schreef: [ -> ]Dat van die aankoopprijzen dat was net mijn punt, we vinden ze nog oke aan de kortingsprijs waaraan wij ze hebben kunnen kopen maar de volle prijs vinden we even ridicuul als voor sommige Bourgognes.

En als je dan weet dat wat jullie als de "volle" prijs ervaren, nog steeds een prijs is aan de lage kant want op Bx wordt bijna altijd een lagere marge genomen dan op om het even welke andere wijn.
(23-03-2018 06:44 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(23-03-2018 06:27 PM)Kupers schreef: [ -> ]en we collectief moeten uitwijken naar de Loire of Duitsland voor respectievelijk cabernet en pinot noir behoeften Wink.

En...dat doen we al overvloedig! Slurp

Alhoewel de kanttekening moet worden gemaakt dat Duitse wijnboeren ook de prijzen van Spätburgunder beginnen te kennen, en dat de verkoop van Clos Rougeard niet het beste voorbeeld heeft gesteld naar Loire potentieel toe...
(23-03-2018 07:07 PM)Kupers schreef: [ -> ]
(23-03-2018 06:44 PM)vinejo schreef: [ -> ]
(23-03-2018 06:27 PM)Kupers schreef: [ -> ]en we collectief moeten uitwijken naar de Loire of Duitsland voor respectievelijk cabernet en pinot noir behoeften Wink.

En...dat doen we al overvloedig! Slurp

Alhoewel de kanttekening moet worden gemaakt dat Duitse wijnboeren ook de prijzen van Spätburgunder beginnen te kennen, en dat de verkoop van Clos Rougeard niet het beste voorbeeld heeft gesteld naar Loire potentieel toe...

Inderdaad, binnenkort klagen we over de prijs van Loire en spatburgunder en zullen sommigen melden dat Bordeaux teveel gespaard wordt... Cool
Don't give me an excuse shoot.
De zomer van 1976, ik was 10 en was buiten in het zwembadje, mijn ouders binnen met de rolluiken naar beneden, het was 40° ... een wijn uit zo'n jaar wil ik wel eens proeven en hier zijn we dan met een Cos'd Estournel 1976.

De kurk was hard van boven en zat los, na wat pogingen beslist om hem in de fles te duwen vervolgens door de zeef in een andere fles.

Neus niet overweldigend, tertiaire notes, kleur meer rood dan bruin.
Qua veroudering in de mond had ik iets meer verwacht maar de kruidigheid en de power met de soeplesse van zijn leeftijd maakt van deze wijn een aangenaam moment 94p
Ik had deze wijn in zijn jeugd gedronken, het was naar mijn mening een succes van het jaar.
(04-11-2019 06:02 PM)Thierry Debaisieux schreef: [ -> ]Ik had deze wijn in zijn jeugd gedronken, het was naar mijn mening een succes van het jaar.
1976 was zeker in de lente een superdroog jaar (eufemisme). Maar hier en daar heeft men toch zeer goede wijnen weten te produceren. Ik herinner me enkele Bourgognes van bijzonder hoog niveau.
Pagodes de Cos 2012

In 2016 aangekocht bij iDealWine aan 21,33 Euro ( fles 1/3 )

De tweede wijn van Cos d'Estournel, een domein dat me altijd kan bekoren.
En met dit tweede label uit de "normale" jaargang 2012 is het niet anders.
Hun 2009 / 2010 zijn top, maar deze 2012 is ook zeer netjes gemaakt.

+ Voorbereiding : pop and pour, ook hier over twee dagen gedronken ( fles vacuüm voor dag 2 )
+ Neus : op dag 1 ... direct een vreemde eend in de bijt ... is dit nu werkelijk Bordeaux ?
Flink wat groene paprika, gebladerte, groene bossen, natuur, ondergrond, kokos, zoete kers, mooi hout.
Op dag 2 ( terwijl ik deze TN neerpen ) krijg ik meer die BDX blend toch terug in mijn glas, mooi zo.
+ Mond : vrouwelijk, zacht, nog mooi rood fruit, iets wat onrijp, soepel en aangenaam
+ Afdronk : hier misschien iets door de mand gevallen, het wringt nog wat, maar het blijft zeer mooi hangen.

Kan niet tippen aan 2009 / 2010, maar in aankoop rond 20 Euro heel veel wijn. Moet nu flink wat meer kosten.

Mathijs
Cos D'Estournel 2000: Très Bordeaux! Medicijnkastje, peperkoek, hefstbos, truffel, grafiet. Goede balans. Blind in mijn glas. Voor mij duidelijk Bordeaux en duidelijk Cabernet gedomineerd. Robuuste wijn dus Pauillac of St Estephe. Ik besluit voor het 2e en ga voor Montrose 1996.
Helaas, maar die 4 jaar en 1 km vergeef ik mezelf. Mooi glas maar voor een 2000 Cos vind ik hem (te) ver ontwikkeld. 94/100
Les Pagodes de Cos 2010
A.C. St-Estèphe
14% Vol - M.P. - voor een prijsje op de veiling

Heel donker en geconcentreerd zwart-rood.
De geur trekt je mee, via vanille, hout, tabak, kruidnagel, kaneel en peper naar braambessen en donkere confituren.
In de mond moet de tannine nog verder versmelten, wat de wijn wat streng maakt, maar er is voldoende fruit om de middellange afdronk zeer te maken.

Om redelijk voor de hand liggende reden doet deze wijn meteen aan Sociando-Mallet denken (kasteel net buiten de gemeentegrenzen van Saint-Estèphe), beide wijnen hebben de jeugdige strengheid van klassieke médoc gemeen. Met de tweede heb ik veel meer ervaring en ik zou hem wellicht op punten gewonnen geven. En op gebied van prijs wint die natuurlijk ook.

Dat laatste brengt ons meteen bij het verschijnsel tweede wijnen. In de tijd dat tweede wijnen een verschijnsel begonnen te worden, kwamen de meeste over als een overschotje van de grand vin. De jongere stokken, de wijn die weggeselecteerd werd uit de blend van de eerste wijn en toch aan vrij dure prijzen kon verkocht worden, dank zij het prestige van het kasteel. De kwaliteit van de meeste tweede wijnen is intussen wel wat toegenomen (er zijn dan ook derde en zelfs vierde wijnen bijgekomen).

Vergeten we even de Chinese torentjes van de grand vin en vergelijken we de Pagodes met de betere crus bourgeois, dat is de plek waar ze thuishoren.
Pagodes 2017 geopend.

Koele merlot in een warm cabernetjasje met een subtiel kraagje van cabernet franc en petit Verdot.

Heerlijk.
[attachment=6438]
(02-01-2023 06:15 PM)vinejo schreef: [ -> ]Pagodes 2017 geopend.

Koele merlot in een warm cabernetjasje met een subtiel kraagje van cabernet franc en petit Verdot.

Heerlijk.

Prachtig, ben benieuwd, ik heb de 2010 cadeau gekregen van m’n petekind en ben hem heel dankbaar.

Binnenkort gaat ie open en volgt een TN !
de strenge tannines die nog moeten versmelten, dat is toch typisch voor 2010. Een ding staat voor mij vast: 2019 proeft momenteel beter dan 2010!
(02-01-2023 09:11 PM)Vince schreef: [ -> ]de strenge tannines die nog moeten versmelten, dat is toch typisch voor 2010. Een ding staat voor mij vast: 2019 proeft momenteel beter dan 2010!

Denk dat voor tweede wijnen de 2010 nu wel zal meevallen. Volgens de site van Cos al zeker…
Veelbelovend..!
Benieuwd naar je bevindingen, Dakur!
strenge tannines, zie hierboven TN Rik Martens van 21/8/22
(02-01-2023 09:22 PM)Vince schreef: [ -> ]strenge tannines, zie hierboven TN Rik Martens van 21/8/22

Rik was zelf wat streng vermoed ik. Wink
Pagina's: 1 2 3 4 5
Koppelingen