Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau Cos d Estournel St Estephe
05-05-2010, 05:26 PM
Bericht: #1
Chateau Cos d Estournel St Estephe
Ik dronk van deze wijn al drie jaargangen:

Drie jaar terug: 1993: Perfecte Bordeaux, tertiaire toetsen, fris en lang in de mond.

Twee jaar terug en onlangs nog een keer: 1999: Zeer mooi, mankeert body en complexiteit voor de echte top maar toch een zalige wijn.

Onlangs: 2002. Ik denk, en deze woorden mogen gewichtig genomen worden, dat dit de allerbeste Bordeaux is die ik ooit dronk. Ik kreeg er de tranen van in de ogen. Net zoals ik die krijg van twee jonge meisjes die een schitterend duet zingen van Beyonces Halo (ken niks van Beyonce, maar in deze versie is dit alvast schitterend) Zie hier
Cos 2002 krijgt van mij 97/100, de hoogste punten die ik ooit gaf. respect

PS: De Nicolas Catena Zapata 2005, hedonistische, wulpse wijn met apocalyptische eucalyptus-aroma' s staat tweede met 96/100
05-05-2010, 06:11 PM
Bericht: #2
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Wel, ik vind het zelfs ontroerend om het te lezen Rolleyes. Ga straks eens luisteren.. Zeer cool ook dat je de Catena zo hoog inschat!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
05-05-2010, 06:41 PM
Bericht: #3
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
ik heb ook flesje 2002 liggen, ik ben benieuwd Smile
05-05-2010, 08:51 PM
Bericht: #4
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Voorlopig dronk ik van dit chateau enkel nog maar de 1999 : Mist inderdaad wat body in de mond maar de geuren die uit het glas stuiven alleen al .... schitterend.

@ vinejo : Waar heb je die 2002 eigenlijk gehaald of bij wie heb je die gedronken ?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
05-05-2010, 09:33 PM
Bericht: #5
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Carl, de wilde wijnweldoener die me dit hemelse genot schonk was niemand minder dan de u welbekende Mister Matten.
Mijn eeuwige dankbaarheid is zijn deel, ik poets sedertdien elke avond zijn cowboybotten en steek zijn vintage Urbanus-onderbroeken in de droogkuis.
respect
05-05-2010, 09:55 PM
Bericht: #6
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
http://www.youtube.com/watch?v=YrwFkByhlJo
Wink

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
05-05-2010, 10:53 PM
Bericht: #7
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Vond de 1999 ook heel mooi; zeer elegant.

Wisten jullie dat in 2009 (het nieuwe supermillésime zoals ge weet) de grote ontgoocheling volgens Jancis Robinson .... Cos d'Estournel is ? Hij krijgt nog altijd 16,5+ maar scoort hiermee minder dan bv. La Tour Carnet, Potensac en Phélan-Ségur.

"Very dark indeed. Blackish crimson. Not much scent though obviously very ripe. Firmer than some of the more obvious Napa Valley-style wines in 2009 with the tannins much more obvious. But a coolness on the finish. This may come round eventually. It is much more demanding than most 2009s and will need SO long. A very exaggerated wine with a bit of a hole in the middle. A definite lack of freshness. Does remind me a little bit of Pavie 2003. To be generous I’m assuming that in the far distant future it may resolve itself but I can’t quite understand why they let the grapes get so ripe."
Niet echt heel positief...
05-05-2010, 11:08 PM
Bericht: #8
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Ja inderdaad, las er ook iets over op LPdV. Men wou eens tonen wat men allemaal kon op Cos. Blijkbaar hoort Porto maken daarbij...
05-05-2010, 11:51 PM
Bericht: #9
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
winedoctor vindt hem ook niet goed
06-05-2010, 11:13 PM
Bericht: #10
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Pas de 92 nog gedronken, die was schitterend! Aarde , humus , toebak en mooi fruit.
Wa minder jaar maar Cos wist wat ze moesten doen ... toen.
Zelfde voor hun 97 !

Wine is sunlight , held together by water !
25-05-2010, 11:06 PM
Bericht: #11
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Nog niet zo lang geleden de 97 gedronken wat toch geld als een minder jaar. Maar hiervan was niet veel te merken.
Mijn ervaring met 97 is dat het op zich geen slechte wijnen in de Bordeaux zijn maar dat het bewaarpotentieel niet zo groot is.
25-05-2010, 11:16 PM
Bericht: #12
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
(25-05-2010 11:06 PM)Jeroen schreef:  Mijn ervaring met 97 is dat het op zich geen slechte wijnen in de Bordeaux zijn maar dat het bewaarpotentieel niet zo groot is.

Een waarheid als een koe, Jeroen! Smile
[Afbeelding: dyn002_original_387_287_jpeg_2642495_bf6...7c2f56.jpg]
26-05-2010, 08:38 AM
Bericht: #13
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Vele grote namen uit 97 zijn nu perfect op dronk. Men spreekt in Bordeaux over een groot jaar als de Cabernet en de Merlot perfect rijp zijn en dat er bewaarpotentieel is. Bewaarpotentieel is er voor 97 zeker niet (ook al zijn deze wijnen toch al 13 jaar oud, waarvan 11 op fles).
25-11-2010, 03:54 PM
Bericht: #14
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Afgelopen weekend heeft een flesje Cos 1993 het beste van zichzelf gegeven . In de neus onmiddelijk herkenbaar als een klasse bordeaux wijn. Zwart fruit nog zeker aanwezig, zij het meer en meer op de achtergrond, met de tertiaire geuren duidelijk in opmars. Vooral de zijdezachte maar ferme structuur vielen mij op. Niks geen groene, onrijpe of harde elementen. Gezien het jaar en de leeftijd is deze wijn een ware prestatie! Weeral het bewijs dat tophuizen ook in rotjaren mooie wijnen kunnen afleveren.
25-11-2010, 04:42 PM
Bericht: #15
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Wink http://www.youtube.com/user/wijnzot#p/a/u/0/3BtPpOwcD5w

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
26-11-2010, 12:21 AM
Bericht: #16
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Ik herken de locatie precies? :-) Er stond precies maar 1 mindere fles tussen?
Sjans dat die fles boven op de andere niet naar beneden gestuikt is:-)

Wine is sunlight , held together by water !
26-11-2010, 01:00 AM
Bericht: #17
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
(25-11-2010 04:42 PM)Matten schreef:  Wink http://www.youtube.com/user/wijnzot#p/a/u/0/3BtPpOwcD5w

De cameraman had ook mee geproefd zo te zien :-)
26-11-2010, 12:11 PM
Bericht: #18
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Jaja, er zijn wel degelijk mannen die twee taken tegelijkertijd aankunnen..!
Cool

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-11-2010, 12:20 PM
Bericht: #19
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Very nice finger picking, in ieder geval !!!
26-11-2010, 12:23 PM
Bericht: #20
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Eerst de grapes, dan de fingers Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-11-2010, 01:15 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-11-2010 om 01:20 PM door Mt.)
Bericht: #21
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
(26-11-2010 12:20 PM)Dave schreef:  Very nice finger picking, in ieder geval !!!

'k Zal het hem zeggen Wink.
(26-11-2010 12:11 PM)vinejo schreef:  Jaja, er zijn wel degelijk mannen die twee taken tegelijkertijd aankunnen..!
Cool

Mijn lief vroeg zich af wie die beer was die op het einde een strofe meezingt taz.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
26-11-2010, 07:52 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-11-2010 om 07:52 PM door Tienne.)
Bericht: #22
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
(25-11-2010 04:42 PM)Matten schreef:  Wink http://www.youtube.com/user/wijnzot#p/a/u/0/3BtPpOwcD5w

... harmonie wijn en muziek ... deel 15 -> 25 Big Grin
31-08-2011, 03:38 AM
Bericht: #23
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Cos d'Estournel 2002:
Nog steeds enorm donkere kleur. In de neus zwart fruit, tabak.
In de mond opnieuw tabak, zwart fruit, koffie, potlood. Deze kan nog effe mee.
31-08-2011, 09:37 AM
Bericht: #24
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Wij dronken deze wijn enige tijd terug en die mineraliteit (potlood) vond ik ook zeer opvallend. Schitterende wijn voor mij.
Aan je commentaar te zien vond jij 'm wel goed maar niet indrukwekkend Pat?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
31-08-2011, 10:21 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-08-2011 om 10:25 AM door Pat Leoville.)
Bericht: #25
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
(31-08-2011 09:37 AM)vinejo schreef:  Wij dronken deze wijn enige tijd terug en die mineraliteit (potlood) vond ik ook zeer opvallend. Schitterende wijn voor mij.
Aan je commentaar te zien vond jij 'm wel goed maar niet indrukwekkend Pat?

Vond hem heel mooi, Jo. Heel mooi in evenwicht, maar iets te full bodied voor mij. Was eigenlijk een van de mooiste 2002's die ik dronk tot nog toe, maar niet helemaal mijn stijl. Maar verdiend van mij wel een dikke 93/100.
Blush
31-08-2011, 10:22 AM
Bericht: #26
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
blijft voor mij één van de mooiste wijjnen die ik ooit gedronken heb. verbluffend was die van 47 en 59 (nog vrij jong in het glas) en die van mijn geboortejaar (alhoewel geen topjaar) was zelf objectief gezien superbe... jammer genoeg al lang geen spek voor mijn portefeuille meer maar ga misschien nog eens bij mijn schoonvader zagen :-)

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
31-08-2011, 04:27 PM
Bericht: #27
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Ik heb er nog 3 op voorraad liggen:

1x 2004 en 2x 2005

Als ik het zo lees, ga ik er geen spijt van krijgen...maar daar ging ik ook niet van uit natuurlijkWink
05-09-2011, 09:33 PM
Bericht: #28
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
La grêle s’abat sur le vignoble de Saint-Estèphe
Publié le jeudi 01 septembre 2011 - 17h24
Ce matin, vers 11 heures, un violent orage accompagné de grêle a frappé le vignoble de Saint-Estèphe. « Les feuilles sont complètement hachées et quelques baies sont tombées. Il y a également beaucoup de dégâts matériels. Tous les directeurs de propriétés sont dans les vignes pour faire l’inventaire », rapporte Annelyse Soussotte, manager à la maison des vins de Saint-Estèphe.
D’après Antoine Médeville, œnologue-conseil dans le Médoc, 300 à 400 ha pourraient être touchés à des degrés divers.

Les vignes des châteaux Cos d’Estournel et Cos Laborie seraient particulièrement atteintes. Ce que confirme Bernard Audoy, le propriétaire de Cos Laborie et président du syndicat de l’appellation. « C’est la première fois que je vois ça. Toute la partie sud de l’AOC, notamment le plateau de Cos, est bien touchée. Il est difficile d’évaluer les dégâts à l’heure actuelle. Beaucoup de feuilles sont tombées. A certains endroits, les grains sont complètement éventrés, dans d’autres ils sont légèrement fendus. C’est inquiétant. Là, nous traitons tous les cabernets-sauvignon et franc avec du Serenade (un produit à base de bacillus subtilis autorisé en agriculture biologique, NDLR) pour limiter la casse eu égard au botrytis. Puis nous allons surveiller toutes les parcelles pour voir comment elles évoluent. Nous allons vendanger plus tôt les merlots. Nous avions prévu de les récolter vers le 15 septembre mais là, nous allons certainement devoir commencer la fin de la semaine prochaine. »

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-09-2011, 03:19 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-09-2011 om 03:22 PM door don quichotte.)
Bericht: #29
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
Een spijtige zaak.
Hierdoor zal het prijskaartje van Cos d’Estournel nog meer stijgen naar onzinnige waarden.( een wijn die ik toch al niet meer kocht)
Wat betreft Cos Labory zal dit onweer wellicht ook de prijzen van de 2009 en 2010 de hoogte induwen.
Gelukkig heb ik nog de 2006 en 2008 ingeslagen van Cos Labory.Wink
Wat ik me afvroeg: hoe reageren de wijnboeren op zo 'n schade als ze de biodynamisch werken. Alles laten rotten?

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
06-09-2011, 04:52 PM
Bericht: #30
RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe
ik vermoed dat ze toch geen zotte prijzen kunnen vragen als da stormweer hun kwaliteit omlaag heeft gehaald, tenzij ze natuurlijk maar een heel kleine hoeveelheid onbeschadigde druiven gaan gebruiken voor de 1e wijn, dan zou het peperduur kunnen worden, 2011 wordt precies toch geen superjaar, dus afblijven dan

trouwens echt eens benieuwd naar de prijssetting van 2011, terug naar het niveau van 2005, of eerder 2009? het zal het niveau van 2008 moeten worden om weer mijn interesse te krijgen


Ga naar locatie: