wijnliefhebbers
Chateau Cos d Estournel St Estephe - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Chateau Cos d Estournel St Estephe (/thread-385.html)


Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 05-05-2010 05:26 PM

Ik dronk van deze wijn al drie jaargangen:

Drie jaar terug: 1993: Perfecte Bordeaux, tertiaire toetsen, fris en lang in de mond.

Twee jaar terug en onlangs nog een keer: 1999: Zeer mooi, mankeert body en complexiteit voor de echte top maar toch een zalige wijn.

Onlangs: 2002. Ik denk, en deze woorden mogen gewichtig genomen worden, dat dit de allerbeste Bordeaux is die ik ooit dronk. Ik kreeg er de tranen van in de ogen. Net zoals ik die krijg van twee jonge meisjes die een schitterend duet zingen van Beyonces Halo (ken niks van Beyonce, maar in deze versie is dit alvast schitterend) Zie hier
Cos 2002 krijgt van mij 97/100, de hoogste punten die ik ooit gaf. respect

PS: De Nicolas Catena Zapata 2005, hedonistische, wulpse wijn met apocalyptische eucalyptus-aroma' s staat tweede met 96/100


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mt - 05-05-2010 06:11 PM

Wel, ik vind het zelfs ontroerend om het te lezen Rolleyes. Ga straks eens luisteren.. Zeer cool ook dat je de Catena zo hoog inschat!


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kris G - 05-05-2010 06:41 PM

ik heb ook flesje 2002 liggen, ik ben benieuwd Smile


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - carl - 05-05-2010 08:51 PM

Voorlopig dronk ik van dit chateau enkel nog maar de 1999 : Mist inderdaad wat body in de mond maar de geuren die uit het glas stuiven alleen al .... schitterend.

@ vinejo : Waar heb je die 2002 eigenlijk gehaald of bij wie heb je die gedronken ?


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 05-05-2010 09:33 PM

Carl, de wilde wijnweldoener die me dit hemelse genot schonk was niemand minder dan de u welbekende Mister Matten.
Mijn eeuwige dankbaarheid is zijn deel, ik poets sedertdien elke avond zijn cowboybotten en steek zijn vintage Urbanus-onderbroeken in de droogkuis.
respect


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mt - 05-05-2010 09:55 PM

http://www.youtube.com/watch?v=YrwFkByhlJo
Wink


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Roeland V - 05-05-2010 10:53 PM

Vond de 1999 ook heel mooi; zeer elegant.

Wisten jullie dat in 2009 (het nieuwe supermillésime zoals ge weet) de grote ontgoocheling volgens Jancis Robinson .... Cos d'Estournel is ? Hij krijgt nog altijd 16,5+ maar scoort hiermee minder dan bv. La Tour Carnet, Potensac en Phélan-Ségur.

"Very dark indeed. Blackish crimson. Not much scent though obviously very ripe. Firmer than some of the more obvious Napa Valley-style wines in 2009 with the tannins much more obvious. But a coolness on the finish. This may come round eventually. It is much more demanding than most 2009s and will need SO long. A very exaggerated wine with a bit of a hole in the middle. A definite lack of freshness. Does remind me a little bit of Pavie 2003. To be generous I’m assuming that in the far distant future it may resolve itself but I can’t quite understand why they let the grapes get so ripe."
Niet echt heel positief...


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 05-05-2010 11:08 PM

Ja inderdaad, las er ook iets over op LPdV. Men wou eens tonen wat men allemaal kon op Cos. Blijkbaar hoort Porto maken daarbij...


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kris G - 05-05-2010 11:51 PM

winedoctor vindt hem ook niet goed


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Venne - 06-05-2010 11:13 PM

Pas de 92 nog gedronken, die was schitterend! Aarde , humus , toebak en mooi fruit.
Wa minder jaar maar Cos wist wat ze moesten doen ... toen.
Zelfde voor hun 97 !


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Jeroen - 25-05-2010 11:06 PM

Nog niet zo lang geleden de 97 gedronken wat toch geld als een minder jaar. Maar hiervan was niet veel te merken.
Mijn ervaring met 97 is dat het op zich geen slechte wijnen in de Bordeaux zijn maar dat het bewaarpotentieel niet zo groot is.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 25-05-2010 11:16 PM

(25-05-2010 11:06 PM)Jeroen schreef:  Mijn ervaring met 97 is dat het op zich geen slechte wijnen in de Bordeaux zijn maar dat het bewaarpotentieel niet zo groot is.

Een waarheid als een koe, Jeroen! Smile
[Afbeelding: dyn002_original_387_287_jpeg_2642495_bf6...7c2f56.jpg]


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Pat Leoville - 26-05-2010 08:38 AM

Vele grote namen uit 97 zijn nu perfect op dronk. Men spreekt in Bordeaux over een groot jaar als de Cabernet en de Merlot perfect rijp zijn en dat er bewaarpotentieel is. Bewaarpotentieel is er voor 97 zeker niet (ook al zijn deze wijnen toch al 13 jaar oud, waarvan 11 op fles).


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Peter VdV - 25-11-2010 03:54 PM

Afgelopen weekend heeft een flesje Cos 1993 het beste van zichzelf gegeven . In de neus onmiddelijk herkenbaar als een klasse bordeaux wijn. Zwart fruit nog zeker aanwezig, zij het meer en meer op de achtergrond, met de tertiaire geuren duidelijk in opmars. Vooral de zijdezachte maar ferme structuur vielen mij op. Niks geen groene, onrijpe of harde elementen. Gezien het jaar en de leeftijd is deze wijn een ware prestatie! Weeral het bewijs dat tophuizen ook in rotjaren mooie wijnen kunnen afleveren.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mt - 25-11-2010 04:42 PM

Wink http://www.youtube.com/user/wijnzot#p/a/u/0/3BtPpOwcD5w


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Venne - 26-11-2010 12:21 AM

Ik herken de locatie precies? :-) Er stond precies maar 1 mindere fles tussen?
Sjans dat die fles boven op de andere niet naar beneden gestuikt is:-)


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Jan VG - 26-11-2010 01:00 AM

(25-11-2010 04:42 PM)Matten schreef:  Wink http://www.youtube.com/user/wijnzot#p/a/u/0/3BtPpOwcD5w

De cameraman had ook mee geproefd zo te zien :-)


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 26-11-2010 12:11 PM

Jaja, er zijn wel degelijk mannen die twee taken tegelijkertijd aankunnen..!
Cool


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Dave - 26-11-2010 12:20 PM

Very nice finger picking, in ieder geval !!!


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 26-11-2010 12:23 PM

Eerst de grapes, dan de fingers Wink


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mt - 26-11-2010 01:15 PM

(26-11-2010 12:20 PM)Dave schreef:  Very nice finger picking, in ieder geval !!!

'k Zal het hem zeggen Wink.
(26-11-2010 12:11 PM)vinejo schreef:  Jaja, er zijn wel degelijk mannen die twee taken tegelijkertijd aankunnen..!
Cool

Mijn lief vroeg zich af wie die beer was die op het einde een strofe meezingt taz.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Tienne - 26-11-2010 07:52 PM

(25-11-2010 04:42 PM)Matten schreef:  Wink http://www.youtube.com/user/wijnzot#p/a/u/0/3BtPpOwcD5w

... harmonie wijn en muziek ... deel 15 -> 25 Big Grin


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Pat Leoville - 31-08-2011 03:38 AM

Cos d'Estournel 2002:
Nog steeds enorm donkere kleur. In de neus zwart fruit, tabak.
In de mond opnieuw tabak, zwart fruit, koffie, potlood. Deze kan nog effe mee.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 31-08-2011 09:37 AM

Wij dronken deze wijn enige tijd terug en die mineraliteit (potlood) vond ik ook zeer opvallend. Schitterende wijn voor mij.
Aan je commentaar te zien vond jij 'm wel goed maar niet indrukwekkend Pat?


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Pat Leoville - 31-08-2011 10:21 AM

(31-08-2011 09:37 AM)vinejo schreef:  Wij dronken deze wijn enige tijd terug en die mineraliteit (potlood) vond ik ook zeer opvallend. Schitterende wijn voor mij.
Aan je commentaar te zien vond jij 'm wel goed maar niet indrukwekkend Pat?

Vond hem heel mooi, Jo. Heel mooi in evenwicht, maar iets te full bodied voor mij. Was eigenlijk een van de mooiste 2002's die ik dronk tot nog toe, maar niet helemaal mijn stijl. Maar verdiend van mij wel een dikke 93/100.
Blush


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - jazzper - 31-08-2011 10:22 AM

blijft voor mij één van de mooiste wijjnen die ik ooit gedronken heb. verbluffend was die van 47 en 59 (nog vrij jong in het glas) en die van mijn geboortejaar (alhoewel geen topjaar) was zelf objectief gezien superbe... jammer genoeg al lang geen spek voor mijn portefeuille meer maar ga misschien nog eens bij mijn schoonvader zagen :-)


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Vin1 - 31-08-2011 04:27 PM

Ik heb er nog 3 op voorraad liggen:

1x 2004 en 2x 2005

Als ik het zo lees, ga ik er geen spijt van krijgen...maar daar ging ik ook niet van uit natuurlijkWink


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 05-09-2011 09:33 PM

La grêle s’abat sur le vignoble de Saint-Estèphe
Publié le jeudi 01 septembre 2011 - 17h24
Ce matin, vers 11 heures, un violent orage accompagné de grêle a frappé le vignoble de Saint-Estèphe. « Les feuilles sont complètement hachées et quelques baies sont tombées. Il y a également beaucoup de dégâts matériels. Tous les directeurs de propriétés sont dans les vignes pour faire l’inventaire », rapporte Annelyse Soussotte, manager à la maison des vins de Saint-Estèphe.
D’après Antoine Médeville, œnologue-conseil dans le Médoc, 300 à 400 ha pourraient être touchés à des degrés divers.

Les vignes des châteaux Cos d’Estournel et Cos Laborie seraient particulièrement atteintes. Ce que confirme Bernard Audoy, le propriétaire de Cos Laborie et président du syndicat de l’appellation. « C’est la première fois que je vois ça. Toute la partie sud de l’AOC, notamment le plateau de Cos, est bien touchée. Il est difficile d’évaluer les dégâts à l’heure actuelle. Beaucoup de feuilles sont tombées. A certains endroits, les grains sont complètement éventrés, dans d’autres ils sont légèrement fendus. C’est inquiétant. Là, nous traitons tous les cabernets-sauvignon et franc avec du Serenade (un produit à base de bacillus subtilis autorisé en agriculture biologique, NDLR) pour limiter la casse eu égard au botrytis. Puis nous allons surveiller toutes les parcelles pour voir comment elles évoluent. Nous allons vendanger plus tôt les merlots. Nous avions prévu de les récolter vers le 15 septembre mais là, nous allons certainement devoir commencer la fin de la semaine prochaine. »


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - don quichotte - 06-09-2011 03:19 PM

Een spijtige zaak.
Hierdoor zal het prijskaartje van Cos d’Estournel nog meer stijgen naar onzinnige waarden.( een wijn die ik toch al niet meer kocht)
Wat betreft Cos Labory zal dit onweer wellicht ook de prijzen van de 2009 en 2010 de hoogte induwen.
Gelukkig heb ik nog de 2006 en 2008 ingeslagen van Cos Labory.Wink
Wat ik me afvroeg: hoe reageren de wijnboeren op zo 'n schade als ze de biodynamisch werken. Alles laten rotten?


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kris G - 06-09-2011 04:52 PM

ik vermoed dat ze toch geen zotte prijzen kunnen vragen als da stormweer hun kwaliteit omlaag heeft gehaald, tenzij ze natuurlijk maar een heel kleine hoeveelheid onbeschadigde druiven gaan gebruiken voor de 1e wijn, dan zou het peperduur kunnen worden, 2011 wordt precies toch geen superjaar, dus afblijven dan

trouwens echt eens benieuwd naar de prijssetting van 2011, terug naar het niveau van 2005, of eerder 2009? het zal het niveau van 2008 moeten worden om weer mijn interesse te krijgen


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - don quichotte - 06-09-2011 06:53 PM

(06-09-2011 04:52 PM)Kris G schreef:  ik vermoed dat ze toch geen zotte prijzen kunnen vragen als da stormweer hun kwaliteit omlaag heeft gehaald, tenzij ze natuurlijk maar een heel kleine hoeveelheid onbeschadigde druiven gaan gebruiken voor de 1e wijn, dan zou het peperduur kunnen worden, 2011 wordt precies toch geen superjaar, dus afblijven dan
.......

@ Kris,

Ik bedoelde hiermee vooral de prijzen van 2009 ...2010 van de Cos die zo nu al zot zijn.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - carl - 07-09-2011 02:51 PM

Ik dronk deze Cos Labory 2006 ook al eerder dit jaar bij Don thuis en ik moet toch zeggen dat deze wijn me allesbehalve teleurstelde. Ik zeg hiermee niet dat er in 2006 geen betere wijnen gemaakt zijn maar deze zal toch zeker in de betere middelmaat zitten.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kris G - 07-09-2011 02:55 PM

verslag van die bdx 2006 tasting staat op blog van Vinejo dacht ik


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 07-09-2011 05:23 PM

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2010/03/10/bordeaux-2006.html

88/100, toch zo slecht niet (wijn was toen wel in een moeilijke fase)


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mt - 21-02-2012 01:30 PM

Zaterdag diepte ik een Cos d'Estournel 2006 uit de kelder op. Kindermoord zeker Smile? Op basis van body en potentieel zou ik deze robuuste kanjer tot de premiers rekenen. Tasting notes volgen. (Doc was notulist)


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - doc - 21-02-2012 01:38 PM

Ik word hier gepord Wink
't Was de laatste wijn zeker ? Veel staat er niet op m'n blad.
Zwart fruit in de neus, wat kruidigheid en houttoetsen. Meer haalden we er niet uit. Was redelijk gesloten. In de mond wat ontstuimig, alles moet duidelijk nog in z'n plooi vallen. Het fruit en het hout zijn tegen elkaar opgewassen. Duidelijke minerale toetsen en goeie fraîcheur. Drinkklaar binnen 10 jaar ? Afblijven dus van dat beest.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kris G - 21-02-2012 01:44 PM

(21-02-2012 01:30 PM)Matten schreef:  Zaterdag diepte ik een Cos d'Estournel 2006 uit de kelder op. Kindermoord zeker Smile? Op basis van body en potentieel zou ik deze robuuste kanjer tot de premiers rekenen. Tasting notes volgen. (Doc was notulist)

Kindermoord Huh > nog erger Tongue pure babymoord, toch doodzonde niet?

(ik moet wel zwijgen eigenlijk want ik ben op dit eigenste moment ook nen kindermoord aan het doen Blush)


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mt - 21-02-2012 01:52 PM

(21-02-2012 01:38 PM)dr_magooo schreef:  Ik word hier gepord Wink

thumbsup


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Tienne - 21-02-2012 02:36 PM

(21-02-2012 01:38 PM)dr_magooo schreef:  Zwart fruit in de neus, wat kruidigheid en houttoetsen. Meer haalden we er niet uit. Was redelijk gesloten. In de mond wat ontstuimig, alles moet duidelijk nog in z'n plooi vallen. Het fruit en het hout zijn tegen elkaar opgewassen. Duidelijke minerale toetsen en goeie fraîcheur. Drinkklaar binnen 10 jaar ? Afblijven dus van dat beest.

De wijn was idd vrij gesloten. Ik haalde er ook wat fruitgebak uit.
Nochtans slechts 20% merlot.

We konden wel niet akkoord gaan met het volgende in Parkers' TN:
Enjoy this beautifully concentrated, exceptionally pure, statuesque Cos d'Estournel over the next 20-25 years.
Zoals Doc aangeeft: (zeker) 10 jaar afblijven.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 21-02-2012 03:19 PM

(21-02-2012 02:36 PM)Tienne schreef:  Zoals Doc aangeeft: (zeker) 10 jaar afblijven.

Zou ik sowieso gedaan hebben voor een topBordeaux 2006..


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mt - 21-02-2012 03:42 PM

Binnen 10 jaar sta ik aan uw deur Slurp. Zou zelfs nu nog eens minimum 15 jaar nemen. Dan ben ik bijna 50. Slik.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 24-03-2012 02:22 AM

Vanavond mocht ik de 1996 proeven...

GROTE wijn.

Champignons, truffel, cacao, tabak, chocolade, zwart fruit, zacht en evenwichtig in de mond, pure balans, fluweel, amandel/marsepein. Top. Heeft nog toekomst maar is nu perfect.

94


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Pat Leoville - 24-03-2012 11:40 AM

(24-03-2012 02:22 AM)vinejo schreef:  Vanavond mocht ik de 1996 proeven...

GROTE wijn.

Champignons, truffel, cacao, tabak, chocolade, zwart fruit, zacht en evenwichtig in de mond, pure balans, fluweel, amandel/marsepein. Top. Heeft nog toekomst maar is nu perfect.

94

Hoelang denk je nog Jo? Heb zelf nog verschillende 1996'ers (wel geen Cos) liggen.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 24-03-2012 12:53 PM

Médoc 1996 komt volgens mij perfect op dronk, onlangs ook de Pontet Canet van hetzelfde jaar geproefd met dezelfde impressie. Ze zitten dus stilaan op hun plateau van optimale maturiteit maar zoals je wel weet kan topBordeaux van dit niveau -mits goede bewaring- dit niveau behoorlijk lang aanhouden.

Noteerde gisteren nog dit voor de Cos: frisse neus, bloemetjes zelfs/ mokka en menthol in de lange afdronk


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Bram80 - 07-08-2012 06:46 PM

Gisteren een flesje La Goulée 2007 ontkurkt. Geen idee of dit eigenlijk in dit topic thuishoort, want eigenlijk is dat een Médoc-domein dat door de mensen van Cos gevinifieerd wordt. Geen derde wijn dus na Cos en na Pagodes, maar eentje 'ernaast'. Zou naar verluidt minder een klassiek Bdx-profiel hebben, maar meer richting Nieuwe Wereldwijnen, wat een beetje doet denken aan de evolutie van Cos zelf: dat schijnt steeds meer een krachtpatser te worden.

Helaas: de fles was gekurkt. Er ligt gelukkig wel nog eentje in de kelder voor een herkansing. Zijn er mensen die ondertussen al kunnen meegeven wat hun ervaringen zijn met deze wijn?


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 07-08-2012 07:57 PM

(07-08-2012 06:46 PM)Bram80 schreef:  Gisteren een flesje La Goulée 2007 ontkurkt. Geen idee of dit eigenlijk in dit topic thuishoort, want eigenlijk is dat een Médoc-domein dat door de mensen van Cos gevinifieerd wordt. Geen derde wijn dus na Cos en na Pagodes, maar eentje 'ernaast'. Zou naar verluidt minder een klassiek Bdx-profiel hebben, maar meer richting Nieuwe Wereldwijnen, wat een beetje doet denken aan de evolutie van Cos zelf: dat schijnt steeds meer een krachtpatser te worden.

Helaas: de fles was gekurkt. Er ligt gelukkig wel nog eentje in de kelder voor een herkansing. Zijn er mensen die ondertussen al kunnen meegeven wat hun ervaringen zijn met deze wijn?

Hoort zéker in dit topic, Bram, well done!
DeDJcensor gekurkt jong, wat een pech...

Er is hier op t forum al minstens éne die u kan zeggen hoe ie is... Een zekere SdR - hopelijk leest ie dit gauw... Wink


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - stevendr - 08-08-2012 03:54 PM

Heb de 2007 nu 2 keer gedronken, eerste maal in 2010 en was toen redelijk onder de indruk. Veel fruit toen en vond hem voor een 2007 héél goed gemaakt.
Heb hem nu een aantal weken terug nog eens gedronken (gekocht aan halve prijs in Auchan) en vond hem deze keer wel een stuk minder. Lichter en meer hout. Zit misschien in een mindere fase? Voor de prijs die ik betaalde wel zeker goed te doen.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - carl - 08-08-2012 04:05 PM

(08-08-2012 03:54 PM)stevendr schreef:  (gekocht aan halve prijs in Auchan) Voor de prijs die ik betaalde wel zeker goed te doen.

Rond de 10 € ?


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Bram80 - 08-08-2012 05:27 PM

@Carl: Hier ook meegescharreld in Auchan. Was een kleine 18 euro per fles, waarvan de helft op de spaarkaart ging, netto dus iets minder dan 9 euro.

@Steven: een fles die zes jaar na oogst in een gesloten fase zit is natuurlijk niet abnormaal, misschien dat ik mijn tweede fles gewoon nog een drietal jaar rust gun.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Vin1 - 14-09-2012 05:27 PM

Wanneer adviseren jullie Château Les Pagodes de Cos 2005 te gaan drinken?
(2e wijn van....)
Ik heb maar 2 flesjes dus wil mij niet schuldig maken aan enige vorm van kindermoord.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 14-09-2012 05:42 PM

(14-09-2012 05:27 PM)Vin1 schreef:  Wanneer adviseren jullie Château Les Pagodes de Cos 2005 te gaan drinken?
(2e wijn van....)
Ik heb maar 2 flesjes dus wil mij niet schuldig maken aan enige vorm van kindermoord.

Toen ik mijn scriptie schreef over tweede wijnen kreeg ik een antwoord van Cos waarin ze ondermeer stelden dat hun tweede wijn vanaf 7-10 jaar mag gedronken worden, afhankelijk van het oogstjaar. Mocht ik jou zijn zou ik deze (mooie) flesjes nog een paar jaartjes rust gunnen.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Vin1 - 14-09-2012 06:33 PM

Dank jeWink
M.a.w. pas in 2014/2015Blush
Zal het wachten waard zijn in elk geval!


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - don quichotte - 14-09-2012 08:54 PM

(14-09-2012 06:33 PM)Vin1 schreef:  Dank jeWink
M.a.w. pas in 2014/2015Blush
Zal het wachten waard zijn in elk geval!

Iedereen doet zijn goesting maar de 2005 blijft bij mij onaangeroerd voor 2015.
De 2006 laat ik zeker nog een paar jaartjes langer liggen.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - carl - 16-10-2012 10:13 AM

Veranderingen in de maak?

http://www.thewinedoctor.com/blog/index.php/2012/10/cos-destournel-new-spa-new-manager/


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe 2004 - vinejo - 18-11-2012 06:59 PM

Cos d Estournel 2004
Bert had een karaf mee gevuld met - u raadt het nooit- rode wijn!
Hij deed er nogal gewoontjes over, wou eens weten of dit wel oké wijn was...
Nu, bij mijn eerste snuif had ik even het gevoel "Oei, hij zei dit omdat ie gekurkt is"... Maar na een tweede snuif kwam er subtiel aroma van klein bosfruit naar voren, en ook wel champignons. De wijn, intens donkere kersenrood, evolueerde constant in het glas. Chocolade. Kruiden.
"Ik heb nu een héél mooie neus" stelde ik na een 10-tal minuten.
"Allez, jong, zo ne petat" was het antwoord van mijn confrater.

In de mond toonde deze wijn zich identiek als in de neus. De eerste 3-5 seconden een lichte zweem van karton (er was wel degelijk een klein foutje aan de fles), maar daarna worden de papillen overstroomd door smaaksensaties en tactiel genot. Veel voller dan de Sociando, meer materie ook, een perfect evenwicht tussen romigheid en structuur, chocolade en koffie als toetje. Blind ging ik voor een St Julien genre Barton, St Estephe hoeft dus geenszins harde en stugge wijn te zijn...

B92
V92+


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe 2004 - doc - 18-11-2012 08:07 PM

(18-11-2012 06:59 PM)vinejo schreef:  Cos d Estournel 2004
Bert had een karaf mee gevuld met - u raadt het nooit- rode wijn!
Hij deed er nogal gewoontjes over, wou eens weten of dit wel oké wijn was...
Nu, bij mijn eerste snuif had ik even het gevoel "Oei, hij zei dit omdat ie gekurkt is"... Maar na een tweede snuif kwam er subtiel aroma van klein bosfruit naar voren, en ook wel champignons. De wijn, intens donkere kersenrood, evolueerde constant in het glas. Chocolade. Kruiden.
"Ik heb nu een héél mooie neus" stelde ik na een 10-tal minuten.
"Allez, jong, zo ne petat" was het antwoord van mijn confrater.

In de mond toonde deze wijn zich identiek als in de neus. De eerste 3-5 seconden een lichte zweem van karton (er was wel degelijk een klein foutje aan de fles), maar daarna worden de papillen overstroomd door smaaksensaties en tactiel genot. Veel voller dan de Sociando, meer materie ook, een perfect evenwicht tussen romigheid en structuur, chocolade en koffie als toetje. Blind ging ik voor een St Julien genre Barton, St Estephe hoeft dus geenszins harde en stugge wijn te zijn...

B92
V92+

Terug een 2004 met blijkbaar grote allures !


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe 2004 - vinejo - 18-11-2012 08:16 PM

(18-11-2012 08:07 PM)doc schreef:  
(18-11-2012 06:59 PM)vinejo schreef:  Cos d Estournel 2004
Bert had een karaf mee gevuld met - u raadt het nooit- rode wijn!
Hij deed er nogal gewoontjes over, wou eens weten of dit wel oké wijn was...
Nu, bij mijn eerste snuif had ik even het gevoel "Oei, hij zei dit omdat ie gekurkt is"... Maar na een tweede snuif kwam er subtiel aroma van klein bosfruit naar voren, en ook wel champignons. De wijn, intens donkere kersenrood, evolueerde constant in het glas. Chocolade. Kruiden.
"Ik heb nu een héél mooie neus" stelde ik na een 10-tal minuten.
"Allez, jong, zo ne petat" was het antwoord van mijn confrater.

In de mond toonde deze wijn zich identiek als in de neus. De eerste 3-5 seconden een lichte zweem van karton (er was wel degelijk een klein foutje aan de fles), maar daarna worden de papillen overstroomd door smaaksensaties en tactiel genot. Veel voller dan de Sociando, meer materie ook, een perfect evenwicht tussen romigheid en structuur, chocolade en koffie als toetje. Blind ging ik voor een St Julien genre Barton, St Estephe hoeft dus geenszins harde en stugge wijn te zijn...

B92
V92+

Terug een 2004 met blijkbaar grote allures !

Ik zou zelfs meer zeggen: Terug een Cos met grote allures! ;-)


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kris G - 10-07-2014 01:16 AM

gisteren de 2002 in het glas : kon niet echt overtuigen, wat stug en gesloten, zeker in de neus, zat aan het begin van de avond aan de verkeerde kant van de 90, na de nodige zuurstof iets soepeler en rijker, maar toch maar met moeite een 90-score : zeer zwakke p/k


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 10-07-2014 09:29 AM

(10-07-2014 01:16 AM)Kris G schreef:  gisteren de 2002 in het glas : kon niet echt overtuigen, wat stug en gesloten, zeker in de neus, zat aan het begin van de avond aan de verkeerde kant van de 90, na de nodige zuurstof iets soepeler en rijker, maar toch maar met moeite een 90-score : zeer zwakke p/k

We dronken die een jaar of 4 geleden en toen was hij schitterend. Zeker weten dat deze wijn in een gesloten fase zit. Anderzijds, eergisteren en gisteren smaakten de wijnen me ook niet bijzonder. Misschien ligt het aan het weer...? Wink


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 29-03-2015 12:16 AM

Ik had mij recent twee flessen van 1999 aangeschaft - gezien de naam en faam super benieuwd.

Na een "teleurstelling" met de Cheval Blanc 1974 stond deze Cos D'Estournel 1999 als back-up.

Nu ... ik heb weinig tot eigenlijk geen ervaring met St. Estephe, maar dit vond ik toch een serieus bommeke Tongue.
Een - voor mij toch - intens complexe neus die een kamer zou kunnen vullen.
De discussies met MrCoone over wat we nu ruiken in het glas tot op de rand van het komische ... Rolleyes
In de mond een vlotte boterige secundaire smaak - de afdronk zeer vol en lang.
Maar, ik kan de smaken en geuren wat moeilijk plaatsen, dit gezien geen vergelijk met andere flessen mogelijk.

Niettemin - het zal mijn dada niet worden - maar ik kan het verdomd zeer goed appreciëren !!!!!!

Mathijs

[attachment=1106]


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kris G - 29-03-2015 12:42 AM

(29-03-2015 12:16 AM)Mathijs81 schreef:  Nu ... ik heb weinig tot eigenlijk geen ervaring met St. Estephe, maar dit vond ik toch een serieus bommeke Tongue.
Niettemin - het zal mijn dada niet worden - maar ik kan het verdomd zeer goed appreciëren !!!!!!

Cos is meer en meer naar "bommeke" aan het evolueren idd, je mag deze toch niet als een stijlvoorbeeld voor Saint-Estèphe nemen, ze kunnen daar echt wel elegante en complexe wijnen maken hoor (oa Montrose Smile )


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mr Coone - 29-03-2015 10:36 AM

De 1999 was zeker goed te pruimen.

Toen de fles ontkurkt werd, werd je al overvallen door het aroma.
Kleur heb ik niet echt goed bekeken, maar de neus was zeer zoet. Na discussie met Mathijs tot de overeenkomst gekomen dat het drop is Smile

Pallet is een beetje hetzelfde als de neus, en lag heel zacht in de mond. Ik omschrijf het als een beetje romerig.
Mathijs heeft de te herkennen smaken opgezocht, maar haalden deze er echt niet uit (zelfs aan een potje aardbijenconfituur zitten snuffelen, maar helaas).

Een leuke wijn, maar prijs/kwaliteit toch een beetje overprized vind ik (70-75 euro).
Enfin, ik heb ook nog een flesje 1999 liggen, dus we kunnen nog eens een retry proberen Smile


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 29-03-2015 11:02 AM

(29-03-2015 10:36 AM)Mr Coone schreef:  De 1999 was zeker goed te pruimen.

Toen de fles ontkurkt werd, werd je al overvallen door het aroma.
Kleur heb ik niet echt goed bekeken, maar de neus was zeer zoet. Na discussie met Mathijs tot de overeenkomst gekomen dat het drop is Smile

Pallet is een beetje hetzelfde als de neus, en lag heel zacht in de mond. Ik omschrijf het als een beetje romerig.
Mathijs heeft de te herkennen smaken opgezocht, maar haalden deze er echt niet uit (zelfs aan een potje aardbijenconfituur zitten snuffelen, maar helaas).

Een leuke wijn, maar prijs/kwaliteit toch een beetje overprized vind ik (70-75 euro).
Enfin, ik heb ook nog een flesje 1999 liggen, dus we kunnen nog eens een retry proberen Smile

Kan dit wel volgen.

5 jaar terug schreef ik hierover het volgende:

http://www.vinejo.freebb.be/thread-385-post-2323.html#pid2323

"..mankeert body en complexiteit voor de echte top maar toch een zalige wijn"


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mr Coone - 29-03-2015 11:34 AM

(29-03-2015 11:02 AM)vinejo schreef:  Kan dit wel volgen.

5 jaar terug schreef ik hierover het volgende:

http://www.vinejo.freebb.be/thread-385-post-2323.html#pid2323

"..mankeert body en complexiteit voor de echte top maar toch een zalige wijn"

Waauw, lijkt me dat ik dringend op zoek moet gaan naar die 2002! Smile


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 25-09-2015 11:28 AM

Nu dien ik mijn mening ( zie TN van de 1999 ) dringend te herzien aangaande Cos d'Estournel.
Gisteren besloten om toch maar die ene fles 1998 te ontkurken en .... wow applaus.

Al direct bij het ontkurken steeg een geweldig intens aroma uit de fles, indrukwekkend.
Ik besloot om niet te decanteren, dat resulteerde wel in wat sediment ( enkel laatste glas ).
Een glas tijdens het koken, een tweetal glazen bij het eten en de rest bij de film.

Neus - zoals beschrijven, zeer aangenaam en verrassend
Kleur - toont lichte sporen van ouderdom, maar vooral nog rood
Smaak - licht in de mond, wijn is mooi afgerond, maar de top al voorbij
Afdronk - mooie zuren, kruidige en peperige afdronk, vond ik.

Na verloop van tijd ( fles 4 uur open ), viel de smaak & afdronk wel wat weg ( laatste 1,5 glas )

Conclusie - mooie wijn, misschien net iets uit balans wegens de ouderdom.
Maar nog steeds geweldig te smaken, ik ga eens wat meer St. Estephe proberen.

[attachment=1591]


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Bert - 25-09-2015 11:25 PM

Bizar gegeven, lijkt me, dat een Cos van 'amper' 17j oud idd ook al zo verouderd lijkt en de top voorbij zou zijn/is... Hoe was die fles bewaard gebleven, Mathijs?


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - don quichotte - 25-09-2015 11:31 PM

(25-09-2015 11:25 PM)Bert schreef:  Bizar gegeven, lijkt me, dat een Cos van 'amper' 17j oud idd ook al zo verouderd lijkt en de top voorbij zou zijn/is... Hoe was die fles bewaard gebleven, Mathijs?

Goeie, snuchtere vraag Bert.
Zou in mijn kelder in principe niet gebeuren tenzij er reeds iets fout was gegaan bij de aankoop.Wink


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 26-09-2015 03:31 AM

(25-09-2015 11:25 PM)Bert schreef:  Bizar gegeven, lijkt me, dat een Cos van 'amper' 17j oud idd ook al zo verouderd lijkt en de top voorbij zou zijn/is... Hoe was die fles bewaard gebleven, Mathijs?

Ze komt van een goeie bron ( privé aankoop ), fles & niveau zelf ook perfect.
Misschien ben ik te kritisch ? After all, weinig ervaring met St. Estephe.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Peter VdV - 26-09-2015 10:33 AM

Is inderdaad niet normmal. Had recent de 1993, niet bepaald een interessant jaar, maar de wijn stond er als een huis hoor! Moet ergens nog een 1999 hebben liggen, zal bij gelegenheid tn sharen...


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mr Coone - 26-09-2015 02:05 PM

Ik heb de 1998 ook eventjes geproefd bij Mathijs, maar ik vond er eerlijk gezegd niet veel aan.
Neus en pallet waren voor mij precies hetzelfde als een alledaagse drinkwijn.
Niet mis, maar ook geen waauw.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mr Coone - 09-10-2015 10:34 PM

Vanavond met Mathijs nog eens een Cos d'Estournel 1999 geproefd.
Had er ééntje in m'n kast liggen, en wist dat Mathijs deze wijn wel op prijs stelde.
Na mijn laatste mindere ervaring met Cos, wilde ik er eigenlijk een beetje van af, en als je er een maat mee gelukkig maakt, waarom niet Smile

Wel, ik moet zeggen dat ik toch ook wel lichtjes bij draai, na enkele Cosjes geproefd te hebben.
Ik kan het over het geheel beschouwd een beetje met Smith Haut Lafitte of een Orval vergelijken. Je moet er ook een paar geproefd hebben om het te kunnen appreciëren.
En zelfs de neus en het pallet van deze fles kwam een beetje overeen met een SHL, vond ik. Een heel krachtige wijn nog, voor z'n leeftijd (even krachtig en fel toen wij nog waren, toen we 18 werden in 1999 Smile )

Zouden de verschillende jaargangen van eenzelfde Château dan zoveel verschillen van elkaar, of leer je een wijn gewoon te appreciëren na enkele keren geproefd te hebben?

Anyway, geen slechte wijn, maar voor mij wel nog steeds boven z'n waarde geprijsd.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 20-05-2016 10:23 AM

Cos d Estournel 1998

Gedronken met 8 wijnliefhebbers ter gelegenheid van deze degustatie
http://www.vinejo.freebb.be/thread-4780-post-65314.html#pid65314

Bij ruiken vreesden we het ergste... Onze derde wijn en al meteen kurk? Maar het leek nog niet echt dramatisch, dus proeven maar.
En man, wat een mondgevoel..! Een wijn die bléef komen, met een finesse en fraicheur die je zelden meemaakt. Eigenaardig genoeg vond ik quasi niks van de kurktoets terug in de smaak...
Zonder dat foutje in de neus was deze wijn rijp voor een 95-score.
Nu gaf ik m 93

Groepsscore 92,25


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kupers - 27-06-2016 11:43 PM

Afgelopen weekend kregen we op restaurant een fles van het huis, Les Pagodes de Cos 2010. Ik drink persoonlijk zeer weinig Bordeaux, ik denk dat dit misschien mijn tiende fles van het jaar was. Zwarte bes en kers in de neus, een vrij zoete fruitige indruk in eerste instantie. In de mond een koele aanzet, vlezig met tannines die present maar toch al vrij zacht zijn. Gesloten naar de afdronk, een wijn die een beetje midden in zijn evolutie lijkt te zitten maar toch al te genieten is.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - don quichotte - 28-06-2016 12:24 AM

(27-06-2016 11:43 PM)Kupers schreef:  Afgelopen weekend kregen we op restaurant een fles van het huis, Les Pagodes de Cos 2010. Ik drink persoonlijk zeer weinig Bordeaux, ik denk dat dit misschien mijn tiende fles van het jaar was. Zwarte bes en kers in de neus, een vrij zoete fruitige indruk in eerste instantie. In de mond een koele aanzet, vlezig met tannines die present maar toch al vrij zacht zijn. Gesloten naar de afdronk, een wijn die een beetje midden in zijn evolutie lijkt te zitten maar toch al te genieten is.

Kupers,

Kan je er mee akkoord gaan dat ik de Pagodes 2005 en 2006 nog vijf jaar geef om tot het optimale uit te groeien?

Binnenkort krijg ik ook een paar fleskes van de 2010 in mijn kelder en wellicht ook de 2012.Wijnen die ik zeker nog 10 jaar zal laten liggen.

Tijdens een blinde degustatie met nog twee andere forumbezoekers dronken we nog onlangs deze maand de eerste wijn de Cos van 1992.
Zelfs deze wijn was nog niet tot volwassenheid gekomen wat ik vast stelde toen ik de tweede dag hierna de rest van de fles dronk.Wink


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kupers - 28-06-2016 12:35 AM

In alle eerlijkheid, ik heb te weinig ervaring met oude Bordeaux om hier een gefundeerde mening over te hebben Blush. De chef, zelf een grote wijnliefhebber wist wel te zeggen dat hij in grote jaren soms meer overtuigd was van de evolutie en het leeftijdspotentieel van tweede wijnen van gereputeerde domeinen, zeker als je ook nog rekening houdt met prijs, dus ik denk dat geduld hier wel zal lonen.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 12-12-2016 01:26 PM

Gisteren bij een heerlijke stoofpot van lam gaf de gastheer ons Pagodes de Cos 2009.

Dat bleek een uitstekende keuze, zeker mits karaf en mooi op temperatuur.
Mooie diepe wijn, lekker gelaagd, diep zwart fruit en blijft lang plakken.
Lekker beestje met flink nog wat toekomst voor de boeg ...

Mathijs


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 28-01-2017 02:48 PM

Cos d'Estournel 2004 ( fles 1 )

+ Neus - rokerig, brand, verfijnd, tamelijk vrouwelijk
+ Smaak - mooi rond, fruitig, mooie zuren en bittertje
+ Afdronk - pit, kruidigheid, nog een tikkeltje te jong
+ Score - 92/100

Cos d'Estournel 2004 ( fles 2 )

+ Neus - subtiel, kruidigheid, gebrande toetsen
+ Smaak - mooi rond, vol, zeer mooi fruit, fijn
+ Afdronk - pit, lichte wrangheid nog, nog te jong
+ Score - 91/100

(*) Het toeval van 2x Cos was enorm, laat staan dan nog 2x dezelfde jaargang.
Niettemin, dit bleek alvast een leuke oefening te zijn. Dezelfde wijnen, eventueel karaf gezien.
En toch bleek fles 1 verder te zijn geëvolueerd, vlotter op dronk, maar alsnog te jong.
Fles 2 bleek grotendeels dezelfde eigenschappen te hebben, maar nog veel maar marge.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 21-05-2017 08:29 PM

Cos d'Estournel Blanc 2009

Goed .... witte Cos ... ooit gekocht uit pure nieuwsgierigheid .... benieuwd.

Voorbereiding .... recht uit de wijnkast ( 12°C ) en daarna wat koeler gedronken.

- Kleur : strogeel, nog een licht vettige rand in het glas
- Neus : rokerig, gebrande toetsen, zeste van citrus, wel tamelijk ingetogen
- Mond ( beste feature van deze wijn ) : mooie balans tussen een bepaalde vettigheid & mineraliteit, licht rokerig.
Ook mooie zuren, passievrucht & mango, heeft ook een uitgesproken ziltigheid. Ook al lichte oxidatie op te merken.
- Afdronk : mooi, vol, licht romig, ook hier flink wat interessante ziltige toetsen, lang !

Conclusie ... fris, maar een wijn die enkele jaren geleden vermoedelijk nog veel beter was
Twee glazen op 12°C gedronken ( ex wijnbewaarkast ), de rest iets frisser geschonken
Vooral zeer interessant ... voor iemand die witte Pessac gewend is, dit is duidelijker een niveau hoger.

[attachment=2574]

Mathijs


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - don quichotte - 21-05-2017 11:17 PM

(21-05-2017 08:29 PM)Mathijs81 schreef:  Cos d'Estournel Blanc 2009

Goed .... witte Cos ... ooit gekocht uit pure nieuwsgierigheid .... benieuwd.

Voorbereiding .... recht uit de wijnkast ( 12°C ) en daarna wat koeler gedronken.

- Kleur : strogeel, nog een licht vettige rand in het glas
- Neus : rokerig, gebrande toetsen, zeste van citrus, wel tamelijk ingetogen
- Mond ( beste feature van deze wijn ) : mooie balans tussen een bepaalde vettigheid & mineraliteit, licht rokerig.
Ook mooie zuren, passievrucht & mango, heeft ook een uitgesproken ziltigheid. Ook al lichte oxidatie op te merken.
- Afdronk : mooi, vol, licht romig, ook hier flink wat interessante ziltige toetsen, lang !

Conclusie ... fris, maar een wijn die enkele jaren geleden vermoedelijk nog veel beter was
Twee glazen op 12°C gedronken ( ex wijnbewaarkast ), de rest iets frisser geschonken
Vooral zeer interessant ... voor iemand die witte Pessac gewend is, dit is duidelijker een niveau hoger.

Mathijs

Mathijs; dit is een post die zeker niet aan mijn aandacht is ontsnapt en die ik apprecieer.
Toch nog een paar vraagjes.
".....recht uit de wijnkast ( 12°C ) en daarna wat koeler gedronken."
Op welke lagere temperatuur dronk je die toen? (+/-)

" Ook al lichte oxidatie op te merken."
Heb je die zelf bewaard of recentelijk aangekocht?

Zelf heb ik nog geen witte wijn van Cos d'Estournel gedronken.
Maar mijn ervaring is dat den dag van vandaag dat veel droge witte wijnen ( ook de betere klasse) uit Bordeaux een minder lang leven zijn beschoren.( minder bewaarmiddelen; minder eik; .......?)

Wat betreft temperatuur is het altijd interessant witte wijn ( bij aankoop) eens te drinken in een breed spectrum van temperatuur voor een juiste beoordeling ( +/- 6...........14 °C)


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - wvd - 22-05-2017 10:28 AM

Wel niet voor iedereen, JMQ:

Chateau Cos d'Estournel, Bordeaux blanc 2016

Note moyenne sur 20 16.5 Note moyenne sur 100 92

Prix marché HT 97,00 €
Nombre de commentaires 1

Lieu de dégustation au château
Le meilleur jamais fait. Couleur claire, aux reflets verts. Nez discret. Notes de sauvignon, de menthe, de verveine, de truffe. Belle entrée en bouche moelleuse et le vin se développe sur un beau toucher et un corps savoureux et plein. Il s’achève long sur des notes d’agrumes et des nuances d’amers fins. Assemblage : 75 % sauvignon, 25 % sémillon. Élevage dans très peu de bois neuf (7 %). Sélection : -30 % vis-à-vis de la production habituelle. Les vignes sur graves qui ont souffert ont été éliminées. Mise en bouteille prévue avant l’été.

Voor dat geld koop je wel iets anders denk ik dan zo. (Clos Floridène, Mirambeau Passion, Cygne de Fonréaud,...)


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 22-05-2017 11:37 AM

(21-05-2017 11:17 PM)don quichotte schreef:  Mathijs; dit is een post die zeker niet aan mijn aandacht is ontsnapt en die ik apprecieer.
Toch nog een paar vraagjes.
".....recht uit de wijnkast ( 12°C ) en daarna wat koeler gedronken."
Op welke lagere temperatuur dronk je die toen? (+/-)

" Ook al lichte oxidatie op te merken."
Heb je die zelf bewaard of recentelijk aangekocht?

Zelf heb ik nog geen witte wijn van Cos d'Estournel gedronken.
Maar mijn ervaring is dat den dag van vandaag dat veel droge witte wijnen ( ook de betere klasse) uit Bordeaux een minder lang leven zijn beschoren.( minder bewaarmiddelen; minder eik; .......?)

Wat betreft temperatuur is het altijd interessant witte wijn ( bij aankoop) eens te drinken in een breed spectrum van temperatuur voor een juiste beoordeling ( +/- 6...........14 °C)

Don,

Zoals aangegeven, initieel geproefd om 12°C ( ex wijnbewaarkast ).
Persoonlijk vond ik dit iets te warm om er optimaal van te genieten.
Dus daarna heb ik een "snap-on" thermometer rond de fles gedaan en in de frigo.
Gedurende een viertal uur daar ( zonder kurk ) bewaard en gedegusteerd.
En dan eens gedronken op 10 graden, 8 graden en het laatste glas rond 5-6 graden.
Mijn simpele mening was dat tussen 8-10 graden de wijn het best naar boven kwam.

Aangaande de oxidatie, daar bedoel ik toch een licht oxidatief kantje.
Niet storend, maar ik vermoed dat deze 2009 al iets vroeger mocht gedronken worden.
Ik had deze aangekocht van een wijnliefhebber uit Frankrijk, eerlijke bron.
Wel gezien dat de kurk tamelijk schuin in de fles zat - mss is dat de reden ?

Nu, ook dit was mijn eerste witte Cos - had me destijds 75 Euro gekost.
Qua wit en Bordeaux heb ik dan ook enkel ervaring met wijnen uit Pessac.
In dat opzicht koop je voor dat geld dan ook een mooie witte Smith Haut Lafitte.

Niettemin, het was een leuke en interessante oefening ... maar gezien de huidige prijzen ( 114 Euro primeur 2016 ), ga ik wel passen.

Mathijs


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 15-06-2017 09:42 PM

Les Pagodes de Cos d'Estournel 2010

In een niet zo ver verleden eens aangekocht in groepsaankoop ( Delhaize ).
Zo één van die flessen waar je toch even wil van snoepen, maar nog niet echt durft.
Soit, deze avond toch eentje ontkurkt, nu nog een 5-tal over van de jaargang 2010.

+ Voorbereiding - ex wijnserveerkast op 16°C + pop & pour
+ Kleur - heerlijk diep en intens, met een mooie paarse schijn
+ Neus - had ik persoonlijk wat moeite mee, vond ik iets te scherp en te streng.
Als er toch iets moest uithalen, dan kwam ik op een heerlijk kwaliteitsvolle confituur.
+ Mond - ook hier nog iets te scherp en hoekig naar mijn mening, maar al zeer mooi.
Mijn degustatiepartner had hier een ander mening over - interessant & leuke discussie.
+ Afdronk - hier had ik weinig op aan te merken, stevig, maar nog flink wat tannines.

Op dit moment nog te jong ( imo ), voor de andere al netjes op dronk.
Nog vijf flessen te gaan, flink wat ruimte om te experimenteren.

Edit - mijn persoonlijke voorkeur gaat dan eerder uit naar de jaargang 2009 - leek me iets toegankelijker.

[attachment=2614]

Mathijs


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mr Coone - 16-06-2017 11:21 AM

(15-06-2017 09:42 PM)Mathijs81 schreef:  Les Pagodes de Cos d'Estournel 2010

In een niet zo ver verleden eens aangekocht in groepsaankoop ( Delhaize ).
Zo één van die flessen waar je toch even wil van snoepen, maar nog niet echt durft.
Soit, deze avond toch eentje ontkurkt, nu nog een 5-tal over van de jaargang 2010.

+ Voorbereiding - ex wijnserveerkast op 16°C + pop & pour
+ Kleur - heerlijk diep en intens, met een mooie paarse schijn
+ Neus - had ik persoonlijk wat moeite mee, vond ik iets te scherp en te streng.
Als er toch iets moest uithalen, dan kwam ik op een heerlijk kwaliteitsvolle confituur.
+ Mond - ook hier nog iets te scherp en hoekig naar mijn mening, maar al zeer mooi.
Mijn degustatiepartner had hier een ander mening over - interessant & leuke discussie.
+ Afdronk - hier had ik weinig op aan te merken, stevig, maar nog flink wat tannines.

Op dit moment nog te jong ( imo ), voor de andere al netjes op dronk.
Nog vijf flessen te gaan, flink wat ruimte om te experimenteren.

Edit - mijn persoonlijke voorkeur gaat dan eerder uit naar de jaargang 2009 - leek me iets toegankelijker.



Mathijs

Ik had niets aan te merken op deze overheerlijke wijn.
Je hebt inderdaad nog wat hoge tannines, maar deze vond ik totaal niet storend. Ook heel fruitig (cassis, pruim, zwarte bessen, lactisch) en krachtig. Hou ik wel van.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Bert - 20-08-2017 06:51 PM

2004

De vorige fles had ik een 5-tal jaar terug geopend.
Ik was toen beetje bang omdat de capsules van die twee flessen die ik indertijd op web had gekocht, beschadigd waren. Je kon ze er eigenlijk zo op en af schuiven.
Mijn vrees leek toen gegrond want de wijn had een fout; kartongeur.
Ik dacht dat die tweede fles hetzelfde probleem zou hebben gezien de afkomst en het capsule-verhaal, dus waarom ze dan eens niet voor mezelf openen om niet weer bij dezelfde mensen tot dezelfde conclusie te moeten komen.

Bij het openen ruik ik meteen; deze is wél dik ok.
’t Is te zeggen; geen karton- of kurkgeur of iets muf. Ook bij een eerste slok zit het goed.
Ik geef de fles twee uurtjes karaf. Wat een perfect versmolten wijn – dit is af. Ik noteerde enkel sleutelwoorden als; subtiel, elegant, ragfijne structuur, zacht, evenwichtig, balans, delicaat, fragiel bijna. Een prinses op de erwt, als het ware.
Te schuchter ook, want zet niet door. Dit is dan ook meteen de min aan deze fles Estournel; hoe mooi alles aanvankelijk komt opzetten, even snel is alles weer weg met een korte, waterige afdronk. Bizar, en jammer vooral.
Op dag 2 is een spontaan orgasme niet ver weg, de eerste keer ik de neus boven het glas hou. Man man man… Kunstig verweven aroma’s van zwart fruit, zoethout, drop, luikse stroop, caramel, vanille, rozijntjes,… Veel minder ingetogen dan gisteren, een stuk minder delicaat, alsof de prinses op de erwt zich bewust geworden is van haar afkomst, majestueus. Geeft zich ook een streep meer in de mond met een langer en voller tussenstuk om te eindigen met een fijne afdronk met subtiele tanninetjes (verkleinwoordjes mogen), die de binnenzijde van de wangen strelen.
93+/100

[attachment=2751]


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Benz - 20-08-2017 09:40 PM

(20-08-2017 06:51 PM)Bert schreef:  2004

De vorige fles had ik een 5-tal jaar terug geopend.
Ik was toen beetje bang omdat de capsules van die twee flessen die ik indertijd op web had gekocht, beschadigd waren. Je kon ze er eigenlijk zo op en af schuiven.
Mijn vrees leek toen gegrond want de wijn had een fout; kartongeur.
Ik dacht dat die tweede fles hetzelfde probleem zou hebben gezien de afkomst en het capsule-verhaal, dus waarom ze dan eens niet voor mezelf openen om niet weer bij dezelfde mensen tot dezelfde conclusie te moeten komen.

Bij het openen ruik ik meteen; deze is wél dik ok.
’t Is te zeggen; geen karton- of kurkgeur of iets muf. Ook bij een eerste slok zit het goed.
Ik geef de fles twee uurtjes karaf. Wat een perfect versmolten wijn – dit is af. Ik noteerde enkel sleutelwoorden als; subtiel, elegant, ragfijne structuur, zacht, evenwichtig, balans, delicaat, fragiel bijna. Een prinses op de erwt, als het ware.
Te schuchter ook, want zet niet door. Dit is dan ook meteen de min aan deze fles Estournel; hoe mooi alles aanvankelijk komt opzetten, even snel is alles weer weg met een korte, waterige afdronk. Bizar, en jammer vooral.
Op dag 2 is een spontaan orgasme niet ver weg, de eerste keer ik de neus boven het glas hou. Man man man… Kunstig verweven aroma’s van zwart fruit, zoethout, drop, luikse stroop, caramel, vanille, rozijntjes,… Veel minder ingetogen dan gisteren, een stuk minder delicaat, alsof de prinses op de erwt zich bewust geworden is van haar afkomst, majestueus. Geeft zich ook een streep meer in de mond met een langer en voller tussenstuk om te eindigen met een fijne afdronk met subtiele tanninetjes (verkleinwoordjes mogen), die de binnenzijde van de wangen strelen.
93+/100

Prachtig! cheers


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Fre - 20-08-2017 10:24 PM

Zo poëtisch Bert. Bijna ontroerend Smile


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - don quichotte - 20-08-2017 11:12 PM

Het plezier en genoegen moeten des te groter zijn na het degusteren of drinken van die eerste fles.
cheers


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 21-08-2017 12:53 AM

Schitterend! applaus


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Vince - 21-08-2017 09:59 PM

en dan nog uit het soms verguisde 2004...
met je "sleutelwoorden als; subtiel, elegant, ragfijne structuur, zacht, evenwichtig, balans, delicaat, fragiel bijna" is dit een bourgogneske omschrijving... en dat is nu exact wat ik me herinner bij veel 2004!


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - wvd - 22-08-2017 11:51 AM

(21-08-2017 09:59 PM)Vince schreef:  en dan nog uit het soms verguisde 2004...
met je "sleutelwoorden als; subtiel, elegant, ragfijne structuur, zacht, evenwichtig, balans, delicaat, fragiel bijna" is dit een bourgogneske omschrijving... en dat is nu exact wat ik me herinner bij veel 2004!

Vorig jaar eerste fles Montrose 2004 gekraakt en geen van bovenstaande omschrijvingen zou ik gebruikt hebben. Ik vond het een donkere, ietwat monolithische wijn weinig finesse. Had nochtans een goede reputatie. Hopelijk was het een mindere fles want er liggen er nog wel een paar. Ik vond Léoville-Poyferré, Domaine de Chevalier en Saint-Pierre dan een stuk interessanter, maar de nu lekkerste 2004 uit mijn kelder zijn Gazin en Fleur Peyrabon.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - fleer - 08-10-2017 10:40 PM

Mini tasting bij mathijs;

Les Pagodes de Cos 2009; Vol, fruitig, kruidig en nu al op dronk, voor een 2de wijn top kwaliteit 94p.

Grtz


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 09-10-2017 01:02 PM

(08-10-2017 10:40 PM)fleer schreef:  Mini tasting bij mathijs;

Les Pagodes de Cos 2009; Vol, fruitig, kruidig en nu al op dronk, voor een 2de wijn top kwaliteit 94p.

Grtz

Deze fles was een uurtje op voorhand ontkurkt en op temperatuur gebracht. Blend van 69% Cab Sauv, 30% Merlot, 1% Petit Verdot.
De neus was deze overheerlijk, best te beschrijven als "wandelen door een bloemenveld op een zonnige zomerdag".
Qua mond, lekker fluweel ( hier overheerste de Merlot wel ), mooi vol & romig.
De afdronk was een mooie sprong en dito landing ... volgde netjes de mond.

Zeer mooie wijn, de 2009 is duidelijk nu al te genieten en nog veel overschot.
Mijn mening ... als je dit aan een goeie prijs kan vinden ..... koop één of meerdere kist(en).

Mathijs


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kupers - 16-03-2018 12:18 PM

en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/03/cos100-released-for-e23k-a-bottle/


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Biff - 16-03-2018 01:07 PM

(16-03-2018 12:18 PM)Kupers schreef:  en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/03/cos100-released-for-e23k-a-bottle/
Mooie uitleg!
Manmanman...


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 16-03-2018 01:40 PM

(16-03-2018 12:18 PM)Kupers schreef:  en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/03/cos100-released-for-e23k-a-bottle/

Andere streken? Als er 1 streek is die wordt verweten duur te zijn is het toch wel Bordeaux? Gewoon omdat er altijd gefixeerd wordt op de 200 belachelijk geprijsde cru s? Er zijn wino s die alleen al daarvoor alles wat Bordeaux is a priori afschrijven.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - don quichotte - 16-03-2018 03:25 PM

(16-03-2018 01:40 PM)vinejo schreef:  
(16-03-2018 12:18 PM)Kupers schreef:  en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/03/cos100-released-for-e23k-a-bottle/

Andere streken? Als er 1 streek is die wordt verweten duur te zijn is het toch wel Bordeaux? Gewoon omdat er altijd gefixeerd wordt op de 200 belachelijk geprijsde cru s? Er zijn wino s die alleen al daarvoor alles wat Bordeaux is a priori afschrijven.

En mijn subjectieve kijk.
In Bordeaux zijn er zeker 200 belachelijk geprijsde cru s en naast die cru's nog aantal andere uitschieters. Wijnen die al lang niet meer op mijn aankooplijstje staan tenzij ik ze sterk afgeprijsd kan aanschaffen.Daarnaast zijn er in Bordeaux voor ieder hoog geprijsde cru een tiental alternatieve Bordeaux wijnen met een gunstige P/K.

En wat betreft de Bourgogne zijn er voor ieder belachelijk geprijsde Bordeaux verschillende Bourgogne wijnen die dan nog stukken duurder zijn. En over de P/K van het grootst deel van deze Bourgogne wijnen zal ik het verder niet hebben.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - jr02 - 16-03-2018 05:50 PM

Pure belegging huhuh, heeft nog weinig met wijnliefhebbers te maken. Wijn is voor vele 'dikke portemonnee heren/dames' een beleggingsproduct geworden, idem whsiky. En daar maakt de wijn industrie gretig gebruik van, het is en blijft business. Naast hun reeds te dure wijnen nog een exclusief item op de markt brengen moet een hoge prijs dragen anders haken de 'dikke portemonee heren/dames af' ...hoe exclusiever en hoe duurder hoe groter hun 'stoef'gedrag huhuh...it's all about the money watte


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - don quichotte - 16-03-2018 07:36 PM

(16-03-2018 05:50 PM)jr02 schreef:  Pure belegging huhuh, heeft nog weinig met wijnliefhebbers te maken. Wijn is voor vele 'dikke portemonnee heren/dames' een beleggingsproduct geworden, idem whsiky. En daar maakt de wijn industrie gretig gebruik van, het is en blijft business. Naast hun reeds te dure wijnen nog een exclusief item op de markt brengen moet een hoge prijs dragen anders haken de 'dikke portemonee heren/dames af' ...hoe exclusiever en hoe duurder hoe groter hun 'stoef'gedrag huhuh...it's all about the money watte



thumbsup thumbsup thumbsup


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kupers - 17-03-2018 02:25 AM

(16-03-2018 01:40 PM)vinejo schreef:  
(16-03-2018 12:18 PM)Kupers schreef:  en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/03/cos100-released-for-e23k-a-bottle/

Andere streken? Als er 1 streek is die wordt verweten duur te zijn is het toch wel Bordeaux? Gewoon omdat er altijd gefixeerd wordt op de 200 belachelijk geprijsde cru s? Er zijn wino s die alleen al daarvoor alles wat Bordeaux is a priori afschrijven.

Dat is toch een beetje de algemene posttrend geweld aan doen, ik herinner me oa. een proeverij van Pommard waar de enige conclusie was dat het toch wel dure wijnen waren, en nog een resem andere posts waar toch maar werd gezegd dat pinot noir niet de meest betaalbare cépage was de laatste jaren. Als je dan kijkt naar Bordeaux ben ik het met je eens dat er een overdreven fixatie is op alles wat het woord cru in zijn naam mag opnemen, moge het dan Médoc, Saint Emilion of zelf Bourgeois zijn, maar noem eens een kat een kat en kijk in welke topics van Bordeaux het meeste commentaar wordt gegeven? Zijn dit altijd de wijnen die prijs-kwaliteit het beste zijn, of zitten we hier ook eerder in de fabulous 200?


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 17-03-2018 12:28 PM

(17-03-2018 02:25 AM)Kupers schreef:  
(16-03-2018 01:40 PM)vinejo schreef:  
(16-03-2018 12:18 PM)Kupers schreef:  en dan worden andere streken verweten dure vogels te zijn Rolleyes.

https://www.thedrinksbusiness.com/2018/03/cos100-released-for-e23k-a-bottle/

Andere streken? Als er 1 streek is die wordt verweten duur te zijn is het toch wel Bordeaux? Gewoon omdat er altijd gefixeerd wordt op de 200 belachelijk geprijsde cru s? Er zijn wino s die alleen al daarvoor alles wat Bordeaux is a priori afschrijven.

Dat is toch een beetje de algemene posttrend geweld aan doen, ik herinner me oa. een proeverij van Pommard waar de enige conclusie was dat het toch wel dure wijnen waren, en nog een resem andere posts waar toch maar werd gezegd dat pinot noir niet de meest betaalbare cépage was de laatste jaren. Als je dan kijkt naar Bordeaux ben ik het met je eens dat er een overdreven fixatie is op alles wat het woord cru in zijn naam mag opnemen, moge het dan Médoc, Saint Emilion of zelf Bourgeois zijn, maar noem eens een kat een kat en kijk in welke topics van Bordeaux het meeste commentaar wordt gegeven? Zijn dit altijd de wijnen die prijs-kwaliteit het beste zijn, of zitten we hier ook eerder in de fabulous 200?

Hm, hier heb je toch wel een totaal verkeerd, en volgens mij vooringenomen beeld hoor. Er worden hier veel tasting notes gepost over behoorlijk dure Bordeauxwijnen en de huidige onhaalbaarheid voor gewone stervelingen van deze wijnen wordt dan ook telkens benadrukt. Tenzij ze in serieuze afslag werden gekocht, zoals bvb de La Fleur de Gay 93 die ik gisteren dronk en die vandaag 100 euro moet kosten. Die serieuze kortingen heb je nooit bij Bourgognes, daarvoor zijn er te weinig en worden ze te weinig in de groothandel verkocht. De prijsstijging voor Bourgogne is trouwens veel recenter en daarom misschien vandaag ook meer besproken. En nog iets, in Bourgogne zijn niet énkel de grote namen en appelaties de laatste 2-3 jaar met 50-60% of meer gestegen maar ook de gewone pinot noir die vroeger rond de 10 euro kon kopen. In Bordaux heb je dat fenomeen niét, de top 200 wordt alsmaar duurder maar tal van wijnen in de 12-17 euro prijsklasse zijn zelfs amper onderhevig geweest aan de index (en ik weet waarover ik spreek want volg de prijzen al sedert 2003).
En voor wat betreft die kat een kat, bedoel je dan dat er vooral in het duurste segment wordt commentaar gegeven? Als dat zo is komt dat mss doordat er toevallig een beperkt aantal forumleden zijn die voorlopig hun hele budget aan Bordeaux spenderen en wél deze wijnen nog kopen en drinken. Of doordat ze besproken worden door mensen die ze nog hebben aangeschaft toen ze nog betaalbaar waren.

Ik vraag me eigenlijk af wie er eigenlijk zo gefixeerd is op Bordeaux, de liefhebbers of de tegenstanders (kritikasters, sceptici)? Kijk, ik drink tegenwoordig veel liever een Bourgogne dan een Bordeaux, net als vele andere wino s die al langer gepassioneerd zijn. Waarom zouden we dan dingen schrijven ten faveure van Bordeaux, of waarom zouden we Bordeaux per se moeten verdedigen? Ik denk dat hier veel mensen met kennis van zaken posten en dat elke topic open is voor debat. En het debat over de prijsstijging in Bordeaux is al veel eerder gevoerd dan het debat over de recentere stijging in Bourgogne. Zo simpel is het.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kupers - 23-03-2018 05:59 PM

Ik krijg soms de indruk dat hier appelen met peren worden vergeleken. Het klopt als je zegt dat er wordt benadrukt, bij het proeven van oude Bordeauxwijnen, dat meer recente jaargangen hiervan niet te betalen zijn. Aan de andere kant worden er dan een reeks jongere Bourgognewijnen geproefd (ik refereer weer naar de Pommard-topic), en wordt er commentaar gegeven dat het voor de prijs toch maar niks is, wat naar mijn mening onfair is omdat je de wijnen dan eerder beoordeelt op wat er nu in zit, dan wat het ooit kan worden, een behandeling die verschilt voor Bordeaux (bvb. vandaag nog in de Carbonnieux-topic). Een wijn die na acht jaar niet bevredigend wordt beoordeeld, en waar dan van wordt gezegd dat het wel goed komt, een behandeling die, correct me if I’m wrong, voor een Bourgognewijn niet van toepassing zou zijn en gewoon zou worden vervangen door een discussie over de prijs.

Daarnaast stel ik me ook soms vragen bij de aankoopprijzen die op Bordeauxwijnen worden geplakt. Je haalt zelf aan dat Bourgognewijnen niet vaak met serieuze kortingen worden verkocht, dat dit eerder een hunting ground is voor de Bordeauxliefhebber. Maar zoals ik eveneens in een andere topic heb aangehaald, is dit dan de correcte prijs om in een topic te vermelden? Als ik een wijn heb aangekocht voor 35 euro die courant aan 50 euro staat, zou mijn eindoordeel niet zijn dat deze wijn prijs-kwaliteit in orde is, maar dat de courante consument hier serieus in’t zak wordt gezet.

Tenslotte wordt er ook vaak voorbijgegaan aan de context. Bourgogne heeft rotjaren achter de rug als het op opbrengsten en klimaat aankomt. Ik ben de laatste om te ontkennen dat bepaalde prijsstijgingen, over alle niveaus dus niet enkel de toppers of de gewone Bourgognes excessief en niet volledig te rechtvaardigen zijn, maar het heeft zijn redenen. Bordeaux heeft die de laatste tien jaar niet gehad, maar de prijzen zijn toch navenant gestegen. Ik hou mijn hart vast voor wat de primeurs 2017 gaan geven; ik voorspel zo een marketingverhaaltje in de trend van ‘de oogst was klein maar kwalitatief zijn we zeer tevreden’, waarop er 10% bovenop wordt geteld.

En qua vooringenomenheid ben ik het niet met je eens, het is niet omdat ik amper nog tasting notes post, zeker als het op Bordeaux aankomt, dat deze wijnen hier niet worden gedronken Cool.

En elk topic is open tot debat, maar als je effectief het debat moet genereren zijn er wijnen waar je toch beter niet de focus op legt, of je roept in de woestijn Slurp.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 23-03-2018 06:12 PM

(23-03-2018 05:59 PM)Kupers schreef:  Ik krijg soms de indruk dat hier appelen met peren worden vergeleken. Het klopt als je zegt dat er wordt benadrukt, bij het proeven van oude Bordeauxwijnen, dat meer recente jaargangen hiervan niet te betalen zijn. Aan de andere kant worden er dan een reeks jongere Bourgognewijnen geproefd (ik refereer weer naar de Pommard-topic), en wordt er commentaar gegeven dat het voor de prijs toch maar niks is, wat naar mijn mening onfair is omdat je de wijnen dan eerder beoordeelt op wat er nu in zit, dan wat het ooit kan worden, een behandeling die verschilt voor Bordeaux (bvb. vandaag nog in de Carbonnieux-topic). Een wijn die na acht jaar niet bevredigend wordt beoordeeld, en waar dan van wordt gezegd dat het wel goed komt, een behandeling die, correct me if I’m wrong, voor een Bourgognewijn niet van toepassing zou zijn en gewoon zou worden vervangen door een discussie over de prijs.

Daarnaast stel ik me ook soms vragen bij de aankoopprijzen die op Bordeauxwijnen worden geplakt. Je haalt zelf aan dat Bourgognewijnen niet vaak met serieuze kortingen worden verkocht, dat dit eerder een hunting ground is voor de Bordeauxliefhebber. Maar zoals ik eveneens in een andere topic heb aangehaald, is dit dan de correcte prijs om in een topic te vermelden? Als ik een wijn heb aangekocht voor 35 euro die courant aan 50 euro staat, zou mijn eindoordeel niet zijn dat deze wijn prijs-kwaliteit in orde is, maar dat de courante consument hier serieus in’t zak wordt gezet.

Tenslotte wordt er ook vaak voorbijgegaan aan de context. Bourgogne heeft rotjaren achter de rug als het op opbrengsten en klimaat aankomt. Ik ben de laatste om te ontkennen dat bepaalde prijsstijgingen, over alle niveaus dus niet enkel de toppers of de gewone Bourgognes excessief en niet volledig te rechtvaardigen zijn, maar het heeft zijn redenen. Bordeaux heeft die de laatste tien jaar niet gehad, maar de prijzen zijn toch navenant gestegen. Ik hou mijn hart vast voor wat de primeurs 2017 gaan geven; ik voorspel zo een marketingverhaaltje in de trend van ‘de oogst was klein maar kwalitatief zijn we zeer tevreden’, waarop er 10% bovenop wordt geteld.

En qua vooringenomenheid ben ik het niet met je eens, het is niet omdat ik amper nog tasting notes post, zeker als het op Bordeaux aankomt, dat deze wijnen hier niet worden gedronken Cool.

En elk topic is open tot debat, maar als je effectief het debat moet genereren zijn er wijnen waar je toch beter niet de focus op legt, of je roept in de woestijn Slurp.

T is echt een fixatie denk ik...
Je verwijst naar 1 topic over Bourgogne terwijl hier de laatste tijd zoveel Bourgognes worden besproken, ook jong worden gedronken en veelal opgehemeld (nota bene dan nog veelal door mezelf). En die Carbonieux, zijn er mensen die hebben geschreven dat "het wel goed komt"? Dacht het niet. Wel verbazing over de korte tijdsspanne waarin hij volgens de makers moet worden gedronken.
Niemand ontkent trouwens de marketingmachine van Bordeaux, ik herhaal, waarom zou hier iemand deze praktijken wel van Bordeaux en niét van Bourgogne aanvaarden?
Dat van die aankoopprijzen dat was net mijn punt, we vinden ze nog oke aan de kortingsprijs waaraan wij ze hebben kunnen kopen maar de volle prijs vinden we even ridicuul als voor sommige Bourgognes.
Ik herhaal, de stijging van de prijzen in Bourgogne is veel recenter, vandaar dat hierover soms meer ophef is. Over Bordeaux werd deze verontwaardiging al veel eerder geventileerd, lees eens mijn blog vanaf 2005, je zal zien dat er enorm veel wordt gesakkerd op de belachelijke prijsstijgingen in Bordeaux, zowel in de posts zelf als in de vele reacties.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kupers - 23-03-2018 06:27 PM

Ik denk dat het gewoon een eeuwigdurend meningsverschil is om gefixeerd op te geraken, tot in beide regio’s enkel big bucks nog aan wijn kunnen geraken, en we collectief moeten uitwijken naar de Loire of Duitsland voor respectievelijk cabernet en pinot noir behoeften Wink.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 23-03-2018 06:44 PM

(23-03-2018 06:27 PM)Kupers schreef:  en we collectief moeten uitwijken naar de Loire of Duitsland voor respectievelijk cabernet en pinot noir behoeften Wink.

En...dat doen we al overvloedig! Slurp


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - wvd - 23-03-2018 06:50 PM

(23-03-2018 06:12 PM)vinejo schreef:  Dat van die aankoopprijzen dat was net mijn punt, we vinden ze nog oke aan de kortingsprijs waaraan wij ze hebben kunnen kopen maar de volle prijs vinden we even ridicuul als voor sommige Bourgognes.

En als je dan weet dat wat jullie als de "volle" prijs ervaren, nog steeds een prijs is aan de lage kant want op Bx wordt bijna altijd een lagere marge genomen dan op om het even welke andere wijn.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kupers - 23-03-2018 07:07 PM

(23-03-2018 06:44 PM)vinejo schreef:  
(23-03-2018 06:27 PM)Kupers schreef:  en we collectief moeten uitwijken naar de Loire of Duitsland voor respectievelijk cabernet en pinot noir behoeften Wink.

En...dat doen we al overvloedig! Slurp

Alhoewel de kanttekening moet worden gemaakt dat Duitse wijnboeren ook de prijzen van Spätburgunder beginnen te kennen, en dat de verkoop van Clos Rougeard niet het beste voorbeeld heeft gesteld naar Loire potentieel toe...


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 23-03-2018 07:39 PM

(23-03-2018 07:07 PM)Kupers schreef:  
(23-03-2018 06:44 PM)vinejo schreef:  
(23-03-2018 06:27 PM)Kupers schreef:  en we collectief moeten uitwijken naar de Loire of Duitsland voor respectievelijk cabernet en pinot noir behoeften Wink.

En...dat doen we al overvloedig! Slurp

Alhoewel de kanttekening moet worden gemaakt dat Duitse wijnboeren ook de prijzen van Spätburgunder beginnen te kennen, en dat de verkoop van Clos Rougeard niet het beste voorbeeld heeft gesteld naar Loire potentieel toe...

Inderdaad, binnenkort klagen we over de prijs van Loire en spatburgunder en zullen sommigen melden dat Bordeaux teveel gespaard wordt... Cool


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Kupers - 23-03-2018 07:42 PM

Don't give me an excuse shoot.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - fleer - 04-11-2019 05:49 PM

De zomer van 1976, ik was 10 en was buiten in het zwembadje, mijn ouders binnen met de rolluiken naar beneden, het was 40° ... een wijn uit zo'n jaar wil ik wel eens proeven en hier zijn we dan met een Cos'd Estournel 1976.

De kurk was hard van boven en zat los, na wat pogingen beslist om hem in de fles te duwen vervolgens door de zeef in een andere fles.

Neus niet overweldigend, tertiaire notes, kleur meer rood dan bruin.
Qua veroudering in de mond had ik iets meer verwacht maar de kruidigheid en de power met de soeplesse van zijn leeftijd maakt van deze wijn een aangenaam moment 94p


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Thierry Debaisieux - 04-11-2019 06:02 PM

Ik had deze wijn in zijn jeugd gedronken, het was naar mijn mening een succes van het jaar.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - rlin - 07-11-2019 12:17 AM

(04-11-2019 06:02 PM)Thierry Debaisieux schreef:  Ik had deze wijn in zijn jeugd gedronken, het was naar mijn mening een succes van het jaar.
1976 was zeker in de lente een superdroog jaar (eufemisme). Maar hier en daar heeft men toch zeer goede wijnen weten te produceren. Ik herinner me enkele Bourgognes van bijzonder hoog niveau.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 05-04-2020 08:12 PM

Pagodes de Cos 2012

In 2016 aangekocht bij iDealWine aan 21,33 Euro ( fles 1/3 )

De tweede wijn van Cos d'Estournel, een domein dat me altijd kan bekoren.
En met dit tweede label uit de "normale" jaargang 2012 is het niet anders.
Hun 2009 / 2010 zijn top, maar deze 2012 is ook zeer netjes gemaakt.

+ Voorbereiding : pop and pour, ook hier over twee dagen gedronken ( fles vacuüm voor dag 2 )
+ Neus : op dag 1 ... direct een vreemde eend in de bijt ... is dit nu werkelijk Bordeaux ?
Flink wat groene paprika, gebladerte, groene bossen, natuur, ondergrond, kokos, zoete kers, mooi hout.
Op dag 2 ( terwijl ik deze TN neerpen ) krijg ik meer die BDX blend toch terug in mijn glas, mooi zo.
+ Mond : vrouwelijk, zacht, nog mooi rood fruit, iets wat onrijp, soepel en aangenaam
+ Afdronk : hier misschien iets door de mand gevallen, het wringt nog wat, maar het blijft zeer mooi hangen.

Kan niet tippen aan 2009 / 2010, maar in aankoop rond 20 Euro heel veel wijn. Moet nu flink wat meer kosten.

Mathijs


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Vinoco - 10-05-2020 01:34 PM

Cos D'Estournel 2000: Très Bordeaux! Medicijnkastje, peperkoek, hefstbos, truffel, grafiet. Goede balans. Blind in mijn glas. Voor mij duidelijk Bordeaux en duidelijk Cabernet gedomineerd. Robuuste wijn dus Pauillac of St Estephe. Ik besluit voor het 2e en ga voor Montrose 1996.
Helaas, maar die 4 jaar en 1 km vergeef ik mezelf. Mooi glas maar voor een 2000 Cos vind ik hem (te) ver ontwikkeld. 94/100


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Rik Martens - 21-08-2022 11:47 AM

Les Pagodes de Cos 2010
A.C. St-Estèphe
14% Vol - M.P. - voor een prijsje op de veiling

Heel donker en geconcentreerd zwart-rood.
De geur trekt je mee, via vanille, hout, tabak, kruidnagel, kaneel en peper naar braambessen en donkere confituren.
In de mond moet de tannine nog verder versmelten, wat de wijn wat streng maakt, maar er is voldoende fruit om de middellange afdronk zeer te maken.

Om redelijk voor de hand liggende reden doet deze wijn meteen aan Sociando-Mallet denken (kasteel net buiten de gemeentegrenzen van Saint-Estèphe), beide wijnen hebben de jeugdige strengheid van klassieke médoc gemeen. Met de tweede heb ik veel meer ervaring en ik zou hem wellicht op punten gewonnen geven. En op gebied van prijs wint die natuurlijk ook.

Dat laatste brengt ons meteen bij het verschijnsel tweede wijnen. In de tijd dat tweede wijnen een verschijnsel begonnen te worden, kwamen de meeste over als een overschotje van de grand vin. De jongere stokken, de wijn die weggeselecteerd werd uit de blend van de eerste wijn en toch aan vrij dure prijzen kon verkocht worden, dank zij het prestige van het kasteel. De kwaliteit van de meeste tweede wijnen is intussen wel wat toegenomen (er zijn dan ook derde en zelfs vierde wijnen bijgekomen).

Vergeten we even de Chinese torentjes van de grand vin en vergelijken we de Pagodes met de betere crus bourgeois, dat is de plek waar ze thuishoren.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 02-01-2023 06:15 PM

Pagodes 2017 geopend.

Koele merlot in een warm cabernetjasje met een subtiel kraagje van cabernet franc en petit Verdot.

Heerlijk.
[attachment=6438]


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - dakur - 02-01-2023 06:52 PM

(02-01-2023 06:15 PM)vinejo schreef:  Pagodes 2017 geopend.

Koele merlot in een warm cabernetjasje met een subtiel kraagje van cabernet franc en petit Verdot.

Heerlijk.

Prachtig, ben benieuwd, ik heb de 2010 cadeau gekregen van m’n petekind en ben hem heel dankbaar.

Binnenkort gaat ie open en volgt een TN !


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Vince - 02-01-2023 09:11 PM

de strenge tannines die nog moeten versmelten, dat is toch typisch voor 2010. Een ding staat voor mij vast: 2019 proeft momenteel beter dan 2010!


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 02-01-2023 09:17 PM

(02-01-2023 09:11 PM)Vince schreef:  de strenge tannines die nog moeten versmelten, dat is toch typisch voor 2010. Een ding staat voor mij vast: 2019 proeft momenteel beter dan 2010!

Denk dat voor tweede wijnen de 2010 nu wel zal meevallen. Volgens de site van Cos al zeker…
Veelbelovend..!
Benieuwd naar je bevindingen, Dakur!


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Vince - 02-01-2023 09:22 PM

strenge tannines, zie hierboven TN Rik Martens van 21/8/22


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 02-01-2023 11:54 PM

(02-01-2023 09:22 PM)Vince schreef:  strenge tannines, zie hierboven TN Rik Martens van 21/8/22

Rik was zelf wat streng vermoed ik. Wink


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Rik Martens - 03-01-2023 11:52 AM

Streng, moi?
Nee, er is natuurlijk een verschil tussen een proefervaring en een wervende tekst. Algemeen gaat er trouwens zelden iets fouts geschreven worden over bepaalde grands crus classés. Zoals dus b.v. Cos.

Ik vind dat men Cos (en in uitbreiding Les Pagodes) niet moet voorstellen als een ronde, vriendelijke wijn. Het is een keiharde Saint-Estèphe. Dus er was wel degelijk behoorlijk krokante tannine in de 2010. Of in elk geval in de fles die ik destijds opendeed.

Intussen in de grand vin van 2014 hetzelfde ondervonden, al zal enige groenigheid wellicht wel aan het magere oogstjaar gelegen hebben.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - wvd - 03-01-2023 02:41 PM

(03-01-2023 11:52 AM)Rik Martens schreef:  Streng, moi?
Nee, er is natuurlijk een verschil tussen een proefervaring en een wervende tekst. Algemeen gaat er trouwens zelden iets fouts geschreven worden over bepaalde grands crus classés. Zoals dus b.v. Cos.

Ik vind dat men Cos (en in uitbreiding Les Pagodes) niet moet voorstellen als een ronde, vriendelijke wijn. Het is een keiharde Saint-Estèphe. Dus er was wel degelijk behoorlijk krokante tannine in de 2010. Of in elk geval in de fles die ik destijds opendeed.

Intussen in de grand vin van 2014 hetzelfde ondervonden, al zal enige groenigheid wellicht wel aan het magere oogstjaar gelegen hebben.

Ahum, in Saint-Estephe beschouwt men 2014 als een topjaar...


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Vince - 03-01-2023 06:40 PM

2014 zou zelfs 2015 overtreffen op linkeroever, rechteroever omgekeerd


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Rik Martens - 03-01-2023 06:56 PM

Het zal dan wel aan mij liggen, maar Cos d'Estournel 2014 kwam hier uit de fles als een goed gemaakte, maar in geen enkel opzicht uitzonderlijke Médoc. Ik verwacht toch iets meer van een 2ième grand cru classé. Intussen 166,10 euro bij Topwijnen, voor die prijs hebben we met nieuwjaar 11 flessen gekraakt: champagne grand cru, crémant du Jura, pouilly-fumé, saumur, garnacha en lirac, tot groot genoegen van de aanwezigen.

Maar het kan natuurlijk aan de fles gelegen hebben...


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 03-01-2023 07:11 PM

(03-01-2023 06:56 PM)Rik Martens schreef:  Het zal dan wel aan mij liggen, maar Cos d'Estournel 2014 kwam hier uit de fles als een goed gemaakte, maar in geen enkel opzicht uitzonderlijke Médoc. Ik verwacht toch iets meer van een 2ième grand cru classé. Intussen 166,10 euro bij Topwijnen, voor die prijs hebben we met nieuwjaar 11 flessen gekraakt: champagne grand cru, crémant du Jura, pouilly-fumé, saumur, garnacha en lirac, tot groot genoegen van de aanwezigen.

Maar het kan natuurlijk aan de fles gelegen hebben...

T ging hier wel over de tweede wijn, Pagodes, hé Rik.
En de 2017, waarvan ik nu net het laatste glas heb opgelebberd, bevalt me énorm goed. Gekocht aan 33 euro dacht ik, vind m dit wel waard.

Edit a ja, lees nu de andere berichten.
Enfin, wat ik wou zeggen blijft ;-)


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Sur la Table - 03-01-2023 09:51 PM

2014 is top op de linkeroever, vooral in St Estephe zegt men inderdaad. Het is echter wel een meer klassiek jaar en de laatste ervaringen die ik heb gehad met deze jaargang waren niet top. Gesloten wijnen, behoorlijk tanninerijk. Daarentegen tijdens mijn verblijf in 2018 in Bordeaux was ik zeer gecharmeerd van 2014. Veel mooie dingen geproefd. Ik verwacht dat de klasse wel weer boven komt drijven. Voor nu, ik pak vaak 2016 voor wat jongere Bordeaux, echt een mooi jaar in de hele Bordeaux dat mij tot nu toe nooit teleurstelt. Of wat lekkers met wat meer jaren op de teller.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Biff - 03-01-2023 10:12 PM

(03-01-2023 09:51 PM)Sur la Table schreef:  Voor nu, ik pak vaak 2016 voor wat jongere Bordeaux, echt een mooi jaar in de hele Bordeaux dat mij tot nu toe nooit teleurstelt. Of wat lekkers met wat meer jaren op de teller.
Durf jij de 2016 al openen @Sur la Table?
Ik dacht dat ze nu volop in gesloten fase zou zitten?


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Sur la Table - 03-01-2023 10:29 PM

(03-01-2023 10:12 PM)Biff schreef:  
(03-01-2023 09:51 PM)Sur la Table schreef:  Voor nu, ik pak vaak 2016 voor wat jongere Bordeaux, echt een mooi jaar in de hele Bordeaux dat mij tot nu toe nooit teleurstelt. Of wat lekkers met wat meer jaren op de teller.
Durf jij de 2016 al openen @Sur la Table?
Ik dacht dat ze nu volop in gesloten fase zou zitten?

Ik lees wel meer dat de echt grote wijnen van 16 gesloten kunnen zijn maar uit mijn eigen ervaring is 14 en 15 meer gesloten en 16 drinkt redelijk goed vind ik. Altijd mooi fruit, tannine die redelijk te handelen zijn. Mooie balans. Nu drink ik bijna nooit het niveau cos destournel trouwens maar de meer betaalbare GCC en cru bourgeois bevallen mij zeer goed. Met kerst nog 3 heerlijke wijnen uit 2016 gehad.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Biff - 03-01-2023 11:07 PM

(03-01-2023 10:29 PM)Sur la Table schreef:  
(03-01-2023 10:12 PM)Biff schreef:  
(03-01-2023 09:51 PM)Sur la Table schreef:  Voor nu, ik pak vaak 2016 voor wat jongere Bordeaux, echt een mooi jaar in de hele Bordeaux dat mij tot nu toe nooit teleurstelt. Of wat lekkers met wat meer jaren op de teller.
Durf jij de 2016 al openen @Sur la Table?
Ik dacht dat ze nu volop in gesloten fase zou zitten?

Ik lees wel meer dat de echt grote wijnen van 16 gesloten kunnen zijn maar uit mijn eigen ervaring is 14 en 15 meer gesloten en 16 drinkt redelijk goed vind ik. Altijd mooi fruit, tannine die redelijk te handelen zijn. Mooie balans. Nu drink ik bijna nooit het niveau cos destournel trouwens maar de meer betaalbare GCC en cru bourgeois bevallen mij zeer goed. Met kerst nog 3 heerlijke wijnen uit 2016 gehad.
Dank voor de toelichting!
Mss moet ik al es meer een 2016 open doen!


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - wvd - 04-01-2023 01:30 AM

(03-01-2023 11:07 PM)Biff schreef:  
(03-01-2023 10:29 PM)Sur la Table schreef:  
(03-01-2023 10:12 PM)Biff schreef:  
(03-01-2023 09:51 PM)Sur la Table schreef:  Voor nu, ik pak vaak 2016 voor wat jongere Bordeaux, echt een mooi jaar in de hele Bordeaux dat mij tot nu toe nooit teleurstelt. Of wat lekkers met wat meer jaren op de teller.
Durf jij de 2016 al openen @Sur la Table?
Ik dacht dat ze nu volop in gesloten fase zou zitten?

Ik lees wel meer dat de echt grote wijnen van 16 gesloten kunnen zijn maar uit mijn eigen ervaring is 14 en 15 meer gesloten en 16 drinkt redelijk goed vind ik. Altijd mooi fruit, tannine die redelijk te handelen zijn. Mooie balans. Nu drink ik bijna nooit het niveau cos destournel trouwens maar de meer betaalbare GCC en cru bourgeois bevallen mij zeer goed. Met kerst nog 3 heerlijke wijnen uit 2016 gehad.
Dank voor de toelichting!
Mss moet ik al es meer een 2016 open doen!
Een paar maanden geleden een Gloria 2016 met veel plezier genuttigd.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - BartS - 04-01-2023 10:37 AM

(04-01-2023 01:30 AM)wvd schreef:  
(03-01-2023 11:07 PM)Biff schreef:  
(03-01-2023 10:29 PM)Sur la Table schreef:  
(03-01-2023 10:12 PM)Biff schreef:  
(03-01-2023 09:51 PM)Sur la Table schreef:  Voor nu, ik pak vaak 2016 voor wat jongere Bordeaux, echt een mooi jaar in de hele Bordeaux dat mij tot nu toe nooit teleurstelt. Of wat lekkers met wat meer jaren op de teller.
Durf jij de 2016 al openen @Sur la Table?
Ik dacht dat ze nu volop in gesloten fase zou zitten?

Ik lees wel meer dat de echt grote wijnen van 16 gesloten kunnen zijn maar uit mijn eigen ervaring is 14 en 15 meer gesloten en 16 drinkt redelijk goed vind ik. Altijd mooi fruit, tannine die redelijk te handelen zijn. Mooie balans. Nu drink ik bijna nooit het niveau cos destournel trouwens maar de meer betaalbare GCC en cru bourgeois bevallen mij zeer goed. Met kerst nog 3 heerlijke wijnen uit 2016 gehad.
Dank voor de toelichting!
Mss moet ik al es meer een 2016 open doen!
Een paar maanden geleden een Gloria 2016 met veel plezier genuttigd.
Ik dronk afgelopen zondag Pontet Canet 2016. Eerst 2 uur karaf in. Meteen veel lucht gegeven en toen viel die schitterende verleidelijke neus al op.

Prachtige CS gedomineerde Médoc wijn. Van de beste die ik al dronk. Zeer zuivere neus met bakken fruit, cacao, iets fris (munt?), cassis, grafiet. Enfin, een hele neus vol. Mondfase prachtig mondvullend, maar toch eerder fris en elegant dan blockbuster. Lange afdronk. Vond deze dus niet gesloten. Niets hard aan. Zeker te drinken, maar vermoedelijk gaat dit nog mooier worden. Maar zoals wvd dikwijls stelt, moeten we effectief 30 jaar wachten om wijn op 100% te drinken (voor de ene), terwijl hij op 95% al zo mooi is...


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Sur la Table - 04-01-2023 10:50 AM

(04-01-2023 10:37 AM)BartS schreef:  
(04-01-2023 01:30 AM)wvd schreef:  
(03-01-2023 11:07 PM)Biff schreef:  
(03-01-2023 10:29 PM)Sur la Table schreef:  
(03-01-2023 10:12 PM)Biff schreef:  
(03-01-2023 09:51 PM)Sur la Table schreef:  Voor nu, ik pak vaak 2016 voor wat jongere Bordeaux, echt een mooi jaar in de hele Bordeaux dat mij tot nu toe nooit teleurstelt. Of wat lekkers met wat meer jaren op de teller.
Durf jij de 2016 al openen @Sur la Table?
Ik dacht dat ze nu volop in gesloten fase zou zitten?

Ik lees wel meer dat de echt grote wijnen van 16 gesloten kunnen zijn maar uit mijn eigen ervaring is 14 en 15 meer gesloten en 16 drinkt redelijk goed vind ik. Altijd mooi fruit, tannine die redelijk te handelen zijn. Mooie balans. Nu drink ik bijna nooit het niveau cos destournel trouwens maar de meer betaalbare GCC en cru bourgeois bevallen mij zeer goed. Met kerst nog 3 heerlijke wijnen uit 2016 gehad.
Dank voor de toelichting!
Mss moet ik al es meer een 2016 open doen!
Een paar maanden geleden een Gloria 2016 met veel plezier genuttigd.
Ik dronk afgelopen zondag Pontet Canet 2016. Eerst 2 uur karaf in. Meteen veel lucht gegeven en toen viel die schitterende verleidelijke neus al op.

Prachtige CS gedomineerde Médoc wijn. Van de beste die ik al dronk. Zeer zuivere neus met bakken fruit, cacao, iets fris (munt?), cassis, grafiet. Enfin, een hele neus vol. Mondfase prachtig mondvullend, maar toch eerder fris en elegant dan blockbuster. Lange afdronk. Vond deze dus niet gesloten. Niets hard aan. Zeker te drinken, maar vermoedelijk gaat dit nog mooier worden. Maar zoals wvd dikwijls stelt, moeten we effectief 30 jaar wachten om wijn op 100% te drinken (voor de ene), terwijl hij op 95% al zo mooi is...

Mooi! Je omschrijft de jaargang 2016 precies zoals hij is denk ik. Veel fruit, vol maar toch fris en elegant. Maar dat bewaren ligt dus ook echt aan het jaar vind ik. Wat ik nu van 2016 drink vind ik heerlijk, dus pak je snel weer een fles. Wat ik onlangs van 14 en 15 gedronken heb viel me tegen qua openheid dus ik pak dat jaar voorlopig niet. Oude(re) Bordeaux kan ik ook erg waarderen maar dat worden ze vanzelf. Daarom koop ik ook vaak meerdere flessen als ik iets lekker vind. Nu snap ik dat je van Pontet Canet niet zomaar een hele voorraad aanlegt.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - wvd - 04-01-2023 03:38 PM

(04-01-2023 10:50 AM)Sur la Table schreef:  Oude(re) Bordeaux kan ik ook erg waarderen maar dat worden ze vanzelf. Daarom koop ik ook vaak meerdere flessen als ik iets lekker vind. Nu snap ik dat je van Pontet Canet niet zomaar een hele voorraad aanlegt.

Zo zie ik het ook. Tenzij om dadelijk te proeven, koop ik altijd minstens 3 flessen, zelfs al is die wat duurder. Van bijna alle Bordeaux koop ik er liefst 12, maar minstens 6, want je weet dat die echt lang meegaan. Maar ik koop eigenlijk nooit echt heel dure Bordeaux. Veel gekocht van 2019, jaar beviel me enorm (+ eerste kleindochter), maar de duurste die ik kocht waren La Gaffelière en Beau Séjour Bécot, beide rond de 55€ en dat is zowat mijn bovengrens. Daarboven vind ik de prijzen al snel te hoog voor het minieme verschil.
Duurdere wijnen zoek ik elders... Wink


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - UC - 04-01-2023 08:36 PM

Jullie zitten allemaal ook in een lekkere Bordeaux periode zo te zien. Watertandend door de TNs heen.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - jr02 - 26-03-2023 05:03 PM

"Dame op leeftijd maar waar jonge gasten niet nalaten toch nog even achterom te kijken...": Cos d'Estounel 1995 Wink

"Moet nu bijna de laatste van de kist zijn": denk ik bij mezelf als ik mijn schoonvader de trap zie opkomen met deze in de hand. Het kan mij worst wezen, ik zal genieten Wink

In eerste instantie weinig aroma, maar kwam dan ook recht uit de kelder. Eénmaal een paar graadjes warmer, kwam een 'Bordeaux'neusje opzetten met nog wat rode bessen, bramen, vijgen, leder ,tabak en cederhout. Het mondgevoel is op en top elegantie en fragiliteit, zijdezachte tannines verweven zich tussen gedempt zwarte bessen jam, zwart peperke en chocolade.
Mooi in balans en met diepte, minder body maar scoort op gebied van elegantie.

Respect voor deze dame Heart


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Olivier - 26-03-2023 05:25 PM

(26-03-2023 05:03 PM)jr02 schreef:  "Dame op leeftijd maar waar jonge gasten niet nalaten toch nog even achterom te kijken...": Cos d'Estounel 1995 Wink

"Moet nu bijna de laatste van de kist zijn": denk ik bij mezelf als ik mijn schoonvader de trap zie opkomen met deze in de hand. Het kan mij worst wezen, ik zal genieten Wink

In eerste instantie weinig aroma, maar kwam dan ook recht uit de kelder. Eénmaal een paar graadjes warmer, kwam een 'Bordeaux'neusje opzetten met nog wat rode bessen, bramen, vijgen, leder ,tabak en cederhout. Het mondgevoel is op en top elegantie en fragiliteit, zijdezachte tannines verweven zich tussen gedempt zwarte bessen jam, zwart peperke en chocolade.
Mooi in balans en met diepte, minder body maar scoort op gebied van elegantie.

Respect voor deze dame Heart

Moet tof zijn om zo te gaan eten bij de schoonouders Smile


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - jr02 - 26-03-2023 08:51 PM

(26-03-2023 05:25 PM)Olivier schreef:  
(26-03-2023 05:03 PM)jr02 schreef:  "Dame op leeftijd maar waar jonge gasten niet nalaten toch nog even achterom te kijken...": Cos d'Estounel 1995 Wink

"Moet nu bijna de laatste van de kist zijn": denk ik bij mezelf als ik mijn schoonvader de trap zie opkomen met deze in de hand. Het kan mij worst wezen, ik zal genieten Wink

In eerste instantie weinig aroma, maar kwam dan ook recht uit de kelder. Eénmaal een paar graadjes warmer, kwam een 'Bordeaux'neusje opzetten met nog wat rode bessen, bramen, vijgen, leder ,tabak en cederhout. Het mondgevoel is op en top elegantie en fragiliteit, zijdezachte tannines verweven zich tussen gedempt zwarte bessen jam, zwart peperke en chocolade.
Mooi in balans en met diepte, minder body maar scoort op gebied van elegantie.

Respect voor deze dame Heart

Moet tof zijn om zo te gaan eten bij de schoonouders Smile

Mij hoor je niet klagen ang-el


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 27-03-2023 03:47 PM

(26-03-2023 05:03 PM)jr02 schreef:  "Dame op leeftijd maar waar jonge gasten niet nalaten toch nog even achterom te kijken...": Cos d'Estounel 1995 Wink

Ik heb ook al gemerkt in mijn wijnkring dat velen hun Bordeaux wijnen niet meer laten rijpen.
Akkoord, het is moeilijk om er vanaf te blijven, maar het loont om ze in bepaalde fases te proeven.
Zijn er maar weinig die nog van een wijn ouder dan 20 jaar echt kunnen genieten - spijtig wel.

Zelf hou ik wel van een "oude kraker" af en toe Big Grin

Mathijs


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - wvd - 27-03-2023 07:12 PM

(27-03-2023 03:47 PM)Mathijs81 schreef:  
(26-03-2023 05:03 PM)jr02 schreef:  "Dame op leeftijd maar waar jonge gasten niet nalaten toch nog even achterom te kijken...": Cos d'Estounel 1995 Wink

Ik heb ook al gemerkt in mijn wijnkring dat velen hun Bordeaux wijnen niet meer laten rijpen.
Akkoord, het is moeilijk om er vanaf te blijven, maar het loont om ze in bepaalde fases te proeven.
Zijn er maar weinig die nog van een wijn ouder dan 20 jaar echt kunnen genieten - spijtig wel.

Zelf hou ik wel van een "oude kraker" af en toe Big Grin

Mathijs

Ik ook, er zijn naar mijn mening niet zo heel veel wijnen die echt nog verbeteren na hun twintigste, maar als ze dat doen, zalig gewoon!


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - rlin - 31-03-2023 02:35 PM

(27-03-2023 03:47 PM)Mathijs81 schreef:  
(26-03-2023 05:03 PM)jr02 schreef:  "Dame op leeftijd maar waar jonge gasten niet nalaten toch nog even achterom te kijken...": Cos d'Estounel 1995 Wink
Ik heb ook al gemerkt in mijn wijnkring dat velen hun Bordeaux wijnen niet meer laten rijpen.
Akkoord, het is moeilijk om er vanaf te blijven, maar het loont om ze in bepaalde fases te proeven.
Zijn er maar weinig die nog van een wijn ouder dan 20 jaar echt kunnen genieten - spijtig wel.
Zelf hou ik wel van een "oude kraker" af en toe Big Grin
Mathijs
Alles hangt af van de 'kwaliteit' van de wijn. Een Cru Artisan heeft een ander rijpingstraject dan een 1er Grand Cru. Meer algemeen kan men stellen dat er zich voor de verbruiker 3 fasen voordoen: vroeg tussen de 2 en 5 jaar een fruitfase, van 5 tot 15 jaar een sluitfase, die bij eenvoudiger wijnen korter kan zijn en een optimale fase van 15 tot 25 jaar, hier wederom naar voor verschoven naargelang de herkomst.
Hierop bestaan allerlei afwijkingen, meevallers en tegenvallers maar het is wel iets dat ik vaak vastgesteld heb.


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 31-03-2023 06:51 PM

(31-03-2023 02:35 PM)rlin schreef:  
(27-03-2023 03:47 PM)Mathijs81 schreef:  
(26-03-2023 05:03 PM)jr02 schreef:  "Dame op leeftijd maar waar jonge gasten niet nalaten toch nog even achterom te kijken...": Cos d'Estounel 1995 Wink
Ik heb ook al gemerkt in mijn wijnkring dat velen hun Bordeaux wijnen niet meer laten rijpen.
Akkoord, het is moeilijk om er vanaf te blijven, maar het loont om ze in bepaalde fases te proeven.
Zijn er maar weinig die nog van een wijn ouder dan 20 jaar echt kunnen genieten - spijtig wel.
Zelf hou ik wel van een "oude kraker" af en toe Big Grin
Mathijs
Alles hangt af van de 'kwaliteit' van de wijn. Een Cru Artisan heeft een ander rijpingstraject dan een 1er Grand Cru. Meer algemeen kan men stellen dat er zich voor de verbruiker 3 fasen voordoen: vroeg tussen de 2 en 5 jaar een fruitfase, van 5 tot 15 jaar een sluitfase, die bij eenvoudiger wijnen korter kan zijn en een optimale fase van 15 tot 25 jaar, hier wederom naar voor verschoven naargelang de herkomst.
Hierop bestaan allerlei afwijkingen, meevallers en tegenvallers maar het is wel iets dat ik vaak vastgesteld heb.

Uit uw wijze woorden blijkt veel ervaring thumbsup


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Vince - 31-03-2023 06:53 PM

er zijn zelfs weinigen die van het bestaan van Cru Artisan afweten...


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Mathijs81 - 08-04-2023 08:48 PM

Cos d'Estournel 2006

Fles 2/2 ( aangekocht in 2015 aan 94,00 Euro )

Soms heeft een mens nood aan gerijpte Bordeaux - deze lag mooi klaar.
Zoals reeds vermeld, jaargang 2006 scheert geen hoge toppen.
Maar een goed wijnhuis maakt in mindere jaren ook heerlijke wijn.
En Cos bewijst hiermee de stelling ...

Mijn vorige fles had ik in 2016 ontkurkt, deze was nu mijn laatste.
Duidelijk goed deugd gehad van de extra tijd in de fles.
Qua kleur nog stevig diep rood ... weinig tot geen verval
Qua neus ... mijn god ... die heerlijk gerijpte Bordeaux neus
In de mond mooi soepel, doch niet alle tannines zijn versmolten
Afdronk was vlotjes en vooral heel lang en intens.

Dit gaat niet beter worden ... mooi op dronk en te genieten.
Deze fles was pop and pour, geen karaf, genuttigd over 4-tal uur.

Mathijs


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - Benz - 08-04-2023 11:04 PM

(08-04-2023 08:48 PM)Mathijs81 schreef:  Cos d'Estournel 2006

Fles 2/2 ( aangekocht in 2015 aan 94,00 Euro )

Soms heeft een mens nood aan gerijpte Bordeaux - deze lag mooi klaar.
Zoals reeds vermeld, jaargang 2006 scheert geen hoge toppen.
Maar een goed wijnhuis maakt in mindere jaren ook heerlijke wijn.
En Cos bewijst hiermee de stelling ...

Mijn vorige fles had ik in 2016 ontkurkt, deze was nu mijn laatste.
Duidelijk goed deugd gehad van de extra tijd in de fles.
Qua kleur nog stevig diep rood ... weinig tot geen verval
Qua neus ... mijn god ... die heerlijk gerijpte Bordeaux neus
In de mond mooi soepel, doch niet alle tannines zijn versmolten
Afdronk was vlotjes en vooral heel lang en intens.

Dit gaat niet beter worden ... mooi op dronk en te genieten.
Deze fles was pop and pour, geen karaf, genuttigd over 4-tal uur.

Mathijs

Bordeaux!Heart


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - jr02 - 03-04-2024 10:27 AM

(09-10-2017 01:02 PM)Mathijs81 schreef:  
(08-10-2017 10:40 PM)fleer schreef:  Mini tasting bij mathijs;

Les Pagodes de Cos 2009; Vol, fruitig, kruidig en nu al op dronk, voor een 2de wijn top kwaliteit 94p.

Grtz

Deze fles was een uurtje op voorhand ontkurkt en op temperatuur gebracht. Blend van 69% Cab Sauv, 30% Merlot, 1% Petit Verdot.
De neus was deze overheerlijk, best te beschrijven als "wandelen door een bloemenveld op een zonnige zomerdag".
Qua mond, lekker fluweel ( hier overheerste de Merlot wel ), mooi vol & romig.
De afdronk was een mooie sprong en dito landing ... volgde netjes de mond.

Zeer mooie wijn, de 2009 is duidelijk nu al te genieten en nog veel overschot.
Mijn mening ... als je dit aan een goeie prijs kan vinden ..... koop één of meerdere kist(en).

Mathijs

Al even in't kort iets meegegeven over deze 'Les Pagodes', maar deze tweede wijn verdient het zeker om even in beeld te komen Wink of misschien al eens mag dromen van een podiumplaats bij mijn eindejaarslijstje.
Mijn schoonvader heeft daar een kistje van 12 van waar er toch al menig van verteerd zijn en zijn ervaring leerde hem om deze Pagodes de nodige 'lucht' tijd te bieden. Dus fier als een gieter kwam hij met Pasen opdraven met zijn nieuwe Riedel Amadeo decanter. De Pagodes lag intussen al een goeie week te bekomen bij ons thuis.
In afwachting van de Gigot op de grill genoten wij van een heerlijk glaasje fris en fruitige bubbels: Champagne Cl. de la Chapelle 1°Cru Privilège en de Pagodes van zijn vrijheid in de Riedel.
De gigot kreeg een magnum Zuid-Afrikaan en na 3 uur tafelen en dito bevrijding in de Riedel kwam de Pagodes op 18°gr het salontafel op voor de liefhebbers Wink...van wijn & koers Blush
Een timide neus maar het walsen van de Riedel gaf een boeket van rode en zwarte bessen, framboosjes en wat zoethout. In het glas gaf het boeket zich volledig op het fruit meer neigend naar kersjes en jam. Zalvend en mondvullend, vol op zijn fruit, toetsje ceder en tabak, tannines aan het versmelten maar niet storend en wat een finish die een vleugje caramel draagt.
Al enkele maal de eer gehad (voornamelijk de 1995) de Cos in het glas te hebben gehad maar deze 2de wijn rijdt het gat heel vlotjes dicht ...en was spannender dan 'Vlaanderens mooiste' Heart
Knap, heel knap... de promo 2019 van Delhaize aan mij voorbij laten gaan. Gezegend met een mooie wijnkamer, die helaas aan het uitpuilen is maar het geluk dat mijn schoonvader nog een paar 2009 liggen heeft en veel meer moois Slurp


RE: Chateau Cos d Estournel St Estephe - vinejo - 03-04-2024 12:19 PM

(03-04-2024 10:27 AM)jr02 schreef:  
(09-10-2017 01:02 PM)Mathijs81 schreef:  
(08-10-2017 10:40 PM)fleer schreef:  Mini tasting bij mathijs;

Les Pagodes de Cos 2009; Vol, fruitig, kruidig en nu al op dronk, voor een 2de wijn top kwaliteit 94p.

Grtz

Deze fles was een uurtje op voorhand ontkurkt en op temperatuur gebracht. Blend van 69% Cab Sauv, 30% Merlot, 1% Petit Verdot.
De neus was deze overheerlijk, best te beschrijven als "wandelen door een bloemenveld op een zonnige zomerdag".
Qua mond, lekker fluweel ( hier overheerste de Merlot wel ), mooi vol & romig.
De afdronk was een mooie sprong en dito landing ... volgde netjes de mond.

Zeer mooie wijn, de 2009 is duidelijk nu al te genieten en nog veel overschot.
Mijn mening ... als je dit aan een goeie prijs kan vinden ..... koop één of meerdere kist(en).

Mathijs

Al even in't kort iets meegegeven over deze 'Les Pagodes', maar deze tweede wijn verdient het zeker om even in beeld te komen Wink of misschien al eens mag dromen van een podiumplaats bij mijn eindejaarslijstje.
Mijn schoonvader heeft daar een kistje van 12 van waar er toch al menig van verteerd zijn en zijn ervaring leerde hem om deze Pagodes de nodige 'lucht' tijd te bieden. Dus fier als een gieter kwam hij met Pasen opdraven met zijn nieuwe Riedel Amadeo decanter. De Pagodes lag intussen al een goeie week te bekomen bij ons thuis.
In afwachting van de Gigot op de grill genoten wij van een heerlijk glaasje fris en fruitige bubbels: Champagne Cl. de la Chapelle 1°Cru Privilège en de Pagodes van zijn vrijheid in de Riedel.
De gigot kreeg een magnum Zuid-Afrikaan en na 3 uur tafelen en dito bevrijding in de Riedel kwam de Pagodes op 18°gr het salontafel op voor de liefhebbers Wink...van wijn & koers Blush
Een timide neus maar het walsen van de Riedel gaf een boeket van rode en zwarte bessen, framboosjes en wat zoethout. In het glas gaf het boeket zich volledig op het fruit meer neigend naar kersjes en jam. Zalvend en mondvullend, vol op zijn fruit, toetsje ceder en tabak, tannines aan het versmelten maar niet storend en wat een finish die een vleugje caramel draagt.
Al enkele maal de eer gehad (voornamelijk de 1995) de Cos in het glas te hebben gehad maar deze 2de wijn rijdt het gat heel vlotjes dicht ...en was spannender dan 'Vlaanderens mooiste' Heart
Knap, heel knap... de promo 2019 van Delhaize aan mij voorbij laten gaan. Gezegend met een mooie wijnkamer, die helaas aan het uitpuilen is maar het geluk dat mijn schoonvader nog een paar 2009 liggen heeft en veel meer moois Slurp

Ja, lap, heb weer goesting in een glas wijn.
Cheers!