wijnliefhebbers
Domaine M. Chapoutier - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Rhone (/forum-4.html)
+--- Discussie: Domaine M. Chapoutier (/thread-1191.html)


Domaine M. Chapoutier - doc - 12-06-2011 02:12 PM

Hermitage, Chante-Alouette 2005

100% Marsanne. Goudgele kleur. Florale neus, acacia++, linde+, goed getoast, boterig, vettig, wat gewaxt. In de mond amandel, vettig, vol. Ferme Hermitage, zon in het glas. Heel mooi ! Sommige witte Chateauneufs geraken zelfs niet op dit niveau ! Begeleider bij stoofpotje van kalfsvlees met appelsienschil, pruimtomaten, courgettes, groene en zwarte olijven, rozemarijntakjes en verse tijm. Lekker zuiderse kost. Wink


RE: Domaine M. Chapoutier - Tom - 12-06-2011 04:38 PM

Goe bezig vandaag! (en moest die internetaansluiting ginds marcheren ware het pas echt top, al vrees ik ervoor)


RE: Domaine M. Chapoutier - doc - 12-06-2011 04:41 PM

Zijn thuis gebleven vanwege een aantal obstructies Tom, ... maar des alnietetmin toch degustatieve dag hoor ! GoestinG ?


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 12-06-2011 06:32 PM

Ikke wel anders...! Cool

(maar woon niet op een paar km jammer genoeg... Sad )


RE: Domaine M. Chapoutier - doc - 12-06-2011 08:52 PM

(12-06-2011 06:32 PM)vinejo schreef:  Ikke wel anders...! Cool

(maar woon niet op een paar km jammer genoeg... Sad )

De volgende keer kom ik u halen !


RE: Domaine M. Chapoutier - koen - 19-12-2011 10:41 AM

Sizeranne, Hermitage 1995, keek uit naar dit flesje .... kurk, deju niet geroken bij het ontkurken en ambetant als je bijna aan 't gerechtje zit waarvoor je de fles hebt uitgekozen. Rap een tweede fles opengetrokken en deze zit er knal op oef en vooral waauw.
Toch nog een half uurke kunnen opwarmen en voor mij echt wel knappe wijn. Mineralitait rood fruit en kruiden. Sterke strakke structuur maar alles is mooi omfloerst en lekkere zuurkes ... vraagt om meer.


RE: Domaine M. Chapoutier - Venne - 25-12-2011 02:21 PM

omfloerst, ik was op zoek naar "het" woord van 2011 en dit is het! :-)
Deze week op resto de Petit Ruche gedronken.
Mooie gele kleur , exotisch fruit , kruidig en wat hout. Een specialleke hoorde ik zeggen:-)
Lekker fris en ging zowel goed bij de zalm op ceder gerookt met rijstpapier wasabi en basilicum als met de terrine van everzwijn , bonbon breydelham , speculoos rode biet en granny.


RE: Domaine M. Chapoutier - barre - 25-12-2011 05:42 PM

Recent de 2009 van petit ruche gedronken, was kurkdroog, viel beetje tegen. Recent via faillisement nog 2010 gekocht, nog niet gedronken. Ook een lot tavel rose 2010 van Chapoutier trouwens


RE: Domaine M. Chapoutier - koen - 27-12-2011 12:22 PM

(25-12-2011 02:21 PM)Venne schreef:  omfloerst, ik was op zoek naar "het" woord van 2011 en dit is het! :-)
.

Op de valreep Wink


RE: Domaine M. Chapoutier - koen - 02-01-2012 12:22 PM

Croix de Bois 2001 nog niet veel over gelezen en wel benieuwd. "100% Grenache, 60-80-years-old. From a parcel at lieu-dit Croix de Bois near Bedarrides. Now aged 100% in cement tank.Yield: 10 hl./ha. About 7.000 bt." Bij het openen een zeer discreet neusje, later komt ie mooi open (heb de breedste glazen die ik heb, gebruikt). Stevige kruidigheid, zoethout, bramen, kers, leer/vlees, rokerig. Geconcentreerd (zou hier nooit een 100% grenache in herkend hebben) rijpe ronde tannines, vol en vettig, heel evenwichtig met een zacht bittertje op 't einde. Met een beetje meer frisheid zou ie echt schitterend zijn. Mooi op dronk 91


RE: Domaine M. Chapoutier - doc - 18-04-2012 09:17 PM

Meysonniers 2007, Crozes Hermitage

Tja, evenwichtig, wat peper in de neus met ingetogen fruitimpressies. Beetje schaars aangekleed wel, maar toch vlezig, sappig. Foutloos maar mist wat overtuigingskracht. Goed voor doordeweeks eens open te trekken. Correct wijntje niet meer niet min. 86.


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 19-04-2012 12:04 AM

Schaars aangekleed, mooi omschreven en voor wijn inderdaad een minpunt Wink
Wat moet deze dagelijkse wijn kosten?


RE: Domaine M. Chapoutier - doc - 19-04-2012 12:10 AM

(19-04-2012 12:04 AM)vinejo schreef:  Schaars aangekleed, mooi omschreven en voor wijn inderdaad een minpunt Wink
Wat moet deze dagelijkse wijn kosten?

Bwa 2009 kost bij Jef 11,5 euro, te veel voor deze fles eigenlijk en ook te veel voor een "dagelijkse" wijn, misschien een half-wekelijkse wijn. Ik koop hem niet meer. Voor zelfde prijs koopt ge een bakske Cristal, cheers


RE: Domaine M. Chapoutier - Tienne - 19-04-2012 07:02 AM

(19-04-2012 12:10 AM)dr_magooo schreef:  
(19-04-2012 12:04 AM)vinejo schreef:  Schaars aangekleed, mooi omschreven en voor wijn inderdaad een minpunt Wink
Wat moet deze dagelijkse wijn kosten?

Bwa 2009 kost bij Jef 11,5 euro, te veel voor deze fles eigenlijk en ook te veel voor een "dagelijkse" wijn, misschien een half-wekelijkse wijn. Ik koop hem niet meer. Voor zelfde prijs koopt ge een bakske Cristal, cheers

Dronk al tweemaal de 2009 en deze was P/Q top.
Na een uurke karaf reeds zeer te genieten.


RE: Domaine M. Chapoutier - nco - 19-04-2012 10:02 AM

(18-04-2012 09:17 PM)dr_magooo schreef:  Meysonniers 2007, Crozes Hermitage

Tja, evenwichtig, wat peper in de neus met ingetogen fruitimpressies. Beetje schaars aangekleed wel, maar toch vlezig, sappig. Foutloos maar mist wat overtuigingskracht. Goed voor doordeweeks eens open te trekken. Correct wijntje niet meer niet min. 86.

Dronk deze ook een hele tijd geleden... Vond hem ook OK maar niet geweldig - heb toen nog opgeschreven om er meer van te kopen maar is er nooit van gekomen... De 2007 was toen typisch zo een wijn die OK is maar net dat tikje meer mist om je bij te blijven...


RE: Domaine M. Chapoutier - Terretoir - 25-04-2012 06:07 PM

Vandaag de gewone CDR (bio) van dit domein eens opengetrokken. Na uurtje karaf is deze "goed te pruimen". Heeft zelfs iets meer in zich dan de Guigal. Kruidige neus, net zoals de aanzet, vrij fruitig middenpallet en dat zet zich redelijk verder in de afdronk.
7,25 in Colruyt, voor mij een aanrader...

Dag 2,
zuren zijn wat meer gaan liggen, fruit komt er veel meer door over de gehele lijn zonder de overhand te nemen. Nog mooier nu na een nachtje vacuvin gehad te hebben...


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 22-09-2012 10:56 AM

Côte Rotie La Mordorée 2005

Wijn van de avond voor mij (nochtans naast ander mooi gerief)
Elegant en complex, fris en krachtig, alles wat je verwacht van een klassewijn.
95/100


RE: Domaine M. Chapoutier - Jordaens - 25-11-2012 02:10 PM

De enige wijn die ik tegen vorige vrijdag niet vooraf geproefd had was de Ermitage Le Pavillon 2008 van Chapoutier.

Moest de klepper van de avond worden en dat was ook zo.

Een verbazend lichte kleur (het oogstjaar, zeker? of heeft het iets met de - very - vieilles vignes te maken?), maar wel uiterst geconcentreerd.

De intense neus wordt in eerste instantie compleet overheerst door de geur van boenwas.
Dan komt een enorm, fijn boeket van diverse rijpe vruchtjes, houtjes en kruidjes tevoorschijn. Een genot.

In de mond al een mooi evenwicht waar vooral de kriekskes hun rol spelen, met fijne tannines en een bijzonder lange afdronk.
Misschien zal deze Pavillon niet de beloofde 50 jaar bewaartijd waarmaken, maar binnen vijf, zes jaar gaan we hier nog eens een fleske van opendoen.

50 jaar... Ik zie het al voor me: "Mijnheerke Martens, ewel, wat hebt ge daar achter uwe rug? Geef die fles eens rap hier, ge weet wat den dokter gezegd heeft. En ge zoudt op uw honderdenzevenste wel wat beter mogen beginnen luisteren".

Niet met de deur'n slaan, ja zuster, nee zuster. Niet op de stoel'n staan, ja zuster, nee zuster...


RE: Domaine M. Chapoutier - koen - 26-11-2012 11:34 AM

Le Pavillon .... 2008 .... is dit geen babymoord?


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 26-11-2012 05:57 PM

(25-11-2012 02:10 PM)Jordaens schreef:  Niet met de deur'n slaan, ja zuster, nee zuster. Niet op de stoel'n staan, ja zuster, nee zuster...

Eentje voor de (niet meer zo jonge) kenner ;-)


RE: Domaine M. Chapoutier - Jordaens - 26-11-2012 07:03 PM

Babymoord was het eigenlijk niet (niet in de mate dat ik eerst gevreesd had). Dit was gewoon een fantastisch mooie rode wijn, die nog enkele jaren moet liggen. Zoals ik al schreef: het heeft misschien wat met het wat mindere oogstjaar te maken: wat lichter van kleur, wat toegankelijker in zijn jeugd. I don't know.


RE: Domaine M. Chapoutier - doc - 09-12-2012 04:11 PM

Gisteren nog eens de Chante Alouette 2005 in het glas gehad. Stoofappels en kweepeer (!), bio-neus, vettig, alcohol, amandel, nagellak, gebrand, caramel. Eén glas is genoeg. Komt wat
"heavy" over. Eigenlijk toch meer een wijn om met gerecht te plaatsen. Zie begin topic.


RE: Domaine M. Chapoutier - Terretoir - 10-05-2014 07:37 AM

(12-06-2011 02:12 PM)doc schreef:  Hermitage, Chante-Alouette 2005

100% Marsanne. Goudgele kleur. Florale neus, acacia++, linde+, goed getoast, boterig, vettig, wat gewaxt. In de mond amandel, vettig, vol. Ferme Hermitage, zon in het glas. Heel mooi ! Sommige witte Chateauneufs geraken zelfs niet op dit niveau ! Begeleider bij stoofpotje van kalfsvlees met appelsienschil, pruimtomaten, courgettes, groene en zwarte olijven, rozemarijntakjes en verse tijm. Lekker zuiderse kost. Wink


Gisteren ook geproefd, niet zozeer mijn ding. Alcoholische en zware witte wijn, niet zo mijn stijl om eerlijk te zijn. Een vriend daarentegen kon er niet genoeg van krijgen :-) Misschien was deze ook niet echt een wijn om te drinken zonder gerecht erbij....


RE: Domaine M. Chapoutier - Olivier - 28-02-2015 09:46 PM

Crozes-Hermitage 2012 Michel Chapoutier-Yannick Alléno

ik die een rhone bespreek, wat gaan we nog allemaal meemaken... Binnen een paar weken examen, en aangezien ik vrijwel nooit rhone drink, toch maar eens een paar flessen gekocht om te "leren" Wink
Dit is een samenwerking. Zoals Bichot een lijn heeft met Bernard Loiseau, heeft Chapoutier blijkbaar ook een lijn met Yannick Alléno, eveneens Franse sterrenchef.
Direct na openen geproefd. WTF?
[attachment=1056]
Rode bessen in de neus, beetje belegen, evolueren snel naar rijpe aardbei. Ook in de mond rood fruit, met een zeer mooie fraicheur. Blind zou ik eerder denken aan Bourgogne, à la limite spätburgunder. I like it...
Vijf minuten later, echter, hebben Michel en Yannick de aardbeien ingewisseld voor kriekskes. De sloebers... Het rhonegevoel dat ik daarnet helemaal niet had, komt hier wel voorzichtig om de hoek piepen. Maar de wijn blijft veranderen. Er komt ook een mooie kruidigheid bij, en na enige tijd zelfs een lichte animaliteit. Het fruit stabiliseert ergens op... Allez, frambozekes!
In ieder geval, voor een rhone-avoider zoals ik, is dit een serieuze verrassing. Geen alcohol (ook maar 13°C), en dus geen warm mondgevoel, geen zwoel fruit, maar wel finesse en fraicheur! Olé olé...


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 01-03-2015 01:41 AM

(28-02-2015 09:46 PM)Olivier schreef:  Crozes-Hermitage 2012 Michel Chapoutier-Yannick Alléno

ik die een rhone bespreek, wat gaan we nog allemaal meemaken... Binnen een paar weken examen, en aangezien ik vrijwel nooit rhone drink, toch maar eens een paar flessen gekocht om te "leren" Wink
Dit is een samenwerking. Zoals Bichot een lijn heeft met Bernard Loiseau, heeft Chapoutier blijkbaar ook een lijn met Yannick Alléno, eveneens Franse sterrenchef.
Direct na openen geproefd. WTF?

Rode bessen in de neus, beetje belegen, evolueren snel naar rijpe aardbei. Ook in de mond rood fruit, met een zeer mooie fraicheur. Blind zou ik eerder denken aan Bourgogne, à la limite spätburgunder. I like it...
Vijf minuten later, echter, hebben Michel en Yannick de aardbeien ingewisseld voor kriekskes. De sloebers... Het rhonegevoel dat ik daarnet helemaal niet had, komt hier wel voorzichtig om de hoek piepen. Maar de wijn blijft veranderen. Er komt ook een mooie kruidigheid bij, en na enige tijd zelfs een lichte animaliteit. Het fruit stabiliseert ergens op... Allez, frambozekes!
In ieder geval, voor een rhone-avoider zoals ik, is dit een serieuze verrassing. Geen alcohol (ook maar 13°C), en dus geen warm mondgevoel, geen zwoel fruit, maar wel finesse en fraicheur! Olé olé...

Meer van dat (zowel de wijn als de Tn ;-) )
Maar sowieso, in Noordelijke Rhone heb je nooit de alcohol en het zwoel fruit van de Zuidelijke... En eens je NRhone hebt ontdekt zoek je naar meer (en raak je wat gefrustreerd dat de prijzen zoveel hoger zijn dan in t Zuiden..)


RE: Domaine M. Chapoutier - Olivier - 01-03-2015 09:14 AM

(01-03-2015 01:41 AM)vinejo schreef:  
(28-02-2015 09:46 PM)Olivier schreef:  Crozes-Hermitage 2012 Michel Chapoutier-Yannick Alléno

ik die een rhone bespreek, wat gaan we nog allemaal meemaken... Binnen een paar weken examen, en aangezien ik vrijwel nooit rhone drink, toch maar eens een paar flessen gekocht om te "leren" Wink
Dit is een samenwerking. Zoals Bichot een lijn heeft met Bernard Loiseau, heeft Chapoutier blijkbaar ook een lijn met Yannick Alléno, eveneens Franse sterrenchef.
Direct na openen geproefd. WTF?

Rode bessen in de neus, beetje belegen, evolueren snel naar rijpe aardbei. Ook in de mond rood fruit, met een zeer mooie fraicheur. Blind zou ik eerder denken aan Bourgogne, à la limite spätburgunder. I like it...
Vijf minuten later, echter, hebben Michel en Yannick de aardbeien ingewisseld voor kriekskes. De sloebers... Het rhonegevoel dat ik daarnet helemaal niet had, komt hier wel voorzichtig om de hoek piepen. Maar de wijn blijft veranderen. Er komt ook een mooie kruidigheid bij, en na enige tijd zelfs een lichte animaliteit. Het fruit stabiliseert ergens op... Allez, frambozekes!
In ieder geval, voor een rhone-avoider zoals ik, is dit een serieuze verrassing. Geen alcohol (ook maar 13°C), en dus geen warm mondgevoel, geen zwoel fruit, maar wel finesse en fraicheur! Olé olé...

Meer van dat (zowel de wijn als de Tn ;-) )
Maar sowieso, in Noordelijke Rhone heb je nooit de alcohol en het zwoel fruit van de Zuidelijke... En eens je NRhone hebt ontdekt zoek je naar meer (en raak je wat gefrustreerd dat de prijzen zoveel hoger zijn dan in t Zuiden..)

Deze kostte een goeie 13 €. Ca va, nee?


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 01-03-2015 10:57 AM

(01-03-2015 09:14 AM)Olivier schreef:  
(01-03-2015 01:41 AM)vinejo schreef:  
(28-02-2015 09:46 PM)Olivier schreef:  Crozes-Hermitage 2012 Michel Chapoutier-Yannick Alléno

ik die een rhone bespreek, wat gaan we nog allemaal meemaken... Binnen een paar weken examen, en aangezien ik vrijwel nooit rhone drink, toch maar eens een paar flessen gekocht om te "leren" Wink
Dit is een samenwerking. Zoals Bichot een lijn heeft met Bernard Loiseau, heeft Chapoutier blijkbaar ook een lijn met Yannick Alléno, eveneens Franse sterrenchef.
Direct na openen geproefd. WTF?

Rode bessen in de neus, beetje belegen, evolueren snel naar rijpe aardbei. Ook in de mond rood fruit, met een zeer mooie fraicheur. Blind zou ik eerder denken aan Bourgogne, à la limite spätburgunder. I like it...
Vijf minuten later, echter, hebben Michel en Yannick de aardbeien ingewisseld voor kriekskes. De sloebers... Het rhonegevoel dat ik daarnet helemaal niet had, komt hier wel voorzichtig om de hoek piepen. Maar de wijn blijft veranderen. Er komt ook een mooie kruidigheid bij, en na enige tijd zelfs een lichte animaliteit. Het fruit stabiliseert ergens op... Allez, frambozekes!
In ieder geval, voor een rhone-avoider zoals ik, is dit een serieuze verrassing. Geen alcohol (ook maar 13°C), en dus geen warm mondgevoel, geen zwoel fruit, maar wel finesse en fraicheur! Olé olé...

Meer van dat (zowel de wijn als de Tn ;-) )
Maar sowieso, in Noordelijke Rhone heb je nooit de alcohol en het zwoel fruit van de Zuidelijke... En eens je NRhone hebt ontdekt zoek je naar meer (en raak je wat gefrustreerd dat de prijzen zoveel hoger zijn dan in t Zuiden..)

Deze kostte een goeie 13 €. Ca va, nee?

Cava zeker! Maar t is een wijn van de goedkoopste aop uit de streek. En in de Zuidelijke Rhone heb je (ongeacht persoonlijke voorkeur) wellicht vergelijkbare kwaliteit voor een 10tal euro.


Les Granits - Saint-Joseph - Bert - 11-04-2015 05:20 PM

2012

Een Saint-Joseph van Chapoutier.

Meteen na het snuffelen in het glas weet je; Yes! Lap d' erop!
Gohgoh... Klasse
Fijn zwart fruit, violetjes, een zoetje.
Na de eerste slok ben ik zoo blij dat ik deze fles toch kocht én dat ik hem nu al opende ook...
Alles zo mooi fijn, soepel, elegant versmolten in een geheel dat gewoon klopt. Zalvende afdronk. Puur genieten
94-95/100

Eerder deze week gekocht bij Colruyt, Klassewijnen aan een 33€, maar heb daar dus absoluut geen spijt van.
Nu al hopeloos uitverkocht.
Heb nog 2fl in reserve Smile


RE: Les Granits - Saint-Joseph - vinejo - 11-04-2015 06:36 PM

(11-04-2015 05:20 PM)Bert schreef:  2012

Een Saint-Joseph van Chapoutier.

Meteen na het snuffelen in het glas weet je; Yes! Lap d' erop!
Gohgoh... Klasse
Fijn zwart fruit, violetjes, een zoetje.
Na de eerste slok ben ik zoo blij dat ik deze fles toch kocht én dat ik hem nu al opende ook...
Alles zo mooi fijn, soepel, elegant versmolten in een geheel dat gewoon klopt. Zalvende afdronk. Puur genieten
94-95/100

Eerder deze week gekocht bij Colruyt, Klassewijnen aan een 33€, maar heb daar dus absoluut geen spijt van.
Nu al hopeloos uitverkocht.
Heb nog 2fl in reserve Smile

Efkens verplaatst naar de Sjapoetjee-topic.
Jaja, I m a child of the 70-s.

And yes...Noordelijke Rhone roels big time..!


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 13-02-2016 11:36 PM

St-Joseph 'granits' 2008 rood: boterige, volle, Spaanse neus, frissere smaak. Pas als ik het wist kwam de Noordelijke syrah boven. Te jong... maar lekker! 89


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 07-05-2016 01:00 PM

St-Joseph 'les granits' blanc 2013: 100% marsanne. Nog oh zo jong, moet nog volledig versmelten, maar toch kap ik de hele fles zonder problemen naar binnen. De neus is echt nog gesloten, maar de smaak verraadt veel voor de toekomst. Wat hout dat nog moet integreren, maar vooral die olieachtige textuur Heart


RE: Domaine M. Chapoutier - Pietn - 02-06-2016 05:02 PM

Folieke gedaan en een grote fles wijn gekocht uit geboortejaar van mijn eerste zoon.


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 02-06-2016 07:00 PM

(02-06-2016 05:02 PM)Pietn schreef:  Folieke gedaan en een grote fles wijn gekocht uit geboortejaar van mijn eerste zoon.

Precies al een paar slokken gedronken bij t bekijken... Wink


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 02-06-2016 07:05 PM

(02-06-2016 05:02 PM)Pietn schreef:  Folieke gedaan en een grote fles wijn gekocht uit geboortejaar van mijn eerste zoon.

100/100 Parker... 2 redenen om te vieren!!
Ben al benieuwd naar de TN binnen enkele jaren


RE: Domaine M. Chapoutier - Pietn - 02-06-2016 07:12 PM

Idd ben benieuwd.Wink gekocht aan een 89 euro( 100 euro standaard - 10%
(02-06-2016 07:00 PM)vinejo schreef:  
(02-06-2016 05:02 PM)Pietn schreef:  Folieke gedaan en een grote fles wijn gekocht uit geboortejaar van mijn eerste zoon.

Precies al een paar slokken gedronken bij t bekijken... Wink

Haha idd dat heb je met low budget gsm's Slurp


RE: Domaine M. Chapoutier - Pietn - 17-06-2016 01:03 PM

Ter info : Op klassewijnen staat les varonniers 2013 van chapoutier aan 27€ de fles (volgprijs van Delhaize) waar normaal de prijs 32 euro is ong. + voor de collishop prof. 10% op rhonewijnen(niet iedereen) de prijs op een kleine 25€ de fles valt. een zeer lekkere wijn.!


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 17-06-2016 01:12 PM

(17-06-2016 01:03 PM)Pietn schreef:  Ter info : Op klassewijnen staat les varonniers 2013 van chapoutier aan 27€ de fles (volgprijs van Delhaize) waar normaal de prijs 32 euro is ong. + voor de collishop prof. 10% op rhonewijnen(niet iedereen) de prijs op een kleine 25€ de fles valt. een zeer lekkere wijn.!

Dankzij mij!!!!! En ik krijg er nog geld voor terugbetaald wijn


RE: Domaine M. Chapoutier - Pietn - 17-06-2016 03:35 PM

(17-06-2016 01:12 PM)TheWineVet schreef:  
(17-06-2016 01:03 PM)Pietn schreef:  Ter info : Op klassewijnen staat les varonniers 2013 van chapoutier aan 27€ de fles (volgprijs van Delhaize) waar normaal de prijs 32 euro is ong. + voor de collishop prof. 10% op rhonewijnen(niet iedereen) de prijs op een kleine 25€ de fles valt. een zeer lekkere wijn.!

Dankzij mij!!!!! En ik krijg er nog geld voor terugbetaald wijn

Mooi werk! Heb kistje besteld.applaus


RE: Domaine M. Chapoutier - Fre - 17-06-2016 07:18 PM

Heeft de 2013 ook zoveel klasse als de '11 die in de tasting van Bert toen zo bejubeld werd? De 2013's stelde in een NR proeverij wat teleur. Kan toeval zijn maar vandaar mijn vraag.


RE: Domaine M. Chapoutier - Bert - 17-06-2016 08:06 PM

(17-06-2016 07:18 PM)Fre schreef:  Heeft de 2013 ook zoveel klasse als de '11 die in de tasting van Bert toen zo bejubeld werd? De 2013's stelde in een NR proeverij wat teleur. Kan toeval zijn maar vandaar mijn vraag.

Ik vroeg het mij ook af, Fre

Maar,
proefnotie vd 2013:
The 2013 Crozes Hermitage les Varonniers is brilliant. Coming from the western edge of Hermitage’s Bessards lieu-dit (this is a cool, west-facing parcel of granite soils), its deep ruby/purple color is followed by classic granite-induced aromas and flavors of burning embers, cassis, licorice, spring flower and pepper. This Mini-Hermitage is medium-bodied, nicely concentrated and has building tannic grip; it will drink well for 10-15 years.
Score: 93 Jeb Dunnuck, Wine Advocate (222), December 2015
(17-06-2016 01:12 PM)TheWineVet schreef:  
(17-06-2016 01:03 PM)Pietn schreef:  Ter info : Op klassewijnen staat les varonniers 2013 van chapoutier aan 27€ de fles (volgprijs van Delhaize) waar normaal de prijs 32 euro is ong. + voor de collishop prof. 10% op rhonewijnen(niet iedereen) de prijs op een kleine 25€ de fles valt. een zeer lekkere wijn.!

Dankzij mij!!!!! En ik krijg er nog geld voor terugbetaald wijn

Niet alleen dankzij jou Wink
een aanpassing voor de GRANITS komt er blijkbaar niet, of nog niet


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 17-06-2016 09:27 PM

(17-06-2016 08:06 PM)Bert schreef:  
(17-06-2016 07:18 PM)Fre schreef:  Heeft de 2013 ook zoveel klasse als de '11 die in de tasting van Bert toen zo bejubeld werd? De 2013's stelde in een NR proeverij wat teleur. Kan toeval zijn maar vandaar mijn vraag.

Ik vroeg het mij ook af, Fre

Maar,
proefnotie vd 2013:
The 2013 Crozes Hermitage les Varonniers is brilliant. Coming from the western edge of Hermitage’s Bessards lieu-dit (this is a cool, west-facing parcel of granite soils), its deep ruby/purple color is followed by classic granite-induced aromas and flavors of burning embers, cassis, licorice, spring flower and pepper. This Mini-Hermitage is medium-bodied, nicely concentrated and has building tannic grip; it will drink well for 10-15 years.
Score: 93 Jeb Dunnuck, Wine Advocate (222), December 2015
(17-06-2016 01:12 PM)TheWineVet schreef:  
(17-06-2016 01:03 PM)Pietn schreef:  Ter info : Op klassewijnen staat les varonniers 2013 van chapoutier aan 27€ de fles (volgprijs van Delhaize) waar normaal de prijs 32 euro is ong. + voor de collishop prof. 10% op rhonewijnen(niet iedereen) de prijs op een kleine 25€ de fles valt. een zeer lekkere wijn.!

Dankzij mij!!!!! En ik krijg er nog geld voor terugbetaald wijn

Niet alleen dankzij jou Wink
een aanpassing voor de GRANITS komt er blijkbaar niet, of nog niet
Heb al mail teruggehad over de granits, maar er wordt niet gesproken over aanpassen...


RE: Domaine M. Chapoutier - Fre - 19-06-2016 04:44 PM

(17-06-2016 08:06 PM)Bert schreef:  
(17-06-2016 07:18 PM)Fre schreef:  Heeft de 2013 ook zoveel klasse als de '11 die in de tasting van Bert toen zo bejubeld werd? De 2013's stelde in een NR proeverij wat teleur. Kan toeval zijn maar vandaar mijn vraag.

Ik vroeg het mij ook af, Fre

Maar,
proefnotie vd 2013:
The 2013 Crozes Hermitage les Varonniers is brilliant. Coming from the western edge of Hermitage’s Bessards lieu-dit (this is a cool, west-facing parcel of granite soils), its deep ruby/purple color is followed by classic granite-induced aromas and flavors of burning embers, cassis, licorice, spring flower and pepper. This Mini-Hermitage is medium-bodied, nicely concentrated and has building tannic grip; it will drink well for 10-15 years.
Score: 93 Jeb Dunnuck, Wine Advocate (222), December 2015
(17-06-2016 01:12 PM)TheWineVet schreef:  
(17-06-2016 01:03 PM)Pietn schreef:  Ter info : Op klassewijnen staat les varonniers 2013 van chapoutier aan 27€ de fles (volgprijs van Delhaize) waar normaal de prijs 32 euro is ong. + voor de collishop prof. 10% op rhonewijnen(niet iedereen) de prijs op een kleine 25€ de fles valt. een zeer lekkere wijn.!

Dankzij mij!!!!! En ik krijg er nog geld voor terugbetaald wijn

Niet alleen dankzij jou Wink
een aanpassing voor de GRANITS komt er blijkbaar niet, of nog niet
Thanks Bert


RE: Domaine M. Chapoutier - Fre - 27-06-2016 06:40 PM

Op vraag van de Winevet, mijn korte impressies (niets genoteerd) van de 2013 Varonniers.

Herkenbaar als Noordelijke Rone door zijn volfruitige en peperige aroma. Zwarte bessen en zoethout in een edele neus. Qua mondgevoel verbazend toegankelijk nu al: mooie structuur en diepgang. Eentje om nu al volop van te genieten maar ik denk dat ie er wel veel meer zal uitkomen met ouderen. 92+


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 27-06-2016 07:37 PM

(27-06-2016 06:40 PM)Fre schreef:  Op vraag van de Winevet, mijn korte impressies (niets genoteerd) van de 2013 Varonniers.

Herkenbaar als Noordelijke Rone door zijn volfruitige en peperige aroma. Zwarte bessen en zoethout in een edele neus. Qua mondgevoel verbazend toegankelijk nu al: mooie structuur en diepgang. Eentje om nu al volop van te genieten maar ik denk dat ie er wel veel meer zal uitkomen met ouderen. 92+
Aha, de '13 is dus zeer mooi. Blij om te lezenapplaus


RE: Domaine M. Chapoutier - Pietn - 27-06-2016 09:57 PM

(27-06-2016 07:37 PM)TheWineVet schreef:  
(27-06-2016 06:40 PM)Fre schreef:  Op vraag van de Winevet, mijn korte impressies (niets genoteerd) van de 2013 Varonniers.

Herkenbaar als Noordelijke Rone door zijn volfruitige en peperige aroma. Zwarte bessen en zoethout in een edele neus. Qua mondgevoel verbazend toegankelijk nu al: mooie structuur en diepgang. Eentje om nu al volop van te genieten maar ik denk dat ie er wel veel meer zal uitkomen met ouderen. 92+
Aha, de '13 is dus zeer mooi. Blij om te lezenapplaus

idd Smile heb 8 flesjes in bezit. noordelijke Rhone RulesSmile


RE: Domaine M. Chapoutier - Olivier - 15-09-2016 06:53 PM

(28-02-2015 09:46 PM)Olivier schreef:  Crozes-Hermitage 2012 Michel Chapoutier-Yannick Alléno

ik die een rhone bespreek, wat gaan we nog allemaal meemaken... Binnen een paar weken examen, en aangezien ik vrijwel nooit rhone drink, toch maar eens een paar flessen gekocht om te "leren" Wink
Dit is een samenwerking. Zoals Bichot een lijn heeft met Bernard Loiseau, heeft Chapoutier blijkbaar ook een lijn met Yannick Alléno, eveneens Franse sterrenchef.
Direct na openen geproefd. WTF?

Rode bessen in de neus, beetje belegen, evolueren snel naar rijpe aardbei. Ook in de mond rood fruit, met een zeer mooie fraicheur. Blind zou ik eerder denken aan Bourgogne, à la limite spätburgunder. I like it...
Vijf minuten later, echter, hebben Michel en Yannick de aardbeien ingewisseld voor kriekskes. De sloebers... Het rhonegevoel dat ik daarnet helemaal niet had, komt hier wel voorzichtig om de hoek piepen. Maar de wijn blijft veranderen. Er komt ook een mooie kruidigheid bij, en na enige tijd zelfs een lichte animaliteit. Het fruit stabiliseert ergens op... Allez, frambozekes!
In ieder geval, voor een rhone-avoider zoals ik, is dit een serieuze verrassing. Geen alcohol (ook maar 13°C), en dus geen warm mondgevoel, geen zwoel fruit, maar wel finesse en fraicheur! Olé olé...

de 2013 van deze wijn eens aangeschaft en, olé olé, 't is er weer op. Aantrekkelijke neus met kriekjes, een fijne kruidigheid, wat animaliteit op dag twee. In de mond mooi fruit, veel fraicheur, fijne tannines. Veel drinkplezier. Eigenlijk alles wat je van een Crozes mag verwachten. Heb hem licht gekoeld gedronken. Te verkrijgen in Delhaize aan een 13€.


RE: Domaine M. Chapoutier - Dc - 24-02-2017 10:05 AM

M. Chapoutier Châteauneuf-du-Pape Les Grands Merisiers 2012

Een minder bekende cuvee denk ik, het proeven waard.

Kleur: Helderrood, doorzichtig.
Neus: Fruit, fruit en fruit - frambozen, bessen,... Maar ook leder en een beetje alcohol.
Mond: lekkere wijn, drinkt zeer vlot weg maar tannines nog aanwezig, iets langer in de kelder ad gemogen. Langs de andere kant heb ik niet het gevoel dat deze CH9P eentje is om jaaaaren in je kelder te laten vertoeven.
Ik kan me de combinatie met een lekker fazantje zo inbeelden Smile
Indien aan de juiste prijs, koop ik dit bij. Met al die Spaanse 'bommetjes' uit oa Ribera, ben ik echt op zoek naar wijnen die een 'lichtere' stijl belichamen. Deze past in dat plaatje.

90p


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 28-03-2017 02:21 PM

De nieuwe lichting is in de collishop beland. Geen spek meer voor mijnen bek: wat een prijzen...


RE: Domaine M. Chapoutier - Pietn - 28-03-2017 02:41 PM

(28-03-2017 02:21 PM)TheWineVet schreef:  De nieuwe lichting is in de collishop beland. Geen spek meer voor mijnen bek: wat een prijzen...

Ik ging u juist sturen dat ze toegekomen zijn. Er zijn minder referenties en de prijzen zijn zeker 10 procent omhoog.....


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 28-03-2017 05:48 PM

(28-03-2017 02:41 PM)Pietn schreef:  
(28-03-2017 02:21 PM)TheWineVet schreef:  De nieuwe lichting is in de collishop beland. Geen spek meer voor mijnen bek: wat een prijzen...

Ik ging u juist sturen dat ze toegekomen zijn. Er zijn minder referenties en de prijzen zijn zeker 10 procent omhoog.....
50€ voor de witte granits! Gek?


RE: Domaine M. Chapoutier - fleer - 28-03-2017 06:01 PM

Ik ging u juist sturen dat ze toegekomen zijn. Er zijn minder referenties en de prijzen zijn zeker 10 procent omhoog.....
[/quote]
50€ voor de witte granits! Gek?
[/quote]

Als iets onbereikbaar wordt dan doen mensen juist nog meer moeite om het te verkrijgen!

Grtz


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 28-03-2017 06:26 PM

(28-03-2017 06:01 PM)fleer schreef:  Als iets onbereikbaar wordt dan doen mensen juist nog meer moeite om het te verkrijgen!

Grtz

Inderdaad...sommige wijnbouwers maken een cuvee die ze een stuk hoger prijzen dan de rest vh gamma omdat vele kopers enkel in de de allerduurste wijn zijn geïnteresseerd..ha ja, die zal wel veel beter zijn natuurlijk, aan dié prijs...


RE: Domaine M. Chapoutier - Pietn - 28-03-2017 07:14 PM

(28-03-2017 05:48 PM)TheWineVet schreef:  
(28-03-2017 02:41 PM)Pietn schreef:  
(28-03-2017 02:21 PM)TheWineVet schreef:  De nieuwe lichting is in de collishop beland. Geen spek meer voor mijnen bek: wat een prijzen...

Ik ging u juist sturen dat ze toegekomen zijn. Er zijn minder referenties en de prijzen zijn zeker 10 procent omhoog.....
50€ voor de witte granits! Gek?

Vorig jaar draaide ie rond de 42. Euro denk ik. Ik zal het eens opzoeken. Mss komt delhaize weer op de proppen ermee en zullen ze moeten zakken maar ik weet het niet
La morodee 80 euro. PFFF


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 28-03-2017 07:42 PM

(28-03-2017 07:14 PM)Pietn schreef:  
(28-03-2017 05:48 PM)TheWineVet schreef:  
(28-03-2017 02:41 PM)Pietn schreef:  
(28-03-2017 02:21 PM)TheWineVet schreef:  De nieuwe lichting is in de collishop beland. Geen spek meer voor mijnen bek: wat een prijzen...

Ik ging u juist sturen dat ze toegekomen zijn. Er zijn minder referenties en de prijzen zijn zeker 10 procent omhoog.....
50€ voor de witte granits! Gek?

Vorig jaar draaide ie rond de 42. Euro denk ik. Ik zal het eens opzoeken. Mss komt delhaize weer op de proppen ermee en zullen ze moeten zakken maar ik weet het niet
La morodee 80 euro. PFFF
Mee zakken? Kijk dan mijn laatste post over Collishop en Smith Haut Lafitte maar eens na... Rode prijs is al een tijdje niet meer wat het zou moeten zijn...
http://www.vinejo.freebb.be/thread-5262.html


RE: Domaine M. Chapoutier - Fre - 28-03-2017 09:54 PM

(28-03-2017 07:42 PM)TheWineVet schreef:  
(28-03-2017 07:14 PM)Pietn schreef:  
(28-03-2017 05:48 PM)TheWineVet schreef:  
(28-03-2017 02:41 PM)Pietn schreef:  
(28-03-2017 02:21 PM)TheWineVet schreef:  De nieuwe lichting is in de collishop beland. Geen spek meer voor mijnen bek: wat een prijzen...

Ik ging u juist sturen dat ze toegekomen zijn. Er zijn minder referenties en de prijzen zijn zeker 10 procent omhoog.....
50€ voor de witte granits! Gek?

Vorig jaar draaide ie rond de 42. Euro denk ik. Ik zal het eens opzoeken. Mss komt delhaize weer op de proppen ermee en zullen ze moeten zakken maar ik weet het niet
La morodee 80 euro. PFFF
Mee zakken? Kijk dan mijn laatste post over Collishop en Smith Haut Lafitte maar eens na... Rode prijs is al een tijdje niet meer wat het zou moeten zijn...
http://www.vinejo.freebb.be/thread-5262.html
Tis inderdaad triestig Piet. Die rode prijs reclame, laat die maar voor in de boekjes. Wij geloven t hier al lang niet meer.


RE: Domaine M. Chapoutier - Pietn - 28-03-2017 10:36 PM

(28-03-2017 09:54 PM)Fre schreef:  
(28-03-2017 07:42 PM)TheWineVet schreef:  
(28-03-2017 07:14 PM)Pietn schreef:  
(28-03-2017 05:48 PM)TheWineVet schreef:  
(28-03-2017 02:41 PM)Pietn schreef:  
(28-03-2017 02:21 PM)TheWineVet schreef:  De nieuwe lichting is in de collishop beland. Geen spek meer voor mijnen bek: wat een prijzen...

Ik ging u juist sturen dat ze toegekomen zijn. Er zijn minder referenties en de prijzen zijn zeker 10 procent omhoog.....
50€ voor de witte granits! Gek?

Vorig jaar draaide ie rond de 42. Euro denk ik. Ik zal het eens opzoeken. Mss komt delhaize weer op de proppen ermee en zullen ze moeten zakken maar ik weet het niet
La morodee 80 euro. PFFF
Mee zakken? Kijk dan mijn laatste post over Collishop en Smith Haut Lafitte maar eens na... Rode prijs is al een tijdje niet meer wat het zou moeten zijn...
http://www.vinejo.freebb.be/thread-5262.html
Tis inderdaad triestig Piet. Die rode prijs reclame, laat die maar voor in de boekjes. Wij geloven t hier al lang niet meer.

Ik hoor dit soms en vind dit ook een spijtige zaak.... Jammergenoeg kan ik er weinig tot niets aan veranderen. Bellen wil ik wel eens doen....


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 28-03-2017 10:57 PM

(28-03-2017 10:36 PM)Pietn schreef:  
(28-03-2017 09:54 PM)Fre schreef:  
(28-03-2017 07:42 PM)TheWineVet schreef:  
(28-03-2017 07:14 PM)Pietn schreef:  
(28-03-2017 05:48 PM)TheWineVet schreef:  
(28-03-2017 02:41 PM)Pietn schreef:  
(28-03-2017 02:21 PM)TheWineVet schreef:  De nieuwe lichting is in de collishop beland. Geen spek meer voor mijnen bek: wat een prijzen...

Ik ging u juist sturen dat ze toegekomen zijn. Er zijn minder referenties en de prijzen zijn zeker 10 procent omhoog.....
50€ voor de witte granits! Gek?

Vorig jaar draaide ie rond de 42. Euro denk ik. Ik zal het eens opzoeken. Mss komt delhaize weer op de proppen ermee en zullen ze moeten zakken maar ik weet het niet
La morodee 80 euro. PFFF
Mee zakken? Kijk dan mijn laatste post over Collishop en Smith Haut Lafitte maar eens na... Rode prijs is al een tijdje niet meer wat het zou moeten zijn...
http://www.vinejo.freebb.be/thread-5262.html
Tis inderdaad triestig Piet. Die rode prijs reclame, laat die maar voor in de boekjes. Wij geloven t hier al lang niet meer.

Ik hoor dit soms en vind dit ook een spijtige zaak.... Jammergenoeg kan ik er weinig tot niets aan veranderen. Bellen wil ik wel eens doen....
Tja, de bazen beslissen hé... Colruyt was altijd zo goed bezig. Waarom houden ze het niet gewoon vol? Altijd maar meer geld willen, ten koste van hun waarden waarmee ze groot geworden zijn...


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 22-04-2018 03:02 PM

Le Clos St-Joseph rouge 2013: aaaarrgh. Waarom? Waarom?


RE: Domaine M. Chapoutier - Fre - 20-05-2018 01:15 PM

Les Varronniers 2013 - Crozes Hermitage

Al een paar keer besproken hier dus zal ik het kort houden: zeer fijn, elegant, zacht, zeer lang en een grote toekomst. Maar nu al heerlijk. Topper.


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 20-05-2018 01:26 PM

(20-05-2018 01:15 PM)Fre schreef:  Les Varronniers 2013 - Crozes Hermitage

Al een paar keer besproken hier dus zal ik het kort houden: zeer fijn, elegant, zacht, zeer lang en een grote toekomst. Maar nu al heerlijk. Topper.

Grote wijn. Dacht aan een Cote Rotie.


RE: Domaine M. Chapoutier - don quichotte - 20-05-2018 09:23 PM

Chapoutier, sommigen zegden al tegen mij ; zo’n groot industrieel domein, zo’n mastodont, hoe kan jij als wijnamateur je daar op concentreren.
Eigenlijk heb ik er spijt van dat ik me daar niet meer heb op geconcentreerd.
Die M. Chapoutier heeft me nog nooit ontgoochelt wat ik van die gast in mijn glas kreeg.
En wat staat er bij toeval morgen als aperitief op het programma: Chapoutier Granges de Mirabel Coteaux Ardèche Viognier 2015
Een Viognier als aperitief? Sommigen verklaren me zot.
Ik heb deze wijn wel al gedronken bij kleine hapjes van Pata Negra in combinatie met stukjes van zwarte pens. ( vettige hapjes met vettige wijn?) Een zalig gevoel.
En ik hoop morgen hetzelfde scenario.

Dronk onlangs van dit domein als probeersel Saint-Joseph Les Granilites rouge 2015.
Wat was toen mijn reactie :”merde ik heb er maar één fles van gekocht".


RE: Domaine M. Chapoutier - wvd - 21-05-2018 03:51 PM

(20-05-2018 09:23 PM)don quichotte schreef:  Wat was toen mijn reactie :”merde ik heb er maar één fles van gekocht".

Troost je, altijd beter dan "merde, en nu liggen er daar nòg 11..."


RE: Domaine M. Chapoutier - don quichotte - 21-05-2018 05:44 PM

(21-05-2018 03:51 PM)wvd schreef:  
(20-05-2018 09:23 PM)don quichotte schreef:  Wat was toen mijn reactie :”merde ik heb er maar één fles van gekocht".

Troost je, altijd beter dan "merde, en nu liggen er daar nòg 11..."

Inderdaad , daarom koop ik na degustatie van een nieuwe wijn eerst 1 fles om die dan thuis rustig te evalueren. Met het gevolg, na goedkeuring, dat je er dan soms later naast pakt voor een bestelling van meerdere flessen.

En is dit nu een tweede toeval of niet
Moeilijk te geloven maar waar. Deze morgen in mijn E-mail box een aanbieding van een reeks wijnen uit het gamma van M. Chapoutier waaronder de Granges de Mirabel Coteaux Ardèche Viognier 2016 en...…..de Saint-Joseph Les Granilites rouge 2015. (info die pas deze morgen om 0 uur gekend was)
Hoe ik hiermee omging moet ik zeker hier niet neerpennen.

En ter informatie die Granges de Mirabel Coteaux Ardèche Viognier 2015 is in het geheel niet vettig en past zeer goed bij de Pata Negra en de zwarte pens.Slurp


RE: Domaine M. Chapoutier - Bert - 30-05-2018 07:52 PM

(20-05-2018 01:26 PM)vinejo schreef:  
(20-05-2018 01:15 PM)Fre schreef:  Les Varonniers 2013 - Crozes-Ermitage

Al een paar keer besproken hier dus zal ik het kort houden: zeer fijn, elegant, zacht, zeer lang en een grote toekomst. Maar nu al heerlijk. Topper.

Grote wijn. Dacht aan een Cote Rotie.

Vanavond hier ook in het glas.
Op meerdere momenten heb ik zin zo'n fles open te doen maar ik denk dan bijna altijd; Goh, 't is toch geen goedkope, heb er maar 3 meer van, ik heb nog goedkopere liggen ook, is het niet te vroeg,...
Maar op andere momenten denk ik gewoon; F/*- it! Ik heb hier gewoon zin in dus ik doe die open!

Indrukwekkende neus. Peper, laurier, zwarte bessen, beetje bloed, inkt, zacht hout.
Nu denk ik iets anders; blij dat ik nu niet op een proeverij ben of ik moest dit heerlijke sap uitspugen...
Mond bevestigt.
Klasse. Een heerlijk, elegant sapje inderdaad met ook hier dat zwarte fruit en een mooie symfonie, neen, zelf een symbiose van frisse zuurtjes met een mooi klein afgerond, aardig toestje dat dit tot een grootse N-Rh maakt.
Hopelijk kan ik nu wel nog een hele poos van die andere 2 flesjes afblijven want deze heeft nog wat tijd te gaan...
93/100


RE: Domaine M. Chapoutier - Fre - 30-05-2018 08:45 PM

(30-05-2018 07:52 PM)Bert schreef:  Vanavond hier ook in het glas.
Op meerdere momenten heb ik zin zo'n fles open te doen maar ik denk dan bijna altijd; Goh, 't is toch geen goedkope, heb er maar 3 meer van, ik heb nog goedkopere liggen ook, is het niet te vroeg,...
Maar op andere momenten denk ik gewoon; F/*- it! Ik heb hier gewoon zin in dus ik doe die open!

Indrukwekkende neus. Peper, laurier, zwarte bessen, beetje bloed, inkt, zacht hout.
Nu denk ik iets anders; blij dat ik nu niet op een proeverij ben of ik moest dit heerlijke sap uitspugen...
Mond bevestigt.
Klasse. Een heerlijk, elegant sapje inderdaad met ook hier dat zwarte fruit en een mooie symfonie, neen, zelf een symbiose van frisse zuurtjes met een mooi klein afgerond, aardig toestje dat dit tot een grootse N-Rh maakt.
Hopelijk kan ik nu wel nog een hele poos van die andere 2 flesjes afblijven want deze heeft nog wat tijd te gaan...
93/100
Wel Bert, ik heb het laatste jaar wel vaker dat ik meer geniet van een 'grote' fles in beperkt gezelschap (3-4 man is ideaal) dan in een grote degustatie. Tegen de 15e fles is alles wat vervaagd. D'ailleur, deze hebben we, als ik me niet vergis, samen bijbesteld na een fles te hebben ontkurkt bij Jo. Kostte toen 24,30 EUR. Als je weet hoeveel ze nu kost, dan heb je wel even een 'feel good' momentje. Of feel bad door het feit dat we beter gans de stok hadden opgekocht. taz
Soit, geniet ervan zou k zeggen.


RE: Domaine M. Chapoutier - Fre - 01-08-2018 11:25 AM

Tussendoor eens de gewone Cotes du Rhone 2016 geprobeerd. Ik vind nergens de verhoudingen terug van de cépages maar mij lijkt het dat hier een goeie geut Syrah in zit obv de neus en 'sappigheid' van de wijn. In de aftertaste dan weer die warme 'gloed' van de grenache waar ik niet zat op te wachten. Correct voor zijn prijs en de gasten zullen dit op prijs stellen maar zou deze niet meer opnieuw kopen wegens gebrek aan complexiteit.


RE: Domaine M. Chapoutier - Dc - 06-08-2018 09:09 AM

(30-05-2018 07:52 PM)Bert schreef:  
(20-05-2018 01:26 PM)vinejo schreef:  
(20-05-2018 01:15 PM)Fre schreef:  Les Varonniers 2013 - Crozes-Ermitage

Al een paar keer besproken hier dus zal ik het kort houden: zeer fijn, elegant, zacht, zeer lang en een grote toekomst. Maar nu al heerlijk. Topper.

Grote wijn. Dacht aan een Cote Rotie.

Vanavond hier ook in het glas.
Op meerdere momenten heb ik zin zo'n fles open te doen maar ik denk dan bijna altijd; Goh, 't is toch geen goedkope, heb er maar 3 meer van, ik heb nog goedkopere liggen ook, is het niet te vroeg,...
Maar op andere momenten denk ik gewoon; F/*- it! Ik heb hier gewoon zin in dus ik doe die open!

Indrukwekkende neus. Peper, laurier, zwarte bessen, beetje bloed, inkt, zacht hout.
Nu denk ik iets anders; blij dat ik nu niet op een proeverij ben of ik moest dit heerlijke sap uitspugen...
Mond bevestigt.
Klasse. Een heerlijk, elegant sapje inderdaad met ook hier dat zwarte fruit en een mooie symfonie, neen, zelf een symbiose van frisse zuurtjes met een mooi klein afgerond, aardig toestje dat dit tot een grootse N-Rh maakt.
Hopelijk kan ik nu wel nog een hele poos van die andere 2 flesjes afblijven want deze heeft nog wat tijd te gaan...
93/100

Ik dronk de 2015 op vakantie in Avignon.
Ook zeer lekker bevonden.
Had echter enkel een proefflesje voor op vakantie gekocht en dat beklaag ik me nu al!
Kostte daar in een Chapoutier winkel net iets minder dan de YC horeca prijzen...


RE: Domaine M. Chapoutier - Mathijs81 - 12-08-2018 07:26 PM

Les Granits Blanc 2010

Deze 37-1 jarige ging op zoek bij zijn 37+1 jarige wijnbroeder ... noenkel Dieter.
En bij noenkel Dieter komen we nooit met lege handen ... neen, dat zou onbeleefd zijn.

En dan had ik gekozen voor noordelijke Rhone ... Chapoutier, Les Granits Blanc, 2010.
Vooral zeer benieuwd, ik had deze ooit in ander gezelschap gedronken en zwaar onder de indruk.

En ja, de wijn leeft netjes door ... heerlijke neus van zomers wit steenfruit, beetje marsepein, licht rokerig ook.
Had wel een halve fles nodig & vermoedelijk ook iets warmer om in de mond tot vol potentieel te komen.
Maar vooral de afdronk ... jongens, die ellenlange mooie afdronk .... die zal ik me nog een tijdje herinneren.

Toen was het tijd om naar een ander feestje te gaan ... de 1/3 fles zal vanavond bij noenkel wel hare weg zoeken.

Mathijs


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 24-09-2018 09:11 PM

(22-04-2018 03:02 PM)TheWineVet schreef:  Le Clos St-Joseph rouge 2013: aaaarrgh. Waarom? Waarom?
Ik zie deze hier bij toeval staan. Even verklaren: Waarom zo schitterend goed? En waarom heb ik daar destijds maar 3 flessen van gekocht... Dit was echt een meesterwerk. Neem de granits en doe daar de varonniers nog eens bij: 97
Ik heb ze alledrie liggen van 2013, dus misschien ooit eens naast elkaar vergelijken?


RE: Domaine M. Chapoutier - Olivier - 08-12-2018 09:19 PM

Couronne de Chabot 2012, Saint-Joseph

Een wijn van de reeks Y/M (Yannick Alléno en Michel Chapoutier). Direct na openen een goede dosis barnyard funk. Die gaat er echter uit na een tijdje. Daarna heel wat peper, rijp rood fruit, kruidigheid, een snuffelneusje. In de mond veel fraicheur, schemerige tannines, kruidigheid, en een licht bittertje op het eindje. Boeiende Saint-Joseph zoals ik hem graag heb! En mooi versmolten.
Bij Chapoutier kunnen ze toch verdomd lekkere wijn maken...


RE: Domaine M. Chapoutier - don quichotte - 08-12-2018 10:52 PM

(08-12-2018 09:19 PM)Olivier schreef:  Couronne de Chabot 2012, Saint-Joseph

Een wijn van de reeks Y/M (Yannick Alléno en Michel Chapoutier). Direct na openen een goede dosis barnyard funk. Die gaat er echter uit na een tijdje. Daarna heel wat peper, rijp rood fruit, kruidigheid, een snuffelneusje. In de mond veel fraicheur, schemerige tannines, kruidigheid, en een licht bittertje op het eindje. Boeiende Saint-Joseph zoals ik hem graag heb! En mooi versmolten.
Bij Chapoutier kunnen ze toch verdomd lekkere wijn maken...

Van mij krijg je "full support" Olivier
En niet alleen wat M. Chapoutier uit de Rhône aanraakt wordt mooi spul.


RE: Domaine M. Chapoutier - fleer - 05-04-2019 11:56 PM

M. Chapoutier St. Joseph Les Granits 2006 aangeschaft aan €57 - Wou zo'n oudere wijn eens ervaren.

Vulling, kurk en wax (zegellak) zijn perfect.
Weinig neus, medium+ body, droog trekkend, mineraal, met een frisheid, zuurtje, niet overtuigend 91p


RE: Domaine M. Chapoutier - gxmaes - 06-04-2019 12:27 PM

Ooit 6 van gekocht lang geleden. Was mid 30 euro range.
Reeds 5 (lang geleden) opgedronken.
Had daar goede herinneringen aan. Maar niet overtuigd dat dit ouder dan 10 jaar moet/kan worden. Ik zie soms heel lange drinkvensters van nochtans bekende wijnjournalisten waarvan me ik toch soms afvraag of die wijnen dit gaan uithouden.
Miscchien is het tijd om mijn laatste fles te openen.
PS: Ik veronderstel dat je naar de rode versie refereert? Voor zover ik me herinner is er ook een witte.


RE: Domaine M. Chapoutier - fleer - 06-04-2019 01:13 PM

(06-04-2019 12:27 PM)gxmaes schreef:  Ooit 6 van gekocht lang geleden. Was mid 30 euro range.
Reeds 5 (lang geleden) opgedronken.
Had daar goede herinneringen aan. Maar niet overtuigd dat dit ouder dan 10 jaar moet/kan worden. Ik zie soms heel lange drinkvensters van nochtans bekende wijnjournalisten waarvan me ik toch soms afvraag of die wijnen dit gaan uithouden.
Miscchien is het tijd om mijn laatste fles te openen.
PS: Ik veronderstel dat je naar de rode versie refereert? Voor zover ik me herinner is er ook een witte.

Ja, het gaat over de rode - deze heb ik niet bewaard maar niets wijst erop dat hij slecht bewaard zou zijn.
Mijn gevoel zegt dat dit niet beter wordt.
Jonger drinken zal deze wijn zeker een voordeel geven.


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 06-04-2019 01:19 PM

(06-04-2019 01:13 PM)fleer schreef:  
(06-04-2019 12:27 PM)gxmaes schreef:  Ooit 6 van gekocht lang geleden. Was mid 30 euro range.
Reeds 5 (lang geleden) opgedronken.
Had daar goede herinneringen aan. Maar niet overtuigd dat dit ouder dan 10 jaar moet/kan worden. Ik zie soms heel lange drinkvensters van nochtans bekende wijnjournalisten waarvan me ik toch soms afvraag of die wijnen dit gaan uithouden.
Miscchien is het tijd om mijn laatste fles te openen.
PS: Ik veronderstel dat je naar de rode versie refereert? Voor zover ik me herinner is er ook een witte.

Ja, het gaat over de rode - deze heb ik niet bewaard maar niets wijst erop dat hij slecht bewaard zou zijn.
Mijn gevoel zegt dat dit niet beter wordt.
Jonger drinken zal deze wijn zeker een voordeel geven.

Ik stel me ook soms vragen bij de “drinkin window” van syrah uit de N Rhone. Jong kan dit zo lekker zijn, ouder wordt dit echt andere wijn.
Heb er een paar die aan het ouderen zijn maar veelal drink ik ze binnen de 3-4 jaar al op (tot mijn grote tevredenheid)


RE: Domaine M. Chapoutier - gxmaes - 06-04-2019 09:32 PM

Ik heb de indruk dat oudere syrah's soms naar 'oud vlees' beginnen te ruiken. Geen idee hoe ik dit anders omschrijf. Maar in ieder geval geen geur die ik aantrekkelijk vind.


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 06-04-2019 10:05 PM

(06-04-2019 09:32 PM)gxmaes schreef:  Ik heb de indruk dat oudere syrah's soms naar 'oud vlees' beginnen te ruiken. Geen idee hoe ik dit anders omschrijf. Maar in ieder geval geen geur die ik aantrekkelijk vind.

Die omschrijving kan ik perfect begrijpen. Heb ook liever het zwart fruit, de peper en de bloemetjes van als ze wat jonger zijn..


RE: Domaine M. Chapoutier Deschants blanc 2016 - Thierry Debaisieux - 11-08-2019 12:19 PM

Gisteren dronk ik een Saint-Joseph Deschants blanc 2016 de Chapoutier en het was een goede verrassing.
Het is al lang geleden dat ik deze cuvée had geproefd, met een voorkeur voor Granits, maar deze 2016 had duidelijke kwaliteiten:
de neus van de gele vruchten was vrij krachtig en zeer aangenaam.
de geconcentreerde en volle mond met mooie gele fruitsmaken heeft me gecharmeerd van de indruk van frisheid en lengte.


RE: Domaine M. Chapoutier - Fre - 22-09-2019 07:38 AM

(30-05-2018 07:52 PM)Bert schreef:  
(20-05-2018 01:26 PM)vinejo schreef:  
(20-05-2018 01:15 PM)Fre schreef:  Les Varonniers 2013 - Crozes-Ermitage

Al een paar keer besproken hier dus zal ik het kort houden: zeer fijn, elegant, zacht, zeer lang en een grote toekomst. Maar nu al heerlijk. Topper.

Grote wijn. Dacht aan een Cote Rotie.

Vanavond hier ook in het glas.
Op meerdere momenten heb ik zin zo'n fles open te doen maar ik denk dan bijna altijd; Goh, 't is toch geen goedkope, heb er maar 3 meer van, ik heb nog goedkopere liggen ook, is het niet te vroeg,...
Maar op andere momenten denk ik gewoon; F/*- it! Ik heb hier gewoon zin in dus ik doe die open!

Indrukwekkende neus. Peper, laurier, zwarte bessen, beetje bloed, inkt, zacht hout.
Nu denk ik iets anders; blij dat ik nu niet op een proeverij ben of ik moest dit heerlijke sap uitspugen...
Mond bevestigt.
Klasse. Een heerlijk, elegant sapje inderdaad met ook hier dat zwarte fruit en een mooie symfonie, neen, zelf een symbiose van frisse zuurtjes met een mooi klein afgerond, aardig toestje dat dit tot een grootse N-Rh maakt.
Hopelijk kan ik nu wel nog een hele poos van die andere 2 flesjes afblijven want deze heeft nog wat tijd te gaan...
93/100
Weeral in t glas gehad. Een 100% bevestiging van wat hierboven staat. Nu komt ook al wat leder piepen. Knap


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 02-12-2019 12:06 PM

(07-05-2016 01:00 PM)TheWineVet schreef:  St-Joseph 'les granits' blanc 2013: 100% marsanne. Nog oh zo jong, moet nog volledig versmelten, maar toch kap ik de hele fles zonder problemen naar binnen. De neus is echt nog gesloten, maar de smaak verraadt veel voor de toekomst. Wat hout dat nog moet integreren, maar vooral die olieachtige textuur Heart
Al enkele jaren geleden dat ik hier een fles van opende. Stilaan komt deze wijn vrij. Wat een neus en dito smaak/afdronk. Groots, rijk, fijn... Het beste van de regio? Of gewoon de beste Lieu-dit van de regio? 94


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 26-12-2019 01:00 PM

Om de feesten door te slikken zonet de 2014 Crozes Les Varonniers 2014 opengetrokken.
Frisse neus met peper, minerale toetsen, rokerig en een toefje vers gesneden paprika. Een Bourgognegevoel in de mond (qua body) maar met meer zwart fruit en peper. Bijna fluwelig. Niet de grote materie maar zeer mooi in balans. Milde zuurtjes en tannines. Een mooi bittertje in de afdronk.
Alweer een schitterende wijn maar (zoals verwacht) niet het absolute topniveau van de 2013.
91


RE: Domaine M. Chapoutier - fleer - 18-05-2020 05:05 PM

M. Chapoutier Saint-Joseph 'Les Granits' Rhône 2014 - Medium boby, perfect op dronk, dit wordt niet beter, goed maar niet wow 92p


RE: Domaine M. Chapoutier - TheWineVet - 19-05-2020 04:50 PM

(18-05-2020 05:05 PM)fleer schreef:  M. Chapoutier Saint-Joseph 'Les Granits' Rhône 2014 - Medium boby, perfect op dronk, dit wordt niet beter, goed maar niet wow 92p
Wordt zeker en vast nog veeel beter. Kan onmogelijk op dronk zijn. De 2008 die ik dronk enkele jaren geleden vond ik maar matig, waarbij deze ongeveer een jaar geleden een metamorfose van jewelste had ondergaan. Heeft gewoon minimum 10-15 jaar nodig! Is piepjong vaak verrukkelijk, sluit dan even om daarna open te bloeien tot een ware bloem.


RE: Domaine M. Chapoutier - Vinoco - 19-05-2020 07:57 PM

(19-05-2020 04:50 PM)TheWineVet schreef:  Wordt zeker en vast nog veeel beter. Kan onmogelijk op dronk zijn. De 2008 die ik dronk enkele jaren geleden vond ik maar matig, waarbij deze ongeveer een jaar geleden een metamorfose van jewelste had ondergaan. Heeft gewoon minimum 10-15 jaar nodig! Is piepjong vaak verrukkelijk, sluit dan even om daarna open te bloeien tot een ware bloem.

Dat is natuurlijk maar precies hoe je de wijn het liefst drinkt. Wij deden een paar jaar geleden een Chapoutier tasting in restaurant Bottles in Sas van Gent met alle ermitages die 98, 99 en/of 100/100 gescoord hebben bij Parker. Meer dan 50 verschillende wijnen in wit en rood van 1 tot en met 30 jaar oud. Voor het merendeel aan tafel waren alle wijnen groots en flirtten met perfectie dan wel waren perfect zolang ze in hun eerst 2 tot 5 jaar na release zaten. De witte wijnen beginnen daarna oxidatie toetsen te krijgen wat voor 90% van de aanwezigen een achteruitgang in kwaliteit betekende en bij rood idem. Maar 2 personen vonden de wijnen beter worden naarmate ze ouder werden.


RE: Domaine M. Chapoutier - wvd - 20-05-2020 01:55 PM

(19-05-2020 07:57 PM)Vinoco schreef:  
(19-05-2020 04:50 PM)TheWineVet schreef:  Wordt zeker en vast nog veeel beter. Kan onmogelijk op dronk zijn. De 2008 die ik dronk enkele jaren geleden vond ik maar matig, waarbij deze ongeveer een jaar geleden een metamorfose van jewelste had ondergaan. Heeft gewoon minimum 10-15 jaar nodig! Is piepjong vaak verrukkelijk, sluit dan even om daarna open te bloeien tot een ware bloem.

Dat is natuurlijk maar precies hoe je de wijn het liefst drinkt. Wij deden een paar jaar geleden een Chapoutier tasting in restaurant Bottles in Sas van Gent met alle ermitages die 98, 99 en/of 100/100 gescoord hebben bij Parker. Meer dan 50 verschillende wijnen in wit en rood van 1 tot en met 30 jaar oud. Voor het merendeel aan tafel waren alle wijnen groots en flirtten met perfectie dan wel waren perfect zolang ze in hun eerst 2 tot 5 jaar na release zaten. De witte wijnen beginnen daarna oxidatie toetsen te krijgen wat voor 90% van de aanwezigen een achteruitgang in kwaliteit betekende en bij rood idem. Maar 2 personen vonden de wijnen beter worden naarmate ze ouder werden.

Het blijkt dat sterk geëxtraheerde, alcoholrijke wijnen slecht ouderen, maar ik dacht niet dat Chapoutier in die kuil getrapt was.
Dit soort wijnen dank zijn reputatie grotendeels aan het verouderingspotentieel. Als de grote hoop van de proevers ze dan niet goed vinden na enkele jaren wil dat ofwel zeggen dat ze niet goed meer rijpen, of dat de meesten niet meer gewoon zijn aan de smaak van mooi gerijpte wijn en het opgeven als het jonge fruit verdwijnt. En daarmee verdwijnt dan wellicht ook een ganse cultuur.


RE: Domaine M. Chapoutier - Vinoco - 20-05-2020 03:33 PM

(20-05-2020 01:55 PM)wvd schreef:  Het blijkt dat sterk geëxtraheerde, alcoholrijke wijnen slecht ouderen, maar ik dacht niet dat Chapoutier in die kuil getrapt was.
Dit soort wijnen dank zijn reputatie grotendeels aan het verouderingspotentieel. Als de grote hoop van de proevers ze dan niet goed vinden na enkele jaren wil dat ofwel zeggen dat ze niet goed meer rijpen, of dat de meesten niet meer gewoon zijn aan de smaak van mooi gerijpte wijn en het opgeven als het jonge fruit verdwijnt. En daarmee verdwijnt dan wellicht ook een ganse cultuur.

Ik denk dat de wijnen van Chapoutier heel erg goed ouderen. In onze groep bevallen deze wijnen blijkbaar beter als ze in de fruitfase zitten. Zo simpel is het volgens mij. Bij de Lala's van Guigal is het juist omgekeerd. In de 1e 10 jaar geen lol aan te beleven en vanaf 25 jaar oud geweldig.

Ik geloof niet dat sterk geëxtraheerde, alcoholrijke wijnen slecht ouderen of slechter ouderen dan andere wijnen. Alles draait om balans. Als een wijn groot is dan heb je geen last van de alcohol en worden ze mooier naarmate ze ouder worden. Wij doen jaarlijks een Sine Qua Non tasting waarbij de oudste wijnen jaarlijks de mooiste zijn en steeds mooier worden. Die zijn 20 jaar oud en nog wel 20 jaar potentie om groter te worden. En dat met 15,5 tot 17,5% alcohol. Zowel wit als rood. Zo zijn er nog meer voorbeelden. Probleem is dat er voor 25 jaar geleden weinig van dat soort wijnen gemaakt werden, laat staan van behoorlijk niveau. Een paar grote Hermitages en Cote Roties van 1990 hebben 14/14,5% alcohol wat voor die tijd enorm veel was. Dat zijn nu nog babytjes bij wijze van spreken.


RE: Domaine M. Chapoutier - wvd - 21-05-2020 12:00 PM

(20-05-2020 03:33 PM)Vinoco schreef:  
(20-05-2020 01:55 PM)wvd schreef:  Het blijkt dat sterk geëxtraheerde, alcoholrijke wijnen slecht ouderen, maar ik dacht niet dat Chapoutier in die kuil getrapt was.
Dit soort wijnen dank zijn reputatie grotendeels aan het verouderingspotentieel. Als de grote hoop van de proevers ze dan niet goed vinden na enkele jaren wil dat ofwel zeggen dat ze niet goed meer rijpen, of dat de meesten niet meer gewoon zijn aan de smaak van mooi gerijpte wijn en het opgeven als het jonge fruit verdwijnt. En daarmee verdwijnt dan wellicht ook een ganse cultuur.

Ik denk dat de wijnen van Chapoutier heel erg goed ouderen. In onze groep bevallen deze wijnen blijkbaar beter als ze in de fruitfase zitten. Zo simpel is het volgens mij. Bij de Lala's van Guigal is het juist omgekeerd. In de 1e 10 jaar geen lol aan te beleven en vanaf 25 jaar oud geweldig.

Ik geloof niet dat sterk geëxtraheerde, alcoholrijke wijnen slecht ouderen of slechter ouderen dan andere wijnen. Alles draait om balans. Als een wijn groot is dan heb je geen last van de alcohol en worden ze mooier naarmate ze ouder worden. Wij doen jaarlijks een Sine Qua Non tasting waarbij de oudste wijnen jaarlijks de mooiste zijn en steeds mooier worden. Die zijn 20 jaar oud en nog wel 20 jaar potentie om groter te worden. En dat met 15,5 tot 17,5% alcohol. Zowel wit als rood. Zo zijn er nog meer voorbeelden. Probleem is dat er voor 25 jaar geleden weinig van dat soort wijnen gemaakt werden, laat staan van behoorlijk niveau. Een paar grote Hermitages en Cote Roties van 1990 hebben 14/14,5% alcohol wat voor die tijd enorm veel was. Dat zijn nu nog babytjes bij wijze van spreken.
Balans is waar het om draait denk ik ook.
Onlangs was er een discussie, ik dacht op Vinous, waarin toch ook door de schrijvelaars gemeld werd dat wijnen van (te) late oogst die dan indertijd veelal ook nog eens een massa nieuw hout zagen, nu blijkbaar minder goed zouden verouderen met de bijhorende oxidatieve, vermoeide aroma's en dat in contrast met wijnen van toch wat vroeger geoogste druiven die veel langer fris blijven. Wellicht weerom kwestie van smaak, maar toch. Enfin, de trend gaat nu toch weer meer in de richting van "finesse et elegance" en dat zie ik graag.


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 12-11-2020 11:55 PM

Crozes Hermitage 2013 Varroniers

Eerste dag heel toegankelijk, lekker, zacht, perfect evenwicht en tannines, maar...fluide..Had deze wijn een stuk geconcentreerder verwacht in 2013.
Weggezet en ja, vandaag was dit echt een héel stuk beter. Ik had nu echt het gevoel een grote wijn te drinken. Toevallig las ik tijdens het proeven iets over La Gravette de Certan, Pomerol. En ik had even het gevoel dat ik dié wijn aan het drinken was. Grootste verschil zal wel de rondeur geweest zijn, de Crozes bevat geen merlot dus blijft op zich wel een stukje strenger dan een Pomerol.
Ik kreeg dus door het drinken van een Crozes Hermitage zin in een Pomerol. Heb mijn bestelvinger moeten omwringen of ik had me een paar flesjes Gravette besteld. De prijs deed me ook wel terugdeinzen eerlijk gezegd... 68 euro voor de 2017.


RE: Domaine M. Chapoutier - Olivier - 10-01-2021 11:15 AM

Deschants 2016, Saint-Joseph

Typisch syrah neusje met kersjes, wat floraliteit, leder ook, en iets rokerigs. Bij momenten ook een vleugje peper.
In de mond heel sappig, evenwichtig, de 2016 fraîcheur. Dit drinkt zéér vlotjes weg.
Ik mis misschien wat diepte om de wijn echt top te maken, maar dit is zo’n wijn met een hoog bojo-doordrink-maar-toch-noordelijke-rhône gehalte.


RE: Domaine M. Chapoutier - Mathijs81 - 03-10-2021 01:54 PM

Les Granits 2010 (blanc)

Aankoop via veiling ( 2018 ) - 39,50€ - fles 2/2

Had de eerste fles met een collega wijnliefhebber gedronken en we waren beide onder de indruk.
Afgelopen vrijdag mijn laatste fles ontkurkt, met een andere collega wijnliefhebber / sommelier.
Blind geschonken, daarna in karaf gegooid waarna de wijn zich volledig ontplooide.

Vorige fles zat ik 93/100, maar vrijdag kreeg ie alsnog twee puntjes meer ... 95/100.

Heerlijke neus, zalvend mondgevoel, zeer complex, mooi zuren, netjes in balans, eeuwigdurende afdronk.

Spijtig dat dit tegenwoordig ook al meer dan 100€ / fles moet kosten, anders kocht ik me er meer van.

Mathijs


RE: Domaine M. Chapoutier - Olivier - 03-10-2021 06:03 PM

Citaat: Spijtig dat dit tegenwoordig ook al meer dan 100€ / fles moet kosten, anders kocht ik me er meer van.

Amai, ik verschiet ervan dat dit zoveel moet kosten… De prijzen bij Chapoutier gaan snel!


RE: Domaine M. Chapoutier - bowmore - 05-09-2022 11:34 AM

Les Varonniers 2013 - Crozes-Ermitage

Dit weekend mijn kistje opengetrokken omdat ik toch eens de evolutie wilde testen.

Eerste dag na enkele uren zuurstof: modale smaak, niet slecht maar niet hetgeen ik er van verwachtte.

Tweede dag de tweede helft aangesproken. Is beter maar voor mij nog veel te jong. Voor 25€ zeker niet mis. Ik probeer hem nog eens binnen een jaar.


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 05-09-2022 04:25 PM

(05-09-2022 11:34 AM)bowmore schreef:  Les Varonniers 2013 - Crozes-Ermitage

Dit weekend mijn kistje opengetrokken omdat ik toch eens de evolutie wilde testen.

Eerste dag na enkele uren zuurstof: modale smaak, niet slecht maar niet hetgeen ik er van verwachtte.

Tweede dag de tweede helft aangesproken. Is beter maar voor mij nog veel te jong. Voor 25€ zeker niet mis. Ik probeer hem nog eens binnen een jaar.

De 2013 heeft veel lucht nodig maar is dan een grote wijn.
Van het beste wat ik ken in N Rhone.
Prijs op domein vandaag:
[attachment=6289]


RE: Domaine M. Chapoutier - bowmore - 06-09-2022 10:12 AM

Oei dat is wel veel geld. Koop ik niet meer aan die prijs.


RE: Domaine M. Chapoutier - wvd - 06-09-2022 03:18 PM

(06-09-2022 10:12 AM)bowmore schreef:  Oei dat is wel veel geld. Koop ik niet meer aan die prijs.

Is inderdaad zelfs duurder dan een hele mooie Côte Rôtie! Big Grin


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 06-09-2022 11:20 PM

(06-09-2022 03:18 PM)wvd schreef:  
(06-09-2022 10:12 AM)bowmore schreef:  Oei dat is wel veel geld. Koop ik niet meer aan die prijs.

Is inderdaad zelfs duurder dan een hele mooie Côte Rôtie! Big Grin

Idd, maar ik dronk nog weinig Cote Roties van die kwaliteit.
De prijs was in 2015 trouwens ook dik in de 30 euro, denk dat Bowmore toen gebruik heeft kunnen maken van een of ander foutje in de Colruyt catalogus.
De jaren nadien was het trouwens niet meer mogelijk om die wijn te kopen, tenzij je er het eerste uur onmiddellijk bij was als hij op de site verscheen.


RE: Domaine M. Chapoutier - Corto - 07-09-2022 09:50 AM

(05-09-2022 04:25 PM)vinejo schreef:  
(05-09-2022 11:34 AM)bowmore schreef:  Les Varonniers 2013 - Crozes-Ermitage

Dit weekend mijn kistje opengetrokken omdat ik toch eens de evolutie wilde testen.

Eerste dag na enkele uren zuurstof: modale smaak, niet slecht maar niet hetgeen ik er van verwachtte.

Tweede dag de tweede helft aangesproken. Is beter maar voor mij nog veel te jong. Voor 25€ zeker niet mis. Ik probeer hem nog eens binnen een jaar.

De 2013 heeft veel lucht nodig maar is dan een grote wijn.
Van het beste wat ik ken in N Rhone.
Prijs op domein vandaag:

Die 2019 is hier toch redelijk wat goedkoper dan de 56 euro op domein:
https://klassewijnen.colruyt.be/spirits/nl/productdetail/322303/chapoutier-crozes-herm-varonniers-2019-75-cl


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 07-09-2022 05:31 PM

(07-09-2022 09:50 AM)Corto schreef:  
(05-09-2022 04:25 PM)vinejo schreef:  
(05-09-2022 11:34 AM)bowmore schreef:  Les Varonniers 2013 - Crozes-Ermitage

Dit weekend mijn kistje opengetrokken omdat ik toch eens de evolutie wilde testen.

Eerste dag na enkele uren zuurstof: modale smaak, niet slecht maar niet hetgeen ik er van verwachtte.

Tweede dag de tweede helft aangesproken. Is beter maar voor mij nog veel te jong. Voor 25€ zeker niet mis. Ik probeer hem nog eens binnen een jaar.

De 2013 heeft veel lucht nodig maar is dan een grote wijn.
Van het beste wat ik ken in N Rhone.
Prijs op domein vandaag:

Die 2019 is hier toch redelijk wat goedkoper dan de 56 euro op domein:
https://klassewijnen.colruyt.be/spirits/nl/productdetail/322303/chapoutier-crozes-herm-varonniers-2019-75-cl

Waw , wist niet eens dat ze die nog hadden in Colruyt..!
Scheelt meer dan 10 euro met de prijs op domein! Gek?


RE: Domaine M. Chapoutier - jr02 - 07-09-2022 07:41 PM

(07-09-2022 05:31 PM)vinejo schreef:  
(07-09-2022 09:50 AM)Corto schreef:  
(05-09-2022 04:25 PM)vinejo schreef:  [quote='bowmore' pid='110331' dateline='1662370475']

Die 2019 is hier toch redelijk wat goedkoper dan de 56 euro op domein:
https://klassewijnen.colruyt.be/spirits/nl/productdetail/322303/chapoutier-crozes-herm-varonniers-2019-75-cl

Waw , wist niet eens dat ze die nog hadden in Colruyt..!
Scheelt meer dan 10 euro met de prijs op domein! Gek?

Heb ik altijd een bizarre strategie gevonden. Zo ook in Bordeaux, op de domeinen zelf zijn hun wijnen steevast duurder dan dat je ze online kan vinden. En veelal hoef je echt niet lang te zoeken op het net. Huh


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 07-09-2022 09:13 PM

(07-09-2022 07:41 PM)jr02 schreef:  
(07-09-2022 05:31 PM)vinejo schreef:  
(07-09-2022 09:50 AM)Corto schreef:  
(05-09-2022 04:25 PM)vinejo schreef:  [quote='bowmore' pid='110331' dateline='1662370475']

Die 2019 is hier toch redelijk wat goedkoper dan de 56 euro op domein:
https://klassewijnen.colruyt.be/spirits/nl/productdetail/322303/chapoutier-crozes-herm-varonniers-2019-75-cl

Waw , wist niet eens dat ze die nog hadden in Colruyt..!
Scheelt meer dan 10 euro met de prijs op domein! Gek?

Heb ik altijd een bizarre strategie gevonden. Zo ook in Bordeaux, op de domeinen zelf zijn hun wijnen steevast duurder dan dat je ze online kan vinden. En veelal hoef je echt niet lang te zoeken op het net. Huh

Er zijn er in Bourgogne (de jonge garde) nu ook meer een meer die dit doen. Veelal op vraag van de winkeliers…


RE: Domaine M. Chapoutier - rlin - 07-09-2022 10:46 PM

(05-09-2022 04:25 PM)vinejo schreef:  De 2013 heeft veel lucht nodig maar is dan een grote wijn.
Van het beste wat ik ken in N Rhone.
Prijs op domein vandaag:
http://www.vinejo.freebb.be/attachment.php?aid=6289
Wie goed wenst te drinken, moet ervoor betalen. Dat is de wet van de markt.

Chapoutier staat voor kwaliteit. De jongere tak van de familie, die straks het roer overneemt, overweegt uit stijloverwegingen in de richting van het exclusieve product, dat deze onderneming op de markt brengt, om de firmanaam te wijzigen in 'Europoutier'. Ik vrees dat het moment om deze firmanaam te wijzigen nu slecht gekozen is.

Het is natuurlijk wel zo dat het voorvoegsel 'Cha' in veel Eur-Aziatische landen geassocieerd wordt met thee, hetgeen de gewenste uitstraling van dit en vele andere top producten belemmert.


RE: Domaine M. Chapoutier - Olivier - 08-09-2022 10:17 PM

Citaat: Wie goed wenst te drinken, moet ervoor betalen. Dat is de wet van de markt.

Nee hoor, dat is de wet van de etikettendrinkers.


RE: Domaine M. Chapoutier - rlin - 09-09-2022 12:04 PM

(08-09-2022 10:17 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Wie goed wenst te drinken, moet ervoor betalen. Dat is de wet van de markt.
Nee hoor, dat is de wet van de etikettendrinkers.
Dat is een nare opmerking voor de mensen, die een boterham minder eten om zich een goede fles te kunnen veroorloven. Rolleyes


RE: Domaine M. Chapoutier - Corto - 09-09-2022 12:47 PM

(09-09-2022 12:04 PM)rlin schreef:  
(08-09-2022 10:17 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Wie goed wenst te drinken, moet ervoor betalen. Dat is de wet van de markt.
Nee hoor, dat is de wet van de etikettendrinkers.
Dat is een nare opmerking voor de mensen, die een boterham minder eten om zich een goede fles te kunnen veroorloven. Rolleyes

Goed hoeft natuurlijk niet noodzakelijk duur te zijn.
Volgens Cellartracker heeft ongeveer 40% van mijn flessen minder dan 20 euro gekost. Misschien ben ik niet erg veeleisend, maar daar zitten volgens mij toch wel goede flessen tussen.


RE: Domaine M. Chapoutier - wvd - 09-09-2022 02:21 PM

(08-09-2022 10:17 PM)Olivier schreef:  
Citaat: Wie goed wenst te drinken, moet ervoor betalen. Dat is de wet van de markt.

Nee hoor, dat is de wet van de etikettendrinkers.

Zoals ik net even op de ander discussie schreef, het gaat over onbetaalbare "referentie" wijnen. Wijnen die als reputatie hebben de mooiste in hun regio te zijn: DRC, Roumier, Rousseau of Coche-Dury, Leflaive in Bourgogne, de Premier Crus Bordeaux, Giacosa, Gaja, Voerzio, Conterno, Soldera,.... je kent ze wel. Dat die hun prijzen de pan uit rijzen is net doordat ze als de beste in hun regio gezien worden (maar daarom zeker niet altijd zijn) en dan wordt het "sjiek" om die te hebben, ermee te pronken en dan, ja, dan is het (prijs)hek van de dam natuurlijk...


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 03-01-2024 02:42 PM

Gedronken

Saint Peray Les Tanneurs 2021

Chapoutier ontgoochelde me nog nooit, ook nu niet.
Aan 20 euro is dit een heerlijke witte wijn. Fris genoeg, vol genoeg, mineraal genoeg, fruitig genoeg.
Enfin, ik kreeg er maar niet genoeg van.


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 03-02-2024 08:20 AM

(03-01-2024 02:42 PM)vinejo schreef:  Gedronken

Saint Peray Les Tanneurs 2021

Chapoutier ontgoochelde me nog nooit, ook nu niet.
Aan 20 euro is dit een heerlijke witte wijn. Fris genoeg, vol genoeg, mineraal genoeg, fruitig genoeg.
Enfin, ik kreeg er maar niet genoeg van.

En wat zou dan het béste perceel van Chapoutiers Saint Perays doen..?

Wel, verbluffen, gewoon verbluffen. Fles geopend na twee andere witte en vóór 5 rode en ze was…leeg. Normaal is er met 3 man wel altijd nog wat over op een gevarieerd proefavondje, maar zie laatste zin bovenstaande TN en vervang ik door we.

Michel Chapoutier, Saint-Péray ‘Haut Chamblard’ 2020 (JD 94)
Review by Jeb Dunnuck (Feb 2022), Rating 94, Drink 2022-2029
The 2020 Saint-Péray Haut Chamblard, which was bottled in August of 2021, has a classic Saint-Péray sense of salty minerality as well as notes of buttered stone fruits and white peach. It’s fresh, focused, and elegant on the palate, with medium-bodied richness as well as terrific balance. It’s a beautiful Marsanne to enjoy over the coming 5-7 years or so.



RE: Domaine M. Chapoutier - claret - 04-02-2024 01:44 PM

Mooi mooi. Waar gekocht?


RE: Domaine M. Chapoutier - vinejo - 04-02-2024 06:53 PM

(04-02-2024 01:44 PM)claret schreef:  Mooi mooi. Waar gekocht?

Dirk Grandry.


RE: Domaine M. Chapoutier - claret - 05-02-2024 04:43 PM

(04-02-2024 06:53 PM)vinejo schreef:  
(04-02-2024 01:44 PM)claret schreef:  Mooi mooi. Waar gekocht?

Dirk Grandry.

Bedankt. Niet meer beschikbaar momenteel voor zover ik kan zien.


RE: Domaine M. Chapoutier - wvd - 05-02-2024 06:39 PM

(05-02-2024 04:43 PM)claret schreef:  
(04-02-2024 06:53 PM)vinejo schreef:  
(04-02-2024 01:44 PM)claret schreef:  Mooi mooi. Waar gekocht?

Dirk Grandry.

Bedankt. Niet meer beschikbaar momenteel voor zover ik kan zien.

Niet alles wat Dirk aanbiedt staat online, dus stuur hem best een mailtje met je vraag.


RE: Domaine M. Chapoutier - claret - 05-02-2024 08:11 PM

(05-02-2024 06:39 PM)wvd schreef:  
(05-02-2024 04:43 PM)claret schreef:  
(04-02-2024 06:53 PM)vinejo schreef:  
(04-02-2024 01:44 PM)claret schreef:  Mooi mooi. Waar gekocht?

Dirk Grandry.

Bedankt. Niet meer beschikbaar momenteel voor zover ik kan zien.

Niet alles wat Dirk aanbiedt staat online, dus stuur hem best een mailtje met je vraag.

Bedankt