wijnliefhebbers
Branaire Ducru St Julien - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Branaire Ducru St Julien (/thread-1204.html)


Branaire Ducru St Julien - Vin1 - 16-06-2011 02:48 PM

2003

in 2009 heb ik hiervan een flesje open getrokken. Viel nog iets tegen, een beetje gesloten. Pas bij het laatste glas ging hij zich meer geven.

Parker heeft deze wijn goed beoordeeld, maar toch lees ik veel mindere ervaringen op het internet....

Ik heb nog een paar flesjes liggen van deze wijn....miskoopje of gaat deze zich nog verrassend geven denken jullie? En wanneer kan het dan verstandig zijn om weer een flesje te proberen?

Graag jullie adviesSmile


RE: Branaire Ducru 2003 - Peter VdV - 17-06-2011 08:53 AM

Het betreft hier een 2003, en dat is nu net één van die zeer lastige jaren. Soms zwaar tegenvallend, soms schitterend, maar bijna altijd vroeg op dronk. Let wel, met vroeg bedoel ik veel vroeger dan je normaal zou doen voor dat betreffende huis. Maar het blijft een vreemd jaar.


RE: Branaire Ducru 2003 - Dave - 17-06-2011 09:19 AM

Van Branaire dronk ik al '96, '98 en '99. Telkens zeer mooie wijnen, die rond hun 10e levensjaar mooie op dronk waren.

Maar zoals Peter zegt; met 2003 kan het alle kanten uit ! Ik dronk al een schitterende Lagrange '03, maar evengoed een versleten Talbot '03...


RE: Branaire Ducru 2003 - Vin1 - 17-06-2011 01:58 PM

Bedankt voor jullie gedeelde kennis...
Maar wat zouden jullie adviseren. De proefervaring van de Branaire 2003 van "vroeg" opentrekken zijn niet al te best geweest. De wijn gaf zich nog niet echt.
Proberen om juist te wachten tot 2020 bijv.?


RE: Branaire Ducru 2003 - Dave - 17-06-2011 03:16 PM

Hangt er wat van af hoeveel flessen je nog hebt. En verder kunnen er natuurlijk ook nog verschillen zijn van fles tot fles.

't Is altijd wat een (enigszins berekende) gok ;-)


RE: Branaire Ducru 2003 - Vin1 - 17-06-2011 03:38 PM

Ik heb nog 5 flessen....
Dus ja ik ga van de winter er maar weer eens een testen....
Ik denk dat mijn vader daar in elk geval geen bezwaar tegen heeft Smile


RE: Branaire Ducru 2003 - 33S - 17-06-2011 03:44 PM

Op cellartracker vind je ook heel wat recente proefervaringen. Aan u om er de waardevolle uit te halen Smile :

http://www.cellartracker.com/wine.asp?iWine=17568


RE: Branaire Ducru 2003 - doc - 17-06-2011 11:03 PM

Tom en ik dronken vorig jaar een 1995 en die was fantastisch, nog geen greintje vermoeidheid en wat een bouquet....


RE: Branaire Ducru 2003 - Vin1 - 18-06-2011 12:31 AM

Ik heb er ook wel vertrouwen in dat deze wijn, ook van 2003 wat in zijn mars zal hebben, alleen dat dit gewoon even zijn tijd nodig heeft.


RE: Branaire Ducru 2003 - Olaf - 18-06-2011 01:13 PM

Heb hem ook liggen. In primeur gekocht in 2004 voor 26,50 Euro.

Bij Delhaize verkopen ze hem ook en daar was de prijs evolutie alsvolgt:
In 2009: 90,00
In 2010: 79,00
In november 2010 promotie: 71,10
Allemaal zwaar overtrokken prijzen maar met 95 van Parker krijgt je zoiets.

Heb hem voor het laatst blind geproefd in een horizontale Bordeaux 2003 degustatie (maart 2009) en heb hem toen 16 op 20 gegeven met de opmerking om hem nog drie jaar te laten liggen alvorens de volgende te openen.


RE: Branaire Ducru 2003 - Vin1 - 18-06-2011 02:01 PM

Die ervaring hadden wij ook. Wij dronken de eerste ook in 2009 en waren ook van mening dat deze nog even flessenslaap nodig heeft. Je betaalt voor deze wijn nu inderdaad bizarre prijzen! Ik heb er iets van 33 euro per fles voor betaalt.


RE: Branaire Ducru St Julien - koen - 14-08-2011 11:01 PM

2001: een bescheiden neus die wat tijd nodig heeft om open te komen maar zich niet echt volledig geeft, een stevige dosis cassis, leder, gerookt vlees ... in de mond is ie zeer fijn van textuur maar nog niet volledig "à point", medium body met behoorlijk wat zuren, mist wat diepgang. In de afdronk nog een lichte toets groen.

Als ik dit terug lees ... denk ik ... jezus wat ne moeilijke kerel. 't Is een lekkere wijn zulle, maar had er misschien wat meer van verwacht ... morgen een tweede poging. Mag zeker nog in de kelder blijven liggen


RE: Branaire Ducru St Julien - vinejo - 14-08-2011 11:17 PM

Heb ook een flesje liggen, zal er dus nog wat afblijven -- Thanks voor het offer ! Wink


RE: Branaire Ducru St Julien - Venne - 15-08-2011 01:17 PM

tiens, ik heb daar nog 96 en 98 van liggen. Iemand openingsadvies? Mss eens leuk om naast elkaar te zetten... of om ne vertikal aan te vullen:-)


RE: Branaire Ducru St Julien - vinejo - 15-08-2011 05:57 PM

Openingsadvies:
[Afbeelding: somm.jpg]


RE: Branaire Ducru St Julien - Olaf - 15-08-2011 07:59 PM

(14-08-2011 11:01 PM)koen schreef:  2001: een bescheiden neus die wat tijd nodig heeft om open te komen maar zich niet echt volledig geeft, een stevige dosis cassis, leder, gerookt vlees ... in de mond is ie zeer fijn van textuur maar nog niet volledig "à point", medium body met behoorlijk wat zuren, mist wat diepgang. In de afdronk nog een lichte toets groen.

Als ik dit terug lees ... denk ik ... jezus wat ne moeilijke kerel. 't Is een lekkere wijn zulle, maar had er misschien wat meer van verwacht ... morgen een tweede poging. Mag zeker nog in de kelder blijven liggen

RVF heeft hem ook net herproefd en geeft hem met een zeer positieve PN met een 17/20 in N°547.


RE: Branaire Ducru St Julien - Bert - 15-08-2011 09:48 PM

(14-08-2011 11:01 PM)koen schreef:  2001: een bescheiden neus die wat tijd nodig heeft om open te komen maar zich niet echt volledig geeft, een stevige dosis cassis, leder, gerookt vlees ... in de mond is ie zeer fijn van textuur maar nog niet volledig "à point", medium body met behoorlijk wat zuren, mist wat diepgang. In de afdronk nog een lichte toets groen.

Als ik dit terug lees ... denk ik ... jezus wat ne moeilijke kerel. 't Is een lekkere wijn zulle, maar had er misschien wat meer van verwacht ... morgen een tweede poging. Mag zeker nog in de kelder blijven liggen

Laatste die ik dronk was een jaar of twee terug en had exact zelfde ervaringen...
Ik dacht: die zit toe, dus ga ik wachten.
Vraag me nu wel af, na jouw bericht, of dat het 'probleem' was.
Nog 2 fleskes over... Ga nog paar jaar wachten...


RE: Branaire Ducru St Julien - koen - 15-08-2011 10:21 PM

Tweede dag, het geheel is wat ronder en de neus is nu. Een stukske beter dan gisteren maar die 17 van RVF (had ze ook gezien in hun herproeving van 2001) lijkt me toch optimistisch. Mist noch altijd dat ietske extra. Voor mij 88-89 (en geen omrekening maken naar de punten van RVF hé, 17 daar is echt wel big Wink )
Nog 11 fleskes (kist net open gemaakt) dus kan nog wat laten liggen Big Grin


RE: Branaire Ducru St Julien - doc - 15-08-2011 10:27 PM

De 1995 was en is een hit ! Proefde die met Tom , ik denk een klein jaar geleden en we zaten efkes naast onze zetel, top !


RE: Branaire Ducru St Julien - Venne - 15-08-2011 10:57 PM

OK , vinejo, begrepen.... dan zal het met die opener moeten gebeuren.. in welke schuif ligt hij:-)


RE: Branaire Ducru St Julien - Dave - 17-08-2011 08:13 AM

(15-08-2011 01:17 PM)Venne schreef:  tiens, ik heb daar nog 96 en 98 van liggen. Iemand openingsadvies? Mss eens leuk om naast elkaar te zetten... of om ne vertikal aan te vullen:-)

Ik heb een paar jaar geleden zowel de '96 als de '98 gedronken. Ik herinner mij vooral heel evenwichtige wijnen. Maar de '96 was toen al redelijk ver heen, denk ik. Kan natuurlijk ook aan de bewaring gelegen hebben; kwam toen rechtstreeks uit den Delhaize (toen om en bij de 20 euro).


RE: Branaire Ducru St Julien - Vin1 - 17-08-2011 02:21 PM

Ik heb nog wat 2003 liggen. Zal misschien van de winter weer eens een fles optrekken.
Misschien dat hij zich al wat meer geeft....


RE: Branaire Ducru St Julien - Venne - 17-08-2011 08:49 PM

Hey Dave thank you, dan zal ik mij moeten spoeien!


RE: Branaire Ducru 2001 - vinejo - 18-06-2012 07:33 PM

De 2001 gedronken, viel me wat tegen- te makkelijk - miste punch - a 'dull' fase?

Bert
Branaire Ducru 2001, Saint-Julien
Lekker soepele en romige St-Julien.
Trapje minder dan een Lagange of St Pierre.

Tienne
Mooi verouderd met mooie soeple lengte.


RE: Branaire Ducru St Julien - Bert - 18-06-2012 08:05 PM

was de minste vd dag voor mij...
En als ik dan naar de ptn kijk die recensenten deze wijn geven,
vraag ik me af of ik niet met een mindere kist zit...
http://www.90pluswines.com/Wine/11301050A01/Chateau--Branaire-Ducru---Saint-Julien/2001.aspx


RE: Branaire Ducru 2001 - doc - 18-06-2012 08:43 PM

(18-06-2012 07:33 PM)vinejo schreef:  De 2001 gedronken, viel me wat tegen- te makkelijk - miste punch - a 'dull' fase?

Bert
Branaire Ducru 2001, Saint-Julien
Lekker soepele en romige St-Julien.
Trapje minder dan een Lagange of St Pierre.

Tienne
Mooi verouderd met mooie soeple lengte.

Ik citeer Jo: "Wuft !" Misschien toch nog 's opnieuw uitleggen...Wink


RE: Branaire Ducru St Julien - Vin1 - 18-09-2012 07:46 PM

Afgelopen weekend met mijn vader een 2003 opengetrokken.
Direct na het ontkurken beide een proefje genomen om de ontwikkeling te zien van zuurstof bij de wijn.
De eerste proef was flink wat zuur wat er bij ons binnen kwam. Zo erg dat we dachten dat ie niet goed was.
3 uur laten staan zonder kurk en voordat we weer gingen drinken. In die drie uur was de Branaire echt bijgetrokken en gaf zich veel meer.
Ik vond 'm nog steeds een beetje moeilijk, maar mij vader (die duidelijk meer kennis en ervaring van/met wijn heeft dan ik) vond 'm echt mooi. Een echte klassieke wijn was zijn mening....een echte St-Julien.


RE: Branaire Ducru St Julien - Mt - 18-09-2012 07:51 PM

Bedankt voor de TN!

Hmmm heb 2005 liggen. Hoelang zouden we moeten wachten? Nog 5 jaar?


RE: Branaire Ducru St Julien - Vin1 - 18-09-2012 08:47 PM

Ik heb er niet zo veel verstand van als jullie hoor, dus wanneer je de 2005 open moet trekken, durf ik niet te zeggen.
In elk geval was de 2003 na wat zuurstof te hebben gehad echt de moeite waard.
Zeker voor mijn vader die toch wat verder is dan ik ben...


RE: Branaire Ducru St Julien - Pietn - 04-09-2014 09:24 PM

Juist op collishop een ducru 2011 besteld proefflesje in rode prijs -5 % @ 36.05 €. Ipv 47.95 ( klassewijnen)


RE: Branaire Ducru St Julien - Vin1 - 10-01-2015 11:05 PM

(14-08-2011 11:17 PM)vinejo schreef:  Heb ook een flesje liggen, zal er dus nog wat afblijven -- Thanks voor het offer ! Wink

Een paar weken geleden weer een flesje 2003 open getrokken.
Taninnes waren nu mooi versmolten en de Branaire gaf zich nu verbazingwekkend wel over aan ons. Prachtige wijnSlurp
Nog vol in de bloei, deze kan zeker nog wel even mee. Of ie nog beter wordt, verwacht ik niet. Nu gewoon perfect ontwikkeld.


RE: Branaire Ducru St Julien - vinejo - 20-05-2016 02:53 PM

Branaire Ducru 1998


Gedronken met 8 wijnliefhebbers ter gelegenheid van deze degustatie
http://www.vinejo.freebb.be/thread-4780-...l#pid65314

samen met de Grand Pontet toch ook een overachiever die avond...

Verder in kleurevolutie dan Las Cases, open neus met mint, cassis en een licht animale toets (leder), peper en cacao. In de mond heel levendig, perfect à point, mooie afdronk.
Ik scoorde 92, denk toch wel de mooiste Branaire tot op heden gedronken.

Groepsscore was 93


RE: Branaire Ducru St Julien - Olivier - 20-05-2016 08:32 PM

(20-05-2016 02:53 PM)vinejo schreef:  Branaire Ducru 1998


Gedronken met 8 wijnliefhebbers ter gelegenheid van deze degustatie
http://www.vinejo.freebb.be/thread-4780-...l#pid65314

samen met de Grand Pontet toch ook een overachiever die avond...

Verder in kleurevolutie dan Las Cases, open neus met mint, cassis en een licht animale toets (leder), peper en cacao. In de mond heel levendig, perfect à point, mooie afdronk.
Ik scoorde 92, denk toch wel de mooiste Branaire tot op heden gedronken.

Groepsscore was 93

Zoals Fre hier al ergens zei, bordeaux a point kan echt nog een extra dimensie hebben. Dat had deze Branaire voor mij. Het is soms moeilijk mikken wanneer je een wijn op het goede moment moet opendoen, maar voor deze was zijn tijd gekomen. Perfect in evenwicht, en WOTN voor mij!


RE: Branaire Ducru St Julien - don quichotte - 25-07-2016 10:10 PM

Le Haut Medoc de Branaire Ducru.

Vandaag nog een aantal flesjes van de 2010 binnen gehaald.
Deze stond te koop tijdens het wijnfestival van september 2015 in de Carrefour.
De tweede dag toen ik van deze wijn nog wilde bijkopen was alles al weg.

Een bereidwillige informant wist me te vertellen dat deze wijn in de Carrefour van Zemst (Mechelen) nu in promotie werd aangeboden.
Heb vandaag mijn stock op een serieus peil gebracht van deze wijn.
Ik geef deze wijn nu reeds een kleine 90 en dit wordt zeker nog een dikke 90+.Slurp

Prijsklasse : 13.99 Euro


RE: Branaire Ducru St Julien - claret - 26-12-2016 10:17 AM

Branaire Ducru 2009. 1e van 6 flesjes. Vrij weinig genoteerd, laat op den avond. Mooi maar ook niet meer. Zeer zuivere cassis aroma's blijven me bij. Zou nog in z'n kinderschoenen moeten staan volgend alle TN die ik lees. Jammer genoeg lijkt de wijn die ik nu dronk dit niet 100% te bevestigen. Niet de zotte materie, niet de droogtrekkende tannines. Vrij vlot en vlak. Pas op, verre van slecht maar voor de prijs waarvoor deze verkocht wordt/werd...


RE: Branaire Ducru St Julien - Benz - 22-05-2017 11:09 PM

Vanavond Branaire-Ducru 2012 in het glas. Flesje besteld via Colruyt om te proeven om daarna eventueel wat van in te slaan. Fles 2 uur op voorhand geopend. In het glas mooi robijnrood van kleur. Mooie neus van vooral zwart fruit, kersen, zwarte bes, pruimen, tabbak, aarde, koffie en ook wat eik. In de mond een eerder mooie zachte frisse wijn met mooie ronde tannines en zuren die perfect in ballans zijn. Mooie afdronk ook. Nu jong al een hele mooie wijn, met het nodige bewaarpotentieel. 91+ cheers


RE: Branaire Ducru St Julien - Fre - 17-09-2017 09:04 PM

Branaire 2001

Fijn cederhout, peper en paprika. Een wijn die nog aan spektakel won, ook na dat mijn gasten waren vertrokken. Meer lengte, meer gelaagd, ... Had mss beter toch wat overgehouden voor dag 2. Volgend mij inderdaad nog een paar jaar voor de boeg tot hij z'n top bereikt.


RE: Branaire Ducru St Julien - Olivier - 17-09-2017 10:51 PM

(17-09-2017 09:04 PM)Fre schreef:  Branaire 2001

Fijn cederhout, peper en paprika. Een wijn die nog aan spektakel won, ook na dat mijn gasten waren vertrokken. Meer lengte, meer gelaagd, ... Had mss beter toch wat overgehouden voor dag 2. Volgend mij inderdaad nog een paar jaar voor de boeg tot hij z'n top bereikt.

Was inderdaad mooi! Alweer de magie van een Bordeaux a point.


RE: Branaire Ducru St Julien - vinejo - 17-09-2017 11:39 PM

(17-09-2017 10:51 PM)Olivier schreef:  
(17-09-2017 09:04 PM)Fre schreef:  Branaire 2001

Fijn cederhout, peper en paprika. Een wijn die nog aan spektakel won, ook na dat mijn gasten waren vertrokken. Meer lengte, meer gelaagd, ... Had mss beter toch wat overgehouden voor dag 2. Volgend mij inderdaad nog een paar jaar voor de boeg tot hij z'n top bereikt.

Was inderdaad mooi! Alweer de magie van een Bordeaux a point.

Haalde niet het niveau van de 1998. Wel weer die munt-toets, toch typisch voor het huis precies. Zou m 90 scoren, maar zoals Fre zei, nog enige verbetering mogelijk.


RE: Branaire Ducru St Julien - Jeroen Pieter - 25-09-2017 11:24 PM

Vond de 1982 wel lekker..


RE: Branaire Ducru St Julien - Vin1 - 27-09-2017 01:00 AM

In Januari heb ik de 2003 weer eens open gemaakt en deze was heeeeel mooi geworden waar deze een 5 jaar geleden nog pot dicht zat.
Een van onze betere wijnen ooit gedronken. Dag later trokken we een Gloria 2008 open en deze viel na onze Branaire 2003 ervaring van een dag eerder totaal in het niet...


RE: Branaire Ducru St Julien - Jef - 27-09-2017 11:10 AM

Ik heb deze wijn ook al van vele jaren geproefd en nooit ontgoocheld geweest.Zelfs niet in mindere jaren.Is voor mij P/Q één van de beste in Bordeaux.


RE: Branaire Ducru St Julien - Jerver - 17-10-2018 07:18 PM

Gisteren de Branaire Ducru 2002 in het glas, thank you Vince.
Perfect op dronk voor mij, mooi geëvolueerd, zwart fruit, leer, tijm, sappig.
Voor een minder jaar te zijn, zeker geen mindere wijn! Mooi!


RE: Branaire Ducru St Julien - Biff - 28-04-2020 12:13 PM

Vorig weekendje 2 flesje Chateau Branaire 1981 kadoo gekregen van mn schoonbroer, waarvoor dank respect
Dees weekendje wel eentje openen...


RE: Branaire Ducru St Julien - Biff - 03-05-2020 08:52 PM

Chateau Branaire (Duluc-Ducru) 1981 Saint Julien

Klimaatkast, kurk eruit, tis te zeggen 3/4 kurk, de rest is peuteren...
Je hoort de zuurstof aangezogen worden, eerste keer dat ik dit hoor en het stemt me enigzins gelukkig Smile
Stoffige neus na 39 jaar opgesloten te zttn. Lichtbruin kleurtje.
Glaasje eruit, fles ad kant. Vrouw is niet overtuigd, ik wel, dit komt wel goed.
Na 5tal uurtjes rust en zuurstof eindelijk in het glas.
Mooi versmolten Saint Julien, ijzer, bloed, zelfs nog een kleine droogtrekking.
We drinken zelden oude wijnen, vorig jaar een Chateau Margaux uit '71 en nu deze uit '81. Ik kan nu wel zeggen dat ik geen fan ben, doe mij maar vanaf hun 10/15 jaar, bevalt me nog het best!


RE: Branaire Ducru St Julien - Sur la Table - 28-12-2020 08:21 PM

Chateau Branaire Duluc ducru 1996

Moeder is jarig en houdt van Klassieke Bordeaux. Deze fles 3 uur van te voren ontkurkt.

Kleur nog behoorlijk donker rood, nauwelijks bruin verkleuring, wat mij toch verbaasd.

In de neus potloodslijpsel, sigarenkistje, en evengoed nog zwarte bes. Wat chocola. Erg fijn!

Smaak nog verrassend fris. Nog steeds het fruit, vooral de zwarte bessen. Mooie zuren en nog redelijk aanwezige tannine, zonder storend te zijn. Prachtige lange afdronk. Erg mooie wijn. Zeker omdat mijn verwachtingen wat laag waren door de laatste fles, die was niet 100 %. Deze is gelukkig weer top!

Bordeaux op zijn beste, heb volgens mij nog 8 flessen en ik word er niet nerveus van.


RE: Branaire Ducru St Julien - Biff - 28-12-2020 10:19 PM

1996, het jaar waarin ik mn vrouw leerde kennen en een jaar die linkeroever goedgezind is.
Behalve de Boyd Cantenac van enkele weken terug die de verwachtingen niet kon oplossen dronk ik al lekkere '96!
Chateau Branaire Ducru, ik ben fan....en nog enigzins betaalbaar!


RE: Branaire Ducru St Julien - Sur la Table - 15-08-2021 12:31 PM

Gister weer eens een 1996 geopend van dit mooie huis en deze fles deed nog erg jeugdig aan. De kurk was nog in nieuwstaat, geen wijn doorgedrongen. Alsof hij net gebotteld was. De kleur is ook nog mooi donker zonder bruinverkleuring.

Veel donker fruit (cassis) en potloodslijpsel in de neus. Frisse volle smaak met weer veel fruit en fijne zuren en stevige maar verteerbare tannine. Een mond vol en duidelijk de jongst aandoende fles van deze kist tot nu toe. Zou dit blind veel jonger schatten. Erg lekker trouwens, ingezet als afsluiter na een avond met visgerechtjes en witte Bourgogne. De gasten wilden afsluiten met wat knaps rood. Gelukt!