wijnliefhebbers
Domaine Bernard Baudry, Chinon - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Loire (/forum-7.html)
+--- Discussie: Domaine Bernard Baudry, Chinon (/thread-1210.html)


Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 19-06-2011 12:31 AM

Croix Boissée, blanc 2006

100% Chenin.
Mooie aantrekkelijke neus van perzik, appeltjes, floraal . In de mond wat boterig en getoast, mango, peer en heel mooie zuurdrempel. Verkwikkende fraîcheur, en vooral finesse. Alles zeer in bescheiden proporties en evenwichtig. Voor mij nog steeds een topdomein.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - jazzper - 19-06-2011 09:52 AM

waar te koop?


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 19-06-2011 03:26 PM

Mossiemos...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 11-09-2011 02:24 PM

Bio-neus, puur, zuiver jus. De floraliteit is niet echt uitgesproken zoals verwacht bij Chenin. Ook geen wax. Blind niet zo makkelijk. Mrs miste wat zuren, ikke nie. Top-chenin !


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 25-10-2011 10:37 PM

Domaine 2009
(rood 100% CF)

Instap die wat oude fusten heeft gezien ter afronding van het geheel. Onmiddellijk uit de fles wat animaliteit in de neus die na enkele minuten verdwijnt. Evolutie in het glas. Neus van rijp rood tot donkerrood fruit met minerale accenten en lactisch toetsje, charmant. In de mond vinden we hetzelfde terug. Absoluut voldoende rood fruit, beetje kruidigheid en souplesse met fraîcheur. Wat kort in lengte en niet zoveel tannines, maar 't is dan ook de instap. Ik kan alleen maar zeggen dat Domaine 09 hier z'n visitekaartje aflevert voor de rest van het gamma millésime 09. Moet gewoon super zijn. Ik kijk met plezier uit naar de Clos en de Croix !!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 18-12-2011 03:19 PM

Croix Boissée rood, 2006

Kelderfris geschonken, onmiddellijk wat reductieve stalgeurtjes die na enige minuten en wat walsen verdwijnen. Kom je wel meer tegen bij de wijnen van Baudry. Rood fruit, florale accentjes, wat groene paprika in de neus.
Stevige structuur door de aanwezige fijne zuren met goeie countering van het sappige rode fruit en nog aanwezige tannines. Lekkere minerale frisheid in het glas.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 11-03-2012 01:46 PM

Vandaag nog 's Croix Boissée 2006 in het glas. Terug intense aroma's van rode kersjes, beetje hout, mineraal, leder, blijft een heel aangename mondsensatie, rijp rood fruit, spanning, heel fris, sappig, zacht, fluwelig, heel evenwichtig. Puntige afdronk. Gedronken bij de varkenswangetjes "à la manière de Matten", met groene kool optgestoofd met zwarte woudham, zalfje van raapjes en in kippebouillon gegaarde aardappeltjes, een festijntje.
90/100


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 11-03-2012 04:02 PM

@ Doc : Was dit terug de 2006?
Ik heb vorige week in La Cave Insolite (winkeltje van François Chidiane te Montlouis) de 2009 kunnen kopen. Samen met de Coteau du Noiré 2009 en de Vieilles vignes 2009 van Alliet. Some to tuck away for the future Slurp


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 11-03-2012 04:06 PM

(11-03-2012 04:02 PM)carl schreef:  @ Doc : Was dit terug de 2006?
Ik heb vorige week in La Cave Insolite (winkeltje van François Chidiane te Montlouis) de 2009 kunnen kopen. Samen met de Coteau du Noiré 2009 en de Vieilles vignes 2009 van Alliet. Some to tuck away for the future Slurp

Ja 't was de 2006, ik zet het er even bij straks, goeie koop gedaan trouwens, Carl...09 zal nog wel wat jaartjes kunnen rijpen, de Alliet VV kun je zelfs nu al drinken. Heel schone Chinon ! 't Gerechtje dat de wijn begeleidde plaats ik er ook bij, met dank aan een ander geliefd forumlid.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 05-04-2012 01:57 AM

Clos Guillot 06

Kort: kopen deze wijn ! Absoluut. Baudry gaat nooit vervelen, Baudry koop je gewoon elk jaar en zeker millésime 2010. De stalaroma's moet je even de tijd geven, alhoewel ik hier wel van hou, stempel Baudry. Pure Chinon, ongefilterd :-), het rode fruit midden in dit evenwicht getuigt terug van grote klasse. Rechtlijnig, fijn, elegant. Puur genot. Beetje confituré. Clos Guillot kan wedijveren met Croix Boissée. Top-Loire. "We win by moving to the north !"


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 08-04-2012 01:05 PM

Croix Boissée blanc 2010

Lychee, ananas, passievrucht, banaan, frisse limoen...hoh, heel fris strak mondgevoel, zachte aanzet. terug rijp exotisch fruit, groene appeltjes, peer, limoen afgerond door caramel en bittertje. Tikkeltje restsuiker. Malo en vatlagering.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 30-07-2012 12:36 AM

La Croix Boissée 2009

Ik beken dat ik deze wijn veel te vroeg geofferd heb maar ik voel me toch niet schuldig want het was ook nu al de moeite waard Cool
Alle elementen zijn aanwezig in deze wijn om uit te groeien tot een ware crowdpleaser. Slurp
Intensieve karafage van 8 uur.
Nog paarsrode kleur.
In de neus meteen veel concentratie van fruit (zwart vooral bramen) waar te nemen. Ook een lichte lactische toets die niet stoort en een bloemenaroma komt om de hoek kijken. Na een hele tijd komt het kenmerkende aroma van groene peper ook tevoorschijn.
In de mond krijg je een heel evenwichtige wijn die volledig foutloos is en eindigt met en licht zuurtje. Het fruit dekt op dit moment de tannines mooi toe. 92+


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 30-07-2012 11:50 AM

De beschrijving klopt als een bus. Is zowat het stijlkenmerk van deze wijn. Fruit, licht zuurtje...zacht.
Geen reductie onmiddellijk na openen ?


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - don quichotte - 30-07-2012 12:18 PM

Had het geluk een gedeelte van deze fles van Carl ook te appreciëren.
Uitgaande van de kleur (concentratie!!!) en geur (kruidig, zwart fruit) situeerde ik deze wijn ergens uit de Rhône streek of Languedoc. Was verbaasd te horen dat deze wijn een resultaat was uit de Loire streek.
Een wijn die ik zeker nog 5 jaar weg zou leggen ( zal zeker nog winnen in elegantie en finesse) maar het was nu al een bijzonder moment met deze mooie wijn kennis gemaakt te hebben.Slurp


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 30-07-2012 12:30 PM

(30-07-2012 12:18 PM)don quichotte schreef:  Had het geluk een gedeelte van deze fles van Carl ook te appreciëren.
Uitgaande van de kleur (concentratie!!!) en geur (kruidig, zwart fruit) situeerde ik deze wijn ergens uit de Rhône streek of Languedoc. Was verbaasd te horen dat deze wijn een resultaat was uit de Loire streek.
Een wijn die ik zeker nog 5 jaar weg zou leggen ( zal zeker nog winnen in elegantie en finesse) maar het was nu al een bijzonder moment met deze mooie wijn kennis gemaakt te hebben.Slurp

En nog veel langer zelfs. Best drinken vanaf 10 jaar. Ik ben m'n 2005 nog geeneens begonnen. Cool


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 30-07-2012 01:51 PM

(30-07-2012 11:50 AM)dr_magooo schreef:  De beschrijving klopt als een bus. Is zowat het stijlkenmerk van deze wijn. Fruit, licht zuurtje...zacht.
Geen reductie onmiddellijk na openen ?

Door de langdurige karafage geen reductie bemerkt natuurlijk. Was volledig verdwenen na 8 uur.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 13-08-2012 08:47 PM

Domaine 2010, 100% CF

Zoals Doc al zei, instapper uit het gamma maar zeker niet minder. Ondanks een verstopt neusgat een zeer intensieve geur. Frisheid troef, tannines verscholen achter mooie zuurtjes. Tranen blijven lang lopen in het glas. Las hier iets van een korte afdronk maar dit lijkt me in dit jaartal niet echt het geval, naar mijn mening meer dan behoorlijk. Voor 7,75eu op het domein... Top!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 14-08-2012 08:21 PM

Rosé 2011

Top rosé! Iets meer dan 6eu op het domein. Niet vanwege zijn complexitieit is deze top, maar wel ooo zo lekker. Straight forward, zeer harmonieus en zacht geheel! Licht roze, perzikachtige kleur. Met de warme temperaturen een ideale verfrissing. Ik wou dat ik er hier meer van gekocht had!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Hugel - 14-08-2012 08:45 PM

mijn eerste Baudry ooit moet er nog aan geloven...
thnx op voorhand aan het forum voor deze tip
ik geloof dat mijn flesje een 2009 is, cuvée les granges.
nu al klaar om te openen, of toch nog even wachten?


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 14-08-2012 08:51 PM

(14-08-2012 08:45 PM)Hugel schreef:  mijn eerste Baudry ooit moet er nog aan geloven...
thnx op voorhand aan het forum voor deze tip
ik geloof dat mijn flesje een 2009 is, cuvée les granges.
nu al klaar om te openen, of toch nog even wachten?

Goh, ik denk dat het open kan maar nog gerust een jaartje of twee kan wachten ook zu...up to you Tongue


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 14-08-2012 09:05 PM

(14-08-2012 08:51 PM)doc schreef:  
(14-08-2012 08:45 PM)Hugel schreef:  mijn eerste Baudry ooit moet er nog aan geloven...
thnx op voorhand aan het forum voor deze tip
ik geloof dat mijn flesje een 2009 is, cuvée les granges.
nu al klaar om te openen, of toch nog even wachten?

Goh, ik denk dat het open kan maar nog gerust een jaartje of twee kan wachten ook zu...up to you Tongue

Als, zoals gezegd, deze lijkt op de domaine... Why wait? Ik heb gisteren alvast enorm genoten van een proefflesje Domaine uit 2010! De tweede hiervan ga ik toch ook jong drinken, de andere (grezeaux en clos guillot) blijf ik voor lange tijd af...
Gisteren was ook men eerste Baudry, heb dus geen ervaring met de oudere jaargangen... Als je maar 1 flesje hebt is het natuurlijk steeds een gok. Zou zonde zijn deze te jong te drinken.

Inderdaad, dank u medeforummers voor deze tip!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 15-08-2012 02:12 AM

(14-08-2012 08:21 PM)Tom T schreef:  Ik wou dat ik er hier meer van gekocht had!

Wij kennen dat gevoel Wink


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 27-01-2013 02:09 PM

Croix Boissée 2006

Blijft een topwijn uit Chinon, topcuvée van Baudry. Nu al mooi om drinken, perfect gevinifieerde CF, een referentie uit de Loire. Koel, fris, mineraal, groen blad, grind, wat peper en perfect uitgerijpt fruit met een verbluffende structuur. Sappig, vlezig. Heel wat zuurtjes maar alles is hier evenwichtig aanwezig. Een wijn die zeker nog jaren mee kan. Een wijn die elke Loire liefhebber niet mag missen ! 90


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - koen - 19-02-2013 10:01 AM

Domaine 2010,

Rood fuit, framboos, kers, kruidigheid. Speelse zuurtjes, lichtvoetig, verfrissend mondgevoel met een zeer licht groentje op 't einde. Recht toe recht aan, gewoon lekker 86


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 17-03-2013 11:07 PM

(19-02-2013 10:01 AM)koen schreef:  Domaine 2010,

Rood fuit, framboos, kers, kruidigheid. Speelse zuurtjes, lichtvoetig, verfrissend mondgevoel met een zeer licht groentje op 't einde. Recht toe recht aan, gewoon lekker 86

Dronk de 2009 dit weekend, mijn TN zou op bovenstaande lijken.
Weet dat het de basiscuvée is maar had toch wat meer verwacht...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 02-04-2013 10:22 PM

Ok, misschien veel te vroeg en deze kan nog wel even mee maar man... Zo lekker!

Les Grezeaux 2010

CF op zen best, zijdezacht en één mooi geheel. Is eigenlijk nu al zeer lekker, benieuwd wat dit later geeft.
Mooie aciditeit, mineraliteit, fruitig, tannines al mooi geintegreerd en genoeg backbone om nog even mee te gaan. Mijne meug! Als je er meerdere hebt, proef en vergelijk binnen een paar jaar...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 02-04-2013 10:55 PM

(02-04-2013 10:22 PM)Tom T schreef:  Ok, misschien veel te vroeg en deze kan nog wel even mee maar man... Zo lekker!

Les Grezeaux 2010

CF op zen best, zijdezacht en één mooi geheel. Is eigenlijk nu al zeer lekker, benieuwd wat dit later geeft.
Mooie aciditeit, mineraliteit, fruitig, tannines al mooi geintegreerd en genoeg backbone om nog even mee te gaan. Mijne meug! Als je er meerdere hebt, proef en vergelijk binnen een paar jaar...

Een elegant voetje met een zijden kousje dus Wink Ik kocht wat Croix Boissée 10 zowel wit als rood. Al z'n cuvées zijn eigenlijk de moeite hè...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 03-04-2013 06:59 PM

Ik moet zeggen dat ik nog geen slechte gedronken heb idd, van de rosé tot de boissée. PQ zitten ze er boenk op en de verschillende wijnen weten me steeds op hun eigen manier te boeien...

Dit gaat inderdaad een elegant voetje in een zijden kousje worden Wink Nu al zeer mooi maar dit gaat top worden, ik voel het in men onelegante dikke teen!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 03-04-2013 07:33 PM

(03-04-2013 06:59 PM)Tom T schreef:  Ik moet zeggen dat ik nog geen slechte gedronken heb idd, van de rosé tot de boissée. PQ zitten ze er boenk op en de verschillende wijnen weten me steeds op hun eigen manier te boeien...

Dit gaat inderdaad een elegant voetje in een zijden kousje worden Wink Nu al zeer mooi maar dit gaat top worden, ik voel het in men onelegante dikke teen!

Misschien binnenkort toch 's een Clos Guillot 05 proberen ?


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 03-04-2013 07:53 PM

Met alle plezier, Doc Wink
Serieus, laat het smaken! Denk wel dat de Clos al mooi gaat zijn, en als je de CT reviews moet geloven is deze ook nog een lang leven beschoren...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 03-04-2013 08:52 PM

(03-04-2013 07:53 PM)Tom T schreef:  Met alle plezier, Doc Wink
Serieus, laat het smaken! Denk wel dat de Clos al mooi gaat zijn, en als je de CT reviews moet geloven is deze ook nog een lang leven beschoren...

Ik doe er ééntje open op een gezamenlijke gelegenheid ! cheers


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 03-04-2013 09:43 PM

cheers to that!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Venne - 03-04-2013 10:51 PM

Slijmers:-) ...... Waar zaten jullie dan bij de laatste mossie, bernareke was in form zonne. 2010 is gelukkig geweldig goed, staan hier nog wat flesjes vr een liefhebber:-)


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 03-04-2013 11:27 PM

(03-04-2013 10:51 PM)Venne schreef:  Slijmers:-) ...... Waar zaten jullie dan bij de laatste mossie, bernareke was in form zonne. 2010 is gelukkig geweldig goed, staan hier nog wat flesjes vr een liefhebber:-)

Big Grin
Heb hem al 's ontmoet bij een vorige uitgave, en volgende keer een fleske op tafel ? Wink


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 04-04-2013 08:00 PM

(03-04-2013 10:51 PM)Venne schreef:  Slijmers:-) ...... Waar zaten jullie dan bij de laatste mossie, bernareke was in form zonne. 2010 is gelukkig geweldig goed, staan hier nog wat flesjes vr een liefhebber:-)

Ik zat thuis, mezelf af te vragen hoe dienen bult op men duim kon komen te staan?! Kon/kan nog geen glas deftig vasthouden... De planning was zowieso al om niet te gaan wegens familiale verplichtingen de dag erna. Maar kheb vernomen dat er nen andere liefhebber een schoon fleske of twee in zenne kelder heeft liggen met mijne naam op! :-)


Croix Boissée Blanc 2010 - carl - 23-04-2013 07:13 PM

Croix Boissée blanc 2010

Veel te jong geofferd maar nu reeds zwaar de moeite :
Meloen, banaan, citrus, kruidigheid, aardse toets. In de mond vooral zolderappeltjes, mooie frisheid . Lekkere combo met de bami goreng met kip Slurp 90+


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 23-04-2013 07:24 PM

Santé! :-)


RE: Croix Boissée Blanc 2010 - doc - 23-04-2013 07:26 PM

(23-04-2013 07:13 PM)carl schreef:  Croix Boissée blanc 2010

Veel te jong geofferd maar nu reeds zwaar de moeite :
Meloen, banaan, citrus, kruidigheid, aardse toets. In de mond vooral zolderappeltjes, mooie frisheid . Lekkere combo met de bami goreng met kip Slurp 90+

Carl, vond je er niet een klein beetje restsuiker in terug ?


RE: Croix Boissée Blanc 2010 - carl - 23-04-2013 07:51 PM

(23-04-2013 07:26 PM)doc schreef:  
(23-04-2013 07:13 PM)carl schreef:  Croix Boissée blanc 2010

Veel te jong geofferd maar nu reeds zwaar de moeite :
Meloen, banaan, citrus, kruidigheid, aardse toets. In de mond vooral zolderappeltjes, mooie frisheid . Lekkere combo met de bami goreng met kip Slurp 90+

Carl, vond je er niet een klein beetje restsuiker in terug ?

Misschien een "heel" klein beetje maar de gerookte (vlees)-toets en het lichte bittertje kunnen het ook wel een beetje verdoezelen. De rondheid van het zoete is goed geïntegreerd in het geheel.
Heeft zeker nog enkele jaren voor de boeg.
De fles is a leeg .... Het moest zo goed maar niet zijn Wink


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 23-04-2013 09:25 PM

De witte heb'k nog niet geproefd denk'k, hmm... Ik mis iets?


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 24-04-2013 12:36 AM

(23-04-2013 09:25 PM)Tom T schreef:  De witte heb'k nog niet geproefd denk'k, hmm... Ik mis iets?

Ik koop elk jaar wat rood en wit van Croix,...nooit te missen, dus ja, je mist misschien toch iets ;-)


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - koen - 13-05-2013 01:11 PM

Croix Boissée 2006 blanc

Zalige neus die zich blijft ontwikkelen, peer, witte perzik, floraal, venkel, wat goene kruiden, kweepeer ... betere start kan je je moeilijk inbeelden. En dezelfde complexiteit vind ik ook terug in de mond, volle, ronde wijn, elegante zuren, concentratie met fraicheur, gelaagd, alles zit zeer mooi in evenwicht. In de lange frisse afdronk zit er een agrume bittertje en een anijzig toetsje. Impressive 92

Thnx Doc, I'm hooked


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 13-05-2013 01:11 PM

(13-05-2013 01:11 PM)koen schreef:  Croix Boissée 2006 blanc

Zalige neus die zich blijft ontwikkelen, peer, witte perzik, floraal, venkel, wat goene kruiden, kweepeer ... betere start kan je je moeilijk inbeelden. En dezelfde complexiteit vind ik ook terug in de mond, volle, ronde wijn, elegante zuren, concentratie met fraicheur, gelaagd, alles zit zeer mooi in evenwicht. In de lange frisse afdronk zit er een agrume bittertje en een anijzig toetsje. Impressive 92

Thnx Doc, I'm hooked

thank you !


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 02-06-2013 05:27 PM

(14-08-2012 08:21 PM)Tom T schreef:  Rosé 2011

Top rosé! Iets meer dan 6eu op het domein. Niet vanwege zijn complexitieit is deze top, maar wel ooo zo lekker. Straight forward, zeer harmonieus en zacht geheel! Licht roze, perzikachtige kleur. Met de warme temperaturen een ideale verfrissing. Ik wou dat ik er hier meer van gekocht had!

[Afbeelding: 8924688019_cd71d60400.jpg]
baudry by tertoog, on Flickr

Kon er weer niet afblijven, tussendoor nog eens een proevertje :-)
Zoals hierboven reeds beschreven, opnieuw verrassend lekker! Laat die simpliciteit net zen grote troef zijn. Als je deze ergens kan vinden, kopen die handel. Simpel maar o zo verfrissend op een mooie dag als dit. Niets om te lang bij stil te staan, maar gewoon drinken en genieten van al het moois rond je... Salut! Baudry, topdomein...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 02-06-2013 06:30 PM

(02-06-2013 05:27 PM)Tom T schreef:  
(14-08-2012 08:21 PM)Tom T schreef:  Rosé 2011

Top rosé! Iets meer dan 6eu op het domein. Niet vanwege zijn complexitieit is deze top, maar wel ooo zo lekker. Straight forward, zeer harmonieus en zacht geheel! Licht roze, perzikachtige kleur. Met de warme temperaturen een ideale verfrissing. Ik wou dat ik er hier meer van gekocht had!

[Afbeelding: 8924688019_cd71d60400.jpg]
baudry by tertoog, on Flickr

Kon er weer niet afblijven, tussendoor nog eens een proevertje :-)
Zoals hierboven reeds beschreven, opnieuw verrassend lekker! Laat die simpliciteit net zen grote troef zijn. Als je deze ergens kan vinden, kopen die handel. Simpel maar o zo verfrissend op een mooie dag als dit. Niets om te lang bij stil te staan, maar gewoon drinken en genieten van al het moois rond je... Salut! Baudry, topdomein...

Big Grin We dronken er toch een kartonnetje van toen we in de Loire zaten, op een boogscheut van BB. Lekkere rosé, zeker weten !


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 02-07-2013 11:17 PM

Vandaag bij de bbq in de vakantiegite de eerste Domaine 2011 soldaat gemaakt. Al behoorlijk toegankelijk met een mooie fruitexpressie en zeer lichte tannines. Deze wijn vertoont een leuke kruidige toets alsook frisse zuren. Meteen geschonken na ontkurken en gedurende de avond met de anderen soldaat gemaakt. Hoge drinkbaarheidsfactor, een echte vin-de-soif die misschien toch ook wat kelderijping zou aankunnen. 87+


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 03-07-2013 10:59 AM

(02-07-2013 11:17 PM)carl schreef:  Vandaag bij de bbq in de vakantiegite de eerste Domaine 2011 soldaat gemaakt

Dank Carl om ook tijdens je vakantie tasting notes te posten. Een voorbeeld voor allen zou ik zeggen Wink


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 03-07-2013 09:07 PM

(03-07-2013 10:59 AM)vinejo schreef:  
(02-07-2013 11:17 PM)carl schreef:  Vandaag bij de bbq in de vakantiegite de eerste Domaine 2011 soldaat gemaakt

Dank Carl om ook tijdens je vakantie tasting notes te posten. Een voorbeeld voor allen zou ik zeggen Wink

Graag gedaan, Oh Grote Leider cheers


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 18-07-2013 10:18 PM

(02-04-2013 10:22 PM)Tom T schreef:  Ok, misschien veel te vroeg en deze kan nog wel even mee maar man... Zo lekker!

Les Grezeaux 2010

CF op zen best, zijdezacht en één mooi geheel. Is eigenlijk nu al zeer lekker, benieuwd wat dit later geeft.
Mooie aciditeit, mineraliteit, fruitig, tannines al mooi geintegreerd en genoeg backbone om nog even mee te gaan. Mijne meug! Als je er meerdere hebt, proef en vergelijk binnen een paar jaar...

Omdat deze laatste keer zo mooi was, nu nog een keer. Dag 2 op zen best. Alles is al gezegd geweest, smooth and silky met nog wat tannines in de finale. I like!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - doc - 18-07-2013 10:33 PM

(18-07-2013 10:18 PM)Tom T schreef:  
(02-04-2013 10:22 PM)Tom T schreef:  Ok, misschien veel te vroeg en deze kan nog wel even mee maar man... Zo lekker!

Les Grezeaux 2010

CF op zen best, zijdezacht en één mooi geheel. Is eigenlijk nu al zeer lekker, benieuwd wat dit later geeft.
Mooie aciditeit, mineraliteit, fruitig, tannines al mooi geintegreerd en genoeg backbone om nog even mee te gaan. Mijne meug! Als je er meerdere hebt, proef en vergelijk binnen een paar jaar...

Omdat deze laatste keer zo mooi was, nu nog een keer. Dag 2 op zen best. Alles is al gezegd geweest, smooth and silky met nog wat tannines in de finale. I like!

Perfecte analyse en conclusie, Grezaux is trouwens top in P/Q !cheers


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 18-07-2013 10:37 PM

Ik kan mij in die prijsklasse geen betere crowdpleaser voorstellen (voor de misses en mezelf dan toch alvast)... My humble opinion :-) Cheerio!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 19-07-2013 11:52 PM

(18-07-2013 10:37 PM)Tom T schreef:  Ik kan mij in die prijsklasse geen betere crowdpleaser voorstellen (voor de misses en mezelf dan toch alvast)... My humble opinion :-) Cheerio!

Ik kan bevestigen dat 2011 ook zeer mooi en ook al vlot drinkbaar is. Slurp


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 05-10-2013 08:49 PM

Clos Guillot 2010

Toen deze net open was dacht ik niet echt aan CF... Nu na een tijdje open te staan toont deze zen ware aard, kruidig neusje met redelijk wat alcohol erin. Lichte robijnrode kleur. In tegenstelling tot de andere die ik reeds gedronken heb heeft deze nog wel effe nodig. Veel materie maar hangt nog niet echt mooi samen. Misschien brengt morgen beterschap. Nog moeilijk om te beoordelen voor mij nu, toekomst zal het uitwijzen. Alle elementen zijn aanwezig om er iets moois van te maken, enkel het samenspel klopt nog niet.


Edit dag 2:

Dit heeft de wijn goed gedaan, hij is wat tot rust gekomen. Toch nog stevig in zen zuren en bijtende tannines in de finale. Conclusie, afblijven :-) Gaat wel mooi worden, maar nu nog geen crowdpleaser...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 14-10-2013 07:14 PM

(02-07-2013 11:17 PM)carl schreef:  Vandaag bij de bbq in de vakantiegite de eerste Domaine 2011 soldaat gemaakt. Al behoorlijk toegankelijk met een mooie fruitexpressie en zeer lichte tannines. Deze wijn vertoont een leuke kruidige toets alsook frisse zuren. Meteen geschonken na ontkurken en gedurende de avond met de anderen soldaat gemaakt. Hoge drinkbaarheidsfactor, een echte vin-de-soif die misschien toch ook wat kelderijping zou aankunnen. 87+

Deze TN blijft staan. Gewoon een heel lekkere fles wijn die spijtig genoeg niet veel toekomst gegund wordt. Slurp
Topdomein uit de Loire!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 14-10-2013 07:26 PM

Hoeft ook niet Carl, vlot verkrijgbaar en jong al o zo lekker :-)


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Franzo - 01-12-2013 05:59 PM

Gisteren Clos Guillot 2010 gedronken, topfles. Meteen heel complexe neus; tabak, donker fruit, sousbois, munt... In de mond heel zuiver en fris. Had voor ons gerust een mooie linkeroever bordeaux kunnen zijn. Aanrader!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - claret - 01-12-2013 10:14 PM

Kan ek alleen maar beamen: fantastische wijn.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Venne - 02-12-2013 09:44 PM

Pas de Gréceaux 05 in het glas gehad : mooi fris fruit, mooi gevolueerd en op dronk. Knappe CF !


Domaine Bernard Baudry, Chinon Les Grezeaux 2009 - carl - 03-01-2014 09:17 PM

Geopend en meteen geschonken, zo heb ik mijn wijnen over het algemeen het liefst : Eerst licht reductie op de neus. Typische groene peper en twijgjes op de neus alsook fris rood fruit. Fraaie kruidigheid ook op de achtergrond. Frisse aanzet met hogere zuren en zeer rijp rood fruit. De wijnen van deze producent hebben altijd iets natuurlijks over zich ; nooit zwaar maar steeds fris en levendig. Verder toch ook in de mond een groene toets maar ik stoor me hier niet aan door de hoge fruitfactor die balans brengt. Ik Heart Baudry en rode Loire bij uitbreiding Wink 89


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon Les Grezeaux 2009 - doc - 04-01-2014 12:13 AM

(03-01-2014 09:17 PM)carl schreef:  Ik Heart Baudry en rode Loire bij uitbreiding Wink 89

thumbsup Deze Loire-zot kan er niks aan toevoegen, perfecte beschrijving van de Baudry-stijl ! Ik hou een Clos Guillot 05 opzij met jouw naam er op ! Cool


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon Les Grezeaux 2009 - carl - 04-01-2014 12:44 AM

(04-01-2014 12:13 AM)doc schreef:  
(03-01-2014 09:17 PM)carl schreef:  Ik Heart Baudry en rode Loire bij uitbreiding Wink 89

thumbsup Deze Loire-zot kan er niks aan toevoegen, perfecte beschrijving van de Baudry-stijl ! Ik hou een Clos Guillot 05 opzij met jouw naam er op ! Cool

Daar kijk ik al likkebaardend naar uit Slurp cheers


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 06-01-2014 01:46 AM

Baudry rocks!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 24-02-2014 09:46 PM

Clos Guillot 2010

Aangezien we de kans hebben om binnenkort wat nieuwe in te slaan, toch nog eens proeven. Man, hier doe ik het toch voor ze. CF, Loire... Het is als rock en Gibsons! Je moet soms effe zoeken naar de harmonie maar sommigen kunnen het zo mooi brengen. Wel, Baudry is er zo één. Slash speelde op Gibsons, zware rifs. Baudry speelt met zen CF als een ware meester. Is nog niet zolang geleden dat ik deze geproefd heb, toen wat onsamenhangend. Nu bij de Thaise veggie schotel past dit eigenlijk wonderbaarlijk goed.

Eind maart nog wat bijkopen...

Cheers!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 24-02-2014 11:27 PM

(24-02-2014 09:46 PM)Tom T schreef:  Clos Guillot 2010

Aangezien we de kans hebben om binnenkort wat nieuwe in te slaan, toch nog eens proeven. Man, hier doe ik het toch voor ze. CF, Loire... Het is als rock en Gibsons! Je moet soms effe zoeken naar de harmonie maar sommigen kunnen het zo mooi brengen. Wel, Baudry is er zo één. Slash speelde op Gibsons, zware rifs. Baudry speelt met zen CF als een ware meester. Is nog niet zolang geleden dat ik deze geproefd heb, toen wat onsamenhangend. Nu bij de Thaise veggie schotel past dit eigenlijk wonderbaarlijk goed.

Eind maart nog wat bijkopen...

Cheers!

Mooi! cheers


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 24-02-2014 11:33 PM

(24-02-2014 11:27 PM)vinejo schreef:  
(24-02-2014 09:46 PM)Tom T schreef:  Clos Guillot 2010

Aangezien we de kans hebben om binnenkort wat nieuwe in te slaan, toch nog eens proeven. Man, hier doe ik het toch voor ze. CF, Loire... Het is als rock en Gibsons! Je moet soms effe zoeken naar de harmonie maar sommigen kunnen het zo mooi brengen. Wel, Baudry is er zo één. Slash speelde op Gibsons, zware rifs. Baudry speelt met zen CF als een ware meester. Is nog niet zolang geleden dat ik deze geproefd heb, toen wat onsamenhangend. Nu bij de Thaise veggie schotel past dit eigenlijk wonderbaarlijk goed.

Eind maart nog wat bijkopen...

Cheers!

Mooi! cheers

Baudry blijft voor mij toch DE referentie als je over CF spreekt. Man, wat zeg ik? Loire rocks! Kracht maar toch harmonieus, klasse ten top. BDX op dronk is machtig, maar dit is zo toegankelijk.... i like!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Kris - 23-03-2014 08:28 PM

Croix Boissée 2008. Ik vertel niks nieuws...top CF. Direct uit de fles toont em zijn klasse, puur fris rood fruit, rijpe neus met chorizo en een stevige vleug(je) hout. Structuur, balans, complex en lang. Na 1h werd hij streng en koppig. Dan maar weggezet...op dag 2 volledig open en puur genieten. Apogée in 2020 volgens mij. Ik zou em dan es langs ne goeie Pomerol willen zetten...Heart


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 28-03-2014 12:08 AM

Ik wil er dan wel bijzijn ze ;-)


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Venne - 29-03-2014 10:16 AM

Ik breng straks nog wat baudries croixs 2010 voor jou mee :-)


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 01-04-2014 09:50 PM

(29-03-2014 10:16 AM)Venne schreef:  Ik breng straks nog wat baudries croixs 2010 voor jou mee :-)

Miljaar, ik lees dat nu pas :-)


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - koen - 02-04-2014 09:34 AM

De andere cuvees te verkrijgen bij 1j1v nu


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - nco - 02-04-2014 10:36 AM

Les Granges 2011

Eerste maal dat ik Bernard Baudry dronk en kan alleen maar beamen wat hier al gezegd is: zeer, zeer lekkere CF, krokant fruit, mooie zuurtjes en wat een afdronk! I like!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 02-04-2014 11:17 PM

Les Granges is ne schonen instapper van hen, zegt genoeg over de rest van het gamma!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 03-04-2014 07:01 PM

(02-04-2014 11:17 PM)Tom T schreef:  Les Granges is ne schonen instapper van hen, zegt genoeg over de rest van het gamma!

Ik proefde maandag de Clos Guillot 2011 bij Mostade en was niet echt wild van deze fles. Het kan er misschien mee te maken hebben dat hij al een dag openstond maar dat zou hem normaal toch goed moeten doen denk ik dan . Het kan ook aan de stijl van de wijn gelegen hebben. Dit lijkt me altijd een iets meer gestyleerde cuvee in vergelijking met La Croix Boissee die toch altijd iets wilder overkomt.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 05-06-2014 09:32 PM

Schiet me dood! Sommigen gaan me zot verklaren...

Croix Boissee 2010!

Kga hierover 2 dingen zeggen!
1=> Loodzware fles, lastig om te gieten!
punt 2: machtig........ Zelfs jong.....

Bij deze, voor de rest: proeft em zelf maar eens! Cheers


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Venne - 06-06-2014 12:09 PM

toch nie kunnen afblijven eh :-)
Punt 2 staat me wel aan! :-)


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 07-06-2014 01:03 AM

Punt 2 was het leukste ook! Geene spijt van, zou zelfs zeggen op dag 1 het beste, wel wat hout maar was gisteren complexer. Ander fleske is eentje om te vergeten, maar weet nu tenminste waarom :-)


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 07-06-2014 09:02 AM

(07-06-2014 01:03 AM)Tom T schreef:  Ander fleske is eentje om te vergeten, maar weet nu tenminste waarom :-)

Na 25 mei bedoel je? Wink


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 31-08-2014 02:06 PM

Grezeaux 2011
Op het domein gekocht tijdens de passage vorige zomer. Toen mooi open maar nu duidelijk zich terug aan het sluiten :
Wijn die momenteel nogal hard en groen overkomt. Natuurlijke touch zit er natuurlijk wel weer in, net als de groene pepers. Na wat lucht komt er ook kruidigheid, houtinvloed, cassis en aarde naar voren. Zeker nog enkele jaren laten liggen. 86


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon 2009 - vinejo - 22-10-2014 05:34 PM

(17-03-2013 11:07 PM)vinejo schreef:  
(19-02-2013 10:01 AM)koen schreef:  Domaine 2010,

Rood fuit, framboos, kers, kruidigheid. Speelse zuurtjes, lichtvoetig, verfrissend mondgevoel met een zeer licht groentje op 't einde. Recht toe recht aan, gewoon lekker 86

Dronk de 2009 dit weekend, mijn TN zou op bovenstaande lijken.
Weet dat het de basiscuvée is maar had toch wat meer verwacht...

Maandag weer geproefd en... nu lost ie de verwachtingen wél in. Had gewoon nog wat tijd nodig blijkbaar, heel mooie wijn voor die prijs!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 06-12-2014 01:49 AM

Clos Guillot 2005

Had wel wat karaf nodig om los te komen. Mijne meug, mijne stijl... Schoon ding! Eerste "oudere" Baudry die ik dronk en ben ervoor te vinden. CF lichte wijntjes? Finesse noem ik dat, hoewel em wat tijd nodig had :-) Onafblijfbaar eens open!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Venne - 06-12-2014 11:31 AM

Onafblijfbaar.... geweldig woord.
Neus zit wat dicht maar straks mss ook een old Baudrieke.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Venne - 28-03-2015 11:33 AM

Croix Boissé 2006
Dit is een schitterende fles Cab Franc!
Direct uit de fles mooi rood fruit , mineralig , puur en elegant, maar wel stevige aciditeit. Tannines en hout zijn mooi versmolten.
Baudry moet je dus een tijdje laten liggen! Straks nog een goed glazeke id fles.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Dave - 31-03-2015 09:15 AM

Baudry vandaag op 1J1V, weliswaar in beperkte aantallen....... Bestelvinger weer niet kunnen bedwingen, maar deze stond al even op mijn lijstje Wink


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 31-03-2015 12:18 PM

(31-03-2015 09:15 AM)Dave schreef:  Baudry vandaag op 1J1V, weliswaar in beperkte aantallen....... Bestelvinger weer niet kunnen bedwingen, maar deze stond al even op mijn lijstje Wink

Precies wel zeer beperkt. Croix Boissee is blijkbaar al uitverkocht Smile


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 31-03-2015 12:59 PM

(31-03-2015 12:18 PM)carl schreef:  
(31-03-2015 09:15 AM)Dave schreef:  Baudry vandaag op 1J1V, weliswaar in beperkte aantallen....... Bestelvinger weer niet kunnen bedwingen, maar deze stond al even op mijn lijstje Wink

Precies wel zeer beperkt. Croix Boissee is blijkbaar al uitverkocht Smile

Moet die Smile dan niet Sad zijn? Wink


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 31-03-2015 01:13 PM

(31-03-2015 12:59 PM)vinejo schreef:  
(31-03-2015 12:18 PM)carl schreef:  
(31-03-2015 09:15 AM)Dave schreef:  Baudry vandaag op 1J1V, weliswaar in beperkte aantallen....... Bestelvinger weer niet kunnen bedwingen, maar deze stond al even op mijn lijstje Wink

Precies wel zeer beperkt. Croix Boissee is blijkbaar al uitverkocht Smile

Moet die Smile dan niet Sad zijn? Wink

Je hebt gelijk, vinejo.
Sad had het dus moeten zijn. Gelukkig zijn er nog andere plaatsen om deze wijn aan te kopen indien geïnteresseerd Wink


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Dave - 13-04-2015 10:42 AM

(31-03-2015 01:13 PM)carl schreef:  
(31-03-2015 12:59 PM)vinejo schreef:  
(31-03-2015 12:18 PM)carl schreef:  
(31-03-2015 09:15 AM)Dave schreef:  Baudry vandaag op 1J1V, weliswaar in beperkte aantallen....... Bestelvinger weer niet kunnen bedwingen, maar deze stond al even op mijn lijstje Wink

Precies wel zeer beperkt. Croix Boissee is blijkbaar al uitverkocht Smile

Moet die Smile dan niet Sad zijn? Wink

Je hebt gelijk, vinejo.
Sad had het dus moeten zijn. Gelukkig zijn er nog andere plaatsen om deze wijn aan te kopen indien geïnteresseerd Wink

Mijn bestelling komt deze week aan: ik kijk er naar uit. Ik heb o.a. Clos Guillot 2008 besteld. Zou deze al wat op dronk zijn ? Op CT zeggen ze van wel, maar ik vraag het liever aan mensen die er iets van kennen cheers


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Venne - 13-04-2015 01:47 PM

2008 zal nu wel stilaan klaargeraken, ik vind het wel moeilijk inschatten bij baudry...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Kris - 16-04-2015 10:10 PM

(24-02-2014 09:46 PM)Terretoir schreef:  Clos Guillot 2010

Aangezien we de kans hebben om binnenkort wat nieuwe in te slaan, toch nog eens proeven. Man, hier doe ik het toch voor ze. CF, Loire... Het is als rock en Gibsons! Je moet soms effe zoeken naar de harmonie maar sommigen kunnen het zo mooi brengen. Wel, Baudry is er zo één. Slash speelde op Gibsons, zware rifs. Baudry speelt met zen CF als een ware meester. Is nog niet zolang geleden dat ik deze geproefd heb, toen wat onsamenhangend. Nu bij de Thaise veggie schotel past dit eigenlijk wonderbaarlijk goed.

Eind maart nog wat bijkopen...

Cheers!

hehe goe gezegd....gisteren Clos Guillot 09, Cabernetlovers spits de oren want Slash had er nog es goesting in...in de neus nen hele dennenbos met varens, subtiele pepertoets. Strak in zuren en lange sociandostyle cabafdronk. Hoe ist eigelijk met Slash, staat dieje nie al effe droog ? Even tussendoor een literaire tip, de memoires van Duff McKagan (bassist GnR): straf dat die manne hier nog allemaal rondlopen...punk


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Dave - 17-04-2015 07:29 AM

(16-04-2015 10:10 PM)Kris schreef:  
(24-02-2014 09:46 PM)Terretoir schreef:  Clos Guillot 2010

Aangezien we de kans hebben om binnenkort wat nieuwe in te slaan, toch nog eens proeven. Man, hier doe ik het toch voor ze. CF, Loire... Het is als rock en Gibsons! Je moet soms effe zoeken naar de harmonie maar sommigen kunnen het zo mooi brengen. Wel, Baudry is er zo één. Slash speelde op Gibsons, zware rifs. Baudry speelt met zen CF als een ware meester. Is nog niet zolang geleden dat ik deze geproefd heb, toen wat onsamenhangend. Nu bij de Thaise veggie schotel past dit eigenlijk wonderbaarlijk goed.

Eind maart nog wat bijkopen...

Cheers!

hehe goe gezegd....gisteren Clos Guillot 09, Cabernetlovers spits de oren want Slash had er nog es goesting in...in de neus nen hele dennenbos met varens, subtiele pepertoets. Strak in zuren en lange sociandostyle cabafdronk. Hoe ist eigelijk met Slash, staat dieje nie al effe droog ? Even tussendoor een literaire tip, de memoires van Duff McKagan (bassist GnR): straf dat die manne hier nog allemaal rondlopen...punk

Moet ik 'ns lezen !

En Baudry moet ik 'ns drinken: zondag Clos Guillot 2008


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Terretoir - 17-04-2015 11:34 PM

(17-04-2015 07:29 AM)Dave schreef:  
(16-04-2015 10:10 PM)Kris schreef:  
(24-02-2014 09:46 PM)Terretoir schreef:  Clos Guillot 2010

Aangezien we de kans hebben om binnenkort wat nieuwe in te slaan, toch nog eens proeven. Man, hier doe ik het toch voor ze. CF, Loire... Het is als rock en Gibsons! Je moet soms effe zoeken naar de harmonie maar sommigen kunnen het zo mooi brengen. Wel, Baudry is er zo één. Slash speelde op Gibsons, zware rifs. Baudry speelt met zen CF als een ware meester. Is nog niet zolang geleden dat ik deze geproefd heb, toen wat onsamenhangend. Nu bij de Thaise veggie schotel past dit eigenlijk wonderbaarlijk goed.

Eind maart nog wat bijkopen...

Cheers!

hehe goe gezegd....gisteren Clos Guillot 09, Cabernetlovers spits de oren want Slash had er nog es goesting in...in de neus nen hele dennenbos met varens, subtiele pepertoets. Strak in zuren en lange sociandostyle cabafdronk. Hoe ist eigelijk met Slash, staat dieje nie al effe droog ? Even tussendoor een literaire tip, de memoires van Duff McKagan (bassist GnR): straf dat die manne hier nog allemaal rondlopen...punk

Moet ik 'ns lezen !

En Baudry moet ik 'ns drinken: zondag Clos Guillot 2008

Lost in the garden of Eden! Alhoewel ik twijfel dat daar dennebomen staan.. Slash lost? Goe bezig met Myles Kennedy ja, staan zelfs op Graspop geloof'k...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Dave - 19-04-2015 07:12 PM

Clos Guillot 2008

Ik had er (té ?) veel van verwacht en die verwachtingen zijn toch niet 100% ingelost met deze fles. Waarom ? Ik vind de zuren net iets té dominant op dit moment. Pas op, lang niet slecht hé: expressieve neus, knappe structuur in de mond en mooie lengte, maar die zuren duwen het fruit net iets te veel naar de achtergrond, dus dat evenwicht dat ik net zo knap vind in veel rode Loire is er hier niet helemaal.

Is dit het oogstjaar dat speelt ? Of heb ik 'm gewoon te jong gedronken ? Ik ga mijn tweede (en laatste) fles alleszins nog een jaar of 3 gunnen.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 19-04-2015 08:30 PM

(19-04-2015 07:12 PM)Dave schreef:  Clos Guillot 2008

Ik had er (té ?) veel van verwacht en die verwachtingen zijn toch niet 100% ingelost met deze fles. Waarom ? Ik vind de zuren net iets té dominant op dit moment. Pas op, lang niet slecht hé: expressieve neus, knappe structuur in de mond en mooie lengte, maar die zuren duwen het fruit net iets te veel naar de achtergrond, dus dat evenwicht dat ik net zo knap vind in veel rode Loire is er hier niet helemaal.

Is dit het oogstjaar dat speelt ? Of heb ik 'm gewoon te jong gedronken ? Ik ga mijn tweede (en laatste) fles alleszins nog een jaar of 3 gunnen.

Wat ik dronk van Baudry (en dat waren niet de topcuvees) gaf me altijd de indruk dat dit pure bewaarwijnen zijn. Wellicht is 2008, zoals in Bourgogne, ook wel een klassiek jaar, waarin de zuurtjes tijd nodig hebben om zich te settelen.
Denk dat je er goed aan doet door dat 2de flesje nog een paar jaartjes rust te geven. Geduld is een schone deugd (maar o zo moeilijk voor een wijnliefhebber) Wink


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Venne - 22-11-2015 07:02 PM

Croix Boissée Blanc 2014

Geen weelderige chenin wel precies en puur. Agrumes en kalk en dus mooie mineraliteit.
Wat zou dit geven na wat jaartjes rust?


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Gerten - 05-12-2015 09:42 PM

Clos Guillot 2012: purper, peper, sappig, na een tijdje ronde tannines, medium bodied, zwart fruit, fluweelzacht en groot evenwicht. Nu al zo lekker maar kan nog lang mee. Gekocht op domein na fantastische degustatie van de sympathieke en grappige zoon van Bernard.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 06-12-2015 02:16 AM

(05-12-2015 09:42 PM)Gerten schreef:  Clos Guillot 2012: purper, peper, sappig, na een tijdje ronde tannines, medium bodied, zwart fruit, fluweelzacht en groot evenwicht. Nu al zo lekker maar kan nog lang mee. Gekocht op domein na fantastische degustatie van de sympathieke en grappige zoon van Bernard.

Aha, nice memories indeed, en..heb er daar ook drie van liggen, merci veu t voorproeven ;-)
En dan weer de vraag: niveau Noiré voor u?


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Gerten - 06-12-2015 09:35 AM

(06-12-2015 02:16 AM)vinejo schreef:  
(05-12-2015 09:42 PM)Gerten schreef:  Clos Guillot 2012: purper, peper, sappig, na een tijdje ronde tannines, medium bodied, zwart fruit, fluweelzacht en groot evenwicht. Nu al zo lekker maar kan nog lang mee. Gekocht op domein na fantastische degustatie van de sympathieke en grappige zoon van Bernard.

Aha, nice memories indeed, en..heb er daar ook drie van liggen, merci veu t voorproeven ;-)
En dan weer de vraag: niveau Noiré voor u?

Awel op t moment zelf schatte ik Alliet een trapje hoger in maar nu voor mij zelfde niveau


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - FRANCISPICCART - 02-05-2016 09:57 PM

Clos Guillot 2013 - Bernard Baudry

Op het "Salon des Vins de Loire", begin februari in Angers, heb ik de gelegenheid gehad om drie CF-toppers vlak na elkaar te proeven: nl. Baudry, Amirault en Alliet. In gezelschap van de wijnbouwers zelf door het ganse gamma (vooral 2014 en wat 2013) gaan is altijd interessant en het geeft een zekere genoegdoening om de persoon achter het hele verhaal te leren kennen.
Om nu direct één domein van deze drie naar voor te schuiven als het beste was heel moeilijk vond ik. Ze lagen kwalitatief gezien erg dicht bij elkaar. Baudry misschien het meeste finesse. Alliet misschien het meeste kracht. Amirault nu de fruitigste.
Vandaag echter de Clos Guillot van de super sympathieke Bernard Baudry geopend.
De 2013 oogt natuurlijk jong, fris en mooi purper en heeft een medium concentaat. Vlak na opening wat tertiaire aroma's die vrij vlug verdwijnen en plaatsmaken voor donkere kersen, rode besjes maar vooral violetjes. Van de drie genoemde wijnbouwers heeft Baudry zeker de meest Bourgognestijl. De zuren zijn present, fris en zeker niet storend. De tannines zijn zijdezacht, fluwelig. De wijn is finessevol en heeft een lichtvoetig karakter. Nu jong al heel lekker maar wordt nog beter in de volgende jaren.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 03-05-2016 06:19 AM

(02-05-2016 09:57 PM)FRANCISPICCART schreef:  Clos Guillot 2013 - Bernard Baudry

Op het "Salon des Vins de Loire", begin februari in Angers, heb ik de gelegenheid gehad om drie CF-toppers vlak na elkaar te proeven: nl. Baudry, Amirault en Alliet. In gezelschap van de wijnbouwers zelf door het ganse gamma (vooral 2014 en wat 2013) gaan is altijd interessant en het geeft een zekere genoegdoening om de persoon achter het hele verhaal te leren kennen.
Om nu direct één domein van deze drie naar voor te schuiven als het beste was heel moeilijk vond ik. Ze lagen kwalitatief gezien erg dicht bij elkaar. Baudry misschien het meeste finesse. Alliet misschien het meeste kracht. Amirault nu de fruitigste.
Vandaag echter de Clos Guillot van de super sympathieke Bernard Baudry geopend.
De 2013 oogt natuurlijk jong, fris en mooi purper en heeft een medium concentaat. Vlak na opening wat tertiaire aroma's die vrij vlug verdwijnen en plaatsmaken voor donkere kersen, rode besjes maar vooral violetjes. Van de drie genoemde wijnbouwers heeft Baudry zeker de meest Bourgognestijl. De zuren zijn present, fris en zeker niet storend. De tannines zijn zijdezacht, fluwelig. De wijn is finessevol en heeft een lichtvoetig karakter. Nu jong al heel lekker maar wordt nog beter in de volgende jaren.

Goed nieuws, ik passeer er deze zomer en we zullen wellocht enkel 2013 kunnen kopen en proeven. Heeft hij nog iets specifiek gezegd over deze jaargang?


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - FRANCISPICCART - 03-05-2016 06:05 PM

(03-05-2016 06:19 AM)vinejo schreef:  Goed nieuws, ik passeer er deze zomer en we zullen wellocht enkel 2013 kunnen kopen en proeven. Heeft hij nog iets specifiek gezegd over deze jaargang?

2013 zat qua materie misschien iets onder de 2012. Het was echter een vrij klassiek jaar met iets kleinere opbrengsten, maar met wijnen die toch kwaliteitsvol bleken te zijn. Maak je geen zorgen Jo, hij heeft alles laten proeven van 2013 en het was dik in orde. Als je toch daar bent, en de "Croix Boissée", zijn topwijn, is nog beschikbaar dan moet je daar toch enkele flesjes van indoen. Schitterende wijn voor een goeie € 20. Als je dan bedenkt wat je voor deze prijs in de Bourgogne of Bordeaux hebt! En hier zit je dan echt aan de top van de appellatie.
Vlak na Baudry zijn we naar Alliet gegaan en hij liet vooral 2014 proeven. Hier héél veel concentraat, veel power en bijna inkt in het glas. Toch wat anders van stijl, meer dierlijke aroma's. 2014 heeft duidelijk meer tijd nodig dan 2013.
Bij Baudry, Alliet en Amirault ook wat 2015 geproefd en deze jaargang was ook veelbelovend.
Na deze drie ook nog bij Grosbois en Olga Raffault langsgeweest, maar die spelen volgens mij toch een reeks lager.
Als je toch bij Baudry bent in de zomer: de rosé is picobello! Jammer, maar blijkbaar wordt er nooit veel van gemaakt. De Croix Boissée Blanc is TOP, van het betere werk.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 03-05-2016 08:11 PM

(03-05-2016 06:05 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(03-05-2016 06:19 AM)vinejo schreef:  Goed nieuws, ik passeer er deze zomer en we zullen wellocht enkel 2013 kunnen kopen en proeven. Heeft hij nog iets specifiek gezegd over deze jaargang?

2013 zat qua materie misschien iets onder de 2012. Het was echter een vrij klassiek jaar met iets kleinere opbrengsten, maar met wijnen die toch kwaliteitsvol bleken te zijn. Maak je geen zorgen Jo, hij heeft alles laten proeven van 2013 en het was dik in orde. Als je toch daar bent, en de "Croix Boissée", zijn topwijn, is nog beschikbaar dan moet je daar toch enkele flesjes van indoen. Schitterende wijn voor een goeie € 20. Als je dan bedenkt wat je voor deze prijs in de Bourgogne of Bordeaux hebt! En hier zit je dan echt aan de top van de appellatie.
Vlak na Baudry zijn we naar Alliet gegaan en hij liet vooral 2014 proeven. Hier héél veel concentraat, veel power en bijna inkt in het glas. Toch wat anders van stijl, meer dierlijke aroma's. 2014 heeft duidelijk meer tijd nodig dan 2013.
Bij Baudry, Alliet en Amirault ook wat 2015 geproefd en deze jaargang was ook veelbelovend.
Na deze drie ook nog bij Grosbois en Olga Raffault langsgeweest, maar die spelen volgens mij toch een reeks lager.
Als je toch bij Baudry bent in de zomer: de rosé is picobello! Jammer, maar blijkbaar wordt er nooit veel van gemaakt. De Croix Boissée Blanc is TOP, van het betere werk.

thank you Francis, ga er zeker wat flesjes van inslaan! Ben trouwens van plan om mijn aankopen te beperken tot het betere gamma- ik moet meer gaan voor kwaliteit ipv kwantiteit wegens opslagproblemen.. ;-)


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - carl - 03-05-2016 08:23 PM

(03-05-2016 08:11 PM)vinejo schreef:  
(03-05-2016 06:05 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(03-05-2016 06:19 AM)vinejo schreef:  Goed nieuws, ik passeer er deze zomer en we zullen wellocht enkel 2013 kunnen kopen en proeven. Heeft hij nog iets specifiek gezegd over deze jaargang?

2013 zat qua materie misschien iets onder de 2012. Het was echter een vrij klassiek jaar met iets kleinere opbrengsten, maar met wijnen die toch kwaliteitsvol bleken te zijn. Maak je geen zorgen Jo, hij heeft alles laten proeven van 2013 en het was dik in orde. Als je toch daar bent, en de "Croix Boissée", zijn topwijn, is nog beschikbaar dan moet je daar toch enkele flesjes van indoen. Schitterende wijn voor een goeie € 20. Als je dan bedenkt wat je voor deze prijs in de Bourgogne of Bordeaux hebt! En hier zit je dan echt aan de top van de appellatie.
Vlak na Baudry zijn we naar Alliet gegaan en hij liet vooral 2014 proeven. Hier héél veel concentraat, veel power en bijna inkt in het glas. Toch wat anders van stijl, meer dierlijke aroma's. 2014 heeft duidelijk meer tijd nodig dan 2013.
Bij Baudry, Alliet en Amirault ook wat 2015 geproefd en deze jaargang was ook veelbelovend.
Na deze drie ook nog bij Grosbois en Olga Raffault langsgeweest, maar die spelen volgens mij toch een reeks lager.
Als je toch bij Baudry bent in de zomer: de rosé is picobello! Jammer, maar blijkbaar wordt er nooit veel van gemaakt. De Croix Boissée Blanc is TOP, van het betere werk.

thank you Francis, ga er zeker wat flesjes van inslaan! Ben trouwens van plan om mijn aankopen te beperken tot het betere gamma- ik moet meer gaan voor kwaliteit ipv kwantiteit wegens opslagproblemen.. ;-)

Die laatste zin lijkt me voor velen op dit forum geldend. Opslagcapaciteit is het magische woord Smile


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 03-05-2016 09:21 PM

(03-05-2016 08:23 PM)carl schreef:  
(03-05-2016 08:11 PM)vinejo schreef:  
(03-05-2016 06:05 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(03-05-2016 06:19 AM)vinejo schreef:  Goed nieuws, ik passeer er deze zomer en we zullen wellocht enkel 2013 kunnen kopen en proeven. Heeft hij nog iets specifiek gezegd over deze jaargang?

2013 zat qua materie misschien iets onder de 2012. Het was echter een vrij klassiek jaar met iets kleinere opbrengsten, maar met wijnen die toch kwaliteitsvol bleken te zijn. Maak je geen zorgen Jo, hij heeft alles laten proeven van 2013 en het was dik in orde. Als je toch daar bent, en de "Croix Boissée", zijn topwijn, is nog beschikbaar dan moet je daar toch enkele flesjes van indoen. Schitterende wijn voor een goeie € 20. Als je dan bedenkt wat je voor deze prijs in de Bourgogne of Bordeaux hebt! En hier zit je dan echt aan de top van de appellatie.
Vlak na Baudry zijn we naar Alliet gegaan en hij liet vooral 2014 proeven. Hier héél veel concentraat, veel power en bijna inkt in het glas. Toch wat anders van stijl, meer dierlijke aroma's. 2014 heeft duidelijk meer tijd nodig dan 2013.
Bij Baudry, Alliet en Amirault ook wat 2015 geproefd en deze jaargang was ook veelbelovend.
Na deze drie ook nog bij Grosbois en Olga Raffault langsgeweest, maar die spelen volgens mij toch een reeks lager.
Als je toch bij Baudry bent in de zomer: de rosé is picobello! Jammer, maar blijkbaar wordt er nooit veel van gemaakt. De Croix Boissée Blanc is TOP, van het betere werk.

thank you Francis, ga er zeker wat flesjes van inslaan! Ben trouwens van plan om mijn aankopen te beperken tot het betere gamma- ik moet meer gaan voor kwaliteit ipv kwantiteit wegens opslagproblemen.. ;-)

Die laatste zin lijkt me voor velen op dit forum geldend. Opslagcapaciteit is het magische woord Smile

Idd, in de tijd toen ik nog sporadisch eens tennis speelde had ik hetzelfde voor Sleepy


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - FRANCISPICCART - 13-06-2016 08:20 PM

Chinon Rosé 2015 Bernard Baudry

Frisse, geslaagde rosé van 100% cabernet franc. Heeft wel iets vind ik. Meer gemaakt op finesse dan op body komt deze wijn zeker tot zijn recht als aperitief of bij een fris slaatje moest het nog ooit zomer worden. Lichte oranje-roze kleur. Veel fruit van rode besjes en wat bloemetjes. Mooie frisse zuren en goed droog, beetje mineraliteit zelfs. Goed gemaakt zoals je van deze wijnbouwer zeker mag verwachten.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - FRANCISPICCART - 16-06-2016 09:17 PM

Les Grézeaux 2014 - Bernard Baudry

Ergens gelezen dat Les Grézeaux gemaakt wordt met de druiven uit hun oudste perceel (+ 60 jaar). De wijn oogt heel donker, is geconcentreerd en heeft mooie paarse schakeringen. In de neus veel fruit van donkere kersen en zwarte bessen. Verder wat leder, tabak, sous-bois en zoethout. Zeker ook wat rokerigheid en wat minerale ondersteuning. De wijn heeft in de mond een bijna pulpachtige structuur met zeer presente tannines die toch soepel en zijdeachtig overkomen. Het hout is perceptief maar zit heel mooi verweven met het fruit en komt op geen enkel ogenblik vermoeiend over. Deze wijn is nu al heel lekker maar hij kan met gemak voor lange tijd vergeten worden in de kelder. Heel mooi van Baudry.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 16-06-2016 09:49 PM

(16-06-2016 09:17 PM)FRANCISPICCART schreef:  Les Grézeaux 2014 - Bernard Baudry

Ergens gelezen dat Les Grézeaux gemaakt wordt met de druiven uit hun oudste perceel (+ 60 jaar). De wijn oogt heel donker, is geconcentreerd en heeft mooie paarse schakeringen. In de neus veel fruit van donkere kersen en zwarte bessen. Verder wat leder, tabak, sous-bois en zoethout. Zeker ook wat rokerigheid en wat minerale ondersteuning. De wijn heeft in de mond een bijna pulpachtige structuur met zeer presente tannines die toch soepel en zijdeachtig overkomen. Het hout is perceptief maar zit heel mooi verweven met het fruit en komt op geen enkel ogenblik vermoeiend over. Deze wijn is nu al heel lekker maar hij kan met gemak voor lange tijd vergeten worden in de kelder. Heel mooi van Baudry.

Zeer verleidelijke TN!
We gaan er langs begin juli, hopelijk kunnen we alles van 2014 proeven en kopen..


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - FRANCISPICCART - 17-06-2016 12:36 PM

(16-06-2016 09:49 PM)vinejo schreef:  Zeer verleidelijke TN!
We gaan er langs begin juli, hopelijk kunnen we alles van 2014 proeven en kopen..

Dat zal wel lukken denk ik. 2014 is een super millésime. Schat Baudry ook erg hoog in. Schitterende wijnen P/K.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 25-08-2016 01:02 PM

Het komt er niet van om uitgebreid verslag uit te brengen van ons bezoekje bij Baudry begin juli. Vandaar hier een TN van de eerste wijn die ik opentrok.
+ heel kort verslagje vanuit de losse pols

We werden ginds ontvangen door de papa van Mathieu, de enige echte Bernard Baudry. Heel sympathieke man ook, trakteerde ons op een heel mooie degustatie (en een fles 2003 Chinon Grézeaux bij het afscheid). We bezochten zelfs een deel van de kelder dat we bij ons vorig bezoek niet hadden gezien. Heel mooie 2015 wijnen uit vat, maar uit fles moesten we het doen met de 2013 (voor de topcuvees). Niet van het niveau van Alliet maar toch goed genoeg om van elks drie flesjes huiswaarts mee te nemen.

Ook de rosé bevestigde zijn waanzinnige PQ verhouding (7.5 euro voor een fles puur genot) en deze keer vond ik ook de witte echt de moeite (maar wel 17 euro).

Gisteren flesje opengetrokken van de blanc 2015.
Mooi, lekker maar nog niet transcenderend...

Vandaag.. Tja. De fles is zowat leeg vóór 1300 uur. Mijn beginnende fibrose op de lever moet even wijken voor dit heerlijk goedje. Niks uitgespuwd.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Olivier - 25-08-2016 02:34 PM

(25-08-2016 01:02 PM)vinejo schreef:  Het komt er niet van om uitgebreid verslag uit te brengen van ons bezoekje bij Baudry begin juli. Vandaar hier een TN van de eerste wijn die ik opentrok.
+ heel kort verslagje vanuit de losse pols

We werden ginds ontvangen door de papa van Mathieu, de enige echte Bernard Baudry. Heel sympathieke man ook, trakteerde ons op een heel mooie degustatie (en een fles 2003 Chinon Grézeaux bij het afscheid). We bezochten zelfs een deel van de kelder dat we bij ons vorig bezoek niet hadden gezien. Heel mooie 2015 wijnen uit vat, maar uit fles moesten we het doen met de 2013 (voor de topcuvees). Niet van het niveau van Alliet maar toch goed genoeg om van elks drie flesjes huiswaarts mee te nemen.

Ook de rosé bevestigde zijn waanzinnige PQ verhouding (7.5 euro voor een fles puur genot) en deze keer vond ik ook de witte echt de moeite (maar wel 17 euro).

Gisteren flesje opengetrokken van de blanc 2015.
Mooi, lekker maar nog niet transcenderend...

Vandaag.. Tja. De fles is zowat leeg vóór 1300 uur. Mijn beginnende fibrose op de lever moet even wijken voor dit heerlijk goedje. Niks uitgespuwd.

Jo toch, waarom vraag je dan niet dat ik je kom helpen om die fles leeg te maken. Dan moet jij minder drinken! Wink


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 13-06-2017 12:50 PM

Twee weken terug de witte geproefd op het 50-jaar feestje van Brunello, was hét archetype van wat een mooie chenin moet zijn.

Dit weekend de 2014 rosé geopend, laatste flesje. De creozoot, gerookte toets domineerde de eerste dag. Dag twee was dit heerlijk, met veel meer fruit (peer, abrikoos) en perfecte zuurtjes die de molligheid in goede banen leiden.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - troisetoiles - 20-08-2017 11:31 AM

Enkele weken geleden een bezoek gebracht aan het domein van Bernard Baudry. Ter plekke geen notities gemaakt, maar dit is wat ik me nog herinner.

Bij aankomst vertrekt Bernard Baudry zelf net naar een van zijn wijngaarden, hij verwees ons door naar een jongedame die ons uitlegde dat wijndomein Baudry per perceel een andere cuvée maakt. Zelfs binnen één perceel kan de ondergrond er op 50 meter afstand van elkaar kennelijk sterk van elkaar verschillen.
We hebben één witte (Chenin Blanc) en drie rode wijnen geproefd (Les Granges, Les Grézeaux en Le Clos Guillot), telkens uit 2015 geloof ik. Nadien nog een rondleiding gekregen in de mooie tufsteenkelder, die ze onlangs nog wat dieper hebben uitgeboord om meer ruimte te krijgen. Als kers op de taart mochten we een millésime uit 2000 proeven - een Les Grézeaux, de wijn die Baudry het langste maakt. De fles werd ter plekke geopend en rook opvallend fruitig voor de leeftijd. (sorry, geen TN gemaakt, ik herinner me enkel dat het fruitig smaakte, complex in de mond en met een lange afdronk) In ieder geval een bewijs dat je dit soort wijnen erg lang in de kelder kunt laten liggen. Als je er zo lang af kunt blijven, natuurlijk!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Olivier - 20-08-2017 01:43 PM

(20-08-2017 11:31 AM)troisetoiles schreef:  Enkele weken geleden een bezoek gebracht aan het domein van Bernard Baudry. Ter plekke geen notities gemaakt, maar dit is wat ik me nog herinner.

Bij aankomst vertrekt Bernard Baudry zelf net naar een van zijn wijngaarden, hij verwees ons door naar een jongedame die ons uitlegde dat wijndomein Baudry per perceel een andere cuvée maakt. Zelfs binnen één perceel kan de ondergrond er op 50 meter afstand van elkaar kennelijk sterk van elkaar verschillen.
We hebben één witte (Chenin Blanc) en drie rode wijnen geproefd (Les Granges, Les Grézeaux en Le Clos Guillot), telkens uit 2015 geloof ik. Nadien nog een rondleiding gekregen in de mooie tufsteenkelder, die ze onlangs nog wat dieper hebben uitgeboord om meer ruimte te krijgen. Als kers op de taart mochten we een millésime uit 2000 proeven - een Les Grézeaux, de wijn die Baudry het langste maakt. De fles werd ter plekke geopend en rook opvallend fruitig voor de leeftijd. (sorry, geen TN gemaakt, ik herinner me enkel dat het fruitig smaakte, complex in de mond en met een lange afdronk) In ieder geval een bewijs dat je dit soort wijnen erg lang in de kelder kunt laten liggen. Als je er zo lang af kunt blijven, natuurlijk!

Altijd leuk als ze een specialleke opentrekken tijdens zo'n bezoek.

Welkom overigens Troisetoiles! cheers


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 20-08-2017 02:06 PM

(20-08-2017 01:43 PM)Olivier schreef:  
(20-08-2017 11:31 AM)troisetoiles schreef:  Enkele weken geleden een bezoek gebracht aan het domein van Bernard Baudry. Ter plekke geen notities gemaakt, maar dit is wat ik me nog herinner.

Bij aankomst vertrekt Bernard Baudry zelf net naar een van zijn wijngaarden, hij verwees ons door naar een jongedame die ons uitlegde dat wijndomein Baudry per perceel een andere cuvée maakt. Zelfs binnen één perceel kan de ondergrond er op 50 meter afstand van elkaar kennelijk sterk van elkaar verschillen.
We hebben één witte (Chenin Blanc) en drie rode wijnen geproefd (Les Granges, Les Grézeaux en Le Clos Guillot), telkens uit 2015 geloof ik. Nadien nog een rondleiding gekregen in de mooie tufsteenkelder, die ze onlangs nog wat dieper hebben uitgeboord om meer ruimte te krijgen. Als kers op de taart mochten we een millésime uit 2000 proeven - een Les Grézeaux, de wijn die Baudry het langste maakt. De fles werd ter plekke geopend en rook opvallend fruitig voor de leeftijd. (sorry, geen TN gemaakt, ik herinner me enkel dat het fruitig smaakte, complex in de mond en met een lange afdronk) In ieder geval een bewijs dat je dit soort wijnen erg lang in de kelder kunt laten liggen. Als je er zo lang af kunt blijven, natuurlijk!

Altijd leuk als ze een specialleke opentrekken tijdens zo'n bezoek.

Welkom overigens Troisetoiles! cheers

Drie sterren voor je eerste post, Troisetoiles! ;-)
Welkom!


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - don quichotte - 20-08-2017 02:32 PM

(20-08-2017 02:06 PM)vinejo schreef:  
(20-08-2017 01:43 PM)Olivier schreef:  
(20-08-2017 11:31 AM)troisetoiles schreef:  Enkele weken geleden een bezoek gebracht aan het domein van Bernard Baudry. Ter plekke geen notities gemaakt, maar dit is wat ik me nog herinner.

Bij aankomst vertrekt Bernard Baudry zelf net naar een van zijn wijngaarden, hij verwees ons door naar een jongedame die ons uitlegde dat wijndomein Baudry per perceel een andere cuvée maakt. Zelfs binnen één perceel kan de ondergrond er op 50 meter afstand van elkaar kennelijk sterk van elkaar verschillen.
We hebben één witte (Chenin Blanc) en drie rode wijnen geproefd (Les Granges, Les Grézeaux en Le Clos Guillot), telkens uit 2015 geloof ik. Nadien nog een rondleiding gekregen in de mooie tufsteenkelder, die ze onlangs nog wat dieper hebben uitgeboord om meer ruimte te krijgen. Als kers op de taart mochten we een millésime uit 2000 proeven - een Les Grézeaux, de wijn die Baudry het langste maakt. De fles werd ter plekke geopend en rook opvallend fruitig voor de leeftijd. (sorry, geen TN gemaakt, ik herinner me enkel dat het fruitig smaakte, complex in de mond en met een lange afdronk) In ieder geval een bewijs dat je dit soort wijnen erg lang in de kelder kunt laten liggen. Als je er zo lang af kunt blijven, natuurlijk!

Altijd leuk als ze een specialleke opentrekken tijdens zo'n bezoek.

Welkom overigens Troisetoiles! cheers

Drie sterren voor je eerste post, Troisetoiles! ;-)
Welkom!

Vier sterren van mij.Wink
Ook welkom en laat je maar eens goed gaan op dit forum.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 20-08-2017 02:53 PM

(20-08-2017 02:32 PM)don quichotte schreef:  
(20-08-2017 02:06 PM)vinejo schreef:  
(20-08-2017 01:43 PM)Olivier schreef:  
(20-08-2017 11:31 AM)troisetoiles schreef:  Enkele weken geleden een bezoek gebracht aan het domein van Bernard Baudry. Ter plekke geen notities gemaakt, maar dit is wat ik me nog herinner.

Bij aankomst vertrekt Bernard Baudry zelf net naar een van zijn wijngaarden, hij verwees ons door naar een jongedame die ons uitlegde dat wijndomein Baudry per perceel een andere cuvée maakt. Zelfs binnen één perceel kan de ondergrond er op 50 meter afstand van elkaar kennelijk sterk van elkaar verschillen.
We hebben één witte (Chenin Blanc) en drie rode wijnen geproefd (Les Granges, Les Grézeaux en Le Clos Guillot), telkens uit 2015 geloof ik. Nadien nog een rondleiding gekregen in de mooie tufsteenkelder, die ze onlangs nog wat dieper hebben uitgeboord om meer ruimte te krijgen. Als kers op de taart mochten we een millésime uit 2000 proeven - een Les Grézeaux, de wijn die Baudry het langste maakt. De fles werd ter plekke geopend en rook opvallend fruitig voor de leeftijd. (sorry, geen TN gemaakt, ik herinner me enkel dat het fruitig smaakte, complex in de mond en met een lange afdronk) In ieder geval een bewijs dat je dit soort wijnen erg lang in de kelder kunt laten liggen. Als je er zo lang af kunt blijven, natuurlijk!

Altijd leuk als ze een specialleke opentrekken tijdens zo'n bezoek.

Welkom overigens Troisetoiles! cheers

Drie sterren voor je eerste post, Troisetoiles! ;-)
Welkom!

Vier sterren van mij.Wink
Ook welkom en laat je maar eens goed gaan op dit forum.

Van mij waren t Michelinsterren hé Don Wink


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - FRANCISPICCART - 02-08-2018 09:50 PM

Chinon Rosé 2017 - Bernard Baudry
Vandaag eerste fles rosé van een kartonnetje leeggemaakt. Lekker wijntje van cabernet franc. Licht, fris en frivool. Veel fruit, veel smaak, fijne structuur. Heeft niet de body van een Bandol maar dat hoeft nu ook niet met deze temperaturen. Heel klein bittertje in de afdronk maar feitelijk niet storend. Gewoon zeer goeie rosé.
Kom feitelijk deze dagen niet aan rood toe. Heb nu wel wat l'Amourgandise van Capréoles, wat Chinon Domaine van Baudry en La Mine van Yanninck Amirault fris gelegd.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 02-08-2018 10:42 PM

(02-08-2018 09:50 PM)FRANCISPICCART schreef:  Chinon Rosé 2017 - Bernard Baudry
Vandaag eerste fles rosé van een kartonnetje leeggemaakt. Lekker wijntje van cabernet franc. Licht, fris en frivool. Veel fruit, veel smaak, fijne structuur. Heeft niet de body van een Bandol maar dat hoeft nu ook niet met deze temperaturen. Heel klein bittertje in de afdronk maar feitelijk niet storend. Gewoon zeer goeie rosé.
Kom feitelijk deze dagen niet aan rood toe. Heb nu wel wat l'Amourgandise van Capréoles, wat Chinon Domaine van Baudry en La Mine van Yanninck Amirault fris gelegd.

Voila, net wat ik ook vond, een stuk lichter dan pakweg de 2015. Nog steeds heel lekker maar minder speciaal...
Die fris gelegde wijnen zullen zéker smaken de volgende dagen (in de schaduw). ;-)


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - FRANCISPICCART - 25-06-2019 11:08 PM

(02-08-2018 10:42 PM)vinejo schreef:  
(02-08-2018 09:50 PM)FRANCISPICCART schreef:  Chinon Rosé 2017 - Bernard Baudry
Vandaag eerste fles rosé van een kartonnetje leeggemaakt. Lekker wijntje van cabernet franc. Licht, fris en frivool. Veel fruit, veel smaak, fijne structuur. Heeft niet de body van een Bandol maar dat hoeft nu ook niet met deze temperaturen. Heel klein bittertje in de afdronk maar feitelijk niet storend. Gewoon zeer goeie rosé.

Voila, net wat ik ook vond, een stuk lichter dan pakweg de 2015. Nog steeds heel lekker maar minder speciaal...
Die fris gelegde wijnen zullen zéker smaken de volgende dagen (in de schaduw). ;-)

Gisteren kwam ik nog een flesje rosé 2017 van Baudry tegen. Een flesje dat was overgebleven van vorige zomer. Wel ik moet zeggen dat deze rosé me ontzettend smaakte en zelfs veel aan complexiteit gewonnen had. Die wijnen van Baudry hebben precies allemaal wat tijd nodig om volledig tot hun recht te komen, zelfs de simpelere versies.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 25-06-2019 11:22 PM

(25-06-2019 11:08 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(02-08-2018 10:42 PM)vinejo schreef:  
(02-08-2018 09:50 PM)FRANCISPICCART schreef:  Chinon Rosé 2017 - Bernard Baudry
Vandaag eerste fles rosé van een kartonnetje leeggemaakt. Lekker wijntje van cabernet franc. Licht, fris en frivool. Veel fruit, veel smaak, fijne structuur. Heeft niet de body van een Bandol maar dat hoeft nu ook niet met deze temperaturen. Heel klein bittertje in de afdronk maar feitelijk niet storend. Gewoon zeer goeie rosé.

Voila, net wat ik ook vond, een stuk lichter dan pakweg de 2015. Nog steeds heel lekker maar minder speciaal...
Die fris gelegde wijnen zullen zéker smaken de volgende dagen (in de schaduw). ;-)

Gisteren kwam ik nog een flesje rosé 2017 van Baudry tegen. Een flesje dat was overgebleven van vorige zomer. Wel ik moet zeggen dat deze rosé me ontzettend smaakte en zelfs veel aan complexiteit gewonnen had. Die wijnen van Baudry hebben precies allemaal wat tijd nodig om volledig tot hun recht te komen, zelfs de simpelere versies.

Dat treft, heb nog een flesje liggen. Dacht van 2017, maar net gecheckt en...t is 2015! Gaat binnenkort voor de bijl, benieuwd hoe die zal zijn...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 28-06-2019 11:22 AM

(02-08-2018 09:50 PM)FRANCISPICCART schreef:  Chinon Rosé 2017 - Bernard Baudry
Vandaag eerste fles rosé van een kartonnetje leeggemaakt. Lekker wijntje van cabernet franc. Licht, fris en frivool. Veel fruit, veel smaak, fijne structuur. Heeft niet de body van een Bandol maar dat hoeft nu ook niet met deze temperaturen. Heel klein bittertje in de afdronk maar feitelijk niet storend. Gewoon zeer goeie rosé.
Kom feitelijk deze dagen niet aan rood toe. Heb nu wel wat l'Amourgandise van Capréoles, wat Chinon Domaine van Baudry en La Mine van Yanninck Amirault fris gelegd.

Zoals beloofd gisteren de 2015 geopend.
Maar...wat Francis schreef werd hier enorm bevestigd.
Toevallig had Vince een fles Bandol rose mee (de sublieme Chretiennes), die we (jammer genoeg) als eerste dronken. Daarna viel deze Baudry rosé echt te licht uit. Hij bleef echter wel fris, fruitig en frivool.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - FRANCISPICCART - 28-06-2019 01:06 PM

(28-06-2019 11:22 AM)vinejo schreef:  Zoals beloofd gisteren de 2015 geopend.
Maar...wat Francis schreef werd hier enorm bevestigd.
Toevallig had Vince een fles Bandol rose mee (de sublieme Chretiennes), die we (jammer genoeg) als eerste dronken. Daarna viel deze Baudry rosé echt te licht uit. Hij bleef echter wel fris, fruitig en frivool.

Na die Bandol kan ik dat wel begrijpen. Maar ik vind het toch al mooi dat een rosé uit deze prijscategorie na 3 jaar toch nog altijd fris en frivool overkomt. Het feitelijke doel eigenlijk voor de meeste terras roséwijnen die jong gedronken moeten worden. Daarom toch "chapeau" voor Baudry.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Fre - 28-06-2019 01:28 PM

(28-06-2019 01:06 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(28-06-2019 11:22 AM)vinejo schreef:  Zoals beloofd gisteren de 2015 geopend.
Maar...wat Francis schreef werd hier enorm bevestigd.
Toevallig had Vince een fles Bandol rose mee (de sublieme Chretiennes), die we (jammer genoeg) als eerste dronken. Daarna viel deze Baudry rosé echt te licht uit. Hij bleef echter wel fris, fruitig en frivool.

Na die Bandol kan ik dat wel begrijpen. Maar ik vind het toch al mooi dat een rosé uit deze prijscategorie na 3 jaar toch nog altijd fris en frivool overkomt. Het feitelijke doel eigenlijk voor de meeste terras roséwijnen die jong gedronken moeten worden. Daarom toch "chapeau" voor Baudry.
Welk jaar was de Chrétienne?


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Vince - 31-07-2019 11:08 PM

Clos guillot 2013
Eerste dag ontgoochelend simpel, hoge zuren,
Tweede dag al veel beter, samengevat: braambes, braambes en braambes, mist zeker volume, zwakke jaargang want weinig 2013 kunnen mij in de Loire echt bekoren, maar ongetwijfeld heeft Baudry er het maximum uitgehaald, score: 88


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 31-07-2019 11:12 PM

(31-07-2019 11:08 PM)Vince schreef:  Clos guillot 2013
Eerste dag ontgoochelend simpel, hoge zuren,
Tweede dag al veel beter, samengevat: braambes, braambes en braambes, mist zeker volume, zwakke jaargang want weinig 2013 kunnen mij in de Loire echt bekoren, maar ongetwijfeld heeft Baudry er het maximum uitgehaald, score: 88

Heb ook nog zo n flesje liggen, ga er nog even van af blijven, you never know...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - redacteur - 07-08-2021 08:23 PM

Als afsluiter van de reis drie nachten in Tours gelogeerd en daarvan moest uiteraard gebruik gemaakt worden om - naast het obligatoire kasteelbezoek - enkele wijndomeinen te bezoeken.

Na vorig jaar bijzonder onder de indruk te zijn geweest van Le Clos Guillot '12 van Baudry stond dit domein bovenaan mijn lijst om een bezoekje te brengen. Het bezoek beperkte zich jammer genoeg slechts tot een degustatie begeleid door Helda Rabaut, een parisienne die al jaren werkt op het domein en ook onder haar eigen naam Chinon maakt.

Jammer genoeg (het moet lukken) was de voorraad Clos Guillot '18 op en viel deze dan ook niet te proeven. De andere cuvées passeerden gelukkig wel allemaal de revue. Enkele korte notities van de geproefde wijnen:

Chinon Blanc 2020: eerste jaargang van jonge stokken chenin - fris, fruitig, citrus, witte bloemen, licht filmend mondgevoel. Relatief eenvoudige, lichte en vlot verteerbare chenin.

Chinon Rosé 2020: rosé van CF - fris, wat klein rood fruit, wit steenfruit, genoeg structuur om iets bij te eten, zou bijvoorbeeld goed gaan met wat charcuterie. Leuke rosé.

Chinon Les Granges 2020: Instapcuvée, 100% beton - veel rood fruit, typische paprikatoets, wat peper, bittertje in de mond, eerder korte afdronk.

Chinon Domaine 2019: 100% beton - Valt meteen op dat deze cuvée een stuk meer materie heeft dan Les Granges. Heel mooi op het fruit, rijp rood & zwart fruit, voornamelijk kers. Pepertoets. 2019 was een vrij warm jaar in de regio wat je merkt aan de rijpheid van het fruit, maar de wijn blijft elegant en fijn. Een echte doordrinker en top P/K.

Chinon Les Grézeaux 2019: 100% beton - Oudste stokken van het domeinen, gemiddeld 60 jaar. Grind/klei/kiezel bodem die voor extra mineraliteit zorgt. Nog een stapje hoger qua materie en vooral complexiteit. Minder uitgesproken fruit, mooi mondgevoel met fijne tannine die nog wat droogtrekkend is. Mooi, maar heeft nog paar jaar nodig.

Chinon La Croix Boissée 2018: De topcuvée die, zoals de naam het zegt, wel hout ziet. Fermentatie op houten vaten gevolgd door 24 maanden op barriques (1 à 3j oud). Het hout is merkbaar en moet nog wat integreren, maar het is edel hout en overheerst niet. Heel veel materie, kers en rijp zwart fruit. Tannines zijn mooi rijp wat de wijn nu eigenlijk al toegankelijk en heel lekker maakt. Het is wel duidelijk dat dit minstens nog vijf jaar nodig heeft om tot een absolute lekkernij uit te groeien. Slurp

Na de wagen vol te stouwen met flessen rosé, domaine, grézeaux en la croix boissée kruisten we nog net Bernard Baudry bij het buiten rijden van het domein. A la prochaine, monsieur Baudry...


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Fre - 07-08-2021 08:53 PM

(07-08-2021 08:23 PM)redacteur schreef:  Als afsluiter van de reis drie nachten in Tours gelogeerd en daarvan moest uiteraard gebruik gemaakt worden om - naast het obligatoire kasteelbezoek - enkele wijndomeinen te bezoeken.

Na vorig jaar bijzonder onder de indruk te zijn geweest van Le Clos Guillot '12 van Baudry stond dit domein bovenaan mijn lijst om een bezoekje te brengen. Het bezoek beperkte zich jammer genoeg slechts tot een degustatie begeleid door Helda Rabaut, een parisienne die al jaren werkt op het domein en ook onder haar eigen naam Chinon maakt.

Jammer genoeg (het moet lukken) was de voorraad Clos Guillot '18 op en viel deze dan ook niet te proeven. De andere cuvées passeerden gelukkig wel allemaal de revue. Enkele korte notities van de geproefde wijnen:

Chinon Blanc 2020: eerste jaargang van jonge stokken chenin - fris, fruitig, citrus, witte bloemen, licht filmend mondgevoel. Relatief eenvoudige, lichte en vlot verteerbare chenin.

Chinon Rosé 2020: rosé van CF - fris, wat klein rood fruit, wit steenfruit, genoeg structuur om iets bij te eten, zou bijvoorbeeld goed gaan met wat charcuterie. Leuke rosé.

Chinon Les Granges 2020: Instapcuvée, 100% beton - veel rood fruit, typische paprikatoets, wat peper, bittertje in de mond, eerder korte afdronk.

Chinon Domaine 2019: 100% beton - Valt meteen op dat deze cuvée een stuk meer materie heeft dan Les Granges. Heel mooi op het fruit, rijp rood & zwart fruit, voornamelijk kers. Pepertoets. 2019 was een vrij warm jaar in de regio wat je merkt aan de rijpheid van het fruit, maar de wijn blijft elegant en fijn. Een echte doordrinker en top P/K.

Chinon Les Grézeaux 2019: 100% beton - Oudste stokken van het domeinen, gemiddeld 60 jaar. Grind/klei/kiezel bodem die voor extra mineraliteit zorgt. Nog een stapje hoger qua materie en vooral complexiteit. Minder uitgesproken fruit, mooi mondgevoel met fijne tannine die nog wat droogtrekkend is. Mooi, maar heeft nog paar jaar nodig.

Chinon La Croix Boissée 2018: De topcuvée die, zoals de naam het zegt, wel hout ziet. Fermentatie op houten vaten gevolgd door 24 maanden op barriques (1 à 3j oud). Het hout is merkbaar en moet nog wat integreren, maar het is edel hout en overheerst niet. Heel veel materie, kers en rijp zwart fruit. Tannines zijn mooi rijp wat de wijn nu eigenlijk al toegankelijk en heel lekker maakt. Het is wel duidelijk dat dit minstens nog vijf jaar nodig heeft om tot een absolute lekkernij uit te groeien. Slurp

Na de wagen vol te stouwen met flessen rosé, domaine, grézeaux en la croix boissée kruisten we nog net Bernard Baudry bij het buiten rijden van het domein. A la prochaine, monsieur Baudry...
Bedankt voor het verslagje. Leek van hetgeen je ter plaatse dronk 2019 frisser dan 2018 of 2020?


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - redacteur - 08-08-2021 11:55 AM

Moeilijk om te vergelijken, aangezien er geen vergelijking mogelijk was tussen jaargangen van dezelfde cuvée en ik van de voorbije jaargangen ook nog niets heb gedronken.

Je merkt wel dat de laatste jaren allemaal mooi rijp fruit hebben afgeleverd. Sowieso zou ik bij Baudry nog niet te snel vrezen voor té rijpe wijnen. Ze blijven elegant en ook het alcoholpercentage (LCB '18 heeft 13,5%) blijft zeker binnen te perken.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 08-08-2021 12:52 PM

Thanks voor t verslag, Redacteur!
In t verleden kocht ik er ook al een paar keer de witte chenin/Chinon, dus dat meiske wist er niet alles van ;-)


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - redacteur - 08-08-2021 01:11 PM

(08-08-2021 12:52 PM)vinejo schreef:  In t verleden kocht ik er ook al een paar keer de witte chenin/Chinon, dus dat meiske wist er niet alles van ;-)

Wel, ik dacht eerlijk gezegd ook dat er een witte Chinon bestond. Maar aangezien ze aan het schipperen was tussen drie groepen die aan het degusteren waren, was het niet eenvoudig om veel vragen te stellen. Het kan ook zijn dat ik het verkeerd begrepen heb. Ze zei iets van nieuwe stokken die voor het eerst opgenomen waren in de cuvée, dus misschien was het enkel dat.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 19-12-2021 01:56 PM

Zonet de Clos Guillot 2013 geopend.
Geen blockbuster maar wel zeer geschikt om de eenzaamheid te verdrijven op een druilerige decemberzondag.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Fre - 19-12-2021 03:37 PM

(19-12-2021 01:56 PM)vinejo schreef:  Zonet de Clos Guillot 2013 geopend.
Geen blockbuster maar wel zeer geschikt om de eenzaamheid te verdrijven op een druilerige decemberzondag.

Voldoende rijp? 2013 Loires hebben daar soms wel s last van.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 19-12-2021 05:04 PM

(19-12-2021 03:37 PM)Fre schreef:  
(19-12-2021 01:56 PM)vinejo schreef:  Zonet de Clos Guillot 2013 geopend.
Geen blockbuster maar wel zeer geschikt om de eenzaamheid te verdrijven op een druilerige decemberzondag.

Voldoende rijp? 2013 Loires hebben daar soms wel s last van.

Weinig fruit maar zeker niet onrijp. Bourgognesk putje, mooie balans.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - redacteur - 19-12-2021 06:10 PM

Schol! Doet er me aan denken dat ik nog een 2012 van CG heb liggen...
Weet niet of die het einde van het jaar zal halen. Smile


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - vinejo - 19-12-2021 08:59 PM

(19-12-2021 06:10 PM)redacteur schreef:  Schol! Doet er me aan denken dat ik nog een 2012 van CG heb liggen...
Weet niet of die het einde van het jaar zal halen. Smile

cheers 12 is een goed jaar ginds dacht ik.
Zal dus nog een jong beestje zijn.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - redacteur - 19-12-2021 09:42 PM

(19-12-2021 08:59 PM)vinejo schreef:  
(19-12-2021 06:10 PM)redacteur schreef:  Schol! Doet er me aan denken dat ik nog een 2012 van CG heb liggen...
Weet niet of die het einde van het jaar zal halen. Smile

cheers 12 is een goed jaar ginds dacht ik.
Zal dus nog een jong beestje zijn.

Is mijn laatste van drie flessen, andere twee vorig jaar gekelderd.
Telkens heel mooi, maar kan inderdaad nog een eind mee.

Daarna is het oudste dat ik heb van Baudry '17 Confused


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - claret - 27-04-2023 07:50 AM

Croix Boissée 2010 in het glas gisterenavond. Wat een wijn man… Meer gewicht dan de Clos Guillot (waarvan ek m’n laatste flesje 2010 vorig jaar dronk), iets serieuzere wijn. Zeer elegante wijn niettemin. Moet dringend toch nog eens terug achter deze wijnen aan gaan. Ongelofelijke kwaliteit voor zn prijs.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - Vince - 27-04-2023 08:25 AM

Zo is dat! Tijdens tastings concluderen we vaak dat de top uit de Loire nog steeds binnen handbereik blijft, verrassend toch. En dat terwijl de cabernet F (samen met petit verdot in BDX) misschien de enige échte winnaar van klimaatverandering is .


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - redacteur - 27-04-2023 11:10 AM

Hier enkel jonge Croix Boissée (17 & 18) liggen, waar ik geduldig probeer af te blijven. Smile

Dat de Loire maar onder de radar blijft... ik stouw met plezier mijn kelder vol met betaalbare topdomeinen als Baudry.


RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon - redacteur - 13-05-2023 12:30 PM

Eergisteren voor de eerste keer in tijden een stukje vlees (kraaibiefstuk aka onglet aka schorsvel aka slagersbiefstuk) klaargemaakt.
Wilde er iets leuks bij drinken en mijn oog viel op Le Clos Guillot 2016. Zonder twijfel een stuk te jong, maar dacht dat dit wel zou passen bij wat rood vlees met een pepersausje, gebakken krieltjes en een slaatje.

Paar uur op voorhand geopend en gekarafeerd. Gedronken uit een Spiegelau Definition Bordeaux glas.

Geen spoor van evolutie in het glas. Eerder ingetogen neus met vooral rood en wat zwart fruit, stevige pepertoets, wat eucalyptus en een redelijke klets aarde.
In de mond flinke frisse zuren, rood fruit en de kruidige toetsen. Komt allemaal vrij jong en onsamenhangend over. Een hoop losse elementen maar geen geheel. In deze staat eerder teleurstellend.
Weliswaar een match met de maaltijd, maar tilde die zeker niet naar een hoger niveau.

Uiteraard een derde van de fles apart gehouden in een klein flesje voor dag twee... en zoals zo vaak vond er een metamorfose plaats.

Betere samenhang: check. Meer volume: check. Langere afdronk: check.
Een heerlijk glas wijn met eclatant rood fruit (aardbei, framboos, kers), frisse zuurtjes die de wijn o zo sappig maken en een topcombinatie van kruidigheid en aardse elementen die voor complexiteit zorgen.
Jong + een dag werd plots heerlijk jong!

Veel belofte voor de toekomst, maar de volgende fles gaat waarschijnlijk niet open voor 2026.