Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Domaine Bernard Baudry, Chinon
19-06-2011, 12:31 AM
Bericht: #1
Domaine Bernard Baudry, Chinon
Croix Boissée, blanc 2006

100% Chenin.
Mooie aantrekkelijke neus van perzik, appeltjes, floraal . In de mond wat boterig en getoast, mango, peer en heel mooie zuurdrempel. Verkwikkende fraîcheur, en vooral finesse. Alles zeer in bescheiden proporties en evenwichtig. Voor mij nog steeds een topdomein.

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-06-2011, 09:52 AM
Bericht: #2
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
waar te koop?

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
19-06-2011, 03:26 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Mossiemos...

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-09-2011, 02:24 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Bio-neus, puur, zuiver jus. De floraliteit is niet echt uitgesproken zoals verwacht bij Chenin. Ook geen wax. Blind niet zo makkelijk. Mrs miste wat zuren, ikke nie. Top-chenin !

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-10-2011, 10:37 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-10-2011 om 11:10 PM door doc.)
Bericht: #5
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Domaine 2009
(rood 100% CF)

Instap die wat oude fusten heeft gezien ter afronding van het geheel. Onmiddellijk uit de fles wat animaliteit in de neus die na enkele minuten verdwijnt. Evolutie in het glas. Neus van rijp rood tot donkerrood fruit met minerale accenten en lactisch toetsje, charmant. In de mond vinden we hetzelfde terug. Absoluut voldoende rood fruit, beetje kruidigheid en souplesse met fraîcheur. Wat kort in lengte en niet zoveel tannines, maar 't is dan ook de instap. Ik kan alleen maar zeggen dat Domaine 09 hier z'n visitekaartje aflevert voor de rest van het gamma millésime 09. Moet gewoon super zijn. Ik kijk met plezier uit naar de Clos en de Croix !!

Buvez du vin et vivez joyeux !
18-12-2011, 03:19 PM
Bericht: #6
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Croix Boissée rood, 2006

Kelderfris geschonken, onmiddellijk wat reductieve stalgeurtjes die na enige minuten en wat walsen verdwijnen. Kom je wel meer tegen bij de wijnen van Baudry. Rood fruit, florale accentjes, wat groene paprika in de neus.
Stevige structuur door de aanwezige fijne zuren met goeie countering van het sappige rode fruit en nog aanwezige tannines. Lekkere minerale frisheid in het glas.

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-03-2012, 01:46 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-03-2012 om 04:10 PM door doc.)
Bericht: #7
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Vandaag nog 's Croix Boissée 2006 in het glas. Terug intense aroma's van rode kersjes, beetje hout, mineraal, leder, blijft een heel aangename mondsensatie, rijp rood fruit, spanning, heel fris, sappig, zacht, fluwelig, heel evenwichtig. Puntige afdronk. Gedronken bij de varkenswangetjes "à la manière de Matten", met groene kool optgestoofd met zwarte woudham, zalfje van raapjes en in kippebouillon gegaarde aardappeltjes, een festijntje.
90/100

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-03-2012, 04:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-03-2012 om 04:03 PM door carl.)
Bericht: #8
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
@ Doc : Was dit terug de 2006?
Ik heb vorige week in La Cave Insolite (winkeltje van François Chidiane te Montlouis) de 2009 kunnen kopen. Samen met de Coteau du Noiré 2009 en de Vieilles vignes 2009 van Alliet. Some to tuck away for the future Slurp

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
11-03-2012, 04:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-03-2012 om 04:11 PM door doc.)
Bericht: #9
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
(11-03-2012 04:02 PM)carl schreef:  @ Doc : Was dit terug de 2006?
Ik heb vorige week in La Cave Insolite (winkeltje van François Chidiane te Montlouis) de 2009 kunnen kopen. Samen met de Coteau du Noiré 2009 en de Vieilles vignes 2009 van Alliet. Some to tuck away for the future Slurp

Ja 't was de 2006, ik zet het er even bij straks, goeie koop gedaan trouwens, Carl...09 zal nog wel wat jaartjes kunnen rijpen, de Alliet VV kun je zelfs nu al drinken. Heel schone Chinon ! 't Gerechtje dat de wijn begeleidde plaats ik er ook bij, met dank aan een ander geliefd forumlid.

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-04-2012, 01:57 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-04-2012 om 01:58 AM door doc.)
Bericht: #10
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Clos Guillot 06

Kort: kopen deze wijn ! Absoluut. Baudry gaat nooit vervelen, Baudry koop je gewoon elk jaar en zeker millésime 2010. De stalaroma's moet je even de tijd geven, alhoewel ik hier wel van hou, stempel Baudry. Pure Chinon, ongefilterd :-), het rode fruit midden in dit evenwicht getuigt terug van grote klasse. Rechtlijnig, fijn, elegant. Puur genot. Beetje confituré. Clos Guillot kan wedijveren met Croix Boissée. Top-Loire. "We win by moving to the north !"

Buvez du vin et vivez joyeux !
08-04-2012, 01:05 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-04-2012 om 01:07 PM door doc.)
Bericht: #11
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Croix Boissée blanc 2010

Lychee, ananas, passievrucht, banaan, frisse limoen...hoh, heel fris strak mondgevoel, zachte aanzet. terug rijp exotisch fruit, groene appeltjes, peer, limoen afgerond door caramel en bittertje. Tikkeltje restsuiker. Malo en vatlagering.

Buvez du vin et vivez joyeux !
30-07-2012, 12:36 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-07-2012 om 11:47 AM door doc.)
Bericht: #12
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
La Croix Boissée 2009

Ik beken dat ik deze wijn veel te vroeg geofferd heb maar ik voel me toch niet schuldig want het was ook nu al de moeite waard Cool
Alle elementen zijn aanwezig in deze wijn om uit te groeien tot een ware crowdpleaser. Slurp
Intensieve karafage van 8 uur.
Nog paarsrode kleur.
In de neus meteen veel concentratie van fruit (zwart vooral bramen) waar te nemen. Ook een lichte lactische toets die niet stoort en een bloemenaroma komt om de hoek kijken. Na een hele tijd komt het kenmerkende aroma van groene peper ook tevoorschijn.
In de mond krijg je een heel evenwichtige wijn die volledig foutloos is en eindigt met en licht zuurtje. Het fruit dekt op dit moment de tannines mooi toe. 92+


Bijlagen Afbeeldingen
   

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
30-07-2012, 11:50 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-07-2012 om 11:51 AM door doc.)
Bericht: #13
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
De beschrijving klopt als een bus. Is zowat het stijlkenmerk van deze wijn. Fruit, licht zuurtje...zacht.
Geen reductie onmiddellijk na openen ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
30-07-2012, 12:18 PM
Bericht: #14
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Had het geluk een gedeelte van deze fles van Carl ook te appreciëren.
Uitgaande van de kleur (concentratie!!!) en geur (kruidig, zwart fruit) situeerde ik deze wijn ergens uit de Rhône streek of Languedoc. Was verbaasd te horen dat deze wijn een resultaat was uit de Loire streek.
Een wijn die ik zeker nog 5 jaar weg zou leggen ( zal zeker nog winnen in elegantie en finesse) maar het was nu al een bijzonder moment met deze mooie wijn kennis gemaakt te hebben.Slurp

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
30-07-2012, 12:30 PM
Bericht: #15
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
(30-07-2012 12:18 PM)don quichotte schreef:  Had het geluk een gedeelte van deze fles van Carl ook te appreciëren.
Uitgaande van de kleur (concentratie!!!) en geur (kruidig, zwart fruit) situeerde ik deze wijn ergens uit de Rhône streek of Languedoc. Was verbaasd te horen dat deze wijn een resultaat was uit de Loire streek.
Een wijn die ik zeker nog 5 jaar weg zou leggen ( zal zeker nog winnen in elegantie en finesse) maar het was nu al een bijzonder moment met deze mooie wijn kennis gemaakt te hebben.Slurp

En nog veel langer zelfs. Best drinken vanaf 10 jaar. Ik ben m'n 2005 nog geeneens begonnen. Cool

Buvez du vin et vivez joyeux !
30-07-2012, 01:51 PM
Bericht: #16
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
(30-07-2012 11:50 AM)dr_magooo schreef:  De beschrijving klopt als een bus. Is zowat het stijlkenmerk van deze wijn. Fruit, licht zuurtje...zacht.
Geen reductie onmiddellijk na openen ?

Door de langdurige karafage geen reductie bemerkt natuurlijk. Was volledig verdwenen na 8 uur.

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
13-08-2012, 08:47 PM
Bericht: #17
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Domaine 2010, 100% CF

Zoals Doc al zei, instapper uit het gamma maar zeker niet minder. Ondanks een verstopt neusgat een zeer intensieve geur. Frisheid troef, tannines verscholen achter mooie zuurtjes. Tranen blijven lang lopen in het glas. Las hier iets van een korte afdronk maar dit lijkt me in dit jaartal niet echt het geval, naar mijn mening meer dan behoorlijk. Voor 7,75eu op het domein... Top!

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
14-08-2012, 08:21 PM
Bericht: #18
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Rosé 2011

Top rosé! Iets meer dan 6eu op het domein. Niet vanwege zijn complexitieit is deze top, maar wel ooo zo lekker. Straight forward, zeer harmonieus en zacht geheel! Licht roze, perzikachtige kleur. Met de warme temperaturen een ideale verfrissing. Ik wou dat ik er hier meer van gekocht had!

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
14-08-2012, 08:45 PM
Bericht: #19
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
mijn eerste Baudry ooit moet er nog aan geloven...
thnx op voorhand aan het forum voor deze tip
ik geloof dat mijn flesje een 2009 is, cuvée les granges.
nu al klaar om te openen, of toch nog even wachten?
14-08-2012, 08:51 PM
Bericht: #20
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
(14-08-2012 08:45 PM)Hugel schreef:  mijn eerste Baudry ooit moet er nog aan geloven...
thnx op voorhand aan het forum voor deze tip
ik geloof dat mijn flesje een 2009 is, cuvée les granges.
nu al klaar om te openen, of toch nog even wachten?

Goh, ik denk dat het open kan maar nog gerust een jaartje of twee kan wachten ook zu...up to you Tongue

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-08-2012, 09:05 PM
Bericht: #21
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
(14-08-2012 08:51 PM)doc schreef:  
(14-08-2012 08:45 PM)Hugel schreef:  mijn eerste Baudry ooit moet er nog aan geloven...
thnx op voorhand aan het forum voor deze tip
ik geloof dat mijn flesje een 2009 is, cuvée les granges.
nu al klaar om te openen, of toch nog even wachten?

Goh, ik denk dat het open kan maar nog gerust een jaartje of twee kan wachten ook zu...up to you Tongue

Als, zoals gezegd, deze lijkt op de domaine... Why wait? Ik heb gisteren alvast enorm genoten van een proefflesje Domaine uit 2010! De tweede hiervan ga ik toch ook jong drinken, de andere (grezeaux en clos guillot) blijf ik voor lange tijd af...
Gisteren was ook men eerste Baudry, heb dus geen ervaring met de oudere jaargangen... Als je maar 1 flesje hebt is het natuurlijk steeds een gok. Zou zonde zijn deze te jong te drinken.

Inderdaad, dank u medeforummers voor deze tip!

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
15-08-2012, 02:12 AM
Bericht: #22
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
(14-08-2012 08:21 PM)Tom T schreef:  Ik wou dat ik er hier meer van gekocht had!

Wij kennen dat gevoel Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-01-2013, 02:09 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-01-2013 om 11:01 PM door doc.)
Bericht: #23
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Croix Boissée 2006

Blijft een topwijn uit Chinon, topcuvée van Baudry. Nu al mooi om drinken, perfect gevinifieerde CF, een referentie uit de Loire. Koel, fris, mineraal, groen blad, grind, wat peper en perfect uitgerijpt fruit met een verbluffende structuur. Sappig, vlezig. Heel wat zuurtjes maar alles is hier evenwichtig aanwezig. Een wijn die zeker nog jaren mee kan. Een wijn die elke Loire liefhebber niet mag missen ! 90

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-02-2013, 10:01 AM
Bericht: #24
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Domaine 2010,

Rood fuit, framboos, kers, kruidigheid. Speelse zuurtjes, lichtvoetig, verfrissend mondgevoel met een zeer licht groentje op 't einde. Recht toe recht aan, gewoon lekker 86

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
17-03-2013, 11:07 PM
Bericht: #25
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
(19-02-2013 10:01 AM)koen schreef:  Domaine 2010,

Rood fuit, framboos, kers, kruidigheid. Speelse zuurtjes, lichtvoetig, verfrissend mondgevoel met een zeer licht groentje op 't einde. Recht toe recht aan, gewoon lekker 86

Dronk de 2009 dit weekend, mijn TN zou op bovenstaande lijken.
Weet dat het de basiscuvée is maar had toch wat meer verwacht...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
02-04-2013, 10:22 PM
Bericht: #26
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Ok, misschien veel te vroeg en deze kan nog wel even mee maar man... Zo lekker!

Les Grezeaux 2010

CF op zen best, zijdezacht en één mooi geheel. Is eigenlijk nu al zeer lekker, benieuwd wat dit later geeft.
Mooie aciditeit, mineraliteit, fruitig, tannines al mooi geintegreerd en genoeg backbone om nog even mee te gaan. Mijne meug! Als je er meerdere hebt, proef en vergelijk binnen een paar jaar...

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
02-04-2013, 10:55 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-04-2013 om 10:56 PM door doc.)
Bericht: #27
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
(02-04-2013 10:22 PM)Tom T schreef:  Ok, misschien veel te vroeg en deze kan nog wel even mee maar man... Zo lekker!

Les Grezeaux 2010

CF op zen best, zijdezacht en één mooi geheel. Is eigenlijk nu al zeer lekker, benieuwd wat dit later geeft.
Mooie aciditeit, mineraliteit, fruitig, tannines al mooi geintegreerd en genoeg backbone om nog even mee te gaan. Mijne meug! Als je er meerdere hebt, proef en vergelijk binnen een paar jaar...

Een elegant voetje met een zijden kousje dus Wink Ik kocht wat Croix Boissée 10 zowel wit als rood. Al z'n cuvées zijn eigenlijk de moeite hè...

Buvez du vin et vivez joyeux !
03-04-2013, 06:59 PM
Bericht: #28
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Ik moet zeggen dat ik nog geen slechte gedronken heb idd, van de rosé tot de boissée. PQ zitten ze er boenk op en de verschillende wijnen weten me steeds op hun eigen manier te boeien...

Dit gaat inderdaad een elegant voetje in een zijden kousje worden Wink Nu al zeer mooi maar dit gaat top worden, ik voel het in men onelegante dikke teen!

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
03-04-2013, 07:33 PM
Bericht: #29
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
(03-04-2013 06:59 PM)Tom T schreef:  Ik moet zeggen dat ik nog geen slechte gedronken heb idd, van de rosé tot de boissée. PQ zitten ze er boenk op en de verschillende wijnen weten me steeds op hun eigen manier te boeien...

Dit gaat inderdaad een elegant voetje in een zijden kousje worden Wink Nu al zeer mooi maar dit gaat top worden, ik voel het in men onelegante dikke teen!

Misschien binnenkort toch 's een Clos Guillot 05 proberen ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
03-04-2013, 07:53 PM
Bericht: #30
RE: Domaine Bernard Baudry, Chinon
Met alle plezier, Doc Wink
Serieus, laat het smaken! Denk wel dat de Clos al mooi gaat zijn, en als je de CT reviews moet geloven is deze ook nog een lang leven beschoren...

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere


Ga naar locatie: