wijnliefhebbers
Tissot, Jura - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Jura-Savoie (/forum-73.html)
+--- Discussie: Tissot, Jura (/thread-1286.html)


Tissot, Jura - Kris - 11-08-2011 06:37 PM

Arbois Savagnin 1998. Niet te geloven, deze fles ging 6 weken geleden open. Half leeg gemaakt en dan terug de frigo in en eigenlijk vergeten dat ze daar nog stond.
Vandaag nog altijd in topvorm...typisch savagnin met okkernoten, curry. Niet de beste savagnin die ik al dronk maar wel een bewijs dat
deze wijnen smeken om een stuk comté en niet rap kapot gaan. Wat een streek toch, die Jura!


RE: Domaine Jacques Tissot - Dave - 12-08-2011 10:07 AM

Da's just, ik ging mijn nonkel nog eens aanspreken voor de contactgegevens van André & Mireille Tissot en hun zoon Stéphane. Zijn vrienden van de familie.

Ik heb laatst nog een Crémant du Jura gedronken van Stéphane; schitterend ! En ook een Poulsard '99 van de ouders: heel boeiende wijn; Iets van Pinot Noir, maar toch ook niet helemaal. Alleszins nog in topvorm.
Meest indrukwekkende wat ik al heb gedronken was een Chardonnay van Stéphane, van een nieuw perceel dat hij een paar jaar geleden gekocht heeft; zonder meer de meest boeiende Chardonnay die ik al gedronken heb, maar wel bijna 50 euro/fles....


RE: Domaine Jacques Tissot - doc - 12-08-2011 09:43 PM

(12-08-2011 10:07 AM)Dave schreef:  Da's just, ik ging mijn nonkel nog eens aanspreken voor de contactgegevens van André & Mireille Tissot en hun zoon Stéphane. Zijn vrienden van de familie.

Ik heb laatst nog een Crémant du Jura gedronken van Stéphane; schitterend ! En ook een Poulsard '99 van de ouders: heel boeiende wijn; Iets van Pinot Noir, maar toch ook niet helemaal. Alleszins nog in topvorm.
Meest indrukwekkende wat ik al heb gedronken was een Chardonnay van Stéphane, van een nieuw perceel dat hij een paar jaar geleden gekocht heeft; zonder meer de meest boeiende Chardonnay die ik al gedronken heb, maar wel bijna 50 euro/fles....

Stuur maar door via forum of PM....


RE: Domaine Jacques Tissot - Venne - 13-08-2011 10:27 PM

Hey Dave, zal wel Tour de Curon geweest zijn? Eén keertje kunnen proeven in zijn winkel in Arbois... topwijn maar id vrij duur.
Als da familie is..... dan gaan we daar eens samen naartoe eh.
KK wil zeker nog eens mee als we dezelfde charmante dame als gids krijgen die ons mee de zolder opnam:-)


RE: Domaine Jacques Tissot - doc - 13-08-2011 11:31 PM

(13-08-2011 10:27 PM)Venne schreef:  Hey Dave, zal wel Tour de Curon geweest zijn? Eén keertje kunnen proeven in zijn winkel in Arbois... topwijn maar id vrij duur.
Als da familie is..... dan gaan we daar eens samen naartoe eh.
KK wil zeker nog eens mee als we dezelfde charmante dame als gids krijgen die ons mee de zolder opnam:-)

Morgen gaat de camera mee, dit is toch een bijzondere streek hoor, na een avondwandeling bijzonder onder de indruk van deze natuur !


RE: Domaine Jacques Tissot - Dave - 14-08-2011 09:03 AM

(13-08-2011 10:27 PM)Venne schreef:  Hey Dave, zal wel Tour de Curon geweest zijn? Eén keertje kunnen proeven in zijn winkel in Arbois... topwijn maar id vrij duur.
Als da familie is..... dan gaan we daar eens samen naartoe eh.
KK wil zeker nog eens mee als we dezelfde charmante dame als gids krijgen die ons mee de zolder opnam:-)

Mijn nonkel is bevriend met André & Mireille. Ik ben daar ooit eens geweest toen we in de buurt op vakantie waren, maar toen was ik 9 jaar of zo....

Aangezien je er al geweest bent, zijn die contactgegevens ni meer nodig zeker ? Ik zou er heel graag nog eens naartoe gaan, maar gezien mijn huidige agenda is dat niet voor de nabije toekomst, vrees ik !


Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - doc - 15-08-2011 08:21 PM

Voor alle duidelijkheid heb ik deze topic geopend, er is een topic Jacques Tissot. Niet missen hé mannen. Dit domein is bio, de Jacques ken ik niet....alhoewel je er in Arbois niet naast kan kijken. Iemand ervaring ?
In de komende dagen meer TN's. Morgen bezoek aan het domein A&M Tissot.


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - Anne - 15-08-2011 08:25 PM

Trousseau 2O1O

Zeer toegankelijk, lichtvoetig, elegant, soepel. Mineraal met mooi rood fruit, aalbes, framboos. Zeer gelijkend op een Beaujolais, maaltijdwijn.


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - vinejo - 15-08-2011 08:53 PM

Zeer toegankelijk, lichtvoetig, elegant, soepel.
Doet me warempel aan Mrs herself denken... Smile


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - Anne - 15-08-2011 09:04 PM

Big GrinBig Grin en ik beloof, wanneer Doc een snapshotje maakt, ik mijn mooiste kleedje aantrek!


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - vinejo - 15-08-2011 09:53 PM

(15-08-2011 09:04 PM)mrs_magooo schreef:  Big GrinBig Grin en ik beloof, wanneer Doc een snapshotje maakt, ik mijn mooiste kleedje aantrek!

Wow, de teller hier gaat tilt slaan!!
wijn


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - koen - 15-08-2011 10:27 PM

Als Mrs nu nog kan beloven dat Doc dat shotje nog gaat posten is 't helemaal in de sjacoche Big Grin


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - doc - 15-08-2011 10:43 PM

Heb da spel niet mee om up te loaden van de camera, als ik thuis kom, doe ik het, beloofd !


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - doc - 15-08-2011 10:50 PM

Mrs belooft zich vanaf nu voor alle pic's te verkleden in de Jura beast !applaus Was 't Mr. T (Venne) niet die zei, "let de Jura beast go...!"


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - vinejo - 15-08-2011 10:55 PM

[Afbeelding: huge-crowd-001.jpg]


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - Venne - 15-08-2011 11:28 PM

Klopt , ik sta rechts bovenaan... de fles is aan het rondgaan..... ne witte pessac van 88!!!


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - Dave - 28-09-2011 11:20 AM

Nu zaterdag verjaardagsfeestje van mijn tante (yep Doc, de vrienden van Tissot ;-), onder de vorm van "Du pain, du vin et du boursin" (waaronder ze verstaat: kaas, charcuterie, zelfgemaakt pensen, terrines en patés en een hele hoop flessen uit hun (+1.000 flessen) kelder). Ze hebben heel veel van Tissot, maar ook een behoorlijke portie Bourgogne en schone Bordeaux. Dat wordt een interessante middag ;-)))

Zal er wat over posten !


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - doc - 28-09-2011 12:31 PM

@Dave, ik maak graag een ommetje als ik maar zondag terug ben:-)
Momenteel verkoop van Tissot op 1jour1vin, voor de liefhebbers...


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - carl - 28-09-2011 02:50 PM

Me too. Had ik al gezegd dat ik eigenlijk een volle neef ben van jou, Dave Wink


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - Dave - 28-09-2011 03:17 PM

(28-09-2011 02:50 PM)carl schreef:  Me too. Had ik al gezegd dat ik eigenlijk een volle neef ben van jou, Dave Wink

Nice try, Carl ;-)

@Doc, Carl & anderen: ik ga, bij een volgende bestelling van de familie ook mee bestellen. Als ik iemand een plezier kan doen......


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - Venne - 28-09-2011 07:57 PM

Voor jaargang 2010 ben ik daar altijd voor te vinden... maar die jura's laten zo lang op zich wachten eh


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - doc - 28-09-2011 11:56 PM

Op 1jour is de Ploussard van Tissot al épuisé, is er hier iets op til ? Heb hem vorige maand geproefd én gedronken, mooie wegdrinkbare fruitige wijn, fris, zeer mineraal en toegankelijk. Maar niet impressionant als dusdanig.


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - Dave - 03-10-2011 09:58 AM

(28-09-2011 11:20 AM)Dave schreef:  Nu zaterdag verjaardagsfeestje van mijn tante (yep Doc, de vrienden van Tissot ;-), onder de vorm van "Du pain, du vin et du boursin" (waaronder ze verstaat: kaas, charcuterie, zelfgemaakt pensen, terrines en patés en een hele hoop flessen uit hun (+1.000 flessen) kelder). Ze hebben heel veel van Tissot, maar ook een behoorlijke portie Bourgogne en schone Bordeaux. Dat wordt een interessante middag ;-)))

Zal er wat over posten !

Zaterdag dus klein feesje ;-)). Long story short:

- Tissot Crémant du Jura: lekker, fris en toch complex, schitterend aperitief voor in de tuin bij zo'n mooi weer
- Tissot Trousseau singulier 2009, 2007 en 1994 !!! De eerste een echte "vin de plaisir", jong fruitig, maar toch bovengemiddeld complex, de 2007 had helaas kurk (een magnum: pijnlijk), maar dan die 94 (ook magnum); ik dacht: die is dood ! No fucking way !!! Heerlijk tertiair (paddestoelen en geconfijt fruit) en fantastisch evenwichtig. Na een tijdje in de karaf begon er zelfs nog mooi fruit door te komen: niet te geloven !!!
- Tissot Chardonnay "Les Graviers" 2004 (magnum, of wat had je gedacht ;-)): ongelooflijk aroma van noten, sesam en iets "benzine-achtigs" (in a good way), gemixt met wat exotisch fruit en dan mooi vettige aanzet in de mond met heel mooie aciditeit en weer fruit in de afdronk. Grote wijn !!! Eén van de beste Chardonnay's die ik ooit dronk in ieder geval !!!

Ik moest toen vertrekken, maar naar 't schijnt zijn ze zo nog een tijdje doorgegaan..........Schitterende familie ;woeha)


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - doc - 03-10-2011 10:37 AM

Mooi verslag en herkenbaar trouwens. Tissot is schitterend ! De Chardonnays zijn van een enorme kwaliteit met een mooie schakering aan fijne zuren. Bijzonder ! Hoeveel cuvées heeft hij nu... ik hield de tel niet bij om dan nog niet te spreken van z'n gamma versterkte wijnen.


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - Dave - 03-10-2011 10:52 AM

(03-10-2011 10:37 AM)dr_magooo schreef:  Mooi verslag en herkenbaar trouwens. Tissot is schitterend ! De Chardonnays zijn van een enorme kwaliteit met een mooie schakering aan fijne zuren. Bijzonder ! Hoeveel cuvées heeft hij nu... ik hield de tel niet bij om dan nog niet te spreken van z'n gamma versterkte wijnen.

Geen idee Doc ! Ik vind het ook wat onoverzichtelijk. Van die Trousseau ben ik trouwens ni zeker of het ook de Cuvée Singulier was (etiket was weg). Ze maken trouwens ook speciale cuvées voor speciale gelegenheden (geboorte van kinderen/kleinkinderen), 't zou dus wel kunnen dat die 94 wat anders was.

Van die Vins Jaunes, Vins de paille en Marcs heb ik ook al geproefd, maar dat is een hele tijd geleden en was toen nog ni zo met wijn bezig. Eén van mijn tante haar succesrecepten is "Chapon et morilles aux Vin Jaune", waar dan uiteraard ook Vin Jaune bij werd gedronken; heavy stuff, herinner ik mij ;-)))


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - doc - 03-10-2011 01:14 PM

"Geen idee Doc ! Ik vind het ook wat onoverzichtelijk"....

Alle schrijfsels over Tissot klein of groot zijn meer dan welkom !! Flessen trouwens ook !


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - Dave - 03-10-2011 01:18 PM

(03-10-2011 01:14 PM)dr_magooo schreef:  "Geen idee Doc ! Ik vind het ook wat onoverzichtelijk"....

Alle schrijfsels over Tissot klein of groot zijn meer dan welkom !! Flessen trouwens ook !

..........hmmm, misschien op een toekomstige Forum Tasting ? Wink


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - Dave - 05-12-2011 09:41 AM

Gisteren de INXS-overwinning nog verder gevierd (is ni echt gestopt sinds donderdagavond ;-))) met een fles Trousseau "Singulier" 2005 van Tissot; waarlijk schitterende wijn; rood fruit en natte stenen in de neus, heel harmonieus in de mond; en een heel frisse afdronk, waar het fruit ook nog even mooi langskomt; fles was heeeeeeel snel leeg !!!


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - vinejo - 05-12-2011 10:15 AM

(05-12-2011 09:41 AM)Dave schreef:  Gisteren de INXS-overwinning nog verder gevierd (is ni echt gestopt sinds donderdagavond ;-))) met een fles Trousseau "Singulier" 2005 van Tissot; waarlijk schitterende wijn; rood fruit en natte stenen in de neus, heel harmonieus in de mond; en een heel frisse afdronk, waar het fruit ook nog even mooi langskomt; fles was heeeeeeel snel leeg !!!

Dave in exces ! Tongue


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - Dave - 05-12-2011 11:22 AM

(05-12-2011 10:15 AM)vinejo schreef:  
(05-12-2011 09:41 AM)Dave schreef:  Gisteren de INXS-overwinning nog verder gevierd (is ni echt gestopt sinds donderdagavond ;-))) met een fles Trousseau "Singulier" 2005 van Tissot; waarlijk schitterende wijn; rood fruit en natte stenen in de neus, heel harmonieus in de mond; en een heel frisse afdronk, waar het fruit ook nog even mooi langskomt; fles was heeeeeeel snel leeg !!!

Dave in exces ! Tongue

;-))). Eergisteren ook een leuke quote op Facebook gelezen over de INXS wedstrijd. Een vriend van ons schreef: Aan alle 149 andere groepen die het geprobeerd hebben: Kiss my INX-ass ;woeha))))))


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - vinejo - 08-12-2011 01:06 AM

Crémant du Jura, extra brut BBF
Heel weelderige maar frisse schuimwijn met de typische Juranootjes, Champagnekwaliteit!


RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura - doc - 08-12-2011 01:12 AM

(08-12-2011 01:06 AM)vinejo schreef:  Crémant du Jura, extra brut BBF
Heel weelderige maar frisse schuimwijn met de typische Juranootjes, Champagnekwaliteit!

Hitsig, euh nee gistig Smile Het is zo Tissot !


Tissot, Arbois - Dave - 27-05-2013 10:34 AM

Tissot had blijkbaar nog geen eigen topic, dus dat moest toch even worden rechgezet ;-)

Na wat rondneuzen in de kelder van mijn moeder vond ik nog een paar flessen "Arbois Sélection" van 1995.

Dat is natuurlijk wel HEEL oud, maar ik heb er gewoon ééntje open getrokken.

Eerste vaststelling: de wijn is niet versleten. Er zijn wel oxidatieve toetsen, maar dat heeft die wijn altijd door de manier waarop hij gemaakt is (vinifié en type oxydatif). Maar voor de rest zit alles er nog in: zuren, mineraliteit, iets noot-achtigs en een klein beetje fruit zelfs.

Tweede vaststelling: Dit soort wijnen zijn eigenlijk niet echt "my cup of tea". Ik kan dat wel proeven en proberen te ontleden, maar eigenlijk drink ik dit niet echt graag.


RE: Tissot, Arbois - shiraz - 27-05-2013 11:22 AM

Deze wijn past heel goed bij een bordje Jamón Ibérico de Bellota of als je nog wat wijn over hebt gebruik deze overschot voor het maken van een roomsausje met dragon en morieljes (het is nu het seizoen). Deze saus is heel lekker bij gebraden kip.


RE: Tissot, Arbois - koen - 27-05-2013 12:07 PM

(27-05-2013 10:34 AM)Dave schreef:  Tissot had blijkbaar nog geen eigen topic, dus dat moest toch even worden rechgezet ;-)

http://www.vinejo.freebb.be/thread-1286.html?highlight=tissot hoezooooooooooo?

Voor de niet-jura kenners
Arbois Sélection = savagnin en chardonny
Arbois, Les Bruyères= pure chardonnay


RE: Tissot, Arbois - Dave - 27-05-2013 01:07 PM

(27-05-2013 12:15 PM)doc schreef:  
(27-05-2013 12:07 PM)koen schreef:  
(27-05-2013 10:34 AM)Dave schreef:  Tissot had blijkbaar nog geen eigen topic, dus dat moest toch even worden rechgezet ;-)

http://www.vinejo.freebb.be/thread-1286.html?highlight=tissot hoezooooooooooo?

Er zal moeten verplaatst worden ! Merci Koen !

Sorry, bij de search-resultaten niet ver genoeg doorgescrolld, blijkbaar....


RE: Tissot, Arbois - vinejo - 27-05-2013 02:08 PM

@shiraz
mooie tip, krijg er goesting van ;-)

@Dave
Ik vind dat ook, die wijnen kan je wel genieten maar ze lijken erg op elkaar... Geef mij maar een mooie Bourgogne dan ;-)

(en nu ga k dat hier eens proberen verplaatsen ;-) )

edit: gelukt zoals je ziet... Wink


RE: Tissot, Arbois - Dave - 27-05-2013 02:20 PM

(27-05-2013 02:08 PM)vinejo schreef:  @shiraz
mooie tip, krijg er goesting van ;-)

@Dave
Ik vind dat ook, die wijnen kan je wel genieten maar ze lijken erg op elkaar... Geef mij maar een mooie Bourgogne dan ;-)

(en nu ga k dat hier eens proberen verplaatsen ;-) )

edit: gelukt zoals je ziet... Wink

Hey Jo, je hebt het verplaatst naar Jacques Tissot, maar het moet bij André et Mireille Tissot staan: lijkt inderdaad allemaal erg op elkaar Tongue


RE: Tissot, Arbois - vinejo - 27-05-2013 02:24 PM

(27-05-2013 02:20 PM)Dave schreef:  
(27-05-2013 02:08 PM)vinejo schreef:  @shiraz
mooie tip, krijg er goesting van ;-)

@Dave
Ik vind dat ook, die wijnen kan je wel genieten maar ze lijken erg op elkaar... Geef mij maar een mooie Bourgogne dan ;-)

(en nu ga k dat hier eens proberen verplaatsen ;-) )

edit: gelukt zoals je ziet... Wink

Hey Jo, je hebt het verplaatst naar Jacques Tissot, maar het moet bij André et Mireille Tissot staan: lijkt inderdaad allemaal erg op elkaar Tongue

taz Rolleyes
Edit
Ondertussen topic Tissot van gemaakt, specifieke domeinen staan telkens in titel van het bericht...


RE: Tissot, Jura - Dave - 28-05-2013 09:21 AM

André et Mireille Tissot, Arbois Sélection 1995 update: gisteren nog wat van geproefd en beviel me beter: het oxydatieve is minder uitgesproken en er komt zowaar meer fruit door en ook wat honing-toetsen. Ongelooflijk bewaarpotentieel: had ik nooit verwacht.


RE: Tissot, Jura - Somers - 28-05-2013 08:53 PM

Hier de Arbois Savagnin 2005 in het glas. Dit is helemaal mijn wijntje! Man man man, dit is om vingers en duimen af te likken.
Ik laat de kleine (5j) ruiken aan het oranje-achtige wijntje:
- 'Hmm, precies appelsap'. En effectief, de rijpe appel springt u tegemoet. Tesamen met de amandelen (dit is gewoon een pommelette cake'je Smile ) en de hazelnootjes.
- 'Honing!' roept hij plots. Ja, zeer goed zoon, honing it is!
- 'Abrikozenconfituur papa'. Ja zoon, zeker iets abrikoosachtig, maar geen confituur, eerder gedroogde abrikoos.
- 'Ruikt lekker, mag ik eens proeven' Nee zoon, dat ga je niet lusten, hoe lekker het ook ruikt.
Ik ruik verder en ik ruik in de oxidatieve neus ook iets van dennenbos.
De mond stelt me niet teleur: zeer frisse aanzet, fris en tegelijk rond in het middenstuk (appeltjes, abrikoos, amandel, ...) De zuurtjes dragen de wijn naar een waanzinnig lange afdronk, met veel hazelnootjes, rijpe appel en een carré confiture toets.
Een schitterend evenwicht heeft deze wijn én een knallende finish. Om nog eens punten te geven: 95


RE: Tissot, Jura - carl - 28-05-2013 09:17 PM

Een TN voor in het familiealbum Wink


RE: Tissot, Jura - doc - 28-05-2013 10:31 PM

(28-05-2013 08:53 PM)Somers schreef:  Hier de Arbois Savagnin 2005 in het glas. Dit is helemaal mijn wijntje! Man man man, dit is om vingers en duimen af te likken.
Ik laat de kleine (5j) ruiken aan het oranje-achtige wijntje:
- 'Hmm, precies appelsap'. En effectief, de rijpe appel springt u tegemoet. Tesamen met de amandelen (dit is gewoon een pommelette cake'je Smile ) en de hazelnootjes.
- 'Honing!' roept hij plots. Ja, zeer goed zoon, honing it is!
- 'Abrikozenconfituur papa'. Ja zoon, zeker iets abrikoosachtig, maar geen confituur, eerder gedroogde abrikoos.
- 'Ruikt lekker, mag ik eens proeven' Nee zoon, dat ga je niet lusten, hoe lekker het ook ruikt.
Ik ruik verder en ik ruik in de oxidatieve neus ook iets van dennenbos.
De mond stelt me niet teleur: zeer frisse aanzet, fris en tegelijk rond in het middenstuk (appeltjes, abrikoos, amandel, ...) De zuurtjes dragen de wijn naar een waanzinnig lange afdronk, met veel hazelnootjes, rijpe appel en een carré confiture toets.
Een schitterend evenwicht heeft deze wijn én een knallende finish. Om nog eens punten te geven: 95

Ik smelt van deze TN ! cheers Het aantal fans groeit hier met de dag !!!


RE: Tissot, Jura - carl - 28-05-2013 11:11 PM

(28-05-2013 10:31 PM)doc schreef:  
(28-05-2013 08:53 PM)Somers schreef:  Hier de Arbois Savagnin 2005 in het glas. Dit is helemaal mijn wijntje! Man man man, dit is om vingers en duimen af te likken.
Ik laat de kleine (5j) ruiken aan het oranje-achtige wijntje:
- 'Hmm, precies appelsap'. En effectief, de rijpe appel springt u tegemoet. Tesamen met de amandelen (dit is gewoon een pommelette cake'je Smile ) en de hazelnootjes.
- 'Honing!' roept hij plots. Ja, zeer goed zoon, honing it is!
- 'Abrikozenconfituur papa'. Ja zoon, zeker iets abrikoosachtig, maar geen confituur, eerder gedroogde abrikoos.
- 'Ruikt lekker, mag ik eens proeven' Nee zoon, dat ga je niet lusten, hoe lekker het ook ruikt.
Ik ruik verder en ik ruik in de oxidatieve neus ook iets van dennenbos.
De mond stelt me niet teleur: zeer frisse aanzet, fris en tegelijk rond in het middenstuk (appeltjes, abrikoos, amandel, ...) De zuurtjes dragen de wijn naar een waanzinnig lange afdronk, met veel hazelnootjes, rijpe appel en een carré confiture toets.
Een schitterend evenwicht heeft deze wijn én een knallende finish. Om nog eens punten te geven: 95

Ik smelt van deze TN ! cheers Het aantal fans groeit hier met de dag !!!

En ze worden ook elke dag jonger Cool


RE: Tissot, Jura - koen - 29-05-2013 10:03 AM

(28-05-2013 11:11 PM)carl schreef:  
(28-05-2013 10:31 PM)doc schreef:  
(28-05-2013 08:53 PM)Somers schreef:  Hier de Arbois Savagnin 2005 in het glas. Dit is helemaal mijn wijntje! Man man man, dit is om vingers en duimen af te likken.
Ik laat de kleine (5j) ruiken aan het oranje-achtige wijntje:
- 'Hmm, precies appelsap'. En effectief, de rijpe appel springt u tegemoet. Tesamen met de amandelen (dit is gewoon een pommelette cake'je Smile ) en de hazelnootjes.
- 'Honing!' roept hij plots. Ja, zeer goed zoon, honing it is!
- 'Abrikozenconfituur papa'. Ja zoon, zeker iets abrikoosachtig, maar geen confituur, eerder gedroogde abrikoos.
- 'Ruikt lekker, mag ik eens proeven' Nee zoon, dat ga je niet lusten, hoe lekker het ook ruikt.
Ik ruik verder en ik ruik in de oxidatieve neus ook iets van dennenbos.
De mond stelt me niet teleur: zeer frisse aanzet, fris en tegelijk rond in het middenstuk (appeltjes, abrikoos, amandel, ...) De zuurtjes dragen de wijn naar een waanzinnig lange afdronk, met veel hazelnootjes, rijpe appel en een carré confiture toets.
Een schitterend evenwicht heeft deze wijn én een knallende finish. Om nog eens punten te geven: 95

Ik smelt van deze TN ! cheers Het aantal fans groeit hier met de dag !!!

En ze worden ook elke dag jonger Cool

zeer herkenbaar ... en ze lusten het wel zulle

PS inspirerende TN, love it. De fles lang op voorhand geopend?


RE: Tissot, Jura - Somers - 29-05-2013 11:17 AM

(29-05-2013 10:03 AM)koen schreef:  zeer herkenbaar ... en ze lusten het wel zulle

PS inspirerende TN, love it. De fles lang op voorhand geopend?

Hij heeft uiteindelijk wel eens genipt. Maar hij lustte het niet Smile
En neen, de fles niet lang op voorhand geopend. Gewoon, pats boem, on the spot. De tweede helft van de fles zal straks aan een 2de onderzoek worden onderworpen.


RE: Tissot, Jura - Somers - 30-05-2013 10:28 AM

2de dag de rest van de fles leeg gemaakt met, jawel, een stukje Comté kaas. Lovely. Er is vanalles wat ik de eerste dag proefde en rook gewoon meer op de 2de dag. Niet beter, maar intenser.

ps: Volgende keer 's morgens karaferen om 's avonds te drinken, zou dat een goed idee zijn?


RE: Tissot, Jura - Dave - 30-05-2013 10:37 AM

(30-05-2013 10:28 AM)Somers schreef:  2de dag de rest van de fles leeg gemaakt met, jawel, een stukje Comté kaas. Lovely. Er is vanalles wat ik de eerste dag proefde en rook gewoon meer op de 2de dag. Niet beter, maar intenser.

ps: Volgende keer 's morgens karaferen om 's avonds te drinken, zou dat een goed idee zijn?

Zou best kunnen; ik heb gisterenavond nog een glaasje gedronken van de 1995, die ik zondag heb geopend (geen vacuvin of niks, gewoon de stop erop), en die was ten opzichte van zondag veel beter geworden: zachter, subtieler. Wel behoorlijk wat zuren. Maar het oxidatieve vermindert almaar ipv omgekeerd.


RE: Tissot, Jura - Somers - 30-05-2013 11:40 AM

(30-05-2013 10:37 AM)Dave schreef:  Zou best kunnen; ik heb gisterenavond nog een glaasje gedronken van de 1995, die ik zondag heb geopend (geen vacuvin of niks, gewoon de stop erop), en die was ten opzichte van zondag veel beter geworden: zachter, subtieler. Wel behoorlijk wat zuren. Maar het oxidatieve verminderd almaar ipv omgekeerd.

1995.... Ik ga wel geen 18 jaar kunnen wachten om de 2009 open te doen... Tongue


RE: Tissot, Jura - Dave - 24-06-2013 09:17 AM

André et Mireille Tissot, Chardonnay Empreinte 2011.

Ik moest toch een fleske proeven hé ;-). Ik ben dus gegaan voor de basiscuvée Chardonnay "Empreinte" (11,5 € op het domein). De neus is typisch met hazelnoot, natte steen en citrus. In de mond valt vooral de strakke structuur, mineraliteit en mooie frisheid op. Een mooie, frisse en lange afdronk maakt het af.

Ok, ik ben misschien bevooroordeeld omdat ik de mensen ken, maar ik vind dit toch een heel knappe wijn.


RE: Tissot, Jura - vinejo - 24-06-2013 09:55 AM

(24-06-2013 09:17 AM)Dave schreef:  André et Mireille Tissot, Chardonnay Empreinte 2011.

Ok, ik ben misschien bevooroordeeld omdat ik de mensen ken, maar ik vind dit toch een heel knappe wijn.

Bwa, t is niet omdat je de broer van Usain Bolt bent dat je niet mag zeggen dat hij rap kan lopen hé Wink


RE: Tissot, Jura - Dave - 24-06-2013 10:06 AM

(24-06-2013 09:55 AM)vinejo schreef:  
(24-06-2013 09:17 AM)Dave schreef:  André et Mireille Tissot, Chardonnay Empreinte 2011.

Ok, ik ben misschien bevooroordeeld omdat ik de mensen ken, maar ik vind dit toch een heel knappe wijn.

Bwa, t is niet omdat je de broer van Usain Bolt bent dat je niet mag zeggen dat hij rap kan lopen hé Wink

Absoluut juist Cool


RE: Tissot, Jura - koen - 17-07-2013 02:42 PM

Over een 4-tal dagen de verschillende crémants van Tissot geproefd:
- De basiscuvée, appeltjes, gist, lekker, fris, minerale toets.
- De basiscuvée met levures indigène, amai zo'n verschil alles preciezer, frisser en een lekker citroentoetsje er bovenop.
- Cuvée BBF (blanc de blanc Fûts), basiswijn werd op hout opgevoed en 52 maanden sur lattes. Uitgesproken appel, brioche, babelut, nutty ... veel krachtiger, geen aperitief crémant maar eentje die food nodig heeft.

PQ is voor mij de levures indigène een beauty. We want more Wink


RE: Tissot, Jura - de populist - 17-07-2013 04:46 PM

(17-07-2013 02:42 PM)koen schreef:  Over een 4-tal dagen de verschillende crémants van Tissot geproefd:
- De basiscuvée, appeltjes, gist, lekker, fris, minerale toets.
- De basiscuvée met levures indigène, amai zo'n verschil alles preciezer, frisser en een lekker citroentoetsje er bovenop.
- Cuvée BBF (blanc de blanc Fûts), basiswijn werd op hout opgevoed en 52 maanden sur lattes. Uitgesproken appel, brioche, babelut, nutty ... veel krachtiger, geen aperitief crémant maar eentje die food nodig heeft.

PQ is voor mij de levures indigène een beauty. We want more Wink
Ik proefde ze ook allemaal een week of twee geleden, zeer goed maar ik was niet "blow away". Wel door een 100% Savagnin Crémant van Geneletti (maar dat is eigenlijk niet toegelaten, er moet een bepaald percentage Chardonnay in).


RE: Tissot, Jura - Kris - 05-08-2013 02:38 PM

Dévoilé 2005. Savagnin non-ouillé met 15%. Heel intense wijn met langste afdronk ever. Wijn die heel je kop vult en langzaam verdwijnt....Heerlijk !


RE: Tissot, Jura - doc - 06-08-2013 01:09 AM

(05-08-2013 02:38 PM)Kris schreef:  Dévoilé 2005. Savagnin non-ouillé met 15%. Heel intense wijn met langste afdronk ever. Wijn die heel je kop vult en langzaam verdwijnt....Heerlijk !

Heel schoon tripke blijkbaar Wink


RE: Tissot, Jura - Dave - 06-08-2013 08:16 AM

(17-07-2013 02:42 PM)koen schreef:  Over een 4-tal dagen de verschillende crémants van Tissot geproefd:
- De basiscuvée, appeltjes, gist, lekker, fris, minerale toets.
- De basiscuvée met levures indigène, amai zo'n verschil alles preciezer, frisser en een lekker citroentoetsje er bovenop.
- Cuvée BBF (blanc de blanc Fûts), basiswijn werd op hout opgevoed en 52 maanden sur lattes. Uitgesproken appel, brioche, babelut, nutty ... veel krachtiger, geen aperitief crémant maar eentje die food nodig heeft.

PQ is voor mij de levures indigène een beauty. We want more Wink

Ik zal iets laten weten Wink


RE: Tissot, Jura - Venne - 06-08-2013 09:25 PM

@ doc....Double Bartje precies :-)


RE: Tissot, Jura - Kris - 20-02-2014 05:55 PM

Savagnin 2007. In de neus Keulemannekes, bloesems en okkernoot. Mineraal, beendroog en medium geconcentreerd naar jura-normen. Enige minpuntje is iets stoffig in de mond? Toch zeer knap maar niet de beste savagnin die ik van den Drekes al dronk.


RE: Tissot, Jura - de populist - 31-03-2014 08:37 PM

Côtes du Jura 2006, 80% Chardonnay, 20% Savagnin, samen 15 maanden sous voile, geweldige wijn voor een appel en een ei. Ik weet niet of Stéphane Tissot deze wijn nog maakt. Proefde vorige week ook de Sélection 2004, 60% Chardonnay, 40% Savagnin en samen onder voile: ook magnifiek (iets meer boterig in de neus dan de 2006). Voor mij zijn dit grote wijnen. Moet helemaal niet veel kosten.


RE: Tissot, Jura - Venne - 03-04-2014 09:40 PM

Hey Populist, ik heb vd sélection nog een 05 liggen, dringend opendoen? :-)
De voorlaatste fles die ik proefde was nog niet op zijn plooi


RE: Tissot, Jura - de populist - 03-04-2014 11:06 PM

(03-04-2014 09:40 PM)Venne schreef:  Hey Populist, ik heb vd sélection nog een 05 liggen, dringend opendoen? :-)
De voorlaatste fles die ik proefde was nog niet op zijn plooi
Dag Venne, 05 heb ik nooit geproefd, de 04 vond ik zo al heel goed maar die kan nog lang mee. Volgens mij moet je die niet dringend open doen.


RE: Tissot, Jura - Dave - 04-04-2014 08:58 AM

(03-04-2014 11:06 PM)de populist schreef:  
(03-04-2014 09:40 PM)Venne schreef:  Hey Populist, ik heb vd sélection nog een 05 liggen, dringend opendoen? :-)
De voorlaatste fles die ik proefde was nog niet op zijn plooi
Dag Venne, 05 heb ik nooit geproefd, de 04 vond ik zo al heel goed maar die kan nog lang mee. Volgens mij moet je die niet dringend open doen.

Van de wijnen van Tissot moet je niks "dringend" open doen, denk ik (behalve de crémants).

Ik heb Pa Tissot vorig jaar een paar keer gesproken toen hij in België was en hij vertelde mij dat hij zelf de "gewone" Chardo's van Stéphane het liefst drinkt als ze 5 à 6 jaar oud zijn, maar dat ze gerust 10 jaar kunnen ouderen. Idem voor de Trousseau's.

De oxidatieve wijnen vond hij het best tussen de 10 en 20 jaar.


RE: Tissot, Jura - vinejo - 04-04-2014 10:27 AM

(04-04-2014 08:58 AM)Dave schreef:  De oxidatieve wijnen vond hij het best tussen de 10 en 20 jaar.

En dan klagen over het alcoholisme bij de jeugd!
Wink


RE: Tissot, Jura - Venne - 04-04-2014 09:13 PM

Okay , thank you... no hurries dus :-)
Ik dacht die sélection wel niet zo lang zou meekunnen...


RE: Tissot, Jura - Venne - 22-11-2015 07:24 PM

Sélection 2005 CHD 70% / Sav 30%
3 jaar élévage

Miljaar dees is goe! Lichte oxy , schone oxy :-) Noten en kruiden maar zo fijn en kristalhelder.
Geweldig bij gevogelte en champi's


RE: Tissot, Jura - Fre - 22-11-2015 07:44 PM

(22-11-2015 07:24 PM)Venne schreef:  Sélection 2005 CHD 70% / Sav 30%
3 jaar élévage

Miljaar dees is goe! Lichte oxy , schone oxy :-) Noten en kruiden maar zo fijn en kristalhelder.
Geweldig bij gevogelte en champi's
Spijtig genoeg gepasseerd gisteren aan hun stand in Rijsel maar niet geproefd. Komt op 't lijstje voor volgend jaar, net zoals Joguet.


RE: Tissot, Jura - Dave - 23-01-2016 05:13 PM

Traminer 2011

Donderdag had ik een Indische curry gemaakt en wilde daar wel iets bij drinken. Ik ging voor de Traminer 2011 van Tissot. Niet de beste match, maar wel een mooie wijn.

Traminer is blijkbaar synoniem voor Savagnin (de specialisten mogen mij altijd tegenspreken) en deze is "ouillé", dus niet oxidatief gemaakt.

Ik had mooie citrustoetsen en wat lichte caramel in de neus. Boeiend in de mond met een mooie evolutie naarmate hij wat warmer werd. Het weelderige fruit kwam steeds meer op de voorgrond, waardoor er zelfs een vleugje Elzas kwam opzetten.

Ik had 'm terug in de kelder gezet, maar was 'm wat vergeten. Nu net nog een glaasje geproefd en nu komt de caramel (babelut) je stevig tegemoet, samen met boenwas en wat amandel. De mond is vreemd genoeg niet zo veel veranderd, terwijl de neus toch een enorme transformatie heeft ondergaan. Alweer een lekkere en boeiende wijn !


RE: Tissot, Jura - Dave - 12-03-2017 10:08 PM

La Mailloche 2010

Prachtige goudgele kleur, typische Jura-neus met nootjes, veel citrus en wat kaarsvet. In de mond komt de citrus terug, met ook zeer mooie mineraliteit. Evenwichtig en lang, mooie evolutie in het glas. Eén van die witte wijnen die blijven beter worden, zelfs als ze niet meer koud staan. Klasse !


RE: Tissot, Jura - don quichotte - 12-03-2017 10:52 PM

(12-03-2017 10:08 PM)Dave schreef:  La Mailloche 2010

Prachtige goudgele kleur, typische Jura-neus met nootjes, veel citrus en wat kaarsvet. In de mond komt de citrus terug, met ook zeer mooie mineraliteit. Evenwichtig en lang, mooie evolutie in het glas. Eén van die witte wijnen die blijven beter worden, zelfs als ze niet meer koud staan. Klasse !

Dave,

Ik heb die 2010 ook nog liggen. Wink
Nu drinken of nog wachten?


RE: Tissot, Jura - Dave - 13-03-2017 12:16 AM

Ik vond 'm nu zeer mooi, Don. En volgens vader Tissot is 6 à 7 jaar de ideale leeftijd voor hun chardo's, dus ik zou niet meer te lang wachten.


RE: Tissot, Jura - Venne - 13-03-2017 05:24 PM

Pas nog eens de Mailloche 2006 gedronken en die was nog in topform hoor , op wat leeftijd gaan die Jura's richting top Bourgogne voor minder als de helft van de prijs. Wink


RE: Tissot, Jura - don quichotte - 30-04-2017 09:37 PM

Singulier Trousseau 2011 B&S Tissot

Is dit pinot noir, is dit Bourgogne ? Aan de geur en kleur zou je dat zeker kunnen beamen.
Dit is een wijn in alle puurheid en eenvoudigheid gemaakt maar toch klasse en finesse uitstraalt.
Geen complexe wijn die je gaat overdonderen maar een wijn waar je een goed gevoel bij hebt na het ledigen van een glas of meerdere.
Score: 89....90


RE: Tissot, Jura - Dave - 20-01-2019 03:26 PM

Traminer 2011

Traminer ? Wasdanuweer ?

Traminer is eigenlijk Savagnin, maar 'Ouillé' (niet oxidatief opgevoed, maw, vaten worden wél bijgevuld in tegenstelling tot de manier waarop Savagnin meestal wordt gevinifieerd).

Maar deze was ik een beetje vergeten in de kelder, dus benieuwd wat dat zou geven na 7-8 jaar.

Heel complexe neus, met boenwas, honing, appelsienschil, turks fruit, dan in de mond verrassend maar heel mooi zuurtje en een subtiele fruittoetsen van peer, abrikoos, weer wat honing, iets floraal en elegante, frisse afdronk.

Had het niet verwacht, maar toch eventjes van de sokken geblazen...


RE: Tissot, Jura - TheWineVet - 13-01-2020 03:03 PM

Poulsard VV 2016: waar het gistige al bovenkwam bij openen, was het de dag nadien zo goed als ondrinkbaar sap. Veel geld voor weinig wijn.


RE: Tissot, Jura - Dave - 22-11-2020 01:42 PM

Trousseau Singulier 2010

Wat is Trousseau toch een geweldige (onderschatte) druif.
Elegant, complex, oudert mooi.

Deze van Tissot is daar een mooi voorbeeld van.
De neus is subtiel met framboos, bosaardbei, herfstbos, hazelnoot.

In de mond een boeiend steekspel tussen fruit en zuurtjes, waarbij die laatsten winnen en zorgen voor een frisse, tintelende afdronk. Great stuff en nog lang niet versleten.


RE: Tissot, Jura - vinejo - 22-11-2020 02:12 PM

(22-11-2020 01:42 PM)Dave schreef:  Trousseau Singulier 2010

Wat is Trousseau toch een geweldige (onderschatte) druif.
Elegant, complex, oudert mooi.

Deze van Tissot is daar een mooi voorbeeld van.
De neus is subtiel met framboos, bosaardbei, herfstbos, hazelnoot.

In de mond een boeiend steekspel tussen fruit en zuurtjes, waarbij die laatsten winnen en zorgen voor een frisse, tintelende afdronk. Great stuff en nog lang niet versleten.

Zalig.
Jammer genoeg lees ik hier en daar dat ook Tissot nogal duur wordt..


RE: Tissot, Jura - Dave - 22-11-2020 03:12 PM

(22-11-2020 02:12 PM)vinejo schreef:  
(22-11-2020 01:42 PM)Dave schreef:  Trousseau Singulier 2010

Wat is Trousseau toch een geweldige (onderschatte) druif.
Elegant, complex, oudert mooi.

Deze van Tissot is daar een mooi voorbeeld van.
De neus is subtiel met framboos, bosaardbei, herfstbos, hazelnoot.

In de mond een boeiend steekspel tussen fruit en zuurtjes, waarbij die laatsten winnen en zorgen voor een frisse, tintelende afdronk. Great stuff en nog lang niet versleten.

Zalig.
Jammer genoeg lees ik hier en daar dat ook Tissot nogal duur wordt..

Yep, heeeel duur!
Ik heb deze cuvée, jaargang 2014 nog gekocht rond de 15€, maar is nu al bijna het dubbel. Dus ook niet meer gekocht.


RE: Tissot, Jura - vinejo - 22-11-2020 03:14 PM

(22-11-2020 03:12 PM)Dave schreef:  
(22-11-2020 02:12 PM)vinejo schreef:  
(22-11-2020 01:42 PM)Dave schreef:  Trousseau Singulier 2010

Wat is Trousseau toch een geweldige (onderschatte) druif.
Elegant, complex, oudert mooi.

Deze van Tissot is daar een mooi voorbeeld van.
De neus is subtiel met framboos, bosaardbei, herfstbos, hazelnoot.

In de mond een boeiend steekspel tussen fruit en zuurtjes, waarbij die laatsten winnen en zorgen voor een frisse, tintelende afdronk. Great stuff en nog lang niet versleten.

Zalig.
Jammer genoeg lees ik hier en daar dat ook Tissot nogal duur wordt..

Yep, heeeel duur!
Ik heb deze cuvée, jaargang 2014 nog gekocht rond de 15€, maar is nu al bijna het dubbel. Dus ook niet meer gekocht.

Krijg jij geen vrienden (of familie) prijsje? Wink


RE: Tissot, Jura - Smaakatleet - 12-09-2021 09:56 AM

Stéphane Tissot,
Cuvée DD 2020.
Heerlijk sappige wijn, blend van Pinot Noir, Ploussard en Trousseau.
Kwam zeer mooi open.
Goede balans, fijn knapperig rood fruit net genoeg zuurtjes.
Zeer aangenaam om de stemming te zetten voor de zaterdagavond.


RE: Tissot, Jura - vinejo - 12-09-2021 12:49 PM

(12-09-2021 09:56 AM)Smaakatleet schreef:  Stéphane Tissot,
Cuvée DD 2020.
Heerlijk sappige wijn, blend van Pinot Noir, Ploussard en Trousseau.
Kwam zeer mooi open.
Goede balans, fijn knapperig rood fruit net genoeg zuurtjes.
Zeer aangenaam om de stemming te zetten voor de zaterdagavond.

Den Eddy zou zeggen “Daar zal wel gepoept zijn!”
Big Grin


RE: Tissot, Jura - Smaakatleet - 12-09-2021 06:47 PM

(12-09-2021 12:49 PM)vinejo schreef:  
(12-09-2021 09:56 AM)Smaakatleet schreef:  Stéphane Tissot,
Cuvée DD 2020.
Heerlijk sappige wijn, blend van Pinot Noir, Ploussard en Trousseau.
Kwam zeer mooi open.
Goede balans, fijn knapperig rood fruit net genoeg zuurtjes.
Zeer aangenaam om de stemming te zetten voor de zaterdagavond.

Den Eddy zou zeggen “Daar zal wel gepoept zijn!”
Big Grin

Met zo een voorspel, what else?


RE: Tissot, Jura - Smaakatleet - 15-02-2022 07:46 PM

Enige tijd terug enkele wijnen van dit domein kunnen proeven.
Allemaal van zeer hoge kwaliteit.

Jong ook al donderslekker.
Maakt het alleen maar moeilijker om een fles te laten liggen

Zondag de Pinot noir geopend 2018.
Geweldige wijn.


RE: Tissot, Jura - vinejo - 15-02-2022 07:53 PM

(15-02-2022 07:46 PM)Smaakatleet schreef:  Enige tijd terug enkele wijnen van dit domein kunnen proeven.
Allemaal van zeer hoge kwaliteit.

Jong ook al donderslekker.
Maakt het alleen maar moeilijker om een fles te laten liggen

Zondag de Pinot noir geopend 2018.
Geweldige wijn.

Hou het onder ons, maar ik begin veelal die pinots vd Jura beter te vinden dan die van Bourgogne…


RE: Tissot, Jura - Smaakatleet - 15-02-2022 08:17 PM

(15-02-2022 07:53 PM)vinejo schreef:  
(15-02-2022 07:46 PM)Smaakatleet schreef:  Enige tijd terug enkele wijnen van dit domein kunnen proeven.
Allemaal van zeer hoge kwaliteit.

Jong ook al donderslekker.
Maakt het alleen maar moeilijker om een fles te laten liggen

Zondag de Pinot noir geopend 2018.
Geweldige wijn.

Hou het onder ons, maar ik begin veelal die pinots vd Jura beter te vinden dan die van Bourgogne…

Wat is de reden daarvan?


RE: Tissot, Jura - wvd - 15-02-2022 09:39 PM

(15-02-2022 07:53 PM)vinejo schreef:  
(15-02-2022 07:46 PM)Smaakatleet schreef:  Enige tijd terug enkele wijnen van dit domein kunnen proeven.
Allemaal van zeer hoge kwaliteit.

Jong ook al donderslekker.
Maakt het alleen maar moeilijker om een fles te laten liggen

Zondag de Pinot noir geopend 2018.
Geweldige wijn.

Hou het onder ons, maar ik begin veelal die pinots vd Jura beter te vinden dan die van Bourgogne…

You must be bloody joking...nono


RE: Tissot, Jura - Vince - 16-02-2022 11:13 AM

(30-04-2017 09:37 PM)don quichotte schreef:  Singulier Trousseau 2011 B&S Tissot

Is dit pinot noir, is dit Bourgogne ? Aan de geur en kleur zou je dat zeker kunnen beamen.
Dit is een wijn in alle puurheid en eenvoudigheid gemaakt maar toch klasse en finesse uitstraalt.
Geen complexe wijn die je gaat overdonderen maar een wijn waar je een goed gevoel bij hebt na het ledigen van een glas of meerdere.
Score: 89....90

ik denk dat Don hier in 2017 goed verwoord heeft wat Jo bedoelt


RE: Tissot, Jura - vinejo - 16-02-2022 03:56 PM

(16-02-2022 11:13 AM)Vince schreef:  
(30-04-2017 09:37 PM)don quichotte schreef:  Singulier Trousseau 2011 B&S Tissot

Is dit pinot noir, is dit Bourgogne ? Aan de geur en kleur zou je dat zeker kunnen beamen.
Dit is een wijn in alle puurheid en eenvoudigheid gemaakt maar toch klasse en finesse uitstraalt.
Geen complexe wijn die je gaat overdonderen maar een wijn waar je een goed gevoel bij hebt na het ledigen van een glas of meerdere.
Score: 89....90

ik denk dat Don hier in 2017 goed verwoord heeft wat Jo bedoelt

Klopt maar er zijn er ook die verrassend complex zijn…


RE: Tissot, Jura - wvd - 16-02-2022 04:13 PM

(16-02-2022 03:56 PM)vinejo schreef:  
(16-02-2022 11:13 AM)Vince schreef:  
(30-04-2017 09:37 PM)don quichotte schreef:  Singulier Trousseau 2011 B&S Tissot

Is dit pinot noir, is dit Bourgogne ? Aan de geur en kleur zou je dat zeker kunnen beamen.
Dit is een wijn in alle puurheid en eenvoudigheid gemaakt maar toch klasse en finesse uitstraalt.
Geen complexe wijn die je gaat overdonderen maar een wijn waar je een goed gevoel bij hebt na het ledigen van een glas of meerdere.
Score: 89....90

ik denk dat Don hier in 2017 goed verwoord heeft wat Jo bedoelt

Klopt maar er zijn er ook die verrassend complex zijn…

Dat er momenteel uit de Jura heel erg mooie Pinots komen aan nog interessante prijzen, staat buiten discussie, maar beter dan uit Bourgogne... nono


RE: Tissot, Jura - vinejo - 16-02-2022 04:52 PM

Heeft niemand gezegd.

(15-02-2022 07:53 PM)vinejo schreef:  Hou het onder ons, maar ik begin veelal die pinots vd Jura beter te vinden dan die van Bourgogne…



RE: Tissot, Jura - Smaakatleet - 16-02-2022 05:43 PM

Ah we zullen gewoon de verkeerde pinots drinken uit de Bourgogne.

@Wvd geef eens wat tips van die sensationele pinots uit de Bourgogne.
Mag tot 40 euro de fles kosten.
Of is dat te goedkoop?


RE: Tissot, Jura - Fre - 16-02-2022 06:07 PM

(16-02-2022 05:43 PM)Smaakatleet schreef:  Ah we zullen gewoon de verkeerde pinots drinken uit de Bourgogne.

@Wvd geef eens wat tips van die sensationele pinots uit de Bourgogne.
Mag tot 40 euro de fles kosten.
Of is dat te goedkoop?

http://www.leuvin.be Big Grin


RE: Tissot, Jura - Smaakatleet - 21-02-2022 07:10 PM

Rose massale 2016.
De eerste tien minuten een beetje verlegen.
Maar dan man man man!
Zinderend, minerale tonen, fruit, lang en complex.
Wat een Chardonnay... Opnieuw een schot in de rose!


RE: Tissot, Jura - Hugel - 29-04-2022 10:35 PM

Patchwork 2020

Een bezoek aan Tissot in 2014 is me altijd bijgebleven. Sindsdien toch niet meer gekocht, prijsverschil met aankoop ter plaatse te groot en continue stijging van de prijzen…
Jaargang 2020 wordt toch wel als beloftevol aanzien in de jura en daarmee nog eens een paar flesjes Patchwork chardonnay aangeschaft via Franse wijnhandel aan 25 per fles incl. Verzending. 13,5% alcohol ipv 14% voor 2018 en 19.
Beklaag ik me niet. Dit is wijn met diepgang. Veel zuren, mineraliteit, veel smaak, toch ook slank. slechts spoortje van oxidatieve toets dat op dag 2 nog veel minder was. Heeft me enorm gesmaakt over 2 dagen, al is het toch een wat atypische wijn die misschien niet iedereen evenveel bevalt. Maar dat is een kwestie van stijl. Niet van kwaliteit. Overtuigende instapper van het gamma en voor mij z’n geld waard.
Ik overweeg zelf om er 6 flesjes van bij te bestellen. Want als je nu niet koopt is alles weg. Een beetje hype? Misschien wel, maar misschien ook terecht?


RE: Tissot, Jura - BramC - 30-04-2022 01:28 PM

(29-04-2022 10:35 PM)Hugel schreef:  Patchwork 2020

Een bezoek aan Tissot in 2014 is me altijd bijgebleven. Sindsdien toch niet meer gekocht, prijsverschil met aankoop ter plaatse te groot en continue stijging van de prijzen…
Jaargang 2020 wordt toch wel als beloftevol aanzien in de jura en daarmee nog eens een paar flesjes Patchwork chardonnay aangeschaft via Franse wijnhandel aan 25 per fles incl. Verzending. 13,5% alcohol ipv 14% voor 2018 en 19.
Beklaag ik me niet. Dit is wijn met diepgang. Veel zuren, mineraliteit, veel smaak, toch ook slank. slechts spoortje van oxidatieve toets dat op dag 2 nog veel minder was. Heeft me enorm gesmaakt over 2 dagen, al is het toch een wat atypische wijn die misschien niet iedereen evenveel bevalt. Maar dat is een kwestie van stijl. Niet van kwaliteit. Overtuigende instapper van het gamma en voor mij z’n geld waard.
Ik overweeg zelf om er 6 flesjes van bij te bestellen. Want als je nu niet koopt is alles weg. Een beetje hype? Misschien wel, maar misschien ook terecht?

Ik ben benieuwd, want ik heb er zelf 6 flessen van besteld. Zal er na binnenkomst ook eens eentje proberen.


RE: Tissot, Jura - wvd - 01-05-2022 10:52 AM

(16-02-2022 06:07 PM)Fre schreef:  
(16-02-2022 05:43 PM)Smaakatleet schreef:  Ah we zullen gewoon de verkeerde pinots drinken uit de Bourgogne.

@Wvd geef eens wat tips van die sensationele pinots uit de Bourgogne.
Mag tot 40 euro de fles kosten.
Of is dat te goedkoop?

http://www.leuvin.be Big Grin

Deze had ik gemist zeg.... Mersie Fre!
Ter info: je vindt daar ook heerlijke Pinot uit de Jura. Ook aan minder dan € 40


RE: Tissot, Jura - Smaakatleet - 19-06-2022 12:43 PM

Trousseau Singulier 2019.
Gisteren geopend en was zeer verfrissend op een bloedhete zaterdag.

Op deze druilerige zondag een totaal ander verhaal, complexe wijn met een finesse om U tegen te zeggen.

Deze wijnen worden hier heel jong van hun kurk verlost, zo benieuwd hoe een oudere Tissot smaakt.


Even terug een proeverij van Ganevat mogen meemaken.
Jeetje wat kunnen die wijnen verouderen...


RE: Tissot, Jura - Dave - 19-06-2022 04:26 PM

(19-06-2022 12:43 PM)Smaakatleet schreef:  Trousseau Singulier 2019.
Gisteren geopend en was zeer verfrissend op een bloedhete zaterdag.

Op deze druilerige zondag een totaal ander verhaal, complexe wijn met een finesse om U tegen te zeggen.

Deze wijnen worden hier heel jong van hun kurk verlost, zo benieuwd hoe een oudere Tissot smaakt.


Even terug een proeverij van Ganevat mogen meemaken.
Jeetje wat kunnen die wijnen verouderen...

Ik heb nog 2010 liggen ;-)


RE: Tissot, Jura - Smaakatleet - 19-06-2022 06:41 PM

Dat is wel al schoon op leeftijd, als je hulp nodig hebt om die leeg te maken. Dan kan je op mij rekenen!


RE: Tissot, Jura - Vince - 04-12-2022 07:54 PM

Chardonnay les Bruyères 1999 (14% Vol). Een vergeten fles uit de kelder van mijn pa, proefden we in combinatie met vol-au-vent, mariage parfait. Dit is geen wijn op zijn retour, er zit veel spanning in die doet denken aan de jonge savagnin ouillés die ik recent dronk. Aromatisch: een en al rijpe peer. Het mondgevoel is fris, met een subtiel bittertje en een bijzonder licht oxydatief toetsje dat ondersteunend werkt. Een ellenlange afdronk. De Jura op zijn mooist.


RE: Tissot, Jura - Smaakatleet - 09-12-2022 07:37 PM

(04-12-2022 07:54 PM)Vince schreef:  Chardonnay les Bruyères 1999 (14% Vol). Een vergeten fles uit de kelder van mijn pa, proefden we in combinatie met vol-au-vent, mariage parfait. Dit is geen wijn op zijn retour, er zit veel spanning in die doet denken aan de jonge savagnin ouillés die ik recent dronk. Aromatisch: een en al rijpe peer. Het mondgevoel is fris, met een subtiel bittertje en een bijzonder licht oxydatief toetsje dat ondersteunend werkt. Een ellenlange afdronk. De Jura op zijn mooist.

Was Stéphane hier reeds medeplichtig?


RE: Tissot, Jura - Smaakatleet - 25-03-2023 12:16 PM

Rose massale 2019.
Jong maar met een potentieel om u tegen te zeggen.
Zeer beloftevol heeft alles in huis.

Fruit, zuren, mineralen, spanning en vooral een elegante lengte.