Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tissot, Jura
11-08-2011, 06:37 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-05-2013 om 07:22 PM door vinejo.)
Bericht: #1
Tissot, Jura
Arbois Savagnin 1998. Niet te geloven, deze fles ging 6 weken geleden open. Half leeg gemaakt en dan terug de frigo in en eigenlijk vergeten dat ze daar nog stond.
Vandaag nog altijd in topvorm...typisch savagnin met okkernoten, curry. Niet de beste savagnin die ik al dronk maar wel een bewijs dat
deze wijnen smeken om een stuk comté en niet rap kapot gaan. Wat een streek toch, die Jura!
12-08-2011, 10:07 AM
Bericht: #2
RE: Domaine Jacques Tissot
Da's just, ik ging mijn nonkel nog eens aanspreken voor de contactgegevens van André & Mireille Tissot en hun zoon Stéphane. Zijn vrienden van de familie.

Ik heb laatst nog een Crémant du Jura gedronken van Stéphane; schitterend ! En ook een Poulsard '99 van de ouders: heel boeiende wijn; Iets van Pinot Noir, maar toch ook niet helemaal. Alleszins nog in topvorm.
Meest indrukwekkende wat ik al heb gedronken was een Chardonnay van Stéphane, van een nieuw perceel dat hij een paar jaar geleden gekocht heeft; zonder meer de meest boeiende Chardonnay die ik al gedronken heb, maar wel bijna 50 euro/fles....
12-08-2011, 09:43 PM
Bericht: #3
RE: Domaine Jacques Tissot
(12-08-2011 10:07 AM)Dave schreef:  Da's just, ik ging mijn nonkel nog eens aanspreken voor de contactgegevens van André & Mireille Tissot en hun zoon Stéphane. Zijn vrienden van de familie.

Ik heb laatst nog een Crémant du Jura gedronken van Stéphane; schitterend ! En ook een Poulsard '99 van de ouders: heel boeiende wijn; Iets van Pinot Noir, maar toch ook niet helemaal. Alleszins nog in topvorm.
Meest indrukwekkende wat ik al heb gedronken was een Chardonnay van Stéphane, van een nieuw perceel dat hij een paar jaar geleden gekocht heeft; zonder meer de meest boeiende Chardonnay die ik al gedronken heb, maar wel bijna 50 euro/fles....

Stuur maar door via forum of PM....

Buvez du vin et vivez joyeux !
13-08-2011, 10:27 PM
Bericht: #4
RE: Domaine Jacques Tissot
Hey Dave, zal wel Tour de Curon geweest zijn? Eén keertje kunnen proeven in zijn winkel in Arbois... topwijn maar id vrij duur.
Als da familie is..... dan gaan we daar eens samen naartoe eh.
KK wil zeker nog eens mee als we dezelfde charmante dame als gids krijgen die ons mee de zolder opnam:-)


Bijlagen Afbeeldingen
   

Wine is sunlight , held together by water !
13-08-2011, 11:31 PM
Bericht: #5
RE: Domaine Jacques Tissot
(13-08-2011 10:27 PM)Venne schreef:  Hey Dave, zal wel Tour de Curon geweest zijn? Eén keertje kunnen proeven in zijn winkel in Arbois... topwijn maar id vrij duur.
Als da familie is..... dan gaan we daar eens samen naartoe eh.
KK wil zeker nog eens mee als we dezelfde charmante dame als gids krijgen die ons mee de zolder opnam:-)

Morgen gaat de camera mee, dit is toch een bijzondere streek hoor, na een avondwandeling bijzonder onder de indruk van deze natuur !

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-08-2011, 09:03 AM
Bericht: #6
RE: Domaine Jacques Tissot
(13-08-2011 10:27 PM)Venne schreef:  Hey Dave, zal wel Tour de Curon geweest zijn? Eén keertje kunnen proeven in zijn winkel in Arbois... topwijn maar id vrij duur.
Als da familie is..... dan gaan we daar eens samen naartoe eh.
KK wil zeker nog eens mee als we dezelfde charmante dame als gids krijgen die ons mee de zolder opnam:-)

Mijn nonkel is bevriend met André & Mireille. Ik ben daar ooit eens geweest toen we in de buurt op vakantie waren, maar toen was ik 9 jaar of zo....

Aangezien je er al geweest bent, zijn die contactgegevens ni meer nodig zeker ? Ik zou er heel graag nog eens naartoe gaan, maar gezien mijn huidige agenda is dat niet voor de nabije toekomst, vrees ik !
15-08-2011, 08:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-08-2011 om 08:28 PM door doc.)
Bericht: #7
Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Voor alle duidelijkheid heb ik deze topic geopend, er is een topic Jacques Tissot. Niet missen hé mannen. Dit domein is bio, de Jacques ken ik niet....alhoewel je er in Arbois niet naast kan kijken. Iemand ervaring ?
In de komende dagen meer TN's. Morgen bezoek aan het domein A&M Tissot.

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-08-2011, 08:25 PM
Bericht: #8
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Trousseau 2O1O

Zeer toegankelijk, lichtvoetig, elegant, soepel. Mineraal met mooi rood fruit, aalbes, framboos. Zeer gelijkend op een Beaujolais, maaltijdwijn.
15-08-2011, 08:53 PM
Bericht: #9
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Zeer toegankelijk, lichtvoetig, elegant, soepel.
Doet me warempel aan Mrs herself denken... Smile

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-08-2011, 09:04 PM
Bericht: #10
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Big GrinBig Grin en ik beloof, wanneer Doc een snapshotje maakt, ik mijn mooiste kleedje aantrek!
15-08-2011, 09:53 PM
Bericht: #11
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
(15-08-2011 09:04 PM)mrs_magooo schreef:  Big GrinBig Grin en ik beloof, wanneer Doc een snapshotje maakt, ik mijn mooiste kleedje aantrek!

Wow, de teller hier gaat tilt slaan!!
wijn

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-08-2011, 10:27 PM
Bericht: #12
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Als Mrs nu nog kan beloven dat Doc dat shotje nog gaat posten is 't helemaal in de sjacoche Big Grin

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
15-08-2011, 10:43 PM
Bericht: #13
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Heb da spel niet mee om up te loaden van de camera, als ik thuis kom, doe ik het, beloofd !

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-08-2011, 10:50 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-08-2011 om 11:25 PM door doc.)
Bericht: #14
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Mrs belooft zich vanaf nu voor alle pic's te verkleden in de Jura beast !applaus Was 't Mr. T (Venne) niet die zei, "let de Jura beast go...!"

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-08-2011, 10:55 PM
Bericht: #15
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
[Afbeelding: huge-crowd-001.jpg]

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-08-2011, 11:28 PM
Bericht: #16
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Klopt , ik sta rechts bovenaan... de fles is aan het rondgaan..... ne witte pessac van 88!!!

Wine is sunlight , held together by water !
28-09-2011, 11:20 AM
Bericht: #17
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Nu zaterdag verjaardagsfeestje van mijn tante (yep Doc, de vrienden van Tissot ;-), onder de vorm van "Du pain, du vin et du boursin" (waaronder ze verstaat: kaas, charcuterie, zelfgemaakt pensen, terrines en patés en een hele hoop flessen uit hun (+1.000 flessen) kelder). Ze hebben heel veel van Tissot, maar ook een behoorlijke portie Bourgogne en schone Bordeaux. Dat wordt een interessante middag ;-)))

Zal er wat over posten !
28-09-2011, 12:31 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-09-2011 om 12:42 PM door doc.)
Bericht: #18
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
@Dave, ik maak graag een ommetje als ik maar zondag terug ben:-)
Momenteel verkoop van Tissot op 1jour1vin, voor de liefhebbers...

Buvez du vin et vivez joyeux !
28-09-2011, 02:50 PM
Bericht: #19
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Me too. Had ik al gezegd dat ik eigenlijk een volle neef ben van jou, Dave Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
28-09-2011, 03:17 PM
Bericht: #20
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
(28-09-2011 02:50 PM)carl schreef:  Me too. Had ik al gezegd dat ik eigenlijk een volle neef ben van jou, Dave Wink

Nice try, Carl ;-)

@Doc, Carl & anderen: ik ga, bij een volgende bestelling van de familie ook mee bestellen. Als ik iemand een plezier kan doen......
28-09-2011, 07:57 PM
Bericht: #21
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Voor jaargang 2010 ben ik daar altijd voor te vinden... maar die jura's laten zo lang op zich wachten eh

Wine is sunlight , held together by water !
28-09-2011, 11:56 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-09-2011 om 11:58 PM door doc.)
Bericht: #22
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Op 1jour is de Ploussard van Tissot al épuisé, is er hier iets op til ? Heb hem vorige maand geproefd én gedronken, mooie wegdrinkbare fruitige wijn, fris, zeer mineraal en toegankelijk. Maar niet impressionant als dusdanig.

Buvez du vin et vivez joyeux !
03-10-2011, 09:58 AM
Bericht: #23
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
(28-09-2011 11:20 AM)Dave schreef:  Nu zaterdag verjaardagsfeestje van mijn tante (yep Doc, de vrienden van Tissot ;-), onder de vorm van "Du pain, du vin et du boursin" (waaronder ze verstaat: kaas, charcuterie, zelfgemaakt pensen, terrines en patés en een hele hoop flessen uit hun (+1.000 flessen) kelder). Ze hebben heel veel van Tissot, maar ook een behoorlijke portie Bourgogne en schone Bordeaux. Dat wordt een interessante middag ;-)))

Zal er wat over posten !

Zaterdag dus klein feesje ;-)). Long story short:

- Tissot Crémant du Jura: lekker, fris en toch complex, schitterend aperitief voor in de tuin bij zo'n mooi weer
- Tissot Trousseau singulier 2009, 2007 en 1994 !!! De eerste een echte "vin de plaisir", jong fruitig, maar toch bovengemiddeld complex, de 2007 had helaas kurk (een magnum: pijnlijk), maar dan die 94 (ook magnum); ik dacht: die is dood ! No fucking way !!! Heerlijk tertiair (paddestoelen en geconfijt fruit) en fantastisch evenwichtig. Na een tijdje in de karaf begon er zelfs nog mooi fruit door te komen: niet te geloven !!!
- Tissot Chardonnay "Les Graviers" 2004 (magnum, of wat had je gedacht ;-)): ongelooflijk aroma van noten, sesam en iets "benzine-achtigs" (in a good way), gemixt met wat exotisch fruit en dan mooi vettige aanzet in de mond met heel mooie aciditeit en weer fruit in de afdronk. Grote wijn !!! Eén van de beste Chardonnay's die ik ooit dronk in ieder geval !!!

Ik moest toen vertrekken, maar naar 't schijnt zijn ze zo nog een tijdje doorgegaan..........Schitterende familie ;woeha)
03-10-2011, 10:37 AM
Bericht: #24
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Mooi verslag en herkenbaar trouwens. Tissot is schitterend ! De Chardonnays zijn van een enorme kwaliteit met een mooie schakering aan fijne zuren. Bijzonder ! Hoeveel cuvées heeft hij nu... ik hield de tel niet bij om dan nog niet te spreken van z'n gamma versterkte wijnen.

Buvez du vin et vivez joyeux !
03-10-2011, 10:52 AM
Bericht: #25
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
(03-10-2011 10:37 AM)dr_magooo schreef:  Mooi verslag en herkenbaar trouwens. Tissot is schitterend ! De Chardonnays zijn van een enorme kwaliteit met een mooie schakering aan fijne zuren. Bijzonder ! Hoeveel cuvées heeft hij nu... ik hield de tel niet bij om dan nog niet te spreken van z'n gamma versterkte wijnen.

Geen idee Doc ! Ik vind het ook wat onoverzichtelijk. Van die Trousseau ben ik trouwens ni zeker of het ook de Cuvée Singulier was (etiket was weg). Ze maken trouwens ook speciale cuvées voor speciale gelegenheden (geboorte van kinderen/kleinkinderen), 't zou dus wel kunnen dat die 94 wat anders was.

Van die Vins Jaunes, Vins de paille en Marcs heb ik ook al geproefd, maar dat is een hele tijd geleden en was toen nog ni zo met wijn bezig. Eén van mijn tante haar succesrecepten is "Chapon et morilles aux Vin Jaune", waar dan uiteraard ook Vin Jaune bij werd gedronken; heavy stuff, herinner ik mij ;-)))
03-10-2011, 01:14 PM
Bericht: #26
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
"Geen idee Doc ! Ik vind het ook wat onoverzichtelijk"....

Alle schrijfsels over Tissot klein of groot zijn meer dan welkom !! Flessen trouwens ook !

Buvez du vin et vivez joyeux !
03-10-2011, 01:18 PM
Bericht: #27
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
(03-10-2011 01:14 PM)dr_magooo schreef:  "Geen idee Doc ! Ik vind het ook wat onoverzichtelijk"....

Alle schrijfsels over Tissot klein of groot zijn meer dan welkom !! Flessen trouwens ook !

..........hmmm, misschien op een toekomstige Forum Tasting ? Wink
05-12-2011, 09:41 AM
Bericht: #28
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
Gisteren de INXS-overwinning nog verder gevierd (is ni echt gestopt sinds donderdagavond ;-))) met een fles Trousseau "Singulier" 2005 van Tissot; waarlijk schitterende wijn; rood fruit en natte stenen in de neus, heel harmonieus in de mond; en een heel frisse afdronk, waar het fruit ook nog even mooi langskomt; fles was heeeeeeel snel leeg !!!
05-12-2011, 10:15 AM
Bericht: #29
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
(05-12-2011 09:41 AM)Dave schreef:  Gisteren de INXS-overwinning nog verder gevierd (is ni echt gestopt sinds donderdagavond ;-))) met een fles Trousseau "Singulier" 2005 van Tissot; waarlijk schitterende wijn; rood fruit en natte stenen in de neus, heel harmonieus in de mond; en een heel frisse afdronk, waar het fruit ook nog even mooi langskomt; fles was heeeeeeel snel leeg !!!

Dave in exces ! Tongue

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-12-2011, 11:22 AM
Bericht: #30
RE: Domaine André et Mireille Tissot, Arbois, Jura
(05-12-2011 10:15 AM)vinejo schreef:  
(05-12-2011 09:41 AM)Dave schreef:  Gisteren de INXS-overwinning nog verder gevierd (is ni echt gestopt sinds donderdagavond ;-))) met een fles Trousseau "Singulier" 2005 van Tissot; waarlijk schitterende wijn; rood fruit en natte stenen in de neus, heel harmonieus in de mond; en een heel frisse afdronk, waar het fruit ook nog even mooi langskomt; fles was heeeeeeel snel leeg !!!

Dave in exces ! Tongue

;-))). Eergisteren ook een leuke quote op Facebook gelezen over de INXS wedstrijd. Een vriend van ons schreef: Aan alle 149 andere groepen die het geprobeerd hebben: Kiss my INX-ass ;woeha))))))


Ga naar locatie: