wijnliefhebbers
Denis & Françoise Clair (Santenay) - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bourgogne (/forum-5.html)
+--- Discussie: Denis & Françoise Clair (Santenay) (/thread-202.html)


Denis & Françoise Clair (Santenay) - Mt - 20-01-2010 02:42 PM

Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002

In oktober waren we nog op bezoek bij de uiterst sympathieke Denis Clair in Santenay.

Toen mijn pa een glas van deze wijn kreeg, reageerde hij meteen: "Platte neus". Denis hoorde dat hij een opmerking had en opende prompt een verse fles en inderdaad: we, samen met Denis, moesten toegeven dat dit veel frisser rook (vorige stond misschien al dagen open) zodoende dat we meteen tot de bestelling konden overgaan.

Lekkere Santenay die nu mooi gerijpt voor de dag komt: krieken, verse lederen jas, drop en een lekkere, mooi gevulde mond waarvan alle scherpe kantjes ten grave gedragen zijn. Daar is deze wijn nog lang niet klaar voor.

Geen supertop, maar voor 11 euro meer dan correct. Sappig! Geen Christina Hendricks of January Jones, eerder euh Elisabeth Moss? Cool


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - vinejo - 20-01-2010 05:27 PM

Zonder foto s kan ik mij hier niet veel bij voorstellen. En ik bedoel niét de wijn kusknipoog
Dronk al verscheidene keren de Saint Aubain 1r cru En Remilly van dit domein, telkens weer even overtuigend.


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - Mt - 20-01-2010 06:28 PM

Heart


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - vinejo - 20-01-2010 07:30 PM

Haha, ik veronderstel dat Moss de linkse is (die met de ideeën...Big Grin)
(man, die vrouw van Draper is toch een ongelooflijk lekker censor)


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - Mt - 20-01-2010 07:34 PM

Inderdaad en inderdaad. Maar Joan heeft anders ook wel veel te bieden, if you know what I mean Tongue.
nono Euh, maar gingen we het niet over wijn hebben?


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - vinejo - 20-01-2010 09:05 PM

Ja, juist, wijn dus.
Veel fruit alleszins.
huhuh


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - Mt - 20-01-2010 09:27 PM

wijn


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - Venne - 20-01-2010 11:30 PM

De rosse!!!!
2002 was dan wel een goed jaar eh! :-)


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - Mt - 06-03-2010 06:52 PM

Nog eens zo'n fles opengetrokken voor straks: lekker! En daarvoor een flesje lekkere Vernaccia 2008 van Panizzi, en een pq Champagne van Niziolek. (met karakter)

Eten: Gegratineerde oesters, zelfgemaakte garnaalkroketten, zarzuela en kaas. applaus


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - Bert - 06-03-2010 09:33 PM

Matten, ge zijt ne sadist... censor


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - Bert - 06-03-2010 11:39 PM

en dat terwijl ik het vandaag moet stellen met
Domaine des Granges de Mirabel 2007 (M. Chapoutier) - VdP des Coteaux de l'Ardeche
Domaine Grand Nicolet VV 2006 - CdR Vill (Rasteau)
Chateau de Carlmagnus 2006 - Fronsac
Chateau Pesquié - Terrasses 2007 - Ventoux
Kwestie van mezelf wat diversiteit te bieden...


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - Mt - 07-03-2010 02:14 AM

We hebben er nog een Faugères Magnoux 2006 van St Antonin bij gedaan. Maar, en mijn gasten wezen er op, die was wat weerbarstig. IJzer, tannine, stug. Minder sappig dan ervoor.. hmmm.

Ja Bert, mooie reeks! Hoe was de Carlmagnus?


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - Bert - 07-03-2010 10:13 AM

zie Bordeaux


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - vinejo - 07-03-2010 11:20 AM

Die Magnoux herken ik nochtans wel in je beschrijving - zéker zonder zuurstof


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Mt - 23-04-2012 10:42 AM

Denis en Françoise Clair, Puligny-Montrachet 1er cru La Garenne 2009:

Mooie correcte witte Bourgogne met kalk, natte steen, citrus, boter, karnemelk, lichtjes prikkende alcohol. Men dacht aan een witte uit de Chalonnais of Mâconnais. Iets langer in de karaf vond men dit iets te warm, met iets te weinig zuren. Karaffage van toch minstens 2 uur was hier mede verantwoordelijk voor. Had, recht uit de fles, een mooie zuurstructuur.


Denis & Françoise Clair: Saint Aubin 1er Cru Champlots 07 - Venne - 27-07-2012 10:44 PM

Yes yes , thank you aan de schenker!!
Lekkere frisse mineralige bourgogne!
Wel beetje filterneuske:-)


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Mt - 28-07-2012 10:08 AM

Wink Volgende week bezoek ik Denis nog eens. Zeer amusante man!


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - doc - 01-04-2013 12:39 PM

Les Murgers 2010

Eigenlijk al heel mooi om drinken nu, is wat het ontstuimige van deze zomer kwijt of waren wij dat ?, alles valt zo heerlijk in z'n plooi. Vooral die friste spreekt me enorm aan. Anne zat er na een hintje boenk op ! Mt, merci om dit domein onder de radar te brengen ! Supertof wijntje !


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Mt - 01-04-2013 12:57 PM

Wink (was ooit een tip van iemand op de blog... )


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - doc - 01-04-2013 03:43 PM

(01-04-2013 12:57 PM)Mt schreef:  Wink (was ooit een tip van iemand op de blog... )

Ah ?


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Mt - 01-04-2013 08:45 PM

Koen?


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - doc - 01-04-2013 10:15 PM

(01-04-2013 08:45 PM)Mt schreef:  Koen?

A bon...de Koen van hier, den onze ?


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - doc - 21-07-2013 01:27 AM

Saint-Aubin, En Remilly 1er 2010

Flesje gedronken bij een vol-au-vent met hollandaise en kropsla. Matchte heel mooi. Boter, wat vanille en caramel met heel frisse zuurtjes. Vol en toch fris dus, erg 2010 ! De zuurtjes van de mousseline met de romige saus deden het plaatje kloppen. Ik zou de wijn nog een tweetal jaar laten rusten...we moeten volgend jaar nog 's passeren daar !


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Mt - 21-07-2013 11:04 AM

(21-07-2013 01:27 AM)doc schreef:  Saint-Aubin, En Remilly 1er 2010

Flesje gedronken bij een vol-au-vent met hollandaise en kropsla. Matchte heel mooi. Boter, wat vanille en caramel met heel frisse zuurtjes. Vol en toch fris dus, erg 2010 ! De zuurtjes van de mousseline met de romige saus deden het plaatje kloppen. Ik zou de wijn nog een tweetal jaar laten rusten...we moeten volgend jaar nog 's passeren daar !

Absoluut. Zeer knappe fles! Proefde deze ook onlangs. Was opnieuw onder de indruk van een domein dat ik nochtans redelijk goed begin te kennen. Thanks voor het flesje Doc en Anne!


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - doc - 05-09-2013 09:18 PM

En Remilly 2010

Deze wijn heeft duidelijk wat houtlagering gehad hetgeen de wijn luxueuzer maakt. Mooie frisse zuren domineren de wijn. Mineraal, vif. In het glas zitten de houttoetsen zeker niet boven het fruit maar zijn eerder al wat geïntegreerd. Anne dacht aan Meursault. Wijn met nog enkele jaren bewaar. We dronken hem bij home-made vol-au-vent (roux van kookvocht met wat room) en kropsla met een mosterd-vinaigretje, pasteitje en een quenelleke puree. Perfecte match...


RE: Denis & Françoise Clair, Clos genet, Santenay 2002 - Smaakatleet - 05-09-2013 10:07 PM

(06-03-2010 11:39 PM)Bert schreef:  en dat terwijl ik het vandaag moet stellen met
Domaine des Granges de Mirabel 2007 (M. Chapoutier) - VdP des Coteaux de l'Ardeche
Domaine Grand Nicolet VV 2006 - CdR Vill (Rasteau)
Chateau de Carlmagnus 2006 - Fronsac
Chateau Pesquié - Terrasses 2007 - Ventoux
Kwestie van mezelf wat diversiteit te bieden...

Dit op een dag ? :O


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Olivier - 17-07-2015 08:57 PM

Clos Genet 2008

Ik dacht dat ik niet meer te lang zou moeten wachten om deze te kraken, dus doe ik dat maar. Direct na openen wat putje en belegen rode besjes, maar beiden gaan er geleidelijk uit om plaats te ruimen voor meer kriekjes en wat ceder, beetje kruidig ook. In de mond verrast deze wijn mij door zijn jeugdigheid. Nog overschot eigenlijk. Redelijk wat structuur met de tannines die er nog door komen. Veel zuren ook, en een licht bittertoetsje. Beiden wellicht het jaar? In de neus iets meer complexiteit dan in de mond, maar zeker een bourgogne die ik met plezier drink. Had volgens mij nog beter geweest binnen een jaar of 2.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - macro - 14-10-2015 08:17 PM

Clos Genet 2011

fleske bij laatste bezoek gekregen van Denis. Moet zeggen ... mooie Bourgogne voor deze prijs!
mooi kersenrode kleur ,licht intens schitterende,heldere wijn. heel licht gekleurde traantjes .
ik vond het nogal een vrij gesloten eenvoudige neus van vooral rood fruit en toch ook wel kruidigheid.Peperke...
in de mond : krachtige maar elegante aanzet ( weet niet of dit correct omschreven is ) weinig vettigheid,genoeg (dus niet te veel) acciditeit om deze wijn mooi in evenwicht te houden naar mijn gevoel.In de retro hebben we direct die kruidigheid en rood fruit... fijne tannines zijn er wel ,maar mooi verweven. absoluut geen storend alcohol.
deze wijn gebruikt voor / en gedronken bij Coq au Vin, en zeker goed bevonden. mooie wijn qua prijs/kwaliteit. is dus jong gedronken,maar vind deze toch al mooi in balans...


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - vinejo - 14-10-2015 10:51 PM

(14-10-2015 08:17 PM)macro schreef:  Clos Genet 2011

fleske bij laatste bezoek gekregen van Denis. Moet zeggen ... mooie Bourgogne voor deze prijs!
mooi kersenrode kleur ,licht intens schitterende,heldere wijn. heel licht gekleurde traantjes .
ik vond het nogal een vrij gesloten eenvoudige neus van vooral rood fruit en toch ook wel kruidigheid.Peperke...
in de mond : krachtige maar elegante aanzet ( weet niet of dit correct omschreven is ) weinig vettigheid,genoeg (dus niet te veel) acciditeit om deze wijn mooi in evenwicht te houden naar mijn gevoel.In de retro hebben we direct die kruidigheid en rood fruit... fijne tannines zijn er wel ,maar mooi verweven. absoluut geen storend alcohol.
deze wijn gebruikt voor / en gedronken bij Coq au Vin, en zeker goed bevonden. mooie wijn qua prijs/kwaliteit. is dus jong gedronken,maar vind deze toch al mooi in balans...

Mooie beschrijving!
Dronk vorige week hun witte Santenay, ook mooi, fijn.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - FRANCISPICCART - 16-04-2017 02:31 PM

Saint-Aubin 1er Cru "Les Murgers des Dents de Chien" 2014 - Françoise & Denis Clair
Nog niet zo dikwijls iets van dit domein uit Santenay gedronken maar ik hoop dat hier verandering in komt want dit spreekt me wel aan!
Vlak na openig komt het hout expressief naar voor, maar na wat verluchting verfijnt de wijn en wordt hij zacht, rond, aromatisch en wat mineralig. Laat ons de fruitige elementen niet vergeten: wat rijpe appel, citrus, meloen en nootjes. Heel lichtjes pain grillé, wat boter en wat lindethee. De smaak is vol, mondvullend en de zuren zijn weergaloos fris. De nadronk is medium-lang.
Ik heb hier ook nog wat rood van dit domein liggen. Kan al bijna niet meer wachten!


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Vince - 16-04-2017 04:16 PM

Denis (prille 60-er) is vorige zomer plots overleden op vakantie en was een fenomeen, bevriend met wijlen Roland Verbraecken, waar we met Syntra Gent in 2008 memorabele herinneringen aan hebben

dit domein is vooral (sub)top voor zijn witte st aubin (en remilly, murgers des dents de chien)

ik wil de pret vooraf niet bederven, maar rood is niet hun sterkste kant

benieuwd naar je verdere proefimpressies


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - macro - 16-04-2017 05:12 PM

K'heb nog "dents de chien" liggen van 2010 en 2012... zou het er over zijn om de 2010 pas in 2020 te drinken?


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Vince - 17-04-2017 09:46 AM

ik zou de 2010 nu toch al beginnen proeven,
2012 ken ik niet bij D. Clair maar zou toch sneller op dronk moeten zijn


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - FRANCISPICCART - 17-04-2017 03:48 PM

(16-04-2017 04:16 PM)Vince schreef:  Denis (prille 60-er) is vorige zomer plots overleden op vakantie en was een fenomeen, bevriend met wijlen Roland Verbraecken, waar we met Syntra Gent in 2008 memorabele herinneringen aan hebben

dit domein is vooral (sub)top voor zijn witte st aubin (en remilly, murgers des dents de chien)

ik wil de pret vooraf niet bederven, maar rood is niet hun sterkste kant

benieuwd naar je verdere proefimpressies

Juist even nagekeken. Is de 1er Cru "Clos de Tavannes" die ik in rood heb liggen. Jammer te vernemen dat Denis zo jong overleden is. Zou nu zijn zoon Jean-Baptiste zijn die verder doet. Een wijnvriend van mij heeft volgende maand toch een afspraak voor een bezoek gemaakt. Benieuwd naar de 2015.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - wvd - 18-04-2017 06:25 PM

(17-04-2017 03:48 PM)FRANCISPICCART schreef:  
(16-04-2017 04:16 PM)Vince schreef:  Denis (prille 60-er) is vorige zomer plots overleden op vakantie en was een fenomeen, bevriend met wijlen Roland Verbraecken, waar we met Syntra Gent in 2008 memorabele herinneringen aan hebben

dit domein is vooral (sub)top voor zijn witte st aubin (en remilly, murgers des dents de chien)

ik wil de pret vooraf niet bederven, maar rood is niet hun sterkste kant

benieuwd naar je verdere proefimpressies

Juist even nagekeken. Is de 1er Cru "Clos de Tavannes" die ik in rood heb liggen. Jammer te vernemen dat Denis zo jong overleden is. Zou nu zijn zoon Jean-Baptiste zijn die verder doet. Een wijnvriend van mij heeft volgende maand toch een afspraak voor een bezoek gemaakt. Benieuwd naar de 2015.

Nochtans mooie rode wijn gehad van dit domein, een Santenay Clos Genet 2002 en zelfs een mooie 2003 1°cru (Comme?).


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Kupers - 13-06-2017 10:49 PM

Santenay 2013 in het glas. Toen ik voor het eerst de wijnen van dit domein proefde was ik niet meteen onder de indruk (denk dat dit begin 2015 was). Hun Saint-Aubins van 2013 vond ik plomp, stevig hout, vet, niet heel subtiel of verfijnd. Deze Santenay kon me meer bekoren, ook al omwille van zijn (toen nog) aantrekkelijke prijs. Nu dat ik deze wijn opnieuw proef kan ik stellen dat ik meer dan tevreden ben. Rechter, present maar verwoven hout, frisse fruittonen maar nog steeds een beetje all over the place. Subtiliteit is hier niet echt te vinden en gaat ie ook nooit krijgen, maar wel een mooie, evenwichtige wijn.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - FRANCISPICCART - 23-07-2017 02:32 PM

Santenay 1er Cru - Clos de Tavannes - 2014 - Domaine Françoise & Denis Clair

Dit domein lijkt me iets beter in wit dan in rood, maar toch! Dit is toch niet slecht hoor! Zeker geen krachtpatser, maar eerder frivool en subtiel. Mooi rood fruit en goeie ondersteuning van het hout. Krokant fruit van kersen en bessen, wat violet, champignon en leder. Soepele tannines maken de wijn jong toegankelijk. Ik hou wel van de stijl van dit domein. Zonder meer goed gemaakt.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - macro - 19-03-2018 08:29 PM

Francoise & Denis Clair
Saint-Aubin 1er Cru "En Remily"... 2012.
Miljaar !!! kweet niet wat het is ,maar het raakt mij... wat een mooie wijn... door zoveel andere lekkere wijnen te proeven was ik een beetje mij eerste liefde "Bourgogne" uit het oog verloren... maar, tedju... deze wijn is lekker...
mooie goudgele wijn met dikke trage tranen, absoluut geen evolutie te bemerken,helder. in het glas in eerste instantie nog wat gesloten... beetje kweepeer...
maar 10min later en wat walsen... mamamia... heel mooie complexe neus van groene appel,kweepeer,boenwas,boterachtig,lichtjes hout... subliem... niks té !!
in de mond een heel volle rijke aanzet, veel moilleux, maar heerlijke zuren die zorgen voor een mooie balans tss zuur/vettigheid. prachtige acciditeit , mineraliteit...
Een afdronk die maar blijft doorgaan vind ik... 8+", fris,agrume,vettigheid,absoluut niet te veel hout... bijna geen ! heel mooie evenwichtige wijn... retro... alles blijft maar terug komen ...
Een wijn die zeker gerechten aankan, maar O zo mooi om gewoon van te genieten...
nog even opgezocht... P/Q heel mooi... 22€
Merci Denis (RIP)


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - vinejo - 19-03-2018 08:43 PM

(19-03-2018 08:29 PM)macro schreef:  Francoise & Denis Clair
Saint-Aubin 1er Cru "En Remily"... 2012.
Miljaar !!! kweet niet wat het is ,maar het raakt mij... wat een mooie wijn... door zoveel andere lekkere wijnen te proeven was ik een beetje mij eerste liefde "Bourgogne" uit het oog verloren... maar, tedju... deze wijn is lekker...
mooie goudgele wijn met dikke trage tranen, absoluut geen evolutie te bemerken,helder. in het glas in eerste instantie nog wat gesloten... beetje kweepeer...
maar 10min later en wat walsen... mamamia... heel mooie complexe neus van groene appel,kweepeer,boenwas,boterachtig,lichtjes hout... subliem... niks té !!
in de mond een heel volle rijke aanzet, veel moilleux, maar heerlijke zuren die zorgen voor een mooie balans tss zuur/vettigheid. prachtige acciditeit , mineraliteit...
Een afdronk die maar blijft doorgaan vind ik... 8+", fris,agrume,vettigheid,absoluut niet te veel hout... bijna geen ! heel mooie evenwichtige wijn... retro... alles blijft maar terug komen ...
Een wijn die zeker gerechten aankan, maar O zo mooi om gewoon van te genieten...
nog even opgezocht... P/Q heel mooi... 22€
Merci Denis (RIP)

Zalige Tasting note...
Mooi eerbetoon aan de maker.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Fre - 20-03-2018 07:39 AM

Prachtige TN. En Remilly is gewoon een topperceel dicht bij Le Montrachet. En van een topwijnbouwer geeft dat prachtige wijnen.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - wvd - 20-03-2018 11:59 AM

(20-03-2018 07:39 AM)Fre schreef:  En Remilly is gewoon een topperceel dicht bij Le Montrachet.

Dat is nogal kort door de bocht vind ik. Totaal andere hoogte, totaal andere helling en wellicht andere bodem. Het is zeker een mooi terroir, maar niks te maken met de Montrachet familie, geloof me.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - vinejo - 20-03-2018 01:12 PM

(20-03-2018 11:59 AM)wvd schreef:  
(20-03-2018 07:39 AM)Fre schreef:  En Remilly is gewoon een topperceel dicht bij Le Montrachet.

Dat is nogal kort door de bocht vind ik.

Je hebt dan een beetje gezelschap in de bocht...Rolleyes


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - wvd - 20-03-2018 01:46 PM

(20-03-2018 01:12 PM)vinejo schreef:  
(20-03-2018 11:59 AM)wvd schreef:  
(20-03-2018 07:39 AM)Fre schreef:  En Remilly is gewoon een topperceel dicht bij Le Montrachet.

Dat is nogal kort door de bocht vind ik.

Je hebt dan een beetje gezelschap in de bocht...Rolleyes

En het is wel ook een bocht: Montrachet tussen 240 en 260 meter, oostelijke helling, Remilly 260 tot 350 of zoiets en zuid-west gericht.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Fre - 20-03-2018 03:35 PM

(20-03-2018 11:59 AM)wvd schreef:  
(20-03-2018 07:39 AM)Fre schreef:  En Remilly is gewoon een topperceel dicht bij Le Montrachet.

Dat is nogal kort door de bocht vind ik. Totaal andere hoogte, totaal andere helling en wellicht andere bodem. Het is zeker een mooi terroir, maar niks te maken met de Montrachet familie, geloof me.

Ja dat het niet exact hetzelfde terroir is, zover waren we hopelijk al allemaal hé, Werner. Is ook ongeveer 10% van de prijs van een Montrachet. En toch blijf ik er bij: prachtig gelegen perceel waar je in wit nog veel kwaliteit voor je geld vindt (prijzen nu ongeveer 25-30 EUR ter plaatse)


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - wvd - 20-03-2018 05:35 PM

(20-03-2018 03:35 PM)Fre schreef:  
(20-03-2018 11:59 AM)wvd schreef:  
(20-03-2018 07:39 AM)Fre schreef:  En Remilly is gewoon een topperceel dicht bij Le Montrachet.

Dat is nogal kort door de bocht vind ik. Totaal andere hoogte, totaal andere helling en wellicht andere bodem. Het is zeker een mooi terroir, maar niks te maken met de Montrachet familie, geloof me.

Ja dat het niet exact hetzelfde terroir is, zover waren we hopelijk al allemaal hé, Werner. Is ook ongeveer 10% van de prijs van een Montrachet. En toch blijf ik er bij: prachtig gelegen perceel waar je in wit nog veel kwaliteit voor je geld vindt (prijzen nu ongeveer 25-30 EUR ter plaatse)

Daar zijn we het dan roerend over eens. Smile
En inderdaad, het grootste verschil is de prijs, gevolgd door de beschikbaarheid, want Montrachet is niet vast te krijgen. Niet dat ik daar enige behoefte toe voel.
Aan 20€ kan ik geen goeie Saint-Aubin 1°cru binnenhalen, laat staan verkopen.
De bekendste en zeker ook 1 van de betere producenten daar is zeker Hubert Lamy. Diens 2016 wordt momenteel "en primeur" aangeboden aan méér dan 40€.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - FRANCISPICCART - 05-07-2018 10:49 PM

Françoise & Denis Clair - Saint-Aubin 1er Cru "Les Murgers des Dents de Chien" 2015

Awel, was me dit een leuke Saint-Aubin! 2015 was misschien een wat warmer jaar, wellicht iets minder zuurtjes maar dit vind ik toch wel mooi. En voor mij nu reeds perfect op dronk. Ik zou zelfs durven zeggen, niet te lang meer wachten met die 15en. Bloemige neus met citrustonen, amandel, silex en wat gebrande toetsen van het vat. Evenwichtig en sappig met toch wel fijne zuren. Behoorlijk goed gemaakte Bourgogne die wellicht veel wijnliefhebbers kan aanspreken.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - wvd - 03-01-2019 11:37 AM

Zondag civet de everzwijn met appels / airelles / kastanjepuree enz. , enfin niet het simpelste gerecht om een gepast rood wijntje bij te vinden. Ik denk dan spontaan aan een Bojo Cru of iets uit Veneto, maar ik had nu eens goesting voor een Bourgogne zie!
Dus eens rondgescharreld in de kelder en dit kleinood gevonden. Ooit nog zelf gekocht bij Denis zaliger en nog maar 1 fles van geproefd. De 2003's waren jong bijna Grenache-achtig, maar zoals onlangs gerapporteerd over een Chambolle 2003 van Magnien: het zijn nu duidelijk (terug) Pinot's!
Enfin, genoeg intro. Ik zag dat er bijzonder veel bezinksel in de fles zat en intussen 2003 wat kennende, besloten zachtjes te decanteren, zo'n uurtje op voorhand (werden er 2). En dat bleek een goed idee, want pas open was er weinig geur te bespeuren. Ff geproefd en bleek dik OK: vrij rondborstig, mooi rijp fruit, goede mondvulling, kortom erg lekker gewoon. Later aan tafel was deze wijn echt wel mooi met enige nuance in het intussen mooi open boeket, waar naast rood fruit en licht kruidige toetsen zelfs een zekere koelte te bespeuren viel en waarvan ik me afvraag waar die nu weer vandaan kwam in dit eerste echt hete jaar. Prima bij de toch straffe kost, spijt dat ik er toen niet meer van gekocht heb. Rebuy? Zeer zeker. Bewijst voor mij nog maar eens dat je geen fortuinen moet spenderen aan DRC ed om echt lekkere Bourgognes te drinken. [attachment=3763]


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - macro - 06-01-2019 01:42 PM

Zou die koelte niet gewoon afkomstig zijn van de bodem waar de druifkes van komen?... Al zijn wijnen hebben toch een behoorlijke mineraliteit hé...ik ga woensdag een "dent de Chien 2012" opendoen met een groepje wijnvrienden... ben benieuwd hoe die voor de dag gaat komen ...


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - macro - 09-02-2019 08:49 PM

Clair- 1er Cru Clos des Mouches 2011.

Een flesje ooit gekregen van Denis zelf... Dus gedronken met het nodige respect !
Awel, ik verschiet er van hoe mooi in evenwicht deze wijn is ... 2011 was niet zo eenvoudig om mooie wijn te produceren volgens mij. Hier is niets van te merken.
Misschien niet de meest complexe Bourgogne , maar perfect op dronk.
In het glas geen evolutie te bespeuren.. Doorzichtige, snel aflopende tranen, heldere wijn. Mooi rood fruit in de neus en precies toch ook weer dat krijtachtige... Na een tijd toch wel wat sous bois... Mmmm ... Zuivere wijn , in de mond terug al dat mooie rood fruit, tannines en aciditeit heel mooi in evenwicht en een behoorlijk lange afdronk...
Ik weet dat het domein perfecte witte wijnen maakt , maar deze rooie is zeker niet verkeerd zulle .


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Fre - 09-02-2019 09:09 PM

(09-02-2019 08:49 PM)macro schreef:  Clair- 1er Cru Clos des Mouches 2011.

Een flesje ooit gekregen van Denis zelf... Dus gedronken met het nodige respect !
Awel, ik verschiet er van hoe mooi in evenwicht deze wijn is ... 2011 was niet zo eenvoudig om mooie wijn te produceren volgens mij. Hier is niets van te merken.
Misschien niet de meest complexe Bourgogne , maar perfect op dronk.
In het glas geen evolutie te bespeuren.. Doorzichtige, snel aflopende tranen, heldere wijn. Mooi rood fruit in de neus en precies toch ook weer dat krijtachtige... Na een tijd toch wel wat sous bois... Mmmm ... Zuivere wijn , in de mond terug al dat mooie rood fruit, tannines en aciditeit heel mooi in evenwicht en een behoorlijk lange afdronk...
Ik weet dat het domein perfecte witte wijnen maakt , maar deze rooie is zeker niet verkeerd zulle .
2011 geeft inderdaad zeer wisselvallige resultaten. Het spreekt voor de wijnbouwer om ook in een minder jaar iets moois te maken. Clos des Mouches is ook wel goed perceel.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - FRANCISPICCART - 04-05-2019 08:36 PM

Santenay 1er Cru - Clos de Tavannes 2016 - F & D Clair
Werd me door een wijnvriend van ons clubke aangeraden als zijnde de beste cru in rood van Clair. En wie ben ik om hier aan te twijfelen want dit is inderdaad wel een fijn glas wijn. Zowat karmijnrood met een jeugdige, frivole uitstraling. Een neus waar iedere Bourgogneliefhebber naar smacht. Framboos, violet, rode bes, kersen op alcohol. Wat kruidigheid met wat peper, wat leder en champignons. Zacht in zijn tannines met de nadruk op het fruit. Rond in de mond. Is al zeer toegankelijk in zijn jeugd. Goede Bourgogne kan jong toch al zo aantrekkelijk zijn.


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - FRANCISPICCART - 18-08-2020 08:40 PM

Saint-Aubin 1er Cru - En Remilly 2017 - Françoise & Denis Clair
Ik weet niet wat dat vanavond allemaal is, maar deze wijn smaakt weer zo verrukkelijk! Ik zoek de laatste tijd veel naar die jaargang 2017 in Bourgogne die me zelden teleurstelt.
Ik ben natuurlijk wel grote fan van F & D Clair en vind het p/k superwijn. En de "En Remilly" heeft voor mij altijd een streepje voor. Het lijkt jong om deze cuvée nu reeds te openen, maar het is nu reeds zo lekker! Pain grillé, geroosterde amandel, vanille, sinaasappelschil, kaneel, citrus, honing, abrikoos... het stopt niet. Erg complex geheel, breed in smaak, lang in afdronk. Zit mooi in zijn zuren en verveelt geen ogenblik. En meer moet het voor mij niet zijn. Als dit de miswijn is dan wil ik priester worden!


RE: Denis & Françoise Clair (Santenay) - Olivier - 18-08-2020 09:01 PM

Citaat:Als dit de miswijn is dan wil ik priester worden!

Smile dan wil ook nog eens naar de mis!