wijnliefhebbers
Saint Pierre Saint Julien - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Saint Pierre Saint Julien (/thread-230.html)


Saint Pierre Saint Julien - Kris G - 29-01-2010 09:11 PM

de 2001 aan het drinken van deze 4e GCC, uitnodigend boeket, eerste slok viel wel enorm tegen : gewoon geen smaak, maar dan werd hij snel beter, mooie structuur, echt aangename afdronk, is nu op dronk, voorlopige score : 89-91


RE: Saint Pierre Saint Julien - Bert - 29-01-2010 10:43 PM

Hé Kris,
vind het wel raar dat je een wijn van 2001 een score kan geven van 89 tot 91.
Lijkt me een immens brede geul, die van 89 tot 91.

Zelf dronk ik de 1995 kort geleden samen met enkele enthousiastelingen en die was werkelijk groots. Gerten (1 van die enthousiastelingen) dacht meteen aan een 1995 uit een gemeentelijke Bordeaux-appellatie en was er dus bal op.
Heb dat half flesje dat over was 's avonds nog uitgetsjoesd en de conclusie was een oververdiende 94/100.
Als je een St Pierre kan kopen aan een 25€: doen!


RE: Saint Pierre Saint Julien - Kris G - 29-01-2010 11:06 PM

@ Bert : is eigenlijke goede reden voor : direct na het ontkurken gedronken, dus ik vermoed dat hij wel richting 91 zal gaan op dag 2, maar die 89 is voor het geval dit niet zou gebeuren, vandaar Wink

die jaargang doet het bij de parkers en aanverwanten niet goed, ook op CT geen denderende scores, kreeg van Matten wel 92 > dat is zelfs de reden dat ik toch flesje heb gekocht > geen spijt van hoor : mooie wijn!
ik heb er 25 euro voor gegeven, ik heb vandaag ook nog 2 flessen 2004 aan 25 euro besteld (krijgt trouwens veel hogere scores als de 2001) > weeral eens duur wijndagje dus Blush


RE: Saint Pierre Saint Julien - Kris G - 30-01-2010 01:41 PM

slotscore : 89 > zal een wat mindere jaargang zijn hoop ik maar

(RP 89, WS 89)


RE: Saint Pierre Saint Julien - Tienne - 30-01-2010 04:53 PM

Ik houd geen TN's bij, maar ik dronk de St-Pierre 01 éénmaal
en ik vond hem zeer goed. Jammer dat deze wijn sedert 2005
verschrikkelijk duur geworden is.


RE: Saint Pierre Saint Julien - Kris G - 30-01-2010 05:14 PM

@ Tienne : daarin heb je gelijk : ik heb 43 euro betaald voor de 2005 Confused (4 flessen liggen Smile) maar nog niet geproefd

de meningen over de 2001 lopen echt uiteen : eens wat TN's opgezocht op het net, zeker wel lekker hoor maar ik had er net iets meer van verwacht


RE: Saint Pierre Saint Julien - Johan_Vdd - 01-02-2010 10:43 PM

Ik dronk een tijdje terug de 2004, die bijzonder geslaagd was. Geen proefnotities gemaakt, maar ik was wel onder de indruk van deze wijn.


RE: Saint Pierre Saint Julien - Jeroen - 07-02-2010 03:35 PM

St. Pierre is de laatste jaren wel fel duurder geworden, waar kan je deze nog kopen voor 24 euro?


RE: Saint Pierre Saint Julien - Kris G - 06-04-2010 07:23 PM

na de 2001 en 2006, nu de 2004 eens aan het keuren : mooie wijn, overduidelijke Cabernet Sauvignon dominantie, ik hoop dat hij morgen nog wat beter wordt, voorlopig zit hij ergens rond de 90


RE: Saint Pierre Saint Julien - Dave - 07-04-2010 09:13 AM

Ik dronk de Saint-Pierre 2001 al twee maal (21 euro/fles):

- de eerste keer was 2 jaar geleden: zeer teleurstellend, al was de smaakzin toen wel wat vertroebeld door zoetigheden in het eten (typische peertjes en bessen bij de eindejaarsmenu).

- de tweede keer was een jaar geleden, op een Saint-Julien-proeverij bij mijn broer. De Saint-Pierre was toen samen met Leoville-Poyferré '01, de ster van de avond.
Andere wijnen waren toen: Fiefs de Lagrange '05 (P/Q nog steeds een topper), Glana '05, Amiral de Beychevelle '04, Gloria '04 (goed maar nog lang niet op dronk), Clos du Marquis '01 (3e, zeer dicht bij de top 2) en Croix de Beaucaillou '04 (grote teleurstelling: vlak, simpel, dun.... gewoon oninteressant eigenlijk.

Wat de Saint-Pierre betreft: ik vond 'm op die proeverij pas net op dronk komen en heb mij dus voorgenomen op mijn laatste flesje zeker nog een jaar of 3 rust te gunnen.


RE: Saint Pierre Saint Julien - Tom - 07-04-2010 09:19 AM

Heeft er al iemand de 2006 van Saint Pierre onder handen willen/durven nemen?
Heb er een kistje van gekocht (25 EU/fles) maar vrees dat het nog véél te vroeg zal zijn.


RE: Saint Pierre Saint Julien - Mt - 07-04-2010 09:26 AM

Tuurlijk Wink. Voor zover ik het mij kan herinneren is die echt goed, nu al eens testbaar en van een mooie toekomst verzekerd: http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/post/7726292/bordeaux-2006
En die 2001..dat was toch wel enorm lekker. Het zwarte fruit en de karamel met aarde kwamen met bakken uit mijn Delhaizeflesje. Zo heel alleen wat aan het proeven, ik herinner mij dat levendig.


RE: Saint Pierre Saint Julien - Tom - 07-04-2010 09:45 AM

@Matten

thank you voor de snelle en efficiënte reactie!


RE: Saint Pierre Saint Julien - Mt - 07-04-2010 10:28 AM

Yw!


RE: Saint Pierre Saint Julien - Kris G - 07-04-2010 07:01 PM

de gehoopte verbetering op dag 2 is er gekomen : scoort nu toch vlot een 91, met zowel een beter middenpallet als een betere afdronk, echt fijne en subtiele wijn, wel nog piepjong natuurlijk, mijn andere fles ga ik nog vele jaren proberen bewaren, maar dat wordt natuurlijk niet éénvoudig Blush


RE: Saint Pierre Saint Julien - carl - 30-08-2010 09:47 PM

Heb vandaag bij de schoonouders een flesje 1979 van deze Bordeaux gedronken en die kwam er nog zeer goed voor. Een wijn van 31 jaar oud uit een niet fel bejubeld jaar, chapeau. Nog bijna niets van verkleuring te merken en een meer dan uitnodigend boeket van zwarte vruchten met sigarenkistje. De smaak viel ook meer dan een beetje mee. Veelal zijn de flessen die al langer in hun kelder liggen niet veel bijzonders maar deze scoorde rtoch maar mooi een dikke 90


RE: Saint Pierre Saint Julien - Bert - 30-08-2010 10:07 PM

(30-08-2010 09:47 PM)carl schreef:  Nog bijna niets van verkleuring te merken en een meer dan uitnodigend boeket van zwarte vruchten met sigarenkistje. De smaak viel ook meer dan een beetje mee. een dikke 90

Jawatte
Viel hij na een tijd niet weg of kreeg hij die tijd niet?


RE: Saint Pierre Saint Julien - carl - 30-08-2010 10:11 PM

(30-08-2010 10:07 PM)Bert schreef:  
(30-08-2010 09:47 PM)carl schreef:  Nog bijna niets van verkleuring te merken en een meer dan uitnodigend boeket van zwarte vruchten met sigarenkistje. De smaak viel ook meer dan een beetje mee. een dikke 90

Jawatte
Viel hij na een tijd niet weg of kreeg hij die tijd niet?


Die tijd heeft hij inderdaad niet gekregen ... Wanneer je met 4 mensen aan tafel zit ( en de wijn wordt algemeen gesmaakt) is een fles snel leeg :-)


RE: Saint Pierre Saint Julien - Dave - 31-08-2010 11:54 AM

En soms geraakt de fles (zelfs Saint-Julien) ni leeg als je ze alleen drinkt: Sarget de Gruaud-Larose '05; op zich correcte wijn, alleen verschrikkelijk saai; waardoor ik 'm over 3 dagen heb geproefd.
Dag 1: op dronk, tannines zijn vermolten, mooie fruitvulling en redelijk evewichtig, maar weinig diepgang en redelijk korte afdronk.
Dag 2: 1 glas geproefd: fruit is nagenoeg verdwenen, alcohol en bitterheid overheersen.
Dag 3: laatste poging: blijft niks meer over ! De wijn is volledig uitgehold; geen fruit, geen structuur, niks. De resterende kwartfles was voor de pompbak...


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 31-08-2010 12:01 PM

Dat herken ik wel, dat saaie van sommige wijnen... Bordeaux kan dat hebben, Bourgogne ook: Gisteren restje gedronken van een Maranges premier cru die de 1ste dag redelijk goed was, tweede dag was hij boring as hell...
(ps: kon je de rest van die Sarget niet gebruiken voor in de spaghettisaus?) :-)


RE: Saint Pierre Saint Julien - Dave - 31-08-2010 01:00 PM

Funny you ask: ik heb 'm opengetrokken toen ik de de pasta aan 't koken was, maar toen was de saus dus al gemaakt ;-))


RE: Saint Pierre Saint Julien 2006 - vinejo - 29-05-2011 06:05 PM

Tweede grote verrassing van de avond (ook voor de schenker Big Grin )

We proefden deze wijn na de Poujeaux en zaten weer onmiddellijk in Bordeaux. Globaal gezien dezelfde, typische Bordeauxkaraktertrekken, maar meer crémeux in de mond. Ook vond ik de geur (en smaak) van die typische koffiekoekjes terug
[Afbeelding: cafe-noir-combo.gif]

We hadden ook nog groene paprika, menthol en zoethout. De wijn onderscheidde zich van de vorige door zijn langere afdronk.
Heerlijk, wat zou dit zijn...

Gerten beweerde dat het en minder bekend en minder gerenommeerd Chateau was, mss zelfs niet eens een Cru Bourgeois... (hij was niet zeker - maar wij dachten dat er geen St Juliens bestonden die geen cru bourgeois zijn)

watte Wij gokten Gloria, Terrey Grand Cailloux, wat heb je daar nog van niet-GCC... (we zaten al in st Julien)

Hij moest even zijn fles bekijken... en viel bijna achteruit van het lachen.
' t Is nen Grand cru classé!!

Dat was alvast een geruststelling (jawel, we zouden bijna ontgoocheld geweest zijn dat we deze wijn zo hoog inschatten als het zulk een bescheiden etiket was geweest - wij zijn de laatset believers dat het klassement (meestal) wél iets betekent Big Grin )

Maar dan... verrassing... 2006? Zo open en hedonistisch drinkbaar?
En ik maar iedereen aanraden om momenteel de 2006en minstens vijf jaar te laten rusten!! Gesloten als de pest!!
NIET dus... en nog maar eens het bewijs dat in wijn nooit mag gegeneraliseerd worden, dat elke wijn en elke fles afzonderlijk moet beoordeeld worden, dat... we er nog altijd niks van kennen...

Maar deze wetenschap heeft ons allerminst belet énorm van deze prachtige Sint Pieter te genieten...


RE: Saint Pierre Saint Julien - doc - 29-05-2011 09:59 PM

Bij mij zelfde gevoel, hoe langer je er mee bezig bent, hoe meer je de indruk krijgt dat je nergens staat banghead Denk nog ergens Sint Pieter 2000 moet hebben liggen, zal dit vlug checken.


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 29-05-2011 10:07 PM

(29-05-2011 09:59 PM)dr_magooo schreef:  Bij mij zelfde gevoel, hoe langer je er mee bezig bent, hoe meer je de indruk krijgt dat je nergens staat banghead

Tenzij voor de deur van de AA Big Grin


RE: Saint Pierre Saint Julien - don quichotte - 29-05-2011 10:31 PM

Vinejo schreef
Citaat:NIET dus... en nog maar eens het bewijs dat in wijn nooit mag gegeneraliseerd worden, dat elke wijn en elke fles afzonderlijk moet beoordeeld worden, dat... we er nog altijd niks van kennen...
Maar deze wetenschap heeft ons allerminst belet énorm van deze prachtige Sint Pieter te genieten...
dr_magooo schreef
Citaat:Bij mij zelfde gevoel, hoe langer je er mee bezig bent, hoe meer je de indruk krijgt dat je nergens staat
Vinejo schreef
Citaat:Tenzij voor de deur van de AA

Ik weet het; ik geef niet graag punten op wijn maar jullie krijgen deze keer van mij wel een 95 op 100.


RE: Saint Pierre Saint Julien - doc - 30-05-2011 12:04 AM

(29-05-2011 10:31 PM)don quichotte schreef:  Vinejo schreef
Citaat:NIET dus... en nog maar eens het bewijs dat in wijn nooit mag gegeneraliseerd worden, dat elke wijn en elke fles afzonderlijk moet beoordeeld worden, dat... we er nog altijd niks van kennen...
Maar deze wetenschap heeft ons allerminst belet énorm van deze prachtige Sint Pieter te genieten...
dr_magooo schreef
Citaat:Bij mij zelfde gevoel, hoe langer je er mee bezig bent, hoe meer je de indruk krijgt dat je nergens staat
Vinejo schreef
Citaat:Tenzij voor de deur van de AA

Ik weet het; ik geef niet graag punten op wijn maar jullie krijgen deze keer van mij wel een 95 op 100.

Ik kan alleen maar dankbaar zijn voor de respectabele grand cru status die je ons toebedeelt !!applaus Merciekes Don :-)


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 30-05-2011 06:45 PM

En nu gaan we voor de 100-punter! Wink


RE: Saint Pierre Saint Julien - Bert - 30-05-2011 09:13 PM

(29-05-2011 10:31 PM)don quichotte schreef:  Vinejo schreef
Citaat:NIET dus... en nog maar eens het bewijs dat in wijn nooit mag gegeneraliseerd worden, dat elke wijn en elke fles afzonderlijk moet beoordeeld worden, dat... we er nog altijd niks van kennen...
Maar deze wetenschap heeft ons allerminst belet énorm van deze prachtige Sint Pieter te genieten...
dr_magooo schreef
Citaat:Bij mij zelfde gevoel, hoe langer je er mee bezig bent, hoe meer je de indruk krijgt dat je nergens staat
Vinejo schreef
Citaat:Tenzij voor de deur van de AA

Ik weet het; ik geef niet graag punten op wijn maar jullie krijgen deze keer van mij wel een 95 op 100.

Ik probeer nu al maanden die typische Pessac-geur waar te nemen in mijn Pessacs en het lukt me ook niet...
Hoveel punten krijg ik, Don? Rolleyes Big Grin


RE: Saint Pierre Saint Julien - Mt - 09-07-2011 12:34 PM

Laatst kreeg ik Saint Pierre 2003 in het glas bij Tienne. Ik gokte op een rechteroever. Drie wijnen blind voor mij: een Saint-Emilion haalde ik er nog uit, maar de andere echte rechteroever bestempelde ik als links, en de Saint Pierre dus als rechts. Dat laatste zegt wel iets over SP '03: zo fruitig en rond en weinig sporen van houtlagering. Zo herken ik die wijn niet. Maar na een uurtje of ander halfuurtje bleek dit voor mij toch een van de toppers van de avond.

De Saint-Emilion betrof La Couspaude '01 en de andere rechteroever bleek Puygueraud '03 te zijn. Die laatste rook naar ijzer. In de mond aanvaardbaar, maar in de neus een complete afknapper. Vreemd. Foute fles?


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 09-07-2011 05:13 PM

jaja! ST Pierre 03 één maal gedronken en idd atypisch rijp--maar zeer zeer lekker!


RE: Saint Pierre Saint Julien - doc - 10-07-2011 01:03 AM

M'n 2000 zal binnenkort z'n kurkje verliezen denk ik !


RE: Saint Pierre Saint Julien - Kris G - 11-07-2011 01:55 PM

(10-07-2011 01:03 AM)dr_magooo schreef:  M'n 2000 zal binnenkort z'n kurkje verliezen denk ik !

veel te vroeg vrees ik, nog minstens een jaar of 5 geduld Doc Wink het wachten zal beloond worden Smile


RE: Saint Pierre Saint Julien - doc - 11-07-2011 09:31 PM

(11-07-2011 01:55 PM)Kris G schreef:  
(10-07-2011 01:03 AM)dr_magooo schreef:  M'n 2000 zal binnenkort z'n kurkje verliezen denk ik !

veel te vroeg vrees ik, nog minstens een jaar of 5 geduld Doc Wink het wachten zal beloond worden Smile

Bedankt voor de tip, het is gelukkig nog niet te laat Wink


RE: Saint Pierre Saint Julien - Venne - 11-07-2011 10:54 PM

De 98 was eind 2010 dik in orde , opdrinken dus!!


RE: Saint Pierre Saint Julien - Roeland V - 11-07-2011 10:57 PM

de 97 (!) en de 2001 blijven me beiden herinnerd als zeer goede wijnen.
vooral de laatste was adembenemend goed aan een democratische prijs.


RE: Saint Pierre Saint Julien - doc - 18-04-2012 09:37 PM

St. Pierre 2000

Voorbije weekend met vrienden geproefd en héél lekker bevonden. Een dik verdiende 90, we zijn dan ook wel heel wat gewoon. Het verschil met een wijn uit het 93 segment proef je wel degelijk maar niet getreurd dus, grote fles. Mooi evenwichtig, versmolten geheel. Aangenaam boeket, tabak, specerijen enz. Het geheel nog heel aangenaam fruitig. Voldoende lengte om te bekoren, maar miste net dat beetje diepgang en body. Wie er nog liggen heeft, open trekken dus !


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 19-04-2012 12:00 AM

(18-04-2012 09:37 PM)dr_magooo schreef:  St. Pierre 2000

Voorbije weekend met vrienden geproefd en héél lekker bevonden. Een dik verdiende 90, we zijn dan ook wel heel wat gewoon. Het verschil met een wijn uit het 93 segment proef je wel degelijk maar niet getreurd dus, grote fles. Mooi evenwichtig, versmolten geheel. Aangenaam boeket, tabak, specerijen enz. Het geheel nog heel aangenaam fruitig. Voldoende lengte om te bekoren, maar miste net dat beetje diepgang en body. Wie er nog liggen heeft, open trekken dus !

Verrassend mooi op dronk dus voor een 2000?


RE: Saint Pierre Saint Julien - Mt - 19-04-2012 12:04 AM

Interessant. Ik geloof dat er volgende zaterdag ook een 2000 zal opduiken Wink.


RE: Saint Pierre Saint Julien - doc - 19-04-2012 12:06 AM

(19-04-2012 12:00 AM)vinejo schreef:  
(18-04-2012 09:37 PM)dr_magooo schreef:  St. Pierre 2000

Voorbije weekend met vrienden geproefd en héél lekker bevonden. Een dik verdiende 90, we zijn dan ook wel heel wat gewoon. Het verschil met een wijn uit het 93 segment proef je wel degelijk maar niet getreurd dus, grote fles. Mooi evenwichtig, versmolten geheel. Aangenaam boeket, tabak, specerijen enz. Het geheel nog heel aangenaam fruitig. Voldoende lengte om te bekoren, maar miste net dat beetje diepgang en body. Wie er nog liggen heeft, open trekken dus !

Verrassend mooi op dronk dus voor een 2000?

Absoluut als Nathalie, we dronken hem aan tafel met vrienden die niet echt iets van wijn verstonden, maar een knipoog naar elkaar verraadde al veel Big Grin Euh, op dronk dus, en ferm !


Saint Pierre Saint Julien 1995 - Jordaens - 08-08-2012 08:39 PM

Bij aanvang had Bert het hier over de 1995.
Daar zijn we nu per toeval aan bezig.
Een kist, gekocht op de wijndagen van Delhaize in wat, 1997 of 1998?
Paar flessen geprobeerd, maar niet impressionant. Te jong allicht. Paar flessen verkocht op de veiling, maar de wijn is niet zo populair. En na lange tijd nog eens ééntje geprobeerd.
Waw. Die kleur: weinig evolutie voor die zeventien jaar en het het uiterlijk van koninklijk fluweel. Die tranen. Soms durf ik het wel eens over romaanse of gotische bogen hebben, maar hier zijn het eerder de tralies uit The Green Mile of zo. Wat een cohesie.
De neus is niet exuberant... Maar fijn, beschaafd en zo rijk als Croesos.
Versmolten hout, tabak, klein rood en zwart fruit, veel kruiden, potloodslijpsel, gebak, zo diep als het gat in Lambik z'n kelder in de Wolkeneters.

In de mond ook al die dingen, maar zo vriendelijk en gedistingeerd, dat de resten van tanninebitter in de afdronk je eraan herinneren dat je een wijn uit de Médoc aan het drinken bent en niet het etherische bijproduct van de maagden aan de zijde van Allah.

Enfin, ik wil maar zeggen: knappe wijn, nu te drinken, maar nog niet aan z'n end.


RE: Saint Pierre Saint Julien - Bert - 08-08-2012 08:52 PM

Heb nog ééntje liggen.
Denk die deze winter eens te openen.
Ik zie het al volledig zitten Big Grin


RE: Saint Pierre Saint Julien - doc - 08-08-2012 09:42 PM

@Jordaens: die stijlkenmerken herkende ik ook in de 2000 ! ...maagden aan de zijde van Allah Big Grin


RE: Saint Pierre Saint Julien 1995 - don quichotte - 08-08-2012 09:43 PM

(08-08-2012 08:39 PM)Jordaens schreef:  Bij aanvang had Bert het hier over de 1995.
Daar zijn we nu per toeval aan bezig.
Een kist, gekocht op de wijndagen van Delhaize in wat, 1997 of 1998?
Paar flessen geprobeerd, maar niet impressionant. Te jong allicht. Paar flessen verkocht op de veiling, maar de wijn is niet zo populair. En na lange tijd nog eens ééntje geprobeerd.
Waw. Die kleur: weinig evolutie voor die zeventien jaar en het het uiterlijk van koninklijk fluweel. Die tranen. Soms durf ik het wel eens over romaanse of gotische bogen hebben, maar hier zijn het eerder de tralies uit The Green Mile of zo. Wat een cohesie.
De neus is niet exuberant... Maar fijn, beschaafd en zo rijk als Croesos.
Versmolten hout, tabak, klein rood en zwart fruit, veel kruiden, potloodslijpsel, gebak, zo diep als het gat in Lambik z'n kelder in de Wolkeneters.

In de mond ook al die dingen, maar zo vriendelijk en gedistingeerd, dat de resten van tanninebitter in de afdronk je eraan herinneren dat je een wijn uit de Médoc aan het drinken bent en niet het etherische bijproduct van de maagden aan de zijde van Allah.

Enfin, ik wil maar zeggen: knappe wijn, nu te drinken, maar nog niet aan z'n end.

Blij van dit te lezen.
Veroudering kan een verlies van fruit betekenen maar je krijgt er meestal zoveel voor terug van tertiaire geuren en smaken.
Hoe soms jaren geduld toch eens wordt bekroond.


RE: Saint Pierre Saint Julien - jr02 - 04-11-2012 02:29 PM

De Saint Pierre 2005 ook al in het glas gehad. Schoonpa heeft er een kist van liggen waarvan we er al 2 een kopje kleiner gemaakt hebben.
Blijkbaar nog geen TN geplaatst
In de neus leder, kruidig (thijm), vanille, mokka, rokerig.
Een wijn met warm temperament, tannines raken mooi vesmolten, alcohol aanwezig maar niet prominent. Rijp rood fruit die de bovenhand begint te nemen. Nu reeds mooie samenhang en zachte fruitige afdronk! Een paar jaar kelderrust of 6-8 uren caraf maakt dit wijntje, jong, zeer genietbaar.
(Een restje voor de volgende dag: BOEM een explotie aan rood rijp fruit, zachte textuur... deed ons denken aan de 2003)
Sorry, ik ben en blijf de beste vriend van 'Julien'


RE: Saint Pierre Saint Julien - doc - 04-11-2012 02:41 PM

(04-11-2012 02:29 PM)jr02 schreef:  Sorry, ik ben en blijf de beste vriend van 'Julien'

En van Pierre blijkbaar ook Smile


RE: Saint Pierre Saint Julien - jr02 - 18-01-2013 07:30 PM

Saint Pierre 2003

2 uurtjes de karaf in en wat geeft dit:
BOEM overweldigende fruit in de neus; bosbessen, bramen, framboos... zomerfruit!
Idem dito in de mond, zachte aanzet, overwegend zwart fruit, tannines zacht verweven, mooie afdronk +15s
Meer genietbaar dan de 2005 die nog enkele jaren kelderrust kan gebruiken. Maar 2005 is complexer en volgens mij mooiere toekomst qua finesse.
2003 valt een beetje uit de toon in vergelijk met 2000-2001-2005.
Toch een mooie 88pnt


RE: Saint Pierre Saint Julien - doc - 18-01-2013 10:18 PM

(18-01-2013 07:30 PM)jr02 schreef:  Saint Pierre 2003

2 uurtjes de karaf in en wat geeft dit:
BOEM overweldigende fruit in de neus; bosbessen, bramen, framboos... zomerfruit!
Idem dito in de mond, zachte aanzet, overwegend zwart fruit, tannines zacht verweven, mooie afdronk +15s
Meer genietbaar dan de 2005 die nog enkele jaren kelderrust kan gebruiken. Maar 2005 is complexer en volgens mij mooiere toekomst qua finesse.
2003 valt een beetje uit de toon in vergelijk met 2000-2001-2005.
Toch een mooie 88pnt

Volledig akkoord met de analyse van 2005. Vooral op fraîcheur en elegante stijl. Ook al mooie 03 gedronken, oa Troplong Mondot, de beste tot nog toe :-)
Pape Clément was ook zeer mooi !


RE: Saint Pierre Saint Julien - jr02 - 01-11-2013 03:21 PM

(04-11-2012 02:29 PM)jr02 schreef:  De Saint Pierre 2005 ook al in het glas gehad. Schoonpa heeft er een kist van liggen waarvan we er al 2 een kopje kleiner gemaakt hebben.
Blijkbaar nog geen TN geplaatst
In de neus leder, kruidig (thijm), vanille, mokka, rokerig.
Een wijn met warm temperament, tannines raken mooi vesmolten, alcohol aanwezig maar niet prominent. Rijp rood fruit die de bovenhand begint te nemen. Nu reeds mooie samenhang en zachte fruitige afdronk! Een paar jaar kelderrust of 6-8 uren caraf maakt dit wijntje, jong, zeer genietbaar.
(Een restje voor de volgende dag: BOEM een explotie aan rood rijp fruit, zachte textuur... deed ons denken aan de 2003)
Sorry, ik ben en blijf de beste vriend van 'Julien'

Op halloweenavond bij een stevige lamsbout nogmaals de 2005 mij laten inschenken: Mercie schoonpaapplaus
Weinig aan toe te voegen bij mijn voorgaande TN. De vanille toets viel mij iets meer op maar de kruidigheid thijm en rozemarijn vormden de perfecte match met de lambout en gratinpattatekes. De tweede fles moest er ook helemaal aan geloven, gezellig voor de openhaard...de vrouwen het eten bespreken voor de Allerheiligen-menu, de mannen keuvelend welke wijn ons schoonpa uit zijn kelder mag toveren.
RaRaRa...


RE: Saint Pierre Saint Julien - Bert - 11-03-2014 10:03 PM

2006

Niet al te veel woorden aan vuil maken:
Krachtige, gestructureerde, volle verleider doch in een zijden, fluwelen verpakking.
93/100

Laten liggen!


RE: Saint Pierre Saint Julien - Kris G - 11-03-2014 10:20 PM

Bert, nu al zo'n bewaarwijn uit 2006 open doen Wink ik heb hem ook liggen, maar hij zal echt heel lang moeten liggen denk ik, niet echt een verrassing dat hij het zo goed doet Smile en ik wil binnen een 20-tal jaar nog eens de discussie aangaan over de 2005 en 2006 jaargang in bdx


RE: Saint Pierre Saint Julien - Bert - 11-03-2014 10:29 PM

(11-03-2014 10:20 PM)Kris G schreef:  Bert, nu al zo'n bewaarwijn uit 2006 open doen Wink ik heb hem ook liggen, maar hij zal echt heel lang moeten liggen denk ik, niet echt een verrassing dat hij het zo goed doet Smile en ik wil binnen een 20-tal jaar nog eens de discussie aangaan over de 2005 en 2006 jaargang in bdx

Wel Kris, dit was dag 4:
Opengedaan op zaterdagmiddag, 8u karaf, half flesje gedronken. Kurk er op.
Niet thuis geweest van zondagochtend tot gisteravond, 22u. Dan nog een glaasje gedronken. Daarnet rest vd fles en dit laatste deel was veruit het beste...


RE: Saint Pierre Saint Julien - Kris G - 11-03-2014 10:33 PM

in een dwaze bui eens Pontet Canet 2006 ontkurkt, laatste slokken waren ook de beste toen, ik durf er eigenlijk geen jaartal op plakken wanneer de top 2006 op dronk zal zijn, maar het wordt heeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten


RE: Saint Pierre Saint Julien - Bert - 11-03-2014 10:36 PM

(11-03-2014 10:33 PM)Kris G schreef:  in een dwaze bui eens Pontet Canet 2006 ontkurkt, laatste slokken waren ook de beste toen, ik durf er eigenlijk geen jaartal op plakken wanneer de top 2006 op dronk zal zijn, maar het wordt heeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten

PC06
ik ook vorig jaar...
En moet me inhouden want heb nog maar 8 flessen over Big Grin


RE: Saint Pierre Saint Julien - don quichotte - 12-03-2014 12:50 AM

(11-03-2014 10:20 PM)Kris G schreef:  Bert, nu al zo'n bewaarwijn uit 2006 open doen Wink ik heb hem ook liggen, maar hij zal echt heel lang moeten liggen denk ik, niet echt een verrassing dat hij het zo goed doet Smile en ik wil binnen een 20-tal jaar nog eens de discussie aangaan over de 2005 en 2006 jaargang in bdx

Ik ben het eens met Kris G en Bert wat betreft het bewaarpotentieel van de 2006.( zie ook mijn vroegere reacties op dit forum)
Heb een aantal zelfde domeinen van de jaargang 2005 en 2006 liggen. De meeste 2006ers zullen de 2005 ruimschoots overleven.
Van de 2010 verwacht ik iets analoogs in vergelijking met de 2009: 2010 heeft het meest potentieel.


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 12-03-2014 08:25 AM

(12-03-2014 12:50 AM)don quichotte schreef:  
(11-03-2014 10:20 PM)Kris G schreef:  Bert, nu al zo'n bewaarwijn uit 2006 open doen Wink ik heb hem ook liggen, maar hij zal echt heel lang moeten liggen denk ik, niet echt een verrassing dat hij het zo goed doet Smile en ik wil binnen een 20-tal jaar nog eens de discussie aangaan over de 2005 en 2006 jaargang in bdx

Ik ben het eens met Kris G en Bert wat betreft het bewaarpotentieel van de 2006.( zie ook mijn vroegere reacties op dit forum)
Heb een aantal zelfde domeinen van de jaargang 2005 en 2006 liggen. De meeste 2006ers zullen de 2005 ruimschoots overleven.
Van de 2010 verwacht ik iets analoogs in vergelijking met de 2009: 2010 heeft het meest potentieel.

En toch... Bij de betere Chateaux ben ik daar niet van overtuigd. Dit weekend dronk ik ondermeer Guibot La Fourvieille 2005 en deze wijn had de vierde dag dat ie open was nog steeds veel materie en vooral enorm veel tannines. Ik krijg meer en meer de indruk dat 2005 soms het nieuwe 1975 wordt...


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 11-07-2014 09:31 AM

Gisterenavond St Pierre 2004 geschonken naast d Aighuile van hetzelfde naar. Tafelgenoten konden redelijk snel de linker van de rechteroever onderscheiden, de Castillon meer fruit, St Pierre peper, grafiet, korrelig.
Deze wijn beviel me zéér, ik geef m ruim 91 ptn.


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 29-07-2014 08:31 PM

En opnieuw een St Pierre gedronken gisteren, de 2001. Zeer mooie, typische St Julien die mooi op dronk is maar nog 5+ jaren meekan op dit niveau.
Alweer, 91!


RE: Saint Pierre Saint Julien - Biff - 17-11-2014 02:49 PM

Gisteren de 2007 kado gekregen....
Was wel geen topjaar, maar ik ben toch wel es benieuwd!!


RE: Saint Pierre Saint Julien - Kris G - 17-11-2014 03:10 PM

(17-11-2014 02:49 PM)Biff schreef:  Gisteren de 2007 kado gekregen....
Was wel geen topjaar, maar ik ben toch wel es benieuwd!!

ik heb gisteren de 2012 geproefd, dit kasteel presteerde ook (als één van de weinige) in dit moeilijke jaar, er is dus zeker hoop voor de 2007


RE: Saint Pierre Saint Julien - Biff - 17-11-2014 03:31 PM

Hoop doet levenSmile
Tvoordeel is, kheb er 2 gekregen dus we kunnen alle kanten uit...applaus


RE: Saint Pierre Saint Julien - Benz - 17-11-2014 03:59 PM

(17-11-2014 03:31 PM)Biff schreef:  Hoop doet levenSmile
Tvoordeel is, kheb er 2 gekregen dus we kunnen alle kanten uit...applaus

Ik zou er 1 nu proeven en 1 in 2020 Wink


RE: Saint Pierre Saint Julien - Kris G - 17-11-2014 04:39 PM

nog even afblijven Wink de betere 2007 is echt nog niet klaar om gedronken te worden en een goeie Saint-Julien vraagt sowieso al een beetje meer kelderrust


RE: Saint Pierre Saint Julien - Biff - 17-11-2014 11:50 PM

We hebben tijd, en ze liggen niet op mn rug
thank you


RE: Saint Pierre Saint Julien - Fre - 29-12-2014 09:05 PM

1989

enkel een klein bruin randje verraadt dat deze wijn niet meer piepjong is. In de neus nog steeds zwart fruit, peper & zoethout. In het glas blijft de wijn evolueren. Het zoetige komt er steeds meer door.

Mooie versmolten tannines met de nodige zuurtjes die de wijn nog steeds spannend houden. Middellange afdronk. Een erg mooie en vooral zachte wijn die blijft boeien tot het laatste glas. Alleen spijtig dat dat laatste glas er nogal snel kwam Smile

Ik geef 'm 90-91 punten


RE: Saint Pierre Saint Julien - Biff - 30-12-2014 05:20 PM

(29-12-2014 09:05 PM)Fre schreef:  1989

enkel een klein bruin randje verraadt dat deze wijn niet meer piepjong is. In de neus nog steeds zwart fruit, peper & zoethout. In het glas blijft de wijn evolueren. Het zoetige komt er steeds meer door.

Mooie versmolten tannines met de nodige zuurtjes die de wijn nog steeds spannend houden. Middellange afdronk. Een erg mooie en vooral zachte wijn die blijft boeien tot het laatste glas. Alleen spijtig dat dat laatste glas er nogal snel kwam Smile

Ik geef 'm 90-91 punten
Zalig toch om te lezen, hoe die wijnen na zovele jaren rust heel mooi blijven...thumbsup
Ik sta er nog steeds van verbaasd....
En mn voorraad is jammer genoeg nog veels te jongSad


RE: Saint Pierre Saint Julien - Benz - 30-12-2014 05:35 PM

(30-12-2014 05:20 PM)Biff schreef:  
(29-12-2014 09:05 PM)Fre schreef:  1989

enkel een klein bruin randje verraadt dat deze wijn niet meer piepjong is. In de neus nog steeds zwart fruit, peper & zoethout. In het glas blijft de wijn evolueren. Het zoetige komt er steeds meer door.

Mooie versmolten tannines met de nodige zuurtjes die de wijn nog steeds spannend houden. Middellange afdronk. Een erg mooie en vooral zachte wijn die blijft boeien tot het laatste glas. Alleen spijtig dat dat laatste glas er nogal snel kwam Smile

Ik geef 'm 90-91 punten
Zalig toch om te lezen, hoe die wijnen na zovele jaren rust heel mooi blijven...thumbsup
Ik sta er nog steeds van verbaasd....
En mn voorraad is jammer genoeg nog veels te jongSad

Geduld word beloond vriend, en daar ga je later eens zo hard van kunnen genietenWink


RE: Saint Pierre Saint Julien - Fre - 30-12-2014 06:30 PM

(30-12-2014 05:20 PM)Biff schreef:  
(29-12-2014 09:05 PM)Fre schreef:  1989

enkel een klein bruin randje verraadt dat deze wijn niet meer piepjong is. In de neus nog steeds zwart fruit, peper & zoethout. In het glas blijft de wijn evolueren. Het zoetige komt er steeds meer door.

Mooie versmolten tannines met de nodige zuurtjes die de wijn nog steeds spannend houden. Middellange afdronk. Een erg mooie en vooral zachte wijn die blijft boeien tot het laatste glas. Alleen spijtig dat dat laatste glas er nogal snel kwam Smile

Ik geef 'm 90-91 punten
Zalig toch om te lezen, hoe die wijnen na zovele jaren rust heel mooi blijven...thumbsup
Ik sta er nog steeds van verbaasd....
En mn voorraad is jammer genoeg nog veels te jongSad
Ik heb spijtig genoeg niet zo'n kelder.
Ik heb het geluk te hebben dat de grootvader van m'n vrouw zoveel geïnvesteerd heeft in wijn net na z'n pensioen: allemaal uit 1986, 1988, 1989 en 1990. Het waren er ooit meer dan 2000. Nu, meer dan 20 jaar later nog een goeie 100. Was ik m'n vrouw maar vroeger tegengekomen. Smile


RE: Saint Pierre Saint Julien - Biff - 30-12-2014 08:45 PM

(30-12-2014 05:35 PM)Benz schreef:  
(30-12-2014 05:20 PM)Biff schreef:  
(29-12-2014 09:05 PM)Fre schreef:  1989

enkel een klein bruin randje verraadt dat deze wijn niet meer piepjong is. In de neus nog steeds zwart fruit, peper & zoethout. In het glas blijft de wijn evolueren. Het zoetige komt er steeds meer door.

Mooie versmolten tannines met de nodige zuurtjes die de wijn nog steeds spannend houden. Middellange afdronk. Een erg mooie en vooral zachte wijn die blijft boeien tot het laatste glas. Alleen spijtig dat dat laatste glas er nogal snel kwam Smile

Ik geef 'm 90-91 punten
Zalig toch om te lezen, hoe die wijnen na zovele jaren rust heel mooi blijven...thumbsup
Ik sta er nog steeds van verbaasd....
En mn voorraad is jammer genoeg nog veels te jongSad

Geduld word beloond vriend, en daar ga je later eens zo hard van kunnen genietenWink

Zoiets lees ik nu graag séWink
(30-12-2014 06:30 PM)Fre schreef:  
(30-12-2014 05:20 PM)Biff schreef:  
(29-12-2014 09:05 PM)Fre schreef:  1989

enkel een klein bruin randje verraadt dat deze wijn niet meer piepjong is. In de neus nog steeds zwart fruit, peper & zoethout. In het glas blijft de wijn evolueren. Het zoetige komt er steeds meer door.

Mooie versmolten tannines met de nodige zuurtjes die de wijn nog steeds spannend houden. Middellange afdronk. Een erg mooie en vooral zachte wijn die blijft boeien tot het laatste glas. Alleen spijtig dat dat laatste glas er nogal snel kwam Smile

Ik geef 'm 90-91 punten
Zalig toch om te lezen, hoe die wijnen na zovele jaren rust heel mooi blijven...thumbsup
Ik sta er nog steeds van verbaasd....
En mn voorraad is jammer genoeg nog veels te jongSad
Ik heb spijtig genoeg niet zo'n kelder.
Ik heb het geluk te hebben dat de grootvader van m'n vrouw zoveel geïnvesteerd heeft in wijn net na z'n pensioen: allemaal uit 1986, 1988, 1989 en 1990. Het waren er ooit meer dan 2000. Nu, meer dan 20 jaar later nog een goeie 100. Was ik m'n vrouw maar vroeger tegengekomen. Smile

Ik heb ook geen zo'n kelder en geen zo'n grootvader in de familieSmile, jammer genoeg...
Maar we investeren beetje bij beetje...
Het enigste dat me nog ontbreekt is de plaats, er komt een bewaarkast, maar ik slaag erin om altijd eerst in iets anders te moeten investerenAngry


RE: Saint Pierre Saint Julien - Fre - 30-12-2014 09:01 PM

Hesje, herkenbaar! Ik moet nog steeds naar m'n pa om mijn eigen wijn te drinken. Erg efficiënt qua verbruik maar super frustrerend. Maar volgend jaar ga k er toch voor gaan


RE: Saint Pierre Saint Julien - Jef - 23-08-2016 11:08 AM

Gisteren de 2008 in het glas.Half uurtje karaf en dan geproefd.
Nog donkerrode kleur met een kleine evolutie.In de neus zwart fruit.
Taninnes al mooi verweven.Voor mij nu mooi op dronk,maar kan nog wel wat jaartjes mee.Zeer mooie wijn.


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 23-08-2016 02:06 PM

(23-08-2016 11:08 AM)Jef schreef:  Gisteren de 2008 in het glas.Half uurtje karaf en dan geproefd.
Nog donkerrode kleur met een kleine evolutie.In de neus zwart fruit.
Taninnes al mooi verweven.Voor mij nu mooi op dronk,maar kan nog wel wat jaartjes mee.Zeer mooie wijn.

Ah, interessant. Had het gevoel dat sommige 2008 zich uiteindelijk toch wat hadden gesloten (zeer laattijdig)- blijkt hier niet het geval.


RE: Saint Pierre Saint Julien - jr02 - 03-06-2018 09:34 AM

(18-01-2013 07:30 PM)jr02 schreef:  Saint Pierre 2003

2 uurtjes de karaf in en wat geeft dit:
BOEM overweldigende fruit in de neus; bosbessen, bramen, framboos... zomerfruit!
Idem dito in de mond, zachte aanzet, overwegend zwart fruit, tannines zacht verweven, mooie afdronk +15s
Meer genietbaar dan de 2005 die nog enkele jaren kelderrust kan gebruiken. Maar 2005 is complexer en volgens mij mooiere toekomst qua finesse.
2003 valt een beetje uit de toon in vergelijk met 2000-2001-2005.
Toch een mooie 88pnt

Uitdovende BBq-kolen, spannende buikjes en goe gezelschap...tijd om een blokske hout op het vuur te leggen en mijn wijnkamer in te duikenhuhuh
Mijn grootste liefde (wat Brdx betreft Wink) gaat nog steeds uit naar St. Julien en met de Saint-Pierre 2003 hoopte ik mijn gezelschap te kunnen bekoren.
Bovenstaand mijn vorige TN en daar kan ik mij voor het grotendeel nog steeds bij aansluiten.
Wel iets minder fruit, is mooi zijn evenwicht aan het vinden maar zal volgens mijn bescheiden mening niet de klasse halen van de 2000-2001-2005.
Ik blijf steken op 88pnt. ('k zal nog ne keer moeten een 2005 opendoenWink)Toch al een grote naam op tafel maar de 2003 mist complexiteit en draagkracht. Maar natuurlijk een wijntje die heerlijk te genieten valt op een mooie pré-zomer avond met vrienden.
Oeps bijna vergeten: den dessert, fris taartje kreeg een Sauternes als compagnon. Doisy Daëne 2011(0.375), van de hand van Denis Dubourdieu. Werd geprezen als 'DE' sauternes - Barsac van 2011. Gelauwerd met hoge scores maar hier bleef ik dan wel op mijn honger. Voor mij moet een Sauternes zowel jong als oud kunnen en kwaliteit bieden. Heel tropisch maar miste voor mij vooral de frisheid en zeker op zo'n jonge leeftijd nog. Pnt 88 (Heb er een magnum van... in de hoop ik dak heel oud zal wordenhuhuh )


RE: Saint Pierre Saint Julien - Bert - 10-09-2018 08:05 PM

Dit weekend de 2007 soldaat gemaakt.
Mannekes mannekes.... Wat een neuske; wat een rijke wijn, wat een aroma's...
Zij die Bdx 2007 afschrijven/afschreven, probeer nu de betere huizen nog eens opnieuw en geniet...
Ja, ze zijn minder vol en korter in afdronk dan rijpere jaren, maar toch verdomd smakelijk ze nu...


RE: Saint Pierre Saint Julien - Mathijs81 - 10-09-2018 08:36 PM

(10-09-2018 08:05 PM)Bert schreef:  Zij die Bdx 2007 afschrijven/afschreven, probeer nu de betere huizen nog eens opnieuw en geniet...

Ik deel die mening .... vooral in St.Emilion zijn er parels te vinden.
Onderstaande wijnen scoorde ik allemaal 93-94-95 ... en dat zegt veel.

Pavie Macquin (94)
Belair (94)
Tertre Roteboeuf (93)
Pavie (95)

De eerste twee zijn nog schappelijk in prijs, voor de laatste twee namen moet je al dieper in je buidel tasten.

Mathijs


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 11-09-2018 11:05 AM

Volledig akkoord. 2007 is HET jaar om nu te drinken en misschien zelfs te kopen op veilingen, gaan weinig door de slechte reputatie van het jaar. En inderdaad, de afdronk is wat korter, so?


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 04-11-2018 06:04 PM

(03-06-2018 09:34 AM)jr02 schreef:  
(18-01-2013 07:30 PM)jr02 schreef:  Saint Pierre 2003

2 uurtjes de karaf in en wat geeft dit:
BOEM overweldigende fruit in de neus; bosbessen, bramen, framboos... zomerfruit!
Idem dito in de mond, zachte aanzet, overwegend zwart fruit, tannines zacht verweven, mooie afdronk +15s
Meer genietbaar dan de 2005 die nog enkele jaren kelderrust kan gebruiken. Maar 2005 is complexer en volgens mij mooiere toekomst qua finesse.
2003 valt een beetje uit de toon in vergelijk met 2000-2001-2005.
Toch een mooie 88pnt

Uitdovende BBq-kolen, spannende buikjes en goe gezelschap...tijd om een blokske hout op het vuur te leggen en mijn wijnkamer in te duikenhuhuh
Mijn grootste liefde (wat Brdx betreft Wink) gaat nog steeds uit naar St. Julien en met de Saint-Pierre 2003 hoopte ik mijn gezelschap te kunnen bekoren.
Bovenstaand mijn vorige TN en daar kan ik mij voor het grotendeel nog steeds bij aansluiten.
Wel iets minder fruit, is mooi zijn evenwicht aan het vinden maar zal volgens mijn bescheiden mening niet de klasse halen van de 2000-2001-2005.
Ik blijf steken op 88pnt. ('k zal nog ne keer moeten een 2005 opendoenWink)Toch al een grote naam op tafel maar de 2003 mist complexiteit en draagkracht. Maar natuurlijk een wijntje die heerlijk te genieten valt op een mooie pré-zomer avond met vrienden.
Oeps bijna vergeten: den dessert, fris taartje kreeg een Sauternes als compagnon. Doisy Daëne 2011(0.375), van de hand van Denis Dubourdieu. Werd geprezen als 'DE' sauternes - Barsac van 2011. Gelauwerd met hoge scores maar hier bleef ik dan wel op mijn honger. Voor mij moet een Sauternes zowel jong als oud kunnen en kwaliteit bieden. Heel tropisch maar miste voor mij vooral de frisheid en zeker op zo'n jonge leeftijd nog. Pnt 88 (Heb er een magnum van... in de hoop ik dak heel oud zal wordenhuhuh )

Hier ook deze 2003 in het glas, JR lijkt me toch wat streng met die 88 punten. Perfect versmolten wijn met superzachte tannines, misschien inderdaad niet énorm complex maar wel énorm hedonistisch.
Ruim 91 voor mij.
(RP 93+)


RE: Saint Pierre Saint Julien - rlin - 13-12-2019 05:33 PM

Château Saint Pierre 2000, 4ième Grand Cru Classé, Saint-julien. Met het oog op de eindejaarsfeesten, leek me voorproeven veilig. Karmijnrood in het glas, fijn boeketje, buitengewoon elegante en lekkere wijn in de mond waaruit veel klasse sprak. Zeer lange afdronk. Gekocht in september 2002 bij Carrefour.fr voor 29 € de fles.


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 13-12-2019 07:18 PM

Saint-Pierre was vroeger in Belgische handen en misschien daardoor ben ik dit Château wat blijven volgen. Het was vroeger een vrij stevige, wat rustieke "middle of the road" Saint-Julien. Maar rond 2002-2003 merkt ik een deftige kwaliteitssprong. Zowel 2002, 2003 als 2004 vond ik van merkelijk hoger niveau dan alles daarvoor en sindsdien behoort deze wijn bij de interessantste geklasseerde Médocs. Een tweede sprong komt er met 2014, maar vooral met 2015 en zeker sinds 2016 maakt men hier enkele van de allermooiste Saint-Juliens en is de wijn (minstens...) op het niveau van de drie Léovilles, zij het in een andere stijl. Dat pikt nu ook de pers langzaamaan op, het duurt daar altijd enkele jaren langer.... Wink
Benieuwd of de lijn kan doorgetrokken worden in 2017 (hopelijk te proeven in februari), 2018 en 2019.


RE: Saint Pierre Saint Julien - rlin - 27-04-2020 10:45 AM

Château Saint-Pierre 2005. Bij Auchan in september 2007 gekocht aan 40 € de fles. Gisteren deed de gelegenheid zich voor om deze wijn te proeven. Rond 2016 had ik die reeds geproefd maar toen was hij nog te jong. Nu met 15 jaar kelder komt hij nu eindelijk in de 'drinkbare' fase. De samenstelling is 70 % cabernet sauvignon en 30 % merlot en gelagerd op 60 % nieuw hout hetgeen de langzame oudering verklaart.
Donker bijna zonder evolutie in het glas, een complexe, fijne neus, een rijke aanzet overgaand in zacht en sappig midden, een edele en pittige opbouw gevolgd door een lange afdronk. Heerlijk!


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 27-04-2020 05:45 PM

(27-04-2020 10:45 AM)rlin schreef:  Château Saint-Pierre 2005. Bij Auchan in september 2007 gekocht aan 40 € de fles. Gisteren deed de gelegenheid zich voor om deze wijn te proeven. Rond 2016 had ik die reeds geproefd maar toen was hij nog te jong. Nu met 15 jaar kelder komt hij nu eindelijk in de 'drinkbare' fase. De samenstelling is 70 % cabernet sauvignon en 30 % merlot en gelagerd op 60 % nieuw hout hetgeen de langzame oudering verklaart.
Donker bijna zonder evolutie in het glas, een complexe, fijne neus, een rijke aanzet overgaand in zacht en sappig midden, een edele en pittige opbouw gevolgd door een lange afdronk. Heerlijk!

Sinds 2003 - 2004 de mooiste Saint-Julien voor mijn geld!


RE: Saint Pierre Saint Julien - Vinoco - 27-04-2020 05:51 PM

(27-04-2020 05:45 PM)wvd schreef:  
(27-04-2020 10:45 AM)rlin schreef:  Château Saint-Pierre 2005. Bij Auchan in september 2007 gekocht aan 40 € de fles. Gisteren deed de gelegenheid zich voor om deze wijn te proeven. Rond 2016 had ik die reeds geproefd maar toen was hij nog te jong. Nu met 15 jaar kelder komt hij nu eindelijk in de 'drinkbare' fase. De samenstelling is 70 % cabernet sauvignon en 30 % merlot en gelagerd op 60 % nieuw hout hetgeen de langzame oudering verklaart.
Donker bijna zonder evolutie in het glas, een complexe, fijne neus, een rijke aanzet overgaand in zacht en sappig midden, een edele en pittige opbouw gevolgd door een lange afdronk. Heerlijk!

Sinds 2003 - 2004 de mooiste Saint-Julien voor mijn geld!

Waar plaats je Gloria Werner? dat is voor mij eigenlijk ieder jaar de value for money St-Julien


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 29-04-2020 03:27 PM

(27-04-2020 05:51 PM)Vinoco schreef:  
(27-04-2020 05:45 PM)wvd schreef:  
(27-04-2020 10:45 AM)rlin schreef:  Château Saint-Pierre 2005. Bij Auchan in september 2007 gekocht aan 40 € de fles. Gisteren deed de gelegenheid zich voor om deze wijn te proeven. Rond 2016 had ik die reeds geproefd maar toen was hij nog te jong. Nu met 15 jaar kelder komt hij nu eindelijk in de 'drinkbare' fase. De samenstelling is 70 % cabernet sauvignon en 30 % merlot en gelagerd op 60 % nieuw hout hetgeen de langzame oudering verklaart.
Donker bijna zonder evolutie in het glas, een complexe, fijne neus, een rijke aanzet overgaand in zacht en sappig midden, een edele en pittige opbouw gevolgd door een lange afdronk. Heerlijk!

Sinds 2003 - 2004 de mooiste Saint-Julien voor mijn geld!

Waar plaats je Gloria Werner? dat is voor mij eigenlijk ieder jaar de value for money St-Julien

Juist, even vergeten, maar ik dacht eigenlijk in GCC.
Gloria is, zoals je ongetwijfeld weet, uit dezelfde stal, zelfde team enz., maat St. Pierre is momenteel echt helemaal top.


RE: Saint Pierre Saint Julien - Vinoco - 29-04-2020 03:33 PM

(29-04-2020 03:27 PM)wvd schreef:  Juist, even vergeten, maar ik dacht eigenlijk in GCC.
Gloria is, zoals je ongetwijfeld weet, uit dezelfde stal, zelfde team enz., maat St. Pierre is momenteel echt helemaal top.

Klopt. Dat geldt eigenlijk voor de hele appellatie. Ook Beychevelle, Tablot en Lagrange zijn de laatste jaren in vorm. Zelfs Langoa Barton is prachtig de laatste jaargangen.


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 29-04-2020 03:44 PM

(29-04-2020 03:33 PM)Vinoco schreef:  
(29-04-2020 03:27 PM)wvd schreef:  Juist, even vergeten, maar ik dacht eigenlijk in GCC.
Gloria is, zoals je ongetwijfeld weet, uit dezelfde stal, zelfde team enz., maat St. Pierre is momenteel echt helemaal top.

Klopt. Dat geldt eigenlijk voor de hele appellatie. Ook Beychevelle, Tablot en Lagrange zijn de laatste jaren in vorm. Zelfs Langoa Barton is prachtig de laatste jaargangen.

Helemaal mee eens watte Wink met toch wat voorbehoud bij Talbot, dan liever Gloria! En idd, Langoa is een gouden tip, quasi zelfde niveau als Léoville.


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 26-04-2021 04:44 PM

[attachment=5562]
Gisteren rosbief met asperges, klassiek gerecht vraagt voor een klassieke wijn en ik dacht dat deze wel op dronk zou zijn.
De kleur is mooi dieprood, geen spoor van bruin. Vrij frisse neus met donker fruit, "kiezel" en donkerdere tonen (hout) op de achtergrond. Mooie aanzet, vetje, eerste deel is mooi, echter geen expansie in het midden en verdunt naar de afdronk toe, waar we toch redelijk wat tannine voelen. Al bij al een goede wijn, een flink pak beter dan de Du Glana, maar ik mis toch wat volume in het derde deel. Dit is misschien de eerste jaargang van de heropstanding van Saint-Pierre en als ik recente jaren proef dan is dat toch een totaal ander niveau. Ik durf het haast niet schijven, maar ik vond de Chianti 2018 van de vorige dag evenwichtiger en eigenlijk een lekkerdere wijn, maar dat zal wel aan mij liggen want Vera vond hem "toch wel goed" en dat is een compliment...Rolleyes


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 26-04-2021 05:09 PM

(26-04-2021 04:44 PM)wvd schreef:  Gisteren rosbief met asperges, klassiek gerecht vraagt voor een klassieke wijn en ik dacht dat deze wel op dronk zou zijn.
De kleur is mooi dieprood, geen spoor van bruin. Vrij frisse neus met donker fruit, "kiezel" en donkerdere tonen (hout) op de achtergrond. Mooie aanzet, vetje, eerste deel is mooi, echter geen expansie in het midden en verdunt naar de afdronk toe, waar we toch redelijk wat tannine voelen. Al bij al een goede wijn, een flink pak beter dan de Du Glana, maar ik mis toch wat volume in het derde deel. Dit is misschien de eerste jaargang van de heropstanding van Saint-Pierre en als ik recente jaren proef dan is dat toch een totaal ander niveau. Ik durf het haast niet schijven, maar ik vond de Chianti 2018 van de vorige dag evenwichtiger en eigenlijk een lekkerdere wijn, maar dat zal wel aan mij liggen want Vera vond hem "toch wel goed" en dat is een compliment...Rolleyes

Ik hou van die barokke foto s...


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 26-04-2021 05:13 PM

(26-04-2021 05:09 PM)vinejo schreef:  
(26-04-2021 04:44 PM)wvd schreef:  Gisteren rosbief met asperges, klassiek gerecht vraagt voor een klassieke wijn en ik dacht dat deze wel op dronk zou zijn.
De kleur is mooi dieprood, geen spoor van bruin. Vrij frisse neus met donker fruit, "kiezel" en donkerdere tonen (hout) op de achtergrond. Mooie aanzet, vetje, eerste deel is mooi, echter geen expansie in het midden en verdunt naar de afdronk toe, waar we toch redelijk wat tannine voelen. Al bij al een goede wijn, een flink pak beter dan de Du Glana, maar ik mis toch wat volume in het derde deel. Dit is misschien de eerste jaargang van de heropstanding van Saint-Pierre en als ik recente jaren proef dan is dat toch een totaal ander niveau. Ik durf het haast niet schijven, maar ik vond de Chianti 2018 van de vorige dag evenwichtiger en eigenlijk een lekkerdere wijn, maar dat zal wel aan mij liggen want Vera vond hem "toch wel goed" en dat is een compliment...Rolleyes

Ik hou van die barokke foto s...
Dat heb je met zo'n oud kot in 't midden van 't stad...


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 04-07-2022 06:28 PM

Gisteren nog maar eens een Saint-Pierre 2004 want eigenaardig genoeg veel "goesting voor een rijpe Bordeaux.
En ervoor in de stemming zijn helpt: zeer mooie, genuanceerde echte Bordeaux en hoewel nog merkbaar een beetje tannine, is deze voor mij nu perfect op dronk en ouder moet dat niet worden. Wat nu gezongen met alle resterende flessen....Confused
[attachment=6211]

PS @ Jo: alweer barok...Big Grin


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 04-07-2022 06:38 PM

(04-07-2022 06:28 PM)wvd schreef:  Gisteren nog maar eens een Saint-Pierre 2004 want eigenaardig genoeg veel "goesting voor een rijpe Bordeaux.
En ervoor in de stemming zijn helpt: zeer mooie, genuanceerde echte Bordeaux en hoewel nog merkbaar een beetje tannine, is deze voor mij nu perfect op dronk en ouder moet dat niet worden. Wat nu gezongen met alle resterende flessen....Confused


PS @ Jo: alweer barok...Big Grin

Gij barokkenmaker! kusknipoog


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 04-07-2022 08:42 PM

(04-07-2022 06:38 PM)vinejo schreef:  
(04-07-2022 06:28 PM)wvd schreef:  Gisteren nog maar eens een Saint-Pierre 2004 want eigenaardig genoeg veel "goesting voor een rijpe Bordeaux.
En ervoor in de stemming zijn helpt: zeer mooie, genuanceerde echte Bordeaux en hoewel nog merkbaar een beetje tannine, is deze voor mij nu perfect op dronk en ouder moet dat niet worden. Wat nu gezongen met alle resterende flessen....Confused


PS @ Jo: alweer barok...Big Grin

Gij barokkenmaker! kusknipoog

Big Grin

Ik ben tegenwoordig helaas de enige hier die nog plezier heeft van dit soort wijnen en er ligt nog veel. Nu, Saint-Pierre was toen al vrij goed bezig en is nu echt top de laatste jaren, zoals de meeste Saint-Julien 's trouwens. Ik ken er amper nog die ontgoochelen en dat is toch straf op zich.


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 04-07-2022 08:51 PM

(04-07-2022 08:42 PM)wvd schreef:  
(04-07-2022 06:38 PM)vinejo schreef:  
(04-07-2022 06:28 PM)wvd schreef:  Gisteren nog maar eens een Saint-Pierre 2004 want eigenaardig genoeg veel "goesting voor een rijpe Bordeaux.
En ervoor in de stemming zijn helpt: zeer mooie, genuanceerde echte Bordeaux en hoewel nog merkbaar een beetje tannine, is deze voor mij nu perfect op dronk en ouder moet dat niet worden. Wat nu gezongen met alle resterende flessen....Confused


PS @ Jo: alweer barok...Big Grin

Gij barokkenmaker! kusknipoog

Big Grin

Ik ben tegenwoordig helaas de enige hier die nog plezier heeft van dit soort wijnen en er ligt nog veel. Nu, Saint-Pierre was toen al vrij goed bezig en is nu echt top de laatste jaren, zoals de meeste Saint-Julien 's trouwens. Ik ken er amper nog die ontgoochelen en dat is toch straf op zich.

Gij zult snel verast..eh, verrast worden…Cool


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 20-10-2022 10:23 AM

Deze week de 2016 in het glas. Eerst met Coravin geproefd naast de Greer en ja.....
Wel geheel ander soort wijn, ondanks het hoge Cabernet gehalte van Saint-Pierre, voor zover ik weet het hoogste in Saint-Julien en zelfs in bijna de ganse Médoc. Dan gisteren de fles open, groot glas (en geen Greer ernaast...) is dit toch wel een heel, heel mooie wijn? Het is lang geleden dat ik nog een Bordeaux van dit niveau in het glas had. En tot mijn aangename verrassing vond ik hem al goed te drinken ook. Jong qua aroma's natuurlijk, maar daar heb ik niks tegen, maar al volrond in de mond. Er zijn tannines, maar die zijn heel fijn voor zo'n jonge Médoc. Wat een verschil in "tannin-management" is dat toch de laatste jaren als ik dat vergelijk met de soms onoverkomelijke tannines van voor 2015. Dat opent perspectieven...Smile


RE: Saint Pierre Saint Julien - redacteur - 01-09-2023 01:28 PM

Er zijn nog zekerheden in Bordeaux. Zekerheid 1: blijf met je fikken van 2013 (in rood).
In een vlaag van zinsverbijstering kocht ik een paar jaar terug een tweetal flessen St Pierre 2013. Ik vermoed verblind door de prijs, zowat een derde van een fles uit een normaal/goed jaar. De huidige prijs van +- €60 is me dan ook iets te duur.

Volgens William Kelley zou het fiasco van de (rode) Bordeaux-wijnen uit 2013 niet meer kunnen voorvallen vandaag. Betere landbouwmethodes en vinificatietechnieken enzo. Ik vermoed dat hij het dan ook wel over de betere domeinen heeft, cru bourgeois en hoger. Soit, dit terzijde.

Maar dus, gisteren had ik St Pierre 2013 in mijn glas...

In het glas ziet het eruit als Bordeaux. In de neus rook het Bordolees, mits weinig fruit en vooral aroma's van tabak, sigarenkist, cederhout en veel gebrande aroma's. Het fruit wordt compleet overweldigd door de houtopvoeding.
In de mond dun, bijna geen fruit en veel aciditeit die zowat meteen overgaat in een astringentie die alle aroma's tenietdoet en blijft hangen in de mond. Dégueulasse. aaarggl

Ik had hierna zelfs geen zin meer in Bordeaux en trok een Bojo open. Aaaaaaah, fruit!

De rest, zo'n 90% van de fles, staat in de frigo. Voor de wetenschap ga ik straks nog eens proeven. Er zijn alvast geen verwachtingen.


RE: Saint Pierre Saint Julien - vinejo - 01-09-2023 02:20 PM

(01-09-2023 01:28 PM)redacteur schreef:  Er zijn nog zekerheden in Bordeaux. Zekerheid 1: blijf met je fikken van 2013 (in rood).
In een vlaag van zinsverbijstering kocht ik een paar jaar terug een tweetal flessen St Pierre 2013. Ik vermoed verblind door de prijs, zowat een derde van een fles uit een normaal/goed jaar. De huidige prijs van +- €60 is me dan ook iets te duur.

Volgens William Kelley zou het fiasco van de (rode) Bordeaux-wijnen uit 2013 niet meer kunnen voorvallen vandaag. Betere landbouwmethodes en vinificatietechnieken enzo. Ik vermoed dat hij het dan ook wel over de betere domeinen heeft, cru bourgeois en hoger. Soit, dit terzijde.

Maar dus, gisteren had ik St Pierre 2013 in mijn glas...

In het glas ziet het eruit als Bordeaux. In de neus rook het Bordolees, mits weinig fruit en vooral aroma's van tabak, sigarenkist, cederhout en veel gebrande aroma's. Het fruit wordt compleet overweldigd door de houtopvoeding.
In de mond dun, bijna geen fruit en veel aciditeit die zowat meteen overgaat in een astringentie die alle aroma's tenietdoet en blijft hangen in de mond. Dégueulasse. aaarggl

Ik had hierna zelfs geen zin meer in Bordeaux en trok een Bojo open. Aaaaaaah, fruit!

De rest, zo'n 90% van de fles, staat in de frigo. Voor de wetenschap ga ik straks nog eens proeven. Er zijn alvast geen verwachtingen.

Haha, zalige TN Big Grin
Wel benieuwd of er niet alsnog verbetering komt, met Bordeaux (enfin, met wijn in het algemeen) weet je nooit…


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 01-09-2023 04:57 PM

(01-09-2023 02:20 PM)vinejo schreef:  
(01-09-2023 01:28 PM)redacteur schreef:  Er zijn nog zekerheden in Bordeaux. Zekerheid 1: blijf met je fikken van 2013 (in rood).
In een vlaag van zinsverbijstering kocht ik een paar jaar terug een tweetal flessen St Pierre 2013. Ik vermoed verblind door de prijs, zowat een derde van een fles uit een normaal/goed jaar. De huidige prijs van +- €60 is me dan ook iets te duur.

Volgens William Kelley zou het fiasco van de (rode) Bordeaux-wijnen uit 2013 niet meer kunnen voorvallen vandaag. Betere landbouwmethodes en vinificatietechnieken enzo. Ik vermoed dat hij het dan ook wel over de betere domeinen heeft, cru bourgeois en hoger. Soit, dit terzijde.

Maar dus, gisteren had ik St Pierre 2013 in mijn glas...

In het glas ziet het eruit als Bordeaux. In de neus rook het Bordolees, mits weinig fruit en vooral aroma's van tabak, sigarenkist, cederhout en veel gebrande aroma's. Het fruit wordt compleet overweldigd door de houtopvoeding.
In de mond dun, bijna geen fruit en veel aciditeit die zowat meteen overgaat in een astringentie die alle aroma's tenietdoet en blijft hangen in de mond. Dégueulasse. aaarggl

Ik had hierna zelfs geen zin meer in Bordeaux en trok een Bojo open. Aaaaaaah, fruit!

De rest, zo'n 90% van de fles, staat in de frigo. Voor de wetenschap ga ik straks nog eens proeven. Er zijn alvast geen verwachtingen.

Haha, zalige TN Big Grin
Wel benieuwd of er niet alsnog verbetering komt, met Bordeaux (enfin, met wijn in het algemeen) weet je nooit…

Ik heb totaal geen ervaring met Bx 2013. Mijn raadsman voor Bordeaux zei indertijd gewoon: "afblijven, niets drinkbaars geproefd". Totaal verregend jaar. Doet me denken aan 1972. Maar daar heb ik ooit een best lekker, licht maar heel rijp wijntje van gedronken dat ook zowat gratis aangeboden werd, Du Glana, niet echt de grootste naam in Saint-Julien. Nu nog niet, maar wel goede wijn intussen.
Ik vind dat heel erg voor St. Pierre want ik weet dat ze daar, echt waar, hun stinkende best doen om een zo goed mogelijk product te maken en dat is er, zeker sinds 2015, heel goed aan te merken en aan Gloria ook.


RE: Saint Pierre Saint Julien - redacteur - 01-09-2023 05:56 PM

(01-09-2023 04:57 PM)wvd schreef:  Ik heb totaal geen ervaring met Bx 2013. Mijn raadsman voor Bordeaux zei indertijd gewoon: "afblijven, niets drinkbaars geproefd". Totaal verregend jaar. Doet me denken aan 1972. Maar daar heb ik ooit een best lekker, licht maar heel rijp wijntje van gedronken dat ook zowat gratis aangeboden werd, Du Glana, niet echt de grootste naam in Saint-Julien. Nu nog niet, maar wel goede wijn intussen.
Ik vind dat heel erg voor St. Pierre want ik weet dat ze daar, echt waar, hun stinkende best doen om een zo goed mogelijk product te maken en dat is er, zeker sinds 2015, heel goed aan te merken en aan Gloria ook.

Afblijven is inderdaad prima advies!

Ik dronk Fiefs de Lagrange, Sociando en nu deze St-Pierre. Fiefs en Sociando waren drinkbaar, op het niveau van een correcte Bordeaux van een tiental euro.

Dit is St-Pierre op dag 2:
[attachment=6682]


RE: Saint Pierre Saint Julien - Mathijs81 - 01-09-2023 07:35 PM

Verdomd jammer ... hier ook wat verblind geweest door de aantrekkelijke prijzen en de belofte jong te kunnen drinken ...

Niet veel meer liggen ...

Canon
La Fleur Petrus
Pavie
Pavie Macquin
Pape Clement Rouge
Pape Clement Blanc

Van elk nog 1, max 2 flessen. Vond 13 wel goed in wit voor BDX.

Mathijs


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 31-12-2023 12:52 PM

Gisteren, na de erg mooie Berliquet (HIER) dan een Saint-Pierre 2004. En ja, die ging er los over! Zeker de mooiste Bordeaux van het jaar, ik had hem dus best in mijn lijstje kunnen zetten. Bijna 20 jaar oud en dat blijkt nuttig te zijn bij Bordeaux (oude stijl?). Deze was zeer, zeer mooi, vleug nobel hout, donker fruit maar fris, mooi mondvolume, maar nu (eindelijk!) wat ik vette tannines noem, dat mollige mondgevoel en goede afdronk. Blij dat ik nog 4 flessen heb, ik vond hem vorig jaar al mooi, deze vond ik echt nog een stuk beter. Of ligt het aan mijn nieuwe Riedel Veloce....? Wink
[attachment=6808]


RE: Saint Pierre Saint Julien - Fre - 31-12-2023 05:14 PM

De 2004 zijn nu zowat op hun hoogtepunt denk ik.


RE: Saint Pierre Saint Julien - wvd - 31-12-2023 05:39 PM

(31-12-2023 05:14 PM)Fre schreef:  De 2004 zijn nu zowat op hun hoogtepunt denk ik.

Dat begint toch, maar herinner je je nog Montrose en Pontet-Canet? Die konden m.i. toen nog wel wat hebben. Montrose zelf nog liggen en daar blijf ik toch nog even af.