wijnliefhebbers
Fontodi Chianti Classico - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Italië (/forum-13.html)
+--- Forum: Toscane, midden-Italië (/forum-17.html)
+--- Discussie: Fontodi Chianti Classico (/thread-2931.html)


Fontodi Chianti Classico - de populist - 26-10-2013 05:55 PM

Toch een grote wijn, die Chianti Classico 2009 van Fontodi. Afkomstig uit de Panzanoregio, 100% Sangiovese. Geen wijn voor beginners misschien, want hoog op zuren. Uitzonderlijke fraîcheur zelfs, merkwaardig voor oogstjaar 2009. Rijpe tannines, prachtig rood fruit van aalbessen en zure krieksjes, magnifieke elegantie en lengte. De zuren verheffen het fruit zodat de wijn bijna zweeft, zo licht en flitsend. Zuiver en verfijnd. Knap hoe ze in de Chianti Classico een hele range aan types wijn hebben. I love Chianti! Mooi aan deze wijn is dat de eikinvloed nauwelijks merkbaar is. Bewaarwijn, dat is zeker. Voor 16,95 euro gekocht bij LEUVIN, een kleine Leuvense wijnzaak die een verzameling biedt van dergelijke delicatessen (iedere zaterdag kan je proeven, van 14h-17h).

Interessant! Maar waarom denk je dat dit geen wijn voor beginners is omwille van de zuren?


RE: Fontodi Chianti Classico - vinejo - 26-10-2013 06:14 PM

(26-10-2013 05:55 PM)de populist schreef:  Toch een grote wijn, die Chianti Classico 2009 van Fontodi. Afkomstig uit de Panzanoregio, 100% Sangiovese. Geen wijn voor beginners misschien, want hoog op zuren. Uitzonderlijke fraîcheur zelfs, merkwaardig voor oogstjaar 2009. Rijpe tannines, prachtig rood fruit van aalbessen en zure krieksjes, magnifieke elegantie en lengte. De zuren verheffen het fruit zodat de wijn bijna zweeft, zo licht en flitsend. Zuiver en verfijnd. Knap hoe ze in de Chianti Classico een hele range aan types wijn hebben. I love Chianti! Mooi aan deze wijn is dat de eikinvloed nauwelijks merkbaar is. Bewaarwijn, dat is zeker. Voor 16,95 euro gekocht bij LEUVIN, een kleine Leuvense wijnzaak die een verzameling biedt van dergelijke delicatessen (iedere zaterdag kan je proeven, van 14h-17h).

Leuvin heeft inderdaad een zeer interessant assortiment. Werken dan nog samen met Van Eccelpoel ook. Sjansaars, die Leuvenaars...


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 26-10-2013 11:10 PM

Een wijn die mij nauw aan het hart ligt. Een van de wijnen die mij dit jaar 't meest heeft beroerd, de wijn ook die mij er heeft toe aangezet meer Sangiovese en Chianti Classico te kopen.

Ik kan niet wachten op de 2010, die zal nog beter zijn, daar koop ik 12 flessen van. Nog 2 flessen liggen van de 2009, die laat ik nog even liggen.

Deze is wel niet in Van Eccelpoel verkrijgbaar, ik kocht de mijne bij Superiore aan 14,95 euro (zonder verzendingskosten).


RE: Fontodi Chianti Classico - Mt - 27-10-2013 06:50 PM

(26-10-2013 05:55 PM)de populist schreef:  Toch een grote wijn, die Chianti Classico 2009 van Fontodi. Afkomstig uit de Panzanoregio, 100% Sangiovese. Geen wijn voor beginners misschien, want hoog op zuren. Uitzonderlijke fraîcheur zelfs, merkwaardig voor oogstjaar 2009. Rijpe tannines, prachtig rood fruit van aalbessen en zure krieksjes, magnifieke elegantie en lengte. De zuren verheffen het fruit zodat de wijn bijna zweeft, zo licht en flitsend. Zuiver en verfijnd. Knap hoe ze in de Chianti Classico een hele range aan types wijn hebben. I love Chianti! Mooi aan deze wijn is dat de eikinvloed nauwelijks merkbaar is. Bewaarwijn, dat is zeker. Voor 16,95 euro gekocht bij LEUVIN, een kleine Leuvense wijnzaak die een verzameling biedt van dergelijke delicatessen (iedere zaterdag kan je proeven, van 14h-17h).

Interessant! Maar waarom denk je dat dit geen wijn voor beginners is omwille van de zuren?

Interessant. Maar waarom denk je dat dit geen wijn voor beginners is omwille van de zuren?


RE: Fontodi Chianti Classico - de populist - 27-10-2013 08:45 PM

(27-10-2013 06:50 PM)Mt schreef:  [quote='de populist' pid='41846' dateline='1382802946']
Toch een grote wijn, die Chianti Classico 2009 van Fontodi. Afkomstig uit de Panzanoregio, 100% Sangiovese. Geen wijn voor beginners misschien, want hoog op zuren. Uitzonderlijke fraîcheur zelfs, merkwaardig voor oogstjaar 2009. Rijpe tannines, prachtig rood fruit van aalbessen en zure krieksjes, magnifieke elegantie en lengte. De zuren verheffen het fruit zodat de wijn bijna zweeft, zo licht en flitsend. Zuiver en verfijnd. Knap hoe ze in de Chianti Classico een hele range aan types wijn hebben. I love Chianti! Mooi aan deze wijn is dat de eikinvloed nauwelijks merkbaar is. Bewaarwijn, dat is zeker. Voor 16,95 euro gekocht bij LEUVIN, een kleine Leuvense wijnzaak die een verzameling biedt van dergelijke delicatessen (iedere zaterdag kan je proeven, van 14h-17h).

Interessant! Maar waarom denk je dat dit geen wijn voor beginners is omwille van de zuren?
tja, laat me het anders formuleren. Ik zou hem niet op een familiefeest geven, die zuren liggen echt wel hoog...


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 22-11-2013 10:50 PM

De Chianti Classico 2010 is binnen bij Superiore, 2010 zou hun beste jaargang ooit zijn.

Ik kocht ook 1 fles van de Chianti Classico "Vigna del Sorbo" 2010, 97ptn Antonio Galloni (z'n op 1 na hoogste score ooit voor een Chianti Classico, en een hogere score dan hun topwijn Flaccianello), maar die is op 1 dag al de deur uit Smile.


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 02-04-2014 10:09 AM

Eerste fles van de 2010 Chianti Classico opengedaan dit weekend. Bij opening nog wat gesloten, veel zuren en tannine, maar toch al een erg lekker glas.

Na een halve dag in een brede karaf veel soepeler en elegant. Zoals de populist al aangaf bij de 2009, wordt ook deze wijn niet gedomineerd door de houtopvoeding, en komt het fruit op de voorgrond. Mooi.

Staat samen met heel wat andere Chianti momenteel in promo op http://www.callmewine.com/it/vini/chianti.html.


RE: Fontodi Chianti Classico - de populist - 02-04-2014 03:24 PM

(02-04-2014 10:09 AM)33S schreef:  Eerste fles van de 2010 Chianti Classico opengedaan dit weekend. Bij opening nog wat gesloten, veel zuren en tannine, maar toch al een erg lekker glas.

Na een halve dag in een brede karaf veel soepeler en elegant. Zoals de populist al aangaf bij de 2009, wordt ook deze wijn niet gedomineerd door de houtopvoeding, en komt het fruit op de voorgrond. Mooi.

Staat samen met heel wat andere Chianti momenteel in promo op http://www.callmewine.com/it/vini/chianti.html.
Ik wacht nog steeds tot de 2010 toekomt bij Leuvin... problemen bij de verdeling precies.


RE: Fontodi Chianti Classico - Kris G - 02-04-2014 03:42 PM

ik heb nen 2010 liggen, maar ik ga er nog een 2-3 jaar mee wachten


RE: Fontodi Chianti Classico - Vinogan(s) - 02-04-2014 04:06 PM

Mijn persoonlijke drinking window is ook vanaf 2016 (voor de 2010).


RE: Fontodi Chianti Classico - Dc - 03-04-2014 08:08 AM

Heb hem ook van de groepsaankoop, nog even afblijven danSmile


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 03-04-2014 08:52 AM

De verleiding was te groot om er al is eentje te proeven (heb er nog 7 nu en 4 van de 2009), en eigenlijk was hij na karaf toegankelijker dan ik had verwacht.

Maar als ik maar 1 of 2 flessen had zou ik nog zeker 5 jaar wachten.


RE: Fontodi Chianti Classico - Dc - 03-04-2014 09:31 AM

Heb er maar 1, weer iets om vanonder te leggen anders wil ik die weer open doen. Manman, miserie Smile

Aagezien we volgende week effectief starten met "onze bouw" zitten aankopen per 6 er niet vaak meer inConfused


RE: Fontodi Chianti Classico 2010 - don quichotte - 03-08-2014 12:15 AM

In de neus , leder, overrijpe eierpruimen, iets kruidig en zelfs iets tertiair (?) In de mond zachte aanzet maar mist iets verder aan kracht, diepgang en karakter als hij verder over de tong glijdt. In de afdronk een zekere reserve aan tannines en zuren.
Een wijn die zeker gebaat is met nog een aantal jaartjes kelderrust maar geen leven beschoren is om nog decennia in mijn kelder te bewaren.

De kenners geven deze wijn meer dan 90. Van mij krijgt hij die niet


RE: Fontodi Chianti Classico 2010 - de populist - 03-08-2014 09:19 AM

(03-08-2014 12:15 AM)don quichotte schreef:  In de neus , leder, overrijpe eierpruimen, iets kruidig en zelfs iets tertiair (?) In de mond zachte aanzet maar mist iets verder aan kracht, diepgang en karakter als hij verder over de tong glijdt. In de afdronk een zekere reserve aan tannines en zuren.
Een wijn die zeker gebaat is met nog een aantal jaartjes kelderrust maar geen leven beschoren is om nog decennia in mijn kelder te bewaren.

De kenners geven deze wijn meer dan 90. Van mij krijgt hij die niet
Lijkt wel geoxideerd... Kurkprobleem?


RE: Fontodi Chianti Classico 2010 - don quichotte - 03-08-2014 11:35 AM

(03-08-2014 09:19 AM)de populist schreef:  
(03-08-2014 12:15 AM)don quichotte schreef:  In de neus , leder, overrijpe eierpruimen, iets kruidig en zelfs iets tertiair (?) In de mond zachte aanzet maar mist iets verder aan kracht, diepgang en karakter als hij verder over de tong glijdt. In de afdronk een zekere reserve aan tannines en zuren.
Een wijn die zeker gebaat is met nog een aantal jaartjes kelderrust maar geen leven beschoren is om nog decennia in mijn kelder te bewaren.

De kenners geven deze wijn meer dan 90. Van mij krijgt hij die niet
Lijkt wel geoxideerd... Kurkprobleem?

De fles is nog niet leeg en ik zal speciaal hier vandaag op letten.
Bij het drinken van deze pas geopende fles toch niets van oxidatie of kurkgeur/smaak opgemerkt.
Ik heb er nog 1 fles van.Ik kocht er de laatste 2 flessen van. We zullen binnen een paar jaar zien hoe de tweede fles is geëvolueerd.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 11-08-2014 04:24 PM

2010 was een bijzonder geslaagd jaar voor Fontodi (2011 is ook erg geslaagd) en ik zou bezitters van de "gewone" Chianti toch aanraden om nog 3 tot 5 jaar te wachten. Deze wijn zal minstens 15 à 20 jaar kunnen ouderen. De Flaccianello 2010 is één van de grootste sangiovese wijnen die ik ooit proefde en ik schat dat hij nog zeker 5 à 10 jaar nodig heeft om op z'n best te zijn. Hoelang je hem kan bewaren hangt wat van je smaak af, maar een 30-tal jaar lijkt me een veilige gok.


RE: Fontodi Chianti Classico - de populist - 11-08-2014 05:46 PM

(11-08-2014 04:24 PM)wvd schreef:  2010 was een bijzonder geslaagd jaar voor Fontodi (2011 is ook erg geslaagd) en ik zou bezitters van de "gewone" Chianti toch aanraden om nog 3 tot 5 jaar te wachten. Deze wijn zal minstens 15 à 20 jaar kunnen ouderen. De Flaccianello 2010 is één van de grootste sangiovese wijnen die ik ooit proefde en ik schat dat hij nog zeker 5 à 10 jaar nodig heeft om op z'n best te zijn. Hoelang je hem kan bewaren hangt wat van je smaak af, maar een 30-tal jaar lijkt me een veilige gok.
Ik vind de Classico 2010 al groots! 92/100


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 12-08-2014 01:06 PM

De "gewone" Chianti is idd al een bijzondere wijn. Maar ja, als je daarna dan de grandiose Vigna del Sorbo en Flaccianello proeft, geloof me, da's toch nog wat anders!


RE: Fontodi Chianti Classico - Kris G - 17-08-2014 11:38 PM

(12-08-2014 01:06 PM)wvd schreef:  De "gewone" Chianti is idd al een bijzondere wijn. Maar ja, als je daarna dan de grandiose Vigna del Sorbo en Flaccianello proeft, geloof me, da's toch nog wat anders!

alle drie liggen Smile maar geduld is een mooie deugd, die Vigna del Sorbo heeft ook echt heel veel tijd nodig


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 20-08-2014 06:27 PM

(17-08-2014 11:38 PM)Kris G schreef:  
(12-08-2014 01:06 PM)wvd schreef:  De "gewone" Chianti is idd al een bijzondere wijn. Maar ja, als je daarna dan de grandiose Vigna del Sorbo en Flaccianello proeft, geloof me, da's toch nog wat anders!

alle drie liggen Smile maar geduld is een mooie deugd, die Vigna del Sorbo heeft ook echt heel veel tijd nodig

Geduld: belangrijkste eigenschap van de wijnliefhebber


RE: Fontodi Chianti Classico - don quichotte - 22-08-2014 06:58 PM

(20-08-2014 06:27 PM)wvd schreef:  .............................
Geduld: belangrijkste eigenschap van de wijnliefhebber

Hoe komt het dan dat je nu de Fournier's Marsannay "P'tite Grumotte" 2011 al aangesneden hebt?
Een wijn die nu zeker al te genieten valt maar zeker gebaat is met nog een aantal jaren kelderrust.

Of heb je daar 6 of meer flessen van liggen, dan mag het wel ? huhuh


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 27-08-2014 06:09 PM

(22-08-2014 06:58 PM)don quichotte schreef:  
(20-08-2014 06:27 PM)wvd schreef:  .............................
Geduld: belangrijkste eigenschap van de wijnliefhebber

Hoe komt het dan dat je nu de Fournier's Marsannay "P'tite Grumotte" 2011 al aangesneden hebt?
Een wijn die nu zeker al te genieten valt maar zeker gebaat is met nog een aantal jaren kelderrust.

Of heb je daar 6 of meer flessen van liggen, dan mag het wel ? huhuh

Af en toe moeten we toch een kwaliteitscontrole doen, nee?


RE: Fontodi Chianti Classico 2010 - Innesto - 22-03-2015 10:00 PM

(03-08-2014 12:15 AM)don quichotte schreef:  In de neus , leder, overrijpe eierpruimen, iets kruidig en zelfs iets tertiair (?) In de mond zachte aanzet maar mist iets verder aan kracht, diepgang en karakter als hij verder over de tong glijdt. In de afdronk een zekere reserve aan tannines en zuren.
Een wijn die zeker gebaat is met nog een aantal jaartjes kelderrust maar geen leven beschoren is om nog decennia in mijn kelder te bewaren.

De kenners geven deze wijn meer dan 90. Van mij krijgt hij die niet

Don,

Waar kocht je deze fles aan? Bij Superiore...?

Ik had zaterdag deze Chianti Classico 2009 in het glas en kan mij net als jou niet aansluiten bij allen die de loftrompet over deze wijn afsteken. Alleen kan ik slecht geloven dat al zij die dit wel doen, los van enige subjectiviteit of overdrijving, onzin uitkramen. Vandaar mijn vraag...

Chianti Classico 2009

Vlak na het ontkurken lichtjes animaal en tertiaire toetsen in de neus. Niet bijzonder expressief, na wat lucht kwam het rode fruit er door al bleef toch iets kruidigs de neus domineren. In de mond (zeer koel geschonken) aanvankelijk meer dan aangenaam. Zachte aanzet, rood fruit, krieken, specerijen, rijpe tannines, fris maar helemaal niet hoog in de zuren... Teken aan de wand? Mist naar mijn gevoel, zoals Don ook aangaf diepgang en karakter...

Naarmate de fles langer openstond, de wijn meer lucht ademende en opwarmde veranderde hij helemaal. Tegen de avond had het rode fruit helemaal plaats geruimd voor een onsmakelijke medicinale kruidigheid, plat en flets. Het restje dat ik bewaarde voor vandaag is zelfs een straf voor de gootsteen. Totaal geoxideerd, wrang, vies... dit smaakt zelfs niet meer naar iets wat ooit wijn is geweest.

Gekocht bij Superiore: 15,95 euroSad


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 22-03-2015 10:32 PM

Hier ook bij Superiore en nog geen probleem gehad, zowel bij 2009 als 2010. Laat de rest van mijn flessen wel nog wat liggen.

Mijn vader heeft ook nog geen problemen gehad, en op CT scoort deze wijn ook zeer behoorlijk. Alleszins toch hoog genoeg om van een goede P/K te spreken. Voor de 2009 89,2 uit 118 beoordelingen, voor de 2010 89,9 uit 98 beoordelingen. Dat is te vergelijken met bv. Lilian Ladouys.

Zal waarschijnlijk een mindere fles zijn?


RE: Fontodi Chianti Classico - Innesto - 22-03-2015 10:35 PM

(22-03-2015 10:32 PM)33S schreef:  Hier ook bij Superiore en nog geen probleem gehad, zowel bij 2009 als 2010. Laat de rest van mijn flessen wel nog wat liggen.

Mijn vader heeft ook nog geen problemen gehad, en op CT scoort deze wijn ook zeer behoorlijk. Alleszins toch hoog genoeg om van een goede P/K te spreken. Voor de 2009 89,2 uit 118 beoordelingen, voor de 2010 89,9 uit 98 beoordelingen. Dat is te vergelijken met bv. Lilian Ladouys.

Zal waarschijnlijk een mindere fles zijn?

Kan haast niet anders... zoals ik al aangaf: de goede kritieken zijn te massaal en overweldigend om te negeren of te minimaliseren.


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 18-08-2015 07:48 AM

Hier dit weekend ook de "gewone" Chianti Classico 2009 gedronken: man, wat een wijn ! Gelaagd, spanning tussen fruit en zuren, mooi geïntegreerd hout, evenwicht, diepgang, lengte: topspul ! Spijt dat ik nog maar 1 fles liggen heb.


RE: Fontodi Chianti Classico - Innesto - 22-08-2015 02:30 PM

(18-08-2015 07:48 AM)Dave schreef:  Hier dit weekend ook de "gewone" Chianti Classico 2009 gedronken: man, wat een wijn ! Gelaagd, spanning tussen fruit en zuren, mooi geïntegreerd hout, evenwicht, diepgang, lengte: topspul ! Spijt dat ik nog maar 1 fles liggen heb.

Chianti Classico DOCG 2009

Naar aanleiding van bovenstaande post afgelopen week ook een flesje Chianti Classico 2009 opengetrokken. Ik kan de bevindingen van Dave alleen maar beamen, evenals dat mijn vorige fles waarvan hier eerder sprake niet helemaal "in de haak zat" en dat de tijd deze wijn goed gedaan heeft. Dit is voor mij veruit, zo niet de beste Chianti Classico.


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 21-09-2015 10:14 AM

Ook 2009 gedronken dit weekend. Op dag 1 vond ik het hout nog wat storend, maar op dag 2 was alles mooi versmolten. Goede wijn, die nog wel een tijd meegaat.

Ben de laatste tijd wel meer te vinden voor wat lichtvoetigere, elegantere Chianti à la Isole e Olena of Volpaia.


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 21-09-2015 10:51 AM

(21-09-2015 10:14 AM)33S schreef:  Ook 2009 gedronken dit weekend. Op dag 1 vond ik het hout nog wat storend, maar op dag 2 was alles mooi versmolten. Goede wijn, die nog wel een tijd meegaat.

Ben de laatste tijd wel meer te vinden voor wat lichtvoetigere, elegantere Chianti à la Isole e Olena of Volpaia.

Ik reken Fontodi eigenlijk ook tot de categorie van de "elegantere" Chianti's. Maar ik heb Isole e Olena of Volpaia wel nog niet gedronken...


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 21-09-2015 11:08 AM

(21-09-2015 10:51 AM)Dave schreef:  
(21-09-2015 10:14 AM)33S schreef:  Ook 2009 gedronken dit weekend. Op dag 1 vond ik het hout nog wat storend, maar op dag 2 was alles mooi versmolten. Goede wijn, die nog wel een tijd meegaat.

Ben de laatste tijd wel meer te vinden voor wat lichtvoetigere, elegantere Chianti à la Isole e Olena of Volpaia.

Ik reken Fontodi eigenlijk ook tot de categorie van de "elegantere" Chianti's. Maar ik heb Isole e Olena of Volpaia wel nog niet gedronken...

Wat ik bedoel is dat Fontodi iets meer een 'structuurwijn' is dan bv. Isole e Olena.

Die laatste is wel een aanrader hoor, ondanks de prijs.


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 21-09-2015 12:56 PM

(21-09-2015 11:08 AM)33S schreef:  
(21-09-2015 10:51 AM)Dave schreef:  
(21-09-2015 10:14 AM)33S schreef:  Ook 2009 gedronken dit weekend. Op dag 1 vond ik het hout nog wat storend, maar op dag 2 was alles mooi versmolten. Goede wijn, die nog wel een tijd meegaat.

Ben de laatste tijd wel meer te vinden voor wat lichtvoetigere, elegantere Chianti à la Isole e Olena of Volpaia.

Ik reken Fontodi eigenlijk ook tot de categorie van de "elegantere" Chianti's. Maar ik heb Isole e Olena of Volpaia wel nog niet gedronken...

Wat ik bedoel is dat Fontodi iets meer een 'structuurwijn' is dan bv. Isole e Olena.

Die laatste is wel een aanrader hoor, ondanks de prijs.

17,90 € bij Xtrawine, zie ik. Da's nog te doen. Zal er aan denken bij een volgende bestelling cheers


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 27-10-2015 11:42 AM

Net Fontodi 2011 gescoord aan 14,46 € in promo bij Xtrawine (ondertussen uitverkocht). Komt, inclusief transport en minus een kortingsbon op
15,5 €/fles (tov 22,65 € bij Leuvin).

De voorraad is weer aangevuld Slurp


RE: Fontodi Chianti Classico - Vinogan(s) - 27-10-2015 12:02 PM

(27-10-2015 11:42 AM)Dave schreef:  Net Fontodi 2011 gescoord aan 14,46 € in promo bij Xtrawine (ondertussen uitverkocht). Komt, inclusief transport en minus een kortingsbon op
15,5 €/fles (tov 22,65 € bij Leuvin).

De voorraad is weer aangevuld Slurp

Heb deze voor de schoonouders ook aangeschaft bij Xtrawine (heb zelf nog '10). Ga misschien met de feestdagen eens pushen om er eentje te proeven :-)


RE: Fontodi Chianti Classico - Corto - 27-10-2015 04:55 PM

(27-10-2015 11:42 AM)Dave schreef:  Net Fontodi 2011 gescoord aan 14,46 € in promo bij Xtrawine (ondertussen uitverkocht).

En dat zeg je pas als hij uitverkocht is ? Foei ! Wink


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 27-10-2015 05:34 PM

(27-10-2015 04:55 PM)Corto schreef:  
(27-10-2015 11:42 AM)Dave schreef:  Net Fontodi 2011 gescoord aan 14,46 € in promo bij Xtrawine (ondertussen uitverkocht).

En dat zeg je pas als hij uitverkocht is ? Foei ! Wink

Ik heb zelf de laatste 9 flessen gehad. Ik wilde er 12 bestellen maar ineens kwam de melding dat er "insufficient stock" was. Ik heb dan maar snel mijn bestelling bevestigd en toen ik daarna terug naar de site ging was hij uitverkocht.


RE: Fontodi Chianti Classico - Fre - 27-10-2015 10:13 PM

(27-10-2015 05:34 PM)Dave schreef:  
(27-10-2015 04:55 PM)Corto schreef:  
(27-10-2015 11:42 AM)Dave schreef:  Net Fontodi 2011 gescoord aan 14,46 € in promo bij Xtrawine (ondertussen uitverkocht).

En dat zeg je pas als hij uitverkocht is ? Foei ! Wink

Ik heb zelf de laatste 9 flessen gehad. Ik wilde er 12 bestellen maar ineens kwam de melding dat er "insufficient stock" was. Ik heb dan maar snel mijn bestelling bevestigd en toen ik daarna terug naar de site ging was hij uitverkocht.
Il Poggione BdM 2009 aan 24,38 EUR is ook niet slecht, denk k.


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 27-10-2015 10:18 PM

Ik kan ook nog aanbevelen: Polvanera Primitivo en de Verdicchio San Paolo van Pievalta Smile


RE: Fontodi Chianti Classico - don quichotte - 28-10-2015 12:00 AM

(27-10-2015 04:55 PM)Corto schreef:  
(27-10-2015 11:42 AM)Dave schreef:  Net Fontodi 2011 gescoord aan 14,46 € in promo bij Xtrawine (ondertussen uitverkocht).

En dat zeg je pas als hij uitverkocht is ? Foei ! Wink

@ Corto,

Een verwittigd man is er twee waard.
Waarom denk je dat ik op dit forum al meerdere reacties en onderwerpen heb gezet in verband met het prijsbeleid van een aantal wijnhandelaars in België en de impact van allerlei belastingen; taxaties enz.

Heb een lopende bestelling lopen bij een Italiaanse website.
Een wijn die in België rond de 35 euro kost kocht ik aan 22 euro -10% korting.( + transportkost +/- 2 Euro)
Moet er nog zand zijn.
En onze politiekers maar klagen dat ze minder BTW inkomsten hebben.huhuh


RE: Fontodi Chianti Classico - Corto - 28-10-2015 09:12 AM

Don,

ik koop mijn Italiaanse wijnen nog enkel online bij de 3 sites die op dit forum al vaak zijn besproken. Het prijsverschil is inderdaad veel te groot om deze hier nog lokaal te kopen.
Dit laat me toe om Italiaanse wijnen te kopen tegen een enorm goede prijs/kwaliteit verhouding.
(Vooral de promo's bij Xtrawine zijn de laatste tijd zeer indrukwekkend.)


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 28-10-2015 12:25 PM

(28-10-2015 09:12 AM)Corto schreef:  Don,

ik koop mijn Italiaanse wijnen nog enkel online bij de 3 sites die op dit forum al vaak zijn besproken. Het prijsverschil is inderdaad veel te groot om deze hier nog lokaal te kopen.
Dit laat me toe om Italiaanse wijnen te kopen tegen een enorm goede prijs/kwaliteit verhouding.
(Vooral de promo's bij Xtrawine zijn de laatste tijd zeer indrukwekkend.)

Ja, dat vind ik ook wel ! Laatst Fanti 2010 aan 24 €/fles (incl. transport) gekocht, tov 42 €/fles bij Licata.
Zo geraken die Maserati's wel betaald, zeker ? Maar ni met mijn centen Cool


RE: Fontodi Chianti Classico - boumi80 - 09-11-2015 02:40 PM

Bij Callmewine momenteel de Fontodi 2012 aan 16,50 ipv 17,50 .
Is dat een goeie prijs ? Ik weet niet of 2012 een goed jaar is .
Bij bv. Leuvin zijn er nog geen prijzen van .


RE: Fontodi Chianti Classico - Vinogan(s) - 09-11-2015 06:26 PM

Zou het geen geweldig idee zijn om voor de verandering eens een proefervaring op een wijnforum te posten ipv altijd die vragen?


RE: Fontodi Chianti Classico - don quichotte - 09-11-2015 07:27 PM

(09-11-2015 06:26 PM) schreef:  Zou het geen geweldig idee zijn om voor de verandering eens een proefervaring op een wijnforum te posten ipv altijd die vragen?

Vragen moeten kunnen Vinogan(s).
Een proefervaring of proefervaringen kunnen wel een signaal zijn om een bepaalde wijn kritisch te benaderen maar zijn voor mij nog niet direct een aanleiding om er een half dozijn van te kopen.


RE: Fontodi Chianti Classico - Vinogan(s) - 09-11-2015 09:11 PM

Je hebt gelijk, Don. Vragen staat vrij.


RE: Fontodi Chianti Classico - Olivier - 09-11-2015 09:22 PM

(09-11-2015 06:26 PM)Vinogan(s) schreef:  Zou het geen geweldig idee zijn om voor de verandering eens een proefervaring op een wijnforum te posten ipv altijd die vragen?

inderdaad. Op 40 berichten nog geen enkel woord over een eigen proefervaring. Tijd om daar eens verandering in te brengen, beste Boumi Sleepy


RE: Fontodi Chianti Classico - boumi80 - 09-11-2015 10:26 PM

Ik wou eerst niet antwoorden , maar hebben jullie een probleem met mij of hoe zit da eigenlijk ?
Vorige keer werd ik ook al op de vingers getikt omdat ik niet direct antwoorde en dat heb ik dan ook heel duidelijk uitgelegd.
Trouwens ik heb helemaal nog niet veel ervaring met wijnen en kan ik nog niet zo een uitgebreide proefervaring in geuren en kleuren uitleggen .
We kunnen niet allemaal zoveel ervaring als jullie hebben zene.


RE: Fontodi Chianti Classico - vinejo - 09-11-2015 10:54 PM

(09-11-2015 10:26 PM)boumi80 schreef:  Ik wou eerst niet antwoorden , maar hebben jullie een probleem met mij of hoe zit da eigenlijk ?
Vorige keer werd ik ook al op de vingers getikt omdat ik niet direct antwoorde en dat heb ik dan ook heel duidelijk uitgelegd.
Trouwens ik heb helemaal nog niet veel ervaring met wijnen en kan ik nog niet zo een uitgebreide proefervaring in geuren en kleuren uitleggen .
We kunnen niet allemaal zoveel ervaring als jullie hebben zene.

Ik denk niet dat er iemand een probleem heeft met jou, Boumi, je hoeft dit zeker niet persoonlijk te nemen. Er worden heel wat vragen gesteld op dit forum, en veelal worden ze enthousiast beantwoord. Maar misschien kregen sommigen het gevoel dat ze steeds moeten trakteren en nooit worden terug getrakteerd...? Nochtans is men hier helemaal niet veeleisend over wat je zelf kan inbrengen. Gewoon bvb even iets posten over een wijn die je dronk met daarbij de notie of je die prijs- kwaliteit de moeite vond is al een zeer nuttige bijdrage. Het hoeft echt geen uitgebreide bespreking te zijn. Of iets kort schrijven over een fles die je hier werd aangeraden. Participeren is echt niet moeilijk, en zo krijg je meteen ook meer reacties. Voor de rest is het je volste recht om hier alles te vragen wat je maar wil. Als het maar over wijn gaat natuurlijk Wink


RE: Fontodi Chianti Classico - boumi80 - 09-11-2015 11:20 PM

ok ik snap wat je bedoelt en zal erop letten.


RE: Fontodi Chianti Classico - Olivier - 10-11-2015 12:44 AM

(09-11-2015 11:20 PM)boumi80 schreef:  ok ik snap wat je bedoelt en zal erop letten.

cheers


RE: Fontodi Chianti Classico - don quichotte - 10-11-2015 01:01 AM

(09-11-2015 09:22 PM)Olivier schreef:  
(09-11-2015 06:26 PM)Vinogan(s) schreef:  Zou het geen geweldig idee zijn om voor de verandering eens een proefervaring op een wijnforum te posten ipv altijd die vragen?

inderdaad. Op 40 berichten nog geen enkel woord over een eigen proefervaring. Tijd om daar eens verandering in te brengen, beste Boumi Sleepy

Hawel Olivier; dan breng ik daar nu verandering in. Wink
In het glas bij mij nu Le Clos 2006 van Henri Milan. (aankoopprijs 23.70 Euro)
In de neus stal; tertiair; smaakpatroon schraal en mager en te zurig in de afdronk met nog een dosis tannines.
Zijn prijs niet waard en volledig verkeerd ingeschat van bewaarpotentieel.
Heb daar nog een paar fleskes van liggen.Sad


RE: Fontodi Chianti Classico - vinejo - 10-11-2015 07:28 AM

(09-11-2015 11:20 PM)boumi80 schreef:  ok ik snap wat je bedoelt en zal erop letten.

Schitterende reactie, thank you voor je begrip, Boumi !


RE: Fontodi Chianti Classico - Vinogan(s) - 10-11-2015 09:31 AM

(09-11-2015 02:40 PM)boumi80 schreef:  Bij Callmewine momenteel de Fontodi 2012 aan 16,50 ipv 17,50 .
Is dat een goeie prijs ? Ik weet niet of 2012 een goed jaar is .
Bij bv. Leuvin zijn er nog geen prijzen van .

De prijs bij Callmewine zal altijd beter zijn dan de prijs bij Leuvin...

Hier kan je de opinie van Galloni vinden over (Fontodi) 2012: http://www.vinous.com/articles/chianti-classico-2013-2012-sep-2015

Nog een rondje? Smile


RE: Fontodi Chianti Classico - boumi80 - 10-11-2015 10:10 AM

Bedankt e ! Dan weet ik genoeg Smile Ik hoop dat ik binnen enkele weken mijn eerste proefervaring kan posten . Ik mag al een maand geen wijn drinken Sad (maagprobleem) .
Medicijnen werken niet , vandaag krijg iets meer te weten anders word het een gastroscopie en daar zit ik nie op te wachten .

Ik heb tijdje geleden de Vigna Sorbo 2009 gedronken en vond ik momenteel de beste Chianti die ik al gedronken heb Tongue . Is trouwens ook nog maar de enige Fontodi die al geproeft heb . Hopelijk binnenkort andere Fontodi's proberen se .


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 27-06-2016 09:55 AM

Gisteren de gewone Chianti Classico 2010 gedronken bij een Hereford entrecôte. Enorm van genoten. Zit in een goede fase, maar kan nog 5 jaar mee. Het verschil met de 2009 is toch groot bij mij.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 26-07-2016 04:19 PM

(27-06-2016 09:55 AM)33S schreef:  Gisteren de gewone Chianti Classico 2010 gedronken bij een Hereford entrecôte. Enorm van genoten. Zit in een goede fase, maar kan nog 5 jaar mee. Het verschil met de 2009 is toch groot bij mij.

Wees gerust, die staat nog maar aan het begin en kan echt nog veel langer mee dan dat.


RE: Fontodi Chianti Classico - orion - 28-07-2016 08:30 PM

Zag vandaag dat Grandry de chianto classico 2012 aanbiedt aan 25 €. Zotte prijs want bij Weinpalais in Keulen 15,90 € en bij Superiore 16,90 €....


RE: Fontodi Chianti Classico - don quichotte - 30-07-2016 12:26 AM

(28-07-2016 08:30 PM)orion schreef:  Zag vandaag dat Grandry de chianto classico 2012 aanbiedt aan 25 €. Zotte prijs want bij Weinpalais in Keulen 15,90 € en bij Superiore 16,90 €....

Bij Leuvin kost die 22,65 €.
Hoe zou dat komen? Rolleyes
Waarom zou ik nog op de Belgische markt kopen?


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 25-09-2016 11:03 AM

Is idd duur in België en hoe graag ik ook zou willen, daar is helaas niks aan te doen. Ik zal wellicht ook geen 2013 meer aanbieden, spijtig want ik vind de wijnen wel mooi.
Weinpalais ken ik veel te goed en zonder er verder op in te gaan, ik zou daar nooit iets kopen. Superiore ken ik niet persoonlijk, maar naar wat ik hoor lijkt me die wel betrouwbaarder. Er zijn in Duitsland echter betere, betrouwbare sites met een echt goede selectie en die hun wijnen fatsoenlijk behandelen.


RE: Fontodi Chianti Classico - don quichotte - 25-09-2016 08:26 PM

(25-09-2016 11:03 AM)wvd schreef:  Is idd duur in België en hoe graag ik ook zou willen, daar is helaas niks aan te doen. Ik zal wellicht ook geen 2013 meer aanbieden, spijtig want ik vind de wijnen wel mooi.
Weinpalais ken ik veel te goed en zonder er verder op in te gaan, ik zou daar nooit iets kopen. Superiore ken ik niet persoonlijk, maar naar wat ik hoor lijkt me die wel betrouwbaarder. Er zijn in Duitsland echter betere, betrouwbare sites met een echt goede selectie en die hun wijnen fatsoenlijk behandelen.

wvd, ik vind dit een faire reactie maar per gelegenheid zal ik met jou een babbel hebben over een ervaring die ik dit weekend heb meegemaakt.

Het gaat over een zeer gekende Belgische wijnhandelaar die een Australische wijn aan minder dan 1 Australische Dollar per liter aankoopt. Die op Belgische markt brengt aan meer dan 7 €. Die op de tafel komt van een 2sterrenkok die een enorme bewondering koestert voor nieuwe jonge creatieve wijnbouwers die wijnen met een grote eigenzinnigheid op de markt brengen.
En dan spreek ik nog niet over het prijskaartje van die wijn op de wijnkaart. ( Kon die spijtig genoeg niet inkijken; taz)

In referentie naar een Rhône rode wijn die we ook dronken moet die gast (de 2 sterrenkok) me wel eens proberen uit te leggen hoe voor mij de producent Jean-Luc Colombo wijnen op de markt brengt waarvan de druiven in negotiatie zijn gekocht dat die aan zijn wijn approach beantwoorden.Rolleyes


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 26-09-2016 06:00 PM

Colombo's stijl is niet direct waar wij naar zoeken, maar in hun stijl zijn ze zeker wel heel goed vind ik. En hoewel wij ook een voorkeur hebben voor rasvolle, heel zuivere wijnen, heb ik in principe niets tegen de (kleine) negociant. De Noordelijke Rhône wijnen van Louis Barruol zijn tenslotte ook van aangekochte druiven en die wijnen zijn echt wel uitstekend en hebben een mooie eigen stijl.
Het is net als bij domeinen: is men bezig met de best mogelijke wijn maken of met de best mogelijke marketing?


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 21-12-2016 08:55 PM

Dit weekend Fontodi Chianti Classico 2011 gedronken bij de home made lasagna. Wat een schitterende wijn is dat toch: elegante houttoetsen, fruit, fraicheur, structuur, lengte. Complete wijn, wat mij betreft.

Hoeveel beter kan zo'n Flacianello nog zijn, vraagt een mens zich af.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 23-12-2016 01:24 PM

(21-12-2016 08:55 PM)Dave schreef:  Dit weekend Fontodi Chianti Classico 2011 gedronken bij de home made lasagna. Wat een schitterende wijn is dat toch: elegante houttoetsen, fruit, fraicheur, structuur, lengte. Complete wijn, wat mij betreft.

Hoeveel beter kan zo'n Flacianello nog zijn, vraagt een mens zich af.

Wel, ik heb nieuws voor je: het is nog een SPECTACULAIR verschil :-)
Ik proef ze elk jaar alle 3 naast elkaar en hoe mooi de "gewone" Chianti al is, Sorbo is nog wel even iets anders en voor mij blijft Flaccianello de grootste van de 3. Zeker 1 van mooiste expressies van Sangiovese in Chianti en hoort zonder twijfel bij 's werelds mooiste wijnen.
En dat aan amper 75€ (bij de betrouwbare handelaar ;-) )


RE: Fontodi Chianti Classico - WilD - 23-12-2016 01:32 PM

Helemaal eens.....

57,50 bij Weinpalais.de (wellicht echter niet zo betrouwbaar Huh)


RE: Fontodi Chianti Classico - Kris - 23-12-2016 02:45 PM

Idd absolute topwijn die Flacianello, deze zomer gekocht aan 48euro in Italie.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 23-12-2016 03:35 PM

Sad
(23-12-2016 02:45 PM)Kris schreef:  Idd absolute topwijn die Flacianello, deze zomer gekocht aan 48euro in Italie.

Als je wijn als deze aan die prijs kan kopen, dan begrijp ik niet dat iemand ook nog maar één enkele fles uit Bordeaux koopt ;-)

Reeds hier meermaals gezegd: ik kàn Fontodi niet goedkoper verkopen, reeds zeer kleine marge en dus stop ik er wellicht mee. Jammer maar helaas. :-(


RE: Fontodi Chianti Classico - don quichotte - 23-12-2016 11:03 PM

(23-12-2016 03:35 PM)wvd schreef:  Sad
(23-12-2016 02:45 PM)Kris schreef:  Idd absolute topwijn die Flacianello, deze zomer gekocht aan 48euro in Italie.

Als je wijn als deze aan die prijs kan kopen, dan begrijp ik niet dat iemand ook nog maar één enkele fles uit Bordeaux koopt ;-)

Reeds hier meermaals gezegd: ik kàn Fontodi niet goedkoper verkopen, reeds zeer kleine marge en dus stop ik er wellicht mee. Jammer maar helaas. :-(

Ik weet niet welke respons ik hier op moet geven .
Maar ik vrees dat menig lokale handelaar niet alleen voor de wijn Fontodi maar voor een pak Italiaanse wijnen mij niet meer als afnemer zullen vinden.
Ik koop op dit ogenblik meer dan 90% van mijn Italiaanse wijnen via websites in Italië.
Het absurde belastingsysteem in België speelt hier een belangrijke rol maar dat is niet de enige verklaring voor dit prijsverschil. Ook in het buitenland betaal ik BTW en allerlei taksen
Hoe komt het wvd dat ik een bepaalde Taurasi wijn hier lokaal 3 x duurder betaal.
Hoe komt het dat een bepaalde Fiano di Avellino ik hier lokaal 50% meer moet betalen.
Hoe komt het dat ik een bepaalde Soave Classico ik hier lokaal 50% meer moet betalen?
...........
Wel, wvd ik heb nog geen enkele lokale leverancier ontmoet die mij een verhaal wist te vertellen dat dit prijsverschil voor mij goed praat en dat er mij zou toe bewegen die 90% hier te kopen.
Ik ken een aantal redenen waarom we deze prijsverschillen hebben; waarom sommigen een Bordeaux gamma in hun assortiment niet of niet meer opnemen; enz.
Maar het is niet aan mij dit hier neer te pennen.Rolleyes

Ik heb stillekes aan mijn buik vol van al die mooie verhaaltjes in de wijnwereld.

Wat uiteindelijk bij mij telt: wat zit er in de fles, wat komt er in het glas en wat moest ik er voor betalen.Cool


RE: Fontodi Chianti Classico - Dc - 08-12-2017 09:35 AM

Fontodi Chianti Classico 2010

Lang geleden dat ik nog eens een TN gepost heb, shame on me! (soit the usual, druk druk druk + kleine kinders= ...)

Bon de wijn.

Dikke 2u de karaf in gejaagd en dat mocht wel.
Mooie rode kleur.
In de neus zeker nog fruit maar begint over te gaan naar de andere aroma's. Kers, sigarenkistje, beetje leder. Zuurtje present, tanines zacht, ronde en volle wijn.
Soit voor mij een toppertje.
Nu zeer lekker maar kan gerust nog even mee. De vraag of je dit nog wilt laten liggen als die nu al zo goed is Smile

90-91p top aan 17 euro een paar jaar geleden gekocht.


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 25-05-2018 02:48 PM

(08-12-2017 09:35 AM)Dc schreef:  Fontodi Chianti Classico 2010

Lang geleden dat ik nog eens een TN gepost heb, shame on me! (soit the usual, druk druk druk + kleine kinders= ...)

Bon de wijn.

Dikke 2u de karaf in gejaagd en dat mocht wel.
Mooie rode kleur.
In de neus zeker nog fruit maar begint over te gaan naar de andere aroma's. Kers, sigarenkistje, beetje leder. Zuurtje present, tanines zacht, ronde en volle wijn.
Soit voor mij een toppertje.
Nu zeer lekker maar kan gerust nog even mee. De vraag of je dit nog wilt laten liggen als die nu al zo goed is Smile

90-91p top aan 17 euro een paar jaar geleden gekocht.

Gisteren ook gedronken en idd heel mooi aan het worden. Kan volgens mij nog lang mee.


RE: Fontodi Chianti Classico - Trojan - 12-10-2018 08:46 PM

(08-12-2017 09:35 AM)Dc schreef:  Fontodi Chianti Classico 2010

Lang geleden dat ik nog eens een TN gepost heb, shame on me! (soit the usual, druk druk druk + kleine kinders= ...)

Bon de wijn.

Dikke 2u de karaf in gejaagd en dat mocht wel.
Mooie rode kleur.
In de neus zeker nog fruit maar begint over te gaan naar de andere aroma's. Kers, sigarenkistje, beetje leder. Zuurtje present, tanines zacht, ronde en volle wijn.
Soit voor mij een toppertje.
Nu zeer lekker maar kan gerust nog even mee. De vraag of je dit nog wilt laten liggen als die nu al zo goed is Smile

90-91p top aan 17 euro een paar jaar geleden gekocht.

Sluit me volledig aan bij deze recensie. Dit keer wel de Fontodi Chianti Classico 2011 in het glas. Vooral kersen in de neus maar toch ook wel iets animaal. Lekker zuurtje maar zeker niet storend. Voor mij een zeer strakke Chianti!


RE: Fontodi Chianti Classico - GP1978 - 19-10-2018 08:07 AM

Gisteren mijn levering Fontodi 2015 ontvangen!
De gewone Chianti classico 2015 had ik eerder al gekocht, gisteren de Vigna del Sorbo 2015 en Flaccianello 2015 geleverd gekregen.

Eerst een paar jaar rust geven voordat ik deze open trek.
De 2010's hiervan ga ik binnenkort eens proberen.


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 13-01-2019 09:22 PM

Fontodi CC 2015

Kersen, koffie, zoethout en kruiden in de neus, schitterend gebalanceerd mondgevoel: vol en elegant tegelijk, met aangenaam fris fruit en fijne, rijpe tannines. Geen indrukwekkend lange afdronk, maar de elegantie en de balans blijven. Absolute topwijn, als je 't mij vraagt !


RE: Fontodi Chianti Classico - vinejo - 13-01-2019 09:41 PM

(13-01-2019 09:22 PM)Dave schreef:  Fontodi CC 2015

Kersen, koffie, zoethout en kruiden in de neus, schitterend gebalanceerd mondgevoel: vol en elegant tegelijk, met aangenaam fris fruit en fijne, rijpe tannines. Geen indrukwekkend lange afdronk, maar de elegantie en de balans blijven. Absolute topwijn, als je 't mij vraagt !

Heb hier een flesje van liggen (met dank aan Bowmore)
Moet dringend eens proeven...


RE: Fontodi Chianti Classico - Dc - 14-01-2019 09:45 AM

(13-01-2019 09:22 PM)Dave schreef:  Fontodi CC 2015

Kersen, koffie, zoethout en kruiden in de neus, schitterend gebalanceerd mondgevoel: vol en elegant tegelijk, met aangenaam fris fruit en fijne, rijpe tannines. Geen indrukwekkend lange afdronk, maar de elegantie en de balans blijven. Absolute topwijn, als je 't mij vraagt !

Dank voor de TN.
Heb daar ook 4 flessen ofzo van maar durfde nog niet openen.
Vorig jaar de 2010 op als ik het goed heb en daar zal nog serieus wat rek op.
Durfde de 2015 nog niet openen Smile.
Is deze een lang leven beschoren denk je?


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 14-01-2019 11:40 AM

(14-01-2019 09:45 AM)Dc schreef:  
(13-01-2019 09:22 PM)Dave schreef:  Fontodi CC 2015

Kersen, koffie, zoethout en kruiden in de neus, schitterend gebalanceerd mondgevoel: vol en elegant tegelijk, met aangenaam fris fruit en fijne, rijpe tannines. Geen indrukwekkend lange afdronk, maar de elegantie en de balans blijven. Absolute topwijn, als je 't mij vraagt !

Dank voor de TN.
Heb daar ook 4 flessen ofzo van maar durfde nog niet openen.
Vorig jaar de 2010 op als ik het goed heb en daar zal nog serieus wat rek op.
Durfde de 2015 nog niet openen Smile.
Is deze een lang leven beschoren denk je?

Er is zeker geen haast bij, maar hij is nu al wel heel erg goed, vind ik.
Het probleem met Fontodi is dat dat gewoon veel te lekker is, dus ik zat al
snel door mijn voorraad(je) 2009 en 2010 en dit was al m'n laatste fles 2011 Confused

Ik heb dus meer 2014 gekocht en ga nu 2015 bijbestellen Wink


RE: Fontodi Chianti Classico - GP1978 - 18-01-2019 11:38 AM

(14-01-2019 11:40 AM)Dave schreef:  
(14-01-2019 09:45 AM)Dc schreef:  
(13-01-2019 09:22 PM)Dave schreef:  Fontodi CC 2015

Kersen, koffie, zoethout en kruiden in de neus, schitterend gebalanceerd mondgevoel: vol en elegant tegelijk, met aangenaam fris fruit en fijne, rijpe tannines. Geen indrukwekkend lange afdronk, maar de elegantie en de balans blijven. Absolute topwijn, als je 't mij vraagt !

Dank voor de TN.
Heb daar ook 4 flessen ofzo van maar durfde nog niet openen.
Vorig jaar de 2010 op als ik het goed heb en daar zal nog serieus wat rek op.
Durfde de 2015 nog niet openen Smile.
Is deze een lang leven beschoren denk je?

Er is zeker geen haast bij, maar hij is nu al wel heel erg goed, vind ik.
Het probleem met Fontodi is dat dat gewoon veel te lekker is, dus ik zat al
snel door mijn voorraad(je) 2009 en 2010 en dit was al m'n laatste fles 2011 Confused

Ik heb dus meer 2014 gekocht en ga nu 2015 bijbestellen Wink

Waar bestel jij je Fontodi?


RE: Fontodi Chianti Classico - Innesto - 18-01-2019 07:17 PM

(18-01-2019 11:38 AM)GP1978 schreef:  
(14-01-2019 11:40 AM)Dave schreef:  
(14-01-2019 09:45 AM)Dc schreef:  
(13-01-2019 09:22 PM)Dave schreef:  Fontodi CC 2015

Kersen, koffie, zoethout en kruiden in de neus, schitterend gebalanceerd mondgevoel: vol en elegant tegelijk, met aangenaam fris fruit en fijne, rijpe tannines. Geen indrukwekkend lange afdronk, maar de elegantie en de balans blijven. Absolute topwijn, als je 't mij vraagt !

Dank voor de TN.
Heb daar ook 4 flessen ofzo van maar durfde nog niet openen.
Vorig jaar de 2010 op als ik het goed heb en daar zal nog serieus wat rek op.
Durfde de 2015 nog niet openen Smile.
Is deze een lang leven beschoren denk je?

Er is zeker geen haast bij, maar hij is nu al wel heel erg goed, vind ik.
Het probleem met Fontodi is dat dat gewoon veel te lekker is, dus ik zat al
snel door mijn voorraad(je) 2009 en 2010 en dit was al m'n laatste fles 2011 Confused

Ik heb dus meer 2014 gekocht en ga nu 2015 bijbestellen Wink

Waar bestel jij je Fontodi?

Ik vermoed bij Superiore. Nu ik zie de prijzen voor deze wijnen ook op buitenlandse websites jaar na jaar stijgen, maar de prijszetting van de Belgische importeur is er voor mij wel helemaal over. En ik heb er echt geen probleem mee om lokaal iets meer te betalen maar...


RE: Fontodi Chianti Classico - GP1978 - 18-01-2019 08:59 PM

heb mij deze week nog wat gekocht aan 18,80€ voor de 2015 (incl transport).

Als het verschil miniem is koop ik ook lokaal.
Maar het moet niet de spuigaten uitlopen.


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 19-01-2019 11:19 AM

(18-01-2019 07:17 PM)Innesto schreef:  
(18-01-2019 11:38 AM)GP1978 schreef:  
(14-01-2019 11:40 AM)Dave schreef:  
(14-01-2019 09:45 AM)Dc schreef:  
(13-01-2019 09:22 PM)Dave schreef:  Fontodi CC 2015

Kersen, koffie, zoethout en kruiden in de neus, schitterend gebalanceerd mondgevoel: vol en elegant tegelijk, met aangenaam fris fruit en fijne, rijpe tannines. Geen indrukwekkend lange afdronk, maar de elegantie en de balans blijven. Absolute topwijn, als je 't mij vraagt !

Dank voor de TN.
Heb daar ook 4 flessen ofzo van maar durfde nog niet openen.
Vorig jaar de 2010 op als ik het goed heb en daar zal nog serieus wat rek op.
Durfde de 2015 nog niet openen Smile.
Is deze een lang leven beschoren denk je?

Er is zeker geen haast bij, maar hij is nu al wel heel erg goed, vind ik.
Het probleem met Fontodi is dat dat gewoon veel te lekker is, dus ik zat al
snel door mijn voorraad(je) 2009 en 2010 en dit was al m'n laatste fles 2011 Confused

Ik heb dus meer 2014 gekocht en ga nu 2015 bijbestellen Wink

Waar bestel jij je Fontodi?

Ik vermoed bij Superiore. Nu ik zie de prijzen voor deze wijnen ook op buitenlandse websites jaar na jaar stijgen, maar de prijszetting van de Belgische importeur is er voor mij wel helemaal over. En ik heb er echt geen probleem mee om lokaal iets meer te betalen maar...

Idd, meestal Superiore of Xtrawine.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 19-01-2019 11:32 AM

(19-01-2019 11:19 AM)Dave schreef:  
(18-01-2019 07:17 PM)Innesto schreef:  
(18-01-2019 11:38 AM)GP1978 schreef:  
(14-01-2019 11:40 AM)Dave schreef:  
(14-01-2019 09:45 AM)Dc schreef:  
(13-01-2019 09:22 PM)Dave schreef:  Fontodi CC 2015

Kersen, koffie, zoethout en kruiden in de neus, schitterend gebalanceerd mondgevoel: vol en elegant tegelijk, met aangenaam fris fruit en fijne, rijpe tannines. Geen indrukwekkend lange afdronk, maar de elegantie en de balans blijven. Absolute topwijn, als je 't mij vraagt !

Dank voor de TN.
Heb daar ook 4 flessen ofzo van maar durfde nog niet openen.
Vorig jaar de 2010 op als ik het goed heb en daar zal nog serieus wat rek op.
Durfde de 2015 nog niet openen Smile.
Is deze een lang leven beschoren denk je?

Er is zeker geen haast bij, maar hij is nu al wel heel erg goed, vind ik.
Het probleem met Fontodi is dat dat gewoon veel te lekker is, dus ik zat al
snel door mijn voorraad(je) 2009 en 2010 en dit was al m'n laatste fles 2011 Confused

Ik heb dus meer 2014 gekocht en ga nu 2015 bijbestellen Wink

Waar bestel jij je Fontodi?

Ik vermoed bij Superiore. Nu ik zie de prijzen voor deze wijnen ook op buitenlandse websites jaar na jaar stijgen, maar de prijszetting van de Belgische importeur is er voor mij wel helemaal over. En ik heb er echt geen probleem mee om lokaal iets meer te betalen maar...

Idd, meestal Superiore of Xtrawine.

Blijkbaar heeeft YC de strategie van SVI mee over genomen. Bij ons is hij een pak minder duur, maar echt concurreren kan niet met Fontodi. Met vele andere gelukkig wel.


RE: Fontodi Chianti Classico - Innesto - 19-01-2019 12:22 PM

(19-01-2019 11:32 AM)wvd schreef:  
(19-01-2019 11:19 AM)Dave schreef:  
(18-01-2019 07:17 PM)Innesto schreef:  
(18-01-2019 11:38 AM)GP1978 schreef:  
(14-01-2019 11:40 AM)Dave schreef:  
(14-01-2019 09:45 AM)Dc schreef:  
(13-01-2019 09:22 PM)Dave schreef:  Fontodi CC 2015

Kersen, koffie, zoethout en kruiden in de neus, schitterend gebalanceerd mondgevoel: vol en elegant tegelijk, met aangenaam fris fruit en fijne, rijpe tannines. Geen indrukwekkend lange afdronk, maar de elegantie en de balans blijven. Absolute topwijn, als je 't mij vraagt !

Dank voor de TN.
Heb daar ook 4 flessen ofzo van maar durfde nog niet openen.
Vorig jaar de 2010 op als ik het goed heb en daar zal nog serieus wat rek op.
Durfde de 2015 nog niet openen Smile.
Is deze een lang leven beschoren denk je?

Er is zeker geen haast bij, maar hij is nu al wel heel erg goed, vind ik.
Het probleem met Fontodi is dat dat gewoon veel te lekker is, dus ik zat al
snel door mijn voorraad(je) 2009 en 2010 en dit was al m'n laatste fles 2011 Confused

Ik heb dus meer 2014 gekocht en ga nu 2015 bijbestellen Wink

Waar bestel jij je Fontodi?

Ik vermoed bij Superiore. Nu ik zie de prijzen voor deze wijnen ook op buitenlandse websites jaar na jaar stijgen, maar de prijszetting van de Belgische importeur is er voor mij wel helemaal over. En ik heb er echt geen probleem mee om lokaal iets meer te betalen maar...

Idd, meestal Superiore of Xtrawine.

Blijkbaar heeeft YC de strategie van SVI mee over genomen. Bij ons is hij een pak minder duur, maar echt concurreren kan niet met Fontodi. Met vele andere gelukkig wel.

Werner, ik doelde zeker niet op jou. Afgelopen jaar nog een handelaar gesproken die zot was van Fontodi maar de wijn simpelweg niet aan een concurrentiële/aanvaardbare prijs in zijn gamma kreeg.


RE: Fontodi Chianti Classico - El Nicho - 23-01-2019 02:58 PM

Fontodi 2015 in promo op Xtrawine aan 18,02 Euro (excl. shipping) ... wat zeer mooi is.

Ter vergelijking : deze zomer lokaal in de Chianti Classico regio niet te vinden onder de 20 Euro (tenzij misschien op het domein zelf, daar ben ik niet geweest).

De Sorbo was toen (augustus) lokaal nog niet te koop ... de Flaccianello (2015) enkel "onder den toog" (ze geraken niet door hun voorraad 2014) maar de prijzen waren nooit onder de 70 Euro (en vaak al 80) ... de 2010 kocht ik nog (lokaal) aan 57 Euro, de 2013 aan 63.

Flaccianello wordt (te) snel een wijn die niet meer betaalbaar is voor de echte wijnliefhebber ... jammer want vaak zo mooi.

Iemand een idee waar je die nog aan "aanvaardbare" prijzen vindt ?


RE: Fontodi Chianti Classico - Vinogan(s) - 23-01-2019 05:10 PM

(23-01-2019 02:58 PM)El Nicho schreef:  Fontodi 2015 in promo op Xtrawine aan 18,02 Euro (excl. shipping) ... wat zeer mooi is.

Ter vergelijking : deze zomer lokaal in de Chianti Classico regio niet te vinden onder de 20 Euro (tenzij misschien op het domein zelf, daar ben ik niet geweest).

De Sorbo was toen (augustus) lokaal nog niet te koop ... de Flaccianello (2015) enkel "onder den toog" (ze geraken niet door hun voorraad 2014) maar de prijzen waren nooit onder de 70 Euro (en vaak al 80) ... de 2010 kocht ik nog (lokaal) aan 57 Euro, de 2013 aan 63.

Flaccianello wordt (te) snel een wijn die niet meer betaalbaar is voor de echte wijnliefhebber ... jammer want vaak zo mooi.

Iemand een idee waar je die nog aan "aanvaardbare" prijzen vindt ?

Definieer aanvaardbaar. Ik heb de mijne via Duitse shop 70 betaald (inc transport), en dat was na heel goed zoeken, want meestal is die inderdaad nog (veel) duurder

Je hebt volledig gelijk natuurlijk: de prijzen van de 2 "nello's" (tig- en flaccia-) stijgen jaar na jaar - beide kosten in principe (en met goed zoeken) ook steeds ongeveer hetzelfde. Ik vrees dat dit de nieuwe realiteit is voor deze wijnen, want de vraag stijgt enkel. En in dat geval loont het dus om (terug) uit te wijken naar brunello voor dat geld...

Pittig detail: van flaccianello worden er jaarlijks een 60.000 flessen gemaakt. Van tignanello ongeveer 5x zo veel


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 23-01-2019 05:42 PM

(23-01-2019 05:10 PM)Vinogan(s) schreef:  
(23-01-2019 02:58 PM)El Nicho schreef:  Fontodi 2015 in promo op Xtrawine aan 18,02 Euro (excl. shipping) ... wat zeer mooi is.

Ter vergelijking : deze zomer lokaal in de Chianti Classico regio niet te vinden onder de 20 Euro (tenzij misschien op het domein zelf, daar ben ik niet geweest).

De Sorbo was toen (augustus) lokaal nog niet te koop ... de Flaccianello (2015) enkel "onder den toog" (ze geraken niet door hun voorraad 2014) maar de prijzen waren nooit onder de 70 Euro (en vaak al 80) ... de 2010 kocht ik nog (lokaal) aan 57 Euro, de 2013 aan 63.

Flaccianello wordt (te) snel een wijn die niet meer betaalbaar is voor de echte wijnliefhebber ... jammer want vaak zo mooi.

Iemand een idee waar je die nog aan "aanvaardbare" prijzen vindt ?

Definieer aanvaardbaar. Ik heb de mijne via Duitse shop 70 betaald (inc transport), en dat was na heel goed zoeken, want meestal is die inderdaad nog (veel) duurder

Je hebt volledig gelijk natuurlijk: de prijzen van de 2 "nello's" (tig- en flaccia-) stijgen jaar na jaar - beide kosten in principe (en met goed zoeken) ook steeds ongeveer hetzelfde. Ik vrees dat dit de nieuwe realiteit is voor deze wijnen, want de vraag stijgt enkel. En in dat geval loont het dus om (terug) uit te wijken naar brunello voor dat geld...

Pittig detail: van flaccianello worden er jaarlijks een 60.000 flessen gemaakt. Van tignanello ongeveer 5x zo veel

Ik heb net een paar flessen Flaccianello 2015 besteld bij Superiore aan 75 € (basisprijs). Normaal komt daar nog 10€ transport (tot 18 flessen), maar aangezien je korting krijgt (2% vanaf 200 €, 3% vanaf 500€), had ik in totaal 15€ korting op mijn volledige bestelling.

Geen idee of het "aanvaardbaar" is, maar ik vind de gewone Fontodi altijd zo goed, dat ik al lang Flaccianello wilde kopen. Gezien de recente prijsstijginen én het feit dat de 2015 zo goeie punten krijgt dacht ik: nu of nooit.


RE: Fontodi Chianti Classico - Vinogan(s) - 23-01-2019 05:52 PM

(23-01-2019 05:42 PM)Dave schreef:  Ik heb net een paar flessen Flaccianello 2015 besteld bij Superiore aan 75 € (basisprijs). Normaal komt daar nog 10€ transport (tot 18 flessen), maar aangezien je korting krijgt (2% vanaf 200 €, 3% vanaf 500€), had ik in totaal 15€ korting op mijn volledige bestelling.

Geen idee of het "aanvaardbaar" is, maar ik vind de gewone Fontodi altijd zo goed, dat ik al lang Flaccianello wilde kopen. Gezien de recente prijsstijginen én het feit dat de 2015 zo goeie punten krijgt dacht ik: nu of nooit.

Leuk bestellingske Wink

Ik vermoed dat je daar zeer juist gedacht hebt Smile


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 23-01-2019 05:55 PM

(23-01-2019 02:58 PM)El Nicho schreef:  Pittig detail: van flaccianello worden er jaarlijks een 60.000 flessen gemaakt. Van tignanello ongeveer 5x zo veel

Schaarste heeft uiteraard wel een invloed op de prijs (cfr. Bourgogne), maar opgelet, Fontodi is ook een heel groot domein en Flaccianello is dan ook een selectie van hun beste Sangiovese. Ook op Gagliole worden "supercuvées" gemaakt, maar dan gaat het over 1500 flessen...


RE: Fontodi Chianti Classico - El Nicho - 23-01-2019 09:51 PM

(23-01-2019 05:10 PM)Vinogan(s) schreef:  Definieer aanvaardbaar. Ik heb de mijne via Duitse shop 70 betaald (inc transport), en dat was na heel goed zoeken, want meestal is die inderdaad nog (veel) duurder

Je hebt volledig gelijk natuurlijk: de prijzen van de 2 "nello's" (tig- en flaccia-) stijgen jaar na jaar - beide kosten in principe (en met goed zoeken) ook steeds ongeveer hetzelfde. Ik vrees dat dit de nieuwe realiteit is voor deze wijnen, want de vraag stijgt enkel. En in dat geval loont het dus om (terug) uit te wijken naar brunello voor dat geld...

Pittig detail: van flaccianello worden er jaarlijks een 60.000 flessen gemaakt. Van tignanello ongeveer 5x zo veel

Als aanvaardbare prijs probeer ik steeds een vergelijking te maken met wijnen uit dezelfde regio die me evenveel plezier bezorgen ... en 75 Euro tout court vind ik toch al een bom geld voor één fles.

Voor CC regio zijn (al reeds 15+ jaar) Fontodi, Montevertine & Rampolla mijn drie top-referenties. De laatste twee hebben een veel kleinere productie en hun Montevertine & Sammarco kosten toch beduidend minder. Toegegeven, de Montevertine is een geheel andere stijl & de Sammarco is geen Sangiovese wijn maar qua drinkplezier liggen ze voor mij dicht bijeen.
De Sodi di San Niccolo van Castellare di Castellina (een domein qua totaal productie wel vergelijkbaar met Fontodi) is nog zo'n klepper die niet hetzelfde prijskaartje heeft.

Wat Tignanello betreft : geen enkele wijn kende zo'n inflatie in zijn laatste jaren ... tot de 2011 & 2012 kon je die lokaal nog aankopen voor 45 Euro.
De paar jaargangen die ik dronk waren best goed maar heb er nooit één fles van gekocht.

(23-01-2019 05:42 PM)Dave schreef:  Ik heb net een paar flessen Flaccianello 2015 besteld bij Superiore aan 75 € (basisprijs). Normaal komt daar nog 10€ transport (tot 18 flessen), maar aangezien je korting krijgt (2% vanaf 200 €, 3% vanaf 500€), had ik in totaal 15€ korting op mijn volledige bestelling.

Geen idee of het "aanvaardbaar" is, maar ik vind de gewone Fontodi altijd zo goed, dat ik al lang Flaccianello wilde kopen. Gezien de recente prijsstijginen én het feit dat de 2015 zo goeie punten krijgt dacht ik: nu of nooit.

De "gewone" is sinds lang mijn favoriete CC (zelfs nu aan 20+ Euro nog steeds een koopje wat mij betreft).
En elke Fontodi liefhebber moet toch een fles Flaccianello hebben ... je zal er zeker ten volle van genieten !

En op de moment dat je hem consumeert kost de huidige jaargang waarschijnlijk al het dubbele ... das al half de pret Wink


RE: Fontodi Chianti Classico - TheWineVet - 23-01-2019 10:34 PM

Die Flaccianello begint me nu wel te integreren...


RE: Fontodi Chianti Classico - Olivier - 23-01-2019 11:37 PM

(23-01-2019 10:34 PM)TheWineVet schreef:  Die Flaccianello begint me nu wel te integreren...

Je klinkt alsof je net een fles geïntegreerd hebt. Big Grin


RE: Fontodi Chianti Classico - vinejo - 24-01-2019 08:25 AM

(23-01-2019 11:37 PM)Olivier schreef:  
(23-01-2019 10:34 PM)TheWineVet schreef:  Die Flaccianello begint me nu wel te integreren...

Je klinkt alsof je net een fles geïntegreerd hebt. Big Grin

Een intrigerende opmerking Wink


RE: Fontodi Chianti Classico - Vinogan(s) - 24-01-2019 10:21 AM

(23-01-2019 09:51 PM)El Nicho schreef:  Als aanvaardbare prijs probeer ik steeds een vergelijking te maken met wijnen uit dezelfde regio die me evenveel plezier bezorgen ... en 75 Euro tout court vind ik toch al een bom geld voor één fles.

Voor CC regio zijn (al reeds 15+ jaar) Fontodi, Montevertine & Rampolla mijn drie top-referenties. De laatste twee hebben een veel kleinere productie en hun Montevertine & Sammarco kosten toch beduidend minder. Toegegeven, de Montevertine is een geheel andere stijl & de Sammarco is geen Sangiovese wijn maar qua drinkplezier liggen ze voor mij dicht bijeen.
De Sodi di San Niccolo van Castellare di Castellina (een domein qua totaal productie wel vergelijkbaar met Fontodi) is nog zo'n klepper die niet hetzelfde prijskaartje heeft.

Uiteraard akkoord ivm prijs, maar dat zijn steeds persoonlijke keuzes. Ik koop soms flessen waarvan ik weet dat, als ik ze op mijn eentje zou moeten drinken, ik ze nooit zou kopen. Maar als je dan weet dat het een fles is die je binnen x aantal jaar kan delen met andere enthousiastelingen, ja, dan lijkt het plots wel soms de moeite om de moeite te doen Smile

Je maakt uiteraard je eigen vergelijkingen, maar zoals je zelf zegt is sammarco cabernet en geen sangiovese - dus in mijn ogen een ander type wijn en niet vergelijkbaar. En Montevertine: daar denk ik dat je de Montevertine eerder qua niveau moet gaan vergelijken met de Sorbo en niet met de Flaccianello, dewelke ik dan eerder naast le Pergole Torte zou zetten. En dan liggen de prijzen wel iets anders... Sodi zou ik ook eerder naast Sorbo zetten, zit qua reputatie ook wel niet op het niveau van flaccianello vind ik, hetgeen (deels) het verschil verklaart


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 24-01-2019 02:33 PM

Ik dronk nog geen enkele van die toppers, maar heb wel nog o.a. Sammarco, Vigna del Sorbo, I Sodi di San Niccolo en Tignanello liggen.

Als ik op basis van de basiswijnen van alle genoemde domeinen een voorkeur zou moeten geven, dan gaat de mijne naar Montevertine. Ik was werkelijk onder de indruk van de Pian del Ciampolo 2015. In zoverre dat ik mijn goed voornemen om niet te veel geld meer uit te geven aan dure namen waarschijnlijk ga herzien voor dit domein. Eerst wel de 2016 proeven om te zien of die hetzelfde niveau haalt.

Ik dacht dat toen ik de 2010 van Vigna del Sorbo kocht, de prijs voor de Flaccianello identiek was, maar dat de Sorbo in die jaargang als de betere werd beschouwd door Galloni en dat ik daarom voor de Sorbo gegaan ben.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 24-01-2019 03:47 PM

(24-01-2019 02:33 PM)33S schreef:  Ik dronk nog geen enkele van die toppers, maar heb wel nog o.a. Sammarco, Vigna del Sorbo, I Sodi di San Niccolo en Tignanello liggen.

Als ik op basis van de basiswijnen van alle genoemde domeinen een voorkeur zou moeten geven, dan gaat de mijne naar Montevertine. Ik was werkelijk onder de indruk van de Pian del Ciampolo 2015. In zoverre dat ik mijn goed voornemen om niet te veel geld meer uit te geven aan dure namen waarschijnlijk ga herzien voor dit domein. Eerst wel de 2016 proeven om te zien of die hetzelfde niveau haalt.

Ik dacht dat toen ik de 2010 van Vigna del Sorbo kocht, de prijs voor de Flaccianello identiek was, maar dat de Sorbo in die jaargang als de betere werd beschouwd door Galloni en dat ik daarom voor de Sorbo gegaan ben.

Opgelet, Sammarco heeft wel wat tijd nodig. Welk(e) ja(a)r(en) heb je liggen?


RE: Fontodi Chianti Classico - 33S - 24-01-2019 04:05 PM

(24-01-2019 03:47 PM)wvd schreef:  
(24-01-2019 02:33 PM)33S schreef:  Ik dronk nog geen enkele van die toppers, maar heb wel nog o.a. Sammarco, Vigna del Sorbo, I Sodi di San Niccolo en Tignanello liggen.

Als ik op basis van de basiswijnen van alle genoemde domeinen een voorkeur zou moeten geven, dan gaat de mijne naar Montevertine. Ik was werkelijk onder de indruk van de Pian del Ciampolo 2015. In zoverre dat ik mijn goed voornemen om niet te veel geld meer uit te geven aan dure namen waarschijnlijk ga herzien voor dit domein. Eerst wel de 2016 proeven om te zien of die hetzelfde niveau haalt.

Ik dacht dat toen ik de 2010 van Vigna del Sorbo kocht, de prijs voor de Flaccianello identiek was, maar dat de Sorbo in die jaargang als de betere werd beschouwd door Galloni en dat ik daarom voor de Sorbo gegaan ben.

Opgelet, Sammarco heeft wel wat tijd nodig. Welk(e) ja(a)r(en) heb je liggen?

2009. Aan de TN's op cellartracker te zien, dacht ik nu ook weer niet te lang meer te wachten.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 24-01-2019 04:32 PM

(24-01-2019 04:05 PM)33S schreef:  
(24-01-2019 03:47 PM)wvd schreef:  
(24-01-2019 02:33 PM)33S schreef:  Ik dronk nog geen enkele van die toppers, maar heb wel nog o.a. Sammarco, Vigna del Sorbo, I Sodi di San Niccolo en Tignanello liggen.

Als ik op basis van de basiswijnen van alle genoemde domeinen een voorkeur zou moeten geven, dan gaat de mijne naar Montevertine. Ik was werkelijk onder de indruk van de Pian del Ciampolo 2015. In zoverre dat ik mijn goed voornemen om niet te veel geld meer uit te geven aan dure namen waarschijnlijk ga herzien voor dit domein. Eerst wel de 2016 proeven om te zien of die hetzelfde niveau haalt.

Ik dacht dat toen ik de 2010 van Vigna del Sorbo kocht, de prijs voor de Flaccianello identiek was, maar dat de Sorbo in die jaargang als de betere werd beschouwd door Galloni en dat ik daarom voor de Sorbo gegaan ben.

Opgelet, Sammarco heeft wel wat tijd nodig. Welk(e) ja(a)r(en) heb je liggen?

2009. Aan de TN's op cellartracker te zien, dacht ik nu ook weer niet te lang meer te wachten.
2009 is (alweer) een toppertje en misschien kan je er al eens van proeven. Zelf houden we het nog op 2005 en we beginnen stilaan met 2003. Ik heb wel de indruk dat recentere jaren (uitgenomen 2010 en 2013) iets vlotter zijn in hun jeugd. Op Rampolla in juli nog een d'Alceo 2011 geproefd en die was al verbazend genietbaar.


RE: Fontodi Chianti Classico - Vinogan(s) - 24-01-2019 04:50 PM

(24-01-2019 02:33 PM)33S schreef:  Ik dacht dat toen ik de 2010 van Vigna del Sorbo kocht, de prijs voor de Flaccianello identiek was, maar dat de Sorbo in die jaargang als de betere werd beschouwd door Galloni en dat ik daarom voor de Sorbo gegaan ben.

Goh, als ik me goed herinner (want ik heb ze niet gekocht) was de spread in prijs tussen sorbo en flaccianello in 2010 iets van een 5 à max 10 euro... nu is dat iets meer Rolleyes


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 24-01-2019 09:31 PM

Vraagje voor wie ervaring heeft met Flaccianello: hoeveel tijd heeft die doorgaans nodig ?


RE: Fontodi Chianti Classico - vinejo - 25-01-2019 12:26 AM

(24-01-2019 09:31 PM)Dave schreef:  Vraagje voor wie ervaring heeft met Flaccianello: hoeveel tijd heeft die doorgaans nodig ?

Als ge een beetje doordrinkt een goed uurke Big Grin


RE: Fontodi Chianti Classico - Vinogan(s) - 25-01-2019 10:25 AM

(24-01-2019 09:31 PM)Dave schreef:  Vraagje voor wie ervaring heeft met Flaccianello: hoeveel tijd heeft die doorgaans nodig ?

Minstens 10 jaar, meestal nog wat meer, afhankelijk van het jaar


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 25-01-2019 11:53 AM

(25-01-2019 10:25 AM)Vinogan(s) schreef:  
(24-01-2019 09:31 PM)Dave schreef:  Vraagje voor wie ervaring heeft met Flaccianello: hoeveel tijd heeft die doorgaans nodig ?

Minstens 10 jaar, meestal nog wat meer, afhankelijk van het jaar

Op mijn verjaardag in 2025 dus. Staat genoteerd Wink


RE: Fontodi Chianti Classico - Vince - 25-01-2019 01:00 PM

slechte ervaring gehad met Flaccianello;
van het toscaanse topjaar 1997 koesterde ik lang een flesje (één van m'n allereerste en dure wijnaankopen), deed die vol verwachtingen open op een blinddegustatie rond 2012 en bleek over de top (in de mate dat die ooit de top bereikt zou hebben)

globaal genomen heb ik m'n twijfels bij de bewaarkracht van toscaanse wijnen (in tegenstelling tot Piëmonte), als je dit naast BDX zet waar zelfs sommige cru bourgois wijnen pas hun top bereiken na 15 jaar...


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 25-01-2019 01:25 PM

(25-01-2019 01:00 PM)Vince schreef:  slechte ervaring gehad met Flaccianello;
van het toscaanse topjaar 1997 koesterde ik lang een flesje (één van m'n allereerste en dure wijnaankopen), deed die vol verwachtingen open op een blinddegustatie rond 2012 en bleek over de top (in de mate dat die ooit de top bereikt zou hebben)

globaal genomen heb ik m'n twijfels bij de bewaarkracht van toscaanse wijnen (in tegenstelling tot Piëmonte), als je dit naast BDX zet waar zelfs sommige cru bourgois wijnen pas hun top bereiken na 15 jaar...

Ik heb nog een pak Toscaanse 1997 liggen, zal er binnenkort ook eens openen. Maar dat is een wat controversieel jaar. Aanvankelijk erg gehypet, daarna verguisd en nu terug opgepikt.
Wat bewaarbaarheid van Toscaanse wijnen betreft heb ik echter allesbehalve twijfels. Ik zou zelfs zeggen dat ze bij de langst levende rode wijnen behoren en dan gaat het niet enkel over Biondi-Santi, die een levensverwachting heeft die door bijzonder weinig Bx geëvenaard wordt. Wel kan je de meeste jonger drinken en is hun genietbare periode dus langer. Ik heb geweldige herinneringen aan Badia a Coltibuone Riserva 1975 en Uzzano Riserva 1971, La Querce 1979 en vele andere
Fontodi maakt en verdeelt nu ook de wijn van Filetta in Lamole. Vorig jaar op Vinitaly vertelde ik hen dat ik nog één fles 1979 over had, toen uiteraard nog gemaakt door de andere tak van de familie. In de beginjaren dozen en dozen van gedronken, maar nu uiteraard naar het hiernamaals. Maar de jonge Manetti zei dat dit helemaal niet zeker was, toen de deal gesloten werd hadden ze nog veel oudere wijnen geproefd en daarbij bleken er vele nog merkwaardig goed. En men maakte toen niet eens een riserva, alles gebotteld na een jaartje on foeder! We gaan ze in de lente toch maar eens proeven.


RE: Fontodi Chianti Classico - Vinogan(s) - 25-01-2019 03:06 PM

(25-01-2019 01:00 PM)Vince schreef:  globaal genomen heb ik m'n twijfels bij de bewaarkracht van toscaanse wijnen (in tegenstelling tot Piëmonte), als je dit naast BDX zet waar zelfs sommige cru bourgois wijnen pas hun top bereiken na 15 jaar...

Zoals wvd ook aanhaalt, zegt de breedte van het drinkvenster eigenlijk niets over de lengte ervan. Het (algemeen gesproken dan) lange, smallere drinkvenster van bordeaux vind ik nu net een nadeel


RE: Fontodi Chianti Classico - TheWineVet - 16-02-2020 02:32 PM

Vigna del Sorbo 2006: gewoonweg af, fantastische wijn! 95


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 17-02-2020 01:23 PM

(16-02-2020 02:32 PM)TheWineVet schreef:  Vigna del Sorbo 2006: gewoonweg af, fantastische wijn! 95

Toen nog met Cabernet denk ik(?). Stijl is iets veranderd sindsdien (nu 100% Sangiovese), maar voor mij zeker niet minder. Beide "versies" zijn inderdaad bijzondere wijnen.


RE: Fontodi Chianti Classico - WilD - 17-02-2020 06:03 PM

Afgelopen zaterdag Toscane 10 years after.

Flaccianello 2010 unaniem op 1.


01. Flaccianello della Pieve 98,0 98,25
02. Casanova di Neri Tenuta Nuova 97,4 97,38
03. Guado al Tasso 96,9 97,00
04. Solengo 96,7 96,75
04. Brunello La Lucere 96,4 96,75
06. Paleo 95,8 95,88
07. Tignanello 95,2 95,50
08. Sassicaia 94,7 94,75
08. Brunello Il Poggione 94,6 94,75
10. Ornellaia 94,6 94,63
11. Percarlo 94,5 94,51
12. Galatrona 93,9 94,13
13. Magari Gaja 92,8 92,65
14. Sondraia 92,5 92,55
15. Brunello Pianrosso Ciacci P. 91,8 91,75


RE: Fontodi Chianti Classico - Benz - 17-02-2020 06:26 PM

(17-02-2020 06:03 PM)WilD schreef:  Afgelopen zaterdag Toscane 10 years after.

Flaccianello 2010 unaniem op 1.


01. Flaccianello della Pieve 98,0 98,25
02. Casanova di Neri Tenuta Nuova 97,4 97,38
03. Guado al Tasso 96,9 97,00
04. Solengo 96,7 96,75
04. Brunello La Lucere 96,4 96,75
06. Paleo 95,8 95,88
07. Tignanello 95,2 95,50
08. Sassicaia 94,7 94,75
08. Brunello Il Poggione 94,6 94,75
10. Ornellaia 94,6 94,63
11. Percarlo 94,5 94,51
12. Galatrona 93,9 94,13
13. Magari Gaja 92,8 92,65
14. Sondraia 92,5 92,55
15. Brunello Pianrosso Ciacci P. 91,8 91,75

Amaai, heerlijke wijntjes!! Slurp


RE: Fontodi Chianti Classico - fleer - 18-02-2020 12:43 AM

Wow, een tasting om U tegen te zeggen.

Hoeveel van die wijnen waren op dronk?
Zou de uitslag hetzelfde zijn als je dit binnen 5 jaar herhaalt?


RE: Fontodi Chianti Classico - WilD - 18-02-2020 04:23 PM

Persoonlijk vond ik nagenoeg alle wijnen al behoorlijk op dronk. Uitzondering was Percarlo 2010. Deze was nog zeer jong. Is sowieso een moeilijk te plannen wijn vind ik persoonlijk. Flaccianello en Tenuta Nuova waren ook nog erg jong maar toch al zeer te genieten.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 18-02-2020 07:01 PM

Dat deCiacci Pianrosso niet goed scoorde verbaast me niet echt. Terwijl de "gewone" Brunello 2010 al mooi op dronk is, herinner ik me Pianrosso's uit de aren 90 die de eerste 15 jaar compleet ongenaakbaar waren. Is die stijl intussen veranderd? Geen idee want sindsdien niet meer gezien.


Vigna del Sorbo 2007 - Vinoco - 16-05-2020 08:28 PM

Vigna del Sorbo 2007: Blind in het glas. Kleur beloofd niet veel goeds voor mijn smaak. Doorzichtig. Ik ruik laurier en kersen. Pfff in de mond zijn de zuren veel te dominant. Het mag duidelijk zijn dat dit Italië is. Voor iedereen aan tafel is het Nebbiolo maar dat blijkt het niet te zijn. Sangiovese it is! hmm. Niet mijn ding. Volgens de inbrenger nog veel te jong, maar ik geloof er niets van. Zuren bouwen nooit af....de rest wel. 90/100


RE: Fontodi Chianti Classico - GP1978 - 04-10-2020 08:54 PM

2015 Fontodi Chianti Classico

[attachment=5165]

6u op voorhand opengetrokken, maar heeft toch nog veel lucht nodig, dus decanteren was beter geweest.

Het laatste restje nu is duidelijk beter dan het eerste glas 3u geleden.


RE: Fontodi Chianti Classico - vinejo - 05-10-2020 12:32 PM

(04-10-2020 08:54 PM)GP1978 schreef:  2015 Fontodi Chianti Classico



6u op voorhand opengetrokken, maar heeft toch nog veel lucht nodig, dus decanteren was beter geweest.

Het laatste restje nu is duidelijk beter dan het eerste glas 3u geleden.

Goed om weten, heb er ook eentje liggen (met dank aan Bowmore).
Ga nog wat wachten.


RE: Fontodi Chianti Classico - Benz - 20-01-2021 11:33 PM

Fontodi Chianti Classico 2014.

Fles 6 uur op voorhand geopend.
Robijnrood van kleur.
Neus van vooral rood fruit, kersen, koffie, zoethout en kruiden.
In de mond een mooie frisse elegante wijn, zijdezachte tannines en lichte zuurtjes.
Middellange afdronk.
Hele mooie wijn voor een zogezegde mindere jaargang 2014.
90-91 cheers


RE: Fontodi Chianti Classico - bowmore - 21-01-2021 10:49 AM

(05-10-2020 12:32 PM)vinejo schreef:  Goed om weten, heb er ook eentje liggen (met dank aan Bowmore).
Ga nog wat wachten.
Probeer nog een viertal jaar te wachten. Chianti krijgt een andere dimensie met wat jaren.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 21-01-2021 11:38 AM

(21-01-2021 10:49 AM)bowmore schreef:  
(05-10-2020 12:32 PM)vinejo schreef:  Goed om weten, heb er ook eentje liggen (met dank aan Bowmore).
Ga nog wat wachten.
Probeer nog een viertal jaar te wachten. Chianti krijgt een andere dimensie met wat jaren.

Wij beginnen nu stilaan met de 2009. Enkele maanden terug een Flaccianello 2012 geopend want AG adviseert drinken vanaf 2020 en geeft een 97/100. Wijn was amper te zuipen, massief, potdicht, vol tannine en 's anderendaags was daar weinig verandering in. Dat gaat dus nog minstens 10 - 15 jaar duren voor dat enig plezier gaar geven vrees ik... Zal niet meer voor mij zijn wellicht...Confused


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 21-01-2021 02:35 PM

(20-01-2021 11:33 PM)Benz schreef:  Fontodi Chianti Classico 2014.

Fles 6 uur op voorhand geopend.
Robijnrood van kleur.
Neus van vooral rood fruit, kersen, koffie, zoethout en kruiden.
In de mond een mooie frisse elegante wijn, zijdezachte tannines en lichte zuurtjes.
Middellange afdronk.
Hele mooie wijn voor een zogezegde mindere jaargang 2014.
90-91 cheers

Ook gedronken tijdens de eindejaarsperiode en vond dit alweer TOP!
Kan me dan ook vinden in je score, of zou misschien zelfs nog een puntje hoger
durven gaan Slurp


RE: Fontodi Chianti Classico - vinejo - 15-12-2021 10:11 PM

(21-01-2021 10:49 AM)bowmore schreef:  
(05-10-2020 12:32 PM)vinejo schreef:  Goed om weten, heb er ook eentje liggen (met dank aan Bowmore).
Ga nog wat wachten.
Probeer nog een viertal jaar te wachten. Chianti krijgt een andere dimensie met wat jaren.

Ausch’, sorry Bowmore, maar t is wvd zijn schuld.
Hij schreef zo beeldend over een andere Toscaanse 2015 dat ik als geleid door een blinde geleide hond naar mijn kelder werd gezogen…

En neen, heb er niet echt spijt van.
Chianti Classico 2015 dus.
De neus is al meteen typisch Italiaans, zo n geur die me doet denken dat ik veel te weinig Italiaanse wijnen drink. Is ook zo.
Heerlijke specerijen (speculaas), eerder zwart fruit, leder, potloodpunt.
De aanzet is heel zacht en aangenaam, bijzonder fris, tannines zijn bescheiden maar wel voelbaar vanaf het middenstuk, naar het einde toe komen nogal uitdagende zuurtjes piepen, en ook wel wat alcohol (maar daar ben ik de laatste jaren zeer gevoelig aan geworden).
Ik denk dat die zuurtjes erop wijzen dat Bowmore gelijk heeft, binnen een jaar of 4 zijn die mooi versmolten.
However, al erg genoten van deze wijn, en overtuigd van de klasse van Fontodi.

Benieuwd wat het morgen verder geeft, want ga nu nog een glaasje Bouland verder drinken, was vergeten dat die ook nog open stond van gisteren Blush


RE: Fontodi Chianti Classico - Olivier - 15-12-2021 11:37 PM

(15-12-2021 10:11 PM)vinejo schreef:  
(21-01-2021 10:49 AM)bowmore schreef:  
(05-10-2020 12:32 PM)vinejo schreef:  Goed om weten, heb er ook eentje liggen (met dank aan Bowmore).
Ga nog wat wachten.
Probeer nog een viertal jaar te wachten. Chianti krijgt een andere dimensie met wat jaren.

Ausch’, sorry Bowmore, maar t is wvd zijn schuld.
Hij schreef zo beeldend over een andere Toscaanse 2015 dat ik als geleid door een blinde geleide hond naar mijn kelder werd gezogen…

En neen, heb er niet echt spijt van.
Chianti Classico 2015 dus.
De neus is al meteen typisch Italiaans, zo n geur die me doet denken dat ik veel te weinig Italiaanse wijnen drink. Is ook zo.
Heerlijke specerijen (speculaas), eerder zwart fruit, leder, potloodpunt.
De aanzet is heel zacht en aangenaam, bijzonder fris, tannines zijn bescheiden maar wel voelbaar vanaf het middenstuk, naar het einde toe komen nogal uitdagende zuurtjes piepen, en ook wel wat alcohol (maar daar ben ik de laatste jaren zeer gevoelig aan geworden).
Ik denk dat die zuurtjes erop wijzen dat Bowmore gelijk heeft, binnen een jaar of 4 zijn die mooi versmolten.
However, al erg genoten van deze wijn, en overtuigd van de klasse van Fontodi.

Benieuwd wat het morgen verder geeft, want ga nu nog een glaasje Bouland verder drinken, was vergeten dat die ook nog open stond van gisteren Blush

Aha, Jo begint aan de Italianen! Smile

Ik heb ook Fontodi liggen, maar 2018. Die zal nog een hele tijd moeten liggen, vrees ik.


RE: Fontodi Chianti Classico - Dave - 16-12-2021 08:51 AM

(15-12-2021 10:11 PM)vinejo schreef:  
(21-01-2021 10:49 AM)bowmore schreef:  
(05-10-2020 12:32 PM)vinejo schreef:  Goed om weten, heb er ook eentje liggen (met dank aan Bowmore).
Ga nog wat wachten.
Probeer nog een viertal jaar te wachten. Chianti krijgt een andere dimensie met wat jaren.

Ausch’, sorry Bowmore, maar t is wvd zijn schuld.
Hij schreef zo beeldend over een andere Toscaanse 2015 dat ik als geleid door een blinde geleide hond naar mijn kelder werd gezogen…

En neen, heb er niet echt spijt van.
Chianti Classico 2015 dus.
De neus is al meteen typisch Italiaans, zo n geur die me doet denken dat ik veel te weinig Italiaanse wijnen drink. Is ook zo.
Heerlijke specerijen (speculaas), eerder zwart fruit, leder, potloodpunt.
De aanzet is heel zacht en aangenaam, bijzonder fris, tannines zijn bescheiden maar wel voelbaar vanaf het middenstuk, naar het einde toe komen nogal uitdagende zuurtjes piepen, en ook wel wat alcohol (maar daar ben ik de laatste jaren zeer gevoelig aan geworden).
Ik denk dat die zuurtjes erop wijzen dat Bowmore gelijk heeft, binnen een jaar of 4 zijn die mooi versmolten.
However, al erg genoten van deze wijn, en overtuigd van de klasse van Fontodi.

Benieuwd wat het morgen verder geeft, want ga nu nog een glaasje Bouland verder drinken, was vergeten dat die ook nog open stond van gisteren Blush

Ik ben ook fan van Fontodi. Bij elke jaargang die ik proef ben ik telkens weer onder de indruk van de klasse van deze wijn.

Laatst heb ik ook de 2015 geproefd en die was ook weer geweldig op dag 1, maar op dag 2 begon hij tekenen van oxidatie te vertonen, dus maar snel opgedronken.

Dat herinner ik me niet van vorige jaargangen, maar misschien komt dat omdat die flessen zelden of nooit dag 2 haalden.
Ben dus wel benieuwd naar je bevindingen.


RE: Fontodi Chianti Classico - Dc - 16-12-2021 09:55 AM

Heb zelf 2015 en 2016 liggen.

Is ook al niet meer de goedkoopste cc natuurlijk. 2019 nog een sprong in prijs als ik het zo lees Sad


RE: Fontodi Chianti Classico - Benz - 16-12-2021 11:58 AM

Hier ook een fan van Fontodi, ook de Chianti Classico 2015 en 2016 liggen. Gaan er met de feestdagen wel een paar aan geloven denk ik. Wink


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 16-12-2021 05:21 PM

Eigenaardig genoeg is mijn liefde voor Fontodi deftig aan het bekoelen. Ik heb altijd gedacht dat ze weliswaar (te) veel tannine hadden, maar dat die met voldoende flesrust wel gingen afronden. Onlangs dronken we een 2009 en ondanks het warme jaar, of misschien net daardoor, zijn die tannines nog altijd verre van versmolten, integendeel zelfs. Die waren duidelijk niet rijp bij de pluk. Het deed me enigszins denken aan Bordeaux 1976. Dat was ook een hete, hete zomer en vele wijnen hadden toen rijpe aroma's, vette smaak soms, maar dan, op de afdronk, kwam daar plots een pak stroeve tannines aan. Ook Flaccianello 2012 enkele maanden terug was in dat bedje ziek. Sommige proevers blijken dat niet erg te vinden, straffer nog, sommige recensenten geven daar zelfs een extra puntje voor omdat ze, volledig onterecht, denken dat een stevige "backbone" de wijn langer laat leven. En dat is een misvatting. Geef mij maar rijpe, smakelijke, zachte tannines à la Costanti van eergisteren! In mijn wereld is dat een véél grotere wijn dan Flaccianello, maar ja, ik predik in de woestijn vrees ik.


RE: Fontodi Chianti Classico - vinejo - 16-12-2021 09:13 PM

@Dave
Echt waar, gisteren had ik er één glas van gedronken en dacht ook van “oeps, niet teveel van drinken of die is morgen geoxideerd”.
Maar ging tóch niet verder drinken want had nog een halve fles Bouland openstaan.

Vandaag verder geproefd, bij de eerste slok dacht ik dju, gesloten, bijna hard, maar bij elke slok werd ie weer beter. Niks oxidatie.
Beetje een kruising tussen een Pauillac en een Chateauneuf.
De alcohol was getemperd maar nu en dan voelde ik m wat, het enige wat ik iets minder vond aan deze wijn.
Voor de rest, great stuff.
Zie wel dat ie nu al 30 euro moet kosten, daarvoor heb je natuurlijk heel veel lekkere flessen uit andere gebieden en landen…

However, thank you Bowmore, en cheers


RE: Fontodi Chianti Classico - Benz - 28-06-2022 08:23 PM

Vanavond Fontodi 2015 in het glas.
Fles 2 uur op voorhand geopend.
Mooi jong donkerrood van kleur.
Neus van rood en vooral zwart fruit, cassis, pruimen, leder, tabbak, sigarenkistje, vanille(eik) en wat zoethout.
In de mond een mooie volle evenwichtige wijn met prachtige tannines en zuren en wat lichte kruidigheid.
Lange afdronk.
Dit is een kanjer van een wijn en wat mij betreft bij het mooiste wat je in Chianti Classico kan vinden!
Dik verdiende 92-93! cheers


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 06-08-2022 08:38 PM

Fontodi Chianti Classico 2016

(mag ik dat hier wel posten, want ja....?)

Recht uit de kelder, snok open, hop in 't glas: vrij diepe kleur, zeker voor Chianti. Redelijk warm-fruitige neus met erg rijp rood en pruimachtig fruit. Vrij vol in de mond, een vleugje animaal, niet abnormaal voor een erg rijpe Sangiovese, redelijk dens, veel tannine. Ik stop hem even in de frigo en dat helpt, het al te warm gevoel tempert. Na wat langer open en walsen wordt het een vleug frisser (de frigo helpt ook) en komt er wat meer rood in het fruit. De eega dacht niet aan Chianti, vond de wijn te animaal, stroef en alcoholisch, maar wat kent zij er nu van... Naarmate de fles leegt en ik vul vind ik hem wat soepeler maar ondanks reeds 6 jaar toch nogal structuur.
Voor mij is Fontodi meer en meer een wijn voor Bordeaux liefhebbers. Ik mis hier de charme, de aansprekelijkheid, de intrige. het is zeker een volle, krachtige, goed gemaakte wijn, maar al bij al is dit niet mijn ding en eigenlijk vind ik Fontodi minder aantrekkelijk dan Rubiolo, Pagliarese of Fèlsina, minder "echt" dan Istine, minder direct dan Vignamaggio en minder intrigerend dan Rampolla. Galloni geeft deze wijn een 94 Gek?. Gagliole's Gagliole 2016 krijgt dan een 90+. Dat is een wijn van een andere dimensie. Ook hun Riserva die aan +/- dezelfde prijs de deur uit gaat is heel andere koek in mijn Chianti wereld.
Fontodi vind ik in feite nogal overschat in de pers. Zeker mooie wijn, daar twijfel ik geen seconde aan, maar.... gaat densiteit dan altijd boven finesse en intrige? En dan vraagt een mens zich af...
Maar zoals onlangs iemand opmerkte, wat ken ik er nu van, ik ben niet eens mee met de laatste hype... Wink


RE: Fontodi Chianti Classico - Olivier - 07-08-2022 09:28 AM

Fontodi staat bekend om zijn krachtige stijl. Zou het niet kunnen dat deze fles nog wat tijd nodig had?


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 07-08-2022 10:27 AM

(07-08-2022 09:28 AM)Olivier schreef:  Fontodi staat bekend om zijn krachtige stijl. Zou het niet kunnen dat deze fles nog wat tijd nodig had?

Dat zal de wijn zeker te goede komen, maar enige tijd geleden openden we een 2010 en die gaf ook die indruk. Ik bedoel maar, Fontodi is een erg warme wijngaard en dat merk je. Ik mis wat spanning in die wijnen. Het is een eigen stijl uiteraard en dat de wijnen goed gemaakt zijn betwist ik geenszins, maar het is minder mijn ding dan andere Chianti's, zowel uit onze portfolio als bvb. San Giusto, Montevertine, I Fabbri,...
Mijn (eeuwige...Rolleyes ) kritiek op de reviewers is dat ze altijd kracht en concentratie hoger waarderen dan finesse, spanning en complexiteit.
Gagliole bezit ook en vooral wijngaarden in de Conca d'Oro, maar toch zijn de wijnen veel subtieler, "intrigerender" als je wil en dat geldt m.i. ook voor de hierboven genoemde domeinen (maar in mindere mate natuurlijk Wink )
Ik wil anders best eens wat organiseren met een aantal forum leden en wat blind in het glas gieten, graag zelfs.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 07-04-2023 05:06 PM

Gisteren een CC 2010. De kurk brak in twee, gelukkig kwam de Durand ter hulp en moest decanteren wegens echt gigantisch pak bezinksel. Dan een vrij rijpe, redelijk (te...) warme neus met wat pruimige toetsen. Vrij vol en rond in de mond, redelijk smakelijk, maar vrij rechtdoor. Ik snap dat velen dit het summum (van Chianti) vinden, de textuur en type gaan erg richting Bordeaux, maar ik mis hier die spanning, dat frissere wat mij aantrekt in Chianti. Geef mij maar liever (hier hele lijst).


RE: Fontodi Chianti Classico - vinejo - 07-04-2023 11:00 PM

(07-04-2023 05:06 PM)wvd schreef:  Gisteren een CC 2010. De kurk brak in twee, gelukkig kwam de Durand ter hulp en moest decanteren wegens echt gigantisch pak bezinksel. Dan een vrij rijpe, redelijk (te...) warme neus met wat pruimige toetsen. Vrij vol en rond in de mond, redelijk smakelijk, maar vrij rechtdoor. Ik snap dat velen dit het summum (van Chianti) vinden, de textuur en type gaan erg richting Bordeaux, maar ik mis hier die spanning, dat frissere wat mij aantrekt in Chianti. Geef mij maar liever (hier hele lijst).

…liever die waarvan Smaakatleet 3 slechte flessen had?


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 08-04-2023 11:55 AM

(07-04-2023 11:00 PM)vinejo schreef:  
(07-04-2023 05:06 PM)wvd schreef:  Gisteren een CC 2010. De kurk brak in twee, gelukkig kwam de Durand ter hulp en moest decanteren wegens echt gigantisch pak bezinksel. Dan een vrij rijpe, redelijk (te...) warme neus met wat pruimige toetsen. Vrij vol en rond in de mond, redelijk smakelijk, maar vrij rechtdoor. Ik snap dat velen dit het summum (van Chianti) vinden, de textuur en type gaan erg richting Bordeaux, maar ik mis hier die spanning, dat frissere wat mij aantrekt in Chianti. Geef mij maar liever (hier hele lijst).

…liever die waarvan Smaakatleet 3 slechte flessen had?

Dat was geen Chianti, maar zeker wel. Jammer genoeg heb ik die niet kunnen proeven om zelf vast te stellen wat er mee aan de hand was want ik heb daar zeer ernstige twijfels bij: niemand heeft me ooit bericht van een problematische fles Rampolla en zelf ook geen ene enkele slechte fles gehad, wel verschillen natuurlijk, en dan 3 op een rij..... Wat denk jij dan zelf?


RE: Fontodi Chianti Classico - Smaakatleet - 08-04-2023 01:41 PM

Werner, ik vind het nogal schaamteloos hoe jij dit hier neerzet.

Als een klant mij een bericht stuurt dat er iets fout is met een product dat bij ons gekend staat als een foutloos product dan wordt dit ten harte genomen en onmiddelijk bekeken.

Wat jij nu doet is publiekelijk insinueren dat ik het niet nauw neem met de waarheid.

Dit is voor mij dan ook ineens het laatste bericht dat ik ooit persoonlijk aan u zal adresseren.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 08-04-2023 01:50 PM

(08-04-2023 01:41 PM)Smaakatleet schreef:  Werner, ik vind het nogal schaamteloos hoe jij dit hier neerzet.

Als een klant mij een bericht stuurt dat er iets fout is met een product dat bij ons gekend staat als een foutloos product dan wordt dit ten harte genomen en onmiddelijk bekeken.

Wat jij nu doet is publiekelijk insinueren dat ik het niet nauw neem met de waarheid.

Dit is voor mij dan ook ineens het laatste bericht dat ik ooit persoonlijk aan u zal adresseren.

Ik vind het echt jammer dat ik die 3 flessen niet zelf heb kunnen proeven want zeg nu zelf: 3 foute flessen op rij, dat is statistisch quasi onmogelijk. Ik vermoed dus dat hier iets anders speelt namelijk dat jij deze wijn gewoon helemaal niet lekker vindt, wat uiteraard je volste recht is.
Je mag uiteraard alle resterende flessen terugbezorgen.


RE: Fontodi Chianti Classico - shiraz - 09-04-2023 10:49 PM

(08-04-2023 01:41 PM)Smaakatleet schreef:  Werner, ik vind het nogal schaamteloos hoe jij dit hier neerzet.

Als een klant mij een bericht stuurt dat er iets fout is met een product dat bij ons gekend staat als een foutloos product dan wordt dit ten harte genomen en onmiddelijk bekeken.

Wat jij nu doet is publiekelijk insinueren dat ik het niet nauw neem met de waarheid.

Dit is voor mij dan ook ineens het laatste bericht dat ik ooit persoonlijk aan u zal adresseren.
Greg, er zijn genoeg wijnhandelaren die hun klanten wel au sérieux nemen.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 10-04-2023 02:24 PM

(09-04-2023 10:49 PM)shiraz schreef:  
(08-04-2023 01:41 PM)Smaakatleet schreef:  Werner, ik vind het nogal schaamteloos hoe jij dit hier neerzet.

Als een klant mij een bericht stuurt dat er iets fout is met een product dat bij ons gekend staat als een foutloos product dan wordt dit ten harte genomen en onmiddelijk bekeken.

Wat jij nu doet is publiekelijk insinueren dat ik het niet nauw neem met de waarheid.

Dit is voor mij dan ook ineens het laatste bericht dat ik ooit persoonlijk aan u zal adresseren.
Greg, er zijn genoeg wijnhandelaren die hun klanten wel au sérieux nemen.

Heeft het niks met "au sérieux" te maken, het is gewoon bizar en daarom kan ik het amper geloven. Maar ik heb intussen een Sammarco 2011 in mijn privé kelder gevonden en rechtop gezet, dus binnenkort wordt er geproefd. Als daar dan ook iets mis mee is, dan hebben we een dik probleem.... Confused


RE: Fontodi Chianti Classico - Smaakatleet - 10-04-2023 02:48 PM

(09-04-2023 10:49 PM)shiraz schreef:  
(08-04-2023 01:41 PM)Smaakatleet schreef:  Werner, ik vind het nogal schaamteloos hoe jij dit hier neerzet.

Als een klant mij een bericht stuurt dat er iets fout is met een product dat bij ons gekend staat als een foutloos product dan wordt dit ten harte genomen en onmiddelijk bekeken.

Wat jij nu doet is publiekelijk insinueren dat ik het niet nauw neem met de waarheid.

Dit is voor mij dan ook ineens het laatste bericht dat ik ooit persoonlijk aan u zal adresseren.
Greg, er zijn genoeg wijnhandelaren die hun klanten wel au sérieux nemen.

Hey Eddy, gelukkig maar, het komt hier over alsof ik een foutieve wijn niet kan onderscheiden van een wijn die niet in mijn ''smaak'' valt. 1 april valt laat dit jaar.


RE: Fontodi Chianti Classico - Kris G - 10-04-2023 03:43 PM

Er wordt hier blijkbaar gesuggereerd dat er niemand bij Ebriosi enig verstand heeft van het proeven van een glas wijn (natuurlijk volledig vrede mee als dit op mij is bedoeld), maar ik kan wel garanderen dan de overige leden wel degelijk top-proevers zijn. Die drie flessen Sammarco waren zo foutief dat het na de eerste ervaring in de neus een serieuze dosis moed vergde om er toch een slok van te proeven. Het was een 2011-thema tasting en alle overige flessen waren in dezelfde periode gekocht en allemaal identiek bewaard. Alle overige 11 flessen presteerden perfect… (en bij de sympathieke gastheer trouwens al veel langer bewaarde flessen uit dezelfde kelder gedronken die ook allemaal tip top waren). Wat me ook stoort is dat dit deze zeer onaangename (en dure) ervaring ook nog eens wordt misbruikt om reclame voor de eigen winkel te maken. Ik heb dus bij deze ook een wijnhandel geschrapt van mijn lijst.


RE: Fontodi Chianti Classico - wvd - 10-04-2023 04:48 PM

(09-04-2023 10:49 PM)shiraz schreef:  
(08-04-2023 01:41 PM)Smaakatleet schreef:  Werner, ik vind het nogal schaamteloos hoe jij dit hier neerzet.

Als een klant mij een bericht stuurt dat er iets fout is met een product dat bij ons gekend staat als een foutloos product dan wordt dit ten harte genomen en onmiddelijk bekeken.

Wat jij nu doet is publiekelijk insinueren dat ik het niet nauw neem met de waarheid.

Dit is voor mij dan ook ineens het laatste bericht dat ik ooit persoonlijk aan u zal adresseren.
Greg, er zijn genoeg wijnhandelaren die hun klanten wel au sérieux nemen.

Iets posten op een forum is niet echt een bericht sturen vind ik, bovendien vind ik nergens een Greg die bij mij Sammarco 2011 gekocht heeft, wat niet 100% uitsluit dat dat effectief niet zo is.
Bovendien, zoals Shiraz (tenzij ik me van Eddy vergis) zich misschien herinnert, worden hier al wel eens flessen vervangen...
Intussen domein gecontacteerd over deze kwestie en deze week wordt hier Sammarco 2011 getest.


RE: Fontodi Chianti Classico - shiraz - 10-04-2023 07:54 PM

Beste Werner
Bij mijn weten heb ik bij u enkel wat flessen van Des Tour gekocht. U heeft voor mij nog geen enkele fles moeten vervangen, dus waarschijnlijk heeft u een andere Eddy voor