wijnliefhebbers
Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Nieuwe wereld (/forum-29.html)
+--- Forum: Zuid Afrika (/forum-54.html)
+--- Discussie: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika (/thread-2964.html)


Kanonkop P Sauer Z-Afrika - vinejo - 20-01-2010 05:22 PM

Kanonkop Sauer Z-Afrika 2005: Grafiet en zwart fruit in de neus, na zuurstof komt de typisch Zuid-Afrikaanse inotiolgeur tevoorschijn. In de mond heel evenwichtig, zonder de nieuwe wereld-opdringerigheid maar meer zalvend dan Bordeauxwijnen. 91/100


RE: Kanonkop J Sauer Z-Afrika - Kris G - 20-01-2010 05:50 PM

was de 2e maal dat ik hem proefde : eerste keer niet vergeleken met andere wijnen en ik vond hem toen echt schitterend : 93-score (over 3 dagen)
nu kwam hij toch wat tekort ten opzichte van de Domaine de Chevalier 2000 + 2006, vandaar ook mijn 91-score, wel ook nog beetje streng op de 1e dag

de 2de dag veel zachter en toch terug score van rond de 92, ik had er misschien terug een goede bdx moeten naast zetten om opnieuw eens te vergelijken maar het wijnbudget is natuurlijk niet oneindig groot Confused


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Mt - 14-02-2010 08:43 PM

Voor de eerste keer aan het proeven en zo lekker dat de fles snel mindert. Perfect bij biefstuk met sla en vers gesneden frietjes.

In de neus: grafiet, kandijsuiker, zwart en rood fruit en poepzalf. (inderdaad Jo, ik denk dat ik weet wat je bedoelt. like it!) Ik zou weleens willen weten hoe dit evolueert, of dit vergelijkbaar is qua complexiteit met Bordeaux.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 14-02-2010 09:02 PM

@ Matten : ik heb in die evolutie wel vertrouwen eigenlijk Smile
ik heb er nog 10 liggen dus ik heb alle mogelijkheden om dat eens uitgebreid uit te testen : ik zal mijn bevindingen binnen een jaar of 10 eens posten huhuh


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Mt - 14-02-2010 09:04 PM

Yep, denk 't ook en toch vind ik dit zeer moeilijk te vergelijken met Bordeaux. Lijkt mij toch iets anders te zijn. Rijpheid van druiven..


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Bert - 15-02-2010 01:26 PM

Ik dronk deze vrijdag en zaterdag nog.
Fantastische wijn maar een klasse-Bordeaux boeit me meer en langer


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - vinejo - 16-02-2010 11:42 AM

@Bert: Nagel op de kop!
@Matten: dank voor je outing als poepzalfadept.
@Kris: Ben ook wel overtuigd van de houdbaarheid van die wijn. Misschien zelfs langer houdbaar dan uw lever Big Grin


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Mt - 16-02-2010 02:14 PM

Graag gedaan, maar enkel liefhebber als die in mijn wijn opduikt Tongue.
Hoe was de Nalys trouwens?


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 16-02-2010 03:15 PM

@ Vinejo : voorlopig nog niks mis met mijn lever Tongue
daar zou misschien zondag wel verandering in kunnen komen vrees ik Wink


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Jeroen - 17-02-2010 09:34 PM

Kanonkop 2005 is idd een mooie en lekkere wijn, voor mij scoort deze 90-91pnt. Een klasse bordeaux heeft voor mij toch dat tikkeltje meer diepgang.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Roeland V - 04-08-2010 10:51 PM

Ik denk persoonlijk dat slechts héél weinig Bordeauxwijnen van 2005 in hun jeugd al zo lekker zijn als de Kanonkop Paul S. van 2005.
t 'is gewoon iets totaal anders: de Bordeauxs 2005 móet ge gewoon nog 15 jaar minstens laten liggen alvorens ze écht openbloeien, terwijl de suidafrikaanders in hun eerste 15 jaar fantastisch zijn.
Je mag een Truiense Jonagold ook niet vergelijken met een Kaapse appel vind ik Wink

Als ik mag kiezen tussen de Kanonkop Paul Sauer 2005 of de Lagrange S-Jul 2005 die ik verleden maand opentrok, dan kies ik nu (en de komende 5 jaar allicht) resoluut voor de Kanonkop. En na 5 a 10 jaar als ik dan van beide wijnen nog liggen heb Confused zal dat allicht beginnen keren.

Dit gezegd zijnde, ik heb in 2004 een iets verouderde Kanonkop Pinotage 1997 opengedaan en die was brilliant....

En ten slotte, in 2006 Kanonkop ter plaatse bezocht en ze behandelden mij en mn vrouw als simpele piemels terwijl ik meer kon vertellen over hun wijnen dan die twee miekes die de uitleg deden en schonken...
k was toen wel behoorlijk pissed of, moet ik zeggen.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Alex - 14-08-2010 12:21 PM

goed om te weten als ik ooit naar Zuid-Afrika moet gaan. Kanonkop vind ik een zeer interessante wijn. Wellicht een van de betere uit ZA die ik tot heden heb kunnen proeven.

Een Roodeberg uit Colruyt kan me ook altijd bekoren.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 02-09-2010 08:16 PM

vandaag nog eens 2005 opengetrokken : 1e indruk was iets minder, maar toch al 90-score hoor, neus zat ook nog niet volledig OK, maar deze avond na een paar uur O2 toch weer schitterend glas (glazen Blush) wijn, een typische bdx-blend maar je mag hem niet met bdx vergelijken, zit P/K echt enorm goed en ik begin meer en meer overtuigd te geraken van het bewaarpotentieel van deze wijn, scoorde toch weer 91-92 Smile
vanaf dag 2 toch terug 92-93 Smile


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - nco - 02-09-2010 08:39 PM

Klinkt zeer interessant, ik denk dat ik deze eens kopen ga kopen als de nieuwe Colruyt klassewijnen folder uit is! (met promoties en zonder herverpakkingskost uit is - by the way, dat is altijd begin september, misschien is hij er al...)


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Hellas - 02-09-2010 09:07 PM

't Gaat wel niet over de Paul Sauer, maar wel over Kanonkop: ik heb hier in de Carrefour (Oostakker) de Kadet gezien. Is die een beetje aan te raden?


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - carl - 02-09-2010 09:31 PM

(02-09-2010 09:07 PM)Hellas schreef:  't Gaat wel niet over de Paul Sauer, maar wel over Kanonkop: ik heb hier in de Carrefour (Oostakker) de Kadet gezien. Is die een beetje aan te raden?
Het betreft hier dus eigenlijk de 2e wijn van deze stal. Sneller op dronk ,denkelijk.
Persoonlijk heb ik hem nog niet gedronken maar ik denk wel dat onder de 8 euro dit toch (snel) drinkplezier moet geven.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - vinejo - 02-09-2010 09:37 PM

Ja, die Kadet heb ik in de tijd nog gekocht en beviel zeer goed.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Bert - 02-09-2010 10:53 PM

(02-09-2010 09:07 PM)Hellas schreef:  ik heb hier in de Carrefour (Oostakker) de Kadet gezien. Is die een beetje aan te raden?

Ook voor mij: zeker aan te raden aan een prijs van <8€.
Koop een flesje en test.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Lieven - 25-09-2010 07:49 PM

Kan alleen maar bevestigen: Kadet 2008 geeft idd veel drinkplezier (bij Carrefour - 6.39 EUR)


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Lieven - 30-10-2010 02:41 PM

Ondertussen Kadet 2009 in de rekken: zelfde stijl & drinkplezier maar iets minder uitgesproken alcohol dus blijft P/K zeer goed.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Jan VG - 30-10-2010 10:38 PM

Door een gunstige wind is er vandaag een fleske Paul Sauer (Kanonkop) binnengewaaid in mijn garage... de 2005 ligt al langer in mijn kelder, nu gaat het over de 1995 die hier kwam aankloppen :-)
Daar ga ik niet te lang mee wachten om die te openen...hopelijk nog drinkbaar


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Sensor - 11-11-2010 06:15 PM

(25-09-2010 07:49 PM)Lieven schreef:  Kan alleen maar bevestigen: Kadet 2008 geeft idd veel drinkplezier (bij Carrefour - 6.39 EUR)

Voor mezelf absoluut prima wat prijs qualiteit betreft, recent voor de 2008, 5,69 zonder korting. Een klein minpuntje wat mezelf betreft, iets te hoog aan sulfiet-gehalte. Punten geven is evenwel niet aan mezelf besteed vermits ik roker ben en hoe dan ook gekleurd zou zijn. Die Sauer nog niet geproefd...


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Roeland V - 17-04-2011 10:34 AM

Gisterenavond de 1e van mijn 12 flessen Paul Sauer 2005 gekraakt bij BBQ.
Man, lekker dat dat was !
Al zeer goed versmolten moet ik zeggen.
Ik denk dat ik de overige 11 flessen ga spreiden over de volgende 3 jaar.

Na 2015 gaat hij volgens mij immers bergaf gaan denk ik.
(hij had immers een tikkeltje meer zuren mogen hebben en de tannines zijn al bijzonder suave...)
Gisterenavond de 1e van mijn 12 flessen Paul Sauer 2005 gekraakt bij BBQ.
Man, lekker dat dat was !
Al zeer goed versmolten moet ik zeggen.
Ik denk dat ik de overige 11 flessen ga spreiden over de volgende 3 jaar.

Na 2015 gaat hij volgens mij immers bergaf gaan denk ik.
(hij had immers een tikkeltje meer zuren mogen hebben en de tannines zijn al bijzonder suave...)


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - vinejo - 18-04-2011 11:11 AM

Vind die wijn ook één van de betere ZuidAfrikaanse. Amper inotiol Wink
Over die zuren, volgens een bepaalde wijnhandelaar zijn ALLE ZuidAfrikaanse wijnen aangezuurd...


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Peter VdV - 20-04-2011 10:54 AM

(18-04-2011 11:11 AM)vinejo schreef:  Over die zuren, volgens een bepaalde wijnhandelaar zijn ALLE ZuidAfrikaanse wijnen aangezuurd...

Dat zijn zo weer van die handelaars praatjes hé. Ik ben de laatste om de Z-Afrikaanse wijnen te gaan promoten, maar van dat soort uitdrukkingen krijg ik het op mijn sjokkedeizen!


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - vinejo - 20-04-2011 11:49 AM

(20-04-2011 10:54 AM)Peter VdV schreef:  
(18-04-2011 11:11 AM)vinejo schreef:  Over die zuren, volgens een bepaalde wijnhandelaar zijn ALLE ZuidAfrikaanse wijnen aangezuurd...

Dat zijn zo weer van die handelaars praatjes hé. Ik ben de laatste om de Z-Afrikaanse wijnen te gaan promoten, maar van dat soort uitdrukkingen krijg ik het op mijn sjokkedeizen!

Big Grin thumbsup


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 04-09-2011 08:40 PM

die wijn is gewoon super Smile nog eens fleske 2005 geopend, de laatste tijd beetje afkeer gekregen van Zuid-Afrika, maar Naledi Cabernet Sauvignon en die Kanonkop Paul Sauer blijven gewoon lekker Slurp

die Kanonkop moet P/K zowat bij de beste wijnen ter wereld horen, ik ben aan het twijfelen om hem 92 of 93 als score te geven en dat voor een wijn die je in promo voor een goeie 20 € kan kopen Exclamation

het is een bdx blend en heeft extreem lang op vat gezeten, is nu toch al een pak drinkbaarder dan bdx 2005, doet me eigenlijk een beetje denken aan bdx 2003, heeft wat meer alcohol (14,5%) dan de gemiddelde bdx en ook wat meer hitte en kruiden, het blijft een typische Zuid-Afrikaan natuurlijk maar als ik dan toch een vgl moet maken met bdx komt de 2003 jaargang het meest in de buurt

in de neus al heel open, mist een beetje complexiteit in het middenpalet maar de afdronk is echt extreem lang en aangenaam

ik ben echt benieuwd hoe dit gaat verouderen

jammer dat de Collishop hem niet meer in de aanbieding heeft, ik zou wel een andere jaargang willen kopen


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - doc - 04-09-2011 09:12 PM

Wat is extreem lang op vat, Kris ? Waar kun je die nog kopen ?


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 04-09-2011 10:19 PM

(04-09-2011 09:12 PM)dr_magooo schreef:  Wat is extreem lang op vat, Kris ? Waar kun je die nog kopen ?

25 maand, was in Collishop zo'n 22 € in promo dacht ik, eens op 90plus gekeken en je kan hem nog vinden, maar dan wel richting 30 €

ik ga eens mailke sturen naar Collishop met vraag om recentere jaargang(en) in te voeren, ik kan maar proberen hé, misschien nie slecht als ze op korte tijd paar van die mails krijgen Wink


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - doc - 04-09-2011 10:47 PM

Probeer maar ! En laat iets weten ....


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - iankcwinebar - 20-12-2011 04:17 PM

Paul Sauer in Colruyt? De Kanonkop kadet die id carrefour verkocht wordt is van het goedkopere gamma volgens mij ook enkel voor export bedoeld. Het is zoals een Bentley vergelijken met een VW Golf, niet echt de bedoeling dus Smile. Ik heb een paar maand geleden een 04 Paul Sauer naast een 04 Saronsberg Seismic, eveneens een bordeaux blend, geproefd en ik moet zeggen dat de PS al serieuze ouderdomsverschijnselen vertoonde terwijl de Seismic nog volop krachtig fruit had...


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - vinejo - 20-12-2011 04:59 PM

Die uit de Colruyt was wel degelijk de P Sauer.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - koen - 20-12-2011 05:52 PM

Heb altijd zo'n ongemakkelijk gevoel als iemand wijnen vergelijkt waarvan er eentje door hemzelf verkocht wordt. Conclusie ik hecht meer belang aan de interventies van Kris G en Roeland (over de 2005) die trouwens nergens "serieuze" ouderdomsverschijnselen vermelden en hem nog tot 2015 geven. Objectiviteit ... de evidentie maar soms toch oh zo moeilijk.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 20-12-2011 05:58 PM

(20-12-2011 05:52 PM)koen schreef:  Heb altijd zo'n ongemakkelijk gevoel als iemand wijnen vergelijkt waarvan er eentje door hemzelf verkocht wordt. Conclusie ik hecht meer belang aan de interventies van Kris G en Roeland (over de 2005) die trouwens nergens "serieuze" ouderdomsverschijnselen vermelden en hem nog tot 2015 geven. Objectiviteit ... de evidentie maar soms toch oh zo moeilijk.

thumbsup


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Jan VG - 21-12-2011 01:17 AM

Ik heb hier precies nog niets geschreven over die 1995... die heb ik dus een paar maanden geleden opengedaan en die was absoluut superlekker.
Nog geen of weinig ouderdomsverschijnselen, kortom die Paul Sauer kan vele jaren mee, ondanks wat hier hoger gezegd werd.

IK heb nog Paul Sauer 2005 ook, maar ga eerst die 2 resterende 1995 opdrinken... zalig !


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 21-12-2011 03:26 AM

(21-12-2011 01:17 AM)Jan VG schreef:  Ik heb hier precies nog niets geschreven over die 1995... die heb ik dus een paar maanden geleden opengedaan en die was absoluut superlekker.
Nog geen of weinig ouderdomsverschijnselen, kortom die Paul Sauer kan vele jaren mee, ondanks wat hier hoger gezegd werd.

IK heb nog Paul Sauer 2005 ook, maar ga eerst die 2 resterende 1995 opdrinken... zalig !

2005 kan zeker nog een hele tijd mee en totaal onbegrijpelijk dat Collishop dit uit hun gamma heeft gehaald banghead


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Roeland V - 27-12-2011 09:42 AM

Kris, de reden ligt volgens mij bij een afspraak (of een dispuut) met de eigenlijke importeur van Kanonkop in België: Delta Fijne Wijnen in Damme (http://www.dfw.be).

Die verdelen Kanonkop al meer dan tien jaar in ons land. Hoe en waarom Colruyt dan ook Kanonkop mogen verdelen heeft, is me een raadsel. Ik vermoed dat Delta wel een percent gekregen heeft op elke fles (of dat zij verschillende palletten aan Colruyt doorverkocht heeft).
De reden voor het feit dat dit nu gestopt is, moet in die context gevonden worden.

In elk geval, de Kanonkop fans kunnen zich dus verder bevoorraden (ik heb gezien dat zij nu de 2007 binnen hebben). Uit het verleden herinner ik me wel dat de prijs bij Delta hoger ligt dan de prijs waaraan Colruyt hem aangeboden heeft. Ik heb vroeger de prijslijst van Delta opgevraagd en verschoot toen.

Enfin, veel plezier met de zoektocht !


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Mt - 27-12-2011 12:46 PM

Goeie reden om naar soortgelijke kwaliteit in Zuid-Afrika te zoeken Wink.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 27-12-2011 02:28 PM

(27-12-2011 09:42 AM)Roeland V schreef:  Kris, de reden ligt volgens mij bij een afspraak (of een dispuut) met de eigenlijke importeur van Kanonkop in België: Delta Fijne Wijnen in Damme (http://www.dfw.be).

Die verdelen Kanonkop al meer dan tien jaar in ons land. Hoe en waarom Colruyt dan ook Kanonkop mogen verdelen heeft, is me een raadsel. Ik vermoed dat Delta wel een percent gekregen heeft op elke fles (of dat zij verschillende palletten aan Colruyt doorverkocht heeft).
De reden voor het feit dat dit nu gestopt is, moet in die context gevonden worden.

In elk geval, de Kanonkop fans kunnen zich dus verder bevoorraden (ik heb gezien dat zij nu de 2007 binnen hebben). Uit het verleden herinner ik me wel dat de prijs bij Delta hoger ligt dan de prijs waaraan Colruyt hem aangeboden heeft. Ik heb vroeger de prijslijst van Delta opgevraagd en verschoot toen.

Enfin, veel plezier met de zoektocht !

thank you voor de info

ik heb eens op hun website gekeken maar ik vind geen prijzen

ik denk dat er hier op het forum misschien wel voldoende interesse is om een gezamelijke forum-aankoop te overwegen en zo wat korting proberen vast te krijgen?

mailke gestuurd en al direct maar een korting gevraagd ook Blush

ook ergens in Gent aan 28,97 € zonder BTW verkocht > 35 € incl > dan wordt dit P/K natuurlijk een heel pak minder interessant dan de 22 € in rode prijs in de Collishop > wel een enorm verschil hé Sad met verlies verkopen mag niet dus ik veronderstel dan Collishop er aan 22€/fles nog iets aan verdient, er zit dus meer dan een gezonde winstmarge op aan 35 € :~

2007 krijgt een 92+? van IWC : (68% cabernet sauvignon, 17% cabernet franc and 15% merlot; aged for 24 months in all new French oak): Bright medium red. Dark aromas of blueberry, boysenberry, licorice and mint, lifted by a floral topnote. Intensely flavored, juicy and gripping, with terrific energy and a distinct cool-vintage character. Sexy oak adds complexity to the very long, firmly tannic finish. This very dense, rich wine is still folded in on itself and will require extended aging. 92(+?)

2006 en 2007 doen het op CT minder goed dan de 2005, kan ook zijn omdat ze nog wat aan de jonge kant zijn natuurlijk


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - iankcwinebar - 27-12-2011 09:30 PM

(20-12-2011 05:52 PM)koen schreef:  Heb altijd zo'n ongemakkelijk gevoel als iemand wijnen vergelijkt waarvan er eentje door hemzelf verkocht wordt. Conclusie ik hecht meer belang aan de interventies van Kris G en Roeland (over de 2005) die trouwens nergens "serieuze" ouderdomsverschijnselen vermelden en hem nog tot 2015 geven. Objectiviteit ... de evidentie maar soms toch oh zo moeilijk.

Kan goed zijn maar ik had het over de 2004, twee dezelfde blends van hetzelfde jaar. Ik wou enkel zeggen dat er nog steeds mensen zijn die blind staren op de merknaam 'kanonkop' en dan niet meer verder zoeken naar andere mooie bordeaux gestijlde wijnen. Mijn excuses, ik wou u niet van u stuk brengen, ik vertel enkel mijn bevindingen, had het idee dat dit net de bedoeling was van dit forum.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 27-12-2011 09:50 PM

we hebben hier op het forum al een paar "problemen" gehad met wijnhandelaars betreffende objectiviteit, vandaar dat er hier op het forum wat argwaan is ontstaan, maar laat dit jou zeker niet wegjagen, maar eigen wijnen zou ik toch enkel in het hoekje van de handelaar bespreken, voor de rest zijn alle TN's natuurlijk van harte welkom Smile


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - doc - 28-12-2011 12:12 AM

(27-12-2011 09:50 PM)Kris G schreef:  we hebben hier op het forum al een paar "problemen" gehad met wijnhandelaars betreffende objectiviteit, vandaar dat er hier op het forum wat argwaan is ontstaan, maar laat dit jou zeker niet wegjagen, maar eigen wijnen zou ik toch enkel in het hoekje van de handelaar bespreken, voor de rest zijn alle TN's natuurlijk van harte welkom Smile

Feit ! Het zinnetje "ik verkoop ze allebei..." is eigenlijk een commerciële quote, vandaar , onverbiddelijk naar hoekje van de handelaar. Uiteraard kun je uw persoonlijke appreciaties kwijt gelijk waar op het forum, maar elke post waar een commercieel belang aan hangt zal verplaatst of zelfs verwijderd worden.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 28-12-2011 12:11 PM

ik heb antwoord gekregen :

Kanonkop Paul Sauer 2008 : 25.31€/fles, excl. BTW.

Kortingen :
Voor bestellingen vanaf 750€, excl BTW : 10%
Voor bestellingen vanaf 1500€, excl BTW : 15%

dus 30,50 €, mochten we aan voldoende bestellingen geraken om aan -10% (een goeie 27 € dan) te geraken wel mooie prijs vind ik


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Cisse M - 28-12-2011 02:32 PM

Op de site van het domein staat de 2008 330 Rand geprijsd, dus een goeie 31 euro.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 28-12-2011 04:01 PM

als we hier op het forum aan 60 flessen geraken komt het op 26,03 € de fles als ik goed kan rekenen Wink

ik wil er zelf al een 10-tal nemen, dus nog kandidaten gezocht voor de overige 50 flessen Smile


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - doc - 28-12-2011 04:03 PM

(28-12-2011 04:01 PM)Kris G schreef:  als we hier op het forum aan 60 flessen geraken komt het op 26,03 € de fles als ik goed kan rekenen Wink

ik wil er zelf al een 10-tal nemen, dus nog kandidaten gezocht voor de overige 50 flessen Smile

Bij jou inschrijven via PB ? (persoonlijke bestelling)


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 28-12-2011 04:35 PM

(28-12-2011 04:03 PM)dr_magooo schreef:  
(28-12-2011 04:01 PM)Kris G schreef:  als we hier op het forum aan 60 flessen geraken komt het op 26,03 € de fles als ik goed kan rekenen Wink

ik wil er zelf al een 10-tal nemen, dus nog kandidaten gezocht voor de overige 50 flessen Smile

Bij jou inschrijven via PB ? (persoonlijke bestelling)

yup Big Grin

ik hoop dat we aan 60 flessen geraken, dan is het toch een mooie koop


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 23-01-2012 09:44 PM

nog eens nen 2005 gedronken in afwachting van de 2007 die ik donderdag ga afhalen, in de neus tropisch hout en een flinke dosis turf, het was bijna nen Island-Whisky Wink

in de mond had hij een beetje tijd nodig, niet echt overtuigend het eerste half uur, maar kwam er daarna (zoals steeds Smile) heel mooi door, rijke wijn, mijn enigste twijfel is of het een echte super bewaarwijn is, er is toch een gebrek aan zuren, nu absoluut niet storend en de wijn is mooi in balans, en natuurlijk ook niks mis mee om eens een wijn te hebben die jong al op zijn top zit

even nog beetje aanpassen : na uurtje of twee komen de zuren wel opzetten, ik ben echt eens benieuwd hoe dit gaat verouderen, ik ga flesje of twee houden om het eens uit te testen Smile


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - carl - 23-01-2012 09:45 PM

(23-01-2012 09:44 PM)Kris G schreef:  en natuurlijk ook niks mis mee om eens een wijn te hebben die jong al op zijn top zit

Voor de verandering Wink
Geniet ervan.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - 33S - 24-01-2012 12:21 PM

Bij Sylvies staat er een 18-liter fles te koop van de 2001. Range 500-800. Zou mooi zijn voor op een trouwfeest ofzo, maar nog eens trouwen zie ik toch niet zitten. Big Grin

Krijg je zoiets eigenlijk gemakkelijk open?


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - koen - 24-01-2012 12:54 PM

Met ne pneumatische hamer denk ik Big Grin


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 24-01-2012 07:49 PM

zoals steeds op dag 2 een pak beter, mooie zuren, iets meer uitdagend en ook wat pikante kruiden


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Terretoir - 13-02-2012 10:11 PM

is de "P Sauer" een bepaalde cuveé misschien? Ben hiervan al de Kadett en Pinotage tegengekomen bij mensen thuis... De laatste 2 ook in de handel maar de P Sauer nog niet?!


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 13-02-2012 10:20 PM

(13-02-2012 10:11 PM)De Canter schreef:  is de "P Sauer" een bepaalde cuveé misschien? Ben hiervan al de Kadett en Pinotage tegengekomen bij mensen thuis... De laatste 2 ook in de handel maar de P Sauer nog niet?!

de Paul Sauer is de topcuvée van het huis, ook de duurste, is nog een kleine 10 € duurder dan de pinotage, is klassieker van opbouw en verblijft extreem lang op vat


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Terretoir - 13-02-2012 10:28 PM

(13-02-2012 10:20 PM)Kris G schreef:  
(13-02-2012 10:11 PM)De Canter schreef:  is de "P Sauer" een bepaalde cuveé misschien? Ben hiervan al de Kadett en Pinotage tegengekomen bij mensen thuis... De laatste 2 ook in de handel maar de P Sauer nog niet?!

de Paul Sauer is de topcuvée van het huis, ook de duurste, is nog een kleine 10 € duurder dan de pinotage, is klassieker van opbouw en verblijft extreem lang op vat

Wil ze alle 3 wel eens proeven, hoor er niets dan goed over....


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 13-02-2012 11:12 PM

(13-02-2012 10:28 PM)De Canter schreef:  Wil ze alle 3 wel eens proeven, hoor er niets dan goed over....

ik kan enkel helpen met de Paul Sauer, maar die lijkt me wel het interessantste toch Big Grin


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Terretoir - 28-02-2012 12:32 AM

(13-02-2012 11:12 PM)Kris G schreef:  
(13-02-2012 10:28 PM)De Canter schreef:  Wil ze alle 3 wel eens proeven, hoor er niets dan goed over....

ik kan enkel helpen met de Paul Sauer, maar die lijkt me wel het interessantste toch Big Grin

zijn de andere dan P Sauer überhaupt de moeite? Kan de Kadet aan ongeveer 9eu krijgen en de pinotage aan een 19eu...
Zoals in een andere discussie reeds gezegd, ik verdiep me in de Fransosen maar dit wil niet zeggen dat ik de rest van de wereld niet een keertje wil proeven om zo wat meer te verkennen!
Hoor niets dan goed over Kanonkop, daarmede wil ik hiervan wel enkele in huis halen zodra de klimaatkasten wat meer leeg geraken (wil hiervoor wel enkele BDX'en op dronk leegdrinken om ze in de plaats ervan te leggen) Smile


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 28-02-2012 12:43 AM

Kadet en Pinotage nog niet geproefd maar lijken me beide interessant om eens te proeven, zeker een Pinotage omdat dat een heel speciaal proces is : dus sowieso interessante en leerrijke wijn om eens te bestuderen Smile


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - vinejo - 28-02-2012 07:02 PM

(28-02-2012 12:32 AM)De Canter schreef:  
(13-02-2012 11:12 PM)Kris G schreef:  
(13-02-2012 10:28 PM)De Canter schreef:  Wil ze alle 3 wel eens proeven, hoor er niets dan goed over....

ik kan enkel helpen met de Paul Sauer, maar die lijkt me wel het interessantste toch Big Grin

zijn de andere dan P Sauer überhaupt de moeite? Kan de Kadet aan ongeveer 9eu krijgen en de pinotage aan een 19eu...
Zoals in een andere discussie reeds gezegd, ik verdiep me in de Fransosen maar dit wil niet zeggen dat ik de rest van de wereld niet een keertje wil proeven om zo wat meer te verkennen!
Hoor niets dan goed over Kanonkop, daarmede wil ik hiervan wel enkele in huis halen zodra de klimaatkasten wat meer leeg geraken (wil hiervoor wel enkele BDX'en op dronk leegdrinken om ze in de plaats ervan te leggen) Smile

De Kadet is een bevredigende blend, tenminste voor zover ik me herinner. Maar nu ook weer niet zo lekker dat ik er ooit meer van kocht...


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Bert - 28-02-2012 09:38 PM

De Kadette kan je in plaatselijke GB's kopen voor nog geen 7€.
Lekker, zonder meer. Perfect als start om een eerste Z-Afrikaan te drinken, vond ik.
Fotootje


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Terretoir - 28-02-2012 10:52 PM

Ok, bedankt heren!
Ik ga dus eens het assortiment in huis halen om zo alles te vergelijken!
Enkel de voor de P Sauer moet ik nog een adresje vinden dan...


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 10-03-2012 08:50 PM

ik had een forumlid op bezoek > het ideale moment om eens een wijntje te testen Big Grin

de 2008 eens open getrokken, zoals verwacht (zie topic Glenelly Lady May) was deze 2008 een pak toegankelijker dan de Lady May van dezelfde jaargang, Kanonkop (ook de 2005) is in zijn jeugd al goed te drinken, wel nog een bittertje op het einde maar is normaal natuurlijk, rijke neus (typisch Zuid-Afrikaans en zeer herkenbaar), in de mond : kruidig en iets minder vol/rijk dan de 2005, heeft een maand minder lang op vat gezeten, maar nog steeds een indrukwekkende 24 maand op nieuwe Franse Eik vertoefd : maar het hout is echt al volledig geïntegreerd > een mooie prestatie

P/K scoort deze wel iets minder subliem dan de 2005 : als jaargang misschien net een tik hoger in te schatten en in de Collishop wel een 30% goedkoper kunnen kopen dan deze jaargang bij dfw, de 2008 heeft één % minder alcohol dan de 2005 en je merkt wel dat hij iets minder alcoholisch is en minder last heeft gehad van de hitte, maar ik heb toch een lichte voorkeur voor de 2005 omdat ik die jaargang rijker vind op smaakgebied

RP90 en ik kan me daar wel bij aansluiten


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - koen - 12-03-2012 10:25 AM

Inderdaad, zeer toegankelijk en geen zware houttoetsen ondanks zijn langdurig verblijf in barriques. Was een mooie kennismaking met het domein.


Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Terretoir - 26-03-2012 07:30 PM

[Afbeelding: kanonkop-kadette-2010.jpg]
website

2010
Gekocht in Carrefour, rond de 9eu. (edit, 8,29eu)

Zeer mooie wijn in deze prijsklasse.
Hij kan nog wel even hebben maar voor zen leeftijd reeds goed te drinken. De zuren komen er wel wat door. Tannines zijn niet echt uitgesproken wat dit een vlot wijntje maakt. 14% alcohol en dit ruik en proef je wel. Aangezien dit men eerste nieuwe wereld wijn is kan ik geen vergelijking maken maar dit lijkt me wel ok!
Ik zit ondertussen aan de anti allergica en dus is men neus al iets of wat open, ruik hier iets wat ik nog niet heb opgemerkt in andere wijnen.
Heeft een mooie kleur ook trouwens.

Maakt me nieuwsgierig naar de rest van het gamma!


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Kris G - 26-03-2012 10:12 PM

ik veronderstel dat hij inderdaad in zijn jeugd al vrij toegankelijk zal zijn, we zouden ze eens alle drie op een tasting naast elkaar moeten zetten, de Pinotage zou er dan wel heel vlot moeten uitspringen als "iets anders" Wink


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Terretoir - 27-03-2012 06:45 PM

(26-03-2012 10:12 PM)Kris G schreef:  ik veronderstel dat hij inderdaad in zijn jeugd al vrij toegankelijk zal zijn, we zouden ze eens alle drie op een tasting naast elkaar moeten zetten, de Pinotage zou er dan wel heel vlot moeten uitspringen als "iets anders" Wink

Count me in Wink

Ondertussen dag twee:
Al wat meer afgevlakt, beter als gisteren. Het vrouwtje kon hem gisteren niet echt waarderen, denk dat dit nu beter in de smaak gaat vallen. De neus heeft nog steeds die scherpe geur maar kwa smaak is alles veel ronder geworden.
Met het zonnetje op het glas valt de mooie kersenrode kleur me nogmaals op. Lekker fruitig, mist alleen wat afdronk. Al bij al een leuk wijntje!


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Kris G - 27-03-2012 08:22 PM

die afdronk heb je wel in de Paul Sauer > het prijsverschil zit natuurlijk ergens Wink

ik denk dat je wel een beetje moet wennen aan het smakenpallet van een Zuid-Afrikaan


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Bert - 28-04-2012 06:42 PM

Gisteren de 2006 nog eens gedronken.
Yammi, veel rood fruit, druiveschilletjes.
Had meer evolutie verwacht bij deze 6-jarige knaap.
Had me voorgenomen glaasje over te houden voor vandaag, maar niet gelukt...

Heb deze week de 2010 gekocht in GB aan promo-prijs van 5.99€
(nog tot 06/05)


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - vinejo - 28-04-2012 06:44 PM

(28-04-2012 06:42 PM)Bert schreef:  Gisteren de 2006 nog eens gedronken.
Yammi, veel rood fruit, druiveschilletjes.
Had meer evolutie verwacht bij deze 6-jarige knaap.
Had me voorgenomen glaasje over te houden voor vandaag, maar niet gelukt...

Heb deze week de 2010 gekocht in GB aan promo-prijs van 5.99€
(nog tot 06/05)

Vele "gewone" Nieuwe wereldwijnen kunnen verrassend lang goed blijven hé, werd dit eerder ook al gewaar met pakweg Chileense (Santa Rita)..


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Bert - 28-04-2012 06:55 PM

(28-04-2012 06:44 PM)vinejo schreef:  
(28-04-2012 06:42 PM)Bert schreef:  Gisteren de 2006 nog eens gedronken.
Yammi, veel rood fruit, druiveschilletjes.
Had meer evolutie verwacht bij deze 6-jarige knaap.
Had me voorgenomen glaasje over te houden voor vandaag, maar niet gelukt...

Heb deze week de 2010 gekocht in GB aan promo-prijs van 5.99€
(nog tot 06/05)

Vele "gewone" Nieuwe wereldwijnen kunnen verrassend lang goed blijven hé, werd dit eerder ook al gewaar met pakweg Chileense (Santa Rita)..

Indeed
Ik wou eerste die 2010 opendoen en wist dat ik nog een oudere jaargang liggen had, maar dacht aan 2008. Toen ik zag dat het een 06 was, zei ik meteen: Open doen, die fles, want zal mss nog net op tijd zijn of net te laat.
Maar was dus verrassend fris en jeugdig voor z'n ouderdom!


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - claret - 14-05-2012 12:24 PM

Dit weekend de Pinotage 2009 in mn glas gehad. Echt een mooie wijn. Ik verwachte me aan een geconcentreerd beest waar de maffe banaan- en verbrand rubber-aroma’s me opnieuw van mn afkeer voor pinotage zouden overtuigen. De wijn was echter verrassend sober. Medium donkere kleur. Evenwichtig in de mond zonder ooit over the top te zijn. Vol, maar nooit vermoeiend. Weet zelfs nie of ek dit volledig blind als een pinotage zou herkennen (al zegt dit waarsch meer over mijn proefcapaciteiten dan over de wijn :-)).


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Bert - 03-10-2012 09:21 PM

Vandaag flesje 2010

Lekker, soepel, fruitig & fris,
maar in vergelijking met de 2006 bvb, te weinig materie en te vluchtige afdronk.
Misschien evolueert hij even gunstig als die 06, maar nu boeit dit me niet meteen.
Let wel, hier is niks mis mee, dit is gewoon lekker en laten we eerlijk zijn:
voor 5.99€ mogen we geen grote of grootse wijn verwachten...
Een wijn die zowat iedereen moet lusten - 82-84/100


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - vinejo - 03-10-2012 09:41 PM

(03-10-2012 09:21 PM)Bert schreef:  Vandaag flesje 2010

Lekker, soepel, fruitig & fris,
maar in vergelijking met de 2006 bvb, te weinig materie en te vluchtige afdronk.
Misschien evolueert hij even gunstig als die 06, maar nu boeit dit me niet meteen.
Let wel, hier is niks mis mee, dit is gewoon lekker en laten we eerlijk zijn:
voor 5.99€ mogen we geen grote of grootse wijn verwachten...
Een wijn die zowat iedereen moet lusten - 82-84/100

Moet ge mij toch niet proberen mee geven ze, dienen brol kusknipoog


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Bert - 03-10-2012 10:04 PM

(03-10-2012 09:41 PM)vinejo schreef:  
(03-10-2012 09:21 PM)Bert schreef:  Vandaag flesje 2010

Lekker, soepel, fruitig & fris,
maar in vergelijking met de 2006 bvb, te weinig materie en te vluchtige afdronk.
Misschien evolueert hij even gunstig als die 06, maar nu boeit dit me niet meteen.
Let wel, hier is niks mis mee, dit is gewoon lekker en laten we eerlijk zijn:
voor 5.99€ mogen we geen grote of grootse wijn verwachten...
Een wijn die zowat iedereen moet lusten - 82-84/100

Moet ge mij toch niet proberen mee geven ze, dienen brol kusknipoog

' hebt chance: 'k had maar één fleske


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Terretoir - 24-10-2012 07:43 PM

Ook nog 1 flesje van liggen en opengedaan, de 2010 dus. Weeral dat medicinale dat zeer goed merkbaar is. Wel een mooie neus. Lekker zonder meer en zoals reeds gezegd, maakt me nieuwsgierig naar de P Sauer of de Pinotage.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Jeroen - 24-02-2013 11:42 PM

Dit weekend de 2005 open getrokken, geproefd over twee dagen, weinig kleur evolutie in het glas. In de neus gestoofde pruimen, peper, potloodslijpsel. De tweede dag vond ik hem beter, ronder -voller, de volgende fles zal nog minstens een jaar toe blijven


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - kearn - 09-03-2013 12:13 PM

Vandaag flesje Kanonkop Kadette 2010 gekocht in Carrefour voor 6,74euro, koopje?
Ga deze vandaag eens opentrekken en proeven... Als deze in de smaak valt ga ik er me nog enkele halen voor deze prijs.
Of zijn er onder jullie die deze al gedronken hebben en het wijntje goed vinden en voor deze prijs zeker niet zouden twijfelen.


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Olivier - 09-03-2013 11:16 PM

Citaat:Aangezien dit men eerste nieuwe wereld wijn is

echt? bewust eerst voor oude wereldwijnen gekozen? of gewoon geen interesse voor nieuwe wereldwijnen gehad tot nu?


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Terretoir - 09-03-2013 11:22 PM

(09-03-2013 11:16 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Aangezien dit men eerste nieuwe wereld wijn is

echt? bewust eerst voor oude wereldwijnen gekozen? of gewoon geen interesse voor nieuwe wereldwijnen gehad tot nu?

Tot ongeveer een jaar geleden niet nee, toen wel gedronken maar niet echt met bezig geweest. Ondertussen wel één en ander gedronken en goedgekeurd... :-)


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Olivier - 09-03-2013 11:51 PM

cheers

ik vind het heel boeiend om stijlen te vergelijken. Mijn bestelling bij Klassewijnen is vandaag binnengekomen. Heb onder andere een "oude wereld" Riesling en een "nieuwe wereld" Riesling gekocht. Benieuwd...


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Terretoir - 10-03-2013 12:04 AM

(09-03-2013 11:51 PM)Olivier schreef:  cheers

ik vind het heel boeiend om stijlen te vergelijken. Mijn bestelling bij Klassewijnen is vandaag binnengekomen. Heb onder andere een "oude wereld" Riesling en een "nieuwe wereld" Riesling gekocht. Benieuwd...

Off topic, maar hier ligt er ook een Riesling die niet uit de gebruikelijke streken komt en die valt hier zeer goed in de smaak thumbsup


RE: Kanonkop, Kadette - Zuid Afrika - Terretoir - 26-03-2013 06:22 PM

Toevallig... Daarnet een flesje van de 2010 opengedaan en zie dat dit net een jaar geleden is dat ik deze voor het eerst proefde. Wederom valt deze in de smaak. Wat minder onstuimig als vorig jaar. Leuke afwisseling en blijft hier in huis komen. De pinotage 2010 ook in huis maar die laat'k nog even liggen, heb hier gelezen dat deze mooi ouderen :-)


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - claret - 22-04-2013 08:07 PM

Kanonkop Paul Sauer 2009. 4u op voorhand in karaf. Net na opening nogal hoog in zuren. Na karafage laat ie zich mooi drinken. Rood en donker fruit, beetje potloodslijpsel, typische Zuid-Afrikaanse 'gerooktheid', nieuw hout (niet storend). Mondvullend. Elegant. Dronken hem op een avond waarop we blind enkele Bdx-blends vanuit de hele wereld dronken en iedereen was 100% zeker dat we met een mooie Bdx te maken hadden. Eerste kennismaking met Paul Sauer maar ik denk dat dit zelfs aan 29 euro (prijs waartegen ie momenteel verkocht wordt op Collishop) een mooie koop is. 2009 zou wel één van de beste jaren in ... euh, jaren zijn.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Terretoir - 22-04-2013 08:19 PM

Kga hiervan ook wat in huis halen denk'k, heb nog een cadeaubon die op moet in collishop... De 05 ook liggen (waarvoor dank Bert!!!) maar moet deze nog proeven...


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - de populist - 23-04-2013 04:58 PM

(22-04-2013 08:07 PM)claret schreef:  Kanonkop Paul Sauer 2009. 4u op voorhand in karaf. Net na opening nogal hoog in zuren. Na karafage laat ie zich mooi drinken. Rood en donker fruit, beetje potloodslijpsel, typische Zuid-Afrikaanse 'gerooktheid', nieuw hout (niet storend). Mondvullend. Elegant. Dronken hem op een avond waarop we blind enkele Bdx-blends vanuit de hele wereld dronken en iedereen was 100% zeker dat we met een mooie Bdx te maken hadden. Eerste kennismaking met Paul Sauer maar ik denk dat dit zelfs aan 29 euro (prijs waartegen ie momenteel verkocht wordt op Collishop) een mooie koop is. 2009 zou wel één van de beste jaren in ... euh, jaren zijn.

Prachtige wijn inderdaad!!! Hebben ze die terug in Collishop?


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Terretoir - 23-04-2013 05:43 PM

(23-04-2013 04:58 PM)de populist schreef:  
(22-04-2013 08:07 PM)claret schreef:  Kanonkop Paul Sauer 2009. 4u op voorhand in karaf. Net na opening nogal hoog in zuren. Na karafage laat ie zich mooi drinken. Rood en donker fruit, beetje potloodslijpsel, typische Zuid-Afrikaanse 'gerooktheid', nieuw hout (niet storend). Mondvullend. Elegant. Dronken hem op een avond waarop we blind enkele Bdx-blends vanuit de hele wereld dronken en iedereen was 100% zeker dat we met een mooie Bdx te maken hadden. Eerste kennismaking met Paul Sauer maar ik denk dat dit zelfs aan 29 euro (prijs waartegen ie momenteel verkocht wordt op Collishop) een mooie koop is. 2009 zou wel één van de beste jaren in ... euh, jaren zijn.

Prachtige wijn inderdaad!!! Hebben ze die terug in Collishop?

Yep, sinds vorige week ofzo?


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - de populist - 23-04-2013 06:04 PM

(23-04-2013 05:43 PM)Tom T schreef:  
(23-04-2013 04:58 PM)de populist schreef:  [quote='claret' pid='36184' dateline='1366654025']
Kanonkop Paul Sauer 2009. 4u op voorhand in karaf. Net na opening nogal hoog in zuren. Na karafage laat ie zich mooi drinken. Rood en donker fruit, beetje potloodslijpsel, typische Zuid-Afrikaanse 'gerooktheid', nieuw hout (niet storend). Mondvullend. Elegant. Dronken hem op een avond waarop we blind enkele Bdx-blends vanuit de hele wereld dronken en iedereen was 100% zeker dat we met een mooie Bdx te maken hadden. Eerste kennismaking met Paul Sauer maar ik denk dat dit zelfs aan 29 euro (prijs waartegen ie momenteel verkocht wordt op Collishop) een mooie koop is. 2009 zou wel één van de beste jaren in ... euh, jaren zijn.

Prachtige wijn inderdaad!!! Hebben ze die terug in Collishop?
[/qu
Yep, sinds vorige week ofzo?
Yes! Echt iets om voor te gaan. Won in onze wijnclub met vingers in de neus een wedstrijdje Frankrijk vs Zuid-Afrika (Bordeauxblends). Werd wel als Z.Afrikaans ontmaskerd. Sociando-Mallet 2006 deed ook mee, om maar iets te zeggen.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - carl - 23-04-2013 07:36 PM

Ik dronk de 2005 hiervan op de Grote Zuid-Afrika Degustatie van ons geliefd forumid Roeland en kan jullie in deze alleen maar bijtreden. Zeer mooie wijn.


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - doc - 24-04-2013 12:39 AM

(23-04-2013 06:04 PM)de populist schreef:  
(23-04-2013 05:43 PM)Tom T schreef:  
(23-04-2013 04:58 PM)de populist schreef:  [quote='claret' pid='36184' dateline='1366654025']
Kanonkop Paul Sauer 2009. 4u op voorhand in karaf. Net na opening nogal hoog in zuren. Na karafage laat ie zich mooi drinken. Rood en donker fruit, beetje potloodslijpsel, typische Zuid-Afrikaanse 'gerooktheid', nieuw hout (niet storend). Mondvullend. Elegant. Dronken hem op een avond waarop we blind enkele Bdx-blends vanuit de hele wereld dronken en iedereen was 100% zeker dat we met een mooie Bdx te maken hadden. Eerste kennismaking met Paul Sauer maar ik denk dat dit zelfs aan 29 euro (prijs waartegen ie momenteel verkocht wordt op Collishop) een mooie koop is. 2009 zou wel één van de beste jaren in ... euh, jaren zijn.

Prachtige wijn inderdaad!!! Hebben ze die terug in Collishop?
[/qu
Yep, sinds vorige week ofzo?
Yes! Echt iets om voor te gaan. Won in onze wijnclub met vingers in de neus een wedstrijdje Frankrijk vs Zuid-Afrika (Bordeauxblends). Werd wel als Z.Afrikaans ontmaskerd. Sociando-Mallet 2006 deed ook mee, om maar iets te zeggen.

Ah, had ik nog niet gezien dat ie terug te koop was in Collishop, merci voor de tip. Wel jong open gedaan, Stefaan, maar ja, ik zou aan de verleiding ook niet kunnen weerstaan ! cheers


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - de populist - 24-04-2013 09:09 AM

(24-04-2013 12:39 AM)doc schreef:  
(23-04-2013 06:04 PM)de populist schreef:  
(23-04-2013 05:43 PM)Tom T schreef:  
(23-04-2013 04:58 PM)de populist schreef:  [quote='claret' pid='36184' dateline='1366654025']
Kanonkop Paul Sauer 2009. 4u op voorhand in karaf. Net na opening nogal hoog in zuren. Na karafage laat ie zich mooi drinken. Rood en donker fruit, beetje potloodslijpsel, typische Zuid-Afrikaanse 'gerooktheid', nieuw hout (niet storend). Mondvullend. Elegant. Dronken hem op een avond waarop we blind enkele Bdx-blends vanuit de hele wereld dronken en iedereen was 100% zeker dat we met een mooie Bdx te maken hadden. Eerste kennismaking met Paul Sauer maar ik denk dat dit zelfs aan 29 euro (prijs waartegen ie momenteel verkocht wordt op Collishop) een mooie koop is. 2009 zou wel één van de beste jaren in ... euh, jaren zijn.

Prachtige wijn inderdaad!!! Hebben ze die terug in Collishop?
[/qu
Yep, sinds vorige week ofzo?
Yes! Echt iets om voor te gaan. Won in onze wijnclub met vingers in de neus een wedstrijdje Frankrijk vs Zuid-Afrika (Bordeauxblends). Werd wel als Z.Afrikaans ontmaskerd. Sociando-Mallet 2006 deed ook mee, om maar iets te zeggen.

Ah, had ik nog niet gezien dat ie terug te koop was in Collishop, merci voor de tip. Wel jong open gedaan, Stefaan, maar ja, ik zou aan de verleiding ook niet kunnen weerstaan ! cheers
Die van ons was P. Sauer 2005, Doc. Die wijnen evolueren inderdaad mooi. Laatst Morgenhof Premiere Selection 2001 gedronken, Bordeauxblend, nog niks evolutie, geen tertiaire noten (Stellenbosch).


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 12-10-2013 01:50 PM

ik heb ook 2 stuks 2009 gekocht in de Collishop (aan -10%), is geen haast bij, ik ben nu nog bezig met de 2005 jaargang (was P/K één van mijn beste aankopen ooit Smile )


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Kris G - 14-10-2013 07:42 PM

ik was eigenlijk van plan om deze avond nog eens een Brunello te drinken, maar de beoogde Tenuta la Fuga 2003 bleek onvindbaar Confused (dringend eens orde scheppen dus Blush ) in de plaats dan maar een 2005 Paul Sauer ontkurkt


eens kijken of ik nog een TN kan schrijven Wink : in de neus direct herkenbaar als Zuid-Afrika, een krachtige en open neus, met een gerookte houttoets in, bij de eerste slok werd het midden pallet overheerst door hitte en alcohol, maar dit beterde wel in de loop van de avond, de wijn is zeer geconcentreerd, maar dit komt er niet volledig uit door die rokerige houtentoetsen die terugkeren in de mond en turf, hij heeft toch wat te veel hout gehad denk ik (25 maand op 225 liter vaten van Franse eik), in de afdronk komen de zuren te veel opzetten, ik hoop toch op beterschap op dag 2, de eerste dag gaf deze wijn zelden een wauw-gevoel, maar deze keer toch wat ontgoocheld, het is een bdx-blend en ik heb hem vroeger nog met bdx vergeleken maar behalve de druiven heeft deze wijn eigenlijk weinig tot niks gemeen met bdx, ik denk dat Lady May (Glenelly Estate) meer potentieel heeft, echt benieuwd wat dit morgen gaat geven Wink

even een aanvulling : na een 3 uur durende kuur met zuurstof is er (veel) beterschap Smile de wijn is minder hard en de zuren zijn minder prominent aanwezig, ik had hem wat vroeger moeten ontkurken Wink hem iets minder lang in de mond houden helpt ook, de afdronk is mooier na een korte slok, ik had het moeten weten na eerdere mindere ervaringen kort na het ontkurken, echt benieuwd wat hij morgen gaat geven

met keelpijn en ontstoken klieren aan het proeven op dag 2, dus volgende info is met een korrel zout te nemen Wink het geheel is meer versmolten, de wijn is precies op één nacht tijd 10 jaar ouder geworden, er zit wel al een heel lichte oxidatieve toets in, maar is niet storend, ik geef hem een 90-score, toch niet mijn beste Paul Sauer ervaring, maar blijft één van de betere wijnen uit Zuid-Afrika


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 06-11-2013 03:06 PM

Ik dronk maandag voor het eerst de Kanonkop pinotage. Ik ben geen onvoorwaardelijke fan van de cépage (had zin in een eufemisme Big Grin ) maar deze beviel me toch zeer. Heel modern gemaakt, gepolijst bijna, maar zeer klassevol. Deed me wel wat denken aan de stijl van Sauer, en wat meer is, deed me eigenlijk niet denken aan een pinotage. 91


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - claret - 06-11-2013 04:50 PM

(06-11-2013 03:06 PM)vinejo schreef:  ...deed me eigenlijk niet denken aan een pinotage.

Dronken deze vorig jaar ook en hadden dezelfde gevoel.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Terretoir - 12-11-2013 10:11 PM

P Saur 05

Schone wijn, vrij snel herkend als nieuwe wereld bdx blend. Aangenaam verrast erdoor. Zeer schoon ding! thank you Bert ;-) Niks storende elementen erin, pop and pour. Zelfs op dag drie stond deze nog recht! Aankoopadvies, doen!


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Kris G - 12-11-2013 10:18 PM

had hij geen deugd van een zuurstofkuur? ik vind hem net na het ontkurken toch steeds wa minder, hij haalt idd met gemak de 3e dag Smile


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Terretoir - 12-11-2013 10:25 PM

Hij was vooral wat minder onstuimig. Wat meer 'op zen gemak', maar ik heb er elke minuut van genoten ze. Van de eerste tot de laatste...


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Kris G - 03-09-2014 09:42 PM

de 2008 in het glas, nog een jonge kleur zonder sporen van evolutie, in de neus zeer rijk en vol : ik kan me er suf aan ruiken Wink de overheersende geur is wel hout, maar het stoort niet, het is ook anders dan een bdx met veel hout, hier eerder nieuw hout : precies onbewerkte planken van jonge bomen uit een zagerij die er al eventjes liggen, in de mond veel concentratie en vol, maar zonder "te" te worden, het geheel laat nog ruimte voor wat complexiteit en elegantie, de afdronk zit nog niet helemaal snor, maar de wijn komt primair over, zeker in zijn fruit, ik denk dat hij nog wat tijd nodig heeft en dat het dan wel volledig goed komt, ik ben niet echt een fan van Z-Afrikaanse wijnen, maar deze wijn ontgoochelt zelden, ondanks de pure bdx-blend doet dit wel veel meer aan Nieuwe Wereld denken dan aan bdx, score 90+


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Smaakatleet - 03-09-2014 09:49 PM

(03-09-2014 09:42 PM)Kris G schreef:  de 2008 in het glas, nog een jonge kleur zonder sporen van evolutie, in de neus zeer rijk en vol : ik kan me er suf aan ruiken Wink de overheersende geur is wel hout, maar het stoort niet, het is ook anders dan een bdx met veel hout, hier eerder nieuw hout : precies onbewerkte planken van jonge bomen uit een zagerij die er al eventjes liggen, in de mond veel concentratie en vol, maar zonder "te" te worden, het geheel laat nog ruimte voor wat complexiteit en elegantie, de afdronk zit nog niet helemaal snor, maar de wijn komt primair over, zeker in zijn fruit, ik denk dat hij nog wat tijd nodig heeft en dat het dan wel volledig goed komt, ik ben niet echt een fan van Z-Afrikaanse wijnen, maar deze wijn ontgoochelt zelden, ondanks de pure bdx-blend doet dit wel veel meer aan Nieuwe Wereld denken dan aan bdx, score 90+

cheers nie slecht voor ne woensdaq !
Al veel gelezen over deze wijn , zal toch ook eens moeten wat er van in doen.

Mooie TN , ik hou van dit soort beeldscheppende notities Smile


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Kris G - 03-09-2014 09:55 PM

(03-09-2014 09:49 PM)gertjeuh schreef:  
(03-09-2014 09:42 PM)Kris G schreef:  de 2008 in het glas, nog een jonge kleur zonder sporen van evolutie, in de neus zeer rijk en vol : ik kan me er suf aan ruiken Wink de overheersende geur is wel hout, maar het stoort niet, het is ook anders dan een bdx met veel hout, hier eerder nieuw hout : precies onbewerkte planken van jonge bomen uit een zagerij die er al eventjes liggen, in de mond veel concentratie en vol, maar zonder "te" te worden, het geheel laat nog ruimte voor wat complexiteit en elegantie, de afdronk zit nog niet helemaal snor, maar de wijn komt primair over, zeker in zijn fruit, ik denk dat hij nog wat tijd nodig heeft en dat het dan wel volledig goed komt, ik ben niet echt een fan van Z-Afrikaanse wijnen, maar deze wijn ontgoochelt zelden, ondanks de pure bdx-blend doet dit wel veel meer aan Nieuwe Wereld denken dan aan bdx, score 90+

cheers nie slecht voor ne woensdaq !
Al veel gelezen over deze wijn , zal toch ook eens moeten wat er van in doen.

Mooie TN , ik hou van dit soort beeldscheppende notities Smile

thank you, ik vrees dat ik hem moet upgraden tot 91 Big Grin


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Smaakatleet - 03-09-2014 09:57 PM

(03-09-2014 09:55 PM)Kris G schreef:  
(03-09-2014 09:49 PM)gertjeuh schreef:  
(03-09-2014 09:42 PM)Kris G schreef:  de 2008 in het glas, nog een jonge kleur zonder sporen van evolutie, in de neus zeer rijk en vol : ik kan me er suf aan ruiken Wink de overheersende geur is wel hout, maar het stoort niet, het is ook anders dan een bdx met veel hout, hier eerder nieuw hout : precies onbewerkte planken van jonge bomen uit een zagerij die er al eventjes liggen, in de mond veel concentratie en vol, maar zonder "te" te worden, het geheel laat nog ruimte voor wat complexiteit en elegantie, de afdronk zit nog niet helemaal snor, maar de wijn komt primair over, zeker in zijn fruit, ik denk dat hij nog wat tijd nodig heeft en dat het dan wel volledig goed komt, ik ben niet echt een fan van Z-Afrikaanse wijnen, maar deze wijn ontgoochelt zelden, ondanks de pure bdx-blend doet dit wel veel meer aan Nieuwe Wereld denken dan aan bdx, score 90+

cheers nie slecht voor ne woensdaq !
Al veel gelezen over deze wijn , zal toch ook eens moeten wat er van in doen.

Mooie TN , ik hou van dit soort beeldscheppende notities Smile

thank you, ik vrees dat ik hem moet upgraden tot 91 Big Grin

applaus


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Terretoir - 03-09-2014 10:38 PM

Flesje 2005 was alvast super, bdx blend herkend maar ook direkt als niet Frans. Leuke wijn om eens blind te schenken. Ik heb mij er nog van gekocht na dien avond :-)


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Kris G - 03-09-2014 10:48 PM

(03-09-2014 10:38 PM)Tom T schreef:  Flesje 2005 was alvast super, bdx blend herkend maar ook direkt als niet Frans. Leuke wijn om eens blind te schenken. Ik heb mij er nog van gekocht na dien avond :-)

ik heb nog 2 fleskes 2005 liggen, één ervan ga ik sowieso eens echt lang laten liggen : het is een risico, maar ik ben benieuwd naar het resultaat


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - shiraz - 03-09-2014 11:07 PM

(03-09-2014 09:49 PM)gertjeuh schreef:  [quote='Kris G' pid='49298' dateline='1409773322']
de 2008 in het glas, nog een jonge kleur zonder sporen van evolutie, in de neus zeer rijk en vol : ik kan me er suf aan ruiken Wink de overheersende geur is wel hout, maar het stoort niet, het is ook anders dan een bdx met veel hout, hier eerder nieuw hout : precies onbewerkte planken van jonge bomen uit een zagerij die er al eventjes liggen, in de mond veel concentratie en vol, maar zonder "te" te worden, het geheel laat nog ruimte voor wat complexiteit en elegantie, de afdronk zit nog niet helemaal snor, maar de wijn komt primair over, zeker in zijn fruit, ik denk dat hij nog wat tijd nodig heeft en dat het dan wel volledig goed komt, ik ben niet echt een fan van Z-Afrikaanse wijnen, maar deze wijn ontgoochelt zelden, ondanks de pure bdx-blend doet dit wel veel meer aan Nieuwe Wereld denken dan aan bdx, score 90+

cheers nie slecht voor ne woensdaq !
Al veel gelezen over deze wijn , zal toch ook eens moeten wat er van in doen.

Staat momenteel in de catalogus van klassewijnen van de colruyt.
kanonkop pinotage 2011 = 20.99€/ fles; pinotage 2012 = 22.50€ / fles en kanonkop paul sauer 2010 = 29.50€/fles.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Smaakatleet - 04-09-2014 05:57 AM

(03-09-2014 11:07 PM)shiraz schreef:  
(03-09-2014 09:49 PM)gertjeuh schreef:  [quote='Kris G' pid='49298' dateline='1409773322']
de 2008 in het glas, nog een jonge kleur zonder sporen van evolutie, in de neus zeer rijk en vol : ik kan me er suf aan ruiken Wink de overheersende geur is wel hout, maar het stoort niet, het is ook anders dan een bdx met veel hout, hier eerder nieuw hout : precies onbewerkte planken van jonge bomen uit een zagerij die er al eventjes liggen, in de mond veel concentratie en vol, maar zonder "te" te worden, het geheel laat nog ruimte voor wat complexiteit en elegantie, de afdronk zit nog niet helemaal snor, maar de wijn komt primair over, zeker in zijn fruit, ik denk dat hij nog wat tijd nodig heeft en dat het dan wel volledig goed komt, ik ben niet echt een fan van Z-Afrikaanse wijnen, maar deze wijn ontgoochelt zelden, ondanks de pure bdx-blend doet dit wel veel meer aan Nieuwe Wereld denken dan aan bdx, score 90+

cheers nie slecht voor ne woensdaq !
Al veel gelezen over deze wijn , zal toch ook eens moeten wat er van in doen.

Staat momenteel in de catalogus van klassewijnen van de colruyt.
kanonkop pinotage 2011 = 20.99€/ fles; pinotage 2012 = 22.50€ / fles en kanonkop paul sauer 2010 = 29.50€/fles.

Koopstop hier voor de moment ...banghead

Toch bedankt Shiraz Smile


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Kris G - 04-09-2014 07:36 PM

ik vrees Big Grin dat ik terug een upgrade moet doen : 92 punten verdient deze wijn wel, vandaag gewoon perfect versmolten, eigenlijk kan je zelfs weinig aan de TN toevoegen : zelden een wijn geproefd die zo in balans was Exclamation


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - shiraz - 04-09-2014 08:15 PM

(04-09-2014 07:36 PM)Kris G schreef:  ik vrees Big Grin dat ik terug een upgrade moet doen : 92 punten verdient deze wijn wel, vandaag gewoon perfect versmolten, eigenlijk kan je zelfs weinig aan de TN toevoegen : zelden een wijn geproefd die zo in balans was Exclamation
Gaat het hier over Kanonkop Paul Sauer?


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Kris G - 04-09-2014 08:18 PM

(04-09-2014 08:15 PM)shiraz schreef:  
(04-09-2014 07:36 PM)Kris G schreef:  ik vrees Big Grin dat ik terug een upgrade moet doen : 92 punten verdient deze wijn wel, vandaag gewoon perfect versmolten, eigenlijk kan je zelfs weinig aan de TN toevoegen : zelden een wijn geproefd die zo in balans was Exclamation
Gaat het hier over Kanonkop Paul Sauer?

idd Smile


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - shiraz - 04-09-2014 08:49 PM

(04-09-2014 08:18 PM)Kris G schreef:  
(04-09-2014 08:15 PM)shiraz schreef:  
(04-09-2014 07:36 PM)Kris G schreef:  ik vrees Big Grin dat ik terug een upgrade moet doen : 92 punten verdient deze wijn wel, vandaag gewoon perfect versmolten, eigenlijk kan je zelfs weinig aan de TN toevoegen : zelden een wijn geproefd die zo in balans was Exclamation
Gaat het hier over Kanonkop Paul Sauer?

idd Smile

6 fleskes 2010 besteld.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - rik - 05-11-2015 08:19 PM

Kanonkop Paul sauer momenteel aan 25,95 euro in de colruyt...de moeite waard?


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Smaakatleet - 06-12-2015 10:45 PM

(06-11-2013 03:06 PM)vinejo schreef:  Ik dronk maandag voor het eerst de Kanonkop pinotage. Ik ben geen onvoorwaardelijke fan van de cépage (had zin in een eufemisme Big Grin ) maar deze beviel me toch zeer. Heel modern gemaakt, gepolijst bijna, maar zeer klassevol. Deed me wel wat denken aan de stijl van Sauer, en wat meer is, deed me eigenlijk niet denken aan een pinotage. 91

Dit weekend de pinotage ook eens kunnen proeven was toch danig onder den indruk ervan , het klassevolle had ik wel niet zo .
Ook niet gelet op de jaargang om eerlijk te zijn Tongue


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Jordaens - 07-12-2015 06:32 PM

De Paul Sauer is zonder meer een heel mooie wijn. Niet goedkoop, maar hij kan zich staande houden in zijn prijsklasse.
Pinotage is een probleem op zich: niemand die ik ken vindt pinotage lekker, behalve als hij niet aan pinotage doet denken. Zoals de Beyerskloof Reserve bijvoorbeeld. Bij Rouseu 15 euro en waar voor zijn geld. Slechts heel in de verte misschien een hint van die typische "omgebouwde melkerij"-stijl.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 14-12-2015 10:00 AM

Pinotage 2010

Samen met medeforumlid MH opgedronken.

Kleur: Donker rood
Geur: Bij het openen wist ik al dat dit zeer goed ging worden. Dan 3u laten rusten. Zeer fruitig nog, maar ook lichte rubbergeur gemengd met wat smokey.
Smaak: Volle wijn. Veel body. Zeker nog voldoende fruit en ook wat kruidig in de nasmaak (Had de kadette ook). Blijft ook lang hangen in mond.

Hier zit nog rek op maar nu al zo lekker. Zeer aangename Pinotage!


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Fre - 14-12-2015 11:44 PM

(07-12-2015 06:32 PM)Jordaens schreef:  een hint van die typische "omgebouwde melkerij"-stijl.

Heb het eigenlijk al vroeger willen vragen, maar nu eindelijk alle moed bijeengeraapt om de vraag toch te stellen: wat is de typische 'omgebouwde melkerij-stijl? Smile


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Kris G - 14-12-2015 11:50 PM

(07-12-2015 06:32 PM)Jordaens schreef:  De Paul Sauer is zonder meer een heel mooie wijn. Niet goedkoop, maar hij kan zich staande houden in zijn prijsklasse.

als je hem scherp kan aankopen aan een goeie 25 € (zit meestal wel rond de 30 €) durf ik toch van mooie p/k spreken, en zelfs aan 30 € zeker nog OK, ik heb nog niet vaak een score met een "8" laten beginnen voor deze wijn


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Olivier - 15-12-2015 09:20 AM

(14-12-2015 11:44 PM)Fre schreef:  
(07-12-2015 06:32 PM)Jordaens schreef:  een hint van die typische "omgebouwde melkerij"-stijl.

Heb het eigenlijk al vroeger willen vragen, maar nu eindelijk alle moed bijeengeraapt om de vraag toch te stellen: wat is de typische 'omgebouwde melkerij-stijl? Smile

Ik moet spontaan aan Lesley-Ann Poppe denken Wink


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 15-12-2015 09:39 AM

(15-12-2015 09:20 AM)Olivier schreef:  
(14-12-2015 11:44 PM)Fre schreef:  
(07-12-2015 06:32 PM)Jordaens schreef:  een hint van die typische "omgebouwde melkerij"-stijl.

Heb het eigenlijk al vroeger willen vragen, maar nu eindelijk alle moed bijeengeraapt om de vraag toch te stellen: wat is de typische 'omgebouwde melkerij-stijl? Smile

Ik moet spontaan aan Lesley-Ann Poppe denken Wink

woeha


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Jordaens - 15-12-2015 01:10 PM

Daar kan mijn uitleg totaal niet tegenop...


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - shiraz - 05-01-2016 06:18 PM

Kanonkop, Paul Sauer 2010
Diep robijn rode wijn
Geur van rood en zwart fruit , kruiden en kreupelhout
complex boeket met toetsen van zwarte en rode bessen, kers, mokka en terug de nodige houttoetsen.
Mooie volle wijn
Voor mij nu al lekker, maar kan gerust nog 5 -7 jaar mee


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Franzo - 06-03-2016 08:59 PM

Paul Sauer 2009 in het glas, prachtige wijn. Ik had verwacht dat hij nog te jong zou zijn, maar integendeel, perfect a point (voor mij). Lange en diepe smaak, heel elegant, subtiele zuren, complexe neus, niets op aan te merken. Top. Ik zou deze wijn wel geen 10 jaar laten liggen, mijn overige flessen maak ik de komende 5 jaar soldaat.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Pietn - 30-05-2016 02:05 PM

2012 in rode prijs de Paul Sauer aan 25 euro en de pinotage 19 euro


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 08-12-2016 02:59 PM

Kanonkop Cabarnet Sauvignon 1994

Was zeer benieuwd wat dit ging geven. Eersgisteren recht gezet in de kelder. Voor de eerste keer geopend zoals anderen hier oudere wijn behadelen. Paar uur op voorhand open gedaan en kurk er terug op (of wat ervan over schoot, want brokkelde serieus af).
Dik uur voor consumptie kurk eraf.

Baksteenrode kleur, mooi helder.
Zeer aangename neus (merkbaar verschil tussen consumptie en meteen openen, stoffige is weg). Zeker nog (donker) fruit te bespeuren, maar ook volop tertiare aroma's. Beetje liquoreus, truffel, bosgrond, grafiet...
Mooi vol in de mond nog en zeer lekkere afdronk.

1 woord: Genieten.

Wist niet goed wat ik ervan moest verwachten. Ook maar op de kop kunnen tikken (dus niet altijd bewaard in mijn eigen kelder).
Nog 1 fles over, maar eerlijk gezegd: deze kan makkelijk nog wel even mee in de kelder, al weet ik niet of hij nog lang gaar blijven liggen gezien deze ervaring Smile


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 08-12-2016 03:43 PM

(08-12-2016 02:59 PM)Dc schreef:  Kanonkop Cabarnet Sauvignon 1994

Was zeer benieuwd wat dit ging geven. Eersgisteren recht gezet in de kelder. Voor de eerste keer geopend zoals anderen hier oudere wijn behadelen. Paar uur op voorhand open gedaan en kurk er terug op (of wat ervan over schoot, want brokkelde serieus af).
Dik uur voor consumptie kurk eraf.

Baksteenrode kleur, mooi helder.
Zeer aangename neus (merkbaar verschil tussen consumptie en meteen openen, stoffige is weg). Zeker nog (donker) fruit te bespeuren, maar ook volop tertiare aroma's. Beetje liquoreus, truffel, bosgrond, grafiet...
Mooi vol in de mond nog en zeer lekkere afdronk.

1 woord: Genieten.

Wist niet goed wat ik ervan moest verwachten. Ook maar op de kop kunnen tikken (dus niet altijd bewaard in mijn eigen kelder).
Nog 1 fles over, maar eerlijk gezegd: deze kan makkelijk nog wel even mee in de kelder, al weet ik niet of hij nog lang gaar blijven liggen gezien deze ervaring Smile

Mooi!
Heel wat Nieuwe wereldwijnen kunnen veel beter bewaren dan we veronderstellen (zie ook Chileense bvb)


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - bartv - 02-01-2017 11:22 PM

De Kanonkop "Kadette" 2013 in het glas.
53% pinotage en de 1e opmerking van mijn vriendin: ik ruik banaan Exclamation Of hoe vrouwen vaak een betere neus hebben? En inderdaad, je haalt het er uit.

Smaak wat mij betreft goed in evenwicht, zacht tannines en redelijk lange afdronk.

7,99€ in promotie Carrefour en zeker zijn geld waard imo.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 03-01-2017 12:05 AM

(02-01-2017 11:22 PM)bartv schreef:  De Kanonkop "Kadette" 2013 in het glas.
53% pinotage en de 1e opmerking van mijn vriendin: ik ruik banaan Exclamation Of hoe vrouwen vaak een betere neus hebben? En inderdaad, je haalt het er uit.

Smaak wat mij betreft goed in evenwicht, zacht tannines en redelijk lange afdronk.

7,99€ in promotie Carrefour en zeker zijn geld waard imo.

Sterk, vrouwen kunnen er soms heel rake geuren uithalen. Ik denk ook dat zij onbevooroordeeld ruiken, wat bij wijnliefhebbers soms minder het geval is (zij denken aan wat ze verwachten te ruiken..)
Btw, rook je geen initiol? Dat was ook een aroma dat door mijn vrouw werd geopperd toen ze een Zuid Afrikaanse wijn proefde.
En sedertdien ruik ik dat bij veel ZA - wijnen...


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - bartv - 05-01-2017 09:54 AM

Inotiol als in de poepzalf voor baby's?
Is me niet opgevallen, zal er volgende keer is op letten.

Ik kan me inderdaad inbeelden dat ze minder bias hebben. Daarnaast lijkt er ook een neurologische basis te zijn: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/waarom-is-de-vrouwenneus-zo-scherp


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 05-01-2017 11:02 AM

Heb die Kadette ook al eens in promo gekocht, dan inderdaad zeker zijn geld waard.
Herinner me vooral kruidige neus (witte peper vooral).

Heb me ondertussen de Paul Sauer 2007 en 2012 aangeschaft. Twijfel wanneer ik de 2007 eens aan een onderzoek kan onderwerpen.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 05-01-2017 12:54 PM

(05-01-2017 09:54 AM)bartv schreef:  Inotiol als in de poepzalf voor baby's?
Is me niet opgevallen, zal er volgende keer is op letten.

Ik kan me inderdaad inbeelden dat ze minder bias hebben. Daarnaast lijkt er ook een neurologische basis te zijn: https://www.nemokennislink.nl/publicaties/waarom-is-de-vrouwenneus-zo-scherp

Inderdaad, poepzalf ;-) - in de mond zijn die ZAfr wijnen trouwens veelal ook redelijk zalvend..
thank you voor t interessant artikel, bevestigt de subjectieve gewaarwording ;-)


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 24-02-2017 09:58 AM

Paul Sauer 2007

Dag vooraf recht gezet.
Open gedaan, kurk er terug op en anderhalf uur voor consumptie kurk eraf. Samen geproefd met mede forumlid MH.
Eerste glas: Neus eraan
--> Wat een onstuimig jong bazeke. Is dit 10j oud?
Meteen de karaf boven gehaald om hem wat te temperen. (tussendoor nog wat Chapoutier genuttigd, zie andere TN).

--> Opnieuw "eerste" glas:
Kleur: Weinig evolutie, lichte paarse tint zelfs nog maar toch goed op weg naar rood.
Neus: Zwarte bessen, mooi geïntegreerde eik, ceder, licht opkomend sigarenkistje, grafiet, beetje groen van de CS maar totaal niet storend (dit hoorde er precies bij, terwijl ik hier echt op kan afknappen), kruidig.
Ik was er helemaal klaar voor om dit glas eindelijk aan mijn mond te zetten.
Mond: Vol, vlezig en die afdronk jawadde datte.

Ik kan enkel concluderen dat deze wijn op een hoog niveau acteerde. De verwachtingen zeker ingelost! Zonder twijfel de beste wijn die ik, met mijn bescheiden keldertje, de afgelopen maanden heb gedronken.
Zeer blij dat ik nog een fles 2007 heb. Ik ga er echter nog wat (proberen) van af te blijven. Tijdens het proeven had ik zeker het gevoel dat er nog rek op zat, hier is dus geen haast bij.

Eindverdict: Een welverdiende 93p


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Benz - 24-02-2017 05:04 PM

(24-02-2017 09:58 AM)Dc schreef:  Paul Sauer 2007

Dag vooraf recht gezet.
Open gedaan, kurk er terug op en anderhalf uur voor consumptie kurk eraf. Samen geproefd met mede forumlid MH.
Eerste glas: Neus eraan
--> Wat een onstuimig jong bazeke. Is dit 10j oud?
Meteen de karaf boven gehaald om hem wat te temperen. (tussendoor nog wat Chapoutier genuttigd, zie andere TN).

--> Opnieuw "eerste" glas:
Kleur: Weinig evolutie, lichte paarse tint zelfs nog maar toch goed op weg naar rood.
Neus: Zwarte bessen, mooi geïntegreerde eik, ceder, licht opkomend sigarenkistje, grafiet, beetje groen van de CS maar totaal niet storend (dit hoorde er precies bij, terwijl ik hier echt op kan afknappen), kruidig.
Ik was er helemaal klaar voor om dit glas eindelijk aan mijn mond te zetten.
Mond: Vol, vlezig en die afdronk jawadde datte.

Ik kan enkel concluderen dat deze wijn op een hoog niveau acteerde. De verwachtingen zeker ingelost! Zonder twijfel de beste wijn die ik, met mijn bescheiden keldertje, de afgelopen maanden heb gedronken.
Zeer blij dat ik nog een fles 2007 heb. Ik ga er echter nog wat (proberen) van af te blijven. Tijdens het proeven had ik zeker het gevoel dat er nog rek op zat, hier is dus geen haast bij.

Eindverdict: Een welverdiende 93p

Prachtige wijnen toch daar in Zuid-Afrika he. Kanonkop is een schitterende wijn en behoord voor mijzelf bij de absolute top van de Zuid-Afrikaanse wijnen die ik tot hiertoe dronk, samen met Rust en Vrede, De Toren Z of Fusion V, Groot Constantia en Steenberg Catherina. Het zijn ook allemaal wijnen die met gemak 20 jaar en langer meekunnen mits perfecte bewaaromstandigheden. Slurp


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 25-02-2017 09:01 AM

Inderdaad, ik was onder de indruk.
Momenteel denk ik er aan om hier een paar flessen van het geboortejaar van de dochter van te kopen. Zal de tand des tijds doorstaan (zie bvb ook TN van de CS 1994)


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 25-02-2017 10:25 AM

Bedankt voor de mooie TN, Daan!
Doet me ook zin krijgen om die nog eens te proeven. Moet ondertussen wel 30 euro kosten in Colruyt... Confused


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Benz - 29-11-2017 09:35 PM

Vanavond Kanonkop Kadette 2015 in het glas, toevallig tegengekomen in de plaatselijke Carrefour. Heb van dit prachtig domein al verschillende jaargangen van Paul Sauer gedronken en deze behoord voor mij net als de Rust en Vrede Estate en De Toren Fusion V tot mijn favoriete Zuid-Afrikaanse wijnen. Nu heel benieuwd wat we van deze 2de wijn mogen verwachten! Fles 2 uur op voorhand geopend. In het glas mooi donkerrood van kleur. Dan die neus in het begin vooral rood fruit, heel mooi eik en kruidig, na een tijdje in het glas komt het zwarte fruit meer naar boven, tabbak, leder en aarde, nog wat later een heel aangename eucalyptus geur die komt opzetten. Werkelijk deze wijn heeft echt van alles wat, en gedraagt zich als een kameleon in het glas. Hele mooie afdronk ook, klein beetje licht rokerig. Dit is een PRACHT van een instapwijn en P/K moeilijk te overtreffen. Dik verdiende 90-91 cheers


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 29-11-2017 10:32 PM

Zoals elders gezegd: kanonkop Heart
Deze kadette moet ik ook nog eens kopen precies


RE: Kanonkop P Sauer Z-Afrika - Biff - 04-04-2018 11:16 AM

(27-12-2011 09:42 AM)Roeland V schreef:  Kris, de reden ligt volgens mij bij een afspraak (of een dispuut) met de eigenlijke importeur van Kanonkop in België: Delta Fijne Wijnen in Damme (http://www.dfw.be).

Die verdelen Kanonkop al meer dan tien jaar in ons land. Hoe en waarom Colruyt dan ook Kanonkop mogen verdelen heeft, is me een raadsel. Ik vermoed dat Delta wel een percent gekregen heeft op elke fles (of dat zij verschillende palletten aan Colruyt doorverkocht heeft).
De reden voor het feit dat dit nu gestopt is, moet in die context gevonden worden.
Om even terug te keren op een oud bericht hier, ik deed enkele dagen terug de Kanonkop Pinotage 2013 open.
Gekocht op Klassewijnen, met achteraan het etiket een sticker van ....Delta fijne wijnen....
Ze verko(cht)(p)en dus wel degelijk aan Colruyt!
Tn volgt nog....


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Biff - 11-04-2018 05:26 PM

Pinotage 2013
Klimaatkast, in de karaf
Caoutchou, playdoh, enorm gerookt
In your face, iets te geweldig aanwezig, te zware afdronk, van alles een beetje te eigenlijk.
Dag twee, nog altijd veel te streng, enorme droogtrekking
Dag 3 en 4 wegens geen tijd ad kant gezet
Dag 5, zonder vacuvin, zuren overheersen, leg de rennie maar al klaarConfused
Weinig plezier aan beleeft eigenlijk.
Aankoop klassewijnen: 19.99 euro


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - WilD - 26-09-2018 03:09 PM

Voor de Paul Sauer fans: vintage 2015 100/100 Tim Atkins MW, 98+/100 Greg Sherwood MW, 95/100 Neil Martin, 94/100 Suckling.

24 euri bij Gall&Gall. http://www.gall.nl

A must buy shoot


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Olivier - 26-09-2018 03:46 PM

(26-09-2018 03:09 PM)WilD schreef:  Voor de Paul Sauer fans: vintage 2015 100/100 Tim Atkins MW, 98+/100 Greg Sherwood MW, 95/100 Neil Martin, 94/100 Suckling.

24 euri bij Gall&Gall. http://www.gall.nl

A must buy shoot

Suckling die de laagste score geeft? watte

Bedankt voor de tip, WilD! Dat is 6 euro goedkoper dan de prijs voor de 2012 op klassewijnen...


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 26-09-2018 03:51 PM

Dank u Wil!
Hier was ik al even op aan het wachten Smile. Als Kempenaar is Gall&Gall zeker een optie.
2015 topjaar in Z-A en bewust gewacht op dit voor nog wat extra Kanonkop aan te schaffen.

Bij deze op bestellen gedrukt Tongue


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Kupers - 28-09-2018 08:40 PM

fyi, de Atkins score is niet zonder controverse:

https://winemag.co.za/michael-fridjhon-100-point-scores-cultural-cringe-and-imperial-condescension/


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 28-09-2018 10:25 PM

(28-09-2018 08:40 PM)Kupers schreef:  fyi, de Atkins score is niet zonder controverse:

https://winemag.co.za/michael-fridjhon-100-point-scores-cultural-cringe-and-imperial-condescension/

Interessant stukje...

"Five years ago Atkin’s highest SA wine score was probably 93 – and it was good enough to make everyone pay attention – to SA wine, to the producer in question, and to Tim Atkin as a critic. Since then a 93 score hardly raises an eyebrow: WineMag’s ratings over the same period have nudged upwards by two if not three points. We’ve all recalibrated a little. What used to be a noteworthy achievement – a score over 90 – makes little or no impression on a market which has watched score inflation/point devaluation track the Zimbabwean dollar to the depths of the Mariana Trench."

In de begindagen van de blog gaf ik pakweg een Puygueraud 86, waar ik die nu mss 89 zou geven. We zijn ook guller geworden dus, maar hier op t forum is een 93 of 94 wel nog absolute top, boven de 95 wordt amper gegeven. Misschien is de kloof tussen "gewone" en "grote" wijnen gewoon kleiner geworden Wink
Hoe dan ook, "we’ve all recalibrated a little" is wel een correcte constatering.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - fleer - 28-09-2018 11:27 PM

Vorig jaar heeft James Suckling voor het eerst een 100 punter gegeven aan een Chileense wijn het duurde niet lang of The Wine Advocate met Luis Gutiérrez gaf dit jaar voor het eerst een 100 punter aan een Argentijnse wijn vervolgens was er een discussie op de sociale media wie de eerste 100 punter gaat geven aan een Zuid Afrikaan ... enerzijds willen ze de aandacht trekken anderzijds is er toch nog een grens in geloofwaardigheid anders was die 100 punter er al geweest.

Grtz


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - fleer - 29-09-2018 04:20 PM

Dus toch een 100 punter ... van 12 september 2018 had het nog niet gelezen tot zojuist ... http://www.kanonkop.co.za/kanonkop-paul-sauer-2015-tops-tim-atkin-report-with-first-100pt-rating-for-south-african-wine/

Grtz


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Kupers - 29-09-2018 08:28 PM

Jamie Goode heeft ooit gezegd dat de huidige scoreinflatie zal leiden tot een binair systeem: 1 voor aan te raden, 0 voor bocht. Met de tendensen bij sommige critici zitten we er niet van af.

Ik ben sowieso geen fan van scores, algemeen bekend lijkt me, en ik kijk er meestal enkel naar als indicatie voor het succes van een jaargang, maar dan nog kan James Suckling voor mij keihard de boom in. Ik heb de afgelopen week het geluk gehad om enkele 100-punters in Duitsland (gescoord door Stuart Pigott) te proeven, en er zat er geen enkele tussen die ik nog maar in de buurt zou scoren. Enkel Molitor's droge Doctor komt in de buurt, en misschien Keller's Pettenthal, maar de rest? Nog een lange weg te gaan. Enige consequentie is dat prijzen de pan uitrijzen, de Beerenauslese van Loewen die ik op het domein nog ooit voor 45 euro kost is nu per veiling gegaan voor een absoluut belachelijke 400 euro (er volgt ooit nog wel een artikeltje), en ik vrees dat dit Zuid-Afrika ook staat te wachten.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - wvd - 30-09-2018 02:02 PM

(29-09-2018 08:28 PM)Kupers schreef:  Jamie Goode heeft ooit gezegd dat de huidige scoreinflatie zal leiden tot een binair systeem: 1 voor aan te raden, 0 voor bocht. Met de tendensen bij sommige critici zitten we er niet van af.

Ik ben sowieso geen fan van scores, algemeen bekend lijkt me, en ik kijk er meestal enkel naar als indicatie voor het succes van een jaargang, maar dan nog kan James Suckling voor mij keihard de boom in. Ik heb de afgelopen week het geluk gehad om enkele 100-punters in Duitsland (gescoord door Stuart Pigott) te proeven, en er zat er geen enkele tussen die ik nog maar in de buurt zou scoren. Enkel Molitor's droge Doctor komt in de buurt, en misschien Keller's Pettenthal, maar de rest? Nog een lange weg te gaan. Enige consequentie is dat prijzen de pan uitrijzen, de Beerenauslese van Loewen die ik op het domein nog ooit voor 45 euro kost is nu per veiling gegaan voor een absoluut belachelijke 400 euro (er volgt ooit nog wel een artikeltje), en ik vrees dat dit Zuid-Afrika ook staat te wachten.


Ik blijf voorstander van het "oude" sterrensysteem van Michael Broadbent (maar wie kent die man nog...), maar dan enkel zoals hij dat toepaste. Als dan weer 25% van de wijnen ***** krijgt staan we ook terug op af.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 30-09-2018 02:13 PM

(30-09-2018 02:02 PM)wvd schreef:  [


Ik blijf voorstander van het "oude" sterrensysteem van Michael Broadbent (maar wie kent die man nog...)

Ikke Smile


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - redacteur - 30-09-2018 02:39 PM

Gepikt uit de bib? Smile


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 30-09-2018 02:55 PM

(30-09-2018 02:39 PM)redacteur schreef:  Gepikt uit de bib? Smile

Big Grin
Gekócht in de uitverkoop;-)


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - wvd - 30-09-2018 03:12 PM

(30-09-2018 02:55 PM)vinejo schreef:  
(30-09-2018 02:39 PM)redacteur schreef:  Gepikt uit de bib? Smile

Big Grin
Gekócht in de uitverkoop;-)

Wow, nog de eerste versie zelfs! Ik kocht die toen hij uitkwam ergens begin jaren 80 denk ik. En dan in 2003 zijn nieuwe tijdens een proefsessie met voordracht van M.B. bij Chistie's, zowaar een gesigneerd exemplaar!
[attachment=3610]
[attachment=3611]

Zover ik weet is hij nog altijd onder de levenden, wijn moet héél goed zijn voor de gezondheid dus!


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Olivier - 30-09-2018 09:33 PM

Citaat:Zover ik weet is hij nog altijd onder de levenden, wijn moet héél goed zijn voor de gezondheid dus

Elke morgen een Bucks Fizz en een madeira zo rond 11u00...

http://www.yoopress.com/en/wine-szene/portrait-personality/22126.Michael-Broadbent-Judging-wines-is-like-judging-people.html


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 01-10-2018 08:38 AM

Los van de discussie over de punten en wie ze gegeven heeft, heb ik deze wijn vooral gekocht omdat ik hem zelf gewoon écht goed vind Slurp.
(gekoppeld aan goede rapporten van de oogst).

En daar gaat het mij vooral om. Niet welke "grote" wijncriticus welke punten gegeven heeft. Wel wat ik er zelf van vind.
Al koppel ik dit meestal aan meningen op dit forum die ik hoger inschat dan andere scores Wink


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - wvd - 01-10-2018 11:50 AM

Hey Olivier, bedankt voor deze link!

De man was toen 89 (nu 91) en dit is een subliem citaat van een wijze man: "1982 was the vintage that changed everything. [The American wine critic] Robert Parker rated it highly and he was a big influence in America, in particular. I thoroughly disapprove of his scoring method — how can a wine be 95 points? It depends when and where you drink it, how it’s been kept." cheers


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 01-10-2018 01:26 PM

(01-10-2018 08:38 AM)Dc schreef:  Al koppel ik dit meestal aan meningen op dit forum die ik hoger inschat dan andere scores Wink

thumbsup


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Vinogan(s) - 05-10-2018 09:09 AM

(01-10-2018 11:50 AM)wvd schreef:  Hey Olivier, bedankt voor deze link!

De man was toen 89 (nu 91) en dit is een subliem citaat van een wijze man: "1982 was the vintage that changed everything. [The American wine critic] Robert Parker rated it highly and he was a big influence in America, in particular. I thoroughly disapprove of his scoring method — how can a wine be 95 points? It depends when and where you drink it, how it’s been kept." cheers

Dit is een (terechte) kritiek die je op elk scoresysteem kan geven


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 05-10-2018 12:41 PM

(05-10-2018 09:09 AM)Vinogan(s) schreef:  
(01-10-2018 11:50 AM)wvd schreef:  Hey Olivier, bedankt voor deze link!

De man was toen 89 (nu 91) en dit is een subliem citaat van een wijze man: "1982 was the vintage that changed everything. [The American wine critic] Robert Parker rated it highly and he was a big influence in America, in particular. I thoroughly disapprove of his scoring method — how can a wine be 95 points? It depends when and where you drink it, how it’s been kept." cheers

Dit is een (terechte) kritiek die je op elk scoresysteem kan geven

Zeker weten!


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - stevendr - 04-05-2019 11:24 AM

2015 nu beschikbaar bij Klassewijnen.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 18-08-2020 11:00 AM

Ik dronk onlangs de CS 2012

Voor mij blijft dit echt een tophuis in Z-Afrika dat nog betaalbaar is (soms mits wat zoekenTongue).

Goede structuur en materie, mooie lange afdronk.
De gekende geuren inclusief paprika.
Had nog een 'een kletske' over en 2 dagen nadien opgedronken. Toen was hij pas helemaal afgerond, a point, heerlijk!

89 dag 1
dikke 90+ dag 3

Geen haast. Binnen een paar jaar is dit pop & pour genieten


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 18-08-2020 12:18 PM

(18-08-2020 11:00 AM)Dc schreef:  Ik dronk onlangs de CS 2012

Voor mij blijft dit echt een tophuis in Z-Afrika dat nog betaalbaar is (soms mits wat zoekenTongue).

Goede structuur en materie, mooie lange afdronk.
De gekende geuren inclusief paprika.
Had nog een 'een kletske' over en 2 dagen nadien opgedronken. Toen was hij pas helemaal afgerond, a point, heerlijk!

89 dag 1
dikke 90+ dag 3

Geen haast. Binnen een paar jaar is dit pop & pour genieten

Inderdaad, 28 euro momenteel bij Klassewijnen maar binnenkort wellicht weer 15% korting dus 23,8 euro voor toch wel een topwijn.(die je toch maar weinig punten geeft eigenlijk Wink )


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 18-08-2020 01:39 PM

(18-08-2020 12:18 PM)vinejo schreef:  
(18-08-2020 11:00 AM)Dc schreef:  Ik dronk onlangs de CS 2012

Voor mij blijft dit echt een tophuis in Z-Afrika dat nog betaalbaar is (soms mits wat zoekenTongue).

Goede structuur en materie, mooie lange afdronk.
De gekende geuren inclusief paprika.
Had nog een 'een kletske' over en 2 dagen nadien opgedronken. Toen was hij pas helemaal afgerond, a point, heerlijk!

89 dag 1
dikke 90+ dag 3

Geen haast. Binnen een paar jaar is dit pop & pour genieten

Inderdaad, 28 euro momenteel bij Klassewijnen maar binnenkort wellicht weer 15% korting dus 23,8 euro voor toch wel een topwijn.(die je toch maar weinig punten geeft eigenlijk Wink )

Ja Belgen zijn eigenlijk te karig met hun punten he Smile.
Als ik er nog eens over nadenk, mag dit misschien eerder
Dag 1: 91p
Dag 3: 92+ a 93p
zijn

Aan 23,8 mooi, ikzelf heb kunnen kopen aan 21,4


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 18-08-2020 01:52 PM

(18-08-2020 01:39 PM)Dc schreef:  
(18-08-2020 12:18 PM)vinejo schreef:  
(18-08-2020 11:00 AM)Dc schreef:  Ik dronk onlangs de CS 2012

Voor mij blijft dit echt een tophuis in Z-Afrika dat nog betaalbaar is (soms mits wat zoekenTongue).

Goede structuur en materie, mooie lange afdronk.
De gekende geuren inclusief paprika.
Had nog een 'een kletske' over en 2 dagen nadien opgedronken. Toen was hij pas helemaal afgerond, a point, heerlijk!

89 dag 1
dikke 90+ dag 3

Geen haast. Binnen een paar jaar is dit pop & pour genieten

Inderdaad, 28 euro momenteel bij Klassewijnen maar binnenkort wellicht weer 15% korting dus 23,8 euro voor toch wel een topwijn.(die je toch maar weinig punten geeft eigenlijk Wink )

Ja Belgen zijn eigenlijk te karig met hun punten he Smile.
Als ik er nog eens over nadenk, mag dit misschien eerder
Dag 1: 91p
Dag 3: 92+ a 93p
zijn

Aan 23,8 mooi, ikzelf heb kunnen kopen aan 21,4

Ik ken er die sowieso 95 zouden geven... (tot ze de prijs zien Wink )


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 18-08-2020 02:05 PM

Hehe aan 21,5 vind ik dit echt een zeer goede koop.

Heb trouwens van 2015 best wat kanonkop ingeslagen (zowel Paul Sauer als CS) in promo's. Beste jaar tot nu toe van hen denk ik


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - BartS - 18-08-2020 02:17 PM

Ik kocht onlangs 6 flessen CS 2014 aan 22,50 EUR. Als ik eentje zou opendoen, zou ik dit dan dag op voorhand doen en 1 glaasje uit fles (opnieuw kurk op daarna) of op dag zelf en gewoon vijftal uurtjes in karaf?

Of nog wat geduld hebben?


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 18-08-2020 02:21 PM

(18-08-2020 02:17 PM)BartS schreef:  Ik kocht onlangs 6 flessen CS 2014 aan 22,50 EUR. Als ik eentje zou opendoen, zou ik dit dan dag op voorhand doen en 1 glaasje uit fles (opnieuw kurk op daarna) of op dag zelf en gewoon vijftal uurtjes in karaf?

Of nog wat geduld hebben?

Goeie prijs Smile.

Hangt ervan af, wat wil je bereiken:

- Is het voor die avond zelf helemaal op te drinken?
Dan zou ik die gewoon de nodige karaf geven (3u zeker)

- Is het om de evolutie op te volgen en meer dan 1 dag van te genieten?
Dan zou ik die openen en deel in de karaf doen. Ander deel met kurk er terug op de kelder in voor de dag nadien

Je hebt er 6 dus... Moest er er nu maar 1 of 2 hebben, zou ik wachten.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 18-08-2020 02:36 PM

(18-08-2020 02:21 PM)Dc schreef:  
(18-08-2020 02:17 PM)BartS schreef:  Ik kocht onlangs 6 flessen CS 2014 aan 22,50 EUR. Als ik eentje zou opendoen, zou ik dit dan dag op voorhand doen en 1 glaasje uit fles (opnieuw kurk op daarna) of op dag zelf en gewoon vijftal uurtjes in karaf?

Of nog wat geduld hebben?

Goeie prijs Smile.

Hangt ervan af, wat wil je bereiken:

- Is het voor die avond zelf helemaal op te drinken?
Dan zou ik die gewoon de nodige karaf geven (3u zeker)

- Is het om de evolutie op te volgen en meer dan 1 dag van te genieten?
Dan zou ik die openen en deel in de karaf doen. Ander deel met kurk er terug op de kelder in voor de dag nadien

Je hebt er 6 dus... Moest er er nu maar 1 of 2 hebben, zou ik wachten.

Akkoord met Daan.
Zulke “jonge” wijnen drink je sowieso best op een dag of drie. Dan kan je de evolutie mooi volgen. Dus (zeker als je er zes hebt) eens een flesje openen, proeven, en als t je niet echt bevalt iets anders openen. Als t je wél bevalt uiteraard verder drinken. Wink
In het eerste geval, dag erna opnieuw proeven en beoordelen. Indien nog niet ok eventueel wat karaf geven (geen 5 uur, een uurtje of 2 zou moeten volstaan).
Enfin, t is altijd een beetje zoeken met zulke wijnen...maakt het wel spannend ook natuurlijk ;-)


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - BartS - 18-08-2020 03:25 PM

(18-08-2020 02:36 PM)vinejo schreef:  
(18-08-2020 02:21 PM)Dc schreef:  
(18-08-2020 02:17 PM)BartS schreef:  Ik kocht onlangs 6 flessen CS 2014 aan 22,50 EUR. Als ik eentje zou opendoen, zou ik dit dan dag op voorhand doen en 1 glaasje uit fles (opnieuw kurk op daarna) of op dag zelf en gewoon vijftal uurtjes in karaf?

Of nog wat geduld hebben?

Goeie prijs Smile.

Hangt ervan af, wat wil je bereiken:

- Is het voor die avond zelf helemaal op te drinken?
Dan zou ik die gewoon de nodige karaf geven (3u zeker)

- Is het om de evolutie op te volgen en meer dan 1 dag van te genieten?
Dan zou ik die openen en deel in de karaf doen. Ander deel met kurk er terug op de kelder in voor de dag nadien

Je hebt er 6 dus... Moest er er nu maar 1 of 2 hebben, zou ik wachten.

Akkoord met Daan.
Zulke “jonge” wijnen drink je sowieso best op een dag of drie. Dan kan je de evolutie mooi volgen. Dus (zeker als je er zes hebt) eens een flesje openen, proeven, en als t je niet echt bevalt iets anders openen. Als t je wél bevalt uiteraard verder drinken. Wink
In het eerste geval, dag erna opnieuw proeven en beoordelen. Indien nog niet ok eventueel wat karaf geven (geen 5 uur, een uurtje of 2 zou moeten volstaan).
Enfin, t is altijd een beetje zoeken met zulke wijnen...maakt het wel spannend ook natuurlijk ;-)

Het is voor BBQ met volk, dus overschot zal er niet zijn. Zal eens proberen met 2 uurtjes karaf. TN volgt.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Baldrick - 18-08-2020 04:51 PM

(18-08-2020 02:05 PM)Dc schreef:  Hehe aan 21,5 vind ik dit echt een zeer goede koop.

Heb trouwens van 2015 best wat kanonkop ingeslagen (zowel Paul Sauer als CS) in promo's. Beste jaar tot nu toe van hen denk ik

Ik heb me vorig jaar ook een paar Paul Sauer's en één pinotage aangeschaft op aanraden van een Zuid-Afrika liefhebber. Hij zei me om er minimum 10 jaar van te blijven, dan tonen ze pas hun volle potentieel, dat wordt weer een uitdaging Wink.

Ben wel heel benieuwd naar de wijn en zeker naar de Pinotage. De geur van verbrand rubber die ik toch associeer met die druif heeft ervoor gezorgd dat ze me nog nooit heeft kunnen bekoren, maar ik stel graag m'n mening bij.

Jaargang 2017 in Zuid-Afrika zou blijkbaar nog beter zijn dat de 2015, ook voor Kanonkop.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - BartS - 24-08-2020 05:37 PM

Kanonkop CS 2014

Zo gezegd, zo gedaan: uurtje of drie op voorhand in brede karaf overgegoten en in koele kelder laten staan.

Zalig lekkere CS met hout dat nu nog wat op voorgrond is, maar na verloop van tijd zeker perfect zal integreren. Nu reeds mokka en praline die zorgen voor zalvende full body. Niets te vegetaals of groenigs. Wijn evolueerde ook nog mooi in glas en werd ronder en ronder.

Gekocht bij colruyt


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 26-08-2020 08:26 AM

(18-08-2020 04:51 PM)Baldrick schreef:  Jaargang 2017 in Zuid-Afrika zou blijkbaar nog beter zijn dat de 2015, ook voor Kanonkop.

Die staat al even op mijn lijstje hoor Smile.
2017 inderdaad ook hoog aangeschreven.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - wvd - 26-08-2020 01:52 PM

(26-08-2020 08:26 AM)Dc schreef:  
(18-08-2020 04:51 PM)Baldrick schreef:  Jaargang 2017 in Zuid-Afrika zou blijkbaar nog beter zijn dat de 2015, ook voor Kanonkop.

Die staat al even op mijn lijstje hoor Smile.
2017 inderdaad ook hoog aangeschreven.

Toevallig gisteren nog een heel mooie Syrah 2015 uit Franschoek gedronken zie!


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - claret - 11-02-2024 07:16 PM

Cabernet Sauvignon 2016. Klaar en drinkbaar (toch steeds een verademing tov bdx waar het altijd kijken/testen is of je in de juiste drinking window zit). Zacht, complex. Gewoonweg heerlijk.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 12-02-2024 12:49 AM

(11-02-2024 07:16 PM)claret schreef:  Cabernet Sauvignon 2016. Klaar en drinkbaar (toch steeds een verademing tov bdx waar het altijd kijken/testen is of je in de juiste drinking window zit). Zacht, complex. Gewoonweg heerlijk.

30 euro bij Klassewijnen, moet dit nog eens kopen…
Ondertussen zie ik wel dat de Sauer 54 euro moet kosten…in mijn herinnering was die altijd net onder de 30 watte


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - claret - 12-02-2024 08:53 AM

Klopt. De Paul Sauer 2015 kocht ik paar jaar terug aan 27 euro (in afslag weliswaar). Aan 54 euro denk ik niet dat ik dit koop (zonder hiermee iets te willen zeggen over de kwaliteit van de wijn).


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 12-02-2024 12:36 PM

(12-02-2024 08:53 AM)claret schreef:  Klopt. De Paul Sauer 2015 kocht ik paar jaar terug aan 27 euro (in afslag weliswaar). Aan 54 euro denk ik niet dat ik dit koop (zonder hiermee iets te willen zeggen over de kwaliteit van de wijn).

Wow. Nóg zo n wijn die we niet meer “op den bots” eens kunnen kopen…


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - claret - 13-02-2024 10:21 AM

Als het een troost mag wezen: qua drinkplezier zitten beiden voor mij zeer dicht bij elkaar. Dus met de CS zit je zeker goed.


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - vinejo - 13-02-2024 11:14 AM

(13-02-2024 10:21 AM)claret schreef:  Als het een troost mag wezen: qua drinkplezier zitten beiden voor mij zeer dicht bij elkaar. Dus met de CS zit je zeker goed.

thank you, goed om weten!


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - Dc - 13-02-2024 03:43 PM

Die zijn inderdaad serieus gestegen.
Die 100-100 heeft dat mee in de hand gewerkt vrees ik.
Ik heb in ieder geval gelukkig genoeg 2015 en 2017 van beide cuvées ingeslagen toen Smile


RE: Kanonkop, Stellenbosch Zuid Afrika - BartS - 16-02-2024 12:14 PM

Ik denk dat ik nog een 30 tal (of meer) flessen Kanonkop heb liggen. Pinotage, CS en Paul Sauer. Colruyt deed in verleden altijd zeer straffe acties. Ik zie in mijn files dat ik CS kocht aan minder dan 25 EUR en Paul Sauer aan 28 EUR.

Voor dat geld zijn dat onwaarschijnlijk knappe wijnen. Zitten echt wel in Bdx stijl. Niveau zeer goeie Cru Bourgeois voor mij.

Gaan - volgens de wijnbouwer zelf - ook jaar of 20 mee. Daar zitten we nog niet Smile