wijnliefhebbers
Chateau Troplong Mondot - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Chateau Troplong Mondot (/thread-338.html)


Chateau Troplong Mondot - vinejo - 28-03-2010 02:04 PM

Chateau Troplong Mondot 2002
pff...


RE: Chateau Troplong Mondot - KK - 28-03-2010 03:56 PM

Bof
hoop voor hen dat in 2002 de wijnmaker in verlof was


RE: Chateau Troplong Mondot - Mt - 28-03-2010 08:09 PM

Wat een moeilijk château is dat toch. Zoveel lovende commentaren, maar ik heb die nog nooit echt kunnen beamen. verschillende keren 1986 geproefd, 1994 en eens 1993 of was het '92 bij jou Vinejo. Dat was veruit de beste, misschien net iets te hoog in zuren. De mooie neus herinner ik me nog.


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 28-03-2010 10:06 PM

De 2002 gisteren stond dus naast een Labadie cotes de bourg en een Belle Vue Haut Médoc uit hetzelfde jaar. De meesten plaatsten de Troplong tweede (KK ook dacht ik), Belle Vue was voor iedereen de beste. Persoonlijk vond ik de Troplong zelfs de minste van de drie. Geen structuur gewoon.
Eigenaardig genoeg was het kleine restje dat ik rond de middag opdronk dan weer heel lekker, met een complexiteit die ik gisteren allesbehalve vermoedde. Nochtans was de wijn ruim op voorhand geopend (en had ie dus al een behoorlijke portie O2 gehad)
Huh
Hoe langer ik met wijn bezig ben, hoe mysterieuzer het wordt...


RE: Chateau Troplong Mondot - Peter VdV - 29-03-2010 06:38 PM

Tiens, Vinejo, het bezoek aan het betreffende huis was toch GEWELDIG? ;-) Vooral die rondlijding (neen, geen typfout)


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 29-03-2010 08:42 PM

Big Grin
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/post/7177712/chateau-troplong-mondot


RE: Chateau Troplong Mondot - Jurgen - 16-04-2010 10:36 AM

Onlangs Troplong Mondot van '97 geproefd, geen fantstisch jaar natuurlijk maar kom. De grootste ontgoocheling uit mijn leven! Ofwel was het een slechte fles ofwel zijn die mannen daar niet goed bezig...
Zoals jullie zeggen: steeds goede commentaar, maar dit was toch geen schoolvoorbeeldje hoor!
Gelukkig had mijn neef een Larmande van '98 mee om door te spoelen...top!


RE: Chateau Troplong Mondot - BrunoB - 16-04-2010 12:47 PM

Onlangs een 2001 opengetrokken van TL en die was wel degelijk raak. Body, kracht, lengte ... Volgens mij is de kwaliteit pas sinds de jaren 2000 de hoogte ingegeaan. 2002 kan daarbij een tegenvaller in het rijtje zijn.


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 03-06-2010 09:47 AM

Even deze twee reacties verplaatst (het onderwerp bestond al)

Troplong Mondot 2004
Gisteren, 09:31 PM Bericht: #1 |
Pat Leoville

Troplong Mondot 2004
Ben effe een flesje Troplong Mondot 2004 aan het kraken. Eigenlijk wist ik het (al wat ervaring mee), wat een tegenvaller voor mij. Geur, zwart-rood fruit. Na walsen, hout, kruiden en sloot dat wel snel wegvalt. In de mond, hout, ijzer, hout, bitter, hout, strenge tannines. Simpelweg mondje vol, streng. Fruit? Blijkbaar weg, of het nog terugkomt binnen enkele jaren? Ik heb mijn twijfels. Weet best dat deze nog te jong is, maar is totaal niet mijn stijl. Overextractie
Voor mij 82/100

Gisteren, 11:39 PM Bericht: #2 |
Kris

RE: Troplong Mondot 2004
Overextratie indeed, onlangs 2002 geproefd en na een eerste snifje dacht ik aan een middelmatige spanjaard. Weinig finesse, ontypisch topbordeaux, raar wijntje...


RE: Chateau Troplong Mondot - Pat Leoville - 03-06-2010 09:51 AM

Heb net de fles geledigd (weet het, het is vroeg). Nog een glas eruit gekregen (was teveel gisteren). Evolutie? Niks. Hout, hout en nog wat hout banghead.


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 03-06-2010 08:00 PM

Als ik bovenstaande commentaren lees moet ik besluiten dat Troplong Mondot toch niet één van de wijnen is die als groots worden ervaren.
Ik ben het daar ook mee eens maar kan enkel spreken over de jaargangen 88,90 en 96.
De 88 is nog altijd hard en ruw; de negentig een bewaarjaar is zijn top al voorbij maar geef weinig aan finesse ; de 96 mist ook elegantie.
Van de jaren 2000 niets meer gekocht daar deze volgens mij overschat is en te duur.


RE: Chateau Troplong Mondot - Peter VdV - 04-06-2010 02:24 PM

Ik heb twee maal de 1986 gedronken in heel verschillende omstandigheden met enkele jaren tussen, en twee maal ZAAAALIG genieten. En dat voor een merlot hater!!! Tja, daar sta je dan!


RE: Chateau Troplong Mondot - Dave - 24-10-2011 10:54 AM

(03-06-2010 08:00 PM)don quichotte schreef:  Als ik bovenstaande commentaren lees moet ik besluiten dat Troplong Mondot toch niet één van de wijnen is die als groots worden ervaren.
Ik ben het daar ook mee eens maar kan enkel spreken over de jaargangen 88,90 en 96.
De 88 is nog altijd hard en ruw; de negentig een bewaarjaar is zijn top al voorbij maar geef weinig aan finesse ; de 96 mist ook elegantie.
Van de jaren 2000 niets meer gekocht daar deze volgens mij overschat is en te duur.

Ik heb gisteren de '88 gekraakt die ik een tijdje terug van Don heb gekregen (we dronken 'm bij Boeuf Bourguignon met puree). Dit is de oudste wijn die ik ooit dronk.

Zoals verwacht, tertiaire geuren in de neus: vooral champignon vond ik opvallend, maar ook aarde en bos. In de mond leek de wijn wel een stuk jonger; behoorlijke materie en mooi evenwichtig. Afdronk: langer dan gemiddeld, maar niet indrukwekkend. Algemene indruk: De wijn is niet versleten, maar wel over z'n hoogtepunt. Ik vermoed dat dit niet het beste jaar was van dit château. Maar toch, dikke merci, Don !!!!!

We dronken ernaast een Clos de l'Oratoire '06. Die viel bij de meeste mensen beter in de smaak. Zal er straks iets over schrijven als ik tijd heb.


RE: Chateau Troplong Mondot - carl - 24-10-2011 11:43 AM

(24-10-2011 10:54 AM)Dave schreef:  We dronken ernaast een Clos de l'Oratoire '06. Die viel bij de meeste mensen beter in de smaak. Zal er straks iets over schrijven als ik tijd heb.

Ik ben benieuwd ...


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 24-10-2011 10:24 PM

(24-10-2011 10:54 AM)Dave schreef:  
(03-06-2010 08:00 PM)don quichotte schreef:  Als ik bovenstaande commentaren lees moet ik besluiten dat Troplong Mondot toch niet één van de wijnen is die als groots worden ervaren.
Ik ben het daar ook mee eens maar kan enkel spreken over de jaargangen 88,90 en 96.
De 88 is nog altijd hard en ruw; de negentig een bewaarjaar is zijn top al voorbij maar geef weinig aan finesse ; de 96 mist ook elegantie.
Van de jaren 2000 niets meer gekocht daar deze volgens mij overschat is en te duur.

Ik heb gisteren de '88 gekraakt die ik een tijdje terug van Don heb gekregen (we dronken 'm bij Boeuf Bourguignon met puree). Dit is de oudste wijn die ik ooit dronk.

Zoals verwacht, tertiaire geuren in de neus: vooral champignon vond ik opvallend, maar ook aarde en bos. In de mond leek de wijn wel een stuk jonger; behoorlijke materie en mooi evenwichtig. Afdronk: langer dan gemiddeld, maar niet indrukwekkend. Algemene indruk: De wijn is niet versleten, maar wel over z'n hoogtepunt. Ik vermoed dat dit niet het beste jaar was van dit château. Maar toch, dikke merci, Don !!!!!

We dronken ernaast een Clos de l'Oratoire '06. Die viel bij de meeste mensen beter in de smaak. Zal er straks iets over schrijven als ik tijd heb.

Graag gedaan Dave.
Ik vind het interessant wijnen met anderen te delen die door experts in de hemel worden geprezen maar waarvan ik denk dat dit overdreven is.
Ik ben het grotendeels eens met je T.N; je bent namelijk veel positiever dan ikzelf. Toch vind ik dat deze wijn een zeker onevenwichtig karakter heeft; wat ik terug vond in de 89 ( ook terug gevonden) ; 90 en 96 en die nooit na jaren enige elegantie uitstraalden.
Gisteren dronk ik nog bv. een Potensac van 86. Een wijn die beter was geëvolueerd in evenwichtigheid en elegantie dan de Troplong Mondot 88.
Ik denk dat ik die Clos de l'Oratoire '06 ook ergens heb liggen. Zal ik ook eens moeten proberen.Cool


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 24-10-2011 11:19 PM

Iemand al TL 03 gedronken ? 'k Vrees er een beetje voor...


RE: Chateau Troplong Mondot - Dave - 25-10-2011 08:39 AM

@Don,

Ik heb de Troplong Mondot gisteren nog eens herproefd, maar hij was eraan ! Ik heb nog niet zo veel ervaring met oude wijnen, dus weinig referentiekader. Maar ik vermoed dat ik mijn wijnen toch liever iets jonger drink. Clos de l'Oratoire heeft mij in ieder geval beter gesmaakt. Die heb ik gisteren ook nog eens herproefd en was echt wel heel mooi; nu echt helemaal opengebloeid, vol en romig; echt heel lekker.


RE: Chateau Troplong Mondot - Kris G - 25-10-2011 04:28 PM

(25-10-2011 08:39 AM)Dave schreef:  @Don,

Ik heb de Troplong Mondot gisteren nog eens herproefd, maar hij was eraan ! Ik heb nog niet zo veel ervaring met oude wijnen, dus weinig referentiekader. Maar ik vermoed dat ik mijn wijnen toch liever iets jonger drink. Clos de l'Oratoire heeft mij in ieder geval beter gesmaakt. Die heb ik gisteren ook nog eens herproefd en was echt wel heel mooi; nu echt helemaal opengebloeid, vol en romig; echt heel lekker.

het is wel normaal dat nen 1988 het niet zo lang meer uithoudt, zelfs nen echte topper op leeftijd zal snel oxideren, oude wijn heeft hier gewoon veel meer last van dan jonge wijn

ik heb nog één slokje TM 1990 gedronken de dag na de topflessentasting en was er ook aan, ondanks het feit dat hij eigenlijk nog te jong was

ik heb hier nog 2 oude beauties liggen, en die ga ik enkel eens in gezelschap drinken omdat de fles echt wel de avond zelf leeg moet

hangt ook van wijn tot wijn af : Naledi Cabernet Sauvignon 2000 heeft er enorm last af : gewoon top 1e dag en gaat pijlsnel bergaf op dag 2, dus het heeft ook niet altijd met kwaliteit te maken, La Tour Carnet 2001 oxideert ook heel snel, en is nochtans ook top


RE: Chateau Troplong Mondot - Mt - 25-10-2011 05:07 PM

Tja Troplong: de eerste echte goede moet ik nog drinken. Ik ga nog maar eens het verhaal van de volle kist '86 van mijn pa doen. Jarenlang in zijn jeugd niet te zuipen en dan vergeten we de wijn voor enkele jaren en proeven we die opnieuw en is de wijn duidelijk "over the hill". De '94 was na bijna 15 jaar nog altijd niet te zuipen. Een '96 was wel drinkbaar, maar ook met deze fles was iets mis. Miste rondeur en charme..


RE: Chateau Troplong Mondot - Pat Leoville - 26-10-2011 07:34 PM

Al enkele malen gedronken en moet zeggen, de eerste goede Troplong moet ik nog drinken. Steeds een tegenvaller.


RE: Chateau Troplong Mondot - Kris G - 26-10-2011 08:29 PM

de 1990 was wel niet slecht hé Smile maar wel langs geen kanten zijn 180 € ebay prijs waard Confused


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 27-10-2011 12:07 AM

(26-10-2011 08:29 PM)Kris G schreef:  de 1990 was wel niet slecht hé Smile maar wel langs geen kanten zijn 180 € ebay prijs waard Confused

Denk ik ook.
Een wijn die ik max. 50 Euro zou willen betalen.
De flesjes die ik van de 90 nog heb liggen zouden nu op basis van een gemiddelde inflatie van 4% 30 Euro gaan.
Het is dus gemakkelijk te begrijpen dat ik die waanzinnige of arrogante prijsevolutie volledig naast mij laat liggen. Gek?


RE: Chateau Troplong Mondot - PvdW - 27-10-2011 12:16 AM

Veel te duur en niet echt superlekker. En bovendien een oenoloog die de gisting in heel de cuverie kan laten stilvallen door zijn eindeloos gezaag... (vinejo heeft daar nog foto's van). Conclusie van het gezond verstand: ik zou op zoek gaan naar een andere saint-émilion.


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 27-10-2011 12:21 AM

(27-10-2011 12:16 AM)PvdW schreef:  Veel te duur en niet echt superlekker. En bovendien een oenoloog die de gisting in heel de cuverie kan laten stilvallen door zijn eindeloos gezaag... (vinejo heeft daar nog foto's van). Conclusie van het gezond verstand: ik zou op zoek gaan naar een andere saint-émilion.

"En bovendien......

Schitterende quote, ik ben benieuwd naar die foto's hoe dat in z'n werk gaat... Wat is jouw huidige voorkeur in het St Emilion gebied ?


RE: Chateau Troplong Mondot - PvdW - 27-10-2011 12:44 AM

Heb onlangs nog mateloos genoten van Ch. Soutard 2000 en ook 1999 (inmiddels zaliger-ze zijn op) kon me bijzonder bekoren. Maar sinds Comte François de Ligneris (de zotte graaf zoals ze hem in Saint-Emilion noemen) het domein verkocht, heb ik geen nieuwe jaargangen meer geproefd. Ik heb begrepen dat het domein nu in handen is van een verzekeringsmaatschappij, dus heb ik nu een beetje een Dexia-gevoel bij Sourtard;-)
Vinejo liet me ooit Fombrauge proeven (ik denk 2003), en dat was ook een ijkpunt.
En sinds een poos proef (en verkoop) ik de moeilijke jaren 2007 en 2008 van Château Peyreau. Eigenaar is alweer een edelman: Stephan de Neipperg. Zeer lekkere wijn, dat wel, maar minder adembenemend dan de voornoemde wijnen (en hetzelfde geldt voor de prijzen).


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 27-10-2011 01:04 AM

Gelijk, Fombrauge kan schitteren. Ja, dat Dexia-gevoel en al wat er rond hangt ook m'n kl*ten uit . Heb de indruk dat wel meerdere verzekeringsmaatschappijen topdomeinen opkopen... of reeds opkochten. Buurtje Castillon levert ook schoon wijntjes eigenlijk.


RE: Chateau Troplong Mondot - Dave - 27-10-2011 08:19 AM

(27-10-2011 12:44 AM)PvdW schreef:  Heb onlangs nog mateloos genoten van Ch. Soutard 2000 en ook 1999 (inmiddels zaliger-ze zijn op) kon me bijzonder bekoren. Maar sinds Comte François de Ligneris (de zotte graaf zoals ze hem in Saint-Emilion noemen) het domein verkocht, heb ik geen nieuwe jaargangen meer geproefd. Ik heb begrepen dat het domein nu in handen is van een verzekeringsmaatschappij, dus heb ik nu een beetje een Dexia-gevoel bij Sourtard;-)
Vinejo liet me ooit Fombrauge proeven (ik denk 2003), en dat was ook een ijkpunt.
En sinds een poos proef (en verkoop) ik de moeilijke jaren 2007 en 2008 van Château Peyreau. Eigenaar is alweer een edelman: Stephan de Neipperg. Zeer lekkere wijn, dat wel, maar minder adembenemend dan de voornoemde wijnen (en hetzelfde geldt voor de prijzen).

De Neipperg is ook eigenaar van Clos de l'Oratoire, zeker ? In 't weekend dus de '06 gedronken en zeer goed meegevallen.


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 27-10-2011 09:05 AM

De foto én een verslag over ons bezoek aan het Chateau kan je hier vinden:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2009/07/29/chateau-troplong-mondot.html

Op de eerste foto staat ons aller wijnvader Roland Verbraeken, die jammer genoeg twee weken terug de eeuwige wijnvelden opzocht... Sad


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 27-10-2011 11:51 PM

Tnx Jo voor de link, heb met veel plezier het verslag gelezen. Caroline Gennez is blijkbaar een heel goed millésime heb ik begrepen applaus


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 28-10-2011 12:10 AM

(27-10-2011 11:51 PM)dr_magooo schreef:  ..............................Caroline Gennez is blijkbaar een heel goed millésime heb ik begrepen applaus

Ben je daar zeker van?
Bevat zeker veel te veel harde, stroeve tannines en een zeer hoge aciditeit die alleen over de jaren gaan toenemen.huhuh


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 28-10-2011 12:13 AM

't Ziet er nochtans een millésime uit met zeer rijpe vruchten Cool


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 28-10-2011 12:26 AM

(28-10-2011 12:13 AM)dr_magooo schreef:  't Ziet er nochtans een millésime uit met zeer rijpe vruchten Cool

Hier heb je zeker een punt.
Maar al eens champagne gedronken van bv overrijpe Pinot Noir of Pinot Meunier?
Maar hier denk ik eerder dat we met overrijpe meloensmaak te doen hebben.Cool


RE: Chateau Troplong Mondot - koen - 28-10-2011 09:44 AM

ik wens het vegetale toch te benadrukken http://www.youtube.com/watch?v=kn_uqMoNzCQ maar zoals elke wijnliefhebber wel weet: grote "rendementen" gaan ten koste van ....


RE: Chateau Troplong Mondot - Mt - 28-10-2011 03:45 PM

(28-10-2011 12:13 AM)dr_magooo schreef:  't Ziet er nochtans een millésime uit met zeer rijpe vruchten Cool

In Humo werden "ze" onlangs "de jongens" genoemd. Bij Sabine Hagedoren waren het "de knapen". Die laatste is misschien nog net iets rijper.


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 26-12-2011 12:34 AM

De TM 1985 mag door de pompbak...too late ! Erover niet meer lekker voor mij...vandaag kapot zelfs. Matten had ook wat minder goeie ervaringen met de 1986 blijkbaar cfr supra.


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 06-01-2012 11:38 PM

Troplong Mondot 1988

Deze geeft evenveel vreugde als dat de 85 tegenviel. Ik zou deze wijn blind 15 jaar schatten. Aangename neus. Sigarenkistje, wat gekookte boontjes, gedroogde vijgen beetje kruidig nog. In de mond onmiddellijk opvallende fraîcheur, nog fruitgedragen, mooi versmolten, evenwichtig geheel. Ik vind hier toch enige finesse in terug, echt mooi op dronk. Retronasaal terug sigarenkistje, lekker. 90/100 en niks erover bij deze fles (goed bewaard ?)

Werd dit domein niet in 1988 overgenomen ? Kan iemand dit bevestigen ? Ik heb het van horen zeggen ...


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 06-01-2012 11:51 PM

Volgens Roberke is Christine Valette sedert midden jaren 80 bezig de kwaliteit uit te bouwen (samen met Parkermaatje Michel Rolland).


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 06-01-2012 11:54 PM

(06-01-2012 11:51 PM)vinejo schreef:  Volgens Roberke is Christine Valette sedert midden jaren 80 bezig de kwaliteit uit te bouwen (samen met Parkermaatje Michel Rolland).

Tnx Jo. Ik las bij de winedoctor dat de wijnen idd serieus aan kwaliteit wonnen sinds eind jaren 80. Deze 88 kan dat bevestigen.


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 07-01-2012 01:45 AM

(06-01-2012 11:54 PM)dr_magooo schreef:  
(06-01-2012 11:51 PM)vinejo schreef:  Volgens Roberke is Christine Valette sedert midden jaren 80 bezig de kwaliteit uit te bouwen (samen met Parkermaatje Michel Rolland).

Tnx Jo. Ik las bij de winedoctor dat de wijnen idd serieus aan kwaliteit wonnen sinds eind jaren 80. Deze 88 kan dat bevestigen.

Ik dronk de 88, 89,90 en 95.
En vind deze wijnen overroepen en quasi kwaliteit zag ik geen verbetering bv in vergelijking met Pavie Macquin.


RE: Chateau Troplong Mondot - Pat Leoville - 07-01-2012 09:28 PM

(07-01-2012 01:45 AM)don quichotte schreef:  
(06-01-2012 11:54 PM)dr_magooo schreef:  
(06-01-2012 11:51 PM)vinejo schreef:  Volgens Roberke is Christine Valette sedert midden jaren 80 bezig de kwaliteit uit te bouwen (samen met Parkermaatje Michel Rolland).

Tnx Jo. Ik las bij de winedoctor dat de wijnen idd serieus aan kwaliteit wonnen sinds eind jaren 80. Deze 88 kan dat bevestigen.

Ik dronk de 88, 89,90 en 95.
En vind deze wijnen overroepen en quasi kwaliteit zag ik geen verbetering bv in vergelijking met Pavie Macquin.

Moet me hierbij aansluiten. Moet de eerste goeie Troplong nog drinken.


RE: Chateau Troplong Mondot - Roeland V - 13-01-2012 09:33 PM

Ik heb een keer of vijf de 1986 kunnen drinken (mijn vader had er twee kisten van, gekocht in 1990 onder de negenhonderd Bef!) en ik moet zeggen dat ik die toch wel altijd bijzonder goed vond.


RE: Chateau Troplong Mondot - Terretoir - 14-01-2012 03:36 AM

Ambrosius in Koksijde heeft er ook nog enkele van liggen in zen kelder. Jaartal is me ontgaan...
Allleszins een aangename man daar....


RE: Chateau Troplong Mondot - jr02 - 14-01-2012 09:51 AM

(14-01-2012 03:36 AM)De Canter schreef:  Ambrosius in Koksijde heeft er ook nog enkele van liggen in zen kelder. Jaartal is me ontgaan...
Allleszins een aangename man daar....

Ben daar vroeger meermaals langs geweest, klein kelderke met schone flaskes, indertijd stonden zijn kelderschatten op zijn site en dit altijd aan heeel democratische prijzen. Heb er nog een Mouton 95 gekocht aan 80€ en dit moet ergens in 2003 geweest zijn.
Ken jij zijn recentere prijzenHuh


RE: Chateau Troplong Mondot - Terretoir - 14-01-2012 10:05 AM

heb er gisteren nog een flesje GPL van '04 buitengehaald voor 45eu.

Rest van zen prijzen leken me toch ok...

edit, ik zie de troplong niet op zen prijslijst staan... misschien vergis ik me....


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 09-06-2012 11:12 PM

1985

2e fles en deze keer er boenk op, nog heel veel fruit, sigarenkistje, zacht versmolten...mooi fleske 90/100 Eindelijk 's een mooi versmolten TM met karakter ! De vorige was kapot en belande in de gootsteen !


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 09-06-2012 11:53 PM

(09-06-2012 11:12 PM)dr_magooo schreef:  1985

2e fles en deze keer er boenk op, nog heel veel fruit, sigarenkistje, zacht versmolten...mooi fleske 90/100 Eindelijk 's een mooi versmolten TM met karakter ! De vorige was kapot en belandde in de gootsteen !
@ dr_magooo

Per gelegenheid moeten we eens nog een aantal andere tachtigers aansnijden van TM.(remember meWink)
Heb de Troplong Mondot nooit ervaren als een van mijn favorieten.
Dat zogezegd klein bordooke "Fleur Haut Gaussens" dat ik nu ben aan't drinken kan me zeker even veel imponeren.


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 10-06-2012 04:27 PM

(09-06-2012 11:53 PM)don quichotte schreef:  
(09-06-2012 11:12 PM)dr_magooo schreef:  1985

2e fles en deze keer er boenk op, nog heel veel fruit, sigarenkistje, zacht versmolten...mooi fleske 90/100 Eindelijk 's een mooi versmolten TM met karakter ! De vorige was kapot en belandde in de gootsteen !
@ dr_magooo

Per gelegenheid moeten we eens nog een aantal andere tachtigers aansnijden van TM.(remember meWink)
Heb de Troplong Mondot nooit ervaren als een van mijn favorieten.
Dat zogezegd klein bordooke "Fleur Haut Gaussens" dat ik nu ben aan't drinken kan me zeker even veel imponeren.

Heb nog 03, ben benieuwd ?


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 18-06-2012 07:35 PM

Eindelijk een 2002 TM gedronken die me beviel. Mss Magooo vond m minder (en beschreef m zowat als de vorige drie die ik ervan proefde - zat de Dominus nog in mijn mond...? Wink )

TN van Bert
Rubber, animale toetsen, leder, cacao, beetje stinken zelf. Lekker vegetale geëvolueerde Bdx, die unaniem als linkeroever werd bestempeld. Alweer: NOT! Twee super-Troplongs in drie weken.

Tienne
Mijn eerste TplM en een zeer lekkere.


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 18-06-2012 08:39 PM

Ik noteerde hier munt, rubber, leder, onrijp vooral veel bitterheid vanaf het middenpalet tot het einde. Onevenwichtig. Voor mij toch wat de mindere uit de rode reeks.


RE: Chateau Troplong Mondot - Venne - 06-07-2012 07:26 PM

Doe de 2002 hier juist open.
Lijkt me toch wel dik ok opt eerste gezicht.
Zacht eikje , fruit, mooie zuren en middenlange lengte.

Straks meer... kga hem even laten rusten en hem laten smachten naar varkenshaasje Blackwell:-)


RE: Chateau Troplong Mondot - Venne - 07-07-2012 01:30 AM

Houtskool charbon, humus en natte potgrond, rood fruit
Mooi op zen plooi gekomen (notities van een 4 tal jaar geleden deden andere uitkomsten vermoeden..) , smakelijke zuren , wat lichte body maar lekker!!


RE: Chateau Troplong Mondot 2002 - vinejo - 07-07-2012 12:44 PM

(07-07-2012 01:30 AM)Venne schreef:  Houtskool charbon, humus en natte potgrond, rood fruit
Mooi op zen plooi gekomen (notities van een 4 tal jaar geleden deden andere uitkomsten vermoeden..) , smakelijke zuren , wat lichte body maar lekker!!

Dronk deze wijn al drie keer, eerste twee flessen behoorlijk ontgoochelend, laatste fles (vorige maand) zelfde impressie als jij: mooi op zijn plooi!!


RE: Chateau Troplong Mondot - Venne - 08-07-2012 12:21 AM

strange eh....same here, van de 5 flessen schiet er nu nog eentje over..en de laatste 3 waren t beste.... "Don Management" :-)
Beteke droog opt einde maar daar zal 02 wel voor iets tussen zitten.....ander glas lost dit wel op:-) en voor de prijs is dit SUPPER TOP Q


RE: Chateau Troplong Mondot - Peter VdV - 26-08-2012 09:28 AM

Gisteren nog eens een 1998 opengedaan. Nog steeds piepjong: krachtig, intens,... Niks geen storend 'merlot' karakter (kwestie van nog eens een paar mensen op stang te jagen). De resterende flessen gaan zeker nog enkele jaren op stal!!

WS93 Intense aromas of ripe berries, tobacco and toasted oak with mineral. Full-bodied, with well-integrated, superfine tannins and a long, long finish. Extremely sexy, yet elegant. Best after 2008. 6,665 cases made. –JS
nr 58 in 2001 WS top100

RP: A fabulous effort, this sleeper of the vintage may turn out to be the finest Troplong-Mondot since the 1990. The black/purple-colored 1998 exhibits floral, blueberry, blackberry, licorice, vanillin, and truffle-like aromas (or is it charcoal/graphite?). Dense, full-bodied, and pure, yet extremely fresh and elegant, this beautifully focused wine... Anticipated maturity: 2005-2025. 93 POINTS


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 26-08-2012 10:04 AM

(26-08-2012 09:28 AM)Peter VdV schreef:  Gisteren nog eens een 1998 opengedaan. Nog steeds piepjong: krachtig, intens,... Niks geen storend 'merlot' karakter (kwestie van nog eens een paar mensen op stang te jagen). De resterende flessen gaan zeker nog enkele jaren op stal!!

Heb 1 flesje liggen... nog minimum een 5-tal jaar afblijven dus...


RE: Chateau Troplong Mondot - de populist - 20-01-2013 09:45 PM

TROPLONG MONDOT 1989, Saint-Émilion Grand Cru Classé, als g'em nu koopt 130 euro gemakkelijk. Dit zijn mijn notities: kersenrood, licht tuilé maar niet eens zó geëvolueerd, nog frisse kleur. Ik ruik iets aards, humus, champignon, sterk pruimedanten en drop, alles is perfect gedoseerd, ultrafijn. Ook tabak. In de smaak is die tabak sterk aanwezig, gedroogde pruim, hééél zacht alles, misschien wat slaapverwekkend zacht zelfs. Ik mis wat tanninegrip én wat opverende zuren. In de afdronk is er lichtjes karamel. Deze wijn is voor mij zijn fraîcheur en vrolijkheid wat verloren, is met de jaren te streng en te serieus geworden. Allé, waar is die lach gebleven. Misschien trop long op fles? Wellicht zijn hier wel liefhebbers van. Ik vind de wijn vooral interessant, maar niet uitzonderlijk lekker. En toch doet hij me iets, wil ik er nog es van nippen... een verzuurde oude gedistingeerde heer met een verhaal, ja dat is het. Af en toe es op bezoek bij gaan, maar niet te lang.


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 20-01-2013 10:51 PM

(20-01-2013 09:45 PM)de populist schreef:  TROPLONG MONDOT 1989, Saint-Émilion Grand Cru Classé, als g'em nu koopt 130 euro gemakkelijk. Dit zijn mijn notities: kersenrood, licht tuilé maar niet eens zó geëvolueerd, nog frisse kleur. Ik ruik iets aards, humus, champignon, sterk pruimedanten en drop, alles is perfect gedoseerd, ultrafijn. Ook tabak. In de smaak is die tabak sterk aanwezig, gedroogde pruim, hééél zacht alles, misschien wat slaapverwekkend zacht zelfs. Ik mis wat tanninegrip én wat opverende zuren. In de afdronk is er lichtjes karamel. Deze wijn is voor mij zijn fraîcheur en vrolijkheid wat verloren, is met de jaren te streng en te serieus geworden. Allé, waar is die lach gebleven. Misschien trop long op fles? Wellicht zijn hier wel liefhebbers van. Ik vind de wijn vooral interessant, maar niet uitzonderlijk lekker. En toch doet hij me iets, wil ik er nog es van nippen... een verzuurde oude gedistingeerde heer met een verhaal, ja dat is het. Af en toe es op bezoek bij gaan, maar niet te lang.

Leuke TN! thumbsup
Alleen je laatste metafoor klopt niet echt- je sprak over gebrek aan zuren terwijl je dan toch het beeld van een verzuurde heer oproept ;-)


RE: Chateau Troplong Mondot - de populist - 20-01-2013 11:14 PM

(20-01-2013 10:51 PM)vinejo schreef:  
(20-01-2013 09:45 PM)de populist schreef:  TROPLONG MONDOT 1989, Saint-Émilion Grand Cru Classé, als g'em nu koopt 130 euro gemakkelijk. Dit zijn mijn notities: kersenrood, licht tuilé maar niet eens zó geëvolueerd, nog frisse kleur. Ik ruik iets aards, humus, champignon, sterk pruimedanten en drop, alles is perfect gedoseerd, ultrafijn. Ook tabak. In de smaak is die tabak sterk aanwezig, gedroogde pruim, hééél zacht alles, misschien wat slaapverwekkend zacht zelfs. Ik mis wat tanninegrip én wat opverende zuren. In de afdronk is er lichtjes karamel. Deze wijn is voor mij zijn fraîcheur en vrolijkheid wat verloren, is met de jaren te streng en te serieus geworden. Allé, waar is die lach gebleven. Misschien trop long op fles? Wellicht zijn hier wel liefhebbers van. Ik vind de wijn vooral interessant, maar niet uitzonderlijk lekker. En toch doet hij me iets, wil ik er nog es van nippen... een verzuurde oude gedistingeerde heer met een verhaal, ja dat is het. Af en toe es op bezoek bij gaan, maar niet te lang.

Leuke TN! thumbsup
Alleen je laatste metafoor klopt niet echt- je sprak over gebrek aan zuren terwijl je dan toch het beeld van een verzuurde heer oproept ;-)

Jo, mijn oude heer is niet echt letterlijk zuur hé en hij ruikt ook niet naar champignon. Metafoor Jo, metafoorSmile


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 20-01-2013 11:17 PM

(20-01-2013 10:51 PM)vinejo schreef:  
(20-01-2013 09:45 PM)de populist schreef:  TROPLONG MONDOT 1989, Saint-Émilion Grand Cru Classé, als g'em nu koopt 130 euro gemakkelijk. Dit zijn mijn notities: kersenrood, licht tuilé maar niet eens zó geëvolueerd, nog frisse kleur. Ik ruik iets aards, humus, champignon, sterk pruimedanten en drop, alles is perfect gedoseerd, ultrafijn. Ook tabak. In de smaak is die tabak sterk aanwezig, gedroogde pruim, hééél zacht alles, misschien wat slaapverwekkend zacht zelfs. Ik mis wat tanninegrip én wat opverende zuren. In de afdronk is er lichtjes karamel. Deze wijn is voor mij zijn fraîcheur en vrolijkheid wat verloren, is met de jaren te streng en te serieus geworden. Allé, waar is die lach gebleven. Misschien trop long op fles? Wellicht zijn hier wel liefhebbers van. Ik vind de wijn vooral interessant, maar niet uitzonderlijk lekker. En toch doet hij me iets, wil ik er nog es van nippen... een verzuurde oude gedistingeerde heer met een verhaal, ja dat is het. Af en toe es op bezoek bij gaan, maar niet te lang.

Leuke TN! thumbsup
Alleen je laatste metafoor klopt niet echt- je sprak over gebrek aan zuren terwijl je dan toch het beeld van een verzuurde heer oproept ;-)

@ Jo,

Ik begrijp hier ergens de TN van de populist. Die verzuurde oude gedistingeerde heer moet je niet al te letterlijk opnemen maar eerder als een aanvulling zien op een wijn die zijn vrolijkheid heeft verloren. Om de vrouwelijke toer op te gaan zou ik hier zeggen: een ( oudere) gedistingeerde dame met een slecht karakter.
Een wijn die niet bij mijn favorieten behoort ; terwijl sommigen op hun knieën vallen voor deze wijn.
Zie ook mijn vroegere comments.


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 21-01-2013 12:43 AM

(20-01-2013 11:14 PM)de populist schreef:  
(20-01-2013 10:51 PM)vinejo schreef:  
(20-01-2013 09:45 PM)de populist schreef:  een verzuurde oude gedistingeerde heer met een verhaal, ja dat is het. Af en toe es op bezoek bij gaan, maar niet te lang.

Leuke TN! thumbsup
Alleen je laatste metafoor klopt niet echt- je sprak over gebrek aan zuren terwijl je dan toch het beeld van een verzuurde heer oproept ;-)

Jo, mijn oude heer is niet echt letterlijk zuur hé en hij ruikt ook niet naar champignon. Metafoor Jo, metafoorSmile

Tongue in cheeck , Stef, tongue in cheeck Cool


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 21-01-2013 10:38 AM

In november dronken we trouwens de Troplong Mondot 2003, die werd bijzonder gewaardeerd door het proeverspanel. Vol, stevige structuur barstensvol rijp fruit. Nog heel wat potentieel. Meer vond ik er niet van terug. Tot nu toe de beste die ik dronk.


RE: Chateau Troplong Mondot 1982 - vinejo - 14-04-2013 08:55 PM

St Canaar vandaag jarig, ikke morgen en Gerten overmorgen. Reden genoeg om een paar goede flesjes open te trekken.
Eén van de slachtoffers was Troplong Mondot 1982, uit een half flesje.
We hadden al heel wat lekkers achter de kiezen, maar deze wijn kon ons toch extra bekoren. Rood fruit in de neus, drop, lichte ledertoets, amandel ( zelfs marsepein). In de mond bijzonder zacht en gracieus, subtiel maar genereus. Zalig zachte afdronk. Een vrijgevige wijn, zei Canaar. En hij nam t lege flesje mee naar huis.
91

Ps geplaatst met de Ipad, foto staat weer omgekeerd... Rolleyes


RE: Chateau Troplong Mondot - Terretoir - 14-04-2013 09:59 PM

Jo, anders moet ge u ipad eens ondersteboven houden bij de volgende foto... :-)
De enige die ik gedronken heb (dank daarvoor) kon ik toch niet echt thuisbrengen, ervan genoten maar er was toch iets dat me niet echt aansprak. Nuja, niet oordelen over 1 fles natuurlijk...


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 14-04-2013 10:43 PM

(14-04-2013 09:59 PM)Tom T schreef:  Jo, anders moet ge u ipad eens ondersteboven houden bij de volgende foto... :-)
De enige die ik gedronken heb (dank daarvoor) kon ik toch niet echt thuisbrengen, ervan genoten maar er was toch iets dat me niet echt aansprak. Nuja, niet oordelen over 1 fles natuurlijk...

Ik vond dit erover terug !
Troplong Mondot 79 och wat een mooie TL en nog zo jeugdig, heel veel fruit , voor mij tot nu toe de beste TL samen met 2003


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 14-04-2013 11:10 PM

(14-04-2013 09:59 PM)Tom T schreef:  Jo, anders moet ge u ipad eens ondersteboven houden bij de volgende foto... :-)

Ja, ook al gedacht, maar als ik m aanklik op de ipad staat ie wel recht (tumbnail nochtans niet) - is trouwens getrokken met andere Ipad en doorgestuurd naar de mijne - op filmrol geplaatst en dan hier gepost...
Die 82 was mooier dan de 79 hoor, voller en zachter. Aroma s lagen wel in dezelfde lijn.


RE: Chateau Troplong Mondot 1982 - koen - 15-04-2013 01:34 PM

(14-04-2013 08:55 PM)vinejo schreef:  St Canaar vandaag jarig, ikke morgen en Gerten overmorgen.

Vandaag is het de morgen van gisteren,
GELUKKIGE VERJAARDAG
op uw gezondheid cheers


RE: Chateau Troplong Mondot 1982 - vinejo - 15-04-2013 02:31 PM

(15-04-2013 01:34 PM)koen schreef:  
(14-04-2013 08:55 PM)vinejo schreef:  St Canaar vandaag jarig, ikke morgen en Gerten overmorgen.

Vandaag is het de morgen van gisteren,
GELUKKIGE VERJAARDAG
op uw gezondheid cheers

Merci Koen - wou t nochtans stilhouden Wink


RE: Chateau Troplong Mondot - nco - 15-04-2013 02:33 PM

Te laat :-) :-)

Een Heel gelukkige verjaardag!cheersapplaus


RE: Chateau Troplong Mondot 1982 - koen - 15-04-2013 02:38 PM

(15-04-2013 02:31 PM)vinejo schreef:  Merci Koen - wou t nochtans stilhouden Wink

kleiner schrijven en wit gebruiken


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 15-04-2013 02:39 PM

(15-04-2013 02:33 PM)nco schreef:  Te laat :-) :-)

Een Heel gelukkige verjaardag!cheersapplaus

Oeioei, stop maar hé gasten, of k moet nog een nieuwe topic plaatsen..! Rolleyes

@Koen Big Grin


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 15-04-2013 02:41 PM

Niet mijn schuld hoor, wij stuurden een PB ! Big Grin


RE: Chateau Troplong Mondot - de populist - 15-04-2013 03:34 PM

(15-04-2013 02:39 PM)vinejo schreef:  
(15-04-2013 02:33 PM)nco schreef:  Te laat :-) :-)

Een Heel gelukkige verjaardag!cheersapplaus

Oeioei, stop maar hé gasten, of k moet nog een nieuwe topic plaatsen..! Rolleyes

@Koen Big Grin

Waar is dat feestje? cheers


RE: Chateau Troplong Mondot - koen - 15-04-2013 03:40 PM

(15-04-2013 03:34 PM)de populist schreef:  
(15-04-2013 02:39 PM)vinejo schreef:  
(15-04-2013 02:33 PM)nco schreef:  Te laat :-) :-)

Een Heel gelukkige verjaardag!cheersapplaus

Oeioei, stop maar hé gasten, of k moet nog een nieuwe topic plaatsen..! Rolleyes

@Koen Big Grin

Waar is dat feestje? cheers

Busje inleggen? Tongue


RE: Chateau Troplong Mondot 1982 - don quichotte - 15-04-2013 04:03 PM

(14-04-2013 08:55 PM)vinejo schreef:  St Canaar vandaag jarig, ikke morgen en Gerten overmorgen. ..............................

Proficiat aan de jarigen.
Worden en voelen jullie zich ook beter met ouder worden zoals een goede bewaarwijn?Wink
Ik ben den top al voorbij; heb nochtans altijd in ne goeie kelder gezeten maar blijkt weinig effect te hebben.Rolleyes


RE: Chateau Troplong Mondot 1982 - vinejo - 15-04-2013 05:28 PM

(15-04-2013 04:03 PM)don quichotte schreef:  Ik ben den top al voorbij; heb nochtans altijd in ne goeie kelder gezeten maar blijkt weinig effect te hebben.Rolleyes

Als Bordeauxliefhebber zult ge misschien beter bewaren in de kist!..?
Tongue


RE: Chateau Troplong Mondot - jr02 - 02-05-2013 05:32 PM

Troplong Mondot 1990

De oudere jaargangen hebben het moeilijk op dit forum om enigheid te vinden in hun TNWink

De Gruaud larose 1990 werd vooraf gegaan aan deze Troplong Mondot. Voor het tasten had ik nog vlug, op dit forum, de TN even doorlezen. Met als uitgangsput, de troplong zal zeker de duimen moeten leggen tegenover de Gruaud Larose.

Donker rode kleur dit in tegenstelling tot de doorschijnende lichtere kleur van de Gruaud. Een zachte neus van rijpe kersen, 'crème de cassis', tabak, humus, vers gebrande koffiebonen,... Een neus die duidelijk zijn leeftijd niet prijs geeft. Uiteenlopend smakenpallet, blauwe besjes, rijpe kersen, vleugje vanille, koffie, boter...met vooral een rokerige walm (alsof je deze wijn geniet in een verbannen rokersruimte) en een opvallende caramel toest in de afdronk die heel lang blijft 'plakken'.
Troplong Mondot 1990, alles tot een mooi geheel versmolten, voldoende fraîcheur, zacht onderbouwd, zacht getemperde tannines maar reeds naar de achtergrond verdreven.
Eentje om languit in de zetel van te genieten en te moeten vaststellen dat de bodem veel te vlug in zicht is. 94

Er rest mij nog eentje, de 2000
De 1996, onlangs ook in het glas gehad; Flop Flop...banghead


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 02-05-2013 06:21 PM

(02-05-2013 05:32 PM)jr02 schreef:  Troplong Mondot 1990

De oudere jaargangen hebben het moeilijk op dit forum om enigheid te vinden in hun TNWink

De Gruaud larose 1990 werd vooraf gegaan aan deze Troplong Mondot. Voor het tasten had ik nog vlug, op dit forum, de TN even doorlezen. Met als uitgangsput, de troplong zal zeker de duimen moeten leggen tegenover de Gruaud Larose.

Donker rode kleur dit in tegenstelling tot de doorschijnende lichtere kleur van de Gruaud. Een zachte neus van rijpe kersen, 'crème de cassis', tabak, humus, vers gebrande koffiebonen,... Een neus die duidelijk zijn leeftijd niet prijs geeft. Uiteenlopend smakenpallet, blauwe besjes, rijpe kersen, vleugje vanille, koffie, boter...met vooral een rokerige walm (alsof je deze wijn geniet in een verbannen rokersruimte) en een opvallende caramel toest in de afdronk die heel lang blijft 'plakken'.
Troplong Mondot 1990, alles tot een mooi geheel versmolten, voldoende fraîcheur, zacht onderbouwd, zacht getemperde tannines maar reeds naar de achtergrond verdreven.
Eentje om languit in de zetel van te genieten en te moeten vaststellen dat de bodem veel te vlug in zicht is. 94

Er rest mij nog eentje, de 2000
De 1996, onlangs ook in het glas gehad; Flop Flop...banghead

Krijg meer en meer t gevoel dat TMondot echt wel tijd nodig heeft. Jongere jaargangen konden me nooit bekoren, de enkele oudere die ik ervan dronk des te meer.
Je 1990 kreeg trouwens 99 punten van Bobke ;-)


RE: Chateau Troplong Mondot - jr02 - 02-05-2013 06:30 PM

(02-05-2013 06:21 PM)vinejo schreef:  
(02-05-2013 05:32 PM)jr02 schreef:  Troplong Mondot 1990

De oudere jaargangen hebben het moeilijk op dit forum om enigheid te vinden in hun TNWink

De Gruaud larose 1990 werd vooraf gegaan aan deze Troplong Mondot. Voor het tasten had ik nog vlug, op dit forum, de TN even doorlezen. Met als uitgangsput, de troplong zal zeker de duimen moeten leggen tegenover de Gruaud Larose.

Donker rode kleur dit in tegenstelling tot de doorschijnende lichtere kleur van de Gruaud. Een zachte neus van rijpe kersen, 'crème de cassis', tabak, humus, vers gebrande koffiebonen,... Een neus die duidelijk zijn leeftijd niet prijs geeft. Uiteenlopend smakenpallet, blauwe besjes, rijpe kersen, vleugje vanille, koffie, boter...met vooral een rokerige walm (alsof je deze wijn geniet in een verbannen rokersruimte) en een opvallende caramel toest in de afdronk die heel lang blijft 'plakken'.
Troplong Mondot 1990, alles tot een mooi geheel versmolten, voldoende fraîcheur, zacht onderbouwd, zacht getemperde tannines maar reeds naar de achtergrond verdreven.
Eentje om languit in de zetel van te genieten en te moeten vaststellen dat de bodem veel te vlug in zicht is. 94

Er rest mij nog eentje, de 2000
De 1996, onlangs ook in het glas gehad; Flop Flop...banghead

Krijg meer en meer t gevoel dat TMondot echt wel tijd nodig heeft. Jongere jaargangen konden me nooit bekoren, de enkele oudere die ik ervan dronk des te meer.
Je 1990 kreeg trouwens 99 punten van Bobke ;-)

@ vinejo; Bobke toch 99pnt vind ik er wel over. Er is er eentje die zeker de 99 pnt mag weg kapen... l'Angelus 1990applaus
De Troplong 1990 komt bij mij op gelijkwaardige hoogte met Grand Mayne 1990 (die mij een grootse indruk heeft nagelaten) om in St -Emilion te blijven.


Chateau Troplong Mondot 1983 - vinejo - 09-12-2013 03:15 PM

ChateauTroplong mondot Saint Emilion 1983: Hoe een vorige keer de 1981 tegenviel, zo mooi scoorde deze 1983. Heel fris aroma met cassis, peper, zelfs lichte paprika (ik dacht aan een linkeroever), grafiet, cacao, na enige tijd zacht rood fruit. In de mond nog in topvorm, fraicheur en materie. Kreeg 92, maar drie uur later, toen we nog eens bijschonken, was de wijn vermoeid en overheerste het rijpe rode fruit.


RE: Chateau Troplong Mondot - Fre - 09-12-2013 07:32 PM

@ Jo: schoonouders dronken hem dit weekend. En ze vonden m heerlijk. Hij was nog perfect, zeiden ze.


RE: Chateau Troplong Mondot - Bert - 09-12-2013 08:15 PM

De 93, 99 en 2002 vond ik al zeer goed.
Deze 83 was echt waarlijk genieten...
Zonk idd later op de avond wat weg.


RE: Chateau Troplong Mondot - Gerten - 09-12-2013 09:38 PM

Misschien kreeg die wat last van de merlot ;-)


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 09-12-2013 10:23 PM

Vorige week nog de 88 of was het de 89 gedronken in het bijzijn van een aantal wijnfanaten.
Ik quoteerde deze wijn 87..88 in mijn persoonlijke notities.
En ik durf ook zeggen dat deze goed bewaard was.
Château Troplong Mondot volgens mij overroepen zeker wat betreft oudere jaargangen waar men soms veel wil voor betalen.
Moet wel zeggen dat ik van recentere jaren ( na 2000) niets meer dronk.


RE: Chateau Troplong Mondot - Kris G - 09-12-2013 11:39 PM

de peperdure 1990 op de 2e TFT scoorde maar magere P/K


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 09-12-2013 11:42 PM

(09-12-2013 11:39 PM)Kris G schreef:  de peperdure 1990 op de 2e TFT scoorde maar magere P/K

Naar mij mening volledig terecht.
Heb van die jaaggang 90 nog een paar liggen.


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 09-12-2013 11:43 PM

(09-12-2013 07:32 PM)Fre schreef:  @ Jo: schoonouders dronken hem dit weekend. En ze vonden m heerlijk. Hij was nog perfect, zeiden ze. Jammer genoeg was k er niet bij om mee te degusteren.

Allez da s ook toevallig... Ze hebben m wel liggen hé, hunne wijnfreakschoonzoon... Wink


RE: Chateau Troplong Mondot - Kris G - 09-12-2013 11:55 PM

(09-12-2013 11:42 PM)don quichotte schreef:  
(09-12-2013 11:39 PM)Kris G schreef:  de peperdure 1990 op de 2e TFT scoorde maar magere P/K

Naar mij mening volledig terecht.
Heb van die jaaggang 90 nog een paar liggen.

blind door 9 man geproefd : dus wel eerlijke beoordeling, ik heb hem toch 93 gescoord maar gezien de prijs verwacht je nog meer


RE: Chateau Troplong Mondot - Fre - 11-12-2013 08:32 AM

(09-12-2013 11:43 PM)vinejo schreef:  
(09-12-2013 07:32 PM)Fre schreef:  @ Jo: schoonouders dronken hem dit weekend. En ze vonden m heerlijk. Hij was nog perfect, zeiden ze. Jammer genoeg was k er niet bij om mee te degusteren.

Allez da s ook toevallig... Ze hebben m wel liggen hé, hunne wijnfreakschoonzoon... Wink

Inderdaad!Sad


RE: Chateau Troplong Mondot - Justin - 18-01-2014 10:14 PM

De 1994.

Kurk in aardig slechte staat. Met veel pijn en moeite zonder stukjes kurk in de wijn de fles kunnen ontkurken.

Vrijwel direct na het openen in de neus donker fruit en stoffige lucht.

Wijn gedecanteerd. Het stoffige nog wel oppervlakkig aanwezig maar wat echt de boventoon voerde was donker fruit (zelfs jam/confiture achtig), natte bosgrond, aardse tonen en potloodslijpsel.
In de mond niet fluweel, nog vrij wrang (tannines duidelijk aanwezig) veel donker fruit, hout (potlood kwam weer terug), eigenlijk heel veel hout.

Medium afdronk, droog trekkend, lichte laurier toetsen, beetje rijpe zwarte bes en wederom veel hout.

Naar mate de wijn langer openstaat wordt de neus wel minder aantrekkelijk. Trekt naar het aromatische/maggi toe. Decanteren is dus niet echt aan te raden.

Prima fles, zeker gezien de prijs die ik heb betaald. Geen wauw effect, maar voor een zaterdag avond meer dan prima.

89/100


RE: Chateau Troplong Mondot - doc - 19-01-2014 12:56 AM

(18-01-2014 10:14 PM)Justin schreef:  De 1994.

Kurk in aardig slechte staat. Met veel pijn en moeite zonder stukjes kurk in de wijn de fles kunnen ontkurken.

Vrijwel direct na het openen in de neus donker fruit en stoffige lucht.

Wijn gedecanteerd. Het stoffige nog wel oppervlakkig aanwezig maar wat echt de boventoon voerde was donker fruit (zelfs jam/confiture achtig), natte bosgrond, aardse tonen en potloodslijpsel.
In de mond niet fluweel, nog vrij wrang (tannines duidelijk aanwezig) veel donker fruit, hout (potlood kwam weer terug), eigenlijk heel veel hout.

Medium afdronk, droog trekkend, lichte laurier toetsen, beetje rijpe zwarte bes en wederom veel hout.

Naar mate de wijn langer openstaat wordt de neus wel minder aantrekkelijk. Trekt naar het aromatische/maggi toe. Decanteren is dus niet echt aan te raden.

Prima fles, zeker gezien de prijs die ik heb betaald. Geen wauw effect, maar voor een zaterdag avond meer dan prima.

89/100

Mooie beschrijving, Justin, TL kan wat grillig zijn hè ...


RE: Chateau Troplong Mondot - Terretoir - 31-03-2014 07:40 PM

82 gedronken, was al wat op zennen terugweg. Niet versleten maar had er meer van verwacht. Toch een shoon fleske dat stand heeft gehouden (voor een paar uur). Fruit was in eerste instantoe volledig weg, nu een uur of twee was het terug, waarna het na nog een paar uur terug verdween. Na een uur of 4 open was deze dan ook rijp voor de vuilbak. Geenen hoogvlieger, wel plezant!


RE: Chateau Troplong Mondot - Jef - 07-04-2014 11:03 AM

Gisteren de 86 in het glas.Nog verrassend mooie kleur.Weinig fruit.Niet versleten,maar toch op zijn retour denk ik..


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 31-05-2014 01:13 PM

Misschien hier ergens al vermeld, maar eind maart stierf Christine Valette...
Ooit nog ontmoet, toffe, gepassioneerde dame...

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2009/07/29/chateau-troplong-mondot.html

Sad


RE: Chateau Troplong Mondot - Venne - 11-11-2014 09:13 PM

2002
Awel die was dik in orde! Maar nu opdrinken


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 11-11-2014 10:48 PM

(11-11-2014 09:13 PM)Venne schreef:  2002
Awel die was dik in orde! Maar nu opdrinken

Ja, vlug, of we komen u helpen ;-)


RE: Chateau Troplong Mondot - Venne - 12-11-2014 01:31 PM

Was laatste fles, nu op naar de 2003:-)


RE: Chateau Troplong Mondot - koen - 12-11-2014 01:37 PM

moet nog sneller gedronken worden Big Grin


RE: Chateau Troplong Mondot - Venne - 14-11-2014 02:09 PM

Serieus, ok , ik ga naar de kelder


RE: Chateau Troplong Mondot - koen - 14-11-2014 02:27 PM

was 't lekker?


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 18-01-2015 10:14 PM

Deze avond de tweede wijn Mondot 1995 in het glas.
Ik vind hem beter dat de Troplong Mondot 1990.
Geraffineerde, fijnzinnige, elegante wijn, voldoende gestoffeerd en minder scherp dan die Troplong Mondot 1990.


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 18-01-2015 11:56 PM

(18-01-2015 10:14 PM)don quichotte schreef:  Deze avond de tweede wijn Mondot 1995 in het glas.
Ik vind hem beter dat de Troplong Mondot 1990.
Geraffineerde, fijnzinnige, elegante wijn, voldoende gestoffeerd en minder scherp dan die Troplong Mondot 1990.

Die moet dan 100 krijgen van RP (ipv de 99 voor de Troplong 1990) Wink


RE: Chateau Troplong Mondot - Mr Coone - 17-10-2015 11:46 AM

Gisterenavond eens m'n eerste Troplong Mondot geprobeerd, samen met een stukje eerste wild van het jaar.

Een gezellige avond die vooraf gegaan werd door wat hapjes en een flesje Louis Roederer Brut Premier (champagne die ik afgelopen september in St Emilion eens geprobeerd heb, en die me toen echt wel achterover blies)

Bij de hoofdmaaltijd, (een stukje reemedaillon met gestoofde witlof, gepureerde rapen, peertjes met veenbessen en kroketjes (het wildseizoen is hiermee officieel begonnen! applaus )), had ik een flesje Château Troplong Mondot 1996 klaar gezet. Deze wijn paste volgens mijn notities bij lopend wild, en ik wist dat ik er één van m'n tafelgasten er wel plezier mee ging doen, is het niet Mathijs Wink

Ik was verrast om te zien dat de kleur nog tamelijk rood was ipv bruinrood. Niet iets wat ik had verwacht van een wijn die toch bijna 20 jaar is.
Neus was een beetje flauwtjes, dus ik verwachtte mij al een beetje aan een vermoeide wijn in het glas.
Maar het tegendeel was waar! Ik trof een sterke, volle wijn aan.
Smaak was wel wat ik van een oudere wijn een beetje gewend ben. Een smaak die ik nog steeds moeilijk kan beschrijven, maar afgaand op andere TN's kan ik het misschien inderdaad het beste omschrijven als paddenstoelen, aards,...
Weinig zuren en een fantastische, lange afdronk.

Ik vind het momenteel nog moeilijk om een oudere, complexe wijn te beoordelen, maar dit was voor mij wel een aanradertje.


RE: Chateau Troplong Mondot - Mathijs81 - 17-10-2015 03:59 PM

(17-10-2015 11:46 AM)Mr Coone schreef:  ... en ik wist dat ik er één van m'n tafelgasten er wel plezier mee ging doen, is het niet Mathijs Wink

Inderdaad - en al snel bleek mijn vrees voor de inhoud onterecht.
Kleur - voor een wijn van 20 jaar jong, nog mooi fris en verrassend rood.
Zeer flauwe neus, hier en daar nog een vleugje fruit dat uit het glas schoot.
Smaak, dat volgde initieel de neus maar beterde met verloop van tijd.
Afdronk was datgene wat me vooral verbaasde - nog een mooi fruitige punch.

Duidelijk een wijn aan het einde van het leven, maar die ons nog een mooie en laatste inspanning gaf Tongue

Mathijs


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 20-05-2016 11:31 AM

Troplong Mondot 1998

Gedronken met 8 wijnliefhebbers ter gelegenheid van deze degustatie
http://www.vinejo.freebb.be/thread-4780-post-65314.html#pid65314

Rood fruit, koffie, lactische toets, belegen fruit, kazig, ijzer, lang en vol, minder spanning, rijpe tannines, wat alcoholisch naar de afdronk toe, lichte droogtrekking, (nog) niet helemaal evenwichtig. Ik gaf deze wijn 91+

Groepsscore 91,75


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 19-06-2016 09:44 PM

Troplong Mondot 1989

Ik vind hem beter dan de 1990 maar daar eindigt het ook bij.
Een wijn nog met veel concentraat; donkere geëvolueerde kleur met reeds bruine tinten in de glarrand.
Een wijn die genietbaar is maar nooit tot volwassenheid gaat komen dat je gaat zeggen " nu is hij top"
Een wijn die nog altijd ruw is met een grote dosis aan tannines.
Deze wijn kan je gemakkelijk nog 10 jaar wegleggen maar vergeet dat deze wijn ooit enige élégance of finesse zal laten zien.

EDIT:

Ben mijn laatste glas ervan aan 't drinken en lees dat deze wijn van Parker 95+ kreeg.
Is die gast nu op zijn kop gevallen?
Deze wijn krijgt van mij geen 90.

Deze wijn 1989 kocht ik aan 395 Bf ( 10 € ) en zou nu een prijs halen van 150....175€.
Zijn ze nu allemaal op hunne kop gevallen? Gek?


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 27-07-2017 01:11 PM

Troplong Mondot is door Xavier Pariente verkocht aan SCOR.

Proficiat aan voetbalclub SC OostRozebeke! Het obligate glaasje wijn in de kantine krijgt toch wel een andere dimensie.

Cool


RE: Chateau Troplong Mondot - fleer - 27-07-2017 11:14 PM

Chateau Troplong Mondot Sold For Record Setting Price!

http://www.thewinecellarinsider.com/2017/07/chateau-troplong-mondot-sold-record-setting-price/

Grtz


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 28-07-2017 12:13 AM

(27-07-2017 11:14 PM)fleer schreef:  Chateau Troplong Mondot Sold For Record Setting Price!

http://www.thewinecellarinsider.com/2017/07/chateau-troplong-mondot-sold-record-setting-price/

Grtz

Deze verkoop zal de prijs van deze wijnen zeker niet doen dalen.
Maar daar geef ik weinig om. Ik koop deze wijn toch niet meer.
Citaat:There have been several outstanding vintages produced here over the years, 1989, 1990, 2000, 2005, 2009, 2010, 2012, 2015 and 2016 are certainly at the top of the list
Read more at:http://www.thewinecellarinsider.com/2017/07/chateau-troplong-mondot-sold-record-setting-price/


Van deze zogezegde "outstanding vintages" 1989, 1990 kocht ik telkens een kistje van 12.
De 1990 betaalde ik minder dan 500Bf. (12.5€)
Sommige forumbezoekers dronken deze 1990 al en konden deze zeer appreciëren. Persoonlijk vond ik deze wijn nooit "outstanding"


RE: Chateau Troplong Mondot - Vince - 28-07-2017 11:03 AM

fully agree with you Don

altijd Trop cher, Trop boisé of Trop élaboré, nog nooit emoties ervaren bij deze wijn die ik bvb bij een 10 € beaujolais mocht ervaren

moest de p/kw verhouding van TLM de standaard zijn dan zou ik
enkel nog op bierfora vertoeven...

ons bezoek aan Troplong Mondot in 2008 was trouwens ook far below
expectations (remember Vinejo?)


RE: Chateau Troplong Mondot - Mr Coone - 28-07-2017 11:22 AM

Wow, toch heel groot nieuws.
Jammer dat een familiaal wijndomein opnieuw opgekocht wordt door een investeringsgroep, maar voor zo'n bedrag zou ik ook niet twijfelen! watte

Blijkbaar eerder deze week ook al 2 andere GC's opgekocht geweest door aanpalende wijnhuizen ook? Château Berliquet (ken ik niet) door Château Canon (Chanel) en Clos la Magdeleine (ken ik ook niet) door Château Belair-Monange (Moueix).
De kleintjes worden opgegeten door de groten. Hopelijk niet ten koste van de kwaliteit.


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 28-07-2017 11:53 AM

(28-07-2017 11:22 AM)Mr Coone schreef:  Wow, toch heel groot nieuws.
Jammer dat een familiaal wijndomein opnieuw opgekocht wordt door een investeringsgroep, maar voor zo'n bedrag zou ik ook niet twijfelen! watte

Blijkbaar eerder deze week ook al 2 andere GC's opgekocht geweest door aanpalende wijnhuizen ook? Château Berliquet (ken ik niet) door Château Canon (Chanel) en Clos la Magdeleine (ken ik ook niet) door Château Belair-Monange (Moueix).
De kleintjes worden opgegeten door de groten. Hopelijk niet ten koste van de kwaliteit.

Berliquet was van Thienpont, kwaliteit zal normaal niet verslechteren als Canon t overneemt. Raar wel dat ze dit verkopen, waren goed bezig daar.


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 28-07-2017 11:56 AM

(28-07-2017 11:03 AM)Vince schreef:  ons bezoek aan Troplong Mondot in 2008 was trouwens ook far below
expectations (remember Vinejo?)

Jazeker, was idd ook een Troplong bezoek...

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2009/07/29/chateau-troplong-mondot.html

Was 2009 trouwens, toch ook al 8 jaar geleden alweer... Rolleyes


RE: Chateau Troplong Mondot - Mr Coone - 28-07-2017 12:21 PM

(28-07-2017 11:53 AM)vinejo schreef:  
(28-07-2017 11:22 AM)Mr Coone schreef:  Wow, toch heel groot nieuws.
Jammer dat een familiaal wijndomein opnieuw opgekocht wordt door een investeringsgroep, maar voor zo'n bedrag zou ik ook niet twijfelen! watte

Blijkbaar eerder deze week ook al 2 andere GC's opgekocht geweest door aanpalende wijnhuizen ook? Château Berliquet (ken ik niet) door Château Canon (Chanel) en Clos la Magdeleine (ken ik ook niet) door Château Belair-Monange (Moueix).
De kleintjes worden opgegeten door de groten. Hopelijk niet ten koste van de kwaliteit.

Berliquet was van Thienpont, kwaliteit zal normaal niet verslechteren als Canon t overneemt. Raar wel dat ze dit verkopen, waren goed bezig daar.

Had het eigenlijk over de kwaliteit van Canon en Belair-Monange Smile
Ik weet niet of de inbreng van een ander domein veel veranderingen zal veranderen in hun huidige kwaliteit.
Ik vermoed van niet, maar ik ben dan ook geen expert op dit vlak natuurlijk.


RE: Chateau Troplong Mondot - wvd - 29-07-2017 10:49 AM

(28-07-2017 12:21 PM)Mr Coone schreef:  
(28-07-2017 11:53 AM)vinejo schreef:  
(28-07-2017 11:22 AM)Mr Coone schreef:  Wow, toch heel groot nieuws.
Jammer dat een familiaal wijndomein opnieuw opgekocht wordt door een investeringsgroep, maar voor zo'n bedrag zou ik ook niet twijfelen! watte

Blijkbaar eerder deze week ook al 2 andere GC's opgekocht geweest door aanpalende wijnhuizen ook? Château Berliquet (ken ik niet) door Château Canon (Chanel) en Clos la Magdeleine (ken ik ook niet) door Château Belair-Monange (Moueix).
De kleintjes worden opgegeten door de groten. Hopelijk niet ten koste van de kwaliteit.

Berliquet was van Thienpont, kwaliteit zal normaal niet verslechteren als Canon t overneemt. Raar wel dat ze dit verkopen, waren goed bezig daar.

Had het eigenlijk over de kwaliteit van Canon en Belair-Monange Smile
Ik weet niet of de inbreng van een ander domein veel veranderingen zal veranderen in hun huidige kwaliteit.
Ik vermoed van niet, maar ik ben dan ook geen expert op dit vlak natuurlijk.

Berliquet is niet van Thienpont maar van Patrick de Lesquin. Nicolas Thienpont en Stéphane Derenoncourt namen het beheer over van Patrick Valette (Clos Puy Arnaud) in 2009 of 2010 of zo. Het is een bijzonder mooi terroir en een schitterende wijn in bvb 2003, 2005, 2008, 2010 en 2014. 2006 vond ik erg zwak. De prijs lag rond de 30 - 35 in recente jaren en dat vond ik billijk. Nu wordt dat dus 100+ en zel er Canon op het label staan. De wijngaard ligt naast Canon en enkele ander 1GCC's, dus dat Berliquet ooit ging overgenomen worden kon je al jaren voelen aankomen.
Idem Clos la Madelaine en ik voorspel je dat ook La Clotte zal verdwijnen, ofwel gaan ze er ook voor om hem 1GCC te maken, want nu gekocht door de Vauthier van Ausone. zal dus wel geen probleem zijn dus, ons kent ons.
Herinner je je nog dan Beauséjour-Bécot zijn 1GCC status kwijtspeelde omdat ze 2 kleinere GCC's die ernaast lagen integreerden? Nu is dat dus de normale procedure geworden, tenslotte is dat in de Médoc ook de gewoonte, zie integratie van Phélan-Ségur in Montrose, ook die druiven zijn nu opeens veel beter en vooral duurder, maar ik lijk wel een plaat die blijft hangen zeker hé? Wink.

Wat Troplong betreft, ik heb nooit ofte nimmer begrepen wat men daar nu lekker aan vond. Ik heb ooit de 1989 gehad en rap terug buiten gezwierd. die viel na een paar jaar gewoon in brokken uiteen. De fel bejubelde 2005 (heb ik het al eens over gehad) was een ondrinkbare alcohol/confituurbom, waar je na 1 slok(je) je bekomst van had. Sorry, drink dan veel liever echte Port.


RE: Chateau Troplong Mondot - Mr Coone - 29-07-2017 12:37 PM

Eén positief punt aan al die châteaux die andere châteaux over nemen: dat zijn minder châteaux om uit je hoofd te leren! Smile


RE: Chateau Troplong Mondot - Fre - 29-07-2017 10:19 PM

Troplong Mondot wordt hier onderuit gesabeld dat t gene naam heeft. Ik herinner me de 2001 bordeaux tasting waar ie bij echt wel klasse had. Forumleden Vinejo, Marc en Bert waren ook aanwezig en zullen dit bevestigen. Werd toen blind geschonken en kreeg van iedereen hoge scores. Zo zie je maar, t ene jaar is t andere niet.


RE: Chateau Troplong Mondot - TmWijn - 27-11-2017 09:03 PM

Zijn er door forumleden recentere jaren gedronken? Ik kocht net twee flesjes van 2011.

Iemand ervaring mee?


RE: Chateau Troplong Mondot - don quichotte - 27-11-2017 10:49 PM

(27-11-2017 09:03 PM)TmWijn schreef:  Zijn er door forumleden recentere jaren gedronken? Ik kocht net twee flesjes van 2011.

Iemand ervaring mee?

Van de jaren 2000 niets meer gekocht omwille van mijn ervaring met vroegere jaargangen en de ridicule prijzen die men er voor vroeg.
Had ooit een kistje van 12 van de 1990 gekocht aan ongeveer 12€ de fles. Kreeg nadien van de professionals zeer hoge scores.
Ik heb die wijn nooit echt kunnen bewonderen.


RE: Chateau Troplong Mondot - Fre - 28-11-2017 11:53 AM

Deze wijn ligt buiten mijn prijsrange. Ik had vorig jaar (of is het al 2 jaar geleden) een top ervaring met deze wijn op de 2001 tasting bij Vinejo. Eén van de beste Bordeaux's ooit gedronken. Zo zie je maar.


RE: Chateau Troplong Mondot - TmWijn - 28-11-2017 08:09 PM

(28-11-2017 11:53 AM)Fre schreef:  Deze wijn ligt buiten mijn prijsrange. Ik had vorig jaar (of is het al 2 jaar geleden) een top ervaring met deze wijn op de 2001 tasting bij Vinejo. Eén van de beste Bordeaux's ooit gedronken. Zo zie je maar.

Bedankt beiden :-)


RE: Chateau Troplong Mondot - jr02 - 01-02-2023 05:46 AM

Afgelopen weekend had ik bij mijn ouders nogmaals de 1996 in het glas. De vorige moet nu wel al van enkele jaren geleden zijn en was volgens mijn hersenkronkels goed voor de pompbak.
Maar ik kan terug kort zijn, terug een flop. Weinig tot geen neus, volledig onsamenhangend met een neiging tot 'te' zuur. Minimum aan tertiaire aroma's te bespeuren ....
Moeilijke jaren '90 voor Troplong Mondot, de kramieke kwaliteit ligt blijkbaar nu al ver achter ons. De hedendaagse jaargangen scheren hoge toppen & hogere prijzen ... maar na 2000 heb ik niks meer van dit huis gekocht.
(Prijskaartje op de fles: 1600bf)

Troplong werd weggespoeld met een Barde-Haut 2015 Slurp (St. Émilion Grand Cru Classé)


RE: Chateau Troplong Mondot - vinejo - 01-02-2023 08:54 AM

(01-02-2023 05:46 AM)jr02 schreef:  Afgelopen weekend had ik bij mijn ouders nogmaals de 1996 in het glas. De vorige moet nu wel al van enkele jaren geleden zijn en was volgens mijn hersenkronkels goed voor de pompbak.
Maar ik kan terug kort zijn, terug een flop. Weinig tot geen neus, volledig onsamenhangend met een neiging tot 'te' zuur. Minimum aan tertiaire aroma's te bespeuren ....
Moeilijke jaren '90 voor Troplong Mondot, de kramieke kwaliteit ligt blijkbaar nu al ver achter ons. De hedendaagse jaargangen scheren hoge toppen & hogere prijzen ... maar na 2000 heb ik niks meer van dit huis gekocht.
(Prijskaartje op de fles: 1600bf)

Troplong werd weggespoeld met een Barde-Haut 2015 Slurp (St. Émilion Grand Cru Classé)

40 euro toen al..? Toch verrassend veel.


RE: Chateau Troplong Mondot - wvd - 18-12-2023 04:00 PM

Aha, eidelijk bevestiging van mijn gevoel over dit Château. Nooit begrepen wat men aan deze wijn vond, ik vond hem altijd al erg, erg "moeilijk"..... Wink

Net verschenen bij JMQ, de enige Bx reviewer die durft te schrijven waar het op staat!

Troplong Mondot chute gravement dans une double dégustation verticale à l'aveugle. Figeac loin devant !

Comment ne pas être inquiet lorsque vous estimez un cru et que celui-ci ne répond pas à vos attentes ? Comment traiter ces données et cette expérience ?
Pour l'organisateur suisse de cette double verticale à l'aveugle de vingt millésimes ce fut « la pire dégustation de son histoire »!
Quant à moi, voici presque une année que je suis choqué et empêtré dans ces résultats. Or, ce n'est ni à moi, ni à ceux qui ont payé pour participer, aidés dans leur envie par mes notes élogieuses, de subir l'information reçue !
Le temps de la digestion venu, je n'ai pas pu m'empêcher de penser que la nouvelle équipe en place savait ! Sinon pourquoi avoir pris le contre-pied de tout ce qui se faisait à Troplong Mondot avant 2016 en termes de dates de vendanges, processus de vinification, processus d'élevage ? Et que penser d'un cru qui soudainement fait volte-face, au mépris de son histoire et de tous les arguments techniques rabâchés aux oreilles des visiteurs, des journalistes, des distributeurs ? C'était quoi ? De la poudre aux yeux ?
J'ai connu des crus engageant une transition dans leur évolution technique (par exemple Angelus qui suite à la grêle de 1999 a peu à peu modifié ses dates de récolte), mais avec une telle précipitation jamais ! Troplong Mondot était le dernier à vendanger à Saint-Emilion et tout à coup il est devenu le premier ! D'une mode à l'autre ? D'une méconnaissance à l'autre ? Le malheur de cette versatilité qui semble vouloir diriger le temps viticole comme une entreprise industrielle c'est que les jeunes millésimes n'ont pas brillé dans cette dégustation !

En résumé quand on est bien né et que l'on a fait des erreurs, ou que son cru en a fait , on les assume et on repart du bon pied pour respecter ceux qui avaient confiance en vous. Il est vrai que ça demande du courage, du savoir-faire et du temps. Et que c'est sans doute difficile à expliquer à un conseil d'administration ! Pas une seule fois en goûtant ces 40 vins, une sensation de classe, de race, de rareté ne me sont apparues. Et sur 40 bouteilles, seules 4 se sont montrées au niveau de la note attendue ! Affreux !