wijnliefhebbers
Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Château Haut-Bailly Pessac Léognan (/thread-522.html)


Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Mt - 31-08-2010 07:15 PM

Vinejo schonk zaterdag ook deze klassewijn, uit Pessac-Léognan. Altijd hoor je positief nieuws rond deze wijn en die verhalen zijn niet gelogen.

Een aromatische neus met ceder en sigarenkistje en zwart fruit. Levendige wijn, niet vermoeid, geen overextractie. Fris (2004?), zeer evenwichtig en lang in de mond. (93p) Klasse!

Ik vraag mij af hoe klein het verschil met bijvoorbeeld La Mission Haut-Brion is.


RE: Château Haut-Bailly 2004 - Pat Leoville - 09-09-2010 09:53 PM

2uur op voorhand geopend. Donker rood.
Neus: sigarenkistje, mineraliteit, potlood, heel mooi al zonder walsen.
Na walsen: zwart fruit, sloot, potlood. Heel mooi.
In de mond: fijn zwart fruit, vanille, mineralen, sigarenkistje, mooie zuren gevolgd door mooie tannines. Nog jong maar heel mooi.
Inderdaad klasse en 93/100 is de mooie score. jamjamSlurp


RE: Château Haut-Bailly 2004 - don quichotte - 09-09-2010 10:12 PM

Drinken jullie deze wijn niet te snel?
Heb twee flesjes van 2006 die ik zeker niet ga ontkurken voor 2016.


RE: Château Haut-Bailly 2004 - vinejo - 09-09-2010 11:14 PM

Te snel of niet te snel, hemels lekker was ie wel! Wink


RE: Château Haut-Bailly 2004 - Tienne - 09-09-2010 11:23 PM

Hoeveel kostte de Haut-Bailly 2004 ongeveer?


RE: Château Haut-Bailly 2004 - don quichotte - 10-09-2010 12:15 AM

(09-09-2010 11:14 PM)vinejo schreef:  Te snel of niet te snel, hemels lekker was ie wel! Wink

Ik gun je dit van harte. Je leeft maar een keer.


RE: Château Haut-Bailly 2004 - Pat Leoville - 10-09-2010 08:11 AM

Denk dat jullie beide gelijk hebben. Is nu al heel mooi, maar verwacht dat hij binnen 3 a 4 jaar nog beter is. Probleem is dat ik er niet zal kunnen afblijven en dat de flessen die ik nog heb tegen dan leeg zullen zijn.
De prijs die ik betaald heb was 37.5 euro.

Heb een tijdje geleden ook de Rosé van Haut Bailly in het chateau zelf gedronken. Maar voor mij was dat geen meevaller.


La Parde de Haut-Bailly Pessac Léognan 2008 - vinejo - 28-01-2011 12:56 AM

La Parde de Haut-Bailly Pessac Léognan 2008

De tweede wijn van dit uitmuntende Chateau.
Ik las onlangs een eerder negatieve bespreking van de 2007, en op de proeverij bij Boutelegier kon ik dit wel bevestigen, zelfs de eerste wijn vond ik redelijk gewoon.

Maar 2008 is in mijn ogen een aantrekkelijk wijnjaar in Bordeaux, en dus heb ik toch maar een paar flesjes van deze wijn gekocht, in afwachting van de numero uno die onderweg is.

Gisteren geopend, het aroma was zeer intensief maar zeer speciaal, ik dacht aan modder... In de mond zeer toegankelijk, té toegankelijk naar mijn smaak. Eerder ontgoocheld dus na openen, maar vanavond, tijdens de finale van De allerslimste beviel de wijn me heel wat beter.

De neus is nog steeds zeer aards, echt mineraal met daartussenin zeer fijn zwart fruit, cassis. Veel subtieler in de neus dan gisteren, ook wel wat rood fruit (geplette aardbei) en mine de crayon zoals de Fransen zo mooi zeggen. Cacao en wat kaneel.
Ook in de mond is de wijn veel complexer dan hij gisteren leek, mooie fraicheur en lengte, maar op t eind is er een opvallende bitterheid en na inslikken droogt de mond wat uit. Dit verrast me niet, is typisch voor piepjonge Bordeauxwijnen met veel tannine die een dosis zuurstof te verwerken kregen.

Besluit: Een zeer mooie tweede wijn mét toekomst, totaal niet te vergelijken met de (even dure) Pontet Canet 2006 die een heel stuk simpeler was.

89+/100


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Pat Leoville - 28-01-2011 10:41 AM

Beetje blij dit te lezen Jo. Zelf ook al enkele malen La Parde geproefd (wel niet de 2007) en moet zeggen dat hij mij toch wel kon bekoren. Vooral de 2005 vond ik heel mooi.
De eerste is natuurlijk super. Zelf ook enkele in primeur 2008 aangekocht.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - BrunoB - 28-01-2011 11:32 AM

(28-01-2011 10:41 AM)Pat Leoville schreef:  Beetje blij dit te lezen Jo. Zelf ook al enkele malen La Parde geproefd (wel niet de 2007) en moet zeggen dat hij mij toch wel kon bekoren. Vooral de 2005 vond ik heel mooi.
De eerste is natuurlijk super. Zelf ook enkele in primeur 2008 aangekocht.

Laparde is heel mooi in de goede jaren (2000, 2005)
In 2005 hebben ze blijkbaar erg getwijfeld om Laparde te maken, zo goed waren de druiven van de LaParde percelen. Heb er een dubbele magnum van gekocht. HB is top, maar ik ben niet volledig objectief, want de 2 keer dat ik er geweest ben altijd uitermate mooie ontvangst gehad (2 jaar geleden diner op het kasteel met een schitterende verticale van 6-7 jaargangen HB (allemaal uit Magnum)!! De wijn die toen het meest verraste in de positieve zin was overigens de 2002. Het is op dit forum al gezegd: wijn met een verhaal is altijd beter dan zonder.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Pat Leoville - 28-01-2011 11:38 AM

Zelf ook eenmaal geweest en inderdaad, ontvangst is daar schitterend. Heb toen nog enkele flessen van de rosé die ze maken meegenomen (dit was achteraf wel een enorme tegenvaller).
Zelf vind ik het qua uitzicht en ligging een van de mooiste chateaux.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 29-01-2011 03:34 PM

Had nog een vergeten klakske over van de Parde 2008 (wel met vacuvin gesloten), net opgedronken, de wijn is weer compleet anders (maar totaal geen oxidatie ondanks de kleine hoeveelheid)
In de neus zeer intens rood fruit en vanille, gecombineerd met peperachtige kruidigheid. Zacht en sappig in de mond met lichte bitterheid in de finale, afdronk weer vanille. MMM, lekker.

Ook even de achterflap bekeken: de blend is daar genoteerd:
51% merlot, 41% cab sauvignon, 8% cab franc


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 20-03-2011 09:54 PM

Ik lees nog even de bovenstaande bespreking van La Parde 2008 en... lijkt wel die van de Malartic Lagravière 2008 die ik net besprak watte

Naast de Malartic dronken we deze wijn, de proevers vonden hem nog een stukje beter dan zijn buur.
Haut Bailly 2008
Een miserabele maand augustus werd gelukkig gevolgd door een zeer mooi en droog september (en oktober)
De merlot had uiteindelijk zelfs een potentieel van 14 % (men is pas begonnen met de pluk op 25 september). De CS plukte men tussen 17 en... 23 oktober.
2008 was aldus één van de meest laattijdige én langste oogstjaren ooit.

Meer CS hier (70%) naast 30% merlot.

Intens kersenrood kleur, traag aflopende tranen. Zijdezacht aroma, met peper en een exotische toets (curry), zeer pure mineraliteit, fumé, zwart en rood fruit, potloodpunt.
Sappig bij aanvang, mooi in balans, gracieus mondgevoel, enorme lengte. Na een 10tal seconden komt een hele fijne houttoets opzetten (toast, daarna vanille). Géén droogtrekking.
Zuren en tannines zijn hier (nog ) beter geïntegreerd en gemaitriseerd dan bij de Malartic.
SCHITTERENDE wijn, veel toekomst maar nu al hemels lekker.

95+


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - doc - 20-03-2011 10:04 PM

't Wordt tijd dat ik m'n 96 zuip dus: (In de bossen)


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 15-06-2011 10:06 PM

Om mijn weerzin over de 2010 primeurprijzen door te slikken toch maar een bordootje opengetrokken Cool

La Parde de Haut Bailly 2005 -
Heerlijke mineralige neus (grafiet, ijzervijlsel), laurier, wat munt, beetje koffie, klein zwart fris (niet té rijp) fruit. Zelfde fraicheur in de mond, met een behoorlijke lengte en een bittertje op het eind (wat nog wel voorkomt in 2005-Bordeaux).
De relatieve "lichtheid" van de wijn zou (blind) kunnen wijzen op een tweede wijn. Van zeer goed allooi, dat wel.
89+


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - TimmyR - 18-06-2011 02:04 AM

Vorige week Haut Bailly 2002 gedronken. Geen notities gemaakt maar wat me opviel was dat de tannines nog zeer sterks aanwezig waren. Wel zeer goede fraicheur ook. Een van de betere 2002 die ik al dronk. Nu al lekker, al zal hij alleen maar beter worden met de jaren.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Kris G - 15-08-2011 07:21 PM

om de Whisky van gisterenavond weg te spoelen, nen 1995 opengetrokken, in de neus grote klasse, in de mond net iets minder overtuigend, maar nu niet in die mate om JR gelijk te geven met haar 12/20 score Gek? doet echt aan rechteroever denken, ik herken hier zeker geen typische Pessac in, RP geeft hiervoor een 90 score en ik kan me daar bij aan sluiten, dus wel een pover resultaat op P/K gebied, ik had er zeker meer van verwacht : de neus lost alle verwachtingen in maar het midden pallet en de afdronk zijn op het niveau van een gewoon goeie GCC maar zeker niet meer dan dat

ik had nog even overwogen om hem er als piraat tussen te steken in de volgende topflessen tasting, maar hij ging dan wel snel door de mand vallen vermoed ik


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Venne - 15-08-2011 11:17 PM

Piet Piraat zal nog eens naar de kelder moeten gaan:-) Wat bedoel je met typisch Pessac?
In wit haal je ze der zo tussenuit maar in rood is dit toch moeilijker?


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - doc - 15-08-2011 11:29 PM

Heb nog wat restantjes 1996 liggen, hopelijk zijn die ok ... hierbij vacatures om mee te helpen uitproeven (nieuw woord tussen uitproberen en proeven) :-)


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 15-08-2011 11:45 PM

Ik stuur u mijn CV !


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - doc - 15-08-2011 11:47 PM

Adres is tegenwoordig wel veranderd ! :-)


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Kris G - 16-08-2011 01:41 PM

die discussie over typische Pessac is hier al eens gevoerd Wink

er zit in sommige Pessac een bepaalde typische smaak waardoor je die direct als Pessac kan bestempelen, ik heb die smaak buiten Pessac nog nooit geproefd : ik zal een lijstje bijhouden waar ik alle wijnen met die typische smaak zal opschrijven en ik zal die dan eens op tasting aanbieden : dan kan ik eens tonen wat ik bedoel met die typische Pessac-smaak Big Grin

sommige wijnen blind al na 2 seconden proeven kunnen thuisbrengen in Pessac, natuurlijk al veel andere Pessac wijnen hopeloos fout gecatalogeerd ook Blush

den 1995 is vandaag toch wa beter : meer versmolten, meer open maar als absolute topper (gezien het prijskaartje) toch absoluut te kort komend, ik vermoed dat bv. een Poujeaux '95 het in een blinde tasting niet zo slecht zou doen tov deze Haut-Bailly en daar hangt toch een ander prijskaartje aan Wink


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 20-11-2011 03:19 PM

La Parde 2005

Een marsepeinwinkel in lichterlaaie.

Lekker!

Smile


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - doc - 20-11-2011 03:33 PM

Ge moet nog 'ns die 1996 komen "uitproeven".... Tongue


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Kris G - 20-11-2011 04:03 PM

(20-11-2011 03:19 PM)vinejo schreef:  La Parde 2005

Een marsepeinwinkel in lichterlaaie.

Lekker!

Smile

heb ik dus "fout" gekozen? Confused Wink

(nen mens en zijn principes hé Blush)


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - BrunoB - 21-11-2011 06:37 PM

(18-06-2011 02:04 AM)TimmyR schreef:  Vorige week Haut Bailly 2002 gedronken. Geen notities gemaakt maar wat me opviel was dat de tannines nog zeer sterks aanwezig waren. Wel zeer goede fraicheur ook. Een van de betere 2002 die ik al dronk. Nu al lekker, al zal hij alleen maar beter worden met de jaren.

2 jaar geleden een heel mooie verticale blinde degustatie meegemaakt op het domein, met als meest verrassende jaargang ... de 2002. Deze wijn kende beduidend minder kleurevolutie en een grote concentratie, iets wat je van die jaargang net niet zou verwachten. Ook de 2007 zou met kop en schouders boven de andere domeinen uitsteken.
(20-11-2011 03:19 PM)vinejo schreef:  La Parde 2005

Een marsepeinwinkel in lichterlaaie.

Lekker!

Smile

De 2005 is een hele mooie. Het domein zou dat jaar serieus getwijfeld hebben tussen de "la parde" apart vinifieren of alles bij de eerste cuvee te voegen. Het werd uiteindelijk (gelukkig) het eerste. De eerste wijn is intussen onbetaalbaar geworden, maar deze laparde is wat mij betreft P/Q gewijs een voltreffer.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 04-12-2011 03:33 PM

(20-11-2011 03:33 PM)dr_magooo schreef:  Ge moet nog 'ns die 1996 komen "uitproeven".... Tongue

Is ondertussen gebeurd, t was bestuursraad gisteren Wink
Haut Bailly 1996 dus. Ik nam geen nota' s maar proefde een zeer mooie wijn, aanvankelijk redelijk discreet, dan vooral aardse toetsen, grafiet, een weinig zwart fruit. Nogal rustiek in de mond, met veel structuur en nog tannine die zich laat gelden. Nu al zeer goed maar interessant om binnen 5 jaar eens te herproeven.
thank you Doc!


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - doc - 04-12-2011 03:36 PM

(04-12-2011 03:33 PM)vinejo schreef:  
(20-11-2011 03:33 PM)dr_magooo schreef:  Ge moet nog 'ns die 1996 komen "uitproeven".... Tongue

Is ondertussen gebeurd, t was bestuursraad gisteren Wink
Haut Bailly 1996 dus. Ik nam geen nota' s maar proefde een zeer mooie wijn, aanvankelijk redelijk discreet, dan vooral aardse toetsen, grafiet, een weinig zwart fruit. Nogal rustiek in de mond, met veel structuur en nog tannine die zich laat gelden. Nu al zeer goed maar interessant om binnen 5 jaar eens te herproeven.
thank you Doc!

Ga 's moeten kijken of dat ik er nog heb... m'n kelder is te beenbrekerig geworden.
Heel veel tabak, en inderdaad nog stevige tannines !
De herbeproeving staat genoteerd...


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Bram80 - 11-06-2012 11:52 AM

La Parde 2004: Zaterdagavond een drietal uurtjes laten ademen om vervolgens te drinken bij een steak met Roquefortsaus. Mooi fruit en structuur en heeft volgens mij nog enkele jaren reserve. Ooit gekocht aan 16 of 17 euro en is dat zeker waard. De drie overblijvers blijven nog even de kelder .


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 11-06-2012 05:53 PM

(11-06-2012 11:52 AM)Bram80 schreef:  La Parde 2004: Zaterdagavond een drietal uurtjes laten ademen om vervolgens te drinken bij een steak met Roquefortsaus. Mooi fruit en structuur en heeft volgens mij nog enkele jaren reserve. Ooit gekocht aan 16 of 17 euro en is dat zeker waard. De drie overblijvers blijven nog even de kelder .

La Parde is tegenwoordig zowat de beste PQ van de tweede wijnen denk ik (hoewel ie nu wel stukje duurder geworden is).


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Bram80 - 11-06-2012 06:17 PM

La Parde 2009 gaat nu voor rond de 30 euro (de eerste wijn voor meer dan honderd euro). Nog niet gedronken en wellicht is ook dat PQ-gezien niet slecht, maar voor dat geld is er natuurlijk ook erg veel ander lekkers te koop. Van 2009 wel de tweede wijnen van Lagrange en Malartic gekocht (15à20 euro), maar die liggen nog te slapen...


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 11-06-2012 06:24 PM

(11-06-2012 06:17 PM)Bram80 schreef:  La Parde 2009 gaat nu voor rond de 30 euro (de eerste wijn voor meer dan honderd euro). Nog niet gedronken en wellicht is ook dat PQ-gezien niet slecht, maar voor dat geld is er natuurlijk ook erg veel ander lekkers te koop. Van 2009 wel de tweede wijnen van Lagrange en Malartic gekocht (15à20 euro), maar die liggen nog te slapen...

Fiefs de Lagrange, nooit ontgoocheld geweest -maar de laatste jaren niet meer te vinden in de Belgische wijnfestivals Sad Van de Reserve de Malartic 09 kocht ik ook 2 flesjes in Auchan, 16 euro? )- mogen idd nog wat rusten..


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Bram80 - 11-06-2012 06:46 PM

Klopt, 16,95 euro in FAV van Auchan. Heb er een zestal liggen, misschien moet ik toch eens toegeven aan mijn nieuwsgierigheid.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Bert - 11-06-2012 07:27 PM

(11-06-2012 06:24 PM)vinejo schreef:  Fiefs de Lagrange

En zeggen dat die een jaar of 4 terug in Colruyt nog 9.95€ kostte...


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 11-06-2012 08:06 PM

(11-06-2012 06:46 PM)Bram80 schreef:  Klopt, 16,95 euro in FAV van Auchan. Heb er een zestal liggen, misschien moet ik toch eens toegeven aan mijn nieuwsgierigheid.

Als ik zes flesjes van een wijn koop proef ik er sowieso eentje jong. Niet dat ik u wil pushen hé ;-)


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Mt - 22-08-2012 12:52 PM

Gisteren voor het eerst in de Siphon in Damme gegeten. (Ribstuk was goed, maar de paling viel wat tegen (geen fraîcheur, oude stijl)) De wijnkaart was nogal indrukwekkend, zeker wat het duurdere segment betreft. Wijnglazen zonder voet zijn eigenlijk not done, maar dat hield ons niet tegen. Fles Poujeaux 2002 viel eigenlijk tegen: te warm geschonken, iets te zurig, monotoon en eigenlijk te weinig klasse. Daarna kozen we voor een halfje Haut-Bailly 1997. Geen bewaarjaar, maar dat was er niet aan te merken. Wat een verschil in klasse!
Naast ons waren 4 oudjes aan het lurken van een fles Haut-Bailly 1989. taz Wat een formidabel kleur had die wijn nog.



RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 22-08-2012 01:45 PM

(22-08-2012 12:52 PM)Matten schreef:  Gisteren voor het eerst in de Siphon in Damme gegeten. (Ribstuk was goed, maar de paling viel wat tegen (geen fraîcheur, oude stijl)) De wijnkaart was nogal indrukwekkend, zeker wat het duurdere segment betreft. Wijnglazen zonder voet zijn eigenlijk not done, maar dat hield ons niet tegen. Fles Poujeaux 2002 viel eigenlijk tegen: te warm geschonken, iets te zurig, monotoon en eigenlijk te weinig klasse. Daarna kozen we voor een halfje Haut-Bailly 1997. Geen bewaarjaar, maar dat was er niet aan te merken. Wat een verschil in klasse!
Naast ons waren 4 oudjes aan het lurken van een fles Haut-Bailly 1989. taz Wat een formidabel kleur had die wijn nog.

Wat moesten die wijnen kosten..?


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Mt - 22-08-2012 01:51 PM

Voor het halfje Haut-B '97 betaalden we +-28 euro. Poujeaux '02 was +- 36 euro.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 22-08-2012 02:18 PM

(22-08-2012 01:51 PM)Matten schreef:  Voor het halfje Haut-B '97 betaalden we +-28 euro. Poujeaux '02 was +- 36 euro.

Meer dan ok!
(maar mss toch beter gekozen voor de HB 89 - Less is more...)


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Mt - 22-08-2012 02:24 PM

Inderdaad, zei ik achteraf ook aan mijn pa. De '89 durfde ik eigenlijk niet kiezen, dacht dat die al wat over the top zou zijn. We zullen dat eens moeten testen Wink.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - doc - 22-08-2012 05:23 PM

Héél lang geleden dat ik er nog at, de 89 ...ik zou er toch niet aan twijfelen volgende keer. De laatste keer dat ik er at, zaten er gaatjes in het tafelkleed (rode en witte vierkantjes) van sigaretten die er wschl op gevallen waren. Vond ik toen echt niet kunnen. Die prijzen van de wijn vallen precies heel goed mee.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Mt - 22-08-2012 09:40 PM

Ik ga er toch niet terug. (net iets te veel opmerkingen) Ik blijf sceptisch over de '89. Wanneer klaren we dit uit Cool?


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - don quichotte - 22-08-2012 11:22 PM

(22-08-2012 05:23 PM)doc schreef:  ........Die prijzen van de wijn vallen precies heel goed mee.

Had ik ook gezien.
Een factor 2 is heel schappelijk of democratisch.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - doc - 22-08-2012 11:39 PM

(22-08-2012 11:22 PM)don quichotte schreef:  
(22-08-2012 05:23 PM)doc schreef:  ........Die prijzen van de wijn vallen precies heel goed mee.

Had ik ook gezien.
Een factor 2 is heel schappelijk of democratisch.

De kwadratuur van het genot cheers


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Pat Leoville - 09-05-2013 10:59 AM

Haut Bailly 2008:
Wat een schitterende neus van zwart fruit, fijne vanille.
Mond: pure finesse, zwart fruit, fijne vanille, mineraliteit.
Heel mooi. 94


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 09-05-2013 01:33 PM

(09-05-2013 10:59 AM)Pat Leoville schreef:  Haut Bailly 2008:
Wat een schitterende neus van zwart fruit, fijne vanille.
Mond: pure finesse, zwart fruit, fijne vanille, mineraliteit.
Heel mooi. 94

Herken de wijn in deze TN, ik gaf m zelfs 95+ ...


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Bert - 09-05-2013 09:31 PM

(09-05-2013 01:33 PM)vinejo schreef:  
(09-05-2013 10:59 AM)Pat Leoville schreef:  Haut Bailly 2008:
Wat een schitterende neus van zwart fruit, fijne vanille.
Mond: pure finesse, zwart fruit, fijne vanille, mineraliteit.
Heel mooi. 94

Herken de wijn in deze TN, ik gaf m zelfs 95+ ...

Ik ben trotse eigenaar van een flesje Big Grin


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 29-12-2013 10:42 PM

La Parde de Haut Bailly 2005
Bijzonder jong kleur, nog violet aan de rand. Zeer frisse neus met vers gesneden paprika, cacao, cassis, grafiet, peper, marsepein. Ook in de mond enorm fris, koel bijna, strakke structuur, complex. Trekt wel wat droog op het einde met een bittertje maar wat een mooie wijn, wat een toekomst.
89+


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 31-12-2013 01:46 PM

(29-12-2013 10:42 PM)vinejo schreef:  La Parde de Haut Bailly 2005
Bijzonder jong kleur, nog violet aan de rand. Zeer frisse neus met vers gesneden paprika, cacao, cassis, grafiet, peper, marsepein. Ook in de mond enorm fris, koel bijna, strakke structuur, complex. Trekt wel wat droog op het einde met een bittertje maar wat een mooie wijn, wat een toekomst.
89+

Tweede en derde dag ontgoochelend. De cabernet (paprika, peper, onrijpe cassis) domineert. Zelfs lichtjes corky, of is dit het aardse van een Pessac Confused
Enfin, mijn 89+ score gaat twee punten omlaag.
Begin ik dan toch te twijfelen aan 2005...?


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Pat Leoville - 31-12-2013 05:42 PM

(31-12-2013 01:46 PM)vinejo schreef:  
(29-12-2013 10:42 PM)vinejo schreef:  La Parde de Haut Bailly 2005
Bijzonder jong kleur, nog violet aan de rand. Zeer frisse neus met vers gesneden paprika, cacao, cassis, grafiet, peper, marsepein. Ook in de mond enorm fris, koel bijna, strakke structuur, complex. Trekt wel wat droog op het einde met een bittertje maar wat een mooie wijn, wat een toekomst.
89+

Tweede en derde dag ontgoochelend. De cabernet (paprika, peper, onrijpe cassis) domineert. Zelfs lichtjes corky, of is dit het aardse van een Pessac Confused
Enfin, mijn 89+ score gaat twee punten omlaag.
Begin ik dan toch te twijfelen aan 2005...?

Zeker niet twijfelen aan 2005.
Heb echt al veel schitterende 2005's gedronken. Twee dagen geleden nog de Saint Pierre 2005. Echt schitterend.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 11-10-2014 02:02 PM

(31-12-2013 01:46 PM)vinejo schreef:  
(29-12-2013 10:42 PM)vinejo schreef:  La Parde de Haut Bailly 2005
Bijzonder jong kleur, nog violet aan de rand. Zeer frisse neus met vers gesneden paprika, cacao, cassis, grafiet, peper, marsepein. Ook in de mond enorm fris, koel bijna, strakke structuur, complex. Trekt wel wat droog op het einde met een bittertje maar wat een mooie wijn, wat een toekomst.
89+

Tweede en derde dag ontgoochelend. De cabernet (paprika, peper, onrijpe cassis) domineert. Zelfs lichtjes corky, of is dit het aardse van een Pessac Confused
Enfin, mijn 89+ score gaat twee punten omlaag.
Begin ik dan toch te twijfelen aan 2005...?

Zonet weer een flesje geopend van deze tweede wijn.
Neus is koel, met de hierboven beschreven aroma' s.
In de mond allesbehalve weelderig, eerder strak, wel elegant nochtans.
Ik ging hier een nogal negatieve beoordeling schrijven, vond dat de wijn compleet aan charme miste, te weinig rondeur, te hoge zuren, maar terwijl ik dit schrijf drink ik weer een slokje en bevalt de wijn me al een stuk beter.
Een Bordeaux die niet echt hedonistisch is, op zijn fruit en zuren zou ik zeggen (amper houtimpressies bvb), ook wel nog wat droogtrekkende tannine. Toch wordt ie nu behoorlijk complex met een mooie afdronk.
Stukje rood vlees zou wonderen doen.
De 89 blijft dan toch overeind (was weer van plan van 2 punten te downgraden) maar het plusje vervalt wel.
Gelieve dat te noteren in uw archieven.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 12-10-2014 01:55 PM

(11-10-2014 02:02 PM)vinejo schreef:  
(31-12-2013 01:46 PM)vinejo schreef:  
(29-12-2013 10:42 PM)vinejo schreef:  La Parde de Haut Bailly 2005
Bijzonder jong kleur, nog violet aan de rand. Zeer frisse neus met vers gesneden paprika, cacao, cassis, grafiet, peper, marsepein. Ook in de mond enorm fris, koel bijna, strakke structuur, complex. Trekt wel wat droog op het einde met een bittertje maar wat een mooie wijn, wat een toekomst.
89+

Tweede en derde dag ontgoochelend. De cabernet (paprika, peper, onrijpe cassis) domineert. Zelfs lichtjes corky, of is dit het aardse van een Pessac Confused
Enfin, mijn 89+ score gaat twee punten omlaag.
Begin ik dan toch te twijfelen aan 2005...?

Zonet weer een flesje geopend van deze tweede wijn.
Neus is koel, met de hierboven beschreven aroma' s.
In de mond allesbehalve weelderig, eerder strak, wel elegant nochtans.
Ik ging hier een nogal negatieve beoordeling schrijven, vond dat de wijn compleet aan charme miste, te weinig rondeur, te hoge zuren, maar terwijl ik dit schrijf drink ik weer een slokje en bevalt de wijn me al een stuk beter.
Een Bordeaux die niet echt hedonistisch is, op zijn fruit en zuren zou ik zeggen (amper houtimpressies bvb), ook wel nog wat droogtrekkende tannine. Toch wordt ie nu behoorlijk complex met een mooie afdronk.
Stukje rood vlees zou wonderen doen.
De 89 blijft dan toch overeind (was weer van plan van 2 punten te downgraden) maar het plusje vervalt wel.
Gelieve dat te noteren in uw archieven.

Tweede dag nog steeds eerder terughoudende neus met nu marsepein, cassis en kruiden. In de mond eerder streng, echt niet sappig, je krijgt hiervan zin in een warme Rhonewijn.
Toch vind ik hier heel wat kwaliteiten in terug maar ik vrees dat dit zo n wijn is waarvan ik binnen 10 jaar spijt zal hebben dat ik die flessen zo jong heb gedronken...


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 22-03-2015 12:30 AM

Johan bracht een fles La Parde de Haut Bailly 1996 mee.
Wat een mooie neus! Leder, zoethout, blauwe bes, peper, grafiet, rood fruit, dode bladeren, gerookt, ceder. In de mond heel mooi versmolten, knapperig door de mooie zuurtjes, evenwicht, lichte droogtrekking. Een wijn die volgens ons op zijn hoogtepunt is. De schoonheid van een Bordeaux op dronk. En alweer het bewijs dat dit Chateau een tweede wijn maakt van het niveau van vele premiers vins. 92-93


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Olivier - 22-03-2015 12:51 PM

(22-03-2015 12:30 AM)vinejo schreef:  Johan bracht een fles La Parde de Haut Bailly 1996 mee.
Wat een mooie neus! Leder, zoethout, blauwe bes, peper, grafiet, rood fruit, dode bladeren, gerookt, ceder. In de mond heel mooi versmolten, knapperig door de mooie zuurtjes, evenwicht, lichte droogtrekking. Een wijn die volgens ons op zijn hoogtepunt is. De schoonheid van een Bordeaux op dronk. En alweer het bewijs dat dit Chateau een tweede wijn maakt van het niveau van vele premiers vins. 92-93

Prachtige fraicheur deze wijn. Zeer elegant en fijn. Van de tijd dat bordeaux nog 12,5 alc had... Zoals Johan zei : hiervoor doen we het! cheers


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Bram80 - 22-03-2015 09:51 PM

Vrijdag een HB 1975 gekraakt. Letterlijk dan: de kurk verkruimelde totaal bij het opentrekken van de fles.

Dit deed het ergste vrezen, maar dat viel wel mee: een wijn die wat mij betreft toch wat vroeger geopend mocht zijn (veertig jaar oud...) maar toch nog zeer drinkbaar was. Ernaast een Petit Village 1975 opengedaan ter vergelijking, en de HB hield zich duidelijk kraniger.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 23-03-2015 01:16 AM

(22-03-2015 09:51 PM)Bram80 schreef:  Vrijdag een HB 1975 gekraakt. Letterlijk dan: de kurk verkruimelde totaal bij het opentrekken van de fles.

Dit deed het ergste vrezen, maar dat viel wel mee: een wijn die wat mij betreft toch wat vroeger geopend mocht zijn (veertig jaar oud...) maar toch nog zeer drinkbaar was. Ernaast een Petit Village 1975 opengedaan ter vergelijking, en de HB hield zich duidelijk kraniger.

Tof van jou nog eens te lezen, Bram Smile
1975 was een heel traag evoluerend jaar waarvan sommige wijnen nog heel mooi zijn. Heb al genoten van ondermeer Brane Cantenac, Chasse Spleen ea. Maar ik moet toegeven, als je dan wijnen drinkt die perfect op dronk zijn (zoals de Du Tertre 2001 van deze avond) geven die toch nog een pak meer drinkplezier.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Fre - 11-08-2015 10:16 PM

Soms heb je zo van die momenten wanneer je van een wijn drinkt en even stil wordt. Het gebeurt niet vaak (toch niet bij mij), maar gisteren had ik wel zo'n momentje.

Ik dronk gisteren de 1990.
Alleen al die geur is puur genot! Ik noteerde: zoethout, zwarte en rode besjes, tabak, chocolade (!), specerijen (thym, notemuscaat, laurier, ...),... Karamel, leder, lichte koffietoets ook. It kept on coming. Nog nooit zoveel uit een wijn gehaald.

Het mondgevoel was zalig. De wijn was perfect voor mij. Oude Bordeaux's mogen voor mij dan weer niet té oud zijn. Er moet nog spanning op zitten. De zuren & tannines waren mooi versmolten maar hij deze had nog marge. Het fruit was nog aanwezig maar mooi in evenwicht met de hierboven genoemde geuren. En jongens, wat een afdronk ook...!

Een prachtig geouderde bordeaux en één van mijn persoonlijke wijnhoogtepunten.

Ik twijfel over een score: ik scoor zelden of nooit in deze regionen. Daarom even de scoringstabel erbij gehaald. Overdrijf ik als ik 96 geef?


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 12-08-2015 08:48 AM

(11-08-2015 10:16 PM)Fre schreef:  Soms heb je zo van die momenten wanneer je van een wijn drinkt en even stil wordt. Overdrijf ik als ik 96 geef?

Zeker niet! Niet dat ik de wijn al dronk, maar als je een tijdje met wijn bezig bent en je drinkt een wijn waar je stil van wordt verdient die toch wel een uitzonderlijke score..
Ik meende trouwens op LpdV ook al zulke lovende kritieken gelezen te hebben over deze HB90, en idd, heb het even opgezocht:

http://lapassionduvin.com/phorum/read.php?3,1169,847913#msg-847913

Een van mijn persoonlijke Bordeaux highlights was trouwens ook een 1990...

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2010/12/09/wat-is-kunst.html


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Benz - 12-08-2015 10:36 AM

(11-08-2015 10:16 PM)Fre schreef:  Soms heb je zo van die momenten wanneer je van een wijn drinkt en even stil wordt. Het gebeurt niet vaak (toch niet bij mij), maar gisteren had ik wel zo'n momentje.

Ik dronk gisteren de 1990.
Alleen al die geur is puur genot! Ik noteerde: zoethout, zwarte en rode besjes, tabak, chocolade (!), specerijen (thym, notemuscaat, laurier, ...),... Karamel, leder, lichte koffietoets ook. It kept on coming. Nog nooit zoveel uit een wijn gehaald.

Het mondgevoel was zalig. De wijn was perfect voor mij. Oude Bordeaux's mogen voor mij dan weer niet té oud zijn. Er moet nog spanning op zitten. De zuren & tannines waren mooi versmolten maar hij deze had nog marge. Het fruit was nog aanwezig maar mooi in evenwicht met de hierboven genoemde geuren. En jongens, wat een afdronk ook...!

Een prachtig geouderde bordeaux en één van mijn persoonlijke wijnhoogtepunten.

Ik twijfel over een score: ik scoor zelden of nooit in deze regionen. Daarom even de scoringstabel erbij gehaald. Overdrijf ik als ik 96 geef?

Schitterend, wat is oude Bordeaux ooooh zo lekker!! applaus


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Fre - 12-08-2015 12:59 PM

(12-08-2015 08:48 AM)vinejo schreef:  
(11-08-2015 10:16 PM)Fre schreef:  Soms heb je zo van die momenten wanneer je van een wijn drinkt en even stil wordt. Overdrijf ik als ik 96 geef?

Zeker niet! Niet dat ik de wijn al dronk, maar als je een tijdje met wijn bezig bent en je drinkt een wijn waar je stil van wordt verdient die toch wel een uitzonderlijke score..
Ik meende trouwens op LpdV ook al zulke lovende kritieken gelezen te hebben over deze HB90, en idd, heb het even opgezocht:

http://lapassionduvin.com/phorum/read.php?3,1169,847913#msg-847913

Een van mijn persoonlijke Bordeaux highlights was trouwens ook een 1990...

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2010/12/09/wat-is-kunst.html

Mooi stukje poëzie. Op zich ook kunst. Smile

Soit. Punten zijn maar punten. Het gaat om het verschafte genot. En dat was er zeker!


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - don quichotte - 12-08-2015 08:44 PM

(12-08-2015 10:36 AM)Benz schreef:  
(11-08-2015 10:16 PM)Fre schreef:  Soms heb je zo van die momenten wanneer je van een wijn drinkt en even stil wordt. Het gebeurt niet vaak (toch niet bij mij), maar gisteren had ik wel zo'n momentje.

Ik dronk gisteren de 1990.
Alleen al die geur is puur genot! Ik noteerde: zoethout, zwarte en rode besjes, tabak, chocolade (!), specerijen (thym, notemuscaat, laurier, ...),... Karamel, leder, lichte koffietoets ook. It kept on coming. Nog nooit zoveel uit een wijn gehaald.

Het mondgevoel was zalig. De wijn was perfect voor mij. Oude Bordeaux's mogen voor mij dan weer niet té oud zijn. Er moet nog spanning op zitten. De zuren & tannines waren mooi versmolten maar hij deze had nog marge. Het fruit was nog aanwezig maar mooi in evenwicht met de hierboven genoemde geuren. En jongens, wat een afdronk ook...!

Een prachtig geouderde bordeaux en één van mijn persoonlijke wijnhoogtepunten.

Ik twijfel over een score: ik scoor zelden of nooit in deze regionen. Daarom even de scoringstabel erbij gehaald. Overdrijf ik als ik 96 geef?

Schitterend, wat is oude Bordeaux ooooh zo lekker!! applaus


Ik ben ook een van die wijndrinkers die stil worden bij het drinken van een wijn die je jaren in je keldertje hebt gekoesterd en dat je dan iets hemels in je neus en over de lippen krijgt.
En wat me ook enthousiast maakt is dat er over de jaren heen meer en meer wijnamateurs zijn op dit forum die een goede oud belegen (Bordeaux)wijn kunnen appreciëren.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Fre - 27-08-2017 10:41 AM

De ene wijn is de andere niet. Ook niet de Haut Bailly 1990 die ik gisteren opnieuw mocht proeven. Bij een vorige passage was k nog lyrisch. Nu was t nog steeds zeer goed maar precies een stapje minder, vooral qua geur dan. De neus had deze keer ijzervijlsel en bloed (zowaar?!). Ik de mond mooi zacht, lengte, heerlijk versmolten. De wijn had in het begin iets minder spanning, maar na m even wat te koelen ging t al een stuk beter.

Een topwijn nog steeds dus maar die het in de neus gisteren wat liet afweten.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - bowmore - 28-08-2017 12:05 PM

(27-08-2017 10:41 AM)Fre schreef:  De ene wijn is de andere niet. Ook niet de Haut Bailly 1990 die ik gisteren opnieuw mocht proeven. Bij een vorige passage was k nog lyrisch. Nu was t nog steeds zeer goed maar precies een stapje minder, vooral qua geur dan. De neus had deze keer ijzervijlsel en bloed (zowaar?!). Ik de mond mooi zacht, lengte, heerlijk versmolten. De wijn had in het begin iets minder spanning, maar na m even wat te koelen ging t al een stuk beter.

Een topwijn nog steeds dus maar die het in de neus gisteren wat liet afweten.
Zou dit die twee jaar kunnen zijn?
(27-08-2017 10:41 AM)Fre schreef:  De ene wijn is de andere niet. Ook niet de Haut Bailly 1990 die ik gisteren opnieuw mocht proeven. Bij een vorige passage was k nog lyrisch. Nu was t nog steeds zeer goed maar precies een stapje minder, vooral qua geur dan. De neus had deze keer ijzervijlsel en bloed (zowaar?!). Ik de mond mooi zacht, lengte, heerlijk versmolten. De wijn had in het begin iets minder spanning, maar na m even wat te koelen ging t al een stuk beter.

Een topwijn nog steeds dus maar die het in de neus gisteren wat liet afweten.
Zou dit die twee jaar kunnen zijn?


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Benz - 28-08-2017 02:29 PM

(28-08-2017 12:05 PM)bowmore schreef:  
(27-08-2017 10:41 AM)Fre schreef:  De ene wijn is de andere niet. Ook niet de Haut Bailly 1990 die ik gisteren opnieuw mocht proeven. Bij een vorige passage was k nog lyrisch. Nu was t nog steeds zeer goed maar precies een stapje minder, vooral qua geur dan. De neus had deze keer ijzervijlsel en bloed (zowaar?!). Ik de mond mooi zacht, lengte, heerlijk versmolten. De wijn had in het begin iets minder spanning, maar na m even wat te koelen ging t al een stuk beter.

Een topwijn nog steeds dus maar die het in de neus gisteren wat liet afweten.
Zou dit die twee jaar kunnen zijn?
(27-08-2017 10:41 AM)Fre schreef:  De ene wijn is de andere niet. Ook niet de Haut Bailly 1990 die ik gisteren opnieuw mocht proeven. Bij een vorige passage was k nog lyrisch. Nu was t nog steeds zeer goed maar precies een stapje minder, vooral qua geur dan. De neus had deze keer ijzervijlsel en bloed (zowaar?!). Ik de mond mooi zacht, lengte, heerlijk versmolten. De wijn had in het begin iets minder spanning, maar na m even wat te koelen ging t al een stuk beter.

Een topwijn nog steeds dus maar die het in de neus gisteren wat liet afweten.
Zou dit die twee jaar kunnen zijn?

Daarvoor niet meteen, de ene fles is de andere niet. Wink


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Fre - 28-08-2017 06:54 PM

Inderdaad. Komt wel uit dezelfde kist en kelder maar ik sluit niet uit dat de fles de laatste maanden/laatste jaar onder mindere omstandigheden is bewaard. Misschien heeft dat de evolutie bevorderd. Maar goed, zoals ik al zei, de wijn was nog steeds zeer lekker maar niet meer wauw


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - wvd - 01-09-2017 03:37 PM

(28-08-2017 02:29 PM)Benz schreef:  Daarvoor niet meteen, de ene fles is de andere niet. Wink

En vooral: de ene kurk is de andere niet


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 13-01-2018 12:21 AM

(15-06-2011 10:06 PM)vinejo schreef:  Om mijn weerzin over de 2010 primeurprijzen door te slikken toch maar een bordootje opengetrokken Cool

La Parde de Haut Bailly 2005 -
Heerlijke mineralige neus (grafiet, ijzervijlsel), laurier, wat munt, beetje koffie, klein zwart fris (niet té rijp) fruit. Zelfde fraicheur in de mond, met een behoorlijke lengte en een bittertje op het eind (wat nog wel voorkomt in 2005-Bordeaux).
De relatieve "lichtheid" van de wijn zou (blind) kunnen wijzen op een tweede wijn. Van zeer goed allooi, dat wel.
89+

Hier weer in het glas gehad.
Waar je bij de gelijktijdig geopende Cap de Faugeres kan spreken van MATERIE, gaat het hier vooral om PRECISIE.
Heel frisse wijn, balans.
2005?
Topjaar.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Benz - 13-01-2018 06:27 PM

Haut Bailly 1988

Dit was de laatste fles van de avond en ik hoopte stilletjes ook de beste, mijn verwachtingen lagen hoog en dat bleek volledig terecht. De fles 5 uur op voorhand geopend, hele lange kurk in perfecte conditie ondanks zijn 30 jarige leeftijd. In het glas heel mooi baksteenrood van kleur. Schitterende neus met nog steeds wat rood en zwart fruit, leder, aarde, natte bladeren, paardenstal, drop, chocolade enz.... In de mond een hemels zachte wijn met nog steeds mooi fruit, mooie versmolten tannines en zuurtjes perfect in evenwicht. Afdronk is hemels lang en licht rokerig. Deze wijn verkeerd nog steeds in topconditie en is verre van versleten. Een dikverdiende 94-95!! applaus

[attachment=3154]


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 13-01-2018 07:13 PM

(13-01-2018 06:27 PM)Benz schreef:  Haut Bailly 1988

Dit was de laatste fles van de avond en ik hoopte stilletjes ook de beste, mijn verwachtingen lagen hoog en dat bleek volledig terecht. De fles 5 uur op voorhand geopend, hele lange kurk in perfecte conditie ondanks zijn 30 jarige leeftijd. In het glas heel mooi baksteenrood van kleur. Schitterende neus met nog steeds wat rood en zwart fruit, leder, aarde, natte bladeren, paardenstal, drop, chocolade enz.... In de mond een hemels zachte wijn met nog steeds mooi fruit, mooie versmolten tannines en zuurtjes perfect in evenwicht. Afdronk is hemels lang en licht rokerig. Deze wijn verkeerd nog steeds in topconditie en is verre van versleten. Een dikverdiende 94-95!! applaus

Thanks voor de fingerlickin' note! Haut Bailly zit echt wel op het niveau van de allergrootsten.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Benz - 13-01-2018 09:30 PM

(13-01-2018 07:13 PM)vinejo schreef:  
(13-01-2018 06:27 PM)Benz schreef:  Haut Bailly 1988

Dit was de laatste fles van de avond en ik hoopte stilletjes ook de beste, mijn verwachtingen lagen hoog en dat bleek volledig terecht. De fles 5 uur op voorhand geopend, hele lange kurk in perfecte conditie ondanks zijn 30 jarige leeftijd. In het glas heel mooi baksteenrood van kleur. Schitterende neus met nog steeds wat rood en zwart fruit, leder, aarde, natte bladeren, paardenstal, drop, chocolade enz.... In de mond een hemels zachte wijn met nog steeds mooi fruit, mooie versmolten tannines en zuurtjes perfect in evenwicht. Afdronk is hemels lang en licht rokerig. Deze wijn verkeerd nog steeds in topconditie en is verre van versleten. Een dikverdiende 94-95!! applaus

Thanks voor de fingerlickin' note! Haut Bailly zit echt wel op het niveau van de allergrootsten.

Graag gedaan, en idd. Haut Bailly behoord tot de absolute top! Wink


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - vinejo - 17-03-2019 10:02 PM

Nieuwe etiketten voor de tweede en derde wijn van Haut Bailly.

Mogelijks wat misleidend toch voor wie niet op de hoogte is...


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - redacteur - 17-03-2019 10:18 PM

Ook gezien op LPDV.

Vreemde beslissing.
Zal ongetwijfeld mee gesjoemeld worden op de tweedehandsmarkt.


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Biff - 18-03-2019 10:51 AM

(17-03-2019 10:02 PM)vinejo schreef:  Mogelijks wat misleidend toch voor wie niet op de hoogte is...
Ik dacht net hetzelfde toen ik het zag...


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - jr02 - 23-10-2019 01:30 AM

Rosé de Haut Bailly 2014

Vrijdagavond op bezoek bij vrienden. Tapas en een assortiment aan Italiaanse hammen stonden op ons te wachten. Geen keuze uit het gekende gamma apero's want de gastheer kwam promt aandraven met een magnum 'Rosé Haut Bailly'. Eerlijk, ik ken het huis van Sanders en hun gamma maar van de rozé had ik nog niet gehoord.
Opzoekingen leverden het volgende op:

2014 is de 6de jaargang waarin de familie Sanders een rozé voortbrengt. (2004, 2006, 2007, 2009, 2011 gingen de 2014 vooraf) Wordt enkel gemaakt wanneer de omstandigheden optimaal zijn.
(Rosé de saignée: het sap heeft enkele uren geweekt met de druivenschillen. Dit in tegenstelling tot een rozé de pressurage)
50% Cabernet Sauvignon/ 50% Merlot

Enfin, de TN zal korter dan de uitleg zijn.
Een rozé die veel te oud in het glas komt. Geen fruitig aroma, geen kersen of bessen misschien wel nog wat florale toetsen te bespeuren. Maar deze blijft moeilijk te definiëren voor mij. Vermoeiend, terwijl een rozé normaal heel vlotjes binnen moet gaan.

In 2018 is er terug een rozé geproduceerd. Niet meer onder de naam 'Rozé de Haut Bailly' maar 'Rosé Sanders'. (voor de 2014 moest je indertijd 15€ neerleggen hier , de 2018 is te verkrijgen aan 9€) Huh

Jammer de Italiaanse hammen verdienden veel beter Confused
http://www.wijnensanders.be/rose-de-haut-bailly-2014/


RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan - Mathijs81 - 23-10-2019 07:47 PM

Jammer, maar dit type rosé is niet echt gemaakt om te laten ouderen ... jong drinken dus !