Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Château Haut-Bailly Pessac Léognan
31-08-2010, 07:15 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-01-2011 om 12:43 AM door vinejo.)
Bericht: #1
Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Vinejo schonk zaterdag ook deze klassewijn, uit Pessac-Léognan. Altijd hoor je positief nieuws rond deze wijn en die verhalen zijn niet gelogen.

Een aromatische neus met ceder en sigarenkistje en zwart fruit. Levendige wijn, niet vermoeid, geen overextractie. Fris (2004?), zeer evenwichtig en lang in de mond. (93p) Klasse!

Ik vraag mij af hoe klein het verschil met bijvoorbeeld La Mission Haut-Brion is.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
09-09-2010, 09:53 PM
Bericht: #2
RE: Château Haut-Bailly 2004
2uur op voorhand geopend. Donker rood.
Neus: sigarenkistje, mineraliteit, potlood, heel mooi al zonder walsen.
Na walsen: zwart fruit, sloot, potlood. Heel mooi.
In de mond: fijn zwart fruit, vanille, mineralen, sigarenkistje, mooie zuren gevolgd door mooie tannines. Nog jong maar heel mooi.
Inderdaad klasse en 93/100 is de mooie score. jamjamSlurp
09-09-2010, 10:12 PM
Bericht: #3
RE: Château Haut-Bailly 2004
Drinken jullie deze wijn niet te snel?
Heb twee flesjes van 2006 die ik zeker niet ga ontkurken voor 2016.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
09-09-2010, 11:14 PM
Bericht: #4
RE: Château Haut-Bailly 2004
Te snel of niet te snel, hemels lekker was ie wel! Wink
09-09-2010, 11:23 PM
Bericht: #5
RE: Château Haut-Bailly 2004
Hoeveel kostte de Haut-Bailly 2004 ongeveer?
10-09-2010, 12:15 AM
Bericht: #6
RE: Château Haut-Bailly 2004
(09-09-2010 11:14 PM)vinejo schreef:  Te snel of niet te snel, hemels lekker was ie wel! Wink

Ik gun je dit van harte. Je leeft maar een keer.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
10-09-2010, 08:11 AM
Bericht: #7
RE: Château Haut-Bailly 2004
Denk dat jullie beide gelijk hebben. Is nu al heel mooi, maar verwacht dat hij binnen 3 a 4 jaar nog beter is. Probleem is dat ik er niet zal kunnen afblijven en dat de flessen die ik nog heb tegen dan leeg zullen zijn.
De prijs die ik betaald heb was 37.5 euro.

Heb een tijdje geleden ook de Rosé van Haut Bailly in het chateau zelf gedronken. Maar voor mij was dat geen meevaller.
28-01-2011, 12:56 AM
Bericht: #8
La Parde de Haut-Bailly Pessac Léognan 2008
La Parde de Haut-Bailly Pessac Léognan 2008

De tweede wijn van dit uitmuntende Chateau.
Ik las onlangs een eerder negatieve bespreking van de 2007, en op de proeverij bij Boutelegier kon ik dit wel bevestigen, zelfs de eerste wijn vond ik redelijk gewoon.

Maar 2008 is in mijn ogen een aantrekkelijk wijnjaar in Bordeaux, en dus heb ik toch maar een paar flesjes van deze wijn gekocht, in afwachting van de numero uno die onderweg is.

Gisteren geopend, het aroma was zeer intensief maar zeer speciaal, ik dacht aan modder... In de mond zeer toegankelijk, té toegankelijk naar mijn smaak. Eerder ontgoocheld dus na openen, maar vanavond, tijdens de finale van De allerslimste beviel de wijn me heel wat beter.

De neus is nog steeds zeer aards, echt mineraal met daartussenin zeer fijn zwart fruit, cassis. Veel subtieler in de neus dan gisteren, ook wel wat rood fruit (geplette aardbei) en mine de crayon zoals de Fransen zo mooi zeggen. Cacao en wat kaneel.
Ook in de mond is de wijn veel complexer dan hij gisteren leek, mooie fraicheur en lengte, maar op t eind is er een opvallende bitterheid en na inslikken droogt de mond wat uit. Dit verrast me niet, is typisch voor piepjonge Bordeauxwijnen met veel tannine die een dosis zuurstof te verwerken kregen.

Besluit: Een zeer mooie tweede wijn mét toekomst, totaal niet te vergelijken met de (even dure) Pontet Canet 2006 die een heel stuk simpeler was.

89+/100

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-01-2011, 10:41 AM
Bericht: #9
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Beetje blij dit te lezen Jo. Zelf ook al enkele malen La Parde geproefd (wel niet de 2007) en moet zeggen dat hij mij toch wel kon bekoren. Vooral de 2005 vond ik heel mooi.
De eerste is natuurlijk super. Zelf ook enkele in primeur 2008 aangekocht.
28-01-2011, 11:32 AM
Bericht: #10
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
(28-01-2011 10:41 AM)Pat Leoville schreef:  Beetje blij dit te lezen Jo. Zelf ook al enkele malen La Parde geproefd (wel niet de 2007) en moet zeggen dat hij mij toch wel kon bekoren. Vooral de 2005 vond ik heel mooi.
De eerste is natuurlijk super. Zelf ook enkele in primeur 2008 aangekocht.

Laparde is heel mooi in de goede jaren (2000, 2005)
In 2005 hebben ze blijkbaar erg getwijfeld om Laparde te maken, zo goed waren de druiven van de LaParde percelen. Heb er een dubbele magnum van gekocht. HB is top, maar ik ben niet volledig objectief, want de 2 keer dat ik er geweest ben altijd uitermate mooie ontvangst gehad (2 jaar geleden diner op het kasteel met een schitterende verticale van 6-7 jaargangen HB (allemaal uit Magnum)!! De wijn die toen het meest verraste in de positieve zin was overigens de 2002. Het is op dit forum al gezegd: wijn met een verhaal is altijd beter dan zonder.
28-01-2011, 11:38 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-01-2011 om 11:42 AM door Pat Leoville.)
Bericht: #11
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Zelf ook eenmaal geweest en inderdaad, ontvangst is daar schitterend. Heb toen nog enkele flessen van de rosé die ze maken meegenomen (dit was achteraf wel een enorme tegenvaller).
Zelf vind ik het qua uitzicht en ligging een van de mooiste chateaux.
29-01-2011, 03:34 PM
Bericht: #12
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Had nog een vergeten klakske over van de Parde 2008 (wel met vacuvin gesloten), net opgedronken, de wijn is weer compleet anders (maar totaal geen oxidatie ondanks de kleine hoeveelheid)
In de neus zeer intens rood fruit en vanille, gecombineerd met peperachtige kruidigheid. Zacht en sappig in de mond met lichte bitterheid in de finale, afdronk weer vanille. MMM, lekker.

Ook even de achterflap bekeken: de blend is daar genoteerd:
51% merlot, 41% cab sauvignon, 8% cab franc

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-03-2011, 09:54 PM
Bericht: #13
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Ik lees nog even de bovenstaande bespreking van La Parde 2008 en... lijkt wel die van de Malartic Lagravière 2008 die ik net besprak watte

Naast de Malartic dronken we deze wijn, de proevers vonden hem nog een stukje beter dan zijn buur.
Haut Bailly 2008
Een miserabele maand augustus werd gelukkig gevolgd door een zeer mooi en droog september (en oktober)
De merlot had uiteindelijk zelfs een potentieel van 14 % (men is pas begonnen met de pluk op 25 september). De CS plukte men tussen 17 en... 23 oktober.
2008 was aldus één van de meest laattijdige én langste oogstjaren ooit.

Meer CS hier (70%) naast 30% merlot.

Intens kersenrood kleur, traag aflopende tranen. Zijdezacht aroma, met peper en een exotische toets (curry), zeer pure mineraliteit, fumé, zwart en rood fruit, potloodpunt.
Sappig bij aanvang, mooi in balans, gracieus mondgevoel, enorme lengte. Na een 10tal seconden komt een hele fijne houttoets opzetten (toast, daarna vanille). Géén droogtrekking.
Zuren en tannines zijn hier (nog ) beter geïntegreerd en gemaitriseerd dan bij de Malartic.
SCHITTERENDE wijn, veel toekomst maar nu al hemels lekker.

95+

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-03-2011, 10:04 PM
Bericht: #14
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
't Wordt tijd dat ik m'n 96 zuip dus: (In de bossen)

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-06-2011, 10:06 PM
Bericht: #15
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Om mijn weerzin over de 2010 primeurprijzen door te slikken toch maar een bordootje opengetrokken Cool

La Parde de Haut Bailly 2005 -
Heerlijke mineralige neus (grafiet, ijzervijlsel), laurier, wat munt, beetje koffie, klein zwart fris (niet té rijp) fruit. Zelfde fraicheur in de mond, met een behoorlijke lengte en een bittertje op het eind (wat nog wel voorkomt in 2005-Bordeaux).
De relatieve "lichtheid" van de wijn zou (blind) kunnen wijzen op een tweede wijn. Van zeer goed allooi, dat wel.
89+

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-06-2011, 02:04 AM
Bericht: #16
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Vorige week Haut Bailly 2002 gedronken. Geen notities gemaakt maar wat me opviel was dat de tannines nog zeer sterks aanwezig waren. Wel zeer goede fraicheur ook. Een van de betere 2002 die ik al dronk. Nu al lekker, al zal hij alleen maar beter worden met de jaren.
15-08-2011, 07:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-08-2011 om 07:24 PM door Kris G.)
Bericht: #17
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
om de Whisky van gisterenavond weg te spoelen, nen 1995 opengetrokken, in de neus grote klasse, in de mond net iets minder overtuigend, maar nu niet in die mate om JR gelijk te geven met haar 12/20 score Gek? doet echt aan rechteroever denken, ik herken hier zeker geen typische Pessac in, RP geeft hiervoor een 90 score en ik kan me daar bij aan sluiten, dus wel een pover resultaat op P/K gebied, ik had er zeker meer van verwacht : de neus lost alle verwachtingen in maar het midden pallet en de afdronk zijn op het niveau van een gewoon goeie GCC maar zeker niet meer dan dat

ik had nog even overwogen om hem er als piraat tussen te steken in de volgende topflessen tasting, maar hij ging dan wel snel door de mand vallen vermoed ik
15-08-2011, 11:17 PM
Bericht: #18
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Piet Piraat zal nog eens naar de kelder moeten gaan:-) Wat bedoel je met typisch Pessac?
In wit haal je ze der zo tussenuit maar in rood is dit toch moeilijker?

Wine is sunlight , held together by water !
15-08-2011, 11:29 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-08-2011 om 11:31 PM door doc.)
Bericht: #19
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Heb nog wat restantjes 1996 liggen, hopelijk zijn die ok ... hierbij vacatures om mee te helpen uitproeven (nieuw woord tussen uitproberen en proeven) :-)

Buvez du vin et vivez joyeux !
15-08-2011, 11:45 PM
Bericht: #20
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Ik stuur u mijn CV !

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
15-08-2011, 11:47 PM
Bericht: #21
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Adres is tegenwoordig wel veranderd ! :-)

Buvez du vin et vivez joyeux !
16-08-2011, 01:41 PM
Bericht: #22
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
die discussie over typische Pessac is hier al eens gevoerd Wink

er zit in sommige Pessac een bepaalde typische smaak waardoor je die direct als Pessac kan bestempelen, ik heb die smaak buiten Pessac nog nooit geproefd : ik zal een lijstje bijhouden waar ik alle wijnen met die typische smaak zal opschrijven en ik zal die dan eens op tasting aanbieden : dan kan ik eens tonen wat ik bedoel met die typische Pessac-smaak Big Grin

sommige wijnen blind al na 2 seconden proeven kunnen thuisbrengen in Pessac, natuurlijk al veel andere Pessac wijnen hopeloos fout gecatalogeerd ook Blush

den 1995 is vandaag toch wa beter : meer versmolten, meer open maar als absolute topper (gezien het prijskaartje) toch absoluut te kort komend, ik vermoed dat bv. een Poujeaux '95 het in een blinde tasting niet zo slecht zou doen tov deze Haut-Bailly en daar hangt toch een ander prijskaartje aan Wink
20-11-2011, 03:19 PM
Bericht: #23
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
La Parde 2005

Een marsepeinwinkel in lichterlaaie.

Lekker!

Smile

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
20-11-2011, 03:33 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-11-2011 om 03:35 PM door doc.)
Bericht: #24
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
Ge moet nog 'ns die 1996 komen "uitproeven".... Tongue

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-11-2011, 04:03 PM
Bericht: #25
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
(20-11-2011 03:19 PM)vinejo schreef:  La Parde 2005

Een marsepeinwinkel in lichterlaaie.

Lekker!

Smile

heb ik dus "fout" gekozen? Confused Wink

(nen mens en zijn principes hé Blush)

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
21-11-2011, 06:37 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-11-2011 om 06:43 PM door BrunoB.)
Bericht: #26
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
(18-06-2011 02:04 AM)TimmyR schreef:  Vorige week Haut Bailly 2002 gedronken. Geen notities gemaakt maar wat me opviel was dat de tannines nog zeer sterks aanwezig waren. Wel zeer goede fraicheur ook. Een van de betere 2002 die ik al dronk. Nu al lekker, al zal hij alleen maar beter worden met de jaren.

2 jaar geleden een heel mooie verticale blinde degustatie meegemaakt op het domein, met als meest verrassende jaargang ... de 2002. Deze wijn kende beduidend minder kleurevolutie en een grote concentratie, iets wat je van die jaargang net niet zou verwachten. Ook de 2007 zou met kop en schouders boven de andere domeinen uitsteken.
(20-11-2011 03:19 PM)vinejo schreef:  La Parde 2005

Een marsepeinwinkel in lichterlaaie.

Lekker!

Smile

De 2005 is een hele mooie. Het domein zou dat jaar serieus getwijfeld hebben tussen de "la parde" apart vinifieren of alles bij de eerste cuvee te voegen. Het werd uiteindelijk (gelukkig) het eerste. De eerste wijn is intussen onbetaalbaar geworden, maar deze laparde is wat mij betreft P/Q gewijs een voltreffer.
04-12-2011, 03:33 PM
Bericht: #27
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
(20-11-2011 03:33 PM)dr_magooo schreef:  Ge moet nog 'ns die 1996 komen "uitproeven".... Tongue

Is ondertussen gebeurd, t was bestuursraad gisteren Wink
Haut Bailly 1996 dus. Ik nam geen nota' s maar proefde een zeer mooie wijn, aanvankelijk redelijk discreet, dan vooral aardse toetsen, grafiet, een weinig zwart fruit. Nogal rustiek in de mond, met veel structuur en nog tannine die zich laat gelden. Nu al zeer goed maar interessant om binnen 5 jaar eens te herproeven.
thank you Doc!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-12-2011, 03:36 PM
Bericht: #28
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
(04-12-2011 03:33 PM)vinejo schreef:  
(20-11-2011 03:33 PM)dr_magooo schreef:  Ge moet nog 'ns die 1996 komen "uitproeven".... Tongue

Is ondertussen gebeurd, t was bestuursraad gisteren Wink
Haut Bailly 1996 dus. Ik nam geen nota' s maar proefde een zeer mooie wijn, aanvankelijk redelijk discreet, dan vooral aardse toetsen, grafiet, een weinig zwart fruit. Nogal rustiek in de mond, met veel structuur en nog tannine die zich laat gelden. Nu al zeer goed maar interessant om binnen 5 jaar eens te herproeven.
thank you Doc!

Ga 's moeten kijken of dat ik er nog heb... m'n kelder is te beenbrekerig geworden.
Heel veel tabak, en inderdaad nog stevige tannines !
De herbeproeving staat genoteerd...

Buvez du vin et vivez joyeux !
11-06-2012, 11:52 AM
Bericht: #29
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
La Parde 2004: Zaterdagavond een drietal uurtjes laten ademen om vervolgens te drinken bij een steak met Roquefortsaus. Mooi fruit en structuur en heeft volgens mij nog enkele jaren reserve. Ooit gekocht aan 16 of 17 euro en is dat zeker waard. De drie overblijvers blijven nog even de kelder .
11-06-2012, 05:53 PM
Bericht: #30
RE: Château Haut-Bailly Pessac Léognan
(11-06-2012 11:52 AM)Bram80 schreef:  La Parde 2004: Zaterdagavond een drietal uurtjes laten ademen om vervolgens te drinken bij een steak met Roquefortsaus. Mooi fruit en structuur en heeft volgens mij nog enkele jaren reserve. Ooit gekocht aan 16 of 17 euro en is dat zeker waard. De drie overblijvers blijven nog even de kelder .

La Parde is tegenwoordig zowat de beste PQ van de tweede wijnen denk ik (hoewel ie nu wel stukje duurder geworden is).

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)


Ga naar locatie: