wijnliefhebbers
Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Dit wil ik (/forum-32.html)
+--- Forum: even kwijt... (/forum-38.html)
+--- Discussie: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... (/thread-5757.html)


Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Mathijs81 - 28-02-2018 03:49 PM

Heren,

Na vier heerlijke jaren Bordeaux, is het tijd om andere oorden op te zoeken.
Dus .... to boldly go on vacation where many have gone before .... Big Grin.

Samen met MrCoone zouden we graag dit jaar een andere wijnregio in Frankrijk willen bezoeken.
Het lijkt dit jaar een meer moeilijke keuze te zijn, en we geraken er maar niet uit. Maar dit hebben we in gedachten.

1. Bourgogne
2. Rhône
3. Loire

Nu, persoonlijk ken ik geen zak van Bourgogne, laat staan Loire. Maar wat niet is, kan nog groeien.
Veel wijnen uit de twee streken heb ik ook niet liggen en grote fan van witte Bourgogne ben ik niet echt.
Ik heb wel een lichte affiniteit met Rhône, maar opnieuw een zeer grote streek naar het schijnt.

Dus, hopelijk kunnen de forumleden hier hun zaak pleiten waar ik komende september heen kan gaan.
We zoeken eigenlijk een regio met de gulden middenweg ... warm, maar niet te warm. Rustig, maar niet te rustig.
Verder gewoon leuke wijnbezoeken, mooie wijnen, lekker eten, maar ook wat geschiedenis / cultuur.
Qua verblijf is één gezellige, rustige B&B of een leuke gîte voldoende ... dus een weekje een vaste stek.

Dus ja ... ik hoor graag wat er in die bepaalde regio's allemaal te beleven valt en welke adresjes de moeite zijn ....

Mathijs


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Kupers - 28-02-2018 04:15 PM

Ik denk op basis van jouw tasting notes en gedronken wijnen dat je eerder jouw gading zou vinden in de Rhone-streek. De Loire lijkt me, zonder gigantisch veel voorkennis, ook niet de meest evidente streek om te verkennen. Een bijkomend voordeel voor de Rhone is dat ieder dorp hier wel een maison des vins heeft, wat het misschien eenvoudiger maakt om een appellatie beter te leren kennen.

Moest je naar de Loire gaan, we gaan een weekje in april dus daarna weet ik hopelijk iets meer. Anderen die hierrond tips hebben, aarzel niet!


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - TheWineVet - 28-02-2018 04:56 PM

En waarom niet Provence? Streek rond Bandol bv. Wordt vaak de Pauillac van het zuiden genoemd. En zo kan je dan verder naar de Rhone volgend jaar. Want vaak zijn er veel raakvlakken tussen Bandol en sommige Rhones. En zo jaar na jaar, raakvlak na raakvlak...


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Dc - 28-02-2018 04:58 PM

Ik ga deze zomer naar Rhône en probeer enkele domeinen te bezoeken die hier veelvuldig besproken zijn.
Maar voor tips wie/wat/waar kan ik nog niet echt van dienst zijn Smile


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - vinejo - 28-02-2018 05:05 PM

(28-02-2018 03:49 PM)Mathijs81 schreef:  We zoeken eigenlijk een regio met de gulden middenweg ... te warm, maar niet te warm. Rustig, maar niet te rustig.
Verder gewoon leuke wijnbezoeken, mooie wijnen, lekker eten, maar ook wat geschiedenis / cultuur.
Qua verblijf is één gezellige, rustige B&B of een leuke gîte voldoende ... dus een weekje een vaste stek.

Mathijs

Lijkt me de perfecte omschrijving van de Loire in juli.
En perfect voor Bordeauxliefhebbers.
Twee maal bezocht de laatste 3 jaar, alle info in betreffend forum.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - troisetoiles - 28-02-2018 05:08 PM

In de Loire kan ik Chinon van harte aanbevelen. Mooi middeleeuws stadje met: veel smalle straatjes waar het heerlijk is om te flaneren, boven op de berg een kasteelruïne die de moeite is om te bezoeken en vanwaar je een prachtig zicht hebt op de Vienne. Vanuit Chinon kan je met de fiets naar heel wat wijngaarden (Alliet, Baudry e.a.). Als jullie erg van fietsen houden, is 'La loire à vélo' een aanrader. Goed bewegwijzerd, mooie fietspaden, heel veel kastelen natuurlijk.

Nadeel van de Loire als wijnstreek is dat je heel wat kilometers moet afleggen als je alles wil doen, van Muscadet tot Sancerre en Pouilly-Fumé. Selecteren is wellicht aangewezen.

Rhône is eveneens een groot gebied, maar hier zou je kunnen opteren voor een onderscheid tussen noordelijke en zuidelijke Rhône. Zuidelijke Rhône is prachtig met Avignon, de streek rond de Ventoux (ook leuk om te fietsen ;-)), Vaison-la-Romaine, enzovoort. Overigens heel goede treinverbinding tussen Brussel en Avignon. Noordelijke Rhône ken ik zelf minder goed maar ik ga binnenkort ook even op bezoek. Veel kleiner wijngebied maar de steile wijnstokken langs de rivier schijnen erg mooi te zijn, en de wijnen staan hoger aangeschreven dan de zuidelijke Rhône - in ieder geval duurder. De noordelijke Rhône zou je ook nog kunnen combineren met een bezoek aan Lyon om op de terugweg nog even langs de betere cru's van de Beaujolais te rijden.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - WilD - 28-02-2018 05:36 PM

500 km zuidelijk van C9dP ben je in de Priorat (120 km zuidelijk van Barcelona). Prachtig gebied met middeleeuwse dorpjes. De wijnen zijn super en de boeren zeer toegankelijk.

Begin april ga ik zelf weer met een wijnvriend voor de 6e keer op rij hier weer voor een midweek naar toe. Wel eerst een tussenstop in C9dP op zondag. Het blijft fascinerend. Top restaurants met top eten !! Kleine locale restaurants met (h)eerlijke producten. Dit alles tegen topprijzen.

Een van onze favoriete restaurants is Brots in Poboleda. Kok is Pieter Truyts, een Belg die oa. gewerkt heeft bij het Fornuis, Comme Chez Soi en het Molentje. Nu dus in Poboleda, dorpje van nog geen 400 inwoners.

Zoals gezegd is Barcelona en de Middellandse Zee op een uurtje rijden.

Vliegen is gemakkelijk naar Barcelona, huurautootje pakken naar Priorat. Nadeel is dus geen wijnen mee naar huis nemen..... Wij rijden dus altijd zelf. Zondagochtend 05.00uur vertrek. 14.00uur in C9dP. Maandagochtend weer 5 uurtjes rijden en voila.... enjoy for a week.

Terugtocht is natuurlijk wel wat langer maar dit wordt gecompenseerd door een volle achterbak met wijn en mooie herinneringen.

Mocht je daadwerkelijk geïnteresseerd zijn kan ik je de afsprakenlijsten toesturen van de boeren / restaurant / hostal die we bezocht hebben.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Dc - 01-03-2018 09:24 AM

Wil, ik wil er zeker ooit naar toe en zal je post dan ook onthouden Wink


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Vince - 01-03-2018 10:12 PM

wat betreft de noordelijke Rhône, Vienne zou ook een heel leuk stadje zijn en staat hoog op mijn verlanglijstje, eveneens een goede uitvalsbasis voor de côte rôtie


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Mathijs81 - 01-03-2018 11:50 PM

(01-03-2018 10:12 PM)Vince schreef:  wat betreft de noordelijke Rhône, Vienne zou ook een heel leuk stadje zijn en staat hoog op mijn verlanglijstje, eveneens een goede uitvalsbasis voor de côte rôtie

Dat zie er me inderdaad al een goed type stad uit ... flink wat cultuur.
Als we maar één adres nemen om te logeren, dan vrees ik wel wat tijdsverlies in de auto.
Zeker als we CH9 en Côte Rotie willen meepikken ... Het zal dus ergens een keuze maken worden.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Smaakatleet - 02-03-2018 07:32 AM

(01-03-2018 11:50 PM)Mathijs81 schreef:  
(01-03-2018 10:12 PM)Vince schreef:  wat betreft de noordelijke Rhône, Vienne zou ook een heel leuk stadje zijn en staat hoog op mijn verlanglijstje, eveneens een goede uitvalsbasis voor de côte rôtie

Dat zie er me inderdaad al een goed type stad uit ... flink wat cultuur.
Als we maar één adres nemen om te logeren, dan vrees ik wel wat tijdsverlies in de auto.
Zeker als we CH9 en Côte Rotie willen meepikken ... Het zal dus ergens een keuze maken worden.

Waarom geen twee adressen Mathijs?

Eentje zuidelijker en eentje in het noorden...

Eerst CH9 en CR.
En op terugweg stoppen in den bourgogne ofzo. Big Grin

Kwestie van plaatsen om te bezoeken.
Nog nooit naar daar geweest, dus geen tips...

Een domein kan er wel altijd vanaf! Big Grin


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Jordaens - 02-03-2018 09:07 AM

Een aantal jaren geleden hebben we eens "camping car chez le vigneron" gedaan, op weg naar Noord-West-Spanje. Dat viel redelijk mee, we deden o.m. stops aan de Loire, in de buurt van Fronsac en in Champagne. Volgens France-Passion zijn er 2000 plaatsen waar je kan neerstrijken bij wijn-en andere boeren.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - wvd - 02-03-2018 12:40 PM

Als streek zou ik vooral de Beaujolais aanraden. Zeer mooie landschappen waar je prachtige wandelingen kan maken, veel goede restaurants en de wijnen zijn van de beste rqp van Frankrijk. Men noemt de "Beaujolais verte" met een beetje overdrijving "het Toscana van Frankrijk". Erg gemoedelijke sfeer ook, warm aanbevolen.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - vinejo - 02-03-2018 02:39 PM

(02-03-2018 12:40 PM)wvd schreef:  Als streek zou ik vooral de Beaujolais aanraden. Zeer mooie landschappen waar je prachtige wandelingen kan maken, veel goede restaurants en de wijnen zijn van de beste rqp van Frankrijk. Men noemt de "Beaujolais verte" met een beetje overdrijving "het Toscana van Frankrijk". Erg gemoedelijke sfeer ook, warm aanbevolen.

100% akkoord! En dan gaan eten in L auberge de Clochemerle, 1 ster maar zeer betaalbaar.
Anderzijds, ik twijfel of Mathijs al klaar is voor Beaujolais (the wine). Wink


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - wvd - 02-03-2018 04:11 PM

(02-03-2018 02:39 PM)vinejo schreef:  
(02-03-2018 12:40 PM)wvd schreef:  Als streek zou ik vooral de Beaujolais aanraden. Zeer mooie landschappen waar je prachtige wandelingen kan maken, veel goede restaurants en de wijnen zijn van de beste rqp van Frankrijk. Men noemt de "Beaujolais verte" met een beetje overdrijving "het Toscana van Frankrijk". Erg gemoedelijke sfeer ook, warm aanbevolen.

100% akkoord! En dan gaan eten in L auberge de Clochemerle, 1 ster maar zeer betaalbaar.
Anderzijds, ik twijfel of Mathijs al klaar is voor Beaujolais (the wine). Wink

Dat gaat toch een belevenis zijn voor hem. Hier en daar staan ook gerijpte Cru's aan belachelijk lage prijzen op de kaart, dat vind je verder amper in Frankrijk.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Jerver - 05-03-2018 04:57 PM

Onze wijnreis in mei ziet er als volgt uit, je kan rechtstreeks van Chinon nr Sud-Ouest doorrijden évidemment:

Dag 0: werken, en in de vooravond rijden tot Chinon
Dag 1 & 1,5: Chinon
Dag 1,5 -4: Bordeaux stad & wijngaarden
Dag 5 & 6: Jurançon
Dag 7: Madiran
Dag 8: Gaillac
Dag 9: Cahors
Dag 10: de koffer thuis gaan lossen.

Combinatie van veel streken, met veel rijden & mijn levensgezellin krijgt rust in Bordeaux stad & aan de Pyreneeën Heart

Sidenote: wij rijden altijd veel op vakantie, eender welk type reis & bestemming (ik kan Georgië aanraden, wel een 4x4 boeken)
Sidenote 2: mogelijk schrappen we Gaillac en houden dat voor een volgende trip om het ietwat te balanceren


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Olivier - 05-03-2018 06:26 PM

Citaat:mogelijk schrappen we Gaillac en houden dat voor een volgende trip om het ietwat te balanceren

ik ging juist schrijven : ah tof dat eens iemand Gaillac doet Smile

Ligt natuurlijk wel een beetje uit de weg.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Jordaens - 05-03-2018 10:21 PM

Als je het mij zo zou vragen (wat natuurlijk niemand zal doen, maar soit), zou ik eerder nog eens naar Gaillac gaan, dan naar Cahors.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Jerver - 06-03-2018 12:15 AM

Andere meningen, ik hoor ze graag!
Waarom wel Gaillac en een andere regio schrappen? Diversiteit en verborgen parels?

Ik post later dan nog eens de domeinen die we zouden bezoeken. Ook daar hoor ik graag ongevraagd advies.

(Excuses Mathijs voor het kapen van uw topic, ik open mss een ander eens de bezoeken gekend zijn)


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Olivier - 06-03-2018 08:05 AM

Citaat:Waarom wel Gaillac en een andere regio schrappen? Diversiteit en verborgen parels?

Goh, in mijn geval gewoon persoonlijke voorkeur. Ik heb er al leuke dingen van gedronken en aan zeer budgetvriendelijke prijzen. Albi ziet er ook een stadje uit waar het gezellig dwalen is in de kleine straatjes. En het is inderdaad eens iets anders Smile


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - troisetoiles - 06-03-2018 03:10 PM

(06-03-2018 12:15 AM)Jerver schreef:  Andere meningen, ik hoor ze graag!
Waarom wel Gaillac en een andere regio schrappen? Diversiteit en verborgen parels?

Ik post later dan nog eens de domeinen die we zouden bezoeken. Ook daar hoor ik graag ongevraagd advies.

(Excuses Mathijs voor het kapen van uw topic, ik open mss een ander eens de bezoeken gekend zijn)

Ik zou pleiten voor het behoud van Jurançon en Madiran, misschien niet de meest bekende wijnstreken maar wel de moeite van een bezoek waard - in beide streken heb je heel wat leuke domeinen.
De Jurançon vind ik ongelofelijk mooi: steile hellingen tot 400 meter met op de achtergrond de fabuleuze Pyreneeëncols. Bovendien niet erg ver van Pau, waar ze prima restaurantjes hebben. Madiran is best nog even rijden vanuit Pau. De heuvels zijn er minder steil en minder hoog en de Pyreneeën liggen wat verder, maar ook hier ga ik zeker nog een keer naartoe.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Jerver - 04-04-2018 03:01 PM

Ik denk dat Mathijs ondertussen effectief in de Rhone zit, dus het topic verder kapen mag wel denk ik Smile

Ons huidig reisplan voor begin mei, een beetje van verschillende regio's gaan proeven:

Dag 1 & 2: Chinon:
L'Arpenty
Couly Dutheil
Bernard Baudry
Philippe Alliet

Dag3 -5: Bordeaux stad met de misses
Wellicht nog een bezoekje aan Domaine de l'A

Dag 6&7: Jurançon
Camin Larredya
Domaine Cauhapé
Clos Lapeyre
Col d'Aubisque watte

Dag 8 & 9: Cahors
Chateau Eugénie
Clos Triguedina
Chateau du Cèdre
OF
Dag 8 & 9: Gaillac
Domaine Rotier
Domaine de Canto Perlic
Chateau le Vignals

Ik neig er momenteel meer naar om Gaillac te bezoeken. Jurançon doen we sowieso, Gaillac is dan een logischere keuze transportgewijs (in de veronderstelling dat we Gaillac sowieso nog eens willen doen), en het is eens iet anders.

Nog aanraders in Gaillac? Rotier zou ik sowieso doen, de andere 2 heb ik er bij gezet obv de GH

Thanks
Jeroen


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Kupers - 04-04-2018 03:30 PM

een drukke trip lijkt me! Weinig toevoegingen, maar ik zou Domaine des Plagéoles in Gaillac zeker kunnen aanraden. Heb er hier al ooit eens iets over geschreven, en op The Real Wine Fair vorig jaar proefde ik het volledige gamma. Mooie wijnen, niet allemaal even memorabel, maar wel representatief voor de mindfuck aan druiven en wijnstijlen die je in Gaillac aantreft.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - troisetoiles - 05-04-2018 01:31 PM

(04-04-2018 03:01 PM)Jerver schreef:  Col d'Aubisque watte

Leuk! Op de fiets?


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Mathijs81 - 11-04-2018 08:13 PM

We zijn ondertussen midden April en nog steeds geen beslissing .... komaan gasten, stuur me toch niet terug naar Bordeaux Slurp.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - TheWineVet - 11-04-2018 09:42 PM

Zaterdag tijdens 'European tour' misschien enkele ideetjes. Zal ik er enkele typische gerechtjes tussensteken? En anders Benidormhuhuh


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - troisetoiles - 12-04-2018 11:17 AM

(02-03-2018 12:40 PM)wvd schreef:  Als streek zou ik vooral de Beaujolais aanraden. Zeer mooie landschappen waar je prachtige wandelingen kan maken, veel goede restaurants en de wijnen zijn van de beste rqp van Frankrijk. Men noemt de "Beaujolais verte" met een beetje overdrijving "het Toscana van Frankrijk". Erg gemoedelijke sfeer ook, warm aanbevolen.

Onlangs enkele dagen verbleven en kan dit alleen maar bevestigen. De TN's op dit forum bewijzen dat hier heel wat getalenteerde wijnmakers huizen. Als je wilt combineren met een stad waar je lekker kunt tafelen, sta je bovendien erg snel in Lyon.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Mr Coone - 12-04-2018 12:21 PM

Sir Mathew, wat denk je van Zuid Engeland dit jaar ;-)
Schijnen daar fameuze schuimwijnen te hebben en ik zal daar minder in affronten komen als ik met de locals communiceer Big Grin


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Biff - 12-04-2018 03:31 PM

(12-04-2018 12:21 PM)Mr Coone schreef:  Sir Mathew, wat denk je van Zuid Engeland dit jaar ;-)
Schijnen daar fameuze schuimwijnen te hebben en ik zal daar minder in affronten komen als ik met de locals communiceer Big Grin
Whistable bvb!
Kuststadje met de beste oesters Big Grin


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - fleer - 12-04-2018 05:43 PM

(11-04-2018 08:13 PM)Mathijs81 schreef:  We zijn ondertussen midden April en nog steeds geen beslissing .... komaan gasten, stuur me toch niet terug naar Bordeaux Slurp.

Misschien naar het 2de belangrijkste wijngebied van Europa ... maar ja, dat ligt niet in Frankrijk.

Grtz


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - vinejo - 12-04-2018 06:02 PM

(12-04-2018 05:43 PM)fleer schreef:  
(11-04-2018 08:13 PM)Mathijs81 schreef:  We zijn ondertussen midden April en nog steeds geen beslissing .... komaan gasten, stuur me toch niet terug naar Bordeaux Slurp.

Misschien naar het 2de belangrijkste wijngebied van Europa ... maar ja, dat ligt niet in Frankrijk.

Grtz

Ah, Italië bedoel je! Wink


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - fleer - 12-04-2018 06:24 PM

(12-04-2018 06:02 PM)vinejo schreef:  
(12-04-2018 05:43 PM)fleer schreef:  
(11-04-2018 08:13 PM)Mathijs81 schreef:  We zijn ondertussen midden April en nog steeds geen beslissing .... komaan gasten, stuur me toch niet terug naar Bordeaux Slurp.

Misschien naar het 2de belangrijkste wijngebied van Europa ... maar ja, dat ligt niet in Frankrijk.

Grtz

Ah, Italië bedoel je! Wink

Yep, die mannen spreken in tussentijd ook Engels en dan is er nog gebarentaal ... denk dat het daar is uitgevonden Smile


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Smaakatleet - 12-04-2018 06:42 PM

Is de wijn mega belangrijk?

Beetje wetende wat jouw goesting is Mathijs weet ik niet of Beaujolais direct een voltreffer zal zijn.

Of tis dat je daar volledig bekeerd woord tot het bojolisme Smile

Je kan ook van je weekje 1 dag beaujolais doen als tussenstop.
En als het bevalt mss het jaar erna langer?

N-Rhone en Rhone zelf lijken me iets meer jouw goesting te kunnen zijn.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Gaudendo - 13-04-2018 08:18 AM

(12-04-2018 06:02 PM)vinejo schreef:  
(12-04-2018 05:43 PM)fleer schreef:  
(11-04-2018 08:13 PM)Mathijs81 schreef:  We zijn ondertussen midden April en nog steeds geen beslissing .... komaan gasten, stuur me toch niet terug naar Bordeaux Slurp.

Misschien naar het 2de belangrijkste wijngebied van Europa ... maar ja, dat ligt niet in Frankrijk.

Grtz

Ah, Italië bedoel je! Wink

Paar dagen Piemonte zijn ideaal:
Omgeving Alba als uitvalsbasis en van daar naar de Roero, Barolo en Barabaresco.
Onderweg leuke stadjes als Alba, Bra, Serralunga en de nodige kastelen, kerken en historische gebouwen.
Lekker eten op elke hoek van de straat aan zeer schappelijke prijzen.
Topwijnen en domeinen, maar nog meer kleine producenten om te ontdekken.
En wil je absoluut een stad zien, dan ben je zo in Turijn.

Adressen nodig van B&B's, domeinen en eetgelegenheden, dan laat je het maar even weten.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - vinejo - 13-04-2018 11:22 AM

(13-04-2018 10:27 AM)wvd schreef:  
(12-04-2018 06:02 PM)vinejo schreef:  
(12-04-2018 05:43 PM)fleer schreef:  
(11-04-2018 08:13 PM)Mathijs81 schreef:  We zijn ondertussen midden April en nog steeds geen beslissing .... komaan gasten, stuur me toch niet terug naar Bordeaux Slurp.

Misschien naar het 2de belangrijkste wijngebied van Europa ... maar ja, dat ligt niet in Frankrijk.

Grtz

Ah, Italië bedoel je! Wink

Ja, in Frankrijk heb je vele wijngebieden, Italië is één wijngebied en dan nog altijd maar het 2e belangrijkste. Straf allemaal! Geen Bordeaux forum hier zeg je? Huh
Volgende week gaan we enkele wijnen uit dat gebied ter plekke exploreren. Smile

Man man, wat een zure reactie op een kwinkslag. Misschien zelf eens uw vooroordelen en vooringenomenheid in beschouwing nemen. Jongens toch.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - vinejo - 13-04-2018 12:29 PM

(13-04-2018 12:15 PM)wvd schreef:  
(13-04-2018 11:22 AM)vinejo schreef:  
(13-04-2018 10:27 AM)wvd schreef:  
(12-04-2018 06:02 PM)vinejo schreef:  
(12-04-2018 05:43 PM)fleer schreef:  
(11-04-2018 08:13 PM)Mathijs81 schreef:  We zijn ondertussen midden April en nog steeds geen beslissing .... komaan gasten, stuur me toch niet terug naar Bordeaux Slurp.

Misschien naar het 2de belangrijkste wijngebied van Europa ... maar ja, dat ligt niet in Frankrijk.

Grtz

Ah, Italië bedoel je! Wink

Ja, in Frankrijk heb je vele wijngebieden, Italië is één wijngebied en dan nog altijd maar het 2e belangrijkste. Straf allemaal! Geen Bordeaux forum hier zeg je? Huh
Volgende week gaan we enkele wijnen uit dat gebied ter plekke exploreren. Smile

Man man, wat een zure reactie op een kwinkslag. Misschien zelf eens uw vooroordelen en vooringenomenheid in beschouwing nemen. Jongens toch.

Was wel als grap bedoeld hé man! Vandaar de 2e zin: het wijngebied exploreren daar!
En, eerlijk, dat is er niet ver naast, waar je ook bent in Italië, er wordt in de buurt wel ergens wijn verbouwd wat idd in Frankrijk niet helemaal het geval is.
En ter uwer info: deze week heel mooie (simpele) Bordeaux gedronken die nog geen 9€ kost. Ik geef hier dan ook officieel toe: onder 10€ is het moeilijk om een beter rqp te vinden dan in Bordeaux. Voilà, ik heb het toegegeven, nu content? Sleepy

Maar wat doet u blijkbaar nog steeds vermoeden dat ik de grote verdediger en drinker van Bordeaux ben? Ik denk dat vandaag 5% van mijn wijnconsumptie Bordeaux is, en dan nog enkel in degustaties met anderen. Buiten eens een Mitjaville trek ik voor mezelf geen Bordeaux meer open. Ik vertel al 10 jaar in mijn wijnlessen dat Italie hét wijnland bij uitstek is en dat enkel dáar gewoonweg overal wijn gemaakt wordt. Ik ben dat paternalisme van sommigen een beetje beu. Dit forum is vrij voor iedereen die wil reageren en er staat nergens dat het enkel over Bordeaux moet gaan. Wanneer mensen zich dan ergeren dat er meer posts geplaatst worden in het Bordeaux forum dan elders (iets wat trouwens de laatste jaren niet eens meer per se zo is) dan kunnen ze zich even goed ergeren aan het feit dat NVA 30% haalt en Groen maar 10%. En die zijn nochtans ook niet per se beter Wink

Trouwens, als je een "grapje" maakt zet je geen Huh emoticon.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Jordaens - 13-04-2018 01:47 PM

Bestaat er een verband tussen politieke voorkeur en favoriete wijn? En is daar dan een algoritme voor? Kan ik nog zonder achterdocht kond doen van een fijne Duitse of Oostenrijkse wijn? Zal ik het in de toekomst nalaten om Catalunya te vermelden als herkomst? Of in tegendeel nooit meer zonder meer over Spaanse wijn schrijven? En hoe zit dat met Forza, waar zitten die allemaal in de meerderheid?


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - vinejo - 13-04-2018 01:51 PM

(13-04-2018 01:47 PM)Jordaens schreef:  Bestaat er een verband tussen politieke voorkeur en favoriete wijn? En is daar dan een algoritme voor? Kan ik nog zonder achterdocht kond doen van een fijne Duitse of Oostenrijkse wijn? Zal ik het in de toekomst nalaten om Catalunya te vermelden als herkomst? Of in tegendeel nooit meer zonder meer over Spaanse wijn schrijven? En hoe zit dat met Forza, waar zitten die allemaal in de meerderheid?

Waarmee het bewijs geleverd wordt dat een emoticon niet nodig is als je echt grappig bent.

... Wink


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Jordaens - 13-04-2018 02:25 PM

En dan ben ik Egri Bikaver nog vergeten!


Een politiek correcte bestemming? - Jordaens - 13-04-2018 04:40 PM

De provincie Shandong.

Shandong verdient een plaats aan de top van de Chinese wijnregio's, omwille van de lange geschiedenis van wijnproductie. De opbrengst zowel qua volume als qua aarde zijn er het hoogst. Het merendeel van de wijnen komen van het schiereiland Shandong en daar is de meest befaamde regio Yantai, maar de wijngaarden liggen geconcentreerd in Penglai. Naast Yantai wordt er ook wijn gemaakt in Qingdao aan de andere kant van het schiereiland.

Gespiekt van een bekend Brits wijntijdschrift, waar hopelijk meer mensen Chinees kennen dan Nederlands...


RE: Een politiek correcte bestemming? - Gaudendo - 16-04-2018 08:50 AM

(13-04-2018 04:40 PM)Jordaens schreef:  De provincie Shandong.

Shandong verdient een plaats aan de top van de Chinese wijnregio's, omwille van de lange geschiedenis van wijnproductie. De opbrengst zowel qua volume als qua aarde zijn er het hoogst. Het merendeel van de wijnen komen van het schiereiland Shandong en daar is de meest befaamde regio Yantai, maar de wijngaarden liggen geconcentreerd in Penglai. Naast Yantai wordt er ook wijn gemaakt in Qingdao aan de andere kant van het schiereiland.

Gespiekt van een bekend Brits wijntijdschrift, waar hopelijk meer mensen Chinees kennen dan Nederlands...

Misschien moeten we, een beetje chauvinistisch', Mathijs gewoon in eigen land houden? Starten in de Westhoek om dan via Wallonië en het hageland eindigen in dé wijnstreek van België: Limburg (of is dat nu te chauvinistisch :-) )


RE: Een politiek correcte bestemming? - Mr Coone - 17-04-2018 06:55 PM

(16-04-2018 08:50 AM)Gaudendo schreef:  Misschien moeten we, een beetje chauvinistisch', Mathijs gewoon in eigen land houden? Starten in de Westhoek om dan via Wallonië en het hageland eindigen in dé wijnstreek van België: Limburg (of is dat nu te chauvinistisch :-) )

Godver Mathijs, dat is een gedacht!

We beginnen in heuvelland en steken dan door naar de Champagne.
Daarna steken we door naar Bourgogne en dan oostwaards naar de Jura. Daarna terug naar het noorden naar de Elzas waar we rap de Rijn oversteken (Alsace zal ik dan wel al gezien hebben) en via de Rheingau en de Mosel nog een paar schuimwijntjes gaan slurpen in Luxemburg voordat we afzakken naar Wallonië (en nog een stop maken bij Orval) en daar de wijnbouw gaan verkennen Smile

Le tour de vin! Smile


RE: Een politiek correcte bestemming? - Biff - 18-04-2018 11:01 AM

(17-04-2018 06:55 PM)Mr Coone schreef:  Godver Mathijs, dat is een gedacht!
We beginnen in heuvelland ! Smile
Iets laten weten e gasten, dan spreken we es af!!


RE: Een politiek correcte bestemming? - Mr Coone - 19-04-2018 12:28 PM

(18-04-2018 11:01 AM)Biff schreef:  
(17-04-2018 06:55 PM)Mr Coone schreef:  Godver Mathijs, dat is een gedacht!
We beginnen in heuvelland ! Smile
Iets laten weten e gasten, dan spreken we es af!!

Ergens in de buurt bij een niet nader genoemde abdij Wink


RE: Een politiek correcte bestemming? - Biff - 19-04-2018 05:29 PM

(19-04-2018 12:28 PM)Mr Coone schreef:  
(18-04-2018 11:01 AM)Biff schreef:  
(17-04-2018 06:55 PM)Mr Coone schreef:  Godver Mathijs, dat is een gedacht!
We beginnen in heuvelland ! Smile
Iets laten weten e gasten, dan spreken we es af!!
Ergens in de buurt bij een niet nader genoemde abdij Wink
Dat spreekt voor zich huhuh


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Mathijs81 - 08-08-2018 05:56 PM

Dit draadje toch even pimpen ....

Het zal dit jaar alsnog Loire worden ... zeer groot qua regio, maar vermoedelijk uitvalsbasis ergens rond Chinon.
Dan kunnen we nog even naar links en rechts gaan, zonder al te veel kilometers te moeten doen.

Zijn er mensen die suggesties hebben qua domeinen die de moeite zijn om aan te schrijven & te bezoeken ?
Zelf ken ik totaal niets van de Loire streek en haar mooie wijngaarden, dus ik ga dit jaar met "open mind" op reis ...
Ook info aangaande toeristische zaken en leuke eetgelegenheden wordt geapprecieerd.

Mathijs


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - vinejo - 08-08-2018 06:33 PM

(08-08-2018 05:56 PM)Mathijs81 schreef:  Dit draadje toch even pimpen ....

Het zal dit jaar alsnog Loire worden ... zeer groot qua regio, maar vermoedelijk uitvalsbasis ergens rond Chinon.
Dan kunnen we nog even naar links en rechts gaan, zonder al te veel kilometers te moeten doen.

Zijn er mensen die suggesties hebben qua domeinen die de moeite zijn om aan te schrijven & te bezoeken ?
Zelf ken ik totaal niets van de Loire streek en haar mooie wijngaarden, dus ik ga dit jaar met "open mind" op reis ...
Ook info aangaande toeristische zaken en leuke eetgelegenheden wordt geapprecieerd.

Mathijs

Er staan al meer dan 10 pagina s (150 berichten) over Loire - reisjes of -trips op dit forum, Mathijs...


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Mathijs81 - 08-08-2018 07:23 PM

(08-08-2018 06:33 PM)vinejo schreef:  Er staan al meer dan 10 pagina s (150 berichten) over Loire - reisjes of -trips op dit forum, Mathijs...

Ik ben wat lui van de warmte, Jo .... Blush. Ik zal wel even snuffelen bij lagere temperaturen Tongue.


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - vinejo - 08-08-2018 08:26 PM

(08-08-2018 07:23 PM)Mathijs81 schreef:  
(08-08-2018 06:33 PM)vinejo schreef:  Er staan al meer dan 10 pagina s (150 berichten) over Loire - reisjes of -trips op dit forum, Mathijs...

Ik ben wat lui van de warmte, Jo .... Blush. Ik zal wel even snuffelen bij lagere temperaturen Tongue.

http://www.vinejo.freebb.be/thread-4249.html

http://www.vinejo.freebb.be/thread-471.html


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Mathijs81 - 19-09-2018 10:22 PM

De reis is voorbij ... de nadruk lag deze keer eerder op geschiedenis dan wijnbouw.

Niettemin toch een drietal bezoeken gedaan

1. Cave Monplaisir ( Chinon ) - eerder toeristisch, maar toch de oogst van drie onafhankelijke wijnboeren kunnen proeven ( waarvan één koopwaardig bevonden en twee van zijn wijnen gekocht )
2. Bouvet Ladubay ( Saumur ) - cremant, maar ook hier volop oenotoerisme, kon niet echt indruk op mij maken, dus zelf niets gekocht.
3. Domaine de la Chevalerie ( Restigné ) - enkel rood, maar 100% schot in de roos ( klein verslag volgt nog ), koffer halfvol geladen !!!

Verder nog een Maison des Vins gepasseerd om wat te proeven ... ook daar wat interessant in wit kunnen proeven uit Cherverny ... de Arbois druif, wie had dat kunnen raden.

Mathijs


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Smaakatleet - 20-09-2018 06:30 AM

(19-09-2018 10:22 PM)Mathijs81 schreef:  De reis is voorbij ... de nadruk lag deze keer eerder op geschiedenis dan wijnbouw.

Niettemin toch een drietal bezoeken gedaan

1. Cave Monplaisir ( Chinon ) - eerder toeristisch, maar toch de oogst van drie onafhankelijke wijnboeren kunnen proeven ( waarvan één koopwaardig bevonden en twee van zijn wijnen gekocht )
2. Bouvet Ladubay ( Saumur ) - cremant, maar ook hier volop oenotoerisme, kon niet echt indruk op mij maken, dus zelf niets gekocht.
3. Domaine de la Chevalerie ( Restigné ) - enkel rood, maar 100% schot in de roos ( klein verslag volgt nog ), koffer halfvol geladen !!!

Verder nog een Maison des Vins gepasseerd om wat te proeven ... ook daar wat interessant in wit kunnen proeven uit Cherverny ... de Arbois druif, wie had dat kunnen raden.

Mathijs

Kijk ernaar uit!
Arbois is iets speciaal hé!
Menu pineau in de volksmond. Big Grin


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Mathijs81 - 20-09-2018 04:41 PM

Domaine de la Chevalerie

Op aanraden van een mede forum lid, die ons op het hart drukte om hier zeker en vast langs te gaan.
We hadden wel geen afspraak gemaakt, dus we leefden vooral op hoop toen we deze kant uitgingen.

Wat zoeken, en ter plaatse aangekomen werden we begroet door een vlotte brunette ( met geweldig mooie blauwe ogen ).
Konden we eventueel wat zien en proeven ? Moeilijk, de oogst zou aanvangen en eigenlijk geen tijd, maar snel even een rondje.
We liepen als een wervelwind doorheen een prachtige kelder, zo typisch voor de regio, een oude steengroeve ( tuffeau ).

Haar haast verdween toen ze begreep dat we een basiskennis in wijnen hadden en dus niet volleerde wijnidioten waren cheers.
Dus dan kwamen de flessen allemaal naar boven - ik dacht dat we begonnen met 6 flessen en uiteindelijk eindigden met 10-12 wijnen ang-el.

Ik kon niet echt notities nemen, maar zover ik me kon herinneren, hebben we onderstaande wijnen geproefd (*)

Peu Muleau 2014 / 2015
Galichets 2014 / 2015
Bretêche 2014 / 2015
Chevalerie 2014 / 2015
Busardières 2014 / 2015
Grand Mont 2011
Alcofribas 2005

(*) er was één jaargang ( 2014/2015 ) die niet maar op voorraad was, daar kregen we een andere wijn ( Grand Mont ) geserveerd

Allemaal mooie wijnen, vol potentieel of nu al goed te genieten .... uurtje later waren we kleine 600 Euro kwijt ( 24xflessen ) Rolleyes.

[attachment=3596] [attachment=3595] [attachment=3594] [attachment=3593]

Mathijs


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Vinogan(s) - 21-09-2018 09:19 AM

(20-09-2018 04:41 PM)Mathijs81 schreef:  met geweldig mooie blauwe ogen
Mathijs

Ah, noem je dat nu zo tegenwoordig? nono


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - redacteur - 21-09-2018 11:05 AM

(21-09-2018 09:19 AM)Vinogan(s) schreef:  
(20-09-2018 04:41 PM)Mathijs81 schreef:  met geweldig mooie blauwe ogen
Mathijs

Ah, noem je dat nu zo tegenwoordig? nono

Zo'n grote kijkers had Mathijs nog nooit gezien... Smile


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Vinogan(s) - 21-09-2018 12:26 PM

Big Grin


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Mathijs81 - 21-09-2018 01:01 PM

(21-09-2018 09:19 AM)Vinogan(s) schreef:  
(20-09-2018 04:41 PM)Mathijs81 schreef:  met geweldig mooie blauwe ogen
Mathijs

Ah, noem je dat nu zo tegenwoordig? nono

Dit keer geen woordspeling ... maar gewoon prachtige blauwe ogen Sleepy


RE: Waar gaat Mathijs dit jaar op reis .... - Dave - 21-09-2018 01:55 PM

(21-09-2018 01:01 PM)Mathijs81 schreef:  
(21-09-2018 09:19 AM)Vinogan(s) schreef:  
(20-09-2018 04:41 PM)Mathijs81 schreef:  met geweldig mooie blauwe ogen
Mathijs

Ah, noem je dat nu zo tegenwoordig? nono

Dit keer geen woordspeling ... maar gewoon prachtige blauwe ogen Sleepy

En daar trekt gij dan geen foto van? Rolleyes