Welkom, gast!

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor in de Loire
05-08-2010, 06:16 PM
Bericht: #1
Tips voor in de Loire
Hey,

Ik ga in september eens naar de Loire, kwestie van eens een andere wijnstreek te bezoeken. Heeft iemand tips voor een eventueel bezoek aan een wijnboer? We verblijven in Blois, en zijn van zin om vrij veel de wagen te gebruiken.

Zijn er in de streek van Vouvray veel wijnboeren die een bezoekje waard zijn?

Alvast bedankt voor de tips.

Groeten,

Jean
05-08-2010, 08:17 PM
Bericht: #2
RE: Tips voor in de Loire
Ben er zelf nog nooit geweest maar wel al verschillende lekkere wijnen (sec, demi,...) gedronken van Domaine des Aubuisières in Vouvray.

http://www.vouvrayfouquet.com/

grtn
05-08-2010, 09:20 PM
Bericht: #3
De top is: http://www.huet-echansonne.com/Accueil/index.html
05-08-2010, 09:25 PM
Bericht: #4
Een wijn die ik altijd probeer mee te brengen als ik in de Loire streek kom is Château Du Hureau.
Dit domein is gelegen in Saumur-Champigny te Dampierre-sur-Loire. De rode wijnen zijn heel aromatisch, rijk aan bestanddelen en evenwichtig met een bewaarpotentieel van enkele jaren. De witte wijn (Saumur Blanc Sec) is een wijn met een heel persoonlijk karakter die ik heel sterk kan appreciëren maar deze moet jong gedronken worden .
Twee decennia geleden hadden ze maar een of twee soorten rode wijn. Ondertussen hebben ze nu al vier soorten of cuvées plus een brut rose sinds 2007.
Naar de witte is er soms veel vraag en maar een beperkte hoeveelheid aanwezig.
Meer gegevens vind je op de website http://www.domaine-hureau.fr/default.cfm
Probeer een telefoontje te geven voor je er binnen valt.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
05-08-2010, 10:02 PM
Bericht: #5
Als je dan toch de auto gaat gebruiken, op een uur van Vouvray heb je ook Joguet. Niet te missen volgens mij...
05-08-2010, 11:07 PM
Bericht: #6
En een bezoek aan de belg Eddy Oosterlinck van één van de beste Coteaux-du-Layon domeinen (hemelslekkere zoete Loire) mag ook niet ontbreken: Domaine de Juchepie. (in Faye D'Anjou).
18-08-2010, 09:23 PM
Bericht: #7
Iemand iets van Corbillières Touraine Besteld bij Dirk grandry?  
19-08-2010, 03:04 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-08-2010 om 03:09 PM door Johan_Vdd.)
Bericht: #8
Ik ben een fan van:

Domaine du Petit Bondieu (Bourgeuil) http://www.thomaspichet.com/domaine.html
Domaine Nicolas Paget (Touraine-Azay-le-Rideau en Chinon)
Beiden liggen op een boogscheut van elkaar en zijn vaste vermeldingen in de GH.

In het centrum van het gehucht(je) La Chapelle-aux-Naux kan je heel schappelijk goed eten (bereidingen met eend, zoetwatervis zoals snoekbaars). Dit ligt aan de overkant van de Loire bij Langeais, ook op een boogscheut van de vermelde domeinen. Het heet La Gabarre denk ik.
En van:

Domaine de Chezelles (Alain Marcadet)
Domaine Jacky Marteau (Touraine Sauvignon Blanc is erg goed).

Als ik me niet vergis ligt dit dichter bij Blois, tussen Tours en Vierzon. Je vindt dit zeker via Google terug.
19-08-2010, 09:41 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-08-2010 om 09:41 PM door carl.)
Bericht: #9
(05-08-2010 11:07 PM)Roeland V schreef:  En een bezoek aan de belg Eddy Oosterlinck van één van de beste Coteaux-du-Layon domeinen (hemelslekkere zoete Loire) mag ook niet ontbreken: Domaine de Juchepie. (in Faye D'Anjou).

Heeft er misschien iemand een idee waar de wijnen van dit domein te koop zijn in regio Brabant - Antwerpen - Limburg?

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
19-08-2010, 11:34 PM
Bericht: #10
Ok, thanks guys. Binnen twee weken ga ik er naartoe... Ik kijk er naar uit!
20-08-2010, 12:25 PM
Bericht: #11
(18-08-2010 09:23 PM)barre schreef:  Iemand iets van Corbillières Touraine Besteld bij Dirk grandry?  

Neen, maar heb wel zin want ik blijf fan van hun Touraine blanc. Knaller van een wijn! Maar nog niets van de andere in hun gamma geprobeerd. Jij wel?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
21-08-2010, 01:53 AM
Bericht: #12
Den touraine 2008. Super. Van de 2009 dus ook kistje besteld, en ook de barbou. En nu ook nog de cuvee de silex Aubuisières
24-08-2010, 04:46 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-08-2010 om 04:48 PM door carl.)
Bericht: #13
Ik ga vandaag mosselen eten en daar hoort natuurlijk een Touraine SB 2009 van Domaine Corbillières bij ... Ik kijk er al naar uit Slurp

Ik heb een tijdje terug eens een Fabel Barbou 2006 gedronken maar die beviel me minder. Het frisse en licht gerookte wat ik zo leuk vind aan de gewone cuvee ontbrak daar volledig Sad

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
24-08-2010, 04:58 PM
Bericht: #14
Bij mosselen heb ik liefst van al eentje van Domaine Jupiler! Wink
24-08-2010, 07:59 PM
Bericht: #15
(24-08-2010 04:58 PM)vinejo schreef:  Bij mosselen heb ik liefst van al eentje van Domaine Jupiler! Wink
Same here...cheers

Mijn handen zijn dan trouwens toch te vettig om een deftig glas wijn te drinken...

Ga naar locatie: