wijnliefhebbers
Kerst/ouwejaar 2018 - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: klik hier om bijzonder interessante topics te ontdekken! (/forum-42.html)
+--- Discussie: Kerst/ouwejaar 2018 (/thread-6234.html)


Kerst/ouwejaar 2018 - vinejo - 25-12-2018 11:11 AM

Te veel wijn gedronken gisterenavond.
Op Kerstavond kan een mens toch niet spuwen he.
Zeker als zijn schoonbroer volgende wijntjes opengetrokken heeft:

Sociando Malet 2012 (magnum): verbazend toegankelijk voor een jonge Sociando, redelijk wat hout, klassiek.

Pontet Canet 2012 (magnum): heel krachtig maar superzacht, zoetig fruit, zuiver, redelijk wat alcohol.

Pichon Longueville 1998: eerst wat muffig, bloeide open maar bleef wel wat verlegen, versmolten tannine, mooie Pauillac op dronk maar volgens mijn 84-jarige papa toch een beetje flauw.

Napanook 1999: dé verrassing van de avond, ging vlot over de Pichon, meer materie en frisser, mooie lengte, zeer van genoten.


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Olivier - 25-12-2018 12:19 PM

(25-12-2018 11:11 AM)vinejo schreef:  Te veel wijn gedronken gisterenavond.
Op Kerstavond kan een mens toch niet spuwen he.
Zeker als zijn schoonbroer volgende wijntjes opengetrokken heeft:

Sociando Malet 2012 (magnum): verbazend toegankelijk voor een jonge Sociando, redelijk wat hout, klassiek.

Pontet Canet 2012 (magnum): heel krachtig maar superzacht, zoetig fruit, zuiver, redelijk wat alcohol.

Pichon Longueville 1998: eerst wat muffig, bloeide open maar bleef wel wat verlegen, versmolten tannine, mooie Pauillac op dronk maar volgens mijn 84-jarige papa toch een beetje flauw.

Napanook 1999: dé verrassing van de avond, ging vlot over de Pichon, meer materie en frisser, mooie lengte, zeer van genoten.

Toffe schoonbroer! Smile

Op basis van het label zou ik de Napanook alleszins nooit kopen...

Hier de Sortilège 2016 open gedaan, een Saint-Chinian van Les Eminades, een ontdekking in Rijssel onlangs. Geen toegetimmerde wijn, zoals je in Saint-Chinian soms wel hebt. Beetje stalstink, maar dan vooral een elegante, fijne Languedoc. Ging goed bij het konijn! Beestjes onder mekaar...


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - vinejo - 25-12-2018 01:12 PM

(25-12-2018 12:19 PM)Olivier schreef:  
(25-12-2018 11:11 AM)vinejo schreef:  Te veel wijn gedronken gisterenavond.
Op Kerstavond kan een mens toch niet spuwen he.
Zeker als zijn schoonbroer volgende wijntjes opengetrokken heeft:

Sociando Malet 2012 (magnum): verbazend toegankelijk voor een jonge Sociando, redelijk wat hout, klassiek.

Pontet Canet 2012 (magnum): heel krachtig maar superzacht, zoetig fruit, zuiver, redelijk wat alcohol.

Pichon Longueville 1998: eerst wat muffig, bloeide open maar bleef wel wat verlegen, versmolten tannine, mooie Pauillac op dronk maar volgens mijn 84-jarige papa toch een beetje flauw.

Napanook 1999: dé verrassing van de avond, ging vlot over de Pichon, meer materie en frisser, mooie lengte, zeer van genoten.

Toffe schoonbroer! Smile

Op basis van het label zou ik de Napanook alleszins nooit kopen...

Hier de Sortilège 2016 open gedaan, een Saint-Chinian van Les Eminades, een ontdekking in Rijssel onlangs. Geen toegetimmerde wijn, zoals je in Saint-Chinian soms wel hebt. Beetje stalstink, maar dan vooral een elegante, fijne Languedoc. Ging goed bij het konijn! Beestjes onder mekaar...

... naar binnen gewerkt door het opperbeest Big Grin


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - wvd - 25-12-2018 01:41 PM

Gisteren geen feest maar kliekjesverwerking van zondag (everzwijn) met overschot Rol Valentin 2016, verbazend mooier dan eerste dag toen ik het een typische jonge nog wat rauwe Bordeaux vond met niet alles op de juiste plaats. Nu meer versmolten in de neus, wat rasvoller richting Saint-Emilion en ook wat zachtere smaak met ik geef toe, zeer mooie, rijpe tannines. Dit belooft, best nog een jaar of 5 wachten. Dan iets totaal anders, de Morgogn (Douby) 2007 van Rochemure, voorlaatste fles. Een pak dunner in de mond, maar zaachtrond met enkel wat tannineresten op de afdronk. Mooie wijn, maar het is tijd.
Vanavond kerstdiner met de uitgebreide familie en dat zijn echt geen wijnfanaten. De ene kant drinkt amper, bij de andere kant telt vooral de hoeveelheid, dus dan wel goede wijn, maar geen parels voor de zwijnen. Vanavond wordt het op verplaatsing een zeer mooie Cava van Chardonnay en Pinot Noir (Marc Mir), dan een Baillard Petit-Chablis bij zalmcarpaccio en voor bij de parelhoenfilet heb ik dan 3 wijnen bij: Moulin à Vent 2011 van Cédric Vincent, David Renaud's Irancy 2014 en en Brezza Nebbiolo d'Alba Santa Rosalia 2013 die ik al een hele tijd niet meer proefde. En dan is het whisky vrees ik....
Morgen thuis kan er dan wel een mooie Bourgogne open (hoop ik...)


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Benz - 25-12-2018 01:50 PM

(25-12-2018 11:11 AM)vinejo schreef:  Te veel wijn gedronken gisterenavond.
Op Kerstavond kan een mens toch niet spuwen he.
Zeker als zijn schoonbroer volgende wijntjes opengetrokken heeft:

Sociando Malet 2012 (magnum): verbazend toegankelijk voor een jonge Sociando, redelijk wat hout, klassiek.

Pontet Canet 2012 (magnum): heel krachtig maar superzacht, zoetig fruit, zuiver, redelijk wat alcohol.

Pichon Longueville 1998: eerst wat muffig, bloeide open maar bleef wel wat verlegen, versmolten tannine, mooie Pauillac op dronk maar volgens mijn 84-jarige papa toch een beetje flauw.

Napanook 1999: dé verrassing van de avond, ging vlot over de Pichon, meer materie en frisser, mooie lengte, zeer van genoten.

Mooie kerstavond, met prachtige wijnen!
Daar in California maken ze ook wel leuke wijntjes, toevallig had ik gisteren enkele flesjes Kenwood Cabernet Sauvignon mee naar het kerstfeestje bij mijn schoonouders en deze is ook echt dik OK. Deze toevallig ontdekt in de plaatselijke Delhaize en P/K een echte topper. Heel donker van kleur. Neus van vooral zwart fruit, pruimen, tabbak, leder, vanille en heerlijke kruidige toetsen. In de mond bakken fruit, het zoete van poepegatjes, prachtige ronde tannines, kruiden. Heerlijke afdronk. 91-92!


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Mathijs81 - 25-12-2018 08:30 PM

Deze dage meer op verplaatsing dan een thuiswedstrijd ...

Gisteren qua bubbels twee mooie Crémant de Loire ( Bouvet Ladubay ) als aperitief.
Gevolgd door een leuke frisse Sancerre bij het hoofdgerecht ( vispannetje ).

Vandaag had ik de wijnen mee richting familie ... aperitief was Monteti Rosé 2017 ( op vraag v/d dames ).
Gezien het transport en weinig echt liefhebbers, had ik een Frank Phelan 2009 mee als begeleider bij de gourmet.

Wat oudejaar gaat geven, daar is het nog wachten op de menu, maar ik hoop alvast de kleppers te ontkurken !

Mathijs


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Dave - 25-12-2018 10:21 PM

Gisteren bij de schoonouders:

- Champagne 'Prestige' van Etienne Lefevre
- Sauvignon blanc 'Ried Steinriegl' 2017 van Wohlmuth
- CdR 'Quartz' 2012 van Clos du Caillou

Vandaag bij mij thuis:

- Champagne 'Mes Racines' van Alfred Tritant
- Sauvignon 'Terra Rossa' 2016 van Weedenborn
- Chardonnay 'En Barberon' 2011 van Stéphane Tissot
- Chateau Grand Puy Lacoste (Paulliac) 2004
- Porto Tawny '20 years' van Quinta do Vallado

Beide Champagnes waren uitstekend, net als de Sauvignons, met Wohlmuth als nipte winnaar.
Clos du Caillou deed het behoorlijk in de jaarlijkse strijd tegen de veenbessen en de GPL is écht een grote wijn.


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Biff - 01-01-2019 11:43 AM

Kerstavond bij de schoonouders:
Kaasplankje, waarbij mn schoonbroer voor de rode wijn moest zorgen applaus en ik voor de witte Slurp
Aangezien mn schoonbroer eerst de rode had gekocht en mn schoonouders wijn drinken van gemiddeld 7 euro moest ik me een beetje aan dezelfde prijsklasse houden (+- 15).
Wit:
Sancerre Chéne Marchand VV 2016
Mâcon-Loché Long Terres Marcel Couturier 2014
Gewurztraminer GC Pfersigberg Wolfberger 2015
Rood:
Domaine Faiveley 2015 Pinot Noir
Chateau La Fleur Grands Landes 2015 Montagne St Emilion
Chateau De Dracy 2014 Albert Bichot

Ik heb vooral de Domaine Faiveley soldaat gemaakt samen met mn schoonbroer, schoonvader heeft heel de St Emilion uitgelebberdSmile
De Sancerre viel in de smaak bij de mémé, de Mâcon bij schoonmoeder en de Gewurz bij mn vrouw!
Iedereen contentWink
Oudejaar bij mn schoonzus en vriend.

Zoals steeds alcoholvrije apero, zodat onze tong al niet helemaal lam hangt tegen dat we aan de wijn moeten beginnenSmile
Stoofpotje van karbonaden, witlof, spruitjes, het appeltje met veenbessen, kroketjes...
Chateau Grand Bateau Bordeaux 2015
Op het etiket het gekende galjoen die we ook terugvinden bij Chateau Beychevelle St Julien 4e GCC. Blijkbaar betreft het hier de tweede wijn, maar ik kan dit gezien de prijsklasse moeilijk geloven (11.50).
Iemand die kan bevestigen?
Lekkere wijn met fijne zuurtjes en een kleine droogtrekking. Afdronk middellang.
Daarna Chateau Haut-Beychevelle Gloria 2014.
Om daarna het nieuwe jaar in te zetten met een glaasje Laurent Perrier Millésimé 2006.
Afsluiten met Chateau Branaire Ducru 2002, die ik vorige week kocht van Vince.applaus


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Mathijs81 - 01-01-2019 12:15 PM

Oudejaar bij vrienden ... geweldige avond, mooi gezelschap, heerlijk eten en dito wijnen.

- Aperitief & hapjes = Collard Picard - Dom Picard - Blanc de Blancs
- Voorgerecht ( papillote trio van vis ) = Sancerre Alphone Mellot Génération XIX en Edmond ( jaargang = 2014 ? )
- Hoofdgerecht ( varkenshaasje ) = Château La Confession 2006 ( magnum )
- Middernacht = Veuve Cliquot La Grande Dame 2006
- Dessert ( heerlijke chocolade mousse ) = geen wijnen meer voorzien Sleepy

Mathijs


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Innesto - 01-01-2019 01:35 PM

Veuve Fourny & Fils Champagne Blanc de Blancs Brut Nature Vertus Premier Cru
Henry Pellé Vignes de Ratier Menetou-Salon 2015
Yves Cuilleron St. Joseph Saint-Pierre Blanc 2014
François Raquillet Mercurey Vieilles Vignes 2016
Fritsch Pinot Noir "P" 2015
Bertrand et Axelle Machard de Gramont Nuits St. Georges Les Terrasses des Vallerots 2014
Donnafugata Passito di Pantelleria Ben Ryé 2015

Stuk voor stuk uitmuntende (feestelijke), en ook niet onbelangrijk op zo’n dagen, verteerbare wijnen. Als klap op de vuurpijl, een absolute voltreffer op het vlak van foodpairing dit jaar.

Wijn van de kerstdis... ? Voor mij en de meeste tafelgasten de Pinot Noir van Fritsch al was de onweerstaanbaar lekkere Nuits St. Georges op dit moment misschien de net iets betere match bij de vol-au-vent van fazant met bospaddestoelen en ris de veau.


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Mathijs81 - 01-01-2019 03:06 PM

(01-01-2019 11:43 AM)Biff schreef:  Chateau Grand Bateau Bordeaux 2015
Op het etiket het gekende galjoen die we ook terugvinden bij Chateau Beychevelle St Julien 4e GCC. Blijkbaar betreft het hier de tweede wijn, maar ik kan dit gezien de prijsklasse moeilijk geloven (11.50).
Iemand die kan bevestigen?

Aangaande de Grand Bateau, niet een tweede wijn, want dit is Amiral de Beychevelle.
Dit is eerder een generische witte Bordeaux wijn ( zoals velen momenteel reeds doen ).
Vermoedelijk druiven afkomstig vanuit ganse regio Bordeaux en vinificatie door het Beychevelle team.
Zelf al kunnen proeven ( 2016 ) en vond hem nog niet zo slecht smaken, goeie P/K.


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Fre - 01-01-2019 03:13 PM

(01-01-2019 01:35 PM)Innesto schreef:  Veuve Fourny & Fils Champagne Blanc de Blancs Brut Nature Vertus Premier Cru
Henry Pellé Vignes de Ratier Menetou-Salon 2015
Yves Cuilleron St. Joseph Saint-Pierre Blanc 2014
François Raquillet Mercurey Vieilles Vignes 2016
Fritsch Pinot Noir "P" 2015
Bertrand et Axelle Machard de Gramont Nuits St. Georges Les Terrasses des Vallerots 2014
Donnafugata Passito di Pantelleria Ben Ryé 2015

Stuk voor stuk uitmuntende (feestelijke), en ook niet onbelangrijk op zo’n dagen, verteerbare wijnen. Als klap op de vuurpijl, een absolute voltreffer op het vlak van foodpairing dit jaar.

Wijn van de kerstdis... ? Voor mij en de meeste tafelgasten de Pinot Noir van Fritsch al was de onweerstaanbaar lekkere Nuits St. Georges op dit moment misschien de net iets betere match bij de vol-au-vent van fazant met bospaddestoelen en ris de veau.
Hoe deed Raquillet het?


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Dave - 01-01-2019 03:44 PM

(01-01-2019 03:06 PM)Mathijs81 schreef:  
(01-01-2019 11:43 AM)Biff schreef:  Chateau Grand Bateau Bordeaux 2015
Op het etiket het gekende galjoen die we ook terugvinden bij Chateau Beychevelle St Julien 4e GCC. Blijkbaar betreft het hier de tweede wijn, maar ik kan dit gezien de prijsklasse moeilijk geloven (11.50).
Iemand die kan bevestigen?

Aangaande de Grand Bateau, niet een tweede wijn, want dit is Amiral de Beychevelle.
Dit is eerder een generische witte Bordeaux wijn ( zoals velen momenteel reeds doen ).
Vermoedelijk druiven afkomstig vanuit ganse regio Bordeaux en vinificatie door het Beychevelle team.
Zelf al kunnen proeven ( 2016 ) en vond hem nog niet zo slecht smaken, goeie P/K.

Klopt, Amiral is jaren te koop geweest bij Colruyt, maar de laatste jaargangen ('10 , '11) moesten bijna 25 € kosten en dat is hij niet waard. Degelijke wijn, hoor, maar Fiefs de Lagrange is beter én goedkoper.


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Innesto - 01-01-2019 06:43 PM

(01-01-2019 03:13 PM)Fre schreef:  
(01-01-2019 01:35 PM)Innesto schreef:  Veuve Fourny & Fils Champagne Blanc de Blancs Brut Nature Vertus Premier Cru
Henry Pellé Vignes de Ratier Menetou-Salon 2015
Yves Cuilleron St. Joseph Saint-Pierre Blanc 2014
François Raquillet Mercurey Vieilles Vignes 2016
Fritsch Pinot Noir "P" 2015
Bertrand et Axelle Machard de Gramont Nuits St. Georges Les Terrasses des Vallerots 2014
Donnafugata Passito di Pantelleria Ben Ryé 2015

Stuk voor stuk uitmuntende (feestelijke), en ook niet onbelangrijk op zo’n dagen, verteerbare wijnen. Als klap op de vuurpijl, een absolute voltreffer op het vlak van foodpairing dit jaar.

Wijn van de kerstdis... ? Voor mij en de meeste tafelgasten de Pinot Noir van Fritsch al was de onweerstaanbaar lekkere Nuits St. Georges op dit moment misschien de net iets betere match bij de vol-au-vent van fazant met bospaddestoelen en ris de veau.
Hoe deed Raquillet het?

Deze wijn was eigenlijk niet voorzien maar toch opengetrokken bij een even onvoorzien "tussengerechtje" met boudin blanc.

Jong, fris, krokant,... rank en elegant. Superbon!


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Fre - 01-01-2019 06:48 PM

(01-01-2019 06:43 PM)Innesto schreef:  
(01-01-2019 03:13 PM)Fre schreef:  
(01-01-2019 01:35 PM)Innesto schreef:  Veuve Fourny & Fils Champagne Blanc de Blancs Brut Nature Vertus Premier Cru
Henry Pellé Vignes de Ratier Menetou-Salon 2015
Yves Cuilleron St. Joseph Saint-Pierre Blanc 2014
François Raquillet Mercurey Vieilles Vignes 2016
Fritsch Pinot Noir "P" 2015
Bertrand et Axelle Machard de Gramont Nuits St. Georges Les Terrasses des Vallerots 2014
Donnafugata Passito di Pantelleria Ben Ryé 2015

Stuk voor stuk uitmuntende (feestelijke), en ook niet onbelangrijk op zo’n dagen, verteerbare wijnen. Als klap op de vuurpijl, een absolute voltreffer op het vlak van foodpairing dit jaar.

Wijn van de kerstdis... ? Voor mij en de meeste tafelgasten de Pinot Noir van Fritsch al was de onweerstaanbaar lekkere Nuits St. Georges op dit moment misschien de net iets betere match bij de vol-au-vent van fazant met bospaddestoelen en ris de veau.
Hoe deed Raquillet het?

Deze wijn was eigenlijk niet voorzien maar toch opengetrokken bij een even onvoorzien "tussengerechtje" met boudin blanc.

Jong, fris, krokant,... rank en elegant. Superbon!
Super bedankt


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Biff - 01-01-2019 07:51 PM

(01-01-2019 03:06 PM)Mathijs81 schreef:  Aangaande de Grand Bateau, niet een tweede wijn, want dit is Amiral de Beychevelle.
Dit is eerder een generische witte Bordeaux wijn ( zoals velen momenteel reeds doen ).
Vermoedelijk druiven afkomstig vanuit ganse regio Bordeaux en vinificatie door het Beychevelle team.
Zelf al kunnen proeven ( 2016 ) en vond hem nog niet zo slecht smaken, goeie P/K.
Bedankt Mathijs!
Het betrof de rode wijn hier, maar idd, het zal wel zoiets geweest zijn!
Daarom ook herkomstbenaming Bordeaux en niet St Julien waarschijnlijk!
(01-01-2019 03:44 PM)Dave schreef:  Klopt, Amiral is jaren te koop geweest bij Colruyt, maar de laatste jaargangen ('10 , '11) moesten bijna 25 € kosten en dat is hij niet waard. Degelijke wijn, hoor, maar Fiefs de Lagrange is beter én goedkoper.
De Amiral dronk ik nog nooit, maar de Fiefs de Lagrange 2009-10-11-12-13-14 en 15 liggen hier vredig te snurken Wink


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Tienne - 02-01-2019 12:52 AM

Hier genoten van de Leeloo vdf van Paul Barre 2017.

Volledig op zijn fruit gemaakt. Zeer zacht en fluwelig in de mond.

Na een goede zuurstofkuur was deze wijn (50/50 M/Cf) wat strenger en kon deze voor mij zelfs uit de Loire komen.

Deed het zeer goed bij de kalfslende.


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Vinogan(s) - 02-01-2019 10:50 AM

Kerstavond:

- oninteressant: generische champagne, wijnhuis ontgaat me; een correcte eenvoudige petit chablis 2017 zoals er vele chardonnay's zijn

- interessant: Mar de envero elaborado sobre lias 2016 (albarino uit rias baixas) en Matanegra crianza 2012 (tempranillo uit ribera)

Kerstdag: Ferrari perlé 2012 (chardonnay), Scrio 2004 (eindelijk een deftige fles Scrio!) en Galatrona 2006

Oudjaar: als bubbels de Bisol prosecco Crede en cuvée désirée van Désiré Petit, waarbij de 1e duidelijk de lichtere, zomerse stijl was en de 2e complexer en ook gewoon beter. Wit: de greco "cutizzi" 2017 van feudi di san gregorio en de Nosso 2016 van Menade (verdejo). Rood: Torrione 2007 van Petrolo (uit magnum) en daarna Poggio Valente 2007 van Le Pupille.

1 januari: de gewone crémant de Jura van Désiré Petit. In wit opnieuw de Mar de Envero en in rood chianti classico fonterutoli 2012.


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Smaakatleet - 02-01-2019 11:37 AM

Op kerstavond was het witte wijn.
Kerstdag rood.

Kwestie van variatie.
Op oudejaarsavond opnieuw rood, blijkbaar moet ik toch ergens een voorkeur hebben.


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Olivier - 02-01-2019 11:43 AM

(02-01-2019 11:37 AM)gertjeuh schreef:  Op kerstavond was het witte wijn.
Kerstdag rood.

Kwestie van variatie.
Op oudejaarsavond opnieuw rood, blijkbaar moet ik toch ergens een voorkeur hebben.

allez, dan hebben wij hetzelfde gedronken! Misschien wel in een andere volgorde Wink


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - redacteur - 02-01-2019 12:29 PM

Kerstavond

Marcel Lapierre Morgon 2017: bijna heel de fles alleen uitgelebberd, en dat met veel plezier! Mijn eerste kennismaking met Lapierre en het zal niet de laatste zijn.

Domaine Lafage Cuvée Centenaire: bedankt @Olivier voor de tip. Meer dan een proevertje heb ik er niet van gedronken, aangezien ik het bij rood heb gehouden. Leek me alvast een correcte wijn, goede P/K, al heb ik mijn witte wijnen liever wat droger. Bij de parelhoen met sherrysaus en de vele verschillende groenten/fruit wel een goede begeleider.

Kerstdag

Clos Saint Michel C9dP Cuvée Réservé 2009: Mooie C9 die nu goed op dronk is (en nog heel wat leven voor de boeg heeft). Blend van 40% Grenache, 30% Mourvedre en 30% Syrah. Had iets meer power verwacht, maar kreeg vooral finesse, wat zeker niet minder goed was. Voor de rest kan ik Jo volgen in zijn beschrijving van de 2007 van deze wijn in het degustatietopic van C9dP-wijnen uit 2007:

Citaat:Heel fris in de mond, met nu ook rood fruit, mooie spanning, peperachtige afdronk.

Oudejaar

Gourmet bij vrienden, geopteerd om enkele flessen Bordeaux te openen.

Chateau Belle-Vue 2010: Deze Haut-Médoc enkele uren op voorhand geopend en laten ademen in de fles. Expressieve neus van cassis en zwarte vruchten. Hout is nog iets te nadrukkelijk aanwezig, zal waarschijnlijk wel verder versmelten met nog wat kelderrust. Mooi mondgevoel, en middellange afdronk.

La Croix Figeac 2011: Zelfde zuurstofkuur als de Belle-Vue. Wijn was minder expressief dan de Haut-Médoc. Wat lichtere St Emilion GC, mooi op dronk met versmolten tannines. Correcte wijn zonder meer.

Chateau Capbern-Gasqueton 2010: PnP, want uiteraard nog dorst... deze Saint-Estèphe was meteen in the zone. Gewoon heel goed spul en P/K fantastisch (nog steeds te krijgen online bij Cora voor een prikje)!


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Smaakatleet - 02-01-2019 02:29 PM

(02-01-2019 11:43 AM)Olivier schreef:  
(02-01-2019 11:37 AM)gertjeuh schreef:  Op kerstavond was het witte wijn.
Kerstdag rood.

Kwestie van variatie.
Op oudejaarsavond opnieuw rood, blijkbaar moet ik toch ergens een voorkeur hebben.

allez, dan hebben wij hetzelfde gedronken! Misschien wel in een andere volgorde Wink

Dat kan zeker!
Later iets meer in detail treden hieromtrent
Smile


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Olivier - 02-01-2019 02:42 PM

Citaat:bedankt @Olivier voor de tip

Cheers!

Die Capbern-Gasqueton lijkt mij wel interessant om liggen te hebben. Misschien bestel ik er me wel wat. Ook bedankt voor de tip dus Smile


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - fleer - 02-01-2019 05:46 PM

Met Nieuwjaar dronken we de Cava Gran Baron Reserva Brut van de Colruyt als starter gevolgd door een witte Pazo Señorans Selección de Añada 2010 - één van de beste Albarino's in de wereld.
Rood werd gestart door Palari Faro Palari 2009, een wijn die me dit jaar verraste gevolgd door Hacienda Monasterio reserva 2011, afronden deden we met een Giusto Di Norti Tua Rita 2004 die volgens mijn smaak iedereen klopte ... zijn kruidigheid sprak me aan, anderen waren dan weer gecharmeerd door de Monasterio ... het lag dicht bij elkaar.

Grtz


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - 33S - 03-01-2019 10:57 AM

Met kerst was het mijn laatste fles van Domaine de la Chevalerie - Busardières 2005. Tevens de beste fles. Heel mooi versmolten.

Ook nog een glas Biondi Santi - Sassoalloro 2012. Op zich goeie wijn, maar verbleekte wat in vergelijking met de vorige. Op dag 3 was hij op zichzelf wel heel mooi.

Dag erna mocht ik voor de wijn zorgen voor een publiek dat niet echt gewoon is van wijn te drinken.

Had eerst de Fiano 2016 van Ciro Picariello geopend, maar na voorproeven besloten dat dit toch geen allemansvriend was en fles opzijgezet in ruil voor de Fiano 'Ciaca Bianca' 2017 van Mandrarossa, een heel frisse wijn die zeer in de smaak viel. Zeer aromatisch (witte bloemen, jasmijn, ...) wat me doet twijfelen of dit wel dezelfde Fiano is als in Campanië. Deed mij meer denken aan de Fiano Minutolo uit Puglia. Uitstekende P/K.

Als aperitief 2 Franciacorta's: Ferghettina Franciacorta Brut en Lo Sparviere Franciacorta Cuvee 7 Brut. Hier waren de meningen verdeeld. Sommigen vonden de Ferghettina frisser. Anderen hadden voorkeur voor de Lo Sparviere die rijper en ronder was. Zelf had ik een duidelijke voorkeur voor de Lo Sparviere. Behoorlijk indrukwekkend voor een instap Franciacorta.


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Thomas - 04-01-2019 12:37 PM

(03-01-2019 10:57 AM)33S schreef:  Had eerst de Fiano 2016 van Ciro Picariello geopend, maar na voorproeven besloten dat dit toch geen allemansvriend was en fles opzijgezet in ruil voor de Fiano 'Ciaca Bianca' 2017 van Mandrarossa, een heel frisse wijn die zeer in de smaak viel. Zeer aromatisch (witte bloemen, jasmijn, ...) wat me doet twijfelen of dit wel dezelfde Fiano is als in Campanië. Deed mij meer denken aan de Fiano Minutolo uit Puglia. Uitstekende P/K.

Klinkt inderdaad meer als Fiano Minutolo. De Fiano van Ciro Picariello 2016 toevallig ook op Nieuwjaar geopend en die is toch niet tegengevallen. Was al veel meer open dan mijn eerste fles in mei. Vaak geproefd in Napels in verschillende jaargangen en gemerkt dat die wijnen toch wel pas na minimum 2 a 3 jaar zich beginnen ontplooien. En als je Luciano Pignataro, dé wijnjournalist van Campania, mag geloven, mogen ze nog veel langer rusten...


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Benz - 06-01-2019 11:12 PM

Hier mijn lijstje van Oudjaar:
Champagne Vranken Demoiselle
Wit:
Carbonnieux 2013
Cloudy Bay te Koko 2017
Rood:
Pouget Margaux 2010
Belair St-Emilion 1995
Pavie Decesse St-Emilion 1995


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - vinejo - 06-01-2019 11:22 PM

(06-01-2019 11:12 PM)Benz schreef:  Hier mijn lijstje van Oudjaar:
Champagne Vranken Demoiselle
Wit:
Carbonnieux 2013
Cloudy Bay te Koko 2017
Rood:
Pouget Margaux 2010
Belair St-Emilion 1995
Pavie Decesse St-Emilion 1995

...en de winnaar was...
de Belair?


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Benz - 06-01-2019 11:35 PM

(06-01-2019 11:22 PM)vinejo schreef:  
(06-01-2019 11:12 PM)Benz schreef:  Hier mijn lijstje van Oudjaar:
Champagne Vranken Demoiselle
Wit:
Carbonnieux 2013
Cloudy Bay te Koko 2017
Rood:
Pouget Margaux 2010
Belair St-Emilion 1995
Pavie Decesse St-Emilion 1995

...en de winnaar was...
de Belair?

Nee, het was verrassend genoeg de Pouget 2010 die het haalde! Wink


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - 33S - 07-01-2019 10:00 AM

(04-01-2019 12:37 PM)Thomas schreef:  
(03-01-2019 10:57 AM)33S schreef:  Had eerst de Fiano 2016 van Ciro Picariello geopend, maar na voorproeven besloten dat dit toch geen allemansvriend was en fles opzijgezet in ruil voor de Fiano 'Ciaca Bianca' 2017 van Mandrarossa, een heel frisse wijn die zeer in de smaak viel. Zeer aromatisch (witte bloemen, jasmijn, ...) wat me doet twijfelen of dit wel dezelfde Fiano is als in Campanië. Deed mij meer denken aan de Fiano Minutolo uit Puglia. Uitstekende P/K.

Klinkt inderdaad meer als Fiano Minutolo. De Fiano van Ciro Picariello 2016 toevallig ook op Nieuwjaar geopend en die is toch niet tegengevallen. Was al veel meer open dan mijn eerste fles in mei. Vaak geproefd in Napels in verschillende jaargangen en gemerkt dat die wijnen toch wel pas na minimum 2 a 3 jaar zich beginnen ontplooien. En als je Luciano Pignataro, dé wijnjournalist van Campania, mag geloven, mogen ze nog veel langer rusten...

Die Picariello viel bij mij zeker niet tegen hoor, maar vond 'm al iets te "complex" voor de mensen aan de tafel die niet echt wijnliefhebbers zijn. Heb ik er zelf maar met plezier van gedronken Smile

Volledig akkoord met je opmerkingen over Fiano. Drink mijn meeste Fiano ook pas na 3-5 jaar. Dan zijn ze op hun best. Als ik genoeg flessen heb, doe ik er wel altijd eentje jong open.

Die Luciano Pignataro volg ik ook al een tijd. Die kent elk restaurant in de regio Smile


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - vinejo - 08-01-2019 10:58 AM

Een lumineus ideetje van mijn vrouw op ouwejaar..: Een culi-muzikale trip...

Voor foto s van de gerechten met bijhorende muziek:
https://wijnliefhebbers.wordpress.com/2019/01/08/ouwejaar-2019-culi-muzikale-trip/

De wijnen waren deze keer van secundair belang maar daarom niet minder geslaagd:

Bij de hapjes dronken we onze “huischampagne”, de Cuvee du Siècle 2012 Crémant de Jura van Les vignerons de Pupillin.

In wit (en perfect bij de gamba diabolique) de Longues Terres Macon Loché van Coutierier (net zoals Biff dacht ik ;-) )

In rood eerst de Dernauer 2015 van Julia Bertram, maar beter bij de hoofdmaaltijd was de Des Tours VdP 2013

Deze laatste wijn was dus heel lekker bij het gerecht maar op zich vond ik m precies iets te zoeterig.
Twee dagen later echter, toen ik met enige argwaan het restje uitdronk, was deze wijn schitterend, gewoonweg Chateuneuf niveau!

Besluit: Des Tours 2013? Afblijven!


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Olivier - 08-01-2019 11:21 AM

(08-01-2019 10:58 AM)vinejo schreef:  Een lumineus ideetje van mijn vrouw op ouwejaar..: Een culi-muzikale trip...

Voor foto s van de gerechten met bijhorende muziek:
https://wijnliefhebbers.wordpress.com/2019/01/08/ouwejaar-2019-culi-muzikale-trip/

De wijnen waren deze keer van secundair belang maar daarom niet minder geslaagd:

Bij de hapjes dronken we onze “huischampagne”, de Cuvee du Siècle 2012 Crémant de Jura van Les vignerons de Pupillin.

In wit (en perfect bij de gamba diabolique) de Longues Terres Macon Loché van Coutierier (net zoals Biff dacht ik ;-) )

In rood eerst de Dernauer 2015 van Julia Bertram, maar beter bij de hoofdmaaltijd was de Des Tours VdP 2013

Deze laatste wijn was dus heel lekker bij het gerecht maar op zich vond ik m precies iets te zoeterig.
Twee dagen later echter, toen ik met enige argwaan het restje uitdronk, was deze wijn schitterend, gewoonweg Chateuneuf niveau!

Besluit: Des Tours 2013? Afblijven!

mooie menu, zeg!


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - TheWineVet - 08-01-2019 04:29 PM

Kerstavond en oudjaar telkens thuis gevierd. Kerstavond met beiderzijdse ouders en schoonbroers, Oudjaar met bevriend koppel...
24/12:
hapjes van mijn schoonbroers met Champagne van Rochet-Bocart "blanc de blancs brut nature" en al een witte Sancerre 2014 VV van Neveu.
voorgerecht: klassiek vispannetje met zeekraal, geflankeerd door Chablis vauprin 2016 van Lavantureux.
Bij hertenfilet (gegaard op 53 graden) of kalkoen (op 63 graden) met witloof, aardpeerzalf, spruitjes, kroketjes en een lekker sausje had ik enkele klassieke 2009 Bdx klaar staan: Chapelle de Potensac, S-M en dan nog Fontenil. Fontenil leek me wat naar oxidatie te neigen, dus vlug een Bourgogne graviers 2012 van Fr. Magnien dan maar.
Geëindigd met een halfje Guiraud 2011 bij de homemade Christmaspudding met creme anglaise of voor de kieskeurigen homemade tiramisu...

31/12:
Magnum Rochet-Bocart Brut met gegratineerde oesters 'green curry', foie met verse mangochutney, verse coquilles met gegrilde notencrumble/beurre noisette en pastinaakzalf, kreeftenbisque
Voorgerechtje met tonijn, quinoa, groene curry, guacamole, sojavinaigrette. Ik vond de 2017 Vouvray sec 'Clos du bourg' hier reeds zeer mooi bij gaan.
Als hoofgerecht zelfgeschoten fazant, traag gegaard, met verse pasta en verse wintertruffel, trompettes de mort, pieds de mouton en aardpeer.
Hierbij 1990 Clos des Jacobins St-Emilion en Bodegas Riojanas Monte Real Gran reserva 2007
Als tussendoor nog de machtige Chablis Grand cru Bougros 2016 van Lavantureux om wakker te blijven tot 12u!
Om 2019 in te gaan een rosé van Rochet-Bocart laten schieten: schol en een zalig 2019 voor iedereen155wijn


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Dc - 08-01-2019 09:51 PM

Amai site even plat en daarna drukdruk
Bij deze:

Kerstavond:
Terlan Lagrein 2015 tijdens het koken Smile

WIT:
Klein Zalze sauvignon Blanc Family Reserve 2015
Ossian Quintaluna 2015
ROOD:
Auditori 2014(wat een wijn)
Penafalcon Reserva 2004 (andermaal: wat een wijn!)

Kerstdag;

Champagne:
Fallet Extra Brut
Sabine Godmé Rosé
2 mooie champagnes amai. Enkele dagen nadien de gewone brut van Godmé. De pinot Meunier in de cuvee kan me bekoren, alleen iets te hoog in restsuiker voor mij (8gr)
WIT:
Alois Ladeger Pinot Grigio
Thomas Postigo Blanco F.B.
ROOD:
Arnaldo Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano 2010
Kanonkop Cabarnet Sauvignon 2006 --> KURKbangheadbangheadbanghead
Als vervanger nog een fles Luigi Bosca Gala IV 2009

2 dagen lekkere wijnen en eerlijk gezegd even hoogstaand culinair genoten!


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - vinejo - 08-01-2019 11:38 PM

Die Auditori, kan je daar eens wat meer over zeggen, Daan?


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - wvd - 09-01-2019 11:17 AM

(08-01-2019 09:51 PM)Dc schreef:  Kanonkop Cabarnet Sauvignon 2006 --> KURKbangheadbangheadbanghead

Bekijk het positief: dat wordt een heerlijke civet de whatever, Coq au vin of Brasato al Kanonkop! Smile


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Kupers - 09-01-2019 11:59 AM

Het waren verschillende drinkfasen dit jaar:

Kerstdag zelf - gewerkt en afgesloten met een mooie 1997 Produttori dei Barbaresco Montestefano Riserva, volledig à point met een prachtig aroma, elegant maar toch vlezig.

Tweede kerstdag - familiefeest 1
Jean Laurent Blanc des Blancs non-dose en de rosé brut als aperitief - beste bewijs dat er in de Aube fantastische champagnes worden gemaakt, jammer dat je ze steeds ter plaatse moet gaan zoeken.
Kleine Zalze Vineyard Selection Chenin Blanc 2017 - Eigen distributie dus niet veel commentaar, was op een recente degustatie niet voor niets de best verkochte witte wijn
Domaine des Remizières Crozes Hermitage 2016 - refererend naar de topic v Coursodon denk ik dat 2016 mij zeer kan bekoren, iets strakker en vinniger dan 2015, nog duidelijk op jong fruit maar met een heel mooi potentieel
Thelema Vin de Hel Muscat 2012 - mooi op dronk, tropisch fruit wat perfect ging met een kerststronkje op basis van mango en kokos
Terug van het restaurant - Natte Valleij Cinsault 2016 - ook eigen distributie, en de meest verkochte rode wijn op een recente degustatie Smile.

Tweede kerstfeest afgelopen zaterdag:
Ruffus als aperitief, de laatste flessen gekocht in 2016 - mooi, iets zachter dan toen ik hem pas kocht, iets minder hard ook, en een van de betere Belgische schuimwijnen
Yves Cuilleron Lyseras 2011 - honing, perzik, geconfijte citroen, en ongelofelijk zacht in de mond, nu perfect
Dufouleur Fixin PC Clos du Chapitre 2007 - licht storende tannines in de mond, maar voor de rest wel wat je verwacht van een Bourgogne van 10 jaar oud, niet gigantisch memorabel, maar tegelijkertijd wel aantonend dat je niet altijd naar de meest prestigieuze appellaties van de Cote de Nuits moet gaan.


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Dc - 09-01-2019 01:15 PM

(08-01-2019 11:38 PM)vinejo schreef:  Die Auditori, kan je daar eens wat meer over zeggen, Daan?

Wat wil je erover weten?
We hebben hem de nodige uren lucht gegeven.
Donker fruit, mineralig, licht liquoreus maar positief.
Vol, vlezig en mooie afdronk.

Ligt voor een deel wel in het verlangde van de Brao maar wel een niveau hoger. Mag ook wel gezien de prijssetting Smile


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - vinejo - 09-01-2019 01:44 PM

(09-01-2019 01:15 PM)Dc schreef:  
(08-01-2019 11:38 PM)vinejo schreef:  Die Auditori, kan je daar eens wat meer over zeggen, Daan?

Wat wil je erover weten?
We hebben hem de nodige uren lucht gegeven.
Donker fruit, mineralig, licht liquoreus maar positief.
Vol, vlezig en mooie afdronk.

Ligt voor een deel wel in het verlangde van de Brao maar wel een niveau hoger. Mag ook wel gezien de prijssetting Smile

Ah, t is dus een Portugees.. ;-)


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Kupers - 09-01-2019 03:09 PM

(09-01-2019 01:44 PM)vinejo schreef:  
(09-01-2019 01:15 PM)Dc schreef:  
(08-01-2019 11:38 PM)vinejo schreef:  Die Auditori, kan je daar eens wat meer over zeggen, Daan?

Wat wil je erover weten?
We hebben hem de nodige uren lucht gegeven.
Donker fruit, mineralig, licht liquoreus maar positief.
Vol, vlezig en mooie afdronk.

Ligt voor een deel wel in het verlangde van de Brao maar wel een niveau hoger. Mag ook wel gezien de prijssetting Smile

Ah, t is dus een Portugees.. ;-)

Een Spanjaard Jo, niet te verwarren met de Dao Tongue


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - vinejo - 09-01-2019 04:14 PM

(09-01-2019 03:09 PM)Kupers schreef:  
(09-01-2019 01:44 PM)vinejo schreef:  
(09-01-2019 01:15 PM)Dc schreef:  
(08-01-2019 11:38 PM)vinejo schreef:  Die Auditori, kan je daar eens wat meer over zeggen, Daan?

Wat wil je erover weten?
We hebben hem de nodige uren lucht gegeven.
Donker fruit, mineralig, licht liquoreus maar positief.
Vol, vlezig en mooie afdronk.

Ligt voor een deel wel in het verlangde van de Brao maar wel een niveau hoger. Mag ook wel gezien de prijssetting Smile

Ah, t is dus een Portugees.. ;-)

Een Spanjaard Jo, niet te verwarren met de Dao Tongue

Ah ok
Maar niet dat ik met Dao verwarde hoor, zo achterlijk ben ik nu ook weer niet Big Grin
De benaming Brao leek me gewoon echt iets voor een Portugees...


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Biff - 09-01-2019 09:29 PM

(08-01-2019 10:58 AM)vinejo schreef:  In wit (en perfect bij de gamba diabolique) de Longues Terres Macon Loché van Coutierier (net zoals Biff dacht ik ;-) )
Yip, idd Jo!
Maar wij hadden hem op kerstavond Sleepy
(08-01-2019 04:29 PM)TheWineVet schreef:  Als hoofgerecht zelfgeschoten fazant, traag gegaard, met verse pasta en verse wintertruffel, trompettes de mort, pieds de mouton en aardpeer.
Volgende keer, bellen hé Wink


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Fre - 09-01-2019 11:09 PM

Allé, iedereen is hier los kunnen gaan op Kerst & Nieuwjaar terwijl ik uit miserie bier moest drinken (op een ander).


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Dc - 10-01-2019 10:27 AM

(09-01-2019 04:14 PM)vinejo schreef:  
(09-01-2019 03:09 PM)Kupers schreef:  
(09-01-2019 01:44 PM)vinejo schreef:  
(09-01-2019 01:15 PM)Dc schreef:  
(08-01-2019 11:38 PM)vinejo schreef:  Die Auditori, kan je daar eens wat meer over zeggen, Daan?

Wat wil je erover weten?
We hebben hem de nodige uren lucht gegeven.
Donker fruit, mineralig, licht liquoreus maar positief.
Vol, vlezig en mooie afdronk.

Ligt voor een deel wel in het verlangde van de Brao maar wel een niveau hoger. Mag ook wel gezien de prijssetting Smile

Ah, t is dus een Portugees.. ;-)

Een Spanjaard Jo, niet te verwarren met de Dao Tongue

Ah ok
Maar niet dat ik met Dao verwarde hoor, zo achterlijk ben ik nu ook weer niet Big Grin
De benaming Brao leek me gewoon echt iets voor een Portugees...

Brao is een andere cuvee van Acustic Smile


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Baldrick - 18-01-2019 09:06 PM

Op oudejaar kwamen enkele vrienden en familie bij ons de goede voornemens aanscherpen. Een van die vrienden was van het bijna gezegende jaar 1985.
Heeft mijn wijlen nonkel pastoor nu niet toevallig een fles achtergelaten van dat jaar, zou er dan toch een god zijn?

De fles: Pouilly-Fumé - Domaine des Chantebines 1985
Na wat raad gevraagd te hebben besloten de fles toch open te doen in de veronderstelling dat de symboliek rond 'een fles van m'n geboortejaar!' ook wel telt, en de pompbak was niet ver.

Ontkurken: De kurk was geen fan van de kurkentrekker, bij de minste aanraking schoof hij vlot verder naar beneden. Enige oplossing, volledig doorduwen.

voorspelt al niet veel goeds

Kleur: Witgeel, geen spatje ouderdom te bespeuren.
Geur: Toast, nootjes, boter. Lijkt wel op iets wat sur lie gelegen heeft.
Smaak: Fris, citrus, zuurtjes. Knapperig bijna, maar toch ook een soort smeuïgheid, vol mondgevoel.

Als de wijn nog drinkbaar was gingen we eigenlijk al lang content geweest zijn. Maar het was meer dan drinkbaar, het was van de eerste slok tot de laatste genieten. Het begin van een mooie avond.

En nog een vraag, bewaart sauvignon blanc uit de Loire soms goed?


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Smaakatleet - 06-03-2019 06:10 PM

(18-01-2019 09:06 PM)Baldrick schreef:  Op oudejaar kwamen enkele vrienden en familie bij ons de goede voornemens aanscherpen. Een van die vrienden was van het bijna gezegende jaar 1985.
Heeft mijn wijlen nonkel pastoor nu niet toevallig een fles achtergelaten van dat jaar, zou er dan toch een god zijn?

De fles: Pouilly-Fumé - Domaine des Chantebines 1985
Na wat raad gevraagd te hebben besloten de fles toch open te doen in de veronderstelling dat de symboliek rond 'een fles van m'n geboortejaar!' ook wel telt, en de pompbak was niet ver.

Ontkurken: De kurk was geen fan van de kurkentrekker, bij de minste aanraking schoof hij vlot verder naar beneden. Enige oplossing, volledig doorduwen.

voorspelt al niet veel goeds

Kleur: Witgeel, geen spatje ouderdom te bespeuren.
Geur: Toast, nootjes, boter. Lijkt wel op iets wat sur lie gelegen heeft.
Smaak: Fris, citrus, zuurtjes. Knapperig bijna, maar toch ook een soort smeuïgheid, vol mondgevoel.

Als de wijn nog drinkbaar was gingen we eigenlijk al lang content geweest zijn. Maar het was meer dan drinkbaar, het was van de eerste slok tot de laatste genieten. Het begin van een mooie avond.

En nog een vraag, bewaart sauvignon blanc uit de Loire soms goed?

Ja.


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Biff - 06-03-2019 08:11 PM

(18-01-2019 09:06 PM)Baldrick schreef:  En nog een vraag, bewaart sauvignon blanc uit de Loire soms goed?
Blijkbaar wel!
Ik ben hier aangenaam door verrast eigenlijk. Altijd in de veronderstelling geweest dat wijnen met 100% Sauvignon Blanc druif toch voor hun 10e zeker moesten gedronken worden.
Zo zie je maar...


RE: Kerst/ouwejaar 2018 - Jordaens - 07-03-2019 12:06 PM

Toch wel rekening houden met het veranderende karakter. Zelf hou ik helemaal niet van belegen sauvignons en houd ik het bij zo snel mogelijk drinken, ook als het om wat grotere bordeaux of loires gaat. Ieder zijn meug.