wijnliefhebbers
Tweede wijnen van Bordeaux - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Tweede wijnen van Bordeaux (/thread-648.html)


Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 28-10-2010 07:32 PM

Naar aanleiding van de conversatie over Les Hauts de Pontet, deze topic:

Welke tweede wijnen vind je de moeite, welke in het geheel niet?

Voor mezelf:

Dé beste: Pavillon Rouge (maar ondertussen ook zeer duur)
Pagodes de Cos (duur)
Ook goed: Les Tourelles de Longueville
Misschien: Hauts de Pontet (nog betaalbaar aan 20 euro)
PQ-top: Fiefs de Lagrange
Dame de Malescot (zeer goede 1999)
Ontgoochelend: Reserve de la Comtesse

Buiten categorie (want niet echt tweede wijn): Clos du Marquis: Nog nooit echt onder de indruk geweest


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 28-10-2010 07:50 PM

Clos komt van andere wijngaard dacht ik, nog niet gedronken : enkel 2004 liggen

mijn Carruades heb ik verkocht Smile

ik heb ook nog 1 fles Les Forts de Latour 2006 liggen : zal waarschijnlijk op ebay terecht geraken

Réserve de la Comtesse 2003 was nog OK vond ik, in wijnfestival Carrefour aan heel correcte prijs kunnen kopen

misschien ook nog La Dame de Montrose toevoegen aan lijstje

La Croix de Beaucaillou 2007 was lekker


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Pat Leoville - 28-10-2010 07:58 PM

Clos komt inderdaad uit een andere wijngaard. Les Forts is natuurlijk de moeite, maar duur. Zelf vond ik La Parde de Haut Bailly 2005 heel mooi. Wel 2005.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 28-10-2010 08:00 PM

ik heb 50 euro betaald voor die fles Les Forts 2006 : natuurlijk heel scherp aangekocht, zou dit meer dan een 90-score waard zijn? het zou me verwonderen dat hij P/K echt 80 euro of zo waard is (voor die prijs moet hij wel verkocht geraken), niet mijn gewoonte om wijn te verkopen, maar een zaakje doen is altijd meegenomen Smile


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Tom - 28-10-2010 08:20 PM

@ Vinejo

Zelf een deel Reserve's de la Comtesse liggen van 2004 en al een zestal geproefd. Voor de 17 Euro die ik ervoor betaalde (een ganse palet voorradig aan deze prijs in de Auchan), vind ik dat je er een zéér mooie, elegante Pauillac voor terugkrijgt.

Al eens op een andere plaats vermeld: ook de tweede wijn van Grand Puy Lacoste, de Lacoste Borie, is P/K dik OK. (in FRA, want op delhaizewineworld durven ze er 25 Euro voor vragen).


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Jan VG - 28-10-2010 09:53 PM

P/Q inderdaad zware fan van Fiefs de Lagrange, voor rond 15 Euro (soms wat goeikoper voor de mindere jaargangen) altijd geweldig.
Heb zo al de 95, 98 en 2000 geproefd, de latere jaargangen liggen nog te wachten.
Ook fan van Pavillon, maar idd zeer duur aan t worden.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Pat Leoville - 28-10-2010 11:39 PM

(28-10-2010 08:00 PM)Kris G schreef:  ik heb 50 euro betaald voor die fles Les Forts 2006 : natuurlijk heel scherp aangekocht, zou dit meer dan een 90-score waard zijn? het zou me verwonderen dat hij P/K echt 80 euro of zo waard is (voor die prijs moet hij wel verkocht geraken), niet mijn gewoonte om wijn te verkopen, maar een zaakje doen is altijd meegenomen Smile

Heb zelf enkele Les Forts van 2000 gedronken en vond deze wel de moeite. Ook de 2005 en de 2008(vat) zijn heel mooi.
Heb een tijdje geleden ook Chapelle d'Ausone 2006 geproefd. Mooi maar zeker zijn geld niet waard.
Zo had ik een hele tijd geleden 12 flessen van Carruades de Lafite 2004 gekocht aan 32 euro/fles. Wel vond dat deze zelfs zijn 32 euro niet waard was, laat staan de ongelooflijke prijzen die men er nu voor vraagt. banghead


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 28-10-2010 11:52 PM

die Carruades kun je met hele dikke winst verkopen en iets beters in de plaats mee kopen, ik heb zelf mijn 2 flessen 2004 verkocht om Pontet Canet mee te kopen


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Dave - 29-10-2010 08:51 AM

- Fiefs de Lagrange (uiteraard !!!)
- Réserve de la Comtesse '01 en '04 al geproefd; vond ik toch wel een heel mooie wijn voor de 18 € die ik ervoor betaald heb.
- Sarget de Gruaud Larose; brol !
- Moulin de Duhart; goed maar te duur !
- Amiral de Beychevelle: Simpel maar wel lekker (zeker als je 'm kan kopen aan 2,70€/fles ;woeha
- Demoiselle de Sociando; ni slecht maar ook weer te duur
- Hauts de Pontet; goed als je 'm onder de 20 € vindt
- Croix de Beaucaillou; '04 geproefd; kon mij absoluut niet boeien, '05 is naar 't schijnt wel heel goed....


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 29-10-2010 09:03 AM

Die Reserve heb ik veroordeeld op basis van één oogstjaar, niet correct eigenlijk van mij: t Was de 2000, heb er verscheidene van gedronken en altijd gevonden dat ie was platgeslagen door het hout. Nochtans , een tweede wijn in een topjaar...
Demoiselle enkel de 1999, wel zes flessen van gedronken, nooit onder de indruk geweest, integendeel zelfs.
Sarget dronk ik 1 keer, de 1993 dan nog en guess what..? Die was zeer goed.. Rolleyes

Om maar te zeggen... alles is relatief, zéker ons oordeel over een bepaalde wijn.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Dave - 29-10-2010 09:30 AM

Da's heel juist !

Maar ik heb persoonlijk besloten om ni meer al te veel geld in tweede wijnen te steken. P/Q zijn de meeste niet zo interessant. Dan geef ik liever 10 of 15 euro meer uit voor de eerste wijn.

In de prijscategorie van de meeste tweede wijnen (15 - 20 euro) krijg je in de Rhone of Languedoc eigenlijk meer wijn voor je geld, vind ik.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 29-10-2010 09:36 AM

Ja dat is ook juist Wink maar de laatse jaren krijg ik de indruk dat de tweede wijnen kwalitatief beter worden- soms durf ik zelfs te denken (hopen eigenlijk , in al mijn naïviteit Rolleyes ) dat bepaalde wijnbouwers van topkastelen die voor de gewone wijnliefhebber niet meer betaalbaar zijn, hun tweede wijn extra goed maken (sommigen bijna op het niveau van de eerste in vroegere tijden- cfr Pavillon) om op die manier de échte wijnliefhebber nog de kans te geven hun wijnen te degusteren.
Bewaarkracht zal wel minder zijn, iets minder houtlagering, wat minder extractie, maar... hé, zijn dat eigenlijk geen voordelen...? Cool


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Tom - 29-10-2010 09:38 AM

@ Dave
In de prijscategorie van de meeste tweede wijnen (15 - 20 euro) krijg je in de Rhone of Languedoc eigenlijk meer wijn voor je geld, vind ik.

Zeer zeker akkoord. En eveneens zo met de sauvignons blancs en de pinot noirs in de Sancerre. Verblijf er momenteel voor een weekje en bevalt me uitstekend!


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Pat Leoville - 29-10-2010 01:08 PM

Tweede wijnen zijn soms wel heel interessant in de topjaren. Zijn veel vlugger op dronk en zijn dikwijls beter dan de eerste wijn 20 of 30jaar geleden meestal was.
Maar inderdaad in vele jaren is de P/Q verhouding ver te zoeken.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - koen - 29-10-2010 04:24 PM

mijn top:

les tourelles ... heb er nog een zestal van 2000
les hauts ... nog maar eentje van 2000
en ook de fiefs

sarget inderdaad zijn geld niet waard


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - don quichotte - 29-10-2010 09:08 PM

(29-10-2010 01:08 PM)Pat Leoville schreef:  ...................Maar inderdaad in vele jaren is de P/Q verhouding ver te zoeken.

Bij de eerste wijnen van deze domeinen of Châteaux is de P/Q nog verder te zoeken den dag van vandaag.Big Grin


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 29-10-2010 09:24 PM

(29-10-2010 09:08 PM)don quichotte schreef:  
(29-10-2010 01:08 PM)Pat Leoville schreef:  ...................Maar inderdaad in vele jaren is de P/Q verhouding ver te zoeken.

Bij de eerste wijnen van deze domeinen of Châteaux is de P/Q nog verder te zoeken den dag van vandaag.Big Grin

[Afbeelding: Bang.jpg]

Klop d' erop!



RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Tienne - 29-10-2010 10:40 PM

(29-10-2010 04:24 PM)koen schreef:  mijn top:

les tourelles ... heb er nog een zestal van 2000
les hauts ... nog maar eentje van 2000
en ook de fiefs

sarget inderdaad zijn geld niet waard

Een paar jaar terug kunnen proeven, uit eigen voorraad, van de les Tourelles de Longueville 2000, idd een zeer mooie wijn. Jammergenoeg was dit toen mijn laatste fles en kan ik deze wijn nu niet meer opvolgen.

Niet uit eigen voorraad, kon ik ooit eens proeven van de Pavillon rouge du chateau Margaux 2005, ....trumendous stuff!


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Sensor - 29-10-2010 11:09 PM

Tja....die tweede wijnen...toch een duidelijke voorliefde hoor en dit om twee redenen, 'k vind ze zelf berefijn en ze zijn veel betaalbaarder dan hun oudere zus...en zeg nu zelf,wie zou je normaal gesproken eerst kiezen, de oudste of de jongste ha. In elk geval heb ik me duchtig en doelbewust laten gaan voor 2009. Vanzelfsprekend Pavillon Rouge waarbij ik zeker uitkijk in vergelijking met de 2000 en 2005, verder Les Hauts de Pontet, Carruades Lafitte, Les forts de Latour, La Dame de Montrose, Les Pagodes de Cos en Le petit Mouton als nieuwigheid voor me. Raar maar waar geen Fiefs de Lagrange dit jaar (voorlopig).


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 29-10-2010 11:13 PM

welke kastelen maken ondertussen een 3e wijn? > dat zou goed nieuws moeten zijn voor de kwaliteit van de 2e wijn

ik vind ze toch te duur en je hebt steeds het gevoel van hmmm hoe zou de 1e wijn dan wel niet smaken

als ik natuurlijk P/K een goede koop kan doen door een 2e wijn te kopen zal ik wel niet twijfelen Smile


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Pat Leoville - 29-10-2010 11:20 PM

Van de derde wijnen vind ik eigenlijk Pauillac van Latour best ok (wel moeilijk te vinden en best duur)


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Alex - 30-10-2010 11:37 AM

het is niet echt een "tweede" wijn, maar een volwaardige château volgens Bart. Maar de Prieuré van La Marzelle vond ik zeer lekker


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 09-11-2010 03:49 PM

die 2e wijnen zijn belachelijk duur aan het worden, er is net flesje Pavillon 2006 verkocht aan 71,50 op ebay, dus met transportkost 77,50 euro Gek?


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Sensor - 09-11-2010 07:22 PM

(09-11-2010 03:49 PM)Kris G schreef:  die 2e wijnen zijn belachelijk duur aan het worden, er is net flesje Pavillon 2006 verkocht aan 71,50 op ebay, dus met transportkost 77,50 euro Gek?

Alles is relatief he, net zoals met andere zaken een kwestie van vraag en aanbod. Een dag of 10 geleden werd er één verkocht voor een goede 51 euro en vorige zomer zag ik hem staan aan 75 euro in de Carrefour.
Zelf heb ik eergisteren een kist Pavillon 2006 verkocht aan 850 euro en 2 kisten 2005 aan 1100 euro per stuk. Ik vind zonder problemen wel een andere wijn die me bekoren kan. Maw, als de prijs me kan overtuigen er afscheid van te nemen doe ik dat ook, zelfs als ik de wijn super lekker vind. Zekerheden bestaan niet en zo zullen er nog engelen buiten vliegen zoals bv de pas bestelde Carruades 2009 die al verdriedubbeld is.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 09-11-2010 08:49 PM

er is toch iets grondig mis met de P/K-verhouding op de bdx-markt, neem die Pavillon '06 : krijgt van RP een 86 (in zijn ogen dus brol want zoals hij met punten smijt de laatste tijd is een 86 gewoon een belediging) en op CT haalt hij die 86 score zelfs niet, als je daar dan de prijs naast zet klopt er toch iets niet, ik hoop die Montrose 2000 voor een beetje meer binnen te halen, maar die scoort waarschijnlijk wel 94-95

ik zit vaak op ebay en hoe ik sommige prijzen zie stijgen, doet me vrezen dat top bdx niet meer voor de amateur met een normaal budget zal zijn weggelegd Sad zelfs 2007 scoort hoog Huh


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Sensor - 09-11-2010 09:11 PM

@ Kris G: 'k Begrijp jou stelling ten volle, brd is inderdaad een dure hobby geworden. Langs de andere kant is het een kwestie van smaak enerzijds en budget anderzijds. Ik kocht Pavillon 2006 bv voor z'n smaak en niet voor de score maar als men daar bijna 50% extra voor wil geven zal je geen tranen zien vloeien. Idem dito met andere zaken, de woning koste 25 jaar geleden maar 1/6 van de huidige prijs...de Pavillon die ik toen kocht betaalde ik 625 Bfr of een dikke 15 euro....zou een 90 euro vandaag zijn. Idem dito met bv auto's en goud en daar zitten de chinezen niet voor iets tussen. Confused


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Venne - 10-11-2010 12:12 AM

Woning 1/6 van de huidige prijs op 25 jaarwatte Das straf, tis nog steeds dezelfde woning? Of ge telt uwen wijnkelder mee? :-)


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Pat Leoville - 10-11-2010 09:21 AM

Wij wonen nu 18 jaar in ons huis. Dus pakt nu x5. Denk er toch aan het te verkopen applausapplausapplaus
Misschien zelfs aan ne Chinees. Die koopt het voor de wijn en neemt het huis erbij.Big Grin


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - don quichotte - 10-11-2010 12:40 PM

Frank Van der Auwera schreef ook een artikel over het prijskaartje.
Zie: http://blogs.tijd.be/wijntijd/2010/10/tweede-wijnen-worden-steeds-duurder.html

@ Sensor,

Een vergelijking maken met de toename van je netto salaris over de jaren blijkt met toch representatiever. Wie heeft er hier de laatste jaren netto verhogingen gekregen gelijk aan de procentuele verhogingen van de topwijnen of GCC’s?
De huizen zijn inderdaad de laatste 10….20 jaar sterk gestegen maar de prijsevolutie is sterk afhankelijk van lokatie tot lokatie.
Het perceel bouwgrond dat ik 27 jaar geleden kocht betaal je nu meer dan 10 maal zoveel.
27 jaar geleden kon ik de prijs nog ophoesten, vandaag meer dan 325.000€ uit mijn portefeuille toveren zou ik niet meer doen. Mijn netto salaris is namelijk niet vertienvoudigd over die periode.

Gisteren sprak ik nog met de hoofdverantwoordelijke van de wijnafdeling van Delhaize die een sprekend voorbeeld gaf over deze prijsevolutie.” Als de premier grand crus van de Bordeaux 2009 hier in de rekken liggen zullen de mensen die de rekken hier vullen twee maanden voor 1 fles moeten gaan werken”.
En daar was ik wel even stil van. Sad


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Sensor - 11-11-2010 10:37 AM

Het zou inderdaan aangenaam zijn indien de lonen even snel stegen als bv huizen, gronden wijnen enz. Indien Delhaize zijn personeel maar een loon uitbetaald van 2 maanden waarmee men juist 1 fles 1cru kan aanschaffen lijkt dit stilaan op Duitse toestanden waar momenteel al meer dan 1.5 miljoen mensen heeft die een maximum van 5 euro BRUTTO ontvangen per gewerkt uur. Ruwweg 1000 euro voor een fles per 2 maanden is 500 netto...per maand. Schande!!


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - koen - 11-11-2010 11:51 AM

Denk dat hier de uitgangspositie een beetje verkeerd is, de conlusie in in ieder geval verkeerd. Het minimum uurloon zal rond de 8€ liggen oftewel zo'n 1000€ netto /maand


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Pat Leoville - 11-11-2010 12:28 PM

Huizen met wijn vergelijken? Tja.
Voor het ogenblik is het met de premier grand crus gewoon zo dat het nog weinig met wijn te maken heeft. Het zijn gewoon luxeartikels geworden zoals o.a. Gucci, Cartier en vele anderen. Dikwijls wel heel interressant voor de speculanten. En natuurlijk als de eerste wijn te duur is, dan gaat men op zoek naar alternatieven. Bij vele is dat de tweede wijn. En wat doet de prijs dan bij deze? Vul maar in... Bij mij niet, daar voor mij de P/Q hier ver zoek is. Heb enkele jaren geleden Carruades de Lafite gekocht voor 33 euro en vond hem absoluut zijn geld niet waard. Ja, heb deze verkocht . Iets wat ik normaal niet doe, daar ik mijn wijnen koop om zelf te drinken. La Parde de Haut Bailly
vind ik in mooie jaren P/Q wel ok. Zelf heb ik ook verschillend premier grand crus liggen, maar niet aangekocht aan de prijzen van 2009. Ook in Belgie is 1 premier grand cru 2009 voor velen 1 maandloon.
Maar kom, een huis met wijn vergelijken banghead

Voor mijzelf, als ik dan toch eens een beetje 'gek' wil doen, dan geef ik liever 55 euro uit aan een Montrose 2004 dan 140 euro aan een Carruades de Lafite 2004. (Indien het om zelf te drinken is natuurlijk. Voor buisness in China ben je beter met de tweede).


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 11-11-2010 01:16 PM

In 1904 kon je nog een Picasso kopen voor de prijs van een brood...

...meen ik me te herinneren (t is lang geleden) Cool


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - don quichotte - 11-11-2010 03:06 PM

The good old times.
Leeg kistje Lafitte '74 van 6 fleskes aan 52 Bf/fles.
(11-11-2010 12:28 PM)Pat Leoville schreef:  ..............Maar kom, een huis met wijn vergelijken banghead..............

Vind ik ook maar zo.
Vergelijking maken van wijn met vrouwen en muziek ligt me beter.Rolleyes


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - koen - 11-11-2010 03:40 PM

schitterend don applaus toen kon het nog "spijtig "dat ik toen nog maar 3 was, of moet het "gelukkig" zijn wattewatte

Met de inflatie zou zo'n flesje nu 175BEF kosten oftewel 4,34€ Confused, zegt genoeg denk ik.

@vinejo: [attachment=102] [attachment=101]


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Sensor - 11-11-2010 05:29 PM

(11-11-2010 12:28 PM)Pat Leoville schreef:  Huizen met wijn vergelijken? Tja.
Voor het ogenblik is het met de premier grand crus gewoon zo dat het nog weinig met wijn te maken heeft. Het zijn gewoon luxeartikels geworden zoals o.a. Gucci, Cartier en vele anderen. Dikwijls wel heel interressant voor de speculanten. En natuurlijk als de eerste wijn te duur is, dan gaat men op zoek naar alternatieven. Bij vele is dat de tweede wijn. En wat doet de prijs dan bij deze? Vul maar in... Bij mij niet, daar voor mij de P/Q hier ver zoek is. Heb enkele jaren geleden Carruades de Lafite gekocht voor 33 euro en vond hem absoluut zijn geld niet waard. Ja, heb deze verkocht . Iets wat ik normaal niet doe, daar ik mijn wijnen koop om zelf te drinken. La Parde de Haut Bailly
vind ik in mooie jaren P/Q wel ok. Zelf heb ik ook verschillend premier grand crus liggen, maar niet aangekocht aan de prijzen van 2009. Ook in Belgie is 1 premier grand cru 2009 voor velen 1 maandloon.
Maar kom, een huis met wijn vergelijken banghead

Voor mijzelf, als ik dan toch eens een beetje 'gek' wil doen, dan geef ik liever 55 euro uit aan een Montrose 2004 dan 140 euro aan een Carruades de Lafite 2004. (Indien het om zelf te drinken is natuurlijk. Voor buisness in China ben je beter met de tweede).

Zoals je wel weet zijn vergelijkingen bedoeld om een beeld te schetsen, in dit geval van de prijsevolutie in het algemeen, ongeacht wat men verdienen kan in functie van de gewenste bestedingen. Uit principe, in essentie een gek argument, koop ikzelf normaal gezien geen 1 premier's om diezelfde rede. Langs de andere kant deed zich in volle crissis een prima gelegenheid voor om bv een 10 tal Mouton's aan te schaffen en uitgebreid te proeven voor gemiddeld 105 euro. Jouw voorbeeld in verband met Montrose vind ik ook mooi. Men dient inderdaad keuze's te maken en zo heb ik bv besloten om 6 x Montrose van 2009 aan te schaffen voor+/- 139 en evenens 6 x Carruades aan +/- 89. De Montrose blijft stabiel in prijs momenteel en dus hoop ik van harte hem met plezier te degusteren, de Carruades zal hoe dan ook vliegen omdat er lekkere wijn in overvloed te vinden is als de prijs al bijna x3 geworen is. Verder is het voor mezelf een beetje gokken, hoe kan ik het goedkoopste de wijn aanschaffen die ik graag drink en zo hoop ik maar dat bv jaarganf 2007/8 later goedkoper aan te schaffen valt want daar heb ik doelbewust niets van gekocht. En wat de Chinezen betreft, ik maak me geen illusies over beleggen in wijn, het is hetzelfde als bij aandelen, als iedereen vertelt dat het de moeite is om er geld aan te verdienen is het juist tijd om eruit te trekken. Mijn devies is investeren in toekomstig genot aan de beste prijs en tegelijkertijd stillekes hopen dat ze eens duchtig zullen zakken en in de toekomst een aanvaardbaar deel van men bestedingen kunnen blijven uitmaken. Al de rest is persoonlijke keuze, zowel in smaak als naar besteding. We kunnen spijtig genoeg elk euro-ke maar één maal uitgeven hé. Wat ieder zijn of haar keuze ook mag wezen, 'k wens hen de allerbeste met het meeste voldoening. Dat is doorslaggevend en tegelijkertijd leerzaam...zie maar wat hier te leren valt aan boeiende info over bv wijn in dit forum. applaus


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - don quichotte - 12-11-2010 12:23 PM

(11-11-2010 03:40 PM)koen schreef:  schitterend don applaus toen kon het nog "spijtig "dat ik toen nog maar 3 was, of moet het "gelukkig" zijn wattewatte

Met de inflatie zou zo'n flesje nu 175BEF kosten oftewel 4,34€ Confused, zegt genoeg denk ik.

@Koen

Mijn geweten begint al te knagen. Ik heb je niet alles verteld.Blush

Dat kistje Lafitte van 6 X 52Bf stond toen verkeerd geprijsd.(GB-Innovation Leuven)
De toen ganbare prijs voor de 1974 lag ergens tusseb de 700 en 800 Bf.

Als je zulke opportuniteiten tegen komt laat je die niet voorbij gaan.
Heb soortgelijke gevallen nog beleefd met Léoville-Las Cases en Mouton de Rothchild.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - koen - 12-11-2010 12:30 PM

(12-11-2010 12:23 PM)don quichotte schreef:  
(11-11-2010 03:40 PM)koen schreef:  schitterend don applaus toen kon het nog "spijtig "dat ik toen nog maar 3 was, of moet het "gelukkig" zijn wattewatte

Met de inflatie zou zo'n flesje nu 175BEF kosten oftewel 4,34€ Confused, zegt genoeg denk ik.

@Koen

Mijn geweten begint al te knagen. Ik heb je niet alles verteld.Blush

Dat kistje Lafitte van 6 X 52Bf stond toen verkeerd geprijsd.(GB-Innovation Leuven)
De toen ganbare prijs voor de 1974 lag ergens tusseb de 700 en 800 Bf.

Als je zulke opportuniteiten tegen komt laat je die niet voorbij gaan.
Heb soortgelijke gevallen nog beleefd met Léoville-Las Cases en Mouton de Rothchild.


applausapplausapplaus lucky you

Dus nu zo'n 2525BEF oftewel 62,57€ .... I'm a buyer


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Jurgen - 12-11-2010 07:42 PM

Deze tweede wijn is ook wel de moeite: Moulin Riche. Tweede wijn van Poyferré. Heb deze gedronken van 1994 enkele jaren terug. Mijn neef had deze fles mee, weet geen prijs. Maar zeker voor herhaling vatbaar.

Ooit nog Nr 2 van Maucaillou 2000 gekocht aan +/- 10 euro, ook zijn geld waard. En Nr 2 van Lafon Rochet 1999 aan 8,63 euro, what about that?!? In 2007 was die nog in gesloten fase. Sindsdien nog niet geproefd. Iemand van jullie?

Pavillon is iderdaad wel dik in orde maar ondertussen héél duur. Heb nog een 1999 en 2000 liggen. Zal deze eens dezelfde avond ontkurken om eens te controleren of dat prijsverschil wel gerechtvaardigd is.

En mijn vrouwtje - ja, ze is goed opgeleerd Rolleyes - heeft in de tijd bij de kelderresten twee Forts de Latour van 1994 gekocht aan 32 euro in rekken van een klein GB-tje. Super!

Carruades zijn de deur uit. Nooit gedronken, maar verkocht...het was nooit vooraf de bedoeling geweest maar aan zulke prijzen, pff... En als ik commentaar lees van jullie dan mag ik daar geen spijt van hebben Smile Waarom heb ik slechts 3 flessen gekocht aan 20 euro in die tijd? banghead Moesten we alles vooraf weten...maar ja dan was 't leven maar half zo leuk!!!


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - 33S - 14-11-2010 01:22 PM

(12-11-2010 07:42 PM)Jurgen schreef:  En Nr 2 van Lafon Rochet 1999 aan 8,63 euro, what about that?!? In 2007 was die nog in gesloten fase. Sindsdien nog niet geproefd. Iemand van jullie?

Dit jaar nog gedronken, en was perfect op dronk. Mooie wijn.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - barre - 14-11-2010 03:45 PM

Maar tweede wijn maucaillou aan 10 euro? De eerste vind je wel voor 13-15...


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - carl - 14-11-2010 08:51 PM

(14-11-2010 03:45 PM)barre schreef:  Maar tweede wijn maucaillou aan 10 euro? De eerste vind je wel voor 13-15...

Inderdaad, lijkt me niet zo'n goede koop...


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 14-11-2010 08:56 PM

ik vind de 1e wijn eigenlijk ook al niet zo veel soeps, maar wel nog niet zo vaak gedronken


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - don quichotte - 14-11-2010 10:42 PM

(14-11-2010 08:56 PM)Kris G schreef:  ik vind de 1e wijn eigenlijk ook al niet zo veel soeps, maar wel nog niet zo vaak gedronken


Ik kan deze 1e wijn wel appreciëren.
Heb er verschillende jaargangen van gedronken.( en heb er nog verschillende van liggen)
Een Moulis wijn die naast Poujeaux geduld vraagt en pas dan zijn zachtaardig karakter vrij geeft.
Komt zeker in zijn jonge jaren bruter over dan bv een Chasse Spleen; Brillette; Branas Grand Poujeaux


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - barre - 14-11-2010 10:56 PM

Als je hem kan vinden voor pakweg 13 euro, vind ik dat zeker niet mis. Pretentieloos, maar eerlijk.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - don quichotte - 14-11-2010 11:03 PM

(14-11-2010 10:56 PM)barre schreef:  Als je hem kan vinden voor pakweg 13 euro, vind ik dat zeker niet mis. Pretentieloos, maar eerlijk.

Mijn kistje van 2004 en 2006 betaalde ik 11 Euro/fles.(-10%)
Het verkoopspunt dien ik zeker niet meer te vermelden.huhuh


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 14-11-2010 11:32 PM

zelf 17 euro betaald voor 2003 dacht ik, vind ik toch wat aan de dure kant P/K-gezien


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Jurgen - 15-11-2010 02:27 PM

Nr 2 van Maucaillou 2000 was misschien aan de dure kant maar welke wijnen waren er niet duurder in 2000? Al bij al was het nog een heel aanvaardbare prijs kwaliteit.

Heb flesje Nr 2 van Lafon-Rochet 1999 open getrokken en inderdaad sensor, perfect op dronk nu. De laatste 4 flesjes zijn geen lang leven meer beschoren Smile Bedankt voor de tip.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Bert - 15-11-2010 09:03 PM

(14-11-2010 10:42 PM)don quichotte schreef:  
(14-11-2010 08:56 PM)Kris G schreef:  ik vind de 1e wijn eigenlijk ook al niet zo veel soeps, maar wel nog niet zo vaak gedronken


Ik kan deze 1e wijn wel appreciëren.
Heb er verschillende jaargangen van gedronken.( en heb er nog verschillende van liggen)
Een Moulis wijn die naast Poujeaux geduld vraagt en pas dan zijn zachtaardig karakter vrij geeft.
Komt zeker in zijn jonge jaren bruter over dan bv een Chasse Spleen; Brillette; Branas Grand Poujeaux

Indeed, Don!
Check @ http://wijnliefhebber.skynetblogs.be/archive/2006/09/23/chateau-maucaillou-moulis-1985.html


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 16-11-2010 12:37 AM

En ook de 2003 wordt besproken:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2006/09/17/bert-joint-de-club.html


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - don quichotte - 16-11-2010 01:00 AM

@ Bert & Vinejo,

Ik vind mijn ervaring met de Maucaillou zeker terug in de bespreking van beide links.
Maar moet wel toegeven dat mijn bevindingen zich niet extrapoleren in het domein van marihuana. Wink


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Hugel - 16-11-2010 01:09 AM

iemand misschien ervaring met de tweede wijn van Chateau Meyney, Prieuré de Meyney ? 2003?

bedankt


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - koen - 16-11-2010 10:26 AM

(16-11-2010 12:37 AM)vinejo schreef:  En ook de 2003 wordt besproken:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/archive/2006/09/17/bert-joint-de-club.html

Zo ken ik de Maucaillou ... marihuana?Cool dat zou veel verklaren

@ Hugel zelfde bedenking als voor de 2de wijn van Maucaillou, waarom de tweede kopen? De 2006 staat aan 15€ in de Carrefour en Meyney is ook eentje die wel wat jaren kelder verdraagt.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Venne - 17-11-2010 01:04 AM

Is de tweede wijn van Poyferre niet de Pavillon de Poyferre? Als ik me goed herinner heeft Vinejo daar eens een grote slag in geslagen met een spotprijs voor deze tweede wijn... of is de verkoop niet doorgegaan toen? :-)
Hoe ruikt die Maucaillou dan?


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - don quichotte - 17-11-2010 02:07 AM

(17-11-2010 01:04 AM)Venne schreef:  Is de tweede wijn van Poyferre niet de Pavillon de Poyferre? Als ik me goed herinner heeft Vinejo daar eens een grote slag in geslagen met een spotprijs voor deze tweede wijn... of is de verkoop niet doorgegaan toen? :-).......

Actueel is de tweede wijn van Léoville Poyferré inderdaad de Pavillon de Poyferré.

De Pavillon de Poyferré,de opvolger in 2004 van Château Moulin Riche, wordt nu van de jonge druivenranken gemaakt.
Château Moulin Riche was vroeger een onafhankelijke Cru Bourgeois en werd in 2003 opgenomen in het consortium van Léoville Poyferré.
Ik moet nog ergens witte etiketten hebben van de toenmalige Cru Bourgeois.Tijdens de overname door Léoville Poyferré veranderde de layout en werd het een geel etiket.

Bij de naamswijziging naar Pavillon de Poyferré veranderde de layout terug.

Ik vermoed dat nu een (groot) gedeelte van de wijn afkomstig van de wijnranken van het oude domein van Moulin Riche in de flessen van de Léoville Poyferré terecht komt.Huh
De rest komt nog altijd onder de naam Moulin Riche op de markt.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Venne - 02-12-2010 12:11 AM

Frank Phelan 2002 : per ongeluk tegengekomen in kelder, lag naast zijn grote broers en dacht dus dat die nog een heel tijdje konden liggen... Opengedaan en dan zag ik op het etiket: 3 à 5 jaar houdbaar... oei oei. De eerste indruk was ook zo , schraal en weinig aroma, zurig... dan maar ander flesje opengedaan en de FP in de caraf gedaan. En ja, na 2 u komt da frankske mooi open. Wat rood fruit, da zurige is zowaarlijk wat zoeter geworden watte, stugge tannines worden wat zachter maar toch nog iets "te".
Dus toch nog een leuk flesje : door de CS die in 2002 toch nog mooi rijp geraakt is?
€12 voor gegeven en zeker geen spijt van...


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Sensor - 02-12-2010 12:55 AM

'K zal die Frank Phelan toch is gaan proeven denk ik, kom ik af en toe eens tegen doch nog niet met men binneste laten kennis maken. Van z'n broer heb ik nog een kist '04 liggen, maar heb ze nog niet horen fluiten als ik passeer. Time is my friend


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Mt - 02-12-2010 12:56 AM

(17-11-2010 01:04 AM)Venne schreef:  Is de tweede wijn van Poyferre niet de Pavillon de Poyferre? Als ik me goed herinner heeft Vinejo daar eens een grote slag in geslagen met een spotprijs voor deze tweede wijn... of is de verkoop niet doorgegaan toen? :-)

woeha


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Venne - 02-12-2010 01:07 AM

Matten: Is hij echt niet doorgegaan ? Ik wacht nog altijd op die kisten topflessen:-)
Sensor , idd die grote broer 2004 kan nog wat deccenia liggen, laat maar fluiten... maar als die kist van uw broer is zou ik toch eens terugfluiten:-)


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 02-12-2010 10:49 AM

In september deze mail niet gehad venne?

Beste Leofielen,

Deze namiddag hebben Joeri (Jr02) en ik een poging gedaan om de door ons allen zo geliefde flesjes Leoville binnen te halen.
Joeri had me al enkele dagen geleden gemaild omdat er een probleempje was om de wijnen aan de verschillende forumleden te kunnen aanbieden.
De verkoper wou namelijk niet dat er elke dag iemand anders aan zijn deur stond om een kistje te kopen, Joeri kon(mocht) dus zijn gegevens niet zomaar op het forum zetten De verkoper heeft namelijk geen winkel, maar werkt naar zijn zeggen vooral import-export. Joeri vroeg me om hulp, enerzijds omdat de verkoper directe cash wou (zou algauw enkele duizenden euro zijn), anderzijds omdat hij (nog) niemand van de forumleden persoonlijk kent - want toch een probleempje zou zijn voor de financiële kant van de zaak. In eerste instantie mailde ik Joeri terug dat ik zulk een operatie ook niet echt zag zitten, vooral door de eigenaardige houding van de verkoper. Ik vond het een louch zaakje, iemand die zoveel flessen aanbiedt aan een prijs die 100% onder de marktprijs ligt.

Maar in een volgende mail stuurde Joeri me meer gegevens van de verkoper en merkte ik dat... de flessen op zo' n 250 meter(!!) van mijn werkplaats lagen. Ongelooflijk toeval, en nu kon ik niet anders dan op zijn minst even poolshoogte nemen.
Gebeld met verkoper, met Joeri, en hup, afspraakje deze namiddag, verkoper ging ons een flesje opentrekken.
Hm, wordt nog fun...
Toen ik aankwam was Joeri net gearriveerd- en had hij al een kleine blik mogen werpen op de flessen Leoville.
Tijdens het binnenkomen vezelde hij me al iets in het oor.
"'t Is den eerste wijn niet"

Verkoper was ofwel een domme kluns die de ballen kent van wijn (zeer waarschijnlijk), ofwel had hij enkele domme klunsen verwacht die de wijn niet als de...DERDE wijn van Leoville zouden herkennen.
Want, beste medeongoochelden, het ging nog niet eens om de Moulin Riche, het was een SAINT JULIEN met onderaan mise en btlle par Leoville Poyferré.
Nochtans had verkoper aan telefoon verscheiden malen gezegd dat het de Leoville Poyferre was, hij was er zich zelfs van bewust dat de wijn nu eerder 53 euro waard is, iets wat Joeri uiteraard ook overtuigde.
Niet dus.
Een charlatan, een foefelaar, een prutser, noem hem hoe je wil, we hebben alvast zijn 40 kistjes mooi laten staan.
Wel nog even geproefd natuurlijk, viel wel mee hoor, die wijn, redelijk wat peper, in de mond typisch Bordeauxgevoel, fris en redelijke structuur, wat bitter in de afdronk. Geen hout. Een heel mooie Bordeaux superieur van pakweg 8 euro waard.

Joeri zat er wat mee, al die forumleden zullen ontgoocheld zijn, maar ik denk dat ik voor ons allen mag spreken als ik zeg dat we heel dankbaar zijn dat hij ons deze buitenkans gegund heeft. Het had wel degelijk gekund, en het was jammer geweest mochten we dit gemist hebben. Maar wanneer iets te mooi lijkt om waar te zijn... is het meestal niet waar.

Joeri en ik zijn ons gaan troosten met een paar lekkere glazen... trappist.
Vervolgens zonder flessen Leoville naar huis, maar toch had ik een heel goed gevoel. Kennis gemaakt met een hele toffe wijnliefhebber. En da' s meer waard dan alweer een paar flessen extra GCC in de kelder...


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Venne - 02-12-2010 02:45 PM

zeker gekregen, maar door leoville hierboven terug tegen te komen wou ik het nog eens oprakelen:-)


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Mt - 02-12-2010 03:40 PM

woeha thumb


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 31-12-2010 02:02 PM

Reserve de La Comtesse 2006 is misschien eens het proberen waard : ze hebben enorm strenge selectie gedaan voor de 1e wijn (was wel nodig : er zat veel druk op het kasteel na hun mindere 2005), zou toch goed nieuws moeten zijn voor de 2e wijn, alle CF en PV zit zelfs in de 2e wijn, dus ook de beste druiven


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 31-12-2010 02:23 PM

Reserve de Comtesse 2006, heb daar een flesje van liggen.
Wel altijd ontgoocheld geweest van de 2000 (nog geen ander oogstjaar gedronken)


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Dave - 01-01-2011 10:15 AM

Voor één keer volledig "on topic"; Gisteren dronken we Réserve de la Comtesse '04 en Fiefs de Lagrange '05.

Comtesse; verleiderlijke, zoete neus met vanille-toets, in de mond niet overdreven vol, maar wel rijp fruit, fijne zuren en versmolten tannines, middellange afdronk; mooie wijn zonder echt complex te zijn.

Fiefs: In eerste instantie; GESLOTEN (zowel in de neus als de mond). Na 10 minuutjes in het glas begon dat echter te veranderen. Rest van de fles dus een uurtje in de karaf gegoten, en ja hoor, daarna hadden we een heel andere wijn in ons glas; elegante neus met zeer donker fruit, cigarenkistje en een vleugje kruidigheid. In de mond weer dat donker fruit, en zeer mooie structuur (knabbelwijn); middellange afdronk die wat kruidig eindigt. Grote verschil met de comtesse is dat de Fiefs zich bleef ontwikkelen in het glas; een complexere wijn, maar eigenlijk nog een fractie te jong.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Roberto - 01-01-2011 01:36 PM

(01-01-2011 10:15 AM)Dave schreef:  Voor één keer volledig "on topic"; Gisteren dronken we Réserve de la Comtesse '04 en Fiefs de Lagrange '05.

Comtesse; verleiderlijke, zoete neus met vanille-toets, in de mond niet overdreven vol, maar wel rijp fruit, fijne zuren en versmolten tannines, middellange afdronk; mooie wijn zonder echt complex te zijn.

Fiefs: In eerste instantie; GESLOTEN (zowel in de neus als de mond). Na 10 minuutjes in het glas begon dat echter te veranderen. Rest van de fles dus een uurtje in de karaf gegoten, en ja hoor, daarna hadden we een heel andere wijn in ons glas; elegante neus met zeer donker fruit, cigarenkistje en een vleugje kruidigheid. In de mond weer dat donker fruit, en zeer mooie structuur (knabbelwijn); middellange afdronk die wat kruidig eindigt. Grote verschil met de comtesse is dat de Fiefs zich bleef ontwikkelen in het glas; een complexere wijn, maar eigenlijk nog een fractie te jong.

Les fiefs 2005: Kan me perfect vinden in de beschrijving van hierboven. P/Q zit dit - zeker voor en tweede wijn - vrij goed. Enkele uren op voorhand decanteren is wel aan te raden.

Les Fiefs 2006 daarentegen kan me alles behalve bekoren.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - doc - 22-01-2011 12:44 PM

Gisteren la Parde Haut-Bailly 2007 geproefd, vond dit geen bekoorlijke wijn, bittere tannines, weinig fruit enz. Neg koopadvies.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - jazzper - 22-01-2011 01:58 PM

ik vind sarget de gruaud larose en zeker frank phélan wel het proberen waard...


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - jr02 - 22-01-2011 02:20 PM

Onlangs de sarget 2005 gedronken, wat streng, korte afdronk, leder en weinig fruit. Half flesje nachtje laten rusten; iets meer toegankelijk, fruit is centraler. Heeft zijn tijd nodig om zijn ware aard bloot te leggen. Zeker karaferen en 5 u laten 'luchten'. Er rest mij nog één flesje, hopelijk binnen een jaar of 2-3 zal die mij meer kunnen bekoren. Zijn grote broer zal ik pas openen na 2015, die heeft altijd vele jaren nodig, typisch gruaud larose.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Jef - 22-01-2011 03:23 PM

Gisteren Pavillon Rouge 2000 gedronken.
Wat een wijn!
Nog jong,rood fruit.
Gedronken na Pavie 1998.
Ook groots.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 22-01-2011 03:43 PM

Jef, eindelijk op t forum jong, dat werd tijd... Smile
Heb mijn eerste Pavillon bij jou ooit gedronken en was toen al énorm onder de indruk. Indruk werd bevestigd bij volgende proeverijen, volgens mij veruit de allerbeste tweede wijn. Naar ik ergens las is het terroir van Chateaux Margaux zeer homogeen, maw, top ook voor de tweede wijn.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - jazzper - 22-01-2011 06:20 PM

onlangs een flesje chateau margaux van mijn geboortejaar gedronken (1979) en daar moest ik toch even van bekomen...[/align]


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Jef - 23-01-2011 12:04 PM

Bedankt Vinejo.
Heb nog twee flesjes 95 liggen en één 90.
Nog één Forts de latour 98.
En nog enkele Fiefs de Lagrange 96.
Ook nog Lacoste Borie 88.
Clos du Marquis vind ik ook een zeer goede tweede wijn.
Heb nog 90 en 95.
Zijn nu wel duur geworden,maar ja, welke Bordaux niet?


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 26-01-2011 06:16 PM

Les Charmes de Kirwan 2005 aan het drinken, een zware jeugdzonde, eens veel te duur gekocht tijdens een wijnfestival in den Delhaize, nen mens wordt nie vrolijk van zo'n glas wijn, veel te bitter, ook in de afdronk waarin er toch het één en het ander mank loopt, aan hun 1e wijn heb ik wel al plezier beleefd

score : 86 (dus hele slechte P/K)

zoals reeds geschreven ben ik geen fan van 2e wijnen, ik ben van plan om geen 2e wijnen meer te kopen (met misschien Clos du Marquis als uitzondering omdat dat eigenlijk niet echt een 2e wijn is, komt van een ander terroir dacht ik)


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - doc - 26-01-2011 06:59 PM

Om eerlijk te zijn Kris , ik ook niet, en koop er ook geen.... Onlangs postte ik iets over de La Parde Haut Bailly 2007, deze wijn is FUBAR !!


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Pat Leoville - 26-01-2011 09:04 PM

(26-01-2011 06:16 PM)Kris G schreef:  (met misschien Clos du Marquis als uitzondering omdat dat eigenlijk niet echt een 2e wijn is, komt van een ander terroir dacht ik)

Is inderdaad niet echt een tweede wijn. Zoals je zelf al zegt Kris komt deze van een ander terroir.
Ze hebben eigenlijk nog maar recent een echte tweede wijn, n.l. Petit Lion de Léoville-Las-Cases.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 13-02-2011 05:49 PM

ik ben 2e wijnen vrij Smile en ik ga het zo houden denk ik, mijn laatste 2e wijn : Dame de Malescot 2005 doorverkocht

zitten zeker goeie dingen tussen, weet ik wel hoor, maar meestal betaal je toch extra voor de naam en je weet dat de beste druiven in de 1e wijn zitten, voor dezelfde prijs vind je dezelfde kwaliteit in een 1e wijn van een "kleiner" kasteel en dan ga ik toch liever voor dat


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - gertt - 20-02-2011 10:27 PM

Connetable de Talbot 2005; eerder licht van kleur, ferme zwoele neus; lekkere aanzet , evenwichtig, mooie afdronk. Kortom ; mooie wijn 90punten.applaus


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Dave - 21-02-2011 10:42 AM

Vrijdag nog eens een Croix de Beaucaillou '04 open getrokken en over 3 dagen gedronken:

dag 1: vooral veel hout in de neus, weinig fruit. Heel raar mondgevoel, bijna alsof de wijn "hol" is. Ook hier, weinig of geen fruit, wel een storende, wrange tannine. Korte afdronk. Kortom: afknapper van formaat !
dag 2: nog steeds veel hout, maar nu toch een klein beetje (geconfijt) fruit in de neus en tertiaire toetsen. Ook in de mond wat beter. Dat holle is er nog wel een beetje, maar minder. Tannine is nu minder wrang en dus minder storend, en er is iets meer fruit, maar de afdronk is nog steeds kort.
dag 3: grotendeels gelijk aan dag 2, maar algemeen genomen vervaagt de smaak en begint de wijn lichte oxidatieve toetsten te vertonen.
Deze wijn loopt duidelijk op z'n laatste benen.

Kortom als je dit nog liggen hebt: ni te lang wachten, en zeker niet te veel van verwachten !


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 21-02-2011 06:21 PM

Leek wel een slechte fles.... ? (heb er eentje liggen en verwacht er toch wel wat van ... )


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Dave - 22-02-2011 09:25 AM

Dat is dan toch al de tweede slechte fles.... We hebben die al eens gedronken op een Saint-Julien-proeverij naast: o.a. Glana '05, Amiral de Beychevelle '04, Fiefs de Lagrange '04, Clos du Marquis '02, Gloria '01, Saint-Pierre '01 en Leoville Poyferré '01.

De twee grote tegenvallers van de avond waren toen Glana en Croix de Beaucaillou.

Heel vreemd ! Ik dacht nog dat het misschien nog iets te vroeg was of zo, maar naar 't schijnt is de Croix '05 nu al perfect op dronk én schitterend. Go figure !!!


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 22-02-2011 09:36 AM

ik heb de croix 2007 geproefd en die viel wel mee eigenlijk


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - frank - 14-03-2011 10:45 PM

Tja tweede wijnen. Chateau Marquis D'Alesme spant toch de kroon in de misleiding. Heb mij op een wijnfestival ook miskeken Marquise D'Alesme gekocht ipv Marquis. De tweede wijn bevat cabernet sauvignon en merlot, de eerste wijn heeft petit verdot in de fles. P/Q een zwakke wijn, te weinig fruit, te bitter, . .. gelukkig maar 2 gekocht en ze zijn nu allemaal op. applaus


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 14-03-2011 11:44 PM

Marquise ipv Marquis watte Ge moet maar durven...


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - don quichotte - 27-03-2011 08:49 PM

Sarget de Giruaud-Larose 2003
Discrete neus van tertiaire geuren met wat koffie; reeds gekenmerkt door bitterheid.
Aanzet en middenpallet één groot gat of ledigheid wat betreft smaak.
Afdronk : een uppercut van ranzige bitterheid in combinatie met wrange tannines.
Amaai Château Giruaud-Larose, hoe durfden jullie deze tweede wijn op markt zetten?
Aankoopprijs was 11.99 Euro maar haalt amper een kwaliteitsniveau van een Bordooke van 3 Euro.
En last but not least: ik heb er nog 5 van liggen.
Ik denk dat mijn madam nog veel wijnsaus zal maken.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Bert - 27-03-2011 09:00 PM

(27-03-2011 08:49 PM)don quichotte schreef:  Sarget de Giruaud-Larose 2003
Discrete neus

Mooie manier om eigenlijk te zeggen dat er niet veel te ruiken viel... Smile


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Dave - 28-03-2011 08:09 AM

@Don,

En het ligt helaas niet aan het oogstjaar; 2005 trekt ook op geen kloten !


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - doc - 10-09-2011 07:23 PM

Dronk gisteren volgende:

Arômes de Pavie 2006
Amiral de Beychevelle 2008
La Parde de Haut Bailly 2006

De laatste kwam er duidelijk als beste uit, de eerste twee, tja , ik ga er niks over schrijven, jongens toch !


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Pietn - 14-10-2011 01:14 PM

Vanaf heden in colruytwinkel La fiefs 2009 beschikbaar


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Dave - 15-10-2011 10:22 AM

(14-10-2011 01:14 PM)Pietn schreef:  Vanaf heden in colruytwinkel La fiefs 2009 beschikbaar

En wat kost ons dat ? Meer dan 20 euro waarschijnlijk ? Ik heb 'm in de Cora laten liggen aan 17,50, dus aan mij gaan ze daarmee bij Colruyt niks verdienen.........


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 15-10-2011 10:29 AM

(14-10-2011 01:14 PM)Pietn schreef:  Vanaf heden in colruytwinkel La fiefs 2009 beschikbaar

Staat niet op de site precies... Toch nog niet uitverkocht zeker?


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Pietn - 16-10-2011 09:51 PM

nee ,in moeskroen toch nietSmile is gewoon beschikbaar in de winkels


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Kris G - 16-10-2011 10:00 PM

al mooie dingen gehoord over de Fiefs, maar ik ga toch bij mijn standpunt blijven om geen 2e wijnen meer te kopen : ik vind ze P/K meestal te duur (toch zeker de laatste jaren)


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - jazzper - 22-10-2011 01:24 PM

(16-10-2011 10:00 PM)Kris G schreef:  al mooie dingen gehoord over de Fiefs, maar ik ga toch bij mijn standpunt blijven om geen 2e wijnen meer te kopen : ik vind ze P/K meestal te duur (toch zeker de laatste jaren)

maar deze zou je wel eens kunnen overtuigen. onlangs nog een 93 en een 99 gedronken en pq wel dik in orde (latere jaartallen heb ik helaas geen enkel idee van)


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Terretoir - 19-12-2011 08:32 PM

(16-11-2010 01:09 AM)Hugel schreef:  iemand misschien ervaring met de tweede wijn van Chateau Meyney, Prieuré de Meyney ? 2003?

bedankt


Waartoe behoort "La Chapelle de Meyney" dan? Heb hier nog een aantal flessen uit 2004 van liggen en dacht dat dit de tweede wijn was (zo zegt het etiket me toch).

grts,
Tom


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Hugel - 19-12-2011 09:31 PM

(19-12-2011 08:32 PM)De Canter schreef:  
(16-11-2010 01:09 AM)Hugel schreef:  iemand misschien ervaring met de tweede wijn van Chateau Meyney, Prieuré de Meyney ? 2003?

bedankt


Waartoe behoort "La Chapelle de Meyney" dan? Heb hier nog een aantal flessen uit 2004 van liggen en dacht dat dit de tweede wijn was (zo zegt het etiket me toch).

grts,
Tom

de derde wijn dan? weet het eigenlijk niet.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - carl - 19-12-2011 10:49 PM

Op de site van Meyney wordt eigenlijk niet gesproken over La Chapelle. Prieur wordt als 2e wijn aangekondigd.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Terretoir - 19-12-2011 11:02 PM

(19-12-2011 10:49 PM)carl schreef:  Op de site van Meyney wordt eigenlijk niet gesproken over La Chapelle. Prieur wordt als 2e wijn aangekondigd.

dit is de voorzijde van het etiket van een site geplukt (2005):
http://www.vinogusto.com/fr/vin-medias/339329/la-chapelle-de-meyney-2005
Als ik morgen op tijd terug ben van men werk zal ik van de achterzijde eens een foto nemen... Heb er toch 1 openstaan nu.

Nu ik de achterzijde van de fles nog eens bekeken heb, ze spreken idd niet over de tweede wijn maar over het feit dat alle druiven afkomstig zijn van het domein van Chateau Meyney...


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - doc - 19-12-2011 11:18 PM

'k Deed wat opzoekingswerk en kom telkens de Prieur tegen als 2e wijn. Ook de Prieur staat vermeld als 2e wijn in "Bordeaux" van Duijker. Idem in Bettane. Wat La Chapelle betekent ?


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 19-12-2011 11:51 PM

Gevonden via google, auchan aanbod van 2008 of zo.
Blijkbaar dus de vorige naam vd tweede wijn.

la chapelle de Meyney
1999 saint-estèphe aoC. 2e vin du Château meyney. Quantité disponible : 60 ______________________8,42e /


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Terretoir - 20-12-2011 12:00 AM

(19-12-2011 11:51 PM)vinejo schreef:  Gevonden via google, auchan aanbod van 2008 of zo.
Blijkbaar dus de vorige naam vd tweede wijn.

la chapelle de Meyney
1999 saint-estèphe aoC. 2e vin du Château meyney. Quantité disponible : 60 ______________________8,42e /

Hier ook nog iets gevonden erover:
http://www.grandcrustore.com/nl/chateauxs/251-chateau-meyney.html

blijkbaar worden de twee benamingen gebruikt als ik die site moet geloven, zou er dan enig verschil bestaan? Heb de Chapelle de Meyney 10,95eu betaald bij de foire du vin in Bray Dunes, Carrefour.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - doc - 20-12-2011 12:07 AM

(20-12-2011 12:00 AM)De Canter schreef:  
(19-12-2011 11:51 PM)vinejo schreef:  Gevonden via google, auchan aanbod van 2008 of zo.
Blijkbaar dus de vorige naam vd tweede wijn.

la chapelle de Meyney
1999 saint-estèphe aoC. 2e vin du Château meyney. Quantité disponible : 60 ______________________8,42e /

Hier ook nog iets gevonden erover:
http://www.grandcrustore.com/nl/chateauxs/251-chateau-meyney.html

blijkbaar worden de twee benamingen gebruikt als ik die site moet geloven, zou er dan enig verschil bestaan? Heb de Chapelle de Meyney 10,95eu betaald bij de foire du vin in Bray Dunes, Carrefour.

Dit las ik inderdaad ook zonet op deze site:

Sinds 1979 wordt een tweede wijn geproduceerd onder de naam 'Prieur de Meyney'. Deze tweede wijn wordt ook op de markt gebracht onder het label 'Chapelle de Meyney'.

Hier wordt het nog vreemder: beide wijnen 2003 aangeboden aan verschillende prijzen..

http://www.vinquire.com/wines/search/buy/2003%20Meyney/?ref=16


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 20-12-2011 12:12 AM

Beetje zoals" Le sarget" de Gruaud Larose en "Le roseraie" de Gruaud Larose.
Daar had het te maken met "le place de Bordeaux". Ene wijn werd aangeboden via gewone circuit (courtier-negociant), andere niet.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - doc - 20-12-2011 12:13 AM

Of andere afzetmarkt ?


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 20-12-2011 12:16 AM

(20-12-2011 12:13 AM)dr_magooo schreef:  Of andere afzetmarkt ?
t Zijn toch niet allemaal afzetters in Bordeaux hé...

OK, ik kruip in bed... Rolleyes


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - doc - 20-12-2011 12:20 AM

(20-12-2011 12:16 AM)vinejo schreef:  
(20-12-2011 12:13 AM)dr_magooo schreef:  Of andere afzetmarkt ?
t Zijn toch niet allemaal afzetters in Bordeaux hé...

OK, ik kruip in bed... Rolleyes
woeha


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Jeroen - 29-12-2011 06:25 PM

Vorige week chevalier de Lascombes gekocht en geproefd, dit is de tweede wijn van Chateau Lascombes. Bij colruyt kan je momenteel de 2009 zo kopen.
Ik moet zeggen deze wijn was best wel lekker, niet echt goedkoop (25 euro) maar al zeer toegankelijk en met een mooi bewaarpotentieel na 2 dagen open in de fles te staan was ie nog mooi in zuren en was er nog steeds een massa fruit aanwezig. 90-92.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 29-12-2011 07:40 PM

Jeroen, was dat de 2009?

Lascombes is zeer sterk bezig de laatste tijd, haalde het zelfs in een blinddegustatie van alle premier crus..


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Jeroen - 30-12-2011 01:03 AM

Jeps de 2009, ik was echt onder de indruk, voor een tweede wijn was dit echt heel sterk, jammer genoeg maar 1 flesje mee gepakt, maar er stonden nog enkele kisten. Proefde deze naast een chateau giscours van 2001 en de chevalier overtrof deze met gemak.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - koen - 16-01-2012 11:39 AM

Charmes de Kirwan 1999, eigenlijk verwachtte ik hier niet zo veel van maar bij het openen kon de neus me zeker bekoren, zwarte bessen, wat rood fruit, leer, sigarenkistje. Aanzet zat ook nog mooi tot aan het middenpallet daar werd ie wat wranger maar al bij al aangenaam te drinken 86


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Jan VG - 17-01-2012 07:18 PM

Koen,
heb die Charmes 99 meer dan 1 jaar geleden gekocht bij Sylvies voor iets onder de 10 Eur, lijkt me dan een redelijke P/Q.
Ik heb er wel nog geen enkele van geproefd voorlopig...


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Terretoir - 17-01-2012 11:41 PM

(20-12-2011 12:07 AM)dr_magooo schreef:  
(20-12-2011 12:00 AM)De Canter schreef:  
(19-12-2011 11:51 PM)vinejo schreef:  Gevonden via google, auchan aanbod van 2008 of zo.
Blijkbaar dus de vorige naam vd tweede wijn.

la chapelle de Meyney
1999 saint-estèphe aoC. 2e vin du Château meyney. Quantité disponible : 60 ______________________8,42e /

Hier ook nog iets gevonden erover:
http://www.grandcrustore.com/nl/chateauxs/251-chateau-meyney.html

blijkbaar worden de twee benamingen gebruikt als ik die site moet geloven, zou er dan enig verschil bestaan? Heb de Chapelle de Meyney 10,95eu betaald bij de foire du vin in Bray Dunes, Carrefour.

Dit las ik inderdaad ook zonet op deze site:

Sinds 1979 wordt een tweede wijn geproduceerd onder de naam 'Prieur de Meyney'. Deze tweede wijn wordt ook op de markt gebracht onder het label 'Chapelle de Meyney'.

Hier wordt het nog vreemder: beide wijnen 2003 aangeboden aan verschillende prijzen..

http://www.vinquire.com/wines/search/buy/2003%20Meyney/?ref=16

Nu net een ontdekking gedaan.... In men fles "La Chapelle de Meyney 2004" zit dus een kurk van de "Prieur de Meyney"! (maw heb ik dus nu een flesje ervan opengetrokken) Smile


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - doc - 17-01-2012 11:45 PM

(17-01-2012 11:41 PM)De Canter schreef:  
(20-12-2011 12:07 AM)dr_magooo schreef:  
(20-12-2011 12:00 AM)De Canter schreef:  
(19-12-2011 11:51 PM)vinejo schreef:  Gevonden via google, auchan aanbod van 2008 of zo.
Blijkbaar dus de vorige naam vd tweede wijn.

la chapelle de Meyney
1999 saint-estèphe aoC. 2e vin du Château meyney. Quantité disponible : 60 ______________________8,42e /

Hier ook nog iets gevonden erover:
http://www.grandcrustore.com/nl/chateauxs/251-chateau-meyney.html

blijkbaar worden de twee benamingen gebruikt als ik die site moet geloven, zou er dan enig verschil bestaan? Heb de Chapelle de Meyney 10,95eu betaald bij de foire du vin in Bray Dunes, Carrefour.

Dit las ik inderdaad ook zonet op deze site:

Sinds 1979 wordt een tweede wijn geproduceerd onder de naam 'Prieur de Meyney'. Deze tweede wijn wordt ook op de markt gebracht onder het label 'Chapelle de Meyney'.

Hier wordt het nog vreemder: beide wijnen 2003 aangeboden aan verschillende prijzen..

http://www.vinquire.com/wines/search/buy/2003%20Meyney/?ref=16

Nu net een ontdekking gedaan.... In men fles "La Chapelle de Meyney 2004" zit dus een kurk van de "Prieur de Meyney"! (maw heb ik dus nu een flesje ervan opengetrokken) Smile

'k Herinner me deze leuke discussie. Het zal dus wschl. wel over dezelfde wijn gaan zeker ? Leuke anekdote....


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Terretoir - 18-01-2012 12:32 AM

om het allemaal nog wat mysterieuzer te maken... zit nu aan men laatste 5 flessen van de 12 en het valt me nu pas op!


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - koen - 18-01-2012 11:01 AM

(17-01-2012 07:18 PM)Jan VG schreef:  Koen,
heb die Charmes 99 meer dan 1 jaar geleden gekocht bij Sylvies voor iets onder de 10 Eur, lijkt me dan een redelijke P/Q.
Ik heb er wel nog geen enkele van geproefd voorlopig...

In 2003 gekocht aan 8,9€ dus 7 jaar later inderdaad een goeie prijs. Moet zeggen dat ik me de 2 vorige flesjes totaal niet meer herinner Blush maar voor tien ben je zeker niet gezien Wink


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Vin1 - 19-01-2012 09:47 PM

Een paar jaar geleden had ik mijn vader, die toch best wel een beste Bordeaux kenner is, Réserve de Léoville Barton 2001 blind voorgeschoteld.
Hij vond het een van zijn betere wijnen die hij ooit geproefd had.
Dus onlangs heb ik heb voor zijn verjaardag 2 flesjes 2005 gegeven....


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Dave - 22-02-2012 10:04 AM

Ik ben er dit weekend nog eens aan toe gekomen om eens rustig wat wijn te drinken ;-)). Ik dronk, samen met mijn broer, Fiefs de Lagrange '05 en Croix de Beaucaillou '05.

- Fiefs: weinig kleur evolutie, neus met donker fruit en potloodslijpsel, tannine's zijn nog duidelijk aanwezig, maar zeker niet storend. Fris en lekker silky mondgevoel en mooie afdronk. Volgens mij gaat dit zeker nog 2 of 3 jaar verbeteren.

- Croix: Verrassend "open", eigenlijk. Het fruit is iets guller dan bij de Fiefs en de mond is heel romig en vol, maar blijft ook fris. Tannines zijn hier mooi versmolten en de afdronk is behoorlijk lang en intens.

Op dit moment is Croix net iets beter, maar ik denk dat Fiefs nog meer reserve heeft. Maar vooral allebei: LEKKERRRR !


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Jef - 15-01-2022 06:04 PM

vandaag staat er een Pagodes d' estournel 2009 klaar.
Heb al zeer veel keer de eerste mogen proeven.
De eerste keer de tweede vandaag?Ben Benieuwd.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - vinejo - 15-01-2022 08:31 PM

(15-01-2022 06:04 PM)Jef schreef:  vandaag staat er een Pagodes d' estournel 2009 klaar.
Heb al zeer veel keer de eerste mogen proeven.
De eerste keer de tweede vandaag?Ben Benieuwd.

Ik denk: zeer lekkere wijn!


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Jef - 16-01-2022 12:12 PM

Was idd zeer lekker.Nog een beetjes taninnes,maar niet storend.
Nog mooi fruit en lange afdronk.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Mathijs81 - 18-01-2022 09:39 PM

(16-01-2022 12:12 PM)Jef schreef:  Was idd zeer lekker.Nog een beetjes taninnes,maar niet storend.
Nog mooi fruit en lange afdronk.

Ik kon de 09 en 10 kopen via Delhaize tijdens de promo. Prijzen waren zeer goed, was toen gedeeltelijk forumaankoop Big Grin. Van elk nog een fles of vier liggen, geen haast.

Beide jaargangen zijn ook top ... hun tweede wijn netjes geslaagd in 09-10.
Maar ook de jaargang 2012 liggen - stukken lager qua prijs, maar toch zeer lekker.


RE: Tweede wijnen van Bordeaux - Vince - 18-01-2022 10:27 PM

Réserve de la Comtesse 1999 geopend voor Heevie Teusted, niet goed bevonden, versleten en zuur, vandaag weggegoten...