wijnliefhebbers
Wijnboeken - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Interessante Topic (/forum-41.html)
+--- Forum: klik hier om bijzonder interessante topics te ontdekken! (/forum-42.html)
+--- Discussie: Wijnboeken (/thread-698.html)


Wijnboeken - nco - 19-11-2010 09:12 PM

Een tijdje geleden ergens op een blog (of misschien wel hier) een zeer interessant lijstje van wijnboek-aanraders tegengekomen (ik dacht zelfs dat het lijstje van Dave kwam..). Ik dacht toen nog dat ik moet onthouden en ... dus niet gedaan Sad
Vandaar een nieuwe topic: wat vinden jullie dikke aanraders? Mogen zowel naslagwerken zijn als eerder literatuurachtige dingen. Zelf al Kermit Lynch gelezen (en zoals iedereen zeer goed bevonden), Nicolaas Klei zou ook de moeite zijn (maar nog niet gelezen)...


RE: Wijnboeken - Dave - 22-11-2010 10:56 AM

@NCO,

Ik herinner mij die discussie inderdaad. Ik weet ni meer wat ik toen heb opgenoemd, maar dit zijn boeken die ik laatst gelezen heb en wel interessant vond:

- "Klare Wijn" van Bruno Vanspauwen (bundeling van zijn columns in de Standaard: veel afwisseling, leest als een trein)
- "Druiven en Wijnen" van Oz Clarke (interessant omdat er vertrokken wordt van druivensoorten, die dan bekeken worden over heel de wereld).
- "Monumenten van de Italiaanse wijn" van Karel Puype en Tony Etneo (het verhaal van een 10-tal Italiaanse tophuizen en -wijnmakers; o.a. Gaia, Gravner, Brunelli, Grasso,...)
- "Terug naar de wijngaard" van Gido Van Imschoot (portret van jonge Franse wijnboeren die vaak biologisch of biodynamisch werken).

Dave


RE: Wijnboeken - doc - 22-11-2010 12:10 PM

"Grand Atlas des Vignobles de France "door Benoît France uitg. Solar. Rijkelijk topografisch geïllustreerd naslagwerk met vooral beschrijving terroirs(landschap,bodem, geologie,microklimaat) bedruiving en karakter van de wijn per streek. Geen namen van domeinen of chateaus dus. 322 pagina's. Een must... Ga proberen geen superlatieven meer te gebruiken maar toch...Wink


RE: Wijnboeken - Jean - 23-11-2010 03:02 PM

Ik heb een wijnboek van Robert Parker: de mooiste wijnen uit de wereld, of zoiets. Het ligt thuis, dus ik zal eens kijken. Hij bespreekt de mooiste domeinen uit de wereld, en vooral uit Bordeaux. Zeer interessant, maar met de stijgende prijzen worden die wijnen onkoopbaar, dus heeft dat boek (voor mij) niet zo een grote waarde...


RE: Wijnboeken - Johan_Vdd - 01-12-2010 05:02 PM

Hachette geeft een aantal interessante boeken aan redelijke prijzen uit:

P. CASAMAYOR, L'école de la dégustation - Le vin en 100 leçons

Dit is een leuk boek dat wijnstijlen bespreekt, wijn van bepaalde druivensoorten vergelijkt (b.v. Pinot Noir vs. Syrah, ...) en tenslotte wijnstreken of stijlen binnen een wijnstreek met elkaar vergelijkt. Hier heb ik bijzonder veel uit geleerd.

J. FANET, Les terroirs du vin

Bespreking van impact terroir op druivensoorten en bespreking van terroirs van bepaalde wijnstreken (niet enkel Frankrijk). Dit vond ik erg leerzaam. Veel geologische informatie bovendien. Veel uit geleerd.

M. MOISSEEFF en P. CASAMAYOR, Arômes du vin

Categorisering ervan. Bespreking van aroma's, aroma per aroma met aanduiding in welke wijnen je deze aroma's doorgaans vindt. Veel uit geleerd.

P. GALET, Dictionnaire encyclopédique des cépages

Eerder een naslagwerk, maar niettemin soms interessant (synoniemen druivensoorten enz.). Minder nuttig in het algemeen.

P. CASAMAYOR, La dégustation
Soort samenvatting van het bovenvermelde boek. Compact, nuttig maar niet zo diepgaand als werk hierboven vermeld.

P. GALET, Grands Cépages
Compact werk over de belangrijkste druivensoorten. Minder volledig dan de encyclopedie hierboven vermeld, maar nuttiger voor snelle opzoekingen. Ik verkies persoonlijk Oz Clarke & Margaret Rand, Druiven en wijnen (mix tussen beide voorgaande werken met veel nuttige info per druivensoort, b.v. aanbevolen producenten).

P. CASAMAYOR, L'école des alliances
Ouder werk maar niettemin interessant. Diepgaande bespreking en vergelijking van wijnen bij bepaalde gerechten (beperkt aantal weliswaar). Supercomplete wijnlijst met aanbevolen gerechten en smaakcatalysatoren. Je neemt bijna om het even welke wijn en de lijst geeft aan welke gerechten erbij passen.


RE: Wijnboeken - Hellas - 01-12-2010 09:07 PM

Heb zelf dit boek: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-complete-wijncursus/1001004006859050/index.html

Vind het als beginner erg interessant, blader er regelmatig in.


RE: Wijnboeken - Venne - 01-12-2010 09:41 PM

en waar kopen jullie die boeken? Via tinternet? Is er in belgië nergens een boekenwinkel die goede wijnboeken heeft? Ik bedoel dan niet de fnac, standaard en toestanden


RE: Wijnboeken - Johan_Vdd - 01-12-2010 11:44 PM

Amazon.fr en Amazon.co.uk (leveren overigens sinds enige tijd gratis in België boven een bepaalde aankoopprijs). Ter plaatse in FR tijdens vakantie.


RE: Wijnboeken - Alex - 02-12-2010 10:26 AM

mijn zuster heeft me volgend boek een aantal jaren geleden geschonken. Wel grappig maar niet oninteressant. Big Grin

Ik denk zelf dat ik er een E_book versie van heb liggen op mijn server

[Afbeelding: 9789043019897.jpg]


RE: Wijnboeken - koen - 03-01-2012 02:20 PM

Deze als kerstcadeau gekregen http://www.libris.nl/webshop.cfm/SearchResults.aspx?oa=True&zoek=chasseuil&pf=&pr=&ge=&la=dut , puur als entertainement want deze flessen zijn onbetaalbaar. Grappige anekdotes en interessante weetjes. Leest vlot, zit al aan fles 74.


RE: Wijnboeken - Kris G - 03-01-2012 02:34 PM

(03-01-2012 02:20 PM)koen schreef:  Deze als kerstcadeau gekregen http://www.libris.nl/webshop.cfm/SearchResults.aspx?oa=True&zoek=chasseuil&pf=&pr=&ge=&la=dut , puur als entertainement want deze flessen zijn onbetaalbaar. Grappige anekdotes en interessante weetjes. Leest vlot, zit al aan fles 74.

inspiratiebron voor de volgende topflessentasting? Big Grin


RE: Wijnboeken - koen - 03-01-2012 03:01 PM

wel als het een 2500+ tasting is


RE: Wijnboeken - Kris G - 03-01-2012 03:18 PM

(03-01-2012 03:01 PM)koen schreef:  wel als het een 2500+ tasting is

oesje, dan moet ik dringend beginnen sparen denk ik

ik vrees dat we voor zo'n tasting moeilijk kandidaten gaan vinden Wink


RE: Wijnboeken - Roeland V - 04-01-2012 12:00 PM

De lectuur die ik dagelijks verslind zijn:

- Decanter Magazine (maandelijks magazine te koop in sommige grote dagbladhandels of te bestellen online: heel interessant want onderzoeken echt àlle thema's, van de nieuwste appellaties in zuid-Chili tot Washington State alsook de gebruikelijke thema's als al de Europese appellaties)

- Oxford Companion to Wine (van Jancis Robinson): is onmisbaar voor iedereen die zich echt wil verdiepen in de theoretische wijnkennis. Een echte wijnencyclopedie.

- De Platter Guide: een jaarlijkse gids die uitkomt over Zuid-Afrikaanse wijnen met een overzicht en rating van àlle bestaande wijnen en uitleg over het jaarlijkse klimaat en al de appellaties

- Inside Burgundy: het nieuwe topwerk over Bourgogne, eveneens in het Engels, geschreven door Jasper Morris M.W. Dit is het beste wat er op de markt is over Bourgogne (uitgegeven door Berry Bros en Rudd in Londen)

- The Pearl of the Côte: ook in het Engels, geschreven door Allen Meadows van Burghound (http://www.burghound.com) wat tevens een superwebsite is voor Bourgogne. Dit boek bespreek wel maar enkel een deel van Bourgogne (zoals de naam zegt) maar gaat dan wel super in detail. Een aanrader.

- Vino Italiano, The regional wines of Italy: het beste boek dat er bestaat over Italiaanse wijn. Heb ik al twee keer helemaal uitgelezen en ik grijp er nog vaak naar terug als ik wijnles moet geven om iets op te frissen.

en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb enkele tientallen wijnboeken in de kast staan die ik allemaal regelmatig opnieuw consulteer om alles op te frissen.

Dat boek van Oz Clark (uitgaande van de druivenrassen) vind ik overigens ook een heel leuk boek en gebruik ik regelmatig om totaal onbekende druivenrassen op te sporen.

Trouwens, ter info: in september gaat het allerbeste boek verschijnen over druivenrassen dat ooit gepubliceerd is (volgens de auteurs toch...). Niemand minder dan Jancis Robinson en haar medewerkster Julia Harding M.W. hebben een kanjer van honderden blzs klaar met alle druivenrassen ter wereld.
Dit is een boek waar ik nu al naar uitkijk en me ga bestellen zodra het uitkomt.

Het zou nog veel uitgebreider zijn dan het standaardwerk van Pierre Galet (dictionnaire encyclopédique des cépages). Om te smullen dus !


RE: Wijnboeken - koen - 04-01-2012 12:04 PM

Thanks Roeland, vul maar aan zulle ... ik heb ne tenminste cadeau-ideetjes voor de komende jaren Cool


RE: Wijnboeken - doc - 04-01-2012 12:27 PM

thank you Roeland, rijke aanvulling, we gaan er beslist iets aan hebben, hou ons op de hoogte. Blijkbaar ben jij een ferme vakliteratuur-lezer...


RE: Wijnboeken - fleer - 04-01-2012 01:38 PM

Ik drink liever wijn dan erover te lezen, ieder zijn plezier natuurlijk, Zou er al een boekje bestaan met de betere prijs/kwaliteit wijnen, dat zou ik dan wel kopen.
Momenteel selecteer ik mijn flessen door de gegeven punten van de wijngoeroes omdat het leven inderdaad te kort is om slechte wijn te drinken Wink


RE: Wijnboeken - nco - 04-01-2012 04:12 PM

Leuke tips; iemand ervaring trouwens met de World Atlas of Wine (Hugh Johnson, Janice Robinson)? Lijkt me ook een leuk boekje...


RE: Wijnboeken - doc - 04-01-2012 04:29 PM

Dit vind ik een heel interessante: boordevol gedetailleerde topografie van alle appellaties

[Afbeelding: 517Z6M625JL._SL500_AA300_.jpg]


RE: Wijnboeken - Roeland V - 04-01-2012 04:31 PM

Ja Nico, die heb ik ook. Maar je moet weten dat die in twee formaten bestaat:
de "gewone", dat is een hardcover (die heb ik) en wat ze noemen, de "Concise Version" (beperktere versie). Die laatste is enkele maanden later op de markt gekomen.

Een vriend van me heeft deze tweede versie (is trouwens paperback versie).
Die laatste versie is trouwens ook iets kleiner van formaat en lichter.
De bedoeling er van was dat die laatste versie voor studenten is, zodat je er gemakkelijker mee kan reizen en het overal meenemen. En uit ervaring moet ik toegeven dat die studentenversie eigenlijk praktischer, handiger is.

Beide versies verschillen trouwens inhoudelijk niet heb ik gemerkt.
Ik zou dus P/K de Concise versie aanraden.


RE: Wijnboeken - jazzper - 04-01-2012 08:15 PM

als ik eens tijd heb ga ik mijn lijstje die ik nu heb eens opschrijven maar één van de beste aankopen dit jaar was world of wine in de mediamarkt: beide seizoenen van oz en clarke plus 2 trainingdvd's van mijn grote vriendin jancis robinson :-)


RE: Wijnboeken - Jan VG - 04-01-2012 11:15 PM

Heb al vaak getwijfeld voor een abonnement op Decanter.
Via hun website voor 1 jaar nu 69,5 Eur (geleverd in Belgie).

Als ik ze los in de (betere) krantenwinkel koop (gebeurt maar enkele keren per jaar), kost het mij denk ik rond de 8 Eur ofzo.

Iemand een abonnement (Roeland ?) en tevreden ?


RE: Wijnboeken - nco - 05-01-2012 09:31 AM

(04-01-2012 11:15 PM)Jan VG schreef:  Heb al vaak getwijfeld voor een abonnement op Decanter.
Via hun website voor 1 jaar nu 69,5 Eur (geleverd in Belgie).

Als ik ze los in de (betere) krantenwinkel koop (gebeurt maar enkele keren per jaar), kost het mij denk ik rond de 8 Eur ofzo.

Iemand een abonnement (Roeland ?) en tevreden ?

Ben ook aan het twijfelen. Koop Decanter ook regelmatig, van alle wijntijdschriften die ik al las (Decanter, WS, G&G, Vino, RvF, ...) toch nog wat mij betreft het meest gevarieerde en interessantste...


RE: Wijnboeken - jurgen71 - 05-01-2012 01:47 PM

Is er iemand die een betere krantenwinkel kent in het Gentse of Waregemse die Decanter verkoopt. Alvast bedankt.


RE: Wijnboeken - Olaf - 05-01-2012 02:17 PM

(04-01-2012 04:29 PM)dr_magooo schreef:  Dit vind ik een heel interessante: boordevol gedetailleerde topografie van alle appellaties

[Afbeelding: 517Z6M625JL._SL500_AA300_.jpg]

Is inderdaad een super boek als naslagwerk. Heb enkele jaren geleden de Nederlandse versie nog kunnen kopen.


RE: Wijnboeken - Filip Ragolle - 05-01-2012 07:00 PM

(05-01-2012 01:47 PM)jurgen71 schreef:  Is er iemand die een betere krantenwinkel kent in het Gentse of Waregemse die Decanter verkoopt. Alvast bedankt.

zijde gij van Waregem misschien?

Filip


RE: Wijnboeken - Kris G - 05-01-2012 07:05 PM

(05-01-2012 01:47 PM)jurgen71 schreef:  Is er iemand die een betere krantenwinkel kent in het Gentse of Waregemse die Decanter verkoopt. Alvast bedankt.

in Gent is er een grote krantenzaak aan de Rooigemlaan die bijna alles verkoopt, daar waarschijnlijk wel te vinden


Decanter - Jordaens - 05-01-2012 07:32 PM

Wellicht het interessantste wijnblad. Maar toch...
Ben daar vroeger gedurende jaren op geabonneerd geweest en na een tijdje begon het er wel op te lijken dat er altijd hetzelfde in stond. Ben dan een tijd overgeschakeld op Revue des Vins de France, maar die denken nog altijd dat er rond Frankrijk alleen maar parking ligt (of waren dat Antwerpenaars?). Ondertussen kom ik toe met wat er op het www te vinden is (websites genoeg, ook van Decanter). Heb nog wel - een beetje uit traditie - de Guide Hachette gekocht.


RE: Wijnboeken - Kris - 06-01-2012 10:44 AM

ivm die parking...het is dan ook Revue des Vins de France hé. Tongue Hun groene boekje vind ik ook de moeite.


RE: Wijnboeken - nco - 06-01-2012 12:16 PM

(06-01-2012 10:44 AM)Kris schreef:  ivm die parking...het is dan ook Revue des Vins de France

SmileSmile


RE: Wijnboeken - doc - 06-01-2012 01:51 PM

(06-01-2012 10:44 AM)Kris schreef:  ivm die parking...het is dan ook Revue des Vins de France hé. Tongue Hun groene boekje vind ik ook de moeite.

Het is nu de derde jaargang op rij dat ik de B&D koop als gids, is toch wel aan te prijzen naast of samen met het groene boekje als aanvulling! Ik gebruik B&D meer en meer. Alles staat alfabetisch, makkelijker om de domeinen te vinden. Puntenscores zijn volgens mij realistischer (ik neem dit puur persoonlijk). Heb toch al een paar keer de scores vgl met RVF en vond die in BD er dichter bij liggen. Dit zal wel niet voor alle flessen zo zijn natuurlijk. Maar ik ga er nog meer beginnen op letten en vergelijken. In BD staat een code om op de site te kunnen, daar vind je dan nog wat oudere jaargangen in terug.


RE: Wijnboeken - filip - 06-01-2012 05:16 PM

(06-01-2012 01:51 PM)dr_magooo schreef:  
(06-01-2012 10:44 AM)Kris schreef:  ivm die parking...het is dan ook Revue des Vins de France hé. Tongue Hun groene boekje vind ik ook de moeite.

Het is nu de derde jaargang op rij dat ik de B&D koop als gids, is toch wel aan te prijzen naast of samen met het groene boekje als aanvulling! Ik gebruik B&D meer en meer. Alles staat alfabetisch, makkelijker om de domeinen te vinden. Puntenscores zijn volgens mij realistischer (ik neem dit puur persoonlijk). Heb toch al een paar keer de scores vgl met RVF en vond die in BD er dichter bij liggen. Dit zal wel niet voor alle flessen zo zijn natuurlijk. Maar ik ga er nog meer beginnen op letten en vergelijken. In BD staat een code om op de site te kunnen, daar vind je dan nog wat oudere jaargangen in terug.

B&D ?


RE: Wijnboeken - Roeland V - 06-01-2012 06:02 PM

Bettane et Desseauve (Michel Bettane en Thierry Desseauve).
Zij waren de vroegere uitgevers van de groene gids van la Revue de vin de France, maar ze zijn in onvrede geraakt met de eigenaars van la RVF (de Marie Claire-groep).
Daarom zijn ze dan opgestapt en zijn ze hun eigen gids begonnen.

Nu heb je dus de groene gids (die nog steeds bestaat) en de B& D -gids.


RE: Wijnboeken - filip - 06-01-2012 06:29 PM

thanks Roeland


RE: Wijnboeken - jazzper - 11-01-2012 02:05 PM

(05-01-2012 01:47 PM)jurgen71 schreef:  Is er iemand die een betere krantenwinkel kent in het Gentse of Waregemse die Decanter verkoopt. Alvast bedankt.

ik heb een abonnement genomen, wordt netjes geleverd met de post.
in gent: de krantenwinkel op het sluizeken heeft die (ook alle andere wijnmagazines) of de international store aan de phoenixstraat of die op de rooigemlaan


RE: Wijnboeken - Johan M. - 08-09-2012 11:16 PM

(06-01-2012 01:51 PM)doc schreef:  
(06-01-2012 10:44 AM)Kris schreef:  ivm die parking...het is dan ook Revue des Vins de France hé. Tongue Hun groene boekje vind ik ook de moeite.

Het is nu de derde jaargang op rij dat ik de B&D koop als gids, is toch wel aan te prijzen naast of samen met het groene boekje als aanvulling! Ik gebruik B&D meer en meer. Alles staat alfabetisch, makkelijker om de domeinen te vinden. Puntenscores zijn volgens mij realistischer (ik neem dit puur persoonlijk). Heb toch al een paar keer de scores vgl met RVF en vond die in BD er dichter bij liggen. Dit zal wel niet voor alle flessen zo zijn natuurlijk. Maar ik ga er nog meer beginnen op letten en vergelijken. In BD staat een code om op de site te kunnen, daar vind je dan nog wat oudere jaargangen in terug.

Doc,

Geeft B&D ook aan wanneer de betreffende wijnen op dronk zijn zoals RvF? De uitgave 2013 van beide gidsen zijn ondertussen op de markt.


RE: Wijnboeken - doc - 09-09-2012 10:55 AM

(08-09-2012 11:16 PM)Johan M. schreef:  
(06-01-2012 01:51 PM)doc schreef:  
(06-01-2012 10:44 AM)Kris schreef:  ivm die parking...het is dan ook Revue des Vins de France hé. Tongue Hun groene boekje vind ik ook de moeite.

Het is nu de derde jaargang op rij dat ik de B&D koop als gids, is toch wel aan te prijzen naast of samen met het groene boekje als aanvulling! Ik gebruik B&D meer en meer. Alles staat alfabetisch, makkelijker om de domeinen te vinden. Puntenscores zijn volgens mij realistischer (ik neem dit puur persoonlijk). Heb toch al een paar keer de scores vgl met RVF en vond die in BD er dichter bij liggen. Dit zal wel niet voor alle flessen zo zijn natuurlijk. Maar ik ga er nog meer beginnen op letten en vergelijken. In BD staat een code om op de site te kunnen, daar vind je dan nog wat oudere jaargangen in terug.


Doc,

Geeft B&D ook aan wanneer de betreffende wijnen op dronk zijn zoals RvF? De uitgave 2013 van beide gidsen zijn ondertussen op de markt.

Ja zeker, de drinking windows staan er elke keer bij. Ondertussen ligt de BD 2013 op de plank...vind ik persoonlijk een betere referentie dan RVF...


RE: Wijnboeken - Johan M. - 10-09-2012 05:14 PM

(09-09-2012 10:55 AM)doc schreef:  
(08-09-2012 11:16 PM)Johan M. schreef:  
(06-01-2012 01:51 PM)doc schreef:  
(06-01-2012 10:44 AM)Kris schreef:  ivm die parking...het is dan ook Revue des Vins de France hé. Tongue Hun groene boekje vind ik ook de moeite.

Het is nu de derde jaargang op rij dat ik de B&D koop als gids, is toch wel aan te prijzen naast of samen met het groene boekje als aanvulling! Ik gebruik B&D meer en meer. Alles staat alfabetisch, makkelijker om de domeinen te vinden. Puntenscores zijn volgens mij realistischer (ik neem dit puur persoonlijk). Heb toch al een paar keer de scores vgl met RVF en vond die in BD er dichter bij liggen. Dit zal wel niet voor alle flessen zo zijn natuurlijk. Maar ik ga er nog meer beginnen op letten en vergelijken. In BD staat een code om op de site te kunnen, daar vind je dan nog wat oudere jaargangen in terug.


Doc,

Geeft B&D ook aan wanneer de betreffende wijnen op dronk zijn zoals RvF? De uitgave 2013 van beide gidsen zijn ondertussen op de markt.

Ja zeker, de drinking windows staan er elke keer bij. Ondertussen ligt de BD 2013 op de plank...vind ik persoonlijk een betere referentie dan RVF...

Bedankt voor de info, heb vandaag mijn B&D 2013 besteld.


RE: Wijnboeken - Johan M. - 22-09-2012 11:36 AM

Net wat door mijn B&D 2013 aan het grasduinen en ik kan het enthousiasme van Doc inzake alleen maar beamen. De eerste keer dat ik deze gids aanschaf maar ik vermoed dat het niet de laatste zal zijn.

- zeer gebruiksvriendelijk
- ingesloten code om oudere jaargangen via website op te vragen
- quoteringen lijken mij op het eerste zicht vrij correct
- drinkvensters zijn aangegeven
- prijsindicaties zijn aangeven
- korte en heldere verduidelijking van de domeinen en wijnen
- favorieten per streek en categorie
- gratis EBOOK bij aankoop en registratie (tot 30/09)

M.a.w. redelijk onder indruk. Opvallend blijft wel hoe de diverse gidsen van mening blijven verschillen inzake drinkvensters van bepaalde wijnen.


RE: Wijnboeken - doc - 22-09-2012 11:51 AM

(22-09-2012 11:36 AM)Johan M. schreef:  Net wat door mijn B&D 2013 aan het grasduinen en ik kan het enthousiasme van Doc inzake alleen maar beamen. De eerste keer dat ik deze gids aanschaf maar ik vermoed dat het niet de laatste zal zijn.

- zeer gebruiksvriendelijk
- ingesloten code om oudere jaargangen via website op te vragen
- quoteringen lijken mij op het eerste zicht vrij correct
- drinkvensters zijn aangegeven
- prijsindicaties zijn aangeven
- korte en heldere verduidelijking van de domeinen en wijnen
- favorieten per streek en categorie
- gratis EBOOK bij aankoop en registratie (tot 30/09)

M.a.w. redelijk onder indruk. Opvallend blijft wel hoe de diverse gidsen van mening blijven verschillen inzake drinkvensters van bepaalde wijnen.

Mijn gratis e-book staat ondertussen op de pc, zéér gebruiksvriendelijk als je iets snel wilt opzoeken. Wel eerst Adobe Digital Editions downen alvorens te installeren...
Persoonlijk geef ik al een paar jaar de voorkeur aan deze gids.


RE: Wijnboeken - doc - 10-10-2012 10:17 PM

De laatste uitgave van Oz Clarke Grapes&Wines gekocht, inderdaad heel interessant boek, elke druif wordt heel grondig toegelicht met mooie kaarten en tabellen...zeer overzichtelijk !
Ook de Concise world atlas of wine van Johnson en Robinson is een heel handige atlas met een ietwat aparte cartografie verspreid over verschillende landen.
Oz Clarke's wijnatlas - tweedehands gekocht- is uniek, vooral de soortluchtfotocartografie, ik weet niet of je hem nog nieuw kunt kopen, als je het nog tweedehands vindt, niet twijfelen...authentiek, straks antiek.


RE: Wijnboeken - Dave - 11-10-2012 02:23 PM

(10-10-2012 10:17 PM)doc schreef:  De laatste uitgave van Oz Clarke Grapes&Wines gekocht, inderdaad heel interessant boek, elke druif wordt heel grondig toegelicht met mooie kaarten en tabellen...zeer overzichtelijk !
Ook de Concise world atlas of wine van Johnson en Robinson is een heel handige atlas met een ietwat aparte cartografie verspreid over verschillende landen.
Oz Clarke's wijnatlas - tweedehands gekocht- is uniek, vooral de soortluchtfotocartografie, ik weet niet of je hem nog nieuw kunt kopen, als je het nog tweedehands vindt, niet twijfelen...authentiek, straks antiek.

Grapes & Wines heb ik ook eens gelezen (uit de Bib). Inderdaad zeer interessant !!!


RE: Wijnboeken - doc - 14-10-2012 06:26 PM

Toch even onder het daglicht brengen voor de liefhebbers, het nieuwe boek van Jancis

Wine Grapes - Jancis Robinson

Alle druiven in detail met nieuwe gegevens...wel duur ....


RE: Wijnboeken - Mt - 03-01-2013 10:26 AM

Neil Martin schreef een boek over Pomerol: https://www.pomerolbook.com/index.php

Zeer eigenzinnig boek met anekdotes in Martins typische humoristische stijl en met rudimentaire kaartjes die door de eigenaars zelf getekend zijn.


RE: Wijnboeken - vinejo - 03-01-2013 11:01 AM

(03-01-2013 10:26 AM)Matten schreef:  Neil Martin schreef een boek over Pomerol: https://www.pomerolbook.com/index.php

Zeer eigenzinnig boek met anekdotes in Martins typische humoristische stijl en met rudimentaire kaartjes die door de eigenaars zelf getekend zijn.

Amai, chapeau voor degene die jou dit nieuwjaarscadeautje schonk... Buiten een fles goede Pomerol kan men voor u geen beter kopen denk ik Wink


RE: Wijnboeken - Mt - 03-01-2013 11:16 AM

Damn right, maar ik wacht nog altijd op een gulle schenker. Mag ook een flesje zijn cheers.


RE: Wijnboeken - Fab - 19-02-2013 12:49 PM

Confused
(22-09-2012 11:51 AM)doc schreef:  
(22-09-2012 11:36 AM)Johan M. schreef:  Net wat door mijn B&D 2013 aan het grasduinen en ik kan het enthousiasme van Doc inzake alleen maar beamen. De eerste keer dat ik deze gids aanschaf maar ik vermoed dat het niet de laatste zal zijn.

- zeer gebruiksvriendelijk
- ingesloten code om oudere jaargangen via website op te vragen
- quoteringen lijken mij op het eerste zicht vrij correct
- drinkvensters zijn aangegeven
- prijsindicaties zijn aangeven
- korte en heldere verduidelijking van de domeinen en wijnen
- favorieten per streek en categorie
- gratis EBOOK bij aankoop en registratie (tot 30/09)

M.a.w. redelijk onder indruk. Opvallend blijft wel hoe de diverse gidsen van mening blijven verschillen inzake drinkvensters van bepaalde wijnen.

Mijn gratis e-book staat ondertussen op de pc, zéér gebruiksvriendelijk als je iets snel wilt opzoeken. Wel eerst Adobe Digital Editions downen alvorens te installeren...
Persoonlijk geef ik al een paar jaar de voorkeur aan deze gids.

Ik heb hem blijkbaar te laat aangekocht, kan die elektronische niet meer verkrijgen via hun site boehoe Confused


RE: Wijnboeken - Johan M. - 21-02-2013 11:02 PM

(19-02-2013 12:49 PM)Fab schreef:  Confused
(22-09-2012 11:51 AM)doc schreef:  
(22-09-2012 11:36 AM)Johan M. schreef:  Net wat door mijn B&D 2013 aan het grasduinen en ik kan het enthousiasme van Doc inzake alleen maar beamen. De eerste keer dat ik deze gids aanschaf maar ik vermoed dat het niet de laatste zal zijn.

- zeer gebruiksvriendelijk
- ingesloten code om oudere jaargangen via website op te vragen
- quoteringen lijken mij op het eerste zicht vrij correct
- drinkvensters zijn aangegeven
- prijsindicaties zijn aangeven
- korte en heldere verduidelijking van de domeinen en wijnen
- favorieten per streek en categorie
- gratis EBOOK bij aankoop en registratie (tot 30/09)

M.a.w. redelijk onder indruk. Opvallend blijft wel hoe de diverse gidsen van mening blijven verschillen inzake drinkvensters van bepaalde wijnen.

Mijn gratis e-book staat ondertussen op de pc, zéér gebruiksvriendelijk als je iets snel wilt opzoeken. Wel eerst Adobe Digital Editions downen alvorens te installeren...
Persoonlijk geef ik al een paar jaar de voorkeur aan deze gids.

Ik heb hem blijkbaar te laat aangekocht, kan die elektronische niet meer verkrijgen via hun site boehoe Confused

Klopt, ik dacht dat het maar een maand of zo na de uitgave geldig was.


RE: Wijnboeken - Olivier - 11-03-2013 12:16 PM

Citaat:De laatste uitgave van Oz Clarke Grapes&Wines gekocht, inderdaad heel interessant boek, elke druif wordt heel grondig toegelicht met mooie kaarten en tabellen...zeer overzichtelijk !

dit boek krijgt hier blijkbaar veel positieve feedback, dus heb het ook besteld. Bedankt voor de tip!

Misschien nog nuttig om weten, ik zie dat veel mensen hier op bol.com kopen, maar die zijn vaak duurder dan gemiddeld. Heb grapes&wines besteld op de site van Standaard boekhandel, en wordt gratis geleverd in winkel naar keuze, en kwam toch een stuk goedkoper uit dan Bol. Maar dan moet je er natuurlijk wel nog om naar de winkel...


RE: Wijnboeken - Fab - 11-03-2013 07:25 PM

(11-03-2013 12:16 PM)Olivier schreef:  
Citaat:De laatste uitgave van Oz Clarke Grapes&Wines gekocht, inderdaad heel interessant boek, elke druif wordt heel grondig toegelicht met mooie kaarten en tabellen...zeer overzichtelijk !

dit boek krijgt hier blijkbaar veel positieve feedback, dus heb het ook besteld. Bedankt voor de tip!

Misschien nog nuttig om weten, ik zie dat veel mensen hier op bol.com kopen, maar die zijn vaak duurder dan gemiddeld. Heb grapes&wines besteld op de site van Standaard boekhandel, en wordt gratis geleverd in winkel naar keuze, en kwam toch een stuk goedkoper uit dan Bol. Maar dan moet je er natuurlijk wel nog om naar de winkel...

Dag Olivier, ikzelf koop dikwijls in Standaard Boekhandel omdat ik graag eens een boek in het echt aanvoel vooraleer deze te kopen maar om een vb te geven over prijzen... bij Bol.com kost de Wijnencyclopedie van Jancis Robinson 30€, daarentegen als je deze opzoekt bij de Standaard Boekhandel dan betaal je 99€!! Huh

http://www.standaardboekhandel.be/seo/nl/boeken/basiskookboeken/9789077330104/jancis-robinson/wijnencyclopedie

Gr,
Fabrice


RE: Wijnboeken - Olivier - 11-03-2013 09:27 PM

ja, die hebben ze dan inderdaad weer een stuk goedkoper... Maar ik koop af en toe een boek op internet en heb nog maar zelden de goedkoopste prijs op bol gezien, vaker zelfs nog goedkoper om iets te kopen op Amazon UK. Heb ook slechte ervaringen met de levertijden via bol...


RE: Wijnboeken - Stievie - 12-10-2013 07:11 PM

Deze namiddag bij Standaard Boekhandel het boekje "Wijn" aangeschaft. Werd door drie gerenommeerde wijnprominenten geschreven en leest heel eenvoudig. Het volledige proces wordt er duidelijk in omschreven en het is een goed boek voor de leek die net start in het wereldje van de wijnen. Eén van de auteurs is trouwens Fiona van Chateau Le Pin. Leuk boekje.

Daarbij kocht ik ook een topper, al zeg ik het zelf, over "De mooiste wijnkelder ter wereld in 100 flessen". Michel-Jack Chasseuil heeft één van de meest complete wijnkelders ooit. Om stil van te worden!!!


RE: Wijnboeken - Stievie - 12-10-2013 08:52 PM

Twee andere boeken heb ik al een tijdje liggen..."Belgen in de Bordeaux" en "Wijnbouwers in België". Prachtige boeken om een goed glas wijn bij te drinken.


RE: Wijnboeken - Olivier - 24-08-2016 11:24 AM

ik zou een boek willen kopen over bourgogne, maar twijfel nog hetwelk. Iemand tips?


RE: Wijnboeken - Kupers - 24-08-2016 12:20 PM

het ligt eraan wat je zoekt. Geeky info over de oorsprong van wijngaarden en studies tot op de meter vind je in de boeken van Clive Coates of in de Atlas des Vignobles de Bourgogne. Ik heb ook nog ergens een Frans boek liggen over de historische achtergrond van de climats maar kan nu even niet op de titel komen. Als je eerder de filosofie en het leven van een wijnboer beter wilt begrijpen, Le Temps de la Vigne door Jacky Rigaux en Henri Jayer.

In het Nederlands komt er eind deze maand of begin september een nieuw boek van Gido van Imschoot uit.


RE: Wijnboeken - Jordaens - 24-08-2016 12:38 PM

Niets dat zo snel zijn actualiteit verliest als een wijnboek. Maar in het geval van Boergondië lijkt Clive Coates' "The Wines of Burgundy" (2008) wel wat. Te bestellen bij de gebruikelijke bronnen als Amazon en Abebooks. Er zitten 39 landkaarten in kleuren in.


RE: Wijnboeken - Olivier - 24-08-2016 02:45 PM

Het boek van Coates is inderdaad een optie, maar daar zitten heel veel tasting notes in naar het schijnt en ik ben niet specifiek op zoek naar info over domeinen, dus daarom twijfel ik. Ik las ook veel positieve dingen over Inside Burgundy van Jasper Morris. Heeft iemand dat boek?
Het mag ook iets in het Frans zijn. Dat verbaast mij trouwens iedere keer, dat er zoveel referentiewerken in het Engels zijn... De Fransen zullen toch ook wel boeken hebben over hun eigen wijngaarden? Of kennen we die gewoon niet?


RE: Wijnboeken - Kupers - 24-08-2016 03:17 PM

Een van de eerdere boeken, Côte d'Or is voor mij nog altijd de referentie, 300 pagina's over de climats, en dan profielen van de bekendste domeinen, met tasting notes maar met mate. Ik ken de updates niet zo goed, dit dateert ook al van de jaren negentig...


RE: Wijnboeken - Olivier - 24-08-2016 03:37 PM

(24-08-2016 03:17 PM)Kupers schreef:  Een van de eerdere boeken, Côte d'Or is voor mij nog altijd de referentie, 300 pagina's over de climats, en dan profielen van de bekendste domeinen, met tasting notes maar met mate. Ik ken de updates niet zo goed, dit dateert ook al van de jaren negentig...

The Wines of Burgundy is de opvolger van Côte d'Or, naar verluidt met meer info over chablis, etc.
Thanks in ieder geval!


RE: Wijnboeken - vinejo - 25-11-2017 11:44 PM

Jay Mc Inerney(Bright Lights, Big City') schreef een boek met wijncolumns
"Een hedonist in de kelder"
Hier kan je er een aantal lezen:

https://books.google.be/books/about/Een_hedonist_in_de_kelder.html?id=SCY3DwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y


RE: Wijnboeken - wvd - 26-11-2017 01:16 PM

Ik vond "Van rank tot drank" van Jens Priewe een goed boek ter introductie, helaas niet meer te vinden en mijn exemplaar is "verdronken" in de overstroming van onze kelder aan Ladeuzeplein in de beginjaren van Leuvin.

Boeken die ik wel goed vind (vond) voor "gevorderden":
- Atlante delle Vigne di Langha, helaas enkel in Italiaans (of is er nu een vertaling?)
- Climats et lieux-dits des grands vignobles de Bourgogne van Sylvain Pitiot
- Guide Quarin des vins de Bordeaux van JMQ, licht verouderd nu want gaat maar tot 2010
- Native Wine Grapes of Italy van Ian d'Agatha is uiteraard een "must have" voor Italofielen.
- Brunello di Montalcino: Understanding and Appreciating One of Italy's Greatest Wines van Kerin O'Keefe is ook de moeite en ik volg haar wel in de opdeling in regio's binnen de AOP. Haar boeken over Barolo/Barbaresco ken ik niet en daar is ook wat commotie rond.

Ook ben ik blij met een boek van Michel Dovaz over Bx uit begin jaren 80. Daar staat o.a. het aantal ha in per "merk", zeer interessant en ook de boeken over Bx en Bg van die goede oude Hubrecht Duijker heb ik wel met plezier "genuttigd" indertijd, nu lichtjes gedateerd...


RE: Wijnboeken - Jordaens - 26-11-2017 02:42 PM

Vooral die twee kleine boekjes van Duijker (een groen over Bourgogne en een crèmekleurig over Bordeaux) hebben me in de jaren tachtig heel erg geholpen bij het catalogeren. Evenals de bladzijde van Gault & Milau Spécial Vins uit 1983, waarop de grands crus classés van 1855 in een duidelijke tabel stonden...

"Wijn" vind ik een gemiste kans (intussen ook al wat gedateerd trouwens). Het is zeer Deutsch grundlich, maar de kaartjes zijn pietepeuterig, de tekst is stroef vertaald en het is niet echt van een formaat dat je eventjes mee naar het toilet kan nemen...


RE: Wijnboeken - don quichotte - 26-11-2017 07:45 PM

(26-11-2017 02:42 PM)Jordaens schreef:  Vooral die twee kleine boekjes van Duijker (een groen over Bourgogne en een crèmekleurig over Bordeaux) hebben me in de jaren tachtig heel erg geholpen bij het catalogeren. Evenals de bladzijde van Gault & Milau Spécial Vins uit 1983, waarop de grands crus classés van 1855 in een duidelijke tabel stonden...

Die moeten ook ergens bij mij tussen de stapel liggen.Wink


RE: Wijnboeken - wvd - 27-11-2017 01:35 PM

(26-11-2017 02:42 PM)Jordaens schreef:  Vooral die twee kleine boekjes van Duijker (een groen over Bourgogne en een crèmekleurig over Bordeaux) hebben me in de jaren tachtig heel erg geholpen bij het catalogeren. Evenals de bladzijde van Gault & Milau Spécial Vins uit 1983, waarop de grands crus classés van 1855 in een duidelijke tabel stonden...

"Wijn" vind ik een gemiste kans (intussen ook al wat gedateerd trouwens). Het is zeer Deutsch grundlich, maar de kaartjes zijn pietepeuterig, de tekst is stroef vertaald en het is niet echt van een formaat dat je eventjes mee naar het toilet kan nemen...

Ja die kleine heb ik ook nog ergens liggen, maar de klassering, die kent elke liefhebber toch uit het hoofd zeker!!


RE: Wijnboeken - Fre - 27-11-2017 02:27 PM

Is hier op 't forum al vermeld, maar voor mij is Inside Burgundy van Jasper Morris mijn bijbel. Enig puntje: dit dateert van 2010. Hopelijk omt er een update van.


RE: Wijnboeken - Jordaens - 27-11-2017 08:06 PM

In 1983 moest ik toch nog wel af en toe gaan spieken, hoor. En nu ik er bij stilsta: als mijn Macbook nu niet automatisch de cru bij de kastelen zou schrijven dan zou ik dat misschien nog af en te moeten doen.

Bijvoorbeeld: Château Cantemerle. Cru classé? Ja. Vierde? Vijfde? Vijfde, natuurlijk. Zeker van?...

Cantemerle is op de originele lijst van 1855 in kleine lettertjes en post factum bijgeschreven. Helemaal vanonder, dus: vijfde cru.


RE: Wijnboeken - wvd - 28-11-2017 01:50 PM

(27-11-2017 08:06 PM)Jordaens schreef:  In 1983 moest ik toch nog wel af en toe gaan spieken, hoor. En nu ik er bij stilsta: als mijn Macbook nu niet automatisch de cru bij de kastelen zou schrijven dan zou ik dat misschien nog af en te moeten doen.

Bijvoorbeeld: Château Cantemerle. Cru classé? Ja. Vierde? Vijfde? Vijfde, natuurlijk. Zeker van?...

Cantemerle is op de originele lijst van 1855 in kleine lettertjes en post factum bijgeschreven. Helemaal vanonder, dus: vijfde cru.

Dat zal een laattijdige inschrijving geweest zijn... Bij Lanessan, met zijn zeer goede terroir, vond men het niet nodig om in te schrijven. Kleine misrekening want ik dacht eens gelezen te hebben dat die aan prijzen van 3e - 4e cru's ging.


RE: Wijnboeken - Smaakatleet - 28-11-2017 07:39 PM

(26-11-2017 02:42 PM)Jordaens schreef:  "Wijn" vind ik een gemiste kans (intussen ook al wat gedateerd trouwens). Het is zeer Deutsch grundlich, maar de kaartjes zijn pietepeuterig, de tekst is stroef vertaald en het is niet echt van een formaat dat je eventjes mee naar het toilet kan nemen...

Als slaap lectuur al geprobeerd?
Pas na een 100-tal pagina's degelijk te balanceren over men ribbenkast zonder teveel door te drukken. Laat staan het boek zacht neerleggen zonder je partner wakker te maken.


RE: Wijnboeken - Jordaens - 28-11-2017 08:16 PM

Je partner moet niet slapen, die moet het boek voor je vasthouden!


RE: Wijnboeken - Smaakatleet - 29-11-2017 06:16 AM

(28-11-2017 08:16 PM)Jordaens schreef:  Je partner moet niet slapen, die moet het boek voor je vasthouden!

Die Antwaarpse gebruiken en gewoonten verschillen toch opmerkelijk.
Wat een andere taal niet met een mens doet.Smile


RE: Wijnboeken - Jordaens - 12-12-2017 03:33 PM

In "De Straatridder" van Suske en Wiske krijgt Lambik een dik exemplaar van Don Quichote (die van Cervantes, niet die van hier) op zijn kop en hij krijgt prompt de waanvoorstelling dat hij op zijn Rosinante de wereld moet gaan verbeteren... Wat zou er gebeuren als iemand Wijn (oorspronkelijke titel Wein) op zijn kop zou krijgen?


RE: Wijnboeken - Fre - 12-12-2017 07:41 PM

(12-12-2017 03:33 PM)Jordaens schreef:  In "De Straatridder" van Suske en Wiske krijgt Lambik een dik exemplaar van Don Quichote (die van Cervantes, niet die van hier) op zijn kop en hij krijgt prompt de waanvoorstelling dat hij op zijn Rosinante de wereld moet gaan verbeteren... Wat zou er gebeuren als iemand Wijn (oorspronkelijke titel Wein) op zijn kop zou krijgen?

De stad Dijon wat noordelijk verplaatsen en er Pinot Noir aanplanten.


RE: Wijnboeken - wvd - 13-12-2017 12:33 PM

(12-12-2017 07:41 PM)Fre schreef:  
(12-12-2017 03:33 PM)Jordaens schreef:  In "De Straatridder" van Suske en Wiske krijgt Lambik een dik exemplaar van Don Quichote (die van Cervantes, niet die van hier) op zijn kop en hij krijgt prompt de waanvoorstelling dat hij op zijn Rosinante de wereld moet gaan verbeteren... Wat zou er gebeuren als iemand Wijn (oorspronkelijke titel Wein) op zijn kop zou krijgen?

De stad Dijon wat noordelijk verplaatsen en er Pinot Noir aanplanten.

Er wordt hier en daar geopperd om terug aan te planten in de Côte de Dijon, wat ten Noordoosten van de stad.

Ik heb dat boek "Wijn" ook gehad maar het is in onze kelder overstroming van 2013 gebleven. Dunja schreef daar een hoofdstuk in maar weet niet meer welk.


RE: Wijnboeken - troisetoiles - 01-01-2018 03:37 PM

Niet echt een boek over wijn, maar wel een leuk tussendoortje. Was vergeten hoe prettig Simenon lezen toch kan zijn.


RE: Wijnboeken - Jerver - 24-01-2018 12:51 PM

Mocht er iemand het boek "Belgian Winemakers in France"van Etienne Van Steenberghe bij Lannoo hebben liggen, en hier van af willen; ik wil dit met plezier overnemen. Geef mij gerust een seintje. Het boek dateert wel reeds van 2000.

Ook geïnteresseerd in andere titels over Belgen in het Franse wijnland, en misschien nog meer in de namen van (kleine) domeinen die zijn opgestart of overgenomen door Belgen.

Alvast bedankt
Jeroen


RE: Wijnboeken - shiraz - 25-01-2018 12:36 PM

(24-01-2018 12:51 PM)Jerver schreef:  Mocht er iemand het boek "Belgian Winemakers in France"van Etienne Van Steenberghe bij Lannoo hebben liggen, en hier van af willen; ik wil dit met plezier overnemen. Geef mij gerust een seintje. Het boek dateert wel reeds van 2000.

Ook geïnteresseerd in andere titels over Belgen in het Franse wijnland, en misschien nog meer in de namen van (kleine) domeinen die zijn opgestart of overgenomen door Belgen.

Alvast bedankt
Jeroen

--> https://www.bol.com/nl/p/belgische-wijnbouwers-in-frankrijk/666876216/?country=BE#modal_open


RE: Wijnboeken - Jerver - 25-01-2018 01:01 PM

(25-01-2018 12:36 PM)shiraz schreef:  
(24-01-2018 12:51 PM)Jerver schreef:  Mocht er iemand het boek "Belgian Winemakers in France"van Etienne Van Steenberghe bij Lannoo hebben liggen, en hier van af willen; ik wil dit met plezier overnemen. Geef mij gerust een seintje. Het boek dateert wel reeds van 2000.

Ook geïnteresseerd in andere titels over Belgen in het Franse wijnland, en misschien nog meer in de namen van (kleine) domeinen die zijn opgestart of overgenomen door Belgen.

Alvast bedankt
Jeroen

--> https://www.bol.com/nl/p/belgische-wijnbouwers-in-frankrijk/666876216/?country=BE#modal_open

Bedankt! Moet ik over gekeken hebben, ik had ook gezocht, maar vond op Bol enkel een tweedehands exemplaar aan € 85.
Ik zal deze bestellen, nogmaals bedankt.


RE: Wijnboeken - troisetoiles - 18-03-2018 08:10 PM

'Wijnreis door mijn lichaam' van Harold Hamersma (wijnschrijver van NRC en Het Parool) uit 2010 gelezen.

In het boek gaat Hamersma op zoek naar de positieve invloeden van wijn drinken op het lichaam. Ieder hoofdstuk beschrijft de positieve invloed van wijn op een bepaald lichaamsdeel (hoofd en hersenen, mond en tanden, ogen, hart en bloedvaten, maag, slokdarm, enzovoort). Hiervoor beroept Hamersma zich op wereldwijd wetenschappelijk onderzoek over de positieve gevolgen van wijn drinken.

Rode draad is dat het matig drinken van - voornamelijk rode - wijn positieve effecten heeft op het lichaam: goed voor het geheugen, nieren, nieren, lever enzovoort. En je wordt er bovendien gelukkiger van. Belangrijke kanttekening 1 is dat te veel wijn drinken een duidelijk negatief op het lichaam heeft. Belangrijke kanttekening 2 is dat heel wat matige drinkers van wijn uit zichzelf al evenwichtig eten en voldoende bewegen, wat een conditio sine quae non voor een gezond leven is.

Voorts is het een leuk en soms grappig geschreven boek dat je zeker in de handen moet duwen aan alle instanties die het drinken van alcohol en wijn zoveel mogelijk willen verbieden.


RE: Wijnboeken - vinejo - 18-03-2018 09:09 PM

(18-03-2018 08:10 PM)troisetoiles schreef:  'Wijnreis door mijn lichaam' van Harold Hamersma (wijnschrijver van NRC en Het Parool) uit 2010 gelezen.

In het boek gaat Hamersma op zoek naar de positieve invloeden van wijn drinken op het lichaam. Ieder hoofdstuk beschrijft de positieve invloed van wijn op een bepaald lichaamsdeel (hoofd en hersenen, mond en tanden, ogen, hart en bloedvaten, maag, slokdarm, enzovoort). Hiervoor beroept Hamersma zich op wereldwijd wetenschappelijk onderzoek over de positieve gevolgen van wijn drinken.

Rode draad is dat het matig drinken van - voornamelijk rode - wijn positieve effecten heeft op het lichaam: goed voor het geheugen, nieren, nieren, lever enzovoort. En je wordt er bovendien gelukkiger van. Belangrijke kanttekening 1 is dat te veel wijn drinken een duidelijk negatief op het lichaam heeft. Belangrijke kanttekening 2 is dat heel wat matige drinkers van wijn uit zichzelf al evenwichtig eten en voldoende bewegen, wat een conditio sine quae non voor een gezond leven is.

Voorts is het een leuk en soms grappig geschreven boek dat je zeker in de handen moet duwen aan alle instanties die het drinken van alcohol en wijn zoveel mogelijk willen verbieden.

Inderdaad, zeer grappige kerel.
Als ik les Zuid West geef toon ik altijd dit fillmpje

https://m.youtube.com/watch?v=PEqVS5PLmho


RE: Wijnboeken - Vmk - 20-05-2020 08:28 AM

Vandaag The New Vignerons van Luis Gutierrez binnen gekregen.

Luis is de schrijver voor Robert Parker voor Spanje en Zuid Amerika. In dit boek beschrijft hij 14 'vignerons', die vallen binnen de nieuwe generatie in Spanje. Voor ongeveer de helft betreft het namen waar ik iets van heb liggen of reeds van op heb. Maakt het nog wat interessanter.

Het boek bevat ook veel fotomateriaal, geschoten door Estanis Nunez, een vriend van Luis, waar hij samen mee door Spanje is gereisd.


trailer van nieuwe documentaire over Torres - Vinoco - 20-05-2020 09:30 AM

https://www.winemasters.tv/programs/wine-masters-spain-preview-penedes

Weliswaar geen boek maar volgende week gaat er een nieuwe documentaire in première over de Torres wijn familie. Ik ken de familieleden vrij goed. Zeer invloedrijk EN erg "down to earth" personen. Harde werkers en producenten van heel veel mooie wijnen wereldwijd.
De documentaire is prachtig geworden en wil je als wijnfreak niet missen.
Hierboven de trailer die je al dorstig maakt.


RE: Wijnboeken - fleer - 22-06-2020 10:48 AM

Jane Anson, Inside Bordeaux

Few wine books can be described as category busters. This term refers to the situation where competitors are totally outflanked in business: someone is doing something so well, or has such good first-mover advantage, that they rule a particular category, and can’t be beaten. There are three that have done this in the past: Hugh Johnson’s World Atlas of Wine; Jancis Robinson’s Oxford Companion to Wine; and the Vouillamoz/Harding/Robinson collaboration Wine Grapes. Now there’s a fourth: Jane Anson’s Inside Bordeaux.”
Jamie Goode, Wineanorak.com.

https://www.bbr.com/bbr-press/inside-bordeaux

https://www.bolomey.nl/jane-anson-inside-bordeaux.html


RE: Wijnboeken - fleer - 12-07-2020 10:13 PM

Jane Anson, Inside Bordeaux

https://www.goodfoodrevolution.com/jane-anson-inside-bordeaux/


PRIMEUR! - vinejo - 11-11-2020 07:43 PM

[attachment=5228]

Met enige (plaatsvervangende) trots mag ik hier, de dag voor de officiële voorstelling, de geboorte van een nieuw wijnboek aankondigen.

Mijn goede vriend Paul Wallaert, pvdw voor de insiders, stelde zijn verhalen in de wijnwereld te boek. WIJNZOT!

Ik had het genoegen het boek in stukjes digitaal toegestuurd te krijgen, en ik kan u zeggen dat ik er met volle teugen van heb genoten.
Soms interessant, soms leerrijk, soms hilarisch, steeds boeiend en de hele tijd schitterend geschreven.

Extra leuk is dat je indien gewenst een aantal wijnen kan mee bestellen. Aldus kan je tijdens het beeldend verslag van een bezoek aan de wijnbouwer nippen van de heerlijke wijnen die er op het domein worden gemaakt.

Fantastisch concept toch?



RE: Wijnboeken - Olivier - 11-11-2020 09:54 PM

Mooi! Ben benieuwd.


RE: Wijnboeken - Fre - 12-11-2020 08:24 AM

Het feit dat je wijnen kan drinken terwijl je de verhalen van die domeinen aan t lezen bent, is een cool concept. Geeft een extra dimensie.


RE: Wijnboeken - troisetoiles - 12-11-2020 09:50 AM

Ziet er heel leuk uit, heb een exemplaar besteld!


RE: Wijnboeken - vinejo - 12-11-2020 06:58 PM

(12-11-2020 08:24 AM)Fre schreef:  Het feit dat je wijnen kan drinken terwijl je de verhalen van die domeinen aan t lezen bent, is een cool concept. Geeft een extra dimensie.

Dat vond ik dus ook.

De wijnen die je erbij moet (enfin, mág Wink ) proeven zijn deze:


Wit
Domaine Bersan Saint-Bris, Cuvée Marianne 2015
D Hellekapelle Koolwitje, blanc de noirs 2019
Fairview (Paarl) Goats do Roam 2018

Rood
Domaine Maillard Bourgogne Pinot Noir 2018
Domaine Le Cazal Saint Roch 2016
Mario Negreiros (Douro) Negreiros 2016


RE: Wijnboeken - jr02 - 13-11-2020 04:08 PM

(12-11-2020 09:50 AM)troisetoiles schreef:  Ziet er heel leuk uit, heb een exemplaar besteld!

Idem. lectuur om tijdens de 'corona-proof-kerstperiode' van te genieten met de nodige wijntjes


RE: Wijnboeken - vinejo - 13-11-2020 08:03 PM

(13-11-2020 04:08 PM)jr02 schreef:  
(12-11-2020 09:50 AM)troisetoiles schreef:  Ziet er heel leuk uit, heb een exemplaar besteld!

Idem. lectuur om tijdens de 'corona-proof-kerstperiode' van te genieten met de nodige wijntjes

Je zal er geen spijt van hebben!
Nam je de hele hap? Boek+wijnen?
Want normaal gezien geef ik geen commentaar over wijnen vd Wijnzolder, maar de selectie is echt heel mooi. Die Bersan is een echte ontdekking, net als de “gewone” Bourgogne van Maillard.
Le Cazal is hét voorbeeld van een Languedocwijn met de heerlijke garrigue die het domein omringt, de Negreiros is gewoonweg zalig drinkplezier.
De Goats do Roam is al de moeite voor het verhaal alleen (zie boek).
De Hellekapelle proefde ik nog niet maar hoorde al heel positieve comments.

Voila, voor alle duidelijkheid, Pvdw is een van mijn allerbeste vrienden, dus als je mijn comments met een vatje zout wel nemen, doe maar. Maar al wat ik schreef is just my honest thoughts.


RE: Wijnboeken - BartS - 16-04-2021 10:48 AM

Zonet het boek "Wijnland Duitsland" van Gerd Brabant en Marc Roovers ontvangen. Wat meteen opvalt is het gewicht. Dat duidt op kwaliteitsdruk. En idd, harde stevige kaft en dik papier. Logische opbouw wat betreft hoofdstukken en mooie besprekingen.

Zeer knap naslagwerk voor de Duitsland-liefhebber... of voor diegenen die hun blik ook eens op Duitsland willen gooien.

En een pagina-grote foto van Julia Bertram (nu Baltes). Niet mijne meug, maar weet dat er hier liefhebbers zitten...


RE: Wijnboeken - wvd - 16-04-2021 11:11 AM

(13-11-2020 08:03 PM)vinejo schreef:  Voila, voor alle duidelijkheid, Pvdw is een van mijn allerbeste vrienden, dus als je mijn comments met een vatje zout wel nemen, doe maar. Maar al wat ik schreef is just my honest thoughts.

Moet je dan in je handtekening niet iets vermelden als: "vriendschappelijk verbonden met....." Big Grin


RE: Wijnboeken - Sur la Table - 16-04-2021 11:21 AM

Ik heb de wijnzot cadeau gedaan aan mijn moeder in december, en later zelf ook gelezen natuurlijk. Leest lekker weg, een boel herkenbare dingen als je zelf regelmatig een wijntrip maakt. Af en toe wat langdradig maar dat mag de pret niet drukken.


RE: Wijnboeken - vinejo - 16-04-2021 11:22 AM

(16-04-2021 11:11 AM)wvd schreef:  
(13-11-2020 08:03 PM)vinejo schreef:  Voila, voor alle duidelijkheid, Pvdw is een van mijn allerbeste vrienden, dus als je mijn comments met een vatje zout wel nemen, doe maar. Maar al wat ik schreef is just my honest thoughts.

Moet je dan in je handtekening niet iets vermelden als: "vriendschappelijk verbonden met....." Big Grin

Zo goed? Rolleyes


RE: Wijnboeken - wvd - 16-04-2021 12:00 PM

(16-04-2021 11:22 AM)vinejo schreef:  
(16-04-2021 11:11 AM)wvd schreef:  
(13-11-2020 08:03 PM)vinejo schreef:  Voila, voor alle duidelijkheid, Pvdw is een van mijn allerbeste vrienden, dus als je mijn comments met een vatje zout wel nemen, doe maar. Maar al wat ik schreef is just my honest thoughts.

Moet je dan in je handtekening niet iets vermelden als: "vriendschappelijk verbonden met....." Big Grin

Zo goed? Rolleyes

Zoals je weet, 't es e graptjen want dat kan mij nu eens geen bal schelen zie...!


RE: Wijnboeken - Corto - 03-06-2021 08:59 AM

(16-04-2021 10:48 AM)BartS schreef:  Zonet het boek "Wijnland Duitsland" van Gerd Brabant en Marc Roovers ontvangen. Wat meteen opvalt is het gewicht. Dat duidt op kwaliteitsdruk. En idd, harde stevige kaft en dik papier. Logische opbouw wat betreft hoofdstukken en mooie besprekingen.

Zeer knap naslagwerk voor de Duitsland-liefhebber... of voor diegenen die hun blik ook eens op Duitsland willen gooien.

En een pagina-grote foto van Julia Bertram (nu Baltes). Niet mijne meug, maar weet dat er hier liefhebbers zitten...

Ik ben deze week ook aan dit boek begonnen. Het is zeer mooi vormgegeven. Hardcover, kwaliteitspapier, mooie layout.

Enkel jammer dat ik geen inhoudstabel of trefwoordenregister terug vind.

Het eerste stuk over de Duitse wijnwetgeving was even doorbijten. Eens de diverse wijnregio's aan bod komen, is het een boeiend boek. Men krijgt meteen zin om alle besproken domeinen, restaurants, hotels, ... te bezoeken. ;-)

Het is zeker ook geen publireportage, want tal van domeinen komen niet voor in het V&L assortiment (waar Gerd Brabant inmiddels ook is uitgestapt).


RE: Wijnboeken - BartS - 03-06-2021 10:02 AM

(03-06-2021 08:59 AM)Corto schreef:  
(16-04-2021 10:48 AM)BartS schreef:  Zonet het boek "Wijnland Duitsland" van Gerd Brabant en Marc Roovers ontvangen. Wat meteen opvalt is het gewicht. Dat duidt op kwaliteitsdruk. En idd, harde stevige kaft en dik papier. Logische opbouw wat betreft hoofdstukken en mooie besprekingen.

Zeer knap naslagwerk voor de Duitsland-liefhebber... of voor diegenen die hun blik ook eens op Duitsland willen gooien.

En een pagina-grote foto van Julia Bertram (nu Baltes). Niet mijne meug, maar weet dat er hier liefhebbers zitten...

Ik ben deze week ook aan dit boek begonnen. Het is zeer mooi vormgegeven. Hardcover, kwaliteitspapier, mooie layout.

Enkel jammer dat ik geen inhoudstabel of trefwoordenregister terug vind.

Het eerste stuk over de Duitse wijnwetgeving was even doorbijten. Eens de diverse wijnregio's aan bod komen, is het een boeiend boek. Men krijgt meteen zin om alle besproken domeinen, restaurants, hotels, ... te bezoeken. ;-)

Het is zeker ook geen publireportage, want tal van domeinen komen niet voor in het V&L assortiment (waar Gerd Brabant inmiddels ook is uitgestapt).

Kan dit enkel volmondig beamen. Het boek bespreekt veeeeeel domeinen. Zeker niet alleen degene verdeeld door V&L. Mooie foto's, mooie verslagjes, goeie tips. Je krijgt zo zin om alle streken te bezoeken. En voelt idd zeker niet aan als publi-reportage. Zeer goed boek.


RE: Wijnboeken - troisetoiles - 13-06-2021 02:12 PM

Even wat schaamtelijke zelfpromotie.

Deze week verscheen 'Du pain, du vin, du vélo', een reisgids over (fietsen in) negen Franse wijnstreken, bij Uitgeverij Lannoo. In ieder hoofdstuk komen een paar wijndomeinen aan bod die ik de afgelopen jaren heb bezocht. Daarnaast bevat het boek fietsroutes, reisverslagen en adressen van restaurants en overnachtingsplaatsen die we tijdens onze reizen hebben aangedaan. Het boek is vanaf nu verkrijgbaar in de betere boekhandel! Meer info op http://www.dupainduvinduvelo.com

Naast de wijnreizen, een paar wijncursussen en het lezen van veel wijnboeken heb ik in discussie met de leden van dit forum veel bijgeleerd over wijn. Ik ben jullie daar allemaal zeer dankbaar voor, en in de eerste plaats Jo, voor het opstarten van deze mooie plek op het internet.


RE: Wijnboeken - vinejo - 13-06-2021 05:54 PM

(13-06-2021 02:12 PM)troisetoiles schreef:  Even wat schaamtelijke zelfpromotie.

Deze week verscheen 'Du pain, du vin, du vélo', een reisgids over (fietsen in) negen Franse wijnstreken, bij Uitgeverij Lannoo. In ieder hoofdstuk komen een paar wijndomeinen aan bod die ik de afgelopen jaren heb bezocht. Daarnaast bevat het boek fietsroutes, reisverslagen en adressen van restaurants en overnachtingsplaatsen die we tijdens onze reizen hebben aangedaan. Het boek is vanaf nu verkrijgbaar in de betere boekhandel! Meer info op http://www.dupainduvinduvelo.com

Naast de wijnreizen, een paar wijncursussen en het lezen van veel wijnboeken heb ik in discussie met de leden van dit forum veel bijgeleerd over wijn. Ik ben jullie daar allemaal zeer dankbaar voor, en in de eerste plaats Jo, voor het opstarten van deze mooie plek op het internet.

Prachtig! Ik wil dat boek!
Kunnen we het ook rechtstreeks bij jou aankopen, Ken, of is dat voor jou niet interessant?


RE: Wijnboeken - Olivier - 13-06-2021 06:05 PM

Proficiat, ziet er mooi uit!


RE: Wijnboeken - Sur la Table - 13-06-2021 06:22 PM

Leuk! Ben benieuwd. Ik zal een exemplaar kopen.


RE: Wijnboeken - troisetoiles - 13-06-2021 07:21 PM

(13-06-2021 05:54 PM)vinejo schreef:  Prachtig! Ik wil dat boek!
Kunnen we het ook rechtstreeks bij jou aankopen, Ken, of is dat voor jou niet interessant?

Dat is niet zo interessant voor mij, dan heb ik liever dat je een leuke, lokale boekhandelaar steunt.

Dank voor de reacties! En voel jullie zeker niet verplicht om te kopen. Het boek is gemaakt voor iedereen met interesse in wijn, dus de gemiddelde forumbezoeker kan de inleidingen tot de verschillende wijnstreken wellicht skippen. Tegelijk hoop ik dat in de reisverslagen, fietsroutes en adresjes voor iedereen ook nog nieuwe ontdekkingen te doen zijn.


RE: Wijnboeken - vinejo - 13-06-2021 10:02 PM

(13-06-2021 07:21 PM)troisetoiles schreef:  
(13-06-2021 05:54 PM)vinejo schreef:  Prachtig! Ik wil dat boek!
Kunnen we het ook rechtstreeks bij jou aankopen, Ken, of is dat voor jou niet interessant?

Dat is niet zo interessant voor mij, dan heb ik liever dat je een leuke, lokale boekhandelaar steunt.

Dank voor de reacties! En voel jullie zeker niet verplicht om te kopen. Het boek is gemaakt voor iedereen met interesse in wijn, dus de gemiddelde forumbezoeker kan de inleidingen tot de verschillende wijnstreken wellicht skippen. Tegelijk hoop ik dat in de reisverslagen, fietsroutes en adresjes voor iedereen ook nog nieuwe ontdekkingen te doen zijn.

Ik koop mijn boeken via Bookspot Blush

https://www.bookspot.be/boeken/du-pain-du-vin-du-velo-9789401446457

Of ik moet hier naar de plaatselijke Standaard Boekhandel gaan. Niet veel verschil denk ik.

Wel straf dat je boek zo wijdverspreid wordt..Nu ja, uitgegeven worden door Lannoo, dat toont wel dat men vertrouwen heeft in je werk. thumbsup


RE: Wijnboeken - Tienne - 15-06-2021 12:04 PM

(13-06-2021 02:12 PM)troisetoiles schreef:  Even wat schaamtelijke zelfpromotie.

Deze week verscheen 'Du pain, du vin, du vélo', een reisgids over (fietsen in) negen Franse wijnstreken, bij Uitgeverij Lannoo. In ieder hoofdstuk komen een paar wijndomeinen aan bod die ik de afgelopen jaren heb bezocht. Daarnaast bevat het boek fietsroutes, reisverslagen en adressen van restaurants en overnachtingsplaatsen die we tijdens onze reizen hebben aangedaan. Het boek is vanaf nu verkrijgbaar in de betere boekhandel! Meer info op http://www.dupainduvinduvelo.com

Naast de wijnreizen, een paar wijncursussen en het lezen van veel wijnboeken heb ik in discussie met de leden van dit forum veel bijgeleerd over wijn. Ik ben jullie daar allemaal zeer dankbaar voor, en in de eerste plaats Jo, voor het opstarten van deze mooie plek op het internet.

Dit lijkt geknipte lectuur voor mij. Ik koppel ook graag het sportieve aan het aangename. Wat extra wegwijs is altijd meegenomen.
Ik deed de Ventoux voor de tweede maal aan tijdens mijn laatste fietsreis.
Dit in de eerste week van september als de temperaturen al wat minder zijn.
Iedere dag van de week kunnen fietsen. Dus andermaal de drie beklimmingen kunnen doen.
Ik zou er graag nog eens teruggaan, maar misschien eerst eens je boek lezen en andere oorden verkennen.


RE: Wijnboeken - vinejo - 16-06-2021 12:52 PM

(15-06-2021 12:04 PM)Tienne schreef:  
(13-06-2021 02:12 PM)troisetoiles schreef:  Even wat schaamtelijke zelfpromotie.

Deze week verscheen 'Du pain, du vin, du vélo', een reisgids over (fietsen in) negen Franse wijnstreken, bij Uitgeverij Lannoo. In ieder hoofdstuk komen een paar wijndomeinen aan bod die ik de afgelopen jaren heb bezocht. Daarnaast bevat het boek fietsroutes, reisverslagen en adressen van restaurants en overnachtingsplaatsen die we tijdens onze reizen hebben aangedaan. Het boek is vanaf nu verkrijgbaar in de betere boekhandel! Meer info op http://www.dupainduvinduvelo.com

Naast de wijnreizen, een paar wijncursussen en het lezen van veel wijnboeken heb ik in discussie met de leden van dit forum veel bijgeleerd over wijn. Ik ben jullie daar allemaal zeer dankbaar voor, en in de eerste plaats Jo, voor het opstarten van deze mooie plek op het internet.

Dit lijkt geknipte lectuur voor mij. Ik koppel ook graag het sportieve aan het aangename. Wat extra wegwijs is altijd meegenomen.
Ik deed de Ventoux voor de tweede maal aan tijdens mijn laatste fietsreis.
Dit in de eerste week van september als de temperaturen al wat minder zijn.
Iedere dag van de week kunnen fietsen. Dus andermaal de drie beklimmingen kunnen doen.
Ik zou er graag nog eens teruggaan, maar misschien eerst eens je boek lezen en andere oorden verkennen.

Besteld!

Samen met Radetzkymars van J Roth en Wij zijn nooit alleen van Bart Meuleman.
50 euro voor drie boeken, daar heb je niet eens een fles premier cru voor in Bourgogne Wink
Edit: in de Cote de Nuits…


RE: Wijnboeken - vinejo - 03-07-2021 10:12 AM

Al even binnen maar nu pas eens goed kunnen bekijken (tijdens het herbeluisteren van mijn XTC platen): Het fiets/wijn boek van Ken Lambeets, hier actief als Troisetoiles.

Het boek is mooi vorm gegeven, het formaat is groot genoeg om comfortabel te lezen, net klein genoeg om makkelijk weg te stoppen in je bagage of rugzak. De teksten zijn met vlotte pen en toegankelijk geschreven, zoals we ook de bijdragen van troisetoiles hier kennen. De inhoud is een mooi evenwicht tussen toeristische, praktische en wijngerelateerde info. Welke steden/dorpjes zijn een bezoek waard, hoe fiets je erheen, waar kan je fietsen huren, waar kan je lekker eten en overnachten en vooral, welke wijnbouwers zijn een bezoekje waard?
Het geheel wordt gelardeerd met knappe foto s, een brok geschiedenis én met leuke weetjes over de Tour de France.
Het boek pretendeert geen volledigheid, anders zouden we de auteur zeker al een boze mail gestuurd hebben voor het ontbreken van de Provence Wink

However, een dikke aanrader voor alle fietsers met toeristische, culinaire en vineuze interesse.
Vijf sterren! *****


RE: Wijnboeken - troisetoiles - 04-07-2021 09:53 PM

Veel dank voor de mooie recensie, Jo!


RE: Wijnboeken - UC - 31-08-2021 09:58 AM

Onlangs het boek Godforsaken Grapes: A Slightly Tipsy Journey through the World of Strange, Obscure, and Underappreciated Wine van Jason Wilson gelezen. In jet boek beschrijft hij hoe hij in de wijnwereld terecht kwam en zijn wijnreizen. Daardoor bijna net zo goed een reisboek als een wijnboek. Zoals de titel al zegt focust het zich op onbekende(re) druifsoorten en de wijnen die er van gemaakt worden. Sommige waren mij totaal onbekend, maar bv ook Gruner Veltliner heeft zijn plaats in het boek. Het leest prettig weg en heeft weer wat mooie nieuwe bestemmingen op mijn lijstje opgeleverd.


RE: Wijnboeken - wvd - 31-08-2021 10:29 AM

Voor de Bourgogne liefhebbers: Jasper Morris heeft een nieuwe helemaal herwerkte uitgave van zijn "Inside Burgundy" aangekondigd, warm aanbevolen. Te koop bij Bolomey aan €79 + €5 verzendkosten.


RE: Wijnboeken - vinejo - 31-08-2021 12:30 PM

(31-08-2021 09:58 AM)UC schreef:  Onlangs het boek Godforsaken Grapes: A Slightly Tipsy Journey through the World of Strange, Obscure, and Underappreciated Wine van Jason Wilson gelezen. In jet boek beschrijft hij hoe hij in de wijnwereld terecht kwam en zijn wijnreizen. Daardoor bijna net zo goed een reisboek als een wijnboek. Zoals de titel al zegt focust het zich op onbekende(re) druifsoorten en de wijnen die er van gemaakt worden. Sommige waren mij totaal onbekend, maar bv ook Gruner Veltliner heeft zijn plaats in het boek. Het leest prettig weg en heeft weer wat mooie nieuwe bestemmingen op mijn lijstje opgeleverd.

In het Engels gelezen? Want een Nederlandstalige versie bestaat wellicht niet..?


RE: Wijnboeken - UC - 31-08-2021 01:53 PM

(31-08-2021 12:30 PM)vinejo schreef:  In het Engels gelezen? Want een Nederlandstalige versie bestaat wellicht niet..?

In het Engels inderdaad gelezen (was beschikbaar in mijn Kobo Plus abonnement op mijn ereader).

Overigens afgelopen periode ook nog wat 'echte' boeken besteld die nu op de leesstapel liggen:

Wijnland Duitsland (hier bekend uiteraard);
Terroir Footprints van Pedro Parra;
Foot Trodden – Portugal and the Wines that Time Forgot van Simon J Woolf & Ryan Opaz.


RE: Wijnboeken - wvd - 01-09-2021 10:56 AM

(31-08-2021 10:29 AM)wvd schreef:  Voor de Bourgogne liefhebbers: Jasper Morris heeft een nieuwe helemaal herwerkte uitgave van zijn "Inside Burgundy" aangekondigd, warm aanbevolen. Te koop bij Bolomey aan €79 + €5 verzendkosten.

Boek is net geleverd. Dikke kloefer! watte
Nog meer detailinfo dan verwacht met per climat, de Grand en premier cru's, maar ook belangrijke Villages wijngaarden afzonderlijk besproken, eigenaars met aantal ha, mooie kaarten, per commune een bespreking van de belangrijkste domeinen enz.
Jasper Morris is bij mijn weten de meest erudiete schrijver over Bourgogne en dat is duidelijk te zien!
Enfin, tot binnen een week of twee... Big Grin


RE: Wijnboeken - vinejo - 01-09-2021 12:38 PM

(01-09-2021 10:56 AM)wvd schreef:  
(31-08-2021 10:29 AM)wvd schreef:  Voor de Bourgogne liefhebbers: Jasper Morris heeft een nieuwe helemaal herwerkte uitgave van zijn "Inside Burgundy" aangekondigd, warm aanbevolen. Te koop bij Bolomey aan €79 + €5 verzendkosten.

Boek is net geleverd. Dikke kloefer! watte
Nog meer detailinfo dan verwacht met per climat, de Grand en premier cru's, maar ook belangrijke Villages wijngaarden afzonderlijk besproken, eigenaars met aantal ha, mooie kaarten, per commune een bespreking van de belangrijkste domeinen enz.
Jasper Morris is bij mijn weten de meest erudiete schrijver over Bourgogne en dat is duidelijk te zien!
Enfin, tot binnen een week of twee... Big Grin

Als ik me niet vergis is dit boek de bijbel van Vince en Fre… Sleepy


RE: Wijnboeken - Vince - 01-09-2021 02:38 PM

yep!

Benieuwd of er veel nieuws staat in de heruitgave. Eerste boek dateert al van 2008 en verscheen ook in het Frans en Chinees (of Japans).

Mocht dit boek de bijbel zijn dan hadden Fre en ik wellicht gesolliciteerd voor een jobke in het bisdom!


RE: Wijnboeken - wvd - 01-09-2021 04:09 PM

(01-09-2021 02:38 PM)Vince schreef:  yep!

Benieuwd of er veel nieuws staat in de heruitgave. Eerste boek dateert al van 2008 en verscheen ook in het Frans en Chinees (of Japans).

Mocht dit boek de bijbel zijn dan hadden Fre en ik wellicht gesolliciteerd voor een jobke in het bisdom!

Er zijn 150 nieuwe bladzijden, herwerkte en uitgebreide kaarten enz. Mooi uitgegeven, helaas enkel te lezen gezeten aan tafel, niet echt een boek om mee in de zetel te kruipen...


RE: Wijnboeken - vinejo - 01-09-2021 05:24 PM

(01-09-2021 02:38 PM)Vince schreef:  yep!

Benieuwd of er veel nieuws staat in de heruitgave. Eerste boek dateert al van 2008 en verscheen ook in het Frans en Chinees (of Japans).

Mocht dit boek de bijbel zijn dan hadden Fre en ik wellicht gesolliciteerd voor een jobke in het bisdom!

woeha


RE: Wijnboeken - Fre - 16-09-2021 07:10 PM

(01-09-2021 04:09 PM)wvd schreef:  
(01-09-2021 02:38 PM)Vince schreef:  yep!

Benieuwd of er veel nieuws staat in de heruitgave. Eerste boek dateert al van 2008 en verscheen ook in het Frans en Chinees (of Japans).

Mocht dit boek de bijbel zijn dan hadden Fre en ik wellicht gesolliciteerd voor een jobke in het bisdom!

Er zijn 150 nieuwe bladzijden, herwerkte en uitgebreide kaarten enz. Mooi uitgegeven, helaas enkel te lezen gezeten aan tafel, niet echt een boek om mee in de zetel te kruipen...
Sorry, Ik heb deze post blijkbaar gemist.
@Werner: is t de moeite om opnieuw aan te kopen als je de eerste editie al hebt? Maw is er veel gewijzigd of gaat het eerder om aanvullingen van minder bekende appellaties die toen niet beschreven werden?


RE: Wijnboeken - Olivier - 16-09-2021 08:27 PM

Ik vraag me af het niet meer een uitbreiding is van regio’s die hij vorige keer minder in detail beschrven heeft? Zolas de Côte chalonnaise en de Macon?


RE: Wijnboeken - wvd - 17-09-2021 06:02 PM

(16-09-2021 07:10 PM)Fre schreef:  
(01-09-2021 04:09 PM)wvd schreef:  
(01-09-2021 02:38 PM)Vince schreef:  yep!

Benieuwd of er veel nieuws staat in de heruitgave. Eerste boek dateert al van 2008 en verscheen ook in het Frans en Chinees (of Japans).

Mocht dit boek de bijbel zijn dan hadden Fre en ik wellicht gesolliciteerd voor een jobke in het bisdom!

Er zijn 150 nieuwe bladzijden, herwerkte en uitgebreide kaarten enz. Mooi uitgegeven, helaas enkel te lezen gezeten aan tafel, niet echt een boek om mee in de zetel te kruipen...
Sorry, Ik heb deze post blijkbaar gemist.
@Werner: is t de moeite om opnieuw aan te kopen als je de eerste editie al hebt? Maw is er veel gewijzigd of gaat het eerder om aanvullingen van minder bekende appellaties die toen niet beschreven werden?
Ik heb de eerste versie niet, dus vergelijken is niet evident. Ik moet zeggen, ik vind dit het beste boek dat ik al las over Bourgogne. Jasper Morris is ook kind aan huis bij vele, vele domeinen en wordt daar toch hartelijk ontvangen, dus hij heeft info die niet evident is. Of hij dezlfde smaak heeft als ik (en dus "gelijk" heeft Cool ) weet ik nog niet, zit nog maar aan blz. 100. De kaarten zouden helemaal bijgewerkt en uitgebreid zijn, ik weet niet hoe belangrijk dat voor jou is. Als je vragen hebt kan ik altijd eens een bladzijde fotograferen en doorsturen.


RE: Wijnboeken - Fre - 17-09-2021 06:56 PM

(17-09-2021 06:02 PM)wvd schreef:  
(16-09-2021 07:10 PM)Fre schreef:  
(01-09-2021 04:09 PM)wvd schreef:  
(01-09-2021 02:38 PM)Vince schreef:  yep!

Benieuwd of er veel nieuws staat in de heruitgave. Eerste boek dateert al van 2008 en verscheen ook in het Frans en Chinees (of Japans).

Mocht dit boek de bijbel zijn dan hadden Fre en ik wellicht gesolliciteerd voor een jobke in het bisdom!

Er zijn 150 nieuwe bladzijden, herwerkte en uitgebreide kaarten enz. Mooi uitgegeven, helaas enkel te lezen gezeten aan tafel, niet echt een boek om mee in de zetel te kruipen...
Sorry, Ik heb deze post blijkbaar gemist.
@Werner: is t de moeite om opnieuw aan te kopen als je de eerste editie al hebt? Maw is er veel gewijzigd of gaat het eerder om aanvullingen van minder bekende appellaties die toen niet beschreven werden?
Ik heb de eerste versie niet, dus vergelijken is niet evident. Ik moet zeggen, ik vind dit het beste boek dat ik al las over Bourgogne. Jasper Morris is ook kind aan huis bij vele, vele domeinen en wordt daar toch hartelijk ontvangen, dus hij heeft info die niet evident is. Of hij dezlfde smaak heeft als ik (en dus "gelijk" heeft :coolSmile weet ik nog niet, zit nog maar aan blz. 100. De kaarten zouden helemaal bijgewerkt en uitgebreid zijn, ik weet niet hoe belangrijk dat voor jou is. Als je vragen hebt kan ik altijd eens een bladzijde fotograferen en doorsturen.

Zou wel cool zijn om eens 2 blz te vergelijken. Kan je me bvb een blad fotograferen over Chambolle 1er cru en een foto van een blz over de domeinen in Chambolle doorsturen aub? Zou logischerwijze toch bijgewerkt moeten zijn. Tx. Ik stuur je mijn privé e-mail.


RE: Wijnboeken - wvd - 18-09-2021 12:50 PM

(17-09-2021 06:56 PM)Fre schreef:  
(17-09-2021 06:02 PM)wvd schreef:  
(16-09-2021 07:10 PM)Fre schreef:  
(01-09-2021 04:09 PM)wvd schreef:  
(01-09-2021 02:38 PM)Vince schreef:  yep!

Benieuwd of er veel nieuws staat in de heruitgave. Eerste boek dateert al van 2008 en verscheen ook in het Frans en Chinees (of Japans).

Mocht dit boek de bijbel zijn dan hadden Fre en ik wellicht gesolliciteerd voor een jobke in het bisdom!

Er zijn 150 nieuwe bladzijden, herwerkte en uitgebreide kaarten enz. Mooi uitgegeven, helaas enkel te lezen gezeten aan tafel, niet echt een boek om mee in de zetel te kruipen...
Sorry, Ik heb deze post blijkbaar gemist.
@Werner: is t de moeite om opnieuw aan te kopen als je de eerste editie al hebt? Maw is er veel gewijzigd of gaat het eerder om aanvullingen van minder bekende appellaties die toen niet beschreven werden?
Ik heb de eerste versie niet, dus vergelijken is niet evident. Ik moet zeggen, ik vind dit het beste boek dat ik al las over Bourgogne. Jasper Morris is ook kind aan huis bij vele, vele domeinen en wordt daar toch hartelijk ontvangen, dus hij heeft info die niet evident is. Of hij dezlfde smaak heeft als ik (en dus "gelijk" heeft :coolSmile weet ik nog niet, zit nog maar aan blz. 100. De kaarten zouden helemaal bijgewerkt en uitgebreid zijn, ik weet niet hoe belangrijk dat voor jou is. Als je vragen hebt kan ik altijd eens een bladzijde fotograferen en doorsturen.

Zou wel cool zijn om eens 2 blz te vergelijken. Kan je me bvb een blad fotograferen over Chambolle 1er cru en een foto van een blz over de domeinen in Chambolle doorsturen aub? Zou logischerwijze toch bijgewerkt moeten zijn. Tx. Ik stuur je mijn privé e-mail.

Dat wordt iets voor morgen of overmorgen!


RE: Wijnboeken - Fre - 18-09-2021 05:38 PM

(18-09-2021 12:50 PM)wvd schreef:  
(17-09-2021 06:56 PM)Fre schreef:  
(17-09-2021 06:02 PM)wvd schreef:  
(16-09-2021 07:10 PM)Fre schreef:  
(01-09-2021 04:09 PM)wvd schreef:  
(01-09-2021 02:38 PM)Vince schreef:  yep!

Benieuwd of er veel nieuws staat in de heruitgave. Eerste boek dateert al van 2008 en verscheen ook in het Frans en Chinees (of Japans).

Mocht dit boek de bijbel zijn dan hadden Fre en ik wellicht gesolliciteerd voor een jobke in het bisdom!

Er zijn 150 nieuwe bladzijden, herwerkte en uitgebreide kaarten enz. Mooi uitgegeven, helaas enkel te lezen gezeten aan tafel, niet echt een boek om mee in de zetel te kruipen...
Sorry, Ik heb deze post blijkbaar gemist.
@Werner: is t de moeite om opnieuw aan te kopen als je de eerste editie al hebt? Maw is er veel gewijzigd of gaat het eerder om aanvullingen van minder bekende appellaties die toen niet beschreven werden?
Ik heb de eerste versie niet, dus vergelijken is niet evident. Ik moet zeggen, ik vind dit het beste boek dat ik al las over Bourgogne. Jasper Morris is ook kind aan huis bij vele, vele domeinen en wordt daar toch hartelijk ontvangen, dus hij heeft info die niet evident is. Of hij dezlfde smaak heeft als ik (en dus "gelijk" heeft :coolSmile weet ik nog niet, zit nog maar aan blz. 100. De kaarten zouden helemaal bijgewerkt en uitgebreid zijn, ik weet niet hoe belangrijk dat voor jou is. Als je vragen hebt kan ik altijd eens een bladzijde fotograferen en doorsturen.

Zou wel cool zijn om eens 2 blz te vergelijken. Kan je me bvb een blad fotograferen over Chambolle 1er cru en een foto van een blz over de domeinen in Chambolle doorsturen aub? Zou logischerwijze toch bijgewerkt moeten zijn. Tx. Ik stuur je mijn privé e-mail.

Dat wordt iets voor morgen of overmorgen!
Ok super. Ik kijk er naar uit! Bedankt!


RE: Wijnboeken - wvd - 19-09-2021 12:27 PM

Een paar blz. uit de nieuwe uitgave:
[attachment=5798]
[attachment=5797]
[attachment=5799]


World Atlas of Wine 8th Edition - Rik Martens - 10-06-2023 11:21 AM

Als ik een boek koop, dan wordt dat hier ten huize meestal beschouwd als een cadeau aan mezelf voor één of andere verjaardag of zo. Nu kocht ik de laatste Kronieken van Amoras, maar dat leek me toch een beetje schraal als geschenk. Dus bestelde ik er meteen ook maar The World Atlas of Wine door Hugh Johnson en Jancis Robinson bij. Excuus was dat ik versies 1971 en 1985 bezit (Spectrum uitgaven), maar die zijn hier en daar toch een ietsepietsie gedateerd.

Het nieuwe boek is minstens ééns zo dik als voornoemde en eigenlijk is het ook al een beetje gedateerd (niks over België en Nederland b.vWink. Ooit heb ik hier trouwens al eens de onzin van wijnboeken bepleit, omwille van het snelle verouderen. Hier illustreer ik dus mijn wankelmoedigheid.

Maar ik ben hier heel blij mee, veel nieuwe informatie, mooie foto's en kaarten, hier ben ik wel een poosje mee zoet.


RE: Wijnboeken - jr02 - 06-03-2024 11:44 AM

De regen bleef eindelijk eens uit, dus de stapschoenen aan en richting zee.
Na het uitwaaien lekker opwarmen @ Tabl'O Nieuwpoort.
Lekker wijntje, prille zonnestraaljes...dus genieten op het terras.

De gastvrouw kwam vragen of de wijn naar wens was en wat blijkt...van eigen makelij uit Zuid-Afrika.
Maya Strobbe bezit er een eigen wijngaard en schreef ook haar tweede boek.

"Baie lekkere wijne, Belgische wijnbouwer in Zuid-Afrika"

Leuke babbel met Maya, lekkere tapas, heerlijke wijnen en mijn ter plaatse gekochte boek werd met veel 'wine love' gesigneerd.

https://baielekkerwyne.com/
https://tablo-nieuwpoort.be/


RE: Wijnboeken - vinejo - 06-03-2024 07:11 PM

(06-03-2024 11:44 AM)jr02 schreef:  De regen bleef eindelijk eens uit, dus de stapschoenen aan en richting zee.
Na het uitwaaien lekker opwarmen @ Tabl'O Nieuwpoort.
Lekker wijntje, prille zonnestraaljes...dus genieten op het terras.

De gastvrouw kwam vragen of de wijn naar wens was en wat blijkt...van eigen makelij uit Zuid-Afrika.
Maya Strobbe bezit er een eigen wijngaard en schreef ook haar tweede boek.

"Baie lekkere wijne, Belgische wijnbouwer in Zuid-Afrika"

Leuke babbel met Maya, lekkere tapas, heerlijke wijnen en mijn ter plaatse gekochte boek werd met veel 'wine love' gesigneerd.

https://baielekkerwyne.com/
https://tablo-nieuwpoort.be/

Volgende week in De Slegte ;-)