wijnliefhebbers
Bordeaux 2020 - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Bordeaux (/forum-9.html)
+--- Discussie: Bordeaux 2020 (/thread-7133.html)


Bordeaux 2020 - soiando - 05-03-2021 02:59 PM

Een eerste artikel ivm de oogst 2020.
Opnieuw een zeer belovend jaar met wat " variatie ".
Lijkt een beetje op verkooppraat maar dat zijn we wel gewoonRolleyes

https://www.thedrinksbusiness.com/2021/03/bordeaux-2020-vintage-report/


RE: Bordeaux 2020 - Vince - 05-03-2021 05:07 PM

een bevriend wijnbouwer vertelde me daarover:
"ce sera de nouveau l'année du siècle ... comme tous les trois ans"


RE: Bordeaux 2020 - soiando - 05-03-2021 06:29 PM

(05-03-2021 05:07 PM)Vince schreef:  een bevriend wijnbouwer vertelde me daarover:
"ce sera de nouveau l'année du siècle ... comme tous les trois ans"

Minimumrespect


RE: Bordeaux 2020 - soiando - 15-03-2021 09:33 AM

https://www.jancisrobinson.com/articles/bordeaux-2020-weather-and-harvest-report

Heel wat info ivm de weersomstandigheden tijdens het seizoen 2020.


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 12-04-2021 09:27 AM

(15-03-2021 09:33 AM)soiando schreef:  https://www.jancisrobinson.com/articles/bordeaux-2020-weather-and-harvest-report

Heel wat info ivm de weersomstandigheden tijdens het seizoen 2020.

Hoewel beheersen van de rendementen altijd werd beschouwd als DE belangrijkste kwaliteitsfactor, is in de grafiek onderaan het artikel bijna het omgekeerde te zien: de grootste Bordeaux jaren 2009, 2010, 2015 en 2016(!) hadden comfortabele rendementen. En ik heb het nog eens over 1982: dat was een bijzonder genereus jaar. Op het nieuws waren zelfs beelden van domeinen waar men druiven liet vergisten in het snel leeggemaakte zwembad wegens te weinig cuves!
Enfin, 2020 zal geen overvloedig jaar worden en 2021 al zeker ook niet gezien de ramp van vorige week.

Net mailtje van JMQ binnen:
Bordeaux, le 11 avril 2021

Le gel des 7 et 8 avril vient de toucher durement la Gironde, premier département viticole de France et pour la première fois et en même temps toutes les régions viticoles françaises, ainsi que la production fruitière. A Bordeaux et dans l'attente d'une meilleure évaluation, puisque des nécroses sont en train d'apparaître, le gel semble moins généralisé que celui de 2017, avec de très forts contrastes selon les régions.
Les zones les plus anéanties où la température est descendue en dessous de -5° se trouvent dans les vallées et en bordure de forêt. Au sud de Bordeaux, les Graves, Sauternes Barsac, Pujols sur Ciron sont très affectés. Sur la rive droite, à Saint-Emilion, la plaine de la Dordogne est très concernée. Dans le Médoc, le gel a frappé les zones initialement plus froides, le long de la forêt et non pas en bord de Gironde.
Ce phénomène relié au réchauffement climatique par les experts est connu depuis une dizaine d'années. Cependant, il en existe d'autres, moins visibles, plus sournois, susceptibles de porter atteinte à la qualité des vins plutôt qu'à leur production : la succession d'évènements climatiques si contrastés pendant le cycle végétatif que ni les végétaux ni les hommes ne parviennent à s'y adapter. Si les premières traces de ces changements remontent au très pluvieux hiver 2016 qui nous a laissé coi, aujourd'hui c'est le millésime 2020 qui a été touché dans son cycle végétatif : beaucoup d'eau de mars jusqu'au 18 juin, sècheresse jusqu'au 11 août pendant la véraison (elle s'étire), pluies très abondantes ou pas mais ramassées pendant la seconde décade d'août, avec une réelle différence entre la rive gauche et la rive droite (à l'avantage de cette dernière), à nouveau peu d'eau entre le 17 août et le 18 septembre et fortes chaleurs sur la fin de maturité en septembre avec 10 journées supérieures à 30 ° et une pluviométrie dans la norme, mais plus faible sur trois appellations. La tempérance climatique louée à Bordeaux pour ses effets positifs sur la lente maturation du raisin, l'avènement de sa complexité aromatique et tannique, se voit ici de plus en plus mise à mal. Par conséquent le millésime 2020 à Bordeaux est très hétérogène .

Qui peut résister à un tel traitement ?
Tous les terroirs graveleux et gravelo-sableux qui ont fait la réputation de Bordeaux pour leur précocité voient la maturité du raisin interrompue par le manque d'eau (stress, blocage) et l'excès de chaleur (2020 est l'année climatique la plus chaude pour le cycle végétatif). En septembre, ces zones ont en plus connu une perte de jus par évaporation au sein de la baie. Or, dans certaines zones (que je vous citerai) le rendement était déjà bas par manque d'initiation florale (un autre handicap du réchauffement climatique).

L'argile gagne

Dans ce contexte de réchauffement, seuls gagnent les terroirs gravelo-argileux, argilo-calcaires, calcaire ou argileux et les crus situés en zones pentues. Voilà le constat que je fais après la dégustation de 150 vins rouges du millésime 2020 sur toutes les AOC et tous les types de terroir.

Au sein de résultats très hétérogènes, il demeure de bonnes surprises. Ne croyez pas qu'elles apparaissent par magie ou par hasard. Elles résultent d'une progression lente que j'ai précédemment signalée plusieurs fois dans les trois ou quatre millésimes antérieurs. Le 20/20 de château Canon en 2016 était pré-annoncé depuis 2012 ; celui de Carmes Haut Brion depuis 2013 ; celui de Calon Segur en 2018 depuis 2014. L'attention portée au suivi s'avère déterminante dans la pertinence et la fiabilité des jugements portés.

Publication des notes et des commentaires

Mes résultats seront affichés directement dans ma bibliothèque de commentaires présente sur le site. Ainsi, vous les comparerez instantanément avec mes jugements précédents. Il en sera de même lorsque les prix sortiront. Vous serez prévenu de ces publications au fur et à mesure. Début mai, les abonnés disposeront d'un Carnet sous format pdf et Excel sur les Bordeaux Primeurs 2020.

Pour suivre l'actualité sur les Primeurs 2020 et accéder à la bibliothèque de commentaires, l'abonnement se prend ici : /fr/abonnements/tout-quarin-com_-b.html#.X6EcDFNKiX0

A bientôt.

Jean-Marc Quarin


RE: Bordeaux 2020 - Jean - 05-05-2021 01:06 PM

De eerste prijzen staan op Topwijnen.be. Nog te vroeg om te zien of ze duurder zijn dan vorig jaar, maar ik vermoed dat de prijzen wel zullen stijgen (economische vooruitzichten zijn beter, 2021 heeft reeds veel schade, ....).

In ieder geval altijd leuk om die primeurcampagne wat te volgen... Ik kijk er toch steeds naar uit, hoewel ik niet ieder jaar koop...


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 05-05-2021 01:51 PM

(05-05-2021 01:06 PM)Jean schreef:  De eerste prijzen staan op Topwijnen.be. Nog te vroeg om te zien of ze duurder zijn dan vorig jaar, maar ik vermoed dat de prijzen wel zullen stijgen (economische vooruitzichten zijn beter, 2021 heeft reeds veel schade, ....).

In ieder geval altijd leuk om die primeurcampagne wat te volgen... Ik kijk er toch steeds naar uit, hoewel ik niet ieder jaar koop...

Laroze is zelfs ietsje minder dacht ik, Tour Saint-Christophe (de nieuwe hype Rolleyes ) is een pak duurder.
Ik denk niet dat ze gemiddeld al terug op niveau 2018 zullen zitten.
Wel opletten met 2020, zeer veel variatie, die met de lage rendementen zouden de minst interessante zijn dit jaar. Ik ga 1 kist kopen.


RE: Bordeaux 2020 - Thomas - 05-05-2021 02:52 PM

Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...

Ik herinner me heel positieve geruchten bij de oogst in veel streken in Italië, in de N-Rhône, maar in Bourgogne en Bordeaux lijkt het zo wat gemengd. Blijkbaar zou rechteroever het beter gedaan hebben dan linkeroever? Merlot was blijkbaar op tijd rijp en de cabernets hadden last van wat regen net voor de oogst. Klei- en kalksteenbodems waren best af... ben benieuwd.


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 05-05-2021 03:01 PM

(05-05-2021 02:52 PM)Thomas schreef:  Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...

Ik herinner me heel positieve geruchten bij de oogst in veel streken in Italië, in de N-Rhône, maar in Bourgogne en Bordeaux lijkt het zo wat gemengd. Blijkbaar zou rechteroever het beter gedaan hebben dan linkeroever? Merlot was blijkbaar op tijd rijp en de cabernets hadden last van wat regen net voor de oogst. Klei- en kalksteenbodems waren best af... ben benieuwd.

Volg JMQ, dat is voor mij de meest betrouwbare bron voor Bx. En ik heb echt schitterende Bourgognes geproefd van 2020, maar koop enkel bij wie je vertrouwt.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 05-05-2021 03:49 PM

(05-05-2021 02:52 PM)Thomas schreef:  Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...

Same here. Ik koop eigenlijk nooit primeur, misschien nu een mooi kistje aanschaffen.

Toch leuk om dat dan vanaf het begin in de opslag te hebben.


RE: Bordeaux 2020 - Jean - 07-05-2021 01:14 PM

(05-05-2021 03:01 PM)wvd schreef:  
(05-05-2021 02:52 PM)Thomas schreef:  Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...

Ik herinner me heel positieve geruchten bij de oogst in veel streken in Italië, in de N-Rhône, maar in Bourgogne en Bordeaux lijkt het zo wat gemengd. Blijkbaar zou rechteroever het beter gedaan hebben dan linkeroever? Merlot was blijkbaar op tijd rijp en de cabernets hadden last van wat regen net voor de oogst. Klei- en kalksteenbodems waren best af... ben benieuwd.

Volg JMQ, dat is voor mij de meest betrouwbare bron voor Bx. En ik heb echt schitterende Bourgognes geproefd van 2020, maar koop enkel bij wie je vertrouwt.
Wie is JMQ precies? Heeft die persoon een website?

Ik heb een huis gekocht (met kleine kelder), dus ik zit wat krap bij kas. Maar ik heb vorig jaar nog eens meegedaan met de primeurs, dus ik denk dat ik voorlopig wel enkele jaren zoet ben.

Mijn plan was om eens een 'grote' wijn te kopen (6 flessen), genre Haut Bailly of zo. Zeer prijzig, maar om mijn aankoop te vieren wil ik eens een topwijn in huis halen...


RE: Bordeaux 2020 - Thomas - 07-05-2021 01:23 PM

(07-05-2021 01:14 PM)Jean schreef:  Wie is JMQ precies? Heeft die persoon een website?

Jean-Marc Quarin. Werner zijn favoriete Bordeaux-recensent.
https://www.quarin.com/en/home.html


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 07-05-2021 01:45 PM

(07-05-2021 01:14 PM)Jean schreef:  
(05-05-2021 03:01 PM)wvd schreef:  
(05-05-2021 02:52 PM)Thomas schreef:  Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...

Ik herinner me heel positieve geruchten bij de oogst in veel streken in Italië, in de N-Rhône, maar in Bourgogne en Bordeaux lijkt het zo wat gemengd. Blijkbaar zou rechteroever het beter gedaan hebben dan linkeroever? Merlot was blijkbaar op tijd rijp en de cabernets hadden last van wat regen net voor de oogst. Klei- en kalksteenbodems waren best af... ben benieuwd.

Volg JMQ, dat is voor mij de meest betrouwbare bron voor Bx. En ik heb echt schitterende Bourgognes geproefd van 2020, maar koop enkel bij wie je vertrouwt.
Wie is JMQ precies? Heeft die persoon een website?

Ik heb een huis gekocht (met kleine kelder), dus ik zit wat krap bij kas. Maar ik heb vorig jaar nog eens meegedaan met de primeurs, dus ik denk dat ik voorlopig wel enkele jaren zoet ben.

Mijn plan was om eens een 'grote' wijn te kopen (6 flessen), genre Haut Bailly of zo. Zeer prijzig, maar om mijn aankoop te vieren wil ik eens een topwijn in huis halen...

Als je nog jong bent en je hebt een lange levenslijn hebt, dan lijkt Haut Bailly, afhankelijk van de prijs natuurlijk, een uitstekend idee:

Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur
2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
18.5/20 97/100
Couleur noire. Nez intense, fin, fruité, pur, subtil, noble, profond et complexe. Un jardin de fleurs fraîches sur un lit de fruits noirs. Aérien en entrée de bouche, moelleux et plein au milieu, avec une texture soyeuse, le vin se développe lentement, gras, ascendant et profond, avec dans les 30 derniers pour cent du palais un magnifique éclat. La douceur de sa pulpe me rappelle le 1964. Grain très fin. Superbe ! Assemblage : 52 % cabernet sauvignon, 42 % merlot, 3 % cabernet franc, 3 % petit verdot. Degré d’alcool : 14°3 – pH : 3,9 – IPT : 82 (moyenne ++). Rendement : 37 hl/ha. Production : 60 % de la récolte.


Maar ook de tweede wijn zou wel eens interessant kunnen zijn, alweer afhankelijk van de prijs:

Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur
2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
16.5/20 92/100
Couleur sombre, intense, pourpre et belle. Nez intense, fin, fruité, subtil, très parfumé, avec une nuance de fruits noirs. Moelleux à l’attaque, juteux en milieu de bouche, plein, savoureux, avec un corps fondant, le vin s’étire en finale, délicat et parfumé dans sa densité. Que de velours ! Jamais ce vin n’a aussi bien porté son nom tant il est le modèle juste en dessous du premier. Assemblage : 54 % merlot, 46 % cabernet sauvignon. Degré d’alcool : 13°9 – pH : 3,8. Production : 25 % de la récolte.



RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 07-05-2021 03:22 PM

(07-05-2021 01:45 PM)wvd schreef:  
(07-05-2021 01:14 PM)Jean schreef:  
(05-05-2021 03:01 PM)wvd schreef:  
(05-05-2021 02:52 PM)Thomas schreef:  Aangezien hier ten huize in 2020 aan gezinsuitbreiding werd gedaan volg ik dit oogstjaar met een gezonde belangstelling...

Ik herinner me heel positieve geruchten bij de oogst in veel streken in Italië, in de N-Rhône, maar in Bourgogne en Bordeaux lijkt het zo wat gemengd. Blijkbaar zou rechteroever het beter gedaan hebben dan linkeroever? Merlot was blijkbaar op tijd rijp en de cabernets hadden last van wat regen net voor de oogst. Klei- en kalksteenbodems waren best af... ben benieuwd.

Volg JMQ, dat is voor mij de meest betrouwbare bron voor Bx. En ik heb echt schitterende Bourgognes geproefd van 2020, maar koop enkel bij wie je vertrouwt.
Wie is JMQ precies? Heeft die persoon een website?

Ik heb een huis gekocht (met kleine kelder), dus ik zit wat krap bij kas. Maar ik heb vorig jaar nog eens meegedaan met de primeurs, dus ik denk dat ik voorlopig wel enkele jaren zoet ben.

Mijn plan was om eens een 'grote' wijn te kopen (6 flessen), genre Haut Bailly of zo. Zeer prijzig, maar om mijn aankoop te vieren wil ik eens een topwijn in huis halen...

Als je nog jong bent en je hebt een lange levenslijn hebt, dan lijkt Haut Bailly, afhankelijk van de prijs natuurlijk, een uitstekend idee:

Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur
2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
18.5/20 97/100
Couleur noire. Nez intense, fin, fruité, pur, subtil, noble, profond et complexe. Un jardin de fleurs fraîches sur un lit de fruits noirs. Aérien en entrée de bouche, moelleux et plein au milieu, avec une texture soyeuse, le vin se développe lentement, gras, ascendant et profond, avec dans les 30 derniers pour cent du palais un magnifique éclat. La douceur de sa pulpe me rappelle le 1964. Grain très fin. Superbe ! Assemblage : 52 % cabernet sauvignon, 42 % merlot, 3 % cabernet franc, 3 % petit verdot. Degré d’alcool : 14°3 – pH : 3,9 – IPT : 82 (moyenne ++). Rendement : 37 hl/ha. Production : 60 % de la récolte.


Maar ook de tweede wijn zou wel eens interessant kunnen zijn, alweer afhankelijk van de prijs:

Ma meilleure note donnée à ce cru en primeur
2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
16.5/20 92/100
Couleur sombre, intense, pourpre et belle. Nez intense, fin, fruité, subtil, très parfumé, avec une nuance de fruits noirs. Moelleux à l’attaque, juteux en milieu de bouche, plein, savoureux, avec un corps fondant, le vin s’étire en finale, délicat et parfumé dans sa densité. Que de velours ! Jamais ce vin n’a aussi bien porté son nom tant il est le modèle juste en dessous du premier. Assemblage : 54 % merlot, 46 % cabernet sauvignon. Degré d’alcool : 13°9 – pH : 3,8. Production : 25 % de la récolte.

Men selecteert idd zeer streng bij Haut Bailly, wat maakt dat de tweede wijn in topjaren soms dicht aanleunt bij de Grand Vin...


RE: Bordeaux 2020 - Mathijs81 - 07-05-2021 11:28 PM

Dit jaar steevast mijn allocatie Tertre Roteboeuf ( als ik eraan kan geraken ).

Rest zal - zoals steeds - niet afhankelijk zijn van punten, maar prijzen Rolleyes

Mathijs


RE: Bordeaux 2020 - Jean - 10-05-2021 01:46 PM

(07-05-2021 01:23 PM)Thomas schreef:  
(07-05-2021 01:14 PM)Jean schreef:  Wie is JMQ precies? Heeft die persoon een website?

Jean-Marc Quarin. Werner zijn favoriete Bordeaux-recensent.
https://www.quarin.com/en/home.html
Thanks! Altijd interessant om iets nieuws te ontdekken...


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 10-05-2021 04:07 PM

(10-05-2021 01:46 PM)Jean schreef:  
(07-05-2021 01:23 PM)Thomas schreef:  
(07-05-2021 01:14 PM)Jean schreef:  Wie is JMQ precies? Heeft die persoon een website?

Jean-Marc Quarin. Werner zijn favoriete Bordeaux-recensent.
https://www.quarin.com/en/home.html
Thanks! Altijd interessant om iets nieuws te ontdekken...

Als je echt Bordeaux liefhebber bent zou ik je toch aanraden Jean-Marc Quarin te volgen. De man heeft ervaring, woont in de Médoc (Taillan), bezoekt het ganse jaar door producenten en is altijd als eerste op de hoogte van de veranderingen daar, ver voor alle anderen dat (durven) schrijven en daar kan je zeker je voordeel mee doen, Ik heb daar al wel aardig wat voorbeelden van. Zijn nieuwste tip: Ferrière 2020.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 12-05-2021 09:26 AM

Ik kreeg deze net in de mail:

https://mcusercontent.com/1ac914ddb2c272262602f18fc/files/7ad0ec1e-214d-8fdf-8f2c-ec6daf7eb18c/En_Primeur_2021_EN_falstaff.pdf

Kan mij niet herinneren dat ik mij ooit ingeschreven heb daar maar wellicht interessant voor de primeur kopers hier.


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 12-05-2021 11:13 AM

(12-05-2021 09:26 AM)Sur la Table schreef:  Ik kreeg deze net in de mail:

https://mcusercontent.com/1ac914ddb2c272262602f18fc/files/7ad0ec1e-214d-8fdf-8f2c-ec6daf7eb18c/En_Primeur_2021_EN_falstaff.pdf

Kan mij niet herinneren dat ik mij ooit ingeschreven heb daar maar wellicht interessant voor de primeur kopers hier.

Dat is, dacht ik, een Duits magazine en ze willen zich ook meer internationaal profileren een beetje als tegengewicht tegen het Angelsaksische bijna monopolie.
Maar ik vind ook dat ze, in iets mindere mate, meedoen aan de puntenrace.
Hoge punten geven en af en toe een perfecte score brengt namelijk redelijk wat op en maakt je ook populair bij de producenten. Het is echt bijna een opbod geworden de laatste jaren, denk maar aan Suckling en Dunnuck die hier en daar echt belachelijk hoge scores geven. Die hoge scores leiden onvermijdelijk tot hogere prijzen en m.i. heeft het echt geen zin meer om je door die scores te laten (mis)leiden want vele van die wijnen maken het waar in het glas.
Ik heb in mijn toch redelijk rijk besprenkeld leven echt nog maar weinig "perfecte" wijnen geproefd, wel heel mooie tot grandioze en dat uit diverse regio's.

Dat is m.i. ook de reden waarom Bordeaux of Napa gemiddeld hoger scoort dan Bourgogne of Chianti: concentratie, diepe kleur (die men daaraan verbindt), kracht, volume en alcohol winnen het altijd van puurheid, complexiteit en finesse.


RE: Bordeaux 2020 - Olivier - 12-05-2021 12:31 PM

Citaat:Maar ik vind ook dat ze, in iets mindere mate, meedoen aan de puntenrace.

Als het bij Falstaff geen 92 is, is het eigenlijk al de moeite niet meer.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 12-05-2021 12:49 PM

(12-05-2021 12:31 PM)Olivier schreef:  
Citaat:Maar ik vind ook dat ze, in iets mindere mate, meedoen aan de puntenrace.

Als het bij Falstaff geen 92 is, is het eigenlijk al de moeite niet meer.

Haha oké, puntensmijters. Dan kan dat emailadres naar de ongewenste post dus.


RE: Bordeaux 2020 - Mathijs81 - 18-05-2021 08:37 PM

Vandaag de allocatie Angelus en Pavie kunnen vastleggen ... nu nog wachten op Tertre Roteboeuf en de winstbonus is erdoor voor dit jaar Big Grin.


RE: Bordeaux 2020 - Jef - 19-05-2021 04:55 PM

Welke wijn komen om 20 jaar te bewaren?


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 19-05-2021 06:33 PM

(19-05-2021 04:55 PM)Jef schreef:  Welke wijn komen om 20 jaar te bewaren?

Hey Jef, toch een kléin beetje moeite doen aub...


RE: Bordeaux 2020 - Mathijs81 - 19-05-2021 08:58 PM

(18-05-2021 08:37 PM)Mathijs81 schreef:  Vandaag de allocatie Angelus en Pavie kunnen vastleggen ... nu nog wachten op Tertre Roteboeuf en de winstbonus is erdoor voor dit jaar Big Grin.

En net Tertre Roteboeuf besteld bij Topwijnen ( nog een nachtje slapen voor bevestiging ) ... het leven zit weer heel even op de rails Slurp


RE: Bordeaux 2020 - Jean - 20-05-2021 01:23 PM

Ik zie op Topwijnen dat vb. Léoville Barton €10 duurder is dan de primeurs van vorig jaar... Ik vraag me af hoe ik dit moet interpreteren. Is het effectief een beter wijnjaar, of heeft dit te maken met de economische relance?Huh


RE: Bordeaux 2020 - Thomas - 20-05-2021 04:14 PM

Ik denk dat ze vorig jaar toen alles wat op zijn gat lag, geredeneerd hebben van reculer pour mieux sauter.
en aangezien de primeurcampagne voor 2019 een succes was zullen de prijzen nu wel weer stijgen, zeker met de rampzalige verliezen die ze door de vorst van april hebben geleden in het achterhoofd...


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 20-05-2021 05:53 PM

(20-05-2021 01:23 PM)Jean schreef:  Ik zie op Topwijnen dat vb. Léoville Barton €10 duurder is dan de primeurs van vorig jaar... Ik vraag me af hoe ik dit moet interpreteren. Is het effectief een beter wijnjaar, of heeft dit te maken met de economische relance?Huh
De tip voor de Bordeaux liefhebber is: volg JMQ!
2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
17/20 94/100
Couleur sombre, intense et pourpre. Nez intense, fin, fruité, subtil et pur. Délicat en entrée de bouche et doué d’une texture minutieuse, raffiné au toucher, un brin discret au milieu, le vin s’achève sur une longueur normale, à la tannicité élégante. Assemblage : 85,5 % cabernet sauvignon, 14,5 % merlot. Degré d’alcool : 13°6. Rendement : 34 hl/ha.
2019
Gouté en juin 2020
Provenance : château
17/20 94/100
Couleur rouge noire. Nez intense, au fruité très mûr. Caressant à l’attaque, juteux en milieu de bouche, savoureux et très agréable, le vin évolue soyeux, vers une finale sans angle. La présentation est différente de d’habitude, avec moins de relief aromatique. Goûté en demi-bouteille.

In zijn uitleg over het jaar heeft hij het behalve over de stijl en de kwaliteit ook over prijszetting. 2019 was een overvloedig jaar in een moeilijke markt en de prijzen waren laag (zijn woorden, ik vind Bordeaux duur genoeg, zeker als men er een normale winst zou op maken als op om het even welke andere wijn, maar dit geheel terzijde), maar 2020 is in een aantrekkende markt en er is minder geoogst en dus stijgen de prijzen. Algemeen gezien leidt ik van al zijn uitleg af dat je je best concentreert op de wijnen van rechteroever. Dat is een algemene leidraad uiteraard, er zijn uitzonderingen (d'Issan).
Wat me wel een caviat lijkt is wat hij schrijft over de "milieu de bouche", voor mij een veeg teken: "Ici, le bât blesse. Dans la grande majorité des cas, le vin ne prend pas d'extension en milieu de bouche. La sensation ne devient ni plus haute, ni plus large, ce qui définit l'opulence. Les vins gardent les mêmes niveaux de présence qu'à l'attaque. Leur profil se développe rectiligne au lieu de prendre l'ovale et le plein de la chair. Ce n'est pas désagréable, c'est frustrant. A Haut-Brion, Jean-Philippe Masclet me dira : 2020 c'est la bataille du milieu de bouche." Men weze gewaarschuwd. Ik wil er nog bij opmerken dat wellicht geen enkele andere schrijvelaar u dit gaat meedelen!


RE: Bordeaux 2020 - jr02 - 27-05-2021 05:19 AM

De laatste jaren minder en minder de primeurs campagne aan het volgen. Na jaar na jaar weer te moeten lezen dat het een jaartal is om te hebben liggen...heb ik mij de laatste jaren beperkt tot wat enkelingen en wat vaste waarden (Sociando).
Het is nu niet zo dat ik gek ben op punten maar de Laroque 2018 viel mij op door zijn hoge score en schappelijke prijs (25€). Een kistje van 6 belandde dan ook in de kelder en een halfje diende een paar weken geleden als test. Jong, heel jong maar wat een beauty houdt er zich schuil achter ton rood fruit, besje en hout.
Dit wou ik jullie toch niet onthouden, P/Q applaus. De 2020 is er terug aan 26€, Parker scoort die terug hoog (94-96) en dit gaan dan waarschijnlijk mijn enige 6 flessen primeurs 2020 worden.
Benieuwd hoe lang het zal duren alvorens Laroque een prijsstijging zal doorvoeren.
(De papa's in spé die een bewaarwijn 2020 zoeken, deze mag je zeker 15 jaar vergeten in de kelder)


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 27-05-2021 12:09 PM

(27-05-2021 05:19 AM)jr02 schreef:  De laatste jaren minder en minder de primeurs campagne aan het volgen. Na jaar na jaar weer te moeten lezen dat het een jaartal is om te hebben liggen...heb ik mij de laatste jaren beperkt tot wat enkelingen en wat vaste waarden (Sociando).
Het is nu niet zo dat ik gek ben op punten maar de Laroque 2018 viel mij op door zijn hoge score en schappelijke prijs (25€). Een kistje van 6 belandde dan ook in de kelder en een halfje diende een paar weken geleden als test. Jong, heel jong maar wat een beauty houdt er zich schuil achter ton rood fruit, besje en hout.
Dit wou ik jullie toch niet onthouden, P/Q applaus. De 2020 is er terug aan 26€, Parker scoort die terug hoog (94-96) en dit gaan dan waarschijnlijk mijn enige 6 flessen primeurs 2020 worden.
Benieuwd hoe lang het zal duren alvorens Laroque een prijsstijging zal doorvoeren.
(De papa's in spé die een bewaarwijn 2020 zoeken, deze mag je zeker 15 jaar vergeten in de kelder)

Daar heb ik ook 6 flessen van gekocht, jedoch, latere jaren zouden volgens JMQ iets minder zijn, hoewel 16/20 nog steeds duidt op een mooie wijn. Ik ben dan toch maar geswitcht naar ander en (hopelijk) beter. Smile

[attachment=5625]


RE: Bordeaux 2020 - Thomas - 27-05-2021 12:39 PM

Interessante suggestie desalniettemin. Krijgt van Jancis Robinson een 16.5+/20 en een drinking window 2028-2045.
En ik werd niet alleen papa maar ook peter in 2020 dus dit is zeker een contender!


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 27-05-2021 02:03 PM

(27-05-2021 12:39 PM)Thomas schreef:  Interessante suggestie desalniettemin. Krijgt van Jancis Robinson een 16.5+/20 en een drinking window 2028-2045.
En ik werd niet alleen papa maar ook peter in 2020 dus dit is zeker een contender!

Nog enkele suggesties:
La Mauriane JMQ 16,25 € 16,25 (= 1 EUR per punt...!)
Laroze JMQ 16,50 rond de €22 altijd al een ondergewaardeerde Saint-Emilion.
Corbin JMQ 16,50 wellicht iets duurder, mooie stijl vind ik, laatste jaren nog mooier geworden.
Croix de Gay (Pomerol) JMQ 16,50
Moulin Haut Laroque JMQ 16,25 rond de € 20, mooie wijn, altijd één van de meest genuanceerde Fronsacs

Ik blijf Jean-Marc Quarin toch de meest betrouwbare bron vinden ivm Bordeaux. Als je alleen al maar zijn analyse van de jaargang bekijkt, hij weet waarover hij praat en zijn insteek is toch wat anders dan de m.i. meer op densiteit en "backbone" gefocuste Angelsaksische reviewers.

Ah, en ik zie dat ook Lafon-Rochet uit is: JMQ 17/20 € 38,12


RE: Bordeaux 2020 - Baldrick - 27-05-2021 05:55 PM

Bedankt voor de tip!

Alhoewel nog geen prijs bekend zou ik Chateau Meyney in dezelfde categorie durven plaatsen. De scores liggen hoger dan de 2016 die ik onlangs dronk en die was al belachelijk lekker.


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 27-05-2021 06:04 PM

(27-05-2021 05:55 PM)Baldrick schreef:  Bedankt voor de tip!

Alhoewel nog geen prijs bekend zou ik Chateau Meyney in dezelfde categorie durven plaatsen. De scores liggen hoger dan de 2016 die ik onlangs dronk en die was al belachelijk lekker.

Niet bij JMQ: 2016 16,75, 2020 16
De meningen zijn nogal verdeeld zie ik nu ook Neal Martin zijn ei gelegd heeft. Loopt niet altijd gelijk met Jean-Marc, bvb Moulin-Haut-Laroque vind hij niet bijzonder. Verder beweert hij dat 2020 een beter jaar zou zijn dan 2018, maar minder dan 2019. Ik denk dat je vooral moet afgaan op je eigen voorkeuren. Ik hou bvb erg van Corbin en zelfs in jaren dat die minder goed scoort, vind ik die stijl toch nogal naar mijn tand. Ik vond ook Phélan-Ségur in 2017 duidelijk aan een opmars en dat vindt NM ook, maar JMQ niet, zo zie je maar... Lafon-Rochet is wel echt op niveau en daar zijn ze het allen over eens en die prijzen liggen nog redelijk, vandaar...


RE: Bordeaux 2020 - Olivier - 31-05-2021 09:53 AM

Een overzicht door Michael Schuster :

http://www.the-buyer.net/opinion/michael-schusters-2020-bordeaux/


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 31-05-2021 10:29 AM

(31-05-2021 09:53 AM)Olivier schreef:  Een overzicht door Michael Schuster :

http://www.the-buyer.net/opinion/michael-schusters-2020-bordeaux/

Interessant en maakt opnieuw duidelijk dat de Engelsen, ondanks zijn ganse uitleg, toch een wat andere insteek hebben dan aan deze kant van het Kanaal. Eerst schrijft hij dat, hoewel er aan beide oevers mooie wijnen gemaakt zijn, het toch vooral de Merlot is die de beste resultaten gaf. Op de Cabernet linkeroever schrijft hij dan dat vooral Margaux excelleert, voornamelijk vanwege gemiddeld meer Merlot en dan komt zijn "selection" en.... dat zijn dan grotendeels wijnen uit Saint-Julien, Pauillac, Saint-Estephe, Pessac, kortom, bijna allemaal linkeroever dus Cabernet. Bij zijn top favorieten staat dan 1 rechteroever namelijk Figeac, ook een wijn van 2/3 Cabernet.
Nu, ik twijfel geen seconde aan het niveau van Figeac, maar toch zou ik de liefhebbers hier aanraden om hun aandacht wat meer op rechteroever te richten. Daar vind je de laatste jaren toch wel het gros van de beste rqp in rode Bordeaux en als ik de eerste prijzen zie opduiken, lijkt dat niet anders in 2020. Wij gaan ook dit jaar geen Bordeaux "en primeur" doen. Ik vertrouw hier voor 100% op een collega waar ik al heel veel mee proefde en wiens oordeel ik nogal vertrouw.


RE: Bordeaux 2020 - soiando - 10-10-2021 04:10 PM

Na wat twijfel uiteindelijk beslist om toch wat primeur 2020 te kopen.

Gekozen voor wijnen met waterhoudende klei- kalk ondergronden & wijnranken van een zekere leeftijd die diep genoeg wortelen vanwege de erg droge zomer.

- Grand Pontet, zou wel eens de laatste betaalbare jaargang kunnen zijn, Cheval Blanc zal er wel plannen mee hebbenConfused
- Barde Haut, nog nooit gedronken maar krijgt jaar na jaar mooie scores, vandaar.
- La Cabanne Pomerol zou de laatste jaren in erg goede doen zijn.
- Croix Saint-Georges Pomerol, nog enigzins betaalbaar en een goede ligging tussen Le Pin en Petit Village

Eerst wat op het web zitten rondneuzen natuurlijk en o.a. google street vieuw gebruik, best wel leuk.

https://www.google.com/maps/@44.9313352,-0.2092563,3a,75y,298.33h,84.65t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYpYLMoTfs2u9j9Wk3IJL5Q!2e0!7i16384!8i8192

Ook Pomerol in 3D : https://www.youtube.com/watch?v=yrnKi21WjsE


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 10-10-2021 04:22 PM

(10-10-2021 04:10 PM)soiando schreef:  - Grand Pontet, zou wel eens de laatste betaalbare jaargang kunnen zijn, Cheval Blanc zal er wel plannen mee hebbenConfused

Ik dacht dat Grand-Pontet verkocht was aan Domaines Clarence Dillon? Dit gaat geïntegreerd worden in Quintus, wat al een samenraapsel was van Tertre-Daugay (ex Domaines Comte de Malet Roquefort) en de betreurde l'Arrosée (ex Rodhain). De bedoeling is zonder enige twijfel om snelsnel in de Premiers te eindigen. Nog even en 50% van de betere Saintem terroirs zitten in die categorie.


RE: Bordeaux 2020 - soiando - 10-10-2021 04:24 PM

(10-10-2021 04:22 PM)wvd schreef:  
(10-10-2021 04:10 PM)soiando schreef:  - Grand Pontet, zou wel eens de laatste betaalbare jaargang kunnen zijn, Cheval Blanc zal er wel plannen mee hebbenConfused

Ik dacht dat Grand-Pontet verkocht was aan Domaines Clarence Dillon? Dit gaat geïntegreerd worden in Quintus, wat al een samenraapsel was van Tertre-Daugay (ex Domaines Comte de Malet Roquefort) en de betreurde l'Arrosée (ex Rodhain). De bedoeling is zonder enige twijfel om snelsnel in de Premiers te eindigen. Nog even en 50% van de betere Saintem terroirs zitten in die categorie.

Sorry Werner, ik was mis - had het moeten nazien is idd Haut BrionBlush


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 10-10-2021 04:58 PM

(10-10-2021 04:24 PM)soiando schreef:  
(10-10-2021 04:22 PM)wvd schreef:  
(10-10-2021 04:10 PM)soiando schreef:  - Grand Pontet, zou wel eens de laatste betaalbare jaargang kunnen zijn, Cheval Blanc zal er wel plannen mee hebbenConfused

Ik dacht dat Grand-Pontet verkocht was aan Domaines Clarence Dillon? Dit gaat geïntegreerd worden in Quintus, wat al een samenraapsel was van Tertre-Daugay (ex Domaines Comte de Malet Roquefort) en de betreurde l'Arrosée (ex Rodhain). De bedoeling is zonder enige twijfel om snelsnel in de Premiers te eindigen. Nog even en 50% van de betere Saintem terroirs zitten in die categorie.

Sorry Werner, ik was mis - had het moeten nazien is idd Haut BrionBlush
Die van Cheval Blanc hebben, als ik me niet vergis, onlangs ook een slag geslagen. Was dat geen Tour Figeac of ben ik nu helemaal aan het malen. (Als de wijn is in de man...ang-el


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 06-03-2023 09:03 PM

Nog mensen bij UCGB geweest vanmiddag in Amsterdam? Ik wel applaus

De jaargang 2020, zoals bekend zeer mooi. Zal morgen wat posten.


RE: Bordeaux 2020 - redacteur - 06-03-2023 09:21 PM

Ik ga morgenavond naar het UGCB dinner in Gent. Ben benieuwd!


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 06-03-2023 09:35 PM

(06-03-2023 09:21 PM)redacteur schreef:  Ik ga morgenavond naar het UGCB dinner in Gent. Ben benieuwd!

Ik ben er overdag. Met Baldrick en nog een paar zuipschuiten.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 07-03-2023 10:15 AM

(06-03-2023 09:35 PM)vinejo schreef:  
(06-03-2023 09:21 PM)redacteur schreef:  Ik ga morgenavond naar het UGCB dinner in Gent. Ben benieuwd!

Ik ben er overdag. Met Baldrick en nog een paar zuipschuiten.

Is dat niet altijd in Brussel?
Enfin, het was een mooie middag. Gemiddeld genomen goede wijnen met veel kleur, concentratie, rijpe tannine, voldoende fruit. Linkeroever kon mij meer overtuigen dan rechteroever, maar ik sprak iemand die vond het juist andersom. Zo zie je maar, het blijft allemaal zeer persoonlijk. Omdat er zo veel staat heb ik de witte maar overgeslagen. Ondanks dat had ik de volle middag nodig en had ik nog niet alles kunnen proberen.

De eerste tafel was Graves/Pessac.

Veel ronde, volle wijnen. De eerste die mij echt kon bekoren was Haut-Bailly. Hele complete wijn met goede fraicheur en mooi fruit, wel behoorlijk stevige tannine maar dat heb ik graag in jonge Bordeaux. Deze gaat het lang uithouden en wordt erg mooi denk ik. Smith Haut Lafitte toonde zich een beetje verscholen, kwam er niet helemaal lekker uit. Pape Clement mist verfijning en was niet echt mijn ding, andere stijl. Fieuzal zacht en rond, wel lekker smaakvol en al goed drinkbaar. Malartic - Lagraviere goed als altijd in de sub top.

Vervolgens Saint Emilion. Deze sprongen er allemaal niet echt uit vond ik, hoewel de Pavie Macquin wel echt erg mooi was. De mooiste St Emilion van het rijtje imo. Heerlijk fris fruit, mooie zuren, zijdezachte tannine. Drinkt al heel goed. Qua intensiteit moet hij het wel afleggen tegen de andere regio's maar het hoeft niet altijd zo stevig te zijn.

Pomerol dan. Het was daar vrij druk en niet alles gehad. Wel wilde ik graag Chateau le Gay proberen wegens goede ervaringen met enkele andere jaren. Kwam weer mooi voor de dag. Behoorlijk vol en tanninerijk en echt pomerol. Zeer compleet en geeft zich nog niet helemaal maar hier zou ik wel een kist van in de opslag willen hebben. Top, en volgens mij super na wat flesrijping. Daarnaast stond Gazin, die viel dan weer erg tegen. Verder nog Petit Village gehad, mooi maar toch wel klasse minder dan Le Gay.

Vanwege de drukte snel naar de overkant, Margaux. Daar was het tijdelijk even rustiger en konden we beginnen met Du Tertre en Siran. Beide typisch Margaux met het mooie donkere fruit, het ronde geconcentreerde mongevoel maar toch de fraicheur van de linker oever. Heerlijk. En Siran doet het dan gewoon erg goed in al het geweld. Du Tertre iets voller en completer. Daarnaast stonden Rauzan Segla en Chateau Canon (zelfde eigenaar zeker?) Rauzan Segla absoluut top niveau en begrijpelijk dat deze ook in prijs hoog zit. Eindeloze afdronk en wat een concentratie, heerlijk fruit. Op en top Margaux. Canon kon mij dan weer niet bekoren, wellicht omdat hij naast deze topper stond. Prieuré Lichine, cassis cassis. Hoog percentage cabernet en dat komt er overduidelijk uit. Ook fris, strak, stevige tannine. Eentje voor de bewaring en dan komt het wel goed. Lascombes, mond vol maar ook (te) stevig en behoorlijk hout. Niet overtuigend op dit moment. Kirwan, die ken ik alleen van oude jaren waarin hij altijd met veel hout en power voor de dag kwam. Nu verrassend, meer in de stijl van Du tertre en Rauzan Segla, oftewel nu al heerlijk. Mooie balans, concentratie. Verrassend lekker! Giscours weer wat klassieker, kan mij op leeftijd altijd zeer smaken, nu zo jong wat moeilijker maar zeker niet slecht en je weet bij deze wijn dat het (bijna) altijd top wordt. Voor ons de laatste 3 Margaux waren Dauzac, Cantenac Brown en Brane Cantenac. Brane Cantenac was duidelijk de mooiste van deze 3. Prachtige complete wijn. De andere 2 niet echt interessant voor nu.

Saint Julien. Dan beginnen we natuurlijk bij Branaire Ducru, waar ik meerdere jaren van heb liggen en vaak met veel plezier gedronken wordt hier. En ook nu weer een fantastische wijn in mijn ogen. Zeer compleet, alles heel mooi in balans. Alles zit er in maar niets overheerst. Komt al erg mooi voor de dag. Volgens de schenker is dit 2016 met een klein plusje, en 2016 was zijn favoriete jaar sinds de millennium wisseling. Mooi moment om mijn eerste 2016 van dit huis te openen vanavond Smile Ik denk mijn favoriet van de dag, omdat hij gewoon al waanzinnig mooi drinkt. Maar dit is wel een subjectieve mening.

De buurman Beychevelle moet altijd meer kosten en ik weet niet waarom. Nu ook niet. Wel mooie wijn trouwens, die meer aan Cabernet doet denken door het type fruit en de frisheid. Drinkt ook al best aardig. Erg goed!

Lagrange was moeilijk. Zoals ik begreep hier op het forum is dat vaak zo in het begin. Overtuigde dus niet, maar wel klassiek bordeaux. Mooi wegleggen, komt vast goed.

Langoa Barton vond ik dan wel weer aardig voor de dag komen. Deed me wel beetje denken aan de stijl van 'vroeger'. Maar dat is ook wel weer eens leuk. Mooi fris, goede tannine en leuke afdronk. Geen knaller van de middag maar gewoon prima en echt wat anders dan de andere St Julien. Leoville Barton kwam minder uit de verf. Ik weet niet wat ik heb met die wijn maar heeft mij nog niet echt overtuigd en het is toch een van de grotere namen. Je merkt wel ingehouden kracht. Daarnaast was het weer feest voor mij. Leoville Poyferre vind ik vaak erg mooi. Nu ook weer, het rode, kleine fruit springt je glas uit. Lekker sappig in de mond, heerlijke zuren, rijpe tannine, mooooie afdronk. Top top top.

De laatste 3 uit St Julien, Talbot, Gloria en Saint Pierre. Talbot apart neusje van koffie en koffiekoekjes (?) en ook in de smaak beetje apart. Niet echt mijn ding. Gloria meer mijn ding, meer cabernet achtig. Jong cassis fruit. Op zich een prima wijn. Saint Pierre de beste van de 3, meest compleet. Ik was denk ik verpest door Poyferre, kon ze te kort waarderen.

Nog enkele Pauillac en St Estephe gehad. Grand Puy Ducasse was mooi, erg toegankelijk voor Pauillac maar goede wijn. Zeker voor de prijs top. Lynch-Bages, stevige kost. Veel tannine, zuren en fruit. Zit wel goed in elkaar, mooi voor de lange adem. Lynch-Moussas was dan weer veel toegankelijker en erg lekker. Mooie stijl!

Phelan Segur, ja mooi donker fruit, stevig, tannine. Erg goed voor de lange bewaren maar met een stukje vlees zal dat al perfect smaken. Mooi.

Nog ff snel naar de tafel met met Chateaux Poujeaux. deze kennen we vrij goed uit het verleden en was altijd een bewaarwijn, zeer klassiek. Dat is blijkbaar nog steeds zo, wel leuk dat sommigen ze nog zo maken. Deed mij denken aan de jaren 90 stijl en mocht ik ze hebben liggen dan zou ik er lekker van af blijven voorlopig.

1 Sauternes toe dan. Rayne Vigneau, goede ervaringen met dit huis. Stelde zeker niet teleur. Perfecte zoetzuur balans. Mooie start en dan die prachtige lange droge finale.

En toen was het 16:30 en werden we vriendelijk verzocht onze jassen aan te trekken. We begonnen 13:15. Een lange, mooie, leerzame middag.

Benieuwd hoe andere het hebben ervaren!


RE: Bordeaux 2020 - Fre - 07-03-2023 11:48 AM

Bedankt voor het verslag en de tips!


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 07-03-2023 08:02 PM

In Brussel vandaag helaas geen Rausan Segla noch Cantenac Brown en driewerf helaas ook geen Ferrière noch Durfort. Ook La Conseillante stuurde zijn kat, nieuw was Le Gay.
Mijn favorieten ofte m.i. de grote wijnen: La Gaffelière met kop en schouders boven de andere Sanit- Emilions (ook geen Figeac dit jaar) met Trottevielle als mooie tweede, Leoville Poyferre en Pichon-Lala'de en een geweldig mooie Phelan Segur.


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 07-03-2023 10:12 PM

(07-03-2023 08:02 PM)wvd schreef:  In Brussel vandaag helaas geen Rausan Segla noch Cantenac Brown en driewerf helaas ook geen Ferrière noch Durfort. Ook La Conseillante stuurde zijn kat, nieuw was Le Gay.
Mijn favorieten ofte m.i. de grote wijnen: La Gaffelière met kop en schouders boven de andere Sanit- Emilions (ook geen Figeac dit jaar) met Trottevielle als mooie tweede, Leoville Poyferre en Pichon-Lala'de en een geweldig mooie Phelan Segur.

Pichon was idd de meest complete wijn van het pak. Veel van alles maar met een ongelooflijke fraicheur.
In Pomerol zeer zeer aangenaam verrast door Petit Village, absoluut top, smelt op de tong.
St Emilion..Valandraud geproefd..? Wat. Een. Wijn.
Gaffeliere idd ook zeer goed, net als Grand Mayne (met 30% CF).
Later wat meer.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 08-03-2023 07:31 AM

Jammer, heb ik niet de juiste St Emilions gehad.

Pichon gemist banghead Zag hem op het einde en er stond enkel nog een lege fles. Helaas. Het was behoorlijk druk af en toe.

Bij Pomerol idd Petit Village mooi verfijnd. Le Gay als krachtige tegenhanger. Beauregard vond ik trouwens als meer betaalbare ook best ok.

Het is moeilijk maar als ik een top 3 zou moeten maken van kwalitatief de beste wijnen die ik heb gehad zou het denk ik zijn:

1) Rauzan-Segla
2) Leoville Poyferre
3) Haut-Bailly

Erg mooie tasting, mijn eerste keer UGCB. Onmogelijk om alles te testen en in de volgorde die je wilt maar geweldig om een goed beeld te krijgen van de diverse grote namen en de jaargang.


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 08-03-2023 11:46 AM

(07-03-2023 10:12 PM)vinejo schreef:  
(07-03-2023 08:02 PM)wvd schreef:  In Brussel vandaag helaas geen Rausan Segla noch Cantenac Brown en driewerf helaas ook geen Ferrière noch Durfort. Ook La Conseillante stuurde zijn kat, nieuw was Le Gay.
Mijn favorieten ofte m.i. de grote wijnen: La Gaffelière met kop en schouders boven de andere Sanit- Emilions (ook geen Figeac dit jaar) met Trottevielle als mooie tweede, Leoville Poyferre en Pichon-Lala'de en een geweldig mooie Phelan Segur.

Pichon was idd de meest complete wijn van het pak. Veel van alles maar met een ongelooflijke fraicheur.
In Pomerol zeer zeer aangenaam verrast door Petit Village, absoluut top, smelt op de tong.
St Emilion..Valandraud geproefd..? Wat. Een. Wijn.
Gaffeliere idd ook zeer goed, net als Grand Mayne (met 30% CF).
Later wat meer.

Zo zie je maar hoe proevers, allebei met de nodige ervaring, toch over dezelfde wijn, misschien zelfs zelfde fles, andere voorkeuren kunnen hebben en zo is het maar goed ook. Jo, ik begrijp volop waarom Valandraud je zo beviel: het was de volste en rijpste van alle Saint-Emilions, maar... hoewel ik dat zeker met plezier zou drinken, dit is niet het type waar ik wild van word. Voor mij hoeft dat voluptueuze niet persé. Geef mij maar de finesse, het "moeilijkere", intrigerende van La Gaffelière. Of Trottevieille met die heerlijke CF.
Ook in Phélan-Ségur vond ik meer dan wat eerst opvalt. Een verrassend complexe wijn en hoewel, denk ik, een fractie lichter dan de 2019 toch bij de top van de namiddag.
Ik vond Lagrange eerder toegankelijk voor zijn doen, maar er was niemand aan de stand en het was een fles die 3/4 leeg was, dat heeft wellicht geholpen. Branaire vind ik altijd goed, maar ook daar lijkt de wijn op de UGCB "eenvoudiger" dan hij is, er komt altijd nog wat bij met enkele jaren fles. Gloria vond ik zijn eigen heerlijke zelve, niet de meest complexe, wat gecompenseerd wordt door heerlijk charmante fruit, een aankoop zeker waard.


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 08-03-2023 01:38 PM

(08-03-2023 11:46 AM)wvd schreef:  
(07-03-2023 10:12 PM)vinejo schreef:  
(07-03-2023 08:02 PM)wvd schreef:  In Brussel vandaag helaas geen Rausan Segla noch Cantenac Brown en driewerf helaas ook geen Ferrière noch Durfort. Ook La Conseillante stuurde zijn kat, nieuw was Le Gay.
Mijn favorieten ofte m.i. de grote wijnen: La Gaffelière met kop en schouders boven de andere Sanit- Emilions (ook geen Figeac dit jaar) met Trottevielle als mooie tweede, Leoville Poyferre en Pichon-Lala'de en een geweldig mooie Phelan Segur.

Pichon was idd de meest complete wijn van het pak. Veel van alles maar met een ongelooflijke fraicheur.
In Pomerol zeer zeer aangenaam verrast door Petit Village, absoluut top, smelt op de tong.
St Emilion..Valandraud geproefd..? Wat. Een. Wijn.
Gaffeliere idd ook zeer goed, net als Grand Mayne (met 30% CF).
Later wat meer.

Zo zie je maar hoe proevers, allebei met de nodige ervaring, toch over dezelfde wijn, misschien zelfs zelfde fles, andere voorkeuren kunnen hebben en zo is het maar goed ook. Jo, ik begrijp volop waarom Valandraud je zo beviel: het was de volste en rijpste van alle Saint-Emilions, maar... hoewel ik dat zeker met plezier zou drinken, dit is niet het type waar ik wild van word. Voor mij hoeft dat voluptueuze niet persé. Geef mij maar de finesse, het "moeilijkere", intrigerende van La Gaffelière. Of Trottevieille met die heerlijke CF.
Ook in Phélan-Ségur vond ik meer dan wat eerst opvalt. Een verrassend complexe wijn en hoewel, denk ik, een fractie lichter dan de 2019 toch bij de top van de namiddag.
Ik vond Lagrange eerder toegankelijk voor zijn doen, maar er was niemand aan de stand en het was een fles die 3/4 leeg was, dat heeft wellicht geholpen. Branaire vind ik altijd goed, maar ook daar lijkt de wijn op de UGCB "eenvoudiger" dan hij is, er komt altijd nog wat bij met enkele jaren fles. Gloria vond ik zijn eigen heerlijke zelve, niet de meest complexe, wat gecompenseerd wordt door heerlijk charmante fruit, een aankoop zeker waard.

Wellicht ga je hierbij voort op je ervaringen van vroeger en zijn reputatie Werner, want die Valandraud was helemaal geen te volle en overrijpe blockbuster. Daar hou ik namelijk ook niet van. Er zat wel énorm veel in die wijn, maar het was schitterend verdeeld en in evenwicht, met zelfs bijzonder veel fraicheur.

Straks heb ik het nog over wat andere wijnen en over de absolute topper prijs-kwaliteit.


RE: Bordeaux 2020 - BramC - 08-03-2023 02:58 PM

(07-03-2023 08:02 PM)wvd schreef:  In Brussel vandaag helaas geen Rausan Segla noch Cantenac Brown en driewerf helaas ook geen Ferrière noch Durfort. Ook La Conseillante stuurde zijn kat, nieuw was Le Gay.
Mijn favorieten ofte m.i. de grote wijnen: La Gaffelière met kop en schouders boven de andere Sanit- Emilions (ook geen Figeac dit jaar) met Trottevielle als mooie tweede, Leoville Poyferre en Pichon-Lala'de en een geweldig mooie Phelan Segur.

Ik ben net als Sur la Table in Amsterdam geweest, maar dan in de avond. Ik kan mij wel vinden in bovenstaande opsommig. Echter zo als aangegeven (en geldt voor iedere wijn natuurlijk) is het een kwestie van persoonlijke smaak.
Verder vind ik het lastig om op den duur de smaken te onderscheiden, maar ben ook niet echt gewend om deze hoeveelheden binnen zo'n tijdsbestek te proeven.


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 08-03-2023 05:28 PM

(08-03-2023 01:38 PM)vinejo schreef:  
(08-03-2023 11:46 AM)wvd schreef:  
(07-03-2023 10:12 PM)vinejo schreef:  
(07-03-2023 08:02 PM)wvd schreef:  In Brussel vandaag helaas geen Rausan Segla noch Cantenac Brown en driewerf helaas ook geen Ferrière noch Durfort. Ook La Conseillante stuurde zijn kat, nieuw was Le Gay.
Mijn favorieten ofte m.i. de grote wijnen: La Gaffelière met kop en schouders boven de andere Sanit- Emilions (ook geen Figeac dit jaar) met Trottevielle als mooie tweede, Leoville Poyferre en Pichon-Lala'de en een geweldig mooie Phelan Segur.

Pichon was idd de meest complete wijn van het pak. Veel van alles maar met een ongelooflijke fraicheur.
In Pomerol zeer zeer aangenaam verrast door Petit Village, absoluut top, smelt op de tong.
St Emilion..Valandraud geproefd..? Wat. Een. Wijn.
Gaffeliere idd ook zeer goed, net als Grand Mayne (met 30% CF).
Later wat meer.

Zo zie je maar hoe proevers, allebei met de nodige ervaring, toch over dezelfde wijn, misschien zelfs zelfde fles, andere voorkeuren kunnen hebben en zo is het maar goed ook. Jo, ik begrijp volop waarom Valandraud je zo beviel: het was de volste en rijpste van alle Saint-Emilions, maar... hoewel ik dat zeker met plezier zou drinken, dit is niet het type waar ik wild van word. Voor mij hoeft dat voluptueuze niet persé. Geef mij maar de finesse, het "moeilijkere", intrigerende van La Gaffelière. Of Trottevieille met die heerlijke CF.
Ook in Phélan-Ségur vond ik meer dan wat eerst opvalt. Een verrassend complexe wijn en hoewel, denk ik, een fractie lichter dan de 2019 toch bij de top van de namiddag.
Ik vond Lagrange eerder toegankelijk voor zijn doen, maar er was niemand aan de stand en het was een fles die 3/4 leeg was, dat heeft wellicht geholpen. Branaire vind ik altijd goed, maar ook daar lijkt de wijn op de UGCB "eenvoudiger" dan hij is, er komt altijd nog wat bij met enkele jaren fles. Gloria vond ik zijn eigen heerlijke zelve, niet de meest complexe, wat gecompenseerd wordt door heerlijk charmante fruit, een aankoop zeker waard.

Wellicht ga je hierbij voort op je ervaringen van vroeger en zijn reputatie Werner, want die Valandraud was helemaal geen te volle en overrijpe blockbuster. Daar hou ik namelijk ook niet van. Er zat wel énorm veel in die wijn, maar het was schitterend verdeeld en in evenwicht, met zelfs bijzonder veel fraicheur.

Straks heb ik het nog over wat andere wijnen en over de absolute topper prijs-kwaliteit.

Dat Valandraud top is staat buiten kijf, het is puur een kwestie van voorkeur qua stijl en aroma's, meer niet. Op dat niveau spelen de persoonlijke voorkeuren misschien een nog grotere rol. Zo was Clos Fourtet jarenlang mijn favoriete Saint Emilion op de UGCB, de laatste jaren ben ik wat opgeschoven en ook nu vond ik een klein bittertje in die wijn en daar ga je dan misschien wat te fel op focussen.
In Pomerol heb ik helaas Petit-Village gemist. Ik vond Gazin wel goed met dat kleine tikje ijzer altijd, maar Le Gay was mijn favoriet, een soort prototype Pomerol.
Jammer dar Carmes er niet was en ook geen Brane-Cantenac, Rausan-Segla, Durfort-Vivens, Ferrière, Cantenac-Brown noch Angludet want 2020 zou een echt "Margaux" jaar zijn en dan moet je toeslaan. Deed ik, maar ik had hem toch graag nog eens geproefd, om zeker te zijn.....
Saint-Julien is zowat elk jaar (bijna) voltallig of bijna, enkel Gruaud-Laroze was niet op het appel. Voor mij meestal de mooiste appellatie en ook dit jaar weer, geen enkele zelfs maar licht tegenvallende wijn, faut le faire!

Beste rqp bij de toppers zijn m.i. La Gaffelière (hoelang nog..), Léoville-Poyferré (maar wel 100€...), Chevalier, Malartic (aanrader in 2020!) en Pavie-Macquin, die ik nu al 2 jaar net iets mooier vind dan Larcis-Ducasse.

Bij de mindere goden die ik heel goed vond reken ik in Saint-Emilion La Tour Figeac (maar ook al meer dan 40€), een wat lichtere maar mooi open, fruitige Larmande, de zeer geslaagde Soutard en Villemaurine. Mijn favorieten in rqp zitten niet in de UGCB en misschien is dat maar best...Big Grin
Pomerol is altijd te duur, voor de daar gevraagde prijzen ga ik liever elders.
In Pessac vond ik Latour-Martillac de beste koop en dat blijkt dan sinds vorig jaar een trend. Wat rustieker misschien dan Malartic, maar ook een echte Pessac.
Vele afwezige Pauillac's met Batailley als altijd geslaagde prototype van de aop en Lynch Moussas die serieus onder de mensen begint te komen nu de aanplant wat ouder is. Ik was ook aangenaam verrast door GPD, misschien niet de meest genuanceerde, maar heel, heel goed met goede body, de beste die ik al proefde denk ik.


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 08-03-2023 07:02 PM

@wvd Dus als ik het goed begrijp heb je Valandraud niet geproefd?

Mijn andere impressies zet ik hier kort neer, hier mijn notitieboekje gezocht maar blijkbaar heb ik dat ergens aan de laatste tafel laten liggen.. bangheadRolleyes

Eerste vaststelling: druk maar niet té druk.
En zoals wvd opmerkt, een aantal favorieten die uitblinken in afwezigheid (Brane en Segla, Figeac zal wellicht nooit meer aanwezig zijn..)
En zeker ook: Te weinig spuwbakken! Je moest soms 10 meter lopen om een spuwbak te vinden, waar ondertussen ook 3 andere hoofden hun mond simultaan leegden..
Laatste vaststelling: VEEL te weinig tijd…Op drie uur moet je rond zijn, dus een gesprekje met iemand van het wijnhuis is vooral kostbaar tijdverlies. Niet mijn favoriete manier van proeven…

Dan over de wijnen, wat ik me herinner:
We begonnen met wat witte, waar vooral Larrivet Haut Brion me is bijgebleven, betaalbaar en bijzonder mooi. 2020 is geen slecht maar ook geen top jaar in wit.

In rood zoals al eerder gezegd een aantal favorieten, maar nog veel andere knappe wijnen. Montbrison in Margaux bvb, altijd weer een klasse wijn, lichtvoetig maar complex. Ik proefde ook Desmirail, omdat ik veronderstelde dat dit huis PQ zeer goed zit (door vroegere bashing van RP en huidige hoogconjunctuur) maar dat viel toch nogal tegen.
Neen, dan Giscours, altijd weer met die heerlijk knapperige cabernet toets.

Lascombes verraste ook zeer aangenaam, had schrik voor het hout maar ook hier is dat heel mooi gemodereerd tegenwoordig.
Ik profiteerde ervan om even te vragen naar Michel Rolland, en of dat een toffe mens is. Het antwoord was éenduidig JA, een man met gevoel voor humor en veel zelfrelativering. Niet wat we ervan konden zien in Mondovino zei ik. “Monsieur, ils ‘l ont suivi des heures et des heures et ils ont montré quelques minutes defavorables, dehors context. Il était tres touché de l image qu,on a fait de lui…
Zo zie je maar, we oordelen soms te snel op basis van te weinig info.

Bij afwezigheid van Segla proefde ik dan maar buurman Gassies, die viel me toch heel erg mee ook.

Speciaal voor Sur la Table ging ik bij St Julien eerst bij Brane Cantenac proeven. Toch wel een heerlijke wijn inderdaad, enorm elegant, fris, lang en complex. De Lagrange ernaast was inderdaad krachtiger maar toch ook enorm uitgebalanceerd.
Ik zou tussen deze twee Chateaus niet kunnen kiezen. Allebei dan maar Wink
Verder proefde ik ook Langoa Barton, vroeger één domein met “grote broer) Leoville Barton, maar eigenlijk vond ik m beter dan de Leoville. Echt één van de verrassingen van de dag.

Pauillac dan, zoals wvd opmerkte, een Grand Puy Ducasse waar men nu echt wel op het goede spoor zit. Lynch Bages viel me tegen, ik vond eigenlijk hun Ormes de Pez (St Estephe, ook eigendom van Cases) momenteel beter.
Ook van de Lynch Moussas verwachtte ik veel (nog zo n Chateau dat door RP jarenlang is afgebrand maar nu beter bezig is) maar die kon toch niet 100% overtuigen.
En Pichon Longeuville, tja.. daar had ik het al over.

Amper St Estephe aanwezig, enkel Ormes geproefd. In Moulis even verzeild, ik vond Maucaillou wel goed eigenlijk.

Pomerol, enkel toppers (RougetHeart), maar Petit Village schoot er toch bovenuit… wat een zachtheid en finesse, smelt op de tong.
Dacht dat ik een ontdekking had gedaan (aan 65 euro, top!) maar hij blijkt…het dubbele te kosten..
Van dezelfde familie : Beauregard, enorm gelijkaardige stijl, super ook. (petit Village is net overgekocht door de eigenaar van Beauregard)

Dan op t einde even terug naar St Emilion , waar ik La Gaffeliere heel erg mooi vond, maar La Dominique overtrof die nog. Énorm gecharmeerd door deze wijn.
Pavie Maquin ontgoochelde me (alweer), maar Grand Mayne toonde zich met zijn 30% CF bijzonder mooi en fris.
Canon was er jammer genoeg niet, Trotte Vieille wél, net als bij Werner één van mijn favorieten.

Sauternes jammer genoeg geen tijd voor gehad.

En dan de absolute PQ wijnen?

Chateau de Ferrande in de Graves, echt mooi.
En
Chateau De Lamarque in Haut Medoc. Wat een kwaliteit voor die prijs..
Kópen!

Bij terugkeer met de trein aan St Pieters heel lekker gegeten in Café Partie… thank you Hannes en Wim!


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 08-03-2023 07:28 PM

Thanks voor het delen allemaal! Leuk om de verschillende ervaringen te lezen met dezelfde wijnen.

Ja die Langoa Barton vond ik ook echt goed. En inderdaad beter dan de Leoville voor mij.

Volgende keer even meer focussen op St Emilion, wel benieuwd na jullie bevindingen.


RE: Bordeaux 2020 - Biff - 08-03-2023 08:22 PM

(08-03-2023 07:02 PM)vinejo schreef:  Speciaal voor Sur la Table ging ik bij St Julien eerst bij Brane Cantenac proeven. Toch wel een heerlijke wijn inderdaad, enorm elegant, fris, lang en complex.
Hmmm....Sleepy
Chateau Valandraud 2020 moet toch ook al rond de 174 kosten, Petit Village 140....
Allemaal toch niet goedkoopConfused


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 08-03-2023 08:57 PM

(08-03-2023 08:22 PM)Biff schreef:  
(08-03-2023 07:02 PM)vinejo schreef:  Speciaal voor Sur la Table ging ik bij St Julien eerst bij Brane Cantenac proeven. Toch wel een heerlijke wijn inderdaad, enorm elegant, fris, lang en complex.
Hmmm....Sleepy
Chateau Valandraud 2020 moet toch ook al rond de 174 kosten, Petit Village 140....
Allemaal toch niet goedkoopConfused

Oeps nu zie ik dat ik Brane schreef, ik bedoelde natuurlijk Branaire Ducru (zelfde 4 eerste letters..Rolleyes ) @Surlatable

En idd, Petit Village is extreem duur, hoopte dat ie rond de 70 ging zitten, zou m dan wel kopen denk ik.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 08-03-2023 09:09 PM

(08-03-2023 08:57 PM)vinejo schreef:  
(08-03-2023 08:22 PM)Biff schreef:  
(08-03-2023 07:02 PM)vinejo schreef:  Speciaal voor Sur la Table ging ik bij St Julien eerst bij Brane Cantenac proeven. Toch wel een heerlijke wijn inderdaad, enorm elegant, fris, lang en complex.
Hmmm....Sleepy
Chateau Valandraud 2020 moet toch ook al rond de 174 kosten, Petit Village 140....
Allemaal toch niet goedkoopConfused

Oeps nu zie ik dat ik Brane schreef, ik bedoelde natuurlijk Branaire Ducru (zelfde 4 eerste letters..Rolleyes ) @Surlatable

En idd, Petit Village is extreem duur, hoopte dat ie rond de 70 ging zitten, zou m dan wel kopen denk ik.

Ik had hem door Wink

Ja al meer prijzen gaan door het dak. Helaas. Branaire gaat dan nog enigszins voor de kwaliteit die je krijgt. En zo zijn er nog wel een aantal. Elk jaar weer een paar chateaux er bij die uit het redelijke prijssegment verdwijnen.


RE: Bordeaux 2020 - jr02 - 08-03-2023 09:19 PM

(08-03-2023 08:57 PM)vinejo schreef:  
(08-03-2023 08:22 PM)Biff schreef:  
(08-03-2023 07:02 PM)vinejo schreef:  Speciaal voor Sur la Table ging ik bij St Julien eerst bij Brane Cantenac proeven. Toch wel een heerlijke wijn inderdaad, enorm elegant, fris, lang en complex.
Hmmm....Sleepy
Chateau Valandraud 2020 moet toch ook al rond de 174 kosten, Petit Village 140....
Allemaal toch niet goedkoopConfused


En idd, Petit Village is extreem duur, hoopte dat ie rond de 70 ging zitten, zou m dan wel kopen denk ik.

watte De 2019 draait nog steeds rond de 75€ maar blijkbaar delen velen jullie 'positieve' mening omtrent Petit Village aan zijn prijs te zien Wink
Volgens "Bordoverview" werd de 2020 in primeur aangeboden aan +97% tov 2019.
Iemand verklaring? Enkel op kwaliteit vermoed ik niet daar de scores ongeveer gelijk lopen met 2019.


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 08-03-2023 09:26 PM

Valandraud zeker wel geproefd. Zoals ik schreef, heel mooi, maar liever La Gaffelière, sorry.... La Dominique is ook mooi, maar is ook al veij prijzig dacht ik. Helaas Grand Mayne niet geproefd. In Saint Julien is Branaire (has wel begrepen dat je het daarover had, Jo) vior mij één van de meest interessante wijnen, in heel Bordeaux zelfs misschien. Langoa vond ik vorig jaar beter, dit jaar was de Leoville mooier. Maar echt geen match voor Poyferre, toch 1 van de mooiste wijnen van de degustatie. Ik ben vandaag eens naar de prijzen gaan kijken en ik merk toch weeral dat de mooiste wijnen stilaan boven mijn budget geprijsd zijn. En dat komt omdat ik vergelijk met wijnen van elders aan die prijzen en me afvraag waar ik mijn geld dan liefst aan spendeer. En dan is dat meestal toch elders . Let wel, ik heb het dan over de "grote" wijnen. Voor mij excelleert Bordeaux in de min 30€ klasse. Of zelfs in de - 10€. Maar die vind je niet op de UGCB natuurlijk.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 08-03-2023 09:41 PM

(08-03-2023 09:26 PM)wvd schreef:  Valandraud zeker wel geproefd. Zoals ik schreef, heel mooi, maar liever La Gaffelière, sorry.... La Dominique is ook mooi, maar is ook al veij prijzig dacht ik. Helaas Grand Mayne niet geproefd. In Saint Julien is Branaire (has wel begrepen dat je het daarover had, Jo) vior mij één van de meest interessante wijnen, in heel Bordeaux zelfs misschien. Langoa vond ik vorig jaar beter, dit jaar was de Leoville mooier. Maar echt geen match voor Poyferre, toch 1 van de mooiste wijnen van de degustatie. Ik ben vandaag eens naar de prijzen gaan kijken en ik merk toch weeral dat de mooiste wijnen stilaan boven mijn budget geprijsd zijn. En dat komt omdat ik vergelijk met wijnen van elders aan die prijzen en me afvraag waar ik mijn geld dan liefst aan spendeer. En dan is dat meestal toch elders . Let wel, ik heb het dan over de "grote" wijnen. Voor mij excelleert Bordeaux in de min 30€ klasse. Of zelfs in de - 10€. Maar die vind je niet op de UGCB natuurlijk.

Poyferre echt fantastisch mooi inderdaad. Heb jij die niet gehad Jo?

De prijzendiscussie is wat anders, ja het is duur en of het terecht is of niet, het zij zo. De markt kunnen we niet veranderen en ik drink toch erg graag bepaalde huizen, dan zwicht je wel eens voor een kistje van het een of ander. Er kan een boel gezegd worden, maar deze kwaliteit wijn kom je toch niet overal tegen. Maar ik ben het zeker met je eens dat er tussen de € 15 en € 30 echt enorm veel echt mooie Bordeaux wijnen te vinden zijn. Ook zeker in de bekende dorpen. En daaronder in de minder gekende AOP's. Maar wat ik dan weer raar vind, die zijn niet zo makkelijk te verkopen.

Iedereen mag gelukkig zelf weten wat hij drinkt, Bordeaux blijft bij mij een groot aandeel houden in ieder geval.


RE: Bordeaux 2020 - Benz - 08-03-2023 09:45 PM

(08-03-2023 07:02 PM)vinejo schreef:  @wvd Dus als ik het goed begrijp heb je Valandraud niet geproefd?

Mijn andere impressies zet ik hier kort neer, hier mijn notitieboekje gezocht maar blijkbaar heb ik dat ergens aan de laatste tafel laten liggen.. bangheadRolleyes

Eerste vaststelling: druk maar niet té druk.
En zoals wvd opmerkt, een aantal favorieten die uitblinken in afwezigheid (Brane en Segla, Figeac zal wellicht nooit meer aanwezig zijn..)
En zeker ook: Te weinig spuwbakken! Je moest soms 10 meter lopen om een spuwbak te vinden, waar ondertussen ook 3 andere hoofden hun mond simultaan leegden..
Laatste vaststelling: VEEL te weinig tijd…Op drie uur moet je rond zijn, dus een gesprekje met iemand van het wijnhuis is vooral kostbaar tijdverlies. Niet mijn favoriete manier van proeven…

Dan over de wijnen, wat ik me herinner:
We begonnen met wat witte, waar vooral Larrivet Haut Brion me is bijgebleven, betaalbaar en bijzonder mooi. 2020 is geen slecht maar ook geen top jaar in wit.

In rood zoals al eerder gezegd een aantal favorieten, maar nog veel andere knappe wijnen. Montbrison in Margaux bvb, altijd weer een klasse wijn, lichtvoetig maar complex. Ik proefde ook Desmirail, omdat ik veronderstelde dat dit huis PQ zeer goed zit (door vroegere bashing van RP en huidige hoogconjunctuur) maar dat viel toch nogal tegen.
Neen, dan Giscours, altijd weer met die heerlijk knapperige cabernet toets.

Lascombes verraste ook zeer aangenaam, had schrik voor het hout maar ook hier is dat heel mooi gemodereerd tegenwoordig.
Ik profiteerde ervan om even te vragen naar Michel Rolland, en of dat een toffe mens is. Het antwoord was éenduidig JA, een man met gevoel voor humor en veel zelfrelativering. Niet wat we ervan konden zien in Mondovino zei ik. “Monsieur, ils ‘l ont suivi des heures et des heures et ils ont montré quelques minutes defavorables, dehors context. Il était tres touché de l image qu,on a fait de lui…
Zo zie je maar, we oordelen soms te snel op basis van te weinig info.

Bij afwezigheid van Segla proefde ik dan maar buurman Gassies, die viel me toch heel erg mee ook.

Speciaal voor Sur la Table ging ik bij St Julien eerst bij Brane Cantenac proeven. Toch wel een heerlijke wijn inderdaad, enorm elegant, fris, lang en complex. De Lagrange ernaast was inderdaad krachtiger maar toch ook enorm uitgebalanceerd.
Ik zou tussen deze twee Chateaus niet kunnen kiezen. Allebei dan maar Wink
Verder proefde ik ook Langoa Barton, vroeger één domein met “grote broer) Leoville Barton, maar eigenlijk vond ik m beter dan de Leoville. Echt één van de verrassingen van de dag.

Pauillac dan, zoals wvd opmerkte, een Grand Puy Ducasse waar men nu echt wel op het goede spoor zit. Lynch Bages viel me tegen, ik vond eigenlijk hun Ormes de Pez (St Estephe, ook eigendom van Cases) momenteel beter.
Ook van de Lynch Moussas verwachtte ik veel (nog zo n Chateau dat door RP jarenlang is afgebrand maar nu beter bezig is) maar die kon toch niet 100% overtuigen.
En Pichon Longeuville, tja.. daar had ik het al over.

Amper St Estephe aanwezig, enkel Ormes geproefd. In Moulis even verzeild, ik vond Maucaillou wel goed eigenlijk.

Pomerol, enkel toppers (RougetHeart), maar Petit Village schoot er toch bovenuit… wat een zachtheid en finesse, smelt op de tong.
Dacht dat ik een ontdekking had gedaan (aan 65 euro, top!) maar hij blijkt…het dubbele te kosten..
Van dezelfde familie : Beauregard, enorm gelijkaardige stijl, super ook. (petit Village is net overgekocht door de eigenaar van Beauregard)

Dan op t einde even terug naar St Emilion , waar ik La Gaffeliere heel erg mooi vond, maar La Dominique overtrof die nog. Énorm gecharmeerd door deze wijn.
Pavie Maquin ontgoochelde me (alweer), maar Grand Mayne toonde zich met zijn 30% CF bijzonder mooi en fris.
Canon was er jammer genoeg niet, Trotte Vieille wél, net als bij Werner één van mijn favorieten.

Sauternes jammer genoeg geen tijd voor gehad.

En dan de absolute PQ wijnen?

Chateau de Ferrande in de Graves, echt mooi.
En
Chateau De Lamarque in Haut Medoc. Wat een kwaliteit voor die prijs..
Kópen!

Bij terugkeer met de trein aan St Pieters heel lekker gegeten in Café Partie… thank you Hannes en Wim!

Geweldig om te lezen, Rauzan-Gassies is al enkele jaren aan zijn opmars bezig! Wink


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 08-03-2023 09:52 PM

(08-03-2023 09:45 PM)Benz schreef:  Geweldig om te lezen, Rauzan-Gassies is al enkele jaren aan zijn opmars bezig! Wink

Ja, en doordat je lastig van een slechte naam af komt, kom je die nog wel eens tegen voor een mooi prijsje. Heb 2010 liggen, echt geen straf. Weinig voor betaald. Maar de 2020 was beter.


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 08-03-2023 10:32 PM

Poyferré gemist banghead


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 08-03-2023 10:39 PM

O ja, en Petit Village is overgenomen, 2020 eerste jaargang van de nieuwe eigenaars - die van Beauregard- was zelfde meisje op de stand/ zie foto (maar de eigenaar was er ook)
Mijn gevoel dat dit een wijn was van 70 euro klopte dus, van 19 naar 20 gewoonweg verdubbeld in prijs…

Na lange tijd eigendom te zijn geweest van Axa Millésimes (Ch. Pichon Longueville Barton te Pauillac) werd in 2020 dit eigendom verkocht aan de familie Moulin (Galeries Lafayette). Ze hebben het beheer van het kasteel in handen gegeven van het duo Vincent Prioux etn Diana Berrouet Garcia teneinde de cru zijn prestige terug te geven van vroeger. Om dit doel te bereiken werd beslist om enkel de mooiste percelen van het terroir (vieilles vignes) te gebruiken voor de eerste wijn en daardoor verdubbelt het % cabernet franc in de assemblage naar bijna 40%, waardoor Ch. Petit Village net zoals Ch. Lafleur nu een heel hoog % cabernet franc op klei-steentjes heeft in zijn assemblage. Dit resulteert in een productie van slechts 12.000 flessen "grand vin" in plaats van 30.000 flessen vroeger. Het domein is in conversie bio en een nieuwe etiket (retro jaren 30) en fles moet de vernieuwing uitstralen.


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 09-03-2023 12:53 AM

(08-03-2023 10:32 PM)vinejo schreef:  Poyferré gemist banghead

Petit-Village gemist banghead
(08-03-2023 09:45 PM)Benz schreef:  
(08-03-2023 07:02 PM)vinejo schreef:  @wvd Dus als ik het goed begrijp heb je Valandraud niet geproefd?

Mijn andere impressies zet ik hier kort neer, hier mijn notitieboekje gezocht maar blijkbaar heb ik dat ergens aan de laatste tafel laten liggen.. bangheadRolleyes

Eerste vaststelling: druk maar niet té druk.
En zoals wvd opmerkt, een aantal favorieten die uitblinken in afwezigheid (Brane en Segla, Figeac zal wellicht nooit meer aanwezig zijn..)
En zeker ook: Te weinig spuwbakken! Je moest soms 10 meter lopen om een spuwbak te vinden, waar ondertussen ook 3 andere hoofden hun mond simultaan leegden..
Laatste vaststelling: VEEL te weinig tijd…Op drie uur moet je rond zijn, dus een gesprekje met iemand van het wijnhuis is vooral kostbaar tijdverlies. Niet mijn favoriete manier van proeven…

Dan over de wijnen, wat ik me herinner:
We begonnen met wat witte, waar vooral Larrivet Haut Brion me is bijgebleven, betaalbaar en bijzonder mooi. 2020 is geen slecht maar ook geen top jaar in wit.

In rood zoals al eerder gezegd een aantal favorieten, maar nog veel andere knappe wijnen. Montbrison in Margaux bvb, altijd weer een klasse wijn, lichtvoetig maar complex. Ik proefde ook Desmirail, omdat ik veronderstelde dat dit huis PQ zeer goed zit (door vroegere bashing van RP en huidige hoogconjunctuur) maar dat viel toch nogal tegen.
Neen, dan Giscours, altijd weer met die heerlijk knapperige cabernet toets.

Lascombes verraste ook zeer aangenaam, had schrik voor het hout maar ook hier is dat heel mooi gemodereerd tegenwoordig.
Ik profiteerde ervan om even te vragen naar Michel Rolland, en of dat een toffe mens is. Het antwoord was éenduidig JA, een man met gevoel voor humor en veel zelfrelativering. Niet wat we ervan konden zien in Mondovino zei ik. “Monsieur, ils ‘l ont suivi des heures et des heures et ils ont montré quelques minutes defavorables, dehors context. Il était tres touché de l image qu,on a fait de lui…
Zo zie je maar, we oordelen soms te snel op basis van te weinig info.

Bij afwezigheid van Segla proefde ik dan maar buurman Gassies, die viel me toch heel erg mee ook.

Speciaal voor Sur la Table ging ik bij St Julien eerst bij Brane Cantenac proeven. Toch wel een heerlijke wijn inderdaad, enorm elegant, fris, lang en complex. De Lagrange ernaast was inderdaad krachtiger maar toch ook enorm uitgebalanceerd.
Ik zou tussen deze twee Chateaus niet kunnen kiezen. Allebei dan maar Wink
Verder proefde ik ook Langoa Barton, vroeger één domein met “grote broer) Leoville Barton, maar eigenlijk vond ik m beter dan de Leoville. Echt één van de verrassingen van de dag.

Pauillac dan, zoals wvd opmerkte, een Grand Puy Ducasse waar men nu echt wel op het goede spoor zit. Lynch Bages viel me tegen, ik vond eigenlijk hun Ormes de Pez (St Estephe, ook eigendom van Cases) momenteel beter.
Ook van de Lynch Moussas verwachtte ik veel (nog zo n Chateau dat door RP jarenlang is afgebrand maar nu beter bezig is) maar die kon toch niet 100% overtuigen.
En Pichon Longeuville, tja.. daar had ik het al over.

Amper St Estephe aanwezig, enkel Ormes geproefd. In Moulis even verzeild, ik vond Maucaillou wel goed eigenlijk.

Pomerol, enkel toppers (RougetHeart), maar Petit Village schoot er toch bovenuit… wat een zachtheid en finesse, smelt op de tong.
Dacht dat ik een ontdekking had gedaan (aan 65 euro, top!) maar hij blijkt…het dubbele te kosten..
Van dezelfde familie : Beauregard, enorm gelijkaardige stijl, super ook. (petit Village is net overgekocht door de eigenaar van Beauregard)

Dan op t einde even terug naar St Emilion , waar ik La Gaffeliere heel erg mooi vond, maar La Dominique overtrof die nog. Énorm gecharmeerd door deze wijn.
Pavie Maquin ontgoochelde me (alweer), maar Grand Mayne toonde zich met zijn 30% CF bijzonder mooi en fris.
Canon was er jammer genoeg niet, Trotte Vieille wél, net als bij Werner één van mijn favorieten.

Sauternes jammer genoeg geen tijd voor gehad.

En dan de absolute PQ wijnen?

Chateau de Ferrande in de Graves, echt mooi.
En
Chateau De Lamarque in Haut Medoc. Wat een kwaliteit voor die prijs..
Kópen!

Bij terugkeer met de trein aan St Pieters heel lekker gegeten in Café Partie… thank you Hannes en Wim!

Geweldig om te lezen, Rauzan-Gassies is al enkele jaren aan zijn opmars bezig! Wink

Rauzan-Gassies vond ik niet slecjt. Geen too, maar goed. Ik denk dat die rond de orijs van Tertre en Dauzac draait en dan heb ik die 2 toch net iets liever. De Croizet-Bages ernaast was helaas erg gemiddeld en dat ligt niet aan het terroir....


RE: Bordeaux 2020 - Benz - 09-03-2023 04:56 PM

(09-03-2023 12:53 AM)wvd schreef:  
(08-03-2023 10:32 PM)vinejo schreef:  Poyferré gemist banghead

Petit-Village gemist banghead
(08-03-2023 09:45 PM)Benz schreef:  
(08-03-2023 07:02 PM)vinejo schreef:  @wvd Dus als ik het goed begrijp heb je Valandraud niet geproefd?

Mijn andere impressies zet ik hier kort neer, hier mijn notitieboekje gezocht maar blijkbaar heb ik dat ergens aan de laatste tafel laten liggen.. bangheadRolleyes

Eerste vaststelling: druk maar niet té druk.
En zoals wvd opmerkt, een aantal favorieten die uitblinken in afwezigheid (Brane en Segla, Figeac zal wellicht nooit meer aanwezig zijn..)
En zeker ook: Te weinig spuwbakken! Je moest soms 10 meter lopen om een spuwbak te vinden, waar ondertussen ook 3 andere hoofden hun mond simultaan leegden..
Laatste vaststelling: VEEL te weinig tijd…Op drie uur moet je rond zijn, dus een gesprekje met iemand van het wijnhuis is vooral kostbaar tijdverlies. Niet mijn favoriete manier van proeven…

Dan over de wijnen, wat ik me herinner:
We begonnen met wat witte, waar vooral Larrivet Haut Brion me is bijgebleven, betaalbaar en bijzonder mooi. 2020 is geen slecht maar ook geen top jaar in wit.

In rood zoals al eerder gezegd een aantal favorieten, maar nog veel andere knappe wijnen. Montbrison in Margaux bvb, altijd weer een klasse wijn, lichtvoetig maar complex. Ik proefde ook Desmirail, omdat ik veronderstelde dat dit huis PQ zeer goed zit (door vroegere bashing van RP en huidige hoogconjunctuur) maar dat viel toch nogal tegen.
Neen, dan Giscours, altijd weer met die heerlijk knapperige cabernet toets.

Lascombes verraste ook zeer aangenaam, had schrik voor het hout maar ook hier is dat heel mooi gemodereerd tegenwoordig.
Ik profiteerde ervan om even te vragen naar Michel Rolland, en of dat een toffe mens is. Het antwoord was éenduidig JA, een man met gevoel voor humor en veel zelfrelativering. Niet wat we ervan konden zien in Mondovino zei ik. “Monsieur, ils ‘l ont suivi des heures et des heures et ils ont montré quelques minutes defavorables, dehors context. Il était tres touché de l image qu,on a fait de lui…
Zo zie je maar, we oordelen soms te snel op basis van te weinig info.

Bij afwezigheid van Segla proefde ik dan maar buurman Gassies, die viel me toch heel erg mee ook.

Speciaal voor Sur la Table ging ik bij St Julien eerst bij Brane Cantenac proeven. Toch wel een heerlijke wijn inderdaad, enorm elegant, fris, lang en complex. De Lagrange ernaast was inderdaad krachtiger maar toch ook enorm uitgebalanceerd.
Ik zou tussen deze twee Chateaus niet kunnen kiezen. Allebei dan maar Wink
Verder proefde ik ook Langoa Barton, vroeger één domein met “grote broer) Leoville Barton, maar eigenlijk vond ik m beter dan de Leoville. Echt één van de verrassingen van de dag.

Pauillac dan, zoals wvd opmerkte, een Grand Puy Ducasse waar men nu echt wel op het goede spoor zit. Lynch Bages viel me tegen, ik vond eigenlijk hun Ormes de Pez (St Estephe, ook eigendom van Cases) momenteel beter.
Ook van de Lynch Moussas verwachtte ik veel (nog zo n Chateau dat door RP jarenlang is afgebrand maar nu beter bezig is) maar die kon toch niet 100% overtuigen.
En Pichon Longeuville, tja.. daar had ik het al over.

Amper St Estephe aanwezig, enkel Ormes geproefd. In Moulis even verzeild, ik vond Maucaillou wel goed eigenlijk.

Pomerol, enkel toppers (RougetHeart), maar Petit Village schoot er toch bovenuit… wat een zachtheid en finesse, smelt op de tong.
Dacht dat ik een ontdekking had gedaan (aan 65 euro, top!) maar hij blijkt…het dubbele te kosten..
Van dezelfde familie : Beauregard, enorm gelijkaardige stijl, super ook. (petit Village is net overgekocht door de eigenaar van Beauregard)

Dan op t einde even terug naar St Emilion , waar ik La Gaffeliere heel erg mooi vond, maar La Dominique overtrof die nog. Énorm gecharmeerd door deze wijn.
Pavie Maquin ontgoochelde me (alweer), maar Grand Mayne toonde zich met zijn 30% CF bijzonder mooi en fris.
Canon was er jammer genoeg niet, Trotte Vieille wél, net als bij Werner één van mijn favorieten.

Sauternes jammer genoeg geen tijd voor gehad.

En dan de absolute PQ wijnen?

Chateau de Ferrande in de Graves, echt mooi.
En
Chateau De Lamarque in Haut Medoc. Wat een kwaliteit voor die prijs..
Kópen!

Bij terugkeer met de trein aan St Pieters heel lekker gegeten in Café Partie… thank you Hannes en Wim!

Geweldig om te lezen, Rauzan-Gassies is al enkele jaren aan zijn opmars bezig! Wink

Rauzan-Gassies vond ik niet slecjt. Geen too, maar goed. Ik denk dat die rond de orijs van Tertre en Dauzac draait en dan heb ik die 2 toch net iets liever. De Croizet-Bages ernaast was helaas erg gemiddeld en dat ligt niet aan het terroir....

Croizet-Bages zelfde eigenaar als Rauzen-Gassies inderdaad! Wink


RE: Bordeaux 2020 - Biff - 09-03-2023 05:49 PM

(08-03-2023 09:09 PM)Sur la Table schreef:  Ik had hem door Wink
Wij allemaal waarschijnlijk, maar ik wou gewoon es met Jo lachen Wink

Kutdag op het werk, vandaar.... altijd leuk thuis komen hier!


RE: Bordeaux 2020 - Mathijs81 - 09-03-2023 06:00 PM

Dit zijn de wijnen die ik in 2020 primeur gekocht heb ... Slurp.

Van de meeste 3-6 flessen, enkel Tour & Espril Chevalier kist van 12.

Mathijs


RE: Bordeaux 2020 - Benz - 09-03-2023 06:30 PM

(09-03-2023 06:00 PM)Mathijs81 schreef:  Dit zijn de wijnen die ik in 2020 primeur gekocht heb ... Slurp.

Van de meeste 3-6 flessen, enkel Tour & Espril Chevalier kist van 12.

Mathijs

Geweldig lijstje! thumbsup


RE: Bordeaux 2020 - jr02 - 09-03-2023 07:16 PM

(09-03-2023 05:49 PM)Biff schreef:  Kutdag op het werk, vandaar.... altijd leuk thuis komen hier!

Oei nog een gynaecoloog onder de forumleden Cool

@Mathijs, mooi lijstje Slurp Hier heb ik mij beperkt tot een paar fleskes Smith Haut Lafitte (Rood) en Canon.


RE: Bordeaux 2020 - redacteur - 09-03-2023 07:51 PM

Dus... about last Tuesday night. UGCB - The Dinner.

Ik had het geluk uitgenodigd te worden door een van mijn wijnvrienden wiens vrouw in het culinaire wereldje zit en dus uitnodigingen ontvangt voor dit soort evenementen.
Zelf had ze weinig (niet wijnig) interesse en het was voor de organisatie oké dat mijn kameraad aansloot met een extra wijnminnende zuipschuit. Olé!

Terwijl de UGCB-tasting zoals altijd in Brussel plaatsvond, was dit in Gent te doen. De prachtige locatie van de Oude Vismijn bood heel wat meer dan koude miswijn...

Het concept? Eerst een uur vrije tasting van de 2020's.

Een uur is heel kort, maar toch 15-20 wijnen kunnen proeven. Voor mij sprong Léoville-Barton eruit (Poyferré kwam eerder gesloten over) en ook wel onder de indruk van Pavie-Macquin (zeer gepolijste stijl wel, zou me waarschijnlijk niet blijven boeien).
Verder ook goed bevonden: Giscours (die CS-structuur!), Lynch-Bages, Malartic, Haut-Bailly.
Niet veel tijd gehad voor het iets meer betaalbare segment (al die dure wijnen die ik nog nooit had geproefd, weet je wel! Wink), maar Labégorce kon me wel bekoren. Prieuré-Lichine daarentegen vond ik overrijp.

Na de tasting volgde uiteraard het diner. We werden uitgenodigd om plaats te nemen aan vier lange tafels waar de vertegenwoordigers van de Châteaux en gasten samen zaten.
Alle huizen hadden een willekeurige jaargang mee van hun wijn (alles in magnum) en de producenten gingen zelf rond met hun wijnen.

In deze formule moet je natuurlijk wel wat geluk hebben qua zitplaats om echte toppers in je buurt te hebben. Je kan wel eens rondlopen als je iets specifiek zoekt/wil proeven, maar de tijd gaat snel en ook magnums zijn snel leeg met zoveel deelnemers. Bovendien zitten volgens mij de kleppers ook wat samen en plaatsen ze de wijnminnende zuipschuiten aan andere tafels... Big Grin

Er zijn tafelschuimers en daar is op zich niet mis mee, maar ik verkoos toch te blijven zitten en genieten van wat er op mijn pad kwam.
Ongetwijfeld wel wat opportuniteiten laten liggen, maar dat is dan voor een volgende keer? Big Grin

Het diner werd verzorgd door sterrenchef Benoît Dewitte en was - zeker op die schaal - echt wel indrukwekkend.

VG 1: kabeljauw - knolselder - vin jaune
VG 2: tartaar van rund - parmezaan - vinaigrette van geroosterde ui
HG: lam - rozemarijn - doperwt - asperges
NG: mandarijn - oranjebloesem

Ik kreeg daarbij in het glas:

Carbonnieux blanc '13 - heel mooi
Phelan Ségur '06 - nogal eentonig (ik zat naast een jonge gast die voor het domein werkt, dus vertelde hem iets anders)
Rauzan-Gassies '14 - mooi
Croizet-Bages '14 - ook best mooi, uitgesproken tabaktoets
Labégorce '14 - te jong voor mij
Ormes de Pez '09 - geen impressie blijven hangen
Petit Village '06 - hier ook niet
Dassault '08 - hier ook niet
Croix de Gay '05 - à point, ging al wat richting tertiair, maar niet echt boeiend
Lafaurie-Peyraguey '02 - heel duidelijke botrytis, net genoeg zuren, lang

Vervolgens kon er nog wat worden geproefd, maar hadden we het gehad met de Franse taal en het netwerkgehalte van het event. Het was tijd om andere oorden (lees: Vlasmarkt) op te zoeken.

Voor wie zich afvraagt wat men zoal schenkt op zo'n diner (en welke kansen ik liet liggen), hierbij ook even de drankkaart... Wink

[attachment=6490]
[attachment=6491]


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 09-03-2023 08:21 PM

Toch een mooie ervaring lijkt me!


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 09-03-2023 11:11 PM

Zalig verslagje, thank you
Toch wel vreemd eigenlijk dat wijnbouwers van Bordeaux jaargangen meebrengen die eigenlijk nog járen nodig hebben, en dan nog uit magnums…
Enkel Du Tertre en Gazin (2001), Gloria en Clos Fourtet (2002) en Lynch Bages (2000) hadden een wijn op dronk mee ..Volgende zijn al 2005 s en 2006.


RE: Bordeaux 2020 - redacteur - 10-03-2023 09:20 AM

Klopt, misschien wat schrik om oudere flessen mee te slepen naar zo'n events?
De impact van de trip op de wijn, fijn bezinksel bij oudere wijnen waardoor de flessen eigenlijk eerst een lange tijd recht moeten staan, meer kans op een probleem bij oudere flessen, etc.

Daarnaast hoor je ook wel eens dat wijnmakers vaker jongere wijnen als toegankelijk zien omdat ze zelf zoveel jonge wijnen proeven.


RE: Bordeaux 2020 - Vince - 10-03-2023 09:53 AM

Inderdaad, 2005 en 2006 zou ik ook niet meegenomen hebben, bizar dat men dat risico durft nemen (zeker met 2006). Opvallende zijn de afwezige jaargangen die bij ons in blinde tastings bijna altijd verrassend goed scoren 2004 (niemand) en 2008 (enkel Ch Olivier in wit en Ch. Dassault). De klassieke, frisse en bourgondische millésimes ziet men blijkbaar zelf niet als goede referenties.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 10-03-2023 11:51 AM

(10-03-2023 09:53 AM)Vince schreef:  Inderdaad, 2005 en 2006 zou ik ook niet meegenomen hebben, bizar dat men dat risico durft nemen (zeker met 2006). Opvallende zijn de afwezige jaargangen die bij ons in blinde tastings bijna altijd verrassend goed scoren 2004 (niemand) en 2008 (enkel Ch Olivier in wit en Ch. Dassault). De klassieke, frisse en bourgondische millésimes ziet men blijkbaar zelf niet als goede referenties.

Volgens mij zie ik bij Branaire-Ducru 2004 staan Wink Maar inderdaad, had ook meer oudere jaargangen verwacht.


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 10-03-2023 12:34 PM

Vraagje aan allen die zowel 2019 als 2020 proefden op de UGCB of elders:

Welk jaar draagt jullie voorkeur?


RE: Bordeaux 2020 - Jeroen Pieter - 10-03-2023 02:59 PM

2019!!! Zonder meer!

Ik was helemaal niet zò positief over 2020. Er waren natuurlijk mooie wijnen bij maar ik vond het opvallende aan 2020 een gebrek aan vulling, middenrif.


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 12-03-2023 08:58 AM

(10-03-2023 02:59 PM)Jeroen Pieter schreef:  2019!!! Zonder meer!

Ik was helemaal niet zò positief over 2020. Er waren natuurlijk mooie wijnen bij maar ik vond het opvallende aan 2020 een gebrek aan vulling, middenrif.

Ook ik ga voor 2019.
Toch al een tiental 2019 gedronken, en na dinsdag nu ook heel wat 2020 geproefd. Eergisteren nog St Pierre 2020, vond die zelfs wat ontgoochelend.
Ik vind vooral de fraicheur en het evenwicht in 2019 mooier.


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 12-03-2023 03:33 PM

(12-03-2023 08:58 AM)vinejo schreef:  
(10-03-2023 02:59 PM)Jeroen Pieter schreef:  2019!!! Zonder meer!

Ik was helemaal niet zò positief over 2020. Er waren natuurlijk mooie wijnen bij maar ik vond het opvallende aan 2020 een gebrek aan vulling, middenrif.

Ook ik ga voor 2019.
Toch al een tiental 2019 gedronken, en na dinsdag nu ook heel wat 2020 geproefd. Eergisteren nog St Pierre 2020, vond die zelfs wat ontgoochelend.
Ik vind vooral de fraicheur en het evenwicht in 2019 mooier.

Ik was zelf toch wel blij met een flink aantal wijnen dinsdag.
Ik volg je wat Saint-Pierre betreft, meestal toch één van mijn favorieten in Bordeaux, maar hier niet op zijn normale niveau, hopelijk is het maar een fase en komt het nog helemaal goed.
Naar mijn gevoel (en budget) is Branaire de te kopen Saint-Julien.
Het valt me persoonlijk moeilijk om meer dan 60€ / fles uit te geven aan een Bordeaux, je weet wellicht waarom... Cool

Wat voorkeur betreft: hoe goed 2020 ook is, voor mij is 2019 het mooiste Bordeaux jaar van deze eeuw (@ Rlin: tot nog toe...Wink) met 2016 op de hielen (of andersom?)


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 12-03-2023 05:57 PM

(12-03-2023 03:33 PM)wvd schreef:  
(12-03-2023 08:58 AM)vinejo schreef:  
(10-03-2023 02:59 PM)Jeroen Pieter schreef:  2019!!! Zonder meer!

Ik was helemaal niet zò positief over 2020. Er waren natuurlijk mooie wijnen bij maar ik vond het opvallende aan 2020 een gebrek aan vulling, middenrif.

Ook ik ga voor 2019.
Toch al een tiental 2019 gedronken, en na dinsdag nu ook heel wat 2020 geproefd. Eergisteren nog St Pierre 2020, vond die zelfs wat ontgoochelend.
Ik vind vooral de fraicheur en het evenwicht in 2019 mooier.

Ik was zelf toch wel blij met een flink aantal wijnen dinsdag.
Ik volg je wat Saint-Pierre betreft, meestal toch één van mijn favorieten in Bordeaux, maar hier niet op zijn normale niveau, hopelijk is het maar een fase en komt het nog helemaal goed.
Naar mijn gevoel (en budget) is Branaire de te kopen Saint-Julien.
Het valt me persoonlijk moeilijk om meer dan 60€ / fles uit te geven aan een Bordeaux, je weet wellicht waarom... Cool

Wat voorkeur betreft: hoe goed 2020 ook is, voor mij is 2019 het mooiste Bordeaux jaar van deze eeuw (@ Rlin: tot nog toe...Wink) met 2016 op de hielen (of andersom?)

Nee, geen idee, waarom?

PS: Dit schrijft men ondermeer over Valandraud 2020
Au nez : intense, fruité, mûr et fumé toasté comme certains Mouton Rothschild. JM Quarin
En bouche : bouche crémeuse, tanins intégrés qui se signalent sur la finale avec beaucoup de classe, c’est un vin très harmonieux et élégant, accompagné d’un élevage très maîtrisé. Terre de Vins
Het fruit is zeer fris, het kraakt in de mond (alsof het openbarst terwijl men proeft). De donkere fruitimpressies samen met kruiden en reglisse, geven de wijn een zalige smaak en dit in combinatie met een fluwelige structuur. Ook de finale is enorm lang en magnifiek. Een echte aanrader van formaat (Topwijnen)


Dus als je die nog steeds beschrijft als vooral vol en voluptueus (dat was ie 10 jaar terug) ben je er mss toch wat raprap (mss door je vooroordeel) aan voorbijgegaan.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 12-03-2023 06:01 PM

(12-03-2023 03:33 PM)wvd schreef:  
(12-03-2023 08:58 AM)vinejo schreef:  
(10-03-2023 02:59 PM)Jeroen Pieter schreef:  2019!!! Zonder meer!

Ik was helemaal niet zò positief over 2020. Er waren natuurlijk mooie wijnen bij maar ik vond het opvallende aan 2020 een gebrek aan vulling, middenrif.

Ook ik ga voor 2019.
Toch al een tiental 2019 gedronken, en na dinsdag nu ook heel wat 2020 geproefd. Eergisteren nog St Pierre 2020, vond die zelfs wat ontgoochelend.
Ik vind vooral de fraicheur en het evenwicht in 2019 mooier.

Ik was zelf toch wel blij met een flink aantal wijnen dinsdag.
Ik volg je wat Saint-Pierre betreft, meestal toch één van mijn favorieten in Bordeaux, maar hier niet op zijn normale niveau, hopelijk is het maar een fase en komt het nog helemaal goed.
Naar mijn gevoel (en budget) is Branaire de te kopen Saint-Julien.
Het valt me persoonlijk moeilijk om meer dan 60€ / fles uit te geven aan een Bordeaux, je weet wellicht waarom... Cool

Wat voorkeur betreft: hoe goed 2020 ook is, voor mij is 2019 het mooiste Bordeaux jaar van deze eeuw (@ Rlin: tot nog toe...Wink) met 2016 op de hielen (of andersom?)

Dat is toch nog wat vroeg om te beoordelen denk ik. Maar goed, ik heb sinds 2016 veel te kort Bordeaux geproefd om daar een mening over te hebben. 2020 zitten iig hele mooie dingen tussen, maar lang niet alles was overtuigend


RE: Bordeaux 2020 - Jeroen Pieter - 13-03-2023 02:31 AM

"Haut Bailly en Poyferre niet eens geproefd" schreef Vinejo bij topic Montrose.

Daar ben ik nou ook wel eens benieuwd naar. Hoeveel verschillende wijnen hebben jullie geproefd?


130 wijnen staan er vermeld in het proefboekje, en dan heb ik de wijnen weggelaten die er toch nooit zijn, zoals Mouton en d'Yquem.


Ik was op tijd. Voorgaande jaren bleken er steeds meer wijnen niet geproefd dan wel.
En dat leken weer juist altijd de wijnen te zijn die ik later nog eens terug wilde kijken.

We hadden 3 uur en een kwartier om te proeven.

Ik heb ze zojuist geteld. Bij Beau- Séjour Bécot staat in mijn aantekeningen: "proef het niet meer zo goed". Dat was de laatste dus.

Stand :49 wel /81 niet geproefd.

Mij viel het tegen. Altijd de illusie gehad meer aan te kunnen, zeker ook omdat ik al zo veel professionele proeverijen bezocht.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 13-03-2023 07:39 AM

(13-03-2023 02:31 AM)Jeroen Pieter schreef:  "Haut Bailly en Poyferre niet eens geproefd" schreef Vinejo bij topic Montrose.

Daar ben ik nou ook wel eens benieuwd naar. Hoeveel verschillende wijnen hebben jullie geproefd?


130 wijnen staan er vermeld in het proefboekje, en dan heb ik de wijnen weggelaten die er toch nooit zijn, zoals Mouton en d'Yquem.


Ik was op tijd. Voorgaande jaren bleken er steeds meer wijnen niet geproefd dan wel.
En dat leken weer juist altijd de wijnen te zijn die ik later nog eens terug wilde kijken.

We hadden 3 uur en een kwartier om te proeven.

Ik heb ze zojuist geteld. Bij Beau- Séjour Bécot staat in mijn aantekeningen: "proef het niet meer zo goed". Dat was de laatste dus.

Stand :49 wel /81 niet geproefd.

Mij viel het tegen. Altijd de illusie gehad meer aan te kunnen, zeker ook omdat ik al zo veel professionele proeverijen bezocht.

Ik heb de lijst er even bijgepakt. Zit ook rond de 50, en buiten het feit dat de tijd om was, zat ik ook aan mijn taks met rode wijnen. Mocht er nog een uurtje over zijn geweest had ik denk ik alleen nog wat meer Sauternes geproefd.


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 13-03-2023 08:32 AM

(13-03-2023 07:39 AM)Sur la Table schreef:  
(13-03-2023 02:31 AM)Jeroen Pieter schreef:  "Haut Bailly en Poyferre niet eens geproefd" schreef Vinejo bij topic Montrose.

Daar ben ik nou ook wel eens benieuwd naar. Hoeveel verschillende wijnen hebben jullie geproefd?


130 wijnen staan er vermeld in het proefboekje, en dan heb ik de wijnen weggelaten die er toch nooit zijn, zoals Mouton en d'Yquem.


Ik was op tijd. Voorgaande jaren bleken er steeds meer wijnen niet geproefd dan wel.
En dat leken weer juist altijd de wijnen te zijn die ik later nog eens terug wilde kijken.

We hadden 3 uur en een kwartier om te proeven.

Ik heb ze zojuist geteld. Bij Beau- Séjour Bécot staat in mijn aantekeningen: "proef het niet meer zo goed". Dat was de laatste dus.

Stand :49 wel /81 niet geproefd.

Mij viel het tegen. Altijd de illusie gehad meer aan te kunnen, zeker ook omdat ik al zo veel professionele proeverijen bezocht.

Ik heb de lijst er even bijgepakt. Zit ook rond de 50, en buiten het feit dat de tijd om was, zat ik ook aan mijn taks met rode wijnen. Mocht er nog een uurtje over zijn geweest had ik denk ik alleen nog wat meer Sauternes geproefd.

Een simpele rekensom maakt dat dit komt op 3-4 minuten per wijn. Daarbij zijn de gesprekjes of ontmoetingen met anderen inbegrepen, evenals de verplaatsingen naar de spuwbakken en het nemen van notities.
Wetende dat ik zo n slok minstens een halve minuut in de mond hou (anders kan je de wijn niet ten volle beoordelen) is dat echt te weinig.
Ik denk dat ik aan een 30-35 tal zat, maximum.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 13-03-2023 08:49 AM

(13-03-2023 08:32 AM)vinejo schreef:  
(13-03-2023 07:39 AM)Sur la Table schreef:  
(13-03-2023 02:31 AM)Jeroen Pieter schreef:  "Haut Bailly en Poyferre niet eens geproefd" schreef Vinejo bij topic Montrose.

Daar ben ik nou ook wel eens benieuwd naar. Hoeveel verschillende wijnen hebben jullie geproefd?


130 wijnen staan er vermeld in het proefboekje, en dan heb ik de wijnen weggelaten die er toch nooit zijn, zoals Mouton en d'Yquem.


Ik was op tijd. Voorgaande jaren bleken er steeds meer wijnen niet geproefd dan wel.
En dat leken weer juist altijd de wijnen te zijn die ik later nog eens terug wilde kijken.

We hadden 3 uur en een kwartier om te proeven.

Ik heb ze zojuist geteld. Bij Beau- Séjour Bécot staat in mijn aantekeningen: "proef het niet meer zo goed". Dat was de laatste dus.

Stand :49 wel /81 niet geproefd.

Mij viel het tegen. Altijd de illusie gehad meer aan te kunnen, zeker ook omdat ik al zo veel professionele proeverijen bezocht.

Ik heb de lijst er even bijgepakt. Zit ook rond de 50, en buiten het feit dat de tijd om was, zat ik ook aan mijn taks met rode wijnen. Mocht er nog een uurtje over zijn geweest had ik denk ik alleen nog wat meer Sauternes geproefd.

Een simpele rekensom maakt dat dit komt op 3-4 minuten per wijn. Daarbij zijn de gesprekjes of ontmoetingen met anderen inbegrepen, evenals de verplaatsingen naar de spuwbakken en het nemen van notities.
Wetende dat ik zo n slok minstens een halve minuut in de mond hou (anders kan je de wijn niet ten volle beoordelen) is dat echt te weinig.
Ik denk dat ik aan een 30-35 tal zat, maximum.

Dat kan wel kloppen. Veel wijnen krijgen te kort tijd, gewoonweg omdat er zo veel staat. Een enkeling die er meteen mooi uitkomt krijgt dan wel wat meer aandacht, waardoor je toch sommige dingen mist die iets meer tijd/moeite vragen. Gesprekken weinig gevoerd. Hierdoor zal ik ook nooit een definitief oordeel vellen aan de hand van zo'n grote proeverij. Het is leuk voor het algemene beeld, leerzaam om weer eens wat huizen die je niet kent te proberen en wat uitleg te krijgen over de jaargang en de situatie in het algemeen.


RE: Bordeaux 2020 - vinejo - 13-03-2023 09:55 AM

(13-03-2023 08:49 AM)Sur la Table schreef:  
(13-03-2023 08:32 AM)vinejo schreef:  
(13-03-2023 07:39 AM)Sur la Table schreef:  
(13-03-2023 02:31 AM)Jeroen Pieter schreef:  "Haut Bailly en Poyferre niet eens geproefd" schreef Vinejo bij topic Montrose.

Daar ben ik nou ook wel eens benieuwd naar. Hoeveel verschillende wijnen hebben jullie geproefd?


130 wijnen staan er vermeld in het proefboekje, en dan heb ik de wijnen weggelaten die er toch nooit zijn, zoals Mouton en d'Yquem.


Ik was op tijd. Voorgaande jaren bleken er steeds meer wijnen niet geproefd dan wel.
En dat leken weer juist altijd de wijnen te zijn die ik later nog eens terug wilde kijken.

We hadden 3 uur en een kwartier om te proeven.

Ik heb ze zojuist geteld. Bij Beau- Séjour Bécot staat in mijn aantekeningen: "proef het niet meer zo goed". Dat was de laatste dus.

Stand :49 wel /81 niet geproefd.

Mij viel het tegen. Altijd de illusie gehad meer aan te kunnen, zeker ook omdat ik al zo veel professionele proeverijen bezocht.

Ik heb de lijst er even bijgepakt. Zit ook rond de 50, en buiten het feit dat de tijd om was, zat ik ook aan mijn taks met rode wijnen. Mocht er nog een uurtje over zijn geweest had ik denk ik alleen nog wat meer Sauternes geproefd.

Een simpele rekensom maakt dat dit komt op 3-4 minuten per wijn. Daarbij zijn de gesprekjes of ontmoetingen met anderen inbegrepen, evenals de verplaatsingen naar de spuwbakken en het nemen van notities.
Wetende dat ik zo n slok minstens een halve minuut in de mond hou (anders kan je de wijn niet ten volle beoordelen) is dat echt te weinig.
Ik denk dat ik aan een 30-35 tal zat, maximum.

Dat kan wel kloppen. Veel wijnen krijgen te kort tijd, gewoonweg omdat er zo veel staat. Een enkeling die er meteen mooi uitkomt krijgt dan wel wat meer aandacht, waardoor je toch sommige dingen mist die iets meer tijd/moeite vragen. Gesprekken weinig gevoerd. Hierdoor zal ik ook nooit een definitief oordeel vellen aan de hand van zo'n grote proeverij. Het is leuk voor het algemene beeld, leerzaam om weer eens wat huizen die je niet kent te proberen en wat uitleg te krijgen over de jaargang en de situatie in het algemeen.

Volledig akkoord!
Ondertussen mijn boekje teruggevonden Rolleyes en even geteld, kwam alsnog aan 43 geproefde wijnen…


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 13-03-2023 03:05 PM

(13-03-2023 09:55 AM)vinejo schreef:  
(13-03-2023 08:49 AM)Sur la Table schreef:  
(13-03-2023 08:32 AM)vinejo schreef:  
(13-03-2023 07:39 AM)Sur la Table schreef:  
(13-03-2023 02:31 AM)Jeroen Pieter schreef:  "Haut Bailly en Poyferre niet eens geproefd" schreef Vinejo bij topic Montrose.

Daar ben ik nou ook wel eens benieuwd naar. Hoeveel verschillende wijnen hebben jullie geproefd?


130 wijnen staan er vermeld in het proefboekje, en dan heb ik de wijnen weggelaten die er toch nooit zijn, zoals Mouton en d'Yquem.


Ik was op tijd. Voorgaande jaren bleken er steeds meer wijnen niet geproefd dan wel.
En dat leken weer juist altijd de wijnen te zijn die ik later nog eens terug wilde kijken.

We hadden 3 uur en een kwartier om te proeven.

Ik heb ze zojuist geteld. Bij Beau- Séjour Bécot staat in mijn aantekeningen: "proef het niet meer zo goed". Dat was de laatste dus.

Stand :49 wel /81 niet geproefd.

Mij viel het tegen. Altijd de illusie gehad meer aan te kunnen, zeker ook omdat ik al zo veel professionele proeverijen bezocht.

Ik heb de lijst er even bijgepakt. Zit ook rond de 50, en buiten het feit dat de tijd om was, zat ik ook aan mijn taks met rode wijnen. Mocht er nog een uurtje over zijn geweest had ik denk ik alleen nog wat meer Sauternes geproefd.

Een simpele rekensom maakt dat dit komt op 3-4 minuten per wijn. Daarbij zijn de gesprekjes of ontmoetingen met anderen inbegrepen, evenals de verplaatsingen naar de spuwbakken en het nemen van notities.
Wetende dat ik zo n slok minstens een halve minuut in de mond hou (anders kan je de wijn niet ten volle beoordelen) is dat echt te weinig.
Ik denk dat ik aan een 30-35 tal zat, maximum.

Dat kan wel kloppen. Veel wijnen krijgen te kort tijd, gewoonweg omdat er zo veel staat. Een enkeling die er meteen mooi uitkomt krijgt dan wel wat meer aandacht, waardoor je toch sommige dingen mist die iets meer tijd/moeite vragen. Gesprekken weinig gevoerd. Hierdoor zal ik ook nooit een definitief oordeel vellen aan de hand van zo'n grote proeverij. Het is leuk voor het algemene beeld, leerzaam om weer eens wat huizen die je niet kent te proberen en wat uitleg te krijgen over de jaargang en de situatie in het algemeen.

Volledig akkoord!
Ondertussen mijn boekje teruggevonden Rolleyes en even geteld, kwam alsnog aan 43 geproefde wijnen…

Voor de volledigheid het notitieboekje bekeken en de eindstand is:

1 wit
43 rood
2 Sauternes


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 13-03-2023 04:38 PM

Ik was er (te) vroeg, rond 13u20. Proeven enkele keren onderbroken voor babbel met collega's, o.a. VE was sterk vertegenwoordigd.
Weinig droog wit geproefd dit jaar, enkel Picque Caillou (bwof...) en SHL.
Er stonden maar 5 Sauternes en die heb ik uiteraard alle geproefd, De Fargues was subliem, CHP zéér mooi (aanrader rqp) en bij Sigalas, die geen 2020 gemaakt hebben, een heel mooie 2015.
In rood 6 Pessac, 12 Saint-Emilion, 7 Pomerol (Petit-Village gemist banghead ), 4 Haut-Médoc, 11 Margaux, 10 Sain-Julien, 6 Pauillac en 3 Saint-Estephe, dat zijn er.... euh een dikke 60 en ik was ruim op tijd buiten rond 16u30.


RE: Bordeaux 2020 - Sur la Table - 16-03-2023 04:39 PM

Hier nog een artikel over Pomerol 2020: https://www.thewinecellarinsider.com/2023/03/2020-pomerol-wine-buying-guide-with-tasting-notes-ratings-and-buying-tips/?fbclid=IwAR0NV2SVgHck4Kg4bH7VxBUIRMSRTuqceNs8_DpQCg-oIIgFs8NfEyL7igY


RE: Bordeaux 2020 - Biff - 16-03-2023 09:51 PM

(16-03-2023 04:39 PM)Sur la Table schreef:  Hier nog een artikel over Pomerol 2020: https://www.thewinecellarinsider.com/2023/03/2020-pomerol-wine-buying-guide-with-tasting-notes-ratings-and-buying-tips/?fbclid=IwAR0NV2SVgHck4Kg4bH7VxBUIRMSRTuqceNs8_DpQCg-oIIgFs8NfEyL7igY
Chateau Trotanoy en Vieux Chateau Certan beiden 100 punters...


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 18-03-2023 02:04 PM

Nieuwe Chronique van JMQ over 2020.

Hij vergelijkt met 218 en 2019 en schrijft: "Aux trois quarts de mes dégustations en bouteilles, voici la liste des meilleures notes situées entre 17,5 et 20 soit 95 et 100 points. Nombre d'entre elles sont en hausse depuis les Primeurs.
Quant aux crus Outsiders, vous verrez que beaucoup de notes atteignent le niveau de 17 points.
Dans l'ensemble ce millésime de rouge est inférieur au 2018, le dernier des grands millésimes au style plus concentré et moins charmeur à cet âge.
Vis-à-vis de 2019 et dans ce haut de gamme, le comparatif tourne soit à l'avantage de 2020 soit à celui de 2019. Par contre, à ce jour, les 2020 l'emportent dans les notes comprises entre 16 et 17."

Benieuwd hoe dat binnen een paar jaar wordt.
In ieder geval vind ik met 2016, 2019 en 2020 een totaal nieuwe interesse in Bordeaux met wijnen die veel sneller drinkplezier geven. Of ze ook 50 jaar gaan ouderen weet ik niet, maar dat laat me Siberisch...


RE: Bordeaux 2020 - Thomas - 19-03-2023 09:35 AM

Wat zegt Quarin over SM en Clos Manou 20, Werner?


RE: Bordeaux 2020 - jr02 - 19-03-2023 01:32 PM

(19-03-2023 09:35 AM)Thomas schreef:  Wat zegt Quarin over SM en Clos Manou 20, Werner?

Off topic: Sociando '20...voor de liefhebbers vandaag bij 1jour1vin à 32.90€


RE: Bordeaux 2020 - wvd - 19-03-2023 04:03 PM

(19-03-2023 09:35 AM)Thomas schreef:  Wat zegt Quarin over SM en Clos Manou 20, Werner?

CLOS MANOU 2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
15.75/20 89/100
Couleur sombre, intense et pourpre. Nez moyennement aromatique, pur, au fruité frais et mûr. Caressant à l’attaque, juteux en milieu de bouche, savoureux, avec un corps tendre au milieu, le vin s’achève sur une tannicité un peu plus marquée que de coutume. Longueur moyenne. Assemblage : 52 % merlot, 37 % cabernet sauvignon, 7 % petit verdot, 4 % cabernet franc. Degré d’alcool : 14°5 - pH : 3,75 – IPT : 82. Production : 55 % de la récolte.


Ter info: laagste score voor Clos Manou sinds 2013, 2019 scoort 16,50/20

SOCIANDO MALLET 2020
Gouté en avril 2021
Provenance : château
15.5/2088/100
Couleur intense et pourpre. Nez moyennement aromatique, au fruité frais. Bouche caressante, fruitée, agréable, mais qui s’achève vite en finale. Longueur moyenne. Assemblage : 53 % merlot, 46 % cabernet sauvignon, 1 % cabernet franc. Degré d’alcool : 14° - pH : 3,67. Rendement : 42 hl/ha.


Ter info: Sociando 2019 scoort 16/20

Ik denk dat je het in 2020 "hogerop" moet gaan zoeken en als we dan bij de min of meer betaalbare blijven, zou ik op zoek gaan naar Branaire, Ferrière of Lafon-Rochet (17), Batailley, Lassegue of Tronquoy-Lalande (16,75), Angludet, Corbin, De Pressac, Godeau, Haut-Dages-Libéral, Laroze (!), Lagrange of Seguin (16,50).
Niet dat ik het altijd eens ben met hem, maar ik proef ze 1 keer op de UGCB en hij dwaalt daar het ganse jaar door rond... Ik proefde bvb een echt verrassend mooie Phélan-Ségur en die geeft hij amper een 16, zelfde als Blason d'Issan (die ik kocht Smile )


RE: Bordeaux 2020 - Thomas - 01-12-2023 04:04 PM

(19-03-2023 04:03 PM)wvd schreef:  Ter info: laagste score voor Clos Manou sinds 2013, 2019 scoort 16,50/20

Net op de site van CM > Revue de presse gelezen dat Quarin hem nog eens herproefd heeft en nu krijgt hij 16.5/20. In het kader van wijnen voor het geboortejaar van de zoon is dat leuk nieuws Smile


RE: Bordeaux 2020 - Thomas - 04-03-2024 09:38 PM

Vandaag de mailing van topwijnen ontvangen en vergeleken met korting bij Colruyt. Lesage doet 5+1 voor een hele reeks 2020 die op m'n shortlist stonden en is zowaar scherper geprijsd dan Colruyt.
Meyney, St. Pierre, Dalem. Wat zal het worden?