wijnliefhebbers
Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Afdrukversie

+- wijnliefhebbers (http://www.vinejo.freebb.be)
+-- Forum: Frankrijk (/forum-3.html)
+--- Forum: Rhone (/forum-4.html)
+--- Discussie: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape (/thread-822.html)


Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mt - 04-01-2011 10:26 PM

Om de geboorte van zijn eerste zoon te vieren, ontkurkte mijn maat in de materniteit een wijn. Als trotse peter mocht ik een glas Beaucastel '97 heffen. Eerste keer dat ik niet misselijk ben geworden in een ziekenhuis Rolleyes.

Mooie wijn, ook al had hij net iets te warm. Dat zorgde voor wat storende alcohol in de zeer aromatische neus. (na het uitschenken rook de hele kamer naar Beaucastel Smile) Wilde neus met rood bosfruit, leder, kruiden en nog veel meer. (complex maar geen notities) Mooie versmolten mond, warm, maar met genoeg zuren en nog wat tannine. (92pp)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 04-01-2011 10:34 PM

(04-01-2011 10:26 PM)Matten schreef:  . (na het uitschenken rook de hele kamer naar Beaucastel Smile)

Big Grin beter dan animale toetsen hé
Inderdaad een beetje zonde om een Beaucastel te drinken aan het kraambed... maar ik zou hem toch ook verkiezen boven de zoveelste Cava uit de Colruyt... Slurp


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mt - 04-01-2011 10:59 PM

Ah ja, was dat nog vergeten te vermelden: zeer animaal, maar 't zal die kleinen geweest zijn. Vinejo, je hebt dat goed geroken Big Grin.
Die cava stond daar ook klaar, maar hij kent mij al een beetje Smile.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Venne - 04-01-2011 11:35 PM

Er is Cava die çava is maar er is er heel veel die nie ....
Beaucastel aan het kraambed , was precies een vlotte bevalling :-) waarschijnlijk speciaal voor de toffe peter gedaan! :-)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mt - 05-01-2011 01:08 AM

Zo wil ik nog peter worden Smile. Nu nog een babyborrel..


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mt - 05-01-2011 03:43 PM

Veel chocolade in neus en mond herinner ik mij nu.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Bert - 05-01-2011 08:59 PM

(05-01-2011 03:43 PM)Matten schreef:  Veel chocolade in neus en mond herinner ik mij nu.

Zeker dat het genen Rochefort 12 was? Big Grin woeha


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mt - 06-01-2011 06:39 PM

Ik ben geen kenner Smile.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Venne - 07-01-2011 12:25 AM

@bert , straf.... nam juist een slok .. en tis toch wel den 10 zeker... chocola ... ik dacht al :-)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Tom - 25-01-2011 11:35 AM

Beaucastel 2007 (rood)

Vorige week werden door Doc en mezelf de twee Beaucastel’s, rood en wit, van het (volgens nonkel Bob) Rhone-topjaar 2007 voor de eerste maal geproefd. De TN van de witte laat ik over aan Doc.
De TN van de rode dan.
De kleur is karmijnrood. Ook egaal wat erop wijst dat de wijn nog niet ver gevorderd is. Dat karmijnrode zou de proever op het verkeerde been kunnen zetten. Immers, zowel boeket als smaak hebben niets met rode vruchten gemeen. Het zijn daarentegen de zwarte vruchten die de wijn domineren. In de neus evenzeer zoethout met na grondig walsen hinten van tabak. Wel nog serieus alcoholisch. Maar zonder twijfel, zoals bij elke topwijn geldt ook hier: je zou er uren aan blijven ruiken.
De smaak wordt dus ook gekenmerkt door zwart fruit (cassis, ed), samen met een enorme kruidigheid daarbij aangevuld met wat chocolade en prachtige soepele tannines. Niets van enige wrangheid of droogtrekkende tannines te bespeuren. Wat mij persoonlijk enorm aansprak was het ultieme satijnachtige van het vocht. Een plezier in de mond. Daarnaast ook het perfecte evenwicht tussen kracht en finesse enerzijds en fruit en zuren anderzijds.
De afdronk is ontzettend lang en aangenaam.
Deze fles kost om en bij de 55 euro en verschaft een intens genot. Al wie er ook meerdere exemplaren van gekocht heeft kan ik aanraden om nu al eens een geschikt moment uit te kiezen om te ontkurken. ’t Is de moeite!
Kwotatie: 95+


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - doc - 25-01-2011 01:48 PM

Beaucastel 2007 (wit)

Met Tom geproefd op weliswaar een ander moment dan de rode. De blend van de witte is als volgt : 80% Rousanne, 15% Grenache Blanc, 5% Bourboulenc en wat Clairette en Picardin. Lichtgele kleur, zeer florale neus (witte bloemen en linde) ,tevens abrikoos, wat ananas. Mond is vettig maar niet zo vol , misschien wat gesloten. Laag in zuren en vooral geel fruit. Niet zo makkelijke wijn om proefnotitie van te maken vonden we, gaf 'm niet zo vlot. We vermoedden dat de wijn inderdaad z'n gesloten faze aan het ingaan is. Dit is blijkbaar gekend bij de witte Beaucastel, zou ongeveer tot 8 jaar kunnen duren. Afspraak binnen enkele jaren dus, we stelden ons toch wat vragen bij de P/Q...(55 euro). De rode kon ons duidelijk meer bekoren.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Venne - 26-01-2011 12:02 AM

Heb ook al regelmatog dat P/Q vraagje gehad bij witte C9DP... maar waarschijnlijk alles ook veel te jong gedronken?


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - doc - 26-01-2011 12:07 AM

(26-01-2011 12:02 AM)Venne schreef:  Heb ook al regelmatog dat P/Q vraagje gehad bij witte C9DP... maar waarschijnlijk alles ook veel te jong gedronken?
Mee oppassen, eerste 2 of 3 jaar, dan opbergen ergens in hoekje kelder...


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - koen - 15-06-2011 09:41 AM

Van onze degustatie 9/06/2011, klassewijn
Carl
19. Beaucastel 2001 (C9dP) : rood fruit, chocolade, rozijn, satijn, tomatensoep
Jo
19. Beaucastel 2001 (C9dP) :Dit was dé allermooiste wijn van de avond, dronk m al eerder maar toen was iet te bruut, te onevenwichtig. Nu was ie zooo fijn en lang en gracieus... ongelooflijk, zowart de mooiste ch9 die ik dronk.
venne, zie je wel:
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...logie.html
Koen
19. Beaucastel 2001 (C9dP) : hier was ik heel benieuwd naar en hij stelde niet teleur: rood fruit, rozijntjes, chocola en nog andere dingen. In de mond elegantie, fraîcheur en een enorme afdronk. Dit zit bij de top van de avond.



RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Terretoir - 10-01-2012 11:47 PM

Iemand de 2009 ergens al eens geproefd?
Weet dat dit eigenlijk nog veeeel te vroeg is, maar zou leuk zijn om de evolutie zo te kunnen waarnemen?
Heb er 1tje van liggen maar zonde om deze nu al open te doen volgens mij...


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 12-01-2012 11:19 AM

Inderdaad zonde denk ik - mss beginnen met Coudoulet..? Wink


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Terretoir - 12-01-2012 11:28 AM

(12-01-2012 11:19 AM)vinejo schreef:  Inderdaad zonde denk ik - mss beginnen met Coudoulet..? Wink


pfff, ga'k weeral wijn moeten kopen Wink
kheb allessinds een mailtje gestuurd naar 1jour1vin op aanraden van een forumlid om wat beaucastel bij te bestellen, mss nog een flesje daarvan bijvoegen Smile


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mt - 12-01-2012 01:10 PM

Zeker Coudoulet proberen Wink.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Terretoir - 12-01-2012 02:46 PM

owkey, ik kende de site en de werking ervan dus niet en snap nu waar ze hun naam vandaan halen... Smile

Ik was te laat....

Ondertussen heb ik al iets anders gekocht aangezien ik nergens geen Beaucastel C9DP meer kon vinden hier in de buurt! Heb derstraks een Vacqueyras vastgehad maar heb toch maar voor iets totaal anders gekozen. Jullie reply's zijn me ook ontgaan toen ik er binnenstond omdat ik overstelpt was met zoveel lekkers in die kelder...

Dus het zal voor een andere keer zijn, die er zeker gaat komen!
Bedankt heren wijnliefhebbers Smile


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - BrunoB - 12-01-2012 04:57 PM

Ik heb me net lid gemaakt. Ik probeer ook een mailtje, wie weet.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Terretoir - 12-01-2012 08:51 PM

(12-01-2012 04:57 PM)BrunoB schreef:  Ik heb me net lid gemaakt. Ik probeer ook een mailtje, wie weet.

keep us updated! Cool


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - BrunoB - 13-01-2012 10:07 AM

Helaas ...
"Bonjour Mr Bouckaert, Nous sommes désolé, mais il n'est plus possible de passer commande lorsqu'une vente est clôturée.
Merci de votre compréhension
Bien cordialement
L'équipe 1J1V"


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - jurgen71 - 13-01-2012 10:43 AM

Wat zijn jullie ervaringen met 1J1V? Bestelling en levering.
thank youRolleyes


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - koen - 13-01-2012 11:12 AM

Wat mij betreft goede communicatie en levering.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Terretoir - 13-01-2012 12:06 PM

Nog niets kunnen bestellen wegens te laat, had ongeveer dezelfde mail gekregen als hierboven. Maar dit lijkt me zeer goed!

Eind januari, begin februari komt de Guigal erop te staan.

quote uit mail:
Par ailleurs, nous vous proposerons une vente E Guigal fin janvier début
février.

Les frais de port pour la Belgique sont de 12.90 euros.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - doc - 13-01-2012 01:10 PM

Ik bestelde al een paar keer zonder problemen. Eénmaal kwam er een pakje niet toe. Ik mailde 1j1v - en een paar dagen nadien stond het voor m'n deur. Ik kreeg van hen de boodschap dat ze 't gingen opsporen of geld terug in 't slechtste geval. De leverkosten vind ik goed meevallen. En 't zijn absoluut goede prijzen. Dus positief advies.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - BrunoB - 13-01-2012 02:52 PM

Die portkosten wegen wel door als je maar 1 fles per keer kan bestellen. Weet iemand of kan bufferen tot het de moeite is om te verzenden?


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - doc - 13-01-2012 03:03 PM

Volgens mij niet mogelijk, 1j1v stockeert niet. De wijn gaat rechtstreeks van het domein naar Bordeaux en vandaar wordt alles verder verzonden.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Terretoir - 13-01-2012 03:12 PM

De bestellingen zijn dikwijls ook maar beperkt, van de Beaucastel's C9DP kon ik er max 3 flessen van bestellen...


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - doc - 13-01-2012 03:20 PM

(13-01-2012 03:12 PM)De Canter schreef:  De bestellingen zijn dikwijls ook maar beperkt, van de Beaucastel's C9DP kon ik er max 3 flessen van bestellen...

Een mens heeft soms ook drinkflesjes nodig, die kun je er bij bestellen en zo kom je toch nog aan een pakketje kwaliteit en onmiddellijk plezier.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Terretoir - 13-01-2012 03:22 PM

Zeker, zeker... Wil maar zeggen het dan dikwijls wat moeilijker is om een groot lot te bestellen om zo de portkosten te drukken. Maar zoals je zegt, er staat wel altijd lekkers tussen die je dan kan meebestellen he Smile


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - doc - 01-02-2012 01:01 AM

Decanter schreef:

Perrin et Fils, Les Christins, Vacqueyras
2009

Heb deze naast de Beaucastel C9DP gelegd zodat we "binnenkort" eens kunnen proeven en vergelijken... Kijk er naar uit!
Ongeveer een 17 tal euro betaald..
Iemand ervaring met de eerdere jaargangen?


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Venne - 01-02-2012 07:43 PM

Heb de 2007 een paar keer gedronken... was nog veel te jong maar al supperlekker.
Veel materie en krachtig.
Denk dat ik de rest vd flessen ga openen over een jaar of 2.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - doc - 01-02-2012 08:01 PM

(01-02-2012 07:43 PM)Venne schreef:  Heb de 2007 een paar keer gedronken... was nog veel te jong maar al supperlekker.
Veel materie en krachtig.
Denk dat ik de rest vd flessen ga openen over een jaar of 2.

Ja, heel veel fruit, diep en intens. Ben benieuwd wat dit gaat worden binnen 2-4-6-8-10 jaar. Heel anders dan de Vieux Donjon van 't zelfde jaar. Niks nieuw hout bij VD.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Venne - 02-02-2012 12:41 PM

In het weekend nog VD 98 gedronken... één van de beter C9DP die ik al gedronken heb:-)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Franzo - 03-02-2013 05:10 PM

Gisteren de Beaucastel 2006 gedronken naast de Esprit de Beaucastel 2008 van Tablas Creek. Die laatste was heel elegant, ietwat zwoel fruit en chocolade, in de mond kruidig maar allemaal mooi in balans. De Beaucastel beviel ons heel wat minder. Enorme power, maar weinig finesse en fraicheur. Vooral kersen en kruiden. Volgt allemaal nog in blokken op mekaar en achteraan hangt er dan nog een ferme alcoholstaart aan. Zal nog even duren alvorens ik hiervan een volgende fles open. Tegenvaller.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - claret - 03-02-2013 09:50 PM

Esprit de Beaucastel is idd de betere wijn op dit moment. Zat echt goed in elkaar. Ik herinner me vooral heel fijn rood fruit.

(03-02-2013 05:10 PM)Franzo schreef:  Volgt allemaal nog in blokken op mekaar

Khad het zelf nie beter kunnen verwoorden :-)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 03-02-2013 09:57 PM

(03-02-2013 05:10 PM)Franzo schreef:  Gisteren de Beaucastel 2006 gedronken naast de Esprit de Beaucastel 2008 van Tablas Creek. Die laatste was heel elegant, ietwat zwoel fruit en chocolade, in de mond kruidig maar allemaal mooi in balans. De Beaucastel beviel ons heel wat minder. Enorme power, maar weinig finesse en fraicheur. Vooral kersen en kruiden. Volgt allemaal nog in blokken op mekaar en achteraan hangt er dan nog een ferme alcoholstaart aan. Zal nog even duren alvorens ik hiervan een volgende fles open. Tegenvaller.

Ik dronk onlangs een Janasse Chaupin 2006 en jouw TN doet er mij zeer sterk aan denken.. Zouden de 2006 CH9 in een dumb fase zitten...?


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Franzo - 04-02-2013 12:05 AM

Onderliggend potentieel is voor mij één van de moeilijkste zaken om in te schatten bij een wijn. Ik had gedacht dat de originele versie de 'namaak' van tafel zou blazen, viel dat even tegen :-). Nu ja, voordeel is wel dat ik niet meer zo snel geneigd zal zijn naar die overige flessen te grijpen en ze dus nog wa tijd gaan krijgen.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - koen - 09-10-2014 02:25 PM

Beaucastel 2001, amai was vergeten dat hier zoveel power in zat. Rood fruit, chocolade, vijg, leder, wat gerookte vlees, garrigue. In de mond fluweel, fraicheur begint wat te minderen (allé probeer ik me te herinneren tov de vorige tasting) maar nog steeds een waanzinnige afdronk richting 30 sec. .... 't kan zo lekker zijn


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Terretoir - 09-10-2014 11:02 PM

Kan mij laatst nog nen 2007 herinneren, man zo schoon... Ik denk dat ik de fles bijna alleen leeggedronken heb...

Thanks daarvoor trouwens ;-)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Venne - 26-12-2014 02:29 PM

Zoals hierboven aangegeven.... 2 jaar later
Beaucastel 2007 : 2uur in de caraf en wat voor een mooi aroma kwam daarbij los in de kamer.
Donker fruit , kruiden , koffie/moca en cacao.
Zeer sensueel in de mond, mooie fraicheur en vol een hiel hiel hiel lang.
TOPwijn!
Is voor mij op dronk maar kan gerust nog 10 jaar mee.
Tot over een paar jaar voor de volgende fles :-)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Venne - 28-12-2014 10:13 PM

Coudoulet de Beaucastel Blanc 2006
Ook gedronken bij gegrilde vis met aadappelkes uit den oven met verse thym en rozemarijn en look.
Dag 3 is hij geweldig, precies een mooi ge-eikte chardo. Vol vettig , smerend en volsmakelijk. Just genoeg zuurkes.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Kris - 29-12-2014 05:58 PM

(28-12-2014 10:13 PM)Venne schreef:  Coudoulet de Beaucastel Blanc 2006
Ook gedronken bij gegrilde vis met aadappelkes uit den oven met verse thym en rozemarijn en look.
Dag 3 is hij geweldig, precies een mooi ge-eikte chardo. Vol vettig , smerend en volsmakelijk. Just genoeg zuurkes.

hey pieje, eet ge nog iets anders dan gegrilde vis ?


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Venne - 29-12-2014 06:46 PM

tja joh, as da vanachter oep die fles staot maak ich da geried eh :-)
Hem nog e fleske van dieje witte (rooien ok zonne) , ok te joenk gedroenke en oep ze beste den dag terna.
En ich ha eigelek twieje flesse (ok dieje Lapeyre) opegedan bij dezelfde gegrilde vis :-)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 29-12-2014 07:19 PM

(29-12-2014 06:46 PM)Venne schreef:  tja joh, as da vanachter oep die fles staot maak ich da geried eh :-)
Hem nog e fleske van dieje witte (rooien ok zonne) , ok te joenk gedroenke en oep ze beste den dag terna.
En ich ha eigelek twieje flesse (ok dieje Lapeyre) opegedan bij dezelfde gegrilde vis :-)

Grillig dialec jong Smile


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - don quichotte - 29-12-2014 07:48 PM

(28-12-2014 10:13 PM)Venne schreef:  .................................................
Ook gedronken bij gegrilde vis met aadappelkes uit den oven met verse thym en rozemarijn en look.
...................................

Kan lekker zijn die kleine aardappelkes goudbruin gebakken met verse thym en rozemarijn en look hé Venne. Slurp

Gaat ook excellent samen met fijn versneden Mechelse koekoek of patrijs.
Dit laatste onlangs nog thuis gegeten met daarbij een fleske Magellan Coteaux du Languedoc Pézenas 2010. Deze combinatie was de zevende hemel.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Venne - 29-12-2014 08:00 PM

Idd Don, wel wa werk, zeker als de kruiden vers uit den hof komen, maar eigenlijk simpel en geweldig lekker. En dan ne witte die tegen de olijfolie en sterke kruiden opkan :-)
Nee, gene Pessac :-) Of wel misschien?
... Patrijs, dringend nog eens klaarmaken


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Tienne - 06-01-2015 12:07 AM

Coudoulet rouge 2007

Een wijn die nog steeds een ferme zuurstofkuur vraagt.
Nu op dag twee nog een trapje (of twee) hoger en hemels!!!!
Zeer rijpe topseizoenfrezekes, kruidigheid, lang, langer en zoethoutst diep in de finale. Complex. De wijn heeft een rijpheid en fraicheur zoals je die kan terugvinden in wijnen in de stijl van CDP Janasse.
Bij hetgeen ik van deze wijn dronk steekt de 2007 er wel serieus bovenuit.

(PS: Kwam wel uit magnum.)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 06-01-2015 08:33 AM

(06-01-2015 12:07 AM)Tienne schreef:  Coudoulet rouge 2007

Een wijn die nog steeds een ferme zuurstofkuur vraagt.
Nu op dag twee nog een trapje (of twee) hoger en hemels!!!!
Zeer rijpe topseizoenfrezekes, kruidigheid, lang, langer en zoethoutst diep in de finale. Complex. De wijn heeft een rijpheid en fraicheur zoals je die kan terugvinden in wijnen in de stijl van CDP Janasse.
Bij hetgeen ik van deze wijn dronk steekt de 2007 er wel serieus bovenuit.

(PS: Kwam wel uit magnum.)

Aha, de 2007 non- Rhonebelievers gaan nog sip kijken... Wink


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Kris - 06-01-2015 09:06 PM

(06-01-2015 12:07 AM)Tienne schreef:  Coudoulet rouge 2007

Een wijn die nog steeds een ferme zuurstofkuur vraagt.
Nu op dag twee nog een trapje (of twee) hoger en hemels!!!!
Zeer rijpe topseizoenfrezekes, kruidigheid, lang, langer en zoethoutst diep in de finale. Complex. De wijn heeft een rijpheid en fraicheur zoals je die kan terugvinden in wijnen in de stijl van CDP Janasse.
Bij hetgeen ik van deze wijn dronk steekt de 2007 er wel serieus bovenuit.

(PS: Kwam wel uit magnum.)

Idd Tienne, in 2007 vind ik Coudoulet, Mon coeur van Chave en Chateau des Tours hemels en gewoon onklopbaar in de -15euro categorie. Fijne, frisse, elegante zuiderse wijnen...i love it.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Tienne - 06-01-2015 11:12 PM

(06-01-2015 09:06 PM)Kris schreef:  
(06-01-2015 12:07 AM)Tienne schreef:  Coudoulet rouge 2007

Een wijn die nog steeds een ferme zuurstofkuur vraagt.
Nu op dag twee nog een trapje (of twee) hoger en hemels!!!!
Zeer rijpe topseizoenfrezekes, kruidigheid, lang, langer en zoethoutst diep in de finale. Complex. De wijn heeft een rijpheid en fraicheur zoals je die kan terugvinden in wijnen in de stijl van CDP Janasse.
Bij hetgeen ik van deze wijn dronk steekt de 2007 er wel serieus bovenuit.

(PS: Kwam wel uit magnum.)

Idd Tienne, in 2007 vind ik Coudoulet, Mon coeur van Chave en Chateau des Tours hemels en gewoon onklopbaar in de -15euro categorie. Fijne, frisse, elegante zuiderse wijnen...i love it.

Zitten ondertussen in de categorie +15 euro, maar als ze deze kwaliteit blijven leveren 'must-buys'. (Chave nog niet gedronken).
Op dag drie houdt de wijn nog altijd zeer goed stand, maar was gisteren op zijn best. En dit allemaal zonder vacuvin. Lukte niet met de magnumfles.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Vin1 - 21-01-2015 08:37 PM

Vandaag een mailtje naar Beaucastel gestuurd met de vraag of het mogelijk is om van de zomer tijdens onze vakantie het Domaine te bezoeken en om eventueel wijn te kopen.
Ook daarom gevraagd wat de Beaucastel van 2010 kost als ik deze bij hen koop.....
Mailtje terug gekregen dat dit mogelijk is en dat 1 fles 75,- euro kost !!!!


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - carl - 21-01-2015 09:02 PM

(21-01-2015 08:37 PM)Vin1 schreef:  Vandaag een mailtje naar Beaucastel gestuurd met de vraag of het mogelijk is om van de zomer tijdens onze vakantie het Domaine te bezoeken en om eventueel wijn te kopen.
Ook daarom gevraagd wat de Beaucastel van 2010 kost als ik deze bij hen koop.....
Mailtje terug gekregen dat dit mogelijk is en dat 1 fles 75,- euro kost !!!!

Dat is veel geld. Meestal wel te vinden in voorverkoop aan 60 €. Ook veel geld maar dit is wel een wijn die zijn geld meestal wel waard is. TOPdomein!


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Vin1 - 11-02-2015 11:19 PM

(21-01-2015 09:02 PM)carl schreef:  
(21-01-2015 08:37 PM)Vin1 schreef:  Vandaag een mailtje naar Beaucastel gestuurd met de vraag of het mogelijk is om van de zomer tijdens onze vakantie het Domaine te bezoeken en om eventueel wijn te kopen.
Ook daarom gevraagd wat de Beaucastel van 2010 kost als ik deze bij hen koop.....
Mailtje terug gekregen dat dit mogelijk is en dat 1 fles 75,- euro kost !!!!

Dat is veel geld. Meestal wel te vinden in voorverkoop aan 60 €. Ook veel geld maar dit is wel een wijn die zijn geld meestal wel waard is. TOPdomein!

Ik heb nu een wijnwinkel redelijk dicht bij mijn vakantieadres van 2015 gevonden. Deze heeft toch wat andere prijzen:
- Beaucastel 2010 voor 52,50 euro !
- Beaucastel 2010 (MAGNUM) voor 130,- euro.
Bijna de helft goedkoper dan dat je direct bij Domain Beaucastel koopt...
Van de zomer een paar flesjes kopen Slurp
(soms moet je jezelf eens verwennen met wat mooisapplaus)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Monique - 08-03-2015 06:22 PM

Coudoulet de Beaucastel 2007

Dit weekend gedronken, hij stuift het glas uit, mooi donker fruit, iets kruidigheid, eucalyptus, zelfs fris (dit zeg ik normaal alleen bij witte wijnen). Goed op dronk nu. Lekkere wijn en ik heb er nog 7 :-)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Venne - 01-07-2015 10:54 AM

Omdat er aardappelen in den oven gingen en een Steak Rubia Gallega id grillpan dacht ik aan de Beaucastel.
Het is mijn Coudoulet 07 geworden... wat voor een knappe wijn! Voor mij perfect op dronk mr hij kan wel een beetje caraf gebruiken.
Monique , geniet van je resterende 7 flessen !


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Venne - 14-11-2015 03:34 PM

Ch9dP 2005 Rouge
Tijd dat deze openging!
Wat een geweldige wijn. In het begin wat teruggetrokken en op de achtergrond maar na een uurtje of 3 caraf kwam hij mooi open. Hij was op dag 2 op zijn best.
Krieken, fijne kruiden , garrigue, grond en in de mond zo zacht, fris en zalvend met nog de nodige tannines.
Voor mij op dronk maar kan er zeker nog een jaar of 5 tegen ... en langer ook maar het is zoals je Ch9dP graag drinkt.
TOPfles!


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - bowmore - 18-11-2015 12:28 PM

(14-11-2015 03:34 PM)Venne schreef:  Ch9dP 2005 Rouge
Tijd dat deze openging!
Wat een geweldige wijn. In het begin wat teruggetrokken en op de achtergrond maar na een uurtje of 3 caraf kwam hij mooi open. Hij was op dag 2 op zijn best.
Krieken, fijne kruiden , garrigue, grond en in de mond zo zacht, fris en zalvend met nog de nodige tannines.
Voor mij op dronk maar kan er zeker nog een jaar of 5 tegen ... en langer ook maar het is zoals je Ch9dP graag drinkt.
TOPfles!
Voor mij het grootste kenmerk van die Cdp is altijd die frisheid zelfs wanneer ze oud zijn. Het blijft één van mijn topfavorieten als Cdp.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mr Coone - 05-07-2016 10:18 PM

Vanavond eens de Château de Beaucastel Blanc 2014 geprobeerd.

Mijn 2e witte Rhône ooit (na de Domaine des Sénéchaux), en ik moet toegeven dat deze wijnen mij wel kunnen bekoren.

- Oog: Op het eerste zicht een dik, vettige wijn bij het uitschenken. Medium tot hoge viscositeit en een licht strogele kleur.
- Neus: citrus toetsen. Een klein beetje die pompelmoes die me aan een Sauvignon Blanc deed denken. Na walsen een iets boterachtigere neus met expressievere pompelmoes-aroma's
- Mond: zeer zachte tot zoete (alcohol?) aanzet. Een volle witte wijn met frisse zuren. Opnieuw die citrustoetsen met misschien een klein beetje appelsienzeste in de mond.
Een hele lange afdronk.

Voor mij een heel aangename en mooie wijn.
De citrus-toetsen doen mij een beetje denken aan Sauvignon Blanc en de "vettigheid" iets meer aan een houtgerijpte Chardonnay.
Doet me naar meer verlangen :-)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mathijs81 - 06-07-2016 12:33 PM

(05-07-2016 10:18 PM)Mr Coone schreef:  Vanavond eens de Château de Beaucastel Blanc 2014 geprobeerd.

Kan me deels vinden in deze mooie analyse :

- Neus - ik had eerder gekookte asperges en dan ook abrikoos ( in blik op siroop ).
- Smaak - volgt de vettigheid in het glas en heeft een super lange afdronk.

Doch, het begon wat te vervelen na een tijdje - ik vrees dat we de wijn iets kouder moesten drinken.

Mathijs


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - TheWineVet - 06-07-2016 04:33 PM

(06-07-2016 12:33 PM)Mathijs81 schreef:  
(05-07-2016 10:18 PM)Mr Coone schreef:  Vanavond eens de Château de Beaucastel Blanc 2014 geprobeerd.

Kan me deels vinden in deze mooie analyse :

- Neus - ik had eerder gekookte asperges en dan ook abrikoos ( in blik op siroop ).
- Smaak - volgt de vettigheid in het glas en heeft een super lange afdronk.

Doch, het begon wat te vervelen na een tijdje - ik vrees dat we de wijn iets kouder moesten drinken.

Mathijs

En iets ouder Blush Beaucastel heeft mij destijds van m'n sokken geblazen. Topwijn, maar de witte nog niet gedronken


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mr Coone - 06-07-2016 06:59 PM

(06-07-2016 04:33 PM)TheWineVet schreef:  
(06-07-2016 12:33 PM)Mathijs81 schreef:  
(05-07-2016 10:18 PM)Mr Coone schreef:  Vanavond eens de Château de Beaucastel Blanc 2014 geprobeerd.

Kan me deels vinden in deze mooie analyse :

- Neus - ik had eerder gekookte asperges en dan ook abrikoos ( in blik op siroop ).
- Smaak - volgt de vettigheid in het glas en heeft een super lange afdronk.

Doch, het begon wat te vervelen na een tijdje - ik vrees dat we de wijn iets kouder moesten drinken.

Mathijs

En iets ouder Blush Beaucastel heeft mij destijds van m'n sokken geblazen. Topwijn, maar de witte nog niet gedronken

Ik was van plan om deze bij de volgende Ebriosi mee te nemen, maar ik zal nog een paar jaartjes wachten dan ;-)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - TheWineVet - 06-07-2016 09:08 PM

(06-07-2016 06:59 PM)Mr Coone schreef:  
(06-07-2016 04:33 PM)TheWineVet schreef:  
(06-07-2016 12:33 PM)Mathijs81 schreef:  
(05-07-2016 10:18 PM)Mr Coone schreef:  Vanavond eens de Château de Beaucastel Blanc 2014 geprobeerd.

Kan me deels vinden in deze mooie analyse :

- Neus - ik had eerder gekookte asperges en dan ook abrikoos ( in blik op siroop ).
- Smaak - volgt de vettigheid in het glas en heeft een super lange afdronk.

Doch, het begon wat te vervelen na een tijdje - ik vrees dat we de wijn iets kouder moesten drinken.

Mathijs

En iets ouder Blush Beaucastel heeft mij destijds van m'n sokken geblazen. Topwijn, maar de witte nog niet gedronken

Ik was van plan om deze bij de volgende Ebriosi mee te nemen, maar ik zal nog een paar jaartjes wachten dan ;-)
Ik denk dat het de wijn ten goede zal komen, zowel het wachten als hem aan mij laten proeven Slurp


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mr Coone - 07-07-2016 12:26 PM

(06-07-2016 09:08 PM)TheWineVet schreef:  
(06-07-2016 06:59 PM)Mr Coone schreef:  
(06-07-2016 04:33 PM)TheWineVet schreef:  
(06-07-2016 12:33 PM)Mathijs81 schreef:  
(05-07-2016 10:18 PM)Mr Coone schreef:  Vanavond eens de Château de Beaucastel Blanc 2014 geprobeerd.

Kan me deels vinden in deze mooie analyse :

- Neus - ik had eerder gekookte asperges en dan ook abrikoos ( in blik op siroop ).
- Smaak - volgt de vettigheid in het glas en heeft een super lange afdronk.

Doch, het begon wat te vervelen na een tijdje - ik vrees dat we de wijn iets kouder moesten drinken.

Mathijs

En iets ouder Blush Beaucastel heeft mij destijds van m'n sokken geblazen. Topwijn, maar de witte nog niet gedronken

Ik was van plan om deze bij de volgende Ebriosi mee te nemen, maar ik zal nog een paar jaartjes wachten dan ;-)
Ik denk dat het de wijn ten goede zal komen, zowel het wachten als hem aan mij laten proeven Slurp

[Afbeelding: lol-043.gif]


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - bowmore - 11-08-2016 12:34 PM

(06-07-2016 04:33 PM)TheWineVet schreef:  Doch, het begon wat te vervelen na een tijdje - ik vrees dat we de wijn iets kouder moesten drinken.

Mathijs

En iets ouder Blush Beaucastel heeft mij destijds van m'n sokken geblazen. Topwijn, maar de witte nog niet gedronken
[/quote]
Begrijp niet echt waarom men deze cdp zo jong wilt drinken. Oud (+15 jaar) is zij zoveel beter.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 11-08-2016 12:44 PM

(11-08-2016 12:34 PM)bowmore schreef:  
(06-07-2016 04:33 PM)TheWineVet schreef:  Doch, het begon wat te vervelen na een tijdje - ik vrees dat we de wijn iets kouder moesten drinken.

Mathijs

En iets ouder Blush Beaucastel heeft mij destijds van m'n sokken geblazen. Topwijn, maar de witte nog niet gedronken

Begrijp niet echt waarom men deze cdp zo jong wilt drinken. Oud (+15 jaar) is zij zoveel beter.

Idem voor goeie Bordeaux...


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - wvd - 12-08-2016 04:04 PM

(11-08-2016 12:44 PM)vinejo schreef:  
(11-08-2016 12:34 PM)bowmore schreef:  
(06-07-2016 04:33 PM)TheWineVet schreef:  Doch, het begon wat te vervelen na een tijdje - ik vrees dat we de wijn iets kouder moesten drinken.

Mathijs

En iets ouder Blush Beaucastel heeft mij destijds van m'n sokken geblazen. Topwijn, maar de witte nog niet gedronken

Begrijp niet echt waarom men deze cdp zo jong wilt drinken. Oud (+15 jaar) is zij zoveel beter.

Idem voor goeie Bordeaux...

En zoveel andere "goede" rode wijnen. En verdwijnt de brett een beetje bij Beaucastel, want jong vind ik dat niet te doen.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - fleer - 13-08-2016 03:06 PM

(06-07-2016 06:59 PM)Mr Coone schreef:  
(06-07-2016 04:33 PM)TheWineVet schreef:  
(06-07-2016 12:33 PM)Mathijs81 schreef:  
(05-07-2016 10:18 PM)Mr Coone schreef:  Vanavond eens de Château de Beaucastel Blanc 2014 geprobeerd.

Kan me deels vinden in deze mooie analyse :

- Neus - ik had eerder gekookte asperges en dan ook abrikoos ( in blik op siroop ).
- Smaak - volgt de vettigheid in het glas en heeft een super lange afdronk.

Doch, het begon wat te vervelen na een tijdje - ik vrees dat we de wijn iets kouder moesten drinken.

Mathijs

En iets ouder Blush Beaucastel heeft mij destijds van m'n sokken geblazen. Topwijn, maar de witte nog niet gedronken

Ik was van plan om deze bij de volgende Ebriosi mee te nemen, maar ik zal nog een paar jaartjes wachten dan ;-)

Hier en daar zijn er uitzonderingen in de wereld maar doorgaans kan een witte wijn beter jong gedronken worden en dat geldt ook voor Cd9.
Een jaar of misschien 2 jaar wachten kan een klein voordeel opleveren, de eerste 5 jaar zijn ze op hun best.

Grts.

Grts.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - don quichotte - 12-03-2017 10:47 PM

Coudoulet de Beaucastel 2011 : de witte

Fantastische neus en zo beloftevol voor het vervolg.
Maar dit werd wel een ontgoocheling. De smaak is weinig zeggend en heeft weinig te vertellen. Iets te vettig; te mollig en te ijl waardoor de fraîcheur zoek is.
Afdronk mooie zuren maar je gaat ook zoeken naar andere bestanddelen in dat soort wijn die ik niet vond.
Prijsklasse 20€ en dat is de helft te veel voor mij.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 12-03-2017 11:05 PM

(12-03-2017 10:47 PM)don quichotte schreef:  Coudoulet de Beaucastel 2011 : de witte

Fantastische neus en zo beloftevol voor het vervolg.
Maar dit werd wel een ontgoocheling. De smaak is weinig zeggend en heeft weinig te vertellen. Iets te vettig; te mollig en te ijl waardoor de fraîcheur zoek is.
Afdronk mooie zuren maar je gaat ook zoeken naar andere bestanddelen in dat soort wijn die ik niet vond.
Prijsklasse 20€ en dat is de helft te veel voor mij.

Winevet sprak deze week van "melig" dacht ik, vond dit mooi verwoord.
Wellicht ook toepasselijk voor deze wijn.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - don quichotte - 13-03-2017 01:27 PM

(12-03-2017 11:05 PM)vinejo schreef:  
(12-03-2017 10:47 PM)don quichotte schreef:  Coudoulet de Beaucastel 2011 : de witte

Fantastische neus en zo beloftevol voor het vervolg.
Maar dit werd wel een ontgoocheling. De smaak is weinig zeggend en heeft weinig te vertellen. Iets te vettig; te mollig en te ijl waardoor de fraîcheur zoek is.
Afdronk mooie zuren maar je gaat ook zoeken naar andere bestanddelen in dat soort wijn die ik niet vond.
Prijsklasse 20€ en dat is de helft te veel voor mij.

Winevet sprak deze week van "melig" dacht ik, vond dit mooi verwoord.
Wellicht ook toepasselijk voor deze wijn.

Ik gebruikte voorbije week hier wel het woord " meelachtig" en langer geleden het woord " melig" ( voor mij synoniem)

Geen courante benaming in de wijntaal?

In deze wijn vond ik ook deze karaktertrek terug maar niet zo uitgesproken als in de Clos du Caillou Côtes-du-Rhône La Réserve blanc 2014 die ik vorige week dronk. ( http://www.vinejo.freebb.be/thread-279-post-71075.html#pid71075 )

Deze smaakimpressie koppel ik aan de ervaring uit mijn jeugd met overrijpe "Half oogst" appeltjes die dan nog weken in de kelder hadden gelegen.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 13-03-2017 07:50 PM

(13-03-2017 01:27 PM)don quichotte schreef:  
(12-03-2017 11:05 PM)vinejo schreef:  
(12-03-2017 10:47 PM)don quichotte schreef:  Coudoulet de Beaucastel 2011 : de witte

Fantastische neus en zo beloftevol voor het vervolg.
Maar dit werd wel een ontgoocheling. De smaak is weinig zeggend en heeft weinig te vertellen. Iets te vettig; te mollig en te ijl waardoor de fraîcheur zoek is.
Afdronk mooie zuren maar je gaat ook zoeken naar andere bestanddelen in dat soort wijn die ik niet vond.
Prijsklasse 20€ en dat is de helft te veel voor mij.

Winevet sprak deze week van "melig" dacht ik, vond dit mooi verwoord.
Wellicht ook toepasselijk voor deze wijn.

Ik gebruikte voorbije week hier wel het woord " meelachtig" en langer geleden het woord " melig" ( voor mij synoniem)

Geen courante benaming in de wijntaal?

In deze wijn vond ik ook deze karaktertrek terug maar niet zo uitgesproken als in de Clos du Caillou Côtes-du-Rhône La Réserve blanc 2014 die ik vorige week dronk. ( http://www.vinejo.freebb.be/thread-279-post-71075.html#pid71075 )

Deze smaakimpressie koppel ik aan de ervaring uit mijn jeugd met overrijpe "Half oogst" appeltjes die dan nog weken in de kelder hadden gelegen.

Ja, t was blijkbaar niet Winevet maar jijzelf die dit had gebruikt Wink
Vind ik een mooie omschrijving, maakt goed duidelijk wat er wordt bedoeld. Die appeltjes ook trouwens.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - TheWineVet - 13-03-2017 08:07 PM

(13-03-2017 07:50 PM)vinejo schreef:  Ja, t was blijkbaar niet Winevet maar jijzelf die dit had gebruikt Wink
Vind ik een mooie omschrijving, maakt goed duidelijk wat er wordt bedoeld. Die appeltjes ook trouwens.
Ik kon het mij niet direct herinneren. Wel een melige discussie, niet? huhuh


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 13-03-2017 08:10 PM

(13-03-2017 08:07 PM)TheWineVet schreef:  
(13-03-2017 07:50 PM)vinejo schreef:  Ja, t was blijkbaar niet Winevet maar jijzelf die dit had gebruikt Wink
Vind ik een mooie omschrijving, maakt goed duidelijk wat er wordt bedoeld. Die appeltjes ook trouwens.
Ik kon het mij niet direct herinneren. Wel een melige discussie, niet? huhuh

Pas op of ik stuur u een boze meel! Big Grin


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Monique - 24-04-2017 08:36 PM

Coudoulet de Beaucastel 2009 (rouge)

Vanavond in het glas en hij is heerlijk op dronk op dit moment.
We dronken hem iets gekoeld (uit de kelder) en dat was prima zo! Mooie robijnrode kleur, prachtige neus. Heerlijk frisse wijn, spicy kruidigheid, peperig, mint, voldoende fruit en een middellange afdronk.
Erg lekker!


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 25-04-2017 12:16 AM

(24-04-2017 08:36 PM)Monique schreef:  Coudoulet de Beaucastel 2009 (rouge)

Vanavond in het glas en hij is heerlijk op dronk op dit moment.
We dronken hem iets gekoeld (uit de kelder) en dat was prima zo! Mooie robijnrode kleur, prachtige neus. Heerlijk frisse wijn, spicy kruidigheid, peperig, mint, voldoende fruit en een middellange afdronk.
Erg lekker!

Coudoulet ontgoochelt nooit... goed idee om m wat frisser te drinken!


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Bert - 16-09-2017 07:05 PM

Coudoulet de Beaucastel 2007

De zoete, stroperige neus doet me denken aan stevige geëvolueerde Ch9's die ik eerder dronk als de Croix du Bois 2005 van Chapoutier of de Pignan 2005 van Reynaud, maar een stuk minder explosief, en dat is niet erg.
In de mond zijn er net genoeg zuurtjes om van deze Coudoulet een mooie, interessante Rhonewijn te maken. Die counteren het zoete voldoende om de wijn niet te zwaar, te vol en te vermoeiend te maken.
Blijft redelijk fijn, meer dan ik verwacht had. De 14,5% alc stoort niet.
Bloeit ook verder open naarmate hij langer open is.
91/100
Ik denk dat deze nu zowat op zijn top is en nog zeker een jaar of 5 zal blijven boeien.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 16-09-2017 07:14 PM

(16-09-2017 07:05 PM)Bert schreef:  Coudoulet de Beaucastel 2007

De zoete, stroperige neus doet me denken aan stevige geëvolueerde Ch9's die ik eerder dronk als de Croix du Bois 2005 van Chapoutier of de Pignan 2005 van Reynaud, maar een stuk minder explosief, en dat is niet erg.
In de mond zijn er net genoeg zuurtjes om van deze Coudoulet een mooie, interessante Rhonewijn te maken. Die counteren het zoete voldoende om de wijn niet te zwaar, te vol en te vermoeiend te maken.
Blijft redelijk fijn, meer dan ik verwacht had. De 14,5% alc stoort niet.
Bloeit ook verder open naarmate hij langer open is.
91/100
Ik denk dat deze nu zowat op zijn top is en nog zeker een jaar of 5 zal blijven boeien.

Al aan t oefenen voor volgende week..? ;-)


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Bert - 16-09-2017 07:23 PM

(16-09-2017 07:14 PM)vinejo schreef:  
(16-09-2017 07:05 PM)Bert schreef:  Coudoulet de Beaucastel 2007

De zoete, stroperige neus doet me denken aan stevige geëvolueerde Ch9's die ik eerder dronk als de Croix du Bois 2005 van Chapoutier of de Pignan 2005 van Reynaud, maar een stuk minder explosief, en dat is niet erg.
In de mond zijn er net genoeg zuurtjes om van deze Coudoulet een mooie, interessante Rhonewijn te maken. Die counteren het zoete voldoende om de wijn niet te zwaar, te vol en te vermoeiend te maken.
Blijft redelijk fijn, meer dan ik verwacht had. De 14,5% alc stoort niet.
Bloeit ook verder open naarmate hij langer open is.
91/100
Ik denk dat deze nu zowat op zijn top is en nog zeker een jaar of 5 zal blijven boeien.

Al aan t oefenen voor volgende week..? ;-)

Ik had deze reactie verwacht Smile
Ja dus; eerst even de mindere goden van 2007 aftoetsen Wink


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Smaakatleet - 10-10-2017 06:40 PM

Vielles Vignes Roussanne 2015:

Vuursteen, ananas, mineraal, stevig en vettige toetsen.
De zuren zijn zeer aanwezig, heel boeiende wijn.
Gesteente, kruidigheid.

Nog een baby wel. 91+++


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - TheWineVet - 10-10-2017 08:27 PM

(10-10-2017 06:40 PM)gertjeuh schreef:  Vielles Vignes Roussanne 2015:

Vuursteen, ananas, mineraal, stevig en vettige toetsen.
De zuren zijn zeer aanwezig, heel boeiende wijn.
Gesteente, kruidigheid.

Nog een baby wel. 91+++
Lijkt me idd wel heel jong. Hoe was deze in vergelijking met de 2009? Koen of Mathijs?


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mr Coone - 11-10-2017 11:42 PM

(10-10-2017 08:27 PM)TheWineVet schreef:  
(10-10-2017 06:40 PM)gertjeuh schreef:  Vielles Vignes Roussanne 2015:

Vuursteen, ananas, mineraal, stevig en vettige toetsen.
De zuren zijn zeer aanwezig, heel boeiende wijn.
Gesteente, kruidigheid.

Nog een baby wel. 91+++
Lijkt me idd wel heel jong. Hoe was deze in vergelijking met de 2009? Koen of Mathijs?

De wijn was bijlange (nog) niet zo goed als de 2009.
De 2009 wierp je echt van je stoel, dat deed deze (nog) niet.

Ik had hem wel eerst geserveerd op een iets te warme temperatuur.
De hertasting na wat in de koelkast gezeten te hebben was een wereld van verschil.

Hier mijn nota's over deze wijn:

2) Château de Beaucastel Cuvée Roussanne Vieilles Vignes 2015 Châteauneuf du Pape
- oog: goudgeel, hoge viscositeit. Vettig in het glas
- neus: intense neus. Kruidig, fris en pompelmoes.
Na walsen: citrus en ananas
Na koeler serveren: extra toetsen van banaan en peer
- mond: zachte aanzet. Medium tot lage zuren.
Filmend en vettig in de mond met minerale toetsen, pompelmoes, citrus, ananas, honing, marsepein en nog wat bitter.
Na koud serveren: extra toetsen van banaan en passievrucht

Geserveerd op kamertemperatuur, na iets van 4-5 uur karaf.
Een volle witte wijn die toch beter tot z'n recht komt wanneer hij kouder geserveerd wordt. Fruit komt meer tot z'n recht en de wijn is completer Temperatuur speelt echt een enorme rol.
serveren aan 12°C


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - TheWineVet - 12-10-2017 08:26 AM

(11-10-2017 11:42 PM)Mr Coone schreef:  
(10-10-2017 08:27 PM)TheWineVet schreef:  
(10-10-2017 06:40 PM)gertjeuh schreef:  Vielles Vignes Roussanne 2015:

Vuursteen, ananas, mineraal, stevig en vettige toetsen.
De zuren zijn zeer aanwezig, heel boeiende wijn.
Gesteente, kruidigheid.

Nog een baby wel. 91+++
Lijkt me idd wel heel jong. Hoe was deze in vergelijking met de 2009? Koen of Mathijs?

De wijn was bijlange (nog) niet zo goed als de 2009.
De 2009 wierp je echt van je stoel, dat deed deze (nog) niet.

Ik had hem wel eerst geserveerd op een iets te warme temperatuur.
De hertasting na wat in de koelkast gezeten te hebben was een wereld van verschil.

Hier mijn nota's over deze wijn:

2) Château de Beaucastel Cuvée Roussanne Vieilles Vignes 2015 Châteauneuf du Pape
- oog: goudgeel, hoge viscositeit. Vettig in het glas
- neus: intense neus. Kruidig, fris en pompelmoes.
Na walsen: citrus en ananas
Na koeler serveren: extra toetsen van banaan en peer
- mond: zachte aanzet. Medium tot lage zuren.
Filmend en vettig in de mond met minerale toetsen, pompelmoes, citrus, ananas, honing, marsepein en nog wat bitter.
Na koud serveren: extra toetsen van banaan en passievrucht

Geserveerd op kamertemperatuur, na iets van 4-5 uur karaf.
Een volle witte wijn die toch beter tot z'n recht komt wanneer hij kouder geserveerd wordt. Fruit komt meer tot z'n recht en de wijn is completer Temperatuur speelt echt een enorme rol.
serveren aan 12°C
thank you! Wel lang in de karaf gelaten. Ik ben meer voorstander van een halve dag in de fles met een slok eruit. Dat is toch minder 'brut' en geeft heel mooie resultaten. Het geeft de wijn ook nog kans tijdens het proeven om in de fles te veranderen (en in het glas).


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Mr Coone - 12-10-2017 12:11 PM

(12-10-2017 08:26 AM)TheWineVet schreef:  thank you! Wel lang in de karaf gelaten. Ik ben meer voorstander van een halve dag in de fles met een slok eruit. Dat is toch minder 'brut' en geeft heel mooie resultaten. Het geeft de wijn ook nog kans tijdens het proeven om in de fles te veranderen (en in het glas).

We blijven bijleren Smile


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - TheWineVet - 12-10-2017 05:12 PM

(12-10-2017 12:11 PM)Mr Coone schreef:  
(12-10-2017 08:26 AM)TheWineVet schreef:  thank you! Wel lang in de karaf gelaten. Ik ben meer voorstander van een halve dag in de fles met een slok eruit. Dat is toch minder 'brut' en geeft heel mooie resultaten. Het geeft de wijn ook nog kans tijdens het proeven om in de fles te veranderen (en in het glas).

We blijven bijleren Smile
Dat is hoe ik het door trial and error ondervind. Geen vacuvin, minder karaf als ik op voorhand weet dat ik ga drinken, ...


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - jr02 - 08-10-2018 06:44 PM

"Nooit voorheen kon men deze wijn in primeur aankopen, jaargang 2017 is de allereerste keer": dit krijg ik binnen via post, email...(Magnus, Thienpont...)

- Beaucastel CDP 59€
- Coudoulet 16€ (Magnum 32€)

2016 besteld maar toch twijfel of ik hier op in ga.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Bert - 08-10-2018 07:05 PM

(08-10-2018 06:44 PM)jr02 schreef:  "Nooit voorheen kon men deze wijn in primeur aankopen, jaargang 2017 is de allereerste keer": dit krijg ik binnen via post, email...(Magnus, Thienpont...)

- Beaucastel CDP 59€
- Coudoulet 32€

2016 besteld maar toch twijfel of ik hier op in ga.

en ook Vitis Vin
De Coudoulet is wel aan 16€ ipv 32€, jr02


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - jr02 - 08-10-2018 07:26 PM

(08-10-2018 07:05 PM)Bert schreef:  
(08-10-2018 06:44 PM)jr02 schreef:  "Nooit voorheen kon men deze wijn in primeur aankopen, jaargang 2017 is de allereerste keer": dit krijg ik binnen via post, email...(Magnus, Thienpont...)

- Beaucastel CDP 59€
- Coudoulet 32€

2016 besteld maar toch twijfel of ik hier op in ga.

en ook Vitis Vin
De Coudoulet is wel aan 16€ ipv 32€, jr02

Inderdaad, recht gezet in mijn bericht Rolleyes


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - bowmore - 10-10-2018 02:23 PM

Normaal geen primeur meer voor mij maar dat ga ik wel bestellen zowel CDP als de Cdr


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - jr02 - 10-10-2018 04:04 PM

(10-10-2018 02:23 PM)bowmore schreef:  Normaal geen primeur meer voor mij maar dat ga ik wel bestellen zowel CDP als de Cdr

Ik twijfel nog, de 2016 met wat zoekwerk terug te vinden aan dezelfde prijs. Iemand met meer kennis van zaken mbt 2017 vs 2016 die mij over de lijn kan halen? Huh


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - jr02 - 09-10-2019 10:25 PM

Dan toch enkele 2017 ingeslagen (zie bovenstaand bericht Wink )

Maar nu komen ze met 2018 op de proppen en primeur en ...en weeral een flinke duit erbij Gek?

Bron: Magnus
Coudoulet de Beaucastel 2018 (Parker 91-93) Côtes-du-Rhône Rouge, primeurprijs 75 cl: 15,25 + btw = 18,45
Coudoulet de Beaucastel 2018 (Parker 91-93) Côtes-du-Rhône Rouge, primeurprijs 150 cl: 30,50 + btw = 36,90

Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 37,5 cl: 28,75+ btw = 34,79
Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 75 cl: 57,50 + btw = 69,58
Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 150 cl: 114,79 + btw = 138,90



RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 09-10-2019 11:27 PM

(09-10-2019 10:25 PM)jr02 schreef:  Dan toch enkele 2017 ingeslagen (zie bovenstaand bericht Wink )

Maar nu komen ze met 2018 op de proppen en primeur en ...en weeral een flinke duit erbij Gek?

Bron: Magnus
Coudoulet de Beaucastel 2018 (Parker 91-93) Côtes-du-Rhône Rouge, primeurprijs 75 cl: 15,25 + btw = 18,45
Coudoulet de Beaucastel 2018 (Parker 91-93) Côtes-du-Rhône Rouge, primeurprijs 150 cl: 30,50 + btw = 36,90

Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 37,5 cl: 28,75+ btw = 34,79
Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 75 cl: 57,50 + btw = 69,58
Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 150 cl: 114,79 + btw = 138,90

Dank voor dit bericht jr..
Op die manier heb je vermeden dat voor t eerst in de 10jarige geschiedenis van t forum de link “berichten van vandaag” een foutmelding zou geven... Sleepy


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Corto - 10-10-2019 08:38 AM

(09-10-2019 10:25 PM)jr02 schreef:  Dan toch enkele 2017 ingeslagen (zie bovenstaand bericht Wink )

Maar nu komen ze met 2018 op de proppen en primeur en ...en weeral een flinke duit erbij Gek?

Jammer dat ik op de sites van Thienpont, Magnus, enkel Bordeaux en primeur terug vind.
Tja, de wijnen van des Tours worden elk jaar ook iets duurder. :-(


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - wvd - 10-10-2019 10:20 AM

(09-10-2019 11:27 PM)vinejo schreef:  Dank voor dit bericht jr..
Op die manier heb je vermeden dat voor t eerst in de 10jarige geschiedenis van t forum de link “berichten van vandaag” een foutmelding zou geven... Sleepy

Ik vroeg me inderdaad ook af wat er zou gebeuren als er niemand iets postte.
Ik dacht er even zelf iets aan te doen, want toch alweer van alles geproefd en gedronken de laatste dagen / weken, o.a. een reeks absoluut delicieuze Prosecco's, maar om voor de hand liggende redenen durf ik daar niets over te rapporteren.

@Corto: dat is helaas zo en ik hou mijn hart vast voor de 2016 in maart - april, maar wat wil je? Ik zal al een flinke allocatie moeten krijgen om aan alle reeds genoteerde reserveringen te kunnen voldoen!


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - TheWineVet - 10-10-2019 02:12 PM

(10-10-2019 10:20 AM)wvd schreef:  @Corto: dat is helaas zo en ik hou mijn hart vast voor de 2016 in maart - april, maar wat wil je? Ik zal al een flinke allocatie moeten krijgen om aan alle reeds genoteerde reserveringen te kunnen voldoen!
respect


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Fre - 19-07-2020 01:54 PM

Coudoulet de Beaucastel 2016
Deze koos ik voor bij mijn mixed grill op het wondermooie terras van restaurant Nenuphar. Een schot in de roos zo bleek. Donker fruit van kersen en bosbessen. In de mond een sappige wijn met hele mooie zuren, voldoende body en finesse. Ik had op geen enkel moment het gevoel dat de wijn te warm of alcoholisch was. De afdronk is niet echt lang maar correct. Zeer mooie tweede wijn.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Olivier - 19-07-2020 02:02 PM

Citaat:het wondermooie terras van restaurant Nenuphar.

Prachtig zitten he daar. De kaasfondue is er ook heerlijk!


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Vinoco - 19-07-2020 02:30 PM

Het is weer weekend en dat betekent eigenlijk altijd wel wine/dine "verplichtingen". Wat een toeval dat Fre deze topic activeert want we hadden er gisteren ook 2.

Beaucastel Vignes Vignes 2012: Zoals altijd dikke olieachtige textuur. Boenwas (de geur van Pledge uit mijn jeugd gaat nooit meer uit mijn hoofd...), honing, kaarsvet. Net ietsje te veel alcoholtoets om groot te zijn. Gelukkig nog geen reductie. Voor mij nu op zijn hoogtepunt. 93/100

Beaucastel Hommage Jacques Perrin 2007: kruidig, nootachtig, kreupelhout, kersen, lavendel, drop. Geen blockbuster zoals veel andere CH9DP's uit 07, eerder elegant. Hmm 100 punten van Parker en meer dan eens. Voor mij niet. Keurige wijn maar daar doe je het niet voor bij dit etiket. 94/100


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - wvd - 19-07-2020 04:58 PM

(19-07-2020 02:30 PM)Vinoco schreef:  Het is weer weekend en dat betekent eigenlijk altijd wel wine/dine "verplichtingen". Wat een toeval dat Fre deze topic activeert want we hadden er gisteren ook 2.

Beaucastel Vignes Vignes 2012: Zoals altijd dikke olieachtige textuur. Boenwas (de geur van Pledge uit mijn jeugd gaat nooit meer uit mijn hoofd...), honing, kaarsvet. Net ietsje te veel alcoholtoets om groot te zijn. Gelukkig nog geen reductie. Voor mij nu op zijn hoogtepunt. 93/100

Beaucastel Hommage Jacques Perrin 2007: kruidig, nootachtig, kreupelhout, kersen, lavendel, drop. Geen blockbuster zoals veel andere CH9DP's uit 07, eerder elegant. Hmm 100 punten van Parker en meer dan eens. Voor mij niet. Keurige wijn maar daar doe je het niet voor bij dit etiket. 94/100

Nog nooit een Hommage gezien, laat staan geproefd, maar daar ben ik ook niet echt rouwig om. Ik vind de "gewone" Beaucastel al veel te animaal naar mijn neus. Misschien moeten ze die cuvée herdopen in "Hommage à Brett".


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Vinoco - 19-07-2020 05:04 PM

(19-07-2020 04:58 PM)wvd schreef:  
(19-07-2020 02:30 PM)Vinoco schreef:  Het is weer weekend en dat betekent eigenlijk altijd wel wine/dine "verplichtingen". Wat een toeval dat Fre deze topic activeert want we hadden er gisteren ook 2.

Beaucastel Vignes Vignes 2012: Zoals altijd dikke olieachtige textuur. Boenwas (de geur van Pledge uit mijn jeugd gaat nooit meer uit mijn hoofd...), honing, kaarsvet. Net ietsje te veel alcoholtoets om groot te zijn. Gelukkig nog geen reductie. Voor mij nu op zijn hoogtepunt. 93/100

Beaucastel Hommage Jacques Perrin 2007: kruidig, nootachtig, kreupelhout, kersen, lavendel, drop. Geen blockbuster zoals veel andere CH9DP's uit 07, eerder elegant. Hmm 100 punten van Parker en meer dan eens. Voor mij niet. Keurige wijn maar daar doe je het niet voor bij dit etiket. 94/100

Nog nooit een Hommage gezien, laat staan geproefd, maar daar ben ik ook niet echt rouwig om. Ik vind de "gewone" Beaucastel al veel te animaal naar mijn neus. Misschien moeten ze die cuvée herdopen in "Hommage à Brett".

Duidelijk dat je nog nooit HommageJP in je glas hebt gehad Werner. De HJP is juist veel minder Bretty dan de gewone Beaucastel. De 89, 90 en 01 zijn dikke 100 punters voor mij. zeer grote wijnen. De 2007 gisteren niet.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - wvd - 20-07-2020 10:33 AM

(19-07-2020 05:04 PM)Vinoco schreef:  
(19-07-2020 04:58 PM)wvd schreef:  
(19-07-2020 02:30 PM)Vinoco schreef:  Het is weer weekend en dat betekent eigenlijk altijd wel wine/dine "verplichtingen". Wat een toeval dat Fre deze topic activeert want we hadden er gisteren ook 2.

Beaucastel Vignes Vignes 2012: Zoals altijd dikke olieachtige textuur. Boenwas (de geur van Pledge uit mijn jeugd gaat nooit meer uit mijn hoofd...), honing, kaarsvet. Net ietsje te veel alcoholtoets om groot te zijn. Gelukkig nog geen reductie. Voor mij nu op zijn hoogtepunt. 93/100

Beaucastel Hommage Jacques Perrin 2007: kruidig, nootachtig, kreupelhout, kersen, lavendel, drop. Geen blockbuster zoals veel andere CH9DP's uit 07, eerder elegant. Hmm 100 punten van Parker en meer dan eens. Voor mij niet. Keurige wijn maar daar doe je het niet voor bij dit etiket. 94/100

Nog nooit een Hommage gezien, laat staan geproefd, maar daar ben ik ook niet echt rouwig om. Ik vind de "gewone" Beaucastel al veel te animaal naar mijn neus. Misschien moeten ze die cuvée herdopen in "Hommage à Brett".

Duidelijk dat je nog nooit HommageJP in je glas hebt gehad Werner. De HJP is juist veel minder Bretty dan de gewone Beaucastel. De 89, 90 en 01 zijn dikke 100 punters voor mij. zeer grote wijnen. De 2007 gisteren niet.

Jij moet ook goed lezen hé John. Wink Dat schreef ik: nog nooit een Hommage à JP geproefd, ik vind de gewone .... daar ging dan het herdopen over, was misschien niet duidelijk. Ik had ooit zonder proeven de 1989 gekocht. Die was, om een typisch Nederlandse uitdrukking te gebruiken, echt niet te verhapstukken. Dat gezegd zijnde, een 1981 vond ik 18 jaar na de oogst wel best OK.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Vinoco - 20-07-2020 10:48 AM

(20-07-2020 10:33 AM)wvd schreef:  Nog nooit een Hommage gezien, laat staan geproefd, maar daar ben ik ook niet echt rouwig om. Ik vind de "gewone" Beaucastel al veel te animaal naar mijn neus. Misschien moeten ze die cuvée herdopen in "Hommage à Brett".

Jij moet ook goed lezen hé John. Wink Dat schreef ik: nog nooit een Hommage à JP geproefd, ik vind de gewone .... daar ging dan het herdopen over, was misschien niet duidelijk. Ik had ooit zonder proeven de 1989 gekocht. Die was, om een typisch Nederlandse uitdrukking te gebruiken, echt niet te verhapstukken. Dat gezegd zijnde, een 1981 vond ik 18 jaar na de oogst wel best OK.
[/quote]

Jij denkt er makkelijk van af te komen haha. Ik had heel goed gelezen. Als je zegt: "ik vind de gewone AL veel te animaal...dan zeg je daarmee dat de Hommage nog veel erger zou moeten zijn....."
Maar goed, niet belangrijk.

Ik ben grote fan van de 89 en 90er Beaucastel.

En de door jou genoemde 81er......tsja....ik word bijna meteen ontroerd. ONGEKENDE wijn! Misschien wel de allergrootste chateauneuf ooit gemaakt. Jij noemt hem "best ok". Voor mij gaat er uit die regio niets overheen. En deze 81er is op dit moment nog steeds "te jong". Kreeg Beaucastel 1981 voor het eerst in het glas zo'n 9 jaar geleden in restaurant L'Univerre in Bordeaux. Dat was liefde op het 1e gezicht. Sindsdien heb ik iedere fles die ik ben tegengekomen op veilingen gekocht en er inmiddels zo'n 25 stuks bij elkaar gekregen. Daarvan zijn er zo'n 15 reeds gedronken omdat ik niet kon wachten hem aan al mijn wijnmaten te schenken. Hij kreeg vaak 100/100. 2 flessen waren iets minder maar de rest.....woow!

Mocht iemand er nog hebben of weten te liggen.....Slurp


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - TheWineVet - 20-07-2020 09:30 PM

(20-07-2020 10:48 AM)Vinoco schreef:  
(20-07-2020 10:33 AM)wvd schreef:  Nog nooit een Hommage gezien, laat staan geproefd, maar daar ben ik ook niet echt rouwig om. Ik vind de "gewone" Beaucastel al veel te animaal naar mijn neus. Misschien moeten ze die cuvée herdopen in "Hommage à Brett".

Jij moet ook goed lezen hé John. Wink Dat schreef ik: nog nooit een Hommage à JP geproefd, ik vind de gewone .... daar ging dan het herdopen over, was misschien niet duidelijk. Ik had ooit zonder proeven de 1989 gekocht. Die was, om een typisch Nederlandse uitdrukking te gebruiken, echt niet te verhapstukken. Dat gezegd zijnde, een 1981 vond ik 18 jaar na de oogst wel best OK.

Jij denkt er makkelijk van af te komen haha. Ik had heel goed gelezen. Als je zegt: "ik vind de gewone AL veel te animaal...dan zeg je daarmee dat de Hommage nog veel erger zou moeten zijn....."
Maar goed, niet belangrijk.

Ik ben grote fan van de 89 en 90er Beaucastel.

En de door jou genoemde 81er......tsja....ik word bijna meteen ontroerd. ONGEKENDE wijn! Misschien wel de allergrootste chateauneuf ooit gemaakt. Jij noemt hem "best ok". Voor mij gaat er uit die regio niets overheen. En deze 81er is op dit moment nog steeds "te jong". Kreeg Beaucastel 1981 voor het eerst in het glas zo'n 9 jaar geleden in restaurant L'Univerre in Bordeaux. Dat was liefde op het 1e gezicht. Sindsdien heb ik iedere fles die ik ben tegengekomen op veilingen gekocht en er inmiddels zo'n 25 stuks bij elkaar gekregen. Daarvan zijn er zo'n 15 reeds gedronken omdat ik niet kon wachten hem aan al mijn wijnmaten te schenken. Hij kreeg vaak 100/100. 2 flessen waren iets minder maar de rest.....woow!

Mocht iemand er nog hebben of weten te liggen.....Slurp
[/quote]
Ik ben van 81, maar mij krijgt ge niet nono Maar het verklaart het topjaar welwijn


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Vinoco - 20-07-2020 09:45 PM

(20-07-2020 09:30 PM)TheWineVet schreef:  
(20-07-2020 10:48 AM)Vinoco schreef:  
(20-07-2020 10:33 AM)wvd schreef:  Nog nooit een Hommage gezien, laat staan geproefd, maar daar ben ik ook niet echt rouwig om. Ik vind de "gewone" Beaucastel al veel te animaal naar mijn neus. Misschien moeten ze die cuvée herdopen in "Hommage à Brett".

Jij moet ook goed lezen hé John. Wink Dat schreef ik: nog nooit een Hommage à JP geproefd, ik vind de gewone .... daar ging dan het herdopen over, was misschien niet duidelijk. Ik had ooit zonder proeven de 1989 gekocht. Die was, om een typisch Nederlandse uitdrukking te gebruiken, echt niet te verhapstukken. Dat gezegd zijnde, een 1981 vond ik 18 jaar na de oogst wel best OK.

Jij denkt er makkelijk van af te komen haha. Ik had heel goed gelezen. Als je zegt: "ik vind de gewone AL veel te animaal...dan zeg je daarmee dat de Hommage nog veel erger zou moeten zijn....."
Maar goed, niet belangrijk.

Ik ben grote fan van de 89 en 90er Beaucastel.

En de door jou genoemde 81er......tsja....ik word bijna meteen ontroerd. ONGEKENDE wijn! Misschien wel de allergrootste chateauneuf ooit gemaakt. Jij noemt hem "best ok". Voor mij gaat er uit die regio niets overheen. En deze 81er is op dit moment nog steeds "te jong". Kreeg Beaucastel 1981 voor het eerst in het glas zo'n 9 jaar geleden in restaurant L'Univerre in Bordeaux. Dat was liefde op het 1e gezicht. Sindsdien heb ik iedere fles die ik ben tegengekomen op veilingen gekocht en er inmiddels zo'n 25 stuks bij elkaar gekregen. Daarvan zijn er zo'n 15 reeds gedronken omdat ik niet kon wachten hem aan al mijn wijnmaten te schenken. Hij kreeg vaak 100/100. 2 flessen waren iets minder maar de rest.....woow!

Mocht iemand er nog hebben of weten te liggen.....Slurp
Ik ben van 81, maar mij krijgt ge niet nono Maar het verklaart het topjaar welwijn
[/quote]

Heb je al Pichon Comtesse 1981 op Bert? Voor mij de mooiste 81er uit Bordeaux.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - vinejo - 20-07-2020 09:49 PM

(20-07-2020 09:45 PM)Vinoco schreef:  
(20-07-2020 09:30 PM)TheWineVet schreef:  
(20-07-2020 10:48 AM)Vinoco schreef:  
(20-07-2020 10:33 AM)wvd schreef:  Nog nooit een Hommage gezien, laat staan geproefd, maar daar ben ik ook niet echt rouwig om. Ik vind de "gewone" Beaucastel al veel te animaal naar mijn neus. Misschien moeten ze die cuvée herdopen in "Hommage à Brett".

Jij moet ook goed lezen hé John. Wink Dat schreef ik: nog nooit een Hommage à JP geproefd, ik vind de gewone .... daar ging dan het herdopen over, was misschien niet duidelijk. Ik had ooit zonder proeven de 1989 gekocht. Die was, om een typisch Nederlandse uitdrukking te gebruiken, echt niet te verhapstukken. Dat gezegd zijnde, een 1981 vond ik 18 jaar na de oogst wel best OK.

Jij denkt er makkelijk van af te komen haha. Ik had heel goed gelezen. Als je zegt: "ik vind de gewone AL veel te animaal...dan zeg je daarmee dat de Hommage nog veel erger zou moeten zijn....."
Maar goed, niet belangrijk.

Ik ben grote fan van de 89 en 90er Beaucastel.

En de door jou genoemde 81er......tsja....ik word bijna meteen ontroerd. ONGEKENDE wijn! Misschien wel de allergrootste chateauneuf ooit gemaakt. Jij noemt hem "best ok". Voor mij gaat er uit die regio niets overheen. En deze 81er is op dit moment nog steeds "te jong". Kreeg Beaucastel 1981 voor het eerst in het glas zo'n 9 jaar geleden in restaurant L'Univerre in Bordeaux. Dat was liefde op het 1e gezicht. Sindsdien heb ik iedere fles die ik ben tegengekomen op veilingen gekocht en er inmiddels zo'n 25 stuks bij elkaar gekregen. Daarvan zijn er zo'n 15 reeds gedronken omdat ik niet kon wachten hem aan al mijn wijnmaten te schenken. Hij kreeg vaak 100/100. 2 flessen waren iets minder maar de rest.....woow!

Mocht iemand er nog hebben of weten te liggen.....Slurp
Ik ben van 81, maar mij krijgt ge niet nono Maar het verklaart het topjaar welwijn


Heb je al Pichon Comtesse 1981 op Bert? Voor mij de mooiste 81er uit Bordeaux.

We dronken ooit Montrose uit 81, zeker ook niet slecht.
En zelfs Siran was verrassend goed.
Troplong Mondot 81 ook gedronken maar herinner me niet meer of ie goed of slecht was...
Slecht dus waarschijnlijk Big Grin


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - TheWineVet - 20-07-2020 09:53 PM

(20-07-2020 09:49 PM)vinejo schreef:  
(20-07-2020 09:45 PM)Vinoco schreef:  
(20-07-2020 09:30 PM)TheWineVet schreef:  
(20-07-2020 10:48 AM)Vinoco schreef:  
(20-07-2020 10:33 AM)wvd schreef:  Nog nooit een Hommage gezien, laat staan geproefd, maar daar ben ik ook niet echt rouwig om. Ik vind de "gewone" Beaucastel al veel te animaal naar mijn neus. Misschien moeten ze die cuvée herdopen in "Hommage à Brett".

Jij moet ook goed lezen hé John. Wink Dat schreef ik: nog nooit een Hommage à JP geproefd, ik vind de gewone .... daar ging dan het herdopen over, was misschien niet duidelijk. Ik had ooit zonder proeven de 1989 gekocht. Die was, om een typisch Nederlandse uitdrukking te gebruiken, echt niet te verhapstukken. Dat gezegd zijnde, een 1981 vond ik 18 jaar na de oogst wel best OK.

Jij denkt er makkelijk van af te komen haha. Ik had heel goed gelezen. Als je zegt: "ik vind de gewone AL veel te animaal...dan zeg je daarmee dat de Hommage nog veel erger zou moeten zijn....."
Maar goed, niet belangrijk.

Ik ben grote fan van de 89 en 90er Beaucastel.

En de door jou genoemde 81er......tsja....ik word bijna meteen ontroerd. ONGEKENDE wijn! Misschien wel de allergrootste chateauneuf ooit gemaakt. Jij noemt hem "best ok". Voor mij gaat er uit die regio niets overheen. En deze 81er is op dit moment nog steeds "te jong". Kreeg Beaucastel 1981 voor het eerst in het glas zo'n 9 jaar geleden in restaurant L'Univerre in Bordeaux. Dat was liefde op het 1e gezicht. Sindsdien heb ik iedere fles die ik ben tegengekomen op veilingen gekocht en er inmiddels zo'n 25 stuks bij elkaar gekregen. Daarvan zijn er zo'n 15 reeds gedronken omdat ik niet kon wachten hem aan al mijn wijnmaten te schenken. Hij kreeg vaak 100/100. 2 flessen waren iets minder maar de rest.....woow!

Mocht iemand er nog hebben of weten te liggen.....Slurp
Ik ben van 81, maar mij krijgt ge niet nono Maar het verklaart het topjaar welwijn


Heb je al Pichon Comtesse 1981 op Bert? Voor mij de mooiste 81er uit Bordeaux.

We dronken ooit Montrose uit 81, zeker ook niet slecht.
En zelfs Siran was verrassend goed.
Troplong Mondot 81 ook gedronken maar herinner me niet meer of ie goed of slecht was...
Slecht dus waarschijnlijk Big Grin
Pichon 81 nog niet gedronken. Uit 81 wel de Siran. Moet hier ergens beschreven staan op dit discussieplatform Tongue
En als ik correct ben 2 jaar geleden op restaurant de Poyferré 81. Die was groots.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - jr02 - 06-10-2020 11:17 AM

(09-10-2019 10:25 PM)jr02 schreef:  Dan toch enkele 2017 ingeslagen (zie bovenstaand bericht Wink )

Maar nu komen ze met 2018 op de proppen en primeur en ...en weeral een flinke duit erbij Gek?

Bron: Magnus
Coudoulet de Beaucastel 2018 (Parker 91-93) Côtes-du-Rhône Rouge, primeurprijs 75 cl: 15,25 + btw = 18,45
Coudoulet de Beaucastel 2018 (Parker 91-93) Côtes-du-Rhône Rouge, primeurprijs 150 cl: 30,50 + btw = 36,90

Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 37,5 cl: 28,75+ btw = 34,79
Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 75 cl: 57,50 + btw = 69,58
Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 150 cl: 114,79 + btw = 138,90
Ter info:
Volgende aanbieding Magnus wijnen: gelukkig blijven de prijzen status quo applaus

Coudoulet de Beaucastel 2019 Côtes-du-Rhône Rouge, 75 cl: 15,25 + btw = 18,45
Coudoulet de Beaucastel 2019 Côtes-du-Rhône Rouge, 150 cl: 30,50 + btw = 36,90

Château de Beaucastel 2019 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 37,5 cl: 28,75+ btw = 34,79
Château de Beaucastel 2019 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 75 cl: 57,50 + btw = 69,58
Château de Beaucastel 2019 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 150 cl: 114,79 + btw = 138,90
Château de Beaucastel 2019 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 300 cl: 243,72 + btw = 294,90


Ik kon het niet laten mij toch nog een Beaucastel @ 69.58 aan te schaffen.


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - jr02 - 28-10-2022 12:17 AM

(06-10-2020 11:17 AM)jr02 schreef:  
(09-10-2019 10:25 PM)jr02 schreef:  Dan toch enkele 2017 ingeslagen (zie bovenstaand bericht Wink )

Maar nu komen ze met 2018 op de proppen en primeur en ...en weeral een flinke duit erbij Gek?

Bron: Magnus
Coudoulet de Beaucastel 2018 (Parker 91-93) Côtes-du-Rhône Rouge, primeurprijs 75 cl: 15,25 + btw = 18,45
Coudoulet de Beaucastel 2018 (Parker 91-93) Côtes-du-Rhône Rouge, primeurprijs 150 cl: 30,50 + btw = 36,90

Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 37,5 cl: 28,75+ btw = 34,79
Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 75 cl: 57,50 + btw = 69,58
Château de Beaucastel 2018 (Parker 95-97) Châteauneuf-du-Pape Rouge, primeurprijs 150 cl: 114,79 + btw = 138,90
Ter info:
Volgende aanbieding Magnus wijnen: gelukkig blijven de prijzen status quo applaus

Coudoulet de Beaucastel 2019 Côtes-du-Rhône Rouge, 75 cl: 15,25 + btw = 18,45
Coudoulet de Beaucastel 2019 Côtes-du-Rhône Rouge, 150 cl: 30,50 + btw = 36,90

Château de Beaucastel 2019 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 37,5 cl: 28,75+ btw = 34,79
Château de Beaucastel 2019 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 75 cl: 57,50 + btw = 69,58
Château de Beaucastel 2019 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 150 cl: 114,79 + btw = 138,90
Château de Beaucastel 2019 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 300 cl: 243,72 + btw = 294,90


Ik kon het niet laten mij toch nog een Beaucastel @ 69.58 aan te schaffen.

2019 & 2020... heel mooie 'Top'jaren voor de Rhône wijnen. 2020 kreeg tov 2019 een kleine indexaanpassing maar ik heb een vermoeden dat de werken @ Beaucastel duurder zijn dan geschat waardoor ze 'subtiel' hun prijzen moet opdrijven banghead
De 2021 vergelijken ze met 2000 en 2012.

Onderstaand de prijzen van Magnus, Thienpont doet er nog een schepje bovenop.

- Coudoulet de Beaucastel 2021 Côtes-du-Rhône Rouge, 75 cl: 20,66 + btw = 25,00
- Coudoulet de Beaucastel 2021 Côtes-du-Rhône Rouge, 150 cl: 45,45 + btw = 55,00

- Château de Beaucastel 2021 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 37,5 cl: 37,19 + btw = 45,00
- Château de Beaucastel 2021 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 75 cl: 74,38 + btw = 90,00 (Thienpont 109€)
- Château de Beaucastel 2021 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 150 cl: 152,89 + btw = 185,00
- Château de Beaucastel 2021 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 300 cl: 314,05 + btw = 380,00

(Beaucastel 2020: was in primeur 72€)

Ik pas shoot


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - wvd - 28-10-2022 02:43 PM

(28-10-2022 12:17 AM)jr02 schreef:  2019 & 2020... heel mooie 'Top'jaren voor de Rhône wijnen. 2020 kreeg tov 2019 een kleine indexaanpassing maar ik heb een vermoeden dat de werken @ Beaucastel duurder zijn dan geschat waardoor ze 'subtiel' hun prijzen moet opdrijven banghead
De 2021 vergelijken ze met 2000 en 2012.

Onderstaand de prijzen van Magnus, Thienpont doet er nog een schepje bovenop.

- Coudoulet de Beaucastel 2021 Côtes-du-Rhône Rouge, 75 cl: 20,66 + btw = 25,00
- Coudoulet de Beaucastel 2021 Côtes-du-Rhône Rouge, 150 cl: 45,45 + btw = 55,00

- Château de Beaucastel 2021 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 37,5 cl: 37,19 + btw = 45,00
- Château de Beaucastel 2021 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 75 cl: 74,38 + btw = 90,00 (Thienpont 109€)
- Château de Beaucastel 2021 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 150 cl: 152,89 + btw = 185,00
- Château de Beaucastel 2021 Châteauneuf-du-Pape Rouge, 300 cl: 314,05 + btw = 380,00

(Beaucastel 2020: was in primeur 72€)

Ik pas shoot

Daar zou ik ook voor passen. Daarom moet ik net nog in een andere discussie schrijven dat je nog zo'n geweldige rqp vindt in L-R en Rhône...Rolleyes
Maar daar blijf ik bij, er zijn ook in deze regio een paar beroemde / gevraagde domeinen en ja, dat moet je op één of ander moment loslaten hé...


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Smaakatleet - 19-03-2023 10:51 AM

Ch9 rouge 2011.

Blind voorgeschoteld gekregen.

Aha ne Châteauneuf !
Wanneer deze woorden me ontglippen is dat meestal niet echt super positief.
Daar mijn aversie voor dit soort stereotype wijnen nog steeds leeft.

Maar na 10 minuten ondergaat deze 12-jarige adolescent precies een metamorfose.

Elegant in Rhône termen, sappig, goed gedragen zuren.

Ja mij rest enkel nog te zeggen dank u om dit te willen delen!


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Jef - 19-03-2023 10:57 AM

Nog een magnum van 1999 liggen.
Is deze nog goed?


RE: Château de Beaucastel - Châteauneuf-du-Pape - Smaakatleet - 19-03-2023 11:04 AM

Dat zal proefondervindelijk duidelijk moeten worden.
Het hangt er ook vanaf wat je er van verwacht.

Zo een leeftijd zou ik kijken voor oftewel grote glazen en een gezonde dorst .

Of optie twee een goed gevulde tafel.
You never know, beter een grote fles delen met veel geliefden.
Dan ze te openen en ze keert te snel omdat je niet mee kan met de evolutie.