Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 2 stemmen - gemiddelde waardering is 3.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Château Hosanna, Pomerol
05-04-2011, 08:21 PM
Bericht: #1
Château Hosanna, Pomerol
Château Hosanna 2000

Domein ligt tegenover Pétrus en tussen Lafleur en Vieux Château Certan. Eigendom sinds 1999 van Jean-Pierre Moueix die het kocht als Château Certan Giraud. Om kort te gaan want de geschiedenis is wat ingewikkelder dan dit. Aan Olaf om alles eens goed uit te leggen Wink.
De gemiddelde leeftijd van de stokken is 40 jaar (25-50 jaar), totale aanplant 4.5 ha. 70% Merlot en jawel 30% Cabernet FRANC ! 18 maanden eik, waarvan de helft nieuw.

De fles werd ongeveer een 6 tal uren gekaraffeerd. Met Tom noteerde ik het volgende. Onmiddellijk valt de enorme expansieve neus op van kruidigheid, zwart fruit, grafiet, tabak, hout, peper en tertiaire indrukken van truffel. In de mond terug zwart fruit, kruidig, pittige tannines ,dit alles verweven in een lange finale. Zeer succulent. Fluwelig in het middenstuk. Alles wat een zeer grote Bordeaux moet hebben.
We waren opnieuw enorm onder de indruk van rechteroever, en vooral van z'n finesse en elegantie. Hallelujah !

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-04-2011, 09:01 PM
Bericht: #2
RE: Château Hosanna, Pomerol
HOSANNA IN DEN HOGE!

Topbordeaux, de 2000 bezit het perfecte evenwicht tussen evolutie en het nog aanwezige fruit.
Graag meer van dit...

The quality of a wine lies in the second half of the bottle.
05-04-2011, 10:28 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-04-2011 om 10:29 PM door doc.)
Bericht: #3
RE: Château Hosanna, Pomerol
Eigenlijk vind ik het een pleidooi om je wijn te drinken op dit kantelmoment. Tussen tertiair en nog aanwezigheid van fruit... Hadden met die Lafleur 1996 eigenlijk ook die ervaring en tevens met de wijnen gedronken bij Mos. 't Is hier stil vanavond, sssst Sad 't gaat nochtans eens over een ouwe goeie Bdx !

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-04-2011, 10:44 PM
Bericht: #4
RE: Château Hosanna, Pomerol
Ja, heel stil de laatste dagen... Misschien storm op komst? Wink

Kan me wel voorstellen dat ie goed was- ik dronk de Certan Guiraud 1995 (zie http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...rules.html ) en die was, ik citeer, 'wonderlijk'.

ps: Guess met welke kreet ik het berichtje afsloot... Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-04-2011, 11:12 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-04-2011 om 11:13 PM door doc.)
Bericht: #5
RE: Château Hosanna, Pomerol
Amai, die gerechtjes moeten gesmaakt hebben ! Je hebt echt nieuwe-man allures Jo, op voorwaarde dat je die zelf hebt klaargemaakt natuurlijk Slurp

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-04-2011, 11:41 PM
Bericht: #6
RE: Château Hosanna, Pomerol
Heb ooit Hosanna 2003 en 2004 geproefd, was in 2009..
Toen allebei nog veel te jong en spijtiggenoeg op een moment dat ik al heel wat wijn had gedronken. Weet wel nog dat de wijnen ongelooflijk lekker waren, dus dat proeven moet ik nog eens overdoen in nuchtere toestand
05-04-2011, 11:49 PM
Bericht: #7
RE: Château Hosanna, Pomerol
Hier zitten we toch dik in de 75+ en voor de betere jaren 100+ categorie nietwaar en dan bedoel ik niet de puntjes ...?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
06-04-2011, 12:09 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-04-2011 om 12:10 AM door doc.)
Bericht: #8
RE: Château Hosanna, Pomerol
(05-04-2011 11:41 PM)Jan VG schreef:  Heb ooit Hosanna 2003 en 2004 geproefd, was in 2009..
Toen allebei nog veel te jong en spijtiggenoeg op een moment dat ik al heel wat wijn had gedronken. Weet wel nog dat de wijnen ongelooflijk lekker waren, dus dat proeven moet ik nog eens overdoen in nuchtere toestand

"Vol zijn hemel en aarde van uw heerlijkheid ...."

Ze hadden het blijkbaar al langer door die gasten ...Smile
(05-04-2011 11:49 PM)koen schreef:  Hier zitten we toch dik in de 75+ en voor de betere jaren 100+ categorie nietwaar en dan bedoel ik niet de puntjes ...?

De puntjes trouwens ook hoor...

Buvez du vin et vivez joyeux !
06-04-2011, 09:57 AM
Bericht: #9
RE: Château Hosanna, Pomerol
(05-04-2011 11:12 PM)dr_magooo schreef:  Amai, die gerechtjes moeten gesmaakt hebben ! Je hebt echt nieuwe-man allures Jo, op voorwaarde dat je die zelf hebt klaargemaakt natuurlijk Slurp

Mijn vrouw heeft geen nieuwe man nodig want de ouwe is nog niet versleten (ze kookt trouwens fantastisch) Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-04-2011, 01:53 PM
Bericht: #10
RE: Château Hosanna, Pomerol
2 jaar terug, ooit Certan Giraud (96 als ik mij niet vergis) geproefd en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet onder de indruk was...
03-12-2011, 12:26 PM
Bericht: #11
Information RE: Château Hosanna, Pomerol
(05-04-2011 10:28 PM)dr_magooo schreef:  Eigenlijk vind ik het een pleidooi om je wijn te drinken op dit kantelmoment. Tussen tertiair en nog aanwezigheid van fruit...

Absoluut voorstander van. A point, rond en soepel maar met structuur. Fruit en bos, versmolten maar met fraîcheur. En een bouquet dat open is, een mond die uitnodigend is. (Hmmm klinkt toch wat raar Confused)

Gisteren de '03 geproefd, in dat perfecte stadium waren we natuurlijk nog niet. Neus die me bijblijft: rood fruit en allerhande bloemenparfums. Eerder een neus van een St Emilion - ik dacht aan Figeac -, dan van een Pomerol. (Bij Parker gelezen. Hij maakt de opmerking dat het domein vlakbij Cheval Blanc ligt) Mooi, fris, complex. Mond was in orde, zeer drinkbaar en overduidelijk klasse, maar nog zeer "tight". Een beetje dicht genepen. Toch nog een aantal jaar wachten. Geen liefde op het eerste gezicht voor mij.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
03-12-2011, 01:00 PM
Bericht: #12
RE: Château Hosanna, Pomerol
(03-12-2011 12:26 PM)Matten schreef:  Eerder een neus van een St Emilion - ik dacht aan Figeac -, dan van een Pomerol.

Hoe, en bij een Figeac denk ik altijd aan een Pomerol...? Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
03-12-2011, 01:47 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-12-2011 om 01:47 PM door Mt.)
Bericht: #13
RE: Château Hosanna, Pomerol
Verwarrende wijnen die rechteroevers cheers. De enige Figeac die ooit dronk - '02 - vond ik (veel) beter dan deze Hosanna.
Meer karakter, meer spanning.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
04-12-2011, 03:22 PM
Bericht: #14
RE: Château Hosanna, Pomerol
Hou er ook rekening mee dat 2003 op zijn zachtst gezegd geen pomerol-jaar was (merlot verbrand).
28-12-2011, 01:59 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-12-2011 om 02:05 AM door doc.)
Bericht: #15
RE: Château Hosanna, Pomerol
Hosanna 2001

Wat ceder en tabaktoetsen (eerder zelfs wat koffie) bovenop nog frisse fruitige expressies van kersjes en bramen. Fruitige aanzet aanzet van donkerrood en zwart fruit met nog presente zuren in de lengte die zorgen voor finesse en spankracht. Heel mooi evenwicht, perfect af, fluwelige tannines met opvallende fraîcheur. Wat een finesse. Dit is een grote Pomerol !! In den hoge ...'t Zal gauw Pasen zijn.

Buvez du vin et vivez joyeux !
28-12-2011, 10:14 PM
Bericht: #16
RE: Château Hosanna, Pomerol
Reeds naar het einde toe van de degustatie, dus nota s zijn iets minder klaar ;-)

Dit noteerde ik letterlijk:
ZACHT en toch KRACHT
KOFFIE en TABAK
ROZIJN en GEDROOGDE PRUIM (Alexandra Colen)

Mond is ROMIG, VOL en ZACHT.
EVENWICHT en FINESSE
Gewoon AF.

93/100

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-12-2011, 01:19 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-12-2011 om 01:43 AM door doc.)
Bericht: #17
RE: Château Hosanna, Pomerol
't Etiket heeft iets dubbels.
En toch, het wil niet protserig of opgesmukt zijn, niet opdringerig of verleidend maar bescheiden eenvoud, fijnzinnig en vrouwelijk, slank en teer, het zegt " ik sta voor mezelf"... Da's Hosanna. Minzaam...Heart elke keer !


[Afbeelding: images?q=tbn:ANd9GcSUrQvGJRdGkpMWJQ6arFy...241J9joNXg]

Buvez du vin et vivez joyeux !
29-12-2011, 12:13 PM
Bericht: #18
RE: Château Hosanna, Pomerol
(29-12-2011 01:19 AM)dr_magooo schreef:  't Etiket heeft iets dubbels.
En toch, het wil niet protserig of opgesmukt zijn, niet opdringerig of verleidend maar bescheiden eenvoud, fijnzinnig en vrouwelijk, slank en teer, het zegt " ik sta voor mezelf"... Da's Hosanna. Minzaam...Heart elke keer !

Ik vond het eerder iets hebben van een Mclaren valley label... Vond dit het minst aantrekkelijke aspect van de wijn, maar da s niet erg natuurlijk ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
29-12-2011, 07:18 PM
Bericht: #19
RE: Château Hosanna, Pomerol
Moet ik niet veel meer aan toevoegen he Wink. Misschien toch eens wijzen op het grote verschil met de '03 die nog jaren nodig heeft. Maar content om te zien dat dit top is.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
30-12-2011, 02:25 AM
Bericht: #20
RE: Château Hosanna, Pomerol
Ik nam het hier op een speelse manier op voor dit weinig inspirerende etiket jongens....Big Grin Mmmm blijkbaar niet zo erg gelukt dus....

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-01-2015, 11:13 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-01-2015 om 11:14 PM door Mathijs81.)
Bericht: #21
RE: Château Hosanna, Pomerol
Ik mocht deze avond een Certain-Giraud 1998 degusteren - fles gekocht bij particulier.
Had begrepen dat dit het laatste jaar onder die naam was, vanaf 1999 onder Hosanna.

Velen hadden mij gezegd niet te lang te wachten met deze wijn, en ze hadden blijkbaar gelijk.
Een meer dan aangenaam boeket bij het openen en initieel een leuke afdronk, goede hoop voor meer.
Maar de wijn ging na een tijdje bergaf en gaf een waterige indruk ipv van de vlezige Pomerol smaak.

Gelukkig had ik er maar eentje en kostte ie niet al te veel ... 82/100 ?

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
20-06-2015, 11:09 PM
Bericht: #22
RE: Château Hosanna, Pomerol
Spanning ... de eerste fles van de kist Hosanna 2006 Slurp - samen met MrCoone.
Weinig goed nieuws te verwachten over dit jaartal, maar tegen de stroom in .... sublieme wijn.
OK, misschien ben ik wat bevooroordeeld gezien mijn passie voor Pomerol, maar deze Hosanna is verrassend.

Direct een stevige en indringende neus, zeer intens qua smaak en lang qua afdronk.

Benieuwd wat deze Hosanna in de betere jaren zal geven ... 2006 is alvast TOP.

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
21-06-2015, 12:03 PM
Bericht: #23
RE: Château Hosanna, Pomerol
(20-06-2015 11:09 PM)Mathijs81 schreef:  Spanning ... de eerste fles van de kist Hosanna 2006 Slurp - samen met MrCoone.
Weinig goed nieuws te verwachten over dit jaartal, maar tegen de stroom in .... sublieme wijn.
OK, misschien ben ik wat bevooroordeeld gezien mijn passie voor Pomerol, maar deze Hosanna is verrassend.

Direct een stevige en indringende neus, zeer intens qua smaak en lang qua afdronk.

Benieuwd wat deze Hosanna in de betere jaren zal geven ... 2006 is alvast TOP.

Mathijs

Inderdaad een zalige wijn. Vooral die volle smaak, die ik zo waardeer in een Pomerol.

Een toppertje!

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
21-06-2015, 09:44 PM
Bericht: #24
RE: Château Hosanna, Pomerol
Vooral die volle smaak, die ik zo waardeer in een Pomerol.

Eigenlijk, als ik er bij stil sta, bedenk ik dat ik nog maar weinig Pomerols heb gedronken in mijn leven. Ik heb er zelfs geen liggen (shame on me!!!!). Maar die enkele knappe (en dan denk ik vooral aan oude Sales (1990), en natuurlijk de Clinet 2007 en Nenin 2005 van Mathijs) gaven inderdaad een knappe, romige en volle smaak. Ik MOET dringend wat Pomerol kopen. Maar de goede zijn zo duur...
Welke zijn P/Q super? Help me!!

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
21-06-2015, 09:50 PM
Bericht: #25
RE: Château Hosanna, Pomerol
(21-06-2015 09:44 PM)TheWineVet schreef:   Vooral die volle smaak, die ik zo waardeer in een Pomerol.

Eigenlijk, als ik er bij stil sta, bedenk ik dat ik nog maar weinig Pomerols heb gedronken in mijn leven. Ik heb er zelfs geen liggen (shame on me!!!!). Maar die enkele knappe (en dan denk ik vooral aan oude Sales (1990), en natuurlijk de Clinet 2007 en Nenin 2005 van Mathijs) gaven inderdaad een knappe, romige en volle smaak. Ik MOET dringend wat Pomerol kopen. Maar de goede zijn zo duur...
Welke zijn P/Q super? Help me!!

Chateau Mazeyres P/K voor mij absoluut een TOP Pomerol Wink

Save water drink wine!
21-06-2015, 10:36 PM
Bericht: #26
RE: Château Hosanna, Pomerol
(21-06-2015 09:44 PM)TheWineVet schreef:   Vooral die volle smaak, die ik zo waardeer in een Pomerol.
Eigenlijk, als ik er bij stil sta, bedenk ik dat ik nog maar weinig Pomerols heb gedronken in mijn leven. Ik MOET dringend wat Pomerol kopen.
Hier nog zo ene....
Ik heb 1 Vieux Chateau Certan liggen en heb ooit een Trotanoy 2004 gedronken, voor de rest nada....
Ik moet ook dringend es op zoek naar Pomerol!!

Live your life to the fullest, because it only happens once...
22-06-2015, 11:10 AM
Bericht: #27
RE: Château Hosanna, Pomerol
(21-06-2015 09:44 PM)TheWineVet schreef:   Vooral die volle smaak, die ik zo waardeer in een Pomerol.

Eigenlijk, als ik er bij stil sta, bedenk ik dat ik nog maar weinig Pomerols heb gedronken in mijn leven. Ik heb er zelfs geen liggen (shame on me!!!!). Maar die enkele knappe (en dan denk ik vooral aan oude Sales (1990), en natuurlijk de Clinet 2007 en Nenin 2005 van Mathijs) gaven inderdaad een knappe, romige en volle smaak. Ik MOET dringend wat Pomerol kopen. Maar de goede zijn zo duur...
Welke zijn P/Q super? Help me!!

Goh, volgende Pomerolletjes kan je nog voor een deftige prijs kopen, vind ik:

- Château de la Commanderie (2011 gekocht voor 14,10 euro). Veel goeds van gehoord, maar deze nog niet geproefd
- Château La Pointe, betaal je rond de 30 euro
- Fugue de Nenin, 2e wijn van Château Nenin (rond de 25 euro) en een zalige wijn.
- Le Petit Enclos, 2e wijn van Château l'Enclos (rond de 20 euro)

Enfin, vooral veel ontdekken hé :-)

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
22-06-2015, 05:17 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-06-2015 om 05:18 PM door TheWineVet.)
Bericht: #28
RE: Château Hosanna, Pomerol
(21-06-2015 09:50 PM)Benz schreef:  
(21-06-2015 09:44 PM)TheWineVet schreef:   Vooral die volle smaak, die ik zo waardeer in een Pomerol.

Eigenlijk, als ik er bij stil sta, bedenk ik dat ik nog maar weinig Pomerols heb gedronken in mijn leven. Ik heb er zelfs geen liggen (shame on me!!!!). Maar die enkele knappe (en dan denk ik vooral aan oude Sales (1990), en natuurlijk de Clinet 2007 en Nenin 2005 van Mathijs) gaven inderdaad een knappe, romige en volle smaak. Ik MOET dringend wat Pomerol kopen. Maar de goede zijn zo duur...
Welke zijn P/Q super? Help me!!

Chateau Mazeyres P/K voor mij absoluut een TOP Pomerol Wink

thank you. Eens proberen, zeker?
(22-06-2015 11:10 AM)Mr Coone schreef:  
(21-06-2015 09:44 PM)TheWineVet schreef:   Vooral die volle smaak, die ik zo waardeer in een Pomerol.

Eigenlijk, als ik er bij stil sta, bedenk ik dat ik nog maar weinig Pomerols heb gedronken in mijn leven. Ik heb er zelfs geen liggen (shame on me!!!!). Maar die enkele knappe (en dan denk ik vooral aan oude Sales (1990), en natuurlijk de Clinet 2007 en Nenin 2005 van Mathijs) gaven inderdaad een knappe, romige en volle smaak. Ik MOET dringend wat Pomerol kopen. Maar de goede zijn zo duur...
Welke zijn P/Q super? Help me!!

Goh, volgende Pomerolletjes kan je nog voor een deftige prijs kopen, vind ik:

- Château de la Commanderie (2011 gekocht voor 14,10 euro). Veel goeds van gehoord, maar deze nog niet geproefd
- Château La Pointe, betaal je rond de 30 euro
- Fugue de Nenin, 2e wijn van Château Nenin (rond de 25 euro) en een zalige wijn.
- Le Petit Enclos, 2e wijn van Château l'Enclos (rond de 20 euro)

Enfin, vooral veel ontdekken hé :-)

thank you

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
26-06-2016, 10:35 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-06-2016 om 10:36 AM door Mathijs81.)
Bericht: #29
RE: Château Hosanna, Pomerol
Gisteren die ene verloren fles een nuttige bestemming gegeven ... Slurp

Certan-Giraud 1995 ( vorige naam, sedert 1999 omgetoverd in Hosanna )

+ Kleur - zeer ontwikkeld, al flink wat bruine toetsen aanwezig
+ Neus - verrassend. Zeker atypisch Pomerol, leunt eerder naar linkeroever - gebrande, licht houterige toetsen.
+ Smaak - mooi afgeronde tannines, zeer licht en zacht in de mond
+ Afdronk - licht, verfijnd, wel een beetje viezigheid ( moeilijk uit te leggen ).

Na het vierde uur viel de wijn op haar gat en toonde duidelijke sporen van oxidatie.
Met zekerheid een wijn op haar retour, maar doet dit met de nodige finesse en elegantie

   

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
16-11-2016, 11:39 PM
Bericht: #30
RE: Château Hosanna, Pomerol
Hosanna 2003

Mijn laatste fles van 2003, hierna enkel nog 2006 / 2008 / 2011.
Zeer fair benaderd, daar 2003 niet echt Pomerol vriendelijk zou zijn.
Een viertal uurtjes in karaf, mooi open bloeien tussen 16-18°C.

+ Kleur - toch al wat sporen van ouderdom ( rand )
+ Neus - confituur, vurig, rokerig, hout, rode bessen, toast, pruimen, een hint van Rhône (?)
+ Smaak - licht, maar toch warm, rode bessen ( aalbessen ), frisheid, mooi versmolten wijn
+ Afdronk - mooi, fluweel, nog ietwat lichte tannines, donker fruit, rood snoep

Al bij al, niet het bommetje dat ik kon / wou verwachten, maar mooi gemaakt.

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !


Ga naar locatie: