Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
22-05-2011, 10:54 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-05-2011 om 01:21 PM door vinejo.)
Bericht: #1
La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
Vandaag hadden Matten en ik het genot om la mission haut-brion '86 te proeven en voor de nieuwsschierigen... dit wijntje heeft een heerlijke tertiaire neus, een mand vol paddestoelen, van shi-take tot eekhoorntjesbrood, met daarbij een vlezige en hout toets en toch wat mos ook. In de mond was het een ander verhaal. Na een decantering van een uurtje (en dat heeft hij echt wel nodig) verkregen we een complexe krachtige tertiaire wijn met champignons, spek en het volledige gamma van tertiaire toetsen. De nadronk was echter storend, een overdreven houttoets en groene tannines deden deze wijn de das om voor mij. Als het ware maakt het de wijn een beetje zerp. Klassewijn zeker, complexiteit, structuur en kracht zijn mooi, de algemene lekkerheidsfactor laat door de Woodie Woodpecker groene tannineuze nadronk te wensen over, vandaar een 90 punten... zowel gruaud larose en mouton rothschild van 86 waren beter.
23-05-2011, 11:18 AM
Bericht: #2
RE: La mission Haut-Brion 1986
(22-05-2011 10:54 PM)vincent schreef:  Vandaag hadden Matten en ik het genot om la mission haut-brion '86 te proeven en voor de nieuwsschierigen... dit wijntje heeft een heerlijke tertiaire neus, een mand vol paddestoelen, van shi-take tot eekhoorntjesbrood, met daarbij een vlezige en hout toets en toch wat mos ook. In de mond was het een ander verhaal. Na een decantering van een uurtje (en dat heeft hij echt wel nodig) verkregen we een complexe krachtige tertiaire wijn met champignons, spek en het volledige gamma van tertiaire toetsen. De nadronk was echter storend, een overdreven houttoets en groene tannines deden deze wijn de das om voor mij. Als het ware maakt het de wijn een beetje zerp. Klassewijn zeker, complexiteit, structuur en kracht zijn mooi, de algemene lekkerheidsfactor laat door de Woodie Woodpecker groene tannineuze nadronk te wensen over, vandaar een 90 punten... zowel gruaud larose en mouton rothschild van 86 waren beter.

ik heb in het verleden gemerkt dat sommige oude bordeaux (la mission elke keer opnieuw, zelfs in jongere jaren) echt wel baat heeft bij karafferen (of gewoon de fles een 10-tal uur op voorhand open doen) zeker om de soms storende afdronk wat te beteren

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
23-05-2011, 08:08 PM
Bericht: #3
RE: La mission Haut-Brion 1986
(23-05-2011 11:18 AM)jazzper schreef:  
(22-05-2011 10:54 PM)vincent schreef:  Vandaag hadden Matten en ik het genot om la mission haut-brion '86 te proeven en voor de nieuwsschierigen... dit wijntje heeft een heerlijke tertiaire neus, een mand vol paddestoelen, van shi-take tot eekhoorntjesbrood, met daarbij een vlezige en hout toets en toch wat mos ook. In de mond was het een ander verhaal. Na een decantering van een uurtje (en dat heeft hij echt wel nodig) verkregen we een complexe krachtige tertiaire wijn met champignons, spek en het volledige gamma van tertiaire toetsen. De nadronk was echter storend, een overdreven houttoets en groene tannines deden deze wijn de das om voor mij. Als het ware maakt het de wijn een beetje zerp. Klassewijn zeker, complexiteit, structuur en kracht zijn mooi, de algemene lekkerheidsfactor laat door de Woodie Woodpecker groene tannineuze nadronk te wensen over, vandaar een 90 punten... zowel gruaud larose en mouton rothschild van 86 waren beter.

ik heb in het verleden gemerkt dat sommige oude bordeaux (la mission elke keer opnieuw, zelfs in jongere jaren) echt wel baat heeft bij karafferen (of gewoon de fles een 10-tal uur op voorhand open doen) zeker om de soms storende afdronk wat te beteren

Hoe raar ook, ik denk dat dit kan kloppen.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
24-05-2011, 01:43 AM
Bericht: #4
RE: La mission Haut-Brion 1986
kan ik nog eens beamen. Vandaag het laatste glas La Mission. Zuren veel minder, wijn zeer lekker..

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
24-05-2011, 09:53 AM
Bericht: #5
RE: La mission Haut-Brion 1986
En ik was niet bij dat laatste glas... snik*

We weten dan voor de toekomst wat te doen, maar wie verwacht zoiets bij een 25 jaar oude fles.
24-05-2011, 10:46 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-05-2011 om 10:47 AM door koen.)
Bericht: #6
RE: La mission Haut-Brion 1971
Heb er hier nog eentje van 71 liggen maar die durf ik toch niet 10 uur op voorhand opendoen ... of toch?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
24-05-2011, 11:12 AM
Bericht: #7
RE: La mission Haut-Brion 1986
Als je je verjaardagsfeestje al van 's middags laat beginnen is er geen probleem he koen Wink
24-05-2011, 11:24 AM
Bericht: #8
RE: La mission Haut-Brion 1986
(24-05-2011 11:12 AM)33S schreef:  Als je je verjaardagsfeestje al van 's middags laat beginnen is er geen probleem he koen Wink

oei ... dan moet ik dringend nog wat extra flessen van 1971 vinden want anders houden we het geen 10 uur vol Big Grin

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
24-05-2011, 11:09 PM
Bericht: #9
RE: La mission Haut-Brion 1986
Spaar er nog maar ene voor op dat ander feestje !

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-05-2011, 11:22 PM
Bericht: #10
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
:-) druivenfeest in de streek:-)

Wine is sunlight , held together by water !
10-04-2012, 09:27 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-04-2012 om 09:28 PM door Mt.)
Bericht: #11
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
Laatste slokken van een fles La Mission Haut-Brion 1997. Zeer lekkere, versmolten Pessac met finesse en rondheid. Toch een "grotere" wijn in een verguisd jaar. En nu perfect à point met nog de nodige materie als reserve. Neus met zwarte truffel, leder, tabak, "bossig", mossig, zwart en rood fruit. Mond met frisheid en lengte. (Volgende week is het mijn verjaardag, de voorbereidingen zijn begonnen applaus)

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
10-04-2012, 09:32 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-04-2012 om 09:33 PM door doc.)
Bericht: #12
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
(10-04-2012 09:27 PM)Matten schreef:  Laatste slokken van een fles La Mission Haut-Brion 1997. Zeer lekkere, versmolten Pessac met finesse en rondheid. Toch een "grotere" wijn in een verguisd jaar. En nu perfect à point met nog de nodige materie als reserve. Neus met zwarte truffel, leder, tabak, "bossig", mossig, zwart en rood fruit. Mond met frisheid en lengte. (Volgende week is het mijn verjaardag, de voorbereidingen zijn begonnen applaus)

Verbouwingen ? Soutirage en botteling van eigen huiscuvée ? Belooft als de Mission nog maar de voorbereiding is applaus applaus

Buvez du vin et vivez joyeux !
10-04-2012, 10:00 PM
Bericht: #13
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
En we zijn nog altijd bezig Slurp!

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
12-04-2012, 11:29 PM
Bericht: #14
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
Lekker eh matten, ooit ook eens ergens gedronken
http://csp.skynetblogs.be/archive/2010/0...-reds.html
En dan zijn het nog maar voorbereidingen...... Ik heb tijd volgende week:-)

Wine is sunlight , held together by water !
13-04-2012, 11:49 AM
Bericht: #15
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
Mooi! Precies minder tertiair dan ons flesje. Het wil maar niet lukken he om eens samen een glas te drinken. Volgend Ardennenoffensief?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
13-04-2012, 12:24 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-04-2012 om 12:25 PM door doc.)
Bericht: #16
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
(13-04-2012 11:49 AM)Matten schreef:  Mooi! Precies minder tertiair dan ons flesje. Het wil maar niet lukken he om eens samen een glas te drinken. Volgend Ardennenoffensief?

Jullie zitjes zijn bij deze besteld ! cheers vermoedelijk laatste WE september ...

Buvez du vin et vivez joyeux !
13-04-2012, 12:41 PM
Bericht: #17
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
applaus

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
14-04-2012, 02:28 PM
Bericht: #18
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
Daar zitten nog bijna 6 maanden tussen... moet toch nog iets mogelijk zijn:-)
Mss in de buurt van de Makro in Eke :-):-)

Wine is sunlight , held together by water !
14-04-2012, 04:52 PM
Bericht: #19
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
Inderdaad veel te lang! Ergens in de zomer?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
22-07-2012, 10:35 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-07-2012 om 10:40 PM door doc.)
Bericht: #20
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
2001

Aanvankelijk toch wat gesloten neus. Na een tijdje gaf hij zich wat meer. M'n eerste Mission, 'k was verrast. , animaal, nog heel mooi op het fruit,... en het verschil met andere Pessac ? De extra punch. Structuur. Ultieme balans tussen kracht en finesse. Zijdig, fluwelig, lengte. Man wat een wijn. Op naar de Haut-Brion Big Grin 93

Buvez du vin et vivez joyeux !
22-07-2012, 11:47 PM
Bericht: #21
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
Haut Brion 93... of 01? :-) Dat is toch nog een ander kaliber zonne
Moet een zalige zondag geweest zijn?

Wine is sunlight , held together by water !
23-07-2012, 10:04 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-07-2012 om 10:06 AM door Mt.)
Bericht: #22
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
(22-07-2012 10:35 PM)dr_magooo schreef:  2001

Aanvankelijk toch wat gesloten neus. Na een tijdje gaf hij zich wat meer. M'n eerste Mission, 'k was verrast. , animaal, nog heel mooi op het fruit,... en het verschil met andere Pessac ? De extra punch. Structuur. Ultieme balans tussen kracht en finesse. Zijdig, fluwelig, lengte. Man wat een wijn. Op naar de Haut-Brion Big Grin 93

Op naar de Haut-Brion? Oké. Andere wijn, maar wel van hetzelfde niveau. Er zijn mannen die La Mission verkiezen.

De 2001 proefde ik +-3 jaar geleden al eens, en wou dat ik nu een TN van de blog kon halen, maar is nergens te vinden. Ik herinner me wel dat pas 's anderendaags de echte charme naar bovenkwam. En dat die stevige structuur zeer weinig veranderd is op drie jaar tijd. Zeer robuuste jongen (met veel charme) en op dat vlak ook de grootste klasbak tijdens "Op een avond aan zee". En op dat vlak verbleekten de twee jongere Papes ('03 en '02): La Mission speelt in een andere liga.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
23-07-2012, 02:45 PM
Bericht: #23
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
MHB 2001 ook gedronken, ondertussen al meer dan 4 jaar geleden (heb nog een flesje liggen Big Grin)
http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...-bert.html

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-07-2012, 09:59 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-07-2012 om 09:59 PM door Pietn.)
Bericht: #24
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
heb in wijnen declerck gezien in bissegem dat ze de 2004 MHB verkopen aan 110 euro: ben aan het denken om zo eentje te kopen voor de dag na mijn trouw. teveel geld? of zen prijs waard?
25-07-2012, 10:02 PM
Bericht: #25
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
Zou je daar niet iets langer mee wachten dan de dag na je trouw? Lijkt me niet meteen de ideale moment wanneer het de dag zelf een beetje zwaar geweest is....

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
25-07-2012, 10:04 PM
Bericht: #26
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
(25-07-2012 10:02 PM)carl schreef:  Zou je daar niet iets langer mee wachten dan de dag na je trouw? Lijkt me niet meteen de ideale moment wanneer het de dag zelf een beetje zwaar geweest is....

goed idee applaus idd als je het zo bekijkt
25-07-2012, 11:06 PM
Bericht: #27
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
@Pietn, ik zou die kopen, krijgt behoorlijke score (average 92 op winesearcher) en de prijs lijkt me correct. Check eens Belgian Winewatchers of daar een betere prijs te scoren is ?

Buvez du vin et vivez joyeux !
25-07-2012, 11:11 PM
Bericht: #28
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
(25-07-2012 11:06 PM)dr_magooo schreef:  @Pietn, ik zou die kopen, krijgt behoorlijke score (average 92 op winesearcher) en de prijs lijkt me correct. Check eens Belgian Winewatchers of daar een betere prijs te scoren is ?

bedankt voor de info!Wink
25-07-2012, 11:18 PM
Bericht: #29
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
(25-07-2012 11:11 PM)Pietn schreef:  
(25-07-2012 11:06 PM)dr_magooo schreef:  @Pietn, ik zou die kopen, krijgt behoorlijke score (average 92 op winesearcher) en de prijs lijkt me correct. Check eens Belgian Winewatchers of daar een betere prijs te scoren is ?

bedankt voor de info!Wink

you're welcome ! Wink

Buvez du vin et vivez joyeux !
02-06-2016, 12:49 PM
Bericht: #30
RE: La mission Haut-Brion, Pessac Léognan
La Mission Haut Brion 1999

Sedert het bezoek vorig jaar hier en daar wat losse flessen aangekocht.
Gisterenavond de 1999 uit de wijnkast gehaald - zeker niet beklaagd.

Niet het meest sexy jaartal te vinden voor dit Chateau, maar mooie wijn.
Qua neus, smaak en afdronk al wat aan de lichte kant - eerder atypisch.
Duidelijk een wijn al paar jaar de curve aan het afglijden, maar te genieten.

Leuk, maar gelukkig niet teveel meer van liggen - best zo spoedig mogelijk te degusteren.

Mathijs

   

When in doubt ... drink Pomerol !


Ga naar locatie: