Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oudere jaargangen....
13-06-2011, 07:20 PM
Bericht: #1
oudere jaargangen....
Van een gulle gever (ex restauranthouder) gekregen; Mouton Rothschild 1974 en 1972, Talbot 1962, La Fleur Petrus 1974, Vrai canon Boyer (canon-fronsac) 1978(2x) en Chassagne-Montrachet,Morgeot-clos pitois, Roger Belland 1986 (2x).... kortom veel oude flessen maar nog iets mee te doen wattewattewatte?HuhHuh
13-06-2011, 07:55 PM
Bericht: #2
RE: oudere jaargangen....
De enige oplossing is ... opentrekken en schenken aan enkele trouwe forum-leden Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
13-06-2011, 08:49 PM
Bericht: #3
RE: oudere jaargangen....
(13-06-2011 07:55 PM)carl schreef:  De enige oplossing is ... opentrekken en schenken aan enkele trouwe forum-leden Wink

schitterend idee applaus
14-06-2011, 08:21 AM
Bericht: #4
RE: oudere jaargangen....
Count me in ;-)
14-06-2011, 10:44 AM
Bericht: #5
RE: oudere jaargangen....
Ik ben er van overtuigd dat er nog mooie wijntjes tussenzitten ... gewoon proberen of .... een forumtasting met oudere jaargangen organiseren ... heb er hier ook nog wel een paar liggen cheers

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
15-06-2011, 08:09 AM
Bericht: #6
RE: oudere jaargangen....
je kan ook die talbot en mouton rotschilds verkopen en met het geld nieuwe topflessen kopen.... ik wil gerust ook wel komen proevenSmileTongue

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
15-06-2011, 08:22 PM
Bericht: #7
RE: oudere jaargangen....
verkopen om jonge veulens.....zit iets inSlurp
28-06-2012, 12:07 PM
Bericht: #8
RE: oudere jaargangen....
Om even aan te knoppen met oudere jaargangen, wat is jullie ervaring met het openen en het schenken van oude wijnen?
- Soms hebben deze wijnen keldergeurtjes en verdwijnen deze na enige tijd wanneer de wijn open is.
- Te veel zuurstof doet oude wijnen ook niet veel goed.
Wat is jullie ervaring?
karaf/geen karaf
op voorhand openen ja/nee
fles vooraf rechtopzetten ja/nee
28-06-2012, 12:11 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-06-2012 om 12:14 PM door koen.)
Bericht: #9
RE: oudere jaargangen....
(28-06-2012 12:07 PM)Jeroen schreef:  Om even aan te knoppen met oudere jaargangen, wat is jullie ervaring met het openen en het schenken van oude wijnen?
- Soms hebben deze wijnen keldergeurtjes en verdwijnen deze na enige tijd wanneer de wijn open is.
- Te veel zuurstof doet oude wijnen ook niet veel goed.
Wat is jullie ervaring?
karaf/geen karaf
op voorhand openen ja/nee
fles vooraf rechtopzetten ja/nee

Ik zet ze minstens een dag op voorhand recht.

1à2 uur op voorhand open en een beetje proeven, dan beslis ik: terug stop erop of laten openstaan.

Geen decanteerkaraf, gewoon rustig schenken.

Maar soms als ik een ingeving van 't moment heb trek ik ze gewoon open (moest net aan de einde schooljaar degustatie denken Wink ) en dat gaat meestal ook vree goed

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
28-06-2012, 08:48 PM
Bericht: #10
RE: oudere jaargangen....
Bij een ouwe bourgogne kan decanteren nog wel eens wonderen doen. Om het putteke te ontstoppen so to speak.

Maar wat is er intussen met die ouwe Moutons enzo gebeurd? 1972, 1974, dat klinkt redelijk miserabel...
28-06-2012, 10:15 PM
Bericht: #11
RE: oudere jaargangen....
(28-06-2012 12:11 PM)koen schreef:  
(28-06-2012 12:07 PM)Jeroen schreef:  Om even aan te knoppen met oudere jaargangen, wat is jullie ervaring met het openen en het schenken van oude wijnen?
- Soms hebben deze wijnen keldergeurtjes en verdwijnen deze na enige tijd wanneer de wijn open is.
- Te veel zuurstof doet oude wijnen ook niet veel goed.
Wat is jullie ervaring?
karaf/geen karaf
op voorhand openen ja/nee
fles vooraf rechtopzetten ja/nee

Ik zet ze minstens een dag op voorhand recht.

1à2 uur op voorhand open en een beetje proeven, dan beslis ik: terug stop erop of laten openstaan.

Geen decanteerkaraf, gewoon rustig schenken.

Maar soms als ik een ingeving van 't moment heb trek ik ze gewoon open (moest net aan de einde schooljaar degustatie denken Wink ) en dat gaat meestal ook vree goed

Great... Same here Smile

Bibere humanum est, ergo bibamus.
29-06-2012, 09:46 AM
Bericht: #12
RE: oudere jaargangen....
tqwee dagen op voorhand rechtzetten en wat voor mij het beste werkt is ze door een theezeefje gieten, dan vermijd je droesem zonder te decanteren :-)

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
29-06-2012, 12:23 PM
Bericht: #13
RE: oudere jaargangen....
(29-06-2012 09:46 AM)jazzper schreef:  tqwee dagen op voorhand rechtzetten en wat voor mij het beste werkt is ze door een theezeefje gieten, dan vermijd je droesem zonder te decanteren :-)

Doe ik enkel bij kurkbreuk ...anders toch liever decanteren.

Buvez du vin et vivez joyeux !
01-07-2012, 07:10 PM
Bericht: #14
RE: oudere jaargangen....
Iemand ervaring met l'Evanglie 1979? Drinken of verkopen?

De fles is goed bewaard geweest, denk ik...
04-07-2012, 09:22 PM
Bericht: #15
RE: oudere jaargangen....
Ik gebruik ook enkel een karaf bij kurkbreuk, meestal trek ik ze een minstens een uurtje op voorhand open om eventuele storende geurtjes eruit te kunnen laten. Voor de rest doe ik er niets speciaal mee. Ze liggen tot op de laatste moment in de klimaatkast en trek ze dan open om even te "luchten".

@ Jean, geen ervaring mee spijtig genoeg :-)

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere
04-07-2012, 09:28 PM
Bericht: #16
RE: oudere jaargangen....
Tom, las je het volgende experiment van op de blog ?

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...taine.html

Buvez du vin et vivez joyeux !
05-07-2012, 07:13 AM
Bericht: #17
RE: oudere jaargangen....
Doc, heb dit gelezen een tijdje terug. Lijkt me een leuk experiment om eens te doen op een volgende tasting, maar kzie me nu niet elke fles zo behandelen Wink
Ik gebruik zowieso al veel te weinig een karaf, zou er eens meer werk van moeten maken...

Jij en ik, zei ik, we zijn een schitterende blend van twee rijpe singles. Ja, zei je, that's the spirit! Beter nog, zei ik, taste the spirit... --- Geert De Kockere


Ga naar locatie: