Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Château La Croix Lartigue, Côtes de Castillon
18-07-2011, 09:56 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-07-2011 om 10:42 AM door doc.)
Bericht: #1
Château La Croix Lartigue, Côtes de Castillon
Ch. La Croix Lartigue 2008

Het domein van 7 ha ligt 10 km ten oosten van St Emilion en 3 km ten noorden van Castillon. De blend bestaat uit 75% Merlot en 20% Cabernet franc en 5% Cabernet Sauvignon op een terroir van klei en kalksteen. Vignes van gemiddeld 30 jaar.
Rendementen van 17 hl/ha. Manuele pluk. 12 mdn opgevoed in 60% nieuwe vaten en 40% vaten van één wijn.
Dit millésime is het eerste millésime dat door de équipe van Stéphane Derenoncourt werd gemaakt. Vandaar de belangstelling.

De wijn werd een volle dag gekarafeerd (is obligaat).
Wat rustiek aandoende wijn. In de neus cassis, licht florale toetsen, zwarte peper, kruidig, cacao, hout en drop,... Stevige, kloeke structuur, rijpe tannines, goeie fraîcheur, mooi fruit in de afdronk. Bittertje in de lange lengte.
Dit is een wijn met een foutloos parcours. Na enkele jaren kelderrust zal deze wijn mooi evolueren.
Zeker te volgen domein ! Het millésime 2009 zou zéér beloftevol zijn, de quotaties liegen er niet om (WS 92-95 pts). Een waardig en betaalbaar alternatief voor wie z’n kelder terug met Bdx wil aanvullen. Ik ben fan !

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-07-2011, 08:46 AM
Bericht: #2
RE: Château La Croix Lartigue, Côtes de Castillon
(18-07-2011 09:56 PM)dr_magooo schreef:  Ch. La Croix Lartigue 2008

De blend bestaat uit 70% Merlot en 30% Cabernet franc en 50% Cabernet Sauvignon op een terroir van klei en kalksteen. Vignes van gemiddeld 30 jaar.
Rendementen van 17 hl/ha.

Die wil ik ook drinken ... zomaar eventjes 50% meer dan een gewone fles, dat is dan in 112,5 cl fles of heeft het soms met de lage rendementen te maken? Big Grin

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
19-07-2011, 10:45 AM
Bericht: #3
RE: Château La Croix Lartigue, Côtes de Castillon
thank you Zo, aangepast. Ik had twee bronnen. De ene zoals hierboven besproken. Een andere bron spreekt van 70% Merlot en 30% CF. Tellen was nooit m'n beste vak... :-) Van vele anderen blijkbaar ook niet....

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-07-2011, 10:47 AM
Bericht: #4
RE: Château La Croix Lartigue, Côtes de Castillon
en quanta costa questa perla?

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
19-07-2011, 11:01 AM
Bericht: #5
RE: Château La Croix Lartigue, Côtes de Castillon
Prijzen variëren wat, ik betaalde 21 euro, ik vond hem ook goedkoper maar dan was de leveringskost mij te veel... Wikken en wegen dus...

Buvez du vin et vivez joyeux !
19-07-2011, 10:17 PM
Bericht: #6
RE: Château La Croix Lartigue, Côtes de Castillon
Ook op dag 3 is deze wijn niet stuk te krijgen integendeel, cassis in de neus, mooi open fruit in de mond, rood fruit komt wat meer naar voor nu, .... Vandaag vond Mrs er meer de Bdx stijl in terug.

Buvez du vin et vivez joyeux !


Ga naar locatie: