Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
15-11-2011, 09:45 PM
Bericht: #1
Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
2004

kelderrest Carrefour -50%, à 5.5 euro

gisteren overheersende zuren in de mond, gesloten neus,. na anderhalf glas weggezet (met vacuvin). ontgoochelend, smaakte niet. (85)

vandaag helemaal opengebloeid, mooie harmonieuze open neus, sigarenkistje, gedroogde kruiden, in mond fluweelzachte zuren met naar het einde van de afdronk een hint van de zuren van gisteren. mooi! (88)
15-11-2011, 11:01 PM
Bericht: #2
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
ook redelijk wa flessen van gekocht in promo, wel iets meer betaald, mooie P/K in korting : mijn scores lopen blijkbaar erg uiteen : van 84 tot 88

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
22-06-2012, 11:59 AM
Bericht: #3
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
Le Cygne de Fonréaud 2009

Frisse licht exotische neus, perzik, subtiel hout.

Ook fris en elegant in de mond, mooie rondeur/ lichte vettigheid, ananas. Romige houttoets en medium lengte.

Deze wijn zit zeer subtiel in elkaar. Mooi!

60% sauvignon, 25 % sémillon, 15% muscadelle.
22-06-2012, 12:20 PM
Bericht: #4
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
Witte Fonreaud, wist niet dat dit bestond!
Dronk onlangs de witte Saransot Dupré (ook Listrac) en die viel me ook bijzonder goed mee!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-06-2012, 12:28 PM
Bericht: #5
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(22-06-2012 12:20 PM)vinejo schreef:  Witte Fonreaud, wist niet dat dit bestond!
Dronk onlangs de witte Saransot Dupré (ook Listrac) en die viel me ook bijzonder goed mee!

Is dat de Fourcas?
22-06-2012, 12:32 PM
Bericht: #6
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(22-06-2012 12:28 PM)Tienne schreef:  
(22-06-2012 12:20 PM)vinejo schreef:  Witte Fonreaud, wist niet dat dit bestond!
Dronk onlangs de witte Saransot Dupré (ook Listrac) en die viel me ook bijzonder goed mee!

Is dat de Fourcas?

Nee hoor, ander domein, zeer betaalbare en kwalitatieve rode en witte (tiental euro) geleid door Yves Raymond die redelijk veel in België vertoeft (bij een lid van Heevie Teusted ;-) )...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-06-2012, 12:44 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-06-2012 om 12:48 PM door doc.)
Bericht: #7
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
Dat moet treffen, we dronken gisteren de Fonréaud Le Cygne 2009 (wit) in de les. Heel goed wijntje, fraîcheur, evenwichtig en toch vettigheid van de sémillon! Ook de grassigheid van de SB komt mooi boven. Te koop bij Feys & Van Acker.

Le Plan GT-V 2010 passeerde ook de revue.

Buvez du vin et vivez joyeux !
22-06-2012, 06:40 PM
Bericht: #8
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(22-06-2012 12:44 PM)dr_magooo schreef:  ...........................
Le Plan GT-V 2010 passeerde ook de revue.

En hoe kwam die over?

Toen ik die voor het eerst dronk dacht ik: "Is dat nu Viognier?!".
Deed me zeker niet denken aan deze druivensoort uit de Rhône streek ,laat staan dat hij bv een Condrieu zou suggereren.
Heel sterke expressieve neus van rijp fruit; perziken; abrikoos,......
In de smaak al even rijk, noten,mooi bittertje, soepel,iets vettig en rond maar zonder zijn fraicheur te verliezen.
Een afdronk die naar nog vraagt.
Wat me wel tegenviel was de kleur van deze wijn, vaag dof geel dat niet direct de impressie geeft van een mooie wijn.Maar deze gedachte wordt onmiddellijk gecorrigeerd als je deze wijn naar de neus brengt,
Al bij al vind ik dit een zeer mooie wijn.
Drink deze onder de 10°C

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
24-08-2012, 07:57 PM
Bericht: #9
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
2005

Na tijdje (1/2u) open en wat walsen, klassiek bdx-neusje met rood/zwart fruit, wat hout en aarde. Beetje ijzer ook.
Redelijk wat zuren in de mond. Frisse (en zelfs verfrissende) afdronk maar te kort. Te weinig materie.
85-86

Bibere humanum est, ergo bibamus.
24-08-2012, 08:40 PM
Bericht: #10
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(24-08-2012 07:57 PM)Bert schreef:  2005

Na tijdje (1/2u) open en wat walsen, klassiek bdx-neusje met rood/zwart fruit, wat hout en aarde. Beetje ijzer ook.
Redelijk wat zuren in de mond. Frisse (en zelfs verfrissende) afdronk maar te kort. Te weinig materie.
85-86

Bevestigt mijn aanvoelen, is een wijn die ik niet meer zou kopen sedert de nogal dunne 2004..

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
05-12-2013, 08:46 AM
Bericht: #11
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
Gisteren de 2008 in het glas. Een heel geslaagde jaargang voor dit Chateau. Mooi typisch Bordeaux-aroma met cassis, zoethout en grafiet. In de mond is de wijn zacht maar met een mooie beet, licht bittertje (chocolade) in de afdronk. Gekocht in promotie aan 8,58 euro in Delhaize en voor mij zeker zijn geld waard.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
18-12-2013, 07:46 PM
Bericht: #12
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
de 2008 aan het proeven (53% CS, 43% Merlot en 4% PV): lichte kleur en redelijk discrete neus (die na een half uur in het glas wel iets meer open komt), in de mond vnl gedomineerd door de zuren, maar ook een fruitige toets (bessen) met een kruidig tintje, zeker wel beter dan gevreesd na het lezen van die rampzalige TN's van sommige goeroes en dit is zeker een pak beter dan een doorsnee bdx van 13 in dozijn van een 5 à 6 € > dus aan een goeie 8,5 € idd wel zeer koopwaardig, score 87-88, ik sluit me dus aan bij de hogere helft van de goeroes-scores, en ik zit dus zeer uitzonderlijk eens boven nonkel Bob zijn score watte

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
19-12-2013, 12:35 AM
Bericht: #13
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(18-12-2013 07:46 PM)Kris G schreef:  de 2008 aan het proeven (53% CS, 43% Merlot en 4% PV): lichte kleur en redelijk discrete neus (die na een half uur in het glas wel iets meer open komt), in de mond vnl gedomineerd door de zuren, maar ook een fruitige toets (bessen) met een kruidig tintje, zeker wel beter dan gevreesd na het lezen van die rampzalige TN's van sommige goeroes en dit is zeker een pak beter dan een doorsnee bdx van 13 in dozijn van een 5 à 6 € > dus aan een goeie 8,5 € idd wel zeer koopwaardig, score 87-88, ik sluit me dus aan bij de hogere helft van de goeroes-scores, en ik zit dus zeer uitzonderlijk eens boven nonkel Bob zijn score watte

Vond ik ook, zie mijn TN boven

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
28-05-2014, 09:31 PM
Bericht: #14
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
om het af te leren Wink

nog eens een 2008 in het glas : een complexe fruitige neus, maar in de mond wordt het toch direct duidelijk dat dit een ander niveau is dan gisterenavond (Leuven-Brussel XI) : toch een dunnere substantie/minder geconcentreerd, de balans was niet perfect : iets te bitter op het einde van het midden pallet en de afdronk, maar p/k natuurlijk zeer koopwaardig, score 87

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
22-07-2014, 09:31 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-07-2014 om 09:32 PM door Kris G.)
Bericht: #15
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
de 2008 nog eens in het glas gehad, 1e ervaring na de Montrose 2004, het is natuurlijk niet eerlijk om beide met elkaar te vgl maar ergens doe je dat wel, het viel me toch op dat de substantie wel aan de heel dunne kant was, deze keer minder overtuigd, score 85, dit is eigenlijk een niveau dat me niet echt meer interesseert of kan boeien

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
22-07-2014, 10:18 PM
Bericht: #16
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(22-07-2014 09:31 PM)Kris G schreef:  dit is eigenlijk een niveau dat me niet echt meer interesseert of kan boeien

Same here...!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
23-07-2014, 01:43 AM
Bericht: #17
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(22-07-2014 10:18 PM)vinejo schreef:  
(22-07-2014 09:31 PM)Kris G schreef:  dit is eigenlijk een niveau dat me niet echt meer interesseert of kan boeien

Same here...!

Ooit in de jaren stillekes een paar keer gedronken.
Sindsdien nooit meer.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
06-12-2014, 10:34 PM
Bericht: #18
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
mijn laatste 2008 is leeg, en niet rouwig om, gezien de prijs kan je niet klagen over de kwaliteit, maar is een saaie doordeweekse bdx, wel goed gemaakt maar niet hetgene waar naar ik op zoek ben, score 85

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
12-02-2015, 08:54 PM
Bericht: #19
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
1995 in het glas.

Kleur zit nog goed en redelijk expressieve neus.
Uiteraard tertiaire neus, in het begin nog wat fruit maar ging al snel over naar potloodslijpsel en vooral ijzergeur.

Smaak dan: over zijn top; zoals verwacht... Wel nog klein zuurtje maar iets te flets...

Conclusie: Over zijn top maar ideaal om tertiaire geuren wat te leren herkennen

Zo meteen poging 2 met een Lilian Ladouys 1996
11-03-2016, 10:18 PM
Bericht: #20
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
Gisteren na een vissoepje een Château Fonréaud Le Cygne 2013 open getrokken.
Had de wijn eerder al eens op de degustatie van een bevriend wijnhandelaar geproefd, en wist direct terug waarom deze mij kon bekoren.

- kleur: lichtgeel
- neus: frisse neus, toetsen van pompelmoes en citrus. Deed me direct aan een Les Hauts de Smith blanc denken, voornamelijk mijn ander (en bijna enigste) referentiepunt wat witte Bordeaux betreft.
- pallet: weer die pompelmoes (iets wat ik anders absoluut nooit zou eten hé Smile ) en citrus in de mond. Frisse zuren die zeker niet overheersen. Wijn is volgens mij mooi in balans.
Een lange, halfdroge afdronk.

De tweede dag vond ik dat de neus eerder uitging naar pêche en vond ik de mond een stuk zoeter dan de dag ervoor. Wijntje kwam evenwel recht uit de koelkast en het overschotje is veel te koud gedronken.

Prettig wijntje voor een redelijke prijs (al trok ik wel eens mijn ogen open toen ik de prijs in de allereerste post in deze topic las)

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
12-03-2016, 01:43 AM
Bericht: #21
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(11-03-2016 10:18 PM)Mr Coone schreef:  Gisteren na een vissoepje een Château Fonréaud Le Cygne 2013 open getrokken.
Had de wijn eerder al eens op de degustatie van een bevriend wijnhandelaar geproefd, en wist direct terug waarom deze mij kon bekoren.

- kleur: lichtgeel
- neus: frisse neus, toetsen van pompelmoes en citrus. Deed me direct aan een Les Hauts de Smith blanc denken, voornamelijk mijn ander (en bijna enigste) referentiepunt wat witte Bordeaux betreft.
- pallet: weer die pompelmoes (iets wat ik anders absoluut nooit zou eten hé Smile ) en citrus in de mond. Frisse zuren die zeker niet overheersen. Wijn is volgens mij mooi in balans.
Een lange, halfdroge afdronk.

De tweede dag vond ik dat de neus eerder uitging naar pêche en vond ik de mond een stuk zoeter dan de dag ervoor. Wijntje kwam evenwel recht uit de koelkast en het overschotje is veel te koud gedronken.

Prettig wijntje voor een redelijke prijs (al trok ik wel eens mijn ogen open toen ik de prijs in de allereerste post in deze topic las)

Die eerste post ging wel over de rode dacht ik..
Zelf nog nooit de witte gedronken (of zelfs gezien)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
12-03-2016, 11:12 AM
Bericht: #22
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(12-03-2016 01:43 AM)vinejo schreef:  Die eerste post ging wel over de rode dacht ik..
Zelf nog nooit de witte gedronken (of zelfs gezien)

Dat dacht ik eerder ook - maar dit is een zeer leuke witte wijn.
Kunnen proeven met MrCoone op degustatie en onafhankelijk van elkaar eruit gehaald.
Het Chateau zelf kende ik niet, dus hieronder wat meer info ...

http://www.chateau-fonreaud.com/version-...wines.html

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
12-03-2016, 11:46 AM
Bericht: #23
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(12-03-2016 11:12 AM)Mathijs81 schreef:  
(12-03-2016 01:43 AM)vinejo schreef:  Die eerste post ging wel over de rode dacht ik..
Zelf nog nooit de witte gedronken (of zelfs gezien)

Dat dacht ik eerder ook - maar dit is een zeer leuke witte wijn.
Kunnen proeven met MrCoone op degustatie en onafhankelijk van elkaar eruit gehaald.Het Chateau zelf kende ik niet, dus hieronder wat meer info ...

http://www.chateau-fonreaud.com/version-...wines.html

Mathijs

Ik zie inderdaad dat jij nog wat van deze flesjes liggen hebt.
Mij een seintje geven wanneer je deze denkt aan te vallen hé. Mijne zijn op Wink

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
09-06-2017, 01:40 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-06-2017 om 01:43 PM door Tienne.)
Bericht: #24
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
Le Cygne de Fonréaud 2014.

In een impulsieve bui deze fles vanuit de "kelder" gehaald en in een ijsemmer geplaatst.

Een kwartier later ruik ik citrus/pompelmoes en een merkbare maar niet storende hint van nieuw hout, fumé.

In de mond lijkt deze wijn een lichtere, meer ingetogen versie te zijn van de 2010 die ik ooit dronk. Ik prefereer de meer uitbundige, exotisch en vettige stijl van deze laatste. Had wat meer "cygne" verwacht".
09-06-2017, 08:21 PM
Bericht: #25
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(09-06-2017 01:40 PM)Tienne schreef:  Le Cygne de Fonréaud 2014.

In een impulsieve bui deze fles vanuit de "kelder" gehaald en in een ijsemmer geplaatst.

Een kwartier later ruik ik citrus/pompelmoes en een merkbare maar niet storende hint van nieuw hout, fumé.

In de mond lijkt deze wijn een lichtere, meer ingetogen versie te zijn van de 2010 die ik ooit dronk. Ik prefereer de meer uitbundige, exotisch en vettige stijl van deze laatste. Had wat meer "cygne" verwacht".

De wijn is ondertussen wat aangekomen en presteert al beter.
09-06-2017, 09:10 PM
Bericht: #26
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(09-06-2017 08:21 PM)Tienne schreef:  
(09-06-2017 01:40 PM)Tienne schreef:  Le Cygne de Fonréaud 2014.

In een impulsieve bui deze fles vanuit de "kelder" gehaald en in een ijsemmer geplaatst.

Een kwartier later ruik ik citrus/pompelmoes en een merkbare maar niet storende hint van nieuw hout, fumé.

In de mond lijkt deze wijn een lichtere, meer ingetogen versie te zijn van de 2010 die ik ooit dronk. Ik prefereer de meer uitbundige, exotisch en vettige stijl van deze laatste. Had wat meer "cygne" verwacht".

De wijn is ondertussen wat aangekomen en presteert al beter.

En, heeft ie al wat meer zwaan? kusknipoog

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
09-06-2017, 11:27 PM
Bericht: #27
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
(09-06-2017 09:10 PM)vinejo schreef:  
(09-06-2017 08:21 PM)Tienne schreef:  
(09-06-2017 01:40 PM)Tienne schreef:  Le Cygne de Fonréaud 2014.

In een impulsieve bui deze fles vanuit de "kelder" gehaald en in een ijsemmer geplaatst.

Een kwartier later ruik ik citrus/pompelmoes en een merkbare maar niet storende hint van nieuw hout, fumé.

In de mond lijkt deze wijn een lichtere, meer ingetogen versie te zijn van de 2010 die ik ooit dronk. Ik prefereer de meer uitbundige, exotisch en vettige stijl van deze laatste. Had wat meer "cygne" verwacht".

De wijn is ondertussen wat aangekomen en presteert al beter.

En, heeft ie al wat meer zwaan? kusknipoog

Yep, is al wat sierlijker!
16-03-2019, 01:17 PM
Bericht: #28
RE: Chateau Fonréaud, Listrac-Médoc
Fonréaud 2011
13% gold medal Bruxelles 2014
Vrij donkere kleur met baksteenrode rand.
Medium body.
In de neus vooral ceder en donkere bessen, komt eerder gesloten over.
Mooie volle smaak, rijp fruit nog zeer veel tannines en frisse zuren. Mooie lange afdronk, een wijn waar je toch kunt op knabbelen.
Wijn iets te vroeg gedronken, moet nog volledig ontplooien.
Vrij veel bezinksel wat toch positief dat men niet zwaar gaat filteren.
Prijs kwaliteit zeer goed : was 8,5€ in aankoop.


Ga naar locatie: