Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Château Fonroque Saint-Emilion GCC
09-01-2010, 03:54 PM
Bericht: #1
Château Fonroque Saint-Emilion GCC
net eerste glaasje van de 2001 gedronken, was wel OK maar nu ook geen drinkervaring die me eeuwig zal bijblijven, 90% Merlot en 10% Cabernet Franc, deed me beetje denken aan een geëvolueerde versie van de Tour du Cauze 2005 die ik een paar maanden geleden heb gedronken. toch wat scherpe kantjes en niet echt complex, veel bewaarpotentieel zit er toch niet meer in denk ik, max nog enkele jaartjes, de kurk was ook al ver geëvolueerd wat naar de toekomst toe niet zo veel goeds laat beloven, voorlopig 87-88
09-01-2010, 04:01 PM
Bericht: #2
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
Weet je wat het probleem is met die Saint Emilion wijnen? Al die Merlot! Moesten ze verbieden! (Vinejo, jij weet wat ik bedoel, nietwaar?)
09-01-2010, 07:15 PM
Bericht: #3
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
(09-01-2010 04:01 PM)Peter VdV schreef:  Weet je wat het probleem is met die Saint Emilion wijnen? Al die Merlot! Moesten ze verbieden! (Vinejo, jij weet wat ik bedoel, nietwaar?)

Maar ik niet!
09-01-2010, 07:31 PM
Bericht: #4
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
Heb hiervan de 2003 gedronken, met ongeveer dezelfde score 87
09-01-2010, 10:00 PM
Bericht: #5
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
al die Merlot? Huh > ik denk niet dat het echt alleen aan de Merlot ligt, ik heb onlangs nog hele mooie Merlot gedronken van 2001 : Franc Maillet, ik geef wel toe dat ik meer fan ben van Cabernet Sauvignon, maar een mooie Merlot gaat er ook vlotjes in hoor Slurp
08-06-2011, 10:20 PM
Bericht: #6
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
Een tijdje geleden dronk ik nog den 88 die lekker was.
Vandaag tussen den hoop nog een ouwe koei van 86 gevonden.
Echt lekker in geur afdronk en smaak.( nog sterk ondersteund door fruit; kersen......)
Toen ik aan een zogezegde kenner vroeg hoe oud hij die inschatte: van 2000 of jonger.
Zo zie je maar.Rolleyes

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
04-01-2013, 01:59 AM
Bericht: #7
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
Nu dat de solden toch is begonnen heb ik nog eens een zeer ouwe koe uit de gracht gehaald. Fonroque 1978.
Cederhout en mos in de neus. Smaak ( kersen) en kleur doet me denken aan zeer oude porto die 50 jaar op vat heeft gezeten. Afdronk met versmolten tannines; mooie zuren gekoppeld aan iets bittere toets.
Een voorbeeld van een wijn die nog echt kon verouderen.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
04-01-2013, 10:13 AM
Bericht: #8
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
(04-01-2013 01:59 AM)don quichotte schreef:  doet me denken aan zeer oude porto die 50 jaar op vat heeft gezeten.

... toch wat geoxideerd dus?

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-01-2013, 01:21 PM
Bericht: #9
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
(04-01-2013 10:13 AM)vinejo schreef:  
(04-01-2013 01:59 AM)don quichotte schreef:  doet me denken aan zeer oude porto die 50 jaar op vat heeft gezeten.

... toch wat geoxideerd dus?

Een heel klein beetje.In het geheel niet storend. Heeft nog meer dan voldoende fraicheur.
Doet in het geheel niet denken aan sherry bv.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
21-01-2013, 08:31 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-01-2013 om 11:18 AM door Mt.)
Bericht: #10
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
Onlangs proefde ik een Fonroque '01. Een jaar of 5 geleden proefde ik deze wijn en vond 'm wel oké, maar saai. Een weekje geleden had ik niets aan te merken. Mooie, zachte, vrouwelijke Saint-Emilion die nu à point is. Pure zalf. Heerlijk.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
22-01-2013, 12:15 AM
Bericht: #11
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
(21-01-2013 08:31 PM)Matten schreef:  Onlangs proefde ik een Fonroque '01. Een jaar of 5 gelden proefde ik deze wijn en vond 'm wel oké, maar saai. Een weekje geleden had ik niets aan te merken. Mooie, zachte, vrouwelijke Saint-Emilion die nu à point is. Pure zalf. Heerlijk.

Fonroque ; daar mag je alleen maar naar kijken maar aankomen niet.Wink
Zeker de eerste 15...20 jaar niet.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
22-01-2013, 11:21 AM
Bericht: #12
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
Ik kom er toch graag eens aan hoor: mooi, zacht en vrouwelijk Rolleyes.
Zou de Fonroque van nu nog te vergelijken zijn met oudere jaargangen? Niet wat sneller klaar?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
22-01-2013, 01:40 PM
Bericht: #13
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
(22-01-2013 11:21 AM)Matten schreef:  Ik kom er toch graag eens aan hoor: mooi, zacht en vrouwelijk Rolleyes.
Niet wat sneller klaar?

Ondanks de kleuren van dit forum is het hier nog geen "50 tinten grijs" hé Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-04-2013, 02:31 PM
Bericht: #14
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
Niet alleen Pontet Canet werkt biodynamisch in Bordeaux...

http://vimeo.com/40741294

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-04-2013, 03:43 PM
Bericht: #15
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
(26-04-2013 02:31 PM)vinejo schreef:  Niet alleen Pontet Canet werkt biodynamisch in Bordeaux...

http://vimeo.com/40741294

Ook Ch. Gombaude Guillot (Pomerol) staat op de wip voor certificaat biodynamie...

Buvez du vin et vivez joyeux !
23-06-2015, 07:11 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-06-2015 om 07:12 PM door TheWineVet.)
Bericht: #16
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
Fonroque ; daar mag je alleen maar naar kijken maar aankomen niet.Wink
Zeker de eerste 15...20 jaar niet.
[/quote]

1981: zwak jaar, 34 jaar oud, zowel de wijn als ik... man, man, een stop die er uit glijdt, niets versleten. Dit komt goed, dacht ik. Het glas in en ... sigarenkistjes met daarin lekkere habana's, volledig tertiair, comme il faut avec du Bordeaux! Heerlijk versmolten tannines, knappe, stevige, maar frisse zuren... Rond, zalvend, zoals ik St-Emilion indertijd heb leren kennen. Als je deze kwaliteit nu maar kon kopen voor 12€Heart 90
Don, je hebt gelijk!!

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
23-06-2015, 07:31 PM
Bericht: #17
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
(23-06-2015 07:11 PM)TheWineVet schreef:  Fonroque ; daar mag je alleen maar naar kijken maar aankomen niet.Wink
Zeker de eerste 15...20 jaar niet.

1981: zwak jaar, 34 jaar oud, zowel de wijn als ik... man, man, een stop die er uit glijdt, niets versleten. Dit komt goed, dacht ik. Het glas in en ... sigarenkistjes met daarin lekkere habana's, volledig tertiair, comme il faut avec du Bordeaux! Heerlijk versmolten tannines, knappe, stevige, maar frisse zuren... Rond, zalvend, zoals ik St-Emilion indertijd heb leren kennen. Als je deze kwaliteit nu maar kon kopen voor 12€Heart 90
Don, je hebt gelijk!!
[/quote]

Heb al paar keer 1981 geproefd en nog nooit een wijn die passé was. Onderschat jaartje precies (op wijngebied Cool )

En ja, Don krijgt meer en meer discipelen...

[Afbeelding: LRRMeYHWUKKwRSE0yke6TVcn0V57Wo4ieqs6kXS2...U7Oxw=w300]

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
30-09-2015, 12:20 AM
Bericht: #18
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
Château Fonroque Saint-Emilion 1990
Een wijn die in zijn jeugd dikwijls zeer ruw overkomt maar deze 1990 heeft een volledige transformatie ondergaan over de 25 jaar.
In de neus tertiair, bosgrond, champignons. Zeer zacht in aanzet en doorlopende smaak van rood fruit
En, sublieme evenwichtige afdronk; mooie zachte tannines begeleid door een mooie aciditeit en een aangenaam bittertje.

Dit smaakt.Slurp

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
30-11-2017, 01:56 AM
Bericht: #19
RE: Château Fonroque Saint-Emilion GCC
(30-09-2015 12:20 AM)don quichotte schreef:  Château Fonroque Saint-Emilion 1990
Een wijn die in zijn jeugd dikwijls zeer ruw overkomt maar deze 1990 heeft een volledige transformatie ondergaan over de 25 jaar.
In de neus tertiair, bosgrond, champignons. Zeer zacht in aanzet en doorlopende smaak van rood fruit
En, sublieme evenwichtige afdronk; mooie zachte tannines begeleid door een mooie aciditeit en een aangenaam bittertje.

Dit smaakt.Slurp

We zijn nu twee jaar verder en deze wijn heeft nog niets van zijn kwaliteit ingeboet.
Een paar zaken die me nu opvielen:
* In het glas nog een dense niet geëvolueerde kleur. (outsiders schatten deze wijn op 5 jaar oud)
* De kruidigheid sterk uitgesproken met nog voldoende zwart fruit.
* Heeft nog voldoende kracht om nog jaren te overleven zonder palliatieve omkadering.

Ik denk dat er weinig zijn die deze wijn dronken in de begin van de jaren 90 dit niveau van wijn konden voorspellen. Slurp Slurp

@ Mathijs,
Ik sprak van kunnen wachten en geduld.
Heb er nog drie flesjes van.


Bijlagen Afbeeldingen
   

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)


Ga naar locatie: