Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Château Pavie
11-09-2012, 12:24 PM
Bericht: #1
Château Pavie
Beste vrienden,

Ik heb me weer eens laten gaan. Gisteren bij Delhaize 2 afgeprijsde flessen wijn gekocht: Château Pavie 2001 aan 104€ / fles. Dat is natuurlijk wel geld, maar 2001 was een goed wijnjaar en voor een matig jaar als 2006 betaal je al snel meer dan 200 €. Mijn vrouw kon er niet meteen mee lachen, maar ik ben zeker dat als ik die bv. volgend jaar opentrek om onze huwelijksverjaardag te vieren, ze snel zal bijdraaien!

'Om te weten of een glas te veel was, moet je het wel gedronken hebben.' Georges Courteline
11-09-2012, 02:13 PM
Bericht: #2
RE: Château Pavie
Ik hoop het voor jou Wink

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
11-09-2012, 02:52 PM
Bericht: #3
RE: Château Pavie
En in het worst case scenario heb je nog een fles over om je nieuw huwelijk in te zegenen Wink
11-09-2012, 04:53 PM
Bericht: #4
RE: Château Pavie
(11-09-2012 02:52 PM)Tienne schreef:  En in het worst case scenario heb je nog een fles over om je nieuw huwelijk in te zegenen Wink

woeha

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
11-09-2012, 06:10 PM
Bericht: #5
RE: Château Pavie
(11-09-2012 12:24 PM)Touareg schreef:  Beste vrienden,

Mijn vrouw kon er niet meteen mee lachen, maar ik ben zeker dat als ik die bv. volgend jaar opentrek om onze huwelijksverjaardag te vieren, ze snel zal bijdraaien!

Ze zal dan wel snel bijdraaien, nu een jaartje kinne-klopbanghead
11-09-2012, 06:17 PM
Bericht: #6
RE: Château Pavie
(11-09-2012 12:24 PM)Touareg schreef:  Beste vrienden,

Ik heb me weer eens laten gaan. Gisteren bij Delhaize 2 afgeprijsde flessen wijn gekocht: Château Pavie 2001 aan 104€ / fles. Dat is natuurlijk wel geld, maar 2001 was een goed wijnjaar en voor een matig jaar als 2006 betaal je al snel meer dan 200 €. Mijn vrouw kon er niet meteen mee lachen, maar ik ben zeker dat als ik die bv. volgend jaar opentrek om onze huwelijksverjaardag te vieren, ze snel zal bijdraaien!

Ik vind dat geen slechte koop hoor (relatief gesproken uiteraard).
Integendeel. Pavie is net 1er GCC a geworden, dus de kans dat je die nog vindt onder de 100 euro is mijns inziens nihil. En 2001 is op rechteroever een zeer goed jaar. Laat dit maar lezen aan uw vrouw Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-09-2012, 06:28 PM
Bericht: #7
RE: Château Pavie
Yep, maar misschien toch nog wat laten liggen? Zal hoogstwaarschijnlijk nog niet, misschien zelfs verre van, à point zijn. Dat is het nadeel van "opgefokte" wijnen.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
01-11-2013, 08:54 PM
Bericht: #8
RE: Château Pavie
Heden de 1997 in het glas. Jaargang vóór de komst van Perse, dus niet hoog gekwoteerd door Bob.
Toch smaakt deze wijn zeer. In de neus herfstig, aards, bos, truffel en rijp fruit. De wijn zit in de tussenfase van fruit naar tertiair, hoewel het tertiaire begint te overheersen. De mond was bij aanvang nogal hard maar na een uurtje komt de wijn mooi open en wordt hij zacht en fluwelig. Geen grootse lengte, geen lange afdronk, maar pure genietwijn voor de vintage Bordeauxlover. 89

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-12-2015, 04:43 PM
Bericht: #9
RE: Château Pavie
(21-12-2015 04:17 PM)fleer schreef:  Gisteren een Pavie Macouin 1997 geledigd en dat ging redelijk vlot Wink
Deze zit ook in de tussenfase van fruit naar tertiair.
Mooie wijn, spijtig dat ik er maar drie van heb want hij blijft nog wel even goed. 90p

Denk dat er in de winkel bij Van Eccelpoel nog een paar staan.

I was just, I was just, I was just sitting here thinking
About your kiss and your warm embrace
When the reflection in the glass that I held to my lips baby
Revealed the tears that were on my face
21-12-2015, 10:38 PM
Bericht: #10
RE: Château Pavie
Fleer jongen, er is wel een verschil tussen Pavie en Pavie-Macquin Sleepy

When in doubt ... drink Pomerol !
22-12-2015, 12:33 PM
Bericht: #11
RE: Château Pavie
(22-12-2015 12:25 PM)fleer schreef:  
(21-12-2015 10:38 PM)Mathijs81 schreef:  Fleer jongen, er is wel een verschil tussen Pavie en Pavie-Macquin Sleepy

Allé gij, het zou maar erg zijn Wink

Wat Mathijs dus waarschijnlijk bedoelt is dat je je TN dan beter in deze topic post? Wink

http://www.vinejo.freebb.be/thread-410.h...ight=pavie

Trying to define wine at one particular moment is like photographing the sky and assuming it will always look like that picture. (Eric Asimov)
22-12-2015, 01:38 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-12-2015 om 01:40 PM door Mathijs81.)
Bericht: #12
RE: Château Pavie
(22-12-2015 12:33 PM)Olivier schreef:  Wat Mathijs dus waarschijnlijk bedoelt is dat je je TN dan beter in deze topic post? Wink
http://www.vinejo.freebb.be/thread-410.h...ight=pavie

Yep - al dronk ik recent een mooie Pavie-Macquin 2007 - TN staat genoteerd.

When in doubt ... drink Pomerol !
03-03-2017, 11:32 PM
Bericht: #13
RE: Château Pavie
Na opnieuw een zware werkweek - genieten van een mooie fles wijn.

Geserveerd bij Irish Beef, roomsausje met spek / champignons / sjalot / verse peterselie, een mooie frisse puree met een vleugje look en geflankeerd door gekarameliseerd witlof.

Een paar uren karaf getoond, had de wijn zeker nodig - de novelty karaf is te zien op de foto.

Omdat dees gewoon genieten was, heb ik niets op papier gezet, dus enkele impressies.

+ Neus - wow, dit vulde direct de ganse living, daar wordt een mens zo gelukkig van.
Volop fruit, gebrande toetsen, zelfs een hint gebraden vleesjus haalde ik eruit
+ Mond - zo mooi, mals, succulent, enorm veel zwart fruit, ook zeer pittig
+ Afdronk - lang, zeer lang, ook hier bakken fruit en een bepaalde rokerigheid.

   

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
04-03-2017, 12:18 AM
Bericht: #14
RE: Château Pavie
(03-03-2017 11:32 PM)Mathijs81 schreef:  Na opnieuw een zware werkweek - genieten van een mooie fles wijn.

Geserveerd bij Irish Beef, roomsausje met spek / champignons / sjalot / verse peterselie, een mooie frisse puree met een vleugje look en geflankeerd door gekarameliseerd witlof.

Een paar uren karaf getoond, had de wijn zeker nodig - de novelty karaf is te zien op de foto.

Omdat dees gewoon genieten was, heb ik niets op papier gezet, dus enkele impressies.

+ Neus - wow, dit vulde direct de ganse living, daar wordt een mens zo gelukkig van.
Volop fruit, gebrande toetsen, zelfs een hint gebraden vleesjus haalde ik eruit
+ Mond - zo mooi, mals, succulent, enorm veel zwart fruit, ook zeer pittig
+ Afdronk - lang, zeer lang, ook hier bakken fruit en een bepaalde rokerigheid.



Mathijs

@Mathijs

Heb je uit dezelfde landstreek de Pavie Macquin al gedronken.
Deze laatste van dezelfde jaargang als de Pavie vond ik gemiddeld gezien de betere.
Voor mij overklaste bv de Pavie Macquin 1990 ruimschoots op alle vlakken de Pavie 1990.

Wel geen ervaring met Pavie van jaargangen na 2000.

BTW: Pavie Macquin 1990 en 1995 zijn nu nog altijd top.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
04-03-2017, 08:44 AM
Bericht: #15
RE: Château Pavie
(04-03-2017 12:18 AM)don quichotte schreef:  
(03-03-2017 11:32 PM)Mathijs81 schreef:  Na opnieuw een zware werkweek - genieten van een mooie fles wijn.

Geserveerd bij Irish Beef, roomsausje met spek / champignons / sjalot / verse peterselie, een mooie frisse puree met een vleugje look en geflankeerd door gekarameliseerd witlof.

Een paar uren karaf getoond, had de wijn zeker nodig - de novelty karaf is te zien op de foto.

Omdat dees gewoon genieten was, heb ik niets op papier gezet, dus enkele impressies.

+ Neus - wow, dit vulde direct de ganse living, daar wordt een mens zo gelukkig van.
Volop fruit, gebrande toetsen, zelfs een hint gebraden vleesjus haalde ik eruit
+ Mond - zo mooi, mals, succulent, enorm veel zwart fruit, ook zeer pittig
+ Afdronk - lang, zeer lang, ook hier bakken fruit en een bepaalde rokerigheid.



Mathijs

@Mathijs

Heb je uit dezelfde landstreek de Pavie Macquin al gedronken.
Deze laatste van dezelfde jaargang als de Pavie vond ik gemiddeld gezien de betere.
Voor mij overklaste bv de Pavie Macquin 1990 ruimschoots op alle vlakken de Pavie 1990.

Wel geen ervaring met Pavie van jaargangen na 2000.

BTW: Pavie Macquin 1990 en 1995 zijn nu nog altijd top.

Ik denk wel dat er een groot verschil is tussen de Pavie s van de jaren 90 en die van deze eeuw. Gerard Perse begon de kwaliteitssprong in 98 dacht ik. Heb zowel Pavie als Pavie Maquin 2002 al gedronken, beide wijnen zeer mooi maar Pavie wel een stuk geconcentreerder, complexer toch ook, ondanks de nogal opvallende houtlagering vond ik dit (toen, in 2009 of zo) een echte topwijn. Dronk ooit een paar keer de 1997 Pavie en het verschil was immens.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-03-2017, 12:01 PM
Bericht: #16
RE: Château Pavie
(04-03-2017 08:44 AM)vinejo schreef:  
(04-03-2017 12:18 AM)don quichotte schreef:  
(03-03-2017 11:32 PM)Mathijs81 schreef:  Na opnieuw een zware werkweek - genieten van een mooie fles wijn.

Geserveerd bij Irish Beef, roomsausje met spek / champignons / sjalot / verse peterselie, een mooie frisse puree met een vleugje look en geflankeerd door gekarameliseerd witlof.

Een paar uren karaf getoond, had de wijn zeker nodig - de novelty karaf is te zien op de foto.

Omdat dees gewoon genieten was, heb ik niets op papier gezet, dus enkele impressies.

+ Neus - wow, dit vulde direct de ganse living, daar wordt een mens zo gelukkig van.
Volop fruit, gebrande toetsen, zelfs een hint gebraden vleesjus haalde ik eruit
+ Mond - zo mooi, mals, succulent, enorm veel zwart fruit, ook zeer pittig
+ Afdronk - lang, zeer lang, ook hier bakken fruit en een bepaalde rokerigheid.



Mathijs

@Mathijs

Heb je uit dezelfde landstreek de Pavie Macquin al gedronken.
Deze laatste van dezelfde jaargang als de Pavie vond ik gemiddeld gezien de betere.
Voor mij overklaste bv de Pavie Macquin 1990 ruimschoots op alle vlakken de Pavie 1990.

Wel geen ervaring met Pavie van jaargangen na 2000.

BTW: Pavie Macquin 1990 en 1995 zijn nu nog altijd top.

Ik denk wel dat er een groot verschil is tussen de Pavie s van de jaren 90 en die van deze eeuw. Gerard Perse begon de kwaliteitssprong in 98 dacht ik. Heb zowel Pavie als Pavie Maquin 2002 al gedronken, beide wijnen zeer mooi maar Pavie wel een stuk geconcentreerder, complexer toch ook, ondanks de nogal opvallende houtlagering vond ik dit (toen, in 2009 of zo) een echte topwijn. Dronk ooit een paar keer de 1997 Pavie en het verschil was immens.

Pavie-Macquin wordt gemaakt door Nicolas Thienpont en Stéphane Derenoncourt. Daarvan heb ik alle jaren van 2003 tot, ik denk 2010 geproefd. Altijd OK, soms ook een klein beetje overrijp voor mij, maar mooie wijn.
Van Pavie heb ik de eerste jaren van Persé geproefd. Weet je nog de discussie tussen Robert Parker die de wijn fenomenaal vondt en Jancis Robinson die hem walgelijk vond en beweerde dat hij alleen mar slechter zou worden? Ik bevind mij in het tweede kamp. Ik vind Pavie namelijk, en ik wik mijn woorden, walgelijk. Hij is gemaakt van druiven die totaal verslenst zijn en heeft geen sikkepit fraicheur over. Onlangs werd de wijn herproefd door een groep Zwitserse liefhebbers die nagingen of de nieuwe Premiers A op niveau Cheval-Blanc-Ausne waren. Angelus kon bijna aanklampen, Pavie ging volledig onderuit, maw, Jancis had gelijk.
Mijn raad als je ze in de kelder hebt: verkopen die troep!
Vergeet niet dat hoe hoger je in de Saint-Emilion klassering klimt, hoe onbelangrijker de kwaliteit van de wijn wordt. Dat telt nog voor amper 30% mee, de grootte van de parking bezoekers, de ontvangsthal enz. tellen harder door. Hoe Bordeaux kan je zijn.
04-03-2017, 12:43 PM
Bericht: #17
RE: Château Pavie
Ik ben zo lang nog niet bezig met wijn, maar van Pavie kon ik al wijntjes uit de jaren 80 en 90 proberen.
In de jongere jaargangen nog maar enkel 2001 / 2002 / 2006 ( op Chateau zelf ) / 2007.

Moeilijk om 1995 te vergelijken met een 2001 - natuurlijk zijn er verschillen.
Niettemin, ik hou wel van de huidige stijl van Pavie, de wijnen zijn zeer sappig en pikant.

Nu om dat troep & walgelijk te gaan noemen, dat vind ik dan weer kort door de bocht.
Maar ja, het blijft een persoonlijke indruk en indrukken kunnen / moeten verschillen.
Zo mocht ik al menig wijnhuis uitspuwen terwijl anderen zich in de hemel waanden.

En kom jongens, het is niet zo dat ik / wij ganse dagen Pavie in het glas hebben.
Een beetje lichte decadentie mocht toch wel even ... work hard = play hard !

Het vergelijk met Pavie Macquin, daar kan ik minder over oordelen.
Qua mening wel al beide de 2007 geproefd, daar kwam de Pavie toch beter over.

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
04-03-2017, 12:56 PM
Bericht: #18
RE: Château Pavie
(04-03-2017 12:01 PM)wvd schreef:  .................................Onlangs werd de wijn herproefd door een groep Zwitserse liefhebbers die nagingen of de nieuwe Premiers A op niveau Cheval-Blanc-Ausne waren. Angelus kon bijna aanklampen, Pavie ging volledig onderuit, maw, Jancis had gelijk.
..........................................
Vergeet niet dat hoe hoger je in de Saint-Emilion klassering klimt, hoe onbelangrijker de kwaliteit van de wijn wordt. Dat telt nog voor amper 30% mee, de grootte van de parking bezoekers, de ontvangsthal enz. tellen harder door. Hoe Bordeaux kan je zijn.

wvd, heb je daar een link of een referentie van? Ik zou dit artikel wel eens willen lezen.

En met het laatste ben ik volledig akkoord. Als je dan ook bv ziet hoe Angelus zijn prijzen van zijn wijnen in stock ineens zo maar met 30% en meer verhoogde omdat ze bij de herklassering een niveau hoger waren geklommen. Dat Hubert de Boüard die verhoging zo maar normaalste zaak en dit verantwoord vond kon geen enkele hersencel bij mij verwerken.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
04-03-2017, 01:21 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-03-2017 om 01:22 PM door wvd.)
Bericht: #19
RE: Château Pavie
(04-03-2017 12:56 PM)don quichotte schreef:  
(04-03-2017 12:01 PM)wvd schreef:  .................................Onlangs werd de wijn herproefd door een groep Zwitserse liefhebbers die nagingen of de nieuwe Premiers A op niveau Cheval-Blanc-Ausne waren. Angelus kon bijna aanklampen, Pavie ging volledig onderuit, maw, Jancis had gelijk.
..........................................
Vergeet niet dat hoe hoger je in de Saint-Emilion klassering klimt, hoe onbelangrijker de kwaliteit van de wijn wordt. Dat telt nog voor amper 30% mee, de grootte van de parking bezoekers, de ontvangsthal enz. tellen harder door. Hoe Bordeaux kan je zijn.

wvd, heb je daar een link of een referentie van? Ik zou dit artikel wel eens willen lezen.

En met het laatste ben ik volledig akkoord. Als je dan ook bv ziet hoe Angelus zijn prijzen van zijn wijnen in stock ineens zo maar met 30% en meer verhoogde omdat ze bij de herklassering een niveau hoger waren geklommen. Dat Hubert de Boüard die verhoging zo maar normaalste zaak en dit verantwoord vond kon geen enkele hersencel bij mij verwerken.

Welkom in de échte wereld van Bordeaux Cool
http://www.quarin.com/fr/accueil.html
04-03-2017, 03:04 PM
Bericht: #20
RE: Château Pavie
(04-03-2017 12:43 PM)Mathijs81 schreef:  Ik ben zo lang nog niet bezig met wijn, maar van Pavie kon ik al wijntjes uit de jaren 80 en 90 proberen.
In de jongere jaargangen nog maar enkel 2001 / 2002 / 2006 ( op Chateau zelf ) / 2007.

Moeilijk om 1995 te vergelijken met een 2001 - natuurlijk zijn er verschillen.
Niettemin, ik hou wel van de huidige stijl van Pavie, de wijnen zijn zeer sappig en pikant.

Nu om dat troep & walgelijk te gaan noemen, dat vind ik dan weer kort door de bocht.
Maar ja, het blijft een persoonlijke indruk en indrukken kunnen / moeten verschillen.
Zo mocht ik al menig wijnhuis uitspuwen terwijl anderen zich in de hemel waanden.

En kom jongens, het is niet zo dat ik / wij ganse dagen Pavie in het glas hebben.
Een beetje lichte decadentie mocht toch wel even ... work hard = play hard !

Het vergelijk met Pavie Macquin, daar kan ik minder over oordelen.
Qua mening wel al beide de 2007 geproefd, daar kwam de Pavie toch beter over.

Mathijs

Just for the record, Pavie Macquin 1997 is ook uw mondhoeken gepasseerd Wink
http://www.vinejo.freebb.be/thread-3800-page-14.html

Grtz

In blind, we trust Cool
04-03-2017, 04:19 PM
Bericht: #21
RE: Château Pavie
(04-03-2017 03:04 PM)fleer schreef:  Just for the record, Pavie Macquin 1997 is ook uw mondhoeken gepasseerd Wink
http://www.vinejo.freebb.be/thread-3800-page-14.html
Grtz

Zeker weten - zelfs twee keer - mooi verouderde wijn, uitzonderlijk voor een 1997 Heart

When in doubt ... drink Pomerol !
04-03-2017, 04:49 PM
Bericht: #22
RE: Château Pavie
(04-03-2017 04:19 PM)Mathijs81 schreef:  
(04-03-2017 03:04 PM)fleer schreef:  Just for the record, Pavie Macquin 1997 is ook uw mondhoeken gepasseerd Wink
http://www.vinejo.freebb.be/thread-3800-page-14.html
Grtz

Zeker weten - zelfs twee keer - mooi verouderde wijn, uitzonderlijk voor een 1997 Heart

Ik ook 2 keer, en super bevonden! Van de Pavie alleen nog maar de niet-gekurkte 1995 kunnen proeven, blind via Mathijs, en dat was toen werkelijk een schot in de roos. Veel mooier dan de Macquin '97. En die vond ik al klasse. Recente jaargangen nog niet geproefd, dus daar kan ik niet over oordelen.

Vineuze groeten, Bert (Genetisch gelinkt aan wijnimport HOPEwines Duffel)
04-03-2017, 06:29 PM
Bericht: #23
RE: Château Pavie
(04-03-2017 04:49 PM)TheWineVet schreef:  
(04-03-2017 04:19 PM)Mathijs81 schreef:  
(04-03-2017 03:04 PM)fleer schreef:  Just for the record, Pavie Macquin 1997 is ook uw mondhoeken gepasseerd Wink
http://www.vinejo.freebb.be/thread-3800-page-14.html
Grtz

Zeker weten - zelfs twee keer - mooi verouderde wijn, uitzonderlijk voor een 1997 Heart

Ik ook 2 keer, en super bevonden! Van de Pavie alleen nog maar de niet-gekurkte 1995 kunnen proeven, blind via Mathijs, en dat was toen werkelijk een schot in de roos. Veel mooier dan de Macquin '97. En die vond ik al klasse. Recente jaargangen nog niet geproefd, dus daar kan ik niet over oordelen.

Inderdaad Fleer, die vond ik ook super.! En beter dan de Pavie van hetzelfde jaar.

@wvd
je vergat nog de lengte van de rokjes van de hostessen, een paar cm kan het verschil maken tussen A en B Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-03-2017, 10:07 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-03-2017 om 10:07 PM door Benz.)
Bericht: #24
RE: Château Pavie
Hier nog een flesje Chateau Pavie 1975 in perfecte conditie liggen, scoort toch nog mooi op CT als je de laatste scores bekijkt. Ben dus benieuwd wat dit gaat geven na al deze comentaren. Wink

Save water drink wine!
05-03-2017, 12:42 PM
Bericht: #25
RE: Château Pavie
(04-03-2017 10:07 PM)Benz schreef:  Hier nog een flesje Chateau Pavie 1975 in perfecte conditie liggen, scoort toch nog mooi op CT als je de laatste scores bekijkt. Ben dus benieuwd wat dit gaat geven na al deze comentaren. Wink

Pavie heeft ontegensprekelijk een uitstekend terroir. In de tijd van Valette werd er zeker interessante wijn gemaakt, maar sinds de overname door Persé is de stijl totaal veranderd. Men zoekt enkel de concentratie, er wordt zeer laat (veel te laat volgens vele critici) geoogst, teveel geëxtraheerd en teveel nieuwe eik. De eerste keer dat ik zijn 2 Pavie's proefde was Decesse misschien nog nét te doen, maar voor je plezier drink je dat toch niet. Het deed me meer denken aan een karikatuur van een Cuvée Spéciale Châteauneuf du Pape / slechte Amarone.
28-10-2017, 12:06 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-10-2017 om 12:08 PM door Mathijs81.)
Bericht: #26
RE: Château Pavie
Chateau Pavie 2007

Ja, het zal wel weer discussies vormen, maar ik hou wel van deze nieuwe stijl.
Het is iets wat je direct in de neus slaat en doorheen je mond raast ... hard.

Nu, op het einde van een werkweek kan er wel een leuke fles vanaf.
Keuze uit meerdere jaargangen, maar ik wou de 2007 opnieuw bezoeken.

Nu, veel echte TN's heb ik niet genomen, ik wou gewoon even genieten.
Zelden dat een wijn mijn kan bekoren van eerste tot laatste glas.
Deze kon dat vroeger en gisteren ook opnieuw ... een "wow" wijntje.

Niettemin, het kan nog niet tippen aan de Tertre Roteboeuf uit 2007.
Die top drie staat nog als een huis, met de Pavie 2007 de zilveren plak.
Brons blijft ook nog Pavie Macquin en Bélair - beiden zo mooi i/d 2007.

De stijl zelf ... ik kan het enkel beschrijven als diep, donker en hard.
Niet hard qua wijn, maar eerder hard qua stijl ... strak is dan een beter woord.
De wijn zelf, die is zacht en soepel, mooi opgeloste tannines en een bangelijke afdronk.
Het voelt als een warme mantel in de winter ... de vuurkorf in de sneeuw ... zalvend.

Jammer genoeg zijn huidige jaargangen niet langer voor mijn budget.
Deze oudere flessen waren nog redelijk in aankoop, nu niet meer.

   

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
29-10-2017, 12:07 PM
Bericht: #27
RE: Château Pavie
(28-10-2017 12:06 PM)Mathijs81 schreef:  Chateau Pavie 2007

Ja, het zal wel weer discussies vormen, maar ik hou wel van deze nieuwe stijl.
Het is iets wat je direct in de neus slaat en doorheen je mond raast ... hard.

Nu, op het einde van een werkweek kan er wel een leuke fles vanaf.
Keuze uit meerdere jaargangen, maar ik wou de 2007 opnieuw bezoeken.

Nu, veel echte TN's heb ik niet genomen, ik wou gewoon even genieten.
Zelden dat een wijn mijn kan bekoren van eerste tot laatste glas.
Deze kon dat vroeger en gisteren ook opnieuw ... een "wow" wijntje.

Niettemin, het kan nog niet tippen aan de Tertre Roteboeuf uit 2007.
Die top drie staat nog als een huis, met de Pavie 2007 de zilveren plak.
Brons blijft ook nog Pavie Macquin en Bélair - beiden zo mooi i/d 2007.

De stijl zelf ... ik kan het enkel beschrijven als diep, donker en hard.
Niet hard qua wijn, maar eerder hard qua stijl ... strak is dan een beter woord.
De wijn zelf, die is zacht en soepel, mooi opgeloste tannines en een bangelijke afdronk.
Het voelt als een warme mantel in de winter ... de vuurkorf in de sneeuw ... zalvend.

Jammer genoeg zijn huidige jaargangen niet langer voor mijn budget.
Deze oudere flessen waren nog redelijk in aankoop, nu niet meer.



Mathijs

Als je van dit type wijn houdt kan je misschien eens uitkijken naar vergelijkbare wijnen in andere regio's. Andere druiven en terroir zal zeker andere aroma's geven, maar toch. Ik zou bvb zeggen de Cuvée Da Capo van Pegau, maar die is al even duur. Misschien beter in Italië eens grasduinen. Zeer krachtige wijnen vind je bvb in Puglia van de Primitivo druif. Misschien hier en daar een Taurasi of Aglianico del Vulture (Elena Fucci). Ricchi maakt op de morenen van de Garda gletsjer een prachtige Merlot van deels ingedroogde druiven die ik heel mooi vind. Ze maken er ook een Cabernet Franc van ingedroogde druiven, zeer mooie wijn en die kost wellicht geen 20€. Iets meer naar het oosten heb je dan de Amarone's. Duur maar werkelijk schitterend en bijzonder geconcentreerd zijn bvb die van Tomasso Bussola. Ook Le Piane maakt een wat speciale wijn "Piane" van laat geoogste Croatina druiven, de enige pure Croatina die ik ken trouwens. Niet de grootste complexiteit, maar heerlijk om te drinken, vol romig, krachtig. En wellicht voller, krachtiger, intenser, complexer (en duurder...) zijn de fabuleuze wijnen van Soldera, daar kan je een lepel in rechtzetten. Niet zo mijn ding, maar ontegensprekelijk zeer grote wijn.
26-11-2019, 07:58 PM
Bericht: #28
RE: Château Pavie
blind, wat ik mij herinner is 'versleten houttoets', ik dacht aan een haut médoc die over de top was, ik was niet de enige met zo'n negatief oordeel, we waren nog mild in onze score: 13/20, het was Pavie 1996...

Vince

"there must be a reason why some people have such unhealthy obsessions about burgundy"
26-11-2019, 11:37 PM
Bericht: #29
RE: Château Pavie
(26-11-2019 07:58 PM)Vince schreef:  blind, wat ik mij herinner is 'versleten houttoets', ik dacht aan een haut médoc die over de top was, ik was niet de enige met zo'n negatief oordeel, we waren nog mild in onze score: 13/20, het was Pavie 1996...

RP in 1998 over deze wijn:
...il est discret, maigre et anguleux, manquant de chair et de longueur.
84
Niet zo slecht geproefd....

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
27-11-2019, 12:46 PM
Bericht: #30
RE: Château Pavie
(26-11-2019 11:37 PM)vinejo schreef:  
(26-11-2019 07:58 PM)Vince schreef:  blind, wat ik mij herinner is 'versleten houttoets', ik dacht aan een haut médoc die over de top was, ik was niet de enige met zo'n negatief oordeel, we waren nog mild in onze score: 13/20, het was Pavie 1996...

RP in 1998 over deze wijn:
...il est discret, maigre et anguleux, manquant de chair et de longueur.
84
Niet zo slecht geproefd....

Eigenlijk schreef hij: "The dark ruby-colored 1996 Pavie exhibits a pinched, tart personality with moderate quantities of red currant fruit in the nose, along with earth and spice. Although it exhibits good, clean winemaking, this understated, lean, angular wine does not possess much stuffing, flesh, or length. It should keep for 10-15 years." Anticipated maturity: 2000-2012.

Was dit niet de pre-Persé tijd? Daarna was hij niet meer te mager, eerder te vet. Ik proefde de 2002 "en primeur" in Bordeaux tijdens Vinexpo en vond die ondrinkbaar, geoxideerd en overrijp, werkelijk weerzinwekkend en ik was niet de enige...

WVD (Wijnhandel Leuvin, gespecialiseerd in het betere werk uit Frankrijk en Italië)


Ga naar locatie: