Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau Duhart Milon
04-02-2010, 11:01 PM
Bericht: #1
Chateau Duhart Milon
Chateau Duhart Milon 2001

Net na openen weelderige geuren van zwart fruit, lichte toast en ceder. daarna komt een mooie kruidigheid opzetten. Nog wat later duiken mooie tertiaire geuren op. In de mond zacht en behoorlijk versmolten maar toch wel hoge zuren die wijzen op nog heel wat toekomst. Geen ontgoocheling maar het mocht nét een tikkeltje meer zijn.

88-89
04-02-2010, 11:03 PM
Bericht: #2
RE: Chateau duhart Milon
Iemand de 05 of 06 al geproefd?
04-02-2010, 11:54 PM
Bericht: #3
RE: Chateau duhart Milon
Ik ben niet zo vertrouwd met dit chateau. Het enige wat ik hier al ooit van gedronken heb was een Moulin de Duhart 1988, de tweede wijn dus. Is ondertussen al een aantal jaar geleden en was hier niet zo van onder de indruk. Een 2e wijn van 17 à 18 jaar oud, wat wil je ook Sad

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
05-02-2010, 12:35 AM
Bericht: #4
RE: Chateau duhart Milon
@ Bert : ik heb 3x 2005 liggen maar nog niet geproefd : dus ik kan je niet helpen, de 2003 heeft me net een tikkeltje ontgoocheld
05-02-2010, 04:26 PM
Bericht: #5
RE: Chateau duhart Milon
Oeps sorry kris, even over het hoofd gezien dat jij die wijn al besprak - ik kopieer hier wat je schreef :

Duhart-Milon 2003
ik heb net de 2003 ontkurkt dat was dus een slecht idee, veel te vroeg : hout is nog niet versmolten, de onderliggende kwaliteit is wel merkbaar - wel niet zo evident om er Bordeaux in te herkennen, wel typische Bdx-blend van 71% CS en 29% Merlot, de Merlot smaakt wel zwaar door ondanks het vrij lage percentage, ik hoop dat hij morgen al wat beter presteert, vandaag echt te veel hout. ik wou hem al eens proeven omdat ik 3 flessen 2005 heb liggen en benieuwd was wat ik binnen een paar jaar van die flessen mag verwachten, heeft dus blijkbaar veel tijd nodig, wel jammer : ik had maar 1 fles 2003, zoals Vinejo al zo vaak heeft gezegd moet je Bordeaux de nodige tijd geven
vandaag een 88+

2de dag : ik blijf bij mijn idee dat ik de kurk er nog een paar jaren had moeten inlaten, ik weet hem wel te waarderen maar een plaats in de 90-94 categorie verdient hij net niet, dus voorlopig een 89, te veel tannines en hout in het middenpallet maar de afdronk is wel zachter als gisteren

Kris
05-02-2010, 05:59 PM
Bericht: #6
RE: Chateau duhart Milon
@Bert: ik heb 3 x 2006 (gekocht in Cora Anderlecht) liggen maar gezien de commentaren op het forum ga ik ze nog minstens 4 jaar vergeten. Als je je niet kan inhouden, laat dan zeker weten hoe ie was.
Een jaar of 2 geleden 2004 geproefd, die toen wel al heel toegankelijk was. Mooie, geraffineerde wijn, maar voor die prijs mocht het ietsje meer zijn...
03-09-2012, 08:29 PM
Bericht: #7
RE: Chateau Duhart Milon
Duhart Milon Rothschild 2004

Ebay of schenken?
Het werd schenken.
Donkere kleur. Weelderiger dan de Beauregard 2004 die we ervoor dronken.
Korreligheid. Krachtige wijn met lange afdronk.
Mooi, maar er nu mooi afblijven.
03-09-2012, 08:46 PM
Bericht: #8
RE: Chateau Duhart Milon
(03-09-2012 08:29 PM)Tienne schreef:  Duhart Milon Rothschild 2004

Ebay of schenken?
Het werd schenken.
Donkere kleur. Weelderiger dan de Beauregard 2004 die we ervoor dronken.
Korreligheid. Krachtige wijn met lange afdronk.
Mooi, maar er nu mooi afblijven.

Merci Tienne om dit even niet aan ebay te gunnen (wat nochtans zeer begrijpelijk zou zijn, deze wijn gaat 70 euro of meer Confused )
Fijne maar krachtige Pauillac-stijl.
Knappe linkeroever, ook de dag erna nog zeer genietbaar en te snel op.
Mooi maar er nu mooi afblijven, mooi gezegd Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
04-09-2012, 07:46 PM
Bericht: #9
RE: Chateau Duhart Milon
@kris g: wanneer moeten we komen proeven? heb ook nog niet genoegen had om dit kasteel te degusteren Tongue

champagne: in victory you deserve it, in defeat you need it (napoléon)
06-01-2013, 02:48 AM
Bericht: #10
RE: Chateau Duhart Milon
Baron De Milon 2001
Assemblage verschijnsel van de eerste wijn die ook wat minder nieuw hout gezien heeft.
Mooie frisse pauillac, kruidig en weinig BDX kenmerken.... knap voor zijn leeftijd!
Vinejo , heb je nog een Duhart Milon? Dan zet ik nog een baron 01 ernaast...
Klopt het dat deze flessen richting €40 gaan?

Wine is sunlight , held together by water !
06-01-2013, 11:57 AM
Bericht: #11
RE: Chateau Duhart Milon
(06-01-2013 02:48 AM)Venne schreef:  Baron De Milon 2001
Assemblage verschijnsel van de eerste wijn die ook wat minder nieuw hout gezien heeft.
Mooie frisse pauillac, kruidig en weinig BDX kenmerken.... knap voor zijn leeftijd!
Vinejo , heb je nog een Duhart Milon? Dan zet ik nog een baron 01 ernaast...
Klopt het dat deze flessen richting €40 gaan?

Ja ik heb nog 1 flesje Duhart, 2004 denk ik. Flessen gingen tijdens de Lafite hype naar 70, 80 of zelfs meer, denk dat het nu ook wel wat gekalmeerd is...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
06-01-2013, 03:21 PM
Bericht: #12
RE: Chateau Duhart Milon
(06-01-2013 11:57 AM)vinejo schreef:  
(06-01-2013 02:48 AM)Venne schreef:  Baron De Milon 2001
Assemblage verschijnsel van de eerste wijn die ook wat minder nieuw hout gezien heeft.
Mooie frisse pauillac, kruidig en weinig BDX kenmerken.... knap voor zijn leeftijd!
Vinejo , heb je nog een Duhart Milon? Dan zet ik nog een baron 01 ernaast...
Klopt het dat deze flessen richting €40 gaan?

Ja ik heb nog 1 flesje Duhart, 2004 denk ik. Flessen gingen tijdens de Lafite hype naar 70, 80 of zelfs meer, denk dat het nu ook wel wat gekalmeerd is...

Kocht ik jaaaaren geleden in Auchan, tja, vond ik toen een heel correcte, fluwelige Pauillac...sindsdien niet meer geproefd eigenlijk.

Buvez du vin et vivez joyeux !
14-12-2013, 05:02 PM
Bericht: #13
RE: Chateau Duhart Milon 2000
Duhart Milon 2000

Nooit gedacht dat ik deze wijn ooit nog zou drinken uit een topjaar Wink

Onze gastheer had hiervan ooit een kist gekregen, leuk trouwcadeau...

Het was zijn eerste flesje en hij had zich goed geïnformeerd: 2000 is een jaar dat karaf nodig heeft als je t nu wil drinken. Vandaar, drie uur karaf, wijn op 18 graden, de pérfecte voorbereiding.

Dit bleek althans toen we de wijn proefden. Pikdonkere, bijna inktachtige kleur met wel wat bruinige toetsen aan de rand. Een enorme fraicheur in de neus met cassis, zoethout, leder, grafiet, tabak. In de mond domineert het zwart fruit, later wordt de wijn kruidiger, bij aanvang nog wat zuurtjes, goede beet, maar de wijn verzacht en eindigt gracieus. Na een uur of twee herproefden we de wijn en dan vond ik m licht oxidatief, leek minder weerbaar tegen zuurstof dan de gelijktijdig geschonken Cos Labory uit hetzelfde jaar.
Een bijzonder mooie wijn!
91-92

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-08-2016, 04:56 PM
Bericht: #14
RE: Chateau Duhart Milon 2000
Gisteren tijdens de BBQ bij M kregen we Bandol te drinken uit de Makro. De Les Galets van de coop paste er uitstekend bij.
Na het eten kregen we plots een nieuw glas voorgeschoteld.
De neus was eerst licht muf maar dat verdween al gauw en er kwamen heerlijke aroma s van zwart fruit, tabak en tertiaire toetsen voor in de plaats.
In de mond voelde de wijn zijdezacht aan, volumineus, lang, rijp maar fris en complex.
Chateau Duhart Milon 2000.
Schitterende wijn. 93

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
17-08-2016, 09:28 PM
Bericht: #15
RE: Chateau Duhart Milon 2000
(17-08-2016 04:56 PM)vinejo schreef:  Gisteren tijdens de BBQ bij M kregen we Bandol te drinken uit de Makro. De Les Galets van de coop paste er uitstekend bij.
Na het eten kregen we plots een nieuw glas voorgeschoteld.
De neus was eerst licht muf maar dat verdween al gauw en er kwamen heerlijke aroma s van zwart fruit, tabak en tertiaire toetsen voor in de plaats.
In de mond voelde de wijn zijdezacht aan, volumineus, lang, rijp maar fris en complex.
Chateau Duhart Milon 2000.
Schitterende wijn. 93

Zeer mooie score! thumbsup

Save water drink wine!
18-08-2016, 07:50 PM
Bericht: #16
RE: Chateau Duhart Milon
Staat nog op mijn "to drink" lijstje ...

When in doubt ... drink Pomerol !
19-08-2016, 12:20 PM
Bericht: #17
RE: Chateau Duhart Milon
(18-08-2016 07:50 PM)Mathijs81 schreef:  Staat nog op mijn "to drink" lijstje ...

Idem. Al een tijdje naar op zoek.
Anders kistje delen? Tongue

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
19-08-2016, 02:43 PM
Bericht: #18
RE: Chateau Duhart Milon
Duhart Milon kostte destijds (2003-2004) in de wijnfestivals ongeveer evenveel als Lagrange, Lafon Rochet enz... Tussen de 20 en 25 euro dus. Tijdens de Chinese jacht op alles van Lafite schoot de prijs pijlsnel de hoogte in, zelfs tot boven de 100 euro voor goede jaren. Vanaf 2014 zijn ze dan toch blijkbaar wat gezakt in prijs (de hype rond Lafite is dan ook al een tijdje gaan liggen) - die jaargang kost nu 75 euro.
Om maar te zeggen, dit is een wijn die door speculatie veel te hoog geprijsd is en dus mijns inziens niet interessant om op te jagen..

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-08-2016, 07:37 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-08-2016 om 07:40 PM door don quichotte.)
Bericht: #19
RE: Chateau Duhart Milon
(19-08-2016 02:43 PM)vinejo schreef:  Duhart Milon kostte destijds (2003-2004) in de wijnfestivals ongeveer evenveel als Lagrange, Lafon Rochet enz... Tussen de 20 en 25 euro dus. Tijdens de Chinese jacht op alles van Lafite schoot de prijs pijlsnel de hoogte in, zelfs tot boven de 100 euro voor goede jaren. Vanaf 2014 zijn ze dan toch blijkbaar wat gezakt in prijs (de hype rond Lafite is dan ook al een tijdje gaan liggen) - die jaargang kost nu 75 euro.
Om maar te zeggen, dit is een wijn die door speculatie veel te hoog geprijsd is en dus mijns inziens niet interessant om op te jagen..

Jo,

I couldn't agree more.

BTW , ik dronk van dit domein meer dan een dozijn flessen.
Maar dit was dan ook in de jaren stillekes. ( nog voor de jaargangen 2003...2004)

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
20-08-2016, 10:44 AM
Bericht: #20
RE: Chateau Duhart Milon
(19-08-2016 02:43 PM)vinejo schreef:  Duhart Milon kostte destijds (2003-2004) in de wijnfestivals ongeveer evenveel als Lagrange, Lafon Rochet enz... Tussen de 20 en 25 euro dus. Tijdens de Chinese jacht op alles van Lafite schoot de prijs pijlsnel de hoogte in, zelfs tot boven de 100 euro voor goede jaren. Vanaf 2014 zijn ze dan toch blijkbaar wat gezakt in prijs (de hype rond Lafite is dan ook al een tijdje gaan liggen) - die jaargang kost nu 75 euro.
Om maar te zeggen, dit is een wijn die door speculatie veel te hoog geprijsd is en dus mijns inziens niet interessant om op te jagen..

Je maakt me weer maar eens jaloers dat ik veel te laat met wijn begonnen ben Smile

Ik wil alle GCC's eens geproefd hebben. Deze staat nog op mijn to-do-lijstje.

In water, one sees one's own face.
But in wine, one beholds the heart of another
17-09-2016, 10:04 PM
Bericht: #21
RE: Chateau Duhart Milon
Deze avond een eerste kennismaking met Duhart Milon .... het werd jaargang 2000.

Qua neus ( alvast voor mij toch ) al goed wat toetsen van tertiair.
Qua smaak en afdronk nog veel kracht en flink kruidig, mooi.
Interessante wijn, of dit nu 75+ Euro waard is, dat is een andere discussie.

Mathijs

   

When in doubt ... drink Pomerol !
10-10-2017, 06:45 PM
Bericht: #22
RE: Chateau Duhart Milon
1982:
Beetje potpourri, musk, klein bakske champignon.
Na wat tijd in het glas komt de wijn er meer door.
Inkt en groene paprika alsook wat geuren van as.

De mond is nog steeds zeer alive and fresh.
Zuurtjes houden alles in een geheel.
10-10-2017, 08:06 PM
Bericht: #23
RE: Chateau Duhart Milon
(10-10-2017 06:45 PM)gertjeuh schreef:  1982:
Beetje potpourri, musk, klein bakske champignon.
Na wat tijd in het glas komt de wijn er meer door.
Inkt en groene paprika alsook wat geuren van as.

De mond is nog steeds zeer alive and fresh.
Zuurtjes houden alles in een geheel.
1982 toont zich blijkbaar nog steeds in (top)vorm. Stelde nog net teveel teleur...
10-10-2017, 09:01 PM
Bericht: #24
RE: Chateau Duhart Milon
(10-10-2017 08:06 PM)Fre schreef:  
(10-10-2017 06:45 PM)gertjeuh schreef:  1982:
Beetje potpourri, musk, klein bakske champignon.
Na wat tijd in het glas komt de wijn er meer door.
Inkt en groene paprika alsook wat geuren van as.

De mond is nog steeds zeer alive and fresh.
Zuurtjes houden alles in een geheel.
1982 toont zich blijkbaar nog steeds in (top)vorm. Stelde nog net teveel teleur...

Deze wijn had echt nog redelijk wat tijd nodig zelfs om zich te ontplooien!
Zelf iets minder fan van vrij gerijpte wijnen.
Deze had nog wel wat meer dan enkel het geëvolueerde.
11-10-2017, 03:01 PM
Bericht: #25
RE: Chateau Duhart Milon
(10-10-2017 09:01 PM)gertjeuh schreef:  
(10-10-2017 08:06 PM)Fre schreef:  
(10-10-2017 06:45 PM)gertjeuh schreef:  1982:
Beetje potpourri, musk, klein bakske champignon.
Na wat tijd in het glas komt de wijn er meer door.
Inkt en groene paprika alsook wat geuren van as.

De mond is nog steeds zeer alive and fresh.
Zuurtjes houden alles in een geheel.
1982 toont zich blijkbaar nog steeds in (top)vorm. Stelde nog net teveel teleur...

Deze wijn had echt nog redelijk wat tijd nodig zelfs om zich te ontplooien!
Zelf iets minder fan van vrij gerijpte wijnen.
Deze had nog wel wat meer dan enkel het geëvolueerde.

1982 met zuurtjes, champignon, dat klinkt mij helaas eerder als over de top. Duhart was echt niet een van de betere 82ers
11-10-2017, 09:15 PM
Bericht: #26
RE: Chateau Duhart Milon
(11-10-2017 03:01 PM)wvd schreef:  
(10-10-2017 09:01 PM)gertjeuh schreef:  
(10-10-2017 08:06 PM)Fre schreef:  
(10-10-2017 06:45 PM)gertjeuh schreef:  1982:
Beetje potpourri, musk, klein bakske champignon.
Na wat tijd in het glas komt de wijn er meer door.
Inkt en groene paprika alsook wat geuren van as.

De mond is nog steeds zeer alive and fresh.
Zuurtjes houden alles in een geheel.
1982 toont zich blijkbaar nog steeds in (top)vorm. Stelde nog net teveel teleur...

Deze wijn had echt nog redelijk wat tijd nodig zelfs om zich te ontplooien!
Zelf iets minder fan van vrij gerijpte wijnen.
Deze had nog wel wat meer dan enkel het geëvolueerde.

1982 met zuurtjes, champignon, dat klinkt mij helaas eerder als over de top. Duhart was echt niet een van de betere 82ers
Beetje tertiair, wat spanning door zuurtjes... ik interpreteerde dit toch anders.
12-10-2017, 12:46 AM
Bericht: #27
RE: Chateau Duhart Milon
(10-10-2017 06:45 PM)gertjeuh schreef:  1982:
Beetje potpourri, musk, klein bakske champignon.
Na wat tijd in het glas komt de wijn er meer door.
Inkt en groene paprika alsook wat geuren van as.

De mond is nog steeds zeer alive and fresh.
Zuurtjes houden alles in een geheel.

Ik was de schuldige die het aandurfde om de 1982 op tafel te zetten. Mijn TN's

+ Neus - aards, leder, champignons, cacao, gedroogd rood fruit, zoethout
+ Mond - licht, speels, inkt, hout, trekt toch wat droog
+ Afdronk - bittertje, groenig, droog, licht zuurtjes

Nu, vermoedelijk niet de allerbeste van de mythische jaargang 1982.
Niettemin, toch leuk om even op een TFT te gooien en de reacties te lezen

Mathijs

When in doubt ... drink Pomerol !
12-10-2017, 05:26 AM
Bericht: #28
RE: Chateau Duhart Milon
De wijn opende zich dus wel helemaal in het glas.
En dan kwam er meer leven in de brouwerij.
Zoals eerder gezegd.

Of hij over zen top was zal dan van mens tot mens afhangen.

Liefhebbers van wijnen met tertiaire toetsen.
Dus al oudere beestjes.
Zullen dit mss prefereren itt dezelfde wijn maar tien jaar eerder.

Deze wijn zat wat tussen fases in.

Voor mij is deze wijn zijn echte top* al voorbij.


Voor anderen?




*
De naar gerefereerde top in deze zin is louter een persoonlijke mening.
Denk niet dat ik al bdx ouder dan 20 gedronken heb die mij persoonlijk raakten.
Meestal zijn die net een tikje jonger...
12-10-2017, 10:33 AM
Bericht: #29
RE: Chateau Duhart Milon
(12-10-2017 12:46 AM)Mathijs81 schreef:  
(10-10-2017 06:45 PM)gertjeuh schreef:  1982:
Beetje potpourri, musk, klein bakske champignon.
Na wat tijd in het glas komt de wijn er meer door.
Inkt en groene paprika alsook wat geuren van as.

De mond is nog steeds zeer alive and fresh.
Zuurtjes houden alles in een geheel.

Ik was de schuldige die het aandurfde om de 1982 op tafel te zetten. Mijn TN's

+ Neus - aards, leder, champignons, cacao, gedroogd rood fruit, zoethout
+ Mond - licht, speels, inkt, hout, trekt toch wat droog
+ Afdronk - bittertje, groenig, droog, licht zuurtjes

Nu, vermoedelijk niet de allerbeste van de mythische jaargang 1982.
Niettemin, toch leuk om even op een TFT te gooien en de reacties te lezen

Mathijs

Uiteraard is dit allemaal (gelukkig!) een kwestie van smaak. Dat een wijn achteruit gaat merk je meestal eerst aan de afdronk. En wat Mathijs schrijft lijkt mij een type voorbeeld van uitdrogen.
1982 was voor mij de mooiste Bx jaargang ooit, maar ik heb nooit gedacht dat ze na meer dan 30 jaar nog steeds veel plezier zouden geven.
Ik hou zelf zeker ook van gerijpte wijnen. Laatst op Vinitaly had ik het genoegen een verticale van Biondi-Santi Riserva te mogen meemaken. De laatste wijn was de 1983 en die wijn was nog grandioos. Belegen aroma's, zeker, maar ook nog volop fruit en van een ongeziene frisheid en energie. Daar proef je dat die nog eens zo lang zal leven, een uitzonderlijke ervaring.
21-05-2020, 12:00 PM
Bericht: #30
RE: Chateau Duhart Milon
Château Duhart-Milon - 4 de GCC groot 73 ha met aanplanting 67 % cabernet sauvignon en 33 % merlot.

Château Duhart-Milon 1996 - Nog veel kleur, levendige neus met ledertoetsen, zachte aanzet, vol, vlezig, soepele en evenwichtige mond, zachte en versmolten tannines, fris tikkeltje in de lange afdronk. Een rijpe en elegante wijn.

Samenstelling: 85 % CS en 15 % ME.
Aangekocht bij Carrefour (België) à 21 € in oktober 1998.


Ga naar locatie: