Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Haut Marbuzet Saint-Estèphe
07-02-2010, 08:48 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-12-2010 om 07:12 PM door Kris G.)
Bericht: #1
Haut Marbuzet Saint-Estèphe
ik ben de 2000 aan het drinken, al direct na het ontkurken had ik zo een gevoel van dit zou wel eens top kunnen zijn, enorm open boeket en de eerste slok was echt zoiets van wauw : structuur, afdronk, allemaal dik OK, nu fantastisch op dronk, wat een wijn!!! applaus
nog maar eens het bewijs dan een GCC-klassering echt niet hoeft om iets schitterend in je glas te hebben, ik moet wel zeggen dat Parker er bij deze wijn wel echt volledig naast zit met 85 score Gek? , WS 90 en IWC 89-92 lijken me al beter als score en de 91,7 op CT zit zeker dichter bij de waarheid, persoonlijke score van 93 en dit is dik verdiend (ik heb gelukkig nog flesje liggenBig Grin), ik denk trouwens als je dit blind drinkt naast een Smith Haut Lafitte het moeilijk wordt om ze uit elkaar te halen
(50 % CS, 40% Merlot en 10 % CF)
06-12-2010, 02:39 PM
Bericht: #2
RE: Haut Marbuzet Saint-Estèphe
RP heeft hem opnieuw geproefd en hij heeft zijn score verlaagd naar 79 Gek? hij is nie goe bezig Tongue

ik ga misschien nog paar flessen van de 2000 kunnen bijkopen, zit P/K echt super
06-12-2010, 02:59 PM
Bericht: #3
RE: Haut Marbuzet Saint-Estèphe
Overschot van gelijk, Kris. RP slaat de bal bij dit domein volgens mij volledig mis. RP gaf de 2005 een 85. Ik aarzelde hierdoor wat en heb alvorens aan te kopen een flesje geprobeerd. Onmiddellijk bijgekocht. De 2005 is overigens al verrassend op dronk, maar met reserve voor de toekomst uiteraard.
06-12-2010, 03:27 PM
Bericht: #4
RE: Haut Marbuzet Saint-Estèphe
Waar koop je die Kris Wink?

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
06-12-2010, 04:03 PM
Bericht: #5
RE: Haut Marbuzet Saint-Estèphe
(06-12-2010 03:27 PM)Matten schreef:  Waar koop je die Kris Wink?

ik heb eerst de laatste 2 flessen van een forumlid afgetroggeld en nu ben ik me door een lijst van +3000 flessen aan het worstelen waar hij ook tussen staat (particulier die deel van zijn kelder verkoopt > lijst gekregen van handelaar), maar budget zit heel krap : ik denk dat als ik mijn huis verkoop ik die zijn kelder nog nie kan opkopen
06-12-2010, 04:19 PM
Bericht: #6
RE: Haut Marbuzet Saint-Estèphe
En waarschijnlijk verkoopt hij een deel van zijn kelder om zijn huis niet te moeten verkopen Smile
06-12-2010, 08:57 PM
Bericht: #7
RE: Haut Marbuzet Saint-Estèphe
Ik heb toevallig zondag de '97 gedronken. Hij had een 'rost' kleurtje, en was al over de top. Maar hij was wel zacht en eigenlijk best aangenaam om te drinken... Wel veel bezinksel...
02-11-2013, 08:52 PM
Bericht: #8
RE: Haut Marbuzet Saint-Estèphe
2007

Ik versta er niks van als ik alle tasting notes lees van deze wijn...
Ik vind bijna niks positief terug (behalve in Gault Millau).
Nochtans niks verkeerd mee. Wel integendeel.
Lekkere herfstneus met zwart fruit, kandij & drop, spruiten en een snuifje peper.
In de mond een mooi geëvolueerde Bdx (blind zou ik niet op een jaargang na 2004 gegokt hebben) met zoetig zwart fruit en milde tannines. Middellange afdronk.
90/100

Bibere humanum est, ergo bibamus.
03-11-2013, 12:35 AM
Bericht: #9
RE: Haut Marbuzet Saint-Estèphe
(02-11-2013 08:52 PM)Bert schreef:  2007

Ik versta er niks van als ik alle tasting notes lees van deze wijn...
Ik vind bijna niks positief terug (behalve in Gault Millau).
Nochtans niks verkeerd mee. Wel integendeel.
Lekkere herfstneus met zwart fruit, kandij & drop, spruiten en een snuifje peper.
In de mond een mooi geëvolueerde Bdx (blind zou ik niet op een jaargang na 2004 gegokt hebben) met zoetig zwart fruit en milde tannines. Middellange afdronk.
90/100

Da s vermoedelijk door het jaartal... Drinkers zijn bevooroordeeld en t is soms moeilijk om dan objectief te proeven. Zeker voor Amerikanen voor wie Bob = God ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-11-2015, 08:46 PM
Bericht: #10
RE: Haut Marbuzet 2001
Na constant proeven op degustaties en in wijnlessen had ik eens zin om een wijn te openen die ik gewoon (en helemaal) op mocht drinken.
Ik had ook zin in een wijn op dronk en koos voor Haut Marbuzet 2001

Redelijk geëvolueerd kleur, dun bruin randje zelfs.
Behoorlijk intense neus met zwart fruit, koffie, munt, cacao, marsepein, laurier, aards.
De mond is eerst nogal vlezig, en vertoont aanvankelijk nog een scherp randje. Na een uur of vier wordt de wijn sappiger en zachter. Rijpe tannines. Niet supercomplex doch mooie lengte. Ook de afdronk is redelijk lang, met zoethout en ceder.
Ik denk dat deze wijn rond 2017 op zijn best zal zijn. Vandaag krijgt hij 89, in 2017 wellicht 90.


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-01-2020, 04:42 PM
Bericht: #11
RE: Haut Marbuzet Saint-Estèphe
Haut Marbuzet 2016

Ik ben niet meer gewend aan het drinken van jonge Bordeaux-wijnen en ik was een beetje gestoord door de houtachtige, elegante maar belangrijke, die het fruit een beetje domineerde, zowel op de neus als in de mond.
Dit is een wijnjaar dat ik vele jaren zou laten slapen.
Maar deze wijn werd zeer gewaardeerd, de flessen werden zeer snel geleegd.

Van harte.
Thierry Debaisieux


Ga naar locatie: