Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
19-05-2013, 02:03 AM
Bericht: #1
Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
Lees: Corsicaanse witte en Noordelijke Rhone-rode.
De rest zal voor morgen zijn... Rolleyes

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-05-2013, 02:06 AM
Bericht: #2
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
Twas weer dik in orde!!! thank you Koen en vrouwke voor de ontvangst , lekkere wijnen en food!
En het gezelschap voor hun ambiance en flessen.... twaren er weer genoeg :-)

Wine is sunlight , held together by water !
19-05-2013, 11:13 AM
Bericht: #3
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(19-05-2013 02:06 AM)Venne schreef:  Twas weer dik in orde!!! thank you Koen en vrouwke voor de ontvangst , lekkere wijnen en food!
En het gezelschap voor hun ambiance en flessen.... twaren er weer genoeg :-)

Inderdaad een zeer geslaagde avond. Waar nagels met koppen zijn geslagen. Maar waar even goed verschillende slagen in het water belandden... Wink

We begonnen met een Champagne, Fallet-Prevostat, een tip van Dave, heel mooie neus met typische gist en appeltoetsen, zuiver in de mond, heel lekker maar niet zeer complex.
Vervolgens namen we plaats aan tafel. We kregen een bijzonder mooie reeks witte wijnen.

1/ Stefanie Olmetta Patrimonio 2012:
Een neus die me deed denken aan een Noordelijke Rhone (iets wat ik bij zowat elke witte van de avond had, uitgezonderd bij de enige echte Noordelijke Rhone :rolleyesSmile rijp en intens aroma van abrikozen, ook mineraal, zacht, fruitig en sappig in de mond, alsof je in een rijpe perzik bijt, mooi evenwicht. Heerlijke binnenkomer. 89

2/ Abatucci Faustine Ajaccio 2010:
lichtst van kleur, een totaal andere neus met een een mooi getypeerde identiteit van een riesling Big Grin pure natte steen, minder fruit maar ook heel mooie en vooral zuiver, wat vluchtigheid in de mond, eindigt mooi droog. De vermentino toont zich hier in twee totaal verschillende gedaanten. 90

3/ Yves Leccia Domaine de Croce Patrimonio 2010:
een meer ingetogen neus, wel gelijkend op de eerste, complex. Elegant in de mond, zacht rijp fruit dat zich langzaam laat ontdekken, een licht bittertje in de lange afdronk (waarin we wat drop en caramel ontwaarden, nochtans geen houtlagering) 91

4/ Arena Bianco Gentile VdP de l Ile de béauté:
Een obscure druif die blijkbaar enkel in Corsiaca is te vinden, slechts 4tal ha... Wat een ontdekking! Zeer intense, goudgele kleur, een redelijk aromatische neus met honing en nootjes, een licht oxidatief gevoel, rijpe appel, gerookte toets, mineraliteit. Bijzonder knappe wijn, 92

5/ Yves Leccia Bianco Gentile 2009
zelfde intense goudgele kleur als de vorige maar een intenser aroma van rijp exotisch fruit, perzik, mineraal.. In de mond superzacht, de wijn blijft komen, streelt je tong en smelt dan weg tussen verhemelte en tong. Zeer lange afdronk, met boterspekjes. Heerlijke wijn, ik gaf m 94 punten. Wijnkonijn Roeland was streng en onrechtvaardig Wink en gaf m slechts 78... watte

6/ Les Fouchardes 2007 Vin de France.
Pure honing in de neus, caramel, bruine appel, hazelnoten, gerookt, een typische, herkenbare chenin-neus. Mooie zuren in een vrij mollig geheel. Goede chenin, maar zoals Filip zei: ze zijn soms wat monotoon... 89

7/ La Pleine Lune 2012, petit arvine , Zwitserland:
citrus, abrikoos, licht vegetale toets, mooi en zuiver in de mond, goede balans. Roeland vond wel een puntje restsuiker dat de wijn nét niet af maakt. Het microklimaat in de Valais zorgt er idd voor dat de wijnbouwers moeten kiezen voor een hoger alcoholgehalte of wat restsuiker. Zeer mooie ontdekking, merci JP 90

8/ Lomond Capen Agulhas,
een blend van sauvignon blanc, semillon en viognier: een vuil neuske, groene asperges, animaal, wat zwavel, ananas, plots zegt Tim' dit ruikt naar paté'. Hij had gelijk. In de mond een fris gevoel, venkel, weinig fruit maar wel in balans. Mooie wijn maar minder mijn ding... Toch 87.

9/ Chateau Grillet 1994 watte
Honing in de neus, een vegetale toets, zacht in de mond, witte pruimpjes, eindigt met een mooi bittertje. Miste misschien wat punch maar kon ons toch bekoren. Blind dachten we zelfs wat aan pinot gris wegens de champignons in de neus ( én vooral ook omdat we de vorm van de fles zagen die ons allen aan Elzas deed denkenWink ) Een belevenis om als wijnliefhebber deze mythische wijn te mogen proeven. Op dat moment zijn we allen wel even etikettendrinkers... respect Koen 90

Plots verscheen er nog een extra witte op tafel, Vimna Tondonia 1996, een nog verrassend jonge Rioja. Ik noteerde een beetje sherry-toetsen, redelijk scherp maar wel smakelijk in de mond, mooie afdronk met appelsiensnoepjes. 89

We hadden ondertussen zin in wat goede rode wijn...

La vigne du Perron Les Ermitures.
Venne zorgde alweer voor een specialleke. Natuurlijk. Heel mooie, zachtrijpe neus, specerijen, aardbeien, frambozen. Zelfde gevoel in de mond, korrelig en toch fluwelig, mooie zuurtjes, licht bittertje in de afdronk. Galante gamay! 88

Tijd voor het echte werk:

1/ Guigal Brune et Blonde Cote Rotie 1983:
bacon, gerookt, kaneel, putje, ijzer, champignons. Complexe neus dus. Wel tertiaire toetsen die op een behoorlijke ouderdom wezen, ik gokte 1978. Alweer Tim zorgde voor de origineelste beschrijving van de neus : ne pistolet met boter en ham. Zeer juist vonden we allen, zeker als we weten dat het om Guigal B&B ging.. Wink We associeerden dit aroma met de koffietafel na de ter aarde bestelling van deze wijn. Nochtans, de wijn was niét aan het eind van zijn leven, hij was strak in de mond maar wel evenwichtig en delicaat Waw. 92

2/ Guigal B &B 2007:
een fris en gebalanceerd geheel met mine de crayon, violet, getoast brood kruidigheid en peper in de afdronk. Sappig maar met veel pit en structuur. Egalement 92

Vervolgens een trio met 2 piraten, waarvan enkel de middelste wijn onmiddellijk als mol werd ontmaskerd.
1/ Een St Joseph waarvan ik de naam niet noteerde: munt, cacao, sinaasappelzeste, peper, in de mond fris en hoge zuren, peper in de afdronk, net als creozoot wat me deed vermoeden dat we met een biodynamische wij hadden te maken. Zie reacties verder voor de naam van het domein 89
2/ Een syrah uit Zwitserland watte . Rijp zwart fruit, moderne stijl, vol maar wel fris, we dachten aan de Nieuwe wereld... 86
3/ Terlato Chapoutier shiraz viognier 2007: deze Australier deed het wéér. Niemand dacht hier dat het geen Franse wijn was. Wat putje in de neus, aalbessen en zwart fruit, kruidig. Mooi en sappig met structuur in de mond. Wel gemaakt door Chapoutier, vandaar de ongelooflijk Franse stijl van deze stijlvolle wijn. 90

Roeland vond het dan tijd om er een Franse Chapoutier tegenaan te gooien naast een andere icoon uit de streek die alweer zijn beloftes niet kon waarmaken:

1/ Chapoutier Hermitage Sisseranne 1995: peper, grafiet, cassis. Koel gevoel in de mond, met veel structuur en merkbare tannines in de afdronk. Zeer knappe wijn maar niet groots. 90-91
2/Jaboulet Hermitage La Chapelle 1996: Zowat iedereen had bij onthulling van het etiket een gevoel van " alweer...?" Inderdaad, ook deze fles Chapelle kon niet bekoren. Iemand sprak van spinaziediarree in de nues en dat was niet zo ver gezocht als het lijkt. Ook wel eucalyptus en rijp fruit, maar in de mond mist de wijn precisie. 86

Toen volgde een herhaling van het experiment dat ik hier ooit al verrichtte:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...-clos.html

De Clos des Papes vond ik persoonlijk subliem, zeer fijn in de mond en een zeer lange afdronk. Iemand vond dit maar niks, mss te wijten aan een tijdelijke verzadiging, althans dat hoop ik- anders mag ie zich toch vragen stellen over zijn proefvermogen Cool
De Deux Rhones was minder fijn, rijper en minder elegant, maar toch ook heel mooi en niet zo veraf van de Clos ( Venne dacht zelfs even dat dit 2 x t zelfde domein was) - dit zou dus wel degelijk de 96/100 cuvee kunnen zijn ipv de 89/100.., als u dit laatste niet begrijpt, lees er de blog op na, ook wel wat op t forum van te vinden dacht ik.

Er volgde algauw weer een heel mooi duo:
1/ Auguste Clape Cornas 2000
Kruidig, peper, lichte groene toets, cassis, veel fraicheur in de neus. Mooi evenwicht en florale toetsen in de mond. Knap, maar leed onder het mindere jaar. 90-91
2/Durand, Cornas 2001: deze wijn, de helft goedkoper dan de vorige, overtrof hem glansrijk. Licht getoaste toets, peper en brooddeeg, grafiet, in de mond acht en fris met mooi ondersteunende zuren die voor ruggengraat zorgen. Wat een heerlijke wijn! 93

De rest van de wijnen ga ik kort oplijsten, de TN s werden minder uitgebreid Wink

Charles Melton 2003, Australie: herkend als Australier, rubber, zwart fruit, munt, eucalyptol, frambozen, mooi maar niet uitzonderlijk.

El Puno Calatayud, gemaakt door de flying Scotchman of zoiets, 100 % granaxa. kruidig, brandnetel, gerookte toets, blauwe bes... zeer mooi. 92

Frome Pinot noir 2003: knap en ook grenache- achtig. 91

Alpha Estate syrah: lactisch, munt, spicey, zacht en evenwichtig in de mond, we dachten weer aan grenache ( de neus leek wel die van de Clos des Papes) maar t was een Griekse syrah godbetert. Poeplekker! 91!

Veenwouden merlot 2001: heel knappe merlot, met blauwe bes en kruigheid. Zalvend in de mond, hoewel de inotiol er niet uitsprong toch herkenbaar als Zuid Afrikaan

Verder nog een verrassend pure en klaterfrisse Lilian Ladouys 1996.

Voila, mijn Chinees vlijwilligelswelk zit elop.
cheers

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
19-05-2013, 04:46 PM
Bericht: #4
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(19-05-2013 11:13 AM)vinejo schreef:  [quote='Venne' pid='36995' dateline='1368922010']

We begonnen met een Champagne, Fallet-Prevostat, een tip van Dave, heel mooie neus met typische gist en appeltoetsen, zuiver in de mond, heel lekker maar niet zeer complex.
Vervolgens namen we plaats aan tafel. We kregen een bijzonder mooie reeks witte wijnen.

1/ Stefanie Olmetta Patrimonio 2012:
Een neus die me deed denken aan een Noordelijke Rhone (iets wat ik bij zowat elke witte van de avond had, uitgezonderd bij de enige echte Noordelijke Rhone :rolleyesSmile rijp en intens aroma van abrikozen, ook mineraal, zacht, fruitig en sappig in de mond, alsof je in een rijpe perzik bijt, mooi evenwicht. Heerlijke binnenkomer. 89

2/ Abatucci Faustine Ajaccio 2010:
lichtst van kleur, een totaal andere neus met een een mooi getypeerde identiteit van een riesling pure natte steen, minder fruit maar ook heel mooie en vooral zuiver, wat vluchtigheid in de mond, eindigt mooi droog. De vermentino toont zich hier in twee totaal verschillende gedaanten. 90

3/ Yves Leccia Domaine de Croce Patrimonio 2010:
een meer ingetogen neus, wel gelijkend op de eerste, complex. Elegant in de mond, zacht rijp fruit dat zich langzaam laat ontdekken, een licht bittertje in de lange afdronk (waarin we wat drop en caramel ontwaarden, nochtans geen houtlagering) 91

4/ Arena Bianco Gentile VdP de l Ile de béauté:
Een obscure druif die blijkbaar enkel in Corsiaca is te vinden, slechts 4tal ha... Wat een ontdekking! Zeer intense, goudgele kleur, een redelijk aromatische neus met honing en nootjes, een licht oxidatief gevoel, rijpe appel, gerookte toets, mineraliteit. Bijzonder knappe wijn, 92

5/ Yves Leccia Bianco Gentile 2009
zelfde intense goudgele kleur als de vorige maar een intenser aroma van rijp exotisch fruit, perzik, mineraal.. In de mond superzacht, de wijn blijft komen, streelt je tong en smelt dan weg tussen verhemelte en tong. Zeer lange afdronk, met boterspekjes. Heerlijke wijn, ik gaf m 94 punten. Wijnkonijn Roeland was streng en onrechtvaardig Wink en gaf m slechts 78... watte

6/ Les Fouchardes 2007 Vin de France.
Pure honing in de neus, caramel, bruine appel, hazelnoten, gerookt, een typische, herkenbare chenin-neus. Mooie zuren in een vrij mollig geheel. Goede chenin, maar zoals Filip zei: ze zijn soms wat monotoon... 89

7/ La Pleine Lune 2012, petit arvine , Zwitserland:
citrus, abrikoos, licht vegetale toets, mooi en zuiver in de mond, goede balans. Roeland vond wel een puntje restsuiker dat de wijn nét niet af maakt. Het microklimaat in de Valais zorgt er idd voor dat de wijnbouwers moeten kiezen voor een hoger alcoholgehalte of wat restsuiker. Zeer mooie ontdekking, merci JP 90

8/ Lomond Capen Agulhas,
een blend van sauvignon blanc, semillon en viognier: een vuil neuske, groene asperges, animaal, wat zwavel, ananas, plots zegt Tim' dit ruikt naar paté'. Hij had gelijk. In de mond een fris gevoel, venkel, weinig fruit maar wel in balans. Mooie wijn maar minder mijn ding... Toch 87.

9/ Chateau Grillet 1994 watte
Honing in de neus, een vegetale toets, zacht in de mond, witte pruimpjes, eindigt met een mooi bittertje. Miste misschien wat punch maar kon ons toch bekoren. Blind dachten we zelfs wat aan pinot gris wegens de champignons in de neus ( én vooral ook omdat we de vorm van de fles zagen die ons allen aan Elzas deed denkenWink ) Een belevenis om als wijnliefhebber deze mythische wijn te mogen proeven. Op dat moment zijn we allen wel even etikettendrinkers... respect Koen 90

Plots verscheen er nog een extra witte op tafel, Vimna Tondonia 1996, een nog verrassend jonge Rioja. Ik noteerde een beetje sherry-toetsen, redelijk scherp maar wel smakelijk in de mond, mooie afdronk met appelsiensnoepjes. 89

We hadden ondertussen zin in wat goede rode wijn...

La vigne du Perron Les Ermitures.
Venne zorgde alweer voor een specialleke. Natuurlijk. Heel mooie, zachtrijpe neus, specerijen, aardbeien, frambozen. Zelfde gevoel in de mond, korrelig en toch fluwelig, mooie zuurtjes, licht bittertje in de afdronk. Galante gamay! 88

Tijd voor het echte werk:

1/ Guigal Brune et Blonde Cote Rotie 1983:
bacon, gerookt, kaneel, putje, ijzer, champignons. Complexe neus dus. Wel tertiaire toetsen die op een behoorlijke ouderdom wezen, ik gokte 1978. Alweer Tim zorgde voor de origineelste beschrijving van de neus : ne pistolet met boter en ham. Zeer juist vonden we allen, zeker als we weten dat het om Guigal B&B ging.. We associeerden dit aroma met de koffietafel na de ter aarde bestelling van deze wijn. Nochtans, de wijn was niét aan het eind van zijn leven, hij was strak in de mond maar wel evenwichtig en delicaat Waw. 92

2/ Guigal B &B 2007:
een fris en gebalanceerd geheel met mine de crayon, violet, getoast brood kruidigheid en peper in de afdronk. Sappig maar met veel pit en structuur. Egalement 92

Vervolgens een trio met 2 piraten, waarvan enkel de middelste wijn onmiddellijk als mol werd ontmaskerd.
1/ Een St Joseph waarvan ik de naam niet noteerde: munt, cacao, sinaasappelzeste, peper, in de mond fris en hoge zuren, peper in de afdronk, net als creozoot wat me deed vermoeden dat we met een biodynamische wij hadden te maken. Zie reacties verder voor de naam van het domein 89
2/ Een syrah uit Zwitserland watte . Rijp zwart fruit, moderne stijl, vol maar wel fris, we dachten aan de Nieuwe wereld... 86
3/ Terlato Chapoutier shiraz viognier 2007: deze Australier deed het wéér. Niemand dacht hier dat het geen Franse wijn was. Wat putje in de neus, aalbessen en zwart fruit, kruidig. Mooi en sappig met structuur in de mond. Wel gemaakt door Chapoutier, vandaar de ongelooflijk Franse stijl van deze stijlvolle wijn. 90

Roeland vond het dan tijd om er een Franse Chapoutier tegenaan te gooien naast een andere icoon uit de streek die alweer zijn beloftes niet kon waarmaken:

1/ Chapoutier Hermitage Sisseranne 1995: peper, grafiet, cassis. Koel gevoel in de mond, met veel structuur en merkbare tannines in de afdronk. Zeer knappe wijn maar niet groots. 90-91
2/Jaboulet Hermitage La Chapelle 1996: Zowat iedereen had bij onthulling van het etiket een gevoel van " alweer...?" Inderdaad, ook deze fles Chapelle kon niet bekoren. Iemand sprak van spinaziediarree in de nues en dat was niet zo ver gezocht als het lijkt. Ook wel eucalyptus en rijp fruit, maar in de mond mist de wijn precisie. 86

Toen volgde een herhaling van het experiment dat ik hier ooit al verrichtte:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...-clos.html

De Clos des Papes vond ik persoonlijk subliem, zeer fijn in de mond en een zeer lange afdronk. Iemand vond dit maar niks, mss te wijten aan een tijdelijke verzadiging, althans dat hoop ik- anders mag ie zich toch vragen stellen over zijn proefvermogen Cool
De Deux Rhones was minder fijn, rijper en minder elegant, maar toch ook heel mooi en niet zo veraf van de Clos ( Venne dacht zelfs even dat dit 2 x t zelfde domein was) - dit zou dus wel degelijk de 96/100 cuvee kunnen zijn ipv de 89/100.., als u dit laatste niet begrijpt, lees er de blog op na, ook wel wat op t forum van te vinden dacht ik.

Er volgde algauw weer een heel mooi duo:
1/ Auguste Clape Cornas 2000
Kruidig, peper, lichte groene toets, cassis, veel fraicheur in de neus. Mooi evenwicht en florale toetsen in de mond. Knap, maar leed onder het mindere jaar. 90-91
2/Durand, Cornas 2001: deze wijn, de helft goedkoper dan de vorige, overtrof hem glansrijk. Licht getoaste toets, peper en brooddeeg, grafiet, in de mond acht en fris met mooi ondersteunende zuren die voor ruggengraat zorgen. Wat een heerlijke wijn! 93

De rest van de wijnen ga ik kort oplijsten, de TN s werden minder uitgebreid Wink

Charles Melton 2003, Australie: herkend als Australier, rubber, zwart fruit, munt, eucalyptol, frambozen, mooi maar niet uitzonderlijk.

El Puno Calatayud, gemaakt door de flying Scotchman of zoiets, 100 % granaxa. kruidig, brandnetel, gerookte toets, blauwe bes... zeer mooi. 92

Frome Pinot noir 2003: knap en ook grenache- achtig. 91

Alpha Estate syrah: lactisch, munt, spicey, zacht en evenwichtig in de mond, we dachten weer aan grenache ( de neus leek wel die van de Clos des Papes) maar t was een Griekse syrah godbetert. Poeplekker! 91!

Veenwouden merlot 2001: heel knappe merlot, met blauwe bes en kruigheid. Zalvend in de mond, hoewel de inotiol er niet uitsprong toch herkenbaar als Zuid Afrikaan

Verder nog een verrassend pure en klaterfrisse Lilian Ladouys 1996.
Bedankt voor het verslag Jo. Ik moest helaas afhaken voor deze knappe wijntasting.Sad
19-05-2013, 05:55 PM
Bericht: #5
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
@ de populist : Een zoveelste slachtoffer van familiale verplichtingen Smile

"The poor man, the budget drinker, is forced to make choices and sacrifices that can only sharpen his discrimination and his appreciation of competing pleasures. Starting at the top, one will miss the climb." Jay McInerney, auteur van Bright Lights, Big City
19-05-2013, 09:01 PM
Bericht: #6
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(19-05-2013 11:13 AM)vinejo schreef:  Alpha Estate syrah: lactisch, munt, spicey, zacht en evenwichtig in de mond, we dachten weer aan grenache ( de neus leek wel die van de Clos des Papes) maar t was een Griekse syrah godbetert. Poeplekker! 91!

cheers

Lap, nu vind ik het nog spijtiger dat ik deze wijn niet meer aan -40% bij de laatste Delhaize actie heb kunnen aanschaffen.
20-05-2013, 06:02 PM
Bericht: #7
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(19-05-2013 11:13 AM)vinejo schreef:  
(19-05-2013 02:06 AM)Venne schreef:  Twas weer dik in orde!!! thank you Koen en vrouwke voor de ontvangst , lekkere wijnen en food!
En het gezelschap voor hun ambiance en flessen.... twaren er weer genoeg :-)

Inderdaad een zeer geslaagde avond. Waar nagels met koppen zijn geslagen. Maar waar even goed verschillende slagen in het water belandden... Wink

We begonnen met een Champagne, Fallet-Prevostat, een tip van Dave, heel mooie neus met typische gist en appeltoetsen, zuiver in de mond, heel lekker maar niet zeer complex.
Vervolgens namen we plaats aan tafel. We kregen een bijzonder mooie reeks witte wijnen.

1/ Stefanie Olmetta Patrimonio 2012:
Een neus die me deed denken aan een Noordelijke Rhone (iets wat ik bij zowat elke witte van de avond had, uitgezonderd bij de enige echte Noordelijke Rhone :rolleyesSmile rijp en intens aroma van abrikozen, ook mineraal, zacht, fruitig en sappig in de mond, alsof je in een rijpe perzik bijt, mooi evenwicht. Heerlijke binnenkomer. 89

2/ Abatucci Faustine Ajaccio 2010:
lichtst van kleur, een totaal andere neus met een een mooi getypeerde identiteit van een riesling Big Grin pure natte steen, minder fruit maar ook heel mooie en vooral zuiver, wat vluchtigheid in de mond, eindigt mooi droog. De vermentino toont zich hier in twee totaal verschillende gedaanten. 90

3/ Yves Leccia Domaine de Croce Patrimonio 2010:
een meer ingetogen neus, wel gelijkend op de eerste, complex. Elegant in de mond, zacht rijp fruit dat zich langzaam laat ontdekken, een licht bittertje in de lange afdronk (waarin we wat drop en caramel ontwaarden, nochtans geen houtlagering) 91

4/ Arena Bianco Gentile VdP de l Ile de béauté:
Een obscure druif die blijkbaar enkel in Corsiaca is te vinden, slechts 4tal ha... Wat een ontdekking! Zeer intense, goudgele kleur, een redelijk aromatische neus met honing en nootjes, een licht oxidatief gevoel, rijpe appel, gerookte toets, mineraliteit. Bijzonder knappe wijn, 92

5/ Yves Leccia Bianco Gentile 2009
zelfde intense goudgele kleur als de vorige maar een intenser aroma van rijp exotisch fruit, perzik, mineraal.. In de mond superzacht, de wijn blijft komen, streelt je tong en smelt dan weg tussen verhemelte en tong. Zeer lange afdronk, met boterspekjes. Heerlijke wijn, ik gaf m 94 punten. Wijnkonijn Roeland was streng en onrechtvaardig Wink en gaf m slechts 78... watte

6/ Les Fouchardes 2007 Vin de France.
Pure honing in de neus, caramel, bruine appel, hazelnoten, gerookt, een typische, herkenbare chenin-neus. Mooie zuren in een vrij mollig geheel. Goede chenin, maar zoals Filip zei: ze zijn soms wat monotoon... 89

7/ La Pleine Lune 2012, petit arvine , Zwitserland:
citrus, abrikoos, licht vegetale toets, mooi en zuiver in de mond, goede balans. Roeland vond wel een puntje restsuiker dat de wijn nét niet af maakt. Het microklimaat in de Valais zorgt er idd voor dat de wijnbouwers moeten kiezen voor een hoger alcoholgehalte of wat restsuiker. Zeer mooie ontdekking, merci JP 90

8/ Lomond Capen Agulhas,
een blend van sauvignon blanc, semillon en viognier: een vuil neuske, groene asperges, animaal, wat zwavel, ananas, plots zegt Tim' dit ruikt naar paté'. Hij had gelijk. In de mond een fris gevoel, venkel, weinig fruit maar wel in balans. Mooie wijn maar minder mijn ding... Toch 87.

9/ Chateau Grillet 1994 watte
Honing in de neus, een vegetale toets, zacht in de mond, witte pruimpjes, eindigt met een mooi bittertje. Miste misschien wat punch maar kon ons toch bekoren. Blind dachten we zelfs wat aan pinot gris wegens de champignons in de neus ( én vooral ook omdat we de vorm van de fles zagen die ons allen aan Elzas deed denkenWink ) Een belevenis om als wijnliefhebber deze mythische wijn te mogen proeven. Op dat moment zijn we allen wel even etikettendrinkers... respect Koen 90

Plots verscheen er nog een extra witte op tafel, Vimna Tondonia 1996, een nog verrassend jonge Rioja. Ik noteerde een beetje sherry-toetsen, redelijk scherp maar wel smakelijk in de mond, mooie afdronk met appelsiensnoepjes. 89

We hadden ondertussen zin in wat goede rode wijn...

La vigne du Perron Les Ermitures.
Venne zorgde alweer voor een specialleke. Natuurlijk. Heel mooie, zachtrijpe neus, specerijen, aardbeien, frambozen. Zelfde gevoel in de mond, korrelig en toch fluwelig, mooie zuurtjes, licht bittertje in de afdronk. Galante gamay! 88

Tijd voor het echte werk:

1/ Guigal Brune et Blonde Cote Rotie 1983:
bacon, gerookt, kaneel, putje, ijzer, champignons. Complexe neus dus. Wel tertiaire toetsen die op een behoorlijke ouderdom wezen, ik gokte 1978. Alweer Tim zorgde voor de origineelste beschrijving van de neus : ne pistolet met boter en ham. Zeer juist vonden we allen, zeker als we weten dat het om Guigal B&B ging.. Wink We associeerden dit aroma met de koffietafel na de ter aarde bestelling van deze wijn. Nochtans, de wijn was niét aan het eind van zijn leven, hij was strak in de mond maar wel evenwichtig en delicaat Waw. 92

2/ Guigal B &B 2007:
een fris en gebalanceerd geheel met mine de crayon, violet, getoast brood kruidigheid en peper in de afdronk. Sappig maar met veel pit en structuur. Egalement 92

Vervolgens een trio met 2 piraten, waarvan enkel de middelste wijn onmiddellijk als mol werd ontmaskerd.
1/ Een St Joseph waarvan ik de naam niet noteerde: munt, cacao, sinaasappelzeste, peper, in de mond fris en hoge zuren, peper in de afdronk, net als creozoot wat me deed vermoeden dat we met een biodynamische wij hadden te maken. Zie reacties verder voor de naam van het domein 89
2/ Een syrah uit Zwitserland watte . Rijp zwart fruit, moderne stijl, vol maar wel fris, we dachten aan de Nieuwe wereld... 86
3/ Terlato Chapoutier shiraz viognier 2007: deze Australier deed het wéér. Niemand dacht hier dat het geen Franse wijn was. Wat putje in de neus, aalbessen en zwart fruit, kruidig. Mooi en sappig met structuur in de mond. Wel gemaakt door Chapoutier, vandaar de ongelooflijk Franse stijl van deze stijlvolle wijn. 90

Roeland vond het dan tijd om er een Franse Chapoutier tegenaan te gooien naast een andere icoon uit de streek die alweer zijn beloftes niet kon waarmaken:

1/ Chapoutier Hermitage Sisseranne 1995: peper, grafiet, cassis. Koel gevoel in de mond, met veel structuur en merkbare tannines in de afdronk. Zeer knappe wijn maar niet groots. 90-91
2/Jaboulet Hermitage La Chapelle 1996: Zowat iedereen had bij onthulling van het etiket een gevoel van " alweer...?" Inderdaad, ook deze fles Chapelle kon niet bekoren. Iemand sprak van spinaziediarree in de nues en dat was niet zo ver gezocht als het lijkt. Ook wel eucalyptus en rijp fruit, maar in de mond mist de wijn precisie. 86

Toen volgde een herhaling van het experiment dat ik hier ooit al verrichtte:

http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/ar...-clos.html

De Clos des Papes vond ik persoonlijk subliem, zeer fijn in de mond en een zeer lange afdronk. Iemand vond dit maar niks, mss te wijten aan een tijdelijke verzadiging, althans dat hoop ik- anders mag ie zich toch vragen stellen over zijn proefvermogen Cool
De Deux Rhones was minder fijn, rijper en minder elegant, maar toch ook heel mooi en niet zo veraf van de Clos ( Venne dacht zelfs even dat dit 2 x t zelfde domein was) - dit zou dus wel degelijk de 96/100 cuvee kunnen zijn ipv de 89/100.., als u dit laatste niet begrijpt, lees er de blog op na, ook wel wat op t forum van te vinden dacht ik.

Er volgde algauw weer een heel mooi duo:
1/ Auguste Clape Cornas 2000
Kruidig, peper, lichte groene toets, cassis, veel fraicheur in de neus. Mooi evenwicht en florale toetsen in de mond. Knap, maar leed onder het mindere jaar. 90-91
2/Durand, Cornas 2001: deze wijn, de helft goedkoper dan de vorige, overtrof hem glansrijk. Licht getoaste toets, peper en brooddeeg, grafiet, in de mond acht en fris met mooi ondersteunende zuren die voor ruggengraat zorgen. Wat een heerlijke wijn! 93

De rest van de wijnen ga ik kort oplijsten, de TN s werden minder uitgebreid Wink

Charles Melton 2003, Australie: herkend als Australier, rubber, zwart fruit, munt, eucalyptol, frambozen, mooi maar niet uitzonderlijk.

El Puno Calatayud, gemaakt door de flying Scotchman of zoiets, 100 % granaxa. kruidig, brandnetel, gerookte toets, blauwe bes... zeer mooi. 92

Frome Pinot noir 2003: knap en ook grenache- achtig. 91

Alpha Estate syrah: lactisch, munt, spicey, zacht en evenwichtig in de mond, we dachten weer aan grenache ( de neus leek wel die van de Clos des Papes) maar t was een Griekse syrah godbetert. Poeplekker! 91!

Veenwouden merlot 2001: heel knappe merlot, met blauwe bes en kruigheid. Zalvend in de mond, hoewel de inotiol er niet uitsprong toch herkenbaar als Zuid Afrikaan

Verder nog een verrassend pure en klaterfrisse Lilian Ladouys 1996.

Voila, mijn Chinees vlijwilligelswelk zit elop.
cheers

Heel leuk verslag ! Ik onthoud vooral dat Durand de Clape overtrof ! Waw ! Blijf ik als vaste gast in m'n kelder houden...(euh de beide eigenlijk).

Buvez du vin et vivez joyeux !
20-05-2013, 09:22 PM
Bericht: #8
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
thank you Jo! Het was inderdaad weer onovertroffen en voor mij persoonlijk, mezelf toch nog steeds als jongeling bestempelend, was het de meest waanzinnige tasting ooit. Zowel qua socio-economische discussies, wijn kwaliteit als qua etiketten Smile Het niveau lag constant zot hoog.
Alleen die Clos des Papes was een afknapper Blush
Iemand die nog eens een fleske wil opendoen om mijn ongelijk te bewijzen? Wink

Personal top 3:
1. Durand, Cornas 2001: 92
2. Tondonia, Rioja (wit) 1996: 91 (zomaar efkes tussendoor, bijna onachtzaam geschonken Slurp )
3. La Sizeranne 1995: 91

Het was dus weer formidabel (dank u Koen en eega!) en tegelijkertijd een beetje imponerend. Zeker omdat ik dacht de volgende Leu-Bxl te organiseren... Slik... Confused

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
20-05-2013, 09:42 PM
Bericht: #9
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
Hey Tim, ik moet nog eerst ne Leuven Bxl organiseren... dan hebt ge wat meer tijd om de boel in elkaar te steken :-)
Volgende Leuven - Brussel zal ergens eind juli - begin augustus zijn op de romeinse baan

Wine is sunlight , held together by water !
20-05-2013, 10:26 PM
Bericht: #10
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
Ook van mijnentwege dikke merci Koen en wederhelft voor de hartelijke ontvangst, super wijnselectie en lekker eten. Alles tip top !

en wat die Yves Leccia, bianco gentile betreft, ik ga me er eens wat meer in verdiepen en hem a.s.a.p. nogmaals proberen proeven. Wie hem me nog eens blind wil voorschotelen als verrassing: kom maar af Wink
Ik vond hem echt wat eenzijdig en ok, hij is heel apart (dat is het minste wat je kon zeggen), maar daarom is een wijn nog niet per se goed. Maar, kortom, ik zou hem graag nog eens herproeven bij gelegenheid. Als ik hem vind, koop ik er een fles van, dat is beloofd !

Mijn favoriet van de avond was Guigal, Côte Rotie côte brune et blonde, 1983. Fabuleuze wijn, complex, intens, gebalanceerd en bijzonder lang. Mijn beste noordelijke rhone ervaring tot heden denk ik zo op het eerste gedacht.
En de Clos des Papes 2007 was hoewel megakrachtig, superrijp en bombastisch, megalekker en impressionant !!! Thanks Jo voor deze zeldzame ervaring !

Ik ben met een glimlach in mijn auto gestapt en heb goed gemaft...
21-05-2013, 12:31 AM
Bericht: #11
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
Die glimlach had ik ook, Roeland, met Big Dipper in de CDlader naar huis, zalig.
Nog even een kleine correctie: naast enkele vergeten letters stond er ook een inhoudelijk foutje, namelijk in deze zin
"Roeland vond het dan tijd om er een Franse Chapoutier tegenaan te gooien naast een andere icoon uit de streek die alweer zijn beloftes niet kon waarmaken"
Met Roeland bedoelde ik eigenlijk de gastheer Koen...

@Tim: een zeer toffe eerste kennismaking! ( of is dat een pleonasme Rolleyes

Ps: t Was inderdaad een verrassende avond, waar duidelijk werd dat smaken erg kunnen verschillen, dat de duurste of bekendste wijnen niet per sé de beste zijn en dat scores geven vooral zeer... subjectief is ;-)

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
21-05-2013, 09:19 AM
Bericht: #12
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(21-05-2013 12:31 AM)vinejo schreef:  waar duidelijk werd dat smaken erg kunnen verschillen, dat de duurste of bekendste wijnen niet per sé de beste zijn en dat scores geven vooral zeer... subjectief is ;-)

En gelukkig maar anders bestond er reeds lang een "proef app" (glas efkens aan de I-phone houden en de proefnotitie floept op het scherm) en konden we andere hobby zoeken.

Ook van mijnentwege n'n dikke merci aan de organistaie en het gezelschap !

Filip R
21-05-2013, 10:02 AM
Bericht: #13
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(21-05-2013 12:31 AM)vinejo schreef:  @Tim: een zeer toffe eerste kennismaking! ( of is dat een pleonasme Rolleyes

Dat is eigenlijk een dubbel pleonasme aangezien een kennismaking met mij per definitie zeer tof is Wink

ps: insgelijks trouwens!

"Quickly, bring me a beaker of wine so that I may wet my mind and say something clever" (Aristophanes)
21-05-2013, 12:39 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-05-2013 om 01:45 PM door koen.)
Bericht: #14
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
een dikke melci vool mijn chinese vliend ...

(19-05-2013 11:13 AM)vinejo schreef:  Inderdaad een zeer geslaagde avond. Waar nagels met koppen zijn geslagen. Maar waar even goed verschillende slagen in het water belandden... Wink
.../...
een verrassende avond, waar duidelijk werd dat smaken erg kunnen verschillen, dat de duurste of bekendste wijnen niet per sé de beste zijn en dat scores geven vooral zeer... subjectief is
't was inderdaad een toffe degustatie en alhoewel verschillende van die grote namen uit mijn kelder kwamen was ik stiekem content dat de wat kleinere (ook uit mijn kelder Big Grin ) hen overklasten. Zo zie je maar, dat is wat er net tof is aan blinde en vergelijkende degustaties ... geen excuses, niks om je achter te verbergen ... de naakte waarheid in het glas.

Flight 1: Drie vermentinu's tegenover elkaar
1/ Stefanie Olmetta Patrimonio 2012: ondanks de jeugdige leeftijd deed dit madammeke het voortreffelijk, mooi sappig fuit zowel in neus als mond. mist nog een tikkeltje om naar het volgende niveau te gaan. Ben benieuwd hoe deze verouderd. 88

2/ Abatucci, Faustine 2010, Ajaccio: deze vond ik van het volgende niveau, mineraal, fijn, elegant, 92

3/ Yves Leccia Domaine de Croce Patrimonio 2010: ingetogen, rokerig, anijsje, agrumebittertje 90 op dag twee was de neus meer ontwikkeld maar was het mondgevoel ietske minder

Flight 2: de biancu gentile's
4/ Arena Bianco Gentile VdP de l Ile de béauté 2009: rijpe appel, floraal, abrikoos, nectar, mineraal. De wijn had wat tijd nodig om de dingen op zijn plaats zetten een bescheiden 87 maar op dag drie was dit de ster, alles zit beter in elkaar, fruit honing en boenwas komen iets meer naar boven, zowaar een sprong van 4 punten .. 91

5/ Yves Leccia Bianco Gentile 2009: floraal, witte perzik, exotisch maar toch wel onverwacht in de mond een beendroog, breed mondgevoel. 89
Op dag 3 heeft ie nog steeds dat beendroge

6/ Les Fouchardes 2007 Vin de France. yep mooie gerijpte chenin met voldoende frisheid 90

7/ La Pleine Lune, petit arvine 2012, Valais, Zwitserland: Petit arvine, al vaak over gelezen een druif met veel vanalles, suikers, zuren, fruit (oa ook een van de lokale druiven uit Val d'Aoste) maar nog nooit kunnen proeven. Wit fruit, steenvruchten, kruidig, wat vegetaal. Niet volledig droog maar een mooi mondgevoel, het zoete puntje wordt zowel door het fruit als de zuren mooi omhuld. 92 Toch fijn om collegas op 't werk te hebben die zoiets op tafel kunnen zetten Slurp
Hoe zou deze verouderen?

8/ Lomond, Snowbush 2010 uit Cape Agulhas, Zuid-Afrika een blend van sauvignon blanc, semillon en viognier: animaal, mineraal (silex), groene asperges, kruisbes, ook wat floraal en venkel. Mooi mondgevoel en volledig mijn ding (was toch wel een controversiële wijn die de meningen verdeelden) 90 ... op dag 2 bloeide ie volledig open en zou dit de WOTN kunnen zijn 92+

9/ Chateau Grillet (Neyret-Gachet) 1994, chateau Grillet
De enige cru monopole in de Rhone en eentje die al lang op mijn proeflijstje stond ... you can call me curious en ja om deze mythische wijn te kunnen proeven wil ik best ne keer etiketdrinker genoemd worden Wink
Ik vond dit een schitterende neus, honing, floraal, amandel, truffel. In de mond was ie vrij elegant, zacht en mooie zuurtjes maar mistte wat body en gelaagdheid om van hem een topper te maken ... was eigenlijk al gewoon al blij dat ie niet kapot was Rolleyes 90

10/ Bodegas Lopez de Heredia, Vina Tondonia reserva 1996, Rioja stond niet op 't programma maar on request
Sherry like een petroléke, strak in de mond, still loving you 91

11/ La vigne du Perron, Les Ermitures 2009 Een glas vol rood, fruit (aardbeien, frambozen) en specerijen en een beetje leer? Rijp, stakke zuren, velvet met sappige bosaardbeitjes in het middenpallet 88

Flight 3: De Brune et Blonde van Guigal ... met 24 jaar verschil

12/ Guigal Brune et Blonde Cote Rotie 1983: van het moment dat ik de wijn opende en mijn neus erin stak dacht ik: bingo dit is hem
Rokerig, bacon, animaal, bloed, sigaar, truffel. Frisse aanzet, de tannines springen in en geven ondersteuning, sappig, mineraal, mooie afdronk. Hier blijf je met je neus inhangen. WOTN 93
Dag 2 zowaar nog beter, het fruit komt meer naar voren (zwart, braam) en de tannines zijn iets zachter, ik geef hem nu zelfs een puntje meer 94

13/ Guigal B &B 2007: lactisch, munt, grafiet, violet, kruidig, animaal en vleesje. Nog pittige tannines, fris, vers fruit, kruidig in de afdronk hoop dat ie evengoed verouderd als zijn oudere voorganger 91+

Next flight, de piratendans
14/ Hervé Souhaut, St-Joseph 2007: Sigaar, rood fruit, mudkaat, sinaasappelschil, peper, strak mooi omhuld door fruit 86
Op dag 3 asse en gedroogd vlees ... bizar

15/ La pleine Lune, Syrah 2011, Valais, Zwitserland. Rijp zwart en rood fruit, ceder, vol fris, in de mond kwam ie iets minder over maar daar zal zijn jeugdigheid wel iets mee te maken hebben 84
16/ Terlato Chapoutier shiraz viognier 2007: Lichte reductie, animaal, fijn rood, kruidig. Sappig met structuur 88

Flight 5 : maak plaats voor de zwaargewichten

17/ Chapoutier, Sizeranne 1995, Hermitage: vlees, bacon, cassis, bosbes, grafiet. In de mond sappig, fris, structuure, kruidig, peper. Vond ik een toppie 93. Op dag 2 was ie in topvorm, sappig, mondvullend, fris en lang

18/Jaboulet, La Chapelle 1996, Hermitage: ijzer, kruidig, rijp fruit. in de mond is ie vrij hard, mist evenwicht, de wijn zoekt zijn eigen nog. Overpriced and overblown 85
Mijn tweede fles laat ik minstens10 jaar liggen, maar twijfel of dit top wordt

Flight 6: een sprongetje zuidwaarts
Gulle Jo, maakte eventjes een sprongtje van een dikke 100 km en serveerde onze deze wijntjes
19/Clos des Papes 2007, C9dP: Rijp rood fruit (de vorige die Doc op een topflessentasting schonk, kwam frisser over), chocolade, garrigue en fijne groene kruiden. In de mond komt ie frisser over dan in de neus, power maar not overdone, diepgang ... duidelijk wel een warm jaar 92+

20/ La ferme du Mont, Les Deux Rhones 2007, C9dP, eerste indruk, dit ligt in dezelfde lijn, maar dan komen de verschillen naar boven: rijper gestoofd fruit, minder finesse en diepgang, komt zwaarder over. Dit is een knappe wijn maar hij kon de Clos des Papes duidelijk niet aan. 87-88

Flight 7: David en Goliath
21/ Auguste Clape, Cornas 2000 mocht Goliath spelen
Kruidig, duidelijk zwart fruit, braam, cassis, peper, violet. Mooie neus maar de mond lost de verwachtingen niet in 89-90

22/ Durand, Cornas 2001: yeah baby, bacon, vleesje, fris fruit, grafiet. ook de mond begint met een frisse aanzet, zueren die blijven doorgaan, peperige afdronk cheers dit blijf ik goed vinden 92

Achterhoedegevechten:

23/ Alpha Estate syrah2009, Griekenland : lactisch, munt, bramenconfituur, specerijen, kruiden. Vol sapig, superrijpe tannines, evenwichtig. Aan 13€ een PQ topper 90

24/ Veenwouden, merlot 2001, Paarl, Zuid-Afrika. knappe merlot, ik moet zelfs zeggen heel knappe wijn (ik moet mijn merlot-terughoudendheid toch herzien zulle) sousbois, fumé, blauwe bes, munt. Fantastische neus. Rond breed en fris in de mond. Mooie diepgang. Ook op dag 2 fantastisch 91+

25/ Charles Melton, Shiraz 2002, Barossa, Australie: Brram, bosbes, munt/eucalyptus, chocola. Dag 2 mokka, animaal. 89

26/ El Puno 2007 Calatayud, Spanje zeer kruidig, dragon, fris zwart fruit, ceder, rokerig, sappig en breed mondgevoel, ietske teveel alcohol in de afdronk 91, score herbevestigd op dag 2 (ook het alcoholtoetsje)

Filip was duidelijk nog niet verzadigd en zet zijn derde rode wijn in, lang leve de winebuddies:
27/ Frome Vineyard, Pinot noir 2003, Marlborough, Nieuw-Zeeland: ... aha dat was de zuiderse stijl PN die ik bedoelde op het Syntra-examen bij het beschrijven van een wat later bleek een fruitige Syrah-wijn Blush zwart fruit, munt, kers, sappig op dag 2 chocolaaaaaaaaaa 88+ knap

De discussie ging eventjes over de gerateerde La Chapelle en de 1996 bracht mij ertoe om dit flesje nog snel uit de kelder op te diepen, kwestie van met een fatsoenlijk druif af te sluiten Big Grin

28/ Lilian Ladouys 1996, Saint-Estephe: Zwart fruit, Vlees, groene paprika, fris mondgevoel klassieke bordeaux. 87 Op dag 3 still alive and kicking cassis, gafiet, bacon, paprika, the old lady rocks, met veel plezier verder leeg gedronken 88

Nog eens een dikke merci aan allen aanwezig.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
21-05-2013, 01:39 PM
Bericht: #15
RE: Leuven-Brussel X
Eigenlijk was 't een jubileum editie van Leuven Brussel hé

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
21-05-2013, 02:39 PM
Bericht: #16
RE: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(21-05-2013 12:39 PM)koen schreef:  24/ Veenwouden, merlot 2001, Paarl, Zuid-Afrika. knappe merlot, ik moet zelfs zeggen heel knappe wijn (ik moet mijn merlot-terughoudendheid toch herzien zulle)

cheers Verdorie, merlot uit Zuid-Afrika is voor mij een blinde vlek!
Zeer puike proeverij mannen!
Ik heb mijn flesjes Les 2 Rhônes '07 verkocht. Beviel me (niet) meer.

"There is a reason why people have unhealthy obsessions with Burgundy (...)." (Clark Z. Terry)
22-05-2013, 10:07 AM
Bericht: #17
RE: Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
Op dag 4 het laatste restje van de Terlato-Chapoutier 2007 gedronken, zat nog steeds goed, zeer toegankelijke wijn, een allemansvriend, sappig, fruitig, rond.
Ook de rest van de Guigal B&B 2007: amai, prachtig geevolueerd, tannines wat rustiger, wat ronder in de mond maar nog steeds pit 92+ ... deze gaat mooi worden met te verouderen ... denk ik toch Rolleyes.

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
22-05-2013, 10:16 AM
Bericht: #18
RE: Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(22-05-2013 10:07 AM)koen schreef:  Op dag 4 het laatste restje van de Terlato-Chapoutier 2007 gedronken, zat nog steeds goed, zeer toegankelijke wijn, een allemansvriend, sappig, fruitig, rond.
Ook de rest van de Guigal B&B 2007: amai, prachtig geevolueerd, tannines wat rustiger, wat ronder in de mond maar nog steeds pit 92+ ... deze gaat mooi worden met te verouderen ... denk ik toch Rolleyes.

Schone proeverij !!! Heel veel spijt dat ik er niet bij kon zijn !
22-05-2013, 05:19 PM
Bericht: #19
RE: Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
Koen, de Alpha Estate Syrah uit Griekenland is zelfs maar 8,9 Euro ! (had me vergist toen ik 13 € zei).

Een 90 score is bijlange niet slecht voor die wijn!
22-05-2013, 05:30 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-05-2013 om 05:33 PM door koen.)
Bericht: #20
RE: Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
Joepie de poepie ik ga er kopen cheers vond hem net iets beter dan de Terlato en aan deze prijs, hoe zijn de andere cuvees van Alpha?

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
22-05-2013, 05:52 PM
Bericht: #21
RE: Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(22-05-2013 05:30 PM)koen schreef:  Joepie de poepie ik ga er kopen cheers vond hem net iets beter dan de Terlato en aan deze prijs, hoe zijn de andere cuvees van Alpha?

Ik vond dat eigenlijk ook, heb die Terlato misschien wat overrated.. (te wijten aan het proeftempo denk ik ;-) )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
22-05-2013, 09:02 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-05-2013 om 09:03 PM door Roeland V.)
Bericht: #22
RE: Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
De topwijn (blend van Xinomavro en Syrah) is heel complex, maar geconcentreerd. Ik deed een maand of drie geleden mijn laatste fles 2006 open, en die zat aanvankelijk nog potdicht. Na een uur in karaf begon hij ietsiepietsie open te komen.

Nu nog 2 fl van de 2008 liggen.

De Xinomavro (puur) is ook heel mooi en gebalanceerd zwart fruit en kruiden. Speciaal maar heel lekker. Ook wel bewaarwijn.

Ik zal misschien eens een Griekenland degustatie moeten organiseren.... Rolleyes

Persoonlijk (en heel veralgemeniserend) vind ik de wijnen uit de Nemea regio (Pelopponesos) bij de beste van Griekenland. Eens je daar aan wijnen boven 10 € begint zit je vaak aan topkwaliteit.
(Alpha Estate ligt helemaal in het Noorden van Griekenland, ver weg van Nemea)
22-05-2013, 09:06 PM
Bericht: #23
RE: Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(22-05-2013 09:02 PM)Roeland V schreef:  De topwijn (blend van Xinomavro en Syrah) is heel complex, maar geconcentreerd. Ik deed een maand of drie geleden mijn laatste fles 2006 open, en die zat aanvankelijk nog potdicht. Na een uur in karaf begon hij ietsiepietsie open te komen.

Nu nog 2 fl van de 2008 liggen.

De Xinomavro (puur) is ook heel mooi en gebalanceerd zwart fruit en kruiden. Speciaal maar heel lekker. Ook wel bewaarwijn.

Ik zal misschien eens een Griekenland degustatie moeten organiseren.... Rolleyes

Persoonlijk (en heel veralgemeniserend) vind ik de wijnen uit de Nemea regio (Pelopponesos) bij de beste van Griekenland. Eens je daar aan wijnen boven 10 € begint zit je vaak aan topkwaliteit.

(Alpha Estate ligt helemaal in het Noorden van Griekenland, ver weg van Nemea)

De 'Mavrotragano' van Sigalas uit Santorini ook zeker eens proberen zou ik zeggen.
23-05-2013, 11:44 AM
Bericht: #24
RE: Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(22-05-2013 05:19 PM)Roeland V schreef:  Koen, de Alpha Estate Syrah uit Griekenland is zelfs maar 8,9 Euro ! (had me vergist toen ik 13 € zei).
Dat was dan tijdens de tijdelijke -40% actie op Griekse wijnen bij Delhaize?
23-05-2013, 12:03 PM
Bericht: #25
RE: Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
neen permanente prijs bij Canette in Brussel http://www.canette.be/pdf/prix.pdf

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....
23-05-2013, 02:22 PM
Bericht: #26
RE: Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
(23-05-2013 12:03 PM)koen schreef:  neen permanente prijs bij Canette in Brussel http://www.canette.be/pdf/prix.pdf
Dankjewel voor de info. Zeer interessant !!!
02-11-2013, 11:34 AM
Bericht: #27
RE: Leuven Brussel: Zuidelijk wit en Noordelijk rood
Cote-Rotie 1980, Albert Larive. Wou geen aparte topic openen want deze negotiant is niet meer actief. Mijn oudste Syrah moet er aan: de neus geeft zich van bij het openen. Kreupelhout, aarde, kruidig, gerookt vlees, tertiair maar toch een frisse indruk. Hetzelfde verhaal in de mond, wat rood gemadeiriseerd fruit, zacht, fluweel, fris en balans. De afdronk is niet van de langste maar brengt nog een klein bittertje. Lekker genietwijntje 88

Hoe vaker je proeft des te meer je ontdekt, hoe meer je ontdekt hoe groter het genot....


Ga naar locatie: