Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau Pavie Decesse St Emilion GCC
04-12-2013, 01:54 PM
Bericht: #1
Chateau Pavie Decesse St Emilion GCC
Deze wijn afgelopen vrijdag geopend en geproeft. Volgens CT is het drinking window tussen 1995 en 2012 en krijgt hij een gemiddelde van 91.3 punten.

Ongeveer twee uur na het ontkurken het eerste glas gevuld met een mooie hoeveelheid wijn. Prachtige donkere kleur met in de rand baksteen.

In de neus na een ware explosie van rood fruit, miniem hout. In de mond vol en veel rijp rood fruit, de tannines zijn nagenoeg volledig verdwenen. Vanille, heel lichtjes nog een beetje hout. Zuren perfect in balans naar mijn mening en deze maken het tot een prachtige compositie op je tong. Afdronk lang aanhoudend om flink na te kunnen genieten.

Wat een prachtige Bordeaux op deze leeftijd zeg.
Deze wijn toverde een grote glimlach op mijn gezicht.

91/100
04-12-2013, 02:27 PM
Bericht: #2
RE: Chateau Pavie Decesse (1989)
Mooie TN!
10-08-2018, 06:21 PM
Bericht: #3
RE: Chateau Pavie Decesse St Emilion GCC
Gisteren de 1982 geopend. Tergelijkertijd opende ik ook een gewone St Emilion GC, Chateau Saint Arnaud 1990.
Ik wou eens twee topjaren vergelijken met 8 jaar verschil in het voordeel van de goedkopere wijn. Gezien ik altijd beweer dat je kleine Chateaux moet kopen in grote jaren en dat die dan zeer goed ouderen.
Nu, de 1990 was licht gekurkt, maar direct na openen was dit niet erg opgevallen (leek eerder wat flesmuf te zijn). Wat me wel opviel na een slokje vooproeven: De wijn was niét kapot, maar wel wat versleten. Nog wel wat fruitige toetsen in de al bij al mooie neus. Maar in de mond was dit futloos. Zero pit.

Wat een verschil met de 1982 Pavie D. Deze wijn was rijker in aroma, maar vooral in de mond was het verschil opmerkelijk. Nog heel veel materie, fraicheur ook, waardoor de blindproevers er zelfs niet aan dachten deze wijn in de 20ste eeuw te plaatsen.. Smile
Persoonlijk vond ik het wel geen echt grote wijn, daarvoor miste hij voor mij complexiteit en lengte. Maar dit drinken terwijl je herinneringen ophaalt over het middelbaar (waar je toen nog in zat) zorgt toch voor een extra beleving.

Besluit: Het verschil tussen een topwijn en een "gewonere" wijn blijft toch groot. Zelfs met een grote achterstand (in de vorm van 8 jaar voorsprong) haalt de Pavie 1982 het vlot van de Arnaud 1990. Althans in dit geval, ik denk dat ik deze test sowieso nog eens ga herhalen (met andere wijnen dan wel ;-) )

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
10-08-2018, 10:46 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-08-2018 om 11:02 PM door don quichotte.)
Bericht: #4
RE: Chateau Pavie Decesse St Emilion GCC
(10-08-2018 06:21 PM)vinejo schreef:  Gisteren de 1982 geopend. Tergelijkertijd opende ik ook een gewone St Emilion GC, Chateau Saint Arnaud 1990.
Ik wou eens twee topjaren vergelijken met 8 jaar verschil in het voordeel van de goedkopere wijn. Gezien ik altijd beweer dat je kleine Chateaux moet kopen in grote jaren en dat die dan zeer goed ouderen.
Nu, de 1990 was licht gekurkt, maar direct na openen was dit niet erg opgevallen (leek eerder wat flesmuf te zijn). Wat me wel opviel na een slokje vooproeven: De wijn was niét kapot, maar wel wat versleten. Nog wel wat fruitige toetsen in de al bij al mooie neus. Maar in de mond was dit futloos. Zero pit.

Wat een verschil met de 1982 Pavie D. Deze wijn was rijker in aroma, maar vooral in de mond was het verschil opmerkelijk. Nog heel veel materie, fraicheur ook, waardoor de blindproevers er zelfs niet aan dachten deze wijn in de 20ste eeuw te plaatsen.. Smile
Persoonlijk vond ik het wel geen echt grote wijn, daarvoor miste hij voor mij complexiteit en lengte. Maar dit drinken terwijl je herinneringen ophaalt over het middelbaar (waar je toen nog in zat) zorgt toch voor een extra beleving.

Besluit: Het verschil tussen een topwijn en een "gewonere" wijn blijft toch groot. Zelfs met een grote achterstand (in de vorm van 8 jaar voorsprong) haalt de Pavie 1982 het vlot van de Arnaud 1990. Althans in dit geval, ik denk dat ik deze test sowieso nog eens ga herhalen (met andere wijnen dan wel ;-) )

Chateau Saint Arnaud kan ik niet beoordelen. Denk dat ik die nog nooit heb gedronken of gedegusteerd.
Pavie Decesse wel al gedronken ( 3 jaargangen 74, 75 en 85)
Deze wijn heeft me nooit kunnen bekoren en haalde volgens mij zelfs niet het niveau van een GC of de betere wijnen uit de satellieten van Saint Emilion.
Wat ik nu in het glas heb kan me wel boeien: Mas Des Dames " la dame" 2012.
Een wijn waar je drie en meer keren op blijft naslikken omdat je deze zo goed vindt en in al zijn aspecten wil ervaren.
EDIT
En nog iets. Wat is de jaargang van de wijn die Justin in Bericht: #1 dronk? Huh

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
10-08-2018, 11:57 PM
Bericht: #5
RE: Chateau Pavie Decesse St Emilion GCC
(10-08-2018 06:21 PM)vinejo schreef:  Gisteren de 1982 geopend. Tergelijkertijd opende ik ook een gewone St Emilion GC, Chateau Saint Arnaud 1990.
Ik wou eens twee topjaren vergelijken met 8 jaar verschil in het voordeel van de goedkopere wijn. Gezien ik altijd beweer dat je kleine Chateaux moet kopen in grote jaren en dat die dan zeer goed ouderen.
Nu, de 1990 was licht gekurkt, maar direct na openen was dit niet erg opgevallen (leek eerder wat flesmuf te zijn). Wat me wel opviel na een slokje vooproeven: De wijn was niét kapot, maar wel wat versleten. Nog wel wat fruitige toetsen in de al bij al mooie neus. Maar in de mond was dit futloos. Zero pit.

Wat een verschil met de 1982 Pavie D. Deze wijn was rijker in aroma, maar vooral in de mond was het verschil opmerkelijk. Nog heel veel materie, fraicheur ook, waardoor de blindproevers er zelfs niet aan dachten deze wijn in de 20ste eeuw te plaatsen.. Smile
Persoonlijk vond ik het wel geen echt grote wijn, daarvoor miste hij voor mij complexiteit en lengte. Maar dit drinken terwijl je herinneringen ophaalt over het middelbaar (waar je toen nog in zat) zorgt toch voor een extra beleving.

Besluit: Het verschil tussen een topwijn en een "gewonere" wijn blijft toch groot. Zelfs met een grote achterstand (in de vorm van 8 jaar voorsprong) haalt de Pavie 1982 het vlot van de Arnaud 1990. Althans in dit geval, ik denk dat ik deze test sowieso nog eens ga herhalen (met andere wijnen dan wel ;-) )

"kleine Chateaux moet kopen in grote jaren en dat die dan zeer goed ouderen."

Mooie oefening met die 8 jaar ... ik heb kleine chateaux gekocht in 2009 en 2010 en dat werkt niet (op een andere manier bekeken) ... andersom, topwijn uit mindere jaren heeft al bij tastings voor verrassingen gezorgd ... 2de wijn van top chateaux is dan weer een moeilijke oefening en vereist veel kennis.

1982 en 1990... alles uit de kast aan het halen denk ik dan Wink

Grtz

In blind, we trust Cool
11-08-2018, 09:57 AM
Bericht: #6
RE: Chateau Pavie Decesse St Emilion GCC
Justin s wijn was 1989, goed dat je t vraagt(zie tweede bericht)
Stond in de titel van zijn bericht maar had t aangepast met de aop, jaargangen worden normaal niet in de titel van nieuwe topics vermeld.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
11-08-2018, 11:15 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-08-2018 om 11:16 AM door don quichotte.)
Bericht: #7
RE: Chateau Pavie Decesse St Emilion GCC
(11-08-2018 09:57 AM)vinejo schreef:  Justin s wijn was 1989, goed dat je t vraagt(zie tweede bericht)
Stond in de titel van zijn bericht maar had t aangepast met de aop, jaargangen worden normaal niet in de titel van nieuwe topics vermeld.


Bedankt Jo.

Zag ook nog dat ik ook één fles van 1993 dronk.( aankoop CORA 499bf)
Met de notitie NMK.( niet meer kopen)

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
04-04-2020, 02:09 PM
Bericht: #8
Pavie Decesse 2000
Ik las onlangs dat Jean-Luc Thunevin (Valandraud) dit de mooiste Bordeaux vindt die hij de afgelopen 15 jaar gedronken heeft. Een mooi moment om de kist open te rukken en fles 1 te openen.

Pavie Decesse 2000: Betoverende bedwelmende neus. In your face! dit is geen verlegen meisje die in de hoek blijft zitten en waar je een uur moeite voor moet doen om haar op de dansvloer te krijgen. Deze komt zelf naar je toe en vraagt het niet eens. Ze pakt je vast en sleurt je mee. I like it! Mijn kameraad twijfelt tussen Bordeaux blend USA of Bordeaux en besluit in Bordeaux te blijven. Naast het geweld zit namelijk ook een enorme verfijning. Een wijn die blijft imponeren. Je wil en kan het glas niet loslaten. Ze heeft je nog steeds bij de strot. Alle 3 weten we het zeker. Dit is perfectie in het glas! Geen haar in de soep. Niets kan beter. Mijn kameraad besluit dat het een wijn van Perse is. Woow! i'm impressed. Hij eindigt uiteindelijk bij Pavie 2005.
Onder de modernisten in Bordeaux misschien wel de allerbeste. Deze wijn is nog zeer jong, maar of ik hem ooit mooier ga vinden. Likely not. 100/100


Bijlagen Afbeeldingen
   

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
04-04-2020, 04:16 PM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-04-2020 om 05:15 PM door Benz.)
Bericht: #9
RE: Pavie Decesse 2000
Olala een 100 score das wel erg dik voor deze wijn, het was wel de beste jaargang van dit Chateau rond die periode!
Heb hier nog de 1995 van liggen ben benieuwd.

PS: Er bestaat wel al een topic over Pavie-Decesse, Jo zal deze wel samenvoegen! Wink

Save water drink wine!
05-04-2020, 11:51 AM
Bericht: #10
RE: Pavie Decesse 2000
(04-04-2020 04:16 PM)Benz schreef:  Olala een 100 score das wel erg dik voor deze wijn, het was wel de beste jaargang van dit Chateau rond die periode!
Heb hier nog de 1995 van liggen ben benieuwd.

PS: Er bestaat wel al een topic over Pavie-Decesse, Jo zal deze wel samenvoegen! Wink

Ja dit was wel een groot feest. Waanzinnige wijn! en of je dan 97, 98, 99 of 100 geeft is niet zo belangrijk. Iedere persoonlijkheid is anders. Daar zit overigens ook een mooi verschil tussen Belgen en Hollanders en het scoren van wijn. Ik vind het altijd prachtig dat een aangeboren natuur zelfs bij dat soort zaken zichtbaar is.

Pavie-Decesse 1995 is van voor tijdperk Perse. Die wijn heeft een compleet andere stijl. Veel klassieker. Het is prachtig om Pavie 1998 en een Pavie van voor 98 naast elkaar te drinken. Er bestaat bijna geen groter contrast tussen 2 Bordeaux stijlen dan dat. Dan weet je meteen ook wat de stijl van Perse is.

Iedere Steak onder 500 gram is Carpaccio
Handelaar in High-end wijnen
03-06-2020, 10:17 PM
Bericht: #11
RE: Pavie Decesse 2000
(04-04-2020 04:16 PM)Benz schreef:  Olala een 100 score das wel erg dik voor deze wijn, het was wel de beste jaargang van dit Chateau rond die periode!
Heb hier nog de 1995 van liggen ben benieuwd.

PS: Er bestaat wel al een topic over Pavie-Decesse, Jo zal deze wel samenvoegen! Wink

Is-met enige vertraging- gebeurd, Benz! Wink

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-05-2023, 07:17 AM
Bericht: #12
RE: Chateau Pavie Decesse St Emilion GCC
De wijngaarden van dit domein zijn voortaan (vanaf 2022 blijkbaar), samen met Bellevue Mondotte, opgenomen in Pavie.


Ga naar locatie: