Welkom, gast!


 
Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chateau Monbrison, Margaux
07-11-2014, 12:42 AM
Bericht: #1
Chateau Monbrison, Margaux
Een domein under the radar. Nochtans heel goed bezig.
Ik ontmoette de wijnbouwer vrijdag, bijzònder sympathieke man.
Zijn 2012 beviel ons zeer op de proeverij, daarnet (ter gelegenheid van een kleine after-party na de wijnles) opende ik de 2010.
Redelijk discreet in de neus, wat zwart fruit, toast, cacao, mineraal. In de mond echter heel mooi, zacht, evenwichtig, mooie materie, rijpe tannines. Een edele wijn.
91-92


Bijlagen Afbeeldingen
   

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-11-2014, 12:51 AM
Bericht: #2
RE: Chateau Monbrison, Margaux
ik heb enkel ervaring met de 2004, wel niet in zijn beste fase gedronken moet ik toegeven, en dat was gezien zijn 20 € maar heel matige p/k, ik zie dat hij het nu wel beter doet op CT, dus waarschijnlijk te vroeg gedronken

het leven is te kort om slechte wijn te drinken
07-11-2014, 02:30 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-11-2014 om 02:15 PM door don quichotte.)
Bericht: #3
RE: Chateau Monbrison, Margaux
De 2005 is nu mooi uit aan 't groeien.
De 2006 zit nog in de wachtzaal.


Bijlagen Afbeeldingen
   

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
07-11-2014, 09:25 PM
Bericht: #4
RE: Chateau Monbrison, Margaux
Getriggerd door Don de 2005 opengedaan. Bossige neus (bramen, grond, beetje stoffig), cacao, mooi hout en diepte. De tannines en de groenigheid geven de wijn een goeie beet waardoor het volgende glas nooit veraf is. Zeer mooie margaux met "klasse" bordeauxtoets. En terwijl ik dit schrijf, hoor ik op tv reclame voor elitedating, ook klasse zekers....
08-11-2014, 11:14 AM
Bericht: #5
RE: Chateau Monbrison, Margaux
Al een paar keer getwijfeld mbt aankoop.....
Alee hup, daar gaan de maaltijdchequesBig Grin
08-11-2014, 04:29 PM
Bericht: #6
RE: Chateau Monbrison, Margaux
(07-11-2014 12:42 AM)vinejo schreef:  Een domein under the radar. Nochtans heel goed bezig.
Ik ontmoette de wijnbouwer vrijdag, bijzònder sympathieke man.
Zijn 2012 beviel ons zeer op de proeverij, daarnet (ter gelegenheid van een kleine after-party na de wijnles) opende ik de 2010.
Redelijk discreet in de neus, wat zwart fruit, toast, cacao, mineraal. In de mond echter heel mooi, zacht, evenwichtig, mooie materie, rijpe tannines. Een edele wijn.
91-92

Iets minder dan een halve fles over, stak die vrijdagnacht in de ijskast, nu, twee dagen later aan het herproeven.
Prefab Sprout door de B&W's.
De neus is nu meer open, vanille, cassis, munt, iets aards, sigarenkistje. Zeer zachte aanzet, met terug de cassis en zoethout. Vanaf het midden komt er meer spanning op de wijn, die zich doorzet in een lichte droogtrekking en eindigt met een tanninebittertje. Zwart fruit in de afdronk.
Als ik me zulke wijnen aan 20 euro kan blijven aanschaffen is my future so bright I gotta wear shades... Cool

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-11-2014, 04:45 PM
Bericht: #7
RE: Chateau Monbrison, Margaux
(08-11-2014 04:29 PM)vinejo schreef:  
(07-11-2014 12:42 AM)vinejo schreef:  Een domein under the radar. Nochtans heel goed bezig.
Ik ontmoette de wijnbouwer vrijdag, bijzònder sympathieke man.
Zijn 2012 beviel ons zeer op de proeverij, daarnet (ter gelegenheid van een kleine after-party na de wijnles) opende ik de 2010.
Redelijk discreet in de neus, wat zwart fruit, toast, cacao, mineraal. In de mond echter heel mooi, zacht, evenwichtig, mooie materie, rijpe tannines. Een edele wijn.
91-92

Iets minder dan een halve fles over, stak die vrijdagnacht in de ijskast, nu, twee dagen later aan het herproeven.
Prefab Sprout door de B&W's.
De neus is nu meer open, vanille, cassis, munt, iets aards, sigarenkistje. Zeer zachte aanzet, met terug de cassis en zoethout. Vanaf het midden komt er meer spanning op de wijn, die zich doorzet in een lichte droogtrekking en eindigt met een tanninebittertje. Zwart fruit in de afdronk.
Als ik me zulke wijnen aan 20 euro kan blijven aanschaffen is my future so bright I gotta wear shades... Cool

Wel Jo, wat mij verbaast is dat deze wijn voor jou en wellicht meerdere andere forumbezoekers een domein uit de schaduw is.
Voor mij is en was deze wijn een evergreen sinds de mid jaren zeventig en heb er zeker al een dozijn jaargangen van opzitten.
Een geraffineerde verfijnde wijn als je hem voldoende laat ouderen, een wijn die me nog nooit heeft ontgoocheld.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
08-11-2014, 05:22 PM
Bericht: #8
RE: Chateau Monbrison, Margaux
(08-11-2014 04:45 PM)don quichotte schreef:  
(08-11-2014 04:29 PM)vinejo schreef:  
(07-11-2014 12:42 AM)vinejo schreef:  Een domein under the radar. Nochtans heel goed bezig.
Ik ontmoette de wijnbouwer vrijdag, bijzònder sympathieke man.
Zijn 2012 beviel ons zeer op de proeverij, daarnet (ter gelegenheid van een kleine after-party na de wijnles) opende ik de 2010.
Redelijk discreet in de neus, wat zwart fruit, toast, cacao, mineraal. In de mond echter heel mooi, zacht, evenwichtig, mooie materie, rijpe tannines. Een edele wijn.
91-92

Iets minder dan een halve fles over, stak die vrijdagnacht in de ijskast, nu, twee dagen later aan het herproeven.
Prefab Sprout door de B&W's.
De neus is nu meer open, vanille, cassis, munt, iets aards, sigarenkistje. Zeer zachte aanzet, met terug de cassis en zoethout. Vanaf het midden komt er meer spanning op de wijn, die zich doorzet in een lichte droogtrekking en eindigt met een tanninebittertje. Zwart fruit in de afdronk.
Als ik me zulke wijnen aan 20 euro kan blijven aanschaffen is my future so bright I gotta wear shades... Cool

Wel Jo, wat mij verbaast is dat deze wijn voor jou en wellicht meerdere andere forumbezoekers een domein uit de schaduw is.
Voor mij is en was deze wijn een evergreen sinds de mid jaren zeventig en heb er zeker al een dozijn jaargangen van opzitten.
Een geraffineerde verfijnde wijn als je hem voldoende laat ouderen, een wijn die me nog nooit heeft ontgoocheld.

Dronk de 1999 in 2006, vond m toen goed (zie link) maar heb het gevoel dat hij nog een stuk beter is geworden

http://wijnliefhebber.skynetblogs.be/arc...-1999.html

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
08-11-2014, 06:05 PM
Bericht: #9
RE: Chateau Monbrison, Margaux
De 2012 momenteel rode prijs bij klassewijnen....
22.20/fles ipv 24.70...
08-11-2014, 06:20 PM
Bericht: #10
RE: Chateau Monbrison, Margaux
(08-11-2014 06:05 PM)Biff schreef:  De 2012 momenteel rode prijs bij klassewijnen....
22.20/fles ipv 24.70...

Proefde die dus vrijdag. Ook heel mooi maar kan volgens mij niet aan de 2010 tippen...

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
07-07-2016, 08:14 AM
Bericht: #11
RE: Chateau Monbrison, Margaux
Dinsdag een verrassend mooie 2002 geproefd, Bordeaux in de neus, Bourgognesk in de mond. Het cliché van de vrouwelijke Margot bevestigd.

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-10-2016, 09:31 PM
Bericht: #12
RE: Chateau Monbrison, Margaux
Kersenrood kleur met waterachtige rand (niet zo intens), het aroma is subtiel met cassis en tabak, kruidnagel, tijm, pepermunt. Knapperig en sappig in de mond met rood en zwart fruit, maar wat domineert is de schitterende fraicheur. In de lange afdronk hebben we gestoofde paprika.
Uitmuntend!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
26-10-2016, 09:35 PM
Bericht: #13
RE: Chateau Monbrison, Margaux
(26-10-2016 09:31 PM)vinejo schreef:  Kersenrood kleur met waterachtige rand (niet zo intens), het aroma is subtiel met cassis en tabak, kruidnagel, tijm, pepermunt. Knapperig en sappig in de mond met rood en zwart fruit, maar wat domineert is de schitterende fraicheur. In de lange afdronk hebben we gestoofde paprika.
Uitmuntend!
Welke jaartal Jo?

Live your life to the fullest, because it only happens once...
26-10-2016, 09:47 PM
Bericht: #14
RE: Chateau Monbrison, Margaux
(26-10-2016 09:31 PM)vinejo schreef:  Kersenrood kleur met waterachtige rand (niet zo intens), het aroma is subtiel met cassis en tabak, kruidnagel, tijm, pepermunt. Knapperig en sappig in de mond met rood en zwart fruit, maar wat domineert is de schitterende fraicheur. In de lange afdronk hebben we gestoofde paprika.
Uitmuntend!

Een beschrijving naar mijn smaak, zo lust ik ze graag.Slurp
26-10-2016, 10:08 PM
Bericht: #15
RE: Chateau Monbrison, Margaux
(26-10-2016 09:31 PM)vinejo schreef:  Kersenrood kleur met waterachtige rand (niet zo intens), het aroma is subtiel met cassis en tabak, kruidnagel, tijm, pepermunt. Knapperig en sappig in de mond met rood en zwart fruit, maar wat domineert is de schitterende fraicheur. In de lange afdronk hebben we gestoofde paprika.
Uitmuntend!

Jo, begrijp je me ergens wat ik vroeger over deze wijn schreef hier op het forum?
Ik ben blij dat jij deze wijn nu ook uit de schaduw haalt van de zogezegde meer "gereputeerde" Margaux.

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
26-10-2016, 10:34 PM
Bericht: #16
RE: Chateau Monbrison, Margaux
(26-10-2016 09:35 PM)Biff schreef:  
(26-10-2016 09:31 PM)vinejo schreef:  Kersenrood kleur met waterachtige rand (niet zo intens), het aroma is subtiel met cassis en tabak, kruidnagel, tijm, pepermunt. Knapperig en sappig in de mond met rood en zwart fruit, maar wat domineert is de schitterende fraicheur. In de lange afdronk hebben we gestoofde paprika.
Uitmuntend!
Welke jaartal Jo?

@Biff Excuses, het was de 2012!
@Francis thanks Smile
@Don Zeker weten..!

Als men alles en iedereen spaart en beschermt, heeft men volstrekt niks te zeggen (Marc Mijlemans)
25-06-2017, 10:21 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-06-2017 om 10:23 AM door Biff.)
Bericht: #17
RE: Chateau Monbrison, Margaux
Gisterenavond Chateau Monbrison 2008
55% CS, 37% Merlot, 5% Petit Verdot, 3% CF
Ik kreeg hem kado en hij kostte 23.97.

Uit de klimaatkast, karaf in voor een 4tal uurtjes.
Eerste glas uitgeschonken, te warm (22*)Confused
Beetje gekoeld en uurtje later terug geprobeerd.
Mooi donkerrood, nog geen andere sporen te bekennen
In de neus cassis, tabak, laurier, pepermunt en ik haalde later ook nog chicorei eruit.
Zeer zachte tannines, fijne zuurtjes en een mooie afdronk die ettelijke seconden blijft hangen.
Bleef de hele avond mooi stevig in het glas!

Heel lekker! Mn enigste en dus ook laatste flesSad

Live your life to the fullest, because it only happens once...
25-06-2017, 01:46 PM
Bericht: #18
RE: Chateau Monbrison, Margaux
(25-06-2017 10:21 AM)Biff schreef:  Gisterenavond Chateau Monbrison 2008
55% CS, 37% Merlot, 5% Petit Verdot, 3% CF
Ik kreeg hem kado en hij kostte 23.97.

Uit de klimaatkast, karaf in voor een 4tal uurtjes.
Eerste glas uitgeschonken, te warm (22*)Confused
Beetje gekoeld en uurtje later terug geprobeerd.
Mooi donkerrood, nog geen andere sporen te bekennen
In de neus cassis, tabak, laurier, pepermunt en ik haalde later ook nog chicorei eruit.
Zeer zachte tannines, fijne zuurtjes en een mooie afdronk die ettelijke seconden blijft hangen.
Bleef de hele avond mooi stevig in het glas!

Heel lekker! Mn enigste en dus ook laatste flesSad

Monbrison is altijd een lekkere wijn voor mij geweest en lang een betaalbare lekkere Margaux.
Van de 2005 heb ik er zeker nog 12 van liggen.Rolleyes

There are no standards of taste in wine... Each man's own taste is the standard, and a majority vote cannot decide for him or in any slightest degree affect the supremacy of his own standard.
Mark Twain (1835-1910)
25-06-2017, 02:48 PM
Bericht: #19
RE: Chateau Monbrison, Margaux
(25-06-2017 01:46 PM)don quichotte schreef:  Monbrison is altijd een lekkere wijn voor mij geweest en lang een betaalbare lekkere Margaux.
Van de 2005 heb ik er zeker nog 12 van liggen.Rolleyes
De 2012 betaal je bij Klassewijnen toch al 24.70 Confused
Met die 2005 zit je nog enkele jaren gebeiteld Don!!

Live your life to the fullest, because it only happens once...


Ga naar locatie: